Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 16 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:40

3_s

IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:52:
Mijn vraag werd (waarvoor dank) al verschillende keren beantwoord. Kort: een Kona EV, e-Niro (of om het even welke EV) kan even goed smart laden (1-f en 3-f load balancen) dan een Leaf-e (wat door een leaf-e rijder ontkend werd, vandaar mijn vraag aan Kona rijders).
Smart wel, 3 fase niet.
Hij gaat niet ontploffen als je dat aansluit, maar gewoon slechts een fase gebruiken.
En daardoor dus trager laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:46
Ik zag laatst een antieke blokvormige Volvo uit de jaren 70. Zo eentje die mijn vader had toen we naar Spanje op vakantie gingen. Die auto's zijn veel kleiner dan in mijn herinnering. En dat ging ook goed, hoewel de auto vol zat gepropt. De oplossing is gewoon minder zooi meezeulen. Dat leer je pas echt als je eens met je rugzak een bergtrip maakt. Dan kijk je naar de grammetjes. De Kona is prima als vakantie-auto, mits je je aanpast. :-) In jouw geval is een hond wel een issue. Maar zonder hond moet dat toch best wel kunnen. Het is denk ik wel zo dat een ice-auto een voordeel heeft op een verre vakantietrip.

Vraag me af of EV-rijders dan voor een vakantie nu eerder het vliegtuig gaan pakken... Tja...

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:51
3_s schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Smart wel, 3 fase niet.
Hij gaat niet ontploffen als je dat aansluit, maar gewoon slechts een fase gebruiken.
@IvoB2 doelde dan ook op een load balancer die zorgt dat je met een 3x25A bijv op 1x32A kan laden met je Kona. (althans, dat vermoed ik :P )

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
Skull_One schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:27:
Ik zag laatst een antieke blokvormige Volvo uit de jaren 70. Zo eentje die mijn vader had toen we naar Spanje op vakantie gingen. Die auto's zijn veel kleiner dan in mijn herinnering. En dat ging ook goed, hoewel de auto vol zat gepropt. De oplossing is gewoon minder zooi meezeulen. Dat leer je pas echt als je eens met je rugzak een bergtrip maakt. Dan kijk je naar de grammetjes. De Kona is prima als vakantie-auto, mits je je aanpast. :-) In jouw geval is een hond wel een issue. Maar zonder hond moet dat toch best wel kunnen. Het is denk ik wel zo dat een ice-auto een voordeel heeft op een verre vakantietrip.

Vraag me af of EV-rijders dan voor een vakantie nu eerder het vliegtuig gaan pakken... Tja...
Tsja, afgelopen week met de Auris TS naar Duitsland geweest voor een bruiloft met 1 overnachting. 2 volwassenen, 1 baby en 1 kind, dat ging maar net mee... (met name het onderstel van de kinderwagen (Mutsi) was een eehm uitdaging.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
3_s schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:21:
[...]

Smart wel, 3 fase niet.
Ik bedoel: iedere EV kan smart laden, zowel met een 1-fase thuisnet als een 3-fase thuisnet.
Hoe je het snelst de specifieke EV gaat laden hangt uiteraard af van de interne omvormer van de EV (en de stroomsterkte van de zekeringen in de EV omvormer en laadpaal).

Heb je nu een EV met interne 1-fase lader en een hoge stroomsterkte (32A) kies je voor het laden van die EV best een paal met een zo hoog mogelijke stroomsterkte (3x 25A of 1x 32A) maar dat kan dan later ook weer tegenvallen.

Stel je hebt nu een Kona EV met een interne 1-fase omvormer van 32A (huidige situatie) en een monofase thuisinstallatie van 230V-40A, dan kies je om de Kona zo snel mogelijk te laden best voor een monofase laadpaal met een 32A stroomsterkte. Maar heb je het jaar daarop plots een EV met een driefase lader (en 16A stroomsterkte => aangekondigde situatie) ben je met je monofase laadpaal (en monofase thuisinstallatie) wel "gesjareld" want je laadsnelheid halveert dan plots (en je thuisinstallatie aanpassen is niet zo eenvoudig en een kostelijke zaak).

Maar "smart" laden staat daar los van. Die optie heb je in 1-fase en 3-fase laadpalen (wat ik dus bedoelde). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]Skull_One in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Wij zijn er nog niet uit en overwegen meerdere opties:
- Meer het vliegtuig nemen (is sowieso goedkoper dan een auto maar daar spelen weer andere negatieve factoren mee, houden we daar rekening mee of lopen (vliegen) we met de massa mee?)
- Gewoon minder of niet meer op vakantie gaan naar verre bestemmingen (milieu technisch de beste oplossing maar psychologisch nog een hele stap).
- De EV nemen voor dagdagelijks gebruik en voor de rest de motor.
- Meer de (snel) trein nemen maar dat is niet (en zeker niet voor alle bestemmingen) even handig of zelfs mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:15:
[...]

Weer wat geleerd, bedankt. Overigens ging het in zijn voorbeeld niet over mode 3 lade, zoals ik het begreep.
Dat begreep je, zoals ik in mijn bijkomende uitleg al stelde, dan volledig verkeerd. Had alles met mode 3 laden te maken.

De post naar waar je naar refereerde was ook maar een zijsprongetje van een eerdere draad: mode 3 gerleateerd => kan een Kona EV/e-Niro mode 3 laden of kan (o.a.) alleen een Leaf-e dat? (zoals een Leaf-e rijder mij stellig bleef voorhouden).
Maar als je het voorgaande niet gevolgd hebt begrijp ik dat het verwarrend over kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mierenfokker schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:20:
[...]
Ja de auto is te klein voor een vakantie met kinderen+hond+spullen, maar voor het bedrag wat we overhouden huren we wel een auto :)

Ga wel een dakkoffer halen :')
Dan was de e-Niro misschien een goed alternatief geweest? Grotere auto (vooral koffer en achterbank) voor zelfs nog minder leasebudget. :)
Enig pluspunt aan de Kona EV (in vergelijking met de e-Niro) vind ik het exterieur.
Maar gezien we de auto zelf hoofdzakelijk van binnenuit zien was de keuze vlug gemaakt. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@IvoB2 Dan zijn we allemaal helemaal mee :).
@Skull_One Hier rij ik altijd met de Kona, doe de meeste kilometers (meestal tussen de 50 en 200 per dag). Als we op vakantie gaan, hebben we nog een ICE. Die is groter en geen laadpasproblemen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Skull_One schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:27:

Jij was in die tijd dan waarschijnlijk ook veel kleiner en bekeek de omgeving vanuit een ander perspectief (mijn vader leek in die tijd en in mijn herinnering ook een reus van een vent, nu komt hij maar tot aan mijn schouders ;) ).
Laatst met 4 personen nog een trektochtje gemaakt met de rugzak. Met vier rugzakken*, 4 paar B-klossen en wat droge reservekledij in de bak van de Kona EV was die toch al behoorlijk gevuld hoor.
Alleen of met 2 inderdaad ruimte te over.
* grammetjes in de rugzak en volume in een koffer (of rugzak) zijn wel een slechte vergelijking. Je kan veel gewicht in de kofferbak van een Ev laden maar dat moet daarom nog niet in verhouding tot het volume (die bij de Kona relatief beperkt is) staan. Vergelijk het maar eens met donsspullen in je rugzak tijdens een bergtripje. Veel volume (toch voor kwaliteits trekkers dons en niet van die mode donsjasjes :) ) voor weinig gewicht.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wackerstamfer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:08:
[...]

