Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik had hem wel met maar 15km bereik ingeleverd op verzoek. Dat help denk ik wel, anders moeten ze de tijd nemen om de accu te ontladen.
Geen issues, alles ziet er prima uit.
Ik ben dan wel benieuwd naar welke volgorde Hyundai hierbij aanhoudt... voor mijn Kona uit augustus 2019 heb ik nog geen wissel-oproep gehad (wel de aankondiging en 90% advies). Mja. Nog even afwachten dan maar.nospam_Z schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:07:
Mijn Kona electric 64kW begin 2020 is vandaag voor de accuvervanging ingeleverd, keurig om 16:00 weer klaar.
Ik had hem wel met maar 15km bereik ingeleverd op verzoek. Dat help denk ik wel, anders moeten ze de tijd nemen om de accu te ontladen.
Geen issues, alles ziet er prima uit.
Zal best, maar ik blijkbaar verandert de update deze instelling???RazorX4 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:15:
[...]
Achteruitrij camera is een instelling...
Setup > scherm > uitgebreide achteruitrijcamera
Weet ik helaas alles van heb er al 2 gehad die niet echt klantvriendelijk waren. Maar ja de manier waarop hyundai nl acteert werkt ook niet mee. Naar elkaar wijzen zijn ze erg goed in.MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:11:
[...]
Om goede service vraag je niet, die krijg je.
Helaas kennen de Hyundai dealers dit begrip niet en zijn ze ook niet geselecteerd op hun dienstverlening en klantgerichtheid.
Meest trieste vind ik nog wel dat ik meer over de kona weet dan die 2 dealers bij elkaar.
Gelukkig hoeven we niet alle dealers over een kam te scheren, ik ben blij met mijn dealer, en ja, bugs verrassen ook de dealer wel eens, dat is tijd van software en andere complexiteit.elmo1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 01:06:
[...]
Weet ik helaas alles van heb er al 2 gehad die niet echt klantvriendelijk waren. Maar ja de manier waarop hyundai nl acteert werkt ook niet mee. Naar elkaar wijzen zijn ze erg goed in.
Meest trieste vind ik nog wel dat ik meer over de kona weet dan die 2 dealers bij elkaar.
Lange levertijd op motoren momenteelPerseus schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:44:
Onze Kona laat sinds gister een ratelend/krakend geluid linksvoor horen tussen de 55-70. Na zoeken in dit topic lijkt het dat het vaker is voorgekomen (wellicht GDU en/of elektromotor). Maandag maar de dealer bellen en hopen dat we hem niet te lang kwijt zijn.
Gelukkig niet hoor ook goede verhalen waar je nog wel klant bent. Maar hier in de buurt helaas nog niets gevondennospam_Z schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:13:
[...]
Gelukkig hoeven we niet alle dealers over een kam te scheren, ik ben blij met mijn dealer, en ja, bugs verrassen ook de dealer wel eens, dat is tijd van software en andere complexiteit.
Wil niet vervelend doen maar als je geen enkele goede dealer kan vinden, ligt het wellicht niet aan de dealers?elmo1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:11:
[...]
Gelukkig niet hoor ook goede verhalen waar je nog wel klant bent. Maar hier in de buurt helaas nog niets gevonden.
Weet het niet hoor. Is maar een suggestie...
En niet specifiek naar jou @elmo1 maar meer in het algemeen naar de Nederlandse consument.
Ik hoor dat altijd over garages en dealers, maar ik ben persoonlijk nog nooit slecht behandelt bij welke garage/dealer dan ook.
Ik heb wel het idee dat Nederlanders allemaal behandelt willen worden alsof ze net 3 ton hebben afgetikt olvoor een Bentley terwijl ze bij de KIA dealer waren op de elektrische fiets en een tweedehandsje hebben gekocht.
Marges op auto's zijn flinterdun dus de service is navenant.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ik bedoel dan niet de blauwe pijltjes die je met je flippers kunt doen maar echt de onderliggende instelling.
Als ik namelijk in standje “comfort” rijd met de blauwe pijltjes op stand 3 (zwaarste), dan geeft het dashboard helemaal links aan dat hij met 4 streepjes remt.
Als je hem in standje “eco” zet met de blauwe pijltjes ook op standje 3, dan geeft het dashboard aan dat hij met 6 streepjes remt.
Ik zou het prima vinden als hij altijd 6 streepjes doet (ondanks dat ik niet precies weet hoeveel het scheelt)
FreeReef.nl
Links is regeneratie en met name afhankelijk van hoe hard je rijdt op het moment dat je gaat remmenWorld Citizen schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:10:
Weet iemand of de intensiteit van het regeneratief remmen in te stellen is?
Ik bedoel dan niet de blauwe pijltjes die je met je flippers kunt doen maar echt de onderliggende instelling.
Als ik namelijk in standje “comfort” rijd met de blauwe pijltjes op stand 3 (zwaarste), dan geeft het dashboard helemaal links aan dat hij met 4 streepjes remt.
Als je hem in standje “eco” zet met de blauwe pijltjes ook op standje 3, dan geeft het dashboard aan dat hij met 6 streepjes remt.
Ik zou het prima vinden als hij altijd 6 streepjes doet (ondanks dat ik niet precies weet hoeveel het scheelt)
1
2
3
4
5
| {"source":{"name":"HTTPError","hostname":"prd.eu-ccapi.hyundai.com","method":"GET","path":"/api/v2/spa/vehicles/
"baseUrl":"https://prd.eu-ccapi.hyundai.com:8080/","method":"GET"},"**statusCode":503,"statusMessage":"Service Unavailable",**"headers"
"x-ratelimit-limit":"100","x-ratelimit-remaining":"95","x-ratelimit-reset":"1640638736","content-length":"149","connection":"close"},"body":{"retCode":"F","resCode":"5031","resMsg":"Unavailable remote control - Service Temporary Unavailable","msgId":"2342134234423423"}},"name":"ManagedBluelinkyError"} |
De nodes (status met of zonder refresh, odometer) zijn verder ook gestopt met output leveren, noch in de debug, noch in de console. Ik heb er een issue op git voor aangemaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door maarten_NL op 28-12-2021 10:59 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Het zou handig zijn als rijders in hun onderschrift het modeljaar vermelden
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Mijn Kona uit van december 2018, staat voor 18 januari 2022 gepland. Van te voren even contact gehad met dealer en niets gehoord dat deze actie eventueel niet door zou gaan. Zodra ik meer info heb, en ook als de vervanging is geweest zal ik dit hier even melden.SJBD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:54:
Vorige week is de geplande batterijwissel ivm de terugroepactie uitgevoerd door de dealer, gaat om een KONA 64kW van december 2018. De volgende dag belt de dealer dat de batterijwissel niet nodig was en er alleen een update uitgevoerd moest worden. De nieuwe batterij kon er ook niet onder blijven, dit kon tot problemen leiden. De dealer was gebeld door Hyundai Nederland nav gemaakte foto's met barcodes etc. Twee dagen later is mijn oude hoofdbatterij er weer onder geplaatst. Voor mij is het een groot raadsel waarom mijn hoofdbatterij kennelijk anders is en niet vernieuwd hoeft te worden. Maar misschien zijn er hier meerdere die hetzelfde meegemaakt hebben, dan hoor ik het graag.
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Vorige week is de geplande batterijwissel ivm de terugroepactie uitgevoerd door de dealer, gaat om een KONA 64kW van december 2018. De volgende dag belt de dealer dat de batterijwissel niet nodig was en er alleen een update uitgevoerd moest worden. De nieuwe batterij kon er ook niet onder blijven, dit kon tot problemen leiden. De dealer was gebeld door Hyundai Nederland nav gemaakte foto's met barcodes etc. Twee dagen later is mijn oude hoofdbatterij er weer onder geplaatst. Voor mij is het een groot raadsel waarom mijn hoofdbatterij kennelijk anders is en niet vernieuwd hoeft te worden. Maar misschien zijn er hier meerdere die hetzelfde meegemaakt hebben, dan hoor ik het graag.
[/quote
Hmm gek allemaal en met de nieuwe oude batterij is het gevaar over en kan je weer tot 100% laden? Nu in de winter mis ik die 10 procent wel een beetje( 80 over de snelweg om thuis te komen)
Mijn Kona komt ook uit eind 2018. Deze is wel naar de garage geweest voor vervanging. Een dag later kreeg ik de auto terug met het bericht dat batterijvervanging niet nodig was. Klaarblijkelijk had ik de auto gewoon al die tijd 100% vol kunnen laden.KingDurk schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:54:
[quote]SJBD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:54:
[/quote
Hmm gek allemaal en met de nieuwe oude batterij is het gevaar over en kan je weer tot 100% laden? Nu in de winter mis ik die 10 procent wel een beetje( 80 over de snelweg om thuis te komen)
Hyundai zou nog terugkoppelen waarom deze dan toch werd teruggeroepen, maar daar wacht ik al een maand op.
https://eeveemobility.com/compatible-vehicles
Heb even geprobeerd. Ze hebben nog niet genoeg Hyundai users om met Hyundai iets te kunnen doen helaas. Iets van 760 gebruikers nodig volgens de app.Marc Groms schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:26:
Gebruikt iemand al deze app ? De reporting zou next level zijn ten opzichte van wat je met de Hyundai-soft kan.
Typisch een kip- ei verhaal, eerst de app of eerst de users ...s0larus schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:58:
[...]
Heb even geprobeerd. Ze hebben nog niet genoeg Hyundai users om met Hyundai iets te kunnen doen helaas. Iets van 760 gebruikers nodig volgens de app.
Ik ga wat awareness creëren in Kona FB-groepen. Kan snel gaan dan.
Zeker als we op dit forum ook de ionic-rijders mobiliseren.
757.
Gewoon de app installeren. Je wordt toegevoegd aan een lijst en zodra de teller op 0 staat wordt EEVEE beschikbaar voor Hyundai.
Gedaan! Nog 701 te gaan...Marc Groms schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:33:
Zeker als we op dit forum ook de ioniq-rijders mobiliseren.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Heb je al eens naar bluelinky gekeken? De hele data in de app is beschikbaar in de API dus dan kan je je eigen reporting bouwen en je data niet gratis weggeven/risico op een datalek of nog erger.Marc Groms schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:26:
Gebruikt iemand al deze app ? De reporting zou next level zijn ten opzichte van wat je met de Hyundai-soft kan.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Mijn laadverliezen zijn wel hoger dan wat ik hier zoal lees. Ik laad thuis via een 1 fase-aansluiting. De auto en de app van de laadpaal geven 4 tot 4,2 kW aan, maar ik zie zo’n 5% per uur (dus ca 3,2 - 3,4 kW). Dat is een verlies van ca 20%. Op mijn vakantie-adres via een stopcontact geladen, daar was het verlies zelfs meer dan 25%. Het vreemde vind ik: mijn vorige auto was een Nissan Leaf, daar was het laadverlies echt minimaal (ca 5%). Dat vind ik wel een heel groot verschil.T-Dinx schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:47:
[...]
Wij hebben exact hetzelfde, zal laadverlies komende tijd bijhouden en melden.
Zou dit iets zijn om na te vragen bij de dealer en/of zijn er andere tips om het laadverlies te beperken? Ik las al dat het verlies kleiner zou zijn bij een hoger laadvermogen. Dat zou een overweging kunnen zijn om de huisinstallatie van 1 x 35 kW naar 3 x 25 kW om te laten zetten (is even een aanpassing, maar vastrecht blijft gelijk).
Ik was laatst ook verbaasd toen ik het laadverlies een beetje globaal had berekend en boven de 20% uit kwam, dat terwijl ik laatst in een EV vergelijking las dat de Kona OBC nou juist zo efficiënt was.arjan-de-j schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:12:
[...]
Mijn laadverliezen zijn wel hoger dan wat ik hier zoal lees. Ik laad thuis via een 1 fase-aansluiting. De auto en de app van de laadpaal geven 4 tot 4,2 kW aan, maar ik zie zo’n 5% per uur (dus ca 3,2 - 3,4 kW). Dat is een verlies van ca 20%. Op mijn vakantie-adres via een stopcontact geladen, daar was het verlies zelfs meer dan 25%.
Wat wel mee kan tellen in de buitentemperatuur. De interne weerstand van de accu stijgt als de temperatuur daalt, dus het geheel wordt minder efficiënt.
Waar vind je die bluelinky ?maarten_NL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Heb je al eens naar bluelinky gekeken? De hele data in de app is beschikbaar in de API dus dan kan je je eigen reporting bouwen en je data niet gratis weggeven/risico op een datalek of nog erger.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Als je nog geen Raspberry met Node-RED in de meterkast hebt hangen, is dit de tijd
Wat ik er op dit moment mee doe:
Maandag ochtend om 6u haal in de data binnen voor de km stand en push die naar Google sheets
Zodra er >2kw op fase 2 wordt getrokken (= auto laden), dan check ik de GPS positie van mijn Kona, staat die niet thuis dan gaat er een Telegram naar mijn telefoon.
Helaas kan ik zelf niet bedenken waarom je dit zou willen weten. Ik ben benieuwd waarom je dit wil weten?maarten_NL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:25:
[...]
Zodra er >2kw op fase 2 wordt getrokken (= auto laden), dan check ik de GPS positie van mijn Kona, staat die niet thuis dan gaat er een Telegram naar mijn telefoon.
Blijkbaar bang dat er iemand anders z'n auto aan zijn paal hangt?Taab schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:43:
[...]
Helaas kan ik zelf niet bedenken waarom je dit zou willen weten. Ik ben benieuwd waarom je dit wil weten?
Technisch gezien kan je hier gratis laden, stekker er in en klik zegt het relaisTaab schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:43:
[...]
Helaas kan ik zelf niet bedenken waarom je dit zou willen weten. Ik ben benieuwd waarom je dit wil weten?
Het staat wel op de planning om iets te knutselen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen, hoe groot is de kans dat iemand op mijn oprit de stekker er in prikt om te testen of er iets uit komt. En als ie dat doet, zal hij wel met hoge nood/lage range zitten
Rustiger de bocht nemen is makkelijker1979sentinel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:42:
Nadat we nu een paar dagen ook een mokka e als tweede auto naast de kona hebben merk ik het verschil in wegligging nog meer. Ik vind de kona extreem snel over de voorband wegglijden in bochten. Al een keer met de garage gesproken en weinig en geen normale opties om te verbeteren. Ik ben niet op zoek naar een golf gti wegligging maar iets veiliger zou wel fijn zijn. Ongetwijfeld stom idee, maar wat gebeurd er met bijvoorbeeld 100 kilo in de kofferbak? Ja verbruik wordt iets hoger. Maar zou ik er onderstuur mee kunnen verminderen?
Welke banden zitten onder je Kona?1979sentinel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:42:
Nadat we nu een paar dagen ook een mokka e als tweede auto naast de kona hebben merk ik het verschil in wegligging nog meer. Ik vind de kona extreem snel over de voorband wegglijden in bochten. Al een keer met de garage gesproken en weinig en geen normale opties om te verbeteren. Ik ben niet op zoek naar een golf gti wegligging maar iets veiliger zou wel fijn zijn. Ongetwijfeld stom idee, maar wat gebeurd er met bijvoorbeeld 100 kilo in de kofferbak? Ja verbruik wordt iets hoger. Maar zou ik er onderstuur mee kunnen verminderen?
Omdat het de Kona klink wat weegt (reken maar 400+kg zwaarder dan een Golf) en ook nog een voorwiel aandrijver is hebben de voorbanden het best druk, met de bocht door rijden maar ook de rem/aandrijfkrachten. Als je beide de bocht + gas geeft dan hebben de banden het snel moeilijk. Deels komt dat ook doordat de electromotor gewoon heel snel heel veel koppel produceert.1979sentinel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:42:
Voor de bocht klaar zijn met remmen en pas accelereren als je door de bocht bent is wellicht een manier waarop je zonder geslip en onderstuur de bocht door gaat komen. (iets wat je bij C-rijbewijs les leert, zouden ze eigenlijk ook bij B-rijbewijs moeten doen).
Bij een Kever legde ze gewicht in de neus om meer tractie op de vooras te krijgen, achterin zou het effect alleen maar verergeren doordat de druk op de vooras verminderd. Daarnaast maak je de auto nog zwaarder dus die wil nog liever rechtdoor blijven rijden.
In de zomer heb ik de standaard Nexen er onder en in de winter Vredestein. Nergens last van en wanneer ik onderstuur forceer door meer stroom te geven gaat dit eerder richting asociaal rijdgedrag.
Inderdaad gewoon rustiger rijden dus.
Thanks. Geen C rijbewijs, maar ik probeer inderdaad sowieso voor de bocht klaar te zijn met remmen ja.maarten_NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Omdat het de Kona klink wat weegt (reken maar 400+kg zwaarder dan een Golf) en ook nog een voorwiel aandrijver is hebben de voorbanden het best druk, met de bocht door rijden maar ook de rem/aandrijfkrachten. Als je beide de bocht + gas geeft dan hebben de banden het snel moeilijk. Deels komt dat ook doordat de electromotor gewoon heel snel heel veel koppel produceert.
Voor de bocht klaar zijn met remmen en pas accelereren als je door de bocht bent is wellicht een manier waarop je zonder geslip en onderstuur de bocht door gaat komen. (iets wat je bij C-rijbewijs les leert, zouden ze eigenlijk ook bij B-rijbewijs moeten doen).
Bij een Kever legde ze gewicht in de neus om meer tractie op de vooras te krijgen, achterin zou het effect alleen maar verergeren doordat de druk op de vooras verminderd. Daarnaast maak je de auto nog zwaarder dus die wil nog liever rechtdoor blijven rijden.
Het is vooral bij een rotonde halfweg dat ze in een slip komen en in een scherpe bocht dat je voorwielen voelt zoeken. Wellicht is het juist goed voor me zodat ik vooral relaxed en veilig ga rijden
De Kona 150 kW / 204 pk- 395 Nm......
En gezien de Kona ook heel hard regenereert is dat ook iets waar je rekening mee moet houden, met regenereren op standje 3 en dan met het gaspedaal helemaal los over de rotonde sturen zullen de voorbanden het ook moeilijk krijgen.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:27:
Volgens mij zit het probleem in je rechtervoet........
Maar ik zal het eens een keer porberen aangezien ik dagelijks 3 rotondes achter elkaar tegenkom.
Zelf rij ik overigens altijd in de eco stand met regenereren op standje 2 en rem wanneer nodig extra bij met de linker flipper. Voetrem gebruik ik inmiddels nog maar zelden.
Nog 689 inschrijvingen nodig. Dat is toch wel een stevig tempo.
Ter info, bij Kia staat de teller op 822.
Ik ga nog wat Hyundai FB-groepen vragen om mee te spelen.
Wat lijkt je sterk?Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:05:
Dat lijkt me sterk want dat is juist precies wat het elektronische stabiliteitsprogramma van de auto doet om onderstuur tegen te gaan.
Ben je bekend met hoe ESP werkt? Als de regeling merkt dat wielen blokkeren zal er (regeneratie)remvermogen terug genomen worden, of de hoek van het stuur een scherpere hoek aangeeft dan de auto maakt zal de regeling op de wielen aan de binnenbocht onafhankelijk van elkaar gaan remmen om de auto terug in het gewenste spoor te krijgen.
Maar verwacht niet dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren.
Zoals gezegd zal ik het uit gaan proberen. Jullie ook?
Rotondes genoeg hier.
En weet je wat, ik zal het uitproberen met zowel de elektronische stabiliteitsprogramma's aan en uit.
(Tip! Wees uiterst voorzichtig met het uitzetten hiervan want dit maakt het een compleet andere auto).
Maar de uitkomst weet ik nu al en regeneratief remmen zal onderstuur eerder voorkomen dan veroorzaken.
Op droge weg zal het niet zo snel voorkomen nee.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:43:
Maar verwacht niet dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren.
Maar als de weg nat, vol bladeren, besneeuwd of aangevroren is.
Op mijn Kona zit dat in ieder geval niet.
Hier kun je de uitleg vinden wat regeneratief remmen is https://www.anwb.nl/auto/...at-is-regeneratief-remmen
Met de standaard klote-banden van de Kona 2019 hoef je met dat soort weg/weersomstandigheden niets te doen en hij onderstuurd al als een debilio 1e klas. De Kona is ook de 1e auto waarbij ik met slippende voorbanden (nat wegdek, dat wel) weg kan rijden bij een stoplicht terwijl ik zo ongeveer het gaspedaal aaimaarten_NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Op droge weg zal het niet zo snel voorkomen nee.
Maar als de weg nat, vol bladeren, besneeuwd of aangevroren is.
Exact expert nodig?
maarten_NL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:25:
[...]
Als je nog geen Raspberry met Node-RED in de meterkast hebt hangen, is dit de tijd
waar haal jij met minder dan 3 maanden levertijd nu een rpi?
Regeneratief remmen levert een kracht op het wegdek op, dus heeft grip nodig en bij extreme omstandigheden kan dat slippen. Nog nooit gehad overigens.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Net terug van een 2 weken wintersport waar ik iedere dag minimaal 20 km over een aangevroren 60 / 100 km weg moest rijden maar geen enkel moment grip verloren.
Nu moet ik wel zeggen dat de Vredestein winterbanden erg goed hun werk doen.
Welke volledig elektrische auto had je voor de Kona dan en hoeveel pk en koppel had deze EV?Crazy D schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:48:
[...]
Met de standaard klote-banden van de Kona 2019 hoef je met dat soort weg/weersomstandigheden niets te doen en hij onderstuurd al als een debilio 1e klas. De Kona is ook de 1e auto waarbij ik met slippende voorbanden (nat wegdek, dat wel) weg kan rijden bij een stoplicht terwijl ik zo ongeveer het gaspedaal aai(maar ja, ik kan binnenkort dit topic vaarwel zeggen want ik ga m'n Kona inleveren dus de Joy van 0 grip heb ik straks niet meer
).
De electromotor levert negatief koppel.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:48:
Welk mechanisch deel aan de auto zorgt ervoor dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren?
Op mijn Kona zit dat in ieder geval niet.
Hier kun je de uitleg vinden wat regeneratief remmen is https://www.anwb.nl/auto/...at-is-regeneratief-remmen
Als je die niet hebt ben ik benieuwd hoe je dan wel vooruit komt.
Ik heb oa de driver manual van de DAF LF Electric geschreven en houd mij bezig met het diagnose stuk van ICE en BEV trucks, ik ben bekend met het fenomeen
Geen EV's, maar bedoel maar meer om aan te geven hoe beroerd ik die Nexen banden vind. Bij droogweer gaat t wel, maar zodra er iets van vocht op de weg is zijn ze echt niet thuis. Geloof direct dat je met goede winterbanden op wintersport prima grip hebt (en met een fatsoenlijk merk zomerbanden ook gewoon op de weg trouwens). De Kona is leuk maar ook weer niet zo'n racemonster dat ie met fatsoenlijk banden de limieten weet te vindenPandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:57:
[...]
Welke volledig elektrische auto had je voor de Kona dan en hoeveel pk en koppel had deze EV?
Exact expert nodig?
Maar dat zorgt er nog steeds niet voor dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren.maarten_NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:59:
[...]
De electromotor levert negatief koppel.
Als je die niet hebt ben ik benieuwd hoe je dan wel vooruit komt.![]()
Ik heb oa de driver manual van de DAF LF Electric geschreven en houd mij bezig met het diagnose stuk van ICE en BEV trucks, ik ben bekend met het fenomeen
Zoals gezegd ga ik het voor je uitproberen door bij alleen regeneratief remmen onderstuur te generen.
Dan ga ik nog een stapje verder door de wielen te proberen laten blokkeren door regeneratief te remmen.
Ik ga serieus mijn best doen maar eigenlijk weet ik nu al dat dit niet gaat lukken.
Ga je het zelf ook proberen en laat je ons de uitkomst weten?
De Nexen's zijn bij mij door de leasemaatschappij vervangen, ze hadden al veel meer klachten daarover gekregen. Scheelt een slok op een borrel. Maar inderdaad is het koppel en het vermogen bijzonder hoog voor een voorwiel aangedreven auto. Beheersing van het stroompedaal wordt gevraagd. Eco mode helpt, sport mode niet.Crazy D schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Geen EV's, maar bedoel maar meer om aan te geven hoe beroerd ik die Nexen banden vind. Bij droogweer gaat t wel, maar zodra er iets van vocht op de weg is zijn ze echt niet thuis. Geloof direct dat je met goede winterbanden op wintersport prima grip hebt (en met een fatsoenlijk merk zomerbanden ook gewoon op de weg trouwens). De Kona is leuk maar ook weer niet zo'n racemonster dat ie met fatsoenlijk banden de limieten weet te vinden
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Er zijn absoluut betere banden dan de standaard Nexen maar wanneer je gewoon normaal rijdt doen ze het prima bij regen en nat wegdek.Crazy D schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Geen EV's, maar bedoel maar meer om aan te geven hoe beroerd ik die Nexen banden vind. Bij droogweer gaat t wel, maar zodra er iets van vocht op de weg is zijn ze echt niet thuis. Geloof direct dat je met goede winterbanden op wintersport prima grip hebt (en met een fatsoenlijk merk zomerbanden ook gewoon op de weg trouwens). De Kona is leuk maar ook weer niet zo'n racemonster dat ie met fatsoenlijk banden de limieten weet te vinden
Ik kan het weten want ik heb ze namelijk zelf ook. En geloof mij, bij griploze banden had ik allang andere gehad.
Geef je te veel stroom geven dan verliezen de Nexen inderdaad grip maar aanpassen aan de omstandigheden lost dat op.
Mogelijk dat ze in combinatie met lage temperaturen zeer slecht gaan presenteren maar die ervaring kan ik niet delen omdat ik in die maanden op winterbanden rijd.
Voor sommige chauffeurs maar vooral voor andere weggebruikers is het juist fijn dat er Nexen banden bestaan
Bijzonder. De Nexen's die er bij mij onder zaten kun je inderdaad omschrijven als 'griploos' bij vochtig wegdek. Je ging alle kanten op, ook bij aaien van het stroompedaal. Het werd wel iets beter na verloop van tijd.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:23:
[...]
Er zijn absoluut betere banden dan de standaard Nexen maar wanneer je gewoon normaal rijdt doen ze het prima bij regen en nat wegdek.
Ik kan het weten want ik heb ze namelijk zelf ook. En geloof mij, bij griploze banden had ik allang andere gehad.
Geef je te veel stroom geven dan verliezen de Nexen inderdaad grip maar aanpassen aan de omstandigheden lost dat op.
Mogelijk dat ze in combinatie met lage temperaturen zeer slecht gaan presenteren maar die ervaring kan ik niet delen omdat ik in die maanden op winterbanden rijd.
Voor sommige chauffeurs maar vooral voor andere weggebruikers is het juist fijn dat er Nexen banden bestaan
En dankzij corona zo weinig gereden, dat de situaties waarin de mindere grip (laat ik het dan zo maar noemen...) voorkomt, ook zo weinig was dat dat ook geen probleem was de afgelopen 1,5 jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Crazy D op 02-01-2022 17:28 ]
Exact expert nodig?
Tjah in de F1 hoor je ze ook weleens klagen dat een setje banden ruk is. Misschien zat er een batch bij Nexen die net even wat minder lekker was.daemonix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:25:
[...]
Bijzonder. De Nexen's die er bij mij onder zaten kun je inderdaad omschrijven als 'griploos' bij vochtig wegdek. Je ging alle kanten op, ook bij aaien van het stroompedaal. Het werd wel iets beter na verloop van tijd.
Exact expert nodig?
Absoluut en sport mode is soms even leuk maar merendeel van de tijd niet.daemonix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:23:
[...]
De Nexen's zijn bij mij door de leasemaatschappij vervangen, ze hadden al veel meer klachten daarover gekregen. Scheelt een slok op een borrel. Maar inderdaad is het koppel en het vermogen bijzonder hoog voor een voorwiel aangedreven auto. Beheersing van het stroompedaal wordt gevraagd. Eco mode helpt, sport mode niet.
Als je dagelijks in sport mode rijdt dan is Nexen de verkeerde keuze.
Het nadeel/voordeel van Nexen is dat ze niet hard slijten in vergelijk met andere merken.
Ik doe er inmiddels ook al veel te lang mee en oproken kan ik niet over mijn hart krijgen. Dat wil ik de rest van de auto ook niet aandoen.
Voor wie het leuk vindt, Zoek een verlaten droge weg en zet al je veiligheidssystemen maar eens echt uit. Wanneer je dan stroom geeft blijft de auto op zijn plek staan met spinnende voorwielen zonder dat de auto maar een centimeter vooruit komt
Dan weet je ook gelijk wat er met oproken wordt bedoeld.
Ja ik heb het vaker gelezen maar kan het zelf echt niet beamen.daemonix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:25:
[...]
Bijzonder. De Nexen's die er bij mij onder zaten kun je inderdaad omschrijven als 'griploos' bij vochtig wegdek. Je ging alle kanten op, ook bij aaien van het stroompedaal. Het werd wel iets beter na verloop van tijd.
Je zou bijna gaan denken dat er verschillende soorten Nexen in omloop zijn.
Bij een aantal bandenboeren heb ik er wel eens naar geïnformeerd maar die (h)erkennen het ook niet.
Deze bandentest wijst echter uit dat het niet de aller beste banden zijn. Voor mij genoeg om hierna zeker geen Nexen te nemen omdat het veel beter kan. Ik zou ook niet weten waar in Nederland Nexen te koop zijn
https://www.tyrereviews.c...Inch-Summer-Tyre-Test.htm
Nog stiller met een ander merk banden zou voor mij de grootste winst zijn.
Tegen die tijd dan ik moet vervangen zijn er vast weer stillere EV banden.
Inderdaad en dat idee heb ik ook. Je hoort er namelijk in dit topic alleen een enkeling over.Crazy D schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:28:
[...]
Misschien zat er een batch bij Nexen die net even wat minder lekker was.
Merendeel zal tevreden met hun Nexen zijn.
Ik verwacht dat blokkeren inderdaad niet gaat lukken, immers gaat regenereren over vermogen en dat is 0 bij 0 rpm. Frictieremmen gaat over kracht.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Maar dat zorgt er nog steeds niet voor dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren.
Het is nuttiger (en veiliger) om met een versnellingsmeter (app) de maximale vertraging die je met regenereren kan halen te meten.
Als je ook de massa weet, kan je daar de benodigde grip mee uitrekenen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De Kona kan met 150kW regenereren, dat is meer dan voldoende om je wielen te blokkeren. Ze slippen immers toch ook met 150kW, als je ze aandrijft. (ok, het gewicht van de auto verplaatst door het remmen, maar 150kW is nog steeds meer dan voldoende).Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Maar dat zorgt er nog steeds niet voor dat bij regeneratief remmen de wielen kunnen blokkeren.
Zoals gezegd ga ik het voor je uitproberen door bij alleen regeneratief remmen onderstuur te generen.
Dan ga ik nog een stapje verder door de wielen te proberen laten blokkeren door regeneratief te remmen.
Ik ga serieus mijn best doen maar eigenlijk weet ik nu al dat dit niet gaat lukken.
Ga je het zelf ook proberen en laat je ons de uitkomst weten?
Huh, de motor draait toch als je regeneratief remt? (er zit geen versnellingsbak tussen, het is echt de motor die het remmende vermogen produceert)Proton_ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:05:
[...]
Ik verwacht dat blokkeren inderdaad niet gaat lukken, immers gaat regenereren over vermogen en dat is 0 bij 0 rpm. Frictieremmen gaat over kracht.
Of je nu met je remblokken het wiel vertraagt, of met de motor die aan het einde van de as zit maakt niet uit.
Misschien word het hier iets duidelijker hoe een AC motor en regeneratief remmen werkt.
YouTube: How does Regenerative Braking Work? - Electric car Braking Explained
YouTube: Optimal Regenerative Braking, Explained (episode 14)
Proton_ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:52:
[...]
offtopic:
waar haal jij met minder dan 3 maanden levertijd nu een rpi?
oh ja, die dingen hebben last van chiptekort, mischien Marktplaats?
Een blokkerend wiel staat stil, dacht ik. Een slippend wiel kan nog wel draaien (maar te snel of langzaam).
Een elektromotor kan je stil houden/blokkeren (eenvoudig voorbeeld: dc aan een synchrone motor geven) maar dat kost vermogen/energie door verliezen; je kan er richting nul rpm geen vermogen meer uit halen (1/2mv²; v=0). Het wordt dan een beetje semantisch of blokkeren nog onder regeneratief remmen valt
Dat zou inderdaad zo zijn als beide voorwielen vast aan de motor zitten. In dat geval zou de motor ook stil staan als 1 wiel stil staat, maar er zit een differentieel tussen. Ik moet er nog eens in duiken wat er precies met het differentieel gebeurd, onder regeneratie als 1 wiel op glas ijs staat en het andere wiel gewoon grip. De reden van mijn stelligheid is dat 1 van de onderdelen van ESP is om het effect tegen te gaan, dat is er niet voor niks.Proton_ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:37:
@maarten_NL auto's zijn niet mijn vak of hobby, dus misschien zit ik er qua terminologie naast. Elektrotechniek is meer mijn ding
Een blokkerend wiel staat stil, dacht ik. Een slippend wiel kan nog wel draaien (maar te snel of langzaam).
Een elektromotor kan je stil houden/blokkeren (eenvoudig voorbeeld: dc aan een synchrone motor geven) maar dat kost vermogen/energie door verliezen; je kan er richting nul rpm geen vermogen meer uit halen (1/2mv²; v=0). Het wordt dan een beetje semantisch of blokkeren nog onder regeneratief remmen valt
Je theorie sluit niet aan op deze werkelijkheid.maarten_NL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:02:
[...]
De Kona kan met 150kW regenereren, dat is meer dan voldoende om je wielen te blokkeren. Ze slippen immers toch ook met 150kW, als je ze aandrijft. (ok, het gewicht van de auto verplaatst door het remmen, maar 150kW is nog steeds meer dan voldoende).
[...]
Huh, de motor draait toch als je regeneratief remt? (er zit geen versnellingsbak tussen, het is echt de motor die het remmende vermogen produceert)
Of je nu met je remblokken het wiel vertraagt, of met de motor die aan het einde van de as zit maakt niet uit.
Misschien word het hier iets duidelijker hoe een AC motor en regeneratief remmen werkt.
YouTube: How does Regenerative Braking Work? - Electric car Braking Explained
YouTube: Optimal Regenerative Braking, Explained (episode 14)
[...]
offtopic:
oh ja, die dingen hebben last van chiptekort, mischien Marktplaats?
Ben je er in de tussentijd zelf al op uitgetrokken met de Kona en is het gelukt om alleen met regeneratief remmen onderstuur te generen of om de wielen te laten blokkeren?
Ik wel, weliswaar een kort ritje van een half uur, morgenvroeg een langere rit in de planning maar wat ik ook probeer lukt het me niet om in de hoogste stand (of in welke stand dan ook) door regeneratief remmen onderstuur te generen laat staan de wielen te laten blokkeren. Tevens geen zichtbare verschijnselen dat de elektronica ingreep.
Morgen nog maar eens proberen bij daglicht en een vellige situatie zoeken waar de elektronische hulpmiddelen uitgezet kunnen worden. Misschien dat het dan wel lukt.
YouTube: Hyundai Kona EV Rallycar - World Gravel Test Debut
Kijk maar eens wat een over- en onderstuur mogelijk is
Ik heb er nog niet in gespeeld, en zoals ik begrijp is er een stukje software voor op de PC die kan syncen met dit menu waardoor er nog meer opties komen. Zover ben ik echter nog niet.
[Streamable: https://streamable.com/bzpb38]
Meer info en andere codes/ methodes
https://www.oviradio.cz/h...adio-engineering-mode-en/
FreeReef.nl
Wie heeft je verteld dat er een HD van 128GB in zit? Bij mij zit er alleen een intern geheugen in van 128MB. Daar kun je echter geen muziek opzetten. Ook de SD is daar niet voor geschikt.Dhr.john schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:56:
Hallo allemaal wie kan er mij helpen muziek op de hd te zetten ik heb een kona gekocht en er zit een hd in van 128gb maar ik kan hem niet benaderen ze zegven het is alleen voor memos op te nemen het is toch van de zotte
Dan zal je toch van USB gebruik moeten maken voor muziek.
Streamen direct vanaf je telefoon werkt overigens ook perfect.
Die van mij waren ook waardeloos zelfs mijn vrouw had er last van. Wellicht dat het een batch was nu Michelin crossclimate erg tevreden over.Pandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Inderdaad en dat idee heb ik ook. Je hoort er namelijk in dit topic alleen een enkeling over.
Merendeel zal tevreden met hun Nexen zijn.
Volgens mij zit er 128MB aan geheugen in en niet GB.Dhr.john schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:56:
Hallo allemaal wie kan er mij helpen muziek op de hd te zetten ik heb een kona gekocht en er zit een hd in van 128gb maar ik kan hem niet benaderen ze zegven het is alleen voor memos op te nemen het is toch van de zotte
@maarten_NLPandarrama schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Je theorie sluit niet aan op deze werkelijkheid.
Ben je er in de tussentijd zelf al op uitgetrokken met de Kona en is het gelukt om alleen met regeneratief remmen onderstuur te generen of om de wielen te laten blokkeren?
Ik wel, weliswaar een kort ritje van een half uur, morgenvroeg een langere rit in de planning maar wat ik ook probeer lukt het me niet om in de hoogste stand (of in welke stand dan ook) door regeneratief remmen onderstuur te generen laat staan de wielen te laten blokkeren. Tevens geen zichtbare verschijnselen dat de elektronica ingreep.
Morgen nog maar eens proberen bij daglicht en een vellige situatie zoeken waar de elektronische hulpmiddelen uitgezet kunnen worden. Misschien dat het dan wel lukt.
Vanmorgen heb ik een flink stuk kunnen rijden, vooral op binnendoor wegen met veel rotondes.
Uiteraard staat veiligheid te alle tijde voorop en heb ik alleen getest op plekken die ik ken, zonder andere weggebruikers in de buurt.
Ook nu weer, wat ik ook probeer het lukt me op geen enkele manier om door alleen regeneratief remmen onderstuur te creëren of laat staan de wielen te laten blokkeren. Elke stand, met of zonder flippers verliezen de banden op geen enkel moment grip simpelweg omdat daar de vertraging te geleidelijk voor is. Het lijkt haast wel dat ze daar bij Hyundai vooraf over nagedacht hebben.
Mijn snelheid werd op een gegeven moment schandalig hoog richting een rotonde maar zelfs dan blijft de Kona netjes op de weg geplakt tijdens het regeneratief remmen. Niemand die in een normale situatie zo rijdt maar zelfs aan de idioten is door Hyundai gedacht
Later op een verlaten bedrijventerrein nog wat tests gedaan met de veiligheidssystemen helemaal uit maar helaas nu ook weer geen onderstuur of blokkerende wielen door alleen regeneratief te remmen in elke stand met of zonder flippers.
Zelfs op natte bladeren geen enkele vorm van slip tijdens regeneratief remmen.
maarten_NL, je theorie is bij dezen door mij officieel busted.
Wat zijn je eigen bevindingen geweest in de werkelijkheid? Wij, in ieder geval ik, zijn natuurlijk ontzettend benieuwd hoe je dit zelf ervaren hebt.
Pandarrama in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"grimlock schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:14:
[...]
Volgens mij zit er 128MB aan geheugen in en niet GB.
Het is vandaag 3 januari 2022, dus de sepp kan weer aangevraagd worden. Ik heb vandaag het koopcontract getekend voor een nieuwe Kona en meteen de subsidie aangevraagd.
Zijn er hier meer mensen die in afwachting zijn van een nieuwe auto? Hebben jullie al een idee wanneer deze geleverd wordt?
Ik heb een 64 kwh premium in de kleur silky bronze besteld. De dealer verwacht deze in april te kunnen leveren.
grmbll
Verder is er ook nog de ABS in het spel.daemonix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:03:
Blokkeren tijdens regeneratief remmen is natuurkundig niet echt mogelijk want om het moment dat het wiel stil staat (blokkeert) wordt er niet geremd, en voor die tijd neemt het remvermogen al af (want de wielen draaien minder). Het lijkt mij een broodje aap.
Ik ga overmorgen een jonge tweedehands ophalen en zal mij daarna ook in de administratieve jungle wagenVlindertje01 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:45:
Goedemiddag allemaal,
Het is vandaag 3 januari 2022, dus de sepp kan weer aangevraagd worden. Ik heb vandaag het koopcontract getekend voor een nieuwe Kona en meteen de subsidie aangevraagd.
Zijn er hier meer mensen die in afwachting zijn van een nieuwe auto? Hebben jullie al een idee wanneer deze geleverd wordt?
Ik heb een 64 kwh premium in de kleur silky bronze besteld. De dealer verwacht deze in april te kunnen leveren.
Ik ben er ook 2 uur mee bezig geweest. Echt een ellende!gjtokkel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:07:
heb m ook net besteld. Subsidie ben ik aan het aanvragen maar ben al vanaf 10u bezig. Kom er niet door &^%&^%. Als het me eindelijk lukt koopovereenkomst te uploaden, zegt ie dat het geen koopovereenkomst is...
grmbll
Bij mij werd er niet om een koopovereenkomst gevraagd. Bij welk gedeelte van de aanvraag vragen ze erom bij jou?
Ik heb sommige pagina's meerdere keren moeten laden, hoop niet dat er iets mis is gegaan bij mij.
Heel veel succes! En veel plezier met de auto.pmiddeld schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Ik ga overmorgen een jonge tweedehands ophalen en zal mij daarna ook in de administratieve jungle wagen
er is een sepp aanvrag forum op tweakers. blijkt dat niet iedereen eennovereenkomst hoeft te uploaden. is steekproef. maar als je dat moet gaat het 100% fout. Gewoon een bug. fixen ze tussen 18 en 19... hele dag voor jan doedel bezig geweestVlindertje01 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:22:
[...]
Ik ben er ook 2 uur mee bezig geweest. Echt een ellende!
Bij mij werd er niet om een koopovereenkomst gevraagd. Bij welk gedeelte van de aanvraag vragen ze erom bij jou?
Ik heb sommige pagina's meerdere keren moeten laden, hoop niet dat er iets mis is gegaan bij mij.
En anders een nieuwe aanvraag starten. Misschien val je dan buiten de steekproef.gjtokkel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:45:
[...]
er is een sepp aanvrag forum op tweakers. blijkt dat niet iedereen eennovereenkomst hoeft te uploaden. is steekproef. maar als je dat moet gaat het 100% fout. Gewoon een bug. fixen ze tussen 18 en 19... hele dag voor jan doedel bezig geweest
Succes ermee!
Welke uitvoering heb jij besteld? En wanneer verwachten ze de auto te kunnen leveren?
heb n 64kWh fashion besteld. Met trekhaak voor de fietsen. Kleur sunset red pearl....
Zal wel ergens april worden....
[ Voor 13% gewijzigd door gjtokkel op 03-01-2022 19:00 ]
Ook gedaan, teller staat nu op 657. Installeer de eevee app en registreer je als Hyundai rijder, kost niks!Marc Groms schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:31:
[...]
757.
Gewoon de app installeren. Je wordt toegevoegd aan een lijst en zodra de teller op 0 staat wordt EEVEE beschikbaar voor Hyundai.
https://api.eeveeapp.com/referral/wrooazmrev
Reactie van een medewerker van de app:
We receive more and more Hyundai and Dacia requests from our users worldwide. We are using the in-app voting system to collect the market 'need' from our interested users. We add car brands to our product roadmap whenever we receive some green light from the car manufacturer to integrate with their data. We integrate with the raw car data fields, so that takes some development time. But that also means that you do not need any hardware to make it work.
Ja daar dacht ik ook aan. Hoe krijgen ze de informatie van mijn auto zonder module/dongle/etc? Dat moet dus ergens anders van komen via api of iets. Dus wie dat beheerd moet toestemming geven tot die data. Verder, krijgt Hyundai inzicht in de data van mijn auto als ik geen blue link heb en dus geen verbinding met de buiten wereld?Snacky817 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
Àls de teller op nul staat hebben we voorlopig nog niks aan de app.
Reactie van een medewerker van de app:
[...]
Lijkt me stug dat Hyundai toestemming geeft voor de app terwijl ze duurdere modelen met bluelink kunnen verkopen.
Ik zal een paar collega's appen ook, alles is meegenomen.
Elke Kona heeft toch bluelink, dat hebben ze toch al verkocht. En die werkt goed, alleen, de reporting is toch maar een mager beestje.s0larus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:44:
[...]
Ja daar dacht ik ook aan. Hoe krijgen ze de informatie van mijn auto zonder module/dongle/etc? Dat moet dus ergens anders van komen via api of iets. Dus wie dat beheerd moet toestemming geven tot die data. Verder, krijgt Hyundai inzicht in de data van mijn auto als ik geen blue link heb en dus geen verbinding met de buiten wereld?
Lijkt me stug dat Hyundai toestemming geeft voor de app terwijl ze duurdere modelen met bluelink kunnen verkopen.
Het is ook een beetje ’me too’. If it’s good enough for Tesla ...
Comfort uitvoering van het 2020 model niet in ieder geval. Geen menu item en ook geen mogelijkheid om te registreren via app/web. Als het er wel in zit dan was het fijn geweest om te weten hoe ik dat achteraf kan activeren.Marc Groms schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:15:
[...]
Elke Kona heeft toch bluelink, dat hebben ze toch al verkocht. En die werkt goed, alleen, de reporting is toch maar een mager beestje.
edit: Sommige landen hebben blijkbaar wel bluelink in alle modellen. In Nederland zie je in de brochure dat Comfort het niet heeft. In deze thread heeft iemand wel een Comfort Smart waar Bluelink wel in zit.
[ Voor 21% gewijzigd door s0larus op 04-01-2022 23:50 ]
Kona's van vóór 2020 hebben geen Bluelink!Marc Groms schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:15:
[...]
Elke Kona heeft toch bluelink, dat hebben ze toch al verkocht. En die werkt goed, alleen, de reporting is toch maar een mager beestje.
Werd geadverteerd als een Premium zonder warmtepomp, maar is een import uit Duitsland en daar heet die volgens mij een Fashion. Boeien verder, er zit op en aan wat ik nodig vind.
Hopelijk net zoveel plezier van als van mijn ingeleverde Ioniq 28kWh.
Heel veel plezier met je nieuwe auto!pmiddeld schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:45:
Vandaag mijn (bijna) nieuwe Kona 64 kWh opgehaald. Ben er erg tevreden mee!
Werd geadverteerd als een Premium zonder warmtepomp, maar is een import uit Duitsland en daar heet die volgens mij een Fashion. Boeien verder, er zit op en aan wat ik nodig vind.
Hopelijk net zoveel plezier van als van mijn ingeleverde Ioniq 28kWh.
[Afbeelding]