Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 16:39
Tim11898 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:16:
Wie heeft ervaring in een soortgelijke situatie? Of heeft goede ervaringen met infraroodpanelen als bijverwarming van een bepaald merk?
IR is alleen voordelig als je lokaal jezelf verwarmt. Zo'n Elion werkt zeer effecient, maar je verwarmt wel alleen je voeten en benen. Dat is echter genoeg om je lichaam goed op temperatuur te houden. Ook de enige praktische manier overigens als je beeldschermwerk doet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heeft er iemand een idee of dit wat is voor onder een bureau van 1 meter lang in een kamer van hooguit 9m2?

https://www.koopjedeal.nl...od-verwarmingspaneel.html

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

paQ

THE_BASE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:33:
Heeft er iemand een idee of dit wat is voor onder een bureau van 1 meter lang in een kamer van hooguit 9m2?

Bespaar op je stookkosten!
We zien allemaal dat de gasprijzen enorm zijn gestegen. Met deze Infrarood Paneelverwarming ben je van de stookkosten af.
:')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Haha, dat had ik ook gelezen. Maar houdt zo'n ding je een beetje warm of doet een electrisch plaid hetzelfde voor benen en voeten? :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

THE_BASE schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:30:
[...]

Haha, dat had ik ook gelezen. Maar houdt zo'n ding je een beetje warm of doet een electrisch plaid hetzelfde voor benen en voeten? :)
De afmeting van een ruimte doet er m.i. niet zoveel toe bij IR.
Meer de afstand van jou tot het paneel.
300W lijkt (!) me dan afdoende onder een bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik lees dat in algemene zin gesteld wordt dat een IR paneel aan het plafond beter werkt dan een model aan de wand, maar dat sommige voor een werkplek bewust kiezen voor een wand model (omdat anders vooral bovenkant hoofd, schouders en eventueel uitgestrekte armen verwarmd worden).

Hier al eens mensen die beide getest hebben en uiteindelijk specifiek voor één van beide gekozen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 21:15
paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:03:
[...]
300W lijkt (!) me dan afdoende onder een bureau
Dat is het op basis van mijn ervaring ook. Wel vind ik dat in de loop van de dag het gevoel van de straling op mijn benen wat vervelend begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bitfreakie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:57:
[...]
Dat is het op basis van mijn ervaring ook. Wel vind ik dat in de loop van de dag het gevoel van de straling op mijn benen wat vervelend begint te worden.
en compleet aan 1 kant :+
Ik weet niet of ik zo uren zou kunnen werken eerlijk gezegd. Doe dan maar convectie-warmte. Maar dat wordt door de IR verkopers als iets 'slechts' uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

JBS schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:44:
Ik lees dat in algemene zin gesteld wordt dat een IR paneel aan het plafond beter werkt dan een model aan de wand, maar dat sommige voor een werkplek bewust kiezen voor een wand model (omdat anders vooral bovenkant hoofd, schouders en eventueel uitgestrekte armen verwarmd worden).

Hier al eens mensen die beide getest hebben en uiteindelijk specifiek voor één van beide gekozen hebben?
Je 'raakt' meer oppervlak van je lichaam vanaf opzij natuurlijk.
Tegelijkertijd kan er ook meer 'schaduw' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]Je 'raakt' meer oppervlak van je lichaam vanaf opzij natuurlijk.
Tegelijkertijd kan er ook meer 'schaduw' zijn.
Is er al meer bekend over de fysieke effecten op het lichaam bij dit soort T-verschillen?

Kan me herinneren dat vroeger een nabij straalkacheltje in het begin wel heel prettig was als het nodig was, maar al ras zette ik hem verder weg omdat ik het toch te belastend vond. Dat zou je met een verplaatsbaar IR-paneel ook kunnen doen, maar met zo een paneel boven je hoofd, en dat hoofd is imho toch wel erg belangrijk, wordt dat vaak al een stuk lastiger. Dan zou de intensiteit een stuk lager gezet moeten worden, maar dan wordt het "onderin" mogelijk weer te koud? Ik heb de antwoorden niet, maar kan me goed voorstellen om hier even bij stil te staan wat er handig en toch verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

route99 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:37:
[...]
Is er al meer bekend over de fysieke effecten op het lichaam bij dit soort T-verschillen?

Kan me herinneren dat vroeger een nabij straalkacheltje in het begin wel heel prettig was als het nodig was, maar al ras zette ik hem verder weg omdat ik het toch te belastend vond. Dat zou je met een verplaatsbaar IR-paneel ook kunnen doen, maar met zo een paneel boven je hoofd, en dat hoofd is imho toch wel erg belangrijk, wordt dat vaak al een stuk lastiger. Dan zou de intensiteit een stuk lager gezet moeten worden, maar dan wordt het "onderin" mogelijk weer te koud? Ik heb de antwoorden niet, maar kan me goed voorstellen om hier even bij stil te staan wat er handig en toch verstandig is.
Ik zou het niet weten. ik heb zo'n ding ook niet.
Als ik mijn alu hoedje even op zet zou ik zeggen: af en toe een uurtje moet geen kwaad kunnen, hele dagen lijkt me niet bevordelijk. Verder nergens op gebaseerd :+

De enige IR verwarming die ik heb/had, is een stukje in de vloer op de gang. Maar die laat je steeds afschakelen bij ca 35 graden, omdat anders je vloer er aan gaat. Dus verder ook geen idee waarom je dat nog onder IR zou moeten scharen, maar goed.

Het lijkt me gewoon niet fijn als 1 kant heel de tijd warm wordt gemaakt, terwijl de andere kant koud blijft. Maar dat ben ik, en er zijn zwermen mensen die zweren bij IR panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:15:
Ik weet niet of ik zo uren zou kunnen werken eerlijk gezegd. Doe dan maar convectie-warmte. Maar dat wordt door de IR verkopers als iets 'slechts' uitgelegd.
Mijn voorkeur gaat uit naar convectiewarmte. Het IR-paneel gebruik op mijn werkkamer als ik thuis werk en verder niemand van het gezin in huis is. Scheelt het opwarmen van de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Blurk62 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:41:
[...]

Dat Herschel paneeltje kost nagenoeg overal ongeveer 229 euro. Het is exact hetzelfde Chinese apparaat dat onder de naam Sundirect overal voor ongeveer 179 euro wordt aangeboden. Toen mijn zoektocht naar een simpel maar wel echt IR en geen Action nep-IR paneel voor onder mijn bureau vorig jaar ten einde kwam was de winter voorbij 8)7
Vorige week heb ik een Elion paneeltje gekocht, die waren vorige winter overal uitverkocht. Koreaans product, uit de (Chinese, waar anders) fabriek van Sunjoy. Hilarisch overigens, hier staat NEP voor New Excellent Product!
Ik ben hem nu aan het testen. Mijn thuiswerkplek is best ongunstig gelegen met vóór (en naast) mijn bureau een raam van 120 breed en 3 meter hoog. Daar komt 's winters altijd een bak kou vanaf en ik heb dan altijd koude benen en voeten (bureau ergens anders zetten kan helaas niet)
Het Elion paneel heeft twee standen van ongeveer 130 en 260 Watt bij temperaturen van volgens de specificaties resp. ongeveer 90 en 140 graden Celsius. Dat zijn ook temperaturen die nodig zijn om überhaupt IR straling op te wekken. Ik ben best verrast over hoe het paneel werkt of misschien moet ik zeggen, ik ben verbaasd over hoe infrarood warmte werkt. Als je je hand op 20cm van het paneel houdt voel je geen directe warmte zoals van een radiator. Maar als je je hand even stil houdt voel je hem wel opwarmen. Zo werkt het ook onder mijn bureau, ik voel geen warme luchtstroom zoals van het 1000/2000 Watt straalkacheltje dat ik wel eens gebruikte maar ik voel in de laagste stand al geen kou meer van het raam en mijn benen zijn warm. Laat de winter maar komen!
Disclaimer: wat voor mij werkt kan voor een ander tegenvallen ;)
Toch het Sundirect paneel gekocht en geprobeerd.
Voldoet helaas niet aan de verwachting. Voor mij is het vermogen net wat te laag. De stralingswarmte komt niet verder dan ongeveer 40-50cm. Mijn voeten worden wel warm maar mijn knieën bijvoorbeeld niet.

