Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste
Acties:

• Electrons
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 04-10 13:19
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:40:
Besluit: we moeten dus gaan testen waar het kritisch punt ligt dat hij de sleutel niet meer in het voertuig herkent (om exact te reproduceren dus in een tas).
Mogelijk een tas met een (gedeeltelijke) kooi van faraday effect.

Pending mode Kona Pulse Red nr 2019-1134. To be delivered July 31 2019.

• Pbr2
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 24-09 22:18
denheer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Wat ik heb ingesteld zodat het wireless werkt en ik hier nooit meer over hoef na te denken:

1. Eenmalig Bluetooth verbinding opgezet tussen mijn phone (S10) en de Kona.
2. Eenmalig de hotspot ingesteld en aangezet op mijn phone, de Kona daar vervolgens mee laten verbinden.
3. Op mijn phone in de Tasker app een profile aangemaakt:
--> Kona Bluetooth verbonden => Hotspot aan
--> Kona Bluetooth disconnect => Hotspot uit

Zodra de Kona is gestart maakt mijn phone de Bluetooth connectie en start automatisch de hotspot, de Kona connect daar automatisch mee en kan vervolgens alle benodigde data voor de navigatie downloaden.

Zodra je de Kona uitzet is de Bluetooth connectie weg en stopt mijn phone de hotspot.
Lijkt me een mooie optie die ik nog niet ken. Heb zelf even gekeken op mijn iPhone XR maar kan de optie Tasker app niet vinden. Is dit een niet standaard app, of wellicht een optie die de S10 wel maar de XR niet kent?

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:37

midego

Hyundai Kona EV

Pbr2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Lijkt me een mooie optie die ik nog niet ken. Heb zelf even gekeken op mijn iPhone XR maar kan de optie Tasker app niet vinden. Is dit een niet standaard app, of wellicht een optie die de S10 wel maar de XR niet kent?
Is een Android app.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• Pbr2
Welke iPhone app is hiervoor aan te bevelen? mbt een tasker @denheer welke gebruik jij?

Pbr2 wijzigde deze reactie 28-08-2019 20:37 (34%)

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:07
Electrons schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:58:
[...]

Mogelijk een tas met een (gedeeltelijke) kooi van faraday effect.
Misschien.
Maar ik heb het nu uitgebreid getest en de kofferontgrendeling van de Kona is - in normale omstandigheden - wel degelijk "sleutel-in-koffer-vergeten" proof. :)

Dat als je de auto langs de portieren benadert/verlaat en de sleutel in de auto achterlaat de Kona niet op sot kan wisten we al.
Ik heb het nu ook uitvoerig uitgeprobeerd met:
- Voertuig op centrale vergrendeling,
- Koffer openen door druk op knop kofferdeksel en sleutel in broekzak , portieren blijven slotvast en kofferdeksel gaat op slot als je 'm dicht doet. De normale procedure dus.

Vervolgens via de koffer de sleutel in alle mogelijke hoeken en kanten van de auto gelegd en dit nogmaals herhaald met de sleutel omwikkeld met handdoeken in een tas (simulatie gevulde sporttas). Resultaat is altijd hetzelfde: auto geeft alarmsignaal + alle vier de poriteren gaan automatisch van het slot (en koffer sluit niet).
Hyundai heeft bij de Kona ook dit - op een uitzonderlijk geval na - dus weer mooi geregeld. :)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:23
Pbr2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:35:
Welke iPhone app is hiervoor aan te bevelen? mbt een tasker @denheer welke gebruik jij?
iOS is hiervoor helaas te veel dichtgetimmerd. Ik heb geruchten gehoord dat Shortcuts/Opdrachten met iOS 13 hier functionaliteit voor gaat krijgen, maar of de persoonlijke hotspot ook in Opdrachten wordt opgenomen is mij niet bekend. Ik hoop van wel, maar de file die ik dankzij de handmatige actie vanmiddag op mijn telefoon ontweken maakt al heel veel handmatige acties goed.

• vuurwerk2
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18-10 12:42
NewMotion laden duurder dan andere passen

Je zou zeggen dat kan toch niet. Maar het is echt zo. Bij diverse laadstations betaal je centen (soms dubbeltjes) per kWu uur meer als je met je New Motion pas laadt.

Voorbeeld: Allego aan de Overschiestraat 172 in Amsterdam. Snellader 0,50 kw
Via New Motion pas 0,67 ct per kWu. Via de pas van Plugsurfing (eenmalig 8 euro en een goede overzichtelijke app) 0.33 ct per kWu.

Dit staat nog los van het feit dat steeds meer palen van New Motion naast het laden ook per minuut geld (0,25 ct) vragen.

Shell heeft New Motion overgenomen. En deze boefjes willen natuurlijk grof aan electrisch laden verdienen.

Kijk maar wat je met deze info doet. Maar ik weet het wel. Wordt geen volger, maar trendsetter! Houd electrisch laden betaalbaar! En laat boefjes als Shell links liggen.

vuurwerk2 wijzigde deze reactie 29-08-2019 02:38 (11%)

• peak
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:32
Heeft iemand al een opbergoplossing voor de armleuning. Die is nu zo diep dat ik een inzetbakje voor kleingeld of andere dingen wel fijn vind.

Op AliExpress zag ik wel voor de gewone kona maar die afmetingen wijken af van de kona electric.

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:56
vuurwerk2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 02:35:

Je zou zeggen dat kan toch niet. Maar het is echt zo. Bij diverse laadstations betaal je centen (soms dubbeltjes) per kWu uur meer als je met je New Motion pas laadt.

Voorbeeld: Allego aan de Overschiestraat 172 in Amsterdam. Snellader 0,50 kw
Via New Motion pas 0,67 ct per kWu. Via de pas van Plugsurfing (eenmalig 8 euro en een goede overzichtelijke app) 0.33 ct per kWu.

Dit staat nog los van het feit dat steeds meer palen van New Motion naast het laden ook per minuut geld (0,25 ct) vragen.

Shell heeft New Motion overgenomen. En deze boefjes willen natuurlijk grof aan electrisch laden verdienen.

Kijk maar wat je met deze info doet. Maar ik weet het wel. Wordt geen volger, maar trendsetter! Houd electrisch laden betaalbaar! En laat boefjes als Shell links liggen.
tja dat is meestal zo bij snelladers.. Bij AC laders gaat het vaak om centen. Allemaal te maken met voorkeursnetwerken en onderlinge contracten. New Motion hanteert gewoon het CPO tarief (wat de exploitant van de paal vraagt) + €0,35/transactie. Zou fijn zijn als er gewoon een vaste prijs op de paal stond zoals bij een normale benzinepomp maar ja, keep dreaming.

Voor die 50kW DC allego lader een aantal tarieven:
Maingau €0,35 / kWh
PlugSurf €0,39 / kWh
GetCharge €0,39 / kWh
Smoov(Allego) €0,69/kWh
chargemap €0,793 / kWh
NewMotion CPO tarief + €0,35

Mijn ervaring met DC snelladers is dat het vooral de buitenlandse passen voordelig zijn. (plugsurfing is ook Duits).

Motto: Zoek de juiste pas voor de paal, zeker bij snelladers kan dat uit. Behalve als je een pas bij je lease auto hebt natuurlijk.

In dit geval is het niet new motion zn schuld (https://www.allego.eu/nl-...448DAA3A167165391C17&_z=z)
Standaardtarief semi-publiek laden (Laadsnelheid tot 22 kW)

€ 0,39 per kWh incl. BTW

Dit standaardtarief geldt bij laders die in semi-publieke ruimtes staan. Denk hierbij aan hotels, restaurants en sportclubs. Dit tarief verschilt t.o.v. openbaar laden doordat de locatie-eigenaar zelf de energievoorziening verzorgt.

Snelladers van Allego
De kosten voor het laden van je auto bij een snellader zijn hoger dan het opladen van je auto bij een normale lader. Dit komt doordat de kosten voor de lader, locatie en het onderhoud van een snellader hoger zijn dan voor reguliere laders.

Standaardtarieven openbare snelladers (Laadsnelheid >22 kW)
€ 0,69 per kWh incl. BTW
Edit: Hier hebben we trouwens een heel mooi topic voor https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683 :9

Wackerstamfer wijzigde deze reactie 29-08-2019 08:49 (21%)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• midego

midego

Hyundai Kona EV

vuurwerk2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 02:35:
En zo is NewMotion soms ook goedkoper dan andere passen.

• NiroNiro
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:38:
[...]

Ah ja, maar daar is niets nieuws aan. Gewoon TMC of data-app.'s betalend via 4G (in België is nog geen 5G).
Je kan er dus geen data mee bijwerken van de software van je navigatie noch bruikbaar via de ingebouwde WIFI verbinding van de Kona zelf (die, zoals ik reeds dacht, in beweging steeds wegvalt).
De enige plaats waar ik permanent een verbinding heb via de Kona zelf is in mijn carport (waar hij dan automatisch verbindt met de draadloze hotspot van mijn thuisnetwerk).
Al de rest is dus eigenlijk gewoon via een smartphone met beschikbare (betalende) internetverbinding.
Wat ze je proberen te vertellen is, dat je je Kona met je thuis netwerk hebt verbonden, daarom heb je wifi thuis.
Wat je ook kunt doen is met je telefoon verbinden en dan gebruikt je navigatie je telefoonverbinding om data over files etc binnen te halen terwijl je onderweg bent.
Ik begrijp alleen uit je verhaal dat dit bij jou wegvalt als je onderweg bent? (is het wegvallen omdat die niet meer verbonden is met je thuisnetwerk omdat je wegrijdt of valt je 4g verbinding telkens weg tijdens het rijden?)

• IvoB2
Ik begrijp het hoor.
Aleen in het begin verkeerdelijk begrepen dat je via de wifiverbinding van de Kona al rijdend data op de navigatie van de Kona zou kunnen downloaden om obstructies te vermijden.
- Dat lukt in de praktijk dus inderdaad niet omdat je alleen verbinding hebt met het wifi netwerk van je woning en - als je de hotspotfunctie op je thuisnetwerk hebt geactiveerd - op hotspot hubs onderweg. Dus alleen in de omgeving van je woning of een stedelijke omgeving met voldoende hubs om niet telkens de verbinding te verliezen.
- 4G valt niet weg maar is afhankelijk van een smartphone met een betalend internetabbonnement. Heeft dus in se weinig te maken met welk voertuig dan ook.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:01
denheer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Wat ik heb ingesteld zodat het wireless werkt en ik hier nooit meer over hoef na te denken:

1. Eenmalig Bluetooth verbinding opgezet tussen mijn phone (S10) en de Kona.
2. Eenmalig de hotspot ingesteld en aangezet op mijn phone, de Kona daar vervolgens mee laten verbinden.
3. Op mijn phone in de Tasker app een profile aangemaakt:
--> Kona Bluetooth verbonden => Hotspot aan
--> Kona Bluetooth disconnect => Hotspot uit

Zodra de Kona is gestart maakt mijn phone de Bluetooth connectie en start automatisch de hotspot, de Kona connect daar automatisch mee en kan vervolgens alle benodigde data voor de navigatie downloaden.

Zodra je de Kona uitzet is de Bluetooth connectie weg en stopt mijn phone de hotspot.
Ik kon alleen geen bluetooth disconnect trigger vinden in tasker of ben ik blind? :-)

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• NiroNiro
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:04:
Ik begrijp het hoor.
Aleen in het begin verkeerdelijk begrepen dat je via de wifiverbinding van de Kona al rijdend data op de navigatie van de Kona zou kunnen downloaden om obstructies te vermijden.
- Dat lukt in de praktijk dus inderdaad niet omdat je alleen verbinding hebt met het wifi netwerk van je woning en - als je de hotspotfunctie op je thuisnetwerk hebt geactiveerd - op hotspot hubs onderweg. Dus alleen in de omgeving van je woning of een stedelijke omgeving met voldoende hubs om niet telkens de verbinding te verliezen.
- 4G valt niet weg maar is afhankelijk van een smartphone met een betalend internetabbonnement. Heeft dus in se weinig te maken met welk voertuig dan ook.
klopt, de 4G is dan meer voor als je onderweg bent, maakt niet uit in welke omgeving. Maar volgens mij heb je het verhaal al begrepen. Hoop dat de informatie hierboven je verder heeft geholpen om bij een eventuele volgende keer niet in de file te belanden.

• Rick1855
  • Laatst online: 21-10 12:59
Electrons schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:22:
[...]

Nou misschien begrijp ik het verkeerd maar ik herken dit verhaal niet. Heb het net ook ff getest met de Kona.
Auto staat op slot en ik kom aan en maak de achterklep open.
Deze kan ik openen doordat ik dichtbij genoeg ben. Hoef hiervoor dus geen knopje openen in te drukken op de AB.
Dan gooi ik de autosleutel in de achterbak en sluit deze. Direct krijg ik een pieptoon dat de sleutel in het voertuig is. De achterklep kan vervolgens nog gewoon open en ook alle zijdeuren worden ontgrendeld.
Ik kan dus nog steeds aan alle kanten naar binnen.
Verschil zal zijn dat ik de sleutel in mijn tas had zitten. Ik ben wel blij met jou constatering dat hij de sleutel detecteerd. Alleen moet het signaal dan wel sterk genoeg zijn. Blijkbaar met de sleutel in de tas gaat het mis.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:04:
Ik begrijp het hoor.
Je hebt het niet verkeerd begrepen. De Kona maakt gebruik van Tomtom navigatie. Tomtom navigatie biedt een dienst, Tomtom live, die de Kona blijkbaar kan gebruiken. Die dienst is beschikbaar als je de Kona via Wifi (dus via je telefoon) laat communiceren (tijdens het rijden!) met het Internet. Daarmee kun je dus files omzeilen, op mijn Tomtom live heb ik die dienst jarenlang gebruikt. Werkt perfect, beter nog dan Google maps en Android auto.

De hoeveelheid data die dat gebruikt zal zeer beperkt zijn. Ik begrijp dat de abonnementen voor data in Belgie zeer duur kunnen zijn, daarom is het misschien minder geschikt. Ik heb 20 GB data op het ene abonnement en dan nog 5 op het andere abonnement in dezelfde telefoon, dus zal nooit een probleem krijgen daarmee.

Het is niet zo dat de Kona continu volledige kaarten aan het downloaden is, alleen verkeersinformatie. Normaal wordt daar naar ik meen een GPRS abonnement voor gebruikt, dat geeft al aan hoe weinig data het is.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Tammo2
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:55
Mobile hotspot gaat bij mij elke rit automatisch aan (gok op een uur / 1,5 uur per dag) en heeft deze maand 27,86 MB verbruikt.
Waze gebruik ik niet elke rit, en zit al op 73,77 MB.

Hotspot data gebruik is dus te verwaarlozen

• elmo1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-10 12:20

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 18:14:
[...]

@elmo1, dank, dat was een erg nuttige post!

Meteen uitgeprobeerd en men was zo vriendelijk om opnieuw een flinke vertraging bij Den Bosch neer te zetten - dit keer werd ik ruim op tijd gewaarschuwd en een omweg werd aangeboden. Tijdens de omweg kreeg ik waarschuwingen voor vaste flitspalen en, even verderop, waarschuwingen voor mobiele flitsers (OK, die dus al wel weg waren, dus niet afgemeldt - maar het mechanisme werkt). :)

Morgen eens proberen of het nog steeds werkt als m'n telefoon bedraad aangesloten is ipv via een hotspot.
Graag gedaan.

