We zijn afgelopen week met de (voor mij één week oude) Kona naar Oostenrijk op wintersport geweest en dacht ik deel mijn ervaringen

. Het rijd echt super relaxt en juist door het laden en iets langer stoppen stel je, je in op een relaxte reis. 1000 km 13 uur 5 keer stoppen. Eigenlijk zonder file en nooit onder de 50km range.
We hebben veel ionity geladen want dat is nu nog goedkoop. Op de heen en terugweg bleef de snellader bij de eerste keer laden steken op 55kwh ondanks een rit van 240 km en 10 graden buiten. Op de terug weg zelfs de eerste twee/ drie keer. Ik vermoed omdat het de terugweg onder nul was.
De andere stops ging het laden tot 50% met 77kwh daarna 55kwh en boven de 70% 22kwh. Dat was echt top en je hebt er snel weer 200km bij geladen. Vooral met 77kwh
Ik denk dat de efficiëntste manier is om tot 70/80 procent te laden en dan ongeveer 200km te rijden. Dan hou je ongeveer 50km over en zou je zonder stress een andere paal kunnen zoeken. Het liefst een paal aan de weg en natuurlijk een paal die 77kw aan kan. Wij reden ongeveer 120 en als we een langer stuk hadden 110.
Hoe denken jullie daarover?
Alles gepland met ABRP en gecheckt of de tanks wel vlak bij de weg zaten en soms de beschikbaarheid maar dat was deze week niet echt nodig. Navigatie hebben we met Android auto/ Google maps gedaan door de link te delen en de hele reis Spotify gebruikt die soms haperde doordat het geluid van Android auto gemute werd oid. Met de radio hebben we dat niet gehad.
Iemand wel eens last van gehad?
Tot slot ik kon het niet laten om even gas te geven in DE, kost wat kmers maar is wel mooi. 181 km per uur op de teller.