Verder mijn bevindingen over het paneel:
Oppervlakte temperatuur wordt 95'C, gemeten met warmtebeeld camera.
Dit paneel kon ik ook koppelen aan een andere app dan de fabrikant app. Ik gebruikte de app Smart Life, omdat daar ook mijn wekker op gekoppeld zit en scheelt weer een app ;)
Het paneel heeft wel een vervelend piepje wat je niet kan uitzetten, dus bij elke instelling die je doet via de app geeft het paneel een piep. Ook bij fabrikant app.
Verder "vergeet" het paneel de thermostaat instellingen als je de voetschakelaar gebruikt, dan gaat hij terug naar maximaal (37'C).

Mocht je opzoekzijn naar een voeten warmer dan is het wel aangename warmte. Voorheen zat ik met een dekentje over mijn benen te werken, dat is niet meer nodig, maar het verhaal dat als je warme voeten hebt de rest van je lichaam ook opwarmt kan ik nog niet bevestigen/ondervinden. Helaas zit ik nog met hele koude handen te werken aan het bureau.
Omgevingstemperatuur 's ochtens bij begin van de dag op zolder is 18'C.

Ik ga opzoek naar een paneel die wat meer vermogen heeft.
Zijn er trouwens mensen die een verwarmde bureaulegger/mat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisK89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-02 16:11
Heeft er iemand ervaring met panelen van Royal plaza Kronos, kan precies nergens terugvinden welke temperatuur deze effectief halen? Ik heb reeds via sawiday het laten navragen bij de leverancier maar die wisten het helaas zelf ook niet..
(https://www.sawiday.be/nl...1185x785mm-850w-mat-zwart)

Bedankt alvast!

[ Voor 17% gewijzigd door DennisK89 op 06-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DennisK89 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:05:
Heeft er iemand ervaring met panelen van Royal plaza Kronos, kan precies nergens terugvinden welke temperatuur deze effectief halen? Ik heb reeds via sawiday het laten navragen bij de leverancier maar die wisten het helaas zelf ook niet..
(https://www.sawiday.be/nl...1185x785mm-850w-mat-zwart)

Bedankt alvast!
maar effe hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbrH86y-es6xQVeHu5by1Oz2dHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uD9sL7NSxLlTkaiPqM2pvj5W.png?f=fotoalbum_large

wat een geld 8)7 (voor 850W)
wel mooi ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Voor de mensen die een infrarood paneel naast hun werkplek op de grond hebben staan zonder verdere verwarming in een verder onverwarmde maar geïsoleerde grotere ruimte: Welke capaciteit paneel voldoet voor jullie?

Ik neig naar een Könighaus P-serie paneel (https://www.koenighaus-infrarood.nl/p-serie/) op wieltjes, maar twijfel tussen 450 en 600 watt.

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 06-12-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

ntram schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:12:
[...]

IR is alleen voordelig als je lokaal jezelf verwarmt. Zo'n Elion werkt zeer effecient, maar je verwarmt wel alleen je voeten en benen. Dat is echter genoeg om je lichaam goed op temperatuur te houden. Ook de enige praktische manier overigens als je beeldschermwerk doet lijkt me.
Krijg je dan geen koude handen?
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem momenteel in koude ruimtes.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:45

Zygivt

Evenaren en overtreffen

JBS schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:24:
Voor de mensen die een infrarood paneel naast hun werkplek op de grond hebben staan zonder verdere verwarming in een verder onverwarmde maar geïsoleerde grotere ruimte: Welke capaciteit paneel voldoet voor jullie?

Ik neig naar een Könighaus P-serie paneel (https://www.koenighaus-infrarood.nl/p-serie/) op wieltjes, maar twijfel tussen 450 en 600 watt.
Zie mijn reactie een pagina terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 20:45
jrn schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:59:
Na het doorlezen van deze topic hink ik op twee ideeën voor mijn oplossing.

Zoals zovelen hier zit ik op de zolder (20m2) die ik kan verwarmen met een airco maar zelfs al is het hier 21°, door de koude vloer (veronderstel ik?), heb ik onder mijn bureau nog steeds last van koude voeten en benen.

Ofwel zou ik gaan voor een 400W of 600W infrarood paneel.

Ofwel voor een tapijt/vloerkleed met verwarming.

Het verwarmd vloerkleed lijkt me wel het aangenaamste gevoel te geven maar ik twijfel of het ook mijn benen zal verwarmen.
Het infraroodpaneel verwarmd met wat geluk ook mijn benen en bureaublad.
Deze type IR verwarming op vloerkleden zijn gevaarlijk en webshops horen beter te weten, deze dingen mogen alleen onder harde vloeren zoals laminaat.

IR verwarming met vloerkleed kan alleen met een rubbermat veilig, zoals deze.
https://www.directverwarm...der-vloerkleed-of-ta.html

Heeft te maken met scherpe voorwerpen of een bureaustoel de zaak kan beschadigen, bepaalde zaken staat namelijk wel 230v op en het folie is flinterdun, ook worden die dingen regelmatig niet afgezekerd op het benodigde vermogen, er kan doodleuk 16A doorheen bij kortsluiting, of je daar vrolijk van wordt als je daar toevallig op staat.

Ook zand of andere deeltjes wat je onder de schoenen kan hebben kan IR folie snel beschadigen, dit gaat door vloerkleden heen.

Koude vloer is een eigenschap van airco verwarming dat klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2023 11:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:14
MrMonkE schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:24:
[...]

Krijg je dan geen koude handen?
Dat is eigenlijk mijn grootste probleem momenteel in koude ruimtes.
Zie mijn reactie(s) 2 pagina's terug. Dit topic is langer dan alleen de laatste pagina ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie

350 Watt in relatief kleine werkkamer. Ook Könighaus, staat onder het bureau tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Bitfreakie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
[...]
350 Watt in relatief kleine werkkamer. Ook Könighaus, staat onder het bureau tegen de muur.
Is het bij plaatsing van zo'n paneel onder het bureau niet risicovol dat je 'm met je voeten beschadigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfreakie
JBS schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:22:
Is het bij plaatsing van zo'n paneel onder het bureau niet risicovol dat je 'm met je voeten beschadigd?
Bij mij niet ;) Hij staat tegen de muur en zover kom ik ook niet met mijn benen. Nog nooit last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Of de ruimte nou goed geisoleerd is of niet, groot is of klein, maakt denk ik niet veel uit: je verwarmd niet de ruimte maar de persoon waar het paneel op gericht staat. Denk dat dus de afstand van paneel tot persoon veel relevanter is voor de vraag.

Ik heb thuis een werkkamer met relatief laag plafond en een 600W Sunjoy paneel. Bedoeld als verwarming als ik alleen thuis ben, zodat de CV uit kan blijven. En als ik eerlijk ben: nog niet veel gebruikt maar vond het wat vervelend aanvoelen dat m'n hoofd duidelijk verwarmd werd en de rest veel minder. Dus niet zozeer de hoeveelheid warmte, maar het verschil vond ik wat onaangenaam. Wellicht dat een paneel met minder capaciteit dan beter is.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 20:50

McLambo

MTB Junky

Had al een tijdje een Sunjoy SR9 liggen voor in de badkamer.

Aangezien hij gedeeltelijk boven een glazen deur komt te hangen, en ik niet helemaal zeker weet of het glas dit kan hebben, heb ik gisteren een test opstelling gemaakt.

Hierbij een tegel en een stuk glas voor het paneel gezet op ongeveer dezelfde afstand zoals dit in de badkamer uiteindelijk ook zo zal zijn.

Daarna paneel een uur aangezet en elke 10 minuten temperatuur gemeten.
De tegel werd aardig warm (bijna 50 graden), maar glas niet noemenswaardig. De opgewekte infrarood straling gaat grotendeels door glas heen, zo las ik op de handleiding bij het paneel.

1 ding dat mij wel onmiddelijk opviel: Nadat het paneel goed op temperatuur was na zo'n 10 minuten begon de witte plaat waar de warmte vanaf komt redelijk BOL te staan. Het zal met de uitzetten van het metaal te maken hebben, maar dit had ik zelf niet verwacht eigenlijk.

Meer mensen die die waarnemen bij hun IR panelen?

