If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!
Mijn batterij was nog 49% vol toen ik startte met laden. Ik had dan ook verwacht dat de lader met circa 77KW zou laden. Dat geeft Fastned voor een Kona aan op de website. Mijn auto gaf echter 40KW als laadsnelheid aan. Dat is zo ongeveer de helft!
Ben ook bij de Hyundai dealer langs geweest. Er was echter niemand met verstand van zaken aanwezig. Volgende week word ik er over teruggebeld.
Hier misschien iemand die weet hoe dit kan?
Met de Niro heb ik de 77kW ook nog niet gehaald. 55kW is mijn “high score”. Heeft alles met de temperatuur van de accu te maken volgens mij, maar bij 49% haal de je 77kW nooit, je moet lager beginnen, bij 15/20% ofzo. Tot 40% moet je dan de max kunnen halen, maar is mij dus nog niet gelukt. Denk dat je met deze temperaturen eerst wat uurtjes moet rijden om de accu goed warm te krijgen.Heufje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:55:
Vanmiddag heb ik mijn Kona geladen bij een 175KW lader van Fastned.
Mijn batterij was nog 49% vol toen ik startte met laden. Ik had dan ook verwacht dat de lader met circa 77KW zou laden. Dat geeft Fastned voor een Kona aan op de website. Mijn auto gaf echter 40KW als laadsnelheid aan. Dat is zo ongeveer de helft!
Ben ook bij de Hyundai dealer langs geweest. Er was echter niemand met verstand van zaken aanwezig. Volgende week word ik er over teruggebeld.
Hier misschien iemand die weet hoe dit kan?

Heb de lader 76kW zien aantikken.
[ Voor 12% gewijzigd door IVIaarten op 23-02-2019 18:55 ]
Oh, inderdaad, ik zie het in het grafiekje, thanks! Ik dacht eigenlijk dat je tot 70-80% de max zou halen, maar dat is dus zeker niet zo. Binnenkort dan nog eens proberen bij legere batterij.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:45:
[...]
Met de Niro heb ik de 77kW ook nog niet gehaald. 55kW is mijn “high score”. Heeft alles met de temperatuur van de accu te maken volgens mij, maar bij 49% haal de je 77kW nooit, je moet lager beginnen, bij 15/20% ofzo. Tot 40% moet je dan de max kunnen halen, maar is mij dus nog niet gelukt. Denk dat je met deze temperaturen eerst wat uurtjes moet rijden om de accu goed warm te krijgen.
Ik ben wat testjes aan het doen om te zien of het enigszins te doen is om van de zomer naar Italië te gaan met de Kona, zonder dat ik 3 dagen onderweg ben
Ik dacht eigenlik dat de Kona wel goede temperatuur regeling had voor de batterij. Maar dat valt dan toch nog wel beetje tegen,
Hoe lang heeft die er uiteindelijk over gedaan, van 8% naar 80%?IVIaarten schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:50:
Ik heb vorige week bij mijn tripje op en neer naar Friesland de 175kW lader tussen Lelystad en Almere gebruikt. Tussen de 100 en 130 km/u gereden. Ingeplugd op 8%, opgeladen tot 80%.
Heb de lader 76kW zien aantikken.
iets minder dan 40 minuten. Herinner met net dat het naar 70% was i.p.v. 80%, zal mijn vorige post even aanpassen.Heufje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:52:
[...]
Hoe lang heeft die er uiteindelijk over gedaan, van 8% naar 80%?
Okay, dat is op zich wel netjes. Op weg naar Oostenrijk/Italië een paar keer een stop van 40 minuten is wel te doen.IVIaarten schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:55:
[...]
iets minder dan 40 minuten. Herinner met net dat het naar 70% was i.p.v. 80%, zal mijn vorige post even aanpassen.
Met pre-heat voordat je vertrekt stook je de accu al redelijk op, maar daarnaast moet je volgens mij wel een beetje doorrijden zodat er warmte vrijkomt.Heufje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:51:
[...]
Ik dacht eigenlik dat de Kona wel goede temperatuur regeling had voor de batterij. Maar dat valt dan toch nog wel beetje tegen,
Als wintermode aan staat dan zou ie ook tijdens het rijden de accu actief moeten kunnen verwarmen, maar is mij nog onduidelijk onder welke omstandigheden ie dit doet.
In de zomer speelt dit probleem volgens mij niet.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2019 19:01 ]
Voor wat betreft Tesla, denk dat er kritischer naar gekeken wordt door de hoeveelheid pre-orders die ze hebben aangenomen (incl. aanbetaling) van mensen die nog steeds wachten op de $35k versie.Divak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:08:
Ik kijk de dubbeltest van de Kona en de e-Niro.. allebei al uitverkocht voor heel 2019.. dat is in de basis toch al eigenlijk onbegrijpelijk? Tesla komt elke keer in het nieuws als er een paar modelletje minder van de band rollen, maar 12 maanden wachten op een van deze EV's is wel acceptabel? Ik had wel gedacht dat men de vraag een beetje zou kunnen voorspellen/bijbenen, zeker gezien de regels in Nederland. De I-Pace is daar ook best de mist in gegaan vind ik met veel te late leveringen. Die zal inmiddels in 2019 trouwens wel ten dode zijn opgeschreven.
Problemen met leverbaarheid waren voor de koreanen al voorzien.
Voor wat betreft de Ipace; daarvan zijn er in januari inderdaad bijna geen exemplaren meer op kenteken gezet. Er is een ERG grote lading nog in december op kenteken gezet, om te kunnen profiteren van de 4% bijtelling op het gehele bedrag. Ik gok dat ze daar de vraag nog wel even mee kunnen vullen. Vraag is verder enorm teruggezakt.
Zijn conclusie over het interieur kan ik me persoonlijk niet in vinden, de rest lijkt wel goed objectief beoordeeld, al zijn het voornamelijk inkoppertjes over de binnenruimte...Daacuso schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:47:
YouTube: Hyundai Kona Electric vs Kia e-Niro - AutoWeek Dubbeltest
Vergelijk tussen Kona en Niro.
Exponentiële vraag wereldwijd, niet alleen NL. Accuproductie is bottleneck, dat kost jaren om op te schalen. Het is hard gegaan ineens.Divak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:08:
Ik kijk de dubbeltest van de Kona en de e-Niro.. allebei al uitverkocht voor heel 2019.. dat is in de basis toch al eigenlijk onbegrijpelijk? Tesla komt elke keer in het nieuws als er een paar modelletje minder van de band rollen, maar 12 maanden wachten op een van deze EV's is wel acceptabel? Ik had wel gedacht dat men de vraag een beetje zou kunnen voorspellen/bijbenen, zeker gezien de regels in Nederland. De I-Pace is daar ook best de mist in gegaan vind ik met veel te late leveringen. Die zal inmiddels in 2019 trouwens wel ten dode zijn opgeschreven.
Alleen Tesla heeft dat goed voor elkaar, maar ja die verkopen enkel EVs
Voor wat betreft rij comfort en geluid lees ik ook verschillende berichten. Hoe is jouw ervaring kona vs niro?Hoogie2004 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:25:
[...]
Zijn conclusie over het interieur kan ik me persoonlijk niet in vinden, de rest lijkt wel goed objectief beoordeeld, al zijn het voornamelijk inkoppertjes over de binnenruimte...
If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!
Daarom laat ik bij levering ook direct andere banden er omder zettenIVIaarten schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:05:
@Daacuso I geloof dat in die test de Kona op de Nexen eco banden staat, en de E-Niro op een fatsoenlijke set. Heb over de Nexen's wel vaker gehoord dat ze meer kabaal maken.
Ik heb alleen nog een testrit ervaring met de Kona. De Niro alleen bij de dealer gezien.Daacuso schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:41:
[...]
Voor wat betreft rij comfort en geluid lees ik ook verschillende berichten. Hoe is jouw ervaring kona vs niro?
De Niro is gewoon wat groter, dus de algemene dingen zullen daarin wel gelden (zoals ook in die video aangestipt). Groter/zwaarder rijdt iets rustiger, iets stabieler.
Het grote verschil is dat Tesla steeds zegt dat ze X aantal teslas gaan maken, maar dat steeds niet halen. Musk legt de lat altijd heel erg hoog. Als er ook maar iets tegen zit dan is het al onhaalbaar.Divak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 19:08:
Van Hyundai en Kona heb ik die grote beloftes nog niet gehoord. Ze maken er gewoon X per jaar/maand en dus is er een wachttijd.
stukje verachtingsmanagement
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Overigens levert Tesla ook de 35k nog steeds niet (in Nederland minstens 47000 euro) Reden 1 : daar verdient Musk niets op. 2. Ook dan heeft hij leveringsproblemen.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Niemand met zijn gezonde verstand zal in januari 2019 een Tesla S of X (of I-pace) leasen als deze in december daarvoor nog 4% kreeg op het gehele bedrag. Dan laat je de auto maar een maandje eerder komen. Niet voor niks dat er heel veel in december al op kenteken zijn gezet door verschillende LM en deze dus nu als "voorraadauto" met 4% kunnen aanbieden.nessio schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:08:
Niet alleen de vraag naar I-pace maar ook naar Tesla S is compleet weggevallen (Tesla S nog maar 1% van januari 2018)
Het gaat over de run op dure ev ein 2018, omdat de regels in 2019 van de bijtelling is veranderdnessio schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:10:
De 2e kamer doet nu ineens moeilijk over die 4% bijtelling (omdat in 2018 meer elektriek is verkocht) Maar in 2019 zal dat behoorlijk terugvallen. tenzij iedereen ineens aan de Model 3 gaat
Vielen mij een paar puntjes op in het rijgedrag van de auto die naar mijn mening uitgelokt worden door de elektronische systemen aan boord.
Ten eerste zag ik de auto bij iedere inhaalmanoeuvre ruimschoots van tevoren naar links gaan (veel eerder dan de gemiddelde persoon zou doen). Ik kreeg echt het idee dat dit geïnitieerd wordt door de ACC die dus eigenlijk een te grote afstand houdt tot de voorganger waardoor je dus denk ik de keuze hebt tussen vroegtijdig naar links gaan of doordouwen met extra snelheid en dan waarschijnlijk allerlei gepiep aanhoren van de auto.
Tweede wat opviel een aantal maal was dat bij het inhalen wat meer snelheid werd gegenereerd om er wat sneller voorbij te komen echter tijdens de inhaal passage gingen de remlichten kort aan(vrije weg ervoor , geen andere wagens ervoor). Hierbij kreeg ik de indruk dat de auto op een te hoge regeneratie stand stond waardoor deze dus eigenlijk teveel afremt (en kort de remlichten activeert )dan handig is in een snelweg situatie met 130/140 km/u.
Nu kan het ook allemaal aan de bediening van de desbetreffende bestuurder liggen, echter het viel mij op omdat het echt meerdere keren zo ging over een spanne van 20min.
Het geeft een wat afwijkend patroon waar meerdere auto,s op de weg soms beetje schrikkerig op reageren omdat het niet verwacht wordt.
Zijn dit zaken die huidige Kona berijders kunnen bevestigen dat je manier van rijden soms door de hulpsystemen onnatuurlijk vormen aanneemt?
Everything has Pro's & Con's.....
Klinkt logisch, ik zal dan ook persoonlijk de ACC instellen op korte afstand, lange reactie tijd en auto-regeneratie om hopelijk dit een beetje tegen te gaan. Maar dit is natuurlijk niet Kona specifiek, allen die op ACC rijden zullen grotere gaten laten en eerder naar links gaan, of uberhaubt niet inhalen vermoed ik.Electrons schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:27:
Ten eerste zag ik de auto bij iedere inhaalmanoeuvre ruimschoots van tevoren naar links gaan (veel eerder dan de gemiddelde persoon zou doen). Ik kreeg echt het idee dat dit geïnitieerd wordt door de ACC die dus eigenlijk een te grote afstand houdt tot de voorganger waardoor je dus denk ik de keuze hebt tussen vroegtijdig naar links gaan of doordouwen met extra snelheid en dan waarschijnlijk allerlei gepiep aanhoren van de auto.
In het remlichten filmpje van EV Puzzle wordt duidelijk dat je remlichten alleen aan gaan bij een redelijke deceleratie. Lijkt me op de snelweg ook niet fijn rijden, dat je gelijk flink af remt op het moment dat je van het gas gaat. Ik ben benieuwd hoe de "auto-regen" stand mij gaat bevallen. Anders maar met het handje op standje 1-2 op de snelweg.Electrons schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:27:
Tweede wat opviel een aantal maal was dat bij het inhalen wat meer snelheid werd gegenereerd om er wat sneller voorbij te komen echter tijdens de inhaal passage gingen de remlichten kort aan(vrije weg ervoor , geen andere wagens ervoor). Hierbij kreeg ik de indruk dat de auto op een te hoge regeneratie stand stond waardoor deze dus eigenlijk teveel afremt (en kort de remlichten activeert )dan handig is in een snelweg situatie met 130/140 km/u.
De Morning Pride ligt momenteel in de UK te lossen. Morgen wordt ze verwacht in Rotterdam om hopelijk flink wat Kona's af te leveren!
[ Voor 3% gewijzigd door Wackerstamfer op 24-02-2019 17:35 ]
Deze bestuurder heeft de ACC waarschijnlijk inderdaad op een grote afstand staan.Electrons schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:27:
... Ik kreeg echt het idee dat dit geïnitieerd wordt door de ACC die dus eigenlijk een te grote afstand houdt tot de voorganger waardoor je dus denk ik de keuze hebt tussen vroegtijdig naar links gaan of doordouwen met extra snelheid en dan waarschijnlijk allerlei gepiep aanhoren van de auto.
...
Zijn dit zaken die huidige Kona berijders kunnen bevestigen dat je manier van rijden soms door de hulpsystemen onnatuurlijk vormen aanneemt?
De ACC zal niet zelf extra versnellen voor een inhaalactie. Dit zal ook de bestuurder zijn.
Remlichtactie aan het einde van het inhaalactie zal ook de gebruiker zijn die even de rem aantikt om de extra snelheid er weer uit te krijgen (waarschijnlijk omdat hij/zij eerder wat extra versneld heeft).
bij circa 130 op de snelweg remt de Kona al af op meer dan 100 meter van de voorganger, en dat op de kortst instelbare afstand. Inderdaad (veel) te vroeg en ik kan Electrons geen ongelijk geven dat dit best irritant kan zijn. Op een rustige weg is het overigens best prettig.IVIaarten schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:08:
[...]
Deze bestuurder heeft de ACC waarschijnlijk inderdaad op een grote afstand staan.
De ACC zal niet zelf extra versnellen voor een inhaalactie. Dit zal ook de bestuurder zijn.
Remlichtactie aan het einde van het inhaalactie zal ook de gebruiker zijn die even de rem aantikt om de extra snelheid er weer uit te krijgen (waarschijnlijk omdat hij/zij eerder wat extra versneld heeft).
Regen op 2 is voldoende om bij het loslaten van het gas even de remlichten te doen aangaan. Bestuurder zal volgens mij gewoon zijn gaspedaal lossen waarna de wagen regeneratie remt. Het is iets waar al meer mensen over geklaagd hebben, zeker op snelwegen waar mensen vaker wat versnellen en vertragen.IVIaarten schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:08:
[...]
Deze bestuurder heeft de ACC waarschijnlijk inderdaad op een grote afstand staan.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Regen moeten ze snelheidsafhankelijk maken (ik wil geen volle regeneratie-remmen op de snelweg).Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:00:
[...]
Regen op 2 is voldoende om bij het loslaten van het gas even de remlichten te doen aangaan. Bestuurder zal volgens mij gewoon zijn gaspedaal lossen waarna de wagen regeneratie remt. Het is iets waar al meer mensen over geklaagd hebben, zeker op snelwegen waar mensen vaker wat versnellen en vertragen.
Dat is dus afhankelijk van de manier waarop je het gas los laat. EV Puzzle kon ook in regen 2 door gaspedaal rustig los te laten zorgen dat de remlichten uit bleven. Liet hij het gaspedaal in één keer los dan gingen de lampen even aan. Niet ideaal natuurlijk. Wellicht kunnen ze de threshold aanpassen (zeer onwaarschijnlijk). Anders moeten we er maar mee leren rijden.Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:00:
[...]
Regen op 2 is voldoende om bij het loslaten van het gas even de remlichten te doen aangaan. Bestuurder zal volgens mij gewoon zijn gaspedaal lossen waarna de wagen regeneratie remt. Het is iets waar al meer mensen over geklaagd hebben, zeker op snelwegen waar mensen vaker wat versnellen en vertragen.
volgens mij is dat precies waar auto regen voor bedoeld is...prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:11:
[...]
Regen moeten ze snelheidsafhankelijk maken (ik wil geen volle regeneratie-remmen op de snelweg).
Ik hoop dat daar mijn rode tussen staatWackerstamfer schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:50:
De Morning Pride ligt momenteel in de UK te lossen. Morgen wordt ze verwacht in Rotterdam om hopelijk flink wat Kona's af te leveren!
Levering staat, voor zover ik weet, nog voor week 12, dus ik denk dat de volgende boot daarvoor te laat komt.
ik denk dat ik ook wel eens zo rijd. Bij inhalen geef ik "gas" (boven de ingestelde snelheid) om in te halen. Daarna laat ik gas los om tot ingestelde snelheid terug te komen. De remlichten zullen dan inderdaad even aan gaan.
Andere optie is om op tijd (voordat de auto snelheid gaat minderen) naar links ga om net de ingestelde snelheid in te halen.Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:00:
[...]
Zie EVPuzzle / Sander666 : vooral rustig loslaten of "auto regen" is misschien de oplossing
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Nog niet getest: als ik ACC aan heb met auto-regen en tik de rem aan of zet hem uit: remt die dan of rolt die door ? (laatste wil ik uiteraard)IVIaarten schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:59:
[...]
volgens mij is dat precies waar auto regen voor bedoeld is...
Voor zover ik bemerkt heb (met auto-regen) gaat hij nooit naar coasting, maar regen lvl 1 heb ik regelmatig terug zien komen op de snelweg.prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:23:
[...]
Nog niet getest: als ik ACC aan heb met auto-regen en tik de rem aan of zet hem uit: remt die dan of rolt die door ? (laatste wil ik uiteraard)
Jammer..... bij 100kmh+ wil ik niet remmen als ik het gas loslaat maar coasten, idem acc uit --> coasten.IVIaarten schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:41:
[...]
Voor zover ik bemerkt heb (met auto-regen) gaat hij nooit naar coasting, maar regen lvl 1 heb ik regelmatig terug zien komen op de snelweg.
Afrit nemen met acc aan --> acc uit --> gelijk remmen dat ding ! (heel onhandig)
Wordt weer software update lijkt me ......
@Hoogie2004 heb je ook een reserveringnummer?Hoogie2004 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:10:
[...]
Ik hoop dat daar mijn rode tussen staat![]()
Levering staat, voor zover ik weet, nog voor week 12, dus ik denk dat de volgende boot daarvoor te laat komt.
Nee, helaasGrijze Ridder schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:09:
[...]
@Hoogie2004 heb je ook een reserveringnummer?
Heb helaas geen nummer van mijn overgenomen reservering.
Voor dit soort aanpassingen moet er echt een communicatiekanaal zijn waarbij exact en helder de issue(s) omschreven en reproduceerbaar zijn.prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:59:
[...]
Jammer..... bij 100kmh+ wil ik niet remmen als ik het gas loslaat maar coasten, idem acc uit --> coasten.
Afrit nemen met acc aan --> acc uit --> gelijk remmen dat ding ! (heel onhandig)
Daar komt dan nog bij dat men bij de autofabrikant in dit geval Hyundai een attitude moet hebben voor constant verbeteren adhv ingebrachte problemen/suggesties.
Misschien heb ik de verkeerde indruk maar het feit dat iets simpels als een OTA systematiek al niet in de auto zit, geeft voor mij al aan dat Hyundai verbeteringen niet op deze wijze gaan doorvoeren.
Vanmiddag zelf getest, ACC op 110, met het voetje versnellen om iemand in te halen, weer baantje naar rechts en voetje van het pedaal; er wordt niet afgeremd op regen. De wagen vetraagd op dezelfde manier als in een ICE.prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:59:
[...]
Jammer..... bij 100kmh+ wil ik niet remmen als ik het gas loslaat maar coasten, idem acc uit --> coasten.
De bestuurder uit de vorige berichten zal dus wellicht niet de ACC gebruikt hebben, en plotseling van het 'gas' zijn gegaan.
Voor wat betreft uitvoegen met uitschakeling van ACC ben ik het wel met je eens.
Mijn oplossing voorlopig is dat ik zelf een beetje op het ga-pedaal ga staan voordat ik de ACC uitschakel. Niet ideaal, maar werkt wel.
[ Voor 5% gewijzigd door IVIaarten op 25-02-2019 17:05 ]
Klopt op ACC gaat het prima (wellicht niet duidelijk, maar dat was het probleem niet).IVIaarten schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:04:
[...]
Vanmiddag zelf getest, ACC op 110, met het voetje versnellen om iemand in te halen, weer baantje naar rechts en voetje van het pedaal; er wordt niet afgeremd op regen. De wagen vetraagd op dezelfde manier als in een ICE.
De bestuurder uit de vorige berichten zal dus wellicht niet de ACC gebruikt hebben, en plotseling van het 'gas' zijn gegaan.
Voor wat betreft uitvoegen met uitschakeling van ACC ben ik het wel met je eens.
Mijn oplossing voorlopig is dat ik zelf een beetje op het ga-pedaal ga staan voordat ik de ACC uitschakel. Niet ideaal, maar werkt wel.
Uitschakelen ACC doet die gewoon niet netjes......
Wat inderdaad wel irritant is, is dat als je op een vrachtwagen aan komt rijden met 120 hij wel erg vroeg in de ankers gaat en dus heb je de neiging om eerder naar links te gaan. Weer vervelend voor snellere weggebruikers. Ik doe dan hetzelfde als nessio en druk het pedaal een beetje in om de gang er in te houden en de remlichten niet aan te laten springen.
Was het doel niet juist om de remlichten niet aan te laten gaan? Ook bij uitschakelen van ACC met de rem zal de auto naar de ingestelde regen stand teruggaan trouwens.nessio schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:52:
afrit : als je heel lichtjes remt, schakelt de ACC toch uit? Dan is het probleem toch opgelost. tenminste zo werkt het bij Prius en BMW. Schakel het nooit zelf uit.
De auto moet eigenlijk gaan freewheelen (dus aandrijving eraf) Bij de Prius is dat ook niet, die gaat op de generator remmen. Bij de BMW (niet de I3) in comfort en sport stand blijft de ICE er op staan en remt op de ICE In eco stand gaat de BMW zelfs freewheelen
Inmiddels 2 ritjes van zo'n 125km gemaakt (het minste verbruiken doe je nog altijd door de auto te laten staanAnoniem: 1147941 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:12:
Zal de Kona met deze banden veel aan range verliezen,ben er heel benieuwd naar,misschien kan de eigenaar hier wat posten wat betreft de range😗
Beide ritjes over verschillende trajecten, maar allebei max 10% bebouwde kom, 90% snelweg.
Rit 1: gereden alsof ik haast had en ik een ICE met grote tank had. Vlot optrekken, de toegestane snelheid, binnentemperatuur op 21 graden. 50% 130 km/u, 30% 120 km/u, 10% 100 km/u, rest 50 km/u. Buitentemperatuur: heen 7 graden, terug 9 graden. Verbruik: 19.4 kWh/100km ==> range 330km
Rit 2: gereden met mijzelf in EV-modus, rustig optrekken (meestal dan), 105 km/u op de ACC. Binnentemperatuur op 19 graden (heen), en 21 graden (terug), zodat er minder verwarmd/gekoeld hoefde te worden. Buitentemperatuur heen 7 graden, terug 18 graden. Verbruik: 15.1 kWh/100 km ==> range 424km
Al met al valt het verbuik met de 18"-235 banden me wel mee, zeker bij de relaxte rijstijl.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik zal dinsdag als ik hem ophaal even een fototje voor je makenIVIaarten schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:45:
Trouwens, kan iemand al bevestigen of er inderdaad sinds deze/vorige week een nieuwe kaartupdate is voor de Kona? (en evt. screenshotje van het versienummer)
De omvormer van de auto wordt niet gebruikt.
setec-power.com snelautoladen.nl energiepositief.info
YouTube: DC charger: Laad je Opel Ampera, Nissan Leaf en Jaguar I-PACE in 6 u...
Je hebt een 3x 25 ampere aansluiting nodig. (3 fase)1973Michel1973 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:17:
Heeft iemand ervaringen met laders van Setec Power? Ze worden gefabriceerd in China en kunnen AC omzetten naar DC met enige verliezen. Ze vullen de batterij direct met DC. Het assortiment begint de 10 kW lader. Ik vind het erg onduidelijk welke huisaansluiting je moet hebben en wat hij levert bij die bepaalde huisaansluiting.
De omvormer van de auto wordt niet gebruikt
Weet niet of deze lader een type goedkeuring heeft
e-niro en e-kona
Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mag hopen die van mij ook.RRvP schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:32:
De Morning Pride is gearriveerd in Rotterdam. Hoeveel Kona's Electric zouden worden uitgeladen? Volgens de dealer zou die voor mij daar bij moeten staan. Ik ben benieuwd.
Ik rijd zo'n 250km/dag zakelijk (met af en toe uitschieters naar 450kM/dag).
Zo'n 75% 140 km/h op de teller (135kmh GPS) en de rest 100/80/70/50/30kMu zones.
Verbruik op dit moment, 's ochtends in de kou en begin van de avond betere temperaturen, rond de 24kW/h per 100km.
Daar kan ik prima mee leven met de mogelijkheid thuis te kunnen laden met 7,4-7,5kW/h.
Met een 3x25A aansluiting, één groep met 3x20A zekering, aparte aardlek en Magnum lader ben je de helft van de bovengenoemde 10kWhDC lader kwijt incl.BTW.
Als ik 's nachts slaap laadt de batterij van de auto en deze is tot nu toe altijd 100% als ik instap.
Fijne bijkomstigheid is dat de wagen verwarmd is.
Met rond de 75kWh DC laden doe ik wel bij de grote jongens langs de snelweg als dat even nodig is.
Anoniem: 1147941
Ben blij dat ik niet geanticipeerd heb en bij voorbaat al 3x35A genomen heb, met alle extra kosten van dien.
Voor audi kun je naar allerlei bedrijven die de auto helemaal op maat kunnen instellen voor je via de obd poort.
Zou met kona toch ook moeten kunnen?
Have fun: https://youtu.be/a77ge7sfY54sander666 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:24:
Iemad al een manier gevonden om in een hidden menu te komen? Zou wel het een en ander willen tweaken.
Voor audi kun je naar allerlei bedrijven die de auto helemaal op maat kunnen instellen voor je via de obd poort.
Nee nog niet, puur omdat ik mijn auto pas in mei krijg geleverd.
perfecte reden, niets tegen in te brengen.petertenboer schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:25:
[...]
Nee nog niet, puur omdat ik mijn auto pas in mei krijg geleverd.
Hopen dat iemand het lef heeft, ik niet denk ik........
Lef wel, wat voegt het toe ? (ik ga geen video's kijken of browsen... kan allemaal op de telefoon)abreur schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:27:
[...]
perfecte reden, niets tegen in te brengen.![]()
![]()
Hopen dat iemand het lef heeft, ik niet denk ik........
Volledige screen mirroring van je telefoon is handiger (dan heb je alles).
Misschien een beetje off-topic maar van die Mitsubishi e-Evolution nog niks gehoord eigenlijk1973Michel1973 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:17:
Heeft iemand ervaringen met laders van Setec Power? Ze worden gefabriceerd in China en kunnen AC omzetten naar DC met enige verliezen. Ze vullen de batterij direct met DC. Het assortiment begint de 10 kW lader. Ik vind het erg onduidelijk welke huisaansluiting je moet hebben en wat hij levert bij die bepaalde huisaansluiting.
YouTube: DC charger: Laad je Opel Ampera, Nissan Leaf en Jaguar I-PACE in 6 u...
Is in het e-Niro topic ook voorbij gekomen. Ja, je kunt in Android komen, file browser installeren en weet ik wat allemaal voor onzin, maar tot dusver voegt het weinig toe.sander666 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:24:
Iemad al een manier gevonden om in een hidden menu te komen? Zou wel het een en ander willen tweaken.
Wat wel belangrijk is: je kan er je hele infotainmentsystem mee slopen! Er zijn nu al meerdere mensen met een Ioniq (zie Duitse GoingElectric forum) die een vastgelopen systeem hebben nadat ze zijn gaan experimenteren met apps. De auto rijdt nog wel, maar ze kunnen niks zien op het middelste scherm en ook de radio zit vast op 1 zender, etc. Om Android in recovery mode op te starten heb je op mobieltjes een bepaalde knoppencombinatie, die is er niet bij een auto (of deze is nog niet bekend).
Dus bezint eer ge begint!
Of de settings waar jij op doelt via Android lopen weet ik niet overigens, misschien is daar nog iets anders voor te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2019 09:57 ]
Zo moe van ..... blablabla evers.....niks uitzoeken.... die 11kw setec laad niet met 11kw (is 20A max), dus doe je 8kw max. Je hebt gelijk de 20kw nodig (7K !).1973Michel1973 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:17:
Ze staan daar gewoon onzin te verkopen. I-pace heeft 390V pack --> dus 7,8kw max dc laden met de setec.... dat is 0,4 kw meer dan 1-fase .....
Kwam aan met een diepgang van 9.2 m en vaart nu met een diepgang van 8.5 m weer weg.RRvP schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:32:
De Morning Pride is gearriveerd in Rotterdam. Hoeveel Kona's Electric zouden worden uitgeladen? Volgens de dealer zou die voor mij daar bij moeten staan. Ik ben benieuwd.
Ter vergelijking, toen ze in London aanmeerde ging ze van 9.3 m naar 9.2 m dus er zijn wel een flink aantal autos uitgeladen. Of dit veel Kona's betreft blijft natuurlijk gissen
Op 1-fase 220/230 volt kan ie nooit 10 kW leveren.
Op 3-fasen 380/400 volt kan ie maximaal 10 kW leveren.
Ik ga Liander vragen of er verschil is tussen de moderne standaard 3-fasen 220/230 volt huisaansluiting en de krachtstroom variant hiervan met 380/400 volt.
Dan stuur ik Liander de specificaties van de lader mee voor advies.
Natuurlijk hoor ik goed advies te vragen bij verkopers van laders en natuurlijk een praktijk demonstratie zien.
Mijn excuus dat ik niet alles begrijp.
Bedankt voor jullie reacties!
Wat hier bedoeld wordt bij Audi heeft niet zoveel met Android en het infotainmentsysteem te maken. In de VAG auto's zitten heel veel opties ingebakken, waarvoor je moet betalen voor ze vrij gegeven worden. Denk daarbij aan het inklappen van spiegels, het naar beneden stellen van spiegels bij inparkeren, gegevens op het scherm tussen de tellers en nog veel meer software zaken die hardware aansturen. Via de OBD kan je dat ook zelf aanzetten, maar dan moeten deze optie wel op de auto zitten/aan te vinken zijn.CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:47:
[...]
Is in het e-Niro topic ook voorbij gekomen. Ja, je kunt in Android komen, file browser installeren en weet ik wat allemaal voor onzin, maar tot dusver voegt het weinig toe.
Wat wel belangrijk is: je kan er je hele infotainmentsystem mee slopen! Er zijn nu al meerdere mensen met een Ioniq (zie Duitse GoingElectric forum) die een vastgelopen systeem hebben nadat ze zijn gaan experimenteren met apps. De auto rijdt nog wel, maar ze kunnen niks zien op het middelste scherm en ook de radio zit vast op 1 zender, etc. Om Android in recovery mode op te starten heb je op mobieltjes een bepaalde knoppencombinatie, die is er niet bij een auto (of deze is nog niet bekend).
Dus bezint eer ge begint!
Of de settings waar jij op doelt via Android lopen weet ik niet overigens, misschien is daar nog iets anders voor te vinden.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Valt weinig aan te begrijpen: vermogen = stroom x spanning.1973Michel1973 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:54:
Wat ik uit de handleiding van de 10kW Setec Power lader begrijp is dat ie 1-fase 220/230 volt óf 3-fasen 380/400 volt accepteert.
Op 1-fase 220/230 volt kan ie nooit 10 kW leveren.
Op 3-fasen 380/400 volt kan ie maximaal 10 kW leveren.
Ik ga Liander vragen of er verschil is tussen de moderne standaard 3-fasen 220/230 volt huisaansluiting en de krachtstroom variant hiervan met 380/400 volt.
Dan stuur ik Liander de specificaties van de lader mee voor advies.
Natuurlijk hoor ik goed advies te vragen bij verkopers van laders en natuurlijk een praktijk demonstratie zien.
Mijn excuus dat ik niet alles begrijp.
Bedankt voor jullie reacties!
Je accu is max 400v (vaak lager) de lader kan max. 20 ampere leveren--> dus max 8 kw laden: 400V x 20A.
--> ding is zinloos, geld weggooien (had 25A moeten zijn)
Heeft niks met je huisaansluiting te maken (dat is AC) maar met de DC kant van de auto.
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 27-02-2019 15:06 ]
dat bedoel ik inderdaad. Ik zou heel graag die piepjes om de paar seconden uit willen zetten. Ik hoef geen toestemming van hyundai (gaan ze toch niet geven) maar zou het wel zelf willen kunnen regelen.Rick1855 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:46:
[...]
Wat hier bedoeld wordt bij Audi heeft niet zoveel met Android en het infotainmentsysteem te maken. In de VAG auto's zitten heel veel opties ingebakken, waarvoor je moet betalen voor ze vrij gegeven worden. Denk daarbij aan het inklappen van spiegels, het naar beneden stellen van spiegels bij inparkeren, gegevens op het scherm tussen de tellers en nog veel meer software zaken die hardware aansturen. Via de OBD kan je dat ook zelf aanzetten, maar dan moeten deze optie wel op de auto zitten/aan te vinken zijn.
10 Ampere. Dat betekent dus 10A X 220/230V = 2.2/2.3 kWh laadsnelheid. Ik gebruik hem regelmatig en werkt probleemloos.Electrons schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:38:
Weet iemand wat het max Amperage van de bij de Kona bijgeleverde AC charge kabel is? Ivm openbaar AC laden. bvd
32 Ampere (1 fase uiteraard, dus minder goed bruikbaar op bv Tesla, Zoe), dus 7.4kW laden.Electrons schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 23:38:
Weet iemand wat het max Amperage van de bij de Kona bijgeleverde AC charge kabel is? Ivm openbaar AC laden. bvd
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
En de granny charger kun je instellen op 8, 10 of 12 ampere.
[ Voor 16% gewijzigd door Yoade75 op 28-02-2019 09:05 ]
Volodos schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 00:36:
[...]
10 Ampere. Dat betekent dus 10A X 220/230V = 2.2/2.3 kWh laadsnelheid. Ik gebruik hem regelmatig en werkt probleemloos.
mjdvandenberg schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:02:
[...]
32 Ampere (1 fase uiteraard, dus minder goed bruikbaar op bv Tesla, Zoe), dus 7.4kW laden.
Dit is toch weer prachtig!Yoade75 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:03:
Het is 20 ampere.
En de granny charger kun je instellen op 8, 10 of 12 ampere.

7.2 kWh is een hoeveelheid.. dus ja...Uit de prijs en specificaties KONA EV:
De KONA EV is standaard voorzien van een 7.2 kWh- kabel ten behoeve van publiek laden.
Laten we er maar vanuit gaan dat je met 7.2kW kan laden, en de Type 2 kabel dus geschikt is voor 32A
Aan meer dan 32A heb je dus ook niksUit de prijs en specificaties KONA EV:
De maximale capaciteit van de On Board Charger (OBC) is 7.2 kW
@CyBeRSPiN voegt in het Kia e-Niro topic een stukje over laadsnelheden etc toe. Wellicht is dat ook voor dit topic geen overbodige luxe gezien de comments hier. Wellicht kan @Trackerfire dat toevoegen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wackerstamfer op 28-02-2019 10:07 ]
En opvoeding over eenheden zul je altijd houden, niet iedereen heeft opgelet bij natuurkunde vroeger blijkbaar
Ik ging dat niet zelf doen, maar iemand had aangeboden om wat te schrijven omdat het laadpaaltopic te complex zou zijn voor leken.
Er zal toch wel ergens een mooie website al zijn die de basics rondom EV, laden en het correct gebruik van eenheden beschrijft?
Bij deze dan het verzoek deze tzt even met het Kona topic te delen en wellicht ook toe te laten voegen aan de topic start.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:01:
Ik ging dat niet zelf doen, maar iemand had aangeboden om wat te schrijven omdat het laadpaaltopic te complex zou zijn voor leken.
Er zal toch wel ergens een mooie website al zijn die de basics rondom EV, laden en het correct gebruik van eenheden beschrijft?
Klopt met openbaar publiek laden bedoelde ik niet de granny charger maar de Type 2 dus. Maar na alle antwoorden komen we dus op 32A rating en dus max 7.4kWh.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:01:
@Wackerstamfer dezelfde termen gebruiken zou ook al schelen. Granny Charger = dat doosje met stekker die in normaal stopcontact langzaam (8/10/12A) kan laden. Als iemand het over publiek AC laden heeft dan gaat het natuurlijk om de Type 2 laadpaalkabel.
En opvoeding over eenheden zul je altijd houden, niet iedereen heeft opgelet bij natuurkunde vroeger blijkbaar
kW dus
Voor iemand die Electrons heet
kWh is de capaciteit niet het vermogen. Dus na 1 uur met 7,4kW laden heb je in theorie 7,4kWh erbij in je accu (in de praktijk minder door laadverliezen).
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2019 10:09 ]
Maar de bijgeleverde kabel is 20A en zodoende kun je maar ruim 4kw halen.
Als dat echt zo is zou het absurd zijn...Yoade75 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:12:
De auto zelf kan tot 7,2kw laden.

@prettig wat voor Type 2 kabel kreeg jij bij je Kona?
[ Voor 10% gewijzigd door Wackerstamfer op 28-02-2019 10:17 ]
Sorry, klopt niet..Yoade75 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:12:
De kabel kan 32A aan en dus 230Vx32A = 7360 Watt = 7,4kW. Maar wat je max kan laden hangt ook van de paal af.
Tenzij die gekke EV-reel haspel inderdaad met een te dunne kabel kwam, dan ben je wel genaaid..
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2019 10:19 ]
Daar kan de bijgeleverde spiraalkabel max. 20A aan.
Klopt het dat er in Nederland dus een andere kabel bij zit?
Ja, die EV-Reel wil je niet missen... de innovatie van het jaarWackerstamfer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:28:
In Nederland krijg je er geen Type 2 spiraal kabel bij. Hier krijg je een gewone rechte Type 2 kabel in combinatie met een EV-Reel.

Klopt bedankt voor de correctie zonder h. Verliezen is ook nog wel een dingetje trouwens. Ik heb zelf nogal een lang tuinpad om bij de straatzijde te komen en moet 30 meter overbruggen van de meterkast. Dan nog de gebruikelijke verliezen in de AC naar DC in de auto. Ik schat dit in op 15-20% verlies. Met een beetje geluk moet er net aan 6kw netto de accu ingaan. Praktijk zal misschien nog wel wat slechter blijken te zijn richting 5,5.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:08:
[...]
kW dus
Voor iemand die Electrons heet![]()
kWh is de capaciteit niet het vermogen. Dus na 1 uur met 7,4kW laden heb je in theorie 7,4kWh erbij in je accu (in de praktijk minder door laadverliezen).
Ik schijn hem ook te krijgen. Het staat namelijk tussen de opgesomde specificaties. Ik neem aan dat deze te hergebruiken is voor de tuinslangRick1855 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:37:
[...]
Ja, die EV-Reel wil je niet missen... de innovatie van het jaar
Tuurlijk niet... gewoon 7,4kw (is 32A-enkele ader kabel met signaalkabel) en de kona laad met 7,2kw (31A).Yoade75 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:12:
Maar dat zegt helemaal niks als de paal het niet kan leveren:
- 11kw paal is 3 x 3,7 kw maximaal --> kona kan dus 3,7kw max laden op 11kw paal
- 22kw paal is 3 x 7,4kw maximaal --> kona kan dus 7,2kw max laden op 22kw paal
Maar als er een dubbele aansluiting is of vermogen verdeeld over meerdere palen en je gaat met meerdere EV's laden, dan is het 50% of 33% van het maximum per fase.
Wij zijn jaloers op je tasjemiele-nl schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:45:
Ik heb die ev reel niet geleverd gekregen maar zo te horen mag ik mij gelukkig prijzen met een simpel tasje :-)
Als je driehoog op een flat woont wel.Electrons schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:48:
[...]
Ik schijn hem ook te krijgen. Het staat namelijk tussen de opgesomde specificaties. Ik neem aan dat deze te hergebruiken is voor de tuinslang
Ik zie al een toepassing voor een lange kabel van hegge schaar.Rick1855 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:40:
[...]
Als je driehoog op een flat woont wel.
YouTube: How to Reuse a Garden Hose Reel
Wackerstamfer schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:29:
[...]
[...]
[...]
Dit is toch weer prachtig!![]()
[...]
7.2 kWh is een hoeveelheid.. dus ja...
Laten we er maar vanuit gaan dat je met 7.2kW kan laden, en de Type 2 kabel dus geschikt is voor 32A
[...]
Aan meer dan 32A heb je dus ook niks
@CyBeRSPiN voegt in het Kia e-Niro topic een stukje over laadsnelheden etc toe. Wellicht is dat ook voor dit topic geen overbodige luxe gezien de comments hier. Wellicht kan @Trackerfire dat toevoegen.
Ben er tot nu toe erg blij mee! Fijne auto om me te rijden. Elektrisch is bijzonder. Lekker snel natuurlijk. Maar toch ook wel stil genoeg op de snelweg. Maar goed, kom uit een 13 jaar oude Ford Focus
Instant edit: EV-reel direct na ophalen naar zolder gebonjourd. Bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Runner15 op 28-02-2019 22:17 ]