Een keer plat staan is kapot ondanks dat testen beweerd een goede accu te zijn. Dit is bekend bij de dealers.Freddy zon schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:15:
Bij de ev 's waarvan de 12 v batterij kapot waren, was die in 1 keer kapot?
Of verminderde hij geleidelijk in vermogen?
Is ook mijn ervaring..elmo1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:37:
[...]
Een keer plat staan is kapot ondanks dat testen beweerd een goede accu te zijn. Dit is bekend bij de dealers.
Zo, gloedje nieuwe kona gekregen als vervangend vervoer van Hyundai Nederland.
Paar dagen voordat ik m gekregen heb pas op kenteken gezet.
Ze hebben dus nog een heel arsenaal klaar staan, want eerste toelating was voor de jaarwisseling. Vandaar denk ik ook de "nu nog met 8% bijtelling" reclame die te zien is op tv.
Vind het overigens wel heel erg slecht dat ze niet even het ESP terugroepactie ding gefixed hadden vóórdat ie uitgeleverd werd. Nu mag ik nog een keertje terug.
Krijg dus een gloedje nieuwe leenwagen waar direct nog een terugroepactie van open staat.
Paar dagen voordat ik m gekregen heb pas op kenteken gezet.
Ze hebben dus nog een heel arsenaal klaar staan, want eerste toelating was voor de jaarwisseling. Vandaar denk ik ook de "nu nog met 8% bijtelling" reclame die te zien is op tv.
Vind het overigens wel heel erg slecht dat ze niet even het ESP terugroepactie ding gefixed hadden vóórdat ie uitgeleverd werd. Nu mag ik nog een keertje terug.
Krijg dus een gloedje nieuwe leenwagen waar direct nog een terugroepactie van open staat.
[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 14-05-2021 23:35 ]
Heb hetzelfde probleem, laadklepje is niet meer te openen en alles geprobeerd , en ja ik doe binnen 10 sec het klepje proberen te openen. Die truc met je vingers ertussen werkt helaas niet. De ruimte aan de zijkant is nauwelijks eens 0,5 centimeter. Iets anders ertussen steken ben ik bang dat ik de boel forceer.LESA schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:22:
Sinds 2 weken een nieuw probleem. Laadklepje gaat niet meer open. Dealer kon het niet repareren en heeft de unit besteld. Zal wel weer een maand of 4 duren. Er is gelukkig een truckje. Je kunt met je vingers aan de rand het klepje open trekken. Die zit blijkbaar maar zwakjes verbonden met de open sluiten unit. Handig om te weten als je dit probleem op vakantie krijgt.
Helaas moest ik morgen om 8 uur weg voor een rit van 150 km heenreis. Mijn accu is nu nog 12% over dus dat gaat hem niet worden..... Morgen dus eerst naar de dealer
Ze moeten er dan van die pads op plakken: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10172139-0001.pdfRemco_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:23:
[...]
Heb hetzelfde probleem, laadklepje is niet meer te openen en alles geprobeerd , en ja ik doe binnen 10 sec het klepje proberen te openen. Die truc met je vingers ertussen werkt helaas niet. De ruimte aan de zijkant is nauwelijks eens 0,5 centimeter. Iets anders ertussen steken ben ik bang dat ik de boel forceer.
Helaas moest ik morgen om 8 uur weg voor een rit van 150 km heenreis. Mijn accu is nu nog 12% over dus dat gaat hem niet worden..... Morgen dus eerst naar de dealer
Das een goeie tip, morgen effe vragen of die modificatie ze bekend is. Mag hopen van wel...CopyCatz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Ze moeten er dan van die pads op plakken: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10172139-0001.pdf
Ik kan het zo gauw niet terugvinden in de manual maar volgens mij is het ook mogelijk om het laadklepje vanuit de motorkap te 'unlocken'. Of vergis ik me nu?Remco_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:23:
[...]
Heb hetzelfde probleem, laadklepje is niet meer te openen en alles geprobeerd , en ja ik doe binnen 10 sec het klepje proberen te openen. Die truc met je vingers ertussen werkt helaas niet. De ruimte aan de zijkant is nauwelijks eens 0,5 centimeter. Iets anders ertussen steken ben ik bang dat ik de boel forceer.
edit
Never mind, ik zie net dat het is om de stekker los te maken, niet om het klepje te openen.
[ Voor 6% gewijzigd door robkds op 16-05-2021 20:54 ]
Goed man!
Klopt ja, maar alleen om de stekker los te maken, doet niets op het laadklepje.robkds schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:52:
[...]
Ik kan het zo gauw niet terugvinden in de manual maar volgens mij is het ook mogelijk om het laadklepje vanuit de motorkap te 'unlocken'. Of vergis ik me nu?
edit
Never mind, ik zie net dat het is om de stekker los te maken, niet om het klepje te openen.
Edit: Net bij de garage geweest en het unlock mechanisme is dus defect. Onderdeel is morgen binnen alleen nu komt de garage met de opmerking dat ze de komende 2 weken vol zitten. Top service weer, 2 weken dus een onbruikbare auto nu omdat hij ver leeg is
[ Voor 22% gewijzigd door Remco_ op 17-05-2021 13:11 ]
Als de klep open is en het mechanisme defect: kun je de pin dan niet afzagen en een stuk tape erop om te sluiten? Dan kun je zolang verder.
Ik rijd sinds vrijdag ook een Kona (2020) en ben er super tevreden mee. Wat een verschil in geluid met mijn vorige auto (een dieseltje) en hij rijdt ook heerlijk. Het enige waar ik tegenaan loop is dat de bestuurdersinstellingen niet opgeslagen worden. Zo wil ik onder rijbaanveiligheid graag LKA uitschakelen en voor LDW kiezen, maar elke keer als je de auto start worden deze instellingen gereset.
