Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 79 ... 147 Laatste
Acties:

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
@Pandarrama : Met fietsendrager en 2 elektrische fietsen(batterijen er af) was het verbruik +/- 5% hoger.
Rit was toevallig hetzelfde Workum - Slenaken vv en wind en temperatuur verschilde niet veel. (1x met fietsen en andere keer zonder)
Overigens vind ik 17,8 ook niet erg hoog voor Kona met aanhanger (schat +/- 10% meer)

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Bedankt voor de info en 5% valt me eigenlijk nog best mee. Dat had ik ik hoger verwacht en een volgende keer zal ik er zelf eens op letten.

Zonder aanhanger zit ik volgens de boordcomputer vandaag op 14,3

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

World Citizen

FreeReef.nl

@Pandarrama Thanks voor de tip! Bij mij staat ook 300kg.

En kennelijk zijn er vouwwagens <300kg, en ook aanhangertjes van rond de 100kg. Altijd fijn om te weten en eventueel eens te huren.

FreeReef.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 200 liter dakkoffer is ook 5-10% extra verbruik (sterk snelheid/windafhankelijk).
De huif van die aanhanger vervangen door een strak zeiltje kan makkelijk weer 5% winnen :)

Ik ben een keer met een Saris Grande Campioni achter een Twingo naar Nice gereden, merkte er niets van qua verbruik of weggedrag:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentandcamp.nl/saris.jpg
Al mocht die Twingo met 795 kg eigen gewicht en 43 kW maar liefst 450 kg ongeremd trekken. Dat moet je niet doortrekken naar de Kona, dan word je verdrietig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• LESA
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08-2025
robkds schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Update:
Vanmorgen bij de garage geweest en daar kregen ze het klepje ook niet open. Er is blijkbaar een motortje dat de klep vergrendelt als de auto op slot is, en dat motortje is kapot.

Vrijgeven kan alleen door de bumper eraf te halen en dat duurde te lang. Nu is dus de auto nog in de garage en hebben ze daar een nieuwe vergrendelmotor besteld. Zodra die binnen is (enkele dagen) gaan ze e.e.a. repareren. Ondertussen rij ik nu in een leenauto.

Erg knullig dat je dat klepje niet kunt ontgrendelen vanuit de motorkap.
Bij mij was het klepje een jaar geleden ook geblokkeerd. Nieuw onderdeel had een besteltijd van ruim een maand. Maar monteur liet zien hoe je het klepje toch open krijgt. Als je met je vingers hard aan het klepje trekt komt die los van een plastic palletje dat hem vasthoudt. Sluiten is hard dicht duwen. Zo ben ik de maand doorgekomen.

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
Pandarrama schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:18:
Iemand al bijgehouden wat het verbruik is met een fietsendrager+fietsen op de haak?
Ook dan stijgt het verbruik begrijpelijk fors.
Bij mij met twee mountainbikes ligt het verbruik ook zo rond 5-10% extra.

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik heb vorige week zelfs dit gehaald in een rit van Den Haag naar Arnhem. Die max 100 km/ (en een stukje file) hielp wel 😄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TpdC0JhSnwx1Hss4Y4erSk6TaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtntGJ33YVAqO0IcS79nCxRe.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:38
LESA schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Bij mij was het klepje een jaar geleden ook geblokkeerd. Nieuw onderdeel had een besteltijd van ruim een maand. Maar monteur liet zien hoe je het klepje toch open krijgt. Als je met je vingers hard aan het klepje trekt komt die los van een plastic palletje dat hem vasthoudt. Sluiten is hard dicht duwen. Zo ben ik de maand doorgekomen.
Hoe kom ik er met mijn vingers tussen, zoveel ruimte is er toch niet?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• edubennny
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2025
Bij mij gaat sinds vandaag het laadklepje niet meer open en ook mijn vingers passen niet tussen het laadklepje (2de issue binnen de eerste 10k km)
Maar als je rechtsonder begint met aan het laadklepje te trekken en zo naar boven gaat plopt hij op een gegeven moment open. Maar idd zoals eerder genoemd lijkt het motortje van de ontgrendeling niets te doen. Gelukkig is het laadklepje nu open, dus er kan wel weer geladen worden.

[ Voor 50% gewijzigd door edubennny op 13-06-2021 14:26 ]

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:54
edubennny schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:10:
Bij mij gaat sinds vandaag het laadklepje niet meer open en ook mijn vingers passen niet tussen het laadklepje (2de issue binnen de eerste 10k km)
Maar als je rechtsonder begint met aan het laadklepje te trekken en zo naar boven gaat plopt hij op een gegeven moment open. Maar idd zoals eerder genoemd lijkt het motortje van de ontgrendeling niets te doen. Gelukkig is het laadklepje nu open, dus er kan wel weer geladen worden.
Ja, dat probeerde de monteur bij mij ook (en zijn collega ook). Maar helaas kregen ze beiden het klepje niet open. Inmiddels zit er een nieuw motortje in en kan ik weer laden. Levertijd en montage: 2 werkdagen, dus dat viel gelukkig mee.
Ondertussen wel een leenauto gehad want met de resterende actieradius (150 km) nog een paar dagen woon-werk lukt me niet.

Goed man!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01 21:29

R2L

Waarom moet dit nu weer een electrisch motortje zijn wat kapot kan en niet gewoon een ouderwetse trekhandel met staalkabel zoals je vroeger bij de meeste Japanse auto's het tankklepje kon opentrekken?

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2025
R2L schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Waarom moet dit nu weer een electrisch motortje zijn wat kapot kan en niet gewoon een ouderwetse trekhandel met staalkabel zoals je vroeger bij de meeste Japanse auto's het tankklepje kon opentrekken?
ergens onder de motorkap zit toch een handeltje om de laadklep handmatig te openen?

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:54
Rick1855 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:54:
[...]

ergens onder de motorkap zit toch een handeltje om de laadklep handmatig te openen?
Nee daar kan je een laadstekker mee ontkoppelen, niet het laadklepje zelf. Helaas...

Goed man!

• edubennny
Raar maar waar, na een laadsessie werkt het klepmechanisme weer. Geen idee of het de oplossing was, maar blij dat ik er nu (nog) niet voor naar de dealer moet.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Had de 12 V accu nog wel voldoende capaciteit?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-01 11:57
Waarvoor wordt die 12v accu eigenlijk gebruikt? Ik lees vaker over problemen daarmee op dit forum.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13
basto11 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:23:
Waarvoor wordt die 12v accu eigenlijk gebruikt? Ik lees vaker over problemen daarmee op dit forum.
Voor alle onboard systemen, maar als het inderdaad klopt dat ie ook de motor van het klepje voedt dan kan het dus wel de moeite zijn om de 12v extern op te laden.

• edubennny
daemonix schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:16:
Had de 12 V accu nog wel voldoende capaciteit?
Ja, die was in orde (volgens de app). Toen ik de auto kreeg (dec 2020) was de 12V accu "niet ok", pas na een aantal ritten en toen werkte het laadklepje prima.

[ Voor 23% gewijzigd door edubennny op 17-06-2021 13:35 ]

• Supermario99
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-01 15:23
Ik moet zeggen, toch wel veel issues met mijn kona, 2020 model.
Al 2x een nieuwe 12V accu ingegaan, klepje oplaadpunt, en nu al voor de derde (!) keer dat probleem met de bijrijderstoel en gordel. Is al twee keer eerder gerepareerd, maar weer hetzelfde probleem nu dat hij blijft zeuren om een gordel terwijl er niemand zit. Ach ja, hij moet volgende week voor de eerste beurt, dan maar weer aangeven. Bij mijn vorige leasewagens echt (haast) nooit geen problemen (Ford Mondeo, Opel Ampera, Mercedes C350e)

• Jan Workum
Supermario99 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:40:
Al 2x een nieuwe 12V accu ingegaan, klepje oplaadpunt, en nu al voor de derde (!) keer dat probleem met de bijrijderstoel en gordel. Is al twee keer eerder gerepareerd, maar weer hetzelfde probleem nu dat hij blijft zeuren om een gordel terwijl er niemand zit. Ach ja, hij moet volgende week voor de eerste beurt, dan maar weer aangeven. Bij mijn vorige leasewagens echt (haast) nooit geen problemen (Ford Mondeo, Opel Ampera, Mercedes C350e)
Ja, dat is echt pech hebben. Met mijn Kona, nu bijna een jaar en 23.000km, nog geen enkel issue gehad. Met de vorige benzine auto's eigenlijk ook zelden of nooit.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Marttin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Sinds Juni 2020 ook twee keer een lege 12V accu gehad. Beide keren uitgebreid gecheckt door de dealer maar niks kunnen vinden. En een keer een afgebroken ventiel tijdens het oppompen van de banden. Omdat het een plastic stukje is kon de pechhulp niet helpen en dus afgesleept.

Verder wel heel tevreden over de wagen! Mooie actieradius; zelfs Alkmaar <-> Eindhoven retour in de winter is makkelijk te halen!

Model 64kwh Premium uit Korea.

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:30

incmve

maredana.nl

Supermario99 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:40:
Ik heb dat zelfde probleem en ook nog dat de auto spontaan 112 gaat bellen.
Over 2 weken moet ik naar de garage, een collega heeft dezelfde problemen gehad maar men heeft er weinig aan gedaan.
Standaard accu controlle (moet 24KM rijden dus de accu is redelijk vol tegen die tijd) en ze hangen hem aan de computer, na een uurtje sta je weer buiten.

Ben verder super tevreden met de auto alleen doen ze bij de dealer (naar mijn mening) te weinig met dit soort problemen.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• breukie85
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-01 20:10
incmve schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb dat zelfde probleem en ook nog dat de auto spontaan 112 gaat bellen.
Over 2 weken moet ik naar de garage, een collega heeft dezelfde problemen gehad maar men heeft er weinig aan gedaan.
Standaard accu controlle (moet 24KM rijden dus de accu is redelijk vol tegen die tijd) en ze hangen hem aan de computer, na een uurtje sta je weer buiten.

Ben verder super tevreden met de auto alleen doen ze bij de dealer (naar mijn mening) te weinig met dit soort problemen.
Ook al een keer met een lege 12v accu gestaan (even koppelen met een andere en het was gefixed) en een spontaan 112 belletje gehad. 2 weken terug eerste beurt gehad met de nodige updates en de sensor in de passagiersstoel vervangen vanwege het bekende issue. Ik kreeg hem vrijdagmiddag laat terug zonder dat er geluid uit de boxen kwam. Geen radio, navi of input via telefoon. Zaterdagochtend gebeld en kon maandag terugkomen want dan was de werkplaats open, maar aangezien we de hele week op pad moesten en geen moment hadden om langs te gaan, vond ik dat niet echt een optie. Na wat aandringen mocht ik langskomen en zou iemand van de werkplaats, die toevallig aan zijn eigen auto aan het sleutelen was, de auto even resetten. Dat verhielp het probleem en fijn dat ze die extra moeite even wilde doen.

Verder niet echt blij met de updates, er zijn een hoop dingen anders en naar mijn mening niet echt een verbetering en de software in het algemeen is niet echt super. Al vaak storingen gehad dat iets niet werkte, de auto een keer uit en weer aan loste het in de meeste gevallen wel op, maar dat is wel irritant.

Hebben hem nu bijna een jaar (Model van juli 20 uit Tsjechië) en als ie het doet is het wel een hele fijne auto om te rijden en met een prima range. De vervangende auto was een Honda Jazz Hybrid en weet nu zeker dat ik nooit meer iets met een verbrandingsmotor wil.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:14
breukie85 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Ook al een keer met een lege 12v accu gestaan (even koppelen met een andere en het was gefixed) en een spontaan 112 belletje gehad. 2 weken terug eerste beurt gehad met de nodige updates en de sensor in de passagiersstoel vervangen vanwege het bekende issue. Ik kreeg hem vrijdagmiddag laat terug zonder dat er geluid uit de boxen kwam. Geen radio, navi of input via telefoon. Zaterdagochtend gebeld en kon maandag terugkomen want dan was de werkplaats open, maar aangezien we de hele week op pad moesten en geen moment hadden om langs te gaan, vond ik dat niet echt een optie. Na wat aandringen mocht ik langskomen en zou iemand van de werkplaats, die toevallig aan zijn eigen auto aan het sleutelen was, de auto even resetten. Dat verhielp het probleem en fijn dat ze die extra moeite even wilde doen.

Verder niet echt blij met de updates, er zijn een hoop dingen anders en naar mijn mening niet echt een verbetering en de software in het algemeen is niet echt super. Al vaak storingen gehad dat iets niet werkte, de auto een keer uit en weer aan loste het in de meeste gevallen wel op, maar dat is wel irritant.

Hebben hem nu bijna een jaar (Model van juli 20 uit Tsjechië) en als ie het doet is het wel een hele fijne auto om te rijden en met een prima range. De vervangende auto was een Honda Jazz Hybrid en weet nu zeker dat ik nooit meer iets met een verbrandingsmotor wil.
Lollig, kom net terug van de garage met hetzelfde issue; geluid is niet meer te bedienen. Alleen hard of uit. Mijn vrouw moest met de auto weg dus geen tijd om terug te gaan. Maar even gebeld hoe zij dat fixen, toen kreeg ik een verhaal over dat ze de minpool van de accu er dan even af halen. Morgen natuurlijk niemand beschikbaar dus ik ga maar ff zelf sleutelen morgen. Wat een armoei zeg.
Verder hebben ze het interieur filter vervangen en een blaadje in de fan laten vallen. Allemaal zaken die ze zelf ook kunnen constateren. Suf om de auto zo terug te geven.
En tenslotte ook nog na de update de auto terug geven met alles op 100% opladen terwijl ik een brief heb gekregen van Hyundai dat het uit voorzorg op 90% moet (wat ik dan eerlijk gezegd in de praktijk wel met een paar korrels zout neem als ik ver op pad moet.
Geen goede beurt gemaakt dus dit keer, lijkt of het ze niet echt boeit allemaal. Upside was wel dat ie weer netjes gewassen was :)

• breukie85
Marko72 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Lollig, kom net terug van de garage met hetzelfde issue; geluid is niet meer te bedienen. Alleen hard of uit. Mijn vrouw moest met de auto weg dus geen tijd om terug te gaan. Maar even gebeld hoe zij dat fixen, toen kreeg ik een verhaal over dat ze de minpool van de accu er dan even af halen. Morgen natuurlijk niemand beschikbaar dus ik ga maar ff zelf sleutelen morgen. Wat een armoei zeg.
Verder hebben ze het interieur filter vervangen en een blaadje in de fan laten vallen. Allemaal zaken die ze zelf ook kunnen constateren. Suf om de auto zo terug te geven.
En tenslotte ook nog na de update de auto terug geven met alles op 100% opladen terwijl ik een brief heb gekregen van Hyundai dat het uit voorzorg op 90% moet (wat ik dan eerlijk gezegd in de praktijk wel met een paar korrels zout neem als ik ver op pad moet.
Geen goede beurt gemaakt dus dit keer, lijkt of het ze niet echt boeit allemaal. Upside was wel dat ie weer netjes gewassen was :)
Ja jammer dat ze dat zelf niet even controleren en meteen fixen. Wat hij met resetten precies heeft gedaan weet ik niet, maar was in ieder geval in 2 minuten klaar. De mijne kwam ook netjes gewassen terug, alleen niet opgeladen, maar was dan nog aardig vol. Wat ik ook wel bijzonder vond was dat de verkopers echt geen idee hadden, ook niet van de nieuwe updates. Lijkt me toch handig om te weten wat je verkoopt.

• Marko72
breukie85 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Ja jammer dat ze dat zelf niet even controleren en meteen fixen. Wat hij met resetten precies heeft gedaan weet ik niet, maar was in ieder geval in 2 minuten klaar. De mijne kwam ook netjes gewassen terug, alleen niet opgeladen, maar was dan nog aardig vol. Wat ik ook wel bijzonder vond was dat de verkopers echt geen idee hadden, ook niet van de nieuwe updates. Lijkt me toch handig om te weten wat je verkoopt.
Dat de verkoper alleen foldertjes voorleest vind ik niet zo erg. Dat een monteur de auto terug geeft met niet door Hyundai geadviseerde laadsettings is wel kwalijk.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01
Ik heb 35k op de teller staan en met mijn 64 kWh accu heb ik bij zomerse dagen (25+) maar een bereik van nog geen 400km. Vorig jaar zat ik in de zomer na het opladen rond de 450km.

Heb hooguit maar 5x bij een DC lader gestaan, de rest doe ik thuis op 3,6 kw..

Of het algoritme is brak of mn accu gaat achteruit.. Dan ben ik blij dat er een nieuwe accu in komt met de terugroep actie.

Iemand anders ook gemerkt dat zn bereik is afgenomen t.o.v. voorgaande jaren in de zomer?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

@peak de GoM zegt echt niks over de staat van je accu. Het is puur een schatting op basis van je afgelopen ritten. Mogelijk rijd je nu iets minder zuinig dan voorheen. Dat kan aan je gemiddelde snelheid, de windrichting, de temperatuur, etc liggen.
Rijd eens wat ritten minder hard en ineens is je accu “gerepareerd” ;)

• nessio
ik zit op 25k, 1,5 jaar oud en met 90% lading zit ik op 409 zonder en 396 met klimaat op "auto"
Ik rij voor meer dan 95% op snelwegen met 110 op teller. (vooral in het Noorden, veel wind )
Geen degeneratie te merken.

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 19-06-2021 10:45 ]

• MaxLaadvermogen
  • Laatst online: 21:42
Ik doe niets anders dan vorige zomer, rij altijd met dezelfde instellingen (Comfort, airco 'Auto' dimlicht aan), laad thuis of op werk gewoon op tot 100% en heb nog nooit een volledige snellaad-sessie gedaan. Wat anders is ten opzichte van vorige zomer is dat ik de grote update heb gehad (waardoor o.a. de range zou moeten toenemen) en dat ik nu in plaats van de waardloze Nexen op Michelin Premacy rijd (wat ook positef zou moeten zijn voor de range). Maar.. ik heb dit jaar werkelijk nog nite één keer de range die ik vorige zomer gewoonlijk zag na (thuis) laden gezien. Ik kom niet boven de 410-415 km (vorig jaar haalde ik wel eens de 440) in de BlueLink app met de kabel aangesloten - zodra ik de kabel afkoppel om te gaan rijden staat mijn range al onder de 400 km. De 'belofte' van ranges tot wel 480 km moet nog uitkomen....

[ Voor 3% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 21-06-2021 08:39 ]

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-01 09:56
MaxLaadvermogen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:38:
Ik doe niets anders dan vorige zomer, rij altijd met dezelfde instellingen (Comfort, airco 'Auto' dimlicht aan), laad thuis of op werk gewoon op tot 100% en heb nog nooit een volledige snellaad-sessie gedaan. Wat anders is ten opzichte van vorige zomer is dat ik de grote update heb gehad (waardoor o.a. de range zou moeten toenemen) en dat ik nu in plaats van de waardloze Nexen op Michelin Premacy rijd (wat ook positef zou moeten zijn voor de range). Maar.. ik heb dit jaar werkelijk nog nite één keer de range die ik vorige zomer gewoonlijk zag na (thuis) laden gezien. Ik kom niet boven de 410-415 km (vorig jaar haalde ik wel eens de 440) in de BlueLink app met de kabel aangesloten - zodra ik de kabel afkoppel om te gaan rijden staat mijn range al onder de 400 km. De 'belofte' van ranges tot wel 480 km moet nog uitkomen....
Als jouw auto onder de accu recall valt, staat het max. laadpercentage veiligheidshalve op 90%. Dan heb je dus per saldo ook een lager bereik.

• MaxLaadvermogen
gtabak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Als jouw auto onder de accu recall valt, staat het max. laadpercentage veiligheidshalve op 90%. Dan heb je dus per saldo ook een lager bereik.
Ik heb geen bericht gehad over een noodzakelijke accu recall en alle laad-percentages zet ik handmatig op 100% (behalve snelladen, deze zet ik op 90%).
Mij accu laadt ook (volgens de display weergave) op tot 100% (en stopt niet bij 90%).

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2025
Je zal de oorzaak toch echt bij jezelf moeten zoeken. Rijgedrag... de GOM maakt gewoon een inschatting van jouw rijgedrag de afgelopen ritten en huidige omgevings variabelen etc. en dat is het dan ook, een schatting.

Ga maar eens een paar dagen max 90 rijden, trek op als een opatje en dat soort acties. Misschien haal je dan de 500 wel op de GOM met 100%.

Zie een paar posts terug, 100 km met 7.9 kWh als je dat volhoudt is de accu na 810 km pas leeg...

Wil je het zeker weten, dan hang je een OBD2 dongel aan je auto met car scanner of vergelijkbare app kan je gewoon je accu status uitlezen. SOH, cell voltages de hele mikmak. Laat het ons vooral weten :)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• daemonix
  • Niet online
En zet je airco minder koud en niet op automatisch. :) Fansnelheid terug naar minimum.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MaxLaadvermogen het meest eenvoudig is om de geladen kWhs te vergelijken met hoe veel de accu gevuld is.
Als hij eerder klaar is met laden, dan is je accucapaciteit inderdaad kleiner geworden.
De accu uit(laten) lezen is ook handig bij twijfel.

Komt daar niets uit, dan is er wat anders aan de hand. Kan van alles zijn, klemmende remblokken of kromme schijven bijvoorbeeld kunnen ook voor een hoger verbruik zorgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• edubennny
Helaas weigerde het laadklep mechanisme wederom dit weekend. Bij mij blijft het laadklepje voortaan standaard open staan om zeker te zijn van een volgende laadbeurt :'(

• MaxLaadvermogen
daemonix schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:22:
En zet je airco minder koud en niet op automatisch. :) Fansnelheid terug naar minimum.
Ik vraag niet om minimaal energie-verbruik en kies bewust voor comfort.
Zoals gezegd, dit doe ik vanaf de 1e dag dat ik de auto heb, mijn rijgedrag en (EV) instellingen zijn vanaf dag 1 gelijk, behalve dat ik sinds een aantal maanden 'Automatische Regeneratie' aan heb staan (die vlgs mij een positoef effect zou moeten hebben tov Regeneratie 'stand 1').

• daemonix
  • Niet online
MaxLaadvermogen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Ik vraag niet om minimaal energie-verbruik en kies bewust voor comfort.
Zoals gezegd, dit doe ik vanaf de 1e dag dat ik de auto heb, mijn rijgedrag en (EV) instellingen zijn vanaf dag 1 gelijk, behalve dat ik sinds een aantal maanden 'Automatische Regeneratie' aan heb staan (die vlgs mij een positoef effect zou moeten hebben tov Regeneratie 'stand 1').
Ik kies ook voor comfort, maar ook daarin heb je keuzes: je kunt de airco strak op 19 graden zetten (geen slimme keuze als het buiten 30+ graden C is) of op een gematigder waarde zoals 23 of zelfs 25 graden. Dat scheelt een slok op een borrel. Je kunt zien hoeveel dat scheelt in kilometers door de airco even uit te zetten. Verder speelt de snelheid veruit de grootste rol. Alles boven de 100 km/h is een energie vreter. Nu mag je in Nederland overdag niet harder, hoe verleidelijk ook om toch de snelheid op te voeren, dus als je je daaraan houdt ga je wat verbruik betreft redelijk optimaal rijden.

Ik rijd zelf altijd zoveel mogelijk met cc aan, automatisch regenereren, en scoor dik boven de 400 km, ook bij veel snelweg. Temperatuur op 23 graden, open dakje dicht (hooikoorts). Ramen ook dicht om dezelfde reden.

• MaxLaadvermogen
@deamonix : ik begrijp jouw persoonlijke keuzes voor de instellingen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik met ongewijzigde instellingen, rijgedrag en snelheid, maar wél met betere (Michelin) banden en een software update die de range zou vergroten, effectief op een lagere range uitkom dan een jaar geleden met vergelijkbare buitentemperaturen.

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2025
Op zich wel vreemd. Ik heb ook de laatste updates en Michelin er onder. Ons rijgedrag en ook airco gedrag etc. niet veranderd. Vorig jaar was ik blij met een range van even onder de 400km nu regelmatig een range van 440 tot 450km. Rijgedrag maakt wel uit. Als mij vrouw hem meeneemt (vaak 130 km/uur en snel optrekken) zakt ie tot circa 410km., maar als we dan weer regelmatig lokaal rijden stijgt hij weer snel naar ver boven de 400km. Lijkt dus wel wat anders aan de hand te zijn.
Oja, en dik 120k (!) op te teller. Dus geen degeneratie.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

• Marko72
MaxLaadvermogen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:35:
@deamonix : ik begrijp jouw persoonlijke keuzes voor de instellingen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik met ongewijzigde instellingen, rijgedrag en snelheid, maar wél met betere (Michelin) banden en een software update die de range zou vergroten, effectief op een lagere range uitkom dan een jaar geleden met vergelijkbare buitentemperaturen.
Dankzij de onderhoudsfaal van de lokale dealer zelf even de minpool van de accu los moeten koppelen. De GOM krijgt dan echt een reset. Dus ik zit nu ook weer op 485+ terwijl dat daarvoor echt niet meer dan 425 was. Lijkt toch alsof ie de afgelopen winter toch ergens mee bleef tellen. Ergo: als je blij wil worden van je GOM zoals vorige zomer dan moet je ff zijn geheugen wissen :-)

• Jan Workum
edubennny schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:52:
Helaas weigerde het laadklep mechanisme wederom dit weekend. Bij mij blijft het laadklepje voortaan standaard open staan om zeker te zijn van een volgende laadbeurt :'(
Erg vervelend, ook een beetje de vrees dat het mij ooit zal overkomen. Blijft er nu een lampje branden op het dashboard of is dat alleen als je het zwarte dekseltje vergeet?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• MaxLaadvermogen
Marko72 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Ergo: als je blij wil worden van je GOM zoals vorige zomer dan moet je ff zijn geheugen wissen :-)
En hoe doe je dat, behalve door de accu los te trekken?

• edubennny
Jan Workum schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:35:
[...]
Blijft er nu een lampje branden op het dashboard of is dat alleen als je het zwarte dekseltje vergeet?
Nee waarschuwingslampje gaat niet aan, want het zwarte palletje is ingedrukt. Dus hij is volgens het systeem dicht, als het palletje wel uit zou veren, dan was er geen probleem :P
Maar gisteren werkte het palletje weer, geen idee waarom. Mijn vorige conclusie was dat het aan het laden kon liggen, maar dat is dus niet het geval want na een laadbeurt zaterdag zat er nog geen leven in.
Na de eerste 15k laat ik er wel naar kijken, samen met de kofferbak verlichting die ik nog nooit heb zien branden.

• CopyCatz
edubennny schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:15:
[...]

Nee waarschuwingslampje gaat niet aan, want het zwarte palletje is ingedrukt. Dus hij is volgens het systeem dicht, als het palletje wel uit zou veren, dan was er geen probleem :P
Maar gisteren werkte het palletje weer, geen idee waarom. Mijn vorige conclusie was dat het aan het laden kon liggen, maar dat is dus niet het geval want na een laadbeurt zaterdag zat er nog geen leven in.
Na de eerste 15k laat ik er wel naar kijken, samen met de kofferbak verlichting die ik nog nooit heb zien branden.
Hebben ze bij de garage niet de fix gedaan met die extra padding erop?

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12-2025
MaxLaadvermogen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:35:
Je instellingen zijn dus niet hetzelfde want je hebt software updates gehad. De update waar jij het over had heeft misschien wel je range vergroot, maar de GOM die jou een schatting geeft is ondertussen ook conservatiever geworden met een update.

Ik zelf ben ook geen voorstander van die GOM.. laat zien hoeveel kWh er nog in zit en wat je huidige vergbruik is... Helaas kan je dat op je dashboard niet aanpassen.

Je kan in de rit geschiedenis etc op je dash alles resetten, wellicht reset je daarmee ook de GOM historie.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• edubennny
CopyCatz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:40:
[...]
Hebben ze bij de garage niet de fix gedaan met die extra padding erop?
Hij heeft nog geen garage gezien, dus nee (tenminste als dat niet bij aflevering is gedaan, geen idee hoe ik de extra padding kan herkennen). Hij is van December 2020 en is nog niet toe aan de eerste 15k beurt, aangezien ik hem nu niet veel gebruik leef ik met de kwaaltjes. De ESP terugroepactie heb ik ook enkel nog op de RDW site gezien (niets van de lease maatschappij).

• CopyCatz
edubennny schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Hij heeft nog geen garage gezien, dus nee (tenminste als dat niet bij aflevering is gedaan, geen idee hoe ik de extra padding kan herkennen). Hij is van December 2020 en is nog niet toe aan de eerste 15k beurt, aangezien ik hem nu niet veel gebruik leef ik met de kwaaltjes. De ESP terugroepactie heb ik ook enkel nog op de RDW site gezien (niets van de lease maatschappij).
Er is een specifiek service bulletin voor: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10172139-0001.pdf
Het lijkt erop dat die padding er dan voor zorgt dat je de klep niet te ver kan indrukken, misschien wordt daar het locking mechanisme door vernacheld anders. Ik heb zelf nog geen issues met mijn juli 2020 exemplaar.

• edubennny
CopyCatz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Het lijkt erop dat die padding er dan voor zorgt dat je de klep niet te ver kan indrukken, misschien wordt daar het locking mechanisme door vernacheld anders.
Bedankt voor de info. Ik denk niet dat het hier mee verholpen zal zijn (of voorkomen kan worden), dit zorgt voor een andere sluiting van het klepje zodat openen en sluiten beter gaat. Bij mij gaat het openen/sluiten altijd perfect, behalve dan als het hele lock mechanisme niet werkt. Dan werkt ook rechtstreekse bediening van het zwarte knopje in de laadklep niet (beweegt nog geen mm).
Je zou wel verwachten dat als dit een fix van januari is, deze in een auto van productie december wel meegenomen zou zijn. Maar het is een lease auto, dus waarschijnlijk heeft de dealer (als dit normaal door de dealer gedaan wordt) zo min mogelijk gedaan bij aflevering. En aangezien de auto van een dealer uit Leeuwarden komt en ik zelf van de omgeving Den Bosch is het geen optie om hem daar even terug te brengen :P

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@edubennny Je kan toch bij elke willekeurige dealer onderhoud/service laten doen? Of heb jij een leasemaatschappij waarbij je per se bij de dealer in Leeuwarden moet zijn?

• edubennny
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:28:
Je kan toch bij elke willekeurige dealer onderhoud/service laten doen?
Klopt, maar de problemen zijn niet dusdanig dat ik er tijd voor ga reserveren, kan prima wachten tot de eerste geplande beurt. Klepje kan gewoon met een beetje "kracht" open geplopt worden. De verlichting in de kofferruimte heeft ook geen haast en tja dat ESP dingetje schat ik ook niet erg hoog in anders had Hyundai er zelf wel achteraan gezeten.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:49:
[...]

De HUD kan me gestolen worden voor de navigatie, en een beetje fatsoenlijk toestel is tenminste net zo nauwkeurig. Ik zie met mijn oude Samsung Galaxy S9+ geen verschil, afgezien van de up-to-date navigatie ten opzichte van de jaren achterlopende ingebouwde navigatie. Kon niet eens naar mijn nieuwe huis adres navigeren met de ingebouwde navigatie.
Vandaag een iPhone 11 aangesloten, geen idee of jij dat wel een fatsoenlijk toestel vind, maar het locatie bijwerken is echt veel trager dan de ingebouwde navigatie. Bij wegrijden van een parkeerterrein is het gokken welke kant je op moet, pas als je een kant gekozen hebt en onderweg bent wordt het duidelijk of je nog moet keren of niet, met de ingebouwde navigatie ga ik altijd goed.

Let wel, ik kom meerdere keren per week op locaties waar ik verder onbekend ben, en ik heb een bijzonder slecht richtingsgevoel.

Invoegen doe je zo!

• daemonix
  • Niet online
En welke navigatie gebruik je dan? Google maps of Apple? Google maps/Android Auto is gewoon supersnel.

• edubennny
daemonix schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:27:
En welke navigatie gebruik je dan? Google maps of Apple? Google maps/Android Auto is gewoon supersnel.
Hoe kun je makkelijk Android auto nav gebruiken en toch de standaard radio gebruiken?

• daemonix
  • Niet online
Op knopje Android klikken. Radio blijft gewoon bedienbaar met knopje Radio. (Althans bij MJ2019, ik neem niet aan dat dat anders is bij nieuwere auto's).

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@daemonix ik gebruik Google maps. Vind het jammer dat jij als feit stelt dat dit 10x beter is dan de ingebouwde navigatie.

Je mag het beter vinden (om verschillende redenen) maar ik vind de gebruikerservaring minder.

En waar het voor mij vooral om ging is de handige adres zoek functie die na de laatste software update verdwenen is. Dat maakt de gebruikerservaring van de ingebouwde navigatie weer minder.

Invoegen doe je zo!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-01 12:42
Inmiddels blijf ik hoofdzakelijk Google Maps gebruiken via Android Auto. Het is ietsje omslachtig via kabel en duurt ietsje langer (en het scherm is niet 100% full screen), maar die live traffic en up-to-date map data is super handig (zeker nu in zomer met al die weg werkzaamheden). Recentelijk had ik op navigatie scherm een melding dat die ingebouwde maps zijn niet actueel (Kona 2020).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

World Citizen

FreeReef.nl

Als je de Range van je accu wat wilt spekken kun je ook een dagje Beekse Bergen dierentuin plannen. Ik heb daar die autotour gedaan zonder gas te geven (enkel rem los laten) en nu zit ik op 492km met een volle accu :). (13.9 verbruik gemiddeld nu)

Dus even een uitje plannen en dan rek je de range weer een beetje.

FreeReef.nl

• edubennny
daemonix schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:23:
Op knopje Android klikken. Radio blijft gewoon bedienbaar met knopje Radio. (Althans bij MJ2019, ik neem niet aan dat dat anders is bij nieuwere auto's).
Als ik op radio klik, dan krijg ik de radio en ben ik mijn navischerm kwijt. Druk ik op Android, dan stopt de radio en heb ik het android navi scherm.

• Usta
edubennny schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:53:
[...]

Als ik op radio klik, dan krijg ik de radio en ben ik mijn navischerm kwijt. Druk ik op Android, dan stopt de radio en heb ik het android navi scherm.
Niet op "Radio" maar op "Volume" knopje klieken om radio aan/uit zetten. Dan blijft Maps navigatie aan en er verandert niks op scherm.

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Diederik schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Vandaag een iPhone 11 aangesloten, geen idee of jij dat wel een fatsoenlijk toestel vind, maar het locatie bijwerken is echt veel trager dan de ingebouwde navigatie. Bij wegrijden van een parkeerterrein is het gokken welke kant je op moet, pas als je een kant gekozen hebt en onderweg bent wordt het duidelijk of je nog moet keren of niet, met de ingebouwde navigatie ga ik altijd goed.

Let wel, ik kom meerdere keren per week op locaties waar ik verder onbekend ben, en ik heb een bijzonder slecht richtingsgevoel.
En is dat alleen met google/apple maps? Of ook als je gewoon loopt met de kaart open? Want als jouw iphone niet snel de gps pakt ligt het daaraan natuurlijk. Op android kan ik zien wanneer hij de GPS niet pakt ook al zijn x satellieten in zicht. En als hij mij niet goed volgt door me in een andere straat te plaatsen is het voor mij gelukkig alleen een kwestie van het toestel in een figuur 8 bewegen.

Qua zoekfunctie heeft waze een mooie. Elk letter dat je erbij type focust de zoekresultaten en er zijn 10 resultaten zichtbaar tot je iets specifieks genoeg in typt. Ik vindt die van google maps slechter en kan niet vergelijken met de kona omdat ik geen navigatie pakket heb :P

• gtabak
Usta schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:23:
Inmiddels blijf ik hoofdzakelijk Google Maps gebruiken via Android Auto. Het is ietsje omslachtig via kabel en duurt ietsje langer (en het scherm is niet 100% full screen), maar die live traffic en up-to-date map data is super handig (zeker nu in zomer met al die weg werkzaamheden). Recentelijk had ik op navigatie scherm een melding dat die ingebouwde maps zijn niet actueel (Kona 2020).
Live traffic kan ook met de ingebouwde navigatie!

• CopyCatz
gtabak schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:33:
[...]

Live traffic kan ook met de ingebouwde navigatie!
En die is behoorlijk goed moet ik zeggen.

• daemonix
  • Niet online
CopyCatz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:03:
[...]

En die is behoorlijk goed moet ik zeggen.
Afgezien van de niet up-to-date kaarten dan. :P

De navigatie (van MJ2019) is gebaseerd op Tomtom voor zover ik weet, en inderdaad is die beter dan Google maps. Maar als de kaarten niet actueel zijn heb je er niet zo veel aan.

Onze losse Tomtom (wel actuele kaarten) is ook prettiger dan Google maps maar dat is helemaal omslachtig.

[ Voor 40% gewijzigd door daemonix op 25-06-2021 09:42 ]

• gtabak
daemonix schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Afgezien van de niet up-to-date kaarten dan. :P

De navigatie (van MJ2019) is gebaseerd op Tomtom voor zover ik weet, en inderdaad is die beter dan Google maps. Maar als de kaarten niet actueel zijn heb je er niet zo veel aan.

Onze losse Tomtom (wel actuele kaarten) is ook prettiger dan Google maps maar dat is helemaal omslachtig.
Klopt. Daar kunnen autofabrikanten nog wat leren van de leveranciers van losse kastjes en/of losse software. En het gekke is dat de kaartleveranciers (o.a. TomTom) wel meer en actuelere kaarten kunnen leveren. Het is allemaal een kwestie van geld, helaas zijn dit soort zaken bij autofabrikanten nog een sluitpost. Waarom geen extra abonnement op de (gratis!?) jaarlijkse update. Ik gebruik Sygic truck & camper in onze camper en die levert als optie extra updates tegen betaling.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 11:26
Diederik schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Ik gebruik een Samsung S10E en ervaar wel dat als ik nog in het bereik van m'n WIFI ben (dan wel slecht bereik) en ik de telefoon koppel en de navigatie start, het dan allemaal erg traag gaat.
Ik sluit de telefoon aan, rij een paar honder meter en met m'n stem start ik dan m'n navigatie waar ik heen wil. Dat gaat altijd super snel. Met de stem bedienen gaat ook uitstekend.

Uiteraard geen last van als ik elders dan bij m'n huis ben

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• daemonix
  • Niet online
@Ora et Labora Die ervaring had ik ook, het scheelde dat ik altijd uit een doodlopende straat weg reed en voordat ik bij een keuze moment kwam had ik al goede verbinding.

Ik vermoed dat het probleem bij @Diederik samenhangt met het gebruik van een Apple waarbij de rechten niet goed genoeg staan, iets in de trant van 'je mag alleen de GPS aanzetten als het appje wordt gestart', en dan duurt het even voordat er een fix op de GPS is. Meer rechten geven of een betere (dus Android) telefoon kopen. :P Voor de misverstaander: dat is een grap.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 25-06-2021 10:41 ]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
Vandaag een afspraak om proef te rijden met een Kona 64kw. De 39kw versie heeft hij niet staan.
Moet ik de 39kw versie linkse laten liggen, of is deze ook de moeite waard?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

Navi in de Kona is idd TomTom. Ik heb daarom ook de TomTom app gekocht omdat we nog een andere auto hebben zonder ingebouwde navi. Ik vind TomTom toch fijner dan apple maps en google maps. Maar goed, 1 en ander is ook persoonlijk natuurlijk. Gebruik de ingebouwde navi meestal vanwege de HUD aanwijzigingen, maar als ik merk dat die die niet weet waar ik moet zijn (:P), wat dankzij Corona bij mij nog nooit is voorgekomen :D, switch ik wel naar de telefoon.

@patrickt35 als het model verder hetzelfde is, is het vooral een verschil in range. Dat moet je zelf bepalen of dat handig is of niet. Als er verschil is in opties moet je kijken wat voor jou belangrijk is.

Exact expert nodig?

• Usta
Nog een punt dat verwarrend is tijdens het rijden: de toegestane snelheid kopt meestal niet meer. Overdag op snelwegen zie ik vrolijk 130km/u on HUD, terwijl op de borden langs de weg 100km/u staat. Op A9 in Amsterdam-oost zag ik zelfs 50km/u in HUD, maar die stukje van snelweg is al 2 jaar klaar en je mag 100km/u rijden.
Ik wou echt dat het mogelijk was om maps data kunnen updaten... :'(

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
patrickt35 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:00:
Vandaag een afspraak om proef te rijden met een Kona 64kw. De 39kw versie heeft hij niet staan.
Moet ik de 39kw versie linkse laten liggen, of is deze ook de moeite waard?
Ik zou hem links laten liggen ja. 64kw is toch heel wat meer range, zeker fijn als je ermee op vakantie gaat.

• edubennny
Usta schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:47:
[...]
Niet op "Radio" maar op "Volume" knopje klieken om radio aan/uit zetten. Dan blijft Maps navigatie aan en er verandert niks op scherm.
Dat werkt bij mij niet, eenmaal in Android auto is de volume knop ook voor de (media van de) telefoon en niet voor de radio

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:27
Vandaag een witte Kona 64kw Fashion gekocht😀😀

• Usta
patrickt35 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:33:
Vandaag een witte Kona 64kw Fashion gekocht😀😀
Gefeliciteerd! Ik heb precies hetzelfde uitvoering en kleur. :)

• Usta
edubennny schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Dat werkt bij mij niet, eenmaal in Android auto is de volume knop ook voor de (media van de) telefoon en niet voor de radio
Vreemd. Bij mij gaat het zo: eerst Android Auto starten en beginnen met Google Navigatie. Dan even Volume knop licht duwen en Radio gaat aan. De radio geluid is stil tijdens Google navigatie instructies.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:13
Goedenavond allen,

Sinds een dag of 10 ben ik eigenaar van een Kona electric, de 64 kWh versie. Deze is geïmporteerd uit Spanje.

Het valt me op dat het laden erg lang duurt aan een 22kW laadpaal. Ik zou in 7 uurtjes na 100% moeten kunnen, maar heb hiervoor wel meer dan 15uur nodig. Heb er zelf een laadkabel bij gekocht (16A 3-fase) maar denk dat de verkeerde geleverd is. Is er een manier waar je dat aan kunt zien?
Laadt mijn Kona zo traag omdat deze uit Spanje komt?
Of zijn er nog andere redenen waarom dit zo traag gaat.

Graag jullie input.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6YGfUJNfKU9xj_bGubhlbupDFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iizXUBETC8uqCZl11Js00TCH.jpg?f=fotoalbum_large

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 21:13
Usta schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:58:
Nog een punt dat verwarrend is tijdens het rijden: de toegestane snelheid kopt meestal niet meer. Overdag op snelwegen zie ik vrolijk 130km/u on HUD, terwijl op de borden langs de weg 100km/u staat. Op A9 in Amsterdam-oost zag ik zelfs 50km/u in HUD, maar die stukje van snelweg is al 2 jaar klaar en je mag 100km/u rijden.
Ik wou echt dat het mogelijk was om maps data kunnen updaten... :'(
De Kona leest zelf de snelheidsborden maar weet alleen niet welk van de 2 borden op de snelweg op dat moment teld.

De borden staan dus los van de navigatie software.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cxxxx71 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:52:
Goedenavond allen,

Sinds een dag of 10 ben ik eigenaar van een Kona electric, de 64 kWh versie. Deze is geïmporteerd uit Spanje.

Het valt me op dat het laden erg lang duurt aan een 22kW laadpaal. Ik zou in 7 uurtjes na 100% moeten kunnen, maar heb hiervoor wel meer dan 15uur nodig. Heb er zelf een laadkabel bij gekocht (16A 3-fase) maar denk dat de verkeerde geleverd is. Is er een manier waar je dat aan kunt zien?
Laadt mijn Kona zo traag omdat deze uit Spanje komt?
Of zijn er nog andere redenen waarom dit zo traag gaat.

Graag jullie input.[Afbeelding]
Afhankelijk van het bouwjaar zit er een 1fase 7.2 kW lader in. Die wil dus 32A, de kabel kan maar 16A en begrenst de laadpaal dus op 3x16A waar de auto maar 1x16A van kan gebruiken, oftewel 3.7 kW.
Je hebt een 32A kabel nodig, in éénfase of driefase uitvoering.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Proton_ schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Afhankelijk van het bouwjaar zit er een 1fase 7.2 kW lader in. Die wil dus 32A, de kabel kan maar 16A en begrenst de laadpaal dus op 3x16A waar de auto maar 1x16A van kan gebruiken, oftewel 3.7 kW.
Je hebt een 32A kabel nodig, in éénfase of driefase uitvoering.
Inderdaad, @Cxxxx71 kijk even hoeveel pinnen aangesloten zijn als je de laadklep opent. Als er 2 grote pennen missen heb je genoeg aan een 1x32A kabel.

• Usta
Snacky817 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:53:
[...]

De Kona leest zelf de snelheidsborden maar weet alleen niet welk van de 2 borden op de snelweg op dat moment teld.

De borden staan dus los van de navigatie software.
Ik twijfel of Kona kan TSR (Traffic Sign Recognition) via front camera gebruiken (Op snelweg waren overal 100km/u borden, maar Kona had 130 op de HUD). Ik denk dat er gewoon gebruik wordt gemaakt van de map data en die is niet actueel meer.
And the Hyundai Kona still does not have speed sign recognition – a handy licence-saving feature that is increasingly becoming standard on new cars these days. Instead, the speed warning in the Hyundai Kona relies on navigation data (on models equipped with embedded maps), which can become outdated and don’t pick up works zones.
https://www.caradvice.com...i-kona-active-2-0-review/
https://www.mapnsoft.com/.../traffic-sign-recognition

• Marko72
Usta schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Ik twijfel of Kona kan TSR (Traffic Sign Recognition) via front camera gebruiken (Op snelweg waren overal 100km/u borden, maar Kona had 130 op de HUD). Ik denk dat er gewoon gebruik wordt gemaakt van de map data en die is niet actueel meer.

[...]

Daar twijfel ik niet aan, dat doet ie prima, ook bijv bij wegwerkzaamheden die echt niet op de kaart staan. Maar zoals eerder gemeld houdt het wel op als er twee snelheden onder elkaar staan met uitleg erbij.
Netjes is dat natuurlijk niet, maar snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom dat een echt issue is, iedereen weet inmiddels toch wel dat je overdag nergens harder dan 100 mag.

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 21:13
Usta schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:41:
[...]

[...]

Dit staat op de website van Hyundai zelf:
Intelligent Speed Limit Warning (ISLW).
ISLW gebruikt de camera aan de voorzijde en de informatie van het navigatiesysteem om snelheidsborden te herkennen en geeft de snelheidslimiet en een eventueel inhaalverbod in real-time weer op het navigatiescherm en op het TFT-scherm.
Misschien moet je de functie zelf nog aanzetten. Die uitleg staat bij mijn gebruikshandleiding op pagina 5-116.
Maar niet alle versies hebben ISLW (heb zelf premium), dus daar kan het ook aan liggen.

• Usta
Snacky817 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:51:
[...]
Misschien moet je de functie zelf nog aanzetten. Die uitleg staat bij mijn gebruikshandleiding op pagina 5-116.
Maar niet alle versies hebben ISLW (heb zelf premium), dus daar kan het ook aan liggen.
Bedankt! Nu snap ik het. Ik rij zelf Kona Fashon uitvoering, en ik zie dat ISLW daar ontbreekt (wel aanwezig in Premium versie). Dat verklaard dus de verschillende ervaring dat ik en Marco72 hebben... :F

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:37:
[...]

Inderdaad, @Cxxxx71 kijk even hoeveel pinnen aangesloten zijn als je de laadklep opent. Als er 2 grote pennen missen heb je genoeg aan een 1x32A kabel.
Goede tip. en daarnaast: niet iedere paal geeft het geadverteerde vermogen!

• Cxxxx71
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:37:
[...]

Ga ik morgen even naar kijken. Bouwjaar is trouwens 2020 waardoor ik er automatisch van uit ging dat het 3 fase is.

• XBWillem
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo! In augustus ga ik met mijn Kona 64KwH naar mijn familie in Zwitserland. Welke app raden jullie aan om mijn route te plannen? Ik vind de ingebouwde navigatie niet ideaal om een route langs snellaadpunten te plannen.

En een 2e vraag: welke type station is nou het állersnelst voor deze auto?

• Cxxxx71
Lijken inderdaad 2 grote pennen te missen onderin. Jammer maar helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRFoA3_gXNM-6NjiG3QIHE2Teos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw4qcBf8LxqdXTjvKgkWOEfD.jpg?f=fotoalbum_large

• Ora et Labora
XBWillem schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:40:
Hallo! In augustus ga ik met mijn Kona 64KwH naar mijn familie in Zwitserland. Welke app raden jullie aan om mijn route te plannen? Ik vind de ingebouwde navigatie niet ideaal om een route langs snellaadpunten te plannen.

En een 2e vraag: welke type station is nou het állersnelst voor deze auto?
https://abetterrouteplanner.com/

Een DC-lader zoals Fastned, of een andere, die het maximale aanbiedt wat jouw auto kan laden.

• XBWillem
Ora et Labora schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:
[...]

https://abetterrouteplanner.com/

Een DC-lader zoals Fastned, of een andere, die het maximale aanbiedt wat jouw auto kan laden.
Dankjewel Ora et Labora. Ik ga die app proberen.

FastNed app al gecheckt, maar hoe verder je van Nederland geraakt, hoe minder beschikbaar (logisch). ABR ziet er gemakkelijk uit om laders op de route te vinden.

Vraagje: is een AC/DC lader óók goed? Is dat zo'n FastNed lader waarbij je beide stekker gebruikt?

• Ora et Labora
XBWillem schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:58:
[...]

FastNed app al gecheckt, maar hoe verder je van Nederland geraakt, hoe minder beschikbaar (logisch). ABR ziet er gemakkelijk uit om laders op de route te vinden.

Vraagje: is een AC/DC lader óók goed? Is dat zo'n FastNed lader waarbij je beide stekker gebruikt?
Er zijn in het buitenland nogal veel verschillende soorten laders. Afhankelijk van je Kona kun je met AC 1 of 3 fases laden en met DC snellader of niet (net als bij de FastNed).
Snelladers langs de snelweg zijn eigenlijk altijd (ook) DC en kun je snelladen. Mijn Kona uit 2019 kan maximaal 77 KW/H laden. Afhankelijk van de aangeboden snelheid van de snelladers, kun je dan uitrekenen hoe lang het duurt om vol te laden, neem daarbij ook de temperatuur van de Accu en dergelijken mee.
Bij een 50KW/H snellader gaat het nog prima hoor.

• breukie85
XBWillem schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Om snel te laden wil je altijd een DC lader die minimaal 100kW haalt. Daarmee laadt de auto tot 78kW. De DC laders hebben altijd een vaste kabel. Vorig jaar naar zuid Frankrijk in de buurt van Bordeaux geweest en vooral na Parijs vooral Ionity gebruikt door gebrek aan wat anders. Tussen Belgie en Parijs was het even zoeken naar eentje die het deed.

• daemonix
  • Niet online
En je wilt niet verder dan 80% laden, het laatste stuk duurt heel lang.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:47
Cxxxx71 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:46:
Lijken inderdaad 2 grote pennen te missen onderin. Jammer maar helaas

[Afbeelding]
Klopt inderdaad dus een 1 fase lader. In NL hebben de MY2020's inderdaad altijd een 3 fase lader maar bij import zeker niet. De Belgische 38 kWh versie heeft bijv ook maar 1 fase lader aan boord.

offtopic:
Gefeliciteerd!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Cxxxx71 ja duidelijk. Kabel dus inruilen voor een 1x32A en je zult in sommige gevallen 2x zo snel kunnen laden (max 7,2 kW).

• nessio
In Duitsland / Zwitserland allemaal prima ionity / fastned / plugsurfing laders (alleen niet goedkoop) Ik neem deze vrijwel altijd als ik naar Noord Italie ga.
In inderdaad niet hoger laden dan 80% tenzij echt nodig (ik laad in Duitsland 1x hoger zodat ik in Zwitserland maar 1x hoef te laden in Bellinzona, maar dan eten we ook meteen)

[ Voor 35% gewijzigd door nessio op 28-06-2021 13:10 ]

• XBWillem
nessio schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:07:
In Duitsland / Zwitserland allemaal prima ionity / fastned / plugsurfing laders (alleen niet goedkoop) Ik neem deze vrijwel altijd als ik naar Noord Italie ga.
Dank voor de tip! Ik ga opletten op Ionity en Plugsurfing.
breukie85 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Om snel te laden wil je altijd een DC lader die minimaal 100kW haalt. Daarmee laadt de auto tot 78kW. De DC laders hebben altijd een vaste kabel. Vorig jaar naar zuid Frankrijk in de buurt van Bordeaux geweest en vooral na Parijs vooral Ionity gebruikt door gebrek aan wat anders. Tussen Belgie en Parijs was het even zoeken naar eentje die het deed.
Dank! Ik heb een 2020 Kona dus qua laadsnelheid zal het niet aan de auto liggen. Heb inmiddels A Better Routeplanner al geïnstalleerd en die geeft heel mooi aan waar ik kan laden en hoe lang 't duurt. Ik heb 't minimum percentage over wel op 20% gezet, vind 10% nogal eng...

• nessio
Dan moet je meestal 1x meer laden (is ook niet erg)

• nessio
Wij rijden overigens 120/125 op de teller.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:27
Heb een nieuwe software update gekregen na een servicebeurt en de UI is echt helemaal anders. Groot nadeel is dat Apple Carplay niet meer fullscreen is. Je hebt nu altijd een splitscreen met rechts iets van weer, radio etc.

Is er nog ergens een optie om het wel weer fullscreen te krijgen die ik over het hoofd heb gezien?

• XBWillem
nessio schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:12:
Wij rijden overigens 120/125 op de teller.
Thnx! Ik had de app al ingesteld op max. snelheid 120 - ben niet van plan harder te rijden. Laast nog terug van uit het noorden van het land naar Zeeland. De dag ervoor overdag à 100 per uur, dus prima. Maar terug bij 130 per uur viel even tegen qua accu...
Pagina: 1 ... 79 ... 147 Laatste