Tja, spook flitsers zijn er redelijk wat meld bijna iedere keer dat ze er niet staan, maar ze verdwijnen niet, |:( maar dat weet je opgegeven moment wel.
Hij haalt indien gemeld ook tijdelijke flitsers op, dat is wel handig.

Maar echt hardrijden doe je toch niet zo snel, veel acc rijdt veel relaxder dan continue jagen en kijken willen ze me fotograferen. :)

• IvoB2
NiroNiro schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:03:
klopt, de 4G is dan meer voor als je onderweg bent, maakt niet uit in welke omgeving. Maar volgens mij heb je het verhaal al begrepen. Hoop dat de informatie hierboven je verder heeft geholpen om bij een eventuele volgende keer niet in de file te belanden.
Inderdaad nuttige info. Zo leren we steeds weer wat bij. _/-\o_
Maar zelf werk ik alleen nog van thuis uit en mijn vriendin zweert - vooralsnog - bij waze. O-)

IvoB2 wijzigde deze reactie 29-08-2019 13:27 (4%)

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:37:
Je hebt het niet verkeerd begrepen. De Kona maakt gebruik van Tomtom navigatie. Tomtom navigatie biedt een dienst, Tomtom live, die de Kona blijkbaar kan gebruiken. ....
Zelf heb ik - bewust - geen smartphone. Dus al geen optie.
En mijn vriendin, met abbonnement betaald door de werkgever, gebruikt al waze. En daar is ze blijkbaar tevreden mee. Geen nood dus aan een extra app.
Dat was eigenlijk mijn punt:
=> geen smartphone of abbo: in de praktijk geen bruikbare meerwaarde in een Kona.
=> wel een smartphone met 4G en dataverkeer: dan bestaan er wel meer apps.

Als ik dit verhaal helemaal begrepen heb is het pluspuntje van Tomtom live dat je deze dienst kan projecteren/gebruiken op het navigatiescherm van de Kona ipv louter via de smartphone*?

* ik weet wel dat de Kona beschikt over android auto en apple carplay waar je een smartphone kan aan koppelen. Maar geen Apple device dus geen carplay en de android auto app. is in België officieel nog niet niet verkrijgbaar.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Ik rijdt zelf veel liever met Google Maps of Waze, ik vind de ingebouwde navi echt ruk. Wat is jullie overweging om toch voor de ingebouwde variant te kiezen?

• Rick1855
midego schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:59:
Ik rijdt zelf veel liever met Google Maps of Waze, ik vind de ingebouwde navi echt ruk. Wat is jullie overweging om toch voor de ingebouwde variant te kiezen?
Presentatie op HUD en prettigere stem dan maps. die laatste vind ik echt niet om aan te horen.
On board navigatie valt nog wel mee. Alle on boards lopen hopeloos achter bij maps is mijn ervaring.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Aften ICU 3x32A/Load balancing

• Rick1855
Ik heb ook de flitsers van TomTom aanstaan, maar de info vind ik echt slecht. Volgens mij staan er alleen 'flitsers' in, wanneer sprake is van een wijziging van de toelaatbare snelheid. Niet te vergelijken met Flitsmeister. Die is beter.

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:56
IvoB2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:37:
[...]
de android auto app. is in België officieel nog niet niet verkrijgbaar.
In Nederland ook niet, ik draai gewoon deze https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/ en werk hem handmatig een keer in de zovel tijd eens bij. Gaat als een zonnetje :)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• daemonix
  • Niet online
:) Ik doe hetzelfde. Af en toe updaten, soms word je gedwongen. Mijn vrouw gebruikt ook Android Auto. Je snapt wie de updates moet bijhouden.

• denheer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-10 18:11
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:09:
[...]

Ik kon alleen geen bluetooth disconnect trigger vinden in tasker of ben ik blind? :-)
Even offtopic maar om je toch te helpen omdat Tasker iets anders dan normaal werkt:

In Tasker maak je eerst twee tasks aan:
1. Start Hotspot -> WiFi Tether aan
2. Stop Hotspot -> WiFi Tether uit

Dan maak je in Tasker een nieuwe Profile aan:
* Selecteer: State -> Net -> BT Connected
* Na dit geselecteerd te hebben zit je in [State Edit] en daar klik je recht bij "Name" op het vergrootglas en selecteer daar "KONA EV".
* Dan ga je terug door op het pijltje linksboven te klikken en dan vraagt Tasker automatisch welke task je eraan wilt koppelen. Kies -> Start Hotspot
* Dan nu de grote truuk: je ziet bij de Profile nu een groen pijltje naar rechts staan met daarachter de tekst "Start hotspot", houd deze ingedrukt en je kan dan "Add Exit Task" selecteren. Kies -> Stop hotspot

Da's alles. :)

• _-= Erikje =-_
denheer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:10:
[...]

Even offtopic maar om je toch te helpen omdat Tasker iets anders dan normaal werkt:

In Tasker maak je eerst twee tasks aan:
1. Start Hotspot -> WiFi Tether aan
2. Stop Hotspot -> WiFi Tether uit

Dan maak je in Tasker een nieuwe Profile aan:
* Selecteer: State -> Net -> BT Connected
* Na dit geselecteerd te hebben zit je in [State Edit] en daar klik je recht bij "Name" op het vergrootglas en selecteer daar "KONA EV".
* Dan ga je terug door op het pijltje linksboven te klikken en dan vraagt Tasker automatisch welke task je eraan wilt koppelen. Kies -> Start Hotspot
* Dan nu de grote truuk: je ziet bij de Profile nu een groen pijltje naar rechts staan met daarachter de tekst "Start hotspot", houd deze ingedrukt en je kan dan "Add Exit Task" selecteren. Kies -> Stop hotspot

Da's alles. :)
Tof! gevonden, dank je wel :-) de enable tether task had ik all, nu de exit ook erbij gezet _/-\o_

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• daemonix
  • Niet online
Uhh, domme vraag maar er zijn meer hondjes die Fikkie heten, oftewel welke 'Tasker' gebruik je?

• IvoB2
Wackerstamfer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

In Nederland ook niet, ik draai gewoon deze https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/ en werk hem handmatig een keer in de zovel tijd eens bij. Gaat als een zonnetje :)
Ja ik weet dat er een alternatieve markt voor is. Maar er zijn persoonlijke redenen om mij daar niet op te begeven. Missen doen we het trouwens niet (onbekend is onbemind ;) ).

• denheer
daemonix schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:17:
Uhh, domme vraag maar er zijn meer hondjes die Fikkie heten, oftewel welke 'Tasker' gebruik je?
"Tasker": https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=en

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16:31
[...]

Als ik dit verhaal helemaal begrepen heb is het pluspuntje van Tomtom live dat je deze dienst kan projecteren/gebruiken op het navigatiescherm van de Kona ipv louter via de smartphone*?
Misschien heb je het nog niet helemaal begrepen (of wel, maar heb je het een beetje vaag verwoord).
Ik doe een poging om het even samen te vatten:

De Kona heeft ingebouwde navigatie (niet van TomTom maar een andere leverancier, waarvan ik even niet op de naam kan komen) Deze navigatie werkt met off-line kaartinfo, die lokaal opgeslagen is op SD-kaart. Voor het navigeren heb je geen dataverbinding nodig, maar deze kaarten zijn dus altijd verouderd en kunnen alleen door dealer bijgewerkt worden.

De Kona navigatie heeft nog extra functionaliteiten (o.a. verkeersinformatie), maar hiervoor heb je wel dataverbinding nodig, omdat je actuele data moet ophalen. Voor het ophalen van deze actuele data heb je de wifi-hotspot-verbinding met je mobiele telefoon nodig, zodat je onderweg actuele data kan opvragen. Voor verkeersinformatie heeft Hyundai een overeenkomst gesloten met TomTom, zodat je de TomTom Live service informatie kan ophalen. Dit betreft dus alleen de verkeersinformatie, die TomTom al verzameld heeft voor hun eigen TomTom navigatiesystemen. Je hebt dus geen TomTom Go (een betaalde app) op je mobiel nodig. Je mobiel gebruik je alleen als doorgeefluik van data.

Met actuele verkeersinformatie toont de Kona navigatie bijvoorbeeld, waar files staan en stelt bij files soms een routewijziging voor, die minder vertraging heeft dan de oorspronkelijke route.

Kuo wijzigde deze reactie 29-08-2019 15:45 (0%)
Reden: type foutjes

• midego

midego

Hyundai Kona EV

daemonix schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:17:
https://play.google.com/s...sch.android.taskerm&hl=en

• daemonix
  • Niet online
@denheer en @midego Dank. daar kan ik wat mee (zoals downloaden). ;)

• Pbr2
@denheer je had het over zo n optie voor de iPhone. Klopt dat? Zo ja welke app gebruik je daarvoor dan? Of kan dat gewoon Mien op een iPhone ?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Pbr2 kan niet met een iPhone. Geen enkele app mag de hotspot activeren, kan alleen via settings.

• denheer
Pbr2 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:59:
[...]

@denheer je had het over zo n optie voor de iPhone. Klopt dat? Zo ja welke app gebruik je daarvoor dan? Of kan dat gewoon Mien op een iPhone ?
Ik kan me niet herinneren dat ik de iPhone heb genoemd.

Voorzover ik weet kan je met de iPhone (nog) niet een hotspot activeren via events of een state change.

• Pbr2
denheer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:23:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik de iPhone heb genoemd.

Voorzover ik weet kan je met de iPhone (nog) niet een hotspot activeren via events of een state change.
Oeps, volgens mij heb ik iPhone gelezen waar phone stond. Wel jammer dat iPhone het ( nog) niet kan.

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:05:
:) Ik doe hetzelfde. Af en toe updaten, soms word je gedwongen. Mijn vrouw gebruikt ook Android Auto. Je snapt wie de updates moet bijhouden.
Je vrouw? (zo gebeurt het hier toch ;) )

• _-= Erikje =-_
IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:48:
[...]

Je vrouw? (zo gebeurt het hier toch ;) )
apkupdater ;-) die trekt zelf de nieuwe APKs van 't net af voor je

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23:59
Navigatie werkt goed, heeft alleen enkele vervelende issues.
Je kan bv niet zien in welke straat je bent, als de NAV niet op staat.
Daarnaast is zoomen en scrollen verschrikkelijk onhandig.
Qua snelheid en leesbaarheid geen klachten.

• NiroNiro
  • Niet online
[...]

Zelf heb ik - bewust - geen smartphone. Dus al geen optie.
En mijn vriendin, met abbonnement betaald door de werkgever, gebruikt al waze. En daar is ze blijkbaar tevreden mee. Geen nood dus aan een extra app.
Dat was eigenlijk mijn punt:
=> geen smartphone of abbo: in de praktijk geen bruikbare meerwaarde in een Kona.
=> wel een smartphone met 4G en dataverkeer: dan bestaan er wel meer apps.

* ik weet wel dat de Kona beschikt over android auto en apple carplay waar je een smartphone kan aan koppelen. Maar geen Apple device dus geen carplay en de android auto app. is in België officieel nog niet niet verkrijgbaar.
Je kunt ook zo'n mifi router nemen, moet je dan wel een data abbonement ergens nemen (zodat je een simkaart hebt).. heb je dan geen smartphone nodig... De auto zal dan verbinding maken met de mifi router als je onderweg bent.

• IvoB2
NiroNiro schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:41:
[...]

Je kunt ook zo'n mifi router nemen, moet je dan wel een data abbonement ergens nemen (zodat je een simkaart hebt).. heb je dan geen smartphone nodig... De auto zal dan verbinding maken met de mifi router als je onderweg bent.
Bedankt voor de info.
Maar ik heb geen last om ergens te komen met de standaard navigatie en de vriendin houdt vast aan haar waze app. ;)

• Runner15
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:58
Nou, vakantie naar Zuid-Frankrijk. 1150 km (op papier). Maak je borst maar nat voor een sappig verhaal ;)

Ik ben woonachtig in Zwolle. Op papier is het 1150 km (plusminus) rijden. We hebben 2 kleintjes (2 en 3,5 maand) dus veel spullen, dus een dakkoffer was nodig. Gelukkig een forse kunnen lenen van een buurman van 550 liter, lekker langwerpig dus in theorie minder weerstand dan zo'n brede. Met een dakbak verbruik je (op vergelijkbare wegen als normaal) naar mijn schatting ongeveer 20-25% meer, altijd afhankelijk van je rijstijl natuurlijk.

Enfin, de route. Met een volle accu (waar je thuis met start natuurlijk) kom je met 180 Wh/km ongeveer 355 km (dit is inclusief dakkoffer). Maar wij wilden 's nachts rijden vanwege de kids, en dus wilde ik de eerste stop plannen waar we ook iets te eten konden halen dus ik heb niet het maximale uit de volle accu gebruikt. Het plan was als volgt:

(let op: Chargemap links)
Zwolle - Nederweert Zuid La Place
191 km
Nederweert Zuid La Place - Lidl Foetz Luxemburg
265 km
Lidl Foetz Luxemburg - Rustplaats 1 langs Franse snelweg
228 km
Rustplaats 1 langs Franse snelweg - Rustplaats 2 langs Franse snelweg
241 km
Rustplaats 2 langs Franse snelweg - Camping in Sud-Ardeche
250 km
Totaal: 1175 km, iets meer dan als je rechtstreeks zou rijden, maar alleen omdat die eerste stop me met het eten beter uit kwam (lastig om een snellader te vinden op de juiste afstand en met een restaurant in de buurt waar je ook snel wat kan eten (Burger King aan de overkant van de weg in Nederweert >:) )

Het eerste en tweede deel van reis ging zeer voorspoedig! Laden was geen probleem. Bij Nederweert een dus gegeten en geladen tot uiteindelijk 96% (we waren toch aan het eten). Bij de Lidl in Luxemburg was het gratis en redelijk snel (46 kW). Er zat een Pizza Hut in de buurt die nog open was waar we onze behoeften konden doen en een kop koffie konden scoren. Oudste er even uit en lekker mee rondgestruind. Prima.
Ook het eerste deel in Frankrijk was geen probleem. De laadpas van New Motion doet het gewoon bij de lader van Corri-Door (Izivia). Deze is alleen niet zo snel. Ik haalde er maximaal 39 kW en als je dan van 10 naar 80% wil, duurt dat toch wel erg lang (1:10 uur om precies te zijn).

Anyway, als je alle links aangeklikt hebt (en je dit verhaal niet weken later leest), dan voel je hem misschien al aankomen. Zoals Chargemap al aangeeft was bij mijn 2e geplande laadstop langs de snelweg de lader out of order.. Hier volgt een public service announcement: vergeet niet te checken of je volgende lader wel aan staat. Chargemap is volgens mij redelijk betrouwbaar daarin, en je kunt op dat moment je plannen nog omgooien. Ik kwam dus bij de betreffende lader aan met 11% batterij en hij was dus out-of-order.... :( Eerst even enorm gebaald en verder geprobeerd rustig te blijven. Chargemap erbij. Volgens de GOM kon ik nog 35 km (als je zelfs 11% uitrekent met het gemiddelde verbruik dat ik had klopte dat wel ongeveer), en de volgende snellader was 38 km verderop. Ook hier weer een public service annoucement: als je moet laden, vergeet dan niet je filter even aan te passen zodat ook 22kW palen (waar de Kona 7,4 kW doet) te selecteren. Dit gaat nog relatief snel, en geeft je niet dat beetje extra range dat je nodig hebt om nog ergens te komen, bijvoorbeeld bij een laadpaal die 38 km weg is.

Goed, daar gingen we dus. De snelweg weer opgereden en me laten inhalen door een vrachtwagen en achter deze vrachtwagen gaan plakken met 90. De GOM liep minder snel terug dan de km's naar de laadpaal, dus dat was gunstig. Helaas kwamen we aan het eind van de tolweg en moest ik achter de vrachtwagen vandaan. Aangezien het 5 uur 's ochtends was, kon ik helaas niet weer direct achter een vrachtwagen aanplakken na de tolweg en reed ik dus eerst een stuk weer gewoon zelf (wel 90km/h), maarja, nu liep de GOM sneller af dan de navigatie km's.. daarbij was het laatste stukje richting de laadpaal ook nog eens bergop! Pfieuw.. je telt de km's en batterij procenten echt af, en bij 3% zei de Kona: NU laden. Maar helaas, ik zat nog midden op de snelweg. Vlak werd schildpadmodus actief en kon ik het stroompedaal helemaal indrukken, maar kreeg ik zeer beperkte power. Gelukkig hadden we nog net genoeg stroom om bovenaan de afrit te komen ( :o ), waar de auto toch echt met 0% batterij tot stilstand kwam...

Het was nog 1,5 km en gelukkig was het naar de laadpaal weer bergafwaarts dus ik had heel veel mazzel want ik heb uiteindelijk nauwlijkse hoeven duwen, maar goed, het is niet echt een chill gevoel om half op een snelweg stil te staan met 2 kleintjes in de auto natuurlijk |:( . Baal ontzettend van mezelf dat ik het niet goed bekeken had bij de laatste lader en geen goed alternatief had.

Enfin, de laadpaal deed het gelukkig, hoewel de beloofde snelheid niet gehaald werd, dus na een uur alsnog doorgereden naar een echte snellader 10 km verderop. Hier naar 80% geladen en daarmee zonder verdere problemen de camping bereikt. Helaas was de reis daardoor nog wat langer dan gepland, maar goed, we hebben vakantie dus dat is nog niet het ergste :P .

Conclusie:
  • op vakantie met de Kona is geen probleem
  • kijk onderweg goed of je volgende geplande lader het doet en bedenk van tevoren een alternatief als ie het niet doet
  • ik heb alleen de laadpas van New Motion nodig gehad. Als alternatief die van Plugsurfing mee, maar nog niet gebruikt.
  • laden op de granny charger gaat best. Hoeveel rij je helemaal als je eenmaal op je bestemming bent?
  • gemiddeld verbruik over 1180 km: 18,5 kWh/100km bij 110 km/h met een dakkoffer. En vergeet niet dat je relatief gezien bergop gaat, dus ik zou verwachten dat ik op de terugweg minder verbruik, maar dat gaan we zien.
  • verbruik ter plaatse op de Franse binnenweg: zo'n 12-15 kWh/100km, maar het is hier 36 graden dus de airco staat volop aan.
TL;DR:
Vakantie naar Zuid-Frankrijk (1150 km) is geen probleem. Wel heb ik de accu leeggereden en stond stil half langs de snelweg omdat ik niet goed gekeken had of de lader wel actief was die ik gepland had. Check dus goed in Chargemap (of je eigen favoriete app) of je volgende geplande stop wel kan. Gemiddeld verbruik: 18,5 kWh/100 km bij 110 km/h.

Nog wat foto's:

Eerste laadpunt langs de A2 bij Nederweert. Fastfood gescoord bij de BK. Accu was nog maar half leeg dus in die tijd kunnen laden tot 96%.

Tweede laadpunt, Lidl Foetz in Luxemburg. Er zit wel een hek voor, dat volgens Chargemap open moestn zijn, maar dat kwam niet overeen met de winkeltijden. Gelukkig was ie gewoon open.

Derde laadpunt langs snelweg in Frankrijk. De shop van de winkel was gewoon open, ookal was het midden in de nacht. Dus lekker bakkie koffie gescoord en even kunnen plassen.

Hierna geen foto's meer gemaakt want te druk bezig met het managen van de auto en twee kids die het HE-LE-MAAL zat waren :X

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Runner15 leuk verhaal en toch dapper om naar Zuid-Frankrijk te gaan met de EV (zeker met kleintjes erbij) ondanks alle eerdere soortgelijke horrorverhalen over defecte laders langs de Peage.
Ik vind met de EV op vakantie helemaal top, maar ik stem de bestemming wel af op de laadmogelijkheden onderweg en rond de bestemming.
Heb je ABRP gebruikt om te plannen of puur met de hand op basis van Chargemap?
https://abetterrouteplann...75-453f-82b9-a233d53c9080 geeft toch een stuk meer tussenstops dan jouw plan en met 25-40% restlading ben je veel flexibeler om uit te wijken.
Ik zweer zelf bij ABRP inmiddels, weet alleen niet zeker of ze de betrouwbaarheid van de palen ook meenemen. Wel geven ze prioriteit aan locaties met meerdere snelladers.

• 3_s
@Runner15 Hoe lang heb je uiteindelijk gereden / geladen? Veel vertraging vs ICE?

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-10 19:16
@Runner15
wat een uitgebreid verhaal en mooi dat je het hebt gered tot zover!
Ik ben dus zonder problemen naar Italië en Oostenrijk geweest begin augustus met twee kinderen en vrouw, maar zonder dakkoffer. Een keer met 4 % aangekomen bij een laadpaal, niet relaxed inderdaad... New Motion pas heb ik nooit gebruikt, want dat was in die landen 2 tot 4 keer zo duur als NextCharge en Maingau.

Ik heb vooral de app van NextCharge, Chargemap en Maingau gebruikt. Op veel plaatsen in Oostenrijk en Duitsland bij Ionity slechts € 8,02 betaald voor de hele laadsessie en op de camping gewoon in het stopcontact via het raam van de stacaravan. Na 20 uur was de accu dan vol. Wel groot verschil tussen de aanbieders. Duurste was €22 voor 44 Kw en de goedkoopste dus €8,02 voor 55 Kw (want toen zat ie voor 90% vol). Goed de app bekijken dus! Het kwam zelfs een keer voor dat een Ionity paal voor €8,02 per hele laadsessie naast een E.ON paal stond die € 23 rekende per laadsessie. Bijna 3x zo veel. Dat is toch wel bijzonder.
Ik heb over 3500 een gemiddelde gehaald van 15 kw per 100 km. Als ik dat afzet tegen de 18,5 van jou kan je er dus vanuit gaan dat een dakkoffer inderdaad zo'n 15 - 20 % minder range geeft. Goed om rekening mee te houden op lange ritten. In de winter is dit mogelijk nog meer.

Rob76 wijzigde deze reactie 30-08-2019 22:38 (160%)

• nessio
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:09
@Runner15 Inderdaad pracht verhaal en weer blijkt : Frankrijk is gewoon nog niet zo ver. Je moet daar altijd een alternatief inplannen.

nessio wijzigde deze reactie 31-08-2019 17:30 (21%)

Verwacht : Kona ceramic blue, augustus 2019, nummer 2018-2107

• Runner15
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:58
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:42:
@Runner15 leuk verhaal en toch dapper om naar Zuid-Frankrijk te gaan met de EV (zeker met kleintjes erbij) ondanks alle eerdere soortgelijke horrorverhalen over defecte laders langs de Peage.
Ik vind met de EV op vakantie helemaal top, maar ik stem de bestemming wel af op de laadmogelijkheden onderweg en rond de bestemming.
Heb je ABRP gebruikt om te plannen of puur met de hand op basis van Chargemap?
https://abetterrouteplann...75-453f-82b9-a233d53c9080 geeft toch een stuk meer tussenstops dan jouw plan en met 25-40% restlading ben je veel flexibeler om uit te wijken.
Ik zweer zelf bij ABRP inmiddels, weet alleen niet zeker of ze de betrouwbaarheid van de palen ook meenemen. Wel geven ze prioriteit aan locaties met meerdere snelladers.
Bedankt! De horrorverhalen heb ik zeker ook gelezen, maar als je op de app goed kijkt, is dat op zich niet zo'n probleem, dacht ik :P Maar eigenlijk is dat ook wel zo: de lader die het niet deed voor mij, stond netjes aangegeven in de app van Chargemap. Het was een kleine moeite geweest voor me om het plan te wijzigen, als ik het had gezien.
Wat betreft ABRP: zeker heb ik die gebruikt. Ik geef alleen iets andere waarden op: ik rij een stuk langzamer dan ABRP aanneemt en dan wordt het verbruik veel milder. Ook gebruik ik geen restlading van 25-40%, dat is me echt teveel, ook vanwege de oudste (elke keer stoppen wordt ze helaas wakker en moeten ze er daarna ook weer in, wat meestal een uitdaging is ;)). Als restlading bij elke laadpaal heb ik 10% aangehouden en bij eind zelfs 7%, want laden kan ook wel op de grannylader bij de camping.

In retrospect is die 10% voor sommige laadpunten misschien te weinig geweest, en ik denk dat ik dat voor de terugweg iets beter ga plannen.
3_s schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:21:
@Runner15 Hoe lang heb je uiteindelijk gereden / geladen? Veel vertraging vs ICE?
Vertraging tja... zo zou ik het zelf niet noemen als het laden betreft. Het kost extra tijd ja, maar met alleen de EV als auto hebben niet echt een keuze. Overigens hebben we een baby van 3,5 maand, die officieel (volgens CB) ook af en toe eruit moet en ook gevoed moet worden. Anyway, Google Maps geeft 10,5-13,5 uur rijden in 1 stuk aan. Uitgaande van een gunstig scenario van 11 uur rijden, had ik er (zonder vertraging van het leegrijden) waarschijnlijk 15 uur over gedaan, 4 uur langer dus dan met een ICE.
Rob76 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:15:
@Runner15
wat een uitgebreid verhaal en mooi dat je het hebt gered tot zover!
Ik ben dus zonder problemen naar Italië en Oostenrijk geweest begin augustus met twee kinderen en vrouw, maar zonder dakkoffer. Een keer met 4 % aangekomen bij een laadpaal, niet relaxed inderdaad... New Motion pas heb ik nooit gebruikt, want dat was in die landen 2 tot 4 keer zo duur als NextCharge en Maingau.

Ik heb vooral de app van NextCharge, Chargemap en Maingau gebruikt. Op veel plaatsen in Oostenrijk en Duitsland bij Ionity slechts € 8,02 betaald voor de hele laadsessie en op de camping gewoon in het stopcontact via het raam van de stacaravan. Na 20 uur was de accu dan vol. Wel groot verschil tussen de aanbieders. Duurste was €22 voor 44 Kw en de goedkoopste dus €8,02 voor 55 Kw (want toen zat ie voor 90% vol). Goed de app bekijken dus! Het kwam zelfs een keer voor dat een Ionity paal voor €8,02 per hele laadsessie naast een E.ON paal stond die € 23 rekende per laadsessie. Bijna 3x zo veel. Dat is toch wel bijzonder.
Ik heb over 3500 een gemiddelde gehaald van 15 kw per 100 km. Als ik dat afzet tegen de 18,5 van jou kan je er dus vanuit gaan dat een dakkoffer inderdaad zo'n 15 - 20 % minder range geeft. Goed om rekening mee te houden op lange ritten. In de winter is dit mogelijk nog meer.
Ah, oke. Het is dus toch wel te moeite waard om dat te bekijken? Ik heb eigenlijk gewoon de pas van de zaak gebruikt en vooral gefocust op het feit dat het überhaupt werkte, dat was eerder mijn resevering dan de prijzen :)

Interessant om jouw gemiddelde te horen! Daar zitten ook zeker veel bergkilometers bij, dus dat lijkt me inderdaad goed te vergelijken Hoe hard rijd je dan?
nessio schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:50:
@Runner15 Inderdaad pracht verhaal en weer blijkt : Frankrijk is gewoon nog niet zo ver. Je moet daar altijd een alternatief inplannen.
Bedankt! En yup, ik ga zeker mijn alternatieven beter inplannen voor de terugreis, zelfs dubbele alternatieven denk ik (dus wat als mijn alternatief het ook niet doet). Wijze les geleerd 8)7

• SFRtje
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-10 09:18
Gisterenavond op de A27 rond 21h 's avonds (nacht maar geen regen oid) kreeg ik tijdens dat SCC aanstond de melding dat de radar geblokkeerd was. Daardoor viel de SCC uit en was de waarschuwing voor botsingen ook uitgeschakeld. Vijf minuten later waren de meldingen weg.

Waar zit de radar aan de voorkant? En is het überhaupt een radar of gebaseerd op camerabeelden?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@SFRtje dat rechthoekige blok midden onderaan de voorkant. Radar only voor afstand houden en forward collission warning. De camera wordt voor LKA en LFA gebruikt (wegbelijning herkennen).
Bij sneeuw is bekend dat de radar geblokkeerd kan raken, de unit wordt ook niet verwarmd.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Heeft iemand al de VESS speaker gevonden en de stekker hiervan los gehaald? Heel irritant dat je het geluid niet standaard uit kan zetten.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

midego schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:45:
Heeft iemand al de VESS speaker gevonden en de stekker hiervan los gehaald? Heel irritant dat je het geluid niet standaard uit kan zetten.
YouTube: KONA ÉLECTRIQUE - Comment débrancher le VESS
Connector kun je loshalen, moet je wel goed indrukken, zie dit filmpje:
YouTube: How to unplug VESS on 2019 Kona Electric

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 01-09-2019 14:54 (28%)

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:53
midego schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:45:
Ben benieuwd wat een verzekeraar er van vindt als na een ongeval met een fietser of voetganger blijkt dat de VESS moedwillig onklaar is gemaakt.
Kan me er ook vaag iets van herinneren dat onderzocht wordt of dergelijke systemen voor EV's verplicht moet worden.
Ik zou er niet aan beginnen, maar heb het geluid ook nog niet mogen ervaren. Hopelijk snel deze maand ergens.

• Jhb62
  • Laatst online: 22:00

Jhb62

Kona 14/06/2019

Vanaf juli 2019 veplicht, mag met een knop uitgezet worden. 2021 veplicht maar mag dan niet meer uitgezet kunnen worden.

• Ronalddeno
  • Laatst online: 15:03
Muziek die ik afspeel vanaf een USB stick en soms ook Spotify via Android Auto, wordt soms onderbroken voor een seconde. Best wel irritant. Heeft iemand anders daar ook last van ?

• intveltr
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:07
Kuo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:41:
[...]

Deze navigatie werkt met off-line kaartinfo, die lokaal opgeslagen is op SD-kaart. Voor het navigeren heb je geen dataverbinding nodig, maar deze kaarten zijn dus altijd verouderd en kunnen alleen door dealer bijgewerkt worden.
Worden de kaarten niet bijgewerkt als de auto in verbinding is (via WiFi thuis bijvoorbeeld)? Dat is iets wat Tesla wel goed begrepen heeft: de software is de halve auto, dus moet je de auto net als gewone software regelmatig updaten.

• intveltr
spidertje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Die van mij, 22 sep 2018 besteld..., bevindt zich nu voor de Zuid Franse kust en zal 1 sep arriveren in de haven van Rdam. Eindeijk :)

Ik vermoed echter dat ik de auto pas in oktober zal kunnen gaan rijden..... ik ben namelijk in sep met vakantie in.... juist... Zuid Korea haha
Is die schuit volgens schema aangekomen? De mijne zou daar volgens de dealer ook op staan... hopelijk is hij er nu snel, na een jaartje wachten.

• midego

midego

Hyundai Kona EV

intveltr schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:15:
[...]

Worden de kaarten niet bijgewerkt als de auto in verbinding is (via WiFi thuis bijvoorbeeld)? Dat is iets wat Tesla wel goed begrepen heeft: de software is de halve auto, dus moet je de auto net als gewone software regelmatig updaten.
Volgens mij wordt dit alleen bij de dealer gedaan.

• daemonix
  • Niet online
Er is geen OTA (over the air) update.

• spidertje
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20-10 21:09
intveltr schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:56:
[...]

Is die schuit volgens schema aangekomen? De mijne zou daar volgens de dealer ook op staan... hopelijk is hij er nu snel, na een jaartje wachten.
Jahhh, zelfs iets eerder. Zijn flink wat autos afgeladen voor de verschillende landen want de boot lag geloof ik iets van 60cm minder diep.

• daemonix
  • Niet online
Net nog gechecked bij de dealer maar die zeggen alleen maar per dag te horen wat en voor wie er wordt uitgeleverd. :(

• NiroNiro
  • Niet online
en dat ze je terugbellen als ze meer weten zeker...

• Martijn.J
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:53
NiroNiro schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:32:
en dat ze je terugbellen als ze meer weten zeker...
Herkenbaar.... We laten het weten als er wat veranderd :+ Vorige week zelf maar weer eens contact opgenomen en er is wat veranderd; Levering in september in plaats van eerder oktober.
Mijn dealer wilde (of kon..) me ook niet vertellen op welke boot in tegenstelling tot wat ik hier eerder las.
Blijft in ieder geval een verrassing zo ;)

Martijn.J wijzigde deze reactie 03-09-2019 21:21 (38%)

• NiroNiro
  • Niet online
shiiiiiiiiiiiiiittttt that sucks, hoop dat jullie niks hebben (als het je auto is dan). Airbags ook geploft zie ik.. dat wordt een lange en dure reparatie... Maar de hele skin van je deur is weg.. hoe dan!

• Hoenoes
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 02-10 03:13
zou gezien de schade zo maar kunnen zijn dat het chassis iets van gedeukt/ gescheurd is, dan issie total loss en kun je wachten op een nieuwe

• spidertje
Martijn.J schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:19:
[...]

Herkenbaar.... We laten het weten als er wat veranderd :+ Vorige week zelf maar weer eens contact opgenomen en er is wat veranderd; Levering in september in plaats van eerder oktober.
Mijn dealer wilde (of kon..) me ook niet vertellen op welke boot in tegenstelling tot wat ik hier eerder las.
Ik moet zeggen dat ik zeer ontevreden ben met de wijze waarop de dealer communiceert, of beter niet communiceert en gemaakte afspraken niet nakomt. Ik heb niet de indruk dat men zich echt veel bekommert om de klant..... auto moet wel heel goed bevallen wil ik ooit hierna weer een Hyundai bestellen eerlijk gezegd, heb dit gebrek aan communicatie nog nooit eerder meegemaakt.

• spidertje
[...]

Over 2 weken komt de volgende boot. Men kan zien op chassis nr op welke boot de auto staat...moet men even bij de importeur inloggen geloof ik.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

spidertje schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:35:
[...]

Ik moet zeggen dat ik zeer ontevreden ben met de wijze waarop de dealer communiceert, of beter niet communiceert en gemaakte afspraken niet nakomt. Ik heb niet de indruk dat men zich echt veel bekommert om de klant..... auto moet wel heel goed bevallen wil ik ooit hierna weer een Hyundai bestellen eerlijk gezegd, heb dit gebrek aan communicatie nog nooit eerder meegemaakt.
Ik heb dezelfde ervaring, als ik zelf niet bel dan hoor ik niets. Maar goed de auto is al een week bij de dealer en nog geen leverdatum gehad. Het ziet ernaar uit dat we zelf maar weer gaan bellen. |:(

• nessio
@jhb62 : Lease?

• _Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
[...]

Zal wellicht verschillen per dealer. Zelf heb ik een levertijd opgekregen van 12 maanden. Na ongeveer 9 maanden een e-mail dat de auto 'onderweg' was met een verwachtte leverweek. Paar weken later telefoontje dat de boot was aangekomen in Rotterdam en dat het hooguit nog 2 weken zou duren.

Na 1,5 week een belletje dat de auto was aangekomen en ik hem kon ophalen. Uiteindelijk na 11 maanden, wat mij betreft prima communicatie.

Zet je voicemail uit!

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Jhb62 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:11:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring, als ik zelf niet bel dan hoor ik niets. Maar goed de auto is al een week bij de dealer en nog geen leverdatum gehad. Het ziet ernaar uit dat we zelf maar weer gaan bellen. |:(
Ik begrijp de stress echt niet, het is vast niet zo dat de dealer die auto's maar laat staan en zijn lot overlaten. Er zal vast een reden zijn dat er nog niet gebeld is om een leverafspraak te maken, wat dacht je ervan dat de auto nog niet klaar is? Of dat er nog geen levertijd gegeven kan worden omdat de agenda vol is?

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18:32
Martijn.J schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:59:
[...]

Ben benieuwd wat een verzekeraar er van vindt als na een ongeval met een fietser of voetganger blijkt dat de VESS moedwillig onklaar is gemaakt.
Kan me er ook vaag iets van herinneren dat onderzocht wordt of dergelijke systemen voor EV's verplicht moet worden.
Ik zou er niet aan beginnen, maar heb het geluid ook nog niet mogen ervaren. Hopelijk snel deze maand ergens.
Ik doe hem letterlijk elke keer uit als ik mijn Kona start. Waar zit het verschil dan? Als ze nou normaal motor geluid hadden gemaakt, dan oke. Laat ik hem staan. Nu kom ik aanrollen en klink ik als een of andere UFO. Verschrikkelijk.

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

_Diederik schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:45:
[...]

Zal wellicht verschillen per dealer. Zelf heb ik een levertijd opgekregen van 12 maanden. Na ongeveer 9 maanden een e-mail dat de auto 'onderweg' was met een verwachtte leverweek. Paar weken later telefoontje dat de boot was aangekomen in Rotterdam en dat het hooguit nog 2 weken zou duren.

Na 1,5 week een belletje dat de auto was aangekomen en ik hem kon ophalen. Uiteindelijk na 11 maanden, wat mij betreft prima communicatie.
Dan heb je geluk of ik pech. Ik had een levertijd opgekregen van 9 maanden, het zijn er nu 14 maanden en nog geen auto

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

midego schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:47:
[...]
Ik begrijp de stress echt niet, het is vast niet zo dat de dealer die auto's maar laat staan en zijn lot overlaten. Er zal vast een reden zijn dat er nog niet gebeld is om een leverafspraak te maken, wat dacht je ervan dat de auto nog niet klaar is? Of dat er nog geen levertijd gegeven kan worden omdat de agenda vol is?
Stress is een groot woord, maar als er 10 april, 14 juni, augustus, juli weer naar augustus en nu is het september nog niets. En de data kreeg ik pas te horen nadat ik zelf belde. Je kan er niet van op aan. Daar heb ik wat moeite mee

• midego

midego

Hyundai Kona EV

Khayma schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:52:
[...]

Ik doe hem letterlijk elke keer uit als ik mijn Kona start. Waar zit het verschil dan? Als ze nou normaal motor geluid hadden gemaakt, dan oke. Laat ik hem staan. Nu kom ik aanrollen en klink ik als een of andere UFO. Verschrikkelijk.
Ik parkeer 7 dagen per week in de parkeergarage en tussen de muren maakt het echt een kabaal. Buiten de parkeergarage heb ik er geen problemen mee.

• NiroNiro
  • Niet online
Jhb62 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:21:
[...]

Stress is een groot woord, maar als er 10 april, 14 juni, augustus, juli weer naar augustus en nu is het september nog niets. En de data kreeg ik pas te horen nadat ik zelf belde. Je kan er niet van op aan. Daar heb ik wat moeite mee
Dit dus.. maar dan bij een KIA dealer... annoying...

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Smaken verschillen blijkbaar, als "buitenstaander" vind ik dat geluid prima. Is dat zo duidelijk hoorbaar aan de binnenzijde dan?

Er lijkt overigens wat verschil te zitten in dat geluid, tussen een wat oudere Kona EV en de redelijk recente versie (juni dit jaar). Ik bedoel dan, hoe dat klinkt (aan de buitenkant). Misschien heeft mijn overbuurman er al een eigen slinger aan gegeven, dat kan natuurlijk ook.

A smile a day....

• nessio
@Jhb62 : de kona staat bij de dealer. Maar op dit moment is de eigenaar de importeur. Het kenteken zit er al op maar die stuurt ie pas naar de dealer als de leasemij heeft betaald. Dus dealer moet domweg lijdzaam afwachten tot ie de kentekenplaten, etc krijgt.

• nessio
Bij mij klopte de levering exact (koop geen lease) en ben voortdurend op de hoogte gehouden, produktie, boot, aankomst en binnen bij dealer.
Probleem bij lease is dat de leasemy koopt (en dus de rechthebbende is op info).
Dus mogelijk kan de dealer niets zien, want leasemyen kopen via importeur.
En waarom jij aan het lijntje wordt gehouden: geen idee.

• NiroNiro
  • Niet online
Dat zou ook kunnen inderdaad. Maar dat zou betekenen dat je je informatie via de leasemaatschappij zou kunnen halen. Soms is het wel zo dat deze ook geen info van de importeur/dealer krijgen en dan wordt het wel lastig...

• intveltr
nessio schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:02:
Bij mij klopte de levering exact (koop geen lease) en ben voortdurend op de hoogte gehouden, produktie, boot, aankomst en binnen bij dealer.
Probleem bij lease is dat de leasemy koopt (en dus de rechthebbende is op info).
Dus mogelijk kan de dealer niets zien, want leasemyen kopen via importeur.
En waarom jij aan het lijntje wordt gehouden: geen idee.
Mijn leaseclub heeft mij altijd goed op de hoogte gehouden als er nieuws was. In april stuurden ze een mailtje van de dealer door dat het waarschijnlijk september i.p.v. augustus zou worden. In juli hebben ze op eigen initiatief nog eens bij de dealer gevraagd hoe het er voor stond. Erg netjes allemaal.

Dat leaserijders een beetje stress hebben snap ik trouwens wel: als de levering naar volgend jaar doorschuift kost dat flink extra in de bijtelling, en met een beetje pech vervalt de milieuinvesteringssubsidie ook nog.

• IVIaarten
  • Laatst online: 18-10 15:07
Heb het overzichtje van de tenaamstellingen weer even bijgewerkt. Toch weer boven de 400 afgelopen maand.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Mooi, dan hoor je thuis op de UFO landingsbaan bij Houten (=rotondes en stuk daartussen vanaf A27, geen grap)! :P

• nessio
Vanmiddag de Kona EV opgehaald. Wel even wennen. 70 kilometer gereden met enorme dwars wind. Verbruik 172wh/km bij 110km viel me mee. En die LKA werkte prima.

• JohnBr
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:17

JohnBr

Gasloos:21-12-18 /ATOloos:12-1

proficiat @nessio ! Veel plezier met de Kona.

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan." - Pippi Langkous

• FrankTM
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-10 16:12
3_s schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 23:41:
[...]

Voorrang aan rechts niet gegeven?
Wel pijnlijk...
Buiten mijn schuld aangereden van rechts.
Of het een afschrijver wordt hangt nog even af van de schade-expert.

iRacing Profiel

• 3_s
@FrankTM hopelijk goede verzekering (ook al ben je niet in fout).
Positief denken, misschien heb je de eerste ‘per totale’ Kona EV in NL :).

• FrankTM
Ik hoop het niet. Een volgende zal wel naar 8% bijtelling gaan :(

iRacing Profiel

• intveltr
FrankTM schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:18:
Ik hoop het niet. Een volgende zal wel naar 8% bijtelling gaan :(
Kijk even naar onderstaand linkje. Een rechter heeft in een vergelijkbaar geval besloten dat zulke schade verhaald kan worden. Als je auto total loss is, check dit dan even bij je verzekeraar.
https://www.jijbepaalt.nl...ng-voor-hogere-bijtelling

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:22
Mooie en terechte uitspraak waar denk ik nog regelmatig een beroep op gedaan zal worden, gezien de voortdurende vermindering van bijtellingskorting.
Het sommetje in het artikel kan m.i. niet kloppen. Ben nog nooit een Outlander tegengekomen met een fiscale aanschafwaarde van ca. 80K of meer. In het artikel staat: "Dit verschil in bijtelling kostte meneer x zo’n € 250,= per maand". Dat is denk ik niet wat het meneer kostte, maar wat het verschil in bijtelling was. 7% verschil komt uitgaande van 250/mnd neer op AW van 43.000. Wat het meneer koste is afhankelijk van welke belastingschijf over dat deel van het inkomen van toepassing is, maar max 52% destijds (2013).

e-Niro

• FrankTM
intveltr schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:12:
[...]

Kijk even naar onderstaand linkje. Een rechter heeft in een vergelijkbaar geval besloten dat zulke schade verhaald kan worden. Als je auto total loss is, check dit dan even bij je verzekeraar.
https://www.jijbepaalt.nl...ng-voor-hogere-bijtelling
Dank!

iRacing Profiel

• IvoB2
Nu kom ik aanrollen en klink ik als een of andere UFO. Verschrikkelijk.
Ben jij een van de weinigen die weet hoe een UFO klinkt. ;)
Net zo min als ik last heb van UFO's heb ik als bestuurder last van het kortstondig geluid bij snelheden onder de 30 km/uur. Blijkbaar ben ik hardhorig.
Als je dat al "verschrikkelijk" vindt hoe ervaar je dan het geraas op een autosnelweg, een luchthaven, kortom het dagelijkse leven?
Verschrikkelijk (letterlijk) zou het pas voor een fietser in een fietsstraat zijn die ik met de EV van achter benader en die me niet hoort aankomen en van het "verschrikken" van zijn fiets dondert.

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:50 (15%)

• 3_s
Ik zet het ook altijd direct uit.
Het irriteert me geweldig als ik in de file sta en constant optrek en vertraag.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier iemand die de VESS ontleed heeft en met CANBUS commando's de VESS kan aansturen :)

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Eindelijk, de dealer belde net. Volgende week de Kona ophalen

• daemonix
  • Niet online
Lucky you! Gefeliciteerd. :)

• Rob76
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-10 19:16
Offtopic

PWM wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:25 (94%)

Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True