En er lekker warmpjes bij zitten.
Toch weer geen update zekerOne-eye864 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:40:
Heeft één van jullie hier al eens iets over gehoord? En wat ik me afvraag is of ze hier MY2020 mee bedoelen of een update van de MY2020...

Kunnen ze daar geen 4 jaar mee wachten?
[/ironic mode]
ps. Had met het 2018 model echt geen technische update nodig om een range van 480 km te halen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-01-2020 11:19 ]
Ik heb vandaag een mailtje naar de dealer gestuurd om te vragen wanneer ik mijn eerste beurt moest doen ivm de fabrieksgarantie, ze schreven terug dat er geen garantie op mijn auto zit omdat hij niet bij een Nederlandse dealer is aangeschaft..
autoweek topicprijsstunt schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:24:
Weet iemand hoe het zit met de fabrieksgarantie op de grijze import Kona's Wie heeft er hier één zelf aangeschaft?
Ik heb vandaag een mailtje naar de dealer gestuurd om te vragen wanneer ik mijn eerste beurt moest doen ivm de fabrieksgarantie, ze schreven terug dat er geen garantie op mijn auto zit omdat hij niet bij een Nederlandse dealer is aangeschaft..
Als ik mij niet vergis, is het consumenten recht dat zo lang je de auto officieel conform fabrieksvoorwaarden en onderdelen onderhoud de fabrieksgarantie niet vervalt.
Je kan theoretisch je auto ook bij een niet merkdealer laten onderhouden, echter dan heb je wel veel meer gedoe met garanties.
Dat Hyundai dit antwoord geeft is zeer klantonvriendelijk en geeft in mijn beleving aan dat ze geen vertrouwen hebben in hun eigen product.
Moet overigens wel zeggen dat ik Hyundai nederland sowieso klant onvriendelijk vind.
prijs van onderhoud ruim verdubbelen zonder opgave van reden.
niet weten waar je nieuw bestelde auto uithangt na bestelling
prijzen verhogen kijk maar eens wat een nieuwe kona premium kost bizar en zoveel krijg je er niet extra voor.
roepen dat ze extra gaan leveren en dit niet doen.
honkey tonky banden onder een auto leggen van 45000eur.
Ben zeer tevreden over de Kona echter vanwege gedrag van de importeur zal de volgende zeker geen hyundai meer worden.
[ Voor 23% gewijzigd door elmo1 op 16-01-2020 14:18 ]
rijd? want zo'n suvje heeft gewoon windweerstand en dat kost energie. En trekgewicht bij de Kona EV???? Krijgsman heeft vast de klok horen luiden , etc
[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 16-01-2020 14:27 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ja het komt op mij ook wat apart over. zeker gezien de opmerking over het trekgewicht vond ik opvallend/bracht me aan het twijfelen over de betrouwbaarheid van het artikelnessio schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:26:
@One-eye864 Grotere actieradius uit dezelfde kwh? Zorgen ze er dan voor dat ie in een windloze tunnel rijd. En trekgewicht bij de Kona EV???? Krijgsman heeft vast de klok horen luiden , etc
[ Voor 7% gewijzigd door One-eye864 op 16-01-2020 14:27 ]
De nederlands importeur is per definitie wars van elke vorm van communicatie en nu zouden zij deze "primeur" hebben.
Laat me niet lachen.
[ Voor 3% gewijzigd door nessio op 16-01-2020 14:33 ]
Ik ben benieuwd naar je dongle en app. Foto's kan je kwijt op je Tweakers-fotoalbum of een externe service en hierheen linken (tweakers vind het wel fijn als je ze niet te groot maakt of een thumbnail).pdebeuck schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:36:
In Oktober 2019 (wagen was één jaar oud) heb ik van de dealer een dongle cadeau gekregen, waarmee ik via smartphone of Ipad de technische gegevens, rijstijl, laden, afgelegde routes, technische instellingen, ...... kan volgen met de Hyundai Belux App. Mocht ik hier foto's kunnen plaatsen, dan kan ik enkele screenshots uploaden.
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Ik lees mee:-)Wackerstamfer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Ik ben benieuwd naar je dongle en app. Foto's kan je kwijt op je Tweakers-fotoalbum of een externe service en hierheen linken (tweakers vind het wel fijn als je ze niet te groot maakt of een thumbnail).
Mijn auto werd geadverteerd door de handelaar met 'fabrieksgarantie: JA" . Ik vind hem dan eigenlijk verantwoordelijk en ik vind dat hij dan maar een externe garantie met dezelfde voorwaarden als Hyundai geeft moet regelen voor me.elmo1 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:
[...]
autoweek topic
Als ik mij niet vergis, is het consumenten recht dat zo lang je de auto officieel conform fabrieksvoorwaarden en onderdelen onderhoud de fabrieksgarantie niet vervalt.
Je kan theoretisch je auto ook bij een niet merkdealer laten onderhouden, echter dan heb je wel veel meer gedoe met garanties.
Dat Hyundai dit antwoord geeft is zeer klantonvriendelijk en geeft in mijn beleving aan dat ze geen vertrouwen hebben in hun eigen product.
Moet overigens wel zeggen dat ik Hyundai nederland sowieso klant onvriendelijk vind.
prijs van onderhoud ruim verdubbelen zonder opgave van reden.
niet weten waar je nieuw bestelde auto uithangt na bestelling
prijzen verhogen kijk maar eens wat een nieuwe kona premium kost bizar en zoveel krijg je er niet extra voor.
roepen dat ze extra gaan leveren en dit niet doen.
honkey tonky banden onder een auto leggen van 45000eur.
Ben zeer tevreden over de Kona echter vanwege gedrag van de importeur zal de volgende zeker geen hyundai meer worden.
Heb nu dezelfde vraag nog een keer naar een andere dealer gestuurd, waarbij ik heb vermeld dat ik misschien nog wel enkele Kona's wil kopen voor mijn bedrijf, gewoon binnen NL.. Misschien willen ze er dan wat beter hun best voor doen :-)
Rechtstreeks mailen met Hyundai NL is volgens mij niet mogelijk..
Heb te weinig karma om hier foto's te plaatsen of moet betalen om dat te mogen doen.
Waar en hoe kan ik foto's plaatsen om te delen?
[ Voor 15% gewijzigd door pdebeuck op 16-01-2020 16:57 ]
Ook gevonden op tweakers.
Herkent iemand dit probleem?
Je bedoeld vast de flitslocaties die je krijgt als je via Tomtom de verkeersinfo aan hebt staan (internet hotspot telefoon). Dat is inderdaad rete irritant. De meldingen zijn ingevoerd bij een verandering van de toegestane snelheid op het traject. geen idee wie die zit in te voeren, maar ik zit er niet op te wachten. Ik meld ze vaak af. Als iedereen dat doet, verdwijnen ze volgens mij op den duur.edautz schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:16:
Wat de flitser meldingen betreft, krijg ik op lange stukken autosnelweg heel veel flitsmeldingen terwijl Flitzmeister deze niet meld. Er is dan ook meestal niets te ontdekken langs de weg.
Herkent iemand dit probleem?
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Anoniem: 1250426
De omgeving wordt niet in de gaten gehouden en hij kan plotseling uitvallen (zeker bij miezer of sneeuw).
De auto probeert binnen de lijntjes te blijven en niet op je directe voorligger te botsen, ik hoop dat je zelf meer doet achter het stuur (iets met spiegels en anticiperen op wat er een paar auto's voor je gebeurt). Hij zal nooit uitwijken.
Houd je hand(en) alsjeblieft aan het stuur.
Om de piep tevreden te stellen kan je licht wiebelen met het stuur.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Anoniem: 1250426
Gebruikt het met name bij trajectcontroles waar ik idd al met het stuur wiebelProton_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:38:
Het is geen auto pilot.
De omgeving wordt niet in de gaten gehouden en hij kan plotseling uitvallen (zeker bij miezer of sneeuw).
De auto probeert binnen de lijntjes te blijven en niet op je directe voorligger te botsen, ik hoop dat je zelf meer doet achter het stuur (iets met spiegels en anticiperen op wat er een paar auto's voor je gebeurt). Hij zal nooit uitwijken.
Hierbij de link naar screenshots van Hyundai App.
Ziet er interessant uit! Heb je ook een foto van de dongle?pdebeuck schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:01:
https://imgur.com/a/dj7huiZ
Hierbij de link naar screenshots van Hyundai App.
Goed bericht voor mij! Heb nu al 12 openbare laadpalen in een straal van 500 meter. Heb geen eigen oprit, dus ben afhankelijk van openbare laadpalen. Goed dat de gemeente hier zo serieus mee bezig is. Ze streven naar 2 laadpalen op 3 elektrische auto's. Hoe is het bij jullie in de buurt?
Ik denk hier in de gemeente zo"n drie 11 kW laadpalen (met zes parkeerplaatsen) voor vier (privé) elektrische voertuigen. Kosten dan nog eens 45 cent/kWh.Hoe is het bij jullie in de buurt?
"Spijtig" genoeg ook drie elektrische deel voertuigen (welke 50% van de laadcapaciteit inneemt).
Dichtsbijzijnde paal op 2 km (maar schat dat 90% van de inwoners een eigen oprit heeft).
In BXL zijn ze er inmiddels achter dat het openbaar net niet geschikt is voor openbaar 3f AC laden. Net is nog 3x230V ipv 400V.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 17-01-2020 14:45 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:16 ]
In Zeewolde ook genoeg openbare palen in 200m 3 palen beschikbaarRob76 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:14:
nieuws: Den Haag wil aantal laadpalen binnen vier jaar verdubbelen
Goed bericht voor mij! Heb nu al 12 openbare laadpalen in een straal van 500 meter. Heb geen eigen oprit, dus ben afhankelijk van openbare laadpalen. Goed dat de gemeente hier zo serieus mee bezig is. Ze streven naar 2 laadpalen op 3 elektrische auto's. Hoe is het bij jullie in de buurt?
In Brussel hebben ze geen N, maar enkel de drie fases. Daardoor kan je max 230V maken.Mar.tin schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:10:
[...]
Haal je nu niets door elkaar? Doordat je de 3 fasen hebt, maak je "400V", tussen een fase en de nul kun je dan 400V meten.
Heb je wel 3F+N kan je tussen twee fases 400V maken en tussen fase en N 230V.
Of zo heb ik het toch ooit begrepen, toen ik ging informeren voor m'n eigen huis.
Bij mij ligt de dichtsbijzijnde paal op zo'n 5km, gok ik. Kan ook meer zijn.Rob76 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:14:
nieuws: Den Haag wil aantal laadpalen binnen vier jaar verdubbelen
Moet je maar niet in BE in een klein gehucht gaan wonen.
[ Voor 41% gewijzigd door 3_s op 17-01-2020 11:25 ]
Heb deze trouwens gratis gekregen omdat ik de eerste bestelling en levering had, ben een early adapter daaromtrent. De App is Hyundai Belux
Zie hier de reactie van een grote dealer:
Goedemorgen Paul,
Allereerst willen wij u graag van dienst zijn voor het onderhoud aan uw Hyundai KONA Electric.
De opmerking die ik maakte over de fabrieksgarantie is hetgeen wij vanuit de importeur krijgen teruggekoppeld. Zoals het citaat dat u aanhaalt ook aangeeft: “…Die kan het verzoek verder in behandeling nemen.” En dat is ook de houding die Hyundai Nederland aanhoudt over het algemeen. Eventuele garantiekosten komen in dat geval voor rekening van Hyundai Nederland, terwijl zij de auto niet hebben geleverd of verkocht.
Nogmaals, we willen u graag van dienst zijn, maar onze ervaring leert dat Hyundai Nederland normaliter alleen ‘door Nederlandse Hyundai-dealers afgeleverde Hyundai’s’ voorziet van garantie. Ook wettelijk gezien is de verkopende partij verantwoordelijk voor de garantie, en de verkopende partij is in dit geval een persoon of bedrijf in Spanje.
Met vriendelijke groet,
En terug van de eerste onderhoudsbeurt - snipverkouden, rillerig en hoofd vol met watten en snot, maar als je zes weken moet wachten op een onderhoudsslot ga je het niet zomaar uitstellen.vanaalten schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:12:
Hmmm, mijn auto (uitgeleverd 23-aug-2019) heeft de software & navigatieversies van @nessio maar de firmware en kaart van @edautz. Ofwel, bij nessio hebben ze niet voor aflevering gecheckt voor updates.
Morgen voor de eerste onderhoudsbeurt naar de garage - eens kijken waar ik mee thuiskom aan versies. Uitgesteld laden gebruik ik niet en voorverwarmen is ook nog niet heel erg nodig.
En qua software: ik kon zien dat ze de kaart & navigatiesoftware wel bijgewerkt hebben (want, versienummers waren even afwezig toen ik net was ingestapt), maar even later kon ik ook zien dat er qua versies niets gewijzigd is:
Software: OSEV.EUR.SOP.V100.181004.STD_M
Firmware: OSEV.EUR.287.180914.MICOM.DL
Navigatie: DAP.EUR.HMC.180928.B5C9193
Kaart: EUR.11.47.52.542.201.2(D.F2/E.F2)
...ofwel nog steeds dezelfde software, firmware & navigatie als @nessio en enkel een nieuwere kaart. Lijkt er dus op dat de software en navigatie van @edautz teruggetrokken is.
Zou je dat eens na willen vragen bij je garage? Ik denk dat veel mensen interesse hebben!pdebeuck schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:38:
Weet niet welke dongle, garage heeft die geplaatst en App geconfigureerd.
Plaatjes bekeken is toch handige info
[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 17-01-2020 12:52 ]
Heb wel mijn twijfel of ik de enige ben die de wagen en rijgedrag kunnen tracen. ZoyHyundai ook toegang hebben tot die data zonder dat ik het weet?
Terwijl er op de Hyundai website staat vermeld dat de garantie geldt voor elke auto gekocht bij een dealer in Europa. Ik had er van te voren nog naar gekeken.. Bah, heb geen Tesla 3 gekocht omdat ik de service van Tesla waardeloos vind, maar bij Hyundai is het kennelijk al net zo erg.nessio schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:48:
Vervelend prijsstunt, maar mijn dealer had dit in oktober ook al gezegd. Garantie van import doen ze heel moeilijk over, dus mijn dealer is niet aan grijze import begonnen. Importeur NL neemt de garantie niet zo maar over van deze grijze import
Kan ook geen emailadres van de importeur vinden.
Nevermind, al gevonden: https://apps.apple.com/nl/app/hyundai-belux/id1470584601
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-01-2020 13:26 ]
in combinatie met die app die cyberspin vond
[ Voor 6% gewijzigd door franklin op 17-01-2020 13:27 ]
* bij 3x230V net krijg je 3 draden binnen waarbij tussen elk paar 230V staat. Je kan hiermee geen zware machines aandrijven die een ster-opstellng verwachten. Je hebt dus 3keer 230V ter beschikking.Mar.tin schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:10:
Haal je nu niets door elkaar? Doordat je de 3 fasen hebt, maak je "400V", tussen een fase en de nul kun je dan 400V meten.
* bij 3N400V net krijg je 4 draden binnen. 1 daarvan draagt geen spanning (neutre, N) en de overige 3 hebben tussen elk paar 400V staan, en tussen elke draad en de N staat 230V. Je hebt dus 3 keer 230V ter beschikking (en 3 keer 400V).
Een update: gisteren ben ik bij de dealer langsgeweest. Die hebben gekeken en het voltage van één van de cellen lag flink lager dan de rest. Dat knijpt de hele accu, waardoor de range zo ongunstig uitkomt. Het kon ofwel komen door een slechte cell, of door een uitleesfout van die cell. In beide gevallen moesten ze de auto flink openmaken om daar achter te komen (echt een hele dag mee bezig). En eventueel zou dan het hele accupakket vervangen moesten worden (gaat blijkbaar niet per cell). Daar hadden ze nu ook iemand anders mee, met dat probleem ook. Levertijd nu voor zo'n vervangende accu is ongeveer eind februari. Dat is allemaal niet zo fijn dus als het je overkomt.Thas schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:06:
@CyBeRSPiN @gtabak @daemonix @edautz
Fijn wat vergelijking te hebben, mijn auto haalt dit bij lange na niet.
...
Gelukkig heb ik m via de lease: ik heb de leasemaatschappij gebeld en die lossen het netjes op. Ze hebben nog meer Kona Electrics en begin volgende week krijg ik een andere en gaan zij hiermee verder. Dus waarschijnlijk is het voor mij binnenkort opgelost
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:33 ]

Daar zitten er toch verschillende?IvoB2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:41:
Er ontbreken in Brussel wel meer zaken (bv. een regering).
Al zeker de Vlaamse en de Brusselse :-).
@Thas Hoe oud is die Kona nu? Hopelijk blijft dat de uitzondering!
Zo te zien BeLux en niet Benelux. Dus blijkbaar niet voor de NL markt. Helaasfranklin schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:26:
zo te zien https://remoto.com/technical-information/hardware/ zie ook https://remoto.com/news-events/news/bright-box-has-been-selected-as-the-provider-of-connected-car-services-for-hyundai-belux/
in combinatie met die app die cyberspin vond
@vanaalten Heb je toevallig mijn issues ter sprake gebracht?vanaalten schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:43:
[...]
En terug van de eerste onderhoudsbeurt - snipverkouden, rillerig en hoofd vol met watten en snot, maar als je zes weken moet wachten op een onderhoudsslot ga je het niet zomaar uitstellen.
En qua software: ik kon zien dat ze de kaart & navigatiesoftware wel bijgewerkt hebben (want, versienummers waren even afwezig toen ik net was ingestapt), maar even later kon ik ook zien dat er qua versies niets gewijzigd is:
Software: OSEV.EUR.SOP.V100.181004.STD_M
Firmware: OSEV.EUR.287.180914.MICOM.DL
Navigatie: DAP.EUR.HMC.180928.B5C9193
Kaart: EUR.11.47.52.542.201.2(D.F2/E.F2)
...ofwel nog steeds dezelfde software, firmware & navigatie als @nessio en enkel een nieuwere kaart. Lijkt er dus op dat de software en navigatie van @edautz teruggetrokken is.
@edautz, nee: aan de ene kant omdat ik daar geen last van had of zal krijgen (want, ik doe niet aan uitgesteld laden), maar vooral omdat m'n hoofd er totaal niet naar stond, wilde enkel zo snel mogelijk naar huis en daar verkouden op de bank instorten.edautz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:14:
[...]
@vanaalten Heb je toevallig mijn issues ter sprake gebracht?
3x 230v met 3 ipv 4 draden (ik geloof dat in een heel klein deel van de oude binnenstad van Amsterdam dit ook nog zo is, tenzij het is aangepast) Bepaalde machines moesten altijd worden omgebouwd.
Ik heb de ODB2 adapters getest met ELM27 Identifier, allemaal worden ze herkend. 2 ondersteunen niet alle protocollen, 1 ondersteund wel alles.
Met een andere ODB2 app kan ik gewoon de motorcodes e.d. uitlezen uit de Kona.
Ik heb het ook nog eens getest op een 2e android toestel, maar geen resultaat.
Hieronder de screenshots van ELM327 Identifier...
https://photos.app.goo.gl/MSjUopQDNt2w92td7
Iemand nog een idee?
[ Voor 5% gewijzigd door Twiek-San op 18-01-2020 18:30 ]
Uiteraard.. Bij alle 3 dongle's, op beide toestellen (Samsung S6 en Samsung A30) Je ziet ook wel dat het toestel verbinding maakt met de dongle, en als je de app afsluit stoppen de ledjes met knipperen op de dongle. Er is dus wel verbinding.Twiek-San schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:27:
Heb je jouw dongle in EVN gekozen bij instellingen en opgeslagen?
[ Voor 23% gewijzigd door 2xdehelft op 18-01-2020 18:36 ]
Snap niet dat je aan zo een dure auto gaat foefelen met goedkope rommel, uw wagen is toch meer waard dan dat?????
Hoe helpt dit mijn vraag beantwoorden? Wat ik wel of niet doe moet ik zelf weten toch?pdebeuck schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:21:
@2xdehelft, als er één iets is dat ik geleerd heb, waar je geen verstand van heb blijf daar dan af. Op een wagen van 50.000 Euro zitten knoeien met goedkope Chinese rommel, ga naar de dealer en vraag een door de invoerder geleverde dongle en App, kost zoveel niet, ik heb die trouwens gratis gekregen van mijn dealer.
Snap niet dat je aan zo een dure auto gaat foefelen met goedkope rommel, uw wagen is toch meer waard dan dat?????
Misschien kan de ECC je helpen.prijsstunt schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:00:
[...]
Terwijl er op de Hyundai website staat vermeld dat de garantie geldt voor elke auto gekocht bij een dealer in Europa. Ik had er van te voren nog naar gekeken.. Bah, heb geen Tesla 3 gekocht omdat ik de service van Tesla waardeloos vind, maar bij Hyundai is het kennelijk al net zo erg.
Kan ook geen emailadres van de importeur vinden.
https://www.eccnederland.nl/
Ja, met die levertijd en hoe uitgebreid de reparatie is hoop ik dat het zeer incidenteel blijft. Deze dealer had het dus toevallig ook net met een andere Kona EV, maarja ook met twee incidenten is nog geen statistiek te doen.3_s schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:47:
[...]
@Thas Hoe oud is die Kona nu? Hopelijk blijft dat de uitzondering!
Deze is op 05-03-2019 Nederland in gekomen. De dealer vertelde overigens dat het heel plotseling kon gebeuren, van de één op andere dag (dat was bij die andere Kona die ze in reparatie hadden, s'avonds was het normaal, s'ochtends was de range opeens een stuk minder). Ze wisten niets over oorzaken ofzo. Het teken is dus dat één cell een veel lager voltage heeft dan de anderen.
Datum dat een auto ergens toekomt zegt weinig (voor hetzelfde geld heeft hij eerst ergens maanden op een parking staan "wachten" of een omweg gemaakt).Thas schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:40:
Deze is op 05-03-2019 Nederland in gekomen.
Beter het nummer geven dat hij van de band is gerold. Dan weten andere gebruikers (waar ook ter wereld) of ze er een van hetzelfde lot hebben. En als hetzelfde euvel zich dan meermaals rond die productiedatum voordoet weet je iets meer (en hoe laat het is).
(Zo had ik bv. de 10.274ste Kona EV die van de band liep met kleur SU3 en trim TRY).
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2020 13:27 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Thas op 19-01-2020 13:46 ]
Thas schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:45:
Dus als ik het goed begrijp de 19.934e auto die van de band kwam.
En de mijne (9000 nummers lager) is eveneens in maart 2019 (in België) toegekomen (maar wel een bestelling van een batch van 250 Kona's in 2018.
SU3 is hier ceramic blue met bi-tone dak chalk white.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2020 14:18 ]
Helaas dan kan ik de dongle niet selecteren in de app en word je alsnog doorverwezen naar de bluetooth instelling van android om eerst te pairen...Twiek-San schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:43:
@2xdehelft
De dongle niet aanmelden bij je telefoon (desnoods even verwijderen) maar alleen in de app. Lukt dat?
@pdebeuck Belgie is geen Nederland.
Ik herken deze problemen, liep er in het begin ook tegenaan. Ik kon wel pairen met de dongle. Maar daarna bleef hij niet connected in mijn bluetooth settings.2xdehelft schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:00:
[...]
Helaas dan kan ik de dongle niet selecteren in de app en word je alsnog doorverwezen naar de bluetooth instelling van android om eerst te pairen...
Dat hoeft blijkbaar ook niet, want als je de EVNotify app opent (en bij instellingen het juiste bluetooth device hebt geselecteerd) doet hij het na een tijdje en een aantal errors toch.
Helaas ik heb de app op een aparte mobiel al een rit van ruim 30 minuten aan laten staan, en ook terwijl de auto aan de lader stond. Helemaal niets... Het lijkt er op dat ik 3 ODB2 adapters heb die allemaal niet werken of dat mijn auto een afwijkend protocol o.i.d. praat... Het is alleen wel raar dat ik met andere android apps wel de motorcodes enzovoort kan uitlezen...Jefrimmm schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:10:
[...]
Ik herken deze problemen, liep er in het begin ook tegenaan. Ik kon wel pairen met de dongle. Maar daarna bleef hij niet connected in mijn bluetooth settings.
Dat hoeft blijkbaar ook niet, want als je de EVNotify app opent (en bij instellingen het juiste bluetooth device hebt geselecteerd) doet hij het na een tijdje en een aantal errors toch.
Let ook op dat hij plotseling een ruk aan je stuur kan geven! Heb ik al paar keer mee gemaakt en weet nu op welke punten hij dat gedrag heeft.Proton_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:38:
Het is geen auto pilot.
Verder super tevreden over de ACC met lanecontrol maar je moet wel blijven opletten
Klopt helemaal, ik heb dat een keer gehad op een provinciale weg. Ik had mijn handen losje aan het stuur, bij een kruising met voorsorteervak dacht de Kona plots dat hij naar de andere rijbaan wilde en rukte aan het stuur. Voordat ik kon corrigeren raakte ik al de rijbaanverhoging, met een lekke band tot gevolg. LFA is leuk op de snelweg, maar voor nauwe rijbanen op provinciale wegen is het mij te link.elmo1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:17:
[...]
Let ook op dat hij plotseling een ruk aan je stuur kan geven! Heb ik al paar keer mee gemaakt en weet nu op welke punten hij dat gedrag heeft.
Verder super tevreden over de ACC met lanecontrol maar je moet wel blijven opletten
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Bij uitvoegstroken en kruispunten let ik extra op. Een enkele keer wil de Kona ergens anders heen dan ikRick1855 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:12:
[...]
Klopt helemaal, ik heb dat een keer gehad op een provinciale weg. Ik had mijn handen losje aan het stuur, bij een kruising met voorsorteervak dacht de Kona plots dat hij naar de andere rijbaan wilde en rukte aan het stuur. Voordat ik kon corrigeren raakte ik al de rijbaanverhoging, met een lekke band tot gevolg. LFA is leuk op de snelweg, maar voor nauwe rijbanen op provinciale wegen is het mij te link.
Overigens vindt ik zowel LFA als LKA op veel buitenwegen uitermate irritant bij wegen waar de wegarcering in het midden van de weg ontbreekt. LFA staat zonder cruisecontrol niet aan, maar LKA helaas standaard wel. LKA mogen ze er wel af halen. Ik heb deze in de instellingen al vervangen door een waarschuwing signaal ipv actief ingrijpen, maar zelfs dan blijft hij corrigeren. Heel vervelend als het niet al te brede wegen zijn met veel tegenliggers.
Sowieso snap ik weinig van het onderscheid tussen LFA en LKA. Ze doen beide hetzelfde met een minimaal verschil.
Verder trouwens superauto. Erg tevreden.
[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 20-01-2020 16:23 ]
Mee eens. Ik woon in het buitengebied en zet bij instappen de LKA standaard uit. Als ik op de snelweg LFA inschakel, dan komt de LKA ook weer bij. Het piepsignaal van de achterliggerwaarschuwing heb ik ook uitgezet. Op de snelweg wil ik nog wel eens scherper uitvoegen dan de Kona goed vind, met een hoop gepiep te gevolg.ZatarraNL schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:21:
Helaas herkenbaar. Ik vind ook LFA erg fijn met ACC, maar zo'n ruk aan het stuur heb ik al eens gehad. Op de snelweg prima, maar daarbuiten blijft het goed opletten.
Overigens vindt ik zowel LFA als LKA op veel buitenwegen uitermate irritant bij wegen waar de wegarcering in het midden van de weg ontbreekt. LFA staat zonder cruisecontrol niet aan, maar LKA helaas standaard wel. LKA mogen ze er wel af halen. Ik heb deze in de instellingen al vervangen door een waarschuwing signaal ipv actief ingrijpen, maar zelfs dan blijft hij corrigeren. Heel vervelend als het niet al te brede wegen zijn met veel tegenliggers.
Sowieso snap ik weinig van het onderscheid tussen LFA en LKA. Ze doen beide hetzelfde met een minimaal verschil.
Verder trouwens superauto. Erg tevreden.
Ze dachten wel dat het een 2020 model is, maar zien is geloven ondertussen. Maar ik ben benieuwd.
Iemand dit eerder gehad en opgelost?
Heb ik regelmatig. Volgens mij primair de connector van de telefoon. Even loshalen en weer stevig indrukken werkt bij mij altijd. De connector poort van de telefoon af en toe schoon maken zorgt dat het minder voortkomt bij mij. Google ook even op ‘iPhone won’t charge’ om video’s voor reiniging te vinden. Kabel is anders nog verdacht, probeer het eens met een andere... lightning kabels gaan bij mij zeker nog geen ‘lifetime’ mee...Twiek-San schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:54:
Vanmiddag wilde de auto ineens Apple Carplay niet meer starten. “Telefoon reageert niet”
Deze gaan ook niet stuk bij de connectors.
Zijn wel duur, maar brand is ook niet leuk.
Exact expert nodig?
Jawel maar in de PHEV zit geen navigatie (en als CarPlay werkt is dat ook geen probleem...).
Exact expert nodig?
Anoniem: 1328710
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom:
Toen ik mijn auto kreeg was hij volledig opgeladen en hij gaf aan dat dat 358 km was.
Sindsdien laad ik hem meestal op bij mijn werk of soms op straat bij een openbare laadpaal. Daar bleef hij nog een tijdje op dit aantal kilometers steken. De laatste weken springt de lader op groen terwijl ik dan volgens de teller een actieradius heb van 325 km.
Nou dacht ik toch echt dat de auto in ieder geval op papier zo rond de 450 km zou moeten zitten.
Is er een instelling of zo die ik zou kunnen wijzigen waardoor hij verder oplaadt, of kan het ergens anders aan liggen?
De kilometers aan range die je ziet betreft een schatting, een Guess-o-Meter (GoM). Op basis van je actuele verbruik.
Dus nu het koud is is ie minder zuinig (ivm kachel en koude accu). Als het weer zomer is zal de range weer oplopen.
De weergegeven range is dus absoluut geen indicatie van de gezondheid van de accu!
325km aan actieradius in de winter is precies volgens de verwachting.
Zie https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh kopje "Praktische Actieradius".
Staat "Gecombineerd - Winter 335 km"
Als je de 450km wilt kunnen halen moet je in de zomer max 90km/u gaan rijden, dan red je het makkelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2020 14:42 ]
zie hier https://carplay2air.com/
Crazy D schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:00:
[...]
Jawel maar in de PHEV zit geen navigatie (en als CarPlay werkt is dat ook geen probleem...).
Ik had die vraag , is er al ergens in NL een Kona 2020 model gesignaleerd bij een dealer of zijn er zelfs al uitgeleverd ?nessio schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:35:
Vanmorgen bij de dealer geweest : totaal onbekend wanneer 1e model 2020 arriveert. Importeur zwijgt in alle talen. Ha, ha maar wel een actieradius update uit de mouw toveren.
Ik kan er niet uithalen of het voor mij helemaal goed werkt:Rob45 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:00:
Voor apple carplay is een hele mooie dongle te koop, hiermee heb je draadloos carplay en dat werkt feilloos in de Kona en overige op de website genoemde auto's.
zie hier https://carplay2air.com/
Nu: ik stap in, maar een wifi hotspot van m'n telefoon, auto verbindt met hotspot en kan file-info binnenhalen. Daarna bekabeld verbinden voor Carplay.
Redenen: ik wil gewoon gebruik maken van de standaard navigatie, maar MET file-info. En zonder hotspot, enkel Carplay-verbonden, heeft de auto geen internet (file-info) verbinding.
Hoe gaat dat met die CarPlay2Air werken? @Rob45, heb je daar toevallig ervaring mee?
Ik zou mijne komende dinsdag moeten ophalen, maar heb er geen vertrouwen in dat de dealer het onderscheid kan maken.Remco_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:35:
[...]
Ik had die vraag , is er al ergens in NL een Kona 2020 model gesignaleerd bij een dealer of zijn er zelfs al uitgeleverd ?
quote van dealer:
"Zoals vanmiddag besproken zou ik voor u uitzoeken of de Kona EV een Model Year 2020 is. Mijn collega heeft bevestigd dat dit inderdaad het geval is."
Wat ook erg bijzonder is is dat ik de gegevens op het kenteken wat mij gegeven is wel op autoweek kan vinden, en ook geregistreerd op Kona. maar kenteken is niet bekend in de RDW dataset.
[ Voor 15% gewijzigd door Honnou op 23-01-2020 09:15 ]
Ik heb pas een Kona (lease) ontvangen en hij is pas op dag van levering op kenteken gezet. Wellicht is er een soort voorregistratie mogelijk waarbij dealers kentekens toegewezen krijgen en pas officieel worden bij de tenaamstelling.Honnou schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:11:
Wat ook erg bijzonder is is dat ik de gegevens op het kenteken wat mij gegeven is wel op autoweek kan vinden, en ook geregistreerd op Kona. maar kenteken is niet bekend in de RDW dataset.
Even het reset knopje naast de volume knop met een paprclip of tandenstoker indrukken loste het bij mij op.Twiek-San schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:54:
Vanmiddag wilde de auto ineens Apple Carplay niet meer starten. “Telefoon reageert niet”
Ben benieuwd of het een model 2020 is. Mijn dealer heeft er nog steeds geen binnen (vanmorgen nog contact gehad) en die levert er toch zo'n 50 per maand af.
Staat daar ook niet het bouwjaar of zou dat gelinkt zijn met wat de RDW krijgt? Als ik mijn oude lease auto's opzoek zie ik het bouwjaar staan maar die waren al lang beschikbaar.Honnou schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:12:
Maar op autoweek is wel het juiste model & kleur te zien. bijzonder.
Voor mijn Kona staat daar Hyundai, OS, F5E11, E11B11, blauw en Kona
Denk dat bij de MY2020 iets anders staat.
Alleen zonde om daar meer geld aan uit te geven dan nodig...
En hopen dat Einfachstromladen (Maingnau) gewoon werkt bij Ionity want € 0,79 per kWh vind ik toch wel heftig..
Volgens mij is het pas vanaf 1 februari, dus wellicht is je heenweg nog goedkoop?Banjy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:53:
Zijn er al Kona rijders die sneeuwkettingen hebben aangeschaft? Eind volgende week willen we met de Kona op wintersport naar Oostenrijk. Sowieso verplicht maar altijd fijn om gewoon mee te nemen.
En hopen dat Einfachstromladen (Maingnau) gewoon werkt bij Ionity want € 0,79 per kWh vind ik toch wel heftig..
De vrijdagavond is inderdaad dan nog oude tarief. De zaterdag let misschien NewMotion nog niet op en anders gewoon Einfachstromladen pas proberen (nog niet eerder gebruiktorillion schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:07:
[...]
Volgens mij is het pas vanaf 1 februari, dus wellicht is je heenweg nog goedkoop?
Als ik de bandenmaat selecteer op websites, komen er best veel sneeuwkettingen waar op het label van de fabrikant dan 215/50 R17 of 215/60 R17 staat. Dan ga je toch twijfelen.
De Electric staat echter op 215/55 R17, nu zegt mijn gevoel dat het klein beetje verschil in de verhouding tussen velg en band niet de wereld gaat uitmaken.. Maar anderzijds begrijp ik (te) weinig van bandenmaten en sneeuwkettingen.. Iemand daar een beter idee bij?
Edit/ een gevonden voor 215/55 R17 (en staat dan ook op het plaatje van de fabrikant, voelt toch beter
[ Voor 43% gewijzigd door Banjy op 23-01-2020 21:32 ]
Ja die werkt gewoon, kan je zien in de appBanjy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:53:
Zijn er al Kona rijders die sneeuwkettingen hebben aangeschaft? Eind volgende week willen we met de Kona op wintersport naar Oostenrijk. Sowieso verplicht maar altijd fijn om gewoon mee te nemen.
Heb zelf niet gebruikte Pewag servo 9 via marktplaats voor 50 euro gekocht. Zelf ook niet hoeven te gebruiken met O&N, maar het proefleggen ging zeer eenvoudig. Onderweg geladen met Ionity, alleen op de terugweg een klein probleem. Wilde niet starten na betalen en op advies van de Ionity medewerker nog 2 keer geprobeerd. Uiteindelijk werd er op afstand gestart, maar zie nu wel drie afschrijvingen op de credit card.... Op emails hierover geen reactie, verwacht met providers daar met de krokus geen last meer van te hebben. Wel duurder uiteraard, ga zelf dan eins e-mobil gebruiken. Maingau werkt ook prima, maar is iets duurder.Banjy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:17:
[...]
De vrijdagavond is inderdaad dan nog oude tarief. De zaterdag let misschien NewMotion nog niet op en anders gewoon Einfachstromladen pas proberen (nog niet eerder gebruikt)
Als ik de bandenmaat selecteer op websites, komen er best veel sneeuwkettingen waar op het label van de fabrikant dan 215/50 R17 of 215/60 R17 staat. Dan ga je toch twijfelen.
De Electric staat echter op 215/55 R17, nu zegt mijn gevoel dat het klein beetje verschil in de verhouding tussen velg en band niet de wereld gaat uitmaken.. Maar anderzijds begrijp ik (te) weinig van bandenmaten en sneeuwkettingen.. Iemand daar een beter idee bij?
Edit/ een gevonden voor 215/55 R17 (en staat dan ook op het plaatje van de fabrikant, voelt toch beter
Veel plezier, vond het zelf een erg ontspannen reis!
Bouwjaar is inderdaad 0s0larus schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:25:
[...]
Staat daar ook niet het bouwjaar of zou dat gelinkt zijn met wat de RDW krijgt? Als ik mijn oude lease auto's opzoek zie ik het bouwjaar staan maar die waren al lang beschikbaar.