Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
Ik zelf zit te denken om een IR paneel te plaatsen met een led verlichting.

Zijn er ook mensen die een IR paneel achter hun bank plaatsen?

Boven de bank in de woonkamer als bij verwarming.

Ik ben alleen niet uit wat voor paneel het moet zijn voor 2 personen. En 2 panelen beter is dan een grote en welke wattage het beste is.

Als er een paneel is van 700 watt levert deze altijd 700 watt of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Evertt op 10-11-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Evertt schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:53:

Als er een paneel is van 700 watt levert deze altijd 700 watt of niet.
klopt, tenzij je hem uitzet

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 13:08
assje schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:17:
Al jarenlang een infraroodpaneel in overweging voor de badkamer, nu een nieuwe woning dus speelt de overweging weer.

Dit klinkt helemaal top qua geïntegreerde/dimbare verlichting:
[Afbeelding]
Byecold 700Watt infrarood paneel met verlichting van LED 108 x 63 cm

Maar, al deze IR platen lijken te werken met een thermostaat; daar zit ik helemaal niet op te wachten. Ik wil gewoon op een knop drukken dat de verwarming aan gaat en na (bijvoorbeeld) een uur automatisch uitschakelt. Voor de verlichting zou ik graag gewoon de bestaande schakelaar willen gebruiken.

De geïntegreerde verlichting en vormgeving vind ik top maar uit de handleiding is weinig te halen wat betreft aansluitmogelijkheden.

Heeft iemand hier al eens wat fatsoenlijks gevonden hiervoor? Ik zit niet te wachten op domotica of complexiteit maar een schakelaar met timer via KIKA zou prima zijn.
Heb je dit doorgezet in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
JCreations schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:15:
Heb je dit doorgezet in de badkamer?
Nee, ik ga deze winter bepalen of ik er behoefte aan heb.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05:51
Voor onze baby / kinderkamer zijn wij op zoek naar een (tijdelijke) verwarming. De bovenverdieping zit onder een (nieuw geisoleerd) schuin dak, maar we hebben boven nog geen centrale verwarming. De nieuwe WTW installatie blaast nu zo'n 14 a 15 graden lucht in, waardoor het boven nu continu deze temperatuur is. Voor de kamer van de kleine willen we dus een klein beetje bij verwarmen, net voordat hij naar bed gaat.

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn? Ik dacht zelf aan een Eurom Alutherm 1500 watt met Wifi. Of kan ik beter voor een IR paneel gaan?
Ik vraag me echter af of een IR paneel de kamer zelf goed op temperatuur krijgt, of dat dit alleen maar fijn is als je er zelf ook bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 07:41
Als bijverwarming in de badkamer ga ik onder de wastafel een ir paneel plaatsen echter de ruimte is maximaal 40cm hoog en 100cm breed dus 30x90 is ook een optie maar ik wil niet een te laag vermogen want de badkamer is 16m2 meter wel met vloerverwarming. Daarnaast moet er een thermostaat bij en mogelijkheid tot weekklok instellingen. Ik kom echter heel weinig panelen tegen in deze maatvoeringen, iemand tips waar ik deze maatvoeringen kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door corsat op 12-11-2024 19:22 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik was eigenlijk benieuwd of er IR-panelen bestaan voor in de auto? Ik kan er niets over vinden. Lijkt mij ideaal. In mijn elektrische auto heb ik vaak koude benen/voeten. De auto heeft geen warmtepomp en de hele cabine verwarmen met COP=1 voelt zo nutteloos.

Dus ideaal lijkt mij een klein paneeltje bij de benen, bijvoorbeeld via de sigarettenaanstekker aansluiting. Die laatste is vaak wel beperkt tot zo'n 150 Watt dacht ik, wat natuurlijk wel een beetje weinig is.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 18-11-2024 09:21 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31

paQ

de Peer schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:19:
Ik was eigenlijk benieuwd of er IR-panelen bestaan voor in de auto? Ik kan er niets over vinden. Lijkt mij ideaal. In mijn elektrische auto heb ik vaak koude benen/voeten. De auto heeft geen warmtepomp en de hele cabine verwarmen met COP=1 voelt zo nutteloos.

Dus ideaal lijkt mij een klein paneeltje bij de benen, bijvoorbeeld via de sigarettenaanstekker aansluiting. Die laatste is vaak wel beperkt tot zo'n 150 Watt dacht ik, wat natuurlijk wel een beetje weinig is.
Mijn hele autointerieur zit onder de IR panelen. (en warmtepomp overigens)
het is echt HEERLIJK :D

armsteunen, deurpanelen, stuur, de panelen voor je knieën, everywhere O+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

emot schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:30:
Voor onze baby / kinderkamer zijn wij op zoek naar een (tijdelijke) verwarming. De bovenverdieping zit onder een (nieuw geisoleerd) schuin dak, maar we hebben boven nog geen centrale verwarming. De nieuwe WTW installatie blaast nu zo'n 14 a 15 graden lucht in, waardoor het boven nu continu deze temperatuur is. Voor de kamer van de kleine willen we dus een klein beetje bij verwarmen, net voordat hij naar bed gaat.

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn? Ik dacht zelf aan een Eurom Alutherm 1500 watt met Wifi. Of kan ik beter voor een IR paneel gaan?
Ik vraag me echter af of een IR paneel de kamer zelf goed op temperatuur krijgt, of dat dit alleen maar fijn is als je er zelf ook bent?
Ik zou het niet met IR doen. Je moet dan al direct op je baby stralen om hem/haar op te warmen :S

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Via Pepper zag ik een aanbieding voorbij komen voor een infrarood paneel en gezien de buitentemperaturen is het wel fijn om op mijn thuis kantoor wat (extra) verwarming te hebben. Ik merk dat de radiator die er hangt de ruimte wel warm krijgt, maar dat dit behoorlijk lang duurt.
Mijn kantoor is ongeveer 8 m2 (2.20 * 3.60). Ik heb echter geen ruimte om het paneel ergens anders kwijt te kunnen dan onder mijn bureau zelf. Komt zo'n paneel dat goed tot zijn recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:28:
Via Pepper zag ik een aanbieding voorbij komen voor een infrarood paneel en gezien de buitentemperaturen is het wel fijn om op mijn thuis kantoor wat (extra) verwarming te hebben. Ik merk dat de radiator die er hangt de ruimte wel warm krijgt, maar dat dit behoorlijk lang duurt.
Mijn kantoor is ongeveer 8 m2 (2.20 * 3.60). Ik heb echter geen ruimte om het paneel ergens anders kwijt te kunnen dan onder mijn bureau zelf. Komt zo'n paneel dat goed tot zijn recht?
Sterker nog, onder je bureau is de beste locatie. Herman Boerhaave (1668-1738) zei al "Houd het hoofd koel, de voeten warm."

