... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
@prijsstunt : zit er onderin het front boven de nummerplaat van jullie Kona een zwart vlak = radar Nee, dan heb je geen acc
Maar volgens mij heeft de Tecno 64 kwh een acc
Te activeren op het stuur: rechtse knopjes, rechtse rij, bovenste knopje : dan krijg je cruise te zien midden in de ronde meter. Bij gewenste snelheid, het wipknopje naar beneden drukken. Nu is snelheid vastgezet. met dat zelfde knopje kun je hoger en lager (kort naar beneden / boven vasthouden is 1 km, langer is 10km)
Cruise er af = remmen of op knopje rechterrij de onderste (met 0).
Ik zou maar gauw een NL handleiding opsnorren (niet meegeleverd, raar)
Op internet kun je alleen de Engelse vinden.
Goed voor de levertijden, al die verschillende landenversies.

Dát heeft Tesla dan wel weer beter voor elkaar.
Gelukkig heb je bij Tesla heel veel keuze uit verschillende in- en exterieurs.Twiek-San schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:00:
www.hyundai.es: Tecno heeft geen SCC, FCA, FCW en nog zo wat veiligheidsdingetjes.
Goed voor de levertijden, al die verschillende landenversies.
Dát heeft Tesla dan wel weer beter voor elkaar.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nadeel van Tesla is dan wel weer dat je aanhanger van het Elonisme moet worden als je er een wilt rijden.
[gaat weer on-topic]
Alleen met kabel.gtabak schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:39:
Onze Kona (Premium) komt volgende week (27 november, Thanksgiving). Weet iemand of Apple Carplay op de Kona ook draadloos kan of is dat alleen met een USB kabel?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Goed ideenessio schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:18:
Donkere isolatietape over de sensor plakken (zit midden voor)
Ik dacht meer aan een geheel zwarte display, met enkel de tijd of iets dergelijks. Maar dan weer wel met de muziek aan...
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
De Land Rover is niet veel trager hoor, en heeft natuurlijk door de 4x4 nooit tractieverlies. Maar doordat het natuurlijk een zware lompe auto is, die toch heel snel versneld lijkt het gevoelsmatig behoorlijk vlot. De SDVS doet standaard 9,3 seconden, maar met een beetje chippen rond de 8,5 . Dat is echt best vlot voor een auto van 2600kg, 700Nm is gewoon altijd fijn.daemonix schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:18:
[...]
En het enige dat die niet doet is automatische baanwissel, voor de rest werkt die perfect.
Maar hoezo vind je @prijsstunt de Kona traag in vergelijking met de Landrover? Met de Tesla snap ik. De Landrover is een slak vergeleken met een BEV.
Zo te zien heeft mijn Spaanse Kona inderdaad geen radar.. Jammer, denk ik. Mijn Tesla ook niet hoor, ik heb een hele kale, zonder luchtvering en zonder autopilot. Mijn plan was hem helemaal op te rijden. En wat er niet op zit kan ook niet stuk. En nog goedkoper in aanschaf natuurlijk :-)

Edit: 1 verschil in RDW data gevonden, de jouwe staat voor 41.409 euro, de mijne voor 46.805 euro. Ik heb de meest luxe uitvoering (met schuif/kanteldak, en verder alles wat je kon aanvinken).
Verbruik en WLTP afstand staan wel bij mijn auto, maar niet bij de jouwe.
[ Voor 30% gewijzigd door daemonix op 22-11-2019 19:03 ]
Het maakt ook niet uit hoe vlot hij is.. we rijden toch niet hard :-)
De tecno heeft nml niet:
verwarmd stuurwiel
verwarnde / gekoelde elektrisch verstelbare stoelen
aluminium pedalen
parkeersensors voor
inklapbare spiegels
dodehoek waarschuwing
Botswaarschuwing
voetgangersetectie + noodrem
actieve cruise control
waarschuwing kruisend verkeer achter
verkeersbordenherkenning
Rijstrookvolgsysteem
de style heeft dit wel maar is ook duurder.
Anoniem: 1237960
Ik ben nu juist zo blij met de keyless. Ik heb zo’n tas waar niks in te vinden is. Dus ik ontgrendel eigenlijk alleen via de deur, dus als de stekker dan weer vast zit, moet ik vergrendelen en ontgrendelen en dat is dan weer niet zo handigWackerstamfer schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:42:
[...]
Je hebt alle tijd van de wereld, als jij er aan toe bent druk je op ontgrendelen op je sleutel en kan je de stekker er uit halen.
Bij instellingen - beeldscherm kun je “beeldscherm uit” kiezen met een klok als screensaver.baslab schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:22:
[...]
Goed idee![]()
![]()
Ik dacht meer aan een geheel zwarte display, met enkel de tijd of iets dergelijks. Maar dan weer wel met de muziek aan...
Zo aan het einde van 2019 zijn de Tecno's in NL bijna net zo duur als een originele NL premium helaas. Maar als je binnen een paar dagen een auto wilt hebben heb je weinig tot geen keus. 39900 euro ex BTW. Leuke marge voor de handelaar, maar hij mag ook wat verdienen.nessio schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:20:
Foutje de tecno heeft geen acc
De tecno heeft nml niet:
verwarmd stuurwiel
verwarnde / gekoelde elektrisch verstelbare stoelen
aluminium pedalen
parkeersensors voor
inklapbare spiegels
dodehoek waarschuwing
Botswaarschuwing
voetgangersetectie + noodrem
actieve cruise control
waarschuwing kruisend verkeer achter
verkeersbordenherkenning
Rijstrookvolgsysteem
de style heeft dit wel maar is ook duurder.
Die van mij heeft wel rijstrookvolgsysteem, althans, hij geeft wel piepjes als ik richting witte streep ga en hij corrigeert dan. En geeft ook wel een verkeersbordje met snelheid in de headup display, ik weet niet of dat verkeersbord herkenning is of dat dat via de navigatie wordt geregeld.
Met LFA stuurt de auto zelf, heel handig met dwarswind. De auto houd zelf het midden van de rijstrook aan
[ Voor 11% gewijzigd door nessio op 23-11-2019 12:59 ]
Maar ja als je gaat voor de 4% dan heb je geen keus, hoe ze het model ook noemen
OK, ik vond al dat hij dat héél slecht deed :-) hij stuurt wel helemaal uit zichzelf terug van de witte lijn naar het midden maar zakt dan weer langzaam terug. Dus hij blijft slingeren.nessio schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:58:
@prijsstunt Rijstrookvolgsysteem (LFA = Lane Following Assistant) is niet hetzelfde als rijstrookwaarschuwingssyteem (LKA = Lane Keeping Assistant)
Met LFA stuurt de auto zelf, heel handig met dwarswind. De auto houd zelf het midden van de rijstrook aan
Ach ja, er is nu niks meer aan te doen, ik heb misschien te veel betaald, maar er was niets anders meer te koop (al staan er nu weer een paar premiums op MP, wel nog 1000 euro meer of zo).
Mogelijk ben ik er wel duurder mee uit dan wanneer ik voor hetzelfde geld een Nederlandse premium met 8% bijtelling had genomen. Afhankelijk van hoeveel minder ik er uiteindelijk nog voor terug ga krijgen over 60 maanden. Heb natuurlijk nu wel de MIA over het hogere bedrag gekregen. En bijtelling over lage fiscale waarde. Maar geen idee wat het doet met de restwaarde.
Hij heeft overigens wel het luxere audiosysteem met Krell speakers
Bij mijn Tesla mis ik alle autonome functies ook helemaal niet..
4% over 41409 = 1656
8% over 48310 =3864 (48310 = 47515 fisc + ceramic 795)
Mogelijk zit er niet eens veel verschil tussen restwaarde premium (jouw betaalde prijs) en comfort over 5 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 23-11-2019 21:06 ]
In 2020 wordt de 22% drempel 45000 euro. Dan wordt de bijtelling 45000 * 8% + 3310 * 22% = 4328 zelfs!nessio schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:06:
Bijtelling maakt nogal wat verschil
4% over 41409 = 1656
8% over 48310 =3864 (48310 = 47515 fisc + ceramic 795)
Mogelijk zit er niet eens veel verschil tussen restwaarde premium (jouw betaalde prijs) en comfort over 5 jaar.
Levering van een in NL bestelde en ook voor NL bedoelde Kona EV duurt idd nog steeds 12 maanden, in ieder geval volgens mijn dealer en de importeur. Ik heb er in februari een besteld en die staat nog steeds voor levering in februari 2020. Alleen kunnen ze me niet vertellen of dat dan ook een 2020 model zal zijn, wat je eigenlijk wel zou verwachten. Wordt dus nog spannend. 2020 model heeft wel een paar echte voordelen zoals 3-fasen AC laden op 11 kW en een App waarmee je een aantal zaken op afstand kunt bekijken en regelen.McFredje1982 schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:04:
[...]
Grappig, ik heb de mijne 3 weken geleden besteld (koop, geen lease) en heb hem dit jaar nog volgens de dealer.
Import uit Spanje, Premium, Dark Knight met alles erop en eraan behalve de app, want het is wel een 2019 model.
Of levering februari een 2020 model is, is inderdaad nog niet bekend.
Volgens mij wordt model 2020 nog niet eens in Korea uitgeleverd (wel hebben ze daar blue link)
Overigens kun je met blue link alleen uitlezen, niks regelen)
@nessio Ik ben bang dat je zelf ook verkeerd geïnformeerd bent, met Blue Link kun je wel degelijk dingen regelen in je auto!nessio schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:30:
@kadbr0 Dan is jouw dealer niet goed geïnformeerd. Nu bestellen is leveren eind mei.
Of levering februari een 2020 model is, is inderdaad nog niet bekend.
Volgens mij wordt model 2020 nog niet eens in Korea uitgeleverd (wel hebben ze daar blue link)
Overigens kun je met blue link alleen uitlezen, niks regelen)
Ik heb de Kona Comfort eind oktober 2019 besteld en die zou volgens de dealer eind mei 2020 komen. Ik verwacht dat dan ook een grote levering van Kona's zal komen. Volgens de papieren zou het een 2020 model zijn. Hoop dat alles goed en snel geregeld wordt zodat ik Lekker in warm weer kan rijdenkadbr0 schreef op zondag 24 november 2019 @ 01:55:
[...]
Levering van een in NL bestelde en ook voor NL bedoelde Kona EV duurt idd nog steeds 12 maanden, in ieder geval volgens mijn dealer en de importeur. Ik heb er in februari een besteld en die staat nog steeds voor levering in februari 2020. Alleen kunnen ze me niet vertellen of dat dan ook een 2020 model zal zijn, wat je eigenlijk wel zou verwachten. Wordt dus nog spannend. 2020 model heeft wel een paar echte voordelen zoals 3-fasen AC laden op 11 kW en een App waarmee je een aantal zaken op afstand kunt bekijken en regelen.
Vandaag nog even een stukje met de auto gereden en ik vind hem fijn! Vandaag in ECO gereden met de verwarming hard aan en kwam ik op 170Wh uit, dus dat wordt ook al beter. Maximaal opladen op 80% gezet, dat zal voor ons dagelijks gebruik ook wel voldoende zijn, zo heb ik de Tesla ook ingesteld..
Mogelijk doe ik de auto over vijf jaar eerst nog wel een paar jaar naar privé, want hij heeft dan waarschijnlijk nog maar 65000 km gereden dus zou nog geruime tijd mee moeten kunnen. Tenzij er één of andere fiscale voordeel regeling is tegen die tijd en ik nog een nieuwe auto kan betalen :-)
Geen app vind ik wel jammer, die gebruik ik bij de tesla toch echt wel vaak. Even kijken hoeveel lading ik nog heb, of hoever hij is met laden en om het interieur vast te verwarmen voor vertrek.
[ Voor 12% gewijzigd door prijsstunt op 24-11-2019 20:41 ]
Ik heb wel een vraag aan de ervaren rijders. We gingen opladen in een parkeergarage, en dat bleek een gratis 1.5 kW lader, er was geen laadpas voor nodig. Maar hierdoor konden we het laden niet stoppen bij die paal (ook niet door laadpas voor de lader te houden) en de laadkabel bleef maar gelockt. Auto aan en uit maakte geen verschil, hij bleef laden.
De enige manier die ik vond om te stoppen was in het EV-menu in de Kona, daar het max AC-Laden percentage onder de huidige batterijlading zetten (hij was 45% geladen, dus zette hem op 40%). Wanneer ik toen de auto uitzette (of aanzette, details weet ik even niet) was de LED in de aan/uitknop licht blauw en mocht de kabel eruit.
Had ik het laden nou ook anders kunnen stoppen vanuit de auto? Volgens mij niet met de "Charging Connector Auto / Lock", toch? De handleiding die bij de auto zit is hier niet echt duidelijk over, die neemt overal aan dat de laadpaal het laden voor je stopt (en dat werkt wel prima bij de publieke palen die een pas nodig hebben)...
De auto lock dient om de kabel aan de autozijde automatisch te unlocken of juist vast te houden als de accu is volgeladen (zodat je eigen laadkabel niet gestolen kan worden als bij afwezigheid de accu haar max. capaciteit heeft bereikt) .
[ Voor 114% gewijzigd door IvoB2 op 25-11-2019 18:26 ]
Ja fijn vooruitzicht als het echt zo is haha. Ik neem aan dat de dealer al x aantal besteld had en daar was één die voor mij beschikbaar was. Scheelt wel enorm 6 ipv 12 maanden wachten. Nu heb ik heb 2 maanden na dat ik terug ben van vakantie.Spirit1707 schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:52:
Wat een fijn vooruitzicht, zeg. De mijne heb ik eind augustus besteld. Uiterlijk september 2020 zou die afgeleverd worden... Het heeft er alle schijn van dat het "iets eerder" wordt. Maar goed, ik hou een slag om de arm. Misschien is er verschil in aflevering van een privé of via een leasemaatschappij bestelde Kona.
Maar een aantal zaken kunnen volgens mij alleen als ie aan de laadpaal staat (koelen / verwarmen)
Enne ik / wij heb(ben) nu 7 jaar live services, dat wordt dus maar 5 jaar
Het enige interessante is opvragen van de acculading.
Wat ik wel knudde vind is dat je niet op afstand koeling kunt starten als ie niet aande loodpaal staat (kan zelfs bij onze Prius Plug-In uit 2012 )
Nergens lees je dat er nog 2e probleem speelt bij de overheid. Niet alleen de lage bijtelling levert de overheid minder geld op maar al de EV's tanken voor het grootste deel thuis en als het evn kan ook nog achter de meter. Het scheelt nu al enorm veel accijnzen en btw, ik schat +/- 100 miljoen per jaar.(100000 EV's, gemiddeld 15000 km /j = heel lage schatting).
Dit is een doorn in het oog van Min van Financien
ff kladje rekenen:nessio schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:44:
@Twiek-San Bijtelling klopt die je berekent, was even die 45000 vergeten. Maar het verschil is groot
Nergens lees je dat er nog 2e probleem speelt bij de overheid. Niet alleen de lage bijtelling levert de overheid minder geld op maar al de EV's tanken voor het grootste deel thuis en als het evn kan ook nog achter de meter. Het scheelt nu al enorm veel accijnzen en btw, ik schat +/- 100 miljoen per jaar.(100000 EV's, gemiddeld 15000 km /j = heel lage schatting).
Dit is een doorn in het oog van Min van Financien
100.000 Ev's die 15000km per jaar rijden is 15.000/5km/kw=3000kwh per auto
belasting is ongeveer 0,12euro per kwh
dan kom ik uit op 100.000*0.12*3000=36.000.000 euro aan energie belasting.
Voor ice auto's is hij wat moeilijker
maar laten we van uitgaan van diesel 15.000/18=833liter
belasting is ongeveer 0.50eur per liter
=833*0.5*100.000=41.650.000euro
Pak je puur benzine dan is het verschil meer.
Ik laat bewust even wegenbelasting buiten beschouwing.
Als ik voet op rem trap en vol stroompedaal intrap schiet hij ook naar 100%intveltr schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:23:
[...]
Zag toevallig een reviewer op YouTube die de auto in powermode in “N” zette en het gaspedaal intrapte. De powermeter sloeg nog steeds uit.
Ik heb het natuurlijk zelf ook even geprobeerd maar bij mij doet hij dat niet. Misschien andere firmware, en hebben ze dat schoonheidsfoutje inmiddels gefixed. Maar het lijkt er op dat die functie niets meer dan een leuk visueel is.

Kale elektriciteits prijs is ongeveer 5 cent. De rest is belasting (linksom of rechtsom). Thuis laden kost rond de 22 cent/kWh, dus dat is dan 0,17 euro per kWh, oftewel 51 miljoen euro.elmo1 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:51:
[...]
ff kladje rekenen:
100.000 Ev's die 15000km per jaar rijden is 15.000/5km/kw=3000kwh per auto
belasting is ongeveer 0,12euro per kwh
dan kom ik uit op 100.000*0.12*3000=36.000.000 euro aan energie belasting.
Voor ice auto's is hij wat moeilijker
maar laten we van uitgaan van diesel 15.000/18=833liter
belasting is ongeveer 0.50eur per liter
=833*0.5*100.000=41.650.000euro
Pak je puur benzine dan is het verschil meer.
Ik laat bewust even wegenbelasting buiten beschouwing.
Energie belasting op diesel en benzine mag flink omhoog om EV te stimuleren.
Klopt, echter betaal je dan wel 8% bijtelling dus ik ben alsnog blij dat ik hem dit jaar hebkadbr0 schreef op zondag 24 november 2019 @ 01:55:
[...]
Levering van een in NL bestelde en ook voor NL bedoelde Kona EV duurt idd nog steeds 12 maanden, in ieder geval volgens mijn dealer en de importeur. Ik heb er in februari een besteld en die staat nog steeds voor levering in februari 2020. Alleen kunnen ze me niet vertellen of dat dan ook een 2020 model zal zijn, wat je eigenlijk wel zou verwachten. Wordt dus nog spannend. 2020 model heeft wel een paar echte voordelen zoals 3-fasen AC laden op 11 kW en een App waarmee je een aantal zaken op afstand kunt bekijken en regelen.
Maar inderdaad, 3 fase laden zal ik wel missen en die app ook...
Ik heb een lolo.oplaadoaal.aan huis van New motion..Nu dit actief Shell is en ik als klant wordt lastig gevallen met prijswijzigingen en het negatieve imago van Shell wil.ik weg. Maar kan dat met de huidige Lolo oplader?
Wie heeft ervaring? Ja al google.georobeerd. Nul
Maar de laadpassen houd ik want vrijwel overal te gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 26-11-2019 11:34 ]
Welke prijswijziging trouwens?
Ook gaat de accijns in de algemene middelen en de energiebelasting is bestemd voor de transitie, etc.
Voor de politiek een belangrijk verschil.
Daarnaast is de energiebelasting voor laadpalen / snelladers heel veel minder. Niet alleen door de staffel maar ook door een speciale regeling.
En er zijn ook heel veel die thuis achter de meter laden (via zonnepanelen + saldering = nihil ).
Oke, die panelen kosten ook wat.
[ Voor 30% gewijzigd door nessio op 26-11-2019 18:38 ]
Potmeter op de stroompedaal. En wij maar denken dat dit geavanceerde techniek is.elmo1 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:53:
[...]
Als ik voet op rem trap en vol stroompedaal intrap schiet hij ook naar 100%
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Zolang jouw traject elke dag eindigt bij een laadpaal waar je 8-10u kan laden 's nachts is het prima. In mijn geval had ik ook geen last gehad als ik 1 fase laden zou krijgen. Desnoods moet ik een ochtend of twee vroeger weg om ergens een uurtje te laden zodat ik toch op tijd aankom bij een laadpaal van een klant.McFredje1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:08:
[...]
Klopt, echter betaal je dan wel 8% bijtelling dus ik ben alsnog blij dat ik hem dit jaar heb![]()
Maar inderdaad, 3 fase laden zal ik wel missen en die app ook...
Het gaat erom dat je goed aan het plannen bent
De 2 keer dat ik aan een 11kw paal hing kwam ie niet boven die 3,6 of is dat alleen mogelijk met een 3 fasen lader?
Maakt mij niet zoveel uit, maar wil het graag weten.
Voor zover ik weet is het scherm al 10.25 maar wordt maar 8 gebruikt. Alleen de zwarte omlijsting verdwijnt.
Geen idee eigenlijk, op internet vond ik de 2020 versie met knoppen er onder.nessio schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:44:
@skai21 : weet je zeker dat bij het 10.25 inch scherm de knoppen er onder zitten?
Voor zover ik weet is het scherm al 10.25 maar wordt maar 8 gebruikt. Alleen de zwarte omlijsting verdwijnt.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Inderdaad, is toch logisch?nessio schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:28:
Zijn er eigenlijk palen die meer leveren dan 3,6/16a dus 7,2/32a?
De 2 keer dat ik aan een 11kw paal hing kwam ie niet boven die 3,6 of is dat alleen mogelijk met een 3 fasen lader?
3 x 16A x 230V = 11040 W.
1 x 16 x 230V = 3680 W.
Als je meer wil hebben heb je geen 11 maar een 22 kW paal.
3 x 32A x 230V = 22080 W.
1 x 32A x 230V = 7360W
Aan een 11 kW paal haal je met één fase dus hoogstens 3.6 kW
Aan een 22 kW paal haal je met één fase dus hoogstens 7.4 kW
AC 11 kW palen zijn meer verspreid dan hun 22 kW broertjes.
De stroomsterkte (zowel in de paal als in de omvormer van de auto) is altijd de bottleneck.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 26-11-2019 19:04 ]
Hier 11kw paal kom ik met laden op 4,4 op het werk 22kw paal is de snelheid 7,2nessio schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:28:
Zijn er eigenlijk palen die meer leveren dan 3,6/16a dus 7,2/32a?
Maakt mij niet zoveel uit, maar wil het graag weten.
...maar de laadpunten in de parkeergarage op m'n werk staan in de NewMotion app als 22kW laadpunten en ook daar haal ik maar 3.6kW. Dat zijn laadkastjes met twee uitgangen, dus zou mij niet verbazen als 'ie dan slechts 11kW per kabel doet.IvoB2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:58:
Aan een 11 kW paal haal je met één fase dus hoogstens 3.6 kW
Aan een 22 kW paal haal je met één fase dus hoogstens 7.4 kW
AC 11 kW palen zijn meer verspreid dan hun 22 kW broertjes.
De stroomsterkte (zowel in de paal als in de omvormer van de auto) is altijd de bottleneck.
Voor mij is dat 1-fase laden wel net aan de krappe kant: ik woon 90km van m'n werk af en heb thuis geen laadpaal. En met 8,5 a 9 uur op zo'n 3.6kW laadpunt haal ik geen 180km aan stroom binnen - dus eens per week parkeer ik thuis een paar straten verderop bij een laadpaal.
(ja, het hangt er om, in de zomer ging het prima, deze periode kom ik net wat te kort)
En ik schreef ook dat de stroomsterkte - in de auto of in de paal - het maximum bepaald.
Het is wel degelijk een 11 kW laadpunt (3x16A). Maar omdat jouw BEV een 1-fase 32A omvormer heeft kan hij maar 3.6 kW laden. Hij gebruikt dan maar 1 fase met een stroomsterkte van 16A.
Ik haal aan AC 11 kW palen ook regelmatig minder dan 2 kW als er gelijktijdig een auto naast mij, aan dezelfde paal, staat te laden. De stroom van één laadpunt wordt dan nl. verdeeld over twee ladende auto's.
Moest ik geen eigen laadpaal kunnen plaatsen had ik mij geen BEV aangeschaft. De dichtsbijzijnde openbare laadpaal staat op 2.5 km, er zijn slechts vier 11 kW laadpalen in het hele dorp (en dan nog gedeeld => 2 parkeerplaatsen per laadpunt ) en op die acht parkeerplaatsen staan dan meestal nog eens vier elektrische deelauto's te laden.
Ik heb het kenteken al gekregen en hij word gebracht op 9 december.
Echter blijkt deze Hyundai geimpoteerd te zijn van uit Portugal (Omdat hij via RDW ook wel KAUAI genoemd word). als ik op de Hyundai website van Portugal kijk kan je daar bijvoorbeeld ook een grijs interieur nemen en kan ik niks vinden over heads up display en of stoel / stuur verwarming.
Zijn er hier meer mensen die een Kona Electric uit Portugal hebben en wat zijn de ervaringen hier over.
Volgens mij grootste verschil is het ontbreken van de warmtepomp in zuidelijke landen. Voor de rest kan de uitrusting wat verschillen (LFA etc.)firefly112 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:19:
Vandaag te horen gekregen dat ik toch nog dit jaar een Hyundai Kona Electric mag ontvangen.
Ik heb het kenteken al gekregen en hij word gebracht op 9 december.
Echter blijkt deze Hyundai geimpoteerd te zijn van uit Portugal (Omdat hij via RDW ook wel KAUAI genoemd word). als ik op de Hyundai website van Portugal kijk kan je daar bijvoorbeeld ook een grijs interieur nemen en kan ik niks vinden over heads up display en of stoel / stuur verwarming.
Zijn er hier meer mensen die een Kona Electric uit Portugal hebben en wat zijn de ervaringen hier over.
Mijn vraag is of er meerdere KONA rijders zijn die hier last van hebben.
Hoe kan je zien/vaststellen uit welk land je Kona oorspronkelijk komt?[b]firefly112 in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Zelf heb ik ook een Kona EV zonder WP maar voor de rest zijn de specificaties identiek aan het Belgische premium model. Geen flauw idee aan wat ik zou kunnen zien van welk land hij zou zijn ingevoerd.
En tot op heden mis ik die warmtepomp niet eens (moest ik er niet per ongeluk achter gekomen zijn door een fotopublicatie van de "frunk" had ik het waarschijnkijk niet eens geweten).
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 10:07 ]
Ik heb het een paar keer gehad, dacht in eerste instantie aan een vieze sensor. Na een tijdje doet hij het wel weer, maar ik kan me niet herinneren dat ik eerst helemaal gestopt ben.SJBD schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:57:
Heb al langere tijd een probleempje met de cruise control wat zo nu en dan voorkomt. Bij instellen cruise en bediening van de - knop (vaste snelheid) komt er een melding in het scherm "voldoet niet aan voorwaarden SCC" en krijg je m dus niet ingesteld. Pas als je een keer helemaal tot stilstand komt lijkt dit weer te resetten en werkt het allemaal weer. Net een eerste beurt en update gehad waarbij ik de hoop had dat het opgelost zou zijn maar helaas.
Klein vraagje : ik heb thuis 3 x25A. Er zijn buiten de kookgroep ook 2 groepen met 1 stopcontact afgezekerd met 20A 1 wordt incidenteel gebruikt voor een oven die 20A nodig heeft, de ander wordt nooit zwaarder belast dan die 16A.(en zit in de meterkast) Als ik de Kona aansluit op een 20A stopcontact gaat ie dan ook met 20A laden? Voor de bedrading is het geen probleem.
Ik leer ook maar van anderen hoor en door het uitwisselen van info (toen ik geboren werd wist ik totaal niets, dus alles wat ik weet komt/kwam tot mij via derden).
Van driefase weet ik dan weer zeer weinig (heb zelf een huisaansluiting van 1 x 40A en een 1x 32A laadpaal).
Als ik de Kona EV niet beperk gaat hij inderdaad aan 32A (7.2 kW) laden (maar ik beperk het AC thuisladen tot 4 kW via de instellingen in de Kona zelf).
Maar je schrijft via een stopcontact. Bedoel je dan via een grannycharger? Deze is toch beperkt tot 12A (in de laadkabel zelf)?
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 10:18 ]
Gewoon cruise eerst naar niets en dan naar cruise (hoefde nooit te stoppen)

Wist niet dat je het laden kunt beperken bij AC in de Kona-> zal eens kijken.
Midden komt (bij 1x32A) overeen met 4 kW.
En je kan het via de gps koppelen aan je thuislocatie zodat de ingestelde bepekring niet geldt voor andere locaties (bv. een openbare laadpaal).
Je vindt de instellingen in het "EV" menu op de middenconsole.
[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 10:38 ]
@SJBD, ik heb dit sinds september (nu 12k kilometers verder) een keer of twee zo extreem gehad - dat 'ie pas weer werkte na stilstaan en opnieuw gaan rijden. Ook een paar keer dat 'ie tijdens het rijden 'voldoet niet aan voorwaarden' zei maar na een tijdje wel weer normaal ging doen.SJBD schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:57:
Heb al langere tijd een probleempje met de cruise control wat zo nu en dan voorkomt. Bij instellen cruise en bediening van de - knop (vaste snelheid) komt er een melding in het scherm "voldoet niet aan voorwaarden SCC" en krijg je m dus niet ingesteld. Pas als je een keer helemaal tot stilstand komt lijkt dit weer te resetten en werkt het allemaal weer. Net een eerste beurt en update gehad waarbij ik de hoop had dat het opgelost zou zijn maar helaas.
En ja, dat was wel degelijk gewoon in SCC mode. Soms is 'ie gewoon wat in de war.
1. SCC staat aan.(cruise duidelijk zichtbaar in midden klok)
2. snelheid staat nog niet ingesteld met wipschakelaar naar beneden
En dan probeer je met wipschakelaar omhoog de snelheid te verhogen (of vast te zetten) Maar dat kan niet.
Test maar eens.(in de BMW kreeg ik dan een "ploing", de Kona geeft alleen de melding)
Doe het per abuis een paar keer en de Kona is van slag.
ik heb thuis ook 40A en een (3x)32A lader. Ik heb load balancing en meestal laadt hij gewoon ('s nachts) 7 kW.IvoB2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:15:
Domme vraag? Bestaan die dan?![]()
Ik leer ook maar van anderen hoor en door het uitwisselen van info (toen ik geboren werd wist ik totaal niets, dus alles wat ik weet komt/kwam tot mij via derden).
Van driefase weet ik dan weer zeer weinig (heb zelf een huisaansluiting van 1 x 40A en een 1x 32A laadpaal).
Als ik de Kona EV niet beperk gaat hij inderdaad aan 32A (7.2 kW) laden (maar ik beperk het AC thuisladen tot 4 kW via de instellingen in de Kona zelf).
Maar je schrijft via een stopcontact. Bedoel je dan via een grannycharger? Deze is toch beperkt tot 12A (in de laadkabel zelf)?
Load balancing zit gewoon in de lader (moet je wel een slimme meter hebben).
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Als je meer stroom dan dat wil, dan zou ik een loadbalancer (€) aanraden om je hoofdzekeringen te beschermen.
Eventueel kan je ook een laadpaal met fase-combiner overwegen (€€). Dan kan je met 3x16A afzekering 1x25A opladen.
https://www.juice-technology.com/juice-phaser?lang=en
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, dan moet je wel een slimme lader hebben! Slimme meter wordt alleen bij bepaald type laders gebruikt en dan worden er eisen gesteld aan de slimme lader (iedere seconde een datagram, dat hebben alleen type 5 slimme laders).Rick1855 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:13:
[...]
ik heb thuis ook 40A en een (3x)32A lader. Ik heb load balancing en meestal laadt hij gewoon ('s nachts) 7 kW.
Zappi en andere laders doen het met sensoren om de fasekabels, die gebruiken de meter niet en werken ook prima met een oude meter.
ok, ik heb de Aften EVbox en daar zit het in met het type 5 protocoldaemonix schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:25:
[...]
Nee, dan moet je wel een slimme lader hebben! Slimme meter wordt alleen bij bepaald type laders gebruikt en dan worden er eisen gesteld aan de slimme lader (iedere seconde een datagram, dat hebben alleen type 5 slimme laders).
Zappi en andere laders doen het met sensoren om de fasekabels, die gebruiken de meter niet en werken ook prima met een oude meter.
SJBD schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:57:
Dit dus.nessio schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:08:
Je krijgt de melding ook bij het volgende:
1. SCC staat aan.(cruise duidelijk zichtbaar in midden klok)
2. snelheid staat nog niet ingesteld met wipschakelaar naar beneden
En dan probeer je met wipschakelaar omhoog de snelheid te verhogen (of vast te zetten) Maar dat kan niet.
Test maar eens.(in de BMW kreeg ik dan een "ploing", de Kona geeft alleen de melding)
Doe het per abuis een paar keer en de Kona is van slag.
Resume (omhoog) als er geen snelheid is ingesteld == Voldoet niet aan voorwaarden
Set (omlaag) als je de rem inhoudt == Voldoet niet aan voorwaarden
Sneeuw of andere meuk op je radar == Voldoet niet aan voorwaarden
Echt zo'n melding waar je niks mee kan omdat je niet weet wat je fout doet.
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
Wat voor melding wil je dan?Wackerstamfer schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:26:
[...]
[...]
Dit dus.
Resume (omhoog) als er geen snelheid is ingesteld == Voldoet niet aan voorwaarden
Set (omlaag) als je de rem inhoudt == Voldoet niet aan voorwaarden
Sneeuw of andere meuk op je radar == Voldoet niet aan voorwaarden
Echt zo'n melding waar je niks mee kan omdat je niet weet wat je fout doet.
Resume (omhoog) als er geen snelheid is ingesteld == even nadenken joh, je heb niks ingesteld
Set (omlaag) als je de rem inhoudt == voet van de rem!
Sneeuw of andere meuk op je radar == ga je auto wassen!
In mijn voorbeeld geef ik de oorzaak eerst daardoor lijkt het logisch. Als jij in de auto zit en je krijgt eenzelfde melding voor ten minste 3 (en waarschijnlijk nog wel meer) verschillende opties dan weet je echt niet waar je het moet zoeken.Rick1855 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:33:
[...]
Wat voor melding wil je dan?
Resume (omhoog) als er geen snelheid is ingesteld == even nadenken joh, je heb niks ingesteld
Set (omlaag) als je de rem inhoudt == voet van de rem!
Sneeuw of andere meuk op je radar == ga je auto wassen!
Ik weet niet of je al eens in de sneeuw hebt gereden, maar die radar van ons is echt heel snel vies. Als jij in de auto zit dan kan je dat natuurlijk niet zien dat dat de oorzaak is. Het zou beter zijn als ze melden aan welke voorwaarde niet voldaan wordt, dan kan je er namelijk wat aan doen.
Is ook zo. was maar als grapje bedoeld. Ik denk alleen dat het systeem complexer en duurder zou worden als we de voorwaarden zouden moeten meenemen waaronder het systeem niet is in te stellen. Ik rij de Kona al vanaf begin februari, dus de eerste keer dat de radar vol met sneeuw zat moest ik ook even nadenken waar het aan lag.Wackerstamfer schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:42:
[...]
In mijn voorbeeld geef ik de oorzaak eerst daardoor lijkt het logisch. Als jij in de auto zit en je krijgt eenzelfde melding voor ten minste 3 (en waarschijnlijk nog wel meer) verschillende opties dan weet je echt niet waar je het moet zoeken.
Ik weet niet of je al eens in de sneeuw hebt gereden, maar die radar van ons is echt heel snel vies. Als jij in de auto zit dan kan je dat natuurlijk niet zien dat dat de oorzaak is. Het zou beter zijn als ze melden aan welke voorwaarde niet voldaan wordt, dan kan je er namelijk wat aan doen.
Rick1855 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:08:
[...]
Is ook zo. was maar als grapje bedoeld. Ik denk alleen dat het systeem complexer en duurder zou worden als we de voorwaarden zouden moeten meenemen waaronder het systeem niet is in te stellen. Ik rij de Kona al vanaf begin februari, dus de eerste keer dat de radar vol met sneeuw zat moest ik ook even nadenken waar het aan lag.
Overigens is het bij sneeuw niet altijd even handig om op de scc te rijden.
Makkelijk mee te nemen in die tas waar de 230v thuislader in zit.
Dan laat ik de meegeleverde kabel thuis aan de lader hangen, die over anderhalve week wordt geïnstalleerd. (Jippie!)
Benieuwd of dat goed werkt met 7KW laden qua hitte en betrouwbaarheid.
De meegeleverde heb ik in een parkeergarage gebruikt met 7KW en werd best warm.
Gisteren buiten in de wind echter geen enkel probleem bij een Datacenter.
Ik zou denken dat een spiraalkabel warmer wordt...
Kona Electric 64 (K=64 ipv C=64)
Weet ik. En die heb ik dus niet (die digitale meter).Rick1855 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:13:
[...]
ik heb thuis ook 40A en een (3x)32A lader. Ik heb load balancing en meestal laadt hij gewoon ('s nachts) 7 kW.
Wel al een dubbele UTP kabel voorzien tussen opstelling meter en laadpaal. Maar sta nog niet op de uitrol. En dat gaat dus (hopelijk) nog even duren.
Uit veiligheid zet ik hem voorlopig dus maar op 4 kW. Dan is de accu 's morgens ook vol (rij de accu nooit volledig leeg). En in noodgevallen kan hij idd nog altijd naar 7 kW.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 15:46 ]
Besluit: ik heb een onfatsoenlijke laadpaal.[b]Proton_ in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
@nessio Een fatsoenlijke laadpaal kan je instellen op de maximale stroom.
Andere laadpaal gebruiken, dan heb je die uitrol niet nodig.IvoB2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:43:
[...]
Weet ik. En die heb ik dus niet (die digitale meter).
Wel al een dubbele UTP kabel voorzien tussen opstelling meter en laadpaal. Maar sta nog niet op de uitrol. En dat gaat dus (hopelijk) nog even duren.
Uit veiligheid zet ik hem voorlopig dus maar op 4 kW. Dan is de accu 's morgens ook vol (rij de accu nooit volledig leeg). En in noodgevallen kan hij idd nog altijd naar 7 kW.
[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 27-11-2019 16:13 ]
Dat kan ik nu zien omdat in RDW de auto ook KAUAI genoemd word en deze naam gebruiken ze alleen in Portugal.IvoB2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:05:
[...]
Hoe kan je zien/vaststellen uit welk land je Kona oorspronkelijk komt?
Zelf heb ik ook een Kona EV zonder WP maar voor de rest zijn de specificaties identiek aan het Belgische premium model. Geen flauw idee aan wat ik zou kunnen zien van welk land hij zou zijn ingevoerd.
En tot op heden mis ik die warmtepomp niet eens (moest ik er niet per ongeluk achter gekomen zijn door een fotopublicatie van de "frunk" had ik het waarschijnkijk niet eens geweten).
he car is sold in Portugal as the Hyundai Kauai, as Kona is too similar to cona, the taboo slang word for the female genitalia in Portuguese.
Waarom zou ik?daemonix schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:03:
[...]
Andere laadpaal gebruiken, dan heb je die uitrol niet nodig.
De uitrol van de DM heb ik sowieso niet nodig. Zowel de Kona EV als de e-Niro kunnen het laden beperken. En gekoppeld aan de thuislocatie. Meer heb ik niet nodig (vergt een eenmalige kortstondige actie).
De Kona is nog in gebruik tot 2020 en de e-Niro tot 2024. Tegen dan is de uitrol van de digitale meter voor PV bezitters sowieso een verplichting (en gratis).
De huidige laadpaal is gratis geplaatst, gekoppeld aan een gratis back end met geautomatiseerde kWh vergoeding (wat bij een andere laadpaal zoals de Zappi niet mogelijk was), heeft de mogelijkheid om het laden (start/stop/ontkoppel/vergrendel) op afstand - via 4G - te besturen en wordt na drie jaar mijn eigendom.
Ik heb er dus geen enkel voordeel bij om zelf een andere laadpaal te gaan aankopen.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 17:05 ]
Korrekt. Maar daar heb ik zelf weinig aan om te bepalen vanwaar de onze komt.firefly112 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:52:
[...]
Dat kan ik nu zien omdat in RDW de auto ook KAUAI genoemd word en deze naam gebruiken ze alleen in Portugal.
he car is sold in Portugal as the Hyundai Kauai, as Kona is too similar to cona, the taboo slang word for the female genitalia in Portuguese.
Daar hebben ze ook de optie winterpakket (WP + wintermode) en bij wintermode staat:
Batterij verwarmingssysteem • ※ Als de accutemperatuur daalt tot -10 ℃ vanwege de afname van de buitentemperatuur tijdens het winterseizoen, kan de snelle oplaadtijd meer dan 3 uur duren. Het batterijverwarmingssysteem heeft het effect van het verminderen van de snelle oplaadtijd met 1 uur 40 minuten in dezelfde omgeving.
(Gebaseerd op 0 → 80% opladen met 100kW snellader. De oplaadtijd kan variëren, afhankelijk van de kwaliteit van de batterij)
Ik volg meestal de mode niet.nessio schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:09:
@IvoB2 Jij hebt geen WP. Maar kun je wel wintermode aanklikken? Werkt wel pas bij -10 maar in veel landen verkopen ze een winterpakket en dat bestaat uit : WP + wintermode
De Kona EV die wij gebruiken is niet uitgerust met een warmtepomp. Wintermodus kan ik in het menu inderdaad aanvinken (sorry, kon het niet laten
Vanaf welke buitentemperatuur de wintermodus nu precies werkt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Een accutemperatuur van -10°C is nl. niet hetzelfde als een buitentemperatuur van -10°C.
Al rijdend kan bij een buitentemperatuur van -3°C (ik zeg maar wat omdat dit vorige week een reëel gegeven was) de accutemperatuur gemakkelijk -10°C bereiken. Ik denk bv. aan slechts enkele km rijden bij -3/-4°C om dan onmiddellijk te gaan DC laden.
Het doel van dat aanvinken van de wintermodus begrijp ik dus niet zo goed. Als het pas werkt bij een accutemp. van -10°C kan je het net zo goed altijd geactiveerd laten. En als het altijd geactiveerd kan (zonder schade toe te brengen aan de accu bij hogere temperaturen of het gebruik negatief beïnvloed) hadden ze het net zo goed kunnen inbouwen zonder dat de gebruiker er invloed op kon uitoefenen (of vergeten te activeren).
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 27-11-2019 23:03 ]
van diesel had ik snel hier vandaan geplukt https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/brandstofprijzen (excl btw die hier nog overheen gaat, maar zakelijk dus daarom niet meegenomen)nessio schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:31:
@elmo1 accijns en btw op diesel is wel iets meer dan 0,50 cent. Effe zoeken. En het verbruik van 1:18 voor een diesel is wel erg optimistisch in vergelijk met 200w/km voor EV
Ook gaat de accijns in de algemene middelen en de energiebelasting is bestemd voor de transitie, etc.
Voor de politiek een belangrijk verschil.
Daarnaast is de energiebelasting voor laadpalen / snelladers heel veel minder. Niet alleen door de staffel maar ook door een speciale regeling.
En er zijn ook heel veel die thuis achter de meter laden (via zonnepanelen + saldering = nihil ).
Oke, die panelen kosten ook wat.
Moet ook zeggen dat ik extra zonnepanelen op dak heb gelegd voor de auto, maar ik rij nu wel helemaal co2 neutraal, dus milieu vriendelijker kan niet en de kona heeft nu met 90% snelweg kms verbruik rond de 18kw/100km en de teller staat al op ruim 35.000 sinds jan dit jaar dus vele malen beter dan die km's te rijden met mijn auto voor de ioniq (50000km), v70 euro3 d5 :-).
Dus ja dat er minder geld naar de overheid gaat klopt, echter als je beste van de klas wil zijn kost dat wat

Wat zijn jullie ervaringen met het laden ? oftwel halen jullie de max van 7.2 kw ?
The ones with the greatest power protect those who don't.
Wat is de aansluitwaarde van je huis en heb je enkelfase of driefase op welke stroomsterkte?blueline schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:24:
Rij nu voor de 3e dag in mijn nieuwe Kona Electric 64kw Premium. De auto rijd zeer fijn. Alleen laadpaal laad nog niet snel genoeg(al mail gestuurd naar Eneco).
Wat zijn jullie ervaringen met het laden ? oftwel halen jullie de max van 7.2 kw ?
Heb 3 fase meterkast. Laadpaal is met 2 groepen aangesloten. In het display staat max 13.8kw.daemonix schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:26:
[...]
Wat is de aansluitwaarde van je huis en heb je enkelfase of driefase op welke stroomsterkte?
Haal max 4.2kw (dus dit is al hoger dan 230vx16A=3680, dus hier moet meer inzitten).
Grote kans dat je een 3x25 A aansluiting hebt. Dan kun je nooit de 7.2 kW aantikken, daar heb je 32 A voor nodig.
Verzwaring van de aansluiting kan dan naar 3x35A, maar is een dure hobby: 200-300 euro eenmalig en 600-800 euro per jaar extra. Ik heb dat er niet voor over.
Niet vergeten: Kona wordt enkelfasig opgeladen.
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 28-11-2019 11:44 ]
Rare is dan wel dat op de het display van de laadpaal "max 13.8 kw" ook is het balkje hiervan ook niet helemaal gevuld.....daemonix schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:44:
Waarop is de laadpaal afgezekerd, en waarop zijn de fases met de hoofdzekeringen afgezekerd?
A: geen idee, weet wel dat er 2 groepen extra zijn aangemaakt. bij de laadpaal zit ook een p1 kabel.
Grote kans dat je een 3x25 A aansluiting hebt. Dan kun je nooit de 7.2 kW aantikken, daar heb je 32 A voor nodig.
Verzwaring van de aansluiting kan dan naar 3x35A, maar is een dure hobby: 200-300 euro eenmalig en 600-800 euro per jaar extra. Ik heb dat er niet voor over.
Niet vergeten: Kona wordt enkelfasig opgeladen.
http://dirlist.nl/temp/63...a1-89a7-576e6eb70f67.jfif
[ Voor 13% gewijzigd door blueline op 28-11-2019 11:52 . Reden: aanpassingen ]
daemonix schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:26:
[...]
Wat is de aansluitwaarde van je huis en heb je enkelfase of driefase op welke stroomsterkte?
3 fase is nog niet relevant, tenzijn men 2020 model heeft. Kona kan alleen op 1 fase laden.