Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30
Hoe zouden jullie de warmte omschrijving van den IR verwarming aan het plafond?

Is het comfortabel ? Want ik heb nu de radiatoren afgetopt en verwarm met airco's maar alhoewel we een top model airco hebben ervaar ik de warmte gewoon niet zo fijn. En aangezien boven mijn thuiswerkplek is zit ik er best wel vaak in. Maar ik ben er mss wel gevoelig voor want als in de auto de kachel (te) hoog staat dan word ik daar niet lekker van. Heb het gewoon niet op warme (en droge) luchtverplaatsingen. Zou IR dan beter zijn?

Ik ga van de zomer namelijk alhoewel opnieuw verhuizen en sta weer voor dezelfde keuze. Of we kunnen natuurlijk gewoon de radiatoren laten hangen deze keer...

Advies is welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 13-04-2024 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 08:23

McLambo

MTB Junky

outlandos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 01:24:
Hoe zouden jullie de warmte omschrijving van den IR verwarming aan het plafond?

Is het comfortabel ? Want ik heb nu de radiatoren afgetopt en verwarm met airco's maar alhoewel we een top model airco hebben ervaar ik de warmte gewoon niet zo fijn. En aangezien boven mijn thuiswerkplek is zit ik er best wel vaak in. Maar ik ben er mss wel gevoelig voor want als in de auto de kachel (te) hoog staat dan word ik daar niet lekker van. Heb het gewoon niet op warme (en droge) luchtverplaatsingen. Zou IR dan beter zijn?

Ik ga van de zomer namelijk alhoewel opnieuw verhuizen en sta weer voor dezelfde keuze. Of we kunnen natuurlijk gewoon de radiatoren laten hangen deze keer...

Advies is welkom!
Afgetopt, of afgedopt?

Ik ervaar een 900w paneel op 2,35m hoog als in de brandende zon staan. Paar minuutjes is wel lekker, maar daarna wil ik er snel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurk1997
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 15:40
Dag Allemaal,

Ik ben door wat pagina's gebladerd maar kan het antwoord op mijn vraag helaas niet duidelijk vinden. Wij hebben een badkamer van 200 x 240 x 240 met een klein raampje en een badkamerventilator.

Wij hebben zonnepanelen sinds kort en ik zou de badkamer graag elektrisch verwarmen. Ik heb hoog een geaard stopcontact zitten.

Echter vind ik wisselende adviezen, sommige mensen adviseren infrarood voor een badkamer. Is dat slim om te doen in deze situatie zonder andere verwarming? Of kan ik beter een elektrische (convector) kachel ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

lurk1997 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:46:
Dag Allemaal,

Ik ben door wat pagina's gebladerd maar kan het antwoord op mijn vraag helaas niet duidelijk vinden. Wij hebben een badkamer van 200 x 240 x 240 met een klein raampje en een badkamerventilator.

Wij hebben zonnepanelen sinds kort en ik zou de badkamer graag elektrisch verwarmen. Ik heb hoog een geaard stopcontact zitten.

Echter vind ik wisselende adviezen, sommige mensen adviseren infrarood voor een badkamer. Is dat slim om te doen in deze situatie zonder andere verwarming? Of kan ik beter een elektrische (convector) kachel ophangen?
Tsja dat is persoonlijk. Beide zijn prima oplossingen, de IR panelen zijn wel véél duurder.

Zo'n kacheltje kun je goed richten, IR panelen ben je iets meer afhankelijk van de orientatie van je muren en plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurk1997
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:48:
[...]

Tsja dat is persoonlijk. Beide zijn prima oplossingen, de IR panelen zijn wel véél duurder.

Zo'n kacheltje kun je goed richten, IR panelen ben je iets meer afhankelijk van de orientatie van je muren en plafond.
Hmm, lastig. Aangezien er verder geen verwarming is, houdt zo'n IR paneel de badkamer warm genoeg ivm vocht en schimmel? Of zet je deze alleen aan als er iemand fysiek in de kamer? (Timerfunctie? met thermostaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
Hoe koud wordt het bij jou in de badkamer? Oftewel moet je daar permanent verwarmen.
Beide oplossingen zijn niet direct geschikt een badkamer op temperatuur te houden, alleen voor korstondig gebruik.
En IR paneel zet je aan zodra je hem wilt gebruiken, een radiator heeft tijd nodig om de ruimte te verwarmen en zal meer energie verbruiken. Voor een vergelijkbare douche was ik al gauw 1KWh kwijt per douchebeurt met een electrische radiator. (En dan is mijn badkamer 18/18.5C en niet eens echt koud)
Een convectorkachel zal ergens tussen die 2 oplossingen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurk1997
vassago schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:26:
Hoe koud wordt het bij jou in de badkamer? Oftewel moet je daar permanent verwarmen.
Beide oplossingen zijn niet direct geschikt een badkamer op temperatuur te houden, alleen voor korstondig gebruik.
En IR paneel zet je aan zodra je hem wilt gebruiken, een radiator heeft tijd nodig om de ruimte te verwarmen en zal meer energie verbruiken. Voor een vergelijkbare douche was ik al gauw 1KWh kwijt per douchebeurt met een electrische radiator. (En dan is mijn badkamer 18/18.5C en niet eens echt koud)
Een convectorkachel zal ergens tussen die 2 oplossingen in zitten.
Nog niet helemaal betrouwbaar kunnen meten, ivm het relatieve lekkere weer. (Wij wonen er pas sinds begin maart)

Is zoiets wellicht iets als permanente verwarming? Uiteraard hoeft deze de badkamer rond 16 graden te houden ivm schimmels etc. (Huis is energielabel C).

https://www.elektramat.nl...SETBoCyzcQAvD_BwE#details

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lurk1997 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:04:
[...]

Hmm, lastig. Aangezien er verder geen verwarming is, houdt zo'n IR paneel de badkamer warm genoeg ivm vocht en schimmel?
daar moet je het niet voor gebruiken, dat wordt dan een dure grap. je moet IR alleen gebruiken om je lichaam warm te houden, niet om een hele ruimte met COP=1 te gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 01:15
lurk1997 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:46:
Dag Allemaal,

Werkt hier perfect en zolang je niet 27 graden in de badkamer wil hebben echt geen probleem. Wij stoken boven niet, zou ook niet weten waarom je in een verwarmde kamer van 21 graden zou willen slapen. COP1 benoemen wat andere doen is een beetje dwaas aangezien je niet de lucht verwarmd maar de objecten in de ruimte. Dit voelt heel anders aan. Ik verwarm de badkamer met een 740 Watt infraroodspiegel. Ideaal en is zo warm. Als je een te laat vermogen neemt dan kan het lastig zijn. De badkamer is ongeveer dezelfde grootte als die van jou. Raampje open, infraroodspiegel nog even aan voor het ontvochtigen.

Wij verwarmen alleen tijdens het douchen, dat is een keuze. Zelfs met dit weer is het heerlijk warm. Ik regel het met een Shelly Plus P1. Maar de spiegel heeft een temperatuur instelling en gaat netjes uit als je op temperatuur is of je stelt een timer in.

Mocht je in de buurt wonen van Wijk bij Duurstede kun je het ook een keer komen beleven. Ik verwarm voor een deel zelfs mijn woonkamer met infrarood. Is goedkoper dan gas als je helemaal van het gas af kan. Gas word alleen maar duurder de komende jaren om verbruik tegen te gaan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lurk1997
TFX77 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:14:
[...]

Werkt hier perfect en zolang je niet 27 graden in de badkamer wil hebben echt geen probleem. Wij stoken boven niet, zou ook niet weten waarom je in een verwarmde kamer van 21 graden zou willen slapen. COP1 benoemen wat andere doen is een beetje dwaas aangezien je niet de lucht verwarmd maar de objecten in de ruimte. Dit voelt heel anders aan. Ik verwarm de badkamer met een 740 Watt infraroodspiegel. Ideaal en is zo warm. Als je een te laat vermogen neemt dan kan het lastig zijn. De badkamer is ongeveer dezelfde grootte als die van jou. Raampje open, infraroodspiegel nog even aan voor het ontvochtigen.

Wij verwarmen alleen tijdens het douchen, dat is een keuze. Zelfs met dit weer is het heerlijk warm. Ik regel het met een Shelly Plus P1. Maar de spiegel heeft een temperatuur instelling en gaat netjes uit als je op temperatuur is of je stelt een timer in.

Mocht je in de buurt wonen van Wijk bij Duurstede kun je het ook een keer komen beleven. Ik verwarm voor een deel zelfs mijn woonkamer met infrarood. Is goedkoper dan gas als je helemaal van het gas af kan. Gas word alleen maar duurder de komende jaren om verbruik tegen te gaan.
Ah dat is voor mijn in het zuiden net te ver om te rijden. Maar bedankt voor de reactie! Ik denk dat wij voor infrarood gaan rond de 800w en bij een winkel aanschaffen waar wij deze eventueel even mogen uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 01:15
lurk1997 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:52:
[...]

