Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-09 18:42
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:32:
Doet de lamp het ook niet als jeje verlichting aan zet? Als bij mij de verlichting op off of auto staat is het midden stuk uit , als ik de verlichting op AAN zet, is de hele balk verlichting. (En ik rij altijd met verlichting aan dus dr balk is altijd aan bij mij)
Nee helaas mijn n-line business edition blijkt dat niet te hebben, de balk in het midden noemen ze dan de horizon-reflector ipv lamp.
Ook zit de digital key niet op mijn uitvoering helaas.

Dit zijn wel wat min puntjes op zo een prijzige auto, maar goed hij rijdt er niet minder om denk ik dan maar.

Wellicht kan iemand van jullie waar de horizon-balk wel werkt eens een foto nemen overdag als deze uit staat, zodat we het verschil kunnen zien in opbouw vd balk.
Zie hieronder die van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f89rOmrbY2LUdxNE7YqC3GlZoBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3qui0O2GP5HlXo53BFAVQqI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqY39Adj8Nnc5QLl9_csAcvz3Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9hBwgptFE8BCVBUsbOau7sa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Ronald1245 op 30-08-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Heeft de kia meer ruimte ? , range vd kona is wel groter alst goed is (ze staan ook op zelfde platform)

//edit: volgens AI:

[Afbeelding]
Ik bedoel dan wel 2e hands. Nieuwe Kona is inderdaad groter en vind ik ook wel mooier dan de Niro.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:38

lord_fh

PS5

Ronald1245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Nee helaas mijn n-line business edition blijkt dat niet te hebben, de balk in het midden noemen ze dan de horizon-reflector ipv lamp.
Ook zit de digital key niet op mijn uitvoering helaas.

Dit zijn wel wat min puntjes op zo een prijzige auto, maar goed hij rijdt er niet minder om denk ik dan maar.

Wellicht kan iemand van jullie waar de horizon-balk wel werkt eens een foto nemen overdag als deze uit staat, zodat we het verschil kunnen zien in opbouw vd balk.
Zie hieronder die van mij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGMqdx-qQVgkGE4_2ZFLwQz9MA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVvNbtOVERvaK4gNt8Mcckbv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald1245
Jij hebt de premium toch, dus ook de digital key optie onder gebruikers instellingen?

Apart toch, de led balken zien er hetzelfde uit ook van dichtbij?.

Bij mij zijn bijvoorbeeld ook de knipperlichten voor en achter gewoon gloeilamp uitvoering ipv led, de spiegels zijn wel led.
Specs zeggen “achterlicht volledig led” in de brochure maar dan gaat het dus over alleen het achterlicht niet de knipperlichten zo blijkt.

Zo zie je maar, de aanbiedingsprijs was zo scherp door dit soort details wat er dus niet inzit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald1245 op 30-08-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald1245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Jij hebt de premium toch, dus ook de digital key optie onder gebruikers instellingen?

Apart toch, de led balken zien er hetzelfde uit ook van dichtbij?.

Bij mij zijn bijvoorbeeld ook de knipperlichten voor en achter gewoon gloeilamp uitvoering ipv led, de spiegels zijn wel led.
Specs zeggen “achterlicht volledig led” in de brochure maar dan gaat het dus over alleen het achterlicht niet de knipperlichten zo blijkt.

Zo zie je maar, de aanbiedingsprijs was zo scherp door dit soort details wat er dus niet inzit.
Nee een comfort smart, maar idd wel met led lampen alles. (Geen nfc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald1245
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Nee een comfort smart, maar idd wel met led lampen alles. (Geen nfc)
Ja precies dus de n-line business die ik heb is een gestripte n-line uitvoering waarschijnlijk om bij de leaserijders het totaal bedrag omlaag te krijgen. Alleen ik kreeg hem voor een scherpe prijs omdat deze op voorraad en dus over was.

Dan had ik dus een paar duizend extra moeten uitgeven om een volledige n-line te kopen.
Soms zit het mee en soms niet zo blijkt, echter brochure is wel wat vaag hierover en waarschijnlijk bewust gedaan.

Gelukkig hoef ik dan ook niet meer naar deze verschillen te zoeken, geeft ook weer rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald1245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Ja precies dus de n-line business die ik heb is een gestripte n-line uitvoering waarschijnlijk om bij de leaserijders het totaal bedrag omlaag te krijgen. Alleen ik kreeg hem voor een scherpe prijs omdat deze op voorraad en dus over was.

Dan had ik dus een paar duizend extra moeten uitgeven om een volledige n-line te kopen.
Soms zit het mee en soms niet zo blijkt, echter brochure is wel wat vaag hierover en waarschijnlijk bewust gedaan.

Gelukkig hoef ik dan ook niet meer naar deze verschillen te zoeken, geeft ook weer rust.
Klopt, een standaard comfort smart is ook 3 of 4000 duurder (zonder lak prijs), heb je bijv. Wel verwarmd stuurwiel enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Klopt, een standaard comfort smart is ook 3 of 4000 duurder (zonder lak prijs), heb je bijv. Wel verwarmd stuurwiel enzo?
Ja voorstoelen en stuur verwarmd, maar weer geen blind spot view monitor, ik heb weer een blind spot monitor dus zonder camera als je richting aangeeft.
Wel als je uitstapt en de radar ziet wat dan geeft hij ook een alarm
En uiteraard geen HUD display.
Maar wel weer V2L

Er zijn wel heel erg veel verschillen tussen de modellen

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald1245 op 30-08-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald1245 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Ja voorstoelen en stuur verwarmd, maar weer geen blind spot view monitor, ik heb weer een blind spot monitor dus zonder camera als je richting aangeeft.
Wel als je uitstapt en de radar ziet wat dan geeft hij ook een alarm
En uiteraard geen HUD display.
Maar wel weer V2L

Er zijn wel heel erg veel verschillen tussen de modellen
Opzich valt het mee, de business editions zijn gewoon uitgeklede andere uitvoeringen om idd de fiscale waarde omlaag te halen voor de zakelijke rijder, maar daar lever je dan dus wel op in. Vaak zijn dat tijdelijke edities ook. Al met al maakt het wel veel uitvoeringen ja, maar ik zag op de website wel echt losse brochures voor business editions en normale Kona's, met ook uitgebreid wat er bij welke uitvoering opzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald1245
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

Opzich valt het mee, de business editions zijn gewoon uitgeklede andere uitvoeringen om idd de fiscale waarde omlaag te halen voor de zakelijke rijder, maar daar lever je dan dus wel op in. Vaak zijn dat tijdelijke edities ook. Al met al maakt het wel veel uitvoeringen ja, maar ik zag op de website wel echt losse brochures voor business editions en normale Kona's, met ook uitgebreid wat er bij welke uitvoering opzit.
Is een gevalletje expectations vs reality in mijn geval, hij rijdt prima en lange garantie dus komt vast goed.