Daarnaast valt het me op dat de instellingen van de hoogte van de HUD voor alle bestuurdersprofielen het zelfde is. Bij het bestuurdersprofiel van mijn vriendin verandert wel de radiozender en de geluidsinstellingen, maar niet de hoogte van de HUD (ze is iets kleiner dan ik).
Zijn er meer mensen in dit forum die hier last van hebben?
Daarnaast valt het me op dat de instellingen van de hoogte van de HUD voor alle bestuurdersprofielen het zelfde is. Bij het bestuurdersprofiel van mijn vriendin verandert wel de radiozender en de geluidsinstellingen, maar niet de hoogte van de HUD (ze is iets kleiner dan ik).
Zijn er meer mensen in dit forum die hier last van hebben?
Bij Lane Keep Assist stuurt de auto een beetje bij wanneer je de lijnen op de weg gaat overschrijden, bij Lane Departure Warning krijg je alleen een waarschuwing (piepje). Ik vind het niet prettig als mijn auto zelf bijstuurt, dus heb liever het piepje.
De hud is een ander verhaal. Eén van ons kan deze nu niet zien
De hud is een ander verhaal. Eén van ons kan deze nu niet zien
Het is (helaas) standaard dat instellingen van deze soort niet worden bewaard bij Hyundai. De oudere Hyundai Kona's hebben geen bestuurders profielen.
Dus daar kan ik je niet in adviseren. Ik vermoed echter dat ook deze instelling niet wordt bewaard.
Heb je nu ook automatische hoogte verstelling van de stoel? Dat hebben we wel in de Ioniq (heerlijk) maar niet in de Kona.
Heb je nu ook automatische hoogte verstelling van de stoel? Dat hebben we wel in de Ioniq (heerlijk) maar niet in de Kona.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nee, gemiste kans vind ik zelf. De stoel is volledig elektrisch verstelbaar, maar niet automatisch op bestuurdersprofiel. Zitten misschien niet de juiste sensoren (?) in de stoel. Het zit er in ieder geval niet in.
Ik heb model 2019 en gebruik LFA. Als je dan zelf over de lijn stuurt, stuurt de auto niet bij en krijg je alleen een piepje
Waarom zou je over de lijnen sturen?
Waarom zou je over de lijnen sturen?
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik heb een vraag over jullie verval in range vd Kona.
Ik heb de Kona nu een jaar en 12000 km op de teller staan.
Verbruik gemiddeld 15.5 (over de hele 12.000).
Ik rijd heel veel op 80 km wegen, ACC op 86.
In eco stand.
De range is nu Max ca. 418 km. Ook op de dagen dat de temp ca 18 graden is.
Ik vind dat wel fors lager dan in het begin (volgens mij ca 460) in een jaar tijd.
Is mijn verbruik nou zo hoog dat de range zo gezakt is of ervaren jullie ook dit verval in range?
In eco stand.
Ik vind dat wel fors lager dan in het begin (volgens mij ca 460) in een jaar tijd.
Is mijn verbruik nou zo hoog dat de range zo gezakt is of ervaren jullie ook dit verval in range?
@Miekanos dat is geen “verval”. Dit is je GoM die een schatting maakt, ligt aan je rijstijl, temperatuur, tegenwind, wegtype, etc. Het gemiddelde van de paar afgelopen ritten is bepalend.
Als je het “verval” weer wilt compenseren moet je van de zomer even heel rustig gaan rijden en snelwegen vermijden, maar is dus nergens voor nodig..
Als je het “verval” weer wilt compenseren moet je van de zomer even heel rustig gaan rijden en snelwegen vermijden, maar is dus nergens voor nodig..
Gaat wel weer omhoog met de de temperatuur. Ik heb vorig jaar 480 op de range gezien en ook wel gehaald, in de winter dook het onder de 400, en nu is het al weer 435. En ik merk dat na vol opladen het bereik nog lang op 435 blijft staat tijdens het rijden en na een tijdje pas zakt, dus ik denk dat het algoritme een beetje achter loopt bij de realiteit.Miekanos schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:49:
Ben bang dat dat nog wel een jaartje gaat duren voor ik 450+ range ga zien...
(heb het advies opgevolgd en de max laadpercentage op 90% gezet i.v.m. accu-terugroepactie...)
(heb het advies opgevolgd en de max laadpercentage op 90% gezet i.v.m. accu-terugroepactie...)
Wellicht dat het koude voorjaar een rol speelt (2 graden kouder dan vorig jaar), het aantal dagen met 18+ is namelijk op de vingers van een hand de tellen. Hier na 20.000km in 11 maanden gemiddeld 16.2 kWh/100km, voornamelijk snelwegen en rij zelden boven 100km/u en altijd in de eco stand. Zomer vorig jaar heb ik op warme dagen een paar keer standen rond de 500km op de GOM gezien, maar daar moet ik mijn best voor doen.Miekanos schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:49:
Ik heb een vraag over jullie verval in range vd Kona.
In eco stand.
Ik kreeg net een telefoontje van de dealer dat ik nog ff langs moet komen voor een terugroepactie over het laadsysteem, terwijl er bij de RDW niks meer open staat.. De importeur geeft kennelijk aan dat er nog software geüpdatet moet worden en de verbinding met de accu moet worden nagekeken. En dat terwijl ik al een gereviseerd BMS heb gekregen onlangs omdat de auto niet meer wilde laden. Zijn er meer mensen die dat deze week te horen hebben gekregen?
[ Voor 12% gewijzigd door CopyCatz op 20-05-2021 10:54 ]
Als je in de terugroep actie zit heb je dus een Koreaans model en niet de technische met de aanpassingen die voor de 480 km range zorgen? Dan ga je denk ik sowieso niet over de 450 heen?vanaalten schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:54:
Ben bang dat dat nog wel een jaartje gaat duren voor ik 450+ range ga zien...
Ik heb een Kona uit augustus 2019, dus zal denk ik inderdaad een Koreaans model zijn.CopyCatz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Als je in de terugroep actie zit heb je dus een Koreaans model en niet de technische met de aanpassingen die voor de 480 km range zorgen? Dan ga je denk ik sowieso niet over de 450 heen?
Weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik wel eens 450+ gezien. Maar kan mij vergissen. Hoe dan ook, met maximaal laden tot 90% - en dat zal wel tot minstens Q4 dit jaar zijn - denk ik niet dat ik dit jaar nog een hoge actieradius ga zien.
Hmmm hier begint de Kona weer te piepen over een spookpassagier op de bijrijdersstoel. De sensormat is al twee keer vervangen (met de tweede keer de mededeling dat het een nieuw type was dus nu kwam het goed) maar helaas weer precies hetzelfde euvel.
Gelukkig moest hij morgen toch al voor de (eerste) beurt dus kunnen ze dit gelijk verhelpen, op naar de vierde sensormat ..
Gelukkig moest hij morgen toch al voor de (eerste) beurt dus kunnen ze dit gelijk verhelpen, op naar de vierde sensormat ..
Ik heb een ergernis na de laatste update (ben 14 mei bij de dealer geweest).
De Navigatie is aangepast, maar nu mis ik de optie om 'ouderwets' een adres in te voeren, waarbij je eerst een Land kiest, dan een Plaats zoekt, dan een straat zoekt en vervolgens het huisnummer.
Die manier van adres invoeren is heel fijn als je (net als ik) dikke vingers hebt en weleens een typefout maakt. Eenmaal een land ingevoerd, kan je alleen bestaande plaatsen zoeken en eenmaal een plaats gekozen kan je alleen bestaande straten zoeken.
Na de update krijg ik 1 veld waar ik alles in moet typen en als het systeem meer opties heeft, dan krijg je een onoverzichtelijke lijst.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/yATxXAZouN3b1AKedJVkknek.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLPtGxHnk7nI9CA92G1R87B6.jpg?f=fotoalbum_large)
TLDR: help, ik wil weer ouderwets adres zoeken in mijn Kona.
De Navigatie is aangepast, maar nu mis ik de optie om 'ouderwets' een adres in te voeren, waarbij je eerst een Land kiest, dan een Plaats zoekt, dan een straat zoekt en vervolgens het huisnummer.
Die manier van adres invoeren is heel fijn als je (net als ik) dikke vingers hebt en weleens een typefout maakt. Eenmaal een land ingevoerd, kan je alleen bestaande plaatsen zoeken en eenmaal een plaats gekozen kan je alleen bestaande straten zoeken.
Na de update krijg ik 1 veld waar ik alles in moet typen en als het systeem meer opties heeft, dan krijg je een onoverzichtelijke lijst.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/yATxXAZouN3b1AKedJVkknek.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLPtGxHnk7nI9CA92G1R87B6.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat je nooit meer terug kan helaas :\ geen optie om jouw mobiel te gebruiken? Zelf zal ik nooit navigatie in van de auto gebruiken want daar heb ik te weinig controle over hoe hij moet werken plus je moet in de auto zijn om 't te gebruiken hahaDiederik schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:23:
Ik vind de ingebouwde navigatie verder heel fijn om te gebruiken, duidelijke info op de Hud, en lijkt ook wel accurater in positie dan Google maps via Carplay.s0larus schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:44:
[...]
Denk dat je nooit meer terug kan helaas :\ geen optie om jouw mobiel te gebruiken? Zelf zal ik nooit navigatie in van de auto gebruiken want daar heb ik te weinig controle over hoe hij moet werken plus je moet in de auto zijn om 't te gebruiken haha
Als er geen optie is om adres zoeken weer aan te zetten, dan ga ik mijn beklag maar eens doen bij Hyundai.
Volgens mij kan ik gewoon nog op adres zoeken. Maar ja rij nu zo weinig en al helemaal met navigatie aan...
(en dan pak ik soms uit automatisme toch Tom Tom op m'n telefoon omdat ik die in de Outlander ook moet gebruiken omdat daar sowieso geen navi zit ingebouwd).

Exact expert nodig?
Ik gebruik de ingebouwde navigatie in de auto zelden. Het is makkelijker om Google Maps via Android Auto te gebruiken en bovendien heb ik meer vertrouwen in routes dat Maps toont. Aleen als ik terug naar huis ga, dan is het sneller om gewoon Navigatie > Home kiezen en route volgen. Heel soms zoek ik ook een address via BlueLink en stuur ik naar auto om vervolgens daar navigeren.
Vind vooral de HUD's weergave handig. Zodra de apps via CarPlay dat ook kunnen aansturen is voor mij geen enkele reden om de ingebouwde navi te gebruiken. Overigens hangt het er wel vanaf waar je rijdt. In gebieden waar al 80 jaar niets is gebouwd is de ingebouwde natuurlijk gewoon prima. Probleem zit 'm altijd in wijken die nieuw zijn of waar nog veel omheen wordt gebouwd, rotondes, dat soort ellende. Ooit in Frankrijk 50 km rond gereden omdat de navigatie niet wist dat de weg totaal anders geworden is
Exact expert nodig?
@ diederik O, net zo onhandig als bij toyota. Kun je in de instellingen niet iets aanpassen?
Ik heb me al een ongeluk gezocht, maar niets gevonden om adres zoeken opnieuw te activeren.nessio schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:53:
@ diederik O, net zo onhandig als bij toyota. Kun je in de instellingen niet iets aanpassen?
Ga deze week maar eens mailen met Hyundai, verwacht er niet veel van, maar niet geschoten is altijd mis.
Sinds kort mag ik een KONA (2019) rijden, prachtig ding! Mis alleen een dingetje; op afstand zien hoe vol de auto is/of deze al klaar met laden is. Bij de nieuwere modellen gaat dat met Bluelink dacht ik, maar dat zit nog niet op dit model. Iemand een idee of ik bijvoorbeeld middels zo’n dongel dit alsnog voor elkaar kan krijgen? 🙂
Ja dat kan en dat is meermaals in dit topic beschreven. Zoek op EVNotify.
Pandarrama in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Pandarrama in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
[ Voor 32% gewijzigd door Pandarrama op 24-05-2021 10:16 ]
Ik gebruik OVMS naar volle tevredenheid om mijn 2019 Kona "slim" te maken.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Nieuwe modellen met een duurdere uitvoering* aangezien de mijne er niet mee komt. Ik heb een OVMS module gebruikt en de ODB koppeling uit z'n plaats gehaald zodat het originele kap er nog op kan zonder issue.Yeebo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:09:
Sinds kort mag ik een KONA (2019) rijden, prachtig ding! Mis alleen een dingetje; op afstand zien hoe vol de auto is/of deze al klaar met laden is. Bij de nieuwere modellen gaat dat met Bluelink dacht ik, maar dat zit nog niet op dit model. Iemand een idee of ik bijvoorbeeld middels zo’n dongel dit alsnog voor elkaar kan krijgen? 🙂
Heb je daar deze module van ca. 230 euro voor nodig?
https://shop.openenergymo...-europe-sim-ant-included/
DGTL_Magician schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:23:
Ik gebruik OVMS naar volle tevredenheid om mijn 2019 Kona "slim" te maken.
s0larus schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:27:
[...]
Nieuwe modellen met een duurdere uitvoering* aangezien de mijne er niet mee komt. Ik heb een OVMS module gebruikt en de ODB koppeling uit z'n plaats gehaald zodat het originele kap er nog op kan zonder issue.
[ Voor 8% gewijzigd door Pandarrama op 24-05-2021 18:03 ]
Pandarrama schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:02:
[...]
Ja, klopt
[...]
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Aha oke, Voor de Vgate betaalde ik 23 euro inclusief verzenden.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dEseBIf
Yep. Ik heb hem met de Right cable gekocht voor 182 pond dus iets goedkoper toen.Pandarrama schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:02:
edit: Waar ik hem voor gebruik is GPS locatie van de auto, batterij health, laad percentage, en een melding als de 12V accu leeg raakt. Beetje duur voor zoiets maar hij werkt prima en ik heb geen extra mobiel in de auto nodig voor 3G/4G zoals bij andere dongels. De bijgeleverde simkaart werkt bijna overal ter wereld, of tenminste een heel groot deel van europa voor als ik op vakantie ben.
[ Voor 35% gewijzigd door s0larus op 24-05-2021 22:34 ]
Ja, maar de VGate werkt niet zelfstandig. Daar heb je een telefoon voor nodig. Mijn primaire doel voor OVMS is ergens koffie kunnen gaan zitten drinken en weten hoe vol mijn auto is. Met de VGate moet je dan een telefoon in je auto achterlaten.Pandarrama schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:51:
Aha oke, Voor de Vgate betaalde ik 23 euro inclusief verzenden.
@Diederik vervelend, binnenkort moet ik ook naar dealer voor garantiedingetje (rubber strip bij achterspoiler komt er steeds uit) en beurt. Laden ze vast ook die stomme methode van adres zoeken.
Laat a.u.b. t.z.t. weten of de zoek optie bij jou ook is aangepast, dan weet ik of ik Hyundai moet gaan lastig vallen of mijn dealer.nessio schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:43:
@Diederik vervelend, binnenkort moet ik ook naar dealer voor garantiedingetje (rubber strip bij achterspoiler komt er steeds uit) en beurt. Laden ze vast ook die stomme methode van adres zoeken.
Ik heb wel 5 oude telefoons liggen en 1 daarvan ligt altijd in de auto. Geen omkijken naar, deze staat altijd aan en deze laad draadloos op.
Ik mijn geval werkt dit dus volledig zelfstandig en komt op hetzelfde neer.
DGTL_Magician schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:28:
[...]
Ja, maar de VGate werkt niet zelfstandig. Daar heb je een telefoon voor nodig. Mijn primaire doel voor OVMS is ergens koffie kunnen gaan zitten drinken en weten hoe vol mijn auto is. Met de VGate moet je dan een telefoon in je auto achterlaten.
Ik had die optie helaas niet maar als ik het had dan zou de Hologram sim die ze gebruiken prima uitkomen. Weinig kosten voor dat ding en automatisch saldo bijladen als het nodig is. Dit jaar heb ik zo'n 6.4MB verbruikt in totaal en het kost $0.40 per MB.Pandarrama schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
Ik heb wel 5 oude telefoons liggen en 1 daarvan ligt altijd in de auto. Geen omkijken naar, deze staat altijd aan en deze laad draadloos op.
[...]
Raar dat ik tot nu toe geen credit card afschrijvingen heb gezien want m'n saldo is nog steeds hetzelfde als vorig jaar.
@Diederik Ik laat het weten. Wij hebben allebei model 2019
Inmiddels alweer de nodige kilometers met de Kona Comfort Smart 64Kwh onderweg sinds de levering een paar maanden terug.
Komende van een VW Polo 1.0TSI/DSG (MY2016) met ACC + auto-Clima, Licht/Zicht pakket + parkeer sensoren v/a.
Heerlijk rustig zoeven en vooral de sportstand merk je idd de 400nm+Pk's t.o.v. van de Polo (was de helft).
Wegligging wel wat minder maar de auto nodigt er ook niet echt uit om stevig door de bocht te gaan.
Laden doe ik met de een publieke paal een straat verderop en dat gaat allemaal zonder problemen.
Wat dingetjes die ik mis en of opvallen.
- De verwarmbare en automatisch inklapbare spiegels + automatisch dimmende binnenspiegel (licht + zicht pakket op de Polo). Maar daar valt mee te leven en wist ik van te voren
- Elke keer de automatische Cruise control moleten aanzetten (bij Polo staat deze wel altijd aan)? Waarom in hemelsnaam?
- Middenarmsteun te laag voor mijn doen, maar inmiddels aan gewend.
- Parkeersensoren achter + camera maar geen sensoren aan de voorkant... argh. Had dan de camera wegbezuinigd of de sensoren naar voren verplaatst.
- Support voor Carplay / Android Auto, hoewel ik die nu eigenlijk zelden gebruik. Jammer dat ik de optie niet heb voor draadloos laden
- De ergonomie en knoppen op b.v. het stuur. Het zijn wel erg veel functies en was niet altijd duidelijk in het begin.
- De ventilatie en klimaat is beter geregeld in de Kona. In de Polo - ondanks de automatische regeling - was het altijd net niet, bij de Kona word het allemaal prettig geregeld en heb het idee dat er ook echt gekoeld en of verwarmd word.
Navigatie lijkt niet heel up-to-date, maar omdat ik 99/100 woon/werkverkeer doe is dat nog niet heel storend. Wacht de volgende update wel af.
Verder natuurlijk gelijk de plastic bak als frunk ingezet en de plastic achterbak in de schuur gelegd en zo de laadvloer wat lager kunnen maken.
Dan merk je dat de laadruimte t.o.v. de Polo toch wat groter en praktischer is. Ruimte onder de stoelen wat minder , maar dat is natuurlijk het ontwerp van een EV vs ICE.
Tot nu toe erg tevreden, goede range. De automatische cruise control werkt ook weer wat verfijnder als op de Polo. Is natuurlijk ook weer een generatie jonger, wat ook fijn is is het automatisch hervatten - door knop of gaspedaal - bij het stoplicht.
Verder heb ik geprobeerd m'n Home Assistant en m'n Kona aan elkaar te koppelen (via Node-Red) maar dat is me niet direct gelukt.
Zo nu ga ik even wat brandstofpassen regelen voor de reis naar Zwitserland later dit jaar...
Komende van een VW Polo 1.0TSI/DSG (MY2016) met ACC + auto-Clima, Licht/Zicht pakket + parkeer sensoren v/a.
Heerlijk rustig zoeven en vooral de sportstand merk je idd de 400nm+Pk's t.o.v. van de Polo (was de helft).
Wegligging wel wat minder maar de auto nodigt er ook niet echt uit om stevig door de bocht te gaan.
Laden doe ik met de een publieke paal een straat verderop en dat gaat allemaal zonder problemen.
Wat dingetjes die ik mis en of opvallen.
- De verwarmbare en automatisch inklapbare spiegels + automatisch dimmende binnenspiegel (licht + zicht pakket op de Polo). Maar daar valt mee te leven en wist ik van te voren
- Elke keer de automatische Cruise control moleten aanzetten (bij Polo staat deze wel altijd aan)? Waarom in hemelsnaam?
- Middenarmsteun te laag voor mijn doen, maar inmiddels aan gewend.
- Parkeersensoren achter + camera maar geen sensoren aan de voorkant... argh. Had dan de camera wegbezuinigd of de sensoren naar voren verplaatst.
- Support voor Carplay / Android Auto, hoewel ik die nu eigenlijk zelden gebruik. Jammer dat ik de optie niet heb voor draadloos laden
- De ergonomie en knoppen op b.v. het stuur. Het zijn wel erg veel functies en was niet altijd duidelijk in het begin.
- De ventilatie en klimaat is beter geregeld in de Kona. In de Polo - ondanks de automatische regeling - was het altijd net niet, bij de Kona word het allemaal prettig geregeld en heb het idee dat er ook echt gekoeld en of verwarmd word.
Navigatie lijkt niet heel up-to-date, maar omdat ik 99/100 woon/werkverkeer doe is dat nog niet heel storend. Wacht de volgende update wel af.
Verder natuurlijk gelijk de plastic bak als frunk ingezet en de plastic achterbak in de schuur gelegd en zo de laadvloer wat lager kunnen maken.
Dan merk je dat de laadruimte t.o.v. de Polo toch wat groter en praktischer is. Ruimte onder de stoelen wat minder , maar dat is natuurlijk het ontwerp van een EV vs ICE.
Tot nu toe erg tevreden, goede range. De automatische cruise control werkt ook weer wat verfijnder als op de Polo. Is natuurlijk ook weer een generatie jonger, wat ook fijn is is het automatisch hervatten - door knop of gaspedaal - bij het stoplicht.
Verder heb ik geprobeerd m'n Home Assistant en m'n Kona aan elkaar te koppelen (via Node-Red) maar dat is me niet direct gelukt.
Zo nu ga ik even wat brandstofpassen regelen voor de reis naar Zwitserland later dit jaar...
Je had dus eigenlijk de Premium moeten kiezen, dan had je alles behalve de automatisch aanspringende cc gehad. De door jou genoemde missende opties zitten daar allemaal in.
En de arm steun is nog steeds te laag in de Premium...daemonix schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:57:
Je had dus eigenlijk de Premium moeten kiezen, dan had je alles behalve de automatisch aanspringende cc gehad. De door jou genoemde missende opties zitten daar allemaal in.
Waarom zou je de ACC automatisch aan willen hebben? Dat is nog gevaarlijker dan de auto-hold automatisch aan hebben

Exact expert nodig?
Ik denk dat 'ie bedoeld 'enabled'.Crazy D schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:04:
Waarom zou je de ACC automatisch aan willen hebben? Dat is nog gevaarlijker dan de auto-hold automatisch aan hebben
Nu stap ik in, rij weg, dan eerst de ACC enablen en daarna de snelheid instellen. Twee knopjes indrukken. Terwijl ik vrijwel altijd met ACC rij, dus van mij mag die automatisch enabled zijn bij wegrijden - enkel nog niet actief.
ACC automatisch aan, is niet meer toegestaan sinds "ongeluk" Marco Bakker in een parkeergarage.
Polo automatisch? Vreemd zou niet moeten kunnen. Import auto soms uit land waar dit wel mag?
Bovendien kun je in de Kona kiezen voor cruise of limiet, daar is het knopje ook voor.
Polo automatisch? Vreemd zou niet moeten kunnen. Import auto soms uit land waar dit wel mag?
Bovendien kun je in de Kona kiezen voor cruise of limiet, daar is het knopje ook voor.
[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 28-05-2021 11:01 ]
Software bug misschien? Dat ie de snelheid niet 0/leeg heeft gemaakt bij het afsluiten van de auto waardoor hij weer op x staat bij het opstarten en toen hij in D kwam gelijk ging rijden met snelheid?nessio schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:59:
ACC automatisch aan, is niet meer toegestaan sinds "ongeluk" Marco Bakker in een parkeergarage.
Wie weet. In m'n peugeot 208 was het alleen CC en daar bleeft ie aan maar zonder snelheid tot ik die ingesteld had. Inmiddels gewend geraakt aan ACC aanzetten voordat ik de snelheid instel.
Met m'n basis uitvoering ben ik blij dat ik niet telkens de parkeersensor voorkant moet inschakelen door eerst in R te zetten... want die sensor heb ik niet
Hoe probeerden je dit te doen? Bluelinky?Eindhovenfinest schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:29:
Vraag anders hulp in t betreffende Discord of GitHub.
/f/image/CzPgcjQ0edMC7LvXFMe3qI2W.png?f=fotoalbum_large)
Ja, en toen was dus gisteravond mijn eigen laadklepje geblokkeerd. En natuurlijk niet meer los te krijgen. Vrijdagochtend ben ik bij de garage, ik ben benieuwd of ze het snel op kunnen lossen.robkds schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:52:
[...]
Ik kan het zo gauw niet terugvinden in de manual maar volgens mij is het ook mogelijk om het laadklepje vanuit de motorkap te 'unlocken'. Of vergis ik me nu?
edit
Of hebben jullie nog een gouden tip?
Goed man!
Hoe lang zijn ze bezig met een beurt?
Tja dat zal ook veel aan de dealer liggen. Wij moesten hem voor 9:00 brengen en ze belde om 14:30 dat hij weer klaar was
Ja dat heb ik normaal ook maar in dit geval wil ik het combineren met iets anders, als het nou een uurtje duurt dan kan ik wel even wachten en daarna gelijk door.
Zal de dealer eens bellen vanmiddag.
Ja de dealer bellen lijkt me het handigste, die kan je ook vertellen hoe druk het bij ze is de dag dat jij komtincmve schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:57:
Ja dat heb ik normaal ook maar in dit geval wil ik het combineren met iets anders, als het nou een uurtje duurt dan kan ik wel even wachten en daarna gelijk door.
Mijn kleine beurt duurde laatst een uurtje. Kon er op wachten.incmve schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:58:
Hoe lang zijn ze bezig met een beurt?
Had ik ook, kon er op wachten. 3 kwartier werk of zo. Het olie verversen gaat vrij snelplips schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:18:
[...]
Mijn kleine beurt duurde laatst een uurtje. Kon er op wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 02-06-2021 13:35 ]
Updates laden kan soms lang duren, vooral als het er meer zijn.
Net gebeld, ze gaven idd aan een uurtje ongeveer.
yay! 75kW gehaald vandaag bij 55% met temperatuur volgens de auto rond de 28-29 gradenelmo1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:43:
[...]
Wintermodus uitzetten boven de 10gr dan haalt hij wel de 70+ kW
Update:robkds schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:25:
[...]
Ja, en toen was dus gisteravond mijn eigen laadklepje geblokkeerd. En natuurlijk niet meer los te krijgen. Vrijdagochtend ben ik bij de garage, ik ben benieuwd of ze het snel op kunnen lossen.
Of hebben jullie nog een gouden tip?
Vanmorgen bij de garage geweest en daar kregen ze het klepje ook niet open. Er is blijkbaar een motortje dat de klep vergrendelt als de auto op slot is, en dat motortje is kapot.
Vrijgeven kan alleen door de bumper eraf te halen en dat duurde te lang. Nu is dus de auto nog in de garage en hebben ze daar een nieuwe vergrendelmotor besteld. Zodra die binnen is (enkele dagen) gaan ze e.e.a. repareren. Ondertussen rij ik nu in een leenauto.
Erg knullig dat je dat klepje niet kunt ontgrendelen vanuit de motorkap.
Goed man!
Beetje zoals wat James May had met z'n Tesla S. Hele wat onderdelen af moeten krijgen om gewoon bij de 12V aux batterij te komen. Het gemak waarmee je bij een onderdeel kan komen voor reparaties is niet een hoog genoeg op het lijstje.robkds schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:45:
[...]
Erg knullig dat je dat klepje niet kunt ontgrendelen vanuit de motorkap.
YouTube: James May's Tesla Model S has failed!
@Diederik : Beurt gehad en bij mij dezelfde aanpassing in zoeken bestemming
Had nog aan de garage gevraagd de software update niet en navigatie wel te laden.
Toch gedaan, meteen een klacht bij de dealer ingediend. Zal binnenkort die ook bij Hyundai neerleggen.
Overigens is bij de KIA E-Niro dezelde wijziging in de navigatie aangebracht.
Kennis had proef gereden in model voor wijziging. Bij aflevering nieuwe auto was bestemming zoeken net zo klote.
Had nog aan de garage gevraagd de software update niet en navigatie wel te laden.
Toch gedaan, meteen een klacht bij de dealer ingediend. Zal binnenkort die ook bij Hyundai neerleggen.
Overigens is bij de KIA E-Niro dezelde wijziging in de navigatie aangebracht.
Kennis had proef gereden in model voor wijziging. Bij aflevering nieuwe auto was bestemming zoeken net zo klote.
@nessio bedankt voor de check, weet ik in ieder geval dat ik niet gek ben. Wel een bijzondere beslissing van het software team.
De HUD kan me gestolen worden voor de navigatie, en een beetje fatsoenlijk toestel is tenminste net zo nauwkeurig. Ik zie met mijn oude Samsung Galaxy S9+ geen verschil, afgezien van de up-to-date navigatie ten opzichte van de jaren achterlopende ingebouwde navigatie. Kon niet eens naar mijn nieuwe huis adres navigeren met de ingebouwde navigatie.Diederik schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Oneens, geen info op de HUD en met mijn toestel (Pixel 3a) is de huidige locatie minder nauwkeurig/snel.
Dat kan ik ook niet in Google maps!!!
Veenmolen, Wilnis
En een relatie die al 2 jaar woont op adres : Zoete Kroonpad, Zuid-oostbeemster ook niet
Ze staan allang in het postcodeboek en de wegenlegger
Dus overal rammelt er wel wat
Veenmolen, Wilnis
En een relatie die al 2 jaar woont op adres : Zoete Kroonpad, Zuid-oostbeemster ook niet
Ik heb sinds het warme weer dat de auto gaat piepen over de passagiers gordel, vervelend maar verwacht.
Net stap ik in, zet de auto aan en ineens gaat de begint hij te bellen.
Ik dacht mijn telefoon maar die deed niks.
Krijg ik 112 alarm centrale aan de lijn🙁
Lampje van de alarm knop brand ook rood.
Mijn collega heeft dit ook al gehad met de kona, iemand anders ook al zoiets ervaren?
Net stap ik in, zet de auto aan en ineens gaat de begint hij te bellen.
Ik dacht mijn telefoon maar die deed niks.
Krijg ik 112 alarm centrale aan de lijn🙁
Lampje van de alarm knop brand ook rood.
Mijn collega heeft dit ook al gehad met de kona, iemand anders ook al zoiets ervaren?
De enige reden dat ik de HUD open heb staan is vanwege de navigatie. En dat ik dan te lui ben om 'm steeds te verbergen. Vind dat het enige echt nuttige van de HUD eigenlijk. De snelheid weet ik wel...
Exact expert nodig?
Ik hoorde gisteren dat je in Frankrijk een andere laadkabel nodig hebt, zijn er meer landen die dat hebben?
Waze is wat dat betreft sneller met updates verwerken. Duurde niet lang om mijn adres toe te voegen zodat ie 200m verder kwam naar de echte deur en niet huisnummer zonder toevoeging als default. Maar ja, gebruik wat je wilt en stuur zeker updates naar google maps voor het nieuw adresnessio schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:55:
Veenmolen, Wilnis
Geen issue gehad met laden in Frankrijk onderweg van Den Haag naar Grenoble + in de stad/omgeving daar. Je moet alleen zorgen dat je laders voor type 2 of CCS EU. In de app Chargemap zou je de filter op Type 2, eU domestic plug, Type 2 (cable attached), en Combo CCS EU kunnen zetten. Zelfde voor de rest van europa tenzij je van de muur wilt laden natuurlijk.Snacky817 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:16:
Ik hoorde gisteren dat je in Frankrijk een andere laadkabel nodig hebt, zijn er meer landen die dat hebben?
Mijn kona EV na het laden gaf er de brui aan. Check elektrical system gaf hij aan. Accu losgekoppeld en 5 minuten gewacht maar dit hielp niets. De wagen is dan naar de garage getrokken en na een software up date was het terug in orde. Mijn schoonzuster met dezelde wagen, kreeg 1 week later hetzelfde probleem. Dit was balen. ik was 9 dagen mijn auto kwijt . Mijn schoonzus haar auto was na 4 dagen terug in orde.
In sommige gebieden in Frankrijk heb je nog type 3 aansluitingen en in Italië heb je ook soms een variant van type 3. En ik meen me te herinneren dat in Parijs ook nog laadpalen staan met weer een andere aansluiting.Snacky817 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:16:
Frankrijk ken ik niet
Noord Italie klopt, type kende ik niet. Maar kan daar altijd aan de 220 bij huis laden
Noord Italie klopt, type kende ik niet. Maar kan daar altijd aan de 220 bij huis laden
Vandaag het verbruik met volle aanhanger bijgehouden en dat is zoals verwacht fors hoger.
17.8 kWh/100km aan het einde van de rit. Dit met een snelheid van 90 gps km/u.
Iemand al bijgehouden wat het verbruik is met een fietsendrager+fietsen op de haak?
Ook dan stijgt het verbruik begrijpelijk fors.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4Mmpkr72Pto0ILwr9wBqOFd.jpg?f=user_large)
Iemand al bijgehouden wat het verbruik is met een fietsendrager+fietsen op de haak?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4Mmpkr72Pto0ILwr9wBqOFd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8buLxYNhzN3SLullG6TVdFIp.jpg?f=user_large)
1. ga op je pc in browser naar je missende locatie;nessio schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:55:
Veenmolen, Wilnis
2. links boven 3 streepjes menutje;
3. 4e blokje, 3e link, "De kaart bewerken";
4. je krijgt nu wat opties:
a. bewerking voorstellen;
b. ontbrekende paats;
c. ontbrekende weg;
d. foutieve info.
Op die manier ook mijn woning op maps gekregen. Soms duurt het even, maar het werkt zeker.
Openstreetmap is daar makkelijker in, dan heb je ook gelijk een voorbeeldje die je naar maps kan linken
Succes
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Heb je geluk; die van mij ben ik al 2,5 maand kwijt.Hans Br schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:51:
Mijn kona EV na het laden gaf er de brui aan. Check elektrical system gaf hij aan. Accu losgekoppeld en 5 minuten gewacht maar dit hielp niets. De wagen is dan naar de garage getrokken en na een software up date was het terug in orde. Mijn schoonzuster met dezelde wagen, kreeg 1 week later hetzelfde probleem. Dit was balen. ik was 9 dagen mijn auto kwijt . Mijn schoonzus haar auto was na 4 dagen terug in orde.
Heb nu overigens een Kona 2020 van Hyundai NL; had 13km de teller, ondertussen stukje meer.
Ben wel benieuwd hoe lang het nog duurt.
Is het wel toegestaan om een aanhanger te trekken met een Kona?Pandarrama schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:46:
Vandaag het verbruik met volle aanhanger bijgehouden en dat is zoals verwacht fors hoger.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NEE, de Kona mag geen aanhanger trekken (check je kentekenbewijs en/of de RDW), daarom is er ook alleen een zogenaamd RMC trekhaak leverbaar (voor fietsdragers).
Dat er mensen zijn die de pin van de RMC trekhaak er af slijpen en dan een aanhanger gaan trekken is illegaal en strafbaar. Bovendien is de aanhanger dan ook niet WA verzekerd (zie de code AF op je groene kaart).
Dat er mensen zijn die de pin van de RMC trekhaak er af slijpen en dan een aanhanger gaan trekken is illegaal en strafbaar. Bovendien is de aanhanger dan ook niet WA verzekerd (zie de code AF op je groene kaart).
Vul het kenteken van je Kona hier in en je weet het https://www.rdw.nl
Bijvoorbeeld kenteken J-875-RG en zie hier het resultaat.
Bijvoorbeeld kenteken J-875-RG en zie hier het resultaat.
:strip_exif()/f/image/Eeyj6pFPSYdfrU8EpbWgNn6R.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant, ik zie dit:Pandarrama schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:38:
Vul het kenteken van je Kona hier in en je weet het https://www.rdw.nl
:strip_exif()/f/image/nRBD3oUK3b7fnf1qk16PvV2H.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan heb je pech en zul je er werk van moeten maken al dan niet richting de RDW.
Heb je wel een trekhaak?
Wil je een trekhaak?
En wil je een aanhangwagen kunnen gebruiken?
Heb je wel een trekhaak?
Wil je een trekhaak?
En wil je een aanhangwagen kunnen gebruiken?
[ Voor 11% gewijzigd door Pandarrama op 11-06-2021 13:00 ]
Oh hier ook 300kg.
Maar met zo'n lege aanhanger zit je daar toch wel op al?
Maar met zo'n lege aanhanger zit je daar toch wel op al?
MY2020 die in Tsjechië gemaakt is mag inderdaad 300kg trekken en dat staat dan idd ook op de kentekenpapiern / OVI van de RDW.
MY2019 en de MY2020 die in Korea gemaakt zijn mogen inderdaad GEEN aanhanger trekken maar enkel een fiesendrager bijv.
MY2019 en de MY2020 die in Korea gemaakt zijn mogen inderdaad GEEN aanhanger trekken maar enkel een fiesendrager bijv.
Die van mij komt inderdaad uit Korea (een van de laatste schat ik) - MY2020 geleverd in maart 2020.One-eye864 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:35:
MY2020 die in Tsjechië gemaakt is mag inderdaad 300kg trekken en dat staat dan idd ook op de kentekenpapiern / OVI van de RDW.
Mijn aanhanger weegt 120 kilo schoon aan de trekhaak,
Precies, ik ook!MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:40:
[...]
Interessant, ik zie dit:
[Afbeelding]
Zoals gezegd is dit anders bij de MY2020 uit Tsjechië