Ah dat is voor mijn in het zuiden net te ver om te rijden. Maar bedankt voor de reactie! Ik denk dat wij voor infrarood gaan rond de 800w en bij een winkel aanschaffen waar wij deze eventueel even mogen uitproberen.
Ik heb deze. Super blij mee.

Hoffmayr Infrarood Spiegel

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 15:49
Wij zoeken verwarming voor onze badkamer van 12m3. Huis uit 1968. Plafond 2,30m hoog
Er is ook een radiator aanwezig. Wij willen elektrische verwarmen wanneer we douchen of wanneer we even in de douche zijn en de verwarming niet aan staat.

Infrarood lijkt de oplossing. Zodat we toch warm kunnen douchen als het raampje openstaat. Er is n.l verder geen ventilatie aanwezig.
Het infrarood pane.moet 2,3m kunnen stralen.
Aan het plafond kan niet.

Enige plek voor de paneel is naast de deur( korte wand) tussen deur en wc
Zoals vele hier aangeven, pff wat een merken.
Alkari lijkt een goed merk maar best duur.

Convector kachel aan de wand( alutherm sani) wilde we eerst kopen maar dat kan niet. Komt dan te dichtbij het plafond volgens handleiding.

Is een hybride ir paneel iets?
Is een ir paneel in deze situatie uberhaupt een goed idee?
De douchekop zit aan de lange muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lqIBaGGn7wvX17tdq5yruj1yu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaKzVT7CEZu4n00WFdIs0nO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Een woning met warmtepomp. De thermostaat staat op een constante temperatuur, de badkamer wordt 24 uur verwarmd met de handdoekradiator met retourlus vloerverwarming.
Alsnog is het net een graad of 2 te koud.

Plan voor het IR paneel is om die aan te zetten met de lampschakelaar zodra het douchen start. Het IR paneel op de plek van de lamp aan het plafond. Wel eentje met een thermostaatje, zodat het niet te lang aan blijft staan als iemand per ongeluk de lamp aan laat.

Heeft iemand misschien een aanrader?

Alternatief is misschien een hybride handdoekradiator. Die met CV water en met COP1 werkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

busscherski schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:50:
Een woning met warmtepomp. De thermostaat staat op een constante temperatuur, de badkamer wordt 24 uur verwarmd met de handdoekradiator met retourlus vloerverwarming.
Alsnog is het net een graad of 2 te koud.

Plan voor het IR paneel is om die aan te zetten met de lampschakelaar zodra het douchen start. Het IR paneel op de plek van de lamp aan het plafond. Wel eentje met een thermostaatje, zodat het niet te lang aan blijft staan als iemand per ongeluk de lamp aan laat.

Heeft iemand misschien een aanrader?

Alternatief is misschien een hybride handdoekradiator. Die met CV water en met COP1 werkt.
Waarom zou je een ir paneel aanzetten als je onder de douche staat? Want dan sta je dus niet in de straling van het paneel.
Ik zou het eerder andersom doen : zodra je onder de douche vandaan komt: ir paneel aan.

Je moet een ir paneel niet gebruiken om een ruimte op te warmen. Je moet de straling gebruiken om een lichaam op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:29:
[...]

Waarom zou je een ir paneel aanzetten als je onder de douche staat? Want dan sta je dus niet in de straling van het paneel.
Ik zou het eerder andersom doen : zodra je onder de douche vandaan komt: ir paneel aan.

Je moet een ir paneel niet gebruiken om een ruimte op te warmen. Je moet de straling gebruiken om een lichaam op te warmen.
Ja klopt maar het duurt toch een paar minuten voor een IR paneel op volle kracht werkt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

busscherski schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:57:
[...]

Ja klopt maar het duurt toch een paar minuten voor een IR paneel op volle kracht werkt?
Ja dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:34
Zijn er bekende merken en/of merken die je moet vermijden m.b.t. IR panelen?
Wij willen er ook een in de badkamer gaan plaatsen, kan niet echt wat vinden hier in Limburg qua zaken behalve deze. Of is ‘t een kwestie van een badkamerzaak inlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik kocht een Ecaros zonder frame 400 Watt 592x592x10 ECA0606-400-C in de outlet bij Warmteservice voor slechts €275,- + €4.99 verzendkosten. (normaal €365,-).

Want, deze zou volgens de website www.ecaros.eu prima in de badkamer kunnen, mits >= 60cm vanaf de dichtstbijzijnde wateraansluiting. Als in mijn beleving douchekraan/ kop of wastafelkraan.

Echter stond er in de waarschuwingen van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing iets anders dan op de website zie afbeelding s.v.p.

Op 40cm staat er een douchecabine die zo'n 37 cm vanaf het plafond open is. Waar dus vochtige lucht uitkomt. Ook als de deur open gaat.
Ook hangt er een Sonoff ZB temperatuur en vochtsensor die tijdens het douchen tot 87,7%Rv aangeeft.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen? Aan het plafond hangen of niet?

Er hangt wel een radiator met thermostaatknop, maar die hebben ze precies onder het afzuigpunt van de centrale afzuig geplaatst. Als ik uit de douche stap, krijg ik het erg koud s'winters.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQQYYKVAsKNWIvbwIlbEqYbYImQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ane1OPqm32W2ibTpkwexq6g5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 19:12
Tijdens dit veel te mooie weekend heb ik dit topic eens aandachtig doorgenomen want dit stond al langer op mijn lijstje aangezien ik twijfel voor een IR paneel in de badkamer.

In principe kan ik mijn huis verwarmen met de airco maar gezien ik in de badkamer niet ontkom aan de radiator heeft mijn CV afgelopen winter aangestaan.

Ik heb dit proberen op te lossen met een 1000W Adax convector kachel, dit werkt prima totdat de badkamer afzuiger aangaat dan is de warmte direct weg, oorzaak 2 buitenmuren waar de koude wind goed opstaan.

Nu heb ik uit dit topic gehaald dat Sunjoy eigenlijk het A-merk in IR panelen is. maar op de verschillende websites kom ik allemaal andere waardes tegen waarmee ik moet rekenen.

Is de Sunjoy SR-9 goed, over-kill of te weinig voor de volgende situatie?
Badkamer met 2 koude buitenmuren waar de wind op staat.
2.30m breed x 3.30m lang x 2.50m hoog
dus 7,6m2 en 19m3 groot.

of zijn er andere betere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ngommers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:25:
Tijdens dit veel te mooie weekend heb ik dit topic eens aandachtig doorgenomen want dit stond al langer op mijn lijstje aangezien ik twijfel voor een IR paneel in de badkamer.

In principe kan ik mijn huis verwarmen met de airco maar gezien ik in de badkamer niet ontkom aan de radiator heeft mijn CV afgelopen winter aangestaan.

Ik heb dit proberen op te lossen met een 1000W Adax convector kachel, dit werkt prima totdat de badkamer afzuiger aangaat dan is de warmte direct weg, oorzaak 2 buitenmuren waar de koude wind goed opstaan.

Nu heb ik uit dit topic gehaald dat Sunjoy eigenlijk het A-merk in IR panelen is. maar op de verschillende websites kom ik allemaal andere waardes tegen waarmee ik moet rekenen.

Is de Sunjoy SR-9 goed, over-kill of te weinig voor de volgende situatie?
Badkamer met 2 koude buitenmuren waar de wind op staat.
2.30m breed x 3.30m lang x 2.50m hoog
dus 7,6m2 en 19m3 groot.

of zijn er andere betere mogelijkheden?
Wat is er mis met cv aan in de badkamer? Das een stuk goedkoper dan infrarood hoor, afhankelijk van hoe je het inzet.

Wel erg duur trouwens. Ik heb deze sinds een week en die lijkt op het eerste oog prima :
https://www.amazon.de/gp/...01_487027711_TE_SCE_dp_i1

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-06-2024 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
de Peer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Wat is er mis met cv aan in de badkamer? Das een stuk goedkoper dan infrarood hoor, afhankelijk van hoe je het inzet.

Wel erg duur trouwens. Ik heb deze sinds een week en die lijkt op het eerste oog prima :
https://www.amazon.de/gp/...01_487027711_TE_SCE_dp_i1
Ik probeer van het gas af te komen, de CV hangt er nu nog enkel voor de verwarming in de badkamer. echter als die aan gaat dan moet ik ook andere ruimtes verwarmen, want mijn CV schijnt niet te mogen draaien met alle radiatoren, behalve de badkamer dicht.