Ik had nog wel hoop omdat er liefst 2 updates gedaan werden door de auto maar dit betrof nieuwe navigatie map en paar systeem zaken die verbeterd zijn aldus de beschrijving van de updates.

Ik ben al lang blij dat ik mijn lynk & co 01 heb kunnen inruilen want ik was het zat om iedere dag te moeten laden. Nu hoop ik nog maar 1x pweek te moeten laden ook dat geeft rust. 👍

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald1245 op 30-08-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Is er bij een Kona electric uit 2020 ergens te zien welke auto software versie erin zit ? Dan bedoel ik niet de navigatie en entertainment. Of is dit alleen bij een dealer te achterhalen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Vandaag een OTA geïnstalleerd, betreft een Kona EV 2024. Iemand enig idee wat de changelog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:11

elmo1

Kona Electric jan-2019

doobieters schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:23:
Vandaag een OTA geïnstalleerd, betreft een Kona EV 2024. Iemand enig idee wat de changelog is?
Bij mij hebben ze altijd aangegeven dat het woord changelog niet bestaat bij hyundai .
Waarom zou je vertellen wat er geupdate wordt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37
Eupeodes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Voor info over snelheid, navigatie en info over de rijhulpsystemen kijk ik eigenlijk altijd op de HUD, cluster gebruik ik enkel voor info over accu (percentage en bereik) en verbruiksinfo (heb eigenlijk altijd verbruik van huidige rit midden op cluster staan).

Mijn vrouw gebruikt de HUD echter nooit, vindt dat het afleidt
Inmiddels blijkt mijn vrouw vaak op mijn profiel te rijden omdat de HUD daar aan staat. Met op cluster kijken vindt ze dat ze haar ogen te veel van de weg heeft.

En ook bij mij verschijnt Google maps op iPhone nu op de HUD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kvibe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:25:
Is er een reden te bedenken waarom ik een Kona zou kiezen boven een Kia Niro Ev met meer ruimte? Prijsklasse is vergelijkbaar.
De modelupdate van de Niro heeft tot weinig echte verbeteringen geleid. De nieuwe Kona daarentegen is er wèl flink op vooruit gegaan, ook voor wat betreft ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:52
lord_fh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:47:
Is bij de comfort smart ook al, dus neem aan da op een n line ook
Ik heb nooit geweten dat er modellen zijn zonder de hele streep en prompt zie ik gisteren avond een wit exemplaar rijden met lichten aan zonder de hele streep 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Kvibe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:25:
Is er een reden te bedenken waarom ik een Kona zou kiezen boven een Kia Niro Ev met meer ruimte? Prijsklasse is vergelijkbaar.
Toen ik begin 2024 voor een nieuwe EV ging kijken heb ik de Niro ook proef gereden en overwogen.

Maar de levertijd was destijds veel te lang met 12 tot 14 maanden 😳

1 van de dingen die ik heb onthouden is dat zelfs de premium Niro geen front camera heeft.

Volgens mij is de Kona ook net iets groter dan de Niro.

Verder vind ik beide auto's mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Moet hier ook niet een apart topic van gemaakt worden net zo als bij de e-Niro en Niro EV. Verwarrend anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:22
hvwees schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 04:27:
[...]

Toen ik begin 2024 voor een nieuwe EV ging kijken heb ik de Niro ook proef gereden en overwogen.

Maar de levertijd was destijds veel te lang met 12 tot 14 maanden 😳
Dat was is 2019 ook al het probleem, Kia had een te lange levertijd anders had ik nu ook een niro gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
elmo1 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Bij mij hebben ze altijd aangegeven dat het woord changelog niet bestaat bij hyundai .
Waarom zou je vertellen wat er geupdate wordt |:(
Ik zag hem vanmorgen ook voorbij komen in de auto , maar zie er hier https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList ook niks over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Heeft iemand al eens het scherm van een my19 vervangen. Hij werkt gewoon maar hij lijkt te scheuren aan rechterkant vanhet scherm.
Is volgens mij ook een bekend probleem.

Heb dit al gevonden
LCD DISPLAY TOUCH SCREEN For 2018-2023 8inch Hyundai Kona Nav Radio 96560K4101

[ Voor 23% gewijzigd door elmo1 op 01-09-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 16:04
YouTube: Hyundai Kona Loss Of Propulsion! Failed Bearing Destroys Gearbox

Interessant video van Out of Spec Renew in de US over een stuk gedraaide GRU (en door te lang doorrijden ook de motor) incl volledige (de)montage op een Kona 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-09 11:19
Heel interessante video!
Bij de W0F-sound (Wheel of Fortune) werd soms gezegd dat je er mee kon verder rijden.

Nu blijkt het tegendeel en ook een verklaring waarom soms “versnellingsbak” en motor samen worden vervangen.

Ik denk dat het een Kona 2020 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:08
elmo1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:29:
Heeft iemand al eens het scherm van een my19 vervangen. Hij werkt gewoon maar hij lijkt te scheuren aan rechterkant vanhet scherm.
Is volgens mij ook een bekend probleem.

Heb dit al gevonden
LCD DISPLAY TOUCH SCREEN For 2018-2023 8inch Hyundai Kona Nav Radio 96560K4101
Ik ben benieuwd of je het scherm van 2020 op een 2019 kunt plaatsen (bredere scherm met knoppen onder). Op Ebay kun je voor paar 100euro een gebruikte vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19

XanderDrake

Build the future!

Crombel schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:02:
Heel interessante video!
Bij de W0F-sound (Wheel of Fortune) werd soms gezegd dat je er mee kon verder rijden.
Volgens mij was dit de standaard strekking. Geratel in de GRU betekend meer metalen stukjes vanwege het inslijten, maar dat heeft elke versnellingsbak in meer of mindere mate. Althans, dat is wat ik ervan begreep.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 16:04
Ik zag dat DTS Lopik ervaring heeft met het reviseren van de GRU en motor, vervangen van de lagers dus. Offerte opgevraagd ter indicatie maar dat komt alsnog op € 6500. Dat is niet ideaal....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 10:04
doobieters schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:23:
De QR code na de update gaat naar deze link, tekst komt overeen wat er stond bij details voordat ik de update liet starten.
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:38
Even een hele domme vraag, maar heeft de nieuwe Kona keyless entry? Of moet je altijd het knopje op de sleutel gebruiken?

Ik kan het niet echt terugvinden en ik zie verschillende antwoorden op internet bij buitenlandse modellen. Ik weet dat de premium een NFC sleutel kent, maar dat lijkt me weer compleet wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ja heeft ie.. je moet wel een knopje op je handgreep indrukken om te openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

doobieters schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:52:
Op mijn SX2 N-line 2024 niet! 1 a 2 seconden bij de deur staan en hij ontgrendelt. Mogelijk dus een verschil in uitvoering? Een ander familie lid heeft een SX2 Hybrid (2023) en die hebben inderdaad een knopje op de deurgreep.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Beta schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:36:
[...]

Op mijn SX2 N-line 2024 niet! 1 a 2 seconden bij de deur staan en hij ontgrendelt. Mogelijk dus een verschil in uitvoering? Een ander familie lid heeft een SX2 Hybrid (2023) en die hebben inderdaad een knopje op de deurgreep.
Ik kan op mijn comfort Smart wel instellen dat de achterklep vanzelf opent als ik er met de sleutel in de buurt kom, maar voor de portieren moet ik wel op knopje op greep of sleutel drukken voor ontgrendelen en vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Eupeodes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:17:
[...]

Ik kan op mijn comfort Smart wel instellen dat de achterklep vanzelf opent als ik er met de sleutel in de buurt kom, maar voor de portieren moet ik wel op knopje op greep of sleutel drukken voor ontgrendelen en vergrendelen.
Je maakt me eerlijk gezegd aan het twijfelen. Mogelijk dat ik onbewust toch op een knopje druk... Ik zal vanavond nog eens kijken.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Eupeodes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:17:
[...]

Knopje op de greep is al dikke prima. Gaat me er meer om dat ik de sleutels in de tas/jas kan houden :)

Vanmiddag de auto ophalen bij de dealer en dan is alles duidelijk *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
doobieters schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:52:
Huh?
Dat knopje is toch alleen om te vergrendelen?

Als ik mijn hand in de greep doe, ontgrendeld hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
zalkc schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:53:
Even een hele domme vraag, maar heeft de nieuwe Kona keyless entry? Of moet je altijd het knopje op de sleutel gebruiken?

Ik kan het niet echt terugvinden en ik zie verschillende antwoorden op internet bij buitenlandse modellen. Ik weet dat de premium een NFC sleutel kent, maar dat lijkt me weer compleet wat anders.
De premium heeft het sowieso.
NFC sleutel is inderdaad wat anders.

Je kan dan je Samsung telefoon of iPhone gebruiken als sleutel en je krijgt er een NFC keycard bij. Ik heb een onePlus en daarmee kan het dus niet ondanks het toestel wel NFC heeft.

Hoewel ik het wel heb geconfigureerd en keer heb gebruikt, gebruik het meestal niet.

Ik stond ook flink te hannesen omdat die keycard de deur te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
hvwees schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:06:
[...]

Huh?
Dat knopje is toch alleen om te vergrendelen?

Als ik mijn hand in de greep doe, ontgrendeld hij.
jij hebt de Premium toch? Bij de Comfort en Comfort smart is het knopje voor ontgrendelen en vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Eupeodes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
[...]

jij hebt de Premium toch? Bij de Comfort en Comfort smart is het knopje voor ontgrendelen en vergrendelen.
Yes, heb een premium.
Aha blijkbaar is dat dus anders bij de comfort en comfort smart.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
hvwees schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:43:
[...]

Yes, heb een premium.
Aha blijkbaar is dat dus anders bij de comfort en comfort smart.
Thanks.
Ik heb nu een pure, en daar werkt het ook voor vergrendelen en ontgrendelen. Spiegels reageren al wel als je in de buurt komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Bij mij gaan de spiegels ook open als ik kom aanlopen, hierna knopje op deurklink drukken om te ontgrendelen. Spiegels gaan al best snel open ongeveer 2mtr afstand vd auto

Heb Hyundai gevraagd waarom mijn N-line versie niet de digital key kan gebruiken en waarom mijn horizon lamp niet volledig oplicht.

Ik wacht nog op antwoord van Hyundai, het lijkt mij dat digital key gewoon mogelijk moet zijn op mijn N-line business model.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald1245 op 06-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54
Volgens mij heeft de n-line business geen seamless horizon, maar alleen een reflector. Hij licht niet op,omdat je die optie niet hebt. Die opties zijn anders dan de normale N-line

staat trouwens heel duidelijk in de brochure. de nline business is een pure met bca en V2L. de gewone nline is een comfort smart met extra opties, bij de nline business zit niet de nfc kaart, bij de gewone nline wel.

je hebt dan ook geen electrische achterklep,HUD en 360 camera, wat de normale nline wel heeft.

[ Voor 59% gewijzigd door DaTimMan op 06-09-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
DaTimMan schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:22:
Volgens mij heeft de n-line business geen seamless horizon, maar alleen een reflector. Hij licht niet op,omdat je die optie niet hebt. Die opties zijn anders dan de normale N-line

staat trouwens heel duidelijk in de brochure. de nline business is een pure met bca en V2L. de gewone nline is een comfort smart met extra opties, bij de nline business zit niet de nfc kaart, bij de gewone nline wel.

je hebt dan ook geen electrische achterklep,HUD en 360 camera, wat de normale nline wel heeft.
Vragen staat vrij lijkt mij, dat de horizon lamp niet werkt dat is hardware maar de auto heeft de nfc sensoren in de deur zitten want die kan ik scannen van buitenaf met mijn telefoon (geeft alleen een code als uitslag) dus dat is gewoon een software dingetje die ze gewoon kunnen aanzetten op afstand voor je.

Wat ik ook wat misleidend vindt in de folder dat ze zeggen dat de verlichting volledig led is maar dat is helemaal niet het geval, want achteruitrij en knipperlichten zijn gewoon gloeilampen.

In de folder staat dit erbij, is dat dan een tekst dingetje en open voor interpretatie?
Lijkt mij dat ik gewoon wat vragen kan stellen en antwoorden mag krijgen op de vragen, dat is toch wel normaal voor een bedrijf als Hyundai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q_D_ul4AJlYOLrHMeGFf2mwGbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEUURuCRvN1cwrB3AP0z0D1w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Even een andere vraag, weet iemand waarom ze by de Kona ervoor gekozen hebben om het display van de klimaatregeling te verlichten als deze gepland aan het draaien is, omdat als het donker is wanneer ik dat doe dan lijkt de binnenkant van de auto wel een kerstboom met al die lampjes.

Ik woon in een regio (amsterdam) waar nogal veel inbraken en vandalisme is van auto’s en dan is het niet handig dat de kerstboom verlichting van de klimaatregeling extra aandacht trekt van de ongenode gasten.

Of is dit ook een vraag voor Hyundai om te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Gisteren een proefrit gehad in een Kona electric 2022 met 50k op de teller
Geen SOH percentage erbij, wat ik wel jammer vindt
Wel zag ik met 100% laden een rijbereik van 520km in eco stand en auto airco aan. Kan ik daaruit opmaken dat de SOH nog wel rond de 100 zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Kvibe schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:34:
Wel zag ik met 100% laden een rijbereik van 520km in eco stand en auto airco aan. Kan ik daaruit opmaken dat de SOH nog wel rond de 100 zou moeten zijn?
Dat ziet er nog goed uit, de auto maakt weinig cycli per jaar (100 in 3 jaar), dus de degradatie zal voornamelijk leeftijd zijn.