@IvoB2 doelde dan ook op een load balancer die zorgt dat je met een 3x25A bijv op 1x32A kan laden met je Kona. (althans, dat vermoed ik :P )
Je bent volledig mee en mooi samengevat d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
3_s schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:59:
Hier rij ik altijd met de Kona, doe de meeste kilometers (meestal tussen de 50 en 200 per dag). Als we op vakantie gaan, hebben we nog een ICE. Die is groter en geen laadpasproblemen ;).
Wij hebben alleen nog maar een EV (als auto). Maar wel nog twee ICE motoren.
Voor de funverplaatsingen (o.a. vakantie) nemen we meestal de motor. Veel minder laadruimte (hoe compact te pakken weten we dus wel ;) ) maar onbeperkte range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Dan was de e-Niro misschien een goed alternatief geweest? Grotere auto (vooral koffer en achterbank) voor zelfs nog minder leasebudget. :)
Enig pluspunt aan de Kona EV (in vergelijking met de e-Niro) vind ik het exterieur.
Maar gezien we de auto zelf hoofdzakelijk van binnenuit zien was de keuze vlug gemaakt. ;)
Ook die is te klein, wel iets groter. Maar toen destijds nog niet te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, de markt staat niet stil hè :)
En er is nog een verschil tussen bestellen en effectief leveren.
Begin maart was bij ons alleen de Kona EV en e-Niro bestelbaar. Alleen de Kona EV direct leverbaar (omdat er al 200 in bestelling en onderweg waren).
Inmiddels is er een "beloofde" levertijd voor de bestelde e-Niro van 11 maanden (dus ergens begin 2020). En die is al twee keer door de realiteit ingehaald. De Tesla 3 is nu effectief bestelbaar en kan geleverd worden (reeds 5 afgeleverd) en vandaag stonden er zo maar ineens 50 Ampera-e op de parking. _/-\o_
Het gaat aanschuiven worden bij de laadpalen. 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
YouTube: Kona Electric Frunk Frofferraum (Werbung)

Zou dit geen warmteproblemen geven...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Schitterend idee! d:)b
Vermoed dat het accupack meer warmte afgeeft dan een e-motor.
Bij sommige EV's (dacht de Kia e-soul 2020) leiden ze de warmte van het accupack al af naar de auto voor verwarming. Dat ze dat niet via de motor doen (maar verwarmen via een WP) geeft ook al aan dat er niet veel warmte vrij komt.
En er ligt nu ook al een plastic koffer over de e-motor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
En nogal kansloos. Welke ruimte win je hiermee? Dat je je laadkabel ergens kwijt kan, zo he!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De ruimte om een (vuile) laadkabel gemakkelijk kwijt te geraken zonder gehannes met een hoes of bij een geladen koffer onder je bagage naar de kabel in zijn normale ligplaats te moeten gaan graaien.
Het is nu niet zo dat je bij een Kona interieurruimte op overschot hebt.
Kopen zou ik het ook niet. Wel een leuk idee om zelf uit te proberen.
Maar ze hadden bij Huyndai daar beter zelf aan gedacht dan er zo'n nutteloze cover over te plaatsen (die waarschijnlijk duurder is dan zo'n standaard 24 literbak).

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb (een maand of twee terug?) ergens in het topic gelezen over een issue met het niet loskomen van de laadkabel en een geluid. Toen niet gelezen of er een oorzaak gevonden werd.

Vandaag belde mijn vriendin dat ze de laadkabel aan de voertuigzijde niet loskreeg aan de voertuigzijde.
Laden beëindigd met de laadpas. Voertuig uit (op alle reeds aangehaalde manieren) hielp niet. Knop links van stuur met "autokabel" ook meermaals geprobeerd maar hielp ook niet.

Uiteindelijk is het toch gelukt (maar door van alles te proberen wist ze niet meer precies hoe. Wel dat er een waarschuwingssignaal bleef zoemen maar zonder info op het dashboard.

Ik denk nu dat ik dit heb kunnen reproduceren.

Al van bij de levering sluit het kofferdeksel niet goed. Het grappig is zelfs dat de auto geleverd werd en 2 weken in een hangar stond voor we hem gingen ophalen. De dealer is hem toen moeten komen ophalen wegens volledig "dood". Bleek de accu plat (koffer niet goed dicht en door brandend kofferlampje accu leeggetrokken).

De kofferklep sluit wel maar je moet er een goede duw tegen geven of hij blijft open (zonder dat je dit visueel kan vaststellen). Meestal merk je dat wel op het dasboard door de rode grafische oplichting van het kofferdeksel op het display.

Maar nu heb ik ontdekt dat er een "stand" is dat de kofferklep zo ver dicht is dat je het niet visueel ziet en het rode waarschuwinglicht op het display ook niet meer oplicht maar de kofferklep niet "echt" gesloten is.
Als je in deze stand (hebben het na een maand gebruik ook maar toevallig voor de eerste keer voorgehad) de Kona uitschakelt gaan alle lichtjes op het dashboard uit (zodat het in eerste instantie er uitziet of de EV uitgeschakeld is. Maar dan gaat het geluidsignaal af (waarbij je geen waarschuwingen ziet op het display (en je je gek zoekt wat er aan de hand is als je niet aan die klep denkt).
In die stand kan je idd de laadkabel ook niet uit de laadpoort aan de EV zijde halen (waarschijnlijk omdat de software denkt dat de EV niet "uit" staat.
Klinkt een beetje raar maar ik heb het zo 3x kunnen reproduceren. Lijkt ook niets aan als je het thuis rustig kunt uitvlooien maar op een openbare parking (in de regen) lijkt het me niet evident om aan die kofferklep te denken.

Samengevat: als je de laad kabel niet op de normale manieren kan onlocken denk er dan eens aan om de kofferklep een goede duw te geven en dan de EV terug uit te schakelen. Kan misschien helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:56:
[...]

Inderdaad. Lijkt me erg handig om je laadkabel in op te bergen. Nu ligt hij ofwel in de weg tussen voor- en achterzetels, neemt hij plaats in in de kofferruimte of moet je de koffer leeg maken om bij de ligplaats onder de kofferruimte te kunnen komen. Allemaal niet onoverkomelijk maar zo'n laadruimte onder de motorkap (waar eigenlijk plaats genoeg is) leek me logischer.
De kabel telkens in de hoes proppen heb ik al lang opgegeven. :)
https://www.google.com/se...219#imgrc=XbnzWah3lO2TeM:

Juiste maatje plastic bak kopen bij de action ofzo en je hebt een frunk voor de kabel. Die plastic plaat onder de motorkap zit er voor esthetische blik.

Oh zie nu dat iemand anders dit al had gehint..

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:17:
Ik heb (een maand of twee terug?) ergens in het topic gelezen over een issue met het niet loskomen van de laadkabel en een geluid. Toen niet gelezen of er een oorzaak gevonden werd.

Vandaag belde mijn vriendin dat ze de laadkabel aan de voertuigzijde niet loskreeg aan de voertuigzijde.
Laden beëindigd met de laadpas. Voertuig uit (op alle reeds aangehaalde manieren) hielp niet. Knop links van stuur met "autokabel" ook meermaals geprobeerd maar hielp ook niet.

Uiteindelijk is het toch gelukt (maar door van alles te proberen wist ze niet meer precies hoe. Wel dat er een waarschuwingssignaal bleef zoemen maar zonder info op het dashboard.

Al van bij de levering sluit het kofferdeksel niet goed. Het grappig is zelfs dat de auto geleverd werd en 2 weken in een hangar stond voor we hem gingen ophalen. De dealer is hem toen moeten komen ophalen wegens volledig "dood". Bleek de accu plat (koffer niet goed dicht en door brandend kofferlampje accu leeggetrokken).

De kofferklep sluit wel maar je moet er een goede duw tegen geven of hij blijft open (zonder dat je dit visueel kan vaststellen). Meestal merk je dat wel op het dasboard door de rode grafische oplichting van het kofferdeksel op het display.

Maar nu heb ik ontdekt dat er een "stand" is dat de kofferklep zo ver dicht is dat je het niet visueel ziet en het rode waarschuwinglicht op het display ook niet meer oplicht maar de kofferklep niet "echt" gesloten is.
Als je in deze stand (hebben het na een maand gebruik ook maar toevallig voor de eerste keer voorgehad) de Kona uitschakelt gaan alle lichtjes op het dashboard uit (zodat het in eerste instantie er uitziet of de EV uitgeschakeld is. Maar dan gaat het geluidsignaal af (waarbij je geen waarschuwingen ziet op het display (en je je gek zoekt wat er aan de hand is als je niet aan die klep denkt).
In die stand kan je idd de laadkabel ook niet uit de laadpoort aan de EV zijde halen (waarschijnlijk omdat de software denkt dat de EV niet "uit" staat.
Klinkt een beetje raar maar ik heb het zo 3x kunnen reproduceren. Lijkt ook niets aan als je het thuis rustig kunt uitvlooien maar op een openbare parking (in de regen) lijkt het me niet evident om aan die kofferklep te denken.

Samengevat: als je de laad kabel niet op de normale manieren kan onlocken denk er dan eens aan om de kofferklep een goede duw te geven en dan de EV terug uit te schakelen. Kan misschien helpen.
Had ook al eens iemand eerder in het forum gehoord die een stilvallende kona heeft gehad na een paar honderd meter rijden omdat er iets vervoerd werd van de bouwmarkt terwijl de achterklep een beetje openstaat. Zijn hier al anderen tegenaan gelopen? En is de desbetreffende kofferbak schakelaar eenvoudig te overbruggen om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik zou het wel willen, maar zo onhandig dat je altijd van binnen de auto dat moet openen.
Hoe zit dat eigenlijk bij Tesla? Kan je dat ‘langs buiten’ openen?
(sorry, geen zin om zelf te zoeken O-) )

[ Voor 39% gewijzigd door 3_s op 14-05-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
3_s schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:17:
Ik zou het wel willen, maar zo onhandig dat je altijd van binnen de auto dat moet openen.
Ik denk dat dit eigenlijk alleen een handige optie is als je die laadkabel sporadisch een keer nodig hebt voor publiek laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Electrons schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:21:
[...]

https://www.google.com/se...219#imgrc=XbnzWah3lO2TeM:

Juiste maatje plastic bak kopen bij de action ofzo en je hebt een frunk voor de kabel. Die plastic plaat onder de motorkap zit er voor esthetische blik.

Oh zie nu dat iemand anders dit al had gehint..
Wordt het niet warm daar en gaat dat plastic niet smelten????

Moet toch maar aan een dakkoffer denken helaas. Is degene die hyundai verkoopt als accessoire goed, of heeft iemand een beter alternatief?

Verder erg blij met mijn Kona tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
3_s schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:17:
Ik zie het probleem niet. Trek je voor het uitstappen gewoon aan de hendel langs je knie. Wat is daar onhandig of inspannend aan?
Anders stap je uit en moet je ook nog een portier openen en in de koffer gaan rommelen of nog eens een klep onderaan de koffer openen. Of zoals jij voorstelt, buiten de auto aan een hendel trekken.
ps. Bij de Tesla3 zal je ook zelf wat moeten knutselen :)
YouTube: Model 3 Automatic Frunk #Tesla Poppin Frunks
YouTube: Tesla Automatic Trunk Model 3
YouTube: Model 3 Auto Frunk Struts Update - 5 Months later

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mierenfokker schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:26:
[...]
Wordt het niet warm daar en gaat dat plastic niet smelten????
Er zit nu toch ook al een (volkomen overbodig) plastic sierdeksel over de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:46:
[...]

Er zit nu toch ook al een (volkomen overbodig) plastic sierdeksel over de motor.
Oh sorry had nog niet zo onder de motorkap gekeken. Ga ik deze week eens doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Electrons zoals ik, dus. Minder dan een keer per week, zelfs.
@IvoB2 dat is ook waar, zeker voor die enkele keer.

Nu het nog durven :o .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Electrons schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Ik denk dat dit eigenlijk alleen een handige optie is als je die laadkabel sporadisch een keer nodig hebt voor publiek laden.
Zoals ik want de thuislaadpaal heeft een vaste kabel.
En tegen dat het weer omslaat (nog nooit bij regen moeten laden dus nog steeds een zuivere laadkabel).
Lijkt me wel handig als je de kabel zo vooraan in de bak kan gooien (en daar ook een paar handschoenen in hebt liggen). De plastic bak lijkt me zo geen probleem. Eens uitvlooien hoe je deze kan vastzetten zonder al te veel geboor en geschroef.
En durven? :) Vooraf, na een lange zomerse rit, even aan de motor voelen hoe warm hij effectief wordt.
Of beter, heb nog wel ergens een thermometer met sensor liggen, even bevestigen aan de motorplaat en meten is weten. ;)
De temperatuurmeter op het display heb ik nog niet zien oplopen. :)

Lijkt me geen issue gezien de frunk in de Tesla 3 van kunststof is gemaakt en het volledige motorcompartiment afsluit.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDayOff
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03 22:17
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Wij hebben alleen nog maar een EV (als auto). Maar wel nog twee ICE motoren.
Voor de funverplaatsingen (o.a. vakantie) nemen we meestal de motor. Veel minder laadruimte (hoe compact te pakken weten we dus wel ;) ) maar onbeperkte range.
Onbeperkte range? Rijden die o zuurstof dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
Electrons schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:22:
[...]

Dan val ik straks af helaas ;-) Vroeg mij nog af zou het nog uitmaken dat je de motorkap in zo een situatie veel vaker gaat gebruiken? Kan mij voorstellen dat die wordt ontworpen op een stuk minder scharnier bewegingen dan normale autodeuren zeg maar. Of je dat al tijdens de lease periode merkt is denk ik wel twijfelachtig.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronalddeno
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02-2022
IvoB2 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:17:

Ik heb ook al eens met een lege accu gestaan door een niet goed sluitende kofferklep. De dealer heeft dit gefixt. De klep sluit nu stukken makkelijker/beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MrDayOff schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 05:35:
[...]

Onbeperkte range? Rijden die o zuurstof dan?
Deels maar niet volledig (is een verbrandingsmotor :P ) Was het maar waar. :)
Correctie: een veel grotere range die bijna overal in no time kan aangevuld worden.
(en neen, we rijden tijdens onze vakantie met de motor niet op plaatsen waar je van laadpaal naar laadpaal kan rijden :) )

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-05-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronalddeno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:41:
[...]

Ik heb ook al eens met een lege accu gestaan door een niet goed sluitende kofferklep. De dealer heeft dit gefixt. De klep sluit nu stukken makkelijker/beter.
Duidelijk dus een issue. Ik heb voor alle zekerheid maar de optie batterij bijladen via accu toestaan geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Banjy schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:02:
[...]

Dan val ik straks af helaas ;-) Vroeg mij nog af zou het nog uitmaken dat je de motorkap in zo een situatie veel vaker gaat gebruiken? Kan mij voorstellen dat die wordt ontworpen op een stuk minder scharnier bewegingen dan normale autodeuren zeg maar. Of je dat al tijdens de lease periode merkt is denk ik wel twijfelachtig.
Denk dat zo'n simpel scharnier van de motorklep meer aankan dan zo'n pompje van de kofferklep.
En so what, Huyndai geeft langer garantie dan dat ik van plan ben te rijden met de Kona EV. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1118231

Goedemiddag,
Direct nadat we de Kona opgehaald hebben bij de dealer naar Xenos gereden en plastic bak gekocht voor de laadkabel. Wat doekjes en andere spulletjes erin en met klitteband staat het zo vast als een huis in de achterbak.
En we gaan 26 mei op vakantie naar Polen. Hopelijk goed voorbereid qua laadpalen onderweg. We rijden maximaal 600 km per dag. Voor Polen de Greenway pas aangevraagd en ontvangen. Hotels in totaal 5 zoveel mogelijk met laadpaal geboekt via Booking.com. Heb alle mogelijke laad apps op de telefoon staan en 5 laadpassen bij me. Als we terug zijn laat ik weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Banjy schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:02:
[...]

Scharnier geen probleem. Alleen voor gebruiksgemak zou je nog een aftermarket setje gasveren kunnen monteren onder de motorkap. De montagegaten zitten al er al. Dan gaat deze gemakkelijk open en dicht met 1 hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 23:04

elmo1

Kona Electric jan-2019

IvoB2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Duidelijk dus een issue. Ik heb voor alle zekerheid maar de optie batterij bijladen via accu toestaan geactiveerd.
Via het instellingen menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 257719

Anoniem: 1118231 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:09:
Goedemiddag,
Direct nadat we de Kona opgehaald hebben bij de dealer naar Xenos gereden en plastic bak gekocht voor de laadkabel. Wat doekjes en andere spulletjes erin en met klitteband staat het zo vast als een huis in de achterbak.
En we gaan 26 mei op vakantie naar Polen. Hopelijk goed voorbereid qua laadpalen onderweg. We rijden maximaal 600 km per dag. Voor Polen de Greenway pas aangevraagd en ontvangen. Hotels in totaal 5 zoveel mogelijk met laadpaal geboekt via Booking.com. Heb alle mogelijke laad apps op de telefoon staan en 5 laadpassen bij me. Als we terug zijn laat ik weten hoe het is gegaan.
Prachtig land, veel plezier. Benieuwd hoe de trip bevalt met de Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronalddeno
IvoB2 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Helaas werkt dit niet. Bij mij was deze optie ook geactiveerd. Wat het precies doet is mij niet duidelijk, maar er staat in het boekje: "De Hulpaccu laadfunctie + functie kan niet voorkomen dat de accu ontladen raakt als de accu beschadigd of versleten is (snap ik..), gebruikt wordt als voedingsbron of als er niet-goedgekeurde elektronische apparatuur wordt gebruikt".

Ik mijn geval bleef het interieurlampje branden, omdat de achterklep niet goed sloot. Dus de accu werd gebruikt als voedingsbron voor dat lampje ??
Er staat ook iets in het boekje over max. 20 minuten.
Dus vertrouw niet op deze instelling !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lampje vervangen door led dus :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
elmo1 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:41:
[...]

Via het instellingen menu?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronalddeno schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:21:
[...]

Helaas werkt dit niet. Bij mij was deze optie ook geactiveerd. Wat het precies doet is mij niet duidelijk, maar er staat in het boekje: "De Hulpaccu laadfunctie + functie kan niet voorkomen dat de accu ontladen raakt als de accu beschadigd of versleten is (snap ik..), gebruikt wordt als voedingsbron of als er niet-goedgekeurde elektronische apparatuur wordt gebruikt".

