Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 141 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:00
Zijn er nog recente ervaringen qua levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:14
Misschien dat het voor jouw siutuatie ook een oplossing is.....
Ga ik zeker proberen.

Geprobeerd, helaas heeft het niet geholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cxxxx71 op 31-07-2025 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
zalkc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:28:
Net bericht dat het eind augustus wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Mede-Tweakers, ik zit met de handen in het haar. De auto van mijn vriendin, een KONA Premium 64kwh 3-fase uit juli 2020, heeft een issue met DC-laden. We hebben de auto tweedehands ruim een jaar geleden gekocht bij een Hyundai dealer en helaas is de auto zowel buiten de BOVAG als de garantie van Hyundai (met 15 dagen). Stomheid van niet testen daar gelaten, komen we er nu pas achter dat DC laden niet werkt. We hebben het nooit nodig gehad gezien we de auto vrijwel altijd voor lokaal (in Nederland) gebruik hebben, maar afgelopen zondag kwamen we in de penarie en wouden we laden. Dit werkte dus niet.

Ik ben zowel bij Tesla als bij FastNed geweest. De paal doet in beide gevallen hetzelfde, net als het proces:
  • Laadport open, verwijderen van cover doppen
  • CCS stekker inpluggen
  • Starten van laadproces middels app (Tesla) of via badge op de paal (FastNed) werkt prima (ook met bankpas en creditcard geprobeerd)
  • De auto 'klikt' en de laadport is vergrendeld
  • Het laadproces op de paal (enkel bij Fastned zichtbaar) start
  • De auto geeft in het dashboard het laadproces weer op --,-- kwh (0kwh laden) (hier staat normaal thuis tussen de 10.3 en 11 kwh)
  • Na verloop van tijd stopt de paal er mee en wordt het proces beeindigd
Dit is consistent per paal en ik heb in de auto alsmede op Bluelink geen errors bij de DC lader kunnen ontdekken. Vanmiddag ga ik met een OBD plug even kijken of ik zelf wat kan inzien. De dealer heeft pas midden september tijd, maar we willen, los van het feit dat het gefixed moet worden, ook weten wat er uberhaubt mis is, zodat we keuzes kunnen maken.

Nu is de vraag, is dit bij anderen ook een bekend euvel? Wat ik zo online las komt het wel voor, maar dan is het gedrag ook echt anders. Kortom, we staan voor een raadsel. Kan het ook software zijn en is dit zelf gemakkelijk te updaten (zoals b.v. bij Tesla met OTA)?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
ReSpawN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:27:
Mede-Tweakers, ik zit met de handen in het haar. De auto van mijn vriendin, een KONA Premium 64kwh 3-fase uit juli 2020, heeft een issue met DC-laden. We hebben de auto tweedehands ruim een jaar geleden gekocht bij een Hyundai dealer en helaas is de auto zowel buiten de BOVAG als de garantie van Hyundai (met 15 dagen). Stomheid van niet testen daar gelaten, komen we er nu pas achter dat DC laden niet werkt. We hebben het nooit nodig gehad gezien we de auto vrijwel altijd voor lokaal (in Nederland) gebruik hebben, maar afgelopen zondag kwamen we in de penarie en wouden we laden. Dit werkte dus niet.

Ik ben zowel bij Tesla als bij FastNed geweest. De paal doet in beide gevallen hetzelfde, net als het proces:
  • CCS stekker inpluggen
  • Starten van laadproces middels app (Tesla) of via badge op de paal (FastNed) werkt prima (ook met bankpas en creditcard geprobeerd)
  • De auto geeft in het dashboard het laadproces weer op --,-- kwh (0kwh laden) (hier staat normaal thuis tussen de 10.3 en 11 kwh)
Dit is consistent per paal en ik heb in de auto alsmede op Bluelink geen errors bij de DC lader kunnen ontdekken. Vanmiddag ga ik met een OBD plug even kijken of ik zelf wat kan inzien. De dealer heeft pas midden september tijd, maar we willen, los van het feit dat het gefixed moet worden, ook weten wat er uberhaubt mis is, zodat we keuzes kunnen maken.

Nu is de vraag, is dit bij anderen ook een bekend euvel? Wat ik zo online las komt het wel voor, maar dan is het gedrag ook echt anders. Kortom, we staan voor een raadsel. Kan het ook software zijn en is dit zelf gemakkelijk te updaten (zoals b.v. bij Tesla met OTA)?
Iets wat je vast en zeker al gechekt hebt maar heb je de oplaadlimiet voor DC laden al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Mediacj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Iets wat je vast en zeker al gechekt hebt maar heb je de oplaadlimiet voor DC laden al gecontroleerd?
Laadvermogen en limiet staan op 100%

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 16:09

• CCS stekker inpluggen

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb afgelopen week het volgende ervaren met mijn Kona uit 2020 bij een FastNed locatie:

Ik heb nog nooit eerder bij FastNed geladen, maar afgelopen week moest ik er gebruik van maken.

De eerste keer lukte het mij ook niet om het opladen te starten.
Wat deed ik:
- auto uitschakelen
- stekker aansluiten
- naar het FastNed scherm lopen en de laadactie starten.
- stekker nummer kiezen
- betalen met druppel
- FastNed gaf aan: voorbereiden laden…

Ik hoorde de FastNed paal wel veelvoudig klikken, maar er kon geen laadactie gestart worden.

Vervolgens heb ik de laadactie gestopt en de stekker losgekoppeld en terug in de paal gehangen.
Daarna:
- naar het FastNed scherm gelopen en de laadactie gestart voor stekker Y + betaald met druppel
- FastNed geeft vervolgens aan ‘sluit stekker aan’
- stekker aangesloten aan de Kona
- opladen gestart en zag dat de percentages opliepen met zo wat 77Kwh.

Of de vervolgorde bij jou ook het issue is weet ik niet, maar ik kreeg het zo wel aan de praat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:22

• CCS stekker inpluggen

Klinkt als een ander issue dan bij mij, maar ik had bij Fastned het probleem dat de laadpaal de auto niet herkende. Ik moet de laadkabel omhoog houden totdat hij begint te laden, dan kan ik hem loslaten. Dit omdat de laadkabels van Fastned zwaarder zijn dan gemiddeld. Wie weet het proberen waard als je er toch staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:53
Gerjannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Klinkt als een ander issue dan bij mij, maar ik had bij Fastned het probleem dat de laadpaal de auto niet herkende. Ik moet de laadkabel omhoog houden totdat hij begint te laden, dan kan ik hem loslaten. Dit omdat de laadkabels van Fastned zwaarder zijn dan gemiddeld. Wie weet het proberen waard als je er toch staat.
Het komt soms voor dat de aansluiting niet goed aansluit en dat je de laadkabel voor communicatie even goed moet aandrukken tijdens handshake. Het lijkt op een communicatieprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

MarkieNL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb afgelopen week het volgende ervaren met mijn Kona uit 2020 bij een FastNed locatie:

Ik heb nog nooit eerder bij FastNed geladen, maar afgelopen week moest ik er gebruik van maken.

De eerste keer lukte het mij ook niet om het opladen te starten.
Wat deed ik:
- auto uitschakelen
- stekker aansluiten
- naar het FastNed scherm lopen en de laadactie starten.
- stekker nummer kiezen
- betalen met druppel
- FastNed gaf aan: voorbereiden laden…

Ik hoorde de FastNed paal wel veelvoudig klikken, maar er kon geen laadactie gestart worden.

Vervolgens heb ik de laadactie gestopt en de stekker losgekoppeld en terug in de paal gehangen.
Daarna:
- naar het FastNed scherm gelopen en de laadactie gestart voor stekker Y + betaald met druppel
- FastNed geeft vervolgens aan ‘sluit stekker aan’
- stekker aangesloten aan de Kona
- opladen gestart en zag dat de percentages opliepen met zo wat 77Kwh.

Of de vervolgorde bij jou ook het issue is weet ik niet, maar ik kreeg het zo wel aan de praat.
Noem me gek, maar dat ga ik toch nog even proberen.

Vanavond heb ik een kruistocht in Kona-broek afgerond. FastNed Apeldoorn > Alegro Deventer > Tango Deventer > Tesla Deventer
No joy. Allemaal zelfde gedrag. Goede communicatie, Algero gaf zelfs tussen de 0 en 1kw fluctuatie aan maar allemaal weigeren ze te laden. Wat me opviel is dat de Tesla paal van allemaal het meest gretig is met proberen te laden. Continu bleef hij reactiveren. Dat FastNed en Algero zeiden gewoon "Laden gestart" met 0kw op de teller...

Ik ga je oplossing zeker proberen!

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Ik heb jouw specifieke probleem niet gehad, het lijkt inderdaad op een probleem met de communicatie. In het algemeen werkt het bij mij wel beter om eerst mijn pas aan te bieden en dan de kabel pas aan te sluiten. Als ik het andersom doe, start het laden soms inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Staat niet toevallig Plug and Charge aan? Dat daardoor iets niet lekker qua communicatie verloopt?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ReSpawN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Vanavond heb ik een kruistocht in Kona-broek afgerond. FastNed Apeldoorn > Alegro Deventer > Tango Deventer > Tesla Deventer
No joy. Allemaal zelfde gedrag. Goede communicatie, Algero gaf zelfs tussen de 0 en 1kw fluctuatie aan maar allemaal weigeren ze te laden. Wat me opviel is dat de Tesla paal van allemaal het meest gretig is met proberen te laden. Continu bleef hij reactiveren. Dat FastNed en Algero zeiden gewoon "Laden gestart" met 0kw op de teller...

Misschien helpt het om de 12v accu even kort los te koppelen om de elektronica van de auto te resetten. Het proberen waard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Beta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:01:
Staat niet toevallig Plug and Charge aan? Dat daardoor iets niet lekker qua communicatie verloopt?
Ik denk niet dat mijn oude Kona dat heeft?
Satch schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:09:
Misschien helpt het om de 12v accu even kort los te koppelen om de elektronica van de auto te resetten. Het proberen waard natuurlijk.
Ook wel handig om een reset op dat gebied te doen inderdaad. Dat het toch ergens in de ECU zit en dat die een schopje nodig heeft.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

ReSpawN schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Ik denk niet dat mijn oude Kona dat heeft?
Een Kona MY2020 kan het ook mee bij Fastned :)
Heb het ingesteld staan bij mijn Kona (Maar als ik de auto dan aansluit komt er ook een melding in de fastned app)

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
RazorX4 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Een Kona MY2020 kan het ook mee bij Fastned :)
Heb het ingesteld staan bij mijn Kona (Maar als ik de auto dan aansluit komt er ook een melding in de fastned app)
Plug and charge is wat anders dan autocharge van Fastned 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

hvwees schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Plug and charge is wat anders dan autocharge van Fastned 😊
Ik dacht al, ik mis wat. :+ Mooie opheldering.

Reeds gebeld met Herwers. Het is kneitertje druk en er zit 0 flexibiliteit of welwillendheid om te helpen. Helaas viel de beste mevrouw mij continu in de reden waardoor ik nauwelijks kon uitleggen wat de bedoeling was. Ik zie niet in waarom het 'even snel aankoppelen, uitlezen met OBD en uitprinten' te veel gevraagd is, maar misschien denk ik te makkelijk.
Over een paar weken kan ik pas terecht, dus in de tussentijd ga ik het bovenstaande proberen en uitvogelen of dat wellicht toch de oplossing is. In het specfiek dus starten met laden en dan pas inpluggen en de accu ontkoppelen om het systeem te resetten.

To be continued. :F

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 17:12

ThsAdrns

Be the change!

ReSpawN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Probeer eens om de stekker voortdurend vast te blijven houden en aan te drukken:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=147&t=82422

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

ThsAdrns schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Probeer eens om de stekker voortdurend vast te blijven houden en aan te drukken:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=147&t=82422
Nemen we ook mee in de opties! Natuurlijk wel vervelend als ik daar met 77kw als een theekopje die kabel sta vast te houden… maar goed, dan hebben we misschien een richting die we op kunnen zoeken.

Kom vooral door als er nog meer ideeën zijn, ik probeer alles en in koppel het terug. Ook erg benieuwd hoe ik eind aug en middag sept behandeld ga worden bij Herwers. Ze staan nu -1 achter…

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3SBqTHy8bYqj2yNnuoOQFJDEVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDDtFbZyTTRKJI7nRIMg2dbd.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel in Denemarken! Heeft iemand enig idee hoe ik de tesla chargers als poi in de kona kan laden zodat ik ze gewoon op de kaart als oplaad mogelijkheid zie ? Nu moet ik steeds in de tesla app zoeken wat er id buurt zit en dan los dat adres invoeren ...

Ik heb hier wat ruzie met dat je apps moet hebben voor sommige laders en met de laadpas in de tesla app toegevoegd heb je veel meer mogelijkheden vandaar.

Verder is verbruik met koffer op het dak +- 20kwh/100, zonder koffer red ik meestal 12/13. Maar dit is ook veel snelweg en volle wind en regen vandaag .

Wel resoneert er iets mega irritants bij m'n dakrails, het kunststof dat onder de rail zit aan de voorkant bij het voorraam zeg maar, klappert boven de 100.....

[ Voor 27% gewijzigd door lord_fh op 03-08-2025 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RLAZ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:54
Het probleem met een dakrail heb ik ook ook gehad, rechts boven de voordeur. Het was na onderzoek door de dealer een fout in de dakrail zelf, niet iets met de montage. Opgelost met een nieuwe dakrail onder garantie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8baO7iUYjWqfl5DapVJUXHe6ps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CADMbeJuGe024ePbO7ChihzL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgCPWxl1qd1pwYRQuFklcYdhExg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cZxubmPjXl2RtBRbvrAvVQ6n.jpg?f=user_large

Hier ook afgelopen zomer met de Kona op vakantie geweest, Noord Spanje om precies te zijn.
In totaal zo'n 3500km afgelegd. Bijzonder positief over de auto.

Mooie oplaadplekken gezien en vooral in Frankrijk waren de stops goed verzorgd en soms zelfs met een mooi uitzicht. Wel diverse apps moeten gebruiken op iOS:
  • ChargeFinder
  • ElectroMaps
  • ABRP
  • Tesla (laden met MTC niet mogelijk)
Ook een paar keer bij Iberdrola geladen, dat ging goed met de MTC-laadpas.
In diverse dorpen de moesten we voor de AC lader wel een aparte app downloaden. Maar na het koppelen van een creditcard ging het laden soepel. Naam van de app: Place to Plug.
Aantal DC-laders in Noord Spanje is zeer karig. Vaak ook maar 2 op locatie dus garantie dat ze vrij is er dan niet. Of ze werkte uberhaupt niet / niet aangesloten. Een aantal keer bewust lang bij een AC-lader gestaan omdat DC-laden niet mogelijk was. Geen ramp (je gaat ff lunchen ofzo), maar toch jammer.

Ionity laders deden het in Frankrijk erg goed, maar in Spanje hebben ze soms andere modellen (oudere??) en die deden het vaak niet. Staan wel als "online" aangegeven, de MTC pas werd ook geaccepteerd maar laden: no bueno. Geen idee wat er fout ging.

Qua bereik: op snelweg 110kmh aangehouden, soms wat sneller. Etappes van 300km was mogelijk daarna ging de auto aan de lader en wij een bak koffie. Vaak hadden we dan nog 20/30% SOC dus er had nog meer in gezeten. Even 20 minuten aan de lader tot zo'n 70/75% en we gingen weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@lord_fh jij redt geen 12/13kWh met snelweg rijden, ook niet zonder dakkoffer en wind mee.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

MadMarky schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:36:
@lord_fh jij redt geen 12/13kWh met snelweg rijden, ook niet zonder dakkoffer en wind mee.
Toen ik op enig moment keek hadden we ~ 18kWh/100km, maar ook regelmatig boven de 20kWh gezien.
Dat is aardig in lijn met de Evdatabase; https://ev-database.org/c...ndai-Kona-Electric-65-kWh

Daar komt bij dat ik met de Nline onderweg ben en dus 19" wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

MadMarky schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:36:
Dsd waar, ik rij woon werk allemaal 80kmh wegen ja, ik geloof als ik een retourtje Groningen doe dat het 17/18 is ofzo , dat zal meer kloppen dan denk ik.

Dan valt het met koffer nog wel mee inderdaad.

Met die 80kmh wegen red ik ook 550km op accu, naar Groningen op en neer vanuit het gooi lukt dat inderdaad ook niet

[ Voor 19% gewijzigd door lord_fh op 04-08-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

RLAZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:01:
Het probleem met een dakrail heb ik ook ook gehad, rechts boven de voordeur. Het was na onderzoek door de dealer een fout in de dakrail zelf, niet iets met de montage. Opgelost met een nieuwe dakrail onder garantie.
Na de vakantie langs de dealer dus, is echt irritant, het resoneert ook echt best wel door het dak heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
lord_fh schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:19:
[Afbeelding]
Wel resoneert er iets mega irritants bij m'n dakrails, het kunststof dat onder de rail zit aan de voorkant bij het voorraam zeg maar, klappert boven de 100.....
Kan je er niet een stuk ducttape omheen plakken?
Herrie komt vaak door windgeruis en daartegen kan een stukje tape helpen.

[ Voor 33% gewijzigd door Leader98 op 04-08-2025 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

lord_fh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:44:
[...]

Dsd waar, ik rij woon werk allemaal 80kmh wegen ja, ik geloof als ik een retourtje Groningen doe dat het 17/18 is ofzo , dat zal meer kloppen dan denk ik.

Dan valt het met koffer nog wel mee inderdaad.

[...]
Snelheden tot 80km/u zijn sowieso geen vergelijk met snelwegrijden. Ik rij op 17" wielen dus redelijk zuinig, op binnenwegen is dat rond de 12/13kWh op 100km. Met rustig snelweg rijden @ 105km/u is dat 15/16 en bij 130km/u zo'n 20kWh.

Mocht iemand daar overigens flink boