Nou, vakantie naar Zuid-Frankrijk. 1150 km (op papier). Maak je borst maar nat voor een sappig verhaal
Ik ben woonachtig in Zwolle. Op papier is het 1150 km (plusminus) rijden. We hebben 2 kleintjes (2 en 3,5 maand) dus veel spullen, dus een dakkoffer was nodig. Gelukkig een forse kunnen lenen van een buurman van 550 liter, lekker langwerpig dus in theorie minder weerstand dan zo'n brede. Met een dakbak verbruik je (op vergelijkbare wegen als normaal) naar mijn schatting ongeveer 20-25% meer, altijd afhankelijk van je rijstijl natuurlijk.
Enfin, de route. Met een volle accu (waar je thuis met start natuurlijk) kom je met 180 Wh/km ongeveer 355 km (dit is inclusief dakkoffer). Maar wij wilden 's nachts rijden vanwege de kids, en dus wilde ik de eerste stop plannen waar we ook iets te eten konden halen dus ik heb niet het maximale uit de volle accu gebruikt. Het plan was als volgt:
(let op: Chargemap links)
Zwolle -
Nederweert Zuid La Place
191 km
Nederweert Zuid La Place -
Lidl Foetz Luxemburg
265 km
Lidl Foetz Luxemburg -
Rustplaats 1 langs Franse snelweg
228 km
Rustplaats 1 langs Franse snelweg -
Rustplaats 2 langs Franse snelweg
241 km
Rustplaats 2 langs Franse snelweg - Camping in Sud-Ardeche
250 km
Totaal: 1175 km, iets meer dan als je rechtstreeks zou rijden, maar alleen omdat die eerste stop me met het eten beter uit kwam (lastig om een snellader te vinden op de juiste afstand en met een restaurant in de buurt waar je ook snel wat kan eten (Burger King aan de overkant van de weg in Nederweert

)
Het eerste en tweede deel van reis ging zeer voorspoedig! Laden was geen probleem. Bij Nederweert een dus gegeten en geladen tot uiteindelijk 96% (we waren toch aan het eten). Bij de Lidl in Luxemburg was het gratis en redelijk snel (46 kW). Er zat een Pizza Hut in de buurt die nog open was waar we onze behoeften konden doen en een kop koffie konden scoren. Oudste er even uit en lekker mee rondgestruind. Prima.
Ook het eerste deel in Frankrijk was geen probleem. De laadpas van New Motion doet het gewoon bij de lader van Corri-Door (Izivia). Deze is alleen niet zo snel. Ik haalde er maximaal 39 kW en als je dan van 10 naar 80% wil, duurt dat toch wel erg lang (1:10 uur om precies te zijn).
Anyway, als je alle links aangeklikt hebt (en je dit verhaal niet weken later leest), dan voel je hem misschien al aankomen. Zoals Chargemap al aangeeft was bij mijn 2e geplande laadstop langs de snelweg de lader out of order.. Hier volgt een public service announcement:
vergeet niet te checken of je volgende lader wel aan staat. Chargemap is volgens mij redelijk betrouwbaar daarin, en je kunt op dat moment je plannen nog omgooien. Ik kwam dus bij de betreffende lader aan met 11% batterij en hij was dus out-of-order....

Eerst even enorm gebaald en verder geprobeerd rustig te blijven. Chargemap erbij. Volgens de GOM kon ik nog 35 km (als je zelfs 11% uitrekent met het gemiddelde verbruik dat ik had klopte dat wel ongeveer), en de volgende snellader was
38 km verderop. Ook hier weer een public service annoucement: als je
moet laden, vergeet dan niet je filter even aan te passen zodat ook 22kW palen (waar de Kona 7,4 kW doet) te selecteren. Dit gaat nog relatief snel, en geeft je niet dat beetje extra range dat je nodig hebt om nog ergens te komen, bijvoorbeeld bij een laadpaal die 38 km weg is.
Goed, daar gingen we dus. De snelweg weer opgereden en me laten inhalen door een vrachtwagen en achter deze vrachtwagen gaan plakken met 90. De GOM liep minder snel terug dan de km's naar de laadpaal, dus dat was gunstig. Helaas kwamen we aan het eind van de tolweg en moest ik achter de vrachtwagen vandaan. Aangezien het 5 uur 's ochtends was, kon ik helaas niet weer direct achter een vrachtwagen aanplakken na de tolweg en reed ik dus eerst een stuk weer gewoon zelf (wel 90km/h), maarja, nu liep de GOM sneller af dan de navigatie km's.. daarbij was het laatste stukje richting de laadpaal ook nog eens bergop! Pfieuw.. je telt de km's en batterij procenten echt af, en bij 3% zei de Kona: NU laden. Maar helaas, ik zat nog midden op de snelweg. Vlak werd schildpadmodus actief en kon ik het stroompedaal helemaal indrukken, maar kreeg ik zeer beperkte power. Gelukkig hadden we nog
net genoeg stroom om bovenaan de afrit te komen (

), waar de auto toch echt met 0% batterij tot stilstand kwam...
Het was nog 1,5 km en gelukkig was het naar de laadpaal weer bergafwaarts dus ik had
heel veel mazzel want ik heb uiteindelijk nauwlijkse hoeven duwen, maar goed, het is niet echt een chill gevoel om half op een snelweg stil te staan met 2 kleintjes in de auto natuurlijk

. Baal ontzettend van mezelf dat ik het niet goed bekeken had bij de laatste lader en geen goed alternatief had.
Enfin, de laadpaal deed het gelukkig, hoewel de beloofde snelheid niet gehaald werd, dus na een uur alsnog doorgereden naar een echte snellader 10 km verderop. Hier naar 80% geladen en daarmee zonder verdere problemen de camping bereikt. Helaas was de reis daardoor nog wat langer dan gepland, maar goed, we hebben vakantie dus dat is nog niet het ergste

.
Conclusie:
- op vakantie met de Kona is geen probleem
- kijk onderweg goed of je volgende geplande lader het doet en bedenk van tevoren een alternatief als ie het niet doet
- ik heb alleen de laadpas van New Motion nodig gehad. Als alternatief die van Plugsurfing mee, maar nog niet gebruikt.
- laden op de granny charger gaat best. Hoeveel rij je helemaal als je eenmaal op je bestemming bent?
- gemiddeld verbruik over 1180 km: 18,5 kWh/100km bij 110 km/h met een dakkoffer. En vergeet niet dat je relatief gezien bergop gaat, dus ik zou verwachten dat ik op de terugweg minder verbruik, maar dat gaan we zien.
- verbruik ter plaatse op de Franse binnenweg: zo'n 12-15 kWh/100km, maar het is hier 36 graden dus de airco staat volop aan.
TL;DR:
Vakantie naar Zuid-Frankrijk (1150 km) is geen probleem. Wel heb ik de accu leeggereden en stond stil half langs de snelweg omdat ik niet goed gekeken had of de lader wel actief was die ik gepland had. Check dus goed in Chargemap (of je eigen favoriete app) of je volgende geplande stop wel kan. Gemiddeld verbruik: 18,5 kWh/100 km bij 110 km/h.
Nog wat foto's:
Eerste laadpunt langs de A2 bij Nederweert. Fastfood gescoord bij de BK. Accu was nog maar half leeg dus in die tijd kunnen laden tot 96%.
Tweede laadpunt, Lidl Foetz in Luxemburg. Er zit wel een hek voor, dat volgens Chargemap open moestn zijn, maar dat kwam niet overeen met de winkeltijden. Gelukkig was ie gewoon open.
Derde laadpunt langs snelweg in Frankrijk. De shop van de winkel was gewoon open, ookal was het midden in de nacht. Dus lekker bakkie koffie gescoord en even kunnen plassen.
Hierna geen foto's meer gemaakt want te druk bezig met het managen van de auto en twee kids die het HE-LE-MAAL zat waren