Ik mijn geval bleef het interieurlampje branden, omdat de achterklep niet goed sloot. Dus de accu werd gebruikt als voedingsbron voor dat lampje ??
Er staat ook iets in het boekje over max. 20 minuten.
Dus vertrouw niet op deze instelling !
Thx. Benieuwd wat die optie dan eigenlijk wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:34:
Lampje vervangen door led dus :)
Dat is een optie. Of een goed sluitende koffer afleveren. :)
Nu ik ga geen kosten doen aan een tijdelijke vervangwagen.
Gezien ik het (klein) probleem nu ken kan ik er ook rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-02 16:28
Is iemand met zijn Kona al eens naar Frankrijk geweest ?
Ik ken de probleemverhalen van vorig jaar van een Ioniq met de Corri-door laders en vroeg me af of er met de Kona en deze laders vergelijkbare problemen te verwachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:53
De kofferbaksluiting vind ik ook niet zo lekker werken. Heb nu al meerdere keren gehad dat ie niet goed dicht bleek te zijn wanneer ik weg wilde rijden. Ben ook een beetje verwend met de automatische kofferbak van de Opel van mijn man. Je hoeft alleen een knopje te drukken en hij gaat vanzelf open of weer dicht. Zelfs je voet 'swipen' onder de bumper werkt. Mogen ze ook wel in de Kona inbouwen. Gebruikersprofielen voor de zitting, HUD en displaysetting zou ook wel heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Hamkaaz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:10:
De kofferbaksluiting vind ik ook niet zo lekker werken. Heb nu al meerdere keren gehad dat ie niet goed dicht bleek te zijn wanneer ik weg wilde rijden. Ben ook een beetje verwend met de automatische kofferbak van de Opel van mijn man. Je hoeft alleen een knopje te drukken en hij gaat vanzelf open of weer dicht. Zelfs je voet 'swipen' onder de bumper werkt. Mogen ze ook wel in de Kona inbouwen. Gebruikersprofielen voor de zitting, HUD en displaysetting zou ook wel heel fijn zijn.
UHm... je weet dat er een HUD is voor de kona? Zit gewoon in het premium pakket. Wat bedoel je met displaysetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Khayma schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:35:
[...]

UHm... je weet dat er een HUD is voor de kona? Zit gewoon in het premium pakket. Wat bedoel je met displaysetting?
Ik gok een gebruikersprofiel zodat als je langere/kortere partner rijdt de HUD meteen goed wordt afgesteld.
En je niet en stoel en buitenspiegels en HUD, en.. allemaal steeds met de hand moet verzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-05-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hamkaaz schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:10:
Op een automatische kofferklep zit ik niet te wachten (ben de ellende met de elektrische kofferklep van mijn laatste Opel nog niet te boven :( ), gewoon in alle gevallen goed sluiten zou al helpen. :)

Zoals gezegd, HUD is in een Kona toch geen probleem?

De afwezigheid van geheugen voor de bestuurderszetel was één van de redenen om uit te wijken naar een e-Niro (maar die heeft dan weer geen HUD, het is dus altijd wel iets :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:40:
[...]

Ik gok een gebruikersprofiel zodat als je langere/kortere partner rijdt de HUD meteen goed wordt afgesteld.
Zou idd leuk zijn. Wij hebben, na wat geëexperimenteer, wel één vaste instelling gevonden die voor beiden past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik moet ook dikwijls de koffer opnieuw dichtdoen. Best wel vervelend.
Automatische koffer is ook wel handig, maar niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:42:
[...]

Zou idd leuk zijn. Wij hebben, na wat geëexperimenteer, wel één vaste instelling gevonden die voor beiden past.
Wat is het geworden? Viltstift streepjes zetten op de middenconsole om te zien hoe ver je de elektrische verstelling moet indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
3_s schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:45:
Ik moet ook dikwijls de koffer opnieuw dichtdoen. Best wel vervelend.
Automatische koffer is ook wel handig, maar niet echt nodig.
Nokt die auto met wegrijden dan als de kofferklep niet goed dicht zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Electrons schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:56:
[...]

Wat is het geworden? Viltstift streepjes zetten op de middenconsole om te zien hoe ver je de elektrische verstelling moet indrukken.
Nee hoor ;) .
Mijn vriendin (welke 8 cm kleiner is) houdt van een "keukenstoel" instelling (hoog, kaarsrechte leunig en knieën bijna onder dashboard 8)7 ) en ikzelf van een sportievere bestuurdersinstelling (laag bij de vloer, zo ver mogelijk achteruit en rugleuning lichtjes gekanteld, de "Johnny" instelling dus :+ ).
Bij normale instelling (dus "in de verte) van de karakters zag dan één van beiden steeds niets. Na wat experimenteren en compromissen sluiten een instelling gevonden waarbij we steeds de karakters zien zonder de HUD telkens te moeten instellen. Ik zie de karakters dan wel half op de motorkap ipv "voor de auto" maar het zij zo.
Keuzeinstelling volgens bestuurder (gelijktijdig met spiegels en rijdersstoel zoals in de e-Niro, die dan weer geen HUD heeft) was dus wel handiger. Of het optimum: instelbare persoonlijke sleutel die alle ingesteld profielen individueel onthoudt. Maar daar is waarschijnlijk voor deze klasse een beetje van het goede teveel gevraagd? Alhoewel, de e-Niro heeft wel geheugen voor spiegels en rijdersstoel en kost minder :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Electrons schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Nokt die auto met wegrijden dan als de kofferklep niet goed dicht zit?
Ja, die 'tuut'. En nog irritant ook.
Precies of die heeft niet graag dat je met een open koffer rijdt :).

Hier ook ergens gelezen dat iemand niet kon verder rijden zolang het koffer open stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Thx. Benieuwd wat die optie dan eigenlijk wel doet?
Die instelling zorgt er voor dat (volgens mij!) eens per 2 dagen de accu wordt bijgeladen. En een lampje, gecombineerd met een kleine 12 V accu, groter is namelijk niet nodig, je hoeft er geen motor mee te starten trekt die accu dus blijkbaar binnen die tijd leeg.

Het is een bijzonder zinvolle optie voor een auto die wat langer stil staat, maar dan moet je als gebruiker natuurlijk wel er voor zorgen dat alle gebruikers uitgeschakeld zijn. :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, maar de auto moet dan wel zo zijn ingesteld datje het als gebruiker merkt dat er iets "mis" is of niet goed afgesloten.
Bij ons was de startaccu al leeg bij aflevering.
1. Op het oog zie je niet dat de koffer niet goed is afgesloten.
2. Dan heb je de normale stand (geluid + display dat aangeeft welke deur niet goed is afgesloten => geen probleem).
3. Dan heb je 2 toestanden die voor de problemen zorgen:
a. Geen display maar wel waarschuwingsgeluid: als je het euvel de eerste keer tegenkomt zoek je je een ongeluk om te weten wat er aan de hand is => je hoort de "tuut" dat er iets mis is maar ziet niet wat.
b. Noch display, noch geluid maar koffer is niet volledig afgesloten => dat zorgt dus voor een leeglopende accu.
ps. Binnenverlichting blijft wel branden en dat zie je uiteraard. Maar dat doet ze in een normale situatie ook. Schakelt pas uit na een tijdje (afhankelijk van de instelling die je geactiveerd hebt).

Tot en met 3.a heb ik zelf enkele malen gereproduceerd. 3.b uiteraard niet. :)
Maar ik vermoed dat dit gebeurd is bij aflevering => dealer had EV afgeleverd in hangar op werk. Door omstandigheden pas na een tiental dagen opgehaald. Volledig "dood". Bleek startaccu. Toen viel onze euro nog niet en dachten we nog: "wie levert er nu een auto af en laat de kofferklep openstaan?". Met de issues die we erna zelf voorhadden begrijpen we het uiteraard wel.

De kofferklep sluit gewoon niet goed bij normale sluiting + de software is zo ingesteld dat hij niet altijd een dubbele waarschuwing geeft bij dit euvel.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronalddeno
Sluit de kofferklep niet lekker? Rij even langs de dealer. Bij mij sluit ie nu zoals het hoort. Problem solved..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij gelegenheid.
Elf maanden is best lang als het simpel kan opgelost worden. :)
Of, als ik het hier zo lees, gewoon wachten op een terugroepactie. >:)

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Die van mij sluit gewoon perfect. Hoef geen kracht op te zetten, laat hem gewoon dicht vallen als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is, bij ons, dus het probleem niet (of juist wel).
Je moet geen kracht zetten of te duwen om de koffer "op zicht" dicht te hebben.
Je moet af en toe eens goed duwen of met kracht dichtklappen zodat ook de software "denkt" of "weet" dat hij dicht is en geen waarschuwing geeft of een lampje de accu leegtrekt.
Moest hij op spierkracht "moeilijk sluiten" hadden we het issue ook al veel vroeger ontdekt (en was de Kona waarschijnlijk ook niet afgeleverd met een leeggetrokken batterij :) ).

Puur op zicht lijkt hij steeds volledig dicht. Alleen denkt de Kona zelf daar soms anders over. :(

Kan ook altijd dat het alleen maar voorkomt bij een bepaalde productiereeks. :)

Nu, ik maak er niet echt een punt van. Heb het alleen maar hier vermeldt zodat iemand, met een gelijkaardig probleem, weet waar te zoeken en vooral een lege batterij kan voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Heb ook veel problemen gehad met het sluiten van de kofferklep, heel leuk voor de buren waarmee we de carport (=galmbak) delen...
Had zelf al de ' draaidoppen' versteld maar zonder resulaat. Heb hem zelfs (ook uit frustratie) wel eens zo hard dichtgegooid dat ik vreesde voor de achterruit, zonder dat hij goed sloot. Toch nog maar eens langs de dealer; perfect afgesteld en al ruim 5000 km. geen enkele keer meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
  • Laatst online: 30-11-2024
Trackerfire schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:46:
[...]

Dank voor je reactie en @sander666! Maken jullie ook gebruik van de ventilatiefunctie in de stoelen? Deze is volgens mij niet aan de airco gekoppeld toch, dus pakt gewoon de lucht van binnen en blaast die door je stoel of toch de airco unit?
Geen idee of deze gekoppeld is aan de airco. Ik heb het een paar keer gebruikt en het voelt echt fris aan. Best prettig op warme dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Hmm, even een tegengeluid voor al diegene bij wie de verwachtte leverdatum flink vroeger/later werd:
Begin augustus 2018 een Kona electric premium 'pulse red metallic' besteld via Driessen Autolease.
8-8-2018: "De verwachte afleverdatum is op dit moment: 10-08-2019"
8-1-2019: "De verwachte leverdatum is nog steeds rond 10-8-2019"
20-5-2019: "De verwachte afleverdatum is nu 14 augustus"
... heel stabiel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
vanaalten schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:57:
Hmm, even een tegengeluid voor al diegene bij wie de verwachtte leverdatum flink vroeger/later werd:
Begin augustus 2018 een Kona electric premium 'pulse red metallic' besteld via Driessen Autolease.
... heel stabiel dus.
Ik heb ook een pulse red staan van eind augustus besteld. Die staat ook nu voor rond die tijd gecommuniceerd sinds kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anmax
  • Laatst online: 01-01-2021
... heel stabiel dus.
Ik ook bij Driessen besteld.
Alleen begin Maart. Driessen zei Q1. NM januari. Hoop op het laatste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

... heel stabiel dus.
Via Arval besteld op 25-07-2018
1ste leverdatum 14-04-2019
2de leverdatum 14-06-2019
de levering staat nu voor 14-08-2019 ik hoop dat het goed gaat, ik wacht op een donkere ridder met een open dakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Jhb62 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 07:57:
[...]

Via Arval besteld op 25-07-2018
1ste leverdatum 14-04-2019
2de leverdatum 14-026-2019
14-026-2019... hmmm, ik hanteer de Gregoriaanse kalender - wat gebruik jij, dat er minstens 26 maanden in een jaar zitten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
vanaalten schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:00:
[...]

14-026-2019... hmmm, ik hanteer de Gregoriaanse kalender - wat gebruik jij, dat er minstens 26 maanden in een jaar zitten? ;)
Ik ga voor het gemak maar even uit van 14-06-2019 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

vanaalten schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:00:
[...]

Die van Mars :*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notopic
  • Laatst online: 11:50
Na lang wachten is de aflevering van mijn Kona gepland voor 27 mei aanstaande. Reserveringsnummer 2019-012 (Chalk White). Besteld samen met een Kona voor een collega, reserveringsnummer 2018-1867 (Tangerine Comet). Deze is reeds afgeleverd op 2 mei.
De besteldatum is niet direct bekend (besteld via XL Lease) maar zal eind juli/begin augustus 2018 zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdelint
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-12-2021
Mijn Pulse Red - Two Tone (Phantom Black) bestelnummer 2019-0191. Eindelijk gelost in de haven van Rotterdam op 8 mei 2019.
Afleverdatum nog onbekend (aldus Hyundai), omdat de zwarte kleur niet af fabriek is en gespoten moet worden bij ASW Waddinxveen. Volgens de Hyundai dealer hebben ze bij ASW een achterstand van 4-5 weken.
Dus een auto staat 1,5 maand op de boot en kan dan niet op tijd ingepland worden om redelijk snel na aankomst te spuiten. Bijzonder.....

Nagekomen opmerking.
ASW Waddinxveen gebeld. Zij hebben absoluut géén achterstand en mijn auto (ik weet het chassisnummer) wel op de lijst staan maar nog niet gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door tdelint op 21-05-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 04-04-2021
robertvg schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:43:
Is iemand met zijn Kona al eens naar Frankrijk geweest ?
Ik ken de probleemverhalen van vorig jaar van een Ioniq met de Corri-door laders en vroeg me af of er met de Kona en deze laders vergelijkbare problemen te verwachten zijn.
Ik ga over een week of 3 ook naar Frankrijk, ben dus ook benieuwd of de Corri-door laders netjes werken. Zou met de TNM pas moeten werken voor zover ik begrepen heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:24
IVIaarten schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:22:
[...]

Ik ga over een week of 3 ook naar Frankrijk, ben dus ook benieuwd of de Corri-door laders netjes werken. Zou met de TNM pas moeten werken voor zover ik begrepen heb?
Ik ga volgende week naar Zuid Frankrijk. De Ionity laders schieten als paddestoelen uit de grond, ABRP geeft er twee aan waar ik moet laden onderweg. Ook een of twee corri-doors. Zal de ervaring delen. Heb een TNM pas en voor de zekerheid Telekom en Maingau mee.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdelint
IVIaarten schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:22:
[...]

Ik hoorde zaterdag een horror verhaal van iemand die met zijn Kia Niro in Frankrijk helemaal leeg kwam te staan.
De samenvatting
Op drie achtereenvolgende plaatsen (aan zijn planning lag het niet) langs de rijksweg omgeving Arras defecte laadpalen.
Bij de derde laadplaats aangekomen had hij nog 20 km actieradius.
Bij het pompstation mocht hij niet even aan een gewoon stopcontact.
Langs de Franse rijksweg mag je alleen gebruik maken van een sleepdienst die in dat rayon de vergunning heeft.
Uiteindelijk 's-nachts naar Arras gesleept op het plein voor het gemeentehuis.
In Arras blijken de palen onder lokaal beheer. In het weekend een account aanmaken en een pasje regelen was onmogelijk.
De nacht verder in de auto doorgebracht, want een hotelkamer was op dat tijdstip niet meer te regelen.
De volgende dag een hotel gevonden en via die receptie uiteindelijk een lokale Kia dealer gevonden die bleek een laadpaal te hebben. Na bemiddeling van KIA Nederland mocht daar op maandag geladen worden. Dus weer een sleepdienst in de arm genomen om de wagen daar naar toe te brengen.
Uiteindelijk op maandagavond terug in Nederland en een flink stuk armer.
Viva La France!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben benieuwd of ie meteen de Kia pechhulp heeft gebeld, die bieden je deze service (slepen, hotel, evt vervangend vervoer) allemaal kosteloos als je ergens onverhoopt leeg komt te staan (volgens mijn dealer althans):
https://www.kia.com/nl/se...internationale-wegenhulp/

Wel sterk verhaal dat je alleen maar een lokale pas kunt gebruiken. Eerste wat ik vind is http://p.passpass.fr waar je via je mobieltje kunt betalen? Naja, je moet dan behoorlijk tech-savy zijn om je te redden (zoeken op diverse apps/sites, omgaan met apps, online creditcard betaling etc).

Maar dit is wel zo'n horrorverhaal en reden dat ik Frankrijk nog even mijd totdat het roaming en centraal kunnen inzien van laadpaalstatus allemaal wat beter geregeld is (dat moet de EU afdwingen vrees ik).

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-05-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdelint
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:17:
Ben benieuwd of ie meteen de Kia pechhulp heeft gebeld, die bieden je deze service (slepen, hotel, evt vervangend vervoer) allemaal kosteloos als je ergens onverhoopt leeg komt te staan (volgens mijn dealer althans):
https://www.kia.com/nl/se...internationale-wegenhulp/
Dat was zijn eerste telefoontje. Maar langs de Fransje rijksweg kunnen ze niets voor je doen.
Zorg bij problemen in Frankrijk dat je van de snelweg af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Goed om in de gaten te houden, er zijn daar veel minder afritten dan hier.
Met een (bijna) lege accu is secundair rijden sowieso een goed idee ;)
Langzamer = meer bereik en meer stopcontacten in de buurt.
Mijn ervaring met Frankrijk is dat als je eerst even stuntelt met je schoolfrans voordat je op Duits/Engels overgaat je best wat voor elkaar kunt krijgen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214092

Weet iemand hoe je de LIVE services aan de praat krijgt ? Ik krijg de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden en dat ik mijn dealer moet contacteren. Via verschillende (WIFI) internet verbindingen geprobeerd maar melding blijft hetzelfde.

De dealer heeft het 1 keer dezelfde klacht gehad en is er een week mee bezig geweest, uiteindelijk werkte het uit zich zelf.

Dat lijkt me onzin, het lijkt me meer dat de ID of username van het infotainment systeem in de lijst komt te staan van geautoriseerde gebruikers.

Maar wie kan ik daar op aanspreken zodat ik niet op een "harry Potter" momentje moet gaan wachten ?

Al vast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 22:08

Url

rechargingshow.com

Hier staat van de zomer een weekend normandie op de planning. Ben benieuwd hoe dat gaat. Plan is toch echt om met de Kona daar heen te gaan. Volgens mij moet ik met een NewMotion en Charmap pas overal wel komen.

Maar dit is niet het eerste horror verhaal dat ik lees over Frankrijk en EV...

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

Net de dealer aan de lijn gehad, de Kona komt in juli i.p.v. augustus. Een keer goed nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdelint
Jhb62 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:21:
Net de dealer aan de lijn gehad, de Kona komt in juli i.p.v. augustus. Een keer goed nieuws
Dat is een heerlijk idee!
De mijne zou in juli worden geleverd en staat al vanaf 7 mei op de kade in Rotterdam.
Dealer kan nog niet zeggen wanneer hij wordt getransporteerd.
Dus tussen aankomst en aflevering kan zomaar ook weer een paar weken zitten, hou daar wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhb62

Jhb62

Kona 14/06/2019

tdelint schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:31:
[...]

Dat is een heerlijk idee!
De mijne zou in juli worden geleverd en staat al vanaf 7 mei op de kade in Rotterdam.
Dealer kan nog niet zeggen wanneer hij wordt getransporteerd.
Dus tussen aankomst en aflevering kan zomaar ook weer een paar weken zitten, hou daar wel rekening mee.
We wachten af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:06
Trackerfire schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 00:51:
[...]

Ik ga volgende week naar Zuid Frankrijk. De Ionity laders schieten als paddestoelen uit de grond, ABRP geeft er twee aan waar ik moet laden onderweg. Ook een of twee corri-doors. Zal de ervaring delen. Heb een TNM pas en voor de zekerheid Telekom en Maingau mee.
@Trackerfire @IVIaarten Ik zou zoveel mogelijk Ionity laders pakken, altijd beschikbaar en stuk betrouwbaarder dan die Corri-Door laders. Mocht je ze toch nodig hebben, check dan even de live status en comments op ChargeMap of die het ook echt doet.

Daarnaast houdt er rekening mee dat die Corri-Door laders niet meer leveren dan 30 á 35 kW. Dus ga daar niet helemaal volladen anders sta je gewoon 2 uur plus met je Kona.. Ik weet niet van waar in Nederland en of je naar de atlantische kust gaat of Cote 'd Azur. Maar in het laatste geval, overweeg een route via Duitsland en dan bij Mulhouse de grens over. In Duitsland heb je meer 100+ kW palen en zijn ze betrouwbaarder. Daarnaast bespaar je dan heel veel tolgeld voor het eerste stuk Frankrijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Laatst online: 04-04-2021
Davidshadow13 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:54:
[...] Ik weet niet van waar in Nederland en of je naar de atlantische kust gaat of Cote 'd Azur. Maar in het laatste geval, overweeg een route via Duitsland en dan bij Mulhouse de grens over. In Duitsland heb je meer 100+ kW palen en zijn ze betrouwbaarder. Daarnaast bespaar je dan heel veel tolgeld voor het eerste stuk Frankrijk.
vanaf randstand naar net onder Parijs, Duitsland dus niet echt een optie, maar ik ga prio zetten op Ionity ipv Corri-door. Dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fugitive1977
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02 16:30
Anoniem: 1214092 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:51:
Weet iemand hoe je de LIVE services aan de praat krijgt ? Ik krijg de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden en dat ik mijn dealer moet contacteren. Via verschillende (WIFI) internet verbindingen geprobeerd maar melding blijft hetzelfde.

De dealer heeft het 1 keer dezelfde klacht gehad en is er een week mee bezig geweest, uiteindelijk werkte het uit zich zelf.

Dat lijkt me onzin, het lijkt me meer dat de ID of username van het infotainment systeem in de lijst komt te staan van geautoriseerde gebruikers.

Maar wie kan ik daar op aanspreken zodat ik niet op een "harry Potter" momentje moet gaan wachten ?

Al vast bedankt voor de hulp.
Ik gebruik MacroDroid op mijn (Android) telefoon om de WiFi hotspot aan en uit te zetten zodra de Bluetooth van de auto wordt gekoppeld of verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob76
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03-2024
Hoe zijn jullie ervaringen in Frankrijk met laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als de Kona EV:
- Aan een openbare laadpaal hangt waarbij laden geactiveerd is met een laadpas,
- De autolock van de laadkabel NIET geactiveerd is (tegen diefstal van de kabel).
- Je de laadsessie beëindgd aan de laadpaal (overwegend Allego) met dezelfde laadpas

Is er dan niet de mogelijkheid dat je na beëindigen van de laadsessie 10 seconden tijd hebt om de kabel uit de auto te halen zonder dit te doen via het activeren van de autolock functie?

Het staat me voor (maar nu ben ik niet meer zeker) dat ik dit bij de eerste laadsessies zo kon doen.
Maar de laatste weken (3-tal laadsessies) krijg ik de laadkabel allen uit de laadpaal maar kan ik hem alleen nog uit de laadpoort van de auto halen via de autolock knop links van het stuur.
Heb al het volgende uitgeprobeerd:
- eerst ontkoppelen aan laadpaal dan(trachten) aan auto
- eerst (trachten te) ontkoppelen aan auto dan aan laadpaal
- dit steeds zo vlug mogelijk (zeker binnen de 10 sec).
Maar dit lukt me niet meer.
- Kan dit alleen maar via de ontgrendelknop en herinner ik me dit dus verkeerd?
- Hou ik een verkeerde volgorde van ontkoppelen aan of vergeet ik iets?
- Fout in de software.

ps. na beëindigen laadsessie en ontkoppelen aan paal wordt de led ring rond de laadpoort wel groen en de balkjes rechts van de laadpaal worden ook groen (twee tot drie balkjes).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 28-05-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Volgorde is toch:

- laadsessie beëindigen aan laadpaal
- kabel uit laadpaal
- ontgrendel kabel met dubbele druk op knop afstandsbediening (dat zou alleen nodig zijn als anti-diefstal aan staat)
- verwijder kabel

? (Heb nog geen Kona dus kan het niet testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Hyundai Nederland is niet echt gefocused op klant, kreeg net bevestigd dat de eerste beurt van 68,- even verhoogd is naar 173,-!!!

Bizar, de auto bevalt prima, maar die fratsen van prijsverhogingen vind ik niet echt klantenbindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En wat doen ze dan voor die 173 euro? Nieuwe gouden randjes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

daemonix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:37:
Goede vraag die had ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ze zijn toch echt verplicht te specificeren wat voor onderhoud ze plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:07
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:53:
Volgorde is toch:

- ontgrendel kabel met dubbele druk op knop afstandsbediening (dat zou alleen nodig zijn als anti-diefstal aan staat)
Dat punt is mij volledig ontgaan (en heb ik zeker in het verleden ook nooit toepgepast).

Zal dit volgende keer eens proberen.
Is dit dan een dubbele druk op de knop "openen portieren" van de afstandsbediening?

In elk geval bedankt voor de tip.

ps. als anti-diefstal niet aanstaat is er uiteraard geen probleem. Zo ontgrendel ik hem nu ook, door deze na
laadsessie de de-activeren. Maar als hij na beëindigen laadsessie met laadpas niet automatisch loskomt en ik toch een extra handeling met de afstandsbediening moet doen kan ik het net zo goed met de lockknop blijven doen. ;) Dan weet ik tenminste dat er geen fout in het systeem zit en het zo bedoeld is.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 28-05-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Laatst online: 09:53
Mijn volgorde (ik heb autolock aan):

-Laadsessie stoppen mbv tag, wachten op groen.
-Kabel uit laadpaal trekken.
-Op afstandbediening op ontgrendelknop drukken.
-Paar seconden wachten.
-Kabel uit stopcontact auto trekken.
-Kabel opbergen onder laadvloer vd kofferbak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1118231

Bericht vanuit Swidnica Polen. Geweldige heenreis, laden bij van der valk in Melle door naar Maagdenburg, laden (slow) hele nacht bij hotel. Dan naar Swidnica in Polen. Twee stops bij snellader Maingau pas gebruikt. 20.9 kw voor 4.14 en 21.9 kw voor 4.38. Nu met de laadkabel aan het laden via de gewone stekker bij het hotel. Lekker de hele nacht bezig. Maar gaat prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
daemonix schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:37:
Verdienmodellen klappen in elkaar. Overheid gaat na nog een aantal jaar subsidie pompen ook heavy belastinggeld uit de EV markt terug halen op elke denkbare manier. Er moet nu eenmaal een basis sloot aan geld binnenkomen en elk jaar een beetje erg meer. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Mar.tin schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:16:
Is het niet zo dat je dan ook weer een jaar pechhulp erbij hebt oid? In tegenstelling tot de beurt van €68?
Reden was dat het veel te goedkoop was met de updates en zo en dat er geld bij moest... Dus daarom maar de prijs meer dan verdubbelen.

En pechhulp regel ik wel zelf als ze hier zoveel voor vragen ;w maar dat hebben ze niet als reden opgegeven.

Zou zeggen allemaal klagen via Social media.

[ Voor 12% gewijzigd door elmo1 op 29-05-2019 08:21 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 138 Laatste