Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:25
XanderDrake schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:36:
Vandaag moest mijn Kona MY2020 naar de dealer voor een grote beurt. Ik kreeg als vervangwagen een Kona SX2 MY2024, heel interessant om de twee direct te kunnen vergelijken! De dealer omschreef de SX2 als een "volwassen geworden Kona" en grotendeels ben ik het er mee eens:
Tegenwoordig ziet iedereen een grotere ruimere auto als iets positiefs. Ik vind het persoonlijk jammer dat auto’s steeds groter worden. Ik hoef wat dat betreft geen volwassen Kona. Ik heb ze allebei na elkaar gereden en dan is het eerste wat me opvalt de neus waar je tegen aan zit te kijken. Dat had ik in de Niro ook al. Vind ik nooit prettig.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:00

XanderDrake

Build the future!

hvwees schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:43:
Maar de con's, die bliepjes hebben we te denken aan Europese regelgeving, die zet ik vooraf aan elke rit uit.
Yeah dat realiseer ik mij ook. Het elke keer uitzetten vind ik toch wat irritant, zeker omdat de MY2020 daar een fysieke uit-knop heeft voor veel notificaties, die dan daadwerkelijk ook uit blijven. Het is meer de keuze tussen een occasion en een nieuw EV :)
Ik vind de HUD prettig, zeker in vergelijking met een HUD die ik eerder op een vorige auto had.
Weet dat je kan instellen wat je er wel en niet op wilt zien. Ik vermoed dus een kwestie van instellen naar persoonlijke voorkeur.
Goed om te weten. Alleen gezien de voorruit verder weg zit, blijft de HUD altijd kleiner lijkt me. Of kan je hem ook vergroten bij de SX2?
Kvibe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:51:
Tegenwoordig ziet iedereen een grotere ruimere auto als iets positiefs. Ik vind het persoonlijk jammer dat auto’s steeds groter worden. Ik hoef wat dat betreft geen volwassen Kona. Ik heb ze allebei na elkaar gereden en dan is het eerste wat me opvalt de neus waar je tegen aan zit te kijken. Dat had ik in de Niro ook al. Vind ik nooit prettig.
De SX2 is ruimer opgezet, maar qua dimensies is hij niet eens zoveel groter. 16 cm ofzo? Het zit hem vooral in de opzet van het interieur.
Bedoel je de looks van de neus of het formaat van de neus?
MarcoEV schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:45:
Volgens mij is de winst in laadtijd vooral gerealiseerd door een vlakke laadcurve tot ergens in de 60%.
Ik heb het laatst een keer in een Excel-sheet geplaatst, waarbij je met batterijverwarming nu ook in koude omstandigheden tot ongeveer 65% SoC 100kW kan halen bij de juiste laadpaal.
Dit klopt, maar als je 200+ km moet rijden (dat zijn de momenten dat ik snel laad) dan is die steile daling in laadsnelheid na de 60% SoC echt killing voor het gemiddelde tempo. Dat heb je bij de MY2020 maar ook bij de SX2. Het zal wel beter zijn voor de accu, maar ja, het is dus geen upgrade.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:08:
[...]
En je weet ook niet in hoeverre de degradatie van de bruto batterij harder is gegaan zonder in te leveren van de 100% van de gecommuniceerde 64kWh bruikbare capaciteit. In 2020 versie met 490 km WLTP zit namelijk een 67kWh batterij.
Als je op gaspedaal.nl naar een Kona zoekt vind je grote hoeveelheden met een SOH van 100%, niet 99 en nog wat, maar precies 100%. Bij de foto's staat dan een certificaat wat die SOH aanduidt.

Dus vraag ik me af, klopt dat wel, zoveel Kona's van ongeveer vijf jaar oud met zo'n hoge SOH.

https://www.gaspedaal.nl/...iteit?trefw=100%&srt=bj-a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
hvwees schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:43:
Maar de con's, die bliepjes hebben we te denken aan Europese regelgeving, die zet ik vooraf aan elke rit uit.
Hoe makkelijk is dit te doen? Kan je met 1 snelknop ofzo een gewenste selectie van checks uitzetten, of elke keer een keuzemenu door en individueel uit-tikken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

easyriider schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:06:
[...]

Als je op gaspedaal.nl naar een Kona zoekt vind je grote hoeveelheden met een SOH van 100%, niet 99 en nog wat, maar precies 100%. Bij de foto's staat dan een certificaat wat die SOH aanduidt.

Dus vraag ik me af, klopt dat wel, zoveel Kona's van ongeveer vijf jaar oud met zo'n hoge SOH.

Ja, is met de eNiro ook zo.

De batterij is overgedimensioneerd (67kWh) met een praktisch bruikbare limiet van 64 of 64,5kwh. De eerste cellen met degradatie kunnen dan worden opgevangen, zonder dat de 100% van 64kWh aangetast wordt.

Bijv de Peugeot e208: Opel corsa familie heeft die overdimensionering niet en heeft zelfs een kleinere bruikbare limiet dan de gecommuniceerde 50kWh. Die zie je dus veel ook met 90% staan na 4 a 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:18
vanaalten schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:35:
[...]

Hoe makkelijk is dit te doen? Kan je met 1 snelknop ofzo een gewenste selectie van checks uitzetten, of elke keer een keuzemenu door en individueel uit-tikken?
Ik heb onder een voorkeur knop (de knop met de ⭐) de rij hulp systemen gezet.
En vanuit daar zet ik 2 zaken uit, de snelheids irritatie en het bestuurders oplettendheid (ofzo weet niet eens hoe die functie precies heet).

Dat vind ik de meest irritante functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:57

lord_fh

PS5

Mijn kona SX2 2024 heeft af en toe weer kuren.

tot nu toe 2x:

Auto geladen op werk, ik wil wegrijden, teller cluster stottert mega en heeft vertraging, als in ik geef gas en 5 sec later (geen grap) zieje dat pas op de snelheids meter en power meter. OOk heel irritant met de cruisecontrol, want als alles 5sec vetraagd heb je geen idee wat je doet.

ook gaat dan soms het scherm ineens op zwart, met in beeld in groen "NO SIGNAL" . m.a.w. ; iets gaat er duidelijk niet goed.

Auto helemaal afsluiten en op slot en dan voor 10 min laten verhelpt het (uitzetten en meteen weer aan verhelpthet niet)

Ik kijk het even aan, als het weer gebeurd dan mag hij terug naar de dealer.

geweldig al die elektrische poespas....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
Ik zou meteen naar de dealer gaan, dit is echt geen normaal gedrag.

Lijkt op een slechte verbinding ergens waardoor de data niet lekker doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:55
hvwees schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb onder een voorkeur knop (de knop met de ⭐) de rij hulp systemen gezet.
En vanuit daar zet ik 2 zaken uit, de snelheids irritatie en het bestuurders oplettendheid (ofzo weet niet eens hoe die functie precies heet).

Dat vind ik de meest irritante functies.
Je kunt toch ook gewoon de volumeknop op de rechterzijde van het stuur lang indrukken dan worden alle meldingen (behalve aandacht) in 1x gemuted voor de rest van je reis.

Tenminste zo is het bij mij op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:14
Ronald1245 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:49:
[...]

Je kunt toch ook gewoon de volumeknop op de rechterzijde van het stuur lang indrukken dan worden alle meldingen (behalve aandacht) in 1x gemuted voor de rest van je reis.

iig die voor snelheid kan je op die manier muten.
En met een lange druk op de lane-assist knop kan je de lane keep assist uitschakelen (aanrader op 60-wegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ronald1245 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:49:
[...]

Die tip heb ik vaker gehoord, maar lijkt bij mij niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Eupeodes schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:18:
[...]
En met een lange druk op de lane-assist knop kan je de lane keep assist uitschakelen (aanrader op 60-wegen)
Dit wist ik al, maar is zeker een goede tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
easyriider schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:06:
[...]

heb je zo'n certificaat al eens van dichtbij bekenen?
duurtijd 26 sec
dat is gewoon een uitlezing... wat de BMS zegt dus.

hoe lang duurt een AVILOO - premium test? 7 dagen

het verschil zit hem in de meet methodes
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste