DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:05:
Aangezien er buiten een nieuwe ketel niets is veranderd zou ik het toch al snel zoeken in ontluchting.
Paar keer je pomp van de vloer verwarming voluit zetten en weer even uit voor een half uurtje of zo om lucht zijn weg te laten zoeken.. daarna ontluchten en herhalen totdat er geen lucht meer in zit.
Juist... De verandering zit in de ketel. Dus wat zijn de verschillen tov de oude ketel.
Ik verwacht niet dat het lucht is, als tijdens het wisselen van de ketel de vloer pomp uitgezet.
Het systeem is gevuld, ontlucht en toen pas de vloer pomp weer is aangezet, dan komt er nooit lucht in de vloerverwarming.
Zo zou iedere monteur, met enige ervaring, het aanpakken.
@
Eldijomo
Ik denk dat de oude ketel geen modulerende pomp had, de nieuwe heeft dat wel.
Had de oude ketel een modulerende brander en ruimtethermostaat?
Dus, check je handleiding van de ketel en zet de parameter van minimale pomp toerental maar eens wat hoger dan de standaard 40%.
Dit is in veel situaties gewoon te laag.
@
Rol-Co een aanvoer van 60c zegt niets over het debiet. De pomp in de ketel moet het water in de verdeler brengen, de pomp op de verdeler draait over de vloer.
Als op stand 1 van de vloer pomp de aanvoerT over de verdeler flink stijgt tov stand 3, dan weet je genoeg.... Te weinig aanvoer vanaf de ketel.
Dus pomp snelheid aanpassen.
En als de pomp op de verdeler niet zou draaien, dan is de verdeler zelf flink warm, in ieder geval de ingestelde temperatuur.
Een koude verdeler geeft aan dat de vloer pomp draait en lucht is ook niet het probleem.
Wil niet zeggen dat er aan het afgifte systeem niets gewijzigd hoeft te worden.
Wat @
hesselbeertje aangeeft, waterzijdig inregelen is beter, maar daar zijn lang niet altijd de juiste onderdelen voor geplaatst. Denk aan dubbel instelbare kranen of voetventielen op radiatoren.
Als de pomp opvoeren effect heeft, dan weet je in ieder geval wat de oorzaak is.
[
Voor 13% gewijzigd door
Oxellaar op 03-02-2019 20:34
]