• paQ

paQ

McLambo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:13:

De tegel werd aardig warm (bijna 50 graden), maar glas niet noemenswaardig. De opgewekte infrarood straling gaat grotendeels door glas heen, zo las ik op de handleiding bij het paneel.
Volgens mij juist niet
Het zal reflecteren.
1 ding dat mij wel onmiddelijk opviel: Nadat het paneel goed op temperatuur was na zo'n 10 minuten begon de witte plaat waar de warmte vanaf komt redelijk BOL te staan. Het zal met de uitzetten van het metaal te maken hebben, maar dit had ik zelf niet verwacht eigenlijk.

tja het ding wordt loeiheet, dus de uitzettingscoëfficiënt van het materiaal gaat ook zijn ding doen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Had al een tijdje een Sunjoy SR9 liggen voor in de badkamer.

Ik heb ook een SR9 aan het plafond hangen, ding blijft zo plat als een pannenkoek.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Mogelijk dat als ik hem direct aan het plafond had gemonteerd dat ik het dan ook niet gezien had.

In het midden bolt hij een kleine centimeter op t.o.v. de randen. Het ding staat rechtop in de woonkamer, dus door er langsheen te kijken zie je het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXFI0CR6SdBA4ypnhuJvdAxTJQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDHH355aM309CYl0hruY9fL9.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat het op de foto zichtbaar is

[ Voor 46% gewijzigd door McLambo op 14-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:33

Ja, dit zie ik ook bij onze Sunjoy SR7 die aan het plafond hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Voor onze kleine badkamer ben ik op zoek naar een degelijk infrarood paneel met handdoekrek. Online heb ik het een paneel van Herschel gezien

https://www.groenehoedduu...+XLS++Towel+infrarood+pan

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit paneel of wellicht met iets anders wat minstens net zo goed is qua specificaties?

Bij dit paneel las ik dat er geen externe thermostaat nodig is en een wifi module is ook een must. Dat die door Google assistent gestuurd wordt is leuk, maar geen must.

Graag hoor ik van jullie ervaringen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 20:20

Len

Leeg

McLambo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:56:
Mogelijk dat als ik hem direct aan het plafond had gemonteerd dat ik het dan ook niet gezien had.

In het midden bolt hij een kleine centimeter op t.o.v. de randen. Het ding staat rechtop in de woonkamer, dus door er langsheen te kijken zie je het.

[Afbeelding]

Hoop dat het op de foto zichtbaar is
Dit is volgens mij ook een plafond type. Je hebt ook speciaal IR panelen voor aan de muur, dit heeft te maken met de warmte afvoer van het paneel zelf.
Misschien kan het paneel nu niet op de juiste manier de warmte kwijt?

Free Tibet

• JBS
  • Niet online

JBS

Iemand hier toevallig een alternatief voor de 129,95 euro kostende Sunpower voetjes met wielen in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humsterland
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04-2024
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:15:
[...]

en compleet aan 1 kant :+

[ Voor 51% gewijzigd door Humsterland op 03-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humsterland
Het verwarmen met Infrarood panelen is plaatsen aan het plafond de ideale oplossing, uiteraard ook kwaliteit, vermogen en schakeling is van belang.
Doorslag gevend voor ons was bijverwarming op plaatsen waar je verblijft met een constante aangename temperatuur, we hebben 2 ThermIQ 1300 W geplaatst op de begane grond. (woonkamer een eetkamer circa 40 m2) Regeling: constante temperatuur door gasverwarming op 16 graden en bijverwarming naar 20,2 graden met infrarood wanneer we daar zijn. Dit geeft een gasbesparing van 300 m3/ jaar maar een stroomverbruik van 1200 KWh/ jaar . Gas is fossiele brandstof en stroom 100% duurzaam opgewekt.

[ Voor 0% gewijzigd door Humsterland op 03-01-2024 10:33 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Humsterland schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:30:
Het verwarmen met Infrarood panelen is plaatsen aan het plafond de ideale oplossing, uiteraard ook kwaliteit, vermogen en schakeling is van belang.
Doorslag gevend voor ons was bijverwarming op plaatsen waar je verblijft met een constante aangename temperatuur, we hebben 2 ThermIQ 1300 W geplaatst op de begane grond. (woonkamer een eetkamer circa 40 m2) Regeling: constante temperatuur door gasverwarming op 16 graden en bijverwarming naar 20,2 graden met infrarood wanneer we daar zijn. Dit geeft een gasbesparing van 300 m3/ jaar maar een stroomverbruik van 1200 KWh/ jaar . Gas is fossiele brandstof en stroom 100% duurzaam opgewekt.
De momenten dat je die 1200kWh aanspreekt is er weinig duurzaams aan, en in elk geval voor jou nooit te controleren of het niet gewoon ergens uit een verbrandingscentrale komt. Certificaat technisch zou het kunnen kloppen... .op papier dus..
Die 300m3 gas hadden je bovendien het dubbele aan thermische vermogen gegeven.

De 'besparing" is echt een sigaar uit eigen doos, en geldt alleen zolang je kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humsterland
Ik ga er van uit dat ANWB energie 100% groene stroom is ( https://www.anwb.nl/huis/...-is-groene-energie-stroom )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

de Peer

under peer review

Zoals gezegd : op papier ja. Dat is niet wat uit het stopcontact komt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humsterland
Maar dat kan ik niet zien of ruiken?
Het gaat bij ons ook om comfort en bewust energiegebruik.
Alles begint uiteraard bij een goed geïsoleerd en geventileerd huis 🏠

[ Voor 4% gewijzigd door Humsterland op 03-01-2024 11:33 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Humsterland schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:32:
Maar dat kan ik niet zien of ruiken?
Nee daar zit geen luchtje aan

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:27:
Iemand hier toevallig een alternatief voor de 129,95 euro kostende Sunpower voetjes met wielen in gebruik?
Bijvoorbeeld deze? https://www.amazon.nl/pot...schillende/dp/B0B8NCS114/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Onderstaande situatie op werkplek op zolder. Ik zat zelf te denken aan een 200W paneel aan de (licht schuine) wand boven het bureau. Hier lees ik echter vaak over montage onder het bureaublad of aan de wand onder het bureau. Of moet hij aan het plafond (2,1m)? Wat is wijsheid?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT1tu8F7VzkF5SyTpB76aFd0Wig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjzkBcaXj2XvivFJ79Hvifoi.jpg?f=fotoalbum_large

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:12:
Onderstaande situatie op werkplek op zolder. Ik zat zelf te denken aan een 200W paneel aan de (licht schuine) wand boven het bureau. Hier lees ik echter vaak over montage onder het bureaublad of aan de wand onder het bureau. Of moet hij aan het plafond (2,1m)? Wat is wijsheid?[Afbeelding]
Nee niet plafond. Dan wordt alleen je hoofd en schouders verwarmd.
die schuine wand is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wel hoog genoeg zodat je je laptop of monitor niet keihard staat te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:05:
Wel hoog genoeg zodat je je laptop of monitor niet keihard staat te verwarmen.
Dat is geen enkel probleem hoor. Zou hem juist wel laag doen zodat de benen ook warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

de Peer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Dat is geen enkel probleem hoor. Zou hem juist wel laag doen zodat de benen ook warm worden.
Het bureau staat tegen de wand dus ik moet kiezen, boven of onder bureau.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

DonJuape schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]

ik zou 400W-600W convectie onder het bureau doen :+. /offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfreakie
DonJuape schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:12:
Onderstaande situatie op werkplek op zolder. Ik zat zelf te denken aan een 200W paneel aan de (licht schuine) wand boven het bureau. Hier lees ik echter vaak over montage onder het bureaublad of aan de wand onder het bureau. Of moet hij aan het plafond (2,1m)? Wat is wijsheid?
Ik zou hem tegen de wand onder het bureau doen. Zo worden je benen verwarmd en gaat de warmte langzaamaan verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 18:16
Ik lees dat er geen brandgevaar is voor IR panelen, maar ik heb hier op kantoor een 300 watt paneel hangen in een systeemplafond en die wordt 105 graden. Werkt prima hoor daar niet van, maar ik vraag me toch af of het niet gevaarlijk is? Ter vergelijking de radiatoren hier van de CV ketel worden max 70 graden.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

sja, halogeen lampjes werden ook 200 graden.
(Toen heette het nog geen "infrarood" ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:14
YoshiBignose schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:
Ik lees dat er geen brandgevaar is voor IR panelen, maar ik heb hier op kantoor een 300 watt paneel hangen in een systeemplafond en die wordt 105 graden. Werkt prima hoor daar niet van, maar ik vraag me toch af of het niet gevaarlijk is? Ter vergelijking de radiatoren hier van de CV ketel worden max 70 graden.
Waarom zou dat gevaarlijk zijn? Materialen hebben een ontbrandingstemperatuur, daar zijn mooie tabelletjes van. Hout ontbrand bij 250-350 graden (afhankelijk van de soort), papier vanaf 200 graden, paraffine bij 160 graden. Smelten kan natuurlijk bij lagere temperaturen, "piepschuim" bijvoorbeeld al bij 90 graden maar het brand pas bij 490 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02
DonJuape schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Ik heb 600w ir paneel onder mn bureau op thuiswerkplek.

