Er is best veel te vinden op internet aangezien het een bekend probleem is van de Kona EV.
Ik heb wel wat ervaring met autotechniek, alhoewel dit wel de eerste keer is dat ik met een EV aan de slag ga.
Maar even serieus, die prijzen zijn ascociaal hoog om dit te laten doen terwijl de onderdelen nog geen 300 euro in totaal kosten. Reparatie set lagers+keerringen voor de reductiebox, vloeibare pakking en wat locktide.
De aanhaal momenten baseer ik op
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10211676-0001.pdf en op ervaring.
Het lager op het kleine tandwiel van de aandrijfas maakt bij mij geluid en draait niet soepel zoals het zou moeten.
Houdt er rekening mee dat ik nog maar net 1000km heb gereden sinds het geluid mij is gaan opvallen. Met name tijdens optrekken en het regenererend uitrollen. Je hoort vanzelf een ander geluid en het is niet verstandig om hier lang mee rond te blijven rijden. Als het lager van de aandrijfas in de reductiebox echt kapot gaat, gaat het tandwiel scheef lopen. Deze levert schade op aan de tandwielen door het schuin lopen en kan deze de as van het uiteinde door de reductie kast heen duwen met als gevolg dat de reductiekastbehuizing scheurt.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de volgende filmpjes:
YouTube: Hyundai Kona Loss Of Propulsion! Failed Bearing Destroys Gearbox
YouTube: Hyundai Kona EV Gear Reduction Rebuild with new bearings.
YouTube: I Saved My Customer Thousands! Repairing Kia Niro EV Drivetrain
Zoals ik al eerder vermeldde, het demonteren van de reductiekast is mogelijk zonder de motor er compleet uit te hoeven halen. De airco leidingen en compressor zijn het lastigst, want die zijn van aluminium of staal en zijn dus niet flexibel.
Als je meer schade hebt, dus ook de lagers van de motor zelf, dan zal hij er natuurlijk wel uit moeten.
Bedankt voor de tip om de standaard magneet er uit te houden. Ik had al een magnetische aftapplug gemonteerd en zal die als enige magneet erin laten!
Pakket komt donderdag binnen dus hopelijk rijd ik zondagavond de garage weer uit, zonder lawaai.
Toevoeging: ik heb de koelvloeistof en airco dus intact kunnen houden en ook de inverter. wel moet je de wielen en aandrijfstangen demonteren, de motorsteunen en ervoor zorgen dat je de motor ondersteunt met een krik.
De auto rust nu op 4 grote bakstenen en houten blokken want ik heb maar 1 krik.
[
Voor 7% gewijzigd door
MarkieNL op 22-09-2026 20:32
]