Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste
Acties:

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-11 12:42
Hoenoes schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:52:
[...]

Keyless entry is gewoon uit te zetten hoor.
Ik snap alleen niet waarom je het zou willen:
1: OK het signaal is op te vangen en ze nemen je auto mee;
2: Als je keyless entry uit hebt staan en ze willen JOUW auto echt meenemen, leggen ze een kastje midden onder je auto. Volgende ochtend unlock je jouw auto met de sleutel en rijd je weg. Volgende dag is je auto weg.
De meeste moderne auto's zijn beveiligd tegen Replay / Reroll hacks dus dat kastje onder de auto is niet zo'n groot risico. Maar een Relay attack werkt bij vrijwel alle auto's nog steeds, het is ook wat lastiger om er tegen te beveiligen.

Ja hij is verzekerd (en het is een leaseauto), evengoed heb ik niet zo'n behoefte aan het gedoe.

• Hoenoes
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-10 03:13
intveltr schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:27:
[...]

De meeste moderne auto's zijn beveiligd tegen Replay / Reroll hacks dus dat kastje onder de auto is niet zo'n groot risico. Maar een Relay attack werkt bij vrijwel alle auto's nog steeds, het is ook wat lastiger om er tegen te beveiligen.

Ja hij is verzekerd (en het is een leaseauto), evengoed heb ik niet zo'n behoefte aan het gedoe.
Welke dief gaat een Hyundai jatten? Zelfs een Prius is diefstal gevoeliger :+

• Hoenoes
Yoade75 schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:20:
[...]

Welke garage was dat?
Ik vind de prijsverschillen per garage erg groot.
Oostendorp in den bosch

• aadnr9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13-11 06:06
6 weken is best lang. Ik hoop op eerder :) morgen even de dealer bellen
Jhb62 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:59:
[...]

Bij mij duurde het nog 6 weken vanaf de landing tot dat ik kan rijden. Als je de info hebt van de dealer dat hij in R'dam klopt dat wel

• FritsDrachten
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 09-10 12:10
Heel blij ben ik met mijn nieuwe Kona, echter sommige zaken mis ik in de premium uitvoering: geen dashboardkastje verlichting??? en de schakelaars van de ramen (behalve de bestuurder) en de schakelaar voor het open dak zijn niet verlicht....? Of is dit ook ergens in te stellen?

• timbo1984
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 01:06
aadnr9 schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:11:
6 weken is best lang. Ik hoop op eerder :) morgen even de dealer bellen
[...]
Mijn dealer zei dat zodra de auto in de haven is zij hem na ongeveer 10 dagen binnen krijgen. Dan hebben zij nog ongeveer 1 week nodig, dus dan ga ik er vanuit dat het vanaf de haven max 3 weken duurt. Nu maar hopen dat mijn dealer het goed heeft.

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:58
daemonix schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:22:
De Nexen banden zijn echt waardeloos als de weg een beetje nat is. Normaal (!) wegrijden is er niet meer bij, heel voorzichtig is verplicht.
Als het regent moet je even een rotonde nemen :+. Banden zijn echt kansloos. Alsof ik skies onder mijn auto's heb liggen als ik de rotonde afga.

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-11 16:30
Khayma schreef op maandag 30 september 2019 @ 07:16:
[...]

Als het regent moet je even een rotonde nemen :+. Banden zijn echt kansloos. Alsof ik skies onder mijn auto's heb liggen als ik de rotonde afga.
Inderdaad, nog nooit zo uit gezien naar de bandenwissel. Verder heerlijke auto, ook de geluidsinstallatie wat mij betreft meer dan prima.

Iemand aanbevelingen voor merk/type winterbanden?

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-11 14:55

midego

Hyundai Kona EV

Ik wil ook de overstap maken naar een andere set zomerbanden, ben nog aan het kijken welk type als zomerband en welke als winterband.

midego wijzigde deze reactie 30-09-2019 09:20 (16%)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 14-11 18:55
eltron schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:59:
On topic is vooral de vraag naar de wijze waarop importeurs en dealers proberen te sturen op (mogelijk) onnodige beurten.
Nou, deze morgen naar de dealer gebeld (om afspraak af te zeggen) en ik ben er achter. :)
Eerste vraag die ze stelden was "toch geen Kona EV van bedrijf x?". "Allemaal verkeerd ingesteld op 10.000 Km". Dus die onderhoudsbeurt bestaat gewoon niet. ;) Waarschijnlijk was de receptionist waar we de aanvankelijke afspraak mee vastgelegd hadden (op 10.000) dus niet op de hoogte of niet goed wakker.

Blijft het verschil tussen 15.000 en 30.000 Km. Die 30.000 Km is vooropgesteld door de fabriek om de garantie te behouden. Die 15.000 Km als eerste onderhoudsbeurt is lease policy.

Hier dus ook 15.000 Km (dus display maar bijgesteld).

IvoB2 wijzigde deze reactie 30-09-2019 11:25 (9%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• intveltr
IvoB2 schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:24:
[...]
Blijft het verschil tussen 15.000 en 30.000 Km. Die 30.000 Km is vooropgesteld door de fabriek om de garantie te behouden. Die 15.000 Km als eerste onderhoudsbeurt is lease policy.

Hier dus ook 15.000 Km (dus display maar bijgesteld).
Hier ook... er zit bij mij zo'n kartonnen onderhoudskaartje aan de zijkant van het dashboard (waar de deur tegenaan valt), en daar staat 15k op. Daar was het display ook op ingesteld.

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-11 16:27
Ik ga dit topic ook maar eens volgen :) Begin juli een nieuwe Kona besteld bij de dealer. Nu in afwachting van een eerste indicatie van de leverdatum....

• IvoB2
intveltr schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:27:
Thuis ligt de sleutel in een stevige sleutelkluis, hopelijk is dat genoeg.
Mijn ervaring is eerder: hoe hoger de beveiliging, hoe groter de schade die aangericht werd door zij die toch binnen wilden dringen.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Konarijder123
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13-11 21:57
Zelf heb ik me ook afgevraagd of ik heel misschien het 2020 model zou krijgen, aangezien ik nog aan het wachten ben. Maar ik zie nu op de website dat de nieuwe modellen een paar duizend euro duurder is. Ik heb de premium voor een kleine 45K, terwijl die nu ruim 48K is! Natuurlijk krijg ik die dan niet, haha!

Vandaag de dealer weer gesproken, die vertelde mij dat de auto ongeveer 6 weken op de boot staat en dan nog ongeveer 2 weken tot hij bij de dealer is. Maargoed, dat zegt nog niets over mijn auto, want dat wist ze me niet te vertellen!

Iemand nog hier die ook in februari via LM heeft besteld?

ik vrees nu trouwens wel voor die banden... Wat zijn nu de gevolgen als je niet op de Nexes banden gaat rijden? Qua bereik?

Konarijder123 wijzigde deze reactie 30-09-2019 21:11 (9%)

• Hoenoes
Winterbanden is +- 10% minder, dus gewone zomerbanden zul je niet zoveel mee inleveren tov nexen

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-11 16:27
One-eye864 schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:23:
Ik ga dit topic ook maar eens volgen :) Begin juli een nieuwe Kona besteld bij de dealer. Nu in afwachting van een eerste indicatie van de leverdatum....
Kleine update: Zojuist mail van de dealer dat onze Kona gepland staat om in april '20 in de haven van Rotterdam aan te komen. Nog maar "even" afwachten dus ;-)

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 10-11 22:10
Vorige week LM gebeld om te kijken of ik kan wisselen met een model 3. De Kona rijdt perfect maar met drie tieners achterin is het wel krap. LM had er duidelijk geen zin in. Schermt met hoge afkoopkosten terwijl volgens mij je de Kona zo weg kan zetten. Gemiste kans voor Maas Leasing. Zijn ook onderdeel van Pon dus zetten liever een VW weg.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Remco008 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:54:
Vorige week LM gebeld om te kijken of ik kan wisselen met een model 3. De Kona rijdt perfect maar met drie tieners achterin is het wel krap. LM had er duidelijk geen zin in. Schermt met hoge afkoopkosten terwijl volgens mij je de Kona zo weg kan zetten. Gemiste kans voor Maas Leasing. Zijn ook onderdeel van Pon dus zetten liever een VW weg.
Wat een onzin verhaal. Weet je hoeveel meerwerk het kost om dat te regelen, laat staan gederfde inkomsten als de auto stilstaat.
Waarom regel je zelf niet iemand die je leasecontract overneemt, dat is altijd mogelijk. Zoals je zelf zegt, je moet de Kona toch zo weg kunnen zetten?
Gemiste kans voor Remco008, wilt liever iemand anders voor zijn karretje spannen dan dat hij zelf actie onderneemt.

midego wijzigde deze reactie 01-10-2019 11:16 (6%)

• intveltr
IvoB2 schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:44:
[...]

Mijn ervaring is eerder: hoe hoger de beveiliging, hoe groter de schade die aangericht werd door zij die toch binnen wilden dringen.
Hangt er van af; veel dieven gaan voor laaghangend fruit, met extra maatregelen gaan ze hopelijk op zoek naar een makkelijker doelwit. Zoals de parkwachter tegen de wandelaar zei: "je hoeft niet sneller te rennen dan de beer, alleen sneller dan je vriend".

Sleutels op het plankje naast de voordeur zijn zeer geliefd bij auodieven, zo hebben ze de auto van mijn broer ook gestolen. En dat was ook geen enorm courant model...
Remco008 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:54:
Jammer. De Kona is achterin inderdaad wel krap, maar ik vind hem echt lekkerder rijden dan de Model 3. En de jongen van de autobezorgservice die de Kona kwam brengen zei hetzelfde.

• Schil1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12-11 20:59
Aangezien om de een of andere vage reden door onze werkgever de Tesla Model 3 SR+ in een D categorie gezet is moet ik nu op het laatste moment nog een Kona regelen.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de Fashion en Premium ? Ik kan niet echt een vergelijk vinden

• IVIaarten
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14-11 16:29
Tenaamstellingen weer up tot date t/m vandaag.

4.206 auto's in totaal, en weer een goeie maand.

IVIaarten wijzigde deze reactie 01-10-2019 12:00 (20%)

• firefly112
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-11 16:20
Op 19 juli een Kona electric besteld bij Leaseplan dit waren actie autos die nog geleverd worden in 2019.

Echter wanneer ik nu vraag aan leaseplan wat de verwachte leverweek is hebben ze deze informatie niet. En krijg alleen te horen dat ze tussen september en december geleverd zullen worden.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb er geen zin in dat deze pas in 2020 komt. Dan is de bijtelling + eigen bijdrage net zo veel als een leuke benzine auto.

• Vhiper
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13-11 17:14
One-eye864 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:38:
[...]
Kleine update: Zojuist mail van de dealer dat onze Kona gepland staat om in april '20 in de haven van Rotterdam aan te komen. Nog maar "even" afwachten dus ;-)
Die van mij in mei 2019 besteld, staat nog steeds voor eind mei 2020 in de planning...Ik ga ook maar weer eens informeren, hopelijk staat ie op dezelfde boot O+

Bij die onverwachte 8% heb ik me al neergelegd, maar eindelijk eens een echt duidelijk verwacht aflevermoment zou leuk zijn ;)

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-11 08:15
Schil1 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:47:
Aangezien om de een of andere vage reden door onze werkgever de Tesla Model 3 SR+ in een D categorie gezet is moet ik nu op het laatste moment nog een Kona regelen.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de Fashion en Premium ? Ik kan niet echt een vergelijk vinden
Ga naar https://www.hyundai.nl/configurator/hyundai-kona-electric/

Voila de volledige uitrusting voor comfort, fashion en premium in één overzicht...

Het lijkt me niet zo heel moeilijk om dit te vinden tbh. :X

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 01-10-2019 12:23 (7%)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• IvoB2
intveltr schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:37:
[...]
Hangt er van af; veel dieven gaan voor laaghangend fruit, met extra maatregelen gaan ze hopelijk op zoek naar een makkelijker doelwit. Zoals de parkwachter tegen de wandelaar zei: "je hoeft niet sneller te rennen dan de beer, alleen sneller dan je vriend".

Sleutels op het plankje naast de voordeur zijn zeer geliefd bij auodieven, zo hebben ze de auto van mijn broer ook gestolen. En dat was ook geen enorm courant model...
Tja, dat is een stelling uit het verleden.
Veel leden van rondtrekkende dadersbenden gaan tegenwoordig heel anders te werk. Dat is al lang niet meer op "goed geluk" voelen of een deur al dan niet werd afgesloten. Daar gaan verkenningen aan vooraf waar het meest te halen is. Zelf camerabeveiliging en luid alarm schrikt hen niet meer af. Liefst zo vlug mogelijk met grof geweld naar binnen en juwelen en cash geld bijeengraaien. Kost hoogstens 5 minuten.
Om gerust gelaten te worden maak je overigens meer kans in een rijwoning met vrij zicht op voor- en achterzijde dan een volledig beveiligde villa omringd door hagen en/of muren.

Wat betreft auto's is de interesse naar auto's in zijn geheel ook al een tijd gevoelig afgenomen. Het gaat hun meer om autoanderdelen van bepaalde merken, liefst op bestelling.

Mijn auto staat gewoon buiten onder de carport. En de sleutels hangen binnen naast de deur op een zeer goed zichtbare plaats. Neem maar me en richt verder geen schade aan. Het ding is toch verzekerd en heeft totaal geen emotionele waarde voor mij. Liever dat dan thuiskomen en alle binnendeuren vernield, kasten en laden doorzocht en alle inhoud verspreid over bedden en vloer.

IvoB2 wijzigde deze reactie 01-10-2019 14:50 (5%)

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 10-11 22:10
midego schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:14:
[...]
Wat een onzin verhaal. Weet je hoeveel meerwerk het kost om dat te regelen, laat staan gederfde inkomsten als de auto stilstaat.
Waarom regel je zelf niet iemand die je leasecontract overneemt, dat is altijd mogelijk. Zoals je zelf zegt, je moet de Kona toch zo weg kunnen zetten?
Gemiste kans voor Remco008, wilt liever iemand anders voor zijn karretje spannen dan dat hij zelf actie onderneemt.
Iets te kort door de bocht midego. Bij ons wordt het centraal geregeld en ik verwacht dat mijn LM mij helpt. De Kona blijft niet stil staan en meerwerk, ja, dat is je baan toch. Wel tevreden over de prestaties van de Kona maar niet de ruimte.

• Hamkaaz
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 14-11 16:43
Heel storend dat je niet normaal kan optrekken zonder te slippen bij nat wegdek :( Het geeft me ook best een onveilig gevoel, als ik weet dat ik in bochten de grip kan kwijtraken.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor banden ik er onder heb (ik lease bij Leaseplan, incl. bandenwissel). Heb wel gehoord dat eco-banden minder grip hebben, zeker icm het gewicht van de auto.

Kona ev ceramic blue

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Remco008 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:01:
[...]

Iets te kort door de bocht midego. Bij ons wordt het centraal geregeld en ik verwacht dat mijn LM mij helpt. De Kona blijft niet stil staan en meerwerk, ja, dat is je baan toch. Wel tevreden over de prestaties van de Kona maar niet de ruimte.
Meerwerk is zeker onderdeel daarvan. De keuze die ze je geven is dat je je contract kan ontbinden tegen xx prijs of je contract kan overzetten op een ander.

Je verwacht wel van de LM dat ze jou helpen maar je kijkt je werkgever niet aan omdat ze het "centraal regelen". Dat vind ik ook wel erg makkelijk.

Succes ermee in ieder geval, ik zal geen 5 jaar willen rijden in een auto die ik "liever niet rijdt".

• Co lease
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13-11 18:41
firefly112 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:00:
Op 19 juli een Kona electric besteld bij Leaseplan dit waren actie autos die nog geleverd worden in 2019.

Echter wanneer ik nu vraag aan leaseplan wat de verwachte leverweek is hebben ze deze informatie niet. En krijg alleen te horen dat ze tussen september en december geleverd zullen worden.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb er geen zin in dat deze pas in 2020 komt. Dan is de bijtelling + eigen bijdrage net zo veel als een leuke benzine auto.
Voor mij geldt hetzelfde, half juni de premium als actie auto besteld bij LP, met als voorwaarde dat dit jaar geleverd gaat worden. Ja dit was geen probleem er waren tientallen pre orders beschikbaar. Het lukt blijkbaar niet om concreter te worden..krijg ook als antwoord levering tussen oktober en december en op kenteken dit jaar.
Ondertussen wel een bericht gehad dat de standaard fabrieksoptie geventileerde voorstoelen niet wordt geleverd, want andere productie lijn. Dat is volgens mij de Belgische productie lijn waar alleen bij zonnedak het mogelijk is om geventileerde stoelen te nemen. Er wordt dus van alles gedaan om te kunnen leveren dit jaar, maar ik vind het vreemd waarom ze niet concreter worden. Voorlopig rest er niets anders dan maar afwachten en af en toe maar informeren naar de stand van zaken ;)

• IvoB2
Co lease schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:47:
Dat is volgens mij de Belgische productie lijn waar alleen bij zonnedak het mogelijk is om geventileerde stoelen te nemen.
Klopt. ;)
Alhoewel, ik heb dan weer een "Belgische" Kona en daar zou een WP (premium versie) moeten instaan. En die zit er blijkbaar niet in.

IvoB2 wijzigde deze reactie 01-10-2019 19:02 (21%)

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06:13

Jhb62

Kona 14/06/2019

[...]

Voor mij geldt hetzelfde, half juni de premium als actie auto besteld bij LP, met als voorwaarde dat dit jaar geleverd gaat worden. Ja dit was geen probleem er waren tientallen pre orders beschikbaar. Het lukt blijkbaar niet om concreter te worden..krijg ook als antwoord levering tussen oktober en december en op kenteken dit jaar.
Ondertussen wel een bericht gehad dat de standaard fabrieksoptie geventileerde voorstoelen niet wordt geleverd, want andere productie lijn. Dat is volgens mij de Belgische productie lijn waar alleen bij zonnedak het mogelijk is om geventileerde stoelen te nemen. Er wordt dus van alles gedaan om te kunnen leveren dit jaar, maar ik vind het vreemd waarom ze niet concreter worden. Voorlopig rest er niets anders dan maar afwachten en af en toe maar informeren naar de stand van zaken ;)
Hou er rekening mee als de auto op transport ga duurt het minimaal 8 weken voordat de auto op kenteken kan,

• XeriuM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11-11 14:48
Afgelopen vrijdag mijn Kona in ontvangst mogen nemen. Op de terugweg merkte ik bij 130 km/h meteen dat de auto trilde, dus ik gokte dat de wielen niet goed gebalanceerd zijn.

Maandag meteen naar de dealer, die heeft de wielen gebalanceerd. Meerdere wielen moesten gebalanceerd worden, rechtsachter zelfs met 20 gram. Dat hoort toch niet? Direct uit de fabriek al niet goed!

Maar, het is nu nog steeds niet goed... donderdag dus weer naar de dealer. Hopelijk lossen ze het nu wél op.

• firefly112
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-11 16:20
[...]

Heb ik even geluk dat ik ook de versie heb genomen met een zonnedak. de geventileerde stoelen lijken me juist erg fijn. ik ga deze week nog wel een keer LP een mail sturen heb ze nu al een maand met rust gelaten.

• RKD
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-11 19:46
firefly112 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Heb ik even geluk dat ik ook de versie heb genomen met een zonnedak. de geventileerde stoelen lijken me juist erg fijn. ik ga deze week nog wel een keer LP een mail sturen heb ze nu al een maand met rust gelaten.
Een bekende heeft dezelfde auto via de actie besteld en heeft als datum oktober doorgekregen. Geen exacte datum nog.

iRacing Profiel

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

RKD schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:48:
[...]

Een bekende heeft dezelfde auto via de actie besteld en heeft als datum oktober doorgekregen. Geen exacte datum nog.
Dan moet hij al op de boot staan, de dealer kan zien welke boot

• vuurwerk2
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06:21
Martijn.J schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:20:
[...]
Verder heerlijke auto, ook de geluidsinstallatie wat mij betreft meer dan prima.
Nog iemand die even langs Schoonenberg moet voor een gehoortest.

Hyundai rijders en slechte oren/smaak blijkt veel voor te komen. Geef ze een bak met wollig ongedefinieerd laag en ze zijn als een kind tevreden.

Help!!! Iemand al een oplossing gevonden voor de bagger sound van de Kona?

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:22
XeriuM schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:27:
Afgelopen vrijdag mijn Kona in ontvangst mogen nemen. Op de terugweg merkte ik bij 130 km/h meteen dat de auto trilde, dus ik gokte dat de wielen niet goed gebalanceerd zijn.

Maandag meteen naar de dealer, die heeft de wielen gebalanceerd. Meerdere wielen moesten gebalanceerd worden, rechtsachter zelfs met 20 gram. Dat hoort toch niet? Direct uit de fabriek al niet goed!

Maar, het is nu nog steeds niet goed... donderdag dus weer naar de dealer. Hopelijk lossen ze het nu wél op.
Hier trillen ze ook bij 130km/u. Heb het reeds vaker gelezen. "Probleempje" van de Kona EV?

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

vuurwerk2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 04:29:
[...]

Hyundai rijders en slechte oren/smaak blijkt veel voor te komen. Geef ze een bak met wollig ongedefinieerd laag en ze zijn als een kind tevreden.

Met mijn herrie ( metal) en via een usb-stick prima..Via bluetooth ook bagger

Jhb62 wijzigde deze reactie 02-10-2019 07:42 (4%)

• Dave Mol
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 21:55
[...]

Ik rij inmiddels al enige tijd in mijn Kona en ik vind het geluid fantastisch.
Er zit natuurlijk wel een groot verschil vanaf waar het geluid word afgespeeld maar vanaf een usb-stick is het geluid super.
Nu hebben we hier iemand op de zaak die dezelfde Kona heeft en bij haar is het geluid wel een stuk slechter vooral de bas overheerst, maar haar interreseert het niet.

Ik ben trouwens maandag langs profile gegaan voor advies voor andere banden, die adviseerde mij om voor Cross Climate Plus banden te gaan van Michelin.
Ze worden morgenmiddag gemonteerd dus ik houd jullie op de hoogte.

• Khayma
[...]

Nog iemand die een reality check nodig heeft en verwacht dat bij ene EV van 45K je B&W speakers krijgt die gecalibreerd zjin. 8)7. Get real.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

[...]
Ja, fatsoenlijke kwaliteit muziek luisteren, ik heb echt nergens last van.

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-11 16:30
[...]

Heerlijk dat generaliseren 8)7 , misschien een idee voor jou om een politieke partij te beginnen met een geheel eigen en bijzondere polariserende agenda waar stereotypes het gedachtegoed bepalen en idealen vormen?

Haters zijn er overal en mede door jouw negativiteit over o.a. de geluidsinstallatie, valt het mij dus alles mee. Iets met verachtingspatroon en kwaliteit voorgaande installatie...

• XeriuM
Trackerfire schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 05:10:
[...]

Hier trillen ze ook bij 130km/u. Heb het reeds vaker gelezen. "Probleempje" van de Kona EV?
Ik zal het je laten weten of de dealer het probleem opgelost heeft, morgen mag de auto er weer heen. Binnen een week na levering is de auto dan al twee keer bij de dealer geweest.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

XeriuM schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:57:
[...]

Ik zal het je laten weten of de dealer het probleem opgelost heeft, morgen mag de auto er weer heen. Binnen een week na levering is de auto dan al twee keer bij de dealer geweest.
Vanochtend geprobeerd geen trillingen ook niet bij 140 :)

• Khayma
Bij mij trilde het stuur ook bij aflevering bij 130+. Geloof het of niet, na een week was het weg. Had al een afspraak staan bij de dealer maar die maar afgezegd. Nu trillen ze niet eens bij 175km/h.

• Honnou
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14-11 14:30
Khayma schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:10:
Bij mij trilde het stuur ook bij aflevering bij 130+. Geloof het of niet, na een week was het weg. Had al een afspraak staan bij de dealer maar die maar afgezegd. Nu trillen ze niet eens bij 175km/h.
Dacht dat hij begrensd is op 167? :o

• Khayma
Honnou schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Dacht dat hij begrensd is op 167? :o
Ik heb zelf 176km/h aangetikt op een vlakke weg en daarna wou hij niet meer.

• Honnou
Khayma schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Ik heb zelf 176km/h aangetikt op een vlakke weg en daarna wou hij niet meer.
Mogelijk het verschil tussen "echte" en "teller" km/h ?
achja, beide hard zat ^^

• CoolHead621
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-11 18:46

CoolHead621

Enjoy every moment

Ik had 178 met de wind mee :)
Op Flitsmeister was dat 175.
Dus de afwijking valt mij enigszins mee.

Huawei P30 Pro 8GB/128GB / OnePlus 6T 8GB/128GB

• Konarijder50
  • Laatst online: 14-11 14:58
Hoe zit het met Hyundai Bluelink? Komt deze nog op de Nederlandse markt?

Ik ben benieuwd naar de laadstatus van mijn auto, vooral omdat ik het vermoeden dat er congestiemanagement zit op de laadpalen die ik tot mijn beschikking heb. Is er een aftermarket logger hiervoor te vinden oid?

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Konarijder50 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:20:
Hoe zit het met Hyundai Bluelink? Komt deze nog op de Nederlandse markt?

Ik ben benieuwd naar de laadstatus van mijn auto, vooral omdat ik het vermoeden dat er congestiemanagement zit op de laadpalen die ik tot mijn beschikking heb. Is er een aftermarket logger hiervoor te vinden oid?
EVNotify https://evnotify.de

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Deze noteer ik even voor toekomstig gebruik. Thanks!

• Konarijder50
  • Laatst online: 14-11 14:58
Dank, wat voor OBDII-device gebruik jij?

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Er wordt momenteel geadverteerd voor de Kona 2020 met Bluelink zag ik gister op tv. Benzine/hybrid en elektrisch.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• IVIaarten
  • Laatst online: 14-11 16:29
daemonix schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:23:
Er wordt momenteel geadverteerd voor de Kona 2020 met Bluelink zag ik gister op tv. Benzine/hybrid en elektrisch.
Voor de volledigheid, dit is alleen voor de nieuwe 2020 modellen, niet met terugwerkende kracht te gebruiken voor Kona's die al op de weg staan.

• intveltr
CoolHead621 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:36:
Ik had 178 met de wind mee :)
Op Flitsmeister was dat 175.
Dus de afwijking valt mij enigszins mee.
En wat stond er op de boete? >:)

• daemonix
  • Niet online
IVIaarten schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Voor de volledigheid, dit is alleen voor de nieuwe 2020 modellen, niet met terugwerkende kracht te gebruiken voor Kona's die al op de weg staan.
Dat zeg ik toch! Ze adverteren met 2020 modellen.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Konarijder50 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

Dank, wat voor OBDII-device gebruik jij?
De eerste die wordt aanvaarden op de website. Mini variant of zo iets.

• CoolHead621
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-11 18:46

CoolHead621

Enjoy every moment

intveltr schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

En wat stond er op de boete? >:)
Daarvoor hebben we Flitsmeister...
Maar echt bizar hoe snel en makkelijk je de top haalt.

Huawei P30 Pro 8GB/128GB / OnePlus 6T 8GB/128GB

• Togt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-11 09:59
Nu heb ik het weer: mijn auto laadt regelmatig thuis bij: ik heb het snoer gewoon thuis hangen, en plug hem 's-avonds in de auto, in de ochtend trek ik hem eruit. Hoef ik niet de lader aan/uit te zetten met zo'n tag/card. Nu wil ie vanochtend weer niet ontkoppelen. Meestal kan ik dan auto dicht/open zappen, maar hij geeft nu de stekker niet meer vrij.

Iemand een oplossing? Ik ben mijn tag van New Motion kwijt, dus kan de laderkant niet uit zetten.

Edit: Dat gaat lekker: via MyNewMotion heb ik het laden gestopt, maar klinkt alsof de stekker aan autokant niet los laat. Ik hoor het servootje wel, maar hij blijft vastzitten.

En nog een vraag: zit er nou zijspiegel verwarming op, en zo ja: hoe zet ik die aan?

Togt wijzigde deze reactie 03-10-2019 07:19 (22%)

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Togt schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 06:59:
Nu heb ik het weer: mijn auto laadt regelmatig thuis bij: ik heb het snoer gewoon thuis hangen, en plug hem 's-avonds in de auto, in de ochtend trek ik hem eruit. Hoef ik niet de lader aan/uit te zetten met zo'n tag/card. Nu wil ie vanochtend weer niet ontkoppelen. Meestal kan ik dan auto dicht/open zappen, maar hij geeft nu de stekker niet meer vrij.

Iemand een oplossing? Ik ben mijn tag van New Motion kwijt, dus kan de laderkant niet uit zetten.

Edit: Dat gaat lekker: via MyNewMotion heb ik het laden gestopt, maar klinkt alsof de stekker aan autokant niet los laat. Ik hoor het servootje wel, maar hij blijft vastzitten.

En nog een vraag: zit er nou zijspiegel verwarming op, en zo ja: hoe zet ik die aan?
Voor de zijspiegels moet je de achterruit verwarming aanzetten :)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:45
@Togt je hoort de servo wel, dus misschien zit het palletje klem. Probeer de stekker een beetje op te lichten zodat de kabel er niet aan hangt/trekt terwijl je hem losklikt.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Togt
He Proton, al geprobeerd, op alle mogelijke manieren. Ik ga het nog 100 keer proberen. Wat suf zeg!
@Jhb62 Logisch, dat ik daar niet aan heb gedacht 8)7

Togt wijzigde deze reactie 03-10-2019 07:48 (22%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:46:
He Proton, al geprobeerd, op alle mogelijke manieren. Ik ga het nog 100 keer proberen. Wat suf zeg!
@Jhb62 Logisch, dat ik daar niet aan heb gedacht 8)7
Er is ook een noodontgrendeling onder de motorkap. Zie instructieboekje.
Kleine kans dat de stekker vastgesmolten zit, al eerder verhaal over gelezen in dit topic.

• Togt
Daar ziet het toch naar uit @CyBeRSPiN , net met die vergrendeling geprobeerd, beetje knullig handeltje, maar krijg hem daar ook niet mee los. Er wordt iemand gestuurd om me te helpen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:24:
Daar ziet het toch naar uit @CyBeRSPiN , net met die vergrendeling geprobeerd, beetje knullig handeltje, maar krijg hem daar ook niet mee los. Er wordt iemand gestuurd om me te helpen.
Is dat met de laadkabel die je bij de auto kreeg? Laad je met meer dan 16A? Voelde de stekker wel eens heet aan (niet warm, maar echt heet)? Zie Remco008 in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

• Togt
- Ja
- Ja
- Wel warm, niet heet heet.

Edit: Blijkbaar toch te heet. Stekker was vastgesmolten: slecht contact bij het laden, hoge temperatuur.

Met bruut geweld uit de auto getrokken, een van de pinnen is afgebroken.

Togt wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:32 (70%)

• Honnou
Togt schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:45:
- Ja
- Ja
- Wel warm, niet heet heet.

Edit: Blijkbaar toch te heet. Stekker was vastgesmolten: slecht contact bij het laden, hoge temperatuur.

Met bruut geweld uit de auto getrokken, een van de pinnen is afgebroken.
aj, dat is heel zuur! :(

Enig idee waarom? vies contact, water, te vluchtig er in gedaan mogelijk?

• Togt
Die lompe stekker zorgt er toch in principe voor dat je hem niet verkeerd KAN inpluggen?

Als je het vluchtig doet zou hij al niet locken.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Blijkbaar is die kabel die de dealer/importeur je mee heeft gegeven kwalitatief niet in orde en niet geschikt voor hogere laadstromen (> 16A). De stekker wordt dan door de interne bedrading (kabel -> stekker) warm of door slecht contact tussen de pinnen van de stekker en de binnenkant van de laadpoort, heeft in beide gevallen niks met de stekker -> laadpoort te maken dat die "verkeerd" zou zijn aangesloten want dat kan fysiek niet anders zoals je zegt.
Mogelijk hebben ze en zo goedkoop mogelijke kabel willen vinden om wat extra marge te pakken.
Snap eerlijk gezegd niet dat er geen terugroepactie is geweest nav de ellende van @Remco008, want hier kon je op wachten natuurlijk..
Neem aan dat je dealer dit verder onder garantie afhandelt? Auto is nu onbruikbaar want opladen gaat nu niet meer, hoewel snelladen wellicht nog zou kunnen werken..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-10-2019 12:43 (22%)

• s0larus
Nou beste tweakers. Ik heb mentaal de keuze gemaakt voor de Kona! Waarom? Range, prijs voor lease, rijcomfort, en algemene indruk van de auto.

Maar wat is handig voor het leasen? Ik lease de auto via het bedrijf en die regelen dat via Aurix, een wagenparkbeheerder. Ik verwacht dat ze mij straks terugbellen zodat ik mijn vraag kwijt kan.

Keuze 1: ik ga voor de Kona 2019 model en krijg nog 4% bijtelling
Keuze 2: ik bestel/reserveer de Kona 2020 model (want 3-phase charger)maar krijg 8% bijtelling en rij in de tussentijd een huur auto (hopelijk ook een Kona of misschien Ioniq)

Qua lease budget, de Kona zal 72 euro eigen bijdrage nodig hebben. Volgens de website waar ik het bestel komt dat neer op €96 bijtelling en volgens een berekeningswebsite €103. Met 8% stijgt 103 naar 191 euro, wat alsnog goedkoper is dat mijn Peugeot 208 met 14% die 215 euro bijtelling kost.

Mening hierover? Kan ik maar beter voor de 2019 model gaan om 4% te pakken? De Hyundai dealer in de buurt heeft er een staan in oranje als ik geen voorkeur heb voor kleur.

s0larus wijzigde deze reactie 03-10-2019 13:48 (3%)

• NiroNiro
  • Niet online
die 3-fase is wel handig als je vaak aan de publieke laadpaal gaat hangen, of als je veel km's per dag maakt.. maar het is best persoonlijk.. Ik heb laatst met de e-Niro aan een publieke paal gehangen met 1 fase voor 3 uurtjes.. dat had ik bijna niet kunnen doen want het schoot niet echt op zeg maar... (thuis laad ik nog sneller, die paal is wss op 16A begrensd)

Verder heeft de Kona MY2020 ook de bluelink app de MY2019 niet..

NiroNiro wijzigde deze reactie 03-10-2019 14:05 (7%)

• Wackerstamfer
s0larus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:47:
Nou beste tweakers. Ik heb mentaal de keuze gemaakt voor de Kona! Waarom? Range, prijs voor lease, rijcomfort, en algemene indruk van de auto.

Maar wat is handig voor het leasen? Ik lease de auto via het bedrijf en die regelen dat via Aurix, een wagenparkbeheerder. Ik verwacht dat ze mij straks terugbellen zodat ik mijn vraag kwijt kan.

Keuze 1: ik ga voor de Kona 2019 model en krijg nog 4% bijtelling
Keuze 2: ik bestel/reserveer de Kona 2020 model (want 3-phase charger)maar krijg 8% bijtelling en rij in de tussentijd een huur auto (hopelijk ook een Kona of misschien Ioniq)

Qua lease budget, de Kona zal 72 euro eigen bijdrage nodig hebben. Volgens de website waar ik het bestel komt dat neer op €96 bijtelling en volgens een berekeningswebsite €103. Met 8% stijgt 103 naar 191 euro, wat alsnog goedkoper is dat mijn Peugeot 208 met 14% die 215 euro bijtelling kost.

Mening hierover? Kan ik maar beter voor de 2019 model gaan om 4% te pakken? De Hyundai dealer in de buurt heeft er een staan in oranje als ik geen voorkeur heb voor kleur.
Je krijgt alleen 4% op het 2019 model als je deze ook voor 1 januari op kenteken hebt. Kan je LM zo snel leveren? :)

• Proton_
Als ik voor mezelf spreek: voor alleen driefase laden zou ik het niet doen (en dan heb ik thuis al een 3fasepaal).
Voor de app misschien wel, als ik daarmee de remote ontdooifunctie terug heb :)

• s0larus
Wackerstamfer schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Je krijgt alleen 4% op het 2019 model als je deze ook voor 1 januari op kenteken hebt. Kan je LM zo snel leveren? :)
Ik wil bij hun navragen of ze accepteren dat ik via de Hyundai dealer een leasevoorstel regel. Want daar is ie wel beschikbaar met kenteken in 2019. Hoop dat ze dat wel accepteren :P anders mwoa, dan maar 8%

• s0larus
Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:15:
Als ik voor mezelf spreek: voor alleen driefase laden zou ik het niet doen (en dan heb ik thuis al een 3fasepaal).
Voor de app misschien wel, als ik daarmee de remote ontdooifunctie terug heb :)
Remote ontdooifunctie :0 ach, geen grote pluspunt maar wel goed meegenomen als dat wel kan!

Waarom zou je het niet doen voor driefase? Qua laadpalen heb ik alleen 11kW types in de buurt waarvan een set van 2 zo'n 100m van de deur.

• Banjy
  • Laatst online: 14-11 14:44
Wackerstamfer schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Hier diverse collega's die redeneren dat als ze 8% voor een elektrische auto aan bijtelling moeten betalen dat ze liever 22% benzine blijven rijden (scheelt dan dus nog maar 2 of 3 tientjes per maand). Vergeet ook niet dat de fiscale waarde van die elektrische auto door de accu echt heel flink hoger is waardoor ze per maand qua bijtelling toch dicht bij elkaar komen te liggen.

Tegelijkertijd kan je met een benzine rijden zonder na te denken en gooi je er in 5 minuten '700-1000m' gratis buitenland kilometers in op de grens... Hangt beetje van je sector af maar veel lease rijders houden ook van Wintersport en dan even in een dagje doordenderen naar Oostenrijk, dat is er met bijv. een Kona er niet meer zomaar bij (toch liever in 2 etappen denk ik dan, ook relaxter/slimmer misschien maar goed dat is een andere discussie)
s0larus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Remote ontdooifunctie :0 ach, geen grote pluspunt maar wel goed meegenomen als dat wel kan!

Waarom zou je het niet doen voor driefase? Qua laadpalen heb ik alleen 11kW types in de buurt waarvan een set van 2 zo'n 100m van de deur.
Waarom wel? Hoe vaak kom je na een nacht laden niet uit? Of worst case als je retour niet haalt op een werkdag; 8 uur laden op je werkbestemming om weer thuis te kunnen komen? Bij openbare palen betekent ook dat je mooie parkeerplekjes dus weer na paar uur vrij moet maken als je zo snel aan het laden bent :+

Wat mij echt zou bewegen is een aanzienlijk hogere snellaad snelheid. In die zin kijk ik wel jaloers naar de Tesla Model 3. Als dat straks met 250 kW kan is dat wel idioot snel, die gaat echt een stuk sneller in Zuid-Duitsland zijn dan elke andere Elektrische Auto.

Want nadat je de thuis vol opgeladen accu hebt leeg gereden gaat het nog maar om 1 ding op de lange afstand (behoudens de auto's met de echt klein gehandicapte accu's, dat is wel erg vaak stoppen (met transactieverliezen voor het moeten stoppen, inpluggen, laadsessie starten etc.));

--> hoeveel KM actieradius kan je er per uur weer in krijgen (ook dus afhankelijk van zuinigheid/efficiëntie van je auto)?

Banjy wijzigde deze reactie 03-10-2019 14:29 (38%)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• s0larus
Banjy schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Hier diverse collega's die redeneren dat als ze 8% voor een elektrische auto aan bijtelling moeten betalen dat ze liever 22% benzine blijven rijden (scheelt dan dus nog maar 2 of 3 tientjes per maand). Vergeet ook niet dat de fiscale waarde van die elektrische auto door de accu echt heel flink hoger is waardoor ze per maand qua bijtelling toch dicht bij elkaar komen te liggen.

Tegelijkertijd kan je met een benzine rijden zonder na te denken en gooi je er in 5 minuten '700-1000m' gratis buitenland kilometers in op de grens... Hangt beetje van je sector af maar veel lease rijders houden ook van Wintersport en dan even in een dagje doordenderen naar Oostenrijk, dat is er met bijv. een Kona er niet meer zomaar bij (toch liever in 2 etappen denk ik dan, ook relaxter/slimmer misschien maar goed dat is een andere discussie)

[...]

Waarom wel? Hoe vaak kom je na een nacht laden niet uit? Of worst case als je retour niet haalt op een werkdag; 8 uur laden op je werkbestemming om weer thuis te kunnen komen? Bij openbare palen betekent ook dat je mooie parkeerplekjes dus weer na paar uur vrij moet maken als je zo snel aan het laden bent :+

Wat mij echt zou bewegen is een aanzienlijk hogere snellaad snelheid. In die zin kijk ik wel jaloers naar de Tesla Model 3. Als dat straks met 250 kW kan is dat wel idioot snel, die gaat echt een stuk sneller in Zuid-Duitsland zijn dan elke andere Elektrische Auto.

Want nadat je de thuis vol opgeladen accu hebt leeg gereden gaat het nog maar om 1 ding op de lange afstand (behoudens de auto's met de echt klein gehandicapte accu's, dat is wel erg vaak stoppen (met transactieverliezen voor het moeten stoppen, inpluggen, laadsessie starten etc.));

--> hoeveel KM actieradius kan je er per uur weer in krijgen (ook dus afhankelijk van zuinigheid/efficiëntie van je auto)?
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Ja, beter nu een bestellen en 4% pakken en anders 22% benzine rijden. Qua ver rijden, wintersport zit er niet in voor mij. Al mijn huidige vakantie bestemmingen hebben een vliegtuig als ik binnen 24u wil aankomen.

En inderdaad, ik kan geen scenario bedenken waar ik 400km moet rijden zonder dat ik aan een laadpaal hang. Het laangste traject dat ik kan bedenken is Amersfoort - Rotterdam - Den Haag - Amersfoort waarbij ik minimaal 6-7u geparkeerd ben in Rotterdam en 3-4u in Den Haag voordat ik thuis ben. Beiden locaties hebben wel een laadpaal.

edit: Van het weekend was ik impromptu met een vriend naar Luxemburg gaan rijden, ~400km. Dat zou dan niet meer kunnen zonder ergens eerder te stoppen. Such is the electric life *shrug* Daar leer ik wel mee leven.

s0larus wijzigde deze reactie 03-10-2019 14:38 (4%)

• Proton_
s0larus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Dat was dus mijn mening over mijn omstandigheden :)
Ik kan parkeren op eigen grond en maak weinig kilometers, de Zoe heeft in 5 jaar hooguit 2x aan een publieke paal gehangen omdat we anders niet uitkwamen. Dat is dus na een lange rit waarna wij altijd ook wel een aantal uur blijven hangen. Met de drie keer zo grote accu van een Kona wordt dat waarschijnlijk 0x.
Voor andere mensen kan dat heel anders zijn, bijvoorbeeld als ze op publiek laden aangewezen zijn.

Voorverwarmen daarentegen is een hoop waard als je 's nachts je slapende kinderen wil overleggen, 's ochtends zonder krabben en koude handen op het stuur weg wil rijden (5 minuten 's ochtends zijn mij meer waard dan een half uur 's avonds ;)) en 's zomers je ijsjes bevroren van de supermarkt naar de camping wil hebben. Dat is een comfort waar ik erg aan gewend ben :)

• Rick1855
  • Laatst online: 14-11 15:01
Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Dat was dus mijn mening over mijn omstandigheden :)
Ik kan parkeren op eigen grond en maak weinig kilometers, de Zoe heeft in 5 jaar hooguit 2x aan een publieke paal gehangen omdat we anders niet uitkwamen. Dat is dus na een lange rit waarna wij altijd ook wel een aantal uur blijven hangen. Met de drie keer zo grote accu van een Kona wordt dat waarschijnlijk 0x.
Voor andere mensen kan dat heel anders zijn, bijvoorbeeld als ze op publiek laden aangewezen zijn.

Voorverwarmen daarentegen is een hoop waard als je 's nachts je slapende kinderen wil overleggen, 's ochtends zonder krabben en koude handen op het stuur weg wil rijden (5 minuten 's ochtends zijn mij meer waard dan een half uur 's avonds ;)) en 's zomers je ijsjes bevroren van de supermarkt naar de camping wil hebben. Dat is een comfort waar ik erg aan gewend ben :)
Volgens S0laris scheelt dat ruim 1000 euro per jaar. Dure ijsjes ;)

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• XeriuM
Trackerfire schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 05:10:
[...]

De dealer heeft zojuist gebeld nadat ik vanmorgen mijn auto heb gebracht. Afgelopen maandag zijn de wielen gebalanceerd maar het trillen bleef aanwezig (wel in mindere mate). Vandaag is ook gecheckt op hoogteslag in de band en dat bleek het geval. De band is t.o.v. de velg verdraaid en vervolgens opnieuw gebalanceerd, het trillen zou nu verholpen moeten zijn. Ik ga de auto straks ophalen, ik ben benieuwd!

• Golden nugget
  • Laatst online: 07-11 22:58
Houd ons op de hoogte!!!

• s0larus
Banjy schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:23:
[...]

Oh well. Update van wat ik uiteindelijk krijg: bij de dealer hadden ze toch alleen de premium variant ook al had ik toen ter plekke gevraagd of ze de comfort uitvoering hadden. De LM had een contract dat ik zelfs over had kunnen nemen maar die was ook een premium. Dit bleek dus iets te ver buiten mijn budget te zijn van mijn lease overeenkomst. Dus nu krijg ik een galactic grey metallic Kona (modeljaar 2020) ergens hopelijk begin volgend jaar.
Volgens de berekening komt dat uit op 171 euro netto maandlasten. Ach, het rijplezier die ik ervaren heb tijdens de proefrit is voor mij reden genoeg om elektrisch te nemen!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

s0larus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

edit: Van het weekend was ik impromptu met een vriend naar Luxemburg gaan rijden, ~400km. Dat zou dan niet meer kunnen zonder ergens eerder te stoppen. Such is the electric life *shrug* Daar leer ik wel mee leven.
En heb je die 4 uur non stop achter het stuur gezeten? Een laadstop van 30min is echt niet zo vervelend als het lijkt. Klein beetje plannen vooraf, maar je haalt een bakje koffie, ff GoTten op je telefoon en je kan weer door. Kom je nog uitgerust aan ook!
Ik moet er niet aan denken om weer naar brandstof terug te gaan. De herrie, gebrek aan acceleratie, de verplichte stops bij vieze tankstations die je nooit echt goed uitkomen terwijl ik nu elke dag met een volle “tank” wegrijd ;)

• s0larus
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

En heb je die 4 uur non stop achter het stuur gezeten? Een laadstop van 30min is echt niet zo vervelend als het lijkt. Klein beetje plannen vooraf, maar je haalt een bakje koffie, ff GoTten op je telefoon en je kan weer door. Kom je nog uitgerust aan ook!
Ik moet er niet aan denken om weer naar brandstof terug te gaan. De herrie, gebrek aan acceleratie, de verplichte stops bij vieze tankstations die je nooit echt goed uitkomen terwijl ik nu elke dag met een volle “tank” wegrijd ;)
Nee, absoluut niet. ~2u 200km rijden van Utrecht naar een BK in België en daar iets van 30-40 minuten gebeleven voor dat we ~180km door reden naar ons hotel. Zolang ik zorg dat de auto aan de lader hangt 's avonds zal het goed komen :)

• Url
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-10 08:22
Inderdaad het enige wat ik mis aan de Kona is 3 fase laden en iets sneller DC laden met een minder agresieve curve naar beneden.

3 fase laden omdat het wel fijn is iets meer bij te kunnen laden als je ergens 2 a 3 uur aan de laadpaal hangt. Dit kan op een lange trip toch net het verschil maken tussen moeten stoppen bij een snellader en in 1 keer naar huis kunnen rijden.

En sneller DC laden, zodat je sneller weer verder kunt :). 100Kw zou ik wel een mooie snelheid vinden. Aankomende e-208 en e-corsa kunnen dit ook met een kleinere accu. De koeling van de batterij zal bij de Kona en e-Niro hier wel niet op berekend zijn.

Url wijzigde deze reactie 04-10-2019 09:30 (17%)

• daemonix
  • Niet online
Hoe vaak moet je nu echt tussendoor laden met 450 km bereik. Dan ga je al buiten Nederland rijden...

• NiroNiro
  • Niet online
enkele reis.. je moet ook terug naar huis.. maar dan sta je, met 450km bereik, niet lang bij de snellader..

• daemonix
  • Niet online
Ik kan hiervandaan heel Nederland door en weer terug met 450 km bereik. Nederland is niet zo heel groot.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:38:
Ik kan hiervandaan heel Nederland door en weer terug met 450 km bereik. Nederland is niet zo heel groot.
Maar hoezo 450km bereik? Eerder 350km in de zomer en 275km in de winter, je wilt immers ook nog een marge aanhouden en niet met 0km range over thuis aan komen.
Dan is het met Groningen-Maastricht wel lekker als je tussendoor via AC laden weer vol bent voor de terugreis.

• Rick1855
  • Laatst online: 14-11 15:01
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Maar hoezo 450km bereik? Eerder 350km in de zomer en 275km in de winter, je wilt immers ook nog een marge aanhouden en niet met 0km range over thuis aan komen.
Dan is het met Groningen-Maastricht wel lekker als je tussendoor via AC laden weer vol bent voor de terugreis.
Eens. En ik doe regelmatig Friesland - Europoort - Veenendaal - Friesland. Dat ga je niet redden op één acculading.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• nessio
  • Laatst online: 22:56
Dinsdag Workum-Noorbeek(L) 314 km met 90% lading gestart nog 70 over en met verwarming aan op 21. Aan de TNM lader, na 6 uur weer 90%. Hadden dezelfde dag nog terug gekund, maar was niet de bedoeling
Woensdag terug nu 80 km over (erg druk, dus bijna alles tussen 80 / 110.
Mogelijk in Winter anders voorlopig hoef ik onderweg niet aan een lader.

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ik ben nog niet onder de 450 km bereik gekomen... :) Maar wie rijdt er Groningen-Maastricht? Even zonder dollen, hoe vaak komen die afstanden nu echt voor?

• IvoB2
[...]

Maar hoezo 450km bereik? Eerder 350km in de zomer en 275km in de winter, je wilt immers ook nog een
Hangt toch gewoon van je rijstijl af. Heb - wat betreft de range - nog geen ervaring met buitentemperaturen beneden 9°C . Maar tussen maart en heden lag het rijbereik van de Kona - daar gaat het hier toch over - steeds tussen de 460 - 530 Km. En die heb ik nog nooit effectief nodig gehad (welliswaar in het nog kleinere België waar ook nog eens een lagere max. snelheid geldt :) ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 04-10-2019 11:07 (4%)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:02:
[...]

Ik ben nog niet onder de 450 km bereik gekomen... :) Maar wie rijdt er Groningen-Maastricht? Even zonder dollen, hoe vaak komen die afstanden nu echt voor?
Ik rijd 90% snelweg en en rijd overal vmax+10%, mn GoM staat nu op 380km bij 100% vol.
En mee eens verder, alleen met de vakantie naar Noorwegen heb ik snelladers gebruikt om mn bestemming te halen. Ofwel onderweg, ofwel op locatie omdat publiek toegankelijke AC laadpalen een zeldzaamheid bleken te zijn in Noorwegen (230V stopcontacten voor de Granny Charger des te meer). In Noorwegen stond de GoM bij mij op 515km trouwens ;)
Heb zelf echter de luxe van een eigen oprit. Dus geen gezoek naar een laadpaal om 's nachts vol te kunnen laden.

En je GoM mag wel 450km aangeven. Maar als jij 130km/u gaat rijden in Duitsland dan kan ik je alvast verklappen dat je dat dan niet redt ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-10-2019 11:09 (10%)

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Ik rijd 90% snelweg en en rijd overal vmax+10%,
Dan is dat in NL een totaal andere verkeerssituatie dan in België ofwel rij je die 90% overwegend buiten de spits. Het verschil in GOM zit er al in dat ik overwegend toegelaten snelheid minus 10 rijdt* - dat maakt dus al een verschil 140/110 :) . En in meer dan 90% van de tijd dat ik op snelweg rij haal ik zelfs die doelstelling niet (en zijn we al blij dat het niet gewoon schuifelen is).

* En in de praktijk maakt die zenuwslopende "+10 rijstijl" - voor mij - nauwelijks verschil uit. In range, zoals je zelf al aangeeft, is het al een groot verschil. Dat relatief "tijdverlies" door niet zo snel te rijden maak ik dan wel weer goed wegens een laadbeurt minder of kortere laadbeurten. ;)

IvoB2 wijzigde deze reactie 04-10-2019 11:16 (20%)

• Url
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-10 08:22
daemonix schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:02:
[...]

Dan zullen wij een andere rijstijl hebben :9 . Maar ik rijd eigenlijk altijd de max snelheid (of ietsjes sneller) en dan haal je die 450 niet.

Het is ook geen groot probleem dat je dan tussendoor toch moet stoppen bij een snellader. Maar voor mij persoonlijk zou 3 fase en iets snellere DC de auto compleet maken :). Modeljaar 2020 lost een deel op :9 .

• IvoB2
Url schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:53:
Modeljaar 2020 lost een deel op :9 .
Hopelijk voor iedereen (en creëert het geen nadelen voor een andere groep gebruikers).

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

op het werk staan 22kw laders dus max laden op AC. Ik merk dat de range begin terug te lopen vanochtend gaf de GOM 388km aan op een volle accu

• Wackerstamfer
IvoB2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Hangt toch gewoon van je rijstijl af. Heb - wat betreft de range - nog geen ervaring met buitentemperaturen beneden 9°C . Maar tussen maart en heden lag het rijbereik van de Kona - daar gaat het hier toch over - steeds tussen de 460 - 530 Km. En die heb ik nog nooit effectief nodig gehad (welliswaar in het nog kleinere België waar ook nog eens een lagere max. snelheid geldt :) ).
Van Groningen naar Utrecht is circa 200 km. Met sneeuw, -5C/-10C, wind/storm tegen en gewoon Vmax (120/130) was het toch echt billenknijpen het laatste stukje. De GOM voorspelde elke gereden kilometer circa 5 kilometer minder en dan gaat het toch erg hard. Kwam met 5% aan op bestemming :9

Het maakt de Kona allemaal niet uit, die gaat zonder mokken 167 km/h door het slechtste weer, je enige feedback is je SOC.

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:40 (8%)

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True