Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude vloerverwarming werkt niet goed. Hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• Eldijomo
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 24-05 21:59
We hebben in ons huis vloerverwarming laten leggen 20 jaar geleden. We dachten dat het allemaal wel oké was maar nu er een nieuwe cv ketel is geplaatst blijkt er iets niet goed te werken en we komen er niet achter waar het zit.

Thermo-briljant module met 3 zones. Er zitten 2 analoge meters op die 20 a 21 graden aangeven als alle slangen geheel open staan, wat volgens mij niet goed is. Volgens mij moet er 1 hoger staan dan de ander. Aanvoer moet volgens mij hoger dan 30 graden kunnen en afvoer 15 a 20 graden lager. Als ik de slangen dicht draai lopen de meters heel snel op naar 60 graden of hoger. Draai ik dan de slang nippels van de afvoer 1 slag open dan gaat de toevoer meter naar 28 a 30 graden en de afvoer blijft op 20 a 22 staan. Draai ik ook maar iets verder open zakt alles naar 20 graden terug. De Grundfos pomp heeft 2 standen en staat op 2. De thermostaat unit en knop van de thermo-briljant is net vervangen incl. de 2 ontluchters boven op de buizen.

Zone 1 = keuken hoofdverwarming.
Zone 2 en 3 = huiskamer bijverwarming.
Convectorput 2.8 m huiskamer

Nieuwe cv van Intergas HRe CW4 28\24

Wie weet hoe ik 40 graden in mijn vloer kan krijgen zonder dat ik mijn waterflow voor 95% afknijp en niet verder dan 30 kom?

https://imgur.com/a/bzu3aiN

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:58 (24%)

• Eldijomo
Sorry jongens, maar na uploaden naar een andere server doen ze het nog steeds niet en ze zijn gedeeld. Maar als je de url plakt in je browser doen ze het wel.

Onbekend:
Ik heb in de woonkamer alleen de vloerverwarming en de convectorput.
Boven 2e etage hangen 2 standaard stalen radiatoren.
Thats it.

De aanvoerbuis is bloed heet tot de thermostaatknop. Deze knop plus voeler is geheel nieuw maar heeft het probleem niet opgelost. Na deze knop is alles koud op de pomp na die ook heel war\heet is. De retour is koud, de module zowel in als uit is koud.

Pas als ik 90% de slangen dicht draai gaat de ene meter net onder de 30 graden staan en de andere op 20 a 21 graden.

Pomp open gehad maar die draait prima op 2 snelheden. Weet niet of schoepen in zo'n pomp nog stuk kunnen of slijten na 20 jaar.

IK begrijp werkelijk niet waarom het water niet gewoon minder gekoeld doorloopt. Zodra ik een slang ook maar iets verder open draai hoor ik het water meteen bijlopen en zakken de meters.

• Eldijomo
ThinkPad schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:44:
Gooi de plaatjes even op Imgur o.i.d., dan kun je ze wel embedden in je bericht.
Helaas ook niet

• Eldijomo
DukeBox schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:05:
Aangezien er buiten een nieuwe ketel niets is veranderd zou ik het toch al snel zoeken in ontluchting.
Paar keer je pomp van de vloer verwarming voluit zetten en weer even uit voor een half uurtje of zo om lucht zijn weg te laten zoeken.. daarna ontluchten en herhalen totdat er geen lucht meer in zit.
Dat was onze eerste gedachte ook, we hebben net zo lang ontlucht, pomp aan\uit systeem aan\uit tot er alleen nog maar water uit kwam. Helaas is dat niet het probleem.

• Eldijomo
@DukeBox daar heb je vast een goed punt. Ik zit alleen tijdelijk met een cashflow probleem en tot nu toe heb ik tips gekregen die misschien prima zijn maar waarvan we niet zeker weten of het probleem wordt opgelost. De nieuwe thermostaatknop unit met voeler monteren was al € 350 en heeft niets gebracht. Ik moet dus eerst zeker zijn voor ik onderdelen ga vervangen of mensen ga inhuren a € 80 p/u

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:45:
Upload ze hier, werkt altijd en geen reclame

https://afbeeldinguploaden.nl

Helaas, werkt ook niet.

Wat betreft je vvw, wat is je aanvoer watertemperatuur, de intergas is een modulerende ketel en gaat dus minder warm water maken naarmate de kamer op temperatuur komt, je vvw wil toch een 70 graden hebben om te mengen met de retour.

Tussen de 45 en 65 net als mijn oude Nefit ketel.

Veel voorkomend probleem met een nieuwe ketel op een oud systeem, wat werkt is je minimum cv water temperatuur op 55 graden te zetten.

Deze staat al op 75 vanaf 50 maar dat hielp niets helaas.
Ook het vermogen heb ik a van 40 naar 80 gezet met tussenstappen maar dat werkt ook niet.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:01:
[...]

@ afbeeldingen
Je moet wel op de button boven het woordje op klikken he, het gaat niet vanzelf. >:) en daar de link van het plaatje in zetten
Zo dus
[Afbeelding]

@ vloerverwarming

Oh al hoger, waar staat de knop van het oranje kastje op links aan de verdeler? Die moet op 45-50 ongeveer en is je maximaal beveiliging.
Thermostaatknop is als het goed is ook vastgezet met een ring als je het voorste dopje er af haalt, dan kan je hem verder open draaien zodat er wat warmte doorgelaten word, let wel op dat het niet te warm word, een graad of 40 maximaal en dat is maar net boven hand warm.
Ha, bedankt mannen het is gelukt met de plaatjes.

Oranje knop staat idd op 45-50
De thermostaatkraan kun je op 40 of geheel over de 90 zetten het geeft geen enkel effect.

• Eldijomo
De slangen zijn mat wit en niet zwart. Nou ja na 20 jaar iets vergeeld.

Alle radiatoren worden prima geheel warm\heet en hebben geen problemen.

Doorspoelen zou betekenen dat ik de slangen van de module af moet halen maar ik heb ergens gelezen dat als je dat doet ze meteen krimpen en je ze er niet meer op krijgt. Ook moet ik dan iets verzinnen om een de slangen aan een tuinslang te kunnen bevestigen en een aan de kraan en een in de wc. Dat moet wel een speciale koppeling zijn.

Maar ik begrijp dat jullie denken dat er een verstopping ergens in die slangen zit eerder dan dat de pomp het niet meer goed doet?

• Eldijomo
Volgens mij gaat het goedkoper worden gewoon de vloerverwarming geheel af te sluiten en weer radiatoren te plaatsen?

• Eldijomo
Puch-Maxi schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo
Ik zie dat er ook een externe pompschakelaar op zit, werkt dat allemaal wel goed? Eventueel even zonder de pompschakelaar testen :).
Ja die zit er net op en dat werkt top. Het probleem is waarschijnlijk al vanaf vorig jaar winter\lente alleen nu hebben we het toevallig bemerkt.

>>>> Wacht even, op geen enkele foto staat een pompschakelaar. Welke bedoel je nu?

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 18:03 (9%)

• Eldijomo
Eslu schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:06:
Wat is de diameter van de leidingen linksonderin? De aanvoer en retour?
Die zien er veel kleiner uit dan de rest?

Draaide de vvw wel prima op de oude cv?
Ja we hebben daar in 20 jaar niets aan veranderd dus zou het niet mogen uitmaken .... Iedereen heeft commentaar op die voet uit de grond en de diameter. En ik ben het er mee eens ware het niet dat het werkte.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:12:
[...]

Maar deze text suggereert heel wat anders, heb je radiatoren weggehaald?

Ja 20 jaar geleden hebben we ons huis uitgebouwd en toen is de radiator in de gang vervangen door de vloerverwarming en de radiator uit de keuken onder het raam is weggehaald i.v.m. een U keuken, Dat is al voor de nefit smartline hrc 24 cw4 die 15 jaar geleden was geplaatst.

[...]

Maar goed, simpel beginnen, draait de pomp? Kan je zien als je die schroef aan de voorkant er uit draait, (komt soms ietsjes water mee maar zijn 5 druppels) dan kan je met een schroevendraaier aan de as voelen dat hij loopt.

Ja, als ik de schroef er uit haal en een schroevendraaier er voorzichtig in steek hoor je de schoepen tikken tegen de schroevendraaier. Of de schoepen nog hoed zijn is een ander verhaal..... maar ik ga ervan uit dat dit niet echt stuk kan.

• Eldijomo
hesselbeertje schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:12:
Vermoedelijk had je oude ketel geen modulerende pomp. Zet de minimale pompstand maar eens op 70%, en je zult zien dat ie het weer doet.

Een betere oplossing is het inregelen van je systeem.
Oke, ik heb de minimale capaciteit modulerende pomp op 70 gezet.

Zijn er nog tips voor de setting van het vermogen en temperatuur?

IK heb nu temp op 65 graden gezet en vermogen terug naar 60%

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:21 (14%)

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:20:
@Eldijomo
70% is een grote stap, beter kun je met stappen van 5 a 10% kijken wat het effect is.

Wat voor ketel had je eerst?
Welke thermostaat heb je nu?

Gezien het type verdeler, hoge temperatuur (HT) zul je een behoorlijk hoge aanvoerT nodig hebben om je vloer warm te krijgen.

Maar een opentherm thermostaat vraagt zelf een bepaalde aanvoerT, de minimale temperatuur bij vraag is aan te passen in de parameters van je ketel.
Deze staat standaard op 40c. Bij een HT verdeler is het soms nodig om de temperatuur op 45 of 50 te zetten.
Kwestie van proberen, begin zo laag mogelijk, indien nodig temperatuur verhogen.
IK heb de Nefit Moduline Easy dus dan zet ik de temp naar 45 graden. Nu alleen nog het vermogen, standaard is deze 60 op dit ding.

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:28:
@Eldijomo 60% is ongeveer 15kW.
Daar zul je ruim voldoende aan hebben verwacht ik. Of je moet een gigantische woning hebben.

Ik heb een "normale" 2 onder 1 kap woning uit 1970 en de ketel staat al ongeveer 5 jaar op 6.3kW.
@hesselbeertje @Oxellaar
Ik had de nefit smartline 24 cw4

Jullie tips zijn werkelijk TOP. Water gaat nu met ruim 30 graden de vloer in en rond de 28/29 er weer uit met alle slangen vol open!

IK heb een vervelend hoekhuis precies op de wind en regen. De zijmuur is altijd een hoop kou. Dat merk je al helemaal als de vloer koud word. Maar het enige wat open staat is de vloerverwarming, de convectroput 2.80m in dezelfde woonkamer van 60 M2.

Op de eerste heb ik 4 een radiatoren. Een daarvan is geheel dicht. 2 staan half open en de badkamer zit een thermostaatknop op voor 17 graden. Meer is er niet.

Wel een vraag: ik hoorde dat je voor radiatoren minimaal 60 graden nodig had? Nu heb ik het op 45 graden gezet is dat genoeg voor radiatoren?

Heel erg bedankt voor je hulp.

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:46:
@Eldijomo Een Trendline vervangen, nu al?
Die was maximaal 8 jaar oud...
Ben benieuwd waarom je dat gedaan hebt
15 jaar oud

20 jaar geleden gebben we de boel verbouwd, 5 jaar later moesten we de originele cv van de woning vervangen. Nu 15 jaar later weer.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:43:
30 graden had je al toch? Gezien je foto.

Let nu wel op je thermostaatknop, ik weet niet in welke stand je hem achtergelaten hebt?
30 graden als ik alle slangen voor 90% dichtdraaide op de retour leiding.
De knop staat nu op ongeveer 47 a 48 graden.

Eldijomo wijzigde deze reactie 03-02-2019 21:19 (11%)

• Eldijomo
Nu we toch zo goed bezig zijn, dag en nacht verschil slim - ja of nee?

Ik heb nu 21.5 dag en 19.5 nacht.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:12:
[...]

Lijkt me prima, zeker met een gasketel.

Aanvoer al warmer?
Nee, voor al die instellingen heb ik de thermostaat op 23 gezet. Toen het werkte op 21.5 maar dan slaat de verwarming natuurlijk niet snel meer aan en 21.00 gaat hier de verwarming uit en dan is het normaal nog tot 00.00 warm. Dus morgen ochtend zullen we met de blote patatten gaan voelen voor het resultaat. _/-\o_

• Eldijomo
Oxellaar schreef op zondag 3 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Dan was het vast geen Trendline, maar een Ecomline oid? De Trendline is pas vanaf 2012 leverbaar ;)

Maar dat maakt voor de rest niet uit.
Klopt, Nefit Smartline HRC24 CW4 2003 waarbij de brander van de serie nog slecht was en vervangen moest worden.

• Eldijomo
Helaas was het vanmorgern 8.00 18.2 graden

De verwarming op 45 graden geeft niet genoeg warmte naar de vloerverwarming om van de 20 in en 20 graden retour warmer te worden. Ik heb de temperatuur terug gezet naar 70 graden en nu komt er ongeveer 53 graden beneden er in en gaan de meters in 15 min van 20\20 naar 28\27 graden en komt er ook genoeg warme lucht uit de convectorput.

Ik vond gisteren nog een oude foto van de temperatuur- instelling van de oude cv ketel en die stond op 75 graden.

Wel gek dat ik dus bij 70 graden stoken maar iets meer dan 50 graden over heb die de vloerverwarming in gaat.

Dus instelling nu van cv

> cv pomp 80%
> cv Water 70 graden
> cv vermogen 70%
> vloerverwarmingspomp stand 2. (is deze stand goed of is langzamer beter?)

Ook het water in de convectorput horen we de gehele dag stromen alsof de cv de hele dag aan het stoken is.

Iemand nog suggesties waar dit aan zou kunnen liggen?

Eldijomo wijzigde deze reactie 04-02-2019 19:57 (15%)

• Eldijomo
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:58:
[...]

Is er buiten de cv niets aan de vvw unit veranderd? De thermostaatkraan is vervangen maar helpt niet, wie heeft dat gedaan/geadviseerd? Die nog maar eens aan zijn jasje trekken zeker?
Is die pipo niet vergeten het retourventiel open te draaien bijvoorbeeld o.i.d.
Kan je een schatting maken hoe warm de aanvoerleiding word, en een schatting van de retourleiding temperatuur.
De gast die de thermostaatunit met voeler en ontluchters heeft geplaatst wil niet terug komen, volgens hem was het prima 22 graden door de vloer. Het retour ventiel en alle andere staan open ik heb dat zelf nagekeken.

De aanvoerbuis van de vloerverwarming is 50 a 60 graden zeker volgens mijn digitale meter. Afvoer misschien 20. De meters geven heel gek nu beiden 28 a 30 graden aan???? Je zou denken dat een van de meters, aanvoer ook 50 a 60 zou moeten aangeven als ik de thermostaatknop daar heen zou draaien. Helaas is dit niet zo, 30 graden is max. op de meters.

De aanvoer en retour van de cv zijn geheel anders. Volgens mij komt er bijna evenveel heet water uit als weer in en ik weet niet of ik hier via een instelling iets aan kan veranderen. Het pompvermogen verhogen was top en de vloer wordt nu warm maar de verwarming staat wel de gehele dag of op 5 (stoken) rond de 50 graden, of op 1 (temp. Bereikt). Maar gaat bijna niet uit.

Toen ik de temperatuur naar beneden wilde aanpassen zakte de vloer direct terug naar 20 graden dus dat kan niet. Het vermogen van de cv op 70% maar geen idee waar dit nu precies voor dient behalve de hoeveelheid water per uur en iets met kwh....

Zou het kunnen dat een deel van het hete water niet de vloer in gaat maar mysterieus retour naar de ketel?

Eldijomo wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:26 (3%)

• Eldijomo
Rol-Co schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:40:
[...]

Staat dat retourventiel helemaal open? Dat moet hij niet, ik begon vroeger altijd op half.

[...]

Groot verschil, er gaat niets terug, lijkt wel of je heel weinig flow hebt over deze unit

[...]

Geen flow is ook geen warmte, met die 30 graden kan wel maar duurt langer, zeker als die vloer uitgeweest is.

[...]

Nee gaat niet terug, dan zou de retour geen 20 graden zijn.

Mijn vermoeden, gezien je vuil in je systeem is dat er een kans is dat het voetventiel waar de aanvoer en retour op aangesloten zitten ergens dicht zit, door het gerommel aan het systeem (leeglopen en zo) is er vuil meegespoeld en daar terecht gekomen, zo'n ventiel heeft niet echt grote doorlaat dus zit vrij snel dicht.
Je hebt geen doorstroming van aanvoer naar retour namelijk.
Ik denk dat zodra het iets beter weer is dat er iemand die voet er tussenuit moet halen en rechtstreeks aansluiten. Zou een gewone loodgieter dat kunnen of moet daar echt een cv monteur voor komen denk je?

• Eldijomo
Nou dat was weer top. Mijn cv installateur is geweest en geeft aan dat "zijn" cv niet de oorzaak is van het probleem maar dat alle leidingen in mijn huis te dun zijn waardoor het niet goed werkt.

Hij heeft het pompvermogen op 80% maximaal gezet en de temperatuur op 75 graden en de wachttijd verkort, geen idee wat dat inhoud. Iets met 20 minuten wachten als hij zijn temp. heeft behaald is nu minder of zo.

Hij heeft de slangen uit de grond gemeten (12 mm) en geeft aan dat de binnendiameter dus maar 8 mm is en met de tule die er nog in moet hou je 6 a 7 mm over en dat is volgens hem te weinig.

Hij wil het voetstuk er wel tussenuit halen a € 150 maar geeft aan dat dit niet het gewenste resultaat zal geven maar dat ik dikkere slangen moet laten leggen in mijn huis.

Hij is ook op zoek gegaan naar een "verdeler"? in mijn huis maar kon deze niet vinden en denkt dat deze ingebouwd zit in een koker waar ook lucht, water en elektra doorheen gaan, die moet dan dus worden opengebroken.

Al met al is hij weer weggegaan omdat hij geen spullen bij zich had en neemt nog contact op als hij die heeft.

Wat is jullie mening over dit verhaal??

Eldijomo wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:24 (10%)

• Eldijomo
Jim423 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo Ik zou eens proberen het systeem af te laten koelen, de stekker van de Thermo briljantpomp uit het stopcontact halen, dan de ketel volgas laten geven (thermostaat op 24) met de ketel pomp op 70% of 80%. Kijk dan welke van de 2 buizen vanaf het voetventiel het eerst warm wordt. Die met de thermostaatknop of met de retourkraan. Als deze buizen toch stiekem gekruist zitten zou het wel eens zo kunnen zijn dat je warm water uit je retourleiding-cv aan het zuigen bent en weer terug probeert te drukken in je aanvoerleiding. Oftewel de pompen duwen dan tegen elkaar op. Met een minimale flow als gevolg.
Al gedaan, deze man, de 4e heeft gekeken en gevoeld en het zit goed. Maar dit voetstuk moet er uit dan heb ik iig 100% meer flow dan met al is het nog niet veel.

• Eldijomo
Daannn1987 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:33:
Waar staat je minimum pomp vermogen nu op ? (parameter c.)

Als je ketel aan het stoken is, blijft hij dan continue op stand 5 of gaat hij geregeld terug naar stand 1?
Zoals Oxxelaar ook al aangaf.

Wachttijd? Parameter O. bedoel je?
Ik heb de standen weer terug gezet omdat de vloer en kamer vanaf vertrek monteur heel snel afkoelde terwijl de cv bleef stoken.

Er is een parameter voor de anti pendeltijd P van 1 t\m 5 geen idee welke tijde daar aan vast zitten. Dat geeft de beschrijving niet aan. Standaard is 5 en hij had deze op 1 gezet waarna de vloer er mee stopte en de ketel niet meer dan 40 graden afgaf.

• Eldijomo
Oxellaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:26:
Ik zit nog eens naar de eerste foto's te kijken....

[Afbeelding]

Ik zie dat de verdeler is aangesloten op een onderblok voor een radiator....
Situatie 1 is zoals het zou horen te zijn, om je verdeler goed te laten werken.
De aanvoer hoort links uit de vloer te komen en via de rode lijn naar je thermostaatkraan te gaan.

Maar....
Een onderblok voor een radiator heeft normaal gesproken de aanvoer rechts zitten, zoals bij 2 aangegeven.
Dus, of de radiator heeft in het verleden altijd verkeerd aangesloten gezeten, of je vloerverwarming zit nu verkeerd aangesloten.
Wat ook nog kan, is dat de aanvoer en retour ergens anders al omgedraaid zijn, bij die andere verdeler bijvoorbeeld.
Maar die was behoorlijk weggewerkt begreep ik.

Hoe zit het nu bij jouw? @Eldijomo
Zie situatie 1, alleen gaat deze linker buis koud water schuin omhoog de 1e buis in volgens de pijlen op de voet, en niet horizontaal naar de rechter buis. Je kunt ook voelen dat de rechter buis warm is geheel omhoog tot de thermostaatknop.

Eldijomo wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:50 (6%)

• Eldijomo
Rol-Co schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:12:
[...]

De vvw slangen is (nog) niets mis maar die aanvoer slangen.
Hij heeft een dt van 40 graden over de aanvoer en retour.
Je zou zeggen geen flow, hij zou de pomp eens stil kunnen zetten inderdaad dan zou aanvoer en retour het zelfde moeten worden.
Als ik de pomp uit zet met de slangen alle 3 open of dicht schiet idd de temp op de rechter meter rechtstreeks omhoog. De andere blijft rond de 20 en stijgt veel langzamer. Zodra ik de pomp weer aan zet hoor ik water in de verdeler stromen en zakt de rechter meter heel snel terug.

• Eldijomo

• Eldijomo
Illusion schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:27:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe het gegaan is. Als jij de installateur hebt gebeld met "beste installateur, mijn ketel is op/stuk. Mag ik een offerte voor een nieuwe geschikte ketel voor mijn huis&installatie?" Dan zou ik absoluut geen boodschap hebben aan zijn verhaal. In dat geval heeft hij een ketel te leveren die geschikt is voor jouw huidige installatie, of dient hij direct alle noodzakelijke aanpassingen te offreren. En als het naderhand niet werkt, dan lost hij het maar op!

Als je hebt gevraagd: "mag ik een offerte voor het leveren & aansluiten van ketel typexxx ?" dan heb je zelf die keuze gemaakt, en kan ik best mee in zijn verhaal. Als de gevraagde ketel er hangt, en aangaat, is de installateur in mijn ogen klaar.
We hebben als leek aangegeven dat onze oude type x vervangen moest worden voor gelijkwaardig en welke dan goed genoeg was. Er waren diverse keuze en met het budget wat we hadden hebben we een keuze gemaakt. Ik ben van mening dat als er specificaties belangrijk zijn dit bij de aankoop vermeld zou moeten worden.

Dat er in 30 jaar diameters van leidingen veranderen en vloerverwarming niet meer verenigbaar zou zijn kunnen wij niet weten, daar moet de specialist ons op wijzen. De leverancier vinding nog steeds dat de ketel prima moet werken met de spullen aanwezig maar hij weet niet hoe dit het op te lossen. Hij heeft volgens mij gewoon geen verstand van vloerverwarming en alleen van cv units.

Het zou toch gek zijn als je bij elke aankoop van een cv je huis moet gaan verbouwen omdat het niet meer werkt met de oude bestaande spullen? Of zie ik dit verkeerd.

Zijn vragen hadden moeten zijn, u kies uit mijn aanbiedingen type x. hoe ziet uw huidige situatie er uit? Zodat we kunnen kijken of de ketel geschikt is.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:16:
[...]

Maar wordt die blauw getekende retour dan ook warm als die pomp uit is en de rechter meter oploopt, of blijft die 20 graden?

De verdeler zelf met slangen interesseert ons (nog) niet, we willen eerst de stroming en temperatuur weten van de aanvoer en retour naar de ketel met de pomp van de vvw uit.
Snap je? Dat moet dan gewoon allemaal warm worden omdat je geen afname hebt, de vvw is uitgeschakeld.
Ik ga dit morgen bekijken, nu is de verwarming uit tot morgen ochtend.

• Eldijomo
Oké, geweldig hoe iedereen meedenkt alleen van de laatste 5 a 6 opmerkingen begrijp ik werkelijk niets. Voor mij te veel technische termen waardoor ik mogelijke oplossingen niet begrijp of kan vertalen. Of zijn jullie alleen tegen elkaar aan het praten en sparren wat mogelijk is of kan zijn .....

• Eldijomo
Eldijomo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:08:
[...]

Ik ga dit morgen bekijken, nu is de verwarming uit tot morgen ochtend.
Retour word dan heet.

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Heb je ze al in google gegooid? ;)

Lees ook dit (oude) verhaal: https://www.klusidee.nl/F...aanvoer-24-gr-t40247.html

Doordat je verdeler niet hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de verdeler/pomp invloed op de rest van het cv-circuit en omgekeerd. Dus een andere cv-ketel heeft dan invloed op de werking van de verdeler.

Als de zaak hydraulisch neutraal is aangesloten heeft de vloerverwarming (bijna) geen invloed op het cv-circuit. De retour-balk is dan een open verdeler waar de warmte wordt overgedragen.
Overigens stelt Intergas dat je vloerverwarming altijd neutraal moet aansluiten.
Ik ga ervan uit dat het bij meneer @Rene12move nu werkt want dat is niet geheel duidelijk uit zijn verhaal of ik lees het verkeerd.

Maar als ik het goed begrijp, moet ik dus de aanvoer laten zitten zoals hij zit en de afvoer verplaatsen naar de voorste verdeler en op een of andere manier monteren op de ontluchtings- nippel plek. En het gat waar de retour op zit nu afdichten met de ontluchtingsnippel die ik dan uit dat gat haal? Of zie ik op het plaatje iets over het hoofd?

Even mijn simpele gedachte over dit hydraulisch neutraal maken.

Als er vanuit de cv 60 graden naar de thermostaatknop gaat en ik zet deze op 40 dan sluit hij toch af omdat het water te heet is en dan komt er toch geen water in de verdeler?

Volgens mij is er ook geen vermenging meer met koud water mogelijk in de verdeler begrijp ik dit goed?

Als laatste: doet de pomp aan de vloerverwarming nog wel mee in dit scenario of kan die uitgezet worden?

Eldijomo wijzigde deze reactie 06-02-2019 16:35 (16%)

• Eldijomo
Puch-Maxi schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:47:
@Eldijomo
Ik zie dat er ook een externe pompschakelaar op zit, werkt dat allemaal wel goed? Eventueel even zonder de pompschakelaar testen :). Waar is die extra klep voor (zie deze foto).
edit:
Tevens mag je de vulslang niet aangekoppeld laten zitten aan de waterleiding, ook al staan beide kranen dicht.
De pompschakelaar op de verdeler houd het water in de buizen op 30 graden zodat er geen 20 in loopt en de kamer afkoelt. Dit werkt prima en zit er net op.

De klep onder de cv is een verplichting van de cv fabrikant voorkomt het teruglopen van cv water in het drinkwater of zoiets. Zodra je warm water uit de kraan pakt, gaat die klep dicht.

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:09:
[...]

Ja, dat zie je goed. Met wat geluk is het allemaal dezelfde maatvoering ;)

[...]

Nee, die thermostaatknop meet de temperatuur in je aanvoer balk middels dat draad/buisje. Dus pas als het gemengde water te warm wordt gaat ie dicht.

[...]

Zeker wel, de hele retourbalk is een mengvat. (vatje)

[...]

Die zorgt ervoor dat je gemengde water de vloer ingaat. Zonder die pomp zal je vloer koud blijven. Aanlaten dus.

Als je cv-mannetje toch gaat klussen is het plaatsen van een by-pass misschien ook verstandig. Als de thermostaat dicht loopt en je hebt verder ook geen radiatoren o.i.d. openstaan kan de cv in storing gaan omdat ie geen water meer kan rondpompen.
WOW, ik begin het langzaam te begrijpen, op de bypass na, wat is dat dan?

Ik heb even rond gebeld met verschillende bedrijven waaronder Therminon en Warmtegarant en die geven aan dat dit klopt omdat mijn oude ketel een 3weg klep zou hebben en Intergas een 2wegklep??? Morgen ga in Intergas bellen hoe dit zit. Ik ben van mening als dit waar is dat mijn cv boer dit had moeten aangeven en aanpassen.

Met een beetje geluk wordt het nog eens goed opgelost.

Maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken met een service contract van 2 jaar zonder service.

• Eldijomo
Rol-Co schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Die oplossing lijkt te werken inderdaad.
Al ga ik nog niet volgen hoe dat mis kan gaan met het wisselen van de ketel, 60 graden water is 60 graden water.
Dan heeft het ervoor ook ruk gewerkt.
Volgens de fabrikant van de cv ketel komt het door dat deze ketel een 2weg klep heeft en geen 3weg zoals mijn oude ketel.

• Eldijomo
jvanderneut schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:09:
[...]

Ja, dat zie je goed. Met wat geluk is het allemaal dezelfde maatvoering ;)

[...]

Nee, die thermostaatknop meet de temperatuur in je aanvoer balk middels dat draad/buisje. Dus pas als het gemengde water te warm wordt gaat ie dicht.

[...]

Zeker wel, de hele retourbalk is een mengvat. (vatje)

[...]

Die zorgt ervoor dat je gemengde water de vloer ingaat. Zonder die pomp zal je vloer koud blijven. Aanlaten dus.

Als je cv-mannetje toch gaat klussen is het plaatsen van een by-pass misschien ook verstandig. Als de thermostaat dicht loopt en je hebt verder ook geen radiatoren o.i.d. openstaan kan de cv in storing gaan omdat ie geen water meer kan rondpompen.
Helaas , ik krijg deze mail terug van de eigenaar van die post met de vraag of het werkt:

"Nee, zo'n hoge temp is ook niet nodig. Bij mij was de truck de doorlaat vanuit de retourleidingen van de vloerverwarming te knijpen dmv de voetventielen in de verdeler. Die staan nu nog maar ca een kwart open. Vervolgens wordt het ingaande water vanuit de aanvoer van de cv beter aangezogen (ipv veel koud water vanuit de retour van de verdeler). Daardoor gaat er warmer water de vloer in. Temp ingaand in de vloer is nu uit mijn hoofd ca 32 graden. Thermostaat op verdeler staat op ca 45 graden.
Ik heb er ook naderhand nog een by pass met overdruk opgezet. Maar dat staat hier los van."

Hopelijk heb je daar wat aan. Oplossing is achteraf heel simpel. Als je verder vragen hebt hoor ik het wel!

Mail 2:

Retour naar cv zit nu op retour verdeler. Temp vloer in staat nu op 30 omdat nu de ketel niet vaak meer aanslaat omdat het huis op juist temp is. Hij staat volgens mij max op 34 graden. Wat een gebruikelijke aanvoer temp schijnt te zijn. Retour staat op 22 gr.

Draai eerst eens alle 3 de voetventielen dicht. Dan een stukje (1/4 slag) open. Dan zie je de linkse thermometer oplopen. Dat was bij mij de oplossing.
Aanvoer vanuit cv is uiteraard gewoon heet, ca 65 gr. Er gaat 44 graden de verdeler in, daar staat thermostaat op ingesteld. Gemengd met het water uit de verdeler geeft dit dus ca 30-34 graden. Dit is dus afhankelijk van temp van retourwater uit de vloer.
Ik vermoed dat dit voldoende moet zijn en dat je niet je leiding om hoeft te zetten.

Eldijomo wijzigde deze reactie 06-02-2019 20:31 (19%)

• Eldijomo
Jim423 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:09:
Het is logisch dat bij het knijpen van de groepen de thermo-briljant pomp zorgt voor een nog hoger drukverschil tussen de balken waardoor de cv-pomp nog meer wordt ''meegeholpen''. Zelfs al zorgt dit voor het gewenste temperatuurverschil is het natuurlijk nog maar de vraag of je nog wel voldoende flow door je groepen hebt, een beetje een lapmiddel eigenlijk in mijn idee. Als de groepen erg kort in lengte zijn kan het misschien wat helpen.
Ik ben hier dus ook bang voor. De pomp van 40% naar 80% en dan de retouren voor 90% afsluiten creëert een enorme druk bij de pomp of in het systeem en de warme water sijpelt meer heel langzaam de buizen uit. Ik vond het ook een lapmiddel maar er is nog steeds niemand die DE oplossing heeft.

Wat een ellende....

• Eldijomo
Na een gesprek met de fabrikant van de cv ketel Intergas, en de specialist in meet en regeltechniek Dhr Wiggers (http://wiggersmeettechniek.nl/) die echt super tof bijna 45 minuten met mij aan de telefoon aan het testen is geweest, is de oorzaak voor 90% zeker de nieuwe thermostaatknop die een te kleine KV waarde heeft tegenover de oude die stuk was. De diameter van de buizen zijn hierbij niet echt belangrijk omdat systemen vroeger allemaal deze diameter hadden en daar komt altijd meer doorheen dan door de opening van de thermostaatknop.

Door deze te kleine waarde kan er niet genoeg heet water voorbij deze knop komen. De cv kan dus zijn warmte niet kwijt en slaat in stand 1 (ik heb mijn temp bereikt en doe niets tot het verschil weer groot genoeg is tussen aanvoer en retour.) Volgens Intergas is dit op zich geen probleem en kost het geen gas of stroom, hij wacht gewoon tot de temp van de retour is gezakt. Het water in het verwarmingssysteem is dus warm en het huis ook op de vloer na. De circulatiepomp hoger zetten is geen probleem maar zorgt er wel voor dat de ketel sneller zijn te hete water retour krijgt.

We hebben deze gegevens doorgegeven aan de installateur NeerlandVerwarming die de thermostaatknop geleverd heeft om te kijken wat de KV waarde is van de oude knop en een knop met gelijke of grotere KV te monteren. Zij gaan dit uitzoeken.

De Kv-waarde wordt gemeten als de volumestroom van water in m3/h met een drukval van 1 bar bij 20°C.

Eldijomo wijzigde deze reactie 07-02-2019 15:37 (6%)

• Eldijomo
Oxellaar schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:06:
Ik ben ook erg benieuwd hoe laag die Kv waarde is van de huidige kraan.
Want voor een 3 groeps verdeler ga ik even uit van 2.5kW, maximaal 3kW.
Met 150L/H en een dT van 15 tussen aanvoer en retour over ketel circuit. Dan zit je al op 2.6kW.
150L/H is echt niet bijzonder veel.
Ik kan het je niet vertellen. De monteur heeft deze er op geschroefd en mijn oude en de verpakkingen meegenomen. Het vervelende is dat reactie na melding niet vlot gaat of geheel niet komt. Van de firma van de monteur nog steeds niets vernomen na mijn email.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Eldijomo
Jim423 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 19:10:
@Eldijomo Ben je nog verder gekomen hiermee? Of wordt het toch afdoppen en radiator erin (wat opzich het probleem niet oplost mits op huidige onderblok aangesloten).
Na lang zoeken hebben we een monteur gevonden die blijkbaar wist waar hij het over had. Vloerverwarming moet op aan\uit en niet modulerend. En het vermogen moest geheel terug naar 30%. Bij te veel heet water gaat de vloermodule zoveel koud toevoegen dat het niet meer warm wordt. Hij kwam langs en veranderde een instelling op de cv waardoor hij semi aan\uit gaat.

Parameter E. =
Reactie OT en RF kamerthermostaat) van 1 naar 2 gezet.
Warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde temperatuur aan\uit functie.
En de temp. standaard op 60 graden.

Meteen daarna liep de temperatuur van de vloerverwarming op en werkt het systeem. En de cv ketel gaat nu werkelijk ook gewoon weer uit i.p.v. op 1 te hangen wegens teveel warmte.

Hij is dus vandaag nogmaals geweest om de voet te verwijderen voor meer flow wat ook gelukt is. Hij heeft er meteen afsluiters tussen gezet voor als het gespoeld zou moeten worden dat het gehele systeem niet leeg hoeft.

Top kerel die gestopt is bij zijn baas omdat die geen service wilde verlenen maar alleen snel geld verdienen en deze man kon daar niet mee overweg dus is voor zichzelf begonnen.

Als de factuur nu ook nog leuk uitvalt, gaat het lekker. ;)

http://www.monteur194.nl/
Zijn website is wat vreemd maar hij geeft niet op, heeft me een week lang geholpen met finetunen via whatsapp en antwoordde vrij snel op al mijn vragen.

Eldijomo wijzigde deze reactie 02-03-2019 17:18 (3%)

• Eldijomo
Jim423 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:11:
Ok, goed om te horen. Te veel heet water zegt me even niets omdat de sensor op de balk zit, welke beide niet warm werden, maar kortom de nieuwe ketel was dus het probleem, modulerende pomp. (Welke waarschijnlijk ook stiekem toch blijft moduleren ook al zet je pomp op 100%). Jammer dat niemand de parameter kende maar het is opgelost iig.
Bij mij werden ze ook niet warm, en zit de sensor ook in de achterste balk. Maar dit is door te veel koud menging door te heet water die er heen gaat. Pomp moet heel laag, bij mij dus 30% rond de 8.3kw a 220L p\uur. Pomp heeft niets met moduleren te maken, je cv heeft 2 mogelijkheden moduleren of aan\uit.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True