Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:38:
Helaas doordeweeks vaak 110-120 of file rijden. Weekend vaak heenweg (ca 100 km trip) heenweg 100 (trajectcontrole)-120 en terug 140-150.
Voorverwarmen smorgens eigenlijk niet, want ik laad overdag op het werk. Verwarming op 19.5 (driver only) , maar stuur- en stoelverwarming aan. Praktisch hele stuk op ACC (snelweg). Regenererend remmen altijd op 3.
Ik ben zo mega enthousiast over deze auto. Enige dat ik mis is meer licht in de kofferbak (meestal half vol dus dan wordt lampje geblokkeerd), lichtje in dashboard (mijn vorige goedkope auto had dat wel) en dat de koplampen wat langer aan blijven als ik hem toch wel een keer savonds in het donker moet laden. Kant van de auto is goed verlicht met de ring, maar de laadpaal-kant is bij mij erg donker hoekje.
Dus ongeveer dezelfde rijstijl en rijkomfort als bij onze Kona. Alleen beperken wij de max. rijsnelheid bewust tot
90-100 Km/uur. Dat resulteert na 14.500 km in een gemiddeld verbruik van 13.9 kWh/100. Tot en met eind oktober was het nog 13.4 kWh/100. Met als resultaat een max. range - volgens de GOM - van 530 km. Nu halen we nog 470 km (zonder gebruik heater) 420 km met de heater aan. Het gebruik van de stoelverwarming en de stuurverwarming heeft nauwelijks invloed op het verbruik.
Het "negatieve omslagpunt" (wat betreft de range) ligt bij de Kona zo rond de +90 km/uur (toch volgens onze ervaring). Boven 110 km/uur zakt de range het echt drastisch.
Wanneer de nieuwe max. snelheid op de NL autosnelweg van kracht wordt zal je de range van je Kona dus nog gevoelig zien toenemen.
Ik deel ook je enthousiasme over de Kona EV. Voor ons is het een overgangswagen in afwachting van de levering van de bestelde e-Niro. Maar na 9 maanden gebruik hebben noch mijn vriendin, noch ikzelf het gevoel dat het tijd wordt dat de e-Niro uitgeleverd mag worden.
Licht in de koffer stroort ons niet (is meestaal leeg dus geen ervaring met afgedekt lichtje). Licht in het handschoenvakje ook niet gezien ik daar bijna nooit moet zijn en het is te klein om er meer te bewaren dan de boorddocumenten en de handleidingen. Gebruiken meestal de bergvakken in de middenconsole.
De buitenlichten gaan inderdaad een beetje vlug uit. Maar de ring rond de laadstekker voldoet redelijk en gelukkig is onze laadpaal verlicht door het display en is het een vaste kabel. Met een losse kabel en zonder buitenverlichting kan ik me wel inbeelden dat bij duister laden het dan wel een issue wordt.
[
Voor 49% gewijzigd door
IvoB2 op 07-12-2019 23:36
]