Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste
Acties:

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:17
Kia vertraagt de levering opzettelijk, om volgend jaar betere cijfers te krijgen:
https://www.volkskrant.nl...-laag-te-houden~b7cdd921/
Geldt voor Hyundai hetzelfde?

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-10 20:16
Dat geldt voor alle merken die ook ICE produceren.
Al langer bekend toch?
Bij Tesla werkt het juist omgekeerd. Die maken - gezien ze geen auto's produceren met uitstoot en hun rechten dus kunnen verkopen - er winst op. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-09-2019 21:59 (24%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:26
Proton_ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:28:
Kia vertraagt de levering opzettelijk, om volgend jaar betere cijfers te krijgen:
https://www.volkskrant.nl...-laag-te-houden~b7cdd921/
Geldt voor Hyundai hetzelfde?
Interessant, dat wist ik niet! Ik lees "dit type voertuig mag pas weer na 1 november op kenteken worden gezet, waardoor ze meetellen voor de cijfers van volgend jaar", dus misschien nog enige hoop op een eindejaarsoffensief. Jaguar deed dat goed met de iPace, en Tesla met de Model S. Maar ik heb nog niet veel gelezen in dit draadje dat mij optimistisch stemt over Hyundai`s klantgerichtheid...

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Denk het niet, dat vind de leasemaatschappij weer niet fijn...

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:55:
Denk het niet, dat vind de leasemaatschappij weer niet fijn...
Juist wel! Want als je een auto op kenteken zet in november of december 2019 dan heb je een auto uit 2019, terwijl als deze op kenteken wordt gezet in januari je een auto uit 2020 hebt. Dit wordt al jaar en dag gedaan bij leasemaatschappijen.

In ieder geval ging het er "vroeger" zo aan toe, ik weet niet of dat is veranderd sinds de huidige bijtelling regels een paar jaar terug.

midego wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:05 (14%)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• daemonix
  • Niet online
pas weer na 1 november
Voor de LM betekent dat na 1 januari. Nee, dat vinden ze niet fijn want berijders opstand ivm bijtellingsregeling.

Dus niet in september en oktober leveren (!)

daemonix wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:08 (13%)

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:07:
[...]

Voor de LM betekent dat na 1 januari. Nee, dat vinden ze niet fijn want berijders opstand ivm bijtellingsregeling.

Dus niet in september en oktober leveren (!)
Een collega van me gaat vandaag zijn nieuwe Kona Electric ophalen... Dus die was nog "in before the lock"? :D

Huishoudelijke mededeling: Tesla is hier off topic dus graag niet meer verder daarover.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• daemonix
  • Niet online
Ik denk niet dat die lock geldt voor Nederland. Mijne staat officieel gepland voor oktober maar ik verwacht hem eigenlijk wel in september.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:31:
Ik denk niet dat die lock geldt voor Nederland. Mijne staat officieel gepland voor oktober maar ik verwacht hem eigenlijk wel in september.
Het kan ook zijn dat die lock elders ook (deels) is om er in Nederland juist dit jaar nog veel te kunnen leveren ivm de 4% > 8%...

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:31
midego schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:04:
[...]
Juist wel! Want als je een auto op kenteken zet in november of december 2019 dan heb je een auto uit 2019, terwijl als deze op kenteken wordt gezet in januari je een auto uit 2020 hebt. Dit wordt al jaar en dag gedaan bij leasemaatschappijen.

In ieder geval ging het er "vroeger" zo aan toe, ik weet niet of dat is veranderd sinds de huidige bijtelling regels een paar jaar terug.
Dat zijn wel de reguliere praktijken, echter bij de afgelopen wijzigingen gunstige bijtellingstarieven zoals de 0%, 7% en 14% werden hierop uitzonderingen gemaakt en tot op de laatste mogelijkheden auto's op kenteken gezet door / op verzoek van LM's. Zelfs meer dan besteld waarmee verschillende LM's in het nieuwe jaar veel reclame maakten.
daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:31:
Daar ga ik ook vanuit (fingers crossed...), immers een week geleden vernam ik dat mijn geplande levering van oktober naar september was gewijzigd. De aantallen kentekens per dag bevestigen dit beeld in mijn optiek ook niet.

Martijn.J wijzigde deze reactie 06-09-2019 15:10 (46%)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Martijn.J schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:05:
[...]

Dat zijn wel de reguliere praktijken, echter bij de afgelopen wijzigingen gunstige bijtellingstarieven zoals de 0%, 7% en 14% werden hierop uitzonderingen gemaakt en tot op de laatste mogelijkheden auto's op kenteken gezet door / op verzoek van LM's. Zelfs meer dan besteld waarmee verschillende LM's in het nieuwe jaar veel reclame maakten.

[...]

Daar ga ik ook vanuit (fingers crossed...), immers een week geleden vernam ik dat mijn geplande levering van oktober naar september was gewijzigd. De aantallen kentekens per dag bevestigen dit beeld in mijn optiek ook niet.
Inderdaad, mijn 14% auris was van 31-12 :)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Jhb62
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:45

Jhb62

Kona 14/06/2019

Kenteken bekend, donderdag de kona bij de dealer ophalen

• daemonix
  • Niet online
Gefeliciteerd! Welk bestelnummer had je? laat maar, gevonden in de lijst. ;)

daemonix wijzigde deze reactie 09-09-2019 19:11 (31%)

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:08:
Gefeliciteerd! Welk bestelnummer had je? laat maar, gevonden in de lijst. ;)
:*)

• daemonix
  • Niet online
Ha, zojuist gebeld, zaterdag wordt mijn Kona afgeleverd! Eindelijk. :)

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:29
@daemonix : wel eerder dan december ! heel mooi, ik rij er inmiddels 5 dagen in rond. Voldoet goed. Vrijwel alleen snelweg, met veel regen en harde wind tegen of dwars : verbruik +/- 170 wh/km bij 115 km/u op de teller en verwarming/ airco op auto 21gr. Valt me niet tegen.

nessio wijzigde deze reactie 10-09-2019 10:34 (5%)

Verwacht : Kona ceramic blue, augustus 2019, nummer 2018-2107

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

Ik heb contact gehad met Hyundai Nederland mbt dat de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden. Mijn inziens een bijzondere reactie ontvangen van Hyundai.

Video 1: https://photos.app.goo.gl/WrLSXAJcmQ6XD7j2A
Video 2: https://photos.app.goo.gl/j8ZLXKqjzW61byqJ8

Antwoord van Hyundai Nederland:

Wij vinden het vervelend om te lezen dat u het niet eens bent met de werking van de cruise control van uw Hyundai KONA Electric. Uw e-mail hebben wij voorgelegd aan onze afdeling Techniek. Naar hun mening betreft het hierbij een producteigenschap. Eigenschappen van een Hyundai worden door de fabrikant geconstrueerd. Als importeur kunnen en mogen wij hier geen veranderingen in aanbrengen.

• BrujeriA
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21-10 17:57
@midego dat is inderdaad een vreemde reactie op een -naar mijn mening- tekortkoming van de auto/software. Bij deze bevestig ik deze tekortkoming en ervaar het zelf ook als onprettig.

• Banjy
  • Nu online
midego schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:11:
Ik heb contact gehad met Hyundai Nederland mbt dat de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden. Mijn inziens een bijzondere reactie ontvangen van Hyundai.

Wij vinden het vervelend om te lezen dat u het niet eens bent met de werking van de cruise control van uw Hyundai KONA Electric. Uw e-mail hebben wij voorgelegd aan onze afdeling Techniek. Naar hun mening betreft het hierbij een producteigenschap. Eigenschappen van een Hyundai worden door de fabrikant geconstrueerd. Als importeur kunnen en mogen wij hier geen veranderingen in aanbrengen.
Had het laatst ook een keer, weet niet zeker zo sterk als bij jou (toen niet op snelheidsmeter gekeken). Maar ben het ergens wel mee eens dat ik het niet heel gek vind dat de Cruise control begint te stotteren met zijn werking.

Wat als je nu alsnog tegen de voorganger botst nadat je 1 sec daarvoor geen gas meer bij gaf, technisch is altijd de bestuurder verantwoordelijk maar je kan ook dan toch proberen aan te geven dat het een productfout was met de radar cruise control en proberen schade te verhalen? Dat er dus een soort van 'weerstand' komt als je de basis functie overruled vind ik niet heel vreemd, zelfde dat steering assist ook (tijdelijk) stopt als te hard (flink) tegen blijft sturen.

Ik merk dat ik bij dit soort acties gewoon vrij snel cruise control eraf haal en daarna of op nieuwe snelheid instel of de oude snelheid gewoon weer instel. Snap dat er wel degelijk winst te boeken is vanuit gebruikersvriendelijkheid maar ik kan er nu ook goed mee leven dat als je de beoogde functie niet gebruikt zoals bedoelt de systemen je in de steek laten zeg maar ;-)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toch typisch dat ik dat met de e-Niro nog nooit heb ervaren (18.000km inmiddels en overrule ook wel eens de SCC met wat extra gas). Zou verwachten dat het een identieke implementatie is.
Maar ja wat de importeur wil zeggen: "wij hebben geen flauw benul van de werking van deze systemen en ook geen enkele invloed op wat er in Korea wordt ontworpen, wij willen daarnaast ook geen moeite doen om het bij hen na te vragen, tot ziens".

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
Komt door auto regeneratie. Als je dat uitzet dan heb je er geen last meer van als je gas bij geeft als er een voorganger zit.

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
ik vraag me af of ze echt hebben gedaan wat ze hebben geschreven.. dus voorgelegd aan de afdeling techniek... ik weet niet wat voor informatie de auto onthoudt en voor hoe lang, maar het zou zo kunnen zijn dat ze je naar een garage sturen en dat ze daar data van de auto halen en het toesturen? kunnen ze beter zien wat er allemaal gebeurde ten tijde van het gestotter en een betere oordeel hebben..

• djernie
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-09 15:26
Zelfs de Nederlandse politie gaat Kona's testen (samen met enkele e-Niro's):
https://nos.nl/artikel/23...r-lagere-topsnelheid.html

YouTube: Politie start pilot met emissieloze voertuigen.

• _Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Ik ben inmiddels ruim een maand en +/- 2.100 km verder en heb zowel korte ritjes als langere afstanden (200 km enkele reis) gemaakt, alleen, met zijn 2en en ook met 4 volwassenen in de auto.

Gemiddeld verbruik is 14kwh/100km, waarbij ik moet zeggen dat 10% van de kilometers door mijn vriendin gereden is, en die doet niet zuinig.

Volgeladen geeft mijn GOM tussen de 450 en 480 km aan. Opladen doe ik meestal op een openbare 11kw paal. En ik heb mijn kabel altijd op de EV Reel zitten, vergt een beetje handigheid, maar daardoor nooit vuile handen.

Ik heb de regeneratie standaard op de laagste stand staan, hogere standen vind ik niet fijn rijden.

Al met al zeer tevreden en voor volgend jaar staat een trip van 3 weken naar en door Noorwegen op de planning :) .

Zet je voicemail uit!

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09:29

Ik heb al 13.000 km gereden en geef ook op SCC zelf extra gas bij ik herken dit probleem echt niet. Ik zie dat je in de sport modus rijdt, heb je ook in comfort last?
Khayma schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:04:
Komt door auto regeneratie. Als je dat uitzet dan heb je er geen last meer van als je gas bij geeft als er een voorganger zit.
Ik rij altijd met auto generatie aan. Nul problemen.

Als ik dit zo lees ben ik bang voor de software update als ik bij 15.000 km weer naar de dealer mag :|

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-10 12:39
Mja, ik rij altijd in ECO mode en eigenlijk ook geen stotterend gedrag gemerkt bij de SCC. Merk je het ook echt, of is het enkel de meter die je ziet stotteren?

En enigszins gerelateerd: is er hier iemand die de SCC optie heeft op z'n Kona, maar desondanks de gewone niet-smart cruise control gebruikt? Ik zag gisteren in de handleiding dat we die (ook) hebben, maar kon mij niet indenken dat je die zou willen gebruiken i.p.v. de SCC...

• Wackerstamfer
vanaalten schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:26:
Mja, ik rij altijd in ECO mode en eigenlijk ook geen stotterend gedrag gemerkt bij de SCC. Merk je het ook echt, of is het enkel de meter die je ziet stotteren?

En enigszins gerelateerd: is er hier iemand die de SCC optie heeft op z'n Kona, maar desondanks de gewone niet-smart cruise control gebruikt? Ik zag gisteren in de handleiding dat we die (ook) hebben, maar kon mij niet indenken dat je die zou willen gebruiken i.p.v. de SCC...
Met sneeuw etc als je radar het niet meer doet :X is het nog wel een uitkomst. Moest je dan niet dat knopje een paar seconden in houden?

• _Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Wackerstamfer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:21:
[...]

Ik heb al 13.000 km gereden en geef ook op SCC zelf extra gas bij ik herken dit probleem echt niet. Ik zie dat je in de sport modus rijdt, heb je ook in comfort last?
Ik rij altijd in comfort mode met regen laag en herken het stotteren wel. Bij SCC aan accelereren een dan na ongeveer 10 seconden begint het.

Is duidelijk voelbaar.

Zet je voicemail uit!

• BrujeriA
  • Laatst online: 21-10 17:57
Ik rij ook in eco met SCC aan en heb het ook. Volgens mij ook zonder "auto-regen".
Die laatste functie voegt volgens mij ook niet heel veel toe of althans, ik merk het niet.
*Blij nieuws* De laadpaal is vandaag geplaatst. Eindelijk gewoon s'morgens met een volle batterij weg nu :-)

• vanaalten
Wackerstamfer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:20:
Met sneeuw etc als je radar het niet meer doet :X is het nog wel een uitkomst. Moest je dan niet dat knopje een paar seconden in houden?
Yep. Volgens de handleiding - niet zelf geprobeerd - moet je inderdaad, als je SCC aan hebt staan, de knop voor voorganger-afstand meer dan 2 seconden ingedrukt houden.