Is echt heerlijk kan ik je melden :)

psn: HertogJack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 19:20
Ik ben even op zoek naar advies, heb wat rondgezocht hier maar ik weet ook niet zeker of IR-verwarming meest geschikt is in mijn situatie.

- Er komt een baby over een maand, ruimte van baby (eerst onze slaapkamer, daarna eigen) moet in het begin exta warm zijn.
- Beneden hebben we vloerverwarming, 1e verdieping normale radiatoren, op zolder alleen aansluiting voor radiator (nog niet geplaatst) en ook nog geen noodzaak.
- Om babykamer warm te krijgen, moet dan vloerverwarming beneden ook extra lang en warm aan wat niet voorkeur heeft gezien onnodig energieverbruik.
- Er liggen 23 zonnepanelen, dus stroomverbruik heeft ook voorkeur boven gasverbruik.
- Zolder werd eerder nauwelijks gebruikt, opslag- en wasruimte. Maar door komst baby is dat nu ook mijn werkplek gemiddeld 2 dagen in de week. Is een grote hoge ruimte.
- Warmtepomp, extra thermostaat of iets dergelijks nu geen optie: meer korte termijn eenvoudige oplossing nu ook ivm komst baby. Misschien bevalt het wel zo goed, dat het überhaupt ook niet nodig is.

Ik ben op zoek naar iets dat wanneer ik thuis werk het wat warmer heb rondom bureau. Maar ook iets wat relatief makkelijk te verplaatsen is, als ik het bv. in babykamer even extra wil verwarmen. Daarbij scheelt het dat ik de 1e maand na baby niet werk, dus dan is verwarming ook niet nodig op zolder. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
@Kluifjes wat is nu de temperatuur van die onverwarmde ruimten?

Ik heb ook een onverwarmde hoge zolder waar ik thuiswerk, deze was deze koude week afgekoeld naar 17 graden in de ochtend. Een IR paneel naast mij van 400W geeft mij voldoende comfort om te kunnen werken. De straling is voelbaar tot ca.1,25meter afstand. Let wel dat de IR verwarming objecten verwarmd en niet de ruimte/de lucht in de ruimte, daarom denk ik zelf dat het minder geschikt is om een babykamer te verwarmen.

Volgens mij is het in de eerste 6 weken belangrijk dat een baby wat extra warm wordt gehouden, daarna zou hij/zij de eigen temperatuur beter kunnen controleren en best in een koudere omgeving kunnen liggen als je maar voldoende TOG waarde haalt met kleertjes/slaapzakje/dekentjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:12
Wij legden gewoon net als vroeger een kruik in het bedje.

Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Joeri schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:
@Kluifjes wat is nu de temperatuur van die onverwarmde ruimten?

Ik heb ook een onverwarmde hoge zolder waar ik thuiswerk, deze was deze koude week afgekoeld naar 17 graden in de ochtend. Een IR paneel naast mij van 400W geeft mij voldoende comfort om te kunnen werken. De straling is voelbaar tot ca.1,25meter afstand. Let wel dat de IR verwarming objecten verwarmd en niet de ruimte/de lucht in de ruimte, daarom denk ik zelf dat het minder geschikt is om een babykamer te verwarmen.

Volgens mij is het in de eerste 6 weken belangrijk dat een baby wat extra warm wordt gehouden, daarna zou hij/zij de eigen temperatuur beter kunnen controleren en best in een koudere omgeving kunnen liggen als je maar voldoende TOG waarde haalt met kleertjes/slaapzakje/dekentjes.
Hier zijn beide ruimten (babyslaapkamer en zolder) op het koudste moment van de winter onverwarmd nu zo'n 11 à 13 graden. Woning is zo'n 5 jaar oud en heel goed geïsoleerd, maar wel grote open vlakten rondom huis. Wonen trouwens ook in oosten aan Duitse grens, dus koudste plek van Nederland :D

@ytsmabeer Die kruikjes zijn er nog steeds gelukkig, maar dit is meer voor er omheen, aankleden, verschonen, voeding, in bad doen etc.

Er is geen oplossing voor beide wensen dus als ik het goed begrijp? Of wat iemand zou doen gezien mijn wensen. Hoewel een convectorkachel mogelijk ook een optie is, maar lijkt me voor grote open zolder niet bepaald wenselijk. Het zal dus op termijn voor de werkplek op zolder zijn, maar nu bij komst baby of tijdelijk échte winterkou dat de verwarming ook nut heeft op slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kluifjes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Hier zijn beide ruimten (babyslaapkamer en zolder) op het koudste moment van de winter onverwarmd nu zo'n 11 à 13 graden. Woning is zo'n 5 jaar oud en heel goed geïsoleerd, maar wel grote open vlakten rondom huis. Wonen trouwens ook in oosten aan Duitse grens, dus koudste plek van Nederland :D

@ytsmabeer Die kruikjes zijn er nog steeds gelukkig, maar dit is meer voor er omheen, aankleden, verschonen, voeding, in bad doen etc.

Er is geen oplossing voor beide wensen dus als ik het goed begrijp? Of wat iemand zou doen gezien mijn wensen. Hoewel een convectorkachel mogelijk ook een optie is, maar lijkt me voor grote open zolder niet bepaald wenselijk. Het zal dus op termijn voor de werkplek op zolder zijn, maar nu bij komst baby of tijdelijk échte winterkou dat de verwarming ook nut heeft op slaapkamer.
kwa babykamer:
jaja, issie weer, E-convectorkachel met PID regelaar, dan past ie het verschil gewoon bij als je CV niet of niet genoeg verwarmd op die kamer. Dat gaat 'modulerend' op vermogen.

https://www.millstore.nl/...elverwarming-pa1200wifi3/

Er zijn ook verplaatsbare modellen op een voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:51:
[...]

kwa babykamer:
jaja, issie weer, E-convectorkachel met PID regelaar, dan past ie het verschil gewoon bij als je CV niet of niet genoeg verwarmd op die kamer. Dat gaat 'modulerend' op vermogen.

Hmm die kende ik niet bedankt! Sowieso de modellen van het merk Mill zien er fraai uit. Niet dat dat het belangrijkste is natuurlijk. Gezien ook het snel bijverwarmen ruimte in slaapkamer baby kies ik wellicht wel daarvoor of traditioneel convector. Die kan ik dan mogelijk ook gebruiken op werkplek zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:50
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:51:
[...]

kwa babykamer:

Tot hoever is het vermogen regelbaar en hoever kan hij terug in vermogen? Dat krijg ik niet gevonden op hun site, ook geen handleiding of iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

vinom schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Tot hoever is het vermogen regelbaar en hoever kan hij terug in vermogen? Dat krijg ik niet gevonden op hun site, ook geen handleiding of iets.
hij regelt geheel zelf van 0-100%, traploos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt9tOaRULpp0a1ErzUBMU-K7d5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zibngC2LFdZALwo4zC7UsmOz.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ver ik begreep doen alleen de WIFI3 modellen dit.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:36
THE_BASE schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:33:

Volgens mij is hij 350 W. Ik heb hem voor dezelfde prijs hier besteld (met gratis verzending bij inschrijving):
https://www.dekbed-discou...ood-paneelverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 20:00
Martin7182 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Volgens mij is hij 350 W. Ik heb hem voor dezelfde prijs hier besteld (met gratis verzending bij inschrijving):
https://www.dekbed-discou...ood-paneelverwarming.html
Hoe snel warmt dat ding op? Ik wil hem dan in de badkamer hangen om bij vorst niet vast te vriezen tijdens het tanden poetsen. Een beetje vlot opwarmen is dan wel handig want ik heb geen regelmatig leven.

[ Voor 22% gewijzigd door Nanuk op 17-01-2024 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
In een paar minuten. Je moet er wel redelijk dicht tegenaan zitten of staan om de warmte te voelen.

N.B. In de gebruiksaanwijzing staat dat dit apparaat niet bedoeld is voor gebruik in badkamers, wasruimtes of soortgelijke plaatsen waar vochtigheid kan voorkomen.

[ Voor 45% gewijzigd door Martin7182 op 17-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:44
Wil voor mijn thuiskantoor (170x180) een nieuw infraroodpaneel ik heb op dit moment een 300w koninghaus achter me hangen aan de muur maar verwarmd voornamelijk mijn rug en hoofd.
Voeten/handen en bureau zelf blijven vaak voor een langere periode koud waardoor het best even duurt voordat het lekker aangenaam is.
Ik wil voor een mooiere oplossing gaan namelijk een plafond infraroodpaneel met verlichting.

Ik zie verschillende panelen van klarstein en byecold 350-400 watt.
Zal dit genoeg watt zijn?
Klopt het dat een plafondpaneel vaak een hogere oppervlakte temperatuur heeft en daardoor verder uitstraalt?
In mijn situatie wat zouden jullie denken als beste locatie van een paneel?

[ Voor 57% gewijzigd door xeoMe op 18-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 20:00
Martin7182 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:52:
In een paar minuten. Je moet er wel redelijk dicht tegenaan zitten of staan om de warmte te voelen.

N.B. In de gebruiksaanwijzing staat dat dit apparaat niet bedoeld is voor gebruik in badkamers, wasruimtes of soortgelijke plaatsen waar vochtigheid kan voorkomen.
Hm, direct besteld en daardoor de N.B. gemist }:O
Volgens de site ist ie ip x4, dat is regendicht en dus bruikbaar in natte ruimtes op enige afstand van spetterend water. Maar in de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat het niet geschikt is voor badruimtes. Bovendien mag het paneel alleen verticaal gebruikt worden.

Mijn opstelling is in de badkamer boven de spiegel en dan iets gekanteld. Dat voldoet voor tandenpoetsen maar voor op de wc zitten voor het douchen doet het dus niets kom ik tot mijn schande achter. De kachel heb ik alleen behoefte aan als de ruimte echt koud is, tijdens vorstperioden in de praktijk. Na het douchen is het er toch wel warm dus gaat het alleen voor even wc-gebruik en tandenpoetsen.

Gekocht om te ervaren of het voor mij werkt en dus voor deze gekozen omdat ie goedkoop is en via HA of telefoon te bedienen is. Experiment dus mislukt. Kacheltje gaat van de muur op de pootjes en dan voor koukleumdagen in de huiskamer erbij. Voor de badkamer zet ik wel een blaaskacheltje om de hoek. Die paar dagen per jaar dat ik behoefte heb aan verwarming lukt het daarmee beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Iemand tips voor een 900w plafondpaneel met apart bedienbare ledverlichting?

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud888 op 23-01-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
xeoMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:24:
Wil voor mijn thuiskantoor (170x180) een nieuw infraroodpaneel ik heb op dit moment een 300w koninghaus achter me hangen aan de muur maar verwarmd voornamelijk mijn rug en hoofd.
Voeten/handen en bureau zelf blijven vaak voor een langere periode koud waardoor het best even duurt voordat het lekker aangenaam is.
Ik wil voor een mooiere oplossing gaan namelijk een plafond infraroodpaneel met verlichting.

Ik zie verschillende panelen van klarstein en byecold 350-400 watt.
Zal dit genoeg watt zijn?
Klopt het dat een plafondpaneel vaak een hogere oppervlakte temperatuur heeft en daardoor verder uitstraalt?
In mijn situatie wat zouden jullie denken als beste locatie van een paneel?
Mijn 900w paneel ging van 100graden naar 118 graden toen het aan het plafond kwam te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Nanuk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Hm, direct besteld en daardoor de N.B. gemist }:O
Volgens de site ist ie ip x4, dat is regendicht en dus bruikbaar in natte ruimtes op enige afstand van spetterend water. Maar in de gebruiksaanwijzing staat inderdaad dat het niet geschikt is voor badruimtes. Bovendien mag het paneel alleen verticaal gebruikt worden.

Mijn opstelling is in de badkamer boven de spiegel en dan iets gekanteld. Dat voldoet voor tandenpoetsen maar voor op de wc zitten voor het douchen doet het dus niets kom ik tot mijn schande achter. De kachel heb ik alleen behoefte aan als de ruimte echt koud is, tijdens vorstperioden in de praktijk. Na het douchen is het er toch wel warm dus gaat het alleen voor even wc-gebruik en tandenpoetsen.

Gekocht om te ervaren of het voor mij werkt en dus voor deze gekozen omdat ie goedkoop is en via HA of telefoon te bedienen is. Experiment dus mislukt. Kacheltje gaat van de muur op de pootjes en dan voor koukleumdagen in de huiskamer erbij. Voor de badkamer zet ik wel een blaaskacheltje om de hoek. Die paar dagen per jaar dat ik behoefte heb aan verwarming lukt het daarmee beter denk ik.
Jammer dat het geen succes was. 350 W is ook wel erg weinig voor een badkamer waar je doorgaans schaars of niet gekleed bent. Wij hebben een IR-straler (met reflector) van 600/1200 W hangen en dat werkt een stukje beter. Goedkoper ook. Mijn ervaring met het 350 W paneel is dat het goed werkt bij lang stil zitten in een koude ruimte. In de badkamer liever een groot vermogen voor korte tijd.

Er staat trouwens niet in de handleiding dat het paneel alleen vertikaal gebruikt mag worden, maar dat het niet ontworpen is voor aan het plafond. Dat zal met de bevestiging te maken hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 24-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Die is met 3cm te klein voor een https://warmer.nl/product/sunpower-sp-550/.

In deze voetjes met wielen https://www.bol.com/nl/nl...heating/9300000160772018/ past het paneel wel, ook prima stabiel voor portrait oriëntatie ondanks dat de sticker op de voetjes dat afraad vanaf uit m'n hoofd 75cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@KluifjesWij hebben de hoge zolder van een vliering voorzien, waardoor veel spullen naar de vliering gingen, de koude val van dat hoge dak is ook veel minder waardoor de nieuwe kamer beter te verwarmen was, bij ons zat er dan wel een radiator.
Zit de radiator vd babykamer niet op een aparte leiding wat eerder logisch lijkt omdat een radiator een andere veel hogere werktemperatuur heeft dan de vloerverwarming? Dat is me nl niet duidelijk, anders zou een eigen radiator thermostaat mogelijk uitkomst brengen, maar dan moet er wel een aparte warm water toevoer zijn voor zulke radiatoren. Vraag anders ook lokaal advies, ben zelf zo wie zo geen cv specialist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 13:20
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning (project), we hebben nog niet getekend en zijn nog bezig met opties e.d.

In een ander topic (keukens) werd ik getriggerd door deze reactie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pCefbJp1SxNUPSDMBImIJDvgzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4we3nhEVBhHl6KcRy51oW8V.png?f=fotoalbum_large
(t14wo in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3")

Ons nieuwe huis krijgt IR vloerverwarming over de hele BG, en we overwegen het ook op andere verdiepingen. Zeker op de zolder (werkkamers) maar misschien zelfs slaapkamers (koukleumen, voor warme voeten dus).

De IR vloerverwarming is niet de hoofdverwarming, die komt van de Zehnder ComfoClime 24 (https://www.zehnder.nl/nl...mmogelijkheden/comfoclime), we overwegen overigens de 36. De ComfoClime zit op een Q350 WTW.

De isolatie van de woning is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-schy1PpDML_La44KsZJrcuef0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbozS0A7woSWwgE7t7R4Xk8c.png?f=fotoalbum_large

Het dak komt vol te liggen met zonnepanelen (Wevolt X roof), ik schat zo'n 10.000 kWH p/j opbrengst. Dat is in de winter natuurlijk niet super nuttig zodra het salderen wegvalt.

Mijn hoop is dat de vloerverwarming op een zeer lage stand kan blijven (pendelt dan denk ik?), puur om de vloer niet koud te laten zijn, en dat de Zehnder icm de isolatie het huis wel aangenaam kan houden.

Vragen
  • Gaat dit werken?
  • Is het aan te raden voor de CC36 ipv 24 te gaan?
  • Is het aan te raden om VVW op alle verdiepingen te nemen ipv plafond-panelen op de slaapkamers/badkamers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joydashy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:31:
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning (project), we hebben nog niet getekend en zijn nog bezig met opties e.d.

[Afbeelding]

Ons nieuwe huis krijgt IR vloerverwarming over de hele BG, en we overwegen het ook op andere verdiepingen. Zeker op de zolder (werkkamers) maar misschien zelfs slaapkamers (koukleumen, voor warme voeten dus).

De IR vloerverwarming is niet de hoofdverwarming, die komt van de Zehnder ComfoClime 24 (https://www.zehnder.nl/nl...mmogelijkheden/comfoclime), we overwegen overigens de 36. De ComfoClime zit op een Q350 WTW.

[Afbeelding]

Het dak komt vol te liggen met zonnepanelen (Wevolt X roof), ik schat zo'n 10.000 kWH p/j opbrengst. Dat is in de winter natuurlijk niet super nuttig zodra het salderen wegvalt.

Mijn hoop is dat de vloerverwarming op een zeer lage stand kan blijven (pendelt dan denk ik?), puur om de vloer niet koud te laten zijn, en dat de Zehnder icm de isolatie het huis wel aangenaam kan houden.

Vragen
  • Gaat dit werken?
  • Is het aan te raden om VVW op alle verdiepingen te nemen ipv plafond-panelen op de slaapkamers/badkamers?
Als het goed is heb je bij je documentatie ook een document gekregen waarop staat wat de warmtebehoefte is van je huis.

Ik zou in ieder geval geen electrische vloerverwarming nemen. Dat is duur in gebruik en niet toekomstbestendig,je kan de warmtebron immers niet verwisselen naar een economischer alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen
  • Gaat dit werken?
Conclusie blijft toch : doe het niet! Kun je nog onder die cop1 vloerverwarming uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jaap84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:42
IR vloerverwarming is gewoon marketing. Ofja techisch klopt het, maar het is gewoon traditionele elektrische vloerverwarming met een nieuwe naam en met een zeer slecht energieverbruik. Ik zou gaan voor conventionele vloerverwarming icm warmtepomp als je warme voeten wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
de Peer schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Conclusie blijft toch : doe het niet! Kun je nog onder die cop1 vloerverwarming uit?
Ik denk 't niet, aangezien er dus al een L-L warmtepomp in zit van Zehnder. Ik mis ook nog een beetje de argumenten, als de IR-VVW slechts bijverwarming is zou het energieverbruik mee moeten vallen.

Maar goed, ik mis nog wel de berekeningen vanuit de aannemer, die wil ik zeker bestuderen voordat we iets tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joydashy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik denk 't niet, aangezien er dus al een L-L warmtepomp in zit van Zehnder. Ik mis ook nog een beetje de argumenten, als de IR-VVW slechts bijverwarming is zou het energieverbruik mee moeten vallen.
Dan wel ja. Maar dat is best lastig te regelen. Je zou de vloer op 18 graden kunnen houden en de warmtepomp het meeste werk laten doen. Maar als je warmtepomp uit is wordt de IR vloerverwarming je hoofdverwarming.

En al met al ben je toch een flinke massa beton aan het opwarmen met cop1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
@Joydashy misschien is het geen optie, maar ik zou het precies andersom doen; een vloerverwarming o.b.v. L/W warmtepomp als hoofdverwarming en dan een of meer L/L warmtepompen ("airco") als bijverwarming/koeling indien nodig. De massa van je huis kun je niet goed "bijverwarmen", de lucht wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jaap84 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:52:
IR vloerverwarming is gewoon marketing. Ofja techisch klopt het, maar het is gewoon traditionele elektrische vloerverwarming met een nieuwe naam en met een zeer slecht energieverbruik. Ik zou gaan voor conventionele vloerverwarming icm warmtepomp als je warme voeten wilt.
yep

Heb het een jaartje in de gang gebruikt. Werkt wel ontzettend snel moet ik zeggen, maar warmer dan 32 op de vloersensor ging ik niet omdat je anders kans hebt dat je vloer er aan gaat.
ergo: tot een hele hoge temperatuur zul je nooit komen om schade te voorkomen, dus er is eigenlijk totaal geen sprake van "IR".
Naja, de folie kan in theorie heel heet worden, maar zo gebruik je dat toch niet.

@Joydashy Heb je daar zelf voor gekozen dan Of worden de huizen op die manier opgeleverd? (En dan incl een vloer of wa?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[Afbeelding]
je hebt een behoorlijk goed geïsoleerd huis, ik zou om alle genoemde redenen geen COP=1 systemen als Infrarood gaan aanleggen, waar ook het genoemde argument dat je niet eens zonder breken van systeem meer kunt verwisselen, imho naast het COP=1 argument ook een hele goede is!

Tip: Zorg dat in alle slaapkamers pantoffels (naast het bed?) staan. Das een spotgoedkoop en duurzaam alternatief om geen koude voeten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:40
Wellicht hebben jullie ook een mening of op of aanmerkingen. Ben benieuwd!

COP vergelijkingen met infrarood vind ik op zijn zachts gezegd dubieus. Een warmtepomp zou je per jaar grofweg 10x je gasverbruik in kWh verbruiken in ons geval ongeveer 500 kuub zonder infrarood, dus 5000 kWh.

Ik verwarm nu mijn huis in de woonkamer met infrarood (2450W, 3 panelen) en verwarm boven en beneden soms bij met mijn CV met met gas.

Mijn verbruik voor verwarmen is 250 kuub gas en 850 kWh voor de infrarood panelen.

(1,45 * 250 =) 362,5 + (850 * 0,36 =) 306 = 668,5 euro

Met een warmtepomp...

5000 * 0,36 = 1800 euro.

Leg mij eens uit waar het voordeel van een hoger COP of warmtepompen in het algemeen tov plaatselijk verwarmen met infrarood, want ik zie alleen nadelen. Laten we het dan nog niet eens hebben over de installatie van een warmtepomp, onderhoud, vervanging, sleuven frezen voor leidingen en een of meerdere nieuwe vloeren. Daarvoor kan ik minstens 15 jaar met infrarood en een beetje gas verwarmen.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:37
@TFX77 Kleine aanmerking ja: Met een WP vervang je 1m3 gas door ca 2.5kWh verbruik, niet 10.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52
@TFX77 Wat is daadwerkelijk de luchttemperatuur in huis? Want je vervangt 250 m³ gas met 850 kWh, dat kan thermodynamisch niet je huis even warm houden. Dat is op zich niet erg zolang je het niet koud hebt, maar waarschijnlijk wordt de luchtvochtigheid in huis wel aan de hoge kant.

Je berekening klopt ook niet. 1 m³ gas komt overeen met ongeveer 10 kWh energie, maar de warmtepomp heeft een COP van 3 tot 6, oftewel om die 10 kWh energie op te wekken met de warmtepomp kost je bij COP 5 slechts 2 kWh netstroom.

( 5000 / 5) * 0,36 = 360 euro kosten

Besparing 300 per jaar (+ 200 vastrecht indien je volledig van het gas af kan. Lijkt mij ook nog steeds niet de moeite waard, want je bent al gauw €10k kwijt als je ook je warmwatervoorziening elektrisch moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
HallonRubus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:45:
@TFX77 Wat is daadwerkelijk de luchttemperatuur in huis? Want je vervangt 250 m³ gas met 850 kWh, dat kan thermodynamisch niet je huis even warm houden. Dat is op zich niet erg zolang je het niet koud hebt, maar waarschijnlijk wordt de luchtvochtigheid in huis wel aan de hoge kant.

Je berekening klopt ook niet. 1 m³ gas komt overeen met ongeveer 10 kWh energie, maar de warmtepomp heeft een COP van 3 tot 6, oftewel om die 10 kWh energie op te wekken met de warmtepomp kost je bij COP 5 slechts 2 kWh netstroom.

( 5000 / 5) * 0,36 = 360 euro kosten

Besparing 300 per jaar (+ 200 vastrecht indien je volledig van het gas af kan. Lijkt mij ook nog steeds niet de moeite waard, want je bent al gauw €10k kwijt als je ook je warmwatervoorziening elektrisch moet maken.
Thanks!

Ah ja. Ik had de berekening even helemaal moeten doorvoeren. Dus de 5000 kWh moet nog door de SCOP berekening heen. Klopt wij gaan het niet eruit halen qua terugverdienen.

De temperatuur in de woonkamer is rond de 20 graden. Zie hier sinds we de nieuwe CV ketel hebben via Honeywell Home / Resideo / Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pq6Z1k82KOJplRtooL-xacMrOUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Co27jMupTni4Jf4fxddxOy5.jpg?f=fotoalbum_large

20,2 graden en 52% luchtvochtigheid.

Blijft goed op temperatuur. Meestal met de twee 800/900 infrarood panelen.

Hier het jaarverbruik van de infrarood panelen van 7 februari tot 7 februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpsbyVrbVPO88L6PbHi6R6xBopo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vhmSGQfdcw8ezbUAK7xFXaz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:06
Wij hebben in de badkamer te weinig warmte door verlaging van de cv temperatuur. Nu zit ik te denken om een simpele ir stralen (600/1200W) te nemen en boven m'n meubel te plaatsen.
In de beschrijving staan allemaal afstanden om aan te houden, maar de 50 cm die hij onder m'n plafond zou moeten zitten red ik niet. Tevens wil ik de stralen op de spiegelkast plaatsen, dus een brandbaar materiaal.

Luistert dit allemaal zo nauw of hebben mensen hier andere ervaringen?

@Martin7182 ik lees dat je iets vergelijkbaars hebt, kan jij hier iets over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@mathelicious Zo'n IR-straler wordt vooral heet aan de voorkant en het apparaat zelf wordt ook heet. Ik zou hem in ieder geval aan een beugel hangen en brandbare materialen uit de buurt houden. Op korte afstand (+/- 10cm) boven of naast een houten kastje zou ik wel aandurven. Maar hou er rekening mee dat het apparaat misschien per ongeluk eens de hele dag aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basiliscus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 14:49
Nagenoeg dit hele topic gelezen en gezocht op internet kom ik er niet volledig aan uit. Ik ben voornemens om een Sunjoy SR-5 aan te schaffen. Deze is voor plafondmontage. Ik zit met een paar vragen:

- Kan iemand met een Sunjoy mij vertellen of ik de aansluitkabel aan de achterzijde kan laten zitten en deze is aan te sluiten via een centraaldoos/inbouwdoos in het plafond? Met andere woorden, kan die kabel gewoon achter het paneel of moet ik dan zorgen voor een kleine tussenruimte?
- Als ik vervolgens een thermostaat met relais in die inbouwdoos stop is de verbinding met het paneel nog optimaal?

Kortom ben dus vooral benieuwd hoe anderen een Sunjoy hebben hangen en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 01-06 13:56
Basiliscus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:51:
Nagenoeg dit hele topic gelezen en gezocht op internet kom ik er niet volledig aan uit. Ik ben voornemens om een Sunjoy SR-5 aan te schaffen. Deze is voor plafondmontage. Ik zit met een paar vragen:

- Kan iemand met een Sunjoy mij vertellen of ik de aansluitkabel aan de achterzijde kan laten zitten en deze is aan te sluiten via een centraaldoos/inbouwdoos in het plafond? Met andere woorden, kan die kabel gewoon achter het paneel of moet ik dan zorgen voor een kleine tussenruimte?
- Als ik vervolgens een thermostaat met relais in die inbouwdoos stop is de verbinding met het paneel nog optimaal?

Kortom ben dus vooral benieuwd hoe anderen een Sunjoy hebben hangen en aangesloten.
Dat eerste heb ik wel gedaan bij mijn SR9. Wel ongeveer 1cm tussen plafond en paneel gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:06
Basiliscus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:51:

De kabel komt in een hoek uit het paneel. Als dat qua locatie uitkomt dan is het simpel. Zo niet, dan betwijfel ik of de isolatie voldoende indrukbaar is om de hele kabeldikte te compenseren. Dan zou je dus wat afstandsbusjes/ringen moeten gebruiken om een klein beetje (paar mm) ruimte te maken voor de kabel.

Thermostaat in centraaldoos gaat nooit werken. Je moet de ruimtetemperatuur meten of iets wat daar op zijn minst mee samenhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basiliscus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 14:49
Oke dank. Mbt thermostaat bedoel ik bijvoorbeeld deze combi:

https://warmer.nl/product...t-met-thermostaat-relais/

Dan gaat dat relais toch in de inbouwdoos? Bedieningspaneel meet temperatuur neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:06
Basiliscus schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:34:
Oke dank. Mbt thermostaat bedoel ik bijvoorbeeld deze combi:

https://warmer.nl/product...t-met-thermostaat-relais/

Dan gaat dat relais toch in de inbouwdoos? Bedieningspaneel meet temperatuur neem ik aan.
Thermostaat moet los gelezen worden van relais, duidelijk :)

Antwoord laat ik aan iemand anders. Mijn panelen zitten niet over de centraaldozen/Shelly's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 11:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen
  • Gaat dit werken?
Wij hebben ook IR vloerverwarming beneden laten leggen toen we in dit huis kwamen wonen. Mijn zus had het ook net laten doen (helaas in het voorjaar dus nog geen echte ervaringen ermee) en het verhaal klonk goed. Tot het winter werd. Wij hadden 100 w/m2 verwarming en de beide zones aanzetten (woonkamer/keuken) kostte 3,6 kWh per uur. Omdat het zo duur was deden we het eind van de middag pas aan, maar het duurt eeuwen voordat het enigszins warm wordt, en die kosten blijven gewoon doorgaan want hij kwam nauwelijks op temperatuur in die relatief korte tijd. Op een zondag gebeurde dat wel, maar dan sloeg hij nog steeds redelijk snel ook weer aan. Kortom, het was gigantisch duur. We hebben in januari toen maar een simpele infrarood paalverwarming gekocht, die kreeg het lokaal (zithoek) snel warm in korte tijd en daarmee de winter overleefd. In november 2023 hebben we een airco aangekocht en die bevalt enorm goed.
Boven hebben we nog wel IR panelen voor verwarming, maar we gebruiken hiervan maar een deel. Met name in mijn werkkamer ben ik er heel tevreden over, ik heb naast het paneel wat ca. 2,5 meter achter mij hangt, ook een paneeltje onder m'n bureau hangen die ook lekker warm wordt. In een uurtje of twee is het warm en verbruikt het paneel ook niet veel meer. Die in de slaapkamer hangt gaat tussen 20.00 en 23.00 aan om de kou even uit de slaapkamer te halen.
Mijn advies is dus om geen infrarood vloerverwarming aan te laten leggen, mijn zus is er ook helemaal niet tevreden over achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
metam schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Wij hebben ook IR vloerverwarming beneden laten leggen toen we in dit huis kwamen wonen. Mijn zus had het ook net laten doen (helaas in het voorjaar dus nog geen echte ervaringen ermee) en het verhaal klonk goed. Tot het winter werd. Wij hadden 100 w/m2 verwarming en de beide zones aanzetten (woonkamer/keuken) kostte 3,6 kWh per uur. Omdat het zo duur was deden we het eind van de middag pas aan, maar het duurt eeuwen voordat het enigszins warm wordt, en die kosten blijven gewoon doorgaan want hij kwam nauwelijks op temperatuur in die relatief korte tijd. Op een zondag gebeurde dat wel, maar dan sloeg hij nog steeds redelijk snel ook weer aan. Kortom, het was gigantisch duur. We hebben in januari toen maar een simpele infrarood paalverwarming gekocht, die kreeg het lokaal (zithoek) snel warm in korte tijd en daarmee de winter overleefd. In november 2023 hebben we een airco aangekocht en die bevalt enorm goed.
Boven hebben we nog wel IR panelen voor verwarming, maar we gebruiken hiervan maar een deel. Met name in mijn werkkamer ben ik er heel tevreden over, ik heb naast het paneel wat ca. 2,5 meter achter mij hangt, ook een paneeltje onder m'n bureau hangen die ook lekker warm wordt. In een uurtje of twee is het warm en verbruikt het paneel ook niet veel meer. Die in de slaapkamer hangt gaat tussen 20.00 en 23.00 aan om de kou even uit de slaapkamer te halen.
Mijn advies is dus om geen infrarood vloerverwarming aan te laten leggen, mijn zus is er ook helemaal niet tevreden over achteraf.
Dank voor de reactie, daar heb ik wel weer wat aan.

We overwegen om alle IR-panelen en IR-vloer niet op te nemen in het ontwerp en alleen de combinatie WTW, ComfoClime (L/L warmtepomp op WTW) en Airco's in een aantal ruimtes te gaan voorstellen.

Nog mooier lijkt me een oplossing met Airzone o.i.d., maar geen idee of dat mogelijk is aangezien er ook al WTW in zit. En dan is het misschien weer een gekke combinatie met de ComfoClime. Blijf het lastig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
Ging het hier (en bij je zus) eigenlijk om nieuwbouw? En misschien meer algemeen: hoe goed is de isolatie van deze woningen? Ik heb nog steeds het idee dat het in een zeer goed geïsoleerd huis moet kunnen werken en snel op moet kunnen warmen. Bovendien hoop ik dat 'ie eigenlijk maar een paar weken per jaar nodig gaat zijn, zeker met het steeds warmere klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
Joydashy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:58:
[...]

Ging het hier (en bij je zus) eigenlijk om nieuwbouw? En misschien meer algemeen: hoe goed is de isolatie van deze woningen? Ik heb nog steeds het idee dat het in een zeer goed geïsoleerd huis moet kunnen werken en snel op moet kunnen warmen. Bovendien hoop ik dat 'ie eigenlijk maar een paar weken per jaar nodig gaat zijn, zeker met het steeds warmere klimaat.
Ben ik met je eens. Wij hebben een woning uit 1988. Vloerisolatie (20-30 cm piepschuim), dakisolatie (8cm) en dubbel glas. Met ongeveer 2650 Watt aan infrarood panelen kan ik makkelijk tot -10 de woonkamer op temperatuur krijgen op alleen de infrarood panelen. Het verlies is te groot om op alleen gas te stoken en boven overal thermostaatkranen te plaatsen vind ik wat overdreven. Ben wel handig maar weet niet of het de investering waard is. Met COP1 van infrarood veel goedkoper dan gas. Al helemaal als je van het gas af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 10:49
nwagenaar schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:52:
[...]

deze werkt ook via de Tuya app en wordt bediend via Home Assistant.
Mag ik vragen hoe je het in de Tuya app toegevoegd krijgt?

Ik heb in de Tuya app het volgende gedaan: Add Denice -> Small Home Appliances -> Heater (wifi) geselecteerd. Vervolgens op de Eurom IR paneel de wifi aangezet maar hij vindt het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:01

nwagenaar

God, root. What's the differen

studiodubio schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:22:
[...]
Ik maak gebruik van de Tuya Smart app, de detectie ging eigenlijk automatisch.
Ik heb in de Tuya app het volgende gedaan: Add Denice -> Small Home Appliances -> Heater (wifi) geselecteerd. Vervolgens op de Eurom IR paneel de wifi aangezet maar hij vindt het niet?
Ik hoefde de WiFi niet eens aan te zetten oid, ik had de Tuya Smart app actief en vervolgens stroom op de Heater; hij werd automatisch gedetecteerd.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
studiodubio schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:22:
[...]
Het apparaat moet in de AP mode staan (Langzaam knipperend Wi-Fi lampje op het apparaat).
Dit kan je instellen door 5 seconden lang de M-knop in te drukken. Zie: https://eurom.nl/wp-conte...-de-AP-mode-te-zetten.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Sahara schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:12:
Ondertussen is het Sunjoy SR-9 paneel binnen en hangt ie aan het plafond in de badkamer. Het is een top infrarood paneel, super gewoon, net als @Microkid geen fractie spijt dat ik voor de minimale oppervlakte van de badkamer van 4,8 m2, het grootste paneel met 950 watt heb genomen. Badkamer wordt binnen max. 10 minuten snel warm daardoor, vooralsnog wordt het bij de muur op ca. 1 meter onder het paneel zo'n 24 a 25 graden, en aan de andere muur komt de temp. tot ca. 21 graden (normaal ca. 17 graden). Badkamer is slecht geïsoleerd (geen spouwmuur isolatie en onder een schoorsteen).

Ik heb de SR-9 aangesloten met een draadloze Klik Aan Klik Uit (KAKU) receiver, met drie draadloze wandschakelaars (eentje bij de ingang, dan eentje in de slaapkamer en eentje 1 verdieping lager), ik had er een Salus RT310SR (incl. SR868 draadloos relais) tussen zitten, maar voor de time being heb ik die er tussenuit gehaald, want dat werkt niet goed. Zodra ik de draadloze KAKU schakelaar uitzet, dan gaat ook de stroom van de draadloze thermostaat en zodra de KAKU weer aan wordt gezet, dan blijft de Salus thermostaat in standby modus..de Salus onthoudt niks, enige manier om dat nu te herstellen is daarna 2x op de Frost knop te drukken, dan werkt ie wel.. maar dat is niet handig als je een verdieping lager bent of in de slaapkamer. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. Geen idee op het moment though. In de herfst/winter is het zonder thermostaat niet echt een probleem, maar in de lente etc. wordt dat wel een issue.
Afgelopen week dan eindelijke onze SR-9 in de badkamer opgehangen, op dezelfde wijze als hierboven beschreven is.

In eerste instantie werkte de klik-aan-klink-uit oplossing niet. Ik had de ontvanger ondergebracht in de centraaldoos in de badkamer, echter hing het infraroodpaneel hier direct onder; achterkant van het paneel is voorzien van aluminiumfolie. Ik vermoed dat hierdoor het radiosignaal word geblokkeerd.

Andere oplossing bedacht, moest veel kabels opnieuw trekken, maar uiteindelijk werkt het.

Klopt het dat er bij de Sunjoy SR-9 geen afdekdopjes voor de 6 gaten worden meegeleverd? of ben ik die potentieel kwijt geraakt? :P

Maar goed; ik heb het paneel paar keer geprobeerd en ik vind het absoluut geen fijne warmte.
Voelt op mijn hoofd alsof te lang in de zon heb gestaan B) Ik ben zelf aardig lang, dus ik vermoed dat ik te dicht bij het paneel sta met mijn hoofd.

Waarschijnlijk zal mijn partner het wel prettige warmte vinden, en daarvoor is het paneel uiteindelijk ook opgehangen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 01-06 13:56
@McLambo afdekdopjes moeten er wel bij zitten ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humsterland
Wij hebben sinds een half jaar 2 Therm IQ 1100 Watt infraroodpanelen als bijverwarming.
We verwarmen het huis op de beganegrond op 18 graden met central cv verwarming en als we gaan eten aan de eettafel zetten we de infrarood bij om lekker gezellig en duurzaam te verwarmen, tevens één paneel in de woonkamer bij de tv en leeshoek.
We hebben de panelen geschakeld met een thermostaat en gebruiken het alleen als we dus in de betreffende ruimte verblijven en verwarmen dan door naar 20 graden.
We hebben een via de ANWB een dynamische energiecontract en gebruiken de panelen ook wanneer stroomprijs 0 of soms negatief wordt aangeboden.

De winterperiode daardoor 200 m3 gas bespaard maar 800 kWh aan stroom verbruikt,
Zeker comfortabel deze panel omdat ze aan het plafond gemonteerd zijn en de ruimtes goed kunnen verwarmen, ook een voordeel is lange levensduur van de panelen en geen onderhoud.

Al met al nog een te korte periode gebruikt om een goed oordeel te geven, maar het werkt tot nu toe perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Humsterland schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:29:
Wij hebben sinds een half jaar 2 Therm IQ 1100 Watt infraroodpanelen als bijverwarming.
We verwarmen het huis op de beganegrond op 18 graden met central cv verwarming en als we gaan eten aan de eettafel zetten we de infrarood bij om lekker gezellig en duurzaam te verwarmen, tevens één paneel in de woonkamer bij de tv en leeshoek.
We hebben de panelen geschakeld met een thermostaat en gebruiken het alleen als we dus in de betreffende ruimte verblijven en verwarmen dan door naar 20 graden.
We hebben een via de ANWB een dynamische energiecontract en gebruiken de panelen ook wanneer stroomprijs 0 of soms negatief wordt aangeboden.

De winterperiode daardoor 200 m3 gas bespaard maar 800 kWh aan stroom verbruikt,
Zeker comfortabel deze panel omdat ze aan het plafond gemonteerd zijn en de ruimtes goed kunnen verwarmen, ook een voordeel is lange levensduur van de panelen en geen onderhoud.

Al met al nog een te korte periode gebruikt om een goed oordeel te geven, maar het werkt tot nu toe perfect.
Waarom noem je IR duurzame verwarming? Dat is niet de associatie die ik er mee heb.

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste