HansPatat050 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:09:
Wij zijn recent begonnen met het renoveren van onze bovenverdieping, waar geen verwarming meer is. We hebben 1 kamer gereed voor gebruik, de rest volgt nog. Dat we het in fases doen heeft te maken met de indeling van het huis, er is namelijk 1 grote kamer aan de voorkant van het huis waar we bouwtechnisch geen aanpassingen kunnen doen. Zodra de rest wordt aangepakt zorgen we ook voor centrale verwarming.
Voor nu, hoe groot zijn de ruimtes die jullie verwarmen met de panelen? De kamer waar we wat willen inrichten is 24m2 met schuine wanden aan beiden kanten.
Als het tijdelijk is kan je met infrarood verwarmen maar dit is duurder in aanschaf dan een aantal losse convector kacheltjes. Waarschijnlijk heb je er aan één van 2500 Watt al genoeg. Ligt natuurlijk aan de isolatiegraad en ventilatie. Ik heb er één op zolder staan voor als mijn oudste zoon er is.
Ik verwarm de badkamer met een infraroodpaneel van 700 Watt. Werkt perfect kost geen drôl en ik hoef niet het hele huis te verwarmen met de CV om de badkamer te verwarmen.
Meeste mensen (hoop ik) verwarmen boven niet tot nauwelijks. Dus op een slaapkamer een infraroodpaneel voor 17 - 19 graden is in mijn ogen goed te doen, zeker als er geen andere verwarming is.
Ik verwarm al twee jaar de woonkamer met drie infraroodpanelen (2x 900W en 1x650W). Om boven even te verwarmen gaat de CV een paar uur aan in de avond. Daardoor ook gas bespaard omdat ik dan boven niet aan het verwarmen ben. Ik heb boven geen thermostaatkranen (huis van bijna 40 jaar oud) dus bespaar ik hier ook.
Hieronder een voorbeeld van vandaag (1 graad buiten) van 1 van mijn panelen in de woonkamer. Uiteraard is verwarmen met een airco voordeliger (betere COP/SCOP) maar die heb je niet voor de prijs van een paar infrarood panelen.
Er wordt morgen een airco geïnstalleerd in de woonkamer en dan gaan de infraroodpanelen verhuizen naar drie van de slaapkamers en het daar tussen de 17 en 19 graden houden, goedkoop ook met COP1 omdat de CV niet aan hoeft.