Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude vloerverwarming werkt niet goed. Hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• Eldijomo
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08-08 14:28
We hebben in ons huis vloerverwarming laten leggen 20 jaar geleden. We dachten dat het allemaal wel oké was maar nu er een nieuwe cv ketel is geplaatst blijkt er iets niet goed te werken en we komen er niet achter waar het zit.

Thermo-briljant module met 3 zones. Er zitten 2 analoge meters op die 20 a 21 graden aangeven als alle slangen geheel open staan, wat volgens mij niet goed is. Volgens mij moet er 1 hoger staan dan de ander. Aanvoer moet volgens mij hoger dan 30 graden kunnen en afvoer 15 a 20 graden lager. Als ik de slangen dicht draai lopen de meters heel snel op naar 60 graden of hoger. Draai ik dan de slang nippels van de afvoer 1 slag open dan gaat de toevoer meter naar 28 a 30 graden en de afvoer blijft op 20 a 22 staan. Draai ik ook maar iets verder open zakt alles naar 20 graden terug. De Grundfos pomp heeft 2 standen en staat op 2. De thermostaat unit en knop van de thermo-briljant is net vervangen incl. de 2 ontluchters boven op de buizen.

Zone 1 = keuken hoofdverwarming.
Zone 2 en 3 = huiskamer bijverwarming.
Convectorput 2.8 m huiskamer

Nieuwe cv van Intergas HRe CW4 28\24

Wie weet hoe ik 40 graden in mijn vloer kan krijgen zonder dat ik mijn waterflow voor 95% afknijp en niet verder dan 30 kom?

https://imgur.com/a/bzu3aiN

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:58 (24%)

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:00
.JPG er achter zetten,

Vinzz wijzigde deze reactie 03-02-2019 16:55 (21%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Eldijomo schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Ook het vermogen heb ik a van 40 naar 80 gezet met tussenstappen maar dat werkt ook niet.
@ afbeeldingen
Je moet wel op de button boven het woordje op klikken he, het gaat niet vanzelf. >:) en daar de link van het plaatje in zetten
Zo dus

@ vloerverwarming

Oh al hoger, waar staat de knop van het oranje kastje op links aan de verdeler? Die moet op 45-50 ongeveer en is je maximaal beveiliging.
Thermostaatknop is als het goed is ook vastgezet met een ring als je het voorste dopje er af haalt, dan kan je hem verder open draaien zodat er wat warmte doorgelaten word, let wel op dat het niet te warm word, een graad of 40 maximaal en dat is maar net boven hand warm.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:16:
[...]

Dat hangt af van het type slang wat gebruikt wordt.
Ik heb het niet over de vvw slangen maar die 2 linksonder op de foto ;) dat had ik hier ook, en ook zo'n berg roest. Nieuwe in getrokken

En de vvw slangen horen zo, en niet zo bruin maar eerder nog witter.

@Eldijomo

Is het wel de pijp met de thermostaatknop die warm word? Je vvw zit namelijk aangesloten op een oude radiator ventiel en die heeft normaal warm op de pijp die omhoog gaat, dat is bij jou de retour.
Maar het kan zijn dat de 2 slangen bij de centrale verdeler omgedraaid zijn.
Welke pijp word als eerste warm of heet?

Rol-Co wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:38 (25%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik zit nog eens naar de eerste foto's te kijken....

Ik zie dat de verdeler is aangesloten op een onderblok voor een radiator....
Situatie 1 is zoals het zou horen te zijn, om je verdeler goed te laten werken.
De aanvoer hoort links uit de vloer te komen en via de rode lijn naar je thermostaatkraan te gaan.

Maar....
Een onderblok voor een radiator heeft normaal gesproken de aanvoer rechts zitten, zoals bij 2 aangegeven.
Dus, of de radiator heeft in het verleden altijd verkeerd aangesloten gezeten, of je vloerverwarming zit nu verkeerd aangesloten.
Wat ook nog kan, is dat de aanvoer en retour ergens anders al omgedraaid zijn, bij die andere verdeler bijvoorbeeld.
Maar die was behoorlijk weggewerkt begreep ik.

Hoe zit het nu bij jouw? @Eldijomo

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Eldijomo
Oxellaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:26:
Ik zit nog eens naar de eerste foto's te kijken....

[Afbeelding]

Ik zie dat de verdeler is aangesloten op een onderblok voor een radiator....
Situatie 1 is zoals het zou horen te zijn, om je verdeler goed te laten werken.
De aanvoer hoort links uit de vloer te komen en via de rode lijn naar je thermostaatkraan te gaan.

Maar....
Een onderblok voor een radiator heeft normaal gesproken de aanvoer rechts zitten, zoals bij 2 aangegeven.
Dus, of de radiator heeft in het verleden altijd verkeerd aangesloten gezeten, of je vloerverwarming zit nu verkeerd aangesloten.
Wat ook nog kan, is dat de aanvoer en retour ergens anders al omgedraaid zijn, bij die andere verdeler bijvoorbeeld.
Maar die was behoorlijk weggewerkt begreep ik.

Hoe zit het nu bij jouw? @Eldijomo
Zie situatie 1, alleen gaat deze linker buis koud water schuin omhoog de 1e buis in volgens de pijlen op de voet, en niet horizontaal naar de rechter buis. Je kunt ook voelen dat de rechter buis warm is geheel omhoog tot de thermostaatknop.

Eldijomo wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:50 (6%)

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:03
Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:43:
[...]

Zie situatie 1, alleen gaat deze linker buis koud water schuin omhoog de 1e buis in volgens de pijlen op de voet, en niet horizontaal naar de rechter buis. Je kunt ook voelen dat de rechter buis warm is geheel omhoog tot de thermostaatknop.

[Afbeelding]
Zo dus
http://i65.tinypic.com/zml9g0.png

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Heb je ze al in google gegooid? ;)

Lees ook dit (oude) verhaal: https://www.klusidee.nl/F...aanvoer-24-gr-t40247.html

Doordat je verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de verdeler/pomp invloed op de rest van het cv-circuit en omgekeerd. Dus een andere cv-ketel heeft dan invloed op de werking van de verdeler.

Als de zaak hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de vloerverwarming (bijna) geen invloed op het cv-circuit. De retour-balk is dan een open verdeler waar de warmte wordt overgedragen.
Overigens stelt Intergas dat je vloerverwarming altijd neutraal moet aansluiten.
Ik ga ervan uit dat het bij meneer @Rene12move nu werkt want dat is niet geheel duidelijk uit zijn verhaal of ik lees het verkeerd.

Maar als ik het goed begrijp, moet ik dus de aanvoer laten zitten zoals hij zit en de afvoer verplaatsen naar de voorste verdeler en op een of andere manier monteren op de ontluchtings- nippel plek. En het gat waar de retour op zit nu afdichten met de ontluchtingsnippel die ik dan uit dat gat haal? Of zie ik op het plaatje iets over het hoofd?

Even mijn simpele gedachte over dit hydraulisch neutraal maken.

Als er vanuit de cv 60 graden naar de thermostaatknop gaat en ik zet deze op 40 dan sluit hij toch af omdat het water te heet is en dan komt er toch geen water in de verdeler?

Volgens mij is er ook geen vermenging meer met koud water mogelijk in de verdeler begrijp ik dit goed?

Als laatste: doet de pomp aan de vloerverwarming nog wel mee in dit scenario of kan die uitgezet worden?

Eldijomo wijzigde deze reactie 06-02-2019 16:35 (16%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True