Wat mij betreft hoeft de badkamer ook niet continu op temperatuur te zijn maar enkel als ik er gebruik van maak waardoor ik denk dat een IR paneel een goede keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ngommers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Ik probeer van het gas af te komen, de CV hangt er nu nog enkel voor de verwarming in de badkamer. echter als die aan gaat dan moet ik ook andere ruimtes verwarmen, want mijn CV schijnt niet te mogen draaien met alle radiatoren, behalve de badkamer dicht.

Wat mij betreft hoeft de badkamer ook niet continu op temperatuur te zijn maar enkel als ik er gebruik van maak waardoor ik denk dat een IR paneel een goede keuze is.
Ja zeker. Wel als je het doet om van het gas te gaan.
Maar als je gas hebt is dat goedkoper in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
[...]

De meeste panelen hebben wel even nodig om op temperatuur te komen dus dat is al een voordeel.

Tevens heb je dan meteen al straling tegen bv condensatie op de spiegel of raam.

En je hebt al iets compensatie voor een ventilatie die aanspringt.
Dat is een keuze.

Ik gebruik IR panelen bv ook om de badkamer sneller te helpen drogen.

Inmiddels weet ik ook dat panelen de badkamer geheel kunnen verwarmen tot ca 27C :+ Home automation zet de panelen aan boven een bepaalde luchtvochtigheid samen met ventilatie. Alleen was er een stroomstoring geweest en stond een Shelly output voor de fan nog niet op power on at start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Rukapul schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:02:
Inmiddels weet ik ook dat panelen de badkamer geheel kunnen verwarmen tot ca 27C :+ Home automation zet de panelen aan boven een bepaalde luchtvochtigheid samen met ventilatie. Alleen was er een stroomstoring geweest en stond een Shelly output voor de fan nog niet op power on at start.
Hoelang heeft het paneel dan aangestaan? en gebruik je ze in combinatie met Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ngommers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:26:
[...]

Hoelang heeft het paneel dan aangestaan? en gebruik je ze in combinatie met Home Assistant?
Uurtje of 12.

HA is alleen deel van de UI. Automatisering zelf staat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:13
Kunnen jullie een advies(goede richting op) geven voor een paneel in de badkamer. Waarin:
-verlichting zit, ivm de lamp midden in de badkamer zit.
-aansturen via Home Assistent
-afstandsbediening voor te bedienen in de badkamer

Afmeting badkamer is 3X4 +-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:52
Rukapul schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:50:
[...]

Uurtje of 12.

HA is alleen deel van de UI. Automatisering zelf staat los.
750 W × 12 h = 9 kWh, daarmee verwarm ik in de winter ons hele huis twee dagen. Het grote voordeel van IR; stralingswarmte, gaat zo wel verloren als het je alleen maar om de energie-inhoud gaat die je COP 1 opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:50:
[...]

750 W × 12 h = 9 kWh, daarmee verwarm ik in de winter ons hele huis twee dagen. Het grote voordeel van IR; stralingswarmte, gaat zo wel verloren als het je alleen maar om de energie-inhoud gaat die je COP 1 opwekt.
Hij gaf een voorbeeld van een incident waarbij de badkamer per ongeluk tot 27 graden werd verwarmd. Heeft dus weinig zin om aan te geven dat dit toch wel wat efficienter kan, daar is hij het wel mee eens denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Ah, ik zie het idd. Ik denk dat de handdoeken wel lekker droog waren na afloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Martin7182 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd waarmee jij je huis verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ngommers schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Gewoon een warmtepomp neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-08 07:28
Ook ik ben me een opnieuw aan het verdiepen in de Infraroodpanelen. Na 26 jaar lang in de woonkamer een tegelkachel te hebben gestookt en in de rest van het huis een centrale verwarming op gas, willen we het anders gaan doen.

Daartoe hebben we twee jaar geleden twee infraroodpanelen van Greeniuz aangeschaft om mijn kantoor mee te verwarmen. Dat bevalt prima. Nu de volgende stap, de rest van het huis. Maar eerst weer op onderzoek uit.

Wat ik denk te snappen:
In de tegelkachel wordt hout verstookt, de warme lucht, de rook, verwarmt via omwegen via en in de spouw van de kachel de vuurvaste betonnen buitenwand waar keramiektegels op zitten. Ik stook in de winter twee keer ca, 1,5 uur lang en de rest van de dag straalt de kachel zijn warmte af op ons en de spullen om ons heen.

In het kort: De warme lucht geeft via conductie zijn warmte af aan de tegels die het als straling verder afgeven. Uiteindelijk wordt alles wel warm en ontstaat er ook een lichte convectiestroom in de kamer.

Hier hebben we de drie manieren van warmte overdracht benoemd: Convectie, conductie en straling. En uiteindelijk treden alle drie in min of meerdere mate op bij verwarmen, ook bij infrarood.
Maar de mate waarin de energie wordt omgezet in infraroodstraling, de stralingsfactor, bepaalt of het een efficiënte manier van stralen is. Een stralingsfactor van 60% zou mooi zijn voor een infraroodpaneel, 70% nog beter wordt mij verteld. De overige procenten gaan dus naar conductie en convectie, als ik het goed beredeneer.

De panelen die een keramieke voorplaat hebben (en dus zwaar zijn), die verwarmen dus uiteindelijk ook de keramiek. Die keramiek straalt dat dan weer af. Dat verwarmen gebeurd dan waarschijnlijk met het kleine percentage van het omzetten van de stroom in straling dat naar het verwarmen gaat.

Mag ik dan concluderen dat een zwaar paneel per definitie een hoger stralingsfactor heeft?

Naast de stralingsfactor is er de 'rendementsfactor van het omzetten van de electriciteit' Hoe hoger hoe zuiniger zou ik zeggen.

Maar helaas kom ik deze cijfers bijna bij geen één panelen leverancier tegen. Soms één van de twee maar gezamenlijk bijna niet. En de stralingsfactor ben ik maar één keer tegen gekomen.

Ook weet ik niet of 1% verschil in de 70% net zoveel is als de stap van 60% naar 61%, met andere woorden, neemt het lineair toe of exponentieel?

In mei ben ik begonnen me opnieuw te oriënteren en nu ben ik nog in gesprek met een leverancier die SunPower levert, een partij die Cleanheating levert en met Greeniuz.

Ik ga verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dirkjanl schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:51:

Mag ik dan concluderen dat een zwaar paneel per definitie een hoger stralingsfactor heeft?
Niet per se volgens mij, het gaat om de stralingscoefficient van het gebruikte materiaal. Dat hoeft geen zwaar paneel te zijn.
Naast de stralingsfactor is er de 'rendementsfactor van het omzetten van de electriciteit' Hoe hoger hoe zuiniger zou ik zeggen.
Die is altijd 100% bij infraroodpanelen en andere vormen van COP=1 verwarming. Alle stroom wordt omgezet in warmte.
Erg laag dus want bij een warmtepomp zit je tussen de 300 en 600%
Maar helaas kom ik deze cijfers bijna bij geen één panelen leverancier tegen. Soms één van de twee maar gezamenlijk bijna niet. En de stralingsfactor ben ik maar één keer tegen gekomen.
Wat betreft rendement is dat logisch, omdat het altijd 100% is.
En verder inderdaad weinig objectieve informatie die gedeeld wordt over de panelen, helaas.

Infrarood moet je bij voorkeur niet gebruiken om een huis mee te verwarmen. Dit is vanwege de lage efficientie veel te duur en niet duurzaam.
Het is wel bij uitstek geschikt om lichamen mee te verwarmen, dus zithoek enzo, of badkamer.
Er zijn enkele uitzonderingen te bedenken, zoals een klein appartementje waarbij aanleg warmtepomp duur of lastig is.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 27-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
ngommers schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Gewoon een warmtepomp inderdaad. Een L/L type op de begane grond die nagenoeg geen transport verliezen heeft (in tegenstelling tot de oude gasketel die op zolder stond).
En we hebben een IR paneeltje *O* De truuk om het stroomverbruik laag te houden is lokaal verwarmen i.p.v. je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Martin7182 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Gewoon een warmtepomp inderdaad. Een L/L type op de begane grond die nagenoeg geen transport verliezen heeft (in tegenstelling tot de oude gasketel die op zolder stond).
En we hebben een IR paneeltje *O* De truuk om het stroomverbruik laag te houden is lokaal verwarmen i.p.v. je hele huis.
Ja dus eigenlijk is het dan nog niet z'n gek idee welke ik had om in de badkamer een IR paneel op te hangen en de rest met mijn airco te doen.

Welk merk en type paneel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Sinds april 2024 is er een nieuw keurmerk voor Infraroodpanelen: IEC60675-3. Zie onder andere hier
Van de leveranciers waar ik onlangs mee in contact trad heeft er één het prominent op zijn site staan, sommige anderen konden mij na het stellen van een vraag daarover pas zeggen of ze daar aan voldeden en van sommige anderen kreeg ik tot nu toe geen antwoord.