En inderdaad, als de radar het door vuil/sneeuw niet meer doet, daar had ik niet aan gedacht. :)

• Wackerstamfer
vanaalten schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:24:
[...]

Yep. Volgens de handleiding - niet zelf geprobeerd - moet je inderdaad, als je SCC aan hebt staan, de knop voor voorganger-afstand meer dan 2 seconden ingedrukt houden.

En inderdaad, als de radar het door vuil/sneeuw niet meer doet, daar had ik niet aan gedacht. :)
Ja want dan krijg je dus de hele tijd de SCC voldoet niet aan de voorwaarden melding en dat is best vervelend als je niet weet dat je simpel kan switchen :9

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 10-09-2019 21:26 (4%)

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

Wackerstamfer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:21:
[...]Ik zie dat je in de sport modus rijdt, heb je ook in comfort last?
Goeie aanname van je maar nee, ik rijdt 99% van de tijd in de comfort modus.
Ik heb het gefilmd in de sport modus omdat je anders nergens de meters heen-en-weer kan zien gaan. Gedrag van de auto staat los van de rij modus.
vanaalten schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:26:
Als het de meter was dan had ik er geen problemen mee maar helaas is het echt de auto die heen en weer beweegt, gruwelijk irritant.

midego wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:26 (39%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
midego schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:25:
[...]
Ik heb het gefilmd in de sport modus omdat je anders nergens de meters heen-en-weer kan zien gaan. Gedrag van de auto staat los van de rij modus.

[...]
Als het de meter was dan had ik er geen problemen mee maar helaas is het echt de auto die heen en weer beweegt, gruwelijk irritant.
Je rijdt op beide filmpjes harder dan de ingestelde ACC snelheid. Heb je niet gewoon je voet nog op het gaspedaal staan?

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:44:
[...]

Je rijdt op beide filmpjes harder dan de ingestelde ACC snelheid. Heb je niet gewoon je voet nog op het gaspedaal staan?
Heb je überhaupt de moeite genomen om mijn bericht te lezen?

Ik heb contact gehad met Hyundai Nederland mbt dat de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden.

• Z___Z
  • Niet online
midego schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:11:
[...]
Heb je überhaupt de moeite genomen om mijn bericht te lezen?

Ik heb contact gehad met Hyundai Nederland mbt dat de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden.
Jawel, maar je video vertelt wat anders dan je verhaal. Stottert je ACC boven de ingestelde snelheid?

• Him_
  • Laatst online: 01:26
Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:59:
[...]

Jawel, maar je video vertelt wat anders dan je verhaal. Stottert je ACC boven de ingestelde snelheid?
volgens mij laat de video exact zien wat de OP aangeeft

• Z___Z
  • Niet online
Him_ schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:04:
[...]

volgens mij laat de video exact zien wat de OP aangeeft
Zal wel aan mijn Nederlands liggen, maar er staat toch: "de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle"

Vervolgens zie je in de video's dat de ingestelde snelheid lager is dan de snelheid waarmee de auto aan het stotteren is. Als dat zo is zou ik terug gaan naar Hyundai met het probleem dat de ACC een hogere snelheid aanneemt dan je in hebt gesteld.

• Snobbieh
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-10 14:04
Ik herken ook het probleem, al heb ik geen e-Kona maar een gewone i30.
Als je de SCC hebt op staan en je gaat sneller rijden door het gaspedaal in te duwen, stottert de wagen/werkt hij continue tegen (je voelt dat hij inhoudt en weer bijgeeft en dat steeds opnieuw).
Zodra je de SCC af zet of het gaspedaal los laat, is dit probleem direct weg.
Weet echter niet of dit normaal wordt geacht...

Snobbieh wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:18 (0%)
Reden: typo

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

• Honnou
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09:22
@midego Vraagje, "ziet" de auto dan een voorligger voor je of is dit op een lege weg?

• Him_
  • Laatst online: 01:26
Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:12:
[...]

Zal wel aan mijn Nederlands liggen, maar er staat toch: "de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle"

Vervolgens zie je in de video's dat de ingestelde snelheid lager is dan de snelheid waarmee de auto aan het stotteren is. Als dat zo is zou ik terug gaan naar Hyundai met het probleem dat de ACC een hogere snelheid aanneemt dan je in hebt gesteld.

[...]
zoals ik het lees :

OP stelt een snelheid in op de cruise control bv 110 km/h, dat werk prima
Zodra je gas (stroom) geeft gaat de auto sneller rijden dan de ingegeven snelheid op de cruise control maar gaat de auto stotteren (kan je zien aan de power meter die klappert)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met de e-Niro heb ik dat alleen als de auto voor mij stevig remt en ik dan nog gas bij geef. Had het gister toen ik op een afslaande auto afreed en mn SCC al in de ankers ging terwijl ik al op het afslaan wilde anticiperen. Toen begon ie schokkerig te reageren op mn input op het stroompedaal.
Op snelwegen heb ik dit nog nooit gehad.
Misschien dat er dan iets mis is met de software dat ie de "delta snelheid" met eigen snelheid minus relatieve snelheid van de voorligger met de radar net niet goed bepaalt en denkt dat je harder op je voorligger inrijdt dan in werkelijkheid. Of je rijdt gewoon te hard op een langzamere voorligger af, dat kan ook natuurlijk ;)
Maar hier is het dus al mis zonder voorligger puur bij overriden SCC? Dan is er wel echt wat mis..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:37 (6%)

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

[...]

[...]
Ik denk inderdaad dat het aan je Nederlands ligt, ik heb de zin nooit afgesloten met een punt, er staat nog wat achter, namelijk; de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden.

Zoals ik al aangaf, lees anders eerst even in alle rust mijn initiële bericht en ga daarna commentaar leveren.
[...]
[...]
Hou aub op met hierop reageren, blijkbaar is het te moeilijk voor je om te begrijpen, de rest begrijpt precies wat ik bedoel en ik ben blij dat ik niet als enige dit probleem ervaar.
Him_ schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:32:
[...]

zoals ik het lees :

OP stelt een snelheid in op de cruise control bv 110 km/h, dat werk prima
Zodra je gas (stroom) geeft gaat de auto sneller rijden dan de ingegeven snelheid op de cruise control maar gaat de auto stotteren (kan je zien aan de power meter die klappert)
Precies dit.
Honnou schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:26:
@midego Vraagje, "ziet" de auto dan een voorligger voor je of is dit op een lege weg?
Dit is helaas ook van toepassing als er geen voorligger is, het gebeurt altijd bij het gebruik van de ACC die handmatig overruled wordt door het gaspedaal te gebruiken.

• Honnou
Hmm, als er een voorligger zou zijn zou ik het nog op een manier logisch vinden.

• Z___Z
  • Niet online
midego schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:43:
[...]
Ik denk inderdaad dat het aan je Nederlands ligt, ik heb de zin nooit afgesloten met een punt, er staat nog wat achter, namelijk; de auto enorm gaat stotteren bij het gebruik van de cruise controle en je deze overruled door met het gaspedaal iets harder te gaan rijden.