Tegenwoordig is de batterij niet echt een issue meer, die 80% waarbij de batterij economisch is afgeschreven is nog jaren en honderduizenden kilometers van je verwijderd (2-3000 cycli, 1-1.5 miljoen kilometer, is de verwachting). Die auto valt van ellende eerder uit elkaar als dat die batterij echt 'op' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Ben je echt wezen laden tot 100% of las je het uit in het informatiesysteem want die gaat ervanuit dat je 520km kunt rijden bij 100% lading terwijl je via de app dan zou moeten kunnen zien wat het bereik echt is tijdens het laden.

De accu’s zijn tegenwoordig idd wel prima en overleven vele kilometers maar alleen als deze geladen is tot max 80% waarbij er minimaal 1x per maand tot 100% geladen wordt om de soc drift te corrigeren.

Ik houd de stelregel aan dat je max wltp km neemt en daar 25% vanaf trekt, dat zou ongeveer overeenkomen met het echte bereik, uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur want in de winter mag je wltp gerust met 40% verlagen en als je dan dus laad tot 80% dan is er significant minder kilometers mee te maken. Althans dat is mijn ervaring met andere ev’s en hybrides.

Ik vindt het een toegevoegde waarde hebben als de verkoper daadwerkelijk een SOH rapport laat opmaken en deze bij de auto doet als deze verkocht wordt, dit zou Europa moeten regelen.

Net als dat er buiten garantie een accu stukgaat en de fabrikant dan zegt doei je hebt geen garantie, fabrikant zou ten alle tijden verantwoordelijk moeten worden gehouden voor de verwerking vd accu ook als deze stuk is.
Vanuit milieu oogpunt is het gek dat veel BMS regelaars stuk gaan en de accu dan naar de schroothoop gaat terwijl de fabrikant deze accu kan laten herstellen en tegen gereduceerde prijs weer in circuit kan brengen.
Als er echt cellen stuk zijn dan is het meestal einde oefening maar meestal is het een BMS waarvan de elektronica het opgeeft na x jaren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald1245 op 07-09-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Ronald1245 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:04:
[...]

Ben je echt wezen laden tot 100% of las je het uit in het informatiesysteem want die gaat ervanuit dat je 520km kunt rijden bij 100% lading terwijl je via de app dan zou moeten kunnen zien wat het bereik echt is tijdens het laden.
De dealer had hem geladen tot 100%. Ik heb uiteraard nog geen app waarbij ik het kan aflezen. Ik vroeg me meer af of mensen met dezelfde Kona daaruit kunnen concluderen dat de batterij idd nog ongeveer 100% zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:09
Kortgezegd: nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
[quote]Kvibe schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:29:
[...]
De dealer had hem geladen tot 100%. Ik heb uiteraard nog geen app waarbij ik het kan aflezen. Ik vroeg me meer af of mensen met dezelfde Kona daaruit kunnen concluderen dat de batterij idd nog ongeveer 100% zou moeten zijn.
520 wil vooral zeggen dat er zuinig mee is gereden en veel stadsverkeer.

De 520 wordt berekend aan de hand van het afgelopen verbruikt. Bij stadverkeer kan de auto bij afremmen weer opgeladen worden dat is weer gunstig voor het verbruik.

Als met de auto pittiger worden gereden en vaak boven de 120 km/h haalt de auto niet meer dan 450 km op een volle accu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zalkc
Ronald1245 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:04:
[...]

De accu’s zijn tegenwoordig idd wel prima en overleven vele kilometers maar alleen als deze geladen is tot max 80% waarbij er minimaal 1x per maand tot 100% geladen wordt om de soc drift te corrigeren.
Technisch heb je gelijk, maar op de levensduur van de accu maakt het maar weinig uit, als je als 1e of 2e eigenaar de auto gebruikt ga je het niet echt meemaken dat de accu een beetje sneller degradeert. Het BMS van de auto laat je eigenlijk al niet echt toe om al te ver door te laden en daarbij heeft de accu al vaak bruto een wat hogere capaciteit als waarmee geadverteerd.

Ik weet dat tweakers nogal graag het uiterste uit alles willen halen en daarbij is het inderdaad verstandig om allerlei regeltjes te volgen. Maar die accu's kunnen echt wel wat meer hebben en gaan echt niet ineens binnen een paar weken stuk als je wel vaker tot 100% laad. Jouw stelling 'maar alleen als' is wel wat overtrokken, ook bij een minder disciplinair regime kun je er nog vele kilometers mee maken. Er zijn ook honderden dingen in mijn huis die een ellenlange lijst met voorschriften hebben voor een langere levensduur, mijn spijkerbroek heeft het liefst een handwas met weinig zeep. Dat zal allemaal best, maar ik kies dan liever voor gemak en gooi het spul in de wasmachine.

Ik ageer hier voornamelijk op omdat er nogal negatief wordt gedacht over de accu, en dat de mainstream gedachte lijkt te blijven hangen in dat hij maar een paar jaar meegaat en dat je er heel voorzichtig mee om moet gaan. Dat blijkt erg mee te vallen in de praktijk. En hoewel je technisch gelijk hebt, blijft het gaan om een levensduur die dan niet 1.5 miljoen maar mogelijk slechts 1,25 miljoen kilometer is, en daarvoor moet je je best doen. Je kunt er dus echt wel wat ruiger ermee omspringen.

Maar ik geef je verder volkomen gelijk.

Ik vond deze meneer het wel redelijk duidelijk toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09 21:50
Kvibe schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:29:

Ik heb 4 weken geleden een Kona Premium uit 22 ingeruild met ongeveer 50K op de teller, in de zomer zat ik vrijwel altijd boven de 500km SOC als ik de accu naar 100% oplaadde, in de winter ben ik niet onder de 450km gekomen qua projectie wat het rijbereik zou zijn.
Zelfs met rotweer in de winter heb ik nooit bij hoeven te laden als ik een trip van 350km maakte en had ik nog genoeg in de accu om niet zwetend de laatste kilometers te moeten rijden.

Moet wel zeggen dat ik zuinig rijdt en bijna nooit de hele rit airco of verwarming aan heb gehad. (Wel stoelverwarming en stuurverwarming).

Volgens mij zijn de Kona's echt goed qua accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
barnas schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:30:
[...]

Ik heb 4 weken geleden een Kona Premium uit 22 ingeruild met ongeveer 50K op de teller, in de zomer zat ik vrijwel altijd boven de 500km SOC als ik de accu naar 100% oplaadde, in de winter ben ik niet onder de 450km gekomen qua projectie wat het rijbereik zou zijn.
Zelfs met rotweer in de winter heb ik nooit bij hoeven te laden als ik een trip van 350km maakte en had ik nog genoeg in de accu om niet zwetend de laatste kilometers te moeten rijden.

Moet wel zeggen dat ik zuinig rijdt en bijna nooit de hele rit airco of verwarming aan heb gehad. (Wel stoelverwarming en stuurverwarming).

Toevallig een witte Kona premium met kenteken R811LL? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kvibe
barnas schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:30:
[...]

Ik heb hem zojuist gekocht. Goed om te weten dat er een goede accu in zit.
Altijd tot 100% opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
Kvibe schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:38:

Ik heb hem zojuist gekocht. Goed om te weten dat er een goede accu in zit.
Altijd tot 100% opgeladen?
Gefeliciteerd! Ik vond het een fijne auto met heel veel opties. d:)b
Ik hoop wel dat ze de parkeerschade aan de rechtervoorkant bijgespoten hebben.
(Zat er op toen ik de auto kocht en had ik niet gezien ;( )
Ik reed meestal dezelfde rit van zo'n 350+ km West - Oost en weer terug.
'S avonds bij thuiskomst laadde ik naar 80% of 90% en dan de dag voor de volgende lange rit weer naar 100%.
Ik heb ook keurig de 15.000km beurten laten doen bij de Hyundai-dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 13:07
De Kona (juni 2020) van mijn partner heeft wat nukken. In de instellingen staat in gesteld dat in de ECO rijmodus de recuperatie op niveau 3 moet staan. Maar iedere keer als ze de auto start (in ECO) gaat de recuperatie toch weer naar 2. Enig idee waarom de auto de standaardinstelling niet onthoudt?

Ik heb het dus echt over de 'standaard' instelling die je in het EV Instellingen menu aanpast, niet dat ze tijdens het rijden het niveau heeft aangepast. Volgens mij moeten die default instellingen... Default zijn. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

redah schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:37:
De Kona (juni 2020) van mijn partner heeft wat nukken. In de instellingen staat in gesteld dat ik de ECO rijmodus de recuperatie op niveau 3 moet staan. Maar iedere keer als ze de auto start (in ECO) gaat de recuperatie toch weer naar 2. Enig idee waarom de auto de standaardinstelling niet onthoudt?

Ik heb het dus echt over de 'standaard' instelling die je in het EV Instellingen menu aanpast, niet dat ze tijdens het rijden het niveau heeft aangepast. Volgens mij moeten die default instellingen... Default zijn. Toch?
Bij de eNiro is dat bij verschillende Tweakers sinds afgelopen update ook zo. Is deze Kona ook voorzien van een laatste update waarna dit issue optrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Wellicht is het een keus van de fabrikant ? bij de SX2 moet je ook elke start weer de recupperatie op 3 zetten zelf en hij start altijd in de "normal" modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Get!em schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:53:
Bij de eNiro is dat bij verschillende Tweakers sinds afgelopen update ook zo. Is deze Kona ook voorzien van een laatste update waarna dit issue optrad?
Volgens mij is hij voorzien van de laatste updates ja, maar ik zal het nog eens controleren. Weet jij toevallig wat de oplossing was voor de eNiro gebruikers?
lord_fh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:20:
Wellicht is het een keus van de fabrikant ? bij de SX2 moet je ook elke start weer de recupperatie op 3 zetten zelf en hij start altijd in de "normal" modus
Nou ja, dan lijkt het me niet dat de fabrikant wél een optie geeft om de standaard te vervangen, als ze dat niet willen. Dan hadden ze zich dat hele menu met "Kies hier wat de standaard recuperatie moet zijn in ECO-modus" niet hoeven ontwikkelen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door redah op 09-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

redah schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:20:
[...]

Volgens mij is hij voorzien van de laatste updates ja, maar ik zal het nog eens controleren. Weet jij toevallig wat de oplossing was voor de eNiro gebruikers?
Er is nog geen oplossing. Zie topic E-niro. Wel een user die bij garage hier over heeft gehad.

Het grote Kia e-Niro topic//1757403326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Gisteren deed de ruitensproeier het bijna niet meer. Toen ik onder de motorkap keek bleek de kabel lek, het spoot alle kanten op door de motorkap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc94o3Fap1cDli1qmU6p1ohrsJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sleXKEA2H6DHbeQYpY0hdH9n.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik dacht aan een marter, maar de beschadigingen zitten op regelmatige afstand en zijn allemaal dezelfde vorm. En de kabel is niet doorgebeten, maar er zijn gaten ontstaan. Dat sluit allemaal niet aan bij wat ik online lees over marterbeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 12:35

The Adder

Happy racing from Holland

Er is weer nieuwe navigatie en infosysteem software, zie hier

Release notes:

Extra talen toegevoegd
- In de nieuwste update hebben we ook Estisch, Lets en Litouws toegevoegd
- Extra talen is alleen van toepassing op voertuigen met het ccNC-infotainmentsysteem

Nieuw: Google Zoeken en POI's
- In deze update van het infotainmentsysteem upgraden we naar Google Zoeken, zodat u slimmer en krachtiger kunt navigeren. Daardoor hebt u binnenkort toegang tot de enorme schat aan locatiegegevens van Google met meer dan 200 miljoen plaatsen. Zo vindt u uw bestemming gemakkelijker dan ooit. Ook kunt u sneller en intuïtiever adressen invoeren dankzij de krachtige 'autocomplete'-functie, die locaties aan u voorstelt terwijl u typt
- Bovendien voorziet Google Points of Interest u van gedetailleerde beschrijvingen, beoordelingen, filters en merklijsten zodat u met meer vertrouwen restaurants, bezienswaardigheden en bedrijven kunt ontdekken

Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
- We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving. Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit

Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
- Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere en betrouwbaardere ervaring. De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd. De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, waardoor u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geïmplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om bekende problemen op te lossen

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:15
Is deze kaartupdate niet OTA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Nog niet iedereen heeft OTA, mag hier mijn Kona 2021 nog met een USB stick tweaken *O*

[ Voor 3% gewijzigd door The Adder op 09-09-2025 14:50 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
The Adder schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:43:
Er is weer nieuwe navigatie en infosysteem software, zie hier

Release notes:

Extra talen toegevoegd
- In de nieuwste update hebben we ook Estisch, Lets en Litouws toegevoegd
- Extra talen is alleen van toepassing op voertuigen met het ccNC-infotainmentsysteem

Nieuw: Google Zoeken en POI's
- In deze update van het infotainmentsysteem upgraden we naar Google Zoeken, zodat u slimmer en krachtiger kunt navigeren. Daardoor hebt u binnenkort toegang tot de enorme schat aan locatiegegevens van Google met meer dan 200 miljoen plaatsen. Zo vindt u uw bestemming gemakkelijker dan ooit. Ook kunt u sneller en intuïtiever adressen invoeren dankzij de krachtige 'autocomplete'-functie, die locaties aan u voorstelt terwijl u typt
- Bovendien voorziet Google Points of Interest u van gedetailleerde beschrijvingen, beoordelingen, filters en merklijsten zodat u met meer vertrouwen restaurants, bezienswaardigheden en bedrijven kunt ontdekken

Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
- We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving. Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit

Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
- Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere en betrouwbaardere ervaring. De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd. De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, waardoor u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geïmplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om bekende problemen op te lossen
Update gedaan op MY2020.
Bluelink abbo is afgelopen, maar zie nu wel TMC op het scherm staan dus misschien wel iets van verkeersinformatie zonder bluelink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

lord_fh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:20:
Ik heb het hier voor de middelste modus (comfort) ingesteld op 3 (in het EV menu) en dat doet hij keurig bij elke start. Wel laden wij nagenoeg nooit op tot 100% (en het zou zo maar kunnen dat bij 100% stand 3 even niet mogelijk is om overladen van de accu te voorkomen). Hoe zou dat kunnen gebeuren dan? Bijvoorbeeld bij mensen die op een paar honderd meter hoogte wonen (of hoger) en een beginroute naar beneden hebben.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Snacky817 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:10:
[...]

Update gedaan op MY2020.
Bluelink abbo is afgelopen, maar zie nu wel TMC op het scherm staan dus misschien wel iets van verkeersinformatie zonder bluelink
Even nieuwgierig wat gebeurd er als je een wifi hotspot opzet en mee verbind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

[...]

Update gedaan op MY2020.
Ik had een Kona uit 2019 zonder bluelink en daar kreeg ik inderdaad de verkeersinfo via TMC binnen. Was niet altijd actueel maar dat is bluelink ook niet. Maakte ik verbinding met met hotspot kreeg ik zelfs TomTom verkeersinfo. Of dat nu ook nog zo werkt is inderdaad wel spannend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
elmo1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:22:
[...]

Even nieuwgierig wat gebeurd er als je een wifi hotspot opzet en mee verbind?
ik kan geen wifi hotspot instellingen vinden in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

[...]

Update gedaan op MY2020.
Zijn er nog andere features van Bluelink behouden, na het verlopen van je abbo?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Snacky817 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:05:
[...]

ik kan geen wifi hotspot instellingen vinden in de auto.
Ook niet als je die op je mobiel activeert en daarmee verbind?
Dan heb je bij instellingen optie van wifi onderaan verbindingen wellicht?

[ Voor 13% gewijzigd door elmo1 op 09-09-2025 23:05 ]

• Snacky817
elmo1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:04:
[...]

Ook niet als je die op je mobiel activeert en daarmee verbind?
Dan heb je bij instellingen optie van wifi onderaan verbindingen wellicht?
Auto staat binnen bereik van wifi netwerk maar nooit een optie erover wifi gezien.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Snacky817 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 06:18:
[...]

Auto staat binnen bereik van wifi netwerk maar nooit een optie erover wifi gezien.
Als je naar video kijkt dan rond de 14 sec komt wifi tegeltje in beeld. En bij min 5 in engineering menu. Dit is de my19 overigens. Knoppen zijkant ipv onder scherm
YouTube: Kona Electric hidden Engineering Mode and how to find it

Vandaag gekeken en komt bij mij als optie als ik op setup druk.

[ Voor 28% gewijzigd door elmo1 op 10-09-2025 19:00 ]

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik heb met de onze uit 2021/22 rond een iets hogere km stand zo’n test laten uitvoeren en kwam toe op 98% in orde. De 520 hangt af van het eerdere gebruik, de weersomstandigheden, je snelheid (autoweg of niet) en je rijstijl. Ik zou in mijn geval rekenen op zo’n 420km en laden rond de 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:01
Er zal niet zoveel mankeren aan die batterij (mijn 2021 met 60k was bij uitlezen ook nog 100%, maar dat getal zegt ook weer niet alles, het is geen uitgebreide celtest). Maar 520 km klinkt toch wel alsof iemand behoorlijk heeft lopen hypermilen voor het getalletje in de showroom. Of er zijn alleen maar korte proefritjes mee gemaakt op een industrieterrein. In het dagelijks gebruik zul je behoorlijk hard moeten werken om zo'n getal te krijgen.
Het getal lijkt goed, maar dat de verkoper geen SoH uit kan lezen is wel wat apart als het een autoverkoper betreft, het is echt 2 minuten werk. Niet meteen een red flag, wel beetje gemakzuchtig voor hoogstwaarschijnlijk toch serieus geld.

• zalkc
Solarsparc schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:46:
Er zal niet zoveel mankeren aan die batterij (mijn 2021 met 60k was bij uitlezen ook nog 100%, maar dat getal zegt ook weer niet alles, het is geen uitgebreide celtest). Maar 520 km klinkt toch wel alsof iemand behoorlijk heeft lopen hypermilen voor het getalletje in de showroom. Of er zijn alleen maar korte proefritjes mee gemaakt op een industrieterrein. In het dagelijks gebruik zul je behoorlijk hard moeten werken om zo'n getal te krijgen.
Het getal lijkt goed, maar dat de verkoper geen SoH uit kan lezen is wel wat apart als het een autoverkoper betreft, het is echt 2 minuten werk. Niet meteen een red flag, wel beetje gemakzuchtig voor hoogstwaarschijnlijk toch serieus geld.
Staat het niet in de app? Want ik zie in home assistant dat hij de SoH wel doorgeeft. Niet echt praktisch om de auto met een proefrit te koppelen aan je home assistant, maar het is wel te vinden.

• Solarsparc
SoH heb ik er in Home Assistant niet bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Solarsparc schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:09:
SoH heb ik er in Home Assistant niet bij staan.
Hyundai / Kia Connect
Versie 2.44.0

De onderste 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1byudsByt4zOSXCKJ7v_kKD3npU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3s536f5oXpRKV37aVLnu5BC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
Nieuwer model dan de mijne, vermoed ik.

• zalkc
Solarsparc schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:10:
Nieuwer model dan de mijne, vermoed ik.
Nieuwste model, de pure edition

• Ronald1245
Iemand al geprobeerd om de engineers mode in te gaan om eens te kijken wat er voor verborgen functies ingeschakeld kunnen worden.

Ik bedoel dan op de nieuwe Kona met ccNC displays vanaf 2025.

Ik ben benieuwd wat er mogelijk is in dat menu, in tjechië zeggen ze dat je wel het e.e.a. dat uitgeschakeld staat kan inschakelen namelijk.

Maar ik heb geen juiste manier tot op heden gevonden om het engineers menu op te roepen.

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
Ik krijg de Park Assist remote control niet aan de gang in de Kona 2025 premium. Meerdere yt tutorial bekeken.

Auto op slot. Hold ingedrukt houden, auto zou moeten starten maar zie niks. En dan de voor/achteruit ingedrukt houden doet ook niks.