Zelf vind ik dit wel belangrijk om te weten bij het nemen van een beslissing over welke panelen ik ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ngommers schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:24:
[...]

Ja dus eigenlijk is het dan nog niet z'n gek idee welke ik had om in de badkamer een IR paneel op te hangen en de rest met mijn airco te doen.

Welk merk en type paneel heb je?
https://www.dekbed-discou...ood-paneelverwarming.html

Een "Envato" Chinees paneel van 350 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er bestaan infrarood bij- en hoofdverwarmingen. Een bij- verwarming verwarmt een beperkt gebiedje, een hoofdverwarming kan tot 30m2 verwarmen op 1 en dezelfde temperatuur. Deze laatste is dan ook een hoofdverwarming per ruimte.
Door het accumulerend verwarmen ontstaat er een zeer energiezuinig verbruik doordat de warmte in al de fysieke materialen deels wordt opgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:00

paQ

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Er bestaan infrarood bij- en hoofdverwarmingen. Een bij- verwarming verwarmt een beperkt gebiedje, een hoofdverwarming kan tot 30m2 verwarmen op 1 en dezelfde temperatuur. Deze laatste is dan ook een hoofdverwarming per ruimte.
Door het accumulerend verwarmen ontstaat er een zeer energiezuinig verbruik doordat de warmte in al de fysieke materialen deels wordt opgeslagen.
Dat ontstaat pas na HEEL veel energie 1:1 ergens in stoppen. (zodra verzadiging optreedt)
Maar een IR paneel "energiezuinig" noemen (zoals op jullie website) is haast bij voorbaat al onwaar.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-08-2024 15:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k_ers schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:29:
Kunnen jullie een advies(goede richting op) geven voor een paneel in de badkamer. Waarin:
-verlichting zit, ivm de lamp midden in de badkamer zit.
-aansturen via Home Assistent
-afstandsbediening voor te bedienen in de badkamer

Afmeting badkamer is 3X4 +-
Een IR- hoofdverwarming plaats je altijd aan het plafond. Hierdoor bereik je het grootste gebied. Let hierbij wel op de IP-waarde van een paneel IP-67 is het meest veilig. (Geen waterindringing indien ondergedompeld (30 min. op 1m).
Let op bij verlichting in een paneel. Wanneer verlichting warm wordt dan verkort je de levensduur van de verlichting aanzienlijk.
Het meest betrouwbare is een draadloze thermostaat i.c.m. een ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Met een serieuze HF- infrarood- hoofdverwarming kan je zondermeer je gehele woning perfect verwarmen. Je dient daarbij wel de juiste thermostaat te gebruiken. Je kan namelijk een thermostaat bedoeld voor convectieverwarming niet gebruiken bij stralingswarmte. Tussen beiden bestaat er namelijk een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Zoals gezegd : ga het aub niet als hoofdverwarming gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Niet per se volgens mij, het gaat om de stralingscoefficient van het gebruikte materiaal. Dat hoeft geen zwaar paneel te zijn.

[...]

Die is altijd 100% bij infraroodpanelen en andere vormen van COP=1 verwarming. Alle stroom wordt omgezet in warmte.
Erg laag dus want bij een warmtepomp zit je tussen de 300 en 600%

[...]

Wat betreft rendement is dat logisch, omdat het altijd 100% is.
En verder inderdaad weinig objectieve informatie die gedeeld wordt over de panelen, helaas.

Infrarood moet je bij voorkeur niet gebruiken om een huis mee te verwarmen. Dit is vanwege de lage efficientie veel te duur en niet duurzaam.
Het is wel bij uitstek geschikt om lichamen mee te verwarmen, dus zithoek enzo, of badkamer.
Er zijn enkele uitzonderingen te bedenken, zoals een klein appartementje waarbij aanleg warmtepomp duur of lastig is.

Laat je goed en professioneel informeren. Je kan een appartementje of een groot kantoorpand probleemloos zeer comfortabel en met een zeer laag energieverbruik verwarmen.
de Peer schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Zoals gezegd : ga het aub niet als hoofdverwarming gebruiken!
Net zoals er bij een warmtepomp, auto's, fietsen, etc. etc. verschillende merken bestaan, bestaan er ook kwaliteitsverschillen. Over welk merk heb jij het? Ditzelfde geldt voor fabrikanten en leveranciers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:36:
Net zoals er bij een warmtepomp, auto's, fietsen, etc. etc. verschillende merken bestaan, bestaan er ook kwaliteitsverschillen. Over welk merk heb jij het? Ditzelfde geldt voor fabrikanten en leveranciers.
Zolang het over de efficiëntie gaat bij COP=1 doet merk, type etc. er nagenoeg niet toe.
Het ene paneel zal best een betere bouwkwaliteit hebben dan een andere, maar COP=1 blijft COP=1...
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Het meest betrouwbare is een draadloze thermostaat i.c.m. een ontvanger.
Draadloos het meest betrouwbaar? Volgens mij is bedraad toch zeker betrouwbaarder ;-)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 08:30
Maxxino, kun je aub even met gerichte voorbeelden komen waarom infraroodverwarming als hoofdverwarming een vernieuwing/ verbetering is ten opzichte van gasverwarmen of met warmtepompen en in welk op zicht?

En zou je de volgende zin uit kunnen.leggen: "Door het accumulerend verwarmen ontstaat er een zeer energiezuinig verbruik doordat de warmte in al de fysieke materialen deels wordt opgeslagen."

Als ik de betekenis van die zin namelijk ga o leden staat er in mijn ogen complete onzin

Een traditionele vloerverwarning heeft ook accumulerend vermogen maar dat maakt het nog niet efficienter dan andere manieren van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Dat ontstaat pas na HEEL veel energie 1:1 ergens in stoppen. (zodra verzadiging optreedt)
Maar een IR paneel "energiezuinig" noemen (zoals op jullie website) is haast bij voorbaat al onwaar.
Je reactie bestaat geheel uit vooroordelen zonder ook maar enige kennis. Een verbruik van 1:1 ? Je hebt recht van spreken wanneer je ervaring hebt met een product en/of geïnformeerd bent door een professional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Je reactie bestaat geheel uit vooroordelen zonder ook maar enige kennis. Een verbruik van 1:1 ? Je hebt recht van spreken wanneer je ervaring hebt met een product en/of geïnformeerd bent door een professional.
Oh je hebt een magisch paneel dat 1:4 doet? :O
/flashbacks naar de inductieketel

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-08-2024 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

[...]
en/of geïnformeerd bent door een professional.
Behalve als die professional zelf infraroodproducten verkoopt ;-)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipje81
[...]

Maxxinno niet om het een of ander, maar je zit hier op een forum met behoorlijk wat mensen met een technische achterrgrond of interesse en een kritische grondhouding. Ik denk dat we gemiddeld hier best in staat zijn om het technische verhaal achter infrarood of de basis daarachter te begrijpen.

Helaas uit jouw posts hierboven haal ik weinig echte technische info. Sterker nog de door mij aangehaalde zinnen van jou hierboven dragen niet bij aan een duidelijke uitleg.

Dus zou je je minder in nevelen kunnen hullen en ons meenemen in de techniek en het hoe en waarom achter infrarood verwarming en met name de claim dat het geschikt is als een efficiente hoofverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jongens, Maxxinno verkoopt IR-panelen. Dus dit gaat geen objectief verhaal worden maar alleen commerciële marketingpraatjes. Technisch gezien kul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V-8 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Draadloos het meest betrouwbaar? Volgens mij is bedraad toch zeker betrouwbaarder ;-)
Draadloos verdient hij beter aan denk ik

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 01-08-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werving: dit is niet de bedoeling

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

originele reactie is verdwenen

[ Voor 131% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
originele reactie is verdwenen

[ Voor 101% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:23
Vraagje aan degenen die een Sunjoy SR aan het plafond hebben hangen met Salus relais en thermostaat. Ik wil er een in de badkamer. Hij moet aangesloten worden aan de stroom van het lichtpunt. Kan ik het licht dan nog gewoon met de lichtknop bedienen? En dat relais: past dat boven het paneel of in de plafond doos of heb je dan tussen de lamp en het paneel nog het relais zitten? Ik ga het overigens laten doen, want zoals de lezer al wel zal hebben begrepen snap ik er niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tania22 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:50:
Vraagje aan degenen die een Sunjoy SR aan het plafond hebben hangen met Salus relais en thermostaat. Ik wil er een in de badkamer. Hij moet aangesloten worden aan de stroom van het lichtpunt. Kan ik het licht dan nog gewoon met de lichtknop bedienen?
Ja, maar je ir paneel en lamp gaan dan allebei uit of aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tania22
de Peer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Ja, maar je ir paneel en lamp gaan dan allebei uit of aan
Dus stel dat het heel koud wordt en ik wil de thermostaat van het paneel op bijv 15 graden zetten, dan moet de lamp ook de hele tijd aan. Hmmm. Dus dan moet er eigenlijk ook nog een kaku bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Je wilt het IR paneel niet schakelen met de lichtschakelaar. Dat betekent dat een fase draad (=altijd 'aan') naar de centraaldoos/lichtpunt moet lopen. Als die er nog niet is dan is het over het algemeen niet erg ingewikkeld om dat alsnog te realiseren: fase draad bijtrekken in de buis (schakel + fase + nul + aarde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
Hier deze week de infraroodpanelen en de thermostaten met ontvangers ontvangen. Met per kamer één thermostaat en één of meerdere ontvangers (afhankelijk van hoeveel panelen op één stop kunnen. Zo sluit ik 5 panelen in de woonkamer aan verdeeld over drie stoppen). Ook voor de badkamer. Een inbouw Salus ontvanger SR868 (radiogolf) meet 45 x 45 x 29 mm (BXDXHoogte). Gaat bij mij niet in de doos waar het lichtpunt aan hangt. De Ontvanger dient ook aangesloten te worden op een fasedraad en de neutraal draad. De fasedraad zit niet altijd in de verbindingsdoos bij het lichtpunt. Ik trek een aparte kabel naar de infraroodpaneel. Kabel sluit ik aan een stopcontact aan. (Ik zet een extra ring achter de stekkerdoos van het stopcontact en sluit daar een Attema k25 goot op aan. Dan moet er nog een doos tussen waar de Salus SR868 ontvanger in moet. Thermostaat hangt aan de muur en werkt op batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
Vandaag het eerste infraroodpaneel opgehangen. Het is een SunPower 550SP. Met Salus RT520TX thermostaat en SR868 ontvanger. De infraroodpaneel heeft de afmeting van 60 x 90 cm en hangt aan een beugel. De beugel meet 37,5 x 70 cm. Deze beugel heb ik op een plaat underlayment van 18 mm geschroefd. Plaat heeft als afmeting 42 x 75 cm. Ruim binnen de maat van het infraroodpaneel. Deze plaat schroef ik tegen het plafond. De ruimte die ik nu aan de zijkanten heb tussen infraroodpaneel en de plafondplaat is ruim 3 cm. Daar past de ontvanger gewoon goed tussen. Bovenkant paneel is goed geïsoleerd. Die ontvanger laat ik daar lekker op liggen en koppel daar de stroomkabel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door dirkjanl op 30-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salsaguy
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-09 23:38
Hallo allemaal, leuk forum onderwerp dat ik met veel interesse heb doornomen.

ik deel ook graag mijn ervaringen met jullie. Ik heb recent een Sunjoy SR5 paneel (600W) aangeschaft en gemonteerd boven onze inloopdouche. Het is een open inloopdouche en in de winter geeft dit tijdens het afdrogen een kouder gevoel. We waren daarom aan het twijfelen om ofwel een douchedeur te plaatsen om het 'tochtgevoel' te beperken of een IR paneel te plaatsen. Voorlopig dus voor dit laatste gekozen.

Als aansturing van het paneel werk ik met domoticz. Ik heb in de douche ruimte een bewegingsensor van Philips Hue gemonteerd die heeft namelijk ook een ingebouwde temperatuursensor. Verder heb ik een sonoff mini relais genomen die ook via zigbee protocol en phillips hue geschakeld en hierdoor bediend kan worden in domoticz om het paneel te bedienen.

Een eerste logica ontwerp is als volgt opgesteld binnen domoticz:
Indien het licht aan is in de douche (moet steeds aan zijn anders is het er te donker) en er is beweging dan kan de verwarming actief komen als de ruimte temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur min 2°C (hysteresis). Als de ruimte temperatuur hoger is dan de gewenste temperatuur schakelt het paneel uit of blijft het paneel uit.

Verder heb ik nog een extra veiligheid ingebouwd dat het paneel uitschakelt wanneer er gedurende 15 min. geen beweging meer werd vastgesteld.

De settings van de logica dienen mogelijks in de koudere periodes nog wat bijgesteld te worden daar het douchewater op zich ook de ruimte temperatuur beïnvloedt.

De eerste test met het huidige warme weer waren alvast aangenaam. Wanneer de kraan werd dichtgezet of als ik uit de warm water stroom ging staan voelde ik meteen de stralingswarmte van het paneel en kreeg ik dus niet dat koude gevoel als anders. Het paneel schakelde al uit na 10 min. omdat de gewenste temperatuur werd bereikt en de warmte bleef nog een ruime tijd na-stralen tijdens het afdrogen. Verder nog te bekijken in het stookseizoen maar voorlopig alvast tevreden.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Salsaguy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:56:
Hallo allemaal, leuk forum onderwerp dat ik met veel interesse heb doornomen.

ik deel ook graag mijn ervaringen met jullie. Ik heb recent een Sunjoy SR5 paneel (600W) aangeschaft en gemonteerd boven onze inloopdouche. Het is een open inloopdouche en in de winter geeft dit tijdens het afdrogen een kouder gevoel. We waren daarom aan het twijfelen om ofwel een douchedeur te plaatsen om het 'tochtgevoel' te beperken of een IR paneel te plaatsen. Voorlopig dus voor dit laatste gekozen.

Als aansturing van het paneel werk ik met domoticz. Ik heb in de douche ruimte een bewegingsensor van Philips Hue gemonteerd die heeft namelijk ook een ingebouwde temperatuursensor. Verder heb ik een sonoff mini relais genomen die ook via zigbee protocol en phillips hue geschakeld en hierdoor bediend kan worden in domoticz om het paneel te bedienen.

Een eerste logica ontwerp is als volgt opgesteld binnen domoticz:
Indien het licht aan is in de douche (moet steeds aan zijn anders is het er te donker) en er is beweging dan kan de verwarming actief komen als de ruimte temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur min 2°C (hysteresis). Als de ruimte temperatuur hoger is dan de gewenste temperatuur schakelt het paneel uit of blijft het paneel uit.

Verder heb ik nog een extra veiligheid ingebouwd dat het paneel uitschakelt wanneer er gedurende 15 min. geen beweging meer werd vastgesteld.

De settings van de logica dienen mogelijks in de koudere periodes nog wat bijgesteld te worden daar het douchewater op zich ook de ruimte temperatuur beïnvloedt.

De eerste test met het huidige warme weer waren alvast aangenaam. Wanneer de kraan werd dichtgezet of als ik uit de warm water stroom ging staan voelde ik meteen de stralingswarmte van het paneel en kreeg ik dus niet dat koude gevoel als anders. Het paneel schakelde al uit na 10 min. omdat de gewenste temperatuur werd bereikt en de warmte bleef nog een ruime tijd na-stralen tijdens het afdrogen. Verder nog te bekijken in het stookseizoen maar voorlopig alvast tevreden.

Groetjes
welke IP waarde heeft dit paneel?
want als je paneel binnen de 225cm vanaf de vloer gemeten gemonteerd is zou deze zone 1 moeten hebben en dus minimaal IP 65 moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVQCV3A1kAuquKMIZHxZHGW4h98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DerSR858AO15IoHGGiKoYDmX.jpg?f=user_large
bron:

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

IP55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salsaguy
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-09 23:38
MacD007 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

want als je paneel binnen de 225cm vanaf de vloer gemeten gemonteerd is zou deze zone 1 moeten hebben en dus minimaal IP 65 moeten hebben.
[Afbeelding]
bron:
Ik heb een plafond hoogte van 2.6m dus betreft bij mij een zone 2 met minimaal ip 44 als vereiste. Het paneel voldoet dus met een ip55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Salsaguy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Ik heb een plafond hoogte van 2.6m dus betreft bij mij een zone 2 met minimaal ip 44 als vereiste. Het paneel voldoet dus met een ip55.
ook voor de zone 1 was het goed geweest, want je moet eigenlijk hier naar het tweede cijfer kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzuYzIdLoEMhB7ed6-6MTw7ZTIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdMVyym0Gr14cJ2PwKqX6J29.jpg?f=fotoalbum_large

bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dirkjanl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
Vandaag het eerste infraroodpaneel opgehangen. Het is een SunPower 550SP. Met Salus RT520TX thermostaat en SR868 ontvanger. De infraroodpaneel heeft de afmeting van 60 x 90 cm en hangt aan een beugel. De beugel meet 37,5 x 70 cm. Deze beugel heb ik op een plaat underlayment van 18 mm geschroefd. Plaat heeft als afmeting 42 x 75 cm. Ruim binnen de maat van het infraroodpaneel. Deze plaat schroef ik tegen het plafond. De ruimte die ik nu aan de zijkanten heb tussen infraroodpaneel en de plafondplaat is ruim 3 cm. Daar past de ontvanger gewoon goed tussen. Bovenkant paneel is goed geïsoleerd. Die ontvanger laat ik daar lekker op liggen en koppel daar de stroomkabel aan.
Wat is “goed geïsoleerd”?
Dat wordt toch loeiheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Nee hoor, de temperatuur heb ik nog niet opgemeten, maar je kan er rustig je hand opleggen. Het is de bedoeling ook dat de bovenkant niet heet wordt, want dan heb je energieverlies. Het gaat immers om de infraroodstraling en die is gericht naar benden en deels onder een hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
dirkjanl schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:01:
Nee hoor, de temperatuur heb ik nog niet opgemeten, maar je kan er rustig je hand opleggen.
En nu heb ik de temperatuur opgemeten. Er hangen hier panelen van twee merken:
SunPower: Onderplaat, de stralingszijde, komt tot een temperatuur van 120° C en de bovenkant (plafondzijde) tot 50° C.
Greeniuz: Onderkant 105° C en bovenkant 25° C.
Onderkant gemeten met een infrarood temperatuurmeter en de bovenkant met een voedseltemperatuurmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:53
Ook ik ben me aan het oriënteren op infrarood panelen.

Ik ben mijn bovenverdieping volledig aan het verbouwen, dus veel opties staan nog open. Bovenverdieping bestaat straks uit 3 slaapkamers, 1 waskamer en 1 badkamer (dit is een tweede badkamer, beneden hebben we de 'hoofdbadkamer' die altijd verwarmd is. De slaapkamers ga ik niet verwarmen (afgelopen jaren ook niet gedaan en er komt voldoende warmte van beneden naar boven waarmee de slaapkamers op een acceptabele temperatuur komt). De waskamer en badkamer wil ik wel extra verwarmen. Waskamer om in de winter de was enigszins te laten drogen en badkamer om een aangename temperatuur te hebben als ik uit de douche kom en extraatje om de handdoeken te drogen.

Ik overweeg:
- Lucht - lucht warmtepomp met een binnenunit in waskamer en badkamer. Lijkt me wat overkill voor mijn situatie. Voordeel is wel dat ik in hete zomers ook nog iets kan koelen.
- IR-panelen. Relatief laag in aanschaf en voordeel dat je het gemakkelijk tijdelijk kan aanzetten voor aangename temperatuur. Ik betwijfel of het efficiënt genoeg is voor de waskamer.
- Laag-temperatuur verwarmingen aansluiten op CV-netwerk. Ik heb een warmtepomp voor de beneden verdieping. Ik zou voor de waskamer en badkamer LT-radiatoren kunnen ophangen. Voor badkamer is dat wellicht wat overkill, omdat die echt alleen 's ochtends voor het comfort en handdoeken aan hoeft. Voor waskamer wellicht wel handig om een acceptabele temperatuur te creëeren voor drogen was. Vloerverwarming is geen optie ivm draagconstructie tussenvloer en beperkte isolatie tussenvloer.
- Of eventueel combi: in waskamer LT-radiator en in badkamer IR-paneel.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Zou een IR-panel ook handig zijn voor een waskamer? Of heeft dit te weinig effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Droplollie schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:37:
Ook ik ben me aan het oriënteren op infrarood panelen.

Ik ben mijn bovenverdieping volledig aan het verbouwen, dus veel opties staan nog open. Bovenverdieping bestaat straks uit 3 slaapkamers, 1 waskamer en 1 badkamer (dit is een tweede badkamer, beneden hebben we de 'hoofdbadkamer' die altijd verwarmd is. De slaapkamers ga ik niet verwarmen (afgelopen jaren ook niet gedaan en er komt voldoende warmte van beneden naar boven waarmee de slaapkamers op een acceptabele temperatuur komt). De waskamer en badkamer wil ik wel extra verwarmen. Waskamer om in de winter de was enigszins te laten drogen en badkamer om een aangename temperatuur te hebben als ik uit de douche kom en extraatje om de handdoeken te drogen.

Ik overweeg:
- Lucht - lucht warmtepomp met een binnenunit in waskamer en badkamer. Lijkt me wat overkill voor mijn situatie. Voordeel is wel dat ik in hete zomers ook nog iets kan koelen.
zeker in een natte ruimte (badkamer) zou ik zeker geen binnenunit plaatsen, mn door de zeer hoge luchtvochtigheid. ik denk dat je ander idee met IR een veel betere (en ook vooral goedkopere) is.
En koelen in de bad en waskamer wil je eigenlijk niet, tenminste niet in ons kikkerlandje.
- IR-panelen. Relatief laag in aanschaf en voordeel dat je het gemakkelijk tijdelijk kan aanzetten voor aangename temperatuur. Ik betwijfel of het efficiënt genoeg is voor de waskamer.
Ja, voor een ruimte die slechts af te toe verwarmd hoeft te worden is IR een prima oplossing, neem dan wel panelen die speciaal bedoeld zijn voor een natte ruimte. zijn wel iets duurder maar zul je ook veel langer plezier van hebben. voordeel, deze verwarmen snel en zeer effectief.
- Laag-temperatuur verwarmingen aansluiten op CV-netwerk. Ik heb een warmtepomp voor de beneden verdieping. Ik zou voor de waskamer en badkamer LT-radiatoren kunnen ophangen. Voor badkamer is dat wellicht wat overkill, omdat die echt alleen 's ochtends voor het comfort en handdoeken aan hoeft. Voor waskamer wellicht wel handig om een acceptabele temperatuur te creëeren voor drogen was.
vergeet niet dat je CV in combinatie met een warmtepomp deze niet even snel verwarmd hebt, plus je bent afhankelijk van de thermostaat in je woonkamer, als die namelijk uit staat wordt het dus ook niet warm in de badkamer.
Vloerverwarming is geen optie ivm draagconstructie tussenvloer en beperkte isolatie tussenvloer.
- Of eventueel combi: in waskamer LT-radiator
afhankelijk als daar al een radiator staat deze naar T22 upgraden (als deze dat niet al is en dan met radiatorventilatoren boosten), is goedkoper dan een LT-radiator en voor de waskamer meer dan voldoende. heb je daar chter nog geen radiator zou ik ook daar een IR panel plaatsen die alleen gebruikt wordt als daar gewerkt cq de was staat te drogen.
en in badkamer IR-paneel.
Ja, dat zou ik gaan doen.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Zou een IR-panel ook handig zijn voor een waskamer? Of heeft dit te weinig effect?
ik verwacht dat omdat daar ook best veel vocht in zit (wasgoed) dat dit wel gaat werken, tenslotte wordt in plaats van de lucht te verwarmen, stralen infrarood panelen direct warmte uit naar mensen en objecten in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
Ik overweeg ook om de radiator uit de badkamer te vervangen voor een IR paneel.
Maar hoe zit dit met vocht in de ruimte?

Hoeft namelijk geen schimmel paradijs te worden.

Moet het paneel dan langer aanblijven of hoe doen jullie dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
NeutraleTeun schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:23:

Elektrische radiator of 1 aangesloten op CV? Ik zou beide überhaupt niet vervangen waarbij de elektrische fijn is om handdoeken warm te krijgen / op te warmen en een CV op gas houd de badkamer altijd lekker warm ( zet hem gewoon op laag of maak hem slim met Shelly )

De infrarood zou je dan als extra op kunnen hangen om toch die lekkere stralingswarmte te krijgen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
..
Eigenlijk heel simpel en per badkamer natuurlijk heel verschillend: het moet (snel) droog zijn.

Je kan met je handdoek alles droogmaken, dan hoef je bijna niets meer te doen qua ventilatie of verwarming. Als je hele badkamer + plafond onder de condens zit dan is lastiger natuurlijk.

Als je redelijk warme lucht kan binnenzuigen via de deur met de mechanische ventilatie dan zou een uurtje op stand 3 meestal voldoende moeten zijn.

Is het allemaal wat kouder en douche je bijvoorbeeld 's avonds als de CV al uit is dan zal je lokaal wel wat moeten bijwarmen, het ligt er ook maar net aan hoe het paneel hangt en wat er allemaal nat wordt en of dat tegel- of stucwerk is.

Open regendouches geven enorme condens door heel de badkamer en er wordt ook veel oppervlak direct nat. Iemand die 2 minuten koud in een 90x90cm cel met kunstof bodem doucht hoeft eigenlijk helemaal nergens op te letten (al zijn de moderne kitten wat schimmelgevoeliger).

Als je na 2 uur nog natte plekken voelt moet je beter ventileren/stoken/drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Er zijn speciale uitvoeringen voor vochtige ruimten, daar zou ik wel voor kiezen.
kijk maar bv hier: https://www.bol.com/nl/nl...565641f7b21fc5f0d6f35ea23

en hier een youtube filmje. YouTube: Infraroodverwarming in je badkamer - Infraroodexpert klanten aan het...

[ Voor 39% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Droplollie schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:37:

Je vocht moet wel ergens naartoe natuurlijk. Een IR paneel lost dat vocht niet magisch op, dat blijft ergens.
Een klein compressor drogertje doet wonderen en is relatief zuinig.

https://www.amazon.de/-/n...ge%2Caps%2C86&sr=8-4&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:07:
[...]

Je vocht moet wel ergens naartoe natuurlijk. Een IR paneel lost dat vocht niet magisch op, dat blijft ergens.
Een klein compressor drogertje doet wonderen en is relatief zuinig.

https://www.amazon.de/-/n...ge%2Caps%2C86&sr=8-4&th=1
het toverwoord is hier ventilatie en afzuiging, dus zorgen dat het vocht naar liefst buiten gaat, een comressor drogertje is hierbij alleen een oplossing als je niet kunt afzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:53
MacD007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:09:
[...]

het toverwoord is hier ventilatie en afzuiging, dus zorgen dat het vocht naar liefst buiten gaat, een comressor drogertje is hierbij alleen een oplossing als je niet kunt afzuigen.
Klopt. Er komt sowieso natuurlijk (mechanische) ventilatie in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

MacD007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:09:
[...]

Ventilatie werkt als je warme lucht als transportmiddel gebruikt voor het vocht.
Dat is in een badkamer bijna logisch, want het is veel vocht in 1 klap.
In de winter een waskamer ventileren om wasgoed te drogen, die je vervolgens moet stoken om het vocht eruit te krijgen kan best zonde van de warmte zijn.
Het is daarom ook dat een warmtepompdroger vaak efficiënter is. En als je het minder wilt forceren, dan bijv middels een extern apparaat dat het vocht opneemt.

Ik vraag me af wat het effect zal zijn van een IR apparaat dat je op natte was richt (en hoe klein het effectieve oppervlakte dan daadwerkelijk is). In wezen warm je de lucht (het transportmiddel) er maar weinig mee op.
De was in het IR veld zal heus wel (snel) drogen, maar het vocht is er niet mee weg.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 16-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:21:
[...]

Ventilatie werkt als je warme lucht als transportmiddel gebruikt voor het vocht.
Dat is in een badkamer bijna logisch, want het is veel vocht in 1 klap.
In de winter een waskamer ventileren om wasgoed te drogen, die je vervolgens moet stoken om het vocht eruit te krijgen kan best zonde van de warmte zijn.
Het is daarom ook dat een warmtepompdroger vaak efficiënter is. En als je het minder wilt forceren, dan bijv middels een extern apparaat dat het vocht opneemt.
Mee eens, ik denk dat hier een warmtepompdroger mogelijk de betere keuze is.
Ik vraag me af wat het effect zal zijn van een IR apparaat dat je op natte was richt (en hoe klein het effectieve oppervlakte dan daadwerkelijk is). In wezen warm je de lucht (het transportmiddel) er maar weinig mee op.
De was in het IR veld zal heus wel (snel) drogen, maar het vocht is er niet mee weg.
mee eens, en dus wel ventileren zodat je tenminste van de vochtige lucht kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Warme droge lucht zorgt voor een droge badkamer.

Zuig je lucht aan uit een paar slaapkamers waar een lekker zonnetje op staat dan is 18°C prima. Heb je toevallig een washok met vochtig rek, binnenzwembad of fontein in je hal dan is 23°C nog weinig.

Door in de badkamer te verwarmen, verwarm je de lucht die binnenkomt en daardoor zakt de relatieve vochtigheid en kan de lucht dus meer vocht opnemen. Dat kan direct met een ventilatorkacheltje maar ook met een IR paneel of een CV radiator.

Een raampje openzetten is meestal geen goed idee, de lucht is koud, mogelijk vochtig en de verwarming krijgt het slecht verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik had eigenlijk gehoopt op een " ja dat kan ! " reactie. Radiator (via cv) eruit en IR paneeltje erin.
1 ruimte minder op gas.

(stiekem wil ik de radiator er ook uit vanwege zeer onhandige leidingen op de zolder)

Dus het idee was, nu eruit slopen (maar dan moet er wel iets voor terug) en dus mogelijk een IR paneel.

Ik heb vorig jaar ook al zo'n "ouderwetse" straalkacheltje met trektouw gemonteerd om zo wat gas te kunnen besparen.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 18:32
NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:24:
Ik had eigenlijk gehoopt op een " ja dat kan ! " reactie. Radiator (via cv) eruit en IR paneeltje erin.
1 ruimte minder op gas.

(stiekem wil ik de radiator er ook uit vanwege zeer onhandige leidingen op de zolder)

Dus het idee was, nu eruit slopen (maar dan moet er wel iets voor terug) en dus mogelijk een IR paneel.

Ik heb vorig jaar ook al zo'n "ouderwetse" straalkacheltje met trektouw gemonteerd om zo wat gas te kunnen besparen.
Dan heb je dus al IR verwarming in de badkamer. Kan je in ieder geval ervaren hoe het voelt en wat het verder doet kwa drogen en verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
Wij hebben nu een IR paneel in de badkamer hangen en dat vinden wij een prettige oplossing. Maken de wanden na het douchen met een handdoek droog en ventileren na het douchen en zorgen dan voor een goede trek: lucht van het halletje en trap naar boven er in > via dakkapelraam eruit. Na een half uurtje raam dicht en IR paneel uit. Alleen als het erg koud, bij vorst, blijft het IR paneel laag aan staan. Werkt met en thermostaat.

We hebben het zo gedaan omdat we het zo wilden. Over twee jaar weten we of het echt werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

jnr24 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:29:
Warme droge lucht zorgt voor een droge badkamer.

Zuig je lucht aan uit een paar slaapkamers waar een lekker zonnetje op staat dan is 18°C prima. Heb je toevallig een washok met vochtig rek, binnenzwembad of fontein in je hal dan is 23°C nog weinig.

Door in de badkamer te verwarmen, verwarm je de lucht die binnenkomt en daardoor zakt de relatieve vochtigheid en kan de lucht dus meer vocht opnemen. Dat kan direct met een ventilatorkacheltje maar ook met een IR paneel of een CV radiator.

Een raampje openzetten is meestal geen goed idee, de lucht is koud, mogelijk vochtig en de verwarming krijgt het slecht verwarmd.
Alleen warmt een IR paneel je lucht amper op, en daarmee zal het RLV ook maar weinig, of in elk geval minder snel dalen.

Je ontkomt gewoon niet aan het principe: stoken en ventileren
Alternatief is je vocht uit de lucht condenseren mbv een compressor droger bijv. (Of absorberen dan)

Convectie wordt door de IR-verkopers altijd als iets slechts gezien, maar het heeft echt wel zijn voordelen. Natuurlijke luchtstroom door convectie helpt ook al bij dit soort dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-09-2024 16:25 ]

• Tania22
Ik ga twee panelen aanschaffen maar zit nog even met thermostaat en ontvanger. Ik wil eigenlijk even met de winkel bellen. Met welke winkel(s) hebben jullie goede ervaringen? Ik wil een Sunpower en een Sunjoy paneel. Misschien een beetje gek van twee verschillende merken, maar heeft met afmetingen te maken. Vooral in mijn badkamer is het krap en wil ik wel een zo hoog mogelijk vermogen die dan ook nog ver genoeg van de douche moet hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dirkjanl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:15:
Wij hebben nu een IR paneel in de badkamer hangen en dat vinden wij een prettige oplossing. Maken de wanden na het douchen met een handdoek droog en ventileren na het douchen en zorgen dan voor een goede trek: lucht van het halletje en trap naar boven er in > via dakkapelraam eruit. Na een half uurtje raam dicht en IR paneel uit. Alleen als het erg koud, bij vorst, blijft het IR paneel laag aan staan. Werkt met en thermostaat.

We hebben het zo gedaan omdat we het zo wilden. Over twee jaar weten we of het echt werkt.
Uiteraard werkt het maar het is een dure grap. Hier is IR niet voor bedoeld.

• dirkjanl
Tania22 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:19:
Met welke winkel(s) hebben jullie goede ervaringen? Ik wil een Sunpower en een Sunjoy paneel.
Ik heb goede ervaring met Verwarmwinkel, die verkoopt ook beide merken. Geven ook advies over jouw situatie,vraag ernaar zou ik zeggen.
Maar kijk ook eens bij Greeniuz. Met die panelen heb je minder wattage nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door dirkjanl op 18-09-2024 19:28 ]

• dirkjanl
paQ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:24:
[...]
Alleen warmt een IR paneel je lucht amper op, en daarmee zal het RLV ook maar weinig, of in elk geval minder snel dalen.
Uiteindelijk wordt de lucht wel verwarmd, alleen duurt dat veel langer dan bij convectie.

• paQ

paQ

dirkjanl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:10:
[...]

Uiteindelijk wordt de lucht wel verwarmd, alleen duurt dat veel langer dan bij convectie.
precies wat ik schrijf :)

Maar dan staat je paneel van 600/800/1200/1400W al een beste poos aan.

• dirkjanl
paQ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:15:
[...]

precies wat ik schrijf :)

Maar dan staat je paneel van 600/800/1200/1400W al een beste poos aan.
Kijk en dan komt de keuze voor een efficiënt paneel om de hoek kijken.
Zie eerder mijn verhaal over de stralingsfactor, sommige panelen produceren meer warmte dan infraroodstraling.
Bij ons hangt een paneel van 500 watt. Ik had meerdere offertes aangevraagd en sommige offreerden inderdaad panelen van 950 watt. Die vielen af voor ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

dirkjanl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:20:
[...]

Kijk en dan komt de keuze voor een efficiënt paneel om de hoek kijken.
Zie eerder mijn verhaal over de stralingsfactor, sommige panelen produceren meer warmte dan infraroodstraling.
Bij ons hangt een paneel van 500 watt. Ik had meerdere offertes aangevraagd en sommige offreerden inderdaad panelen van 950 watt. Die vielen af voor ons.
Een "efficient" paneel?
600W is 600W.
1000W is 1000W
Een van 500W staat 2 keer zo lang aan als een van 1000 om de lucht op te warmen.

Maar ik denk dat ik begrijp waar je op doelt. Een "inefficient" paneel verwarmt de behuizing meer?
In dat geval zorgt juist dat paneel voor meer convectiewarmte en opwarming van de lucht.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-09-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tania22
dirkjanl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:07:
[...]

Ik heb goede ervaring met Verwarmwinkel, die verkoopt ook beide merken. Geven ook advies over jouw situatie,vraag ernaar zou ik zeggen.
Maar kijk ook eens bij Greeniuz. Met die panelen heb je minder wattage nodig.
Ik heb gisteren het Sunjoy en Sunpower paneel ontvangen van Verwarmwinkel. Nu zitten er bij het Sunpower paneel geen schroeven en bij de Sunjoy wel. Volgens de winkel klopt dit. Was dit bij jou ook zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andyvee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-10-2024

Ik heb in mijn kleine badkamer de handdoekradiator losgekoppeld van de cv-installatie en voorzien van een elektrisch verwarmingselement van 750 Watt en ben er super tevreden over. In 10 minuten is de badkamer warm en de radiator blijft nog een uur na het uitzetten warm: badkamer en handdoeken weer droog😉. Voor 100 euro in aanschaf vind ik dit een goede en goedkope oplossing. En per gebruik ben ik plm. 0,5 Kw kwijt. Het lijkt me in mijn geval beter dan een IR paneel. Ook omdat je gewoon je handdoekradiator die je al had kunt blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul

Ik laat zowel het IR paneel als ventilatie een flinke tijd nalopen. Ik heb er voor gezorgd dat een paneel een zichtlijn op de douche heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
Tania22 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:40:
[...]

Ik heb gisteren het Sunjoy en Sunpower paneel ontvangen van Verwarmwinkel. Nu zitten er bij het Sunpower paneel geen schroeven en bij de Sunjoy wel. Volgens de winkel klopt dit. Was dit bij jou ook zo?
Ja, klopt. In mijn geval ook prima, want ik heb een gipsplaten plafond en heb tussen de IRpaneel en het plafond een extra plaat hout bevestigd waar de beugel op geschroefd zit. Die extra plaat hout zit dan weer vastgeschroefd aan de balken achter de gipsplaten. Die balken zitten natuurlijk niet op de plek waar de schroefgaten van de beugel zitten, vandaar die tussenstap. Meegeleverde schroeven zouden in mijn geval waarschijnlijk niet de juiste maat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
andyvee schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:41:
[...]

Ik heb in mijn kleine badkamer de handdoekradiator losgekoppeld van de cv-installatie en voorzien van een elektrisch verwarmingselement van 750 Watt en ben er super tevreden over. In 10 minuten is de badkamer warm en de radiator blijft nog een uur na het uitzetten warm: badkamer en handdoeken weer droog😉. Voor 100 euro in aanschaf vind ik dit een goede en goedkope oplossing. En per gebruik ben ik plm. 0,5 Kw kwijt. Het lijkt me in mijn geval beter dan een IR paneel. Ook omdat je gewoon je handdoekradiator die je al had kunt blijven gebruiken.
Dat is een mooie oplossing, de warmte komt dan precies waar je hem wilt hebben. Vergeleken met gas is het verbruik wel iets duurder; 0.5 kWh elektrisch kost ~€0.12 en met gas ~€0.08. Maar dan ga ik er vanuit dat de leidingen al warm zijn (tijdens het stookseizoen).

• dirkjanl
paQ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:10:
[...]

Maar ik denk dat ik begrijp waar je op doelt. Een "inefficient" paneel verwarmt de behuizing meer?
In dat geval zorgt juist dat paneel voor meer convectiewarmte en opwarming van de lucht.
Het gaat mij er omdat we praten over infraroodpanelen. En die dienen zoveel mogelijk infraroodstraling te maken van de stroom die een paneel gebruikt, dat wordt de stralingsfactor genoemd. 100% schijnt nu onmogelijk te zijn. Er is altijd een deel dat omgezet wordt in convectiewarmte en contactwarmte. Hoe hoger het infrarooddeel (stralingsfactor), des te beter. Dat iemand het prettiger vind dat de lucht in de badkamer warm wordt door bijvoorbeeld convectiewarmte, prima, stel je verwarmingselementbehoefte daar op af. Misschien is in die situatie een convectiekachel beter dan een infraroodpaneel. Wil je een goed werkend infraroodpaneel, neem dan infraroodpaneel met een hoge stralingsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dus een electrische (handdoek)radiator zou een betere vervanging zijn voor mijn cv radiator ipv een IR paneel.

Maar nu lees ik net ergens op internet dat men een electrische convector paneel aanraadt als een goede vervanger.

Iemand daar ervaring mee of idee wat beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Elektrische convector is dat niet hetzelfde als elektrische kachel? Die verwarmt immers de lucht boven de kachel en die lucht stijgt naar boven, koelt daar af en daalt weer en wordt daar weer verwarmd door de elektrische kachel. Het principe van convectie.
Maar een elektrische radiator werkt middels vloeistof in de buizen van de radiator.

Uit Wikipedia:
"Een radiator is een warmtewisselaar. Radiatoren worden gebruikt om warmte uit een doorstromende vloeistof af te staan aan langsstromende lucht."
Een elektrische radiator verwarmd dus vloeistof in die radiator elektrisch. En die vloeistof staat z'n warmte af aan de langsstromende lucht.

Ook uit Wikipedia:
"Er zijn verschillende typen elektrische verwarming. Het verwarmingstoestel kan de warmte aan de omgeving afstaan door voornamelijk convectie, of door overwegend directe warmtestraling. Bij warmteafgifte door convectie wordt de warmte afgestaan aan de lucht; er treden luchtstromingen op die de warmte gelijkmatig door de ruimte verspreiden."
En omdat een elektrische radiator met vloeistof gevuld is kan er en handdoek overheen gehangen worden. Bij een elektrische kachel die met een weerstand, lees verwarmingselement, werkt kan dat -veelal- niet.

Elektrische convectiepaneel, die ken ik niet.

edit
Heb even gezocht en het lijkt mij dat een elektrische convectie paneel een platte elektrische kachel is die dus niet werkt middels vloeistof maar middels een weerstand waardoor de warmte vrijkomt. Convectiewarmte dus.

[ Voor 9% gewijzigd door dirkjanl op 29-09-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

NeutraleTeun schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:03:
Dus een electrische (handdoek)radiator zou een betere vervanging zijn voor mijn cv radiator ipv een IR paneel.

Maar nu lees ik net ergens op internet dat men een electrische convector paneel aanraadt als een goede vervanger.

Iemand daar ervaring mee of idee wat beter zou zijn.
Als je al een radiator hebt hangen, kun je die simpelweg afkoppelen en voorzien van een warmteweerstand insert. Mits je stroom in de buurt hebt. Dan kun je verder ook alles zo laten als het was.
Of je laat alles zoals het nu is, en zet er wat bij/naast.

Voor de snelle opwarming van de ruimte een kacheltje al dan niet met ventilator.
Voor de vlotte warmtestraling voor (alleen) het lichaam een IR paneel.

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste