Droplollie schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:37:
Ook ik ben me aan het oriënteren op infrarood panelen.
Ik ben mijn bovenverdieping volledig aan het verbouwen, dus veel opties staan nog open. Bovenverdieping bestaat straks uit 3 slaapkamers, 1 waskamer en 1 badkamer (dit is een tweede badkamer, beneden hebben we de 'hoofdbadkamer' die altijd verwarmd is. De slaapkamers ga ik niet verwarmen (afgelopen jaren ook niet gedaan en er komt voldoende warmte van beneden naar boven waarmee de slaapkamers op een acceptabele temperatuur komt). De waskamer en badkamer wil ik wel extra verwarmen. Waskamer om in de winter de was enigszins te laten drogen en badkamer om een aangename temperatuur te hebben als ik uit de douche kom en extraatje om de handdoeken te drogen.
Ik overweeg:
- Lucht - lucht warmtepomp met een binnenunit in waskamer en badkamer. Lijkt me wat overkill voor mijn situatie. Voordeel is wel dat ik in hete zomers ook nog iets kan koelen.
zeker in een natte ruimte (badkamer) zou ik zeker geen binnenunit plaatsen, mn door de zeer hoge luchtvochtigheid. ik denk dat je ander idee met IR een veel betere (en ook vooral goedkopere) is.
En koelen in de bad en waskamer wil je eigenlijk niet, tenminste niet in ons kikkerlandje.
- IR-panelen. Relatief laag in aanschaf en voordeel dat je het gemakkelijk tijdelijk kan aanzetten voor aangename temperatuur. Ik betwijfel of het efficiënt genoeg is voor de waskamer.
Ja, voor een ruimte die slechts af te toe verwarmd hoeft te worden is IR een prima oplossing, neem dan wel panelen die speciaal bedoeld zijn voor een natte ruimte. zijn wel iets duurder maar zul je ook veel langer plezier van hebben. voordeel, deze verwarmen snel en zeer effectief.
- Laag-temperatuur verwarmingen aansluiten op CV-netwerk. Ik heb een warmtepomp voor de beneden verdieping. Ik zou voor de waskamer en badkamer LT-radiatoren kunnen ophangen. Voor badkamer is dat wellicht wat overkill, omdat die echt alleen 's ochtends voor het comfort en handdoeken aan hoeft. Voor waskamer wellicht wel handig om een acceptabele temperatuur te creëeren voor drogen was.
vergeet niet dat je CV in combinatie met een warmtepomp deze niet even snel verwarmd hebt, plus je bent afhankelijk van de thermostaat in je woonkamer, als die namelijk uit staat wordt het dus ook niet warm in de badkamer.
Vloerverwarming is geen optie ivm draagconstructie tussenvloer en beperkte isolatie tussenvloer.
- Of eventueel combi: in waskamer LT-radiator
afhankelijk als daar al een radiator staat deze naar T22 upgraden (als deze dat niet al is en dan met radiatorventilatoren boosten), is goedkoper dan een LT-radiator en voor de waskamer meer dan voldoende. heb je daar chter nog geen radiator zou ik ook daar een IR panel plaatsen die alleen gebruikt wordt als daar gewerkt cq de was staat te drogen.
en in badkamer IR-paneel.
Ja, dat zou ik gaan doen.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Zou een IR-panel ook handig zijn voor een waskamer? Of heeft dit te weinig effect?
ik verwacht dat omdat daar ook best veel vocht in zit (wasgoed) dat dit wel gaat werken, tenslotte wordt in plaats van de lucht te verwarmen, stralen infrarood panelen direct warmte uit naar mensen en
objecten in de ruimte.