Zoals ik al aangaf, lees anders eerst even in alle rust mijn initiële bericht en ga daarna commentaar leveren.

[...]
Hou aub op met hierop reageren, blijkbaar is het te moeilijk voor je om te begrijpen, de rest begrijpt precies wat ik bedoel en ik ben blij dat ik niet als enige dit probleem ervaar.

[...]
Precies dit.

[...]
Dit is helaas ook van toepassing als er geen voorligger is, het gebeurt altijd bij het gebruik van de ACC die handmatig overruled wordt door het gaspedaal te gebruiken.
Pffff ok een beetje vriendelijker mag ook wel......

Maar goed, in dat geval, de e-Niro doet dit geloof ik ook. Dus zal wel een producteigenschap zijn. De ACC probeert de snelheid terug te brengen naar de ingestelde waarde, terwijl het gaspedaal zegt harder te gaan rijden.

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:03:
[...]

Pffff ok een beetje vriendelijker mag ook wel......

Maar goed, in dat geval, de e-Niro doet dit geloof ik ook. Dus zal wel een producteigenschap zijn. De ACC probeert de snelheid terug te brengen naar de ingestelde waarde, terwijl het gaspedaal zegt harder te gaan rijden.
Mijn vriendelijkheid is snel weg als er niet goed gelezen wordt, je hierop geattendeerd wordt en dan ook nog eens verkeerd quote.

Je doet een aanname die incorrect is. Het is namelijk zo dat het alleen opspeelt als je enkele kilometers harder gaat rijden, als je +- 8-10 km/h harder dan de ACC gaat rijden heb je er geen last meer van.

Zoals ik al zei, misschien is het beter om je niet te mengen in dit euvel omdat het meer ruis geeft dan dat het enige toegevoegde waarde heeft.

• IvoB2
_Diederik schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:53:
Ik heb de regeneratie standaard op de laagste stand staan, hogere standen vind ik niet fijn rijden.
Gelukkig heeft de Kona EV 4 reg standen. Voor ieder - volgens eigen behoefte - wat wils dus. :)
Ik heb al vlug de hoogste/auto reg stand ingevoerd en ben daar de volgende 8000 km niet meer van afgeweken.
Vandaag voor de eerste keer in maanden terug in een handgeschakelde ICE gereden. Aanvankelijk dacht ik dat het schakelen een "klus" zou zijn. Maar dat viel nog mee. Ik was blijkbaar het voetmatig remmen en de "fullcoast" tussen schakeltijden "ontwend". Ben het inmiddels zo gewoon dat de EV hoofdzakelijk op de motor remt bij doseren energiepedaal en het blijkbaar al zo gewoon op welk ogenblik ik hoeveel moet "lossen" en bijgeven dat ik aan het eerste kruispunt me bijna een bult verschoot door het "achterhaalde" reageren van een handgeschakelde ICE met nul remregeneratie op de motor (of je moet steeds loeiend terugschakelen).
Over enkele jaren kan ik waarschijnlijk nooit meer terug. 8)7

Overigens rij ik altijd in ECO stand en zoveel mogelijk met SCC aan. Van een "stotterend" gevoel vanuit de motor is me nog nooit iets opgevallen.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-09-2019 14:11 (6%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Postman_Pat
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-10 14:57
midego schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:25:
[...]

[...]
Ik heb daar ook last van, maar dat heeft m.i. te maken met een ingestelde maximumsnelheid die je mag rijden. Dan probeert de auto te voorkomen dat je harder gaat rijden dan de ingestelde maximum snelheid. Nu heb ik daar alleen maar last van als je maar een klein beetje harder probeert te rijden. Wanneer je het pedaal verder intrapt verdwijnt het gedrag weer.

• nessio
Pas 1000 km gereden en bijna altijd in scc mode + eco. Ik heb het probleem niet geconstateerd als ik enkele km harder ga rijden en de scc overrule. Bij scc staat auto reg aan.

• _-= Erikje =-_
  • Nu online
Ik herken het probleem wel als je idd 2 a 3 km/h harder gaat rijden en dichter op je voorligger dan de SCC wil. Trap je een beetje door heb je nergens last van. Meestal tik ik 'm toch al van SCC af als ik een voorligger nader :X

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Konarijder123
  • Laatst online: 22-10 21:22
IVIaarten schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:10:
Heb het overzichtje van de tenaamstellingen weer even bijgewerkt. Toch weer boven de 400 afgelopen maand.

[Afbeelding]
Wat een leuke grafiek! Weet je of grijs hier echt grijs is, of ook de dark night?

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Konarijder123 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:18:
[...]

Wat een leuke grafiek! Weet je of grijs hier echt grijs is, of ook de dark night?
Dark Knight is bij rdw ook grijs

• vanaalten
Vandaag even in de sport-stand geprobeerd: SCC aan op 120km/h en gas bijgegeven tot 128km/h of zo. En ja: op een gegeven moment ging de vermogensmeter (of hoe je dat ding ook noemt) zenuwachtig op en neer dansen, net zoals in het filmpje van @midego. Enige verschil is dat ik er niets van merkte aan het gedrag van de auto, enkel een zenuwachtige meter.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Vandaag de Kona opgehaald, wel even wennen.

• Honnou
@Jhb62 Gefeliciteerd!! Heel veel plezier ervan, mag wel na al die tijd.

Ik ben in de tussentijd aan het piekeren over mijn "19 november" lever datum die mij is gegeven in februari. :X

Honnou wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:03 (44%)

• NiroNiro
  • Niet online
Gefeliciteerd @Jhb62 , eindelijk! Voor mij was het ook wennen met de e-Niro, maar na een dag of 2 ben je al best ver met het "wen proces". Nu nog een lange snelweg rit maken en dan kijken hoe dat gaat met de range in de gaten houden enzo...

• Guia
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-10 14:44
[b]Z___Z in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"Z___Z schreef op woensdag 11 september 2019 ...Dus zal wel een producteigenschap zijn. De ACC probeert de snelheid terug te brengen naar de ingestelde waarde, terwijl het gaspedaal zegt harder te gaan rijden.
Het is geen producteigenschap. Tot de eerste beurt had ik hier totaal geen last van. In geen enkel geval. Gewoon een beetje gas erbij en geen gestotter (Kona van november 2018). Na de eerste software update is dit pas begonnen. En inderdaad best irritant!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dan is het zaak dat iemand die die update nog niet heeft gehad een filmpje maakt alvorens de dealer de update doorvoert. Als ie na de update dit gedrag gaat vertonen dan hebben ze ook een aanknopingspunt richting Hyundai om die update te checken op dit issue.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Honnou schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:02:

Ik ben in de tussentijd aan het piekeren over mijn "19 november" lever datum die mij is gegeven in februari. :X
Dank je wel, ja 14 maanden wachten. Hoorde van de dealer, de productie wordt kunstmatig laag gehouden om de co2 uitstoot komend jaar van de geproduceerde auto's te reduceren met de ev auto's. Dit om de te verwachtte boetes zo laag mogelijk te houden. Komend jaar de productie omhoog. |:(

• NiroNiro
  • Niet online
lekker dan voor degenen die dan hierdoor in de 8% bijtelling gaan vallen...

• vanaalten
vanaalten schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:53:
Vandaag even in de sport-stand geprobeerd: SCC aan op 120km/h en gas bijgegeven tot 128km/h of zo. En ja: op een gegeven moment ging de vermogensmeter (of hoe je dat ding ook noemt) zenuwachtig op en neer dansen, net zoals in het filmpje van @midego. Enige verschil is dat ik er niets van merkte aan het gedrag van de auto, enkel een zenuwachtige meter.
...en toch even mijzelf corrigeren: ik merk wel een stotterende Kona als ik SCC op zo'n 80km/h zet en dan 86 a 88km/h ga rijden. Mja. Hinderlijk. En duidelijk fout gedrag.

• Sarion
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:26
Jhb62 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:16:
[...]

Dank je wel, ja 14 maanden wachten. Hoorde van de dealer, de productie wordt kunstmatig laag gehouden om de co2 uitstoot komend jaar van de geproduceerde auto's te reduceren met de ev auto's. Dit om de te verwachtte boetes zo laag mogelijk te houden. Komend jaar de productie omhoog. |:(
Zie artikel hier: https://www.volkskrant.nl...-laag-te-houden~b7cdd921/

"dit type voertuig mag [in Spanje] pas weer na 1 november op kenteken worden gezet, waardoor ze meetellen voor de cijfers van volgend jaar"

Fingers crossed voor november en december nog...

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:23:
[...]

...en toch even mijzelf corrigeren: ik merk wel een stotterende Kona als ik SCC op zo'n 80km/h zet en dan 86 a 88km/h ga rijden. Mja. Hinderlijk. En duidelijk fout gedrag.
Blijft het vermogen wel positief, of valt hij terug in regen (kan je misschien niet goed zien als de meter wat traag reageert)? Want dat laatste is wel te begrijpen dat de auto (bijna) niet ziet dat je het pedaal indrukt om gas te geven, en als je dat terugneemt tot nul (niet per se pedaal helemaal los) dan gaat hij de regen opvoeren om de snelheid terug te brengen naar wat ingesteld is.

In principe zou dat bij groter verschil meer merkbaar moeten worden, maar wellicht zit het omslagpunt afhankelijk van de snelheid op een ander punt (denk: hoge snelheid is meer weerstand is meer vermogen om op snelheid te blijven is pedaal verder ingedrukt is minder snel op het 'stotterpunt' komen).

In dat geval zou het bij ACC op 50 km/u misschien ook gebeuren als je zelf rond 60-65 km/u probeert te balanceren?

• IvoB2
Guia schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:54:
[...]

Het is geen producteigenschap. Tot de eerste beurt had ik hier totaal geen last van. In geen enkel geval. Gewoon een beetje gas erbij en geen gestotter (Kona van november 2018). Na de eerste software update is dit pas begonnen. En inderdaad best irritant!
Thx. Dan moet ik ook mijn ogen openhouden. Nu totaal geen last van en de Kona geeft nu aan dat hij zijn eerste 10.000 Km beurt nodig heeft.

errata: vandaag even de tijd genomen om wat met de SCC en energie bijgeven te spelen. Ik kan dat probleem (stotteren) op geen enkel moment reproduceren (bij limieten tussen 30 en 70 km/uur, hogere snelheden liet de weg niet toe). Noch in rijgevoel, noch op de energiemeter. De auto trekt mooi op zonder enig inhouden. De energiemotor loopt mooi - balk per balk - op naar power bij intrappen energiepedaal en bij lossen gaat hij gewoon over in regen.

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-09-2019 16:08 (30%)

• timbo1984
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:11
Honnou schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:02:

Mijn Kona is besteld in december 2018, met als aankomstdatum in de haven 1 oktober. Heb tot op heden niet op dit forum gekeken, maar nu het zo dichtbij komt kan ik het toch niet laten.
Mijn dealer kan niet zien op welke boot mijn Kona staat, maar zelf hoop ik dan op diegene die op 27 september in Rotterdam aankomt. Hij zegt zelf dat ze deze datum gaan halen, maar gezien de veranderende bijtelling zit ik ook wel in spanning te wachten of hij er ook echt is over 2 weken.

• RiB1
  • Laatst online: 22-10 07:02
Weet iemand al vanaf wanneer we model 2020 kunnen verwachten?

• IvoB2
Wanneer voorraad 2019 uitgeput is?

• Honnou
timbo1984 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:07:
[...]

Mijn Kona is besteld in december 2018, met als aankomstdatum in de haven 1 oktober. Heb tot op heden niet op dit forum gekeken, maar nu het zo dichtbij komt kan ik het toch niet laten.
Mijn dealer kan niet zien op welke boot mijn Kona staat, maar zelf hoop ik dan op diegene die op 27 september in Rotterdam aankomt. Hij zegt zelf dat ze deze datum gaan halen, maar gezien de veranderende bijtelling zit ik ook wel in spanning te wachten of hij er ook echt is over 2 weken.
Ik heb ook de boten wezen inspecteren. En in de tussentijd van mijn vorige post veel gepiekerd. Al begin ik momenteel er vrede mee te krijgen als hij in 2020 op kenteken zou komen. scheelt 400 euro per jaar, dus 2000 totaal over leasetijd.
Maar als je dat relativeert is dat 1-2 keer per maand eten bestellen in plaats van zelf te maken. Of 5-6 bakjes Ben & Jerry's de maand.

Is het jammer? ja, zeker. Ga ik me er nog druk over maken? niet meer. edit: zeker omdat er niks is wat ik er zelf aan kan doen.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

timbo1984 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:07:
[...]

Als hij in Rotterdam is is het nog ca 6 weken voordat je kan rijden, 19 november klopt dan wel

• timbo1984
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:11
Jhb62 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:45:
[...]

Als hij in Rotterdam is is het nog ca 6 weken voordat je kan rijden, 19 november klopt dan wel
Ik hoop niet dat het bij mij pas 19 november is. De dealer heeft de afleverdatum in de 2e of 3e week van oktober staan.

• nessio
@Jhb62 Veel plezier. Inmiddels ruim 800 gereden ook snelweg. Met veel wind en regen +/- 110 km/u kan ik ongeveer 375 km rijden bij 90% lading. Dit is ruim voldoende om naar cliënten vv te gaan. Fastned zal niet veel aan ons verdienen.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

nessio schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:01:
@Jhb62 Veel plezier. Inmiddels ruim 800 gereden ook snelweg. Met veel wind en regen +/- 110 km/u kan ik ongeveer 375 km rijden bij 90% lading. Dit is ruim voldoende om naar cliënten vv te gaan. Fastned zal niet veel aan ons verdienen.
Nu 330km met een verbruik 17,1. Ik kan laden op het werk en voor het huis staat een laadpaal. Lenge afstande heb ik nog nietgereden. Ik rij ca 5km harder dan mag :)

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:31
Vanmiddag door de dealer gebeld. Auto staat in Rotterdam en wordt volgende week bij dealer afgeleverd. 27 september ophalen, exact op de dag die tijdens de definitieve bestelling op 8 oktober 2018 is afgegeven... en dan nooit meer tanken :D

• nessio
@Martijn.J Klopte bij ons ook precies Dealer zei 12 maanden, mogelijk iets eerder.

• daemonix
  • Niet online
Vanmiddag in ontvangst genomen. Zo, de eerste 300 km zitten er op. Heerlijke auto.

• nessio
@daemonix veel plezier. ik ben er wel tevreden mee.
Ik lees hier regelmatig kritiek : waarom dit niet en dat niet, etc, etc. Ik heb 40 jaar BMW gereden, maar de laatste (bouwjaar 2015) vond ik kwalitatief niet BMW waardig, oude besturing navigatie, zelfsturend ging ie slingeren boven de 50, acc werkte zeer onbetrouwbaar en nog meer van dat soort zaken
Geen idee maar ik kreeg de indruk dat ze her en der van toeleveranciers elektronica hebben ingekocht zonder het te testen. Ik heb een brief naar BMW Duitsland gestuurd antwoord: we weten er van. Was dus de laatste BMW want die i5 met 400 km actieradius kwam ook maar niet, niet, niet.

• IvoB2
nessio schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:50:
@daemonix veel plezier. ik ben er wel tevreden mee.
Ik lees hier regelmatig kritiek : waarom dit niet en dat niet, etc, etc. Ik heb 40 jaar BMW gereden, maar de laatste (bouwjaar 2015) vond ik kwalitatief niet BMW waardig, oude besturing navigatie, zelfsturend ging ie slingeren boven de 50, acc werkte zeer onbetrouwbaar en nog meer van dat soort zaken
Geen idee maar ik kreeg de indruk dat ze her en der van toeleveranciers elektronica hebben ingekocht zonder het te testen. Ik heb een brief naar BMW Duitsland gestuurd antwoord: we weten er van. Was dus de laatste BMW want die i5 met 400 km actieradius kwam ook maar niet, niet, niet.
Volstrekt mee eens. Alleen was mijn laatste ICE een Opel (nog van de GM groep). Daarvoor meer dan 30 jaar Opel gereden zonder enig probleem. De laatste was ook van de ene miserie in de andere (vooral electronica). Daar was de houding zelfs erger dan jouw ervaring met BMW: van totale ontkenning van het probleem (U bent een uitzondering) tot jaren later eindigen in een algemene terugroepactie 8)7 ).
Merkrijden is er nu al helemaal niet meer bij. Een auto is tegenwoordig een samengesteld geheel van allerlei onderdelen uit alle windstreken, gerund door een groep die nog wel eens in andere handen durft over te gaan en toevallig in elkaar gezet in een land dat de beste voorwwaarden biedt aan die groep.
Zelfs Mercedes en BMW blijken elkaar al gevonden te hebben. :)
Enkele jaren geleden nog een ondenkbaar gegeven.

Op enkele details na (met de nadruk op het woord detail) nog altijd zeer tevreden over de Kona. Zelfs in die mate dat ik me al begin af te vragen of de uiteindelijke keuze voor de e-Niro niet verkeerd zal uitdraaien?

IvoB2 wijzigde deze reactie 15-09-2019 12:01 (6%)

• nessio
@IvoB2
Ik heb wel in E Niro gezeten, maar niet gereden. Enige echte voordeel zou zijn die 20 cm meer lengte.
Maar om 2 redenen al meteen voor de Kona gekozen.
1. Mijn echtgenote heeft iets tegen KIA en weigert in een KIA te rijden. De laatste BMW vond zij ook niets (terwijl ze echte BMW fan is). Dus proefrijden werd alleen de Kona. Overigens hebben wij ook een Prius Plug in en en Auris hybrid ter beschikking.
2. Het model. de E-Niro is van 13 in een dozijn. De Kona ziet er gewoon leuker uit.

Meteen na het proefrijden met de Kona besteld (al eerder hadden wij in de gewone Kona proefgereden en dat viel al niet tegen).

Dus sommige dingen (inderdaad details) zou ik ook anders wensen (bijv elektrische achterklep met voetbediening en een 2 of 3 meter langere laadkabel want nu moet ik altijd vooruit laden).
Maar mis ik het echt nee en de kabel kan ik zo laten verlengen.

• daemonix
  • Niet online
Tot nu toe ook zeer tevreden. Er zijn inderdaad wat details (de boembas, het geluid van de standaard banden), maar weggedrag is prima. De auto is ronduit snel en prima hanteerbaar. De HUD is echt ideaal, ik snap niet dat ze dat niet bij Tesla bedacht hebben. We rijden voornamelijk op Android Auto met Waze, jammer dat dat niet wordt doorgezet naar de HUD.

Hij weigerde ook te connecten naar de thuis wifi, wel naar mijn telefoon. Verder niet geprobeerd hoe goed/slecht de navigatie dan is. DAB ontvangst is (veel) beter dan de Leaf. Ik vind de Kona veel prettiger rijden dan de Leaf.

We kunnen gewoon op tempo doorrijden, laden werkt ook prima nu de druppel van TNM is geactiveerd. Zo direct weer een rondje NL doen. ;)

• IvoB2
nessio schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:01:
@IvoB2
Ik heb wel in E Niro gezeten, maar niet gereden. Enige echte voordeel zou zijn die 20 cm meer lengte.
Maar om 2 redenen al meteen voor de Kona gekozen.
1. Mijn echtgenote heeft iets tegen KIA en weigert in een KIA te rijden. De laatste BMW vond zij ook niets (terwijl ze echte BMW fan is). Dus proefrijden werd alleen de Kona. Overigens hebben wij ook een Prius Plug in en en Auris hybrid ter beschikking.
2. Het model. de E-Niro is van 13 in een dozijn. De Kona ziet er gewoon leuker uit.

Meteen na het proefrijden met de Kona besteld (al eerder hadden wij in de gewone Kona proefgereden en dat viel al niet tegen).

Dus sommige dingen (inderdaad details) zou ik ook anders wensen (bijv elektrische achterklep met voetbediening en een 2 of 3 meter langere laadkabel want nu moet ik altijd vooruit laden).
Maar mis ik het echt nee en de kabel kan ik zo laten verlengen.
Ik heb in de twee proefgereden. En rij in de Kona nu een 6 maanden.
De beslissing moest evenwel na de proefritten genomen worden. Het ging over details.
Het interieur van de Niro leek ons beter afgewerkt en van betere kwaliteit (nogmaals, smaak en details).
De Kona zag er - naar onze smaak - aan de buitenkant dan weer iets beter uit (snediger, sportiever, terwijl de Niro meer eentje uit de hoop leek).
Lengte is voor ons geen probleem en passagiers gaan er bijna nooit mee.
De Niro had een duidelijk voordeel wat betreft de kofferinhoud (maar na 6 maand gebruik in de Kona nog niet echt een bagageprobleem gehad. Een fiets moet je deels demonteren maar dat zal waarschijnlijk ook zo zijn in de Niro, ondanks zijn cm's in surplus.
Bleef dus de HUD in de Kona (afwezig in de Niro) en het stoelgeheugen in de Niro (afwezig in Kona).
Gezien mijn vriendin en ikzelf nogal in lengte verschillen (en een totaal verschillende stoelinstelling hebben) en de HUD ons - op dat ogenblik - een groot gadgetgehalte leek te hebben (voorheen nooit gehad) en we de auto meer van binnen dan van buiten gaan beleven (plus interieur won dus op plus exterieur) ging de prijs tenslotte naar de e-Niro (inderdaad nipt op punten).
Maar na 6 maanden in de Kona betrap ik er mij op dat ik van het dasboard alleen nog maar naar de HUD kijk ( 8)7 ) en de elektrische stoelverstelling van de bestuurderszetel van de Kona eigenlijk al in de "vingers" zit zonder er veel over te moeten nadenken.
Het echte verdict (ik weet het, eerder een luxeprobleem O-) ) zal dus pas geveld kunnen worden na in gebruikname van de e-Niro. Maar het is echt geen straf als deze nog later geleverd zou worden dan de geplande elf maanden. :+

Wat ik er mij van kan herinneren heeft de e-Niro ook geen elektrische achterklep (en na slechte ervaringen daarmee met onze vorige ICE hebben zowel mijn vriendin als ikzelf eerder de neiging van "oef daar zijn we vanaf :) ) en is de laadkabel gelijk (en in 90% van de gevallen gebruiken we toch - zonder probleem - een laadpaal met vaste laadkabel en die zijn zelfs drie meter korter dan onze losse kabel van 8 meter).

Nooit voorheen met een Hyundai of Kia gereden. Dus noch mijn vriendin noch ik hadden een voorkeur of afkeur voor het een of andere merk voortkomende uit het verleden.
(Niet dat dit iets wil zeggen want beiden ook nooit met een Tesla gereden en de Tesla 3 heeft een kordate "no go" gekregen van mijn vriendin |:( ).

edit: tjja, die banden van de Kona zijn inderdaad een stelletje herriemakers die de stilte van een elektromotor deels teniet doen.

edit: die HUD is er trouwens in geslaagd gisteren 19/9/19 vast te lopen. Het schermpje kwam niet meer naar boven. Het afdekdeksel ging op enkele mm na ook niet meer dicht. HUD was ook met geen enkele mogelijkheid met de daartoe bestemde knop nog uit te zetten. Ook na afzetten "contact" bleef de HUD ratelen en proberen zich te sluiten. Hing intern waarschijnlijk vast waardoor scherm niet meer volledig kon sluiten en al helemaal niet meer uit zijn bergplaats kon. Waarom ik het "ratelen" niet kon stoppen door de HUD met de bedieningsknop te deactiveren was me een raadsel. En al helemaal toen dat niet lukte met het contact af te zetten. Gezien dat ding maar bleef ratelen - en ik het niet aandurfde te wachten tot de dealer tijd had om ernaar te kijken - zelf maar wat aan dat afdekdeksel zitten morrelen, trekken en duwen. tot hij -gelukkig - losschoot en zich volledig sloot. En gelukkig bij opstart er in zijn geheel terug uitkwam. Oef. _/-\o_

IvoB2 wijzigde deze reactie 20-09-2019 12:00 (24%)

• IvoB2
[b]daemonix in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Hij weigerde ook te connecten naar de thuis wifi, wel naar mijn telefoon. Verder niet geprobeerd hoe goed/slecht de navigatie dan is. DAB ontvangst is (veel) beter dan de Leaf. Ik vind de Kona veel prettiger rijden dan de Leaf.
Hier was het dan weer juist andersom. Verbinding met de homespot is een fluitje van een cent maar de internetverbinding met de smartphone lukt dan weer niet (de telefoonapplicatie en het adresboek van gsm en smartphone dan weer wel).

• nessio
@IvoB2 Wifi thuis deed het meteen, telefoon nog niet geprobeerd. Klep BMW deed goed , maar irritant was dat de Prius en Auris dit niet heeft. Dus af en toe stond ik daar ook onder te schoppen. Nu heeft niets het.
Hud, Prius heeft het, BMW had zelfde systeem als Kona. Ik gebruik al jaren alleen de HUD. In de Kona mis ik (tov BMW) dat als je wil bellen of gebeld wordt het telefoonboek niet in de HUD zit. Ach je kunt niet alles hebben.

• nessio
@IvoB2 Ik lees nu pas dat jij een 8 meter lange kabel hebt? Is dat de schuco kabel ? of de mennekes kabel? Hier in Nederland zijn beide kabels hooguit 4 meter.
Overigens heb ik voor de Prius Plug In (laad stopcontact rechts achter) een 8 meter lange mennekes kabel laten maken. De standaardkabel was meestal net te kort als vooruit in moest parkeren (parkeergarages vooral)

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

nessio schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:51:
@IvoB2 Ik lees nu pas dat jij een 8 meter lange kabel hebt? Is dat de schuco kabel ? of de mennekes kabel? Hier in Nederland zijn beide kabels hooguit 4 meter.
Overigens heb ik voor de Prius Plug In (laad stopcontact rechts achter) een 8 meter lange mennekes kabel laten maken. De standaardkabel was meestal net te kort als vooruit in moest parkeren (parkeergarages vooral)
Neehoor, mijn officiele Hyundai kabel is 7.5 meter :)

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:44
midego schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:25:
[...]
Neehoor, mijn officiele Hyundai kabel is 7.5 meter :)
Wanneer is jouw Kona uitgeleverd? De mijne op 13 augustus 2019 en er zit een kabel van 4 meter bij.

Goed man!

• Remco008
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 08-10 14:36
Nu 18.000km gereden sinds januari met een gemiddelde van 15,5 kWh per 100km. Maximale range heeft op 439 km gestaan. Best trots.

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

robkds schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:28:
[...]

Wanneer is jouw Kona uitgeleverd? De mijne op 13 augustus 2019 en er zit een kabel van 4 meter bij.
Dat is wat anders dan wat er wordt aangegeven, dat de standaard kabel 4 meter is dat zou zomaar kunnen, ik heb echter gekozen voor die van 7.5 meter.

• nessio
kiezen? uitgeleverd 4/9/19 kabel van 4 meter zat op die easy reel. Die reel staat op zolder

• nessio
@Remco008 155 wh/ km Ik rij rond in noord Nederland. Op de A6 en A7 heb je domweg last van veel wind. Boven Almere en Hoorn zie je gewoon het verbruik omhoog gaan. Nu gemiddeld ook 155 wh maar ik moet dan niet harder dan 105/110 op de teller rijden op de A6 en A7

• vanaalten
De mijne - eind augustus geleverd - werd ook met EV-reel geleverd. En geen idee hoe lang de kabel precies is, maar 4 meter zou best eens kunnen: als ik achteruit inparkeer bij een laadpaal, haalt de kabel het niet van laadpaal naar voorkant van de auto.

En ik heb zitten overwegen om een langere kabel te bestellen, maar: zodra je achteruit inparkeert bij een laadpaal staat de klep open aan een kant waar waarschijnlijk mensen lopen - dus ook een goede kans dat iemand er tegenaan loopt. Dus ondertussen, als ik ergens ga laden, heeft het juist m'n voorkeur om vooruit in te parkeren - en dan maakt de kabellengte niets uit.

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

nessio schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:32:
kiezen? uitgeleverd 4/9/19 kabel van 4 meter zat op die easy reel. Die reel staat op zolder
Ja kiezen, net als een optie op een auto. Meer betalen om meer te krijgen... Is zo gek toch niet?

• daemonix
  • Niet online
Ik heb zelfs de vraag of de keuze nooit gehad... ;) 4 m en helaas zo'n ev reel ding waarvan zelfs de dealer zegt dat die nutteloos is maar ze moeten hem leveren. Nodeloos te zeggen dat die ev reel al sinds zaterdag in de schuur woont, waar hij de komende 4 jaar blijft wonen.

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

daemonix schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:33:
Ik heb zelfs de vraag of de keuze nooit gehad... ;) 4 m en helaas zo'n ev reel ding waarvan zelfs de dealer zegt dat die nutteloos is maar ze moeten hem leveren. Nodeloos te zeggen dat die ev reel al sinds zaterdag in de schuur woont, waar hij de komende 4 jaar blijft wonen.
Ik heb het zelf gevraagd, hebben jullie ook langere kabels dan de 4m.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

daemonix schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:33:
Dat zei de dealer ook, over het haspel, richting schuur

• IvoB2
nessio schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:51:
Drie kabels:
1 x 5 meter lange vaste Alfen laadkabel 1f-32A
En bij het voertuig bijgeleverd (je deed me nu twijfelen, dus speciaal gaan nameten):
1 x blauwe Hyundai 1f-32A Mennekes kabel van 8 meter in een ronde soepele zwarte hoes (geen reel dus).
1 x blauwe Hyundai "granny" 230V 8-10-12A laadkabel van 5 meter in een ovalen semi harde zwarte kunststofetui (die nog nooit uit de doos geweest is, dit was de eerste keer om na te meten :) )
Gemeten van stekker tot stekker, dus van de eigenlijke kabel kan je idd nog een paar cm aftrekken. :)

Levering maart 2018 - bestelling waarschijnlijk in 2018 (B ).
Niets gewijzigd aan de standaard levering. Alleen afgevinkt dat er geen schuifdak moest voorzien worden (waarmee in de Kona ook de stoelventilatie verviel).

Dit maar ter info hoor. Ik gebruik de losse kabels van nooit (granny) tot uiterst zelden (Mennekes). EV laadt overwegend thuis (en dan maakt inrijden niet uit gezien de laadpaal aan de zijkant staat) of Lidl-DC (en die heeft sowieso een vaste kabel van beperkte lengte dus altijd vooruit inparkeren).

IvoB2 wijzigde deze reactie 16-09-2019 15:12 (28%)

• _-= Erikje =-_
  • Nu online
De mijne is ook met 4 meter op een reel geleverd. Had liever een meter of 6 gezien met achteruit inparkeren inderdaad

• nessio
Tsjonge jonge. mennekes 8 meter kabel in soepel hoes en granny kabel in mooi etui. Ben jaloers.

Het is alleen thuis wat lastig. In 2012 is de loloo laadpaal aan de voorkant van het huis gemonteerd op mijn aanwijzing uiteraard. De Prius plug in heeft een laadstopcontact rechts achter. Dus loloo +/- 2,5 meter uit de hoek gemonteerd. Ik kan de Kona er wel naast zetten op de oprit met neus naar voren, net aan uitstappen en dan de stekker in de loloo en kona steken en dan staat al aardig strak. Aan de rechterzijde is er ruimte genoeg om langs te lopen. Maar handig is het niet, daar ik meestal op dalstroom laad ('s nachts van 2300-700). De prius is nu verbannen naar ander deel oprit met gewone 220 stekker of de Prius rijden we achteruit tot hoek huis en dan laden op de Loloo (voor de Prius heb ik een 8 meter lange kabel laten maken).
Ach het went, maar echtgenote was nogal aan haar parkeerplek gehecht.

• Hoenoes
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-10 03:13
Iemand een idee wat dit betekend?
Helft van de ring is groen, andere helft oranje/ rood.
Nooit eerder gezien... Ronde lampje in m'n Hyundai logo brandt niet (dat is dat met die 12 volt accu toch?)

Edit: auto laadt gewoon, heb al 33.000 met hem gereden en nooit iets gehad. Eerste keer dat ik dit zie.

Hoenoes wijzigde deze reactie 16-09-2019 20:29 (17%)

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:40
Sinds enkele dagen melding dat een band wat te plat staat. Vandaag gaan controleren, zat overal iets te weinig druk op.
Maar hoe krijg ik die melding van TPMS nu weg? Kan dat enkel door de garage?
In boekje en instellingen vind ik niets.

@Hoenoes ook nog nooit gezien...

• Hoenoes
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-10 03:13
3_s schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:38:
Sinds enkele dagen melding dat een band wat te plat staat. Vandaag gaan controleren, zat overal iets te weinig druk op.
Maar hoe krijg ik die melding van TPMS nu weg? Kan dat enkel door de garage?
In boekje en instellingen vind ik niets.

@Hoenoes ook nog nooit gezien...
Je kunt ergens in de instellingen je banden calibreren... Boekje anders ff checken, ik heb t een keer gedaan!

• IvoB2
nessio schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:00:
Tsjonge jonge. mennekes 8 meter kabel in soepel hoes en granny kabel in mooi etui. Ben jaloers.
Stel je vooral niet te veel voor van die soepele hoes. Dat gebruik je één keer en dan nooit meer. Veel te krap. Hoes ligt samen met granny en etui (ruim maar weer veel te groot) ergens in het berghok. :)
De Mennekes heeft een tijdje in de "frunk" gelegen. Maar wegens bijna nooit in gebruik terug naar het achteronder verwezen. :)
Voor de vaste laadpaal speciaal een kabel van 5 meter gevraagd ipv de 8 meter versie. Die 8 meter vraagt veel te veel windingen om hem mooi rond de laadpaal te krijgen.
Uiteraard is iedere situatie anders en beter "te veel" dan "te weinig".

Overigens geen idee of dat in B standaard is of dat het zo standaard aan de werkgever geleverd werd wegens groepsaankoop (het zijn een 250 stuks van de premium versie en allen hebben ze dezelfde laadkabel uitrusting).

Jaloers moet je niet zijn want wij hebben "slechts" één auto en dat is voorlopig de Kona EV. Gezien de Kona er was voor de laadpaal hebben we de Kona gewoon onder de carport gezet en dan de laadpaal laten plaatsen in het midden van een zijwand zodat je met de 5 meter externe laadkabel zowel voor, achter als opzij gemakkelijk aan het voertuig kon (vanuit het oogpunt dat de aansluiting van de interne laadkabel langer zou meegaan dan de EV en je weet nooit wat de volgende zal geven).

IvoB2 wijzigde deze reactie 16-09-2019 21:25 (19%)

Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True