Lijkt net alsof het nog niet geactiveerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door jvang op 11-09-2025 15:35 ]

• Ronald1245
jvang schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:59:
Ik krijg de Park Assist remote control niet aan de gang in de Kona 2025 premium. Meerdere yt tutorial bekeken.

Auto op slot. Hold ingedrukt houden, auto zou moeten starten maar zie niks. En dan de voor/achteruit ingedrukt houden doet ook niks.

Dealer of Hyundai Nederland contacten, zou gewoon moeten werken zolang je bluelink account bekend is bij Hyundai.

Als je auto gloednieuw is en je niet eerder een bluelink account hebt gehad dan duurt het misschien even voordat het werkt.

Heb je de OTA updater al laten lopen, want ook deze kan dit soort zaken inschakelen op afstand heb ik vernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
Ronald1245 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:59:
[...]

Dealer of Hyundai Nederland contacten, zou gewoon moeten werken zolang je bluelink account bekend is bij Hyundai.

Als je auto gloednieuw is en je niet eerder een bluelink account hebt gehad dan duurt het misschien even voordat het werkt.

Heb je de OTA updater al laten lopen, want ook deze kan dit soort zaken inschakelen op afstand heb ik vernomen.
Ja had hiervoor al 2 jaar een Kona met bluelink. Deze gaat gewoon door op hetzelfde account en alle andere bluelink opties werken prima.

Alle OTA updates zijn ook uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald1245
jvang schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:37:
[...]

Ja had hiervoor al 2 jaar een Kona met bluelink. Deze gaat gewoon door op hetzelfde account en alle andere bluelink opties werken prima.

Alle OTA updates zijn ook uitgevoerd.
Dealer bellen dat is het snelste voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
barnas schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:04:
[...]

Gefeliciteerd! Ik vond het een fijne auto met heel veel opties. d:)b
Ik hoop wel dat ze de parkeerschade aan de rechtervoorkant bijgespoten hebben.
(Zat er op toen ik de auto kocht en had ik niet gezien ;( )
Ik reed meestal dezelfde rit van zo'n 350+ km West - Oost en weer terug.
'S avonds bij thuiskomst laadde ik naar 80% of 90% en dan de dag voor de volgende lange rit weer naar 100%.
Ik heb ook keurig de 15.000km beurten laten doen bij de Hyundai-dealer.
Bedankt. Ik heb in ieder geval niks gezien kwa schade, maar eigenlijk ook niet echt op gelet. :o
Ik kan hem maandag ophalen. Ik rij 1 keer in de week zo'n 320 km. Ik hoop dat ik dat in de winter kan redden zonder bij te laden en zonder hem helemaal leeg te rijden.
Ik heb onderhoudshistorie gezien inderdaad. Zag er goed uit.

• barnas
Kvibe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:39:

Bedankt. Ik heb in ieder geval niks gezien kwa schade, maar eigenlijk ook niet echt op gelet. :o
Ik kan hem maandag ophalen. Ik rij 1 keer in de week zo'n 320 km. Ik hoop dat ik dat in de winter kan redden zonder bij te laden en zonder hem helemaal leeg te rijden.
Ik heb onderhoudshistorie gezien inderdaad. Zag er goed uit.
Die 320km moet zeker lukken als je niet full sauna in de sportstand gaat rijden :+
Rij je nu ook al elektrisch?
Ben heel benieuwd wat voor range jij ongeveer uit gaat komen, zal wel lager worden dan de 539km die op de display van de advertentie stond (Dat was na een trip van 670km naar Duitsland, ik heb de auto met 5% ingeleverd op de terugweg).
Dat was zomer en ook flinke stukken 80km wegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvwees
jvang schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:59:

Ik heb hier al eens een video over gemaakt.
YouTube: Hoe werkt de Remote Smart Parking Assist (RSPA) van een 2024 Hyunda...

Probeer eens vanaf het moment dat de auto nog aan staat, zet deze is park en druk dan de parkeerhulp knop in en houd deze ingedrukt tot deze activeert op het scherm.

Stap uit en houd de naar voor of naar achteren knop ingedrukt. Werkt dit wel ?
Op deze manier
YouTube: hoe de remote smart parking assist te gebruiken bij aankomst op een ...

Succes, laat even weten of het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
redah schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:37:
De Kona (juni 2020) van mijn partner heeft wat nukken. In de instellingen staat in gesteld dat in de ECO rijmodus de recuperatie op niveau 3 moet staan. Maar iedere keer als ze de auto start (in ECO) gaat de recuperatie toch weer naar 2. Enig idee waarom de auto de standaardinstelling niet onthoudt?

Enkele dagen geleden de laatste navigatie-update van september geïnstalleerd. Het probleem lijkt nu weg, afgaand op de laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

redah schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:03:
[...]

Enkele dagen geleden de laatste navigatie-update van september geïnstalleerd. Het probleem lijkt nu weg, afgaand op de laatste paar dagen.
Ik lees mee, ondanks dat ik een eNiro heb, maar omdat deze update ook gelijktijdig op de eNiro is uitgerold, en hetzelfde issue speelde toch even een reactie:

Ook hier lijkt het sinds update niet meer voor te komen. Terwijl vlak voor update gebeurde het soms 2x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Van de week een voorwaarden en privacy bericht gekregen in het display vd auto.
Ik heb geprobeerd dit door te nemen maar dat is bijna niet te doen in de auto.

Zou handiger zijn geweest als ze bij dit soort berichten ook de QR code erbij zetten zodat je dit soort zaken ook eerst offline kan lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:28
Ronald1245 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:27:
Van de week een voorwaarden en privacy bericht gekregen in het display vd auto.
Ik heb geprobeerd dit door te nemen maar dat is bijna niet te doen in de auto.

Zou handiger zijn geweest als ze bij dit soort berichten ook de QR code erbij zetten zodat je dit soort zaken ook eerst offline kan lezen.
Haha, wat ik ook heel vervelend vond is dat die melding pas na +/- 30 seconden komt (2020 Kona). Ik ben dan al onderweg en dan kan je het niet lezen, en dan moet je hem weer wegdrukken en de eerstvolgende keer ben je dat al weer vergeten. Na het accepteren kreeg ik de melding dat m'n bluelink geldig is tot het jaar 9999, dus kan nog even mee😅

Edit: ah, in de app ook te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADlG-y002TXQdshk9TSBLy1OcXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wncmBWzvZurBD9nSLCw6iFtu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gerjannn op 16-09-2025 18:52 ]

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:42
Hoi!

Ik kan via vrienden een Kona overkopen uit 2020 met 80.000km op de klok.

Ze hebben een accu test laten uitvoeren, de SOH is 96% (bruto 64,6kwh & netto 61,5kwh).

Is dit oke? Vind de degradatie toch best wel erin hakken, had niet verwacht dat deze 4% had ingeleverd op 5 jaar tijd met 80km op de klok. Wat denken jullie?

• Solarsparc
We hebben een beetje de verwachting gekregen dat deze auto's met dergelijke km-stand en leeftijd nog op 100% zitten, maar op zich is 96% geen gekke prestatie. Het zegt beide kanten op ook niet veel over hoe de degradatie zal gaan verlopen in de toekomst.
Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat deze auto wellicht een verleden heeft met vrij veel fast charging, of dat ie veelvuldig langere perioden is weggezet met bijna volle of lege accu, als je het kunt navragen zou ik dat wel doen.
Als je gebruiksmodel er niet voor zorgt dat je geregeld in de limieten van het bereik zit, kun je zo'n auto best kopen. Mits voor een vriendenprijs, daar ben je tenslotte vrienden voor :P Als grap bedoeld, maar dat gaat wel op: als je voor hetzelfde geld een beter exemplaar kunt krijgen, moet je dat gewoon doen, ze zijn niet zo zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

darkfujita schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:35:
Hoi!

Ze hebben een accu test laten uitvoeren, de SOH is 96% (bruto 64,6kwh & netto 61,5kwh).

Is dit oke? Vind de degradatie toch best wel erin hakken, had niet verwacht dat deze 4% had ingeleverd op 5 jaar tijd met 80km op de klok. Wat denken jullie?
Rij een Kona 2021 met nu ruim 76000 km op de teller en heb nu, september, een 100% range van 499 km. Stel dat mijn accu ook 4% is gedegradeerd is, zou dat betekenen dat ik eigenlijk 520 km ver had kunnen rijden. Deze 20 km heb ik echter nooit gemist. Rij regelmatig een 'rondje' NL van bijna 400 km en onderweg nog nooit bijgeladen, sorry FastNed :P
Zoals @Solarsparc ook zegt, is ook een beetje wat je gebruiksmodel is.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:42
Solarsparc schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:41:
We hebben een beetje de verwachting gekregen dat deze auto's met dergelijke km-stand en leeftijd nog op 100% zitten, maar op zich is 96% geen gekke prestatie. Het zegt beide kanten op ook niet veel over hoe de degradatie zal gaan verlopen in de toekomst.
Dat gezegd hebbende, ik vermoed dat deze auto wellicht een verleden heeft met vrij veel fast charging, of dat ie veelvuldig langere perioden is weggezet met bijna volle of lege accu, als je het kunt navragen zou ik dat wel doen.
Als je gebruiksmodel er niet voor zorgt dat je geregeld in de limieten van het bereik zit, kun je zo'n auto best kopen. Mits voor een vriendenprijs, daar ben je tenslotte vrienden voor :P Als grap bedoeld, maar dat gaat wel op: als je voor hetzelfde geld een beter exemplaar kunt krijgen, moet je dat gewoon doen, ze zijn niet zo zeldzaam.
Ik zal thuis langzaam laden, denk idd max tot 90% en weer opnieuw rond de 20%. Rij ongeveer 260km (retour) dus dat is te doen op 1 lading. Stel dat we eens langer weg moeten, zal ik hem wel tot 100% doorladen denk ik!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Solarsparc schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:41:
En je weet ook niet in hoeverre de degradatie van de bruto batterij harder is gegaan zonder in te leveren van de 100% van de gecommuniceerde 64kWh bruikbare capaciteit. In 2020 versie met 490 km WLTP zit namelijk een 67kWh batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

darkfujita schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:35:
Hoi!

Ik heb de accu van onze Kona 2020 met ca 60.000 op de teller vorig jaar kunnen laten testen en die kwam op 98 procent.

Mijn rijgedrag (snelheid) en weersomstandigheden hebben meer invloed op de actieradius van onze auto. Meewind of tegenwind in de zomer en lage temperaturen in de winter, scheelt snel 100 km op een volle “tank”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Vandaag moest mijn Kona MY2020 naar de dealer voor een grote beurt. Ik kreeg als vervangwagen een Kona SX2 MY2024, heel interessant om de twee direct te kunnen vergelijken! De dealer omschreef de SX2 als een "volwassen geworden Kona" en grotendeels ben ik het er mee eens:

Pro's
  • Een veel ruimer gevoel
  • Iets beter zicht en controls
  • Veel betere vering
  • Je rijdt meer relaxed. Royaler. Alsof in een Mercedes
  • Veel betere infotainment. Dag en nacht verschil
Con's
  • Bliep bloep bloop Bliep. Man man, al die extra checks en notificatie. Kijk je "te" lang naar de Navigatie BLIEP. Ga je 101 op een 100km snelweg BLIEP. Signaleer je voor invoegen op een drukke snelweg met auto's naast je BLIEEEP *VIBRATIE*. :/
  • De HUD vind ik minder fijn. Kleiner, maar drukker met meer tekst en graphics, dus je zit echt met kleine oogjes te kijken soms.
  • Acceleratie is minder lijkt wel. Bij de MY2020 voel ik echt G-krachten, maar nu is dat minder.
  • Ik vind de Krell audio beter bij de MY2020
Als je daarbij optelt dat de range en snellaadtijden eigenlijk niet veel verbeterd zijn, ben ik nog wel tevreden met mij MY2020. Het is geen wereld van verschil (behalve infotainment), je kiest meer voor een limo-feel vs een go-cart feel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
XanderDrake schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:36:
...
  • Acceleratie is minder lijkt wel. Bij de MY2020 voel ik echt G-krachten, maar nu is dat minder.
...
Ik vind de maximale acceleratie van mijn SX2 echt prima. En dan rij ik nog in de Eco modus. Heb wel de versie met de grote accu, die is ook voorzien van de sterkere motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Ik heb nog nooit in het vorige model Kona gereden, kan daardoor niet vergelijken.

Maar de con's, die bliepjes hebben we te denken aan Europese regelgeving, die zet ik vooraf aan elke rit uit.

Ik vind de HUD prettig, zeker in vergelijking met een HUD die ik eerder op een vorige auto had.
Weet dat je kan instellen wat je er wel en niet op wilt zien. Ik vermoed dus een kwestie van instellen naar persoonlijke voorkeur.

Acceleratie minder snel ? Dat kan kloppen, met het nieuwe model is het koppel terug geschroefd. Ik vermoed om wielspin te voorkomen.

Fijn dat je nog zo tevreden bent met je 2020 Kona. Ik zeg, lekker door blijven rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:23
Volgens mij is de winst in laadtijd vooral gerealiseerd door een vlakke laadcurve tot ergens in de 60%.
Ik heb het laatst een keer in een Excel-sheet geplaatst, waarbij je met batterijverwarming nu ook in koude omstandigheden tot ongeveer 65% SoC 100kW kan halen bij de juiste laadpaal.
De Kona (recente model) is voor mij ook een kanshebber als opvolger van mijn huidige auto, vandaar dat ik mij erin heb verdiept.
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste