Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude vloerverwarming werkt niet goed. Hoe op te lossen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Eldijomo
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08-08 14:28
We hebben in ons huis vloerverwarming laten leggen 20 jaar geleden. We dachten dat het allemaal wel oké was maar nu er een nieuwe cv ketel is geplaatst blijkt er iets niet goed te werken en we komen er niet achter waar het zit.

Thermo-briljant module met 3 zones. Er zitten 2 analoge meters op die 20 a 21 graden aangeven als alle slangen geheel open staan, wat volgens mij niet goed is. Volgens mij moet er 1 hoger staan dan de ander. Aanvoer moet volgens mij hoger dan 30 graden kunnen en afvoer 15 a 20 graden lager. Als ik de slangen dicht draai lopen de meters heel snel op naar 60 graden of hoger. Draai ik dan de slang nippels van de afvoer 1 slag open dan gaat de toevoer meter naar 28 a 30 graden en de afvoer blijft op 20 a 22 staan. Draai ik ook maar iets verder open zakt alles naar 20 graden terug. De Grundfos pomp heeft 2 standen en staat op 2. De thermostaat unit en knop van de thermo-briljant is net vervangen incl. de 2 ontluchters boven op de buizen.

Zone 1 = keuken hoofdverwarming.
Zone 2 en 3 = huiskamer bijverwarming.
Convectorput 2.8 m huiskamer

Nieuwe cv van Intergas HRe CW4 28\24

Wie weet hoe ik 40 graden in mijn vloer kan krijgen zonder dat ik mijn waterflow voor 95% afknijp en niet verder dan 30 kom?

https://imgur.com/a/bzu3aiN

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:58 (24%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:54

Yucon

*broem*

Je plaatjes doen het niet. Zijn ze gedeeld?

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-10 21:33
Heb je alleen maar vloerverwarming en/of ook lagetemperatuur-radiatoren hangen?
Zo ja, dan is de aanvoertemperatuur van de nieuwe cv-ketel te hoog, en moet je de flow gaan knijpen om de termperatuur laag te houden.
Als je een hogere flow wil hebben op een lage temperatuur, moet je de aanvoertemperatuur van de cv-ketel verlagen.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Eldijomo
Sorry jongens, maar na uploaden naar een andere server doen ze het nog steeds niet en ze zijn gedeeld. Maar als je de url plakt in je browser doen ze het wel.

Onbekend:
Ik heb in de woonkamer alleen de vloerverwarming en de convectorput.
Boven 2e etage hangen 2 standaard stalen radiatoren.
Thats it.

De aanvoerbuis is bloed heet tot de thermostaatknop. Deze knop plus voeler is geheel nieuw maar heeft het probleem niet opgelost. Na deze knop is alles koud op de pomp na die ook heel war\heet is. De retour is koud, de module zowel in als uit is koud.

Pas als ik 90% de slangen dicht draai gaat de ene meter net onder de 30 graden staan en de andere op 20 a 21 graden.

Pomp open gehad maar die draait prima op 2 snelheden. Weet niet of schoepen in zo'n pomp nog stuk kunnen of slijten na 20 jaar.

IK begrijp werkelijk niet waarom het water niet gewoon minder gekoeld doorloopt. Zodra ik een slang ook maar iets verder open draai hoor ik het water meteen bijlopen en zakken de meters.

• ThinkPad
  • Laatst online: 09:44

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Gooi de plaatjes even op Imgur o.i.d., dan kun je ze wel embedden in je bericht.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Eldijomo
ThinkPad schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:44:
Gooi de plaatjes even op Imgur o.i.d., dan kun je ze wel embedden in je bericht.
Helaas ook niet

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Aangezien er buiten een nieuwe ketel niets is veranderd zou ik het toch al snel zoeken in ontluchting.
Paar keer je pomp van de vloer verwarming voluit zetten en weer even uit voor een half uurtje of zo om lucht zijn weg te laten zoeken.. daarna ontluchten en herhalen totdat er geen lucht meer in zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Eslu
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21-10 22:36
Wat is de diameter van de leidingen linksonderin? De aanvoer en retour?
Die zien er veel kleiner uit dan de rest?

Draaide de vvw wel prima op de oude cv?

• Eldijomo
DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:05:
Aangezien er buiten een nieuwe ketel niets is veranderd zou ik het toch al snel zoeken in ontluchting.
Paar keer je pomp van de vloer verwarming voluit zetten en weer even uit voor een half uurtje of zo om lucht zijn weg te laten zoeken.. daarna ontluchten en herhalen totdat er geen lucht meer in zit.
Dat was onze eerste gedachte ook, we hebben net zo lang ontlucht, pomp aan\uit systeem aan\uit tot er alleen nog maar water uit kwam. Helaas is dat niet het probleem.

• DukeBox

DukeBox

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:10:
Dat was onze eerste gedachte ook, we hebben net zo lang ontlucht, pomp aan\uit systeem aan\uit tot er alleen nog maar water uit kwam. Helaas is dat niet het probleem.
Het kan soms erg lang duren voordat echt alle lucht er uit is. Aan jouw slangen te zien is het water ook niet helemaal schoon meer, als er veel 'rommel' in de leidingen licht dan kan dat best veel lucht vasthouden.

Op zich zou het ook geen kwaad kunnen (zeker voor de levensduur van je nieuwe ketel) om je slangen eens door te spoelen.

• Eldijomo
@DukeBox daar heb je vast een goed punt. Ik zit alleen tijdelijk met een cashflow probleem en tot nu toe heb ik tips gekregen die misschien prima zijn maar waarvan we niet zeker weten of het probleem wordt opgelost. De nieuwe thermostaatknop unit met voeler monteren was al € 350 en heeft niets gebracht. Ik moet dus eerst zeker zijn voor ik onderdelen ga vervangen of mensen ga inhuren a € 80 p/u

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:33

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Upload ze hier, werkt altijd en geen reclame

https://afbeeldinguploaden.nl

Wat betreft je vvw, wat is je aanvoer watertemperatuur, de intergas is een modulerende ketel en gaat dus minder warm water maken naarmate de kamer op temperatuur komt, je vvw wil toch een 70 graden hebben om te mengen met de retour.
Veel voorkomend probleem met een nieuwe ketel op een oud systeem, wat werkt is je minimum cv water temperatuur op 55 graden te zetten.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:45:
Upload ze hier, werkt altijd en geen reclame

https://afbeeldinguploaden.nl

Helaas, werkt ook niet.

Wat betreft je vvw, wat is je aanvoer watertemperatuur, de intergas is een modulerende ketel en gaat dus minder warm water maken naarmate de kamer op temperatuur komt, je vvw wil toch een 70 graden hebben om te mengen met de retour.

Tussen de 45 en 65 net als mijn oude Nefit ketel.

Veel voorkomend probleem met een nieuwe ketel op een oud systeem, wat werkt is je minimum cv water temperatuur op 55 graden te zetten.

Deze staat al op 75 vanaf 50 maar dat hielp niets helaas.
Ook het vermogen heb ik a van 40 naar 80 gezet met tussenstappen maar dat werkt ook niet.

• DukeBox

DukeBox

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:44:
@DukeBox daar heb je vast een goed punt. Ik zit alleen tijdelijk met een cashflow probleem..
Het is echt niet moeilijk zelf te doen.. gewoon verloop (2x) naar een tuinslang, makkelijkst is met reguleer ventiel. Beetje afhankelijk natuurlijk wat de mogelijkheden zijn, in mijn geval is het toilet om de hoek dus een kraan verloopje naar tuinslang in de kraan gedraaid en de andere slang in de toilet (ff doorsteken zodat het vuile water geen vlekken maakt op je toilet). Zo een voor een je lussen doen.
Vervolgens pulserend (dus reguleer ventiel snel open/dicht) door spoelen.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:07
.JPG er achter zetten,

Vinzz wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:55 (21%)

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Ook het vermogen heb ik a van 40 naar 80 gezet met tussenstappen maar dat werkt ook niet.
@ afbeeldingen
Je moet wel op de button boven het woordje op klikken he, het gaat niet vanzelf. >:) en daar de link van het plaatje in zetten
Zo dus

@ vloerverwarming

Oh al hoger, waar staat de knop van het oranje kastje op links aan de verdeler? Die moet op 45-50 ongeveer en is je maximaal beveiliging.
Thermostaatknop is als het goed is ook vastgezet met een ring als je het voorste dopje er af haalt, dan kan je hem verder open draaien zodat er wat warmte doorgelaten word, let wel op dat het niet te warm word, een graad of 40 maximaal en dat is maar net boven hand warm.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:01:
[...]

@ afbeeldingen
Je moet wel op de button boven het woordje op klikken he, het gaat niet vanzelf. >:) en daar de link van het plaatje in zetten
Zo dus
[Afbeelding]

@ vloerverwarming

Oh al hoger, waar staat de knop van het oranje kastje op links aan de verdeler? Die moet op 45-50 ongeveer en is je maximaal beveiliging.
Thermostaatknop is als het goed is ook vastgezet met een ring als je het voorste dopje er af haalt, dan kan je hem verder open draaien zodat er wat warmte doorgelaten word, let wel op dat het niet te warm word, een graad of 40 maximaal en dat is maar net boven hand warm.
Ha, bedankt mannen het is gelukt met de plaatjes.

Oranje knop staat idd op 45-50
De thermostaatkraan kun je op 40 of geheel over de 90 zetten het geeft geen enkel effect.

• Rol-Co

Rol-Co

DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:54:
[...]

Het is echt niet moeilijk zelf te doen.. gewoon verloop (2x) naar een tuinslang, makkelijkst is met reguleer ventiel. Beetje afhankelijk natuurlijk wat de mogelijkheden zijn, in mijn geval is het toilet om de hoek dus een kraan verloopje naar tuinslang in de kraan gedraaid en de andere slang in de toilet (ff doorsteken zodat het vuile water geen vlekken maakt op je toilet). Zo een voor een je lussen doen.
Vervolgens pulserend (dus reguleer ventiel snel open/dicht) door spoelen.
Ja precies, maar wel in de zomer ;)
In zijn foto zie ik wel zwarte slangen en bruine van de vvw die eigenlijk blank horen te zijn, ik had dezelfde rommel in huis en heb de zwarte slangen (zijn aanvoer slangen bij dat voetventiel waar ooit een radiator zat) laten vervangen voor upanor, er is een bedrijf in NL die deze slangen vervangt in de mantelbuizen met een eigen techniek.
De vvw slangen goed spoelen met kraanwater en veel luchtbellen en/of start stops van de kraan en je wc is in no time zwart. Maar het zit ook in je radiatoren en straks ook in je nieuwe cv. Eigenlijk hadden ze de vvw moeten spoelen en met een wisselaar onafhankelijk moeten maken, dat is vaak een garantie eis.

Als je radiatoren ook alleen bovenste helft warm worden ben je eigenlijk op slopers hoogte, van de zomer alles er uit gooien/vervangen wat ijzer is en die zwarte slangenzooi laten vervangen, vvw slangen goed spoelen en een vuilfilter plaatsen met een inhibbitor in je water, dan sloop je misschien de wisselaar van de intergas niet.

• DukeBox

DukeBox

Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:12:
Eigenlijk hadden ze de vvw moeten spoelen en met een wisselaar onafhankelijk moeten maken..
Dat hangt af van het type slang wat gebruikt wordt.

• Eldijomo
De slangen zijn mat wit en niet zwart. Nou ja na 20 jaar iets vergeeld.

Alle radiatoren worden prima geheel warm\heet en hebben geen problemen.

Doorspoelen zou betekenen dat ik de slangen van de module af moet halen maar ik heb ergens gelezen dat als je dat doet ze meteen krimpen en je ze er niet meer op krijgt. Ook moet ik dan iets verzinnen om een de slangen aan een tuinslang te kunnen bevestigen en een aan de kraan en een in de wc. Dat moet wel een speciale koppeling zijn.

Maar ik begrijp dat jullie denken dat er een verstopping ergens in die slangen zit eerder dan dat de pomp het niet meer goed doet?

• Eldijomo
Volgens mij gaat het goedkoper worden gewoon de vloerverwarming geheel af te sluiten en weer radiatoren te plaatsen?

• Rol-Co

Rol-Co

DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:16:
[...]

Dat hangt af van het type slang wat gebruikt wordt.
Ik heb het niet over de vvw slangen maar die 2 linksonder op de foto ;) dat had ik hier ook, en ook zo'n berg roest. Nieuwe in getrokken

En de vvw slangen horen zo, en niet zo bruin maar eerder nog witter.

@Eldijomo

Is het wel de pijp met de thermostaatknop die warm word? Je vvw zit namelijk aangesloten op een oude radiator ventiel en die heeft normaal warm op de pijp die omhoog gaat, dat is bij jou de retour.
Maar het kan zijn dat de 2 slangen bij de centrale verdeler omgedraaid zijn.
Welke pijp word als eerste warm of heet?

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:38 (25%)

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:08
@Eldijomo
Ik zie dat er ook een externe pompschakelaar op zit, werkt dat allemaal wel goed? Eventueel even zonder de pompschakelaar testen :). Waar is die extra klep voor (zie deze foto).
edit:
Tevens mag je de vulslang niet aangekoppeld laten zitten aan de waterleiding, ook al staan beide kranen dicht.

Puch-Maxi wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:51 (42%)

My favorite programming language is solder.

• Eldijomo
Puch-Maxi schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo
Ik zie dat er ook een externe pompschakelaar op zit, werkt dat allemaal wel goed? Eventueel even zonder de pompschakelaar testen :).
Ja die zit er net op en dat werkt top. Het probleem is waarschijnlijk al vanaf vorig jaar winter\lente alleen nu hebben we het toevallig bemerkt.

>>>> Wacht even, op geen enkele foto staat een pompschakelaar. Welke bedoel je nu?

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:03 (9%)

• Eldijomo
Eslu schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:06:
Wat is de diameter van de leidingen linksonderin? De aanvoer en retour?
Die zien er veel kleiner uit dan de rest?

Draaide de vvw wel prima op de oude cv?
Ja we hebben daar in 20 jaar niets aan veranderd dus zou het niet mogen uitmaken .... Iedereen heeft commentaar op die voet uit de grond en de diameter. En ik ben het er mee eens ware het niet dat het werkte.

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:01:
[...]

Ja we hebben daar in 20 jaar niets aan veranderd dus zou het niet mogen uitmaken .... Iedereen heeft commentaar op die voet uit de grond en de diameter. En ik ben het er mee eens ware het niet dat het werkte.
Maar deze text suggereert heel wat anders, heb je radiatoren weggehaald?
Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:27:
Volgens mij gaat het goedkoper worden gewoon de vloerverwarming geheel af te sluiten en weer radiatoren te plaatsen?
Maar goed, simpel beginnen, draait de pomp? Kan je zien als je die schroef aan de voorkant er uit draait, (komt soms ietsjes water mee maar zijn 5 druppels) dan kan je met een schroevendraaien aan de as voelen dat hij loopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:51
Vermoedelijk had je oude ketel geen modulerende pomp. Zet de minimale pompstand maar eens op 70%, en je zult zien dat ie het weer doet.

Een betere oplossing is het inregelen van je systeem.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:12:
Vermoedelijk had je oude ketel geen modulerende pomp. Zet de minimale pompstand maar eens op 70%, en je zult zien dat ie het weer doet.

?? Hij heeft 60 graden leiding en de vvw heeft eigen pomp...... ik denk niet dat het helpt.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:05:
Juist... De verandering zit in de ketel. Dus wat zijn de verschillen tov de oude ketel.
Ik verwacht niet dat het lucht is, als tijdens het wisselen van de ketel de vloer pomp uitgezet.
Het systeem is gevuld, ontlucht en toen pas de vloer pomp weer is aangezet, dan komt er nooit lucht in de vloerverwarming.
Zo zou iedere monteur, met enige ervaring, het aanpakken.

@Eldijomo
Ik denk dat de oude ketel geen modulerende pomp had, de nieuwe heeft dat wel.
Had de oude ketel een modulerende brander en ruimtethermostaat?

Dus, check je handleiding van de ketel en zet de parameter van minimale pomp toerental maar eens wat hoger dan de standaard 40%.
Dit is in veel situaties gewoon te laag.

@Rol-Co een aanvoer van 60c zegt niets over het debiet. De pomp in de ketel moet het water in de verdeler brengen, de pomp op de verdeler draait over de vloer.
Als op stand 1 van de vloer pomp de aanvoerT over de verdeler flink stijgt tov stand 3, dan weet je genoeg.... Te weinig aanvoer vanaf de ketel.
Dus pomp snelheid aanpassen.

En als de pomp op de verdeler niet zou draaien, dan is de verdeler zelf flink warm, in ieder geval de ingestelde temperatuur.
Een koude verdeler geeft aan dat de vloer pomp draait en lucht is ook niet het probleem.

Wil niet zeggen dat er aan het afgifte systeem niets gewijzigd hoeft te worden.
Wat @hesselbeertje aangeeft, waterzijdig inregelen is beter, maar daar zijn lang niet altijd de juiste onderdelen voor geplaatst. Denk aan dubbel instelbare kranen of voetventielen op radiatoren.

Als de pomp opvoeren effect heeft, dan weet je in ieder geval wat de oorzaak is.

Oxellaar wijzigde deze reactie 03-02-2019 20:34 (13%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:12:
[...]

Maar deze text suggereert heel wat anders, heb je radiatoren weggehaald?

Ja 20 jaar geleden hebben we ons huis uitgebouwd en toen is de radiator in de gang vervangen door de vloerverwarming en de radiator uit de keuken onder het raam is weggehaald i.v.m. een U keuken, Dat is al voor de nefit smartline hrc 24 cw4 die 15 jaar geleden was geplaatst.

[...]

Maar goed, simpel beginnen, draait de pomp? Kan je zien als je die schroef aan de voorkant er uit draait, (komt soms ietsjes water mee maar zijn 5 druppels) dan kan je met een schroevendraaier aan de as voelen dat hij loopt.

Ja, als ik de schroef er uit haal en een schroevendraaier er voorzichtig in steek hoor je de schoepen tikken tegen de schroevendraaier. Of de schoepen nog hoed zijn is een ander verhaal..... maar ik ga ervan uit dat dit niet echt stuk kan.

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Kan geen kwaad om te proberen inderdaad, net als het andere topic met dezelfde ketel, alleen heeft die geen vvw pomp en was het vermogen geminimaliseerd.

Parameter menu onder C staat minimum pompsnelheid op 40% , maximaal is 80% dus iets ophalen.

• Eldijomo
hesselbeertje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:12:

Oke, ik heb de minimale capaciteit modulerende pomp op 70 gezet.

Zijn er nog tips voor de setting van het vermogen en temperatuur?

IK heb nu temp op 65 graden gezet en vermogen terug naar 60%

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:21 (14%)

• Oxellaar
  • Niet online
@Eldijomo
70% is een grote stap, beter kun je met stappen van 5 a 10% kijken wat het effect is.

Wat voor ketel had je eerst?
Welke thermostaat heb je nu?

Gezien het type verdeler, hoge temperatuur (HT) zul je een behoorlijk hoge aanvoerT nodig hebben om je vloer warm te krijgen.

Maar een opentherm thermostaat vraagt zelf een bepaalde aanvoerT, de minimale temperatuur bij vraag is aan te passen in de parameters van je ketel.
Deze staat standaard op 40c. Bij een HT verdeler is het soms nodig om de temperatuur op 45 of 50 te zetten.
Kwestie van proberen, begin zo laag mogelijk, indien nodig temperatuur verhogen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:21 (7%)

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:20:
@Eldijomo
70% is een grote stap, beter kun je met stappen van 5 a 10% kijken wat het effect is.

Wat voor ketel had je eerst?
Welke thermostaat heb je nu?

Gezien het type verdeler, hoge temperatuur (HT) zul je een behoorlijk hoge aanvoerT nodig hebben om je vloer warm te krijgen.

Maar een opentherm thermostaat vraagt zelf een bepaalde aanvoerT, de minimale temperatuur bij vraag is aan te passen in de parameters van je ketel.
Deze staat standaard op 40c. Bij een HT verdeler is het soms nodig om de temperatuur op 45 of 50 te zetten.
Kwestie van proberen, begin zo laag mogelijk, indien nodig temperatuur verhogen.
IK heb de Nefit Moduline Easy dus dan zet ik de temp naar 45 graden. Nu alleen nog het vermogen, standaard is deze 60 op dit ding.

• Oxellaar
  • Niet online
@Eldijomo 60% is ongeveer 15kW.
Daar zul je ruim voldoende aan hebben verwacht ik. Of je moet een gigantische woning hebben.

Ik heb een "normale" 2 onder 1 kap woning uit 1970 en de ketel staat al ongeveer 5 jaar op 6.3kW.

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:28:
@Eldijomo 60% is ongeveer 15kW.
Daar zul je ruim voldoende aan hebben verwacht ik. Of je moet een gigantische woning hebben.

Ik heb een "normale" 2 onder 1 kap woning uit 1970 en de ketel staat al ongeveer 5 jaar op 6.3kW.
@hesselbeertje @Oxellaar
Ik had de nefit smartline 24 cw4

Jullie tips zijn werkelijk TOP. Water gaat nu met ruim 30 graden de vloer in en rond de 28/29 er weer uit met alle slangen vol open!

IK heb een vervelend hoekhuis precies op de wind en regen. De zijmuur is altijd een hoop kou. Dat merk je al helemaal als de vloer koud word. Maar het enige wat open staat is de vloerverwarming, de convectroput 2.80m in dezelfde woonkamer van 60 M2.

Op de eerste heb ik 4 een radiatoren. Een daarvan is geheel dicht. 2 staan half open en de badkamer zit een thermostaatknop op voor 17 graden. Meer is er niet.

Wel een vraag: ik hoorde dat je voor radiatoren minimaal 60 graden nodig had? Nu heb ik het op 45 graden gezet is dat genoeg voor radiatoren?

Heel erg bedankt voor je hulp.

• Rol-Co

Rol-Co

30 graden had je al toch? Gezien je foto.

Let nu wel op je thermostaatknop, ik weet niet in welke stand je hem achtergelaten hebt?

• Oxellaar
  • Niet online
@Eldijomo Een Trendline vervangen, nu al?
Die was maximaal 8 jaar oud...
Ben benieuwd waarom je dat gedaan hebt

Radiatoren doen het prima met water van 30... 35 graden. Als ze maar groot genoeg zijn.

Ik heb alleen radiatoren en bij zeer strenge vorst heb ik 50c water nodig.
Met weer zoals afgelopen weken kan ik met 30 tot 40c prima rondkomen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:49 (51%)

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:46:
@Eldijomo Een Trendline vervangen, nu al?
Die was maximaal 8 jaar oud...
Ben benieuwd waarom je dat gedaan hebt
15 jaar oud

20 jaar geleden gebben we de boel verbouwd, 5 jaar later moesten we de originele cv van de woning vervangen. Nu 15 jaar later weer.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:43:
30 graden had je al toch? Gezien je foto.

Let nu wel op je thermostaatknop, ik weet niet in welke stand je hem achtergelaten hebt?
30 graden als ik alle slangen voor 90% dichtdraaide op de retour leiding.
De knop staat nu op ongeveer 47 a 48 graden.

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 21:19 (11%)

• Eldijomo
Nu we toch zo goed bezig zijn, dag en nacht verschil slim - ja of nee?

Ik heb nu 21.5 dag en 19.5 nacht.

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:54:
Nu we toch zo goed bezig zijn, dag en nacht verschil slim - ja of nee?

Ik heb nu 21.5 dag en 19.5 nacht.
Lijkt me prima, zeker met een gasketel.

Aanvoer al warmer?

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:12:
[...]

Lijkt me prima, zeker met een gasketel.

Aanvoer al warmer?
Nee, voor al die instellingen heb ik de thermostaat op 23 gezet. Toen het werkte op 21.5 maar dan slaat de verwarming natuurlijk niet snel meer aan en 21.00 gaat hier de verwarming uit en dan is het normaal nog tot 00.00 warm. Dus morgen ochtend zullen we met de blote patatten gaan voelen voor het resultaat. _/-\o_

• Oxellaar
  • Niet online
Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:49:
[...]

15 jaar oud

20 jaar geleden gebben we de boel verbouwd, 5 jaar later moesten we de originele cv van de woning vervangen. Nu 15 jaar later weer.
Dan was het vast geen Trendline, maar een Ecomline oid? De Trendline is pas vanaf 2012 leverbaar ;)

Maar dat maakt voor de rest niet uit.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Mijn ouders hadden ook een ecomline.
Daar zat een behoorlijk krachtige pomp in. Op stand 1/2 was de flow al enorm hoog...
Nu met de intergas een stuk beter te regelen.
Verklaard idd de ervaringen tot nu toe wel

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Dan was het vast geen Trendline, maar een Ecomline oid? De Trendline is pas vanaf 2012 leverbaar ;)

Maar dat maakt voor de rest niet uit.
Klopt, Nefit Smartline HRC24 CW4 2003 waarbij de brander van de serie nog slecht was en vervangen moest worden.

• Eldijomo
Helaas was het vanmorgern 8.00 18.2 graden

De verwarming op 45 graden geeft niet genoeg warmte naar de vloerverwarming om van de 20 in en 20 graden retour warmer te worden. Ik heb de temperatuur terug gezet naar 70 graden en nu komt er ongeveer 53 graden beneden er in en gaan de meters in 15 min van 20\20 naar 28\27 graden en komt er ook genoeg warme lucht uit de convectorput.

Ik vond gisteren nog een oude foto van de temperatuur- instelling van de oude cv ketel en die stond op 75 graden.

Wel gek dat ik dus bij 70 graden stoken maar iets meer dan 50 graden over heb die de vloerverwarming in gaat.

Dus instelling nu van cv

> cv pomp 80%
> cv Water 70 graden
> cv vermogen 70%
> vloerverwarmingspomp stand 2. (is deze stand goed of is langzamer beter?)

Ook het water in de convectorput horen we de gehele dag stromen alsof de cv de hele dag aan het stoken is.

Iemand nog suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?

Eldijomo wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:57 (15%)

• Oxellaar
  • Niet online
@Eldijomo Volgens mij staat je ketel heel vaak op code 1, hij kan zijn warmte niet kwijt.
Daardoor stijgt de aanvoerT te snel en gaat hij van code 5, cv bedrijf, naar code 1.
Code 1 is wachten, totdat de aanvoerT weer is gezakt, maar minimaal een aantal minuten.

Verder snap ik dat je niet op verdere kosten zit te wachten....
Maar als je een cv ketel laat vervangen, dan koop je niet alleen een ketel.
Dan koop je een werkend systeem, minimaal op niveau van de oude situatie.
Maar eigenlijk beter, want er is je een top product verkocht, tenminste dat is vooraf vaak het verhaal.
En iedereen is verplicht om een werkend systeem achter te laten na een ketel vervanging.

Ik zou je installateur bellen en het probleem voorleggen.

Voorheen werkte het, op een modulerende ketel, met modulerende pomp, met modulerende thermostaat.
Want dat alles had je oude Smartline al 15 jaar geleden. Dus als die het goed deed, dan moet het met deze ketel ook lukken.

Dit valt gewoon onder nazorg...Al is dat voor veel installateurs een erg vies woord.
maar maak er gebruik van, hij is het je verplicht.

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:29:
Helaas was het vanmorgern 8.00 18.2 graden

De verwarming op 45 graden geeft niet genoeg warmte naar de vloerverwarming om van de 20 in en 20 graden retour warmer te worden. Ik heb de temperatuur terug gezet naar 70 graden en nu komt er ongeveer 53 graden beneden er in en gaan de meters in 15 min van 20\20 naar 28\27 graden en komt er ook genoeg warme lucht uit de convectorput.

Ik vond gisteren nog een oude foto van de temperatuur- instelling van de oude cv ketel en die stond op 75 graden.

Wel gek dat ik dus bij 70 graden stoken maar iets meer dan 50 graden over heb die de vloerverwarming in gaat.

Dus instelling nu van cv

> cv pomp 80%
> cv Water 70 graden
> cv vermogen 70%
> vloerverwarmingspomp stand 2. (is deze stand goed of is langzamer beter?)

Ook het water in de convectorput horen we de gehele dag stromen alsof de cv de hele dag aan het stoken is.

Iemand nog suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?
Is er buiten de cv niets aan de vvw unit veranderd? De thermostaatkraan is vervangen maar helpt niet, wie heeft dat gedaan/geadviseerd? Die nog maar eens aan zijn jasje trekken zeker?
Is die pipo niet vergeten het retourventiel open te draaien bijvoorbeeld o.i.d.
Kan je een schatting maken hoe warm de aanvoerleiding word, en een schatting van de retourleiding temperatuur.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:58:
[...]

Is er buiten de cv niets aan de vvw unit veranderd? De thermostaatkraan is vervangen maar helpt niet, wie heeft dat gedaan/geadviseerd? Die nog maar eens aan zijn jasje trekken zeker?
Is die pipo niet vergeten het retourventiel open te draaien bijvoorbeeld o.i.d.
Kan je een schatting maken hoe warm de aanvoerleiding word, en een schatting van de retourleiding temperatuur.
De gast die de thermostaatunit met voeler en ontluchters heeft geplaatst wil niet terug komen, volgens hem was het prima 22 graden door de vloer. Het retour ventiel en alle andere staan open ik heb dat zelf nagekeken.

De aanvoerbuis van de vloerverwarming is 50 a 60 graden zeker volgens mijn digitale meter. Afvoer misschien 20. De meters geven heel gek nu beiden 28 a 30 graden aan???? Je zou denken dat een van de meters, aanvoer ook 50 a 60 zou moeten aangeven als ik de thermostaatknop daar heen zou draaien. Helaas is dit niet zo, 30 graden is max. op de meters.

De aanvoer en retour van de cv zijn geheel anders. Volgens mij komt er bijna evenveel heet water uit als weer in en ik weet niet of ik hier via een instelling iets aan kan veranderen. Het pompvermogen verhogen was top en de vloer wordt nu warm maar de verwarming staat wel de gehele dag of op 5 (stoken) rond de 50 graden, of op 1 (temp. Bereikt). Maar gaat bijna niet uit.

Toen ik de temperatuur naar beneden wilde aanpassen zakte de vloer direct terug naar 20 graden dus dat kan niet. Het vermogen van de cv op 70% maar geen idee waar dit nu precies voor dient behalve de hoeveelheid water per uur en iets met kwh....

Zou het kunnen dat een deel van het hete water niet de vloer in gaat maar mysterieus retour naar de ketel?

Eldijomo wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:26 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:23:
[...]

De gast die de thermostaatunit met voeler en ontluchters heeft geplaatst wil niet terug komen, volgens hem was het prima 22 graden door de vloer. Het retour ventiel en alle andere staan open ik heb dat zelf nagekeken.
Staat dat retourventiel helemaal open? Dat moet hij niet, ik begon vroeger altijd op half.
De aanvoerbuis van de vloerverwarming is 50 a 60 graden zeker volgens mijn digitale meter. Afvoer misschien 20.
Groot verschil, er gaat niets terug, lijkt wel of je heel weinig flow hebt over deze unit
De meters geven heel gek nu beiden 28 a 30 graden aan???? Je zou denken dat een van de meters, aanvoer ook 50 a 60 zou moeten aangeven als ik de thermostaatknop daar heen zou draaien. Helaas is dit niet zo, 30 graden is max. op de meters.
Geen flow is ook geen warmte, met die 30 graden kan wel maar duurt langer, zeker als die vloer uitgeweest is.
De aanvoer en retour van de cv zijn geheel anders. Volgens mij komt er bijna evenveel heet water uit als weer in en ik weet niet of ik hier via een instelling iets aan kan veranderen. Het pompvermogen verhogen was top en de vloer wordt nu warm maar de verwarming staat wel de gehele dag of op 5 (stoken) rond de 50 graden, of op 1 (temp. Bereikt). Maar gaat bijna niet uit.

Toen ik de temperatuur naar beneden wilde aanpassen zakte de vloer direct terug naar 20 graden dus dat kan niet. Het vermogen van de cv op 70% maar geen idee waar dit nu precies voor dient behalve de hoeveelheid water per uur en iets met kwh....

Zou het kunnen dat een deel van het hete water niet de vloer in gaat maar mysterieus retour naar de ketel?
Nee gaat niet terug, dan zou de retour geen 20 graden zijn.

Mijn vermoeden, gezien je vuil in je systeem is dat er een kans is dat het voetventiel waar de aanvoer en retour op aangesloten zitten ergens dicht zit, door het gerommel aan het systeem (leeglopen en zo) is er vuil meegespoeld en daar terecht gekomen, zo'n ventiel heeft niet echt grote doorlaat dus zit vrij snel dicht.
Je hebt geen doorstroming van aanvoer naar retour namelijk.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:40:
[...]

Staat dat retourventiel helemaal open? Dat moet hij niet, ik begon vroeger altijd op half.

[...]

Groot verschil, er gaat niets terug, lijkt wel of je heel weinig flow hebt over deze unit

[...]

Geen flow is ook geen warmte, met die 30 graden kan wel maar duurt langer, zeker als die vloer uitgeweest is.

[...]

Nee gaat niet terug, dan zou de retour geen 20 graden zijn.

Mijn vermoeden, gezien je vuil in je systeem is dat er een kans is dat het voetventiel waar de aanvoer en retour op aangesloten zitten ergens dicht zit, door het gerommel aan het systeem (leeglopen en zo) is er vuil meegespoeld en daar terecht gekomen, zo'n ventiel heeft niet echt grote doorlaat dus zit vrij snel dicht.
Je hebt geen doorstroming van aanvoer naar retour namelijk.
Ik denk dat zodra het iets beter weer is dat er iemand die voet er tussenuit moet halen en rechtstreeks aansluiten. Zou een gewone loodgieter dat kunnen of moet daar echt een cv monteur voor komen denk je?

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:03:
[...]

Ik denk dat zodra het iets beter weer is dat er iemand die voet er tussenuit moet halen en rechtstreeks aansluiten. Zou een gewone loodgieter dat kunnen of moet daar echt een cv monteur voor komen denk je?
Dat is bij ons het zelfde ;)

Voor die zwarte slangen heb je speciale knel koppelingen naar m22 en die kan je dan weer op een m22 naar 15 knel (pijp) schroeven, dan ben je dat voetventiel kwijt en zitten de leidingen er recht aan. Zie je ook gelijk of hij verstopt zit, hier was dat bij 5 van de 7 radiatoren het geval en hadden dezelfde aansluiting.

Die flex koppelingen
https://www.warmteservice...f-leiding-14x2/p/48353025

M22 naar 15 knel
https://www.installatiest...luiting-art-2697084-.html

Rol-Co wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:16 (9%)

• Eldijomo
Nou dat was weer top. Mijn cv installateur is geweest en geeft aan dat "zijn" cv niet de oorzaak is van het probleem maar dat alle leidingen in mijn huis te dun zijn waardoor het niet goed werkt.

Hij heeft het pompvermogen op 80% maximaal gezet en de temperatuur op 75 graden en de wachttijd verkort, geen idee wat dat inhoud. Iets met 20 minuten wachten als hij zijn temp. heeft behaald is nu minder of zo.

Hij heeft de slangen uit de grond gemeten (12 mm) en geeft aan dat de binnendiameter dus maar 8 mm is en met de tule die er nog in moet hou je 6 a 7 mm over en dat is volgens hem te weinig.

Hij wil het voetstuk er wel tussenuit halen a € 150 maar geeft aan dat dit niet het gewenste resultaat zal geven maar dat ik dikkere slangen moet laten leggen in mijn huis.

Hij is ook op zoek gegaan naar een "verdeler"? in mijn huis maar kon deze niet vinden en denkt dat deze ingebouwd zit in een koker waar ook lucht, water en elektra doorheen gaan, die moet dan dus worden opengebroken.

Al met al is hij weer weggegaan omdat hij geen spullen bij zich had en neemt nog contact op als hij die heeft.

Wat is jullie mening over dit verhaal??

Eldijomo wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:24 (10%)

• Daannn1987
  • Nu online
Waar staat je minimum pomp vermogen nu op ? (parameter c.)

Als je ketel aan het stoken is, blijft hij dan continue op stand 5 of gaat hij geregeld terug naar stand 1?
Zoals Oxxelaar ook al aangaf.

Wachttijd? Parameter O. bedoel je?

Daannn1987 wijzigde deze reactie 05-02-2019 15:34 (8%)

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:20:
Nou dat was weer top. Mijn cv installateur is geweest en geeft aan dat "zijn" cv niet de oorzaak is van het probleem maar dat alle leidingen in mijn huis te dun zijn waardoor het niet goed werkt.

Hij heeft het pompvermogen op 80% maximaal gezet en de temperatuur op 75 graden en de wachttijd verkort, geen idee wat dat inhoud. Iets met 20 minuten wachten als hij zijn temp. heeft behaald is nu minder of zo.

Hij heeft de slangen uit de grond gemeten (12 mm) en geeft aan dat de binnendiameter dus maar 8 mm is en met de tule die er nog in moet hou je 6 a 7 mm over en dat is volgens hem te weinig.

Hij wil het voetstuk er wel tussenuit halen a € 150 maar geeft aan dat dit niet het gewenste resultaat zal geven maar dat ik dikkere slangen moet laten leggen in mijn huis.

Hij is ook op zoek gegaan naar een "verdeler"? in mijn huis maar kon deze niet vinden en denkt dat deze ingebouwd zit in een koker waar ook lucht, water en elektra doorheen gaan, die moet dan dus worden opengebroken.

Al met al is hij weer weggegaan omdat hij geen spullen bij zich had en neemt nog contact op als hij die heeft.

Tja, daar schiet je niet veel mee op he? 12mm is niet veel nee en die thule zit er nu ook in dus dat veranderd niet, dan moet je een nieuwe leiding naar de verdeler leggen, door de kruipruimte bijv.
Maar het heeft zo gewerkt? Met meer dan 30 graden over de vloer? Dat weet je 100% zeker? Ik ben wel een beetje met hem eens dat 12 niet veel is, ik had hier dezelfde slangen maar waren nog 14mm, en dat zit er nu ook weer in naar de radiatoren.

Moeilijk verhaal, al zeker als je alles moet laten doen, ik had bij zo'n probleem de hele zooi al buiten liggen waarschijnlijk :)
Weinig flow, waarschijnlijk zit hij dicht maar als hij open zou zijn moet je al vrij heet water hebben wil dat flink warmte geven op je vloer, het is een kleine diameter inderdaad.
30 graden kan je mee warmen maar dat moet je dan lang doen a la warmtepomp maar dat kost je wel flink gas vermoed ik.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01:07
@Eldijomo Ik zou eens proberen het systeem af te laten koelen, de stekker van de Thermo briljantpomp uit het stopcontact halen, dan de ketel volgas laten geven (thermostaat op 24) met de ketel pomp op 70% of 80%. Kijk dan welke van de 2 buizen vanaf het voetventiel het eerst warm wordt. Die met de thermostaatknop of met de retourkraan. Als deze buizen toch stiekem gekruist zitten zou het wel eens zo kunnen zijn dat je warm water uit je retourleiding-cv aan het zuigen bent en weer terug probeert te drukken in je aanvoerleiding. Oftewel de pompen duwen dan tegen elkaar op. Met een minimale flow als gevolg.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Eldijomo
Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo Ik zou eens proberen het systeem af te laten koelen, de stekker van de Thermo briljantpomp uit het stopcontact halen, dan de ketel volgas laten geven (thermostaat op 24) met de ketel pomp op 70% of 80%. Kijk dan welke van de 2 buizen vanaf het voetventiel het eerst warm wordt. Die met de thermostaatknop of met de retourkraan. Als deze buizen toch stiekem gekruist zitten zou het wel eens zo kunnen zijn dat je warm water uit je retourleiding-cv aan het zuigen bent en weer terug probeert te drukken in je aanvoerleiding. Oftewel de pompen duwen dan tegen elkaar op. Met een minimale flow als gevolg.
Al gedaan, deze man, de 4e heeft gekeken en gevoeld en het zit goed. Maar dit voetstuk moet er uit dan heb ik iig 100% meer flow dan met al is het nog niet veel.

• Jim423
Hij heeft het systeem af laten koelen en met de stekker eruit vd thermo briljant de ketel aangeslingerd?
Of heeft hij alleen even gevoeld met de stekker erin.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Eldijomo
Daannn1987 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:33:
Waar staat je minimum pomp vermogen nu op ? (parameter c.)

Als je ketel aan het stoken is, blijft hij dan continue op stand 5 of gaat hij geregeld terug naar stand 1?
Zoals Oxxelaar ook al aangaf.

Wachttijd? Parameter O. bedoel je?
Ik heb de standen weer terug gezet omdat de vloer en kamer vanaf vertrek monteur heel snel afkoelde terwijl de cv bleef stoken.

Er is een parameter voor de anti pendeltijd P van 1 t\m 5 geen idee welke tijde daar aan vast zitten. Dat geeft de beschrijving niet aan. Standaard is 5 en hij had deze op 1 gezet waarna de vloer er mee stopte en de ketel niet meer dan 40 graden afgaf.

• Jim423
Dit heeft niets te maken met anti-pendel of te dunne groepslangen. De radiatoren worden goed heet en de thermobriljant komt niet op temperatuur. Wanneer er een probleem zou zijn met de VV slangen zou er hetzelfde gebeuren als je de 3 zones dichtzet: alle meters schieten naar 60. Dus of de voetventiel/cv-leidingen zitten verstopt of er zit ergens iets gekruist. Probeer eerst dit eens zelf, dan kun je een kruising uitsluiten:
Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:47:
Ik zou eens proberen het systeem af te laten koelen, de stekker van de Thermo briljantpomp uit het stopcontact halen, dan de ketel volgas laten geven (thermostaat op 24) met de ketel pomp op 70% of 80%. Kijk dan welke van de 2 buizen vanaf het voetventiel het eerst warm wordt. Die met de thermostaatknop of met de retourkraan.

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:07:
Dit heeft niets te maken met anti-pendel of te dunne groepslangen. De radiatoren worden goed heet en de thermobriljant komt niet op temperatuur. Wanneer er een probleem zou zijn met de VV slangen zou er hetzelfde gebeuren als je de 3 zones dichtzet: alle meters schieten naar 60. Dus of de voetventiel/cv-leidingen zitten verstopt of er zit ergens iets gekruist. Probeer eerst dit eens zelf, dan kun je een kruising uitsluiten:

[...]
De vvw slangen is (nog) niets mis maar die aanvoer slangen.
Hij heeft een dt van 40 graden over de aanvoer en retour.
Je zou zeggen geen flow, hij zou de pomp eens stil kunnen zetten inderdaad dan zou aanvoer en retour het zelfde moeten worden.

• Jim423
Klopt, echter het belangrijkste is even kijken welke buis het eerst warm wordt dan. (met de stekker eruit) Dat is de aanvoer 100%.
Ook met 12mm? zou ik namelijk (met water van 65-75 graden en 3 groepen) meer verwachten dan 21graden. Bovendien heeft het gewerkt.

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:18:
Klopt, echter het belangrijkste is even kijken welke buis het eerst warm wordt dan. (met de stekker eruit) Dat is de aanvoer 100%.
Ook met 12mm? zou ik namelijk (met water van 65-75 graden en 3 groepen) meer verwachten dan 21graden. Bovendien heeft het gewerkt.
Ja maar kan me voorstellen dat met het rommelen van de nieuwe kraan en ketel eerst er een bak vuil is los gekomen.
Als ik hier zag met het spoelen was het blank maar als ik er een beetje lucht in liet en weer ging spoelen was de wc in 3 sec zo zwart als de kachel en allemaal stukjes roest. Dat voetventiel links onder zit normaal aan de radiator en heeft ook maar gaatjes van een mm of 7-8 max in een kamer van 15mm. Die zaten hier allemaal dicht en toen is de ellende begonnen, niet warm, loshalen.....verstopt, veel zwarte troep en stukjes ijzer, ik heb gewoon een dejavu moment gehad toen ik zijn foto zag. :|
Erg slecht voor je ketel ook

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zit nog eens naar de eerste foto's te kijken....

Ik zie dat de verdeler is aangesloten op een onderblok voor een radiator....
Situatie 1 is zoals het zou horen te zijn, om je verdeler goed te laten werken.
De aanvoer hoort links uit de vloer te komen en via de rode lijn naar je thermostaatkraan te gaan.

Maar....
Een onderblok voor een radiator heeft normaal gesproken de aanvoer rechts zitten, zoals bij 2 aangegeven.
Dus, of de radiator heeft in het verleden altijd verkeerd aangesloten gezeten, of je vloerverwarming zit nu verkeerd aangesloten.
Wat ook nog kan, is dat de aanvoer en retour ergens anders al omgedraaid zijn, bij die andere verdeler bijvoorbeeld.
Maar die was behoorlijk weggewerkt begreep ik.

Hoe zit het nu bij jouw? @Eldijomo

• Jim423
Wat de aanvoer is (links of rechts uit de vloer) is op dit moment onbekend. Vandaar mijn ''test''.
Wanneer beide pompen draaien voelen welke buis warmer is biedt geen garanties namelijk.

@Rol-Co Dat zou goed kunnen en sluit ik ook helemaal niet uit. Als uit de ''test'' blijkt dat de leidingen niet gekruist zitten is dat de volgende verdachte.

Jim423 wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:31 (30%)

• Eldijomo
Oxellaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:26:
Ik zit nog eens naar de eerste foto's te kijken....

[Afbeelding]

Ik zie dat de verdeler is aangesloten op een onderblok voor een radiator....
Situatie 1 is zoals het zou horen te zijn, om je verdeler goed te laten werken.
De aanvoer hoort links uit de vloer te komen en via de rode lijn naar je thermostaatkraan te gaan.

Maar....
Een onderblok voor een radiator heeft normaal gesproken de aanvoer rechts zitten, zoals bij 2 aangegeven.
Dus, of de radiator heeft in het verleden altijd verkeerd aangesloten gezeten, of je vloerverwarming zit nu verkeerd aangesloten.
Wat ook nog kan, is dat de aanvoer en retour ergens anders al omgedraaid zijn, bij die andere verdeler bijvoorbeeld.
Maar die was behoorlijk weggewerkt begreep ik.

Hoe zit het nu bij jouw? @Eldijomo
Zie situatie 1, alleen gaat deze linker buis koud water schuin omhoog de 1e buis in volgens de pijlen op de voet, en niet horizontaal naar de rechter buis. Je kunt ook voelen dat de rechter buis warm is geheel omhoog tot de thermostaatknop.

Eldijomo wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:50 (6%)

• Daannn1987
  • Nu online
Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:43:
[...]

Zie situatie 1, alleen gaat deze linker buis koud water schuin omhoog de 1e buis in volgens de pijlen op de voet, en niet horizontaal naar de rechter buis. Je kunt ook voelen dat de rechter buis warm is geheel omhoog tot de thermostaatknop.

[Afbeelding]
Zo dus
http://i65.tinypic.com/zml9g0.png

• Eldijomo
Rol-Co schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:12:
[...]

De vvw slangen is (nog) niets mis maar die aanvoer slangen.
Hij heeft een dt van 40 graden over de aanvoer en retour.
Je zou zeggen geen flow, hij zou de pomp eens stil kunnen zetten inderdaad dan zou aanvoer en retour het zelfde moeten worden.
Als ik de pomp uit zet met de slangen alle 3 open of dicht schiet idd de temp op de rechter meter rechtstreeks omhoog. De andere blijft rond de 20 en stijgt veel langzamer. Zodra ik de pomp weer aan zet hoor ik water in de verdeler stromen en zakt de rechter meter heel snel terug.

• Eldijomo

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:06:
[...]

Als ik de pomp uit zet met de slangen alle 3 open of dicht schiet idd de temp op de rechter meter rechtstreeks omhoog. De andere blijft rond de 20 en stijgt veel langzamer. Zodra ik de pomp weer aan zet hoor ik water in de verdeler stromen en zakt de rechter meter heel snel terug.
Maar wordt die blauw getekende retour dan ook warm als die pomp uit is en de rechter meter oploopt, of blijft die 20 graden?

De verdeler zelf met slangen interesseert ons (nog) niet, we willen eerst de stroming en temperatuur weten van de aanvoer en retour naar de ketel met de pomp van de vvw uit.
Snap je? Dat moet dan gewoon allemaal warm worden omdat je geen afname hebt, de vvw is uitgeschakeld.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-10 21:25

Illusion

(the art of)

Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:20:

Dat ligt er een beetje aan hoe het gegaan is. Als jij de installateur hebt gebeld met "beste installateur, mijn ketel is op/stuk. Mag ik een offerte voor een nieuwe geschikte ketel voor mijn huis&installatie?" Dan zou ik absoluut geen boodschap hebben aan zijn verhaal. In dat geval heeft hij een ketel te leveren die geschikt is voor jouw huidige installatie, of dient hij direct alle noodzakelijke aanpassingen te offreren. En als het naderhand niet werkt, dan lost hij het maar op!

Als je hebt gevraagd: "mag ik een offerte voor het leveren & aansluiten van ketel typexxx ?" dan heb je zelf die keuze gemaakt, en kan ik best mee in zijn verhaal. Als de gevraagde ketel er hangt, en aangaat, is de installateur in mijn ogen klaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Eldijomo
Illusion schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:27:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe het gegaan is. Als jij de installateur hebt gebeld met "beste installateur, mijn ketel is op/stuk. Mag ik een offerte voor een nieuwe geschikte ketel voor mijn huis&installatie?" Dan zou ik absoluut geen boodschap hebben aan zijn verhaal. In dat geval heeft hij een ketel te leveren die geschikt is voor jouw huidige installatie, of dient hij direct alle noodzakelijke aanpassingen te offreren. En als het naderhand niet werkt, dan lost hij het maar op!

Als je hebt gevraagd: "mag ik een offerte voor het leveren & aansluiten van ketel typexxx ?" dan heb je zelf die keuze gemaakt, en kan ik best mee in zijn verhaal. Als de gevraagde ketel er hangt, en aangaat, is de installateur in mijn ogen klaar.
We hebben als leek aangegeven dat onze oude type x vervangen moest worden voor gelijkwaardig en welke dan goed genoeg was. Er waren diverse keuze en met het budget wat we hadden hebben we een keuze gemaakt. Ik ben van mening dat als er specificaties belangrijk zijn dit bij de aankoop vermeld zou moeten worden.

Dat er in 30 jaar diameters van leidingen veranderen en vloerverwarming niet meer verenigbaar zou zijn kunnen wij niet weten, daar moet de specialist ons op wijzen. De leverancier vinding nog steeds dat de ketel prima moet werken met de spullen aanwezig maar hij weet niet hoe dit het op te lossen. Hij heeft volgens mij gewoon geen verstand van vloerverwarming en alleen van cv units.

Het zou toch gek zijn als je bij elke aankoop van een cv je huis moet gaan verbouwen omdat het niet meer werkt met de oude bestaande spullen? Of zie ik dit verkeerd.

Zijn vragen hadden moeten zijn, u kies uit mijn aanbiedingen type x. hoe ziet uw huidige situatie er uit? Zodat we kunnen kijken of de ketel geschikt is.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:16:
[...]

Maar wordt die blauw getekende retour dan ook warm als die pomp uit is en de rechter meter oploopt, of blijft die 20 graden?

De verdeler zelf met slangen interesseert ons (nog) niet, we willen eerst de stroming en temperatuur weten van de aanvoer en retour naar de ketel met de pomp van de vvw uit.
Snap je? Dat moet dan gewoon allemaal warm worden omdat je geen afname hebt, de vvw is uitgeschakeld.
Ik ga dit morgen bekijken, nu is de verwarming uit tot morgen ochtend.

• Jim423
Dat zou je wel moeten bekijken met de groepen dicht want anders verdwijnt je warme water in de vloer i.p.v. naar de retourleiding v/d cv. Wat je ook nog kan proberen: druk opvoeren door alle radiatoren dicht te draaien behalve eentje op half open. Je kan dan kijken of de thermo briljant beter op temperatuur komt. Zo niet moet er haast wel wat verstopt zitten.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-10 20:45
Even een rare vraag over de werking van dit geheel?
De achterste balk is duidelijk de aanvoer de vloer in, want links zit maximaal thermostaat om de pomp uit te schakelen en rechts de voeler voor de thermostaatkraan.

Dan neem ik aan dat op de pompbehuizing (zij/achterkant) de pijl omhoog wijst.

De thermostaat knop op de voorste balk, daar komt het warme water van de CV vandaan en wordt (als de verdelerpomp draait) gemengd met het koude retour water uit de vloer via de pomp in de achterste balk gepompt.

Maar wat doet die retour naar de CV dan op de achterste balk??
Ik zou zeggen die zou dan rechtsvoor moeten zitten bij die rechter thermometer.
Nu wordt dan toch het gemengde water terug naar de CV gestuurd.... of werkt dit toch anders?

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Rouske schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:55:
Even een rare vraag over de werking van dit geheel?
De achterste balk is duidelijk de aanvoer de vloer in, want links zit maximaal thermostaat om de pomp uit te schakelen en rechts de voeler voor de thermostaatkraan.

Dan neem ik aan dat op de pompbehuizing (zij/achterkant) de pijl omhoog wijst.

De thermostaat knop op de voorste balk, daar komt het warme water van de CV vandaan en wordt (als de verdelerpomp draait) gemengd met het koude retour water uit de vloer via de pomp in de achterste balk gepompt.

Nu wordt dan toch het gemengde water terug naar de CV gestuurd.... of werkt dit toch anders?
Pijl omhoog ja
De voorste balk is open dus krijgt warm + retour vloer aangevoerd en pompt dat in de achterste balk waar het terug de vloer in gaat en terug naar de ketel, afhankelijk hoe ver het retour ventiel in die leiding open staat.

Dus komt er TE warm vanaf de voorste balk door de pomp naar de achterste balk stopt ie de pomp.

• Rouske
@Rol-Co Maar hoe krom ontwerp is dat dan om het gemende water gedeeltelijk terug naar de CV te sturen 8)7
Als je dan eindelijk met 40° je vloer in gaat, dan gaat die 40° ook retour naar de CV.
CV kan warmte niet meer kwijt en gaat uit, resultaat pendelen en koude vloer.

Rouske wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:29 (20%)

• Jim423
Dit zijn HTV verdelers. Die draaien op 70/50 ofzo. Omdat je nooit 50 in je vloer stopt (eerder 35-40 ofzo) krijgt je ketel nooit problemen. De retourcvtemperatuur is namelijk max. 40 graden. Jouw ketel moet meer dan 60-70 graden leveren dus die zal nooit afslaan op zoiets. De retourtemperatuur van de radiatoren is waarschijnlijk veel meer dan 40 graden. Overigens slaat de ketel niet af maar zal gaan moduleren. Op minimale laaglast kan die wel een tijdje zijn vermogen kwijt in een koude vloer en wat radiatoren.

• Rouske
Mijn WTH verdeler is ook voor hoge temperaturen, maar daar zit toch echt de retour naar de CV op de retourbalk waar ook de buizen uit de vloer op aangesloten zitten.
Er zijn namelijk ook foto's te vinden van Thermo Briljant verdelers waar de retour naar de CV rechts voor zit.
Echter een handleiding of aansluit schema van dit merk heb ik nog niet kunnen vinden.

• Jim423
Je kan misschien zo'n ontluchtingsnippel eruit draaien en daar de retour op jouw plek plaatsen.
Echter helpt op deze manier de VV pomp de ketelpomp mee wat wel fijn is met zulke dunne pijpjes.

Jim423 wijzigde deze reactie 06-02-2019 00:07 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

Rouske schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:25:
@Rol-Co Maar hoe krom ontwerp is dat dan om het gemende water gedeeltelijk terug naar de CV te sturen 8)7
Als je dan eindelijk met 40° je vloer in gaat, dan gaat die 40° ook retour naar de CV.
CV kan warmte niet meer kwijt en gaat uit, resultaat pendelen en koude vloer.
Daar is die thermostaatkraan voor, die gaat steeds open en dicht, als ie dicht is gaat er niets naar de ketel, er is immers geen stroming tot het water wat in de vloer rond pompt weer afkoelt.

• jvanderneut
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:01
Rouske schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:55:
E.e.a. lijkt nu hydraulisch actief aangesloten. Door de retour te verhuizen wordt e.e.a. hydraulisch neutraal en denk ik beter/makkelijker in te regelen.

• ThinkPad
  • Laatst online: 09:44

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

offtopic:
@Eldijomo Als je de laatste bent die iets hebt gepost in het topic en je wilt iets toevoegen, gebruik dan s.v.p. de knop 'Wijzig' bij je laatste bericht.

Door telkens een nieuwe reactie te plaatsen komt het topic steeds weer naar boven bij andere gebruikers in hun actieve topics, dit wordt als storend gezien over het algemeen ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Eldijomo
Oké, geweldig hoe iedereen meedenkt alleen van de laatste 5 a 6 opmerkingen begrijp ik werkelijk niets. Voor mij te veel technische termen waardoor ik mogelijke oplossingen niet begrijp of kan vertalen. Of zijn jullie alleen tegen elkaar aan het praten en sparren wat mogelijk is of kan zijn .....

• Eldijomo
Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Ik ga dit morgen bekijken, nu is de verwarming uit tot morgen ochtend.
Retour word dan heet.

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-10 13:48
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 05:44:
[...]

Daar is die thermostaatkraan voor, die gaat steeds open en dicht, als ie dicht is gaat er niets naar de ketel, er is immers geen stroming tot het water wat in de vloer rond pompt weer afkoelt.
De opstelling zou voor mij kloppen als de pomp van achter naar voor zou pompen (pijl naar beneden). Nu lijkt het er op dat het warme water direct wordt weggepompt naar de afvoer. De thermostaatkraan heeft weinig nut in dit geval omdat de rest van de unit niet warm wordt en zal waarschijnlijk altijd open blijven staan (wat het niet regelen verklaart). Er is ook geen sprake van circulatie over de vloer of menging omdat alles "weggezogen" wordt. het laatste beetje warmte diffundeert de verdeler in.

Kan de pomp in het verleden eens omgedraaid zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• jvanderneut
Eldijomo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:33:
Oké, geweldig hoe iedereen meedenkt alleen van de laatste 5 a 6 opmerkingen begrijp ik werkelijk niets. Voor mij te veel technische termen waardoor ik mogelijke oplossingen niet begrijp of kan vertalen. Of zijn jullie alleen tegen elkaar aan het praten en sparren wat mogelijk is of kan zijn .....
Heb je ze al in google gegooid? ;)

Lees ook dit (oude) verhaal: https://www.klusidee.nl/F...aanvoer-24-gr-t40247.html

Doordat je verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de verdeler/pomp invloed op de rest van het cv-circuit en omgekeerd. Dus een andere cv-ketel heeft dan invloed op de werking van de verdeler.

Als de zaak hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de vloerverwarming (bijna) geen invloed op het cv-circuit. De retour-balk is dan een open verdeler waar de warmte wordt overgedragen.
Overigens stelt Intergas dat je vloerverwarming altijd neutraal moet aansluiten.

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Lees ook dit (oude) verhaal: https://www.klusidee.nl/F...aanvoer-24-gr-t40247.html

Doordat je verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de verdeler/pomp invloed op de rest van het cv-circuit en omgekeerd. Dus een andere cv-ketel heeft dan invloed op de werking van de verdeler.

Als de zaak hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de vloerverwarming (bijna) geen invloed op het cv-circuit. De retour-balk is dan een open verdeler waar de warmte wordt overgedragen.
Overigens stelt Intergas dat je vloerverwarming altijd neutraal moet aansluiten.
Ik ga ervan uit dat het bij meneer @Rene12move nu werkt want dat is niet geheel duidelijk uit zijn verhaal of ik lees het verkeerd.

Maar als ik het goed begrijp, moet ik dus de aanvoer laten zitten zoals hij zit en de afvoer verplaatsen naar de voorste verdeler en op een of andere manier monteren op de ontluchtings- nippel plek. En het gat waar de retour op zit nu afdichten met de ontluchtingsnippel die ik dan uit dat gat haal? Of zie ik op het plaatje iets over het hoofd?

Even mijn simpele gedachte over dit hydraulisch neutraal maken.

Als er vanuit de cv 60 graden naar de thermostaatknop gaat en ik zet deze op 40 dan sluit hij toch af omdat het water te heet is en dan komt er toch geen water in de verdeler?

Volgens mij is er ook geen vermenging meer met koud water mogelijk in de verdeler begrijp ik dit goed?

Als laatste: doet de pomp aan de vloerverwarming nog wel mee in dit scenario of kan die uitgezet worden?

Eldijomo wijzigde deze reactie 06-02-2019 16:35 (16%)

• Eldijomo
Puch-Maxi schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo
Ik zie dat er ook een externe pompschakelaar op zit, werkt dat allemaal wel goed? Eventueel even zonder de pompschakelaar testen :). Waar is die extra klep voor (zie deze foto).
edit:
Tevens mag je de vulslang niet aangekoppeld laten zitten aan de waterleiding, ook al staan beide kranen dicht.
De pompschakelaar op de verdeler houd het water in de buizen op 30 graden zodat er geen 20 in loopt en de kamer afkoelt. Dit werkt prima en zit er net op.

De klep onder de cv is een verplichting van de cv fabrikant voorkomt het teruglopen van cv water in het drinkwater of zoiets. Zodra je warm water uit de kraan pakt, gaat die klep dicht.

• jvanderneut
Eldijomo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:00:
[...]

Maar als ik het goed begrijp, moet ik dus de aanvoer laten zitten zoals hij zit en de afvoer verplaatsen naar de voorste verdeler en op een of andere manier monteren op de ontluchtings- nippel plek. En het gat waar de retour op zit nu afdichten met de ontluchtingsnippel die ik dan uit dat gat haal? Of zie ik op het plaatje iets over het hoofd?
Ja, dat zie je goed. Met wat geluk is het allemaal dezelfde maatvoering ;)
Even mijn simpele gedachte over dit hydraulisch neutraal maken.

Als er vanuit de cv 60 graden naar de thermostaatknop gaat en ik zet deze op 40 dan sluit hij toch af omdat het water te heet is en dan komt er toch geen water in de verdeler?
Nee, die thermostaatknop meet de temperatuur in je aanvoer balk middels dat draad/buisje. Dus pas als het gemengde water te warm wordt gaat ie dicht.
Volgens mij is er ook geen vermenging meer met koud water mogelijk in de verdeler begrijp ik dit goed?
Zeker wel, de hele retourbalk is een mengvat. (vatje)
Als laatste: doet de pomp aan de vloerverwarming nog wel mee in dit scenario of kan die uitgezet worden?
Die zorgt ervoor dat je gemengde water de vloer ingaat. Zonder die pomp zal je vloer koud blijven. Aanlaten dus.

Als je cv-mannetje toch gaat klussen is het plaatsen van een by-pass misschien ook verstandig. Als de thermostaat dicht loopt en je hebt verder ook geen radiatoren o.i.d. openstaan kan de cv in storing gaan omdat ie geen water meer kan rondpompen.

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:09:
[...]

[...]

Nee, die thermostaatknop meet de temperatuur in je aanvoer balk middels dat draad/buisje. Dus pas als het gemengde water te warm wordt gaat ie dicht.

[...]

[...]

Die zorgt ervoor dat je gemengde water de vloer ingaat. Zonder die pomp zal je vloer koud blijven. Aanlaten dus.

Als je cv-mannetje toch gaat klussen is het plaatsen van een by-pass misschien ook verstandig. Als de thermostaat dicht loopt en je hebt verder ook geen radiatoren o.i.d. openstaan kan de cv in storing gaan omdat ie geen water meer kan rondpompen.
WOW, ik begin het langzaam te begrijpen, op de bypass na, wat is dat dan?

Ik heb even rond gebeld met verschillende bedrijven waaronder Therminon en Warmtegarant en die geven aan dat dit klopt omdat mijn oude ketel een 3weg klep zou hebben en Intergas een 2wegklep??? Morgen ga in Intergas bellen hoe dit zit. Ik ben van mening als dit waar is dat mijn cv boer dit had moeten aangeven en aanpassen.

Met een beetje geluk wordt het nog eens goed opgelost.

Maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken met een service contract van 2 jaar zonder service.

• Rol-Co

Rol-Co

jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Die oplossing lijkt te werken inderdaad.
Al ga ik nog niet volgen hoe dat mis kan gaan met het wisselen van de ketel, 60 graden water is 60 graden water.
Dan heeft het ervoor ook ruk gewerkt.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Al ga ik nog niet volgen hoe dat mis kan gaan met het wisselen van de ketel, 60 graden water is 60 graden water.
Volgens de fabrikant van de cv ketel komt het door dat deze ketel een 2weg klep heeft en geen 3weg zoals mijn oude ketel.

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:56:
[...]

Volgens de fabrikant van de cv ketel komt het door dat deze ketel een 2weg klep heeft en geen 3weg zoals mijn oude ketel.
Ja dat las ik, maar wat veranderd dat aan 60 graden bij de vloer en 60 graden bij de vloer?

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:09:
[...]

[...]

[...]

[...]

Helaas , ik krijg deze mail terug van de eigenaar van die post met de vraag of het werkt:

"Nee, zo'n hoge temp is ook niet nodig. Bij mij was de truck de doorlaat vanuit de retourleidingen van de vloerverwarming te knijpen dmv de voetventielen in de verdeler. Die staan nu nog maar ca een kwart open. Vervolgens wordt het ingaande water vanuit de aanvoer van de cv beter aangezogen (ipv veel koud water vanuit de retour van de verdeler). Daardoor gaat er warmer water de vloer in. Temp ingaand in de vloer is nu uit mijn hoofd ca 32 graden. Thermostaat op verdeler staat op ca 45 graden.
Ik heb er ook naderhand nog een by pass met overdruk opgezet. Maar dat staat hier los van."

Hopelijk heb je daar wat aan. Oplossing is achteraf heel simpel. Als je verder vragen hebt hoor ik het wel!

Mail 2:

Retour naar cv zit nu op retour verdeler. Temp vloer in staat nu op 30 omdat nu de ketel niet vaak meer aanslaat omdat het huis op juist temp is. Hij staat volgens mij max op 34 graden. Wat een gebruikelijke aanvoer temp schijnt te zijn. Retour staat op 22 gr.

Draai eerst eens alle 3 de voetventielen dicht. Dan een stukje (1/4 slag) open. Dan zie je de linkse thermometer oplopen. Dat was bij mij de oplossing.
Aanvoer vanuit cv is uiteraard gewoon heet, ca 65 gr. Er gaat 44 graden de verdeler in, daar staat thermostaat op ingesteld. Gemengd met het water uit de verdeler geeft dit dus ca 30-34 graden. Dit is dus afhankelijk van temp van retourwater uit de vloer.
Ik vermoed dat dit voldoende moet zijn en dat je niet je leiding om hoeft te zetten.

Eldijomo wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:31 (19%)

• Rol-Co

Rol-Co

Eldijomo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:36:
[...]

Helaas , ik krijg deze mail terug van de eigenaar van die post met de vraag of het werkt:

"Nee, zo'n hoge temp is ook niet nodig. Bij mij was de truck de doorlaat vanuit de retourleidingen van de vloerverwarming te knijpen dmv de voetventielen in de verdeler. Die staan nu nog maar ca een kwart open. Vervolgens wordt het ingaande water vanuit de aanvoer van de cv beter aangezogen (ipv veel koud water vanuit de retour van de verdeler). Daardoor gaat er warmer water de vloer in. Temp ingaand in de vloer is nu uit mijn hoofd ca 32 graden. Thermostaat op verdeler staat op ca 45 graden.
Ik heb er ook naderhand nog een by pass met overdruk opgezet. Maar dat staat hier los van."

Hopelijk heb je daar wat aan. Oplossing is achteraf heel simpel. Als je verder vragen hebt hoor ik het wel!

Mail 2:

Retour naar cv zit nu op retour verdeler. Temp vloer in staat nu op 30 omdat nu de ketel niet vaak meer aanslaat omdat het huis op juist temp is. Hij staat volgens mij max op 34 graden. Wat een gebruikelijke aanvoer temp schijnt te zijn. Retour staat op 22 gr.

Draai eerst eens alle 3 de voetventielen dicht. Dan een stukje (1/4 slag) open. Dan zie je de linkse thermometer oplopen. Dat was bij mij de oplossing.
Aanvoer vanuit cv is uiteraard gewoon heet, ca 65 gr. Er gaat 44 graden de verdeler in, daar staat thermostaat op ingesteld. Gemengd met het water uit de verdeler geeft dit dus ca 30-34 graden. Dit is dus afhankelijk van temp van retourwater uit de vloer.
Ik vermoed dat dit voldoende moet zijn en dat je niet je leiding om hoeft te zetten.
Nou proberen, dat is 3 min werk, thermostaat op 25 en je weet het. :)

• jvanderneut
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Goed mogelijk. En ik geloof dat iemand opmerkte dat de oude pomp veel krachtiger was, dat maakt nogal uit.

• Jim423
Het is logisch dat bij het knijpen van de groepen de thermo-briljant pomp zorgt voor een nog hoger drukverschil tussen de balken waardoor de cv-pomp nog meer wordt ''meegeholpen''. Zelfs al zorgt dit voor het gewenste temperatuurverschil is het natuurlijk nog maar de vraag of je nog wel voldoende flow door je groepen hebt, een beetje een lapmiddel eigenlijk in mijn idee. Als de groepen erg kort in lengte zijn kan het misschien wat helpen.

• Eldijomo
Jim423 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:09:
Het is logisch dat bij het knijpen van de groepen de thermo-briljant pomp zorgt voor een nog hoger drukverschil tussen de balken waardoor de cv-pomp nog meer wordt ''meegeholpen''. Zelfs al zorgt dit voor het gewenste temperatuurverschil is het natuurlijk nog maar de vraag of je nog wel voldoende flow door je groepen hebt, een beetje een lapmiddel eigenlijk in mijn idee. Als de groepen erg kort in lengte zijn kan het misschien wat helpen.
Ik ben hier dus ook bang voor. De pomp van 40% naar 80% en dan de retouren voor 90% afsluiten creëert een enorme druk bij de pomp of in het systeem en de warme water sijpelt meer heel langzaam de buizen uit. Ik vond het ook een lapmiddel maar er is nog steeds niemand die DE oplossing heeft.

Wat een ellende....
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True