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:27

McLambo

MTB Junky

Prisma16 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:32:
[...]

Sterker nog, onder je bureau is de beste locatie. Herman Boerhaave (1668-1738) zei al "Houd het hoofd koel, de voeten warm."
Overweeg dit voor de kinderkamers om het huiswerk niet met bevroren vingers te hoeven maken 🤓

Hoe veilig is dit ivm brand en branden?

Heb er een van 900w in de douche hangen, die wordt 115 graden 🔥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

McLambo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:23:
[...]

Overweeg dit voor de kinderkamers om het huiswerk niet met bevroren vingers te hoeven maken 🤓

Hoe veilig is dit ivm brand en branden?

Heb er een van 900w in de douche hangen, die wordt 115 graden 🔥
115 graden ,dus behoorlijk brandveilig. Want wat vat er nu vlam bij 115 graden?

• McLambo

McLambo

MTB Junky

de Peer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:25:
[...]

115 graden ,dus behoorlijk brandveilig. Want wat vat er nu vlam bij 115 graden?
Fosfor??

Ik bedoel meer brandplekken op de muur of het bureau, dat ze er dingen tegenaan laten hangen die gaan smeulen, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:28:
Even mezelf quotend, het is een FlinQ Infrarood Paneelverwarmer van 450W geworden, daar zit een AB bij en kan je via een app bedienen. Was nu ook in de aanbieding bij Groupdeal.nl voor 71 euro incl. verzending, nog zo'n 30 euro goedkoper dan bij Bol.com. Ik zal mijn ervaring daarmee delen als hij binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
rens-br schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:35:
[...]

Even mezelf quotend, het is een FlinQ Infrarood Paneelverwarmer van 450W geworden, daar zit een AB bij en kan je via een app bedienen. Was nu ook in de aanbieding bij Groupdeal.nl voor 71 euro incl. verzending, nog zo'n 30 euro goedkoper dan bij Bol.com. Ik zal mijn ervaring daarmee delen als hij binnen is.
Bedankt voor de tip, ook gelijk besteld :)
We hadden al een vergelijkbaar goedkoop.paneeltje van 350 W, doet het ook erg goed. Met twee paneeltjes en twee werkplekken kunnen we ze gewoon een vaste plek geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

rens-br schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:35:
[...]

Sjips! Net te laat!

Zullen wel hard gegaan zijn met de temperaturen van de afgelopen dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 22:16
McLambo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:25:
[...]

Sjips! Net te laat!

https://www.ibood.com/nl/...rood-heater-450-w/1145523

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 12-05 07:41
Ik heb een Polarheat paneel aangeschaft van 300 watt 32x90cm als bijverwarming in de badkamer.
Ik heb het paneel inmiddels een week en heb het wattage eens gemeten maar hij neemt maar 250watt aan vermogen op bij een gemiddelde spanning van 230V. Ik heb nog andere watt meters en die laten ook dezelfde waarde zien. Ik heb deze info teruggekoppeld aan de leverancier maar krijg vervolgens een antwoordt terug dat het maximale vermogen bij 240V 300watt moet zijn en dat de spanning in europa schommelt tussen de 210 en 240v en het afgegeven vermogen vergelijkbaar is met de kwaliteit van de verschillende soorten benzines in europa. Ik heb dit antwoordt nog een keer moeten doorlezen maar het staat er toch echt. Terug naar de case, ik verwacht een wattage opgave bij 230v en dat is 300watt en kan in de praktijk wat meer of minder zijn maar 250watt is wel erg veel minder of is dit gebruikelijk in ir paneel land dat het uiteindelijke wattage bij alle panelen lager ligt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Haha! Toeval! Lucky me, meteen 2 besteld voor de studentjes hier in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

corsat schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:19:
Ik heb een Polarheat paneel aangeschaft van 300 watt 32x90cm als bijverwarming in de badkamer.
Ik heb het paneel inmiddels een week en heb het wattage eens gemeten maar hij neemt maar 250watt aan vermogen op bij een gemiddelde spanning van 230V. Ik heb nog andere watt meters en die laten ook dezelfde waarde zien. Ik heb deze info teruggekoppeld aan de leverancier maar krijg vervolgens een antwoordt terug dat het maximale vermogen bij 240V 300watt moet zijn en dat de spanning in europa schommelt tussen de 210 en 240v en het afgegeven vermogen vergelijkbaar is met de kwaliteit van de verschillende soorten benzines in europa. Ik heb dit antwoordt nog een keer moeten doorlezen maar het staat er toch echt. Terug naar de case, ik verwacht een wattage opgave bij 230v en dat is 300watt en kan in de praktijk wat meer of minder zijn maar 250watt is wel erg veel minder of is dit gebruikelijk in ir paneel land dat het uiteindelijke wattage bij alle panelen lager ligt.
Ik denk dat je een terecht punt hebt, onder de 280W zou ik niet accepteren. Is dan gewoon niet conform de specs lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemorgen,

Ook ik ben voornemens om een aantal infraroodpanelen aan te schaffen.
Maar zoals zo velen hier heb ik geen idee wat een goed merk is en bij welke aanbieder ik moet zijn.
Of dat ik naar de Praxis of Gamma zal gaan en daar kan slagen.

Hebben jullie advies of merken en aanbieders?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

twist_tweak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:17:
Goedemorgen,

Maar zoals zo velen hier heb ik geen idee wat een goed merk is en bij welke aanbieder ik moet zijn.

Alvast bedankt.
Lees het topic eens door zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Laatst online: 10-05 19:54
Hoe warm wordt de achterkant van een paneel als deze aan het plafond gemonteerd zit? En zit hier ook nog verschil in tussen de merken? Ik wil een IR paneel ophangen in mn badkamer, en daar zit een plafond in van Agnes platen (https://www.agnes.nl/doe-het-zelf/plafondpanelen/). Ik had namelijk 2 Livn panelen van 350 Watt gehaald bij de Gamma, alleen stond in de handleiding specifiek gemeld dat deze niet geschikt zijn voor montage aan een plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Guusz schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:30:
Hoe warm wordt de achterkant van een paneel als deze aan het plafond gemonteerd zit? En zit hier ook nog verschil in tussen de merken? Ik wil een IR paneel ophangen in mn badkamer, en daar zit een plafond in van Agnes platen (https://www.agnes.nl/doe-het-zelf/plafondpanelen/). Ik had namelijk 2 Livn panelen van 350 Watt gehaald bij de Gamma, alleen stond in de handleiding specifiek gemeld dat deze niet geschikt zijn voor montage aan een plafond.
Hangt van het model af. Die van mij is hooguit 30 of 40 graden achter.

Sommige zijn wel en andere niet geschikt voor plafondmontage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:35
Wij zijn recent begonnen met het renoveren van onze bovenverdieping, waar geen verwarming meer is. We hebben 1 kamer gereed voor gebruik, de rest volgt nog. Dat we het in fases doen heeft te maken met de indeling van het huis, er is namelijk 1 grote kamer aan de voorkant van het huis waar we bouwtechnisch geen aanpassingen kunnen doen. Zodra de rest wordt aangepakt zorgen we ook voor centrale verwarming.

Voor nu, hoe groot zijn de ruimtes die jullie verwarmen met de panelen? De kamer waar we wat willen inrichten is 24m2 met schuine wanden aan beiden kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HansPatat050 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:09:
Wij zijn recent begonnen met het renoveren van onze bovenverdieping, waar geen verwarming meer is. We hebben 1 kamer gereed voor gebruik, de rest volgt nog. Dat we het in fases doen heeft te maken met de indeling van het huis, er is namelijk 1 grote kamer aan de voorkant van het huis waar we bouwtechnisch geen aanpassingen kunnen doen. Zodra de rest wordt aangepakt zorgen we ook voor centrale verwarming.

Voor nu, hoe groot zijn de ruimtes die jullie verwarmen met de panelen? De kamer waar we wat willen inrichten is 24m2 met schuine wanden aan beiden kanten.
over het algemeen worden er geen kamers verwarmd met IR-panelen, maar hooguit een zithoek, een bureau of een stoel.
Hele kamers verwarmen is veel te duur qua verbruikskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPatat050
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:16:
[...]

over het algemeen worden er geen kamers verwarmd met IR-panelen, maar hooguit een zithoek, een bureau of een stoel.
Hele kamers verwarmen is veel te duur qua verbruikskosten.
Ah, dat idee krijg ik ook als ik zo het topic doorscroll. De kamer gaat in eerste instantie gebruikt worden als werkruimte, dus het verwaren van een hoek waar het bureau staat zal in eerste instantie afdoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:40
HansPatat050 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:09:

Als het tijdelijk is kan je met infrarood verwarmen maar dit is duurder in aanschaf dan een aantal losse convector kacheltjes. Waarschijnlijk heb je er aan één van 2500 Watt al genoeg. Ligt natuurlijk aan de isolatiegraad en ventilatie. Ik heb er één op zolder staan voor als mijn oudste zoon er is.

Ik verwarm de badkamer met een infraroodpaneel van 700 Watt. Werkt perfect kost geen drôl en ik hoef niet het hele huis te verwarmen met de CV om de badkamer te verwarmen.

Meeste mensen (hoop ik) verwarmen boven niet tot nauwelijks. Dus op een slaapkamer een infraroodpaneel voor 17 - 19 graden is in mijn ogen goed te doen, zeker als er geen andere verwarming is.

Ik verwarm al twee jaar de woonkamer met drie infraroodpanelen (2x 900W en 1x650W). Om boven even te verwarmen gaat de CV een paar uur aan in de avond. Daardoor ook gas bespaard omdat ik dan boven niet aan het verwarmen ben. Ik heb boven geen thermostaatkranen (huis van bijna 40 jaar oud) dus bespaar ik hier ook.

Hieronder een voorbeeld van vandaag (1 graad buiten) van 1 van mijn panelen in de woonkamer. Uiteraard is verwarmen met een airco voordeliger (betere COP/SCOP) maar die heb je niet voor de prijs van een paar infrarood panelen.

Er wordt morgen een airco geïnstalleerd in de woonkamer en dan gaan de infraroodpanelen verhuizen naar drie van de slaapkamers en het daar tussen de 17 en 19 graden houden, goedkoop ook met COP1 omdat de CV niet aan hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afU_76Y5IOm_bkvT1L4cPMtggqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUmv15omPS9M8SXXDU28QIi8.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansPatat050
Bedankt voor je uitgebreide post @TFX77 . Welke panelen heb je in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:40
HansPatat050 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:09:
Bedankt voor je uitgebreide post @TFX77 . Welke panelen heb je in gebruik?
https://solarcontact.nl/product/invroheat-infrarood-paneel-lightning-800watt-91-5x61cm-16-m2/

Maar heb het idee dat Invroheat er mee gestopt is.

Vergelijkbaar:

Könighaus Infrarot

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

McLambo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:25:
De aanbieding is weer beschikbaar: https://groupdeal.nl/prod...nfrarood-paneelverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:27
Is 55 graden wel infrarood? Dat moet toch veel heter worden of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FicoF schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:43:
[...]

Is 55 graden wel infrarood? Dat moet toch veel heter worden of zie ik dat verkeerd?
nee maar dat is ook niet wat er bedoeld wordt.

Dit zal wel de temperatuur zijn die je op de thermostaat kunt instellen, gewenste ruimtetemperatuur dus.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 29-11-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
de Peer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:46:
[...]

nee maar dat is ook niet wat er bedoeld wordt.

Dit zal wel de temperatuur zijn die je op de thermostaat kunt instellen, gewenste ruimtetemperatuur dus.
Ah zo. Dat kan natuurlijk zo zijn. Heb er ook 2 besteld. Voor dat geld is het het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunobanani
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-03 18:13
Ik heb al een paar jaar goede ervaringen met de panelen van SunPower,kosten iets meer maar verdiend zich zelf terug met snelle opwarming tijd en goede stralingswarmte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ik denk dat het wel even duurt voordat je een SunPower paneel dat 3.5 keer zoveel kost terugverdient. Ik heb geen cijfers bij de hand, maar stel dat de panelen de warmte twee keer zo effectief op zijn plek krijgen, dan moet je dus voor 2×(€ 250- € 70) = € 360 aan stroom verstoken om het paneel terug te verdienen. Bij 350 W en een stroomprijs van € 0.25 / kWh duurt dat ongeveer 4000 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Die 50% effectiviteit van het goedkope paneel t.o.v. het dure paneel zie ik als absolute ondergrens, het zou ook zomaar 90 % of hoger kunnen zijn.

[ Voor 77% gewijzigd door Martin7182 op 29-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Hangt er natuurlijk beetje vanaf of de straling hetzelfde is. Als die veel beter is dan kun je met minder vermogen verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FicoF schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:40:
Hangt er natuurlijk beetje vanaf of de straling hetzelfde is. Als die veel beter is dan kun je met minder vermogen verwarmen.
Dat verschil zal minimaal zijn. Lijkt me vooral marketing om de zeer hoge prijs te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
twist_tweak schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:17:
Goedemorgen,

Alvast bedankt.
de Peer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:23:
[...]

Lees het topic eens door zou ik zeggen.
Bedankt voor je tip. Dat heb ik inmiddels gedaan maar helaas vind ik geen goed antwoord op mijn vraag over advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

twist_tweak schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:08:
[...]

[...]

Bedankt voor je tip. Dat heb ik inmiddels gedaan maar helaas vind ik geen goed antwoord op mijn vraag over advies.
Ok, tsja dan is dat algemene advies er dus niet. Dit topic vat de ervaringen met bepaalde merken goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Binnenkort wil ik een paneel aan het plafond in de badkamer monteren. Ik dacht zelf aan een ecosun SK 600w. We hebben een badkamer van 2,17x1,88x2,25, dus zo'n 4.1m2/9.1m3. 600W lijkt me hierbij voldoende.

Alleen met een afstand van 93,5cm voor de schroefgaten kom ik net niet uit met zo'n H-beugel, twee balken bij mij zitten op 108,5cm. Zijn er panelen die zelf al iets van een meer aanpasbare montagebeugel hebben? Ideaal lijkt mij een paneel van 60x120, die ik dan in de lengte kan monteren aan de buitenste balken. Maar ik kan zelf niet echt een paneel vinden die ik direct vast kan maken zonder nog een heel extra DIY constructie te bedenken. Sunjoys vallen ook al af gezien de 4 vaste schroefgaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMALw1ovrwW-44nhz_I-8pE0eHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aicESlgNi5mdf616n5ExPIrd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Paneel is hier inmiddels binnen en zondag even snel getest en ik ben positief verrast. Solide apparaat en is voor de toepassing die ik voor ogen had prima. Ik heb deze een tijdje naast me gehad, terwijl de verwarming uit was en ik had het behaaglijk warm.

Wel wordt de plaat echt ontzettend heet, dus het is opletten geblazen.

Kortom, voor 75 euro een prima deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:04:
[...]

Wel wordt de plaat echt ontzettend heet, dus het is opletten geblazen.
Mijn ervaring is dat je je niet kunt branden aan IR-panelen. Ze hebben namelijk vrijwel geen massa. Dus als je het aanraakt neemt de temperatuur van het paneel zeer snel af door de warmteoverdracht aan je lichaam.
Dat is dus totaal anders dan als je je vingers op een hete metalen pan legt. Die blijft heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

de Peer schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:32:
Mijn ervaring is dat je je niet kunt branden aan IR-panelen. Ze hebben namelijk vrijwel geen massa. Dus als je het aanraakt neemt de temperatuur van het paneel zeer snel af door de warmteoverdracht aan je lichaam.
Mijn ervaring is daar echt duidelijk anders mee, die plaat wordt ontzettend heet en heb mijn hand er niet lang genoeg opgehouden om te kijken of jouw ervaring klopt, maar hier deed het zeer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:37:
[...]

Mijn ervaring is daar echt duidelijk anders mee, die plaat wordt ontzettend heet en heb mijn hand er niet lang genoeg opgehouden om te kijken of jouw ervaring klopt, maar hier deed het zeer genoeg.
Klopt, het is met name de metalen rand met redelijk wat massa waar wel wat J aan warmte in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05 13:20
henidde schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:45:
De Sunjoy SR-9 is besteld! Onze badkamerhoogte is 220 cm, maar de ruimte is vrij groot. Hopelijk niet te warm aan het hoofd. :X

Ben benieuwd hoe het door het gezin wordt ervaren.
Hoe bevalt het? Dacht aan een geljikaardige setup, maar heb schrik dat het vooral het hoofd verwarmt en niet zozeer de rest van het lichaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
assje schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:17:
Al jarenlang een infraroodpaneel in overweging voor de badkamer, nu een nieuwe woning dus speelt de overweging weer.

Dit klinkt helemaal top qua geïntegreerde/dimbare verlichting:
[Afbeelding]
Byecold 700Watt infrarood paneel met verlichting van LED 108 x 63 cm

Maar, al deze IR platen lijken te werken met een thermostaat; daar zit ik helemaal niet op te wachten. Ik wil gewoon op een knop drukken dat de verwarming aan gaat en na (bijvoorbeeld) een uur automatisch uitschakelt. Voor de verlichting zou ik graag gewoon de bestaande schakelaar willen gebruiken.

De geïntegreerde verlichting en vormgeving vind ik top maar uit de handleiding is weinig te halen wat betreft aansluitmogelijkheden.

Heeft iemand hier al eens wat fatsoenlijks gevonden hiervoor? Ik zit niet te wachten op domotica of complexiteit maar een schakelaar met timer via KIKA zou prima zijn.
Heb je deze uiteindelijk gekocht? Ben naar iets gelijkaardig op zoek maar zie het bos niet zo goed meer door de bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Danferno schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:35:
Heb je deze uiteindelijk gekocht? Ben naar iets gelijkaardig op zoek maar zie het bos niet zo goed meer door de bomen.
Nop, ga deze winter aankijken hoe het bevalt met vloerverwarming + handdoekradiator, als het tegen valt ga ik infrarood aan het plafond nog overwegen.

Ben dus nog altijd benieuwed naar ervaringen met infraroodpanelen met geintegreerde verlichting voor aan plafond.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Ik las hier wat discussies over de elektriciteitsnormen in badkamers. Ik heb het eens opgezocht voor België. Daar lijkt de verwarring te ontstaan doordat er andere normen gelden voor verlichting dan voor vaste (= aan de constructie gemonteerde) verwarming. Die mogen wel in de zone 2 hangen en op 230V draaien, zolang ze van klasse II zijn (dubbele of versterkte isolatie, weergegeven door een dubbel vierkant [[]]) en uiteraard minstens IPx4. Verlichting mag dat enkel als het op zeer lage spanning draait (12AC, 18/30 DC).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:45
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:40:
Binnenkort wil ik een paneel aan het plafond in de badkamer monteren. Ik dacht zelf aan een ecosun SK 600w. We hebben een badkamer van 2,17x1,88x2,25, dus zo'n 4.1m2/9.1m3. 600W lijkt me hierbij voldoende.

Alleen met een afstand van 93,5cm voor de schroefgaten kom ik net niet uit met zo'n H-beugel, twee balken bij mij zitten op 108,5cm. Zijn er panelen die zelf al iets van een meer aanpasbare montagebeugel hebben? Ideaal lijkt mij een paneel van 60x120, die ik dan in de lengte kan monteren aan de buitenste balken. Maar ik kan zelf niet echt een paneel vinden die ik direct vast kan maken zonder nog een heel extra DIY constructie te bedenken. Sunjoys vallen ook al af gezien de 4 vaste schroefgaten.
[Afbeelding]
Afgelopen week kwam hier een Ekosun U 850 W binnen. Zo te zien dezelfde constructie als de Ekosun SK 600 met die H-beugel. Die H-beugel heb ik meteen in de vuilnisbak geparkeerd. Niet omdat dat ding hartstikke slap is, niet omdat dat ding niet haaks is maar omdat ik flexibiliteit wil met de ophangpunten.

Onze badkamer is namelijk gezegend met zo'n plafond van aangesmeerd riet. tegen een balklaag.

Mechanische houvast van weinig. Dus eerst de spotjes uit het plafond trekken, met een inspectie-camera de balklagen opgezocht en daar 4 schroefhaken ingedraaid. De afstand tussen die 4 schroefhaken komt ongeveer overeen met de afstand tussen de ogen aan de achterzijde van het paneel.

In de ogen heb ik sleutelringen gedraaid en daaraan vervolgens 4 kettingen van circa 25 cm, alle materialen uitgevoerd in rvs i.v.m. vochtige omgeving. Het andere uiteinde van de kettingen gaat uiteraard aan de schroefhaken.

Zo "zweeft" het IR-paneel circa 25 cm van het plafond. De schakels van de ketting kan je gebruiken om de hoogte van het paneel in te stellen. Hoewel het paneel aan de achterzijde geïsoleerd is lijkt het me wijs om (vanwege de constructie met het riet) toch minstens 20 cm afstand te houden t.o.v. het plafond.

En dat wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMoCGIjbstN44pYed-ovZjSVCqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFXedbPr59FZ6UBImvxKVYl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@Sonero ah top, bedankt! Dat is niet een veel tijd kostende DIY klusje. Hoe hoog is jullie plafond en hoe ervaar je de straling? Zelf hang ik hem dan zo dicht mogelijk er tegenaan, gezien we met 225cm al aan de krappe kant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ziet er prima uit. Lijkt me wel lastig ivm stof-opbouw boven het paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
@Anoniem: 1221402 , het plafond is 230 cm hoog en het paneel hangt er nu 20 cm onder. (Heb ‘m iets hoger gehangen, vond het te warm).
N.av. de discussie hier expres gekozen voor een maatje groter dan de 600 W die je vaak in badkamers als oplossing ziet.
De straling ervaar ik nu als ruim voldoende. Het oordeel van de koukleumen in dit huishouden verneem ik graag na wat nachtvorst. Het paneel hangt nu 30 cm boven ons hoofd, als dat niet voldoende is…
@de Peer inderdaad is stofopbouw een potentieel probleem. Kleding en handdoeken geven uiteraard veel stof af. Discipline nodig tijdens de schoonmaak. Desnoods “takel” ik het paneel nog wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Vandaag binnengekomen. Gaat weer retour want er komt nauwelijks warmte af. Vriendin dacht dat ie uitstond in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

FicoF schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:48:
[...]

Vandaag binnengekomen. Gaat weer retour want er komt nauwelijks warmte af. Vriendin dacht dat ie uitstond in eerste instantie.
Hoever zit je er vanaf? Hier staat hij nu onder mijn bureau. Gisterenavond daar gezeten en werd heerlijk warm.

Hij verwarmt dus de objecten om zich heen, en niet zo zeer de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Je had er toch 2 besteld? Werken ze allebei niet? Er zit ook een thermostaat op, misschien even wat hoger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De warmte die er afkomt staat gewoon gespecificeerd in Watt dus dat was vooraf bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rens-br schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]

Hoever zit je er vanaf? Hier staat hij nu onder mijn bureau. Gisterenavond daar gezeten en werd heerlijk warm.

Ook nu weer met thuis werken temperatuur kantoor nu is 18 graden volgens de Zigbee temperatuur sensor, dus de rest van de kamers is best fris. Maar ik zit er erg warmpjes bij, plaat staat ingesteld op 30 graden en werkt prima.

Owja en mocht iemand geintereseerd zijn in het energieverbruik, dat is ongeveer 400W, niet zo heel verrassend natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fbK9alknpmIx3hFgloJNrK7Bpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7hPWSU4Ql1HgNpoQ246zQa4N.png?f=fotoalbum_large

Op het netwerk meldt dan ding zich overigens aan als een Tuya apparaat en wellicht werkt daardoor de normale Tuya app ook wel gewoon en wellicht ook in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:27:
[...]

De warmte die er afkomt staat gewoon gespecificeerd in Watt dus dat was vooraf bekend.
Dat is zo, maar 400 W stralingswarmte voelt wel heel anders dan 400 convectiewarmte. Ik heb het idee dat dit paneel iets minder goed straalt dan een ander (350 W) paneel dat ik hier heb staan. Ik zal het eens proberen te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
rens-br schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:42:
[...]

En dat is dus de reden waarom een losse thermostaat in een ruimte weinig nut heeft. De lucht blijft gewoon koud. Maar door de straling krijg je het wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Sonero schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:52:
[...]

En dat is dus de reden waarom een losse thermostaat in een ruimte weinig nut heeft. De lucht blijft gewoon koud. Maar door de straling krijg je het wel warm.
Overigens heb ik nu de hele dag het ding aangehad, niet alleen had ik het zelf warm, maar op gegeven moment begint hij toch ook wel de ruimte op te warmen, ook wel logisch natuurlijk, je staat 400W weg te stoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLuUE0Ta6VaXuSUQntR9KAJlB0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJk0V8148el0QIztRqrl8Xrs.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hem rond 11.00u aangezet en om 17.15u weer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 05-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Op kantoor hebben we als test een 700W paneel besteld en neergezet. Verschillende mensen hebben er een dag mee gezeten, het was niet geweldig.

De warmte kwam vooral bij de oppervlakte van het paneel vandaan, zo zaten er al snel wat mensen met het paneel op een halve meter afstand om het warm te krijgen :P . De stralingswarmte werd niet als prettig warm ervaren.

We wilden eigenlijk alle bureaus van een paneel in het plafond voorzien zodat ze zelf konden beslissen deze wel/niet aan te zetten.
Kantoortuinen zijn een ramp met mensen die allemaal andere wensen hebben.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:05
Ik heb dit topic even teruggelezen en op internet gekeken om een soort "best buy infraroodpaneel" te vinden, maar ik lees toch wel veel wisselende ervaringen. De één vindt het goed werken, de ander veel minder. Daarbij zie ik bij verschillende bekende webshops een scala aan panelen met twijfelachtige merknamen en reviews waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit ervan is. En ik heb niet zo zin in een te voorkomen miskoop.

Ik maak dit niet zo vaak mee, meestal is er bij zo'n zoektocht naar elektronica uiteindelijk wel een soort eindsituatie van "dit product is prijs-/kwaliteit technisch een goede koop en daar is redelijke consensus over" (laatst nog met de wasdroger).

Wellicht weer wachten op die deal van laatst? Ik zag iets voorbijkomen van 75 euro op Groupon? Maar ook daar wisselende ervaringen mee, las ik.

Geen idee of dit herkenbaar is, maar uiteindelijk is dus mijn vraag, kunnen jullie mij een beetje op weg helpen voor een goed infraroodpaneel voor thuiswerken (bureauwerk)? Bij voorkeur straalt hij van de zijkant op mijn lichaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:35:
Ik heb dit topic even teruggelezen en op internet gekeken om een soort "best buy infraroodpaneel" te vinden, maar ik lees toch wel veel wisselende ervaringen. De één vindt het goed werken, de ander veel minder. Daarbij zie ik bij verschillende bekende webshops een scala aan panelen met twijfelachtige merknamen en reviews waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit ervan is. En ik heb niet zo zin in een te voorkomen miskoop.

Ik maak dit niet zo vaak mee, meestal is er bij zo'n zoektocht naar elektronica uiteindelijk wel een soort eindsituatie van "dit product is prijs-/kwaliteit technisch een goede koop en daar is redelijke consensus over" (laatst nog met de wasdroger).

Wellicht weer wachten op die deal van laatst? Ik zag iets voorbijkomen van 75 euro op Groupon? Maar ook daar wisselende ervaringen mee, las ik.

Geen idee of dit herkenbaar is, maar uiteindelijk is dus mijn vraag, kunnen jullie mij een beetje op weg helpen voor een goed infraroodpaneel voor thuiswerken (bureauwerk)? Bij voorkeur straalt hij van de zijkant op mijn lichaam.
Dit is heel herkenbaar ja. er lijken niet echt merken te zijn die er qua prijs/kwaliteit verhouding bovenuit steken. Alle bedrijven doen aan zeer discutabele marketing waardoor veel mensen er in trappen en zich bedrogen voelen.
Je ziet veel goedkope merken met foto's van brandplekken of slechte afwerking, en er zijn een aantal dure merken waarbij je je dan weer afvraagt of het terecht zo duur is.

Schimmige business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RENco
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 08:35
Ik heb de Byecold 840 met LED gekocht voor aan het plafond. De bijgeleverde pluggen zitten vast in het plafond maar de schroeven passen er niet meer in. Ophangen lukt dus niet.
Kan ik dat met plastic pluggen doen ipv die bijgeleverde ijzeren ankers of word dat te heet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16

Sebazzz

3dp

Ik ben ook in de markt voor een infraroodpaneel, specifiek als combinatie met plafondverlichting, om het comfort in de badkamer te verhogen - tijdens douchen/badderen en bij afdrogen erna.

Ik heb gevonden:

- Byecold Infrarood Verwarmingspaneel Plafond met Verlichting - 370W - 63x65.5x3.3cm Gek trouwens - volgens de specificaties moet het paneel bijna vierkant zijn, maar de foto toont een heel rechthoekig paneel
- VH Infrarood paneel met LED verlichting - Hoog vermogen IR - Instelbare lichtkleur - LED dimbaar - 63 x 108 cm - 700 W

Geen prioriteit, maar een nice to have, is het kunnen aansturen met Home Assistant (alleen IR is ook goed).

Voornaamste twijfel zit in het vermogen, het plafond is 2.4 meter hoog maar het is geen gigantisch grote badkamer. 220x230cm waarbij 80cm in de breedte wordt ingenomen door het bad. Ik verwacht ook dat ik deze niet direct in serie op de lichtschakelaar (trekschakelaar) kan zetten, i.v.m. het elektrisch vermogen - klopt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 28-12-2024 10:05 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:
Ik ben ook in de markt voor een infraroodpaneel, specifiek als combinatie met plafondverlichting, om het comfort in de badkamer te verhogen - tijdens douchen/badderen en bij afdrogen erna.

Ik heb gevonden:

- Byecold Infrarood Verwarmingspaneel Plafond met Verlichting - 370W - 63x65.5x3.3cm Gek trouwens - volgens de specificaties moet het paneel bijna vierkant zijn, maar de foto toont een heel rechthoekig paneel
- VH Infrarood paneel met LED verlichting - Hoog vermogen IR - Instelbare lichtkleur - LED dimbaar - 63 x 108 cm - 700 W

Geen prioriteit, maar een nice to have, is het kunnen aansturen met Home Assistant (alleen IR is ook goed).

Voornaamste twijfel zit in het vermogen, het plafond is 2.4 meter hoog maar het is geen gigantisch grote badkamer. 220x230cm waarbij 80cm in de breedte wordt ingenomen door het bad. Ik verwacht ook dat ik deze niet direct in serie op de lichtschakelaar (trekschakelaar) kan zetten, i.v.m. het elektrisch vermogen - klopt dat?
Ik zou voor 700 of 900 Watt gaan. 370 voel je niet eens.

Nee niet in serie. Je moet parallel aansluiten. Dat doe je altijd met wisselspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:07:
[...]

Nee niet in serie. Je moet parallel aansluiten. Dat doe je altijd met wisselspanning.
Een lamp staat in serie met een schakelaar hoor, anders heb je kortsluiting :+ Vraag is natuurlijk of de trekschakelaar de 700+ watt die er doorheen moet gaan aan kan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 21:03
Ik ben ook op zoek naar een paneel voor de badkamer

We gaan rond 18 h douchen en zijn dan 2 maal gem 10 min in de badkamer
Nu programeer ik mij Tado op 18.10 tot 18.40 op 21grd met vroege start
Dit kost door de lange opwarmtijd behoorlijk gas.

Door de korte verblijftijd en hoge temperatuur lijkt spot verwarming beter
zeker als je uit de warme cabine stapt is stralingswarmte aangenamer

Een paneel leverancier adviseerde mij een zichtbare infrarood toestel te nemen

Wat is jullie ervaring en advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
florijn11 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:16:

Qua energieverbruik: verkeerde hollandse zuinigheid want je hebt de Tado al. In zo'n geval is electriciteit niet zomaar goedkoper en het paneel zou terugverdiend moeten worden.
Qua comfort: potentieel prima aanvulling als het comfort nu onvoldoende is.

IR verwarming is geen wondermiddel. Als je comfort wilt dan zul je ook een IR paneel van tevoren aan moeten zetten als de basistemperatuur onvoldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 17:23
florijn11 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:16:

De IR panelen in dit topic stralen de warmte over een groot oppervlak uit, zijn van dichtbij aangenaam warm, niet heet zoals die Quartz staaf stralers, die stralen vanuit een erg klein oppervlak, wat dan ook letterlijk roodheet is (pakweg 800°).
Die Quartz straler moet hoog geplaatst worden, anders kans op brand (wonden).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:

Ik heb gevonden:

Ik zie op die site een losse controller met daarin een aan/uit knop.

Vermoedelijk is de plaat dus constant aangesloten op de netspanning en hoef je daar geen dagelijks te gebruiken schakelaar tussen te plaatsen.

Verder lijken ze wel heel erg op elkaar, vermoedelijk zelfde fabriek. Als je met Google lens op de plaatjes zoekt zie je dit model ook terug bij andere sites met andere merknamen en reviews.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 28-12-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zie op die site een losse controller met daarin een aan/uit knop.

Vermoedelijk is de plaat dus constant aangesloten op de netspanning en hoef je daar geen dagelijks te gebruiken schakelaar tussen te plaatsen
Begrijp ik, maar nogmaals, het gaat mij om de elektrische veiligheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sebazzz schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:06:
[...]

Begrijp ik, maar nogmaals, het gaat mij om de elektrische veiligheid :)
Dat ligt aan je trekschakelaar. Als deze niet voldoet zet je er een zwaardere voor terug?

Er zijn er genoeg die een wasmachine + droger hebben aangesloten dus dat kan met het juiste model gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
Beste mensen, ben heel wat dagen al aan het lezen.

Graag wil ik in onze radiator vrije badkamer(gas aansluiting laten verwijderen) gaan verwarmen met infraroodpaneel.

Echter heb ik 2 jonge kinderen rondlopen en ik twijfel tussen plafond en muur bevestig. (Muur meer mogelijkheid kwa bevestigen) maar wordt zo’n voorkant van de paneel niet heel warm (aanraking)

Ook denk ik een een sunjoy, ik ga de paneel gewoon aanlaten ik denk op een temperatuur van 19 a 20graden. Zou ik dan een wat kleinere paneel paken die wat langer door verwarmt dan een grote die steeds aan en uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:41:
Beste mensen, ben heel wat dagen al aan het lezen.

Graag wil ik in onze radiator vrije badkamer(gas aansluiting laten verwijderen) gaan verwarmen met infraroodpaneel.

Echter heb ik 2 jonge kinderen rondlopen en ik twijfel tussen plafond en muur bevestig. (Muur meer mogelijkheid kwa bevestigen) maar wordt zo’n voorkant van de paneel niet heel warm (aanraking)
Ja erg heet maar je kunt je er niet echt aan branden omdat het geen massa heeft. Dus juist erg geschikt voor kinderen omdat het wel even kort een auw-reflex geeft zonder dat je brandwonden kunt oplopen. Het paneel koelt meer af van de aanraking dan dat je huid daadwerkelijk opwarmt, zeg maar.

Dus niet zoals bij een hete pan. Die pan heeft veel massa en blijft heet, ook na aanraking.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 28-12-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:41:

Ook denk ik een een sunjoy, ik ga de paneel gewoon aanlaten ik denk op een temperatuur van 19 a 20graden.
Je bedoelt de ruimtetemperatuur? Dat zou ik niet aanraden. Panelen moet je gewoon aanzetten en niet telkens aan/uit met een thermostaat. Bovendien is IRverwarming niet bedoeld om ruimtes mee te verwarmen.
Zou ik dan een wat kleinere paneel paken die wat langer door verwarmt dan een grote die steeds aan en uit gaat?
Ik zou voor 500-900 Watt gaan en geen thermostaat. Of eventueel 2 kleinere. Dan kun je er 1 of 2 aandoen. Maar continu aan en af laten slaan is geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Dank voor jullie bericht. Maar bij 24/7 verwarmen merk je niet dat de omgeving/ruimte op temperatuur gaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:12:
Dank voor jullie bericht. Maar bij 24/7 verwarmen merk je niet dat de omgeving/ruimte op temperatuur gaat komen?
Vast wel, maar dat is niet te betalen. Daar is IR verwarming niet voor bedoeld.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-12-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 09:38
Ik heb net een andere use case: ik heb een papegaai waarvoor het eigenlijk altijd minstens 18 graden moet zijn. Ik zit dan ook te denken aan een infraroodpaneeltje voor bij de kooi dat hem lekker warm kan houden terwijl de rest van het huis in mijn afwezigheid gewoon op 15, 16 graden kan staan. Hoeft dus maar een klein paneeltje te zijn (30x30 of zo, zodat hij ook ergens anders kan gaan zitten als hij het te warm vindt) dat ook niet superveel hoeft te verwarmen en op vrij nabije afstand (hij kan in principe op de muur direct achter de kooi). Ik zit dit topic ook al even door te bladeren maar echte consensus over merken e.d. zie ik niet.. iemand goed advies of andere ervaring met het warm houden van huisdieren dmv IR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

HooksForFeet schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:19:
Ik heb net een andere use case: ik heb een papegaai waarvoor het eigenlijk altijd minstens 18 graden moet zijn. Ik zit dan ook te denken aan een infraroodpaneeltje voor bij de kooi dat hem lekker warm kan houden terwijl de rest van het huis in mijn afwezigheid gewoon op 15, 16 graden kan staan. Hoeft dus maar een klein paneeltje te zijn (30x30 of zo, zodat hij ook ergens anders kan gaan zitten als hij het te warm vindt) dat ook niet superveel hoeft te verwarmen en op vrij nabije afstand (hij kan in principe op de muur direct achter de kooi). Ik zit dit topic ook al even door te bladeren maar echte consensus over merken e.d. zie ik niet.. iemand goed advies of andere ervaring met het warm houden van huisdieren dmv IR?
Wellicht zijn de plint IR heaters ( :') ) daar een mooie usecase voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Ligt het aan mij of krijg je daar alleen warme voeten mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
Rukapul schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:37:
[...]

IR verwarming is geen wondermiddel. Als je comfort wilt dan zul je ook een IR paneel van tevoren aan moeten zetten als de basistemperatuur onvoldoende is.
Dat snap ik maar op de badkamer verblijf je te kort om heel lang te verwarmen

Hoe kon spot starlings warmte dan helpen en welke methode is dan het beste.

paneel of met zichtbaar infarood zoals ook bij terras verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Daar zit ik dus ook mee, ik wil graag een basis temperatuur bereiken van laat zeggen 19 a 20 graden, zodat alle spullen en tegels niet koud aanvoelen. Evt als ik er ben iets hoger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

HooksForFeet schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:22:
Ligt het aan mij of krijg je daar alleen warme voeten mee?
Nee, die zijn speciaal voor mensen die te zuinig zijn, het huis niet op temperatuur houden, alleen plaatselijk verwarmen, en daardoor schimmel achter kasten en in hoeken van muren krijgen.

De oplossing is dan natuurlijk niet je binnenklimaat op orde brengen, nee, we gaan lekker symptoombestrijden met dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6D6IR6wgyNWgd6wvSD3QnMDpSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWBG0a2yDLaOskEnLMv0Uqg1.png?f=fotoalbum_large

8)7

Maar goed, kan zomaar perfect voor je vogel zijn :)

offtopic:
Dit is net zoiets als de alcoholist die niet meer slingert met de auto dankzij de drive assist van de auto.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

florijn11 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:03:
[...]

Dat snap ik maar op de badkamer verblijf je te kort om heel lang te verwarmen

Hoe kon spot starlings warmte dan helpen en welke methode is dan het beste.

paneel of met zichtbaar infarood zoals ook bij terras verwarming.
Hieperdepiep schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:49:
Daar zit ik dus ook mee, ik wil graag een basis temperatuur bereiken van laat zeggen 19 a 20 graden, zodat alle spullen en tegels niet koud aanvoelen. Evt als ik er ben iets hoger
Dan moet je de massa verwarmen, en/of de lucht verwarmen en de tijd gunnen om de massa te verwarmen.
IR is niet geschikt daarvoor. Het kan wel, maar duurt gewoon heel lang, en dan ben je heel wat COP1 verder.

Uitsluitend een IR paneel en daar zelf voor gaan staan geeft je zelf wellicht een behaaglijk gevoel, maar het vocht drijf je er maar weinig mee weg. Paneel uit > warmte weg > lucht met opgenomen vocht blijft waar het is.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 29-12-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijn11
Badkamer tijdelijk verwarmen

Voor het vocht heb ik een goede afzuiging
Deze neemt natuurlijk ook warme lucht mee
Vandaar dat ik naar stralingsverwarming zoek

Wat is dan beter

Infrarood paneel of zichtbaar infrarood straler zoals ook op terrassen veel te zien zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

florijn11 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:50:
Badkamer tijdelijk verwarmen

Voor het vocht heb ik een goede afzuiging
Deze neemt natuurlijk ook warme lucht mee
Vandaar dat ik naar stralingsverwarming zoek

Wat is dan beter

Infrarood paneel of zichtbaar infrarood straler zoals ook op terrassen veel te zien zijn ?
Maakt weinig verschil. IR is alleen veel duurder in aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
paQ schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:56:
[...]

Nee, die zijn speciaal voor mensen die te zuinig zijn, het huis niet op temperatuur houden, alleen plaatselijk verwarmen, en daardoor schimmel achter kasten en in hoeken van muren krijgen.

[..]

Maar goed, kan zomaar perfect voor je vogel zijn :)
Ah, check. Klinkt toch een beetje als goedkope half-functionerende troep voor, zoals je zegt, symptoombestrijding. Ik hoopte meer op een bewezen functioneren klein paneeltje van een gerenommeerd merk.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat paneeltje zal het best wel doen hoor :)
Ik denk dat alles van 100W+ te groot zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Ik heb nu al een tijdje de SR-9 Sunjoy hangen . Hangt aan de schuine wand in de badkamer.
Verder geen verwarming boven. Toch valt het tegen als ik ervoor sta. Als je hem aanraakt is hij loeiheet, maar op het lichaam merken we er weinig van.

Waarom kiest men niet voor een Electrische radiator ipv een infrarood?
even snel voorbeeldje: https://www.x2o.nl/vipera-vesuvio-badkamerradiator-cb62rad72

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

water_escape schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:45:
Ik heb nu al een tijdje de SR-9 Sunjoy hangen . Hangt aan de schuine wand in de badkamer.
Verder geen verwarming boven. Toch valt het tegen als ik ervoor sta. Als je hem aanraakt is hij loeiheet, maar op het lichaam merken we er weinig van.

even snel voorbeeldje: https://www.x2o.nl/vipera-vesuvio-badkamerradiator-cb62rad72
Tsja kan allebei. Net wat je voorkeur heeft.
voordeel van IR is nu juist dat het lekker efficiënt 1 kant op straalt terwijl dat ding dat jij noemt ook de muur erachter verwarmt, wat vrij nutteloos is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

maar wel massa is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:46

We hebben onze woonkamer 4 Sunjoy sr-4 en een sr-5 je merkt het echt wel als je er onder zit.

Heerlijke warmte

Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florijn11
de Peer schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:23:
[...]

Tsja kan allebei. Net wat je voorkeur heeft.
voordeel van IR is nu juist dat het lekker efficiënt 1 kant op straalt terwijl dat ding dat jij noemt ook de muur erachter verwarmt, wat vrij nutteloos is
waarom geen kwarts straler slechts 29 euro voor de badkamer ?

https://www.bol.com/nl/nl...vfowdY-KrgXBoCvicQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja helemaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Wat is de basistemperatuur en hoelang na inschakelen probeer je te voelen?

Ik heb 3x Sunjoy aan plafond in badkamer en eenmaal opgewarmd voel ik de warmte echt wel als ik er onder sta, uiteraard wel in relatie tot afstand. Vantevoren inschakelen verhoogt het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Rukapul schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:02:
[...]

Wat is de basistemperatuur en hoelang na inschakelen probeer je te voelen?

Ik heb 3x Sunjoy aan plafond in badkamer en eenmaal opgewarmd voel ik de warmte echt wel als ik er onder sta, uiteraard wel in relatie tot afstand. Vantevoren inschakelen verhoogt het comfort.
Basistemp is in deze periode 13 graden op de badkamer.
Ik zet hem even voor het douchen aan, en na het douchen ga. ik er direct onder staan. Hij is loeiheet en niet aan te raken, maar ik moet er toch echt op 10cm afstand van gaan staan wil je iets voelen op het lichaam.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste