Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste
Acties:

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 07:50

Jhb62

Kona 14/06/2019

Stephan11117 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:10:
Iemand hier die > 1.95m lang is? Past dat in de Kona zonder opgevouwen te zitten?
191cm past :*)

• Stephan11117
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09:32
Maar ook nog comfortabel? Beetje zonde om proefrit te plannen als ik weet dat ie toch al te krap is. Ik kan nergens online ervaringen vinden.

• Thas
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:18
Iemand hier die > 1.95m lang is? Past dat in de Kona zonder opgevouwen te zitten?
Ja, ik, 1m96. Ik vind het fijn zitten en zeker niet het idee opgevouwen te zitten. Aan de andere kant staat de stoel bij mij (overigens de elektrisch verstelbare variant, mocht het uitmaken) op de laagste stand en zou ik m graag net ietsjes lager zetten dan kan. Dus het zit wel op de grens, maar voor mij ieg aan de goede kant van de grens.

• Thas
@CyBeRSPiN @gtabak @daemonix @edautz

Fijn wat vergelijking te hebben, mijn auto haalt dit bij lange na niet.

Ik heb gisteravond een wat langere afstand gereden, voornl 100 km/h, af en toe even sneller om vrachtwagen in te halen maar wel rustig. Met stuur + lichte stoelverwarming. De resultaten zijn:

Vooraf:
33617 km, 182 km geschat bereik, 18/18 streepjes voor accu.
Tijdens het rijden: ~17 kWh/100km
Achteraf:
33733 km, 73 km geschat bereik, 7/18 streepjes voor accu.
Vanochtend, na laden aan openbare laadpaal:
Accu weer 18/18 streepjes, weer 182 km geschat bereik

Dus 116 km gereden, en er is 109 km van het geschatte verbruik afgegaan, en 11/18 streepjes. Een klein verschil tussen 116 en 109, maar het lijkt niet heel erg bijgesteld te worden. 320 km of 376 km zou ik bij lange na niet gaan halen op een volle accu.

Ik heb 11/18 streepjes gebruikt. 11/18e van een 64kWh accu is 39kWh. Als ik ervan uitgaan dat mijn verbruik van 17 kWh / 100km klopt, dan had ik eigenlijk 229 km moeten kunnen afleggen met 11/18e van de accu. (Bij een 39kWh accu zou ik 140 km moeten kunnen afleggen met 11/18e accu. Dit is slechter dan dat, maar wel wat meer vergelijkbaar). De auto zou volgens kenteken (1660 kg ledig gewicht, nieuwprijs € 45.710) en offerte / afleveringspapieren toch echt een 64 kWh versie moeten zijn. Ik vind het heel vreemd, maandag ga ik bellen met de leasemaatschappij.

Zondagavond ga ik weer rijden, 156 km. Vantevoren zal ik even de fabrieksinstellingen terugzetten, om een historie van zeer onzuinig rijden door een voorganger helemaal uit te kunnen sluiten. Maar ik kan me ondertussen niet meer zo voorstellen dat het daardoor komt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er is duidelijk iets mis. Kan ook een defect zijn aan de auto. Benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Stephan11117 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Maar ook nog comfortabel? Beetje zonde om proefrit te plannen als ik weet dat ie toch al te krap is. Ik kan nergens online ervaringen vinden.
Ik zit prima en met het opendakje heb ik ook geen last

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Thas schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:32:
[...]

Ja, ik, 1m96. Ik vind het fijn zitten en zeker niet het idee opgevouwen te zitten. Aan de andere kant staat de stoel bij mij (overigens de elektrisch verstelbare variant, mocht het uitmaken) op de laagste stand en zou ik m graag net ietsjes lager zetten dan kan. Dus het zit wel op de grens, maar voor mij ieg aan de goede kant van de grens.
Bij mij ook laagste stand. Maar de achterbeenruimte is wel minimaal. We zijn met zijn tweeën dus niemand zit achter me :)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:21

Crazy D

I think we should take a look.

Ik mag me hier ook melden. Gister een witte Premium 64kw opgehaald. Direct een lange rit gereden, zo'n 270 gereden en bij thuiskomst nog zo'n 80km range. Met 7 graden buiten, en hele stukken 120-130 niet tegenvallend. Wel jammer dat ie na 14 uur laden niet helemaal vol was. Maar, net bijna 30 km gereden, bij vertrek gaf hij 392 aan (nadat ik de verwarming had aangezet). Bij terugkomst 366. 4km 'gewonnen' dus eigenlijk :P in ieder geval een heerlijke auto, mis stiekum wel de camera voor en de 360 graden view van m'n Outlander maar goed, je moet altijd wat te klagen hebben :+ (geregistreerd op 30-12-2019).

Exact expert nodig? itwize.nl

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Thas schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:06:

Ik heb gisteravond een wat langere afstand gereden, voornl 100 km/h, af en toe even sneller om vrachtwagen in te halen maar wel rustig. Met stuur + lichte stoelverwarming. De resultaten zijn:

Vooraf:
Achteraf:

Dus 116 km gereden, en er is 109 km van het geschatte verbruik afgegaan, en 11/18 streepjes. Een klein verschil tussen 116 en 109, maar het lijkt niet heel erg bijgesteld te worden. 320 km of 376 km zou ik bij lange na niet gaan halen op een volle accu.

Ik heb 11/18 streepjes gebruikt. 11/18e van een 64kWh accu is 39kWh. Als ik ervan uitgaan dat mijn verbruik van 17 kWh / 100km klopt, dan had ik eigenlijk 229 km moeten kunnen afleggen met 11/18e van de accu. (Bij een 39kWh accu zou ik 140 km moeten kunnen afleggen met 11/18e accu. Dit is slechter dan dat, maar wel wat meer vergelijkbaar). De auto zou volgens kenteken (1660 kg ledig gewicht, nieuwprijs € 45.710) en offerte / afleveringspapieren toch echt een 64 kWh versie moeten zijn. Ik vind het heel vreemd, maandag ga ik bellen met de leasemaatschappij.

Zondagavond ga ik weer rijden, 156 km. Vantevoren zal ik even de fabrieksinstellingen terugzetten, om een historie van zeer onzuinig rijden door een voorganger helemaal uit te kunnen sluiten. Maar ik kan me ondertussen niet meer zo voorstellen dat het daardoor komt.
Vreemd ik rij nu 340km met een volle lading. Ik rij ook niet zacht zo'n 5km harder dan mag. Elke dag wel 125 a 135 km/h

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:01

@edautz: dit is mijn versie

Maar lees ook even de handleiding inzake het uitgesteld laden op pagina H11 van de handleiding
Daar staat duidelijk bij 1 : stel de geplande vertrektijd voor het geplande laden en temperatuur in en bij 2 staat selecteer de dag van de week voor het activeren van het geplande laden en de beoogde temperatuur voor de vertrektijd.
Ik heb overigens geen dagen geselecteerd voor vertrek of laden. Alleen daluren staan ingesteld en dan mag ie laden. Correctie, net gecheckt : ik heb altijd 1 dag geselecteerd als vertrekdag

nessio wijzigde deze reactie 11-01-2020 16:59 (221%)

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21-01 22:29
Ik heb zelfde navigatie versie.
Bij mij werd van de N207 het laatste cijfer als "seven" uitgesproken.
Gouda werd Gou d a
Bij een versie hiervoor werd het wel normaal uitgesproken.

• nessio
Goed he: de A7 = bij mij A seven de A27 = de A seven en twintig Beetje suf, valt er nog eens wat te lachen. Er zit nog meer koeterwaals in :)

nessio wijzigde deze reactie 11-01-2020 14:33 (15%)

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21-01 22:29
Dat is wel lachen, ja.
Is altijd beter dan die strenge meesters van googlemaps.
Hopelijk is de besturingssoftware van de auto wel goed geprogrammeerd.

• gtabak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:48
Als je ongeveer 17 kWh/100km "verbruikt", kun je in theorie 375 km rijden met een 64 kWh accu.

Nou zorgt de software er wel voor dat je de accu niet helemaal leeg rijdt, maar 350 km moet toch echt wel kunnen.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je met een volle accu weggaat (kijk even naar je laadinstellingen, staan die wel op 100%?). Ook de "winterstand" (zie ook de instellingen) maakt dat je bereikt minder is (o.a. verwarmen accu). Met de huidige temperaturen (7 tot 12 graden) hoef je de winterstand eigenlijk niet aan te hebben.

Resetten heeft wellicht zin, ik praat uit ervaring met een nieuwe Kona.

Opladen bij een AC laadpunt duurt inderdaad langer, maar hangt af van het vermogen van het laadpunt (varieert van 3,7 kWh tot 22 kWh).

Vooraf:
Achteraf:

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 09:17
Twiek-San schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:56:
Van de 64kWh accu naar je huis (V2G) is pas echt leuk.
Maar dat werkt spijtig genoeg alleen nog met CHAdeMO en niet met CCS? Dus niet met de Kona EV?

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• IvoB2

...
Onzuing rijden door een voorganger blijft toch niet zo lang hangen?
Bij afhalen van onze Kona EV 64 kWh stond er een gemiddeld verbruik op van 30 kWh/100 km. Waarschijnlijk voor aflevering door de dealer er eens goed mee rondgeraasd. :)
Het minste wat onze GOM na 16.100 km gebruik heeft aangegeven is 380 km en de max. was 530 km.
Een uur geleden volgeladen en de GOM geeft nu 440 km aan bij een buitentemp. van 8°C, ecomodus en winterstand ingeschakeld.
De massa in rijklare toestand is overigens 1760 Kg.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-01-2020 16:05 (3%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@IvoB2 met “rondrazen” haal je de 30kWh/100km niet zomaar hoor. Veel voor de hand liggender is dat de dealer de auto een tijdje “aan” heeft gehad met AC aan. Vervolgens een tiental meter verplaatsen en je hebt een gigantisch verbruik ;) Las op een ander forum ook eens iemand die zn dealer (ten onrechte) beschuldigde van racen met zn auto tijdens een onderhoudsbeurt. Bleek ook gewoon te komen door verbruik tijdens stilstand.

• nessio
Thas heeft m echt wel vol geladen want hij heeft 18/18 blokjes. Hij kan ook maar zo'n 180km want dat zie je aan zijn verslagen. Als het echt een 64kwh model is (gecheckt of het F5E11 is?) dan heeft mogelijk de vorige berijder met continue snel laden de accu's naar de knoppen geholpen.
In ieder geval klopt het niet. Ik zou inderdaad bij de leasemij gaan klagen, Zeker als je de volle prijs betaalt, want dat is de auto niet waard.

nessio wijzigde deze reactie 11-01-2020 18:38 (20%)

• nessio
@edautz Correctie, ik heb wel altijd 1 vertrekdag aangevinkt gehad!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:23:
@IvoB2 met “rondrazen” haal je de 30kWh/100km niet zomaar hoor. Veel voor de hand liggender is dat de dealer de auto een tijdje “aan” heeft gehad met AC aan. Vervolgens een tiental meter verplaatsen en je hebt een gigantisch verbruik ;) Las op een ander forum ook eens iemand die zn dealer (ten onrechte) beschuldigde van racen met zn auto tijdens een onderhoudsbeurt. Bleek ook gewoon te komen door verbruik tijdens stilstand.
Klopt. Schip op/schip af, trailer op en af, parking dealer op en parking af naar de klant: 10 km in totaal.
Ik beschuldig mijn dealer nergens van. Of het zou verregaande onwetendheid moeten zijn met betrekking tot EV's. O-)

• IvoB2
nessio schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:11:
dan heeft mogelijk de vorige berijder met continue snel laden de accu's naar de knoppen geholpen.
Hoeveel km stond er dan op de teller bij aflevering?
Ik ga nu ook niet, wat betreft laden van de accu, met fluwelen handschoenen met de Kona om.
50% van de tijd DC50 tot 80/93% en de rest telkens aan de AC 4kW tot 100% of laden tot vertrek.
En dit bij buitentemperaturen tussen de +40°C en -4°C.
Na 16.100 km nog niets te merken aan de range (420-530 km).
Om daardoor ineens beneden 50% range te zakken bij een volle accu?

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-01-2020 18:04 (7%)

• Ivic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17-01 19:26
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Wat bedoel je precies met "aantal dagen" in een Kona "van jan 2019"?
Dat je een auto van een jaar oud gekocht hebt? Dan zal je toch wel de nodige korting gekregen hebben en je spaarcenten minder hebben moeten aanspreken? Of is het dat je een nieuwe besteld hebt in 2019 en deze nu pas uitgeleverd hebt gekregen? Dat is dan sneu (ben in hetzelfde geval, zelfs nog niet uitgeleverd) maar je wist bij bestelling toch de levertijd?

De MY2020 upgrades worden wel aangerekend hoor. Model 2020 is gevoelig duurder dan 2019.

Een EV is nog steeds een evoluerende markt. Het is toch juist positief dat ze beschikbare upgrades onmiddellijk doorvoeren en er geen jaren mee wachten?
En je hebt met de Kona EV wel een belangrijke troef in handen die de komende jaren nog goed zal doorstaan: een EV met een meer dan behoorlijke accu en die nog eens zeer zuinig met de inhoud van die accu omspringt. Als je kijkt naar de nieuwe EV's die in 2020 op de markt komen zijn er maar weinig welke kunnen tippen aan de range en uitrusting van de Kona (en vergelijkbare e-Niro). En de beschikbare range is nog altijd het voornaamste argument waarop een tweedehands EV de komende jaren zal afgerekend worden. Dus daar heb je al een paar jaar voorsprong genomen.
De Kona is inderdaad een klein jaar oud.

Wat betreft de update vind ik het van een merk dom om de early adapters links te laten liggen en bv de app alleen voor de 2020 versie uit te brengen. Dit zijn toch de reclamemakers voor je merk waar geen advertentie of video tegenop kan.
Tesla doet dit veel slimmer door software updates uit te voeren waar alle versies wat aan hebben.

Wat dat betreft voelt deze Kona als een testversie en is de 2020 versie meer zoals hij had moeten zijn. Snel de markt op gooien om de eerste te zijn.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:23:
Klopt dat zie ik ook, als ik de auto van de paal afhaalt en een paar parkeerplaatsen verder op
Parkeerd. Ac en kachel dan aan

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:57

Proton_

Team Welles

@Thas
Dit lijkt me gewoon een garantiegevalletje.
Eventueel is met een ODBII dongle de state of health uit te lezen, maar je mag het ook gewoon bij de dealer neerleggen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• IvoB2
Ivic schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:11:

Wat betreft de update vind ik het van een merk dom om de early adapters links te laten liggen en bv de app alleen voor de 2020 versie uit te brengen. Dit zijn toch de reclamemakers voor je merk waar geen advertentie of video tegenop kan.
Tesla doet dit veel slimmer door software updates uit te voeren waar alle versies wat aan hebben.

Wat dat betreft voelt deze Kona als een testversie en is de 2020 versie meer zoals hij had moeten zijn. Snel de markt op gooien om de eerste te zijn.
Dan begrijp ik je al helemaal niet meer:
- Je kocht een auto van een jaar oud (dus met een aanzienlijke korting) dus je wist waar je aan toe was toen je hem kocht en je bent zeker geen EA. Dat was de eerste koper.
- De pro en contra van Tesla en Huyndai zijn je dan toch gekend. Ook voor de koop.

Ik rij nu al 10 maanden en 16.000 km met een Kona Ev premium en hij voelt helemaal niet aan als een "testversie". De halfbakken app van MY2020 ga ik al zeker niet missen en ben al blij dat de MY2019 (nieuw) een paar duizenden euro's minder kostte dan hun huidig MY2020 model. Aan de huidige nieuw verkoopprijs (dik over de 50.000 €) had ik hem nl. al van mijn shortlist geschrapt.
Ik zal de Kona EV 2019 nog steeds aan iedereen aanbevelen. Nauwelijks iets op aan te merken. Wat mij betreft zijn de nieuwe 2020 features gewoon erg dure gadgets (op het driefase laden na wat voor gebruikers zonder eigen laadpaal wel een pluspunt kan zijn).

Het kan dan nog "erger" hoor. Ik heb Q1 2019 nieuw een e-Niro premium besteld en krijg nu een nieuwe auto geleverd (dus geen jaar oud) die inzake uitvoering al een jaar achter loopt op he thuidige model. Ga ik daarom treuren? Neen, want ik wist bij ondertekening van het contract precies wat ik kreeg en dat het elf maanden zou duren.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-01-2020 18:28 (7%)

• Ivic
Achterin zeker niet.
Voorin: ben 1.91 en heb de garage net gevraagd om de rails wat naar achteren te verplaatsen. Vond het net niet relaxed genoeg zitten. De stoelen zijn best kort en ik kon mijn benen net niet voldoende strekken om ontspannen de pedalen te bedienen.

Weet nog niet of het kan, dat hoor ik volgende week.

Waarom hyundai toch van die korte zittingen monteert???? Mij een raadsel. Laat ze wat leren van de VAG groep / BMW waar de stoelen een verlengbare zitting hebben. Voor zowel lange als korte mensen ideaal.

• Thas
Ik ga er nu vanuit dat er op een manier een defect is. Wel vreemd dat dat niet allang naar boven is gekomen bij de vorige berijder. Ik denk dat het daarmee een geval van garantie is, of anders annulering. Zal wel goedkomen, ik laat nog even weten hoe het loopt.

(En ik heb volgens het kenteken ook idd F5E11, en bij afleveren ook iets van 33k op de teller.)

• Electrons
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12-01 19:50
Thas schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:58:
@daemonix

Qua temperatuur is het nu wat kouder dan optimaal natuurlijk, de banden weet ik niet, en wat tegenwind zou wel kunnen. Maar niet zodanig dat ik verwacht dat dat zo'n groot verschil zou kunnen geven. Het weggedrag is wat ik kan beïnvloeden. Met gewoon normaal of zelfs wat rustig (bijv 100 ipv 130) vliegen de kilometers er nog niet echt bij moet ik zeggen. Weten iemand hoe lange periode gebruikt wordt voor het berekenen vd range?

Ik ga straks 116 km rijden, uitgaande van die 180 zou ik dan zo'n 1/3e over houden van de accu. Terwijl ik eigenlijk iets van 2/3e over zou moeten houden gok ik, ben benieuwd.

@IVIaarten @CyBeRSPiN @s0larus Ik heb het opgezocht, het ledig gewicht is volgens de kentekencheck idd 1660 kg, dus ik zou de 64 kWh versie moeten hebben (zoals het ook zou moeten zijn). Maarja, wat er dan aan de hand is...
Vanmorgen naar 100% geladen voor vertrek. 365km geschat bereik volgens GOM. Zit heel ver van 180 af. Zat er niet ergens een optie om alle eerder gereden ritten te resetten zodat de GOM hier geen rekening meer mee houdt.

Pending mode Kona Pulse Red nr 2019-1134. To be delivered July 31 2019.

• Electrons
Vanmorgen toch wezen rijden met uitstekende planken en ondanks wat gepiep dat de achterklep openstaat geen last gehad dat de auto stil valt zoals in dat oude topic stond.
Gepiep en waarschuwing is elke keer als je optrekt en snelheid maakt . Daarna stopt het. Ook op snelheid op de snelweg gereden . Geen probleem. Misschien toch wat aangepast in de software van de auto.

• Electrons
Zelf 1.96m. Gaat goed. Stoel wel in de uiterste stand zowel naar achter als naar de bodem. Is wel net de grens heb ik het idee voordat het oncomfortabel wordt.

• nessio
@Thas Succes. Net tot 100% geladen : GOM = 388 Klopt precies met mijn gemiddeld verbruik 16,5 kwh/100km .

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:26
@Thas Je kan bij EV het verbruik van de laatste ritten zien, zie je direct hoeveel de vorige verbruikte.

Hyundai KONA Electric

• edautz
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 19-01 22:57
@nessio Bedankt. Morgenvroeg ff vergelijken met mijn versies. Het lijkt erop dat de software versies data bevatten. In dat geval maak je gebruik van software van 2018. In het Australisch forum had diegene met het uitgesteld laden probleem zelfs nieuwere software die naar 2019 versies geupgrade zijn, waarna het probleem opgelost was.

edautz wijzigde deze reactie 11-01-2020 23:58 (6%)

• Crazy D

Crazy D

Ivic schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Maar dit geldt voor zo'n beetje alle auto's... zelden heeft een nieuw model features die je op je oude met een software update kan krijgen. En volgens mij moesten bestaande bestuurders bij Tesla betalen (nou ja, wel/niet/wel/niet) voor auto pilot.

Sneller laden is een functie die wel handig kan zijn (maar als daar andere hardware voor nodig is, is het logisch dat dat niet kan met een update), groter display voor mij persoonlijk totaal niet (vind dit scherm al flink groot), dan zou de app de enige feature zijn de app. Ik zal wel ouderwets zijn maar heb echt nog nooit het gevoel gehad, shit mijn auto heeft geen app. Ik zou werkelijk niet weten wanneer dat voor mij een meerwaarde biedt, maar goed dat zal voor anderen wellicht anders zijn.

Vraagje: ik heb een EVReel erbij gekregen. Zag al wel berichten van vorig jaar hier die erop neer komen dat de 1 het geweldig vind en de ander 'm direct in de kliko heeft gepleurd. Hoe zijn de meningen ondertussen?
Heb het filmpje even gekeken hoe het werkt (snapte m eerst niet :X), ik vind het er wel een beetje lullig uitzien :D

• Twiek-San
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23:21

Twiek-San

• volt jolts, current kills •

EVReel ligt in de stelling. En daar blijft ie.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Crazy D schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Maar dit geldt voor zo'n beetje alle auto's... zelden heeft een nieuw model features die je op je oude met een software update kan krijgen. En volgens mij moesten bestaande bestuurders bij Tesla betalen (nou ja, wel/niet/wel/niet) voor auto pilot.

Sneller laden is een functie die wel handig kan zijn (maar als daar andere hardware voor nodig is, is het logisch dat dat niet kan met een update), groter display voor mij persoonlijk totaal niet (vind dit scherm al flink groot), dan zou de app de enige feature zijn de app. Ik zal wel ouderwets zijn maar heb echt nog nooit het gevoel gehad, shit mijn auto heeft geen app. Ik zou werkelijk niet weten wanneer dat voor mij een meerwaarde biedt, maar goed dat zal voor anderen wellicht anders zijn.

Vraagje: ik heb een EVReel erbij gekregen. Zag al wel berichten van vorig jaar hier die erop neer komen dat de 1 het geweldig vind en de ander 'm direct in de kliko heeft gepleurd. Hoe zijn de meningen ondertussen?
Heb het filmpje even gekeken hoe het werkt (snapte m eerst niet :X), ik vind het er wel een beetje lullig uitzien :D
De mijn staat in de schuur ik vind het een onding en neemt te veel ruimte in beslag

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:57

Proton_

Team Welles

Ik kan me voorstellen dat de EVReel handig is als je elke dag publiek laadt.
Bij mij ligt hij op zolder.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Ik ben wellicht een van de weinigen die er blij mee is :) Ik laadt regelmatig aan een paal zonder vaste kabel en zo blijven de handen mooi schoon en droog, en is de kabel ook netjes opgeborgen zonder veel gedoe. Ik heb de reel achter de voorstoel staan (weinig passagiers achter, en dan blijft de laadruimte mooi beschikbaar). Ik doe dat overigens in een e-Niro, heb de reel van iemand over kunnen nemen die er ook geen behoefte aan had.

Enige is eigenlijk dat de standaard iets steviger/handiger zou kunnen. Nu is het inzetten niet helemaal foolproof, en door het vermogen van de auto heeft ie de neiging naar voor en achter te wankelen. Maar dat ligt ook een beetje aan de rijstijl ;)

Je moet het gewoon een tijdje proberen, en dan zien of het je bevalt. Het is net als met de electrische auto en laden zelf: voor de een geen probleem (laadpaal aan huis) voor de ander erg onhandig (geen eigen laadpaal/oprit en weinig in de buurt).

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is er anders aan dan het stuk klittenband wat standaard bij een laadkabel zit gebruiken om hem kort genoeg opgerold te laten zodat ie de grond niet raakt?

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik gebruik die EVReel inderdaad ook en ben er wel redelijk tevreden over. Inderdaad is de standaard niet echt super - zitten (zaten) bij mij twee plastic uitsteeksels op voor extra stevigheid, maar beide waren snel afgebroken. Verder een beetje zoeken naar de beste plek om hem te plaatsen - bij mij in de kofferbak aan de rechterkant, dan klemt de EVReel links tegen de hoge kant van de standaard en rechts tegen de zijkant van de auto.

Maar vind het dus wel een handig ding om te zorgen dat de kabel een beetje netjes opgeruimd wordt, niet door de auto gaat slingeren en toch snel op te ruimen is. En ook ik, net als @TechLight, regelmatig (bijna dagelijks) opladen aan een paal zonder vaste kabel.

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:31:
Wat is er anders aan dan het stuk klittenband wat standaard bij een laadkabel zit gebruiken om hem kort genoeg opgerold te laten zodat ie de grond niet raakt?
Voor mij staat de auto onder een hoek, zodat het niet goed voor kabel en connector is om dat op spanning te zetten als de hele kabel 'in de lucht' blijft hangen. Bovendien wordt hij nog steeds nat, en met wat pech komt er voldoende opspattend vuil tegen na een paar keer. Met de reel kom je alleen aan de twee connectoren, en nooit aan de kabel zelf. Snap dat het niet voor iedereen is hoor, is heel persoonlijk.

• Crazy D

Crazy D

Volgens het filmpje stop je de connector van de laadpaal kant in de ev reel, draait daarna de hele kabel erin, en je trekt uiteraard de stekker uit je auto. Dus je raakt heel de kabel verder niet aan.
Ik vind het er zo klungelig uitzien. Ik heb een ruim jaar bijna dagelijks met m'n Outlander geladen, ik pak beide stekkers, soms nog even een stukje halverwege de kabel en gooi 'm achter de voorstoel. Dat lijkt mij tig keer zo snel dan die haspel pakken, op- en afrollen, etc. Maar ik zal m eens proberen, lijkt nogal persoonlijk als ik t zo lees.

Wat is overigens beter: dagelijks stekkeren zodat ie steeds vol is, of ergens rond 100km range weer een nachtje aan de lader hangen? (mits je dat dan red natuurlijk qua range voor de volgende dag).

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:33
Bij een evreel zit er geen klittenband aan/bij :P

Wel had ik de kabel graag een meter of twee langer gezien, achteruit inparkeren kom je niet bij de paal

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• AQ87
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 15-01 09:10
Heb net de Kona aan een publieke EcoTap 22 kW lader gehangen (accu begon 47% vol). Hij begon even met 3.4 kW, na zo een 10 seconden ging dat omhoog naar 6.5 kW.

Toen ben ik naar huis gegaan en zag via de Smoov app dat hij met 7 kW laadde (afgerond naar boven denk ik dus). Maar een half uur later was dat gezakt naar 5 kW en weer drie kwartier later verder naar 4 kW.

Waarom laadt hij überhaupt al niet met 7.3 kW bij die 22 kW lader? Paal wordt niet gedeeld met andere EV en het is niet koud (als dat al uitmaakt).

En waarom zakt het laadvermogen na 5-10% bijladen zo ver in? Doet de paal dat, of de auto dat? Dit gebeurde al vaker bij dezelfde 22 kW lader, bleek hij veel minder vol te zijn geladen dan we hadden verwacht. Iemand ook zo een ervaring?

We krijgen hopelijk deze maand eindelijk een 32A lader thuis, en zou beetje jammer zijn als de auto dan zelfde gedrag vertoont met afnemend/fluctuerend laadvermogen want dan duurt een lege auto opladen echt een stuk langer. Halen mensen met een 7.3 kW lader thuis dat laadvermogen gedurende de gehele oplaadduur?

• IvoB2
AQ87 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:15:
Halen mensen met een 7.3 kW lader thuis dat laadvermogen gedurende de gehele oplaadduur?
Ik haal maar max. 7 kW en de laatste 15 min. trapt hij naar beneden om te eindigen rond de 2 kW.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 16:19 (7%)

• baslab
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
[...]

In het begin hoop geklungel, nu bijna elke dag in gebruik. Dan wordt het wel makkelijker, zonder nadenken.

Het zijn wel aantal extra handelingen ten opzichte van de kabel los opbergen, je moet altijd het haspel terug doen of als eerste pakken.

Kabel heeft netjes plekje in de auto. Dat is het voordeel.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

• Electrons
AQ87 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:15:
Heb net de Kona aan een publieke EcoTap 22 kW lader gehangen (accu begon 47% vol). Hij begon even met 3.4 kW, na zo een 10 seconden ging dat omhoog naar 6.5 kW.

Toen ben ik naar huis gegaan en zag via de Smoov app dat hij met 7 kW laadde (afgerond naar boven denk ik dus). Maar een half uur later was dat gezakt naar 5 kW en weer drie kwartier later verder naar 4 kW.

Waarom laadt hij überhaupt al niet met 7.3 kW bij die 22 kW lader? Paal wordt niet gedeeld met andere EV en het is niet koud (als dat al uitmaakt).

En waarom zakt het laadvermogen na 5-10% bijladen zo ver in? Doet de paal dat, of de auto dat? Dit gebeurde al vaker bij dezelfde 22 kW lader, bleek hij veel minder vol te zijn geladen dan we hadden verwacht. Iemand ook zo een ervaring?

We krijgen hopelijk deze maand eindelijk een 32A lader thuis, en zou beetje jammer zijn als de auto dan zelfde gedrag vertoont met afnemend/fluctuerend laadvermogen want dan duurt een lege auto opladen echt een stuk langer. Halen mensen met een 7.3 kW lader thuis dat laadvermogen gedurende de gehele oplaadduur?
Ik laad met 32A thuis. Over het grootste deel van het laadbereik staat hij 7000 watt uit de stoppenkast te trekken. Ik denk alleen de laatste paar procent niet.

• Twiek-San

Twiek-San

@Crazy D 100% is geen probleem, zolang je de accu maar kort daarna gaat gebruiken. Bij voorkeur niet dagenlang vol laten staan, zeker niet bij hoge buitentemperatuur. Als elke dag volladen niet nodig is: niet doen. Je tankt een benzineauto toch ook niet elke keer vol als je een kort ritje gemaakt hebt. :+
Als je een Outlander 5 jaar 2x per dag vol en leeg hebt geladen/gereden, is dat pak-m-beet 3500x.
Bij de Kona is heb je daar 3500 x 350 km voor nodig, dus zo’n 1,2 miljoen km. Da’s best veel.
Ik verwacht in 5 jaar zo’n 160000 km te rijden. Dat zou zo’n 500 x laden zijn. Daarbij krijgt de accu van de Kona bij normaal rijden veel minder op z’n donder dan die in de Outlander. Kona 180Ah - Outlander 40Ah. Ik heb dus geen angst voor de levensduur of capaciteitsverlies.

• Crazy D

Crazy D

Twiek-San schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:52:
Ik verwacht in 5 jaar zo’n 160000 km te rijden. Dat zou zo’n 500 x laden zijn. Daarbij krijgt de accu van de Kona bij normaal rijden veel minder op z’n donder dan die in de Outlander. Kona 180Ah - Outlander 40Ah. Ik heb dus geen angst voor de levensduur of capaciteitsverlies.
Geen angst, maar klein beetje rekening houden met wat het beste is voor een accu, is wel handig (zou jammer zijn als het laatste jaar lease de range nog maar 100km is :P). Ik verwacht ook zeker niet dagelijks de accu vol nodig te hebben, denk eigenlijk dat ik voor mijn woon-werk verkeer standaard hooguit 1 x in de week hoef te laden. In ieder geval tot mei, daarna woon ik een stuk verder van mijn werkplekken (maar ga ik er minder heen :P) maar ook dan is dat hooguit 2 x in de week. Maar zo te lezen kan ik dan prima overdag laden als er een paal beschikbaar is, en thuis volladen als de volgende dag die range nodig is.

De Outlander hing ik aan de lader zodra het kon. Maar, ik had daarbij ook een jaar gratis laden (leuke actie), dus pak je sowieso elke laadpaal die er is als het nodig is, simpelweg omdat het gratis is (Hollander :+). Op straat laden is met een Outlander niet heel veel goedkoper dan benzine (zeker met kouder weer niet).

• sander666
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08:36
Ik heb 200.000 km met een ampera gereden. Niets gemerkt van een mindere capaciteit van de accu in die 4 jaar.

Ik heb met de kona nu rond 50.000 gereden in 1 jaar tijd. Ik laad hem elke avond en ben eigenlijk niet bang voor een mindere prestatie van de accu.

• driel24
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
sander666 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:01:
Ik heb 200.000 km met een ampera gereden. Niets gemerkt van een mindere capaciteit van de accu in die 4 jaar.

Ik heb met de kona nu rond 50.000 gereden in 1 jaar tijd. Ik laad hem elke avond en ben eigenlijk niet bang voor een mindere prestatie van de accu.
Elke dag tot 100% ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• sander666
Yep en geen problemen gehad.

• Banjy
  • Laatst online: 21-01 22:42
sander666 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Yep en geen problemen gehad.
Volgens mij zit er ook best wat reserve nog in de accu (+- 68 kWh) om juist degradatie 'tegen te gaan/compenseren'. Zelf zet ik hem normaliter op tot max. 90% laden bij AC/normaal laden. Gewoon voor het gevoel en ook om de melding dat regeneratief remmen de eerste paar km niet werkt te voorkomen. Ook als je dan wel een langere rit hebt heeft het wel wat dat je hem dan nog een keer op 100% kan zetten, voelt dan bijna alsof je nog even een upgrade van je actieradius hebt gedaan :+

Omdat ik trouwens aan een paal moet laden, doe ik dat ook maar enkele keren per week. Pas als ik niet meer de dag erna met 30-60km reserve thuis kan komen laad ik hem gedurende een nacht weer op. Met een thuislader zou ik denk ik het dagelijks doen, puur uit gewoonte/gemak en altijd lekker kunnen voorverwarmen..

Banjy wijzigde deze reactie 13-01-2020 08:36 (20%)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Ronalddeno
  • Laatst online: 21-01 11:42
Ik ben 2.00m lang. Zit prima. Ook niet het gevoel dat ik de rails moet laten verlengen.
Met electrisch verstelbare stoelen kan je goed de voorkant van de stoelzitting verhogen t.o.v. de achterkant, waardoor je toch wat meer ondersteuning hebt van de bovenbenen. Maar het haalt het niet bij de ASS stoel die ik voorheen elke keer liet monteren in mn auto.

• Twiek-San

Twiek-San

@Banjy De melding dat regeneratief remmen niet kan, heb ik ondanks 100% laden nog nooit gehad.
En ik gebruik het rempedaal zelden.
Met een excel-sheetje en een aantal keren laden kom ik op 70kWh accu, maar de elektronica laat vast niet toe dat je die zomaar gebruikt.
Als de GOM zegt dat je het haalt, haal je het ook:
Ik heb de accu laatst leeggereden tot 3% en 8km range. Met de schildpad aan, is de acceleratie ouderwets (als in tráááág)

• sander666
Twiek-San schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:04:
@Banjy De melding dat regeneratief remmen niet kan, heb ik ondanks 100% laden nog nooit gehad.
Met een excel-sheetje en een aantal keren laden kom ik op 70kWh accu, maar de elektronica laat vast niet toe dat je die zomaar gebruikt.
Als de GOM zegt dat je het haalt, haal je het ook:
Ik heb de accu laatst leeggereden tot 3% en 8km range. Met de schildpad aan, is de acceleratie ouderwets (als in tráááág)
Ik heb die melding ook nog nooit gehad. Ik laad elke dag met een thuislader volledig op.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:26
Twiek-San schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:04:
Ik wel, enkele keren en echt helemaal in het begin van de rit.

Hyundai KONA Electric

• nessio
In de zomer 90%, nu het kouder is 100%. Maar mijn ritten zijn naar klanten minimaal 210 vv en max 330. Ik laad thuis en warm voor. Tot nu altijd nog +/- 40km over gehad.

• IvoB2
Nou, het experiment met de Kona EV Sky is bij ons vandaag beëindigd.
Best tevreden mee.
De balans;
10 maanden in gebruik.
16.200 Km
98% ecomodus
Over all gemiddeld verbruik van 14.1 kWh/100 km
1252 kWh afgenomen van eigen laadpaal tegen 4 kW.
800 kWh aan DC50 lader

• nessio
@IvoB2 En nu de Kia E-Niro?

• nessio
@IvoB2 16200 x14.1 =2284 kwh + laadverlies zou de afnam +/- 2500 kwh moeten zijn.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Reset dat "overall gemiddelde" volgens de boordcomputer bij de Kona ook precies bij 10.000km? Bij de e-Niro wel viel me op.

• nessio
O, waarom zou dat zijn? Ben nog niet bij de 10000.

• IvoB2
Idd, kan vanaf vandaag - zoals door Kia aan ons gecommuniceerd in oktober - afgehaald worden bij de lokale dealer.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 18:25 (17%)

• IvoB2
nessio schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:07:
16200 x14.1 =2284 kwh + laadverlies zou de afnam +/- 2500 kwh moeten zijn.
Ja zou kunnen, van de afname van de laders op parkeerplaats werkplek heb ik geen cijfers (blinde laders zonder kWh teller).
De afnamecijfers van de thuislaadpaal zijn trouwens incl. laadverliezen (cijfer volgens de MID kWh teller van de laadpaal).

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 18:21 (16%)

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:10:
Reset dat "overall gemiddelde" volgens de boordcomputer bij de Kona ook precies bij 10.000km? Bij de e-Niro wel viel me op.
Nooit iets van gemerkt (tot en met oktober was het verbruiksgemiddelde 13.6 kWh).

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

nessio schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:54:
O, waarom zou dat zijn? Ben nog niet bij de 10000.
Misschien dat er vroeger een mechanische teller met 4 cijfers was en is dat met het digitaliseren 1 op 1 overgenomen.. ;)
Het is dus de tripteller die bij 10k weer rondgaat naar 0.

• Marko72
  • Laatst online: 20-01 16:20
Marko72 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
Ik heb de vraag al eens eerder gesteld maar met meer rijders wellicht ook meer ervaringen....
Heeft er nog iemand goede tweaks gevonden voor de audio? Als ik alles op standaard zet en het volume op 20 dan is het qua volume prima maar die bas trilt je trommelvliezen er zo ongeveer uit, helemaal als je dan ook nog de concertzaal optie aan zet.
Bas helemaal terug naar -9/-10 zetten helpt, maar het geluid wordt er niet beter van. Is dat bij jullie ook zo?
Of zou ik gewoon een verkeerd aangesloten systeem hebben? Bij de dealer vond de monteur het natuurlijk weer allemaal helemaal normaal.
Ik zat vandaag nog eens door de instellingen te scrollen en bedacht me toen dat ik ooit onder Audio> geavanceerd> de snelheidsafhankelijke volume sturing had aangezet. Dat weer uitzetten scheelt een hoop gedreun. Het lijkt een soort slechte loudness, weer een stuk beter zo!

• nessio
@IvoB2 Laden kwh, duidelijk. kona zegt tot nu gem verbruik 16,6 Met mijn laadpaal en enkele derden laadpalen zit ik op 18,2. laadverlies 9,6%. Ik heb nog niet gratis geladen (hoewel ik op 300m bij de supermarkt de hele dag gratis kan gaan staan laden)

• IvoB2
[b]nessio in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"Ik heb nog niet gratis geladen (hoewel ik op 300m bij de supermarkt de hele dag gratis kan gaan staan laden)
Werkgever van partner betaalt (in theorie tot 20.000 km) laadkosten in Benelux, dus daarvoor moeten we het nergens laten.

Ik ga alleen laden bij de Lidl (gemiddeld 1x week) omdat ik er dan toch ben (25-30 min.). Supermarkt ligt op een 6 km daar rij ik niet speciaal voor om.
Laden op werk is alleen gebeurd tijdens de eerste twee maanden (wegens nog geen eigen laadpaal aangesloten en dichtstbijzijnde openbare laadpaal is slechts 11 kW (dus gemiddeld 2 kW voor de Kona) en op bijna 2000 meter afstand gelegen), openbare laadpaal en en destination chargers alleen in nood om terug thuis te geraken (hotel in buitenland) of omdat we ergens toch een dagje waren (randparking met laadpalen aan stad, centrum op wandelafstand).
Werk en openbaar laden gebeurt met een TNM/Total multipas.
Thuisladen is het meest voordelig (PV installatie).
Sinds we een eigen laadpaal hebben gebeuren alle laadsessies dus bijna thuis.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 22:29 (7%)

• Twiek-San

Twiek-San

Marko72 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:38:
[...]

Ik zat vandaag nog eens door de instellingen te scrollen en bedacht me toen dat ik ooit onder Audio> geavanceerd> de snelheidsafhankelijke volume sturing had aangezet. Dat weer uitzetten scheelt een hoop gedreun. Het lijkt een soort slechte loudness, weer een stuk beter zo!
Klopt! Ik heb geen enkel teken van toenemend volume bij toenemende snelheid kunnen ontdekken. Het lijkt idd niks meer dan loudness (en niet eens een goede)

• Ivic
IvoB2 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:25:
[...]

Dan begrijp ik je al helemaal niet meer:
- Je kocht een auto van een jaar oud (dus met een aanzienlijke korting) dus je wist waar je aan toe was toen je hem kocht en je bent zeker geen EA. Dat was de eerste koper.
- De pro en contra van Tesla en Huyndai zijn je dan toch gekend. Ook voor de koop.

Ik rij nu al 10 maanden en 16.000 km met een Kona Ev premium en hij voelt helemaal niet aan als een "testversie". De halfbakken app van MY2020 ga ik al zeker niet missen en ben al blij dat de MY2019 (nieuw) een paar duizenden euro's minder kostte dan hun huidig MY2020 model. Aan de huidige nieuw verkoopprijs (dik over de 50.000 €) had ik hem nl. al van mijn shortlist geschrapt.
Ik zal de Kona EV 2019 nog steeds aan iedereen aanbevelen. Nauwelijks iets op aan te merken. Wat mij betreft zijn de nieuwe 2020 features gewoon erg dure gadgets (op het driefase laden na wat voor gebruikers zonder eigen laadpaal wel een pluspunt kan zijn).

Het kan dan nog "erger" hoor. Ik heb Q1 2019 nieuw een e-Niro premium besteld en krijg nu een nieuwe auto geleverd (dus geen jaar oud) die inzake uitvoering al een jaar achter loopt op he thuidige model. Ga ik daarom treuren? Neen, want ik wist bij ondertekening van het contract precies wat ik kreeg en dat het elf maanden zou duren.
Ter verduidelijking. Mijn werkgever heeft de auto vorig jaar aangeschaft, ik ben de 2e berijder.

Natuurlijk snap ik dat er ontwikkelingen bij een auto zijn en dat er na verloop van tijd in een nieuwe versie zaken komen die in een eerdere versie niet zitten.

In dit geval komt de nieuwe versie al na een jaar en zijn er bepaalde functies (bv app (voor bv volgen vd laadstatus), snelladen) dat geen gimmicks zijn maar functionele toepassingen die nogal van belang zijn voor een EV rijder.

Dit weet Hyundai vast ook en om na een jaar al een versie uit te brengen die dit wel heeft duidt er wat mij betreft op dat de eerste nog niet helemaal “af” was.

Veel techbedrijven doen dat ook. Bv een telefoon/app/programma etc uitbrengen met heeeeel veel functies waarvan er maar een aantal fatsoenlijk werken en de rest alleen was om maar de eerste te zijn.

• Ivic
Ronalddeno schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:49:
[...]

Ik ben 2.00m lang. Zit prima. Ook niet het gevoel dat ik de rails moet laten verlengen.
Met electrisch verstelbare stoelen kan je goed de voorkant van de stoelzitting verhogen t.o.v. de achterkant, waardoor je toch wat meer ondersteuning hebt van de bovenbenen. Maar het haalt het niet bij de ASS stoel die ik voorheen elke keer liet monteren in mn auto.
Knap en vooral fijn voor je dat je met 2.00 een goede zit hebt. Ik helaas wat minder. Wellicht komt dat ook doordat ik de standaard stoelen heb en niet de electrisch verstelbare. Zou dat graag willen voor betere verstelling van de stoel, inderdaad hogere ondersteuning van de bovenbenen.
Dan zou verlengen van de rail ook niet nodig zijn verwacht ik.

Mocht iemand zijn electrische stoelen toch willen omruilen voor de standaard stoelen? Let me know 😉

• IvoB2
Ivic schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:32:
[...]

Ter verduidelijking. Mijn werkgever heeft de auto vorig jaar aangeschaft, ik ben de 2e berijder.
Maar dan heb je er toch geen eigen geld ingestoken en zal het jou toch een zorg zijn wat de herverkoopwaarde is?

Wij hebben in maart vorig jaar van de werkgever een Kona EV Sky (met 10 km op de teller) te leen gekregen tot de bestelde e-Niro geleverd was. In deze Kona bleek nadien geen warmtepomp in te zitten. Nog geen seconde van wakker gelegen. Nu gaat deze Kona EV (zonder warmtepomp, 1 fase lader,zonder app en 10 maanden oud) met 16.200 km op de teller naar een volgende werknemer (een beetje zoals jouw situatie dus?). Als hij daar niet tevreden mee is kan hij nog altijd zijn eigen auto kopen of voor een fossiel kiezen (en persoonlijk opdraaien voor de steeds oplopende bijtelling).
Maar niet - toch niet volgens mijn logica - eerst de auto aanvaarden en dan verongelijkt gaan doen omdat er een nieuw model op de markt komt met nieuwe features. Dan koop je toch gewoon dat nieuwe model.
Dat is als het kopen van een tweedehands - in de gekende staat - en nadien de verkoper gaan lastig vallen omdat blijkt dat hij niet dezelfde uitrusting heeft als het nieuwste model in de showroom. :?

Zelf krijgen we nu een "nieuwe" e-Niro More Luxe pack. Wel model 2019 met eenfase omvormer, zonder app en - volgens jouw standaard - al een "voorbijgestreefd" model. Waarom zou ik daar spijt van hebben? Ik wist bij bestelling wat ik ging krijgen. En zonder deze geste van de werkgever had ik zelf nooit al EV kunnen rijden (ik steek geen 50.000 euro in een vervoermiddel). Ben trouwens niet verplicht deze EV te "aanvaarden". Heb de vrijheid een eigen auto volledig naar eigen keuze aan te kopen (via de werkgever waren we begin 2019 - maar dat wisten we op voorhand - beperkt tot een keuze tussen Kona EV, e-Niro, Ampera-e, e-tron en Tesla 3. Op dit ogenblik, bij levering e-Niro is de keuze ook al veel uitgebreider. En volgend jaar zal er waarschijnlijk weer andere en nog meer keuze zijn. Maar heb dus geen enkele reden om me ook maar een beetje ongelukkig te voelen.

En alle nieuwkopers gun ik zo vlug mogelijk alle nieuwigheden. Ik kan toch moeilijk stellen dat ik pas een auto gekocht/gekregen heb en dat idaarom edereen nu maar een paar jaar op updates moet wachten omdat ik me anders "bekocht" voel? |:( 8)7

Thuis kan ik de laadstatus gewoon opvolgen op de pc/smartphone via de software gekoppeld aan de laadpaal, bij de DC50 en openbare laadpalen maakt het niet uit want daar hangt hij gewoon de tijd dat ik er niet ben (ik ga heus niet ergens blijven waar ik niet meer moet zijn omdat de "laadstatus" van de EV nog niet aan de verwachtingen voldaan heeft). Bij de werkgever maakt het niet uit want daar ben je lang genoeg om voldoende bij gte laden (en zoniet maakt het ook niet uit want als je weg moeet dien je te vertrekken). Op openbare laadpalen kan je met de app van de laadpas ook de laadsessie opvolgen. En eigenlijk maakt het niet uit want na enige tijd gebruik kan je zo ook wel inschatten hoeveel tijd het duurt om van x% SoC naar y % Soc te komen.
Kortom, als je een beetje vooruit plant heb je absoluut geen behoefte aan een laadapp. Het is misschien leuk voor de appgeneratie. Maar dat noem ik dan ook een gimmick. :)

Ik ben misschien nog van de generatie die zelf heeft leren plannen en vooruitdenken en tevreden is met wat ze kreeg toegestopt :+ ).
Veel techbedrijven doen dat ook. Bv een telefoon/app/programma etc uitbrengen met heeeeel veel functies waarvan er maar een aantal fatsoenlijk werken en de rest alleen was om maar de eerste te zijn.
Nu spreek je jezelf tegen. Misschien was Hyundai nog niet klaar met sommige van zijn functies en hebben ze ze daarom nog niet uitgebracht en konden gebruikers die op die extraatjes niet zaten te wachten (zoals wij) al een jaar eerder genieten van een EV met een meer dan behoorlijke range?
En - omdat ik midden in de beslommeringen van een "techbedrijf" zit weet ik maar al te goed de echte reden waarom de meeste software niet volledig bugvrij is. Je kan niet alles testen en vooral als bedrijf niet bedenken hoe de verwachtingen van sommige klanten zijn en vooral hoe ze met producten omgaan. Dit moet dus wel "on the road" gebeuren. NL is - toch nieet at betreft een Aziatisch bedrijf - ook niet meer het middelpunt van de wereld. Driefase is - op wereldvlak - dus niet de regel. Wees blij dat voor o.a. de NL markt er binnen een jaar al een update was om de klant tegemoet te komen.
Als EA weet je toch waar je aan begint? Als je echt - wat betreft EV - bijna alles op punt wil raad ik je aan nog een vijftal jaar te wachten. Het kon ook nog altijd erger (bv. een e-Tron of I-pace met een in de praktijk nogal bedroevende range :o :*) ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-01-2020 14:52 (86%)

• nessio
@IvoB2 Jeetje wat een uitgebreid verhaal (Bij een klagende Nederlander kun je het toch nooit recht praten. Oei wat heb ik nu gezegd, mea culpa)
Bij de Kona was het heel simpel. Het navigatiesysteem voor de Kona met simkaart was eind 2017 niet tijdig beschikbaar, toen werd de produktie al voorbereid. Dus een app was zinloos. Dat Kia wel zover was klopt, die werkt met een ander navigatiesysteem.
En wij missen het ook niet, onderweg hoef nooit te laden (misschien op vakantie, maar dan nemen we de Prius Plug in tot nu toe). En ik laad thuis, meestal in de nacht van 23-7uur (goedkoper want ik heb geen zonnepanelen). In 2 nachten is ie vol, maar na 1 nacht staat ie op 220 km. En dan kan hier in de buurt heel wat bereiken. Auto hoeft speciaal vol.

• IvoB2
nessio schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:44:
@IvoB2 Jeetje wat een uitgebreid verhaal (Bij een klagende Nederlander kun je het toch nooit recht praten. Dat Kia wel zover was klopt, die werkt met een ander navigatiesysteem.
Dat verschil zullen we bij gelegenheid dan eens uittesten. ;)

ps. Dan heb je nog geen klagende Vlaming bezig gehoord. Daarmee vergeleken zijn Nederlanders amateurs. :) . De meerderheid van de Vlamingen heeft een eigen oprit/garage/staplaats, blijkbaar ook een grote spaarboek en nog willen ze niet aan de EV. 8)7 (kan je de buurman niet mee overbluffen ;w ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-01-2020 11:18 (29%)

• nessio
Nederlanders ook niet. Ze rijden de EV alleen maar ivm de lage bijtelling (4% ipv 22% over de nieuwwaarde) of omdat ze van de werkgever geen keus hebben EV of niks. Maar dat laden blijven ze lastig vinden.
Er zijn er nauwelijks die de auto privé aanschaffen, veel te duur (vergelijk de Kona / Niro maar eens met het type met plofmotor).
Met een klagende Vlaming heb ik geen ervaring :)

nessio wijzigde deze reactie 14-01-2020 14:02 (5%)

• nessio
@IvoB2 Dus nu moeten we je op het Niro forum gaan opzoeken?

• IvoB2
nessio schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:03:
@IvoB2 Dus nu moeten we je op het Niro forum gaan opzoeken?
Dat moet je niet hoor. Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wil. Zeker op een forum. :)
Ik volg het e-Niro forum trouwens al even lang dan het Kona EV forum (voertuig waarvan ik van bij het begin wist dat het een tijdelijke oplossing was) evenzo de "Elektrische auto's" en (EV) laden..." fora.

En voorlopig nog geen plannen om de e-Niro daadwerkelijk op te halen (de Kona Ev bevalt me best ;) ).
(toch nu maar eens beginnen om de Kona binnen en buiten op te poetse voor inlevering). ;w

• nessio
@IvoB2 Even door de wasstraat klaar. Matten uitkloppen tegen de muur, klaar Rest is voor de garage, daar hebben ze een poetsbedrijf voor tenzij de auto naar een collega van je echtgenote gaat (dan doen ze niets).

• nessio
Ik heb al tijden niet op het Niro forum gekeken. Zal het weer eens doen (wel veel meer posten zag ik toen)

• IvoB2
nessio schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:50:
@IvoB2 Even door de wasstraat klaar. Matten uitkloppen tegen de muur, klaar Rest is voor de garage, daar hebben ze een poetsbedrijf voor tenzij de auto naar een collega van je echtgenote gaat (dan doen ze niets).
De Kona EV is een bedrijfsauto (bedrijf heeft 250 Kona EV Sky in eigen beheer om de EV-gap (nieuwe auto bestellen kan maar vanaf 6 maanden voor einde oud contract en tegenwoordig is de levertijd voor een EV langer) tussen bestelling lease en levering op te vangen. Wordt dus binnengeleverd op de carpool van het bedrijf met accu volgeladen. Dus idd naar volgende collega(e).

Nog nooit in mijn leven naar een wasstraat geweest (uiteraard eigen keuze). Mijn vervoermiddelen worden met regenwater gewassen en gedroogd met een superabsorberende microvezeldroogdoek.
Vind het maar normaal dat we iets afleveren zoals we het gekregen hebben en dat ik de bedrijfsauto idem behandel als was het mijn eigen auto.

De e-Niro daarentegen is wel op basis van een vierjarig leasecontract.

En zoals je ziet ben ik er niet van gestorven. :)

• lambriks
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16-01 17:48
Na lang zoeken in handleiding, Googlen en zoeken op dit forum kan ik er maar niet achter komen of de LED koplampen automatisch verstellen zodra je in het VK rijdt. Mijn Octavia doet het gebaseerd op GPS, maar hoe zit dat met de Kona EV (Premium)? Iemand al ervaring hiermee?

• Waiting
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-01 22:13
sander666 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:01:
Hier nu 50.000+ , en 5 avonden in de week tot 100%, en ik kom niet meer boven de 280 uit met de range.
Op dagen dat ik een behoorlijke afstand moet kom ik noodgedwongen al niet meer boven de 110 uit.

Ook klopt het verbruik niet van de boordcomputer als ik ga terug rekenen met het percentage batterij over als ik thuis kom. Dan heb ik nu al ruim minder dan 64kw..

Binnenkort maar eens terug naar de dealer iig..

• sander666
Waiting schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:46:
[...]

Hier nu 50.000+ , en 5 avonden in de week tot 100%, en ik kom niet meer boven de 280 uit met de range.
Op dagen dat ik een behoorlijke afstand moet kom ik noodgedwongen al niet meer boven de 110 uit.

Ook klopt het verbruik niet van de boordcomputer als ik ga terug rekenen met het percentage batterij over als ik thuis kom. Dan heb ik nu al ruim minder dan 64kw..

Binnenkort maar eens terug naar de dealer iig..
Dat is inderdaad vreemd. Heb ik geen last van. Nu rond 330 km als hij vol is. In de zomer over de 400km range. Ik rijd meestal 135 km/h op de snelweg, waar het kan.

• Twiek-San

Twiek-San

@Waiting Met EVNotify kun je de SOH zien. Ben benieuwd.

• Waiting
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-01 22:13
Thanks, zo'n BT dongle besteld, zodra die binnen is lees ik hem uit.

• pdebeuck
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21-01 20:19
Ondertussen rij ik al sinds half september 2018 met een Kona EV.
Wagen is dus 16 maanden oud en was één van de eerste 5 geleverd in Belgie. Voor de kenners, VIN code eindigend op FKU002331. Dus de 2331ste geproduceerde.
Ondertussen een kleine 30.000 km en gemiddeld verbruik van 13,2 kWh / 100 km.
De wagen wordt enkel opgeladen met de meegeleverde thuislader, 10 Ampere en 2,2 kW.
Na volledig laden is het rijbereik nu in de winter 455 Km, in de zomer of warmere periodes een kleine 500 Km.
Naast deze Kona, hebben we nog een Jaguar E-pace van twee jaar oud (april 2018), 4 oldtimervoertuigen en een Harley Davidson FLHR van 2003 (100th anniversary edition) en zowel ikzelf als mijn echtgenote rijden veel liever met de Kona dan met de Jaguar.
Het model van mijn Kona is de Sky Sensation in Ceramic Blue en met schuifdak, verwarmde en geventileerde zetels en warmtepomp.
Heb wagen besteld zodra ik wist dat hij ging gelanceerd worden, zonder de exacte prijs te kennen. Had al een Tesla 3 besteld, maar deze ging toch niet meer in 2018 geleverd worden en wegens fiscale redenen moest ik hem in 2018 of niet hebben. De garage in Kuurne heeft alles gedaan wat ze kon en levering was voorzien december 2018. Mijn wagen werd toch eerder geleverd en maakte deel uit van de eerste batch die naar Europa werd verscheept (zie VIN nr).
In Oktober 2019 (wagen was één jaar oud) heb ik van de dealer een dongle cadeau gekregen, waarmee ik via smartphone of Ipad de technische gegevens, rijstijl, laden, afgelegde routes, technische instellingen, ...... kan volgen met de Hyundai Belux App. Mocht ik hier foto's kunnen plaatsen, dan kan ik enkele screenshots uploaden.
Ben zeer tevreden van de wagen, maar toch heb ik enkele kleiner opmerkingen, zoals ontbreken van verlichting in handschoenkast (mijn oldtimer uit 1966 heeft dit al), ontbreken van comfortfunctie bij sluiten van de wagen (automatisch sluiten van dak en ramen bij sluiten van de wagen of blijven drukken op afstandsbediening bij sluiten).
Heb nog de originele banden liggen (Nexen), maar die zijn geen fluit waard. Wanneer nodig zal ik deze vervangen door Michelin.
Wagen wordt ook volledig opgeladen door eigen zonnepanelen, heb nu voor 6500 Wpiek zonnepanelen liggen, met jaaropbrengst in 2019 van 7250 kWh.
Heb in vrienden en kenniskring veel mensen die electrisch rijden en allemaal met dezelfde mening, we keren niet terug naar verbrandingsmotoren.
Ook stel ik vast dat de grootse critici van EV degene zijn die nog NOOIT electrisch gereden hebben of het niet willen of kunnen permiteren om één te kopen.
Ik kan altijd enkele foto's of screenshots doorsturen van de App. Weet wel niet hoe ik deze hier kan plaatsen.
Voor de geinteresseerden, ons voertuigenpark bestaat uit :
Hyundai Kona EV 09/2018 (Was ter vervanging van een Range Rover Evoque), ingeschreven in mijn bedrijf
Jaguar E-Pase D180 AWD (lease voor 4jaar, bedrijfswagen van echtgenote haar eigen bedrijf.
Mercedes Ponton 220 S bifarbe Cabrio uit 1957 in concoursstaat
Mercedes Pagode 230sl uit 1965 ook in concoursstaat
Mercedes 500sl uit 1991, funcar
Austin Healey 3000 MKIII uit 1967 ook in concoursstaat
Harley Davidson FLHR 100th anniversary edition uit 2003 die amper 500 Km per jaar doet.

• Rick1855
  • Laatst online: 21-01 09:25
455 tot 500 km? Wat is je rijstijl en wat voor wegen rij je dan meestal?

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-01 22:42

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Hier de eerste 10000km erop zitten met de kona. Rijdt waanzinnig maar een volgeladen kona heeft bij mij nu 320km range wat echt wel krap is zonder lader voor de voordeur.

• pdebeuck
Wagen staat altijd op comfort.
Vooral veel stadsverkeer, met adaptieve cruisecontrol aan en met zoveel mogelijk gebruik van linker peddel om af te remmen, zelfs tot stilstand.
Verwarling staat meesal uit, behalve zetel en stuurverwarming.
Bij laden is de verwarming altijd voorgeprogrameerd.

• Rick1855
  • Laatst online: 21-01 09:25
Ah veel stadsverkeer, ja dat verbruikt superweinig. Ik veel snelweg tussen de 110 en 135 km/u. winter 350km.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• edautz
@nessio Vandaag met de auto naar de dealer voor het verhelpen van het uitgesteld laden (en ook het voorverwarmen) probleem. Het blijkt dat ik de laatste software versie heb en dat er geen nieuwere beschikbaar is. Mijn beeld is dat dit voor de Nederlandse of wellicht Europese markt geld.

Als ik mijn software versies vergelijk met die van jouw is mijn versie inderdaad nieuwer. Dealer heeft hier een probleem van gemaakt voor Hyundai Nederland. Ben benieuwd wat de oplostijden zijn.

Ter referentie van iedereen die hier ook tegenaan loopt of mogelijk de komende tijd hier tegen aanloopt de werkende software versies van @nessio ter verificatie

En de versies van mijn auto met de uitgestelde laad en voorverwarmingsfunctie die niet werkt.

• pdebeuck
Weinig snelwegverkeer, toch stadsring, luchthaven en al twee keer H/T Parijs (250 km enkel)
Zou ook gaarne flitspalen op Navi krijgen, weet iemand of dit mogelijk is?

pdebeuck wijzigde deze reactie 15-01-2020 18:00 (29%)

• edautz
@pdebeuck Als je internet delen op je telefoon aanzet en de WiFi van de Kona aan de telefoon koppelt, maak je gebruik van TomTom life services. Je krijgt dan live file informatie en kunt dan ook flitsers in het menu selecteren.

edautz wijzigde deze reactie 15-01-2020 18:38 (11%)

• pdebeuck
Zal dat morgen eens teste. Alvast bedankt.

• nessio
@edautz Ik heb duidelijk veel oudere software / nav / kaart (oktober 2018) De auto is uitgeleverd 4/9/2019 en is 3 weken daarvoor in Rotterdam aangekomen. Wanneer is jouw auto uitgeleverd?

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-01 23:07
Zit zelf nu op de 360 km range. Nu ongeveer 30.000km gereden.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:35
Hmmm, mijn auto (uitgeleverd 23-aug-2019) heeft de software & navigatieversies van @nessio maar de firmware en kaart van @edautz. Ofwel, bij nessio hebben ze niet voor aflevering gecheckt voor updates.

Morgen voor de eerste onderhoudsbeurt naar de garage - eens kijken waar ik mee thuiskom aan versies. Uitgesteld laden gebruik ik niet en voorverwarmen is ook nog niet heel erg nodig.

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
Als het goed is krijgen wij in maart onze Kona MY2020. Nu zag ik gisteravond dit bericht van autoweek voorbij komen https://www.autoweek.nl/a...ijgt-grotere-actieradius/.

Heeft één van jullie hier al eens iets over gehoord? En wat ik me afvraag is of ze hier MY2020 mee bedoelen of een update van de MY2020...
Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True