Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste
Acties:

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:11
zou 01/2020 zijn maar wordt eind 4 kwartaal 2019
timbo1984 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:44:
[...]

Wat is bij jou dan de verwachte leverdatum?

• timbo1984
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:03
brandon schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:44:
[...]
De mijne is begin december 2018 besteld en de verwachte leverdatum is half oktober. Ik verwacht dus nog wel het 2019 model te krijgen.

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:14
brandon schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:44:
[...]
Wat een goed nieuws voor je! Is dit net geupdate?

Wij hebben in de eerste week van januari besteld, en zouden hem eerst in januari 2020 krijgen, toen februari, maar de laatste update is van afgelopen april dacht ik...

• brandon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:11
Ik heb zelf even de leasemaatschappij gebeld en die hebben bij de importeur uitgezocht in welke batch de fabrikatie van de Kona zit. Deze zal in dezelfde batch als hun aktiemodel die ook eind 2019 geleverd wordt gefabriceerd worden
Sarion schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:52:
[...]

Wat een goed nieuws voor je! Is dit net geupdate?

Wij hebben in de eerste week van januari besteld, en zouden hem eerst in januari 2020 krijgen, toen februari, maar de laatste update is van afgelopen april dacht ik...

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
CoolHead621 schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:18:
Wat is jullie ervaring met de PDC aan de voorkant?
Ik heb regelmatig dat deze niets doet (wel schone auto)
Sta ik stil dichtbij een object dan heeft hij nog niet gepiept, zet ik de auto in de R en dan weer in D dan geeft hij ineens aan in het scherm dat het voor geel is en piept dan wel.

Soms werkt wel goed maar vaker niet bij mij.
Gek. Bij mij werkt het altijd. Ik parkeer voor uit richting muur, en dan begint het vanzelf te piepen en als het geel op het scherm wordt stop ik.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• CoolHead621
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:02

CoolHead621

Enjoy every moment

daemonix schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:16:
[...]

Gek. Bij mij werkt het altijd. Ik parkeer voor uit richting muur, en dan begint het vanzelf te piepen en als het geel op het scherm wordt stop ik.
Niks speciaals gedaan?
Rij je met auto hold aan of uit?

Huawei P30 Pro 8GB/128GB / OnePlus 6T 8GB/128GB

• daemonix
  • Niet online
CoolHead621 schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:21:
[...]

Niks speciaals gedaan?
Rij je met auto hold aan of uit?
Nee, en zowel aan als uit. Ik rij eerst langs een paal van de pergola (aan de linker zijkant) en daar piept hij ook al op.

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

daemonix schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:44:
[...]

Nee, en zowel aan als uit. Ik rij eerst langs een paal van de pergola (aan de linker zijkant) en daar piept hij ook al op.
Mmm thnx voor deze info.
Ga zo maar eens goed testen wanneer hij het wel en niet doet.

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:16:
[...]

Rij je niet toevallig eerst achteruit om daarna vooruit in te parkeren? Maar als die het bij jou gelijk al doet dan is dat wel fijn!

• daemonix
  • Niet online
Ah, dat zal het inderdaad zijn, ik rij mijn parkeerplaats voorbij, rij achteruit om hem recht voor de parkeerplaats te krijgen, en ga dan voor uit er in. Dat is nodig omdat de 2 auto's nauwelijks passen. Aan de ene kant een (verplichte) boom, en aan de andere kant een (verplichte) pergola. Zal het eens proberen met alleen vooruit inparkeren.

• NiroNiro
  • Niet online
wel goed uitkijken!

• daemonix
  • Niet online
Doodlopende straat en bijna aan het eind. :)

• SFRtje
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:48
Zaterdag gemerkt dat de parkeersensoren gemuted worden als je in een telefoongesprek bent (via CarPlay). Gevolg was dat ik tegen een geparkeerde auto achter mij ben gereden, terwijl ik op de fietser om me heen aan het letten was met de gedachte dat ik wel zou worden gewaarschuwd door de piepjes als ik ergens dichtbij zou komen. Niet dus ;(
peak schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:16:
Als ik mijn iPhone x aansluit via USB en middels Apple CarPlay telefoneer, dat de andere persoon veel gekraak/hapering hoort terwijl ik die persoon wel zonder problemen hoor.

Disconnect ik de kabel van de iPhone zonder het gesprek te onderbreken dan hoort de andere kant mij weer helder. Kabel weer in de iPhone en het is weer slecht.

Zowel oude als gloed nieuwe iPhone kabel gebruikt. Geen verschil.

iPhone op dashboard gelegd voor betere ontvangst en mogelijke storing van de qi lader uit te sluiten.

Meer mensen dit opgevallen?
Ik heb precies hetzelfde helaas, met een iPhone SE.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:59
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:28:
[...]

Ja sommige dingen automatisch aan zou handig zijn. Overigens gaat ie gewoon op de handrem als je 'm uitzet hoor
Volgens mij enkel als autohold aan staat.

• Hamkaaz
  • Laatst online: 10:31
Filerijden wordt nog vervelender als je parkeersensoren altijd aanstaan.;)

Kona ev ceramic blue

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:54
Hamkaaz schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:03:
Filerijden wordt nog vervelender als je parkeersensoren altijd aanstaan.;)
Dat vond ik niet in mijn Toyota Auris en daar stonden de sensoren ook altijd aan. Je zit zelden zo dicht op je voorganger dat ze beginnen te piepen. Ik zou wel willen dat ze op de Kona altijd aan staan. Daar heb ik erg aan moeten wennen (gelukkig zonder schade op te lopen). Ik moet er echt wel steeds aan denken om de 'piepers' in te schakelen bij vooruit inparkeren.

Hoe hebben we het vroeger ooit zonder sensoren gekund, vraag ik me wel eens af 8)

Goed man!

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-11 17:11
robkds schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:06:
[...]

Dat vond ik niet in mijn Toyota Auris en daar stonden de sensoren ook altijd aan. Je zit zelden zo dicht op je voorganger dat ze beginnen te piepen. Ik zou wel willen dat ze op de Kona altijd aan staan. Daar heb ik erg aan moeten wennen (gelukkig zonder schade op te lopen). Ik moet er echt wel steeds aan denken om de 'piepers' in te schakelen bij vooruit inparkeren.
Ik huur nu tijdelijk een Honda C-HR totdat de Kona komt (4 auto's voor de deur, maar er zijn er 3 stuk en mijn vrouw heeft de laatst werkende nodig... het is ook altijd wat :| ) Heeft ook parkeersensoren die altijd aan staan. Ze kunnen wel uit, maar als ik ze aan laat krijg ik toch best vaak een piepje tijdens het rijden, zeker in stadsverkeer. Nogal irritant.

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:24
@Hoenoes Alleen lease? ik koop ook, niks lease In Nederland staat lease voor zakelijke auto en dat is onjuist. de meeste zijn zelfs koop.

Kona ceramic blue, 64 kwh, premium, michelin cross climate+

• nessio
@FrankTM Heel mooi, zo als je ziet er is nog wel wat te ruimte. Er zijn altijd auto's in de pijplijn.

• nessio
Wel even gekeken hoe Carplay werkte, maar besloten om het niet gebruiken, teveel gedoe met kabeltje.
Wel gebruik ik wifi / hotspot voor de live files

• Banjy
  • Laatst online: 15:32
peak schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:16:
Als ik mijn iPhone x aansluit via USB en middels Apple CarPlay telefoneer, dat de andere persoon veel gekraak/hapering hoort terwijl ik die persoon wel zonder problemen hoor.

Disconnect ik de kabel van de iPhone zonder het gesprek te onderbreken dan hoort de andere kant mij weer helder. Kabel weer in de iPhone en het is weer slecht.

Zowel oude als gloed nieuwe iPhone kabel gebruikt. Geen verschil.

iPhone op dashboard gelegd voor betere ontvangst en mogelijke storing van de qi lader uit te sluiten.

Meer mensen dit opgevallen?
Exact dit dus! Laatst al een vermoeden dat het krakerig was door de kabel/iPhone/CarPlay whatever. Mede daarom al overgestapt op bellen met een Bluetooth headset..

Vandaag echter via headset aan het bellen (en CarPlay aangsloten), geeft de andere partij aan dat ik lastig ben te verstaan omdat het krakerig klinkt. Ik trek de USB kabel los en alle probleem waren instant weg... :-/

Geen idee waar het aan kan liggen, mogelijk wel de CarPlay. In principe verzorgt de auto dan toch de ontvangst? Wel eens gelezen dat ze dat doen om het GSM zenden van de telefoon in de auto zelf te reduceren (misschien een urban mythe, geen idee) ..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Hoenoes
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-10 03:13
Banjy schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:10:
[...]

Exact dit dus! Laatst al een vermoeden dat het krakerig was door de kabel/iPhone/CarPlay whatever. Mede daarom al overgestapt op bellen met een Bluetooth headset..

Vandaag echter via headset aan het bellen (en CarPlay aangsloten), geeft de andere partij aan dat ik lastig ben te verstaan omdat het krakerig klinkt. Ik trek de USB kabel los en alle probleem waren instant weg... :-/

Geen idee waar het aan kan liggen, mogelijk wel de CarPlay. In principe verzorgt de auto dan toch de ontvangst? Wel eens gelezen dat ze dat doen om het GSM zenden van de telefoon in de auto zelf te reduceren (misschien een urban mythe, geen idee) ..
Volgens mij kan het werkgeheugen van het systeem het gewoon niet aan. Als je via carplay bijv. Spotify aan hebt staan en dan op de ‘nav’ knop van het Hyundai systeem klikt, loopt ie half vast en gaat de muziek ook kraken. Gewoon kut. Ik heb het als volgt opgelost: eigen telefoon met bluetooth erop, andere telefoon (oude iphone 4s :P ) connect met mijn gewone telefoon via auto hotspot en verzorgt flitsmeister en spotify... Je moet creatief zijn als op de hardware bezuinigd is.

Edit: ik kan de kona binnenkort (35.000 km) trouwens naar de dealer brengen. Na 1000 km een klacht doorgegeven, als VESS uit staat hoor ik met het raam open bij 20-24 km/u een ratel geluid. Na 8 maanden zijn ze er uit wat het is en hebben meer mensen zich kennelijk gemeld. Ik ben benieuwd.

Hoenoes wijzigde deze reactie 23-09-2019 21:52 (10%)

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-11 11:00
3_s schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:37:
[...]

Volgens mij enkel als autohold aan staat.
Nee hoor, als je de auto uitzet trekt deze zelf de handrem aan, ook als autohold niet ingeschakeld is. Hoor je ook duidelijk als je gelijk uitstapt.

(ik zet de auto uit terwijl ik nog in drive zit, wellicht maakt dat uit)

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 24-09-2019 15:26 (10%)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• FrankTM
  • Laatst online: 15:27
nessio schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:55:
@FrankTM Heel mooi, zo als je ziet er is nog wel wat te ruimte. Er zijn altijd auto's in de pijplijn.
Jeej! Ik mag vrijdag m'n 2e Kona ophalen O+

iRacing Profiel

• NiroNiro
  • Niet online
Gefeliciteerd! die andere toch totalled? Heb je zelfde kleur weer kunnen kiezen?

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:47
Hoenoes schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:50:
[...]

Volgens mij kan het werkgeheugen van het systeem het gewoon niet aan. Als je via carplay bijv. Spotify aan hebt staan en dan op de ‘nav’ knop van het Hyundai systeem klikt, loopt ie half vast en gaat de muziek ook kraken. Gewoon kut. Ik heb het als volgt opgelost: eigen telefoon met bluetooth erop, andere telefoon (oude iphone 4s :P ) connect met mijn gewone telefoon via auto hotspot en verzorgt flitsmeister en spotify... Je moet creatief zijn als op de hardware bezuinigd is.

Edit: ik kan de kona binnenkort (35.000 km) trouwens naar de dealer brengen. Na 1000 km een klacht doorgegeven, als VESS uit staat hoor ik met het raam open bij 20-24 km/u een ratel geluid. Na 8 maanden zijn ze er uit wat het is en hebben meer mensen zich kennelijk gemeld. Ik ben benieuwd.
He, dat heb ik ook!

• denheer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-11 20:12
Wackerstamfer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:25:
[...]

Nee hoor, als je de auto uitzet trekt deze zelf de handrem aan, ook als autohold niet ingeschakeld is. Hoor je ook duidelijk als je gelijk uitstapt.

(ik zet de auto uit terwijl ik nog in drive zit, wellicht maakt dat uit)
Als ik de Kona eerst in P zet en dan uitzet dan trekt deze bij mij niet automatisch de handrem aan (lampje van de handrem gaat dan ook niet branden).

Ik zal eens testen of van D direct naar uit wel de handrem aantrekt.

Edit: nope, van D direct naar uit trekt ie bij mij ook niet automatisch de handrem aan.

denheer wijzigde deze reactie 24-09-2019 17:17 (7%)

• FrankTM
  • Laatst online: 15:27
NiroNiro schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:07:
Gefeliciteerd! die andere toch totalled? Heb je zelfde kleur weer kunnen kiezen?
Yep en yep.
Duurde allemaal nogal lang, dus ik denk dat de LM gewoon nog niet zo goed weet wat ze er mee aan moeten.

iRacing Profiel

• Hoenoes
Bel je dealer, ik gaf t de eerste week al aan, maar toen reden er 3 kona’s in NL en was het nog niet bekend. Nu kennelijk meer klachten en heeft de technische dienst onderzoek gedaan, het is te verhelpen.

• Vhiper
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13-11 17:14
FrankTM schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:58:
[...]

Jeej! Ik mag vrijdag m'n 2e Kona ophalen O+
Jeez en hier maar wachten en wachten op de 1e :'(

Beetje jaloers hehe, heel veel plezier ermee!

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:09

midego

Hyundai Kona EV

Mijn display is uitgevallen, meer mensen dit probleem ervaren?

Video: https://photos.app.goo.gl/xCrFnXzHpVquuc8s9

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:40
midego schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:43:
Mijn display is uitgevallen, meer mensen dit probleem ervaren?

[Afbeelding]

Video: https://photos.app.goo.gl/xCrFnXzHpVquuc8s9
Je plaatje is ook uitgevallen :+

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:28
@erikje dit zal aan jouw browser of instellingen liggen. Plaatje voor mij gewoon zichtbaar, zowel in dit topic als via de link.

e-Niro

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:09

midego

Hyundai Kona EV

Werkt prima hier :)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

eltron schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:59:
[...]
@erikje dit zal aan jouw browser of instellingen liggen. Plaatje voor mij gewoon zichtbaar, zowel in dit topic als via de link.
offtopic: 5 W10 desktop browsers geprobeerd (Firefox, Edge, Edge Chromium, Chrome, IE11), 5x geen plaatje zichtbaar.

@eltron, ik houd het wel bij het aantal browsers wat ik nu heb ;)

hardware-lover wijzigde deze reactie 25-09-2019 13:06 (8%)

A smile a day....

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:00
Nou heb ik m'n Kona ingesteld dat 'ie standaard regenereert op niveau 3 - sterkste normale stand dus - en bij stoplichten e.d. probeer ik het enkel met aan de flipper trekken tot stilstand te komen. Bijna een sport om de rem niet te gebruiken.

Maar nou vraag ik mij af: gaan de remlichten enkel branden als je het rempedaal gebruikt, of ook bij sterk regeneratief afremmen?

• eltron
hardware-lover schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:59:
[...]

offtopic: 5 W10 desktop browsers geprobeerd (Firefox, Edge, Edge Chromium, Chrome, IE11), 5x geen plaatje zichtbaar.
offtopic: Opera geeft bij mij geen problemen op dit punt en kan ik je ook vanwege ingebouwde VPN wel anbevelen.

e-Niro

• IVIaarten
  • Laatst online: 17:04
vanaalten schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:04:
...
Maar nou vraag ik mij af: gaan de remlichten enkel branden als je het rempedaal gebruikt, of ook bij sterk regeneratief afremmen?
remlichten gaan vanaf 'matig' regenereren ook aan. Er zwerven op YT hier en daar wel wat filmpjes rond.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zodra je voelt dat ie afremt gaan de remlichten aan. Erg irritant, maar hebben alle auto's met ACC volgens mij. Zal wel een richtlijn zijn dat vanaf een bepaald niveau van afremmen de remlichten aan gaan. Waar je vroeger dus met terugschakelen "ongezien" kon afremmen kan dat niet meer.
Aan de ene kant veilig, aan de andere kant zeer irritant voor achterliggers die niet snappen waarom je onnodig remt.

• intveltr
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:09:
Zodra je voelt dat ie afremt gaan de remlichten aan. Erg irritant, maar hebben alle auto's met ACC volgens mij. Zal wel een richtlijn zijn dat vanaf een bepaald niveau van afremmen de remlichten aan gaan. Waar je vroeger dus met terugschakelen "ongezien" kon afremmen kan dat niet meer.
Aan de ene kant veilig, aan de andere kant zeer irritant voor achterliggers die niet snappen waarom je onnodig remt.
Da's niet heel anders dan bij gewone automaten; die remmen ook nauwelijks op de motor en moet de bestuurder dus al gauw actief remmen als de auto voor hem ietjes langzamer gaat rijden.

Wat mij opviel aan de ACC van Honda (die ik eerder deze week huurde) is dat hij vrij goed rekening hield met veranderende snelheden van de voorligger, zonder al te abrupt te remmen of op te trekken: hij laat de afstand een beetje variëren naar omstandigheden, en anticipeert bijv. op een afremmende voorligger door alvast wat gas terug te nemen. Maar als iemand in het gat tussen de auto en de voorligger kruipt, dan gaat hij wel erg fors op de rem. Niet prettig voor mensen achter je. Hoe gaat de Kona hiermee om?

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 19:04

Jhb62

Kona 14/06/2019

vanaalten schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:04:
Nou heb ik m'n Kona ingesteld dat 'ie standaard regenereert op niveau 3 - sterkste normale stand dus - en bij stoplichten e.d. probeer ik het enkel met aan de flipper trekken tot stilstand te komen. Bijna een sport om de rem niet te gebruiken.

Bij beide gaan de remlichten branden

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:38
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:09:
Je kan dat argument uiteraard ook omdraaien.
Je remt wel degelijk af. Hoe je dat doet - via rempedaal, motor of een combinatie - doet er toch niet toe?
Zoals je zelf stelt kan je met een ICE op de motor afremmen zonder dat de remlichten dit aangeven.
Wat is er irritant aan dat je er als achterligger zichtbaar aan herinnert wordt dat het voertuig voor je aan het afremmen is (hoe doet er niet toe)? Misschien wordt een misgroeide situatie nu gewoon (eindelijk) rechtgezet? ;)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Banjy
intveltr schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:17:
[...]

[knip]
Maar als iemand in het gat tussen de auto en de voorligger kruipt, dan gaat hij wel erg fors op de rem. Niet prettig voor mensen achter je. Hoe gaat de Kona hiermee om?
Hetzelfde ;) Met name in file rijden vind ik de Kona soms wat laat anticiperen om daarna vrij stevig te remmen. Ook als het start/stop files zijn komt hij meestal toch telkens weer relatief wat abrupt helemaal tot stilstand, komt denk ik omdat hij naar een echt volledige stop wil zodat de bestuurder weer expliciet daarna een Go moet geven (pedaal licht indrukken of CC knop op stuur). Staat hier op ACC reactie 'normaal' trouwens en op kortste afstand tot voorligger (1 streepje).

Maar ook bij 2 streepjes heb ik het idee dat hij het dan best lang laat 'inlopen' (je ziet dan ook in HUD dat de auto voorbij 2e streepje komt en dus net voor 1e streepje pas wordt afgeremd, wat dan al snel wat heftiger moet). Nog een beetje mee aan het stoeien wat nou handig is in druk (bijna file) verkeer. Voelt namelijk wel veilig om dan veel op radar te rijden i.v.m. plotseling stoppend verkeer door te weinig afstand tussen voorliggers en een 'Rem Tsunami'. Dan alleen nog hopen dat de auto achter je ook snel doorheeft dat je hard remt..

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Banjy ook met ACC reactie 'snel' geprobeerd? Heb het idee dat het dan fijner werkt en ie eerder op de rem gaat.

• daemonix
  • Niet online
Banjy schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:35:
[...]

Hetzelfde ;) Met name in file rijden vind ik de Kona soms wat laat anticiperen om daarna vrij stevig te remmen. Ook als het start/stop files zijn komt hij meestal toch telkens weer relatief wat abrupt helemaal tot stilstand, komt denk ik omdat hij naar een echt volledige stop wil zodat de bestuurder weer expliciet daarna een Go moet geven (pedaal licht indrukken of CC knop op stuur). Staat hier op ACC reactie 'normaal' trouwens en op kortste afstand tot voorligger (1 streepje).

Maar ook bij 2 streepjes heb ik het idee dat hij het dan best lang laat 'inlopen' (je ziet dan ook in HUD dat de auto voorbij 2e streepje komt en dus net voor 1e streepje pas wordt afgeremd, wat dan al snel wat heftiger moet). Nog een beetje mee aan het stoeien wat nou handig is in druk (bijna file) verkeer. Voelt namelijk wel veilig om dan veel op radar te rijden i.v.m. plotseling stoppend verkeer door te weinig afstand tussen voorliggers en een 'Rem Tsunami'. Dan alleen nog hopen dat de auto achter je ook snel doorheeft dat je hard remt..
Ik hou mijn hart dan ook vast voor gladde wegen. Ik vind zowel de Ioniq als de Kona veel te laat en veel te sterk remmen.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Ik vind het wel relaxed, maar ik rem van nature al erg laat. Volgens de vrouw.

• IVIaarten
  • Laatst online: 17:04
daemonix schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:18:
[...]

Ik hou mijn hart dan ook vast voor gladde wegen. Ik vind zowel de Ioniq als de Kona veel te laat en veel te sterk remmen.
Op de linkerrijbaan vindt ik de ACC in de file een drama, veel te veel start-stop, en de ACC reageert dan inderdaad voor mij te abrupt.
Op de rechterbaan werkt de ACC voor mij een stuk beter. Deze baan rolt meer rustig door, waar de ACC veel beter mee om gaat in de Kona.

• Banjy
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:36:
@Banjy ook met ACC reactie 'snel' geprobeerd? Heb het idee dat het dan fijner werkt en ie eerder op de rem gaat.
Nog niet, staat nog op mijn lijstje. Straks maar eens doen. Twijfel alleen of je dan snel of traag moet doen. Want eigenlijk wil ik 'snel een beetje' afremmen maar hoef ook weer niet instant te accelereren bij vrij baan (bij vorige auto bepaalde die stand dus vooral hoe snel/nerveus hij richting gewenste snelheid gaat/ging of wil blijven)..

Inmiddels ook gezien dat het qua Range niet uitmaakt of je de AC nog aanzet bovenop de Heating. Twijfel of dat wel klopt maar misschien ook wel logisch, de 'pomp' functie gaat linksom of rechtsom wel aan en krijg je dus ook drogere maar opgewarmde lucht. Blijf de hele klimatisering van de auto wat ingewikkeld vinden maar volgens mij zit het wel slim en efficiënt in elkaar :)

• daemonix
  • Niet online
De klimaatbeheersing werkt in ieder geval stukken beter dan die van een Nissan Leaf. 19 graden buiten, 20 graden binnen ingesteld en dan gaat hij staan te verwarmen en niet zo'n beetje ook. De Leaf dus. Iemand moet daarbij de buiten- en binnen temperatuur hebben verwisseld.

• Grijze Ridder
  • Laatst online: 14-10 21:47
denheer schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:15:
[...]

Als ik de Kona eerst in P zet en dan uitzet dan trekt deze bij mij niet automatisch de handrem aan (lampje van de handrem gaat dan ook niet branden).

Ik zal eens testen of van D direct naar uit wel de handrem aantrekt.

Edit: nope, van D direct naar uit trekt ie bij mij ook niet automatisch de handrem aan.
Volgens mij trekt de auto de handrem automatisch aan als je op een hellend vlak staat. Tenminste zo doet die van mij dat.

Kona levering juni 2019 nr. 2018-1888

• XeriuM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19-11 19:45
daemonix schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:49:
De klimaatbeheersing werkt in ieder geval stukken beter dan die van een Nissan Leaf. 19 graden buiten, 20 graden binnen ingesteld en dan gaat hij staan te verwarmen en niet zo'n beetje ook. De Leaf dus. Iemand moet daarbij de buiten- en binnen temperatuur hebben verwisseld.
Helemaal mee eens dat de klimaat beheersing in de Leaf één groot drama is. Het is óf te koud, óf te (benauwd) warm. Ik heb hem standaard op handmatig staan, want die “auto” functie is helemaal gestoord.

Vrijdag mag ik mijn Kona ophalen, dan ben ik eindelijk van die rommel Leaf af. Wat een gaar, afgetrapt k*t product.

• daemonix
  • Niet online
Gefeliciteerd! Grote stap vooruit weet ik sinds 2 weken. ;)

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Iemand een idee wat het lampje bij het Hyundai logo betekend? zag ik vanmorgen voor het eerst.
Dacht dat het een normale sensor was, maar vanmorgen gaf het licht.

https://photos.app.goo.gl/jLiWDjZVmwk98RUN8

CoolHead621 wijzigde deze reactie 26-09-2019 07:29 (43%)

• mjdvandenberg
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:57
CoolHead621 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:24:
Iemand een idee wat het lampje bij het Hyundai logo betekend? zag ik vanmorgen voor het eerst.
Dacht dat het een normale sensor was, maar vanmorgen gaf het licht.

https://photos.app.goo.gl/jLiWDjZVmwk98RUN8
Dan wordt je 12v-accu bijgeladen.

Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

mjdvandenberg schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:31:
[...]

Dan wordt je 12v-accu bijgeladen.
Ahaa thnx voor het snelle antwoorden

• daemonix
  • Niet online
Vandaag heb ik een (omgerekende vanaf 90% laden) range van 469 km. :) De GOM lijkt tot nu toe behoorlijk betrouwbaar.

• Hamkaaz
  • Laatst online: 10:31
Banjy schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:42:
[...]

Nog niet, staat nog op mijn lijstje. Straks maar eens doen. Twijfel alleen of je dan snel of traag moet doen. Want eigenlijk wil ik 'snel een beetje' afremmen maar hoef ook weer niet instant te accelereren bij vrij baan (bij vorige auto bepaalde die stand dus vooral hoe snel/nerveus hij richting gewenste snelheid gaat/ging of wil blijven)..

Inmiddels ook gezien dat het qua Range niet uitmaakt of je de AC nog aanzet bovenop de Heating. Twijfel of dat wel klopt maar misschien ook wel logisch, de 'pomp' functie gaat linksom of rechtsom wel aan en krijg je dus ook drogere maar opgewarmde lucht. Blijf de hele klimatisering van de auto wat ingewikkeld vinden maar volgens mij zit het wel slim en efficiënt in elkaar :)
Sowieso vind ik de CC weinig impact hebben op de range. Ik heb wel gemerkt dat stoelkoeling niet lekker werkt op eco-mode. Daarom toch maar naar comfort-mode. Stoelverwarming en stuurverwarming is echt zooooo heerlijk voor een koukleum als ik O+

De driver-only optie heb ik ook uitgezet. Heb het idee dat Climate Control beter werkt als het in de hele auto aanstaat.

Kona ev ceramic blue

• daemonix
  • Niet online
Voordelen van Driver Only heb ik ook nog niet gevonden. De dealer ook niet vertelde hij. ;) Stoelverwarming en stuurverwarming zijn echt ideaal!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:45:
Voordelen van Driver Only heb ik ook nog niet gevonden. De dealer ook niet vertelde hij. ;)
Naja de lucht komt dan alleen uit de 2 roostertjes bij de bestuurder en nergens anders. Kan me voorstellen dat er voor de AC dan minder arbeid ter verrichten is, minder lucht om te koelen. Idem voor hete lucht in de winter.

• Banjy
Voordelen van Driver Only heb ik ook nog niet gevonden. De dealer ook niet vertelde hij. ;) Stoelverwarming en stuurverwarming zijn echt ideaal!
Volgens GOM scheelt het soms toch wel 2-4 km :+ , al weet ik niet hoe goed hij uitrekent wat het effect is van alle klimaat opties. Druk je ze in zie je immers 'direct het effect' op de GOM. Rekent hij bijvoorbeeld mee dat na een tijdje de cabine warm is en je dan dus minder warmte vermogen nodig hebt... maakt verder eigenlijk allemaal niet uit want hij klopt vaak prima en de accu is groot genoeg dat je/ik eigenlijk zelden (in NL) maar onder de <50-100 km range kom :*)

/Edit; begreep trouwens ook laatst uit een video dat de Kona (net als Tesla) ook het lucht intake rooster (helemaal onderaan de voorbumper) meer of minder opent, afhankelijk van de benodigde frisse lucht. Gaaf dat dit er ook op zit. Zelf nog niet echt goed naar gekeken maar wel leuk om nog eens te doen (en dan cabine vol vermogen ventileren of juist heel zacht).

Banjy wijzigde deze reactie 26-09-2019 10:54 (19%)

• nessio
@FrankTM Gefeliciteerd met 2e kona (toch opgelost)

• nessio
@daemonix Zo 469 km / 90% laden, dan rij je zeker niet veel snel weg?

• daemonix
  • Niet online
116 km per dag. ;) En 14 km 70 km/h. Ik moet er wel bij zeggen dat het een 100 km zone is (met trajectcontrole).

Let op: ik schreef dat het is teruggerekend uit 90% laden naar 100%! Ik laad in principe niet verder dan 90% tenzij ik een grote rit ga maken (nog niet voorgekomen).

daemonix wijzigde deze reactie 26-09-2019 14:32 (115%)

• nessio
@daemonix Ik haal 370 km bij 90% laden = verbruik +/-155wh/ km Vrijwel alleen snelweg (130km wg) rij tussen de 105 /110 km / u, maar in het Noorden van het land (A6 en A7) en dat betekent veel wind (vrijwel nooit mee).

• IvoB2
Ik wel hoor. :)
Mijn partner is allergisch voor koude lucht uit de roosters. En ik heb het - bij benauwd weer - liever redelijk koel. Als ik dus rij (wat meestal het geval is als we met 2 op pad zijn, als ik alleen op pad ben trouwens ook) DO geactiveerd en iedereen tevreden. _/-\o_

Stoel- en stuurverwarming nog geen ervaring mee (hebben de Kona pas van maart).

ps. volgende week dinsdag voor het eerst op onderhoud (na 10.000 Km, is ook al eeuwen geleden, zelfs mijn motorfiets moet maar om de 15K op onderhoud). Zou "een uurtje duren". Benieuwd wat ze in dat uur dan gaan uitspoken.

IvoB2 wijzigde deze reactie 26-09-2019 17:41 (22%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• daemonix
  • Niet online
O, ik heb de Kona pas 2 weken, en de stoel- en stuurverwarming al gebruikt hoor. :P

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:37:
[...]

Mijn partner is allergisch voor koude lucht uit de roosters. En ik heb het - bij benauwd weer - liever redelijk koel. Als ik dus rij (wat meestal het geval is als we met 2 op pad zijn, als ik alleen op pad ben trouwens ook) DO geactiveerd en iedereen tevreden. _/-\o_

ps. volgende week dinsdag voor het eerst op onderhoud (na 10.000 Km, is ook al eeuwen geleden, zelfs mijn motorfiets moet maar om de 15K op onderhoud). Zou "een uurtje duren". Benieuwd wat ze in dat uur dan gaan uitspoken.
Raar ik moet met de Kona om de 15.000km :?

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Ik heb de Kona nu 2 weken en rij nu 16,2kw per 100km. Ik rij veel rijksweg 130/120 km de A27. En rij gemiddeld 5 km harder dan mag. Het enige min puntje is de ruimte vergleken met de superb, kan ook niet anders. Dik tevreden

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-11 11:00
Ik moet ook bij 15.000 km (volgende week).

Ik zit op 18/19 kWh per 100km, rij dagelijks 95 snewegkilometers @ +- 140km/h.
Als mijn vriendin rijdt doet ie rond de 15kWh/100km.

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• IvoB2
Jhb62 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:24:
[...]

Tiens, zou er dan een verschil zijn tussen een Belgische en een NL Kona? ;)
Rond 9.500 Km begon hij al te "roepen" dat hij naar binnen moest.
Gezien ik daar toch een uurtje "zit" de dealer eens over aanspreken.
Zit nu gemiddeld op 13.4 kWh/100 Km.
Volg, sinds de EV, wel zo veel mogelijk de snelheidslimieten.
Alleen de "30" wil niet zo goed lukken. Gelukkig heeft de SCC dit als minimale limiet. Staat dus bijna altijd aan. Anders zit ik zo aan 40 (al denk ik op gevoel 30 te rijden). Eén van de "nadelen" van een EV. :)
En vanaf november gaat dat ook niet meer echt helpen. Wordt heel de binnenstad "fietsstraat" => max. 30 Km/uur en verboden fietsers in te halen. 8)7
Denk dat ik de EV dan maar aan de rand bij een laadpaal achterlaat. ;)

IvoB2 wijzigde deze reactie 26-09-2019 20:42 (50%)

• Dave Mol
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
Heeft 1 van de Kona rijders toevallig al winterbanden voor zijn Kona uitgekozen?
ik wil met de Nexen banden zeker de herfst/winter niet in, omdat hij nu al erg snel doorslipt. 8)7

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Dave Mol schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:32:
Heeft 1 van de Kona rijders toevallig al winterbanden voor zijn Kona uitgekozen?
ik wil met de Nexen banden zeker de herfst/winter niet in, omdat hij nu al erg snel doorslipt. 8)7
Ik heb net mijn leasemaatschappij gemaild.
Wil ze er nu wel onder... wat een R#k banden die eronder zitten,
Die in de sneeuw en plots moeten remmen met dit gewicht komt vast niet goed.

• Banjy
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:37:
[...]

Haha goed punt en heel herkenbaar :) Hier al vaak genoeg 's ochtends even kort de stoel- en stuurverwarming aan, kan dan ook prima zonder 'heating' rijden. Lekker zuinig, blijft toch een beetje de sport merk ik ook :+

Nog een praktische vraag in dit thema; wat zijn jullie ervaringen met de buitenspiegel verwarming? Heb soms het idee dat die het niet doet, ook na een tijdje blijven er nog vaak druppels op zitten. Bij andere auto's waren die altijd best snel weg.

Is er nog een bepaalde setting of 'trigger' voordat deze spiegelverwarming aangaat of staan ze gewoon altijd aan?

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Voor spiegelverwarming moet je zelf de "achterruitverwarming" aanzetten.

• XeriuM
Hoe zet ik het laden van de 12V accu uit het accupakket aan? Weet iemand dat?

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

XeriuM schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:21:
Staat ergens in het boek. De dealer had het bij mij Kona gedaan

• CoolHead621

CoolHead621

Enjoy every moment

Ik kwam het in de instellingen tegen (Knopje op het stuur)
Zal morgen eens kijken.

Maar waarom zou je dat uit willen hebben als ik vragen mag?
Ben benieuwd 😁

• XeriuM
CoolHead621 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:20:
[...]

Ik kwam het in de instellingen tegen (Knopje op het stuur)
Zal morgen eens kijken.

Maar waarom zou je dat uit willen hebben als ik vragen mag?
Ben benieuwd 😁
Ik wil het juist aan hebben, ik had moeten schrijven “vanuit” ipv “uit”.

• aadnr9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:01
Als het goed is, is mijn kona gisteren met de boot aangekomen. Is er toevallig iemand met inside info die weet of er gisteren konas zijn aangekomen?

En weten jullie hoelang het duurt van Rotterdam naar rijklaar bij de dealer?

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

aadnr9 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 06:06:
Als het goed is, is mijn kona gisteren met de boot aangekomen. Is er toevallig iemand met inside info die weet of er gisteren konas zijn aangekomen?

En weten jullie hoelang het duurt van Rotterdam naar rijklaar bij de dealer?
Bij mij duurde het nog 6 weken vanaf de landing tot dat ik kan rijden. Als je de info hebt van de dealer dat hij in R'dam klopt dat wel

• IvoB2
Ga naar menuscherm "Gebruikersinstellingen" (uiterst rechtse vak dashboarddisplay => te bedienen met de menuknop links boven - naast knop "mode" -op de knoppencluster aan de rechterzijde op het stuur).
=> "Overige functies" (ga er naar toe door te scrollen met de subselectieknop).
=> "Hulpaccu laadfunctie +" => deze optie aanvinken door op de subselectieknop te drukken.

Ik heb overigens ondervonden - of heb toch dat gevoel - dat de accu dan periodiek bijgeladen wordt. Niet als ze begint leeg te lopen (dat kan dus altijd nog gebeuren met deze functie geactiveerd).

• IvoB2
Jhb62 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:24:
[...]

Nu wordt het nog eigenaardiger:
Door in het menu te scrollen kom ik er nu achter dat de "onderhoudswaarschuwing" in de Kona EV
- Gewoon door de gebruiker zelf aangevinkt of uitgevinkt kan worden,
- je de waarschuwing zelf kan aanpassen; zowel in aantal km als in tijd.

Dit is de eerste auto waar ik dat zelf in kan (bij andere auto's moest je ofwel naar de dealer om dat te laten uitzetten of zelf hacken).

Heb er het serviceboekje dan maar op nageslagen. Daarin staat er gewoon dat het eerste onderhoud op 30.000 km is of na 24 maanden.

Blijkbaar is die 10.000 Km in de waarschuwing dan gewoon een (verkeerde?) fabrieksinstelling geweest of zo ingesteld door de dealer bij aflevering.

IvoB2 wijzigde deze reactie 28-09-2019 11:01 (9%)

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:00:
[...]

Nu wordt het nog eigenaardiger:
Door in het menu te scrollen kom ik er nu achter dat de "onderhoudswaarschuwing" in de Kona EV
- Gewoon door de gebruiker zelf aangevinkt of uitgevinkt kan worden,
- je de waarschuwing zelf kan aanpassen; zowel in aantal km als in tijd.

Dit is de eerste auto waar ik dat zelf in kan (bij andere auto's moest je ofwel naar de dealer om dat te laten uitzetten of zelf hacken).

Heb er het serviceboekje dan maar op nageslagen. Daarin staat er gewoon dat het eerste onderhoud op 30.000 km is of na 24 maanden.

Blijkbaar is die 10.000 Km in de waarschuwing dan gewoon een (verkeerde?) fabrieksinstelling geweest of zo ingesteld door de dealer bij aflevering.
Ik ga het eens nakijken, ik weet dat de dealer 15000km heeft ingesteld. Ik weet nog dat ik zei " raar mijn diesel moet om de 30000km"

• Hoenoes
Jhb62 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:10:
[...]

Ik ga het eens nakijken, ik weet dat de dealer 15000km heeft ingesteld. Ik weet nog dat ik zei " raar mijn diesel moet om de 30000km"
Check ook ff goed de garantie behoud voorwaarden.
Mijn 2e beurtje was 60 euro en een half uur werk.
Bandenspanning en remvloeistof controleren.
Kop koffie gedronken en weer weg.

• sander666
  • Laatst online: 17:07
Mijn 30.000 beurt was 180 euro. Komt op mij over als vrij veel. Iemand anders al 30.000 beurt gedaan en wat was je kwijt?

• IvoB2
Hoenoes schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:41:
Mijn info komt gewoon recht uit de service manual van Hyundai die in de Kona EV stak.

Het gaat me overigens ook niet om te besparen op een onderhoudsbeurt (het is een lease, who cares :) ).
Maar gewoon waarom op ene (totaal gelijkaardige) EV 10.000 Km staat ingesteld, op een andere 15.000 Km en in de service manual dan weer 30.000 Km staat (mijn verborgen autistisch kantje komt dan terug naar de oppervlakte >:) ).

• Hoenoes
IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:51:
[...]

Mijn info komt gewoon recht uit de service manual van Hyundai die in de Kona EV stak.

Het gaat me overigens ook niet om te besparen op een onderhoudsbeurt (het is een lease, who cares :) ).
Maar gewoon waarom op ene (totaal gelijkaardige) EV 10.000 Km staat ingesteld, op een andere 15.000 Km en in de service manual dan weer 30.000 Km staat (mijn verborgen autistisch kantje komt dan terug naar de opparvlakte >:) ).
Goed om te weten, ik heb ‘m gekocht dus ga dan gewoon om de 30.000, zonde van je tijd en geld om vaker te gaan

• IvoB2
Het zou - vanuit technisch oogpunt - ook volkomen onlogisch zijn dat een EV twee tot drie keer meer onderhoud nodig heeft dan een diesel.
dus ga dan gewoon om de 30.000
Niet vergeten het "onderhoudsmetertje" aan te passen. :)
ps. je service manual zal ook wel ergens in het handschoenvakje rondslingeren?

IvoB2 wijzigde deze reactie 28-09-2019 17:05 (19%)

• eltron
IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:51:
[...]
Ook als de kosten je niet zo interesseren is het toch zonde van de tijd die je wellicht beter kunt besteden.

e-Niro

• XeriuM
IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:46:
[...]

Ga naar menuscherm "Gebruikersinstellingen" (uiterst rechtse vak dashboarddisplay => te bedienen met de menuknop links boven - naast knop "mode" -op de knoppencluster aan de rechterzijde op het stuur).
=> "Overige functies" (ga er naar toe door te scrollen met de subselectieknop).
=> "Hulpaccu laadfunctie +" => deze optie aanvinken door op de subselectieknop te drukken.

Ik heb overigens ondervonden - of heb toch dat gevoel - dat de accu dan periodiek bijgeladen wordt. Niet als ze begint leeg te lopen (dat kan dus altijd nog gebeuren met deze functie geactiveerd).
Heel veel dank! Het is gelukt!

• IvoB2
eltron schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:18:
[...]

Ook als de kosten je niet zo interesseren is het toch zonde van de tijd die je wellicht beter kunt besteden.
Bwa, dat ligt voor iedereen weer anders.
Een kwartiertje in de EV rijden gevolgd door een uurtje koffie drinken en wat in de showroom rondneuzen en wat info verzamelen is - voor mij - nu niet precies een straf. Resten er nog bijna 23 uur in dat etmaal. ;)
Ik heb wel al meer dingen gedaan die achteraf minder leuk en/of nuttig bleken.

Iedere werkdag in de file staan en uren voor een ander werken is voor sommigen nuttig en aangenaam en voor anderen weer bijna de spreekwoordelijke hel. Je kan er geen lijn in trekken. :)
Ik bedoel maar, wat voor de één tijdverlies is is het daarom per definitie niet voor een ander en omgekeerd.

Neemt uiteraard niet weg dat ik er wel mooi voor "lul" gestaan had. :o

IvoB2 wijzigde deze reactie 28-09-2019 17:54 (31%)

• eltron
IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:50:
[...]

Bwa, dat ligt voor iedereen weer anders.
Een kwartiertje in de EV rijden gevolgd door een uurtje koffie drinken en wat in de showroom rondneuzen en wat info verzamelen is - voor mij - nu niet precies een straf. Resten er nog bijna 23 uur in dat etmaal. ;)
Ik heb wel al meer dingen gedaan die achteraf minder leuk en/of nuttig bleken.

Iedere werkdag in de file staan en uren voor een ander werken is voor sommigen nuttig en aangenaam en voor anderen weer bijna de spreekwoordelijke hel. Je kan er geen lijn in trekken. :)
Ik bedoel maar, wat voor de één tijdverlies is is het daarom per definitie niet voor een ander en omgekeerd.

Neemt uiteraard niet weg dat ik er wel mooi voor "lul" gestaan had. :o
Beetje off topic, maar tijdverlies is het mi sowieso als het niet nodig is. Of je dat erg vindt of niet verschilt per persoon.

On topic is vooral de vraag naar de wijze waarop importeurs en dealers proberen te sturen op (mogelijk) onnodige beurten.

e-Niro

• IvoB2
Met het tweede ben ik het volmondig eens. Daarom dat ik ook ben beginnen uitzoeken wat het nu precies was.
Het eerste is inderdaad een persoonlijk gegeven, dat gaf ik al aan. Of beter, het hangt van de situatie af. (Als eigenaar/particulier betaler zou ik daar ook niet mee kunnen lachen ;) . )

On topic blijf ik het dus maar een raar gegeven vinden dat je als eigenaar/bestuurder, tijdens de garantieperiode, zelf kan instellen wanneer hij een onderhoudswaarschuwing geeft. Daarbuiten is het dan weer een pluspunt. Ben je - in tegenstelling tot andere auto's - van die nare vervelende waarschuwing af als je zelf wel kan bepalen wanneer je op onderhoud wil.
Conclusie: zolang maar duidelijk is welke onderhoudsinterval echt belangrijk is - zeker naar garantie toe - is het eigenlijk wel een pluspunt dat je dat zelf kan instellen/wijzigen.

IvoB2 wijzigde deze reactie 28-09-2019 22:15 (68%)

• intveltr
De Kona is inmiddels binnen :) Tot nu toe super tevreden mee, heerlijke auto. Alleen dat storende groene "auto gereed" lampje op het (verder lekker overzichtelijke) dashbord, ik had liever iets gezien dat pas aangaat als er een probleem is... tja, er moet wat te klagen blijven :p

Ik ben alleen niet zo'n fan van keyless entry... is dat uit te zetten? Ik kon in de handleiding en online zo gauw niets vinden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

intveltr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:06:
Ik ben alleen niet zo'n fan van keyless entry... is dat uit te zetten? Ik kon in de handleiding en online zo gauw niets vinden.
Batterij uit je afstandsbediening halen en je auto altijd openen met de “noodsleutel”, om te starten moet je de sleutel dan dicht in de buurt van de startknop houden.
Oftewel, nee.. wat is jouw probleem er mee? Bang voor diefstal? Dan volstaat een koektrommel waar je de sleutels in bewaart.

• daemonix
  • Niet online
De Nexen banden zijn echt waardeloos als de weg een beetje nat is. Normaal (!) wegrijden is er niet meer bij, heel voorzichtig is verplicht.

• intveltr
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:09:
[...]

Batterij uit je afstandsbediening halen en je auto altijd openen met de “noodsleutel”, om te starten moet je de sleutel dan dicht in de buurt van de startknop houden.
Oftewel, nee.. wat is jouw probleem er mee? Bang voor diefstal? Dan volstaat een koektrommel waar je de sleutels in bewaart.
Diefstal, ja... was het niet zo dat verzekeraars van plan waren om te gaan eisen dat keyless entry uitgezet wordt of dat er een extra alarm bij geplaatst wordt?

Ik ben best in voor nieuwigheden; mijn hele huis is automatisch van de gordijnen tot de tuinsproeiers :P Maar met sloten ben ik een beetje conservatief. Thuis ligt de sleutel in een stevige sleutelkluis, hopelijk is dat genoeg.

• daemonix
  • Niet online
Bij ons niet hoor. Weinig kans dat het signaal buiten op te vangen is, is nieuwbouw met metaalfolie opgedampt op de ramen. Heb niet voor niets een Wifi accesspoint buiten opgehangen. ;)

Bijna geen bereik binnen met GSM's.

daemonix wijzigde deze reactie 29-09-2019 11:08 (9%)

• Hoenoes
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:09:
[...]

Keyless entry is gewoon uit te zetten hoor.
Ik snap alleen niet waarom je het zou willen:
1: OK het signaal is op te vangen en ze nemen je auto mee;
2: Als je keyless entry uit hebt staan en ze willen JOUW auto echt meenemen, leggen ze een kastje midden onder je auto. Volgende ochtend unlock je jouw auto met de sleutel en rijd je weg. Volgende dag is je auto weg.

Al die alu hoedjes denkers moeten gewoon niet zo miepen. Tenzij je een 250.000+ auto hebt. Je bent ervoor verzekerd (2 sleutels inleveren). Als je zo bang blijft, zet er een hek omheen.
daemonix schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:22:
De Nexen banden zijn echt waardeloos als de weg een beetje nat is. Normaal (!) wegrijden is er niet meer bij, heel voorzichtig is verplicht.
Apart, lees het vaker. Zelf echter al 30dkm met die banden gereden, heb alleen winterbanden ff gehad toen het jan/ feb was en vind ze prima rijden. Vroeger reed ik altijd met michelin pilot sport banden, maar volgende setje nexens liggen al klaar om er om te laten leggen bij de volgende beurt.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:22
Hoenoes schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:41:
[...]

Mijn 2e beurtje was 60 euro en een half uur werk.
Bandenspanning en remvloeistof controleren.
Kop koffie gedronken en weer weg.
Welke garage was dat?
Ik vind de prijsverschillen per garage erg groot.
Pagina: 1 ... 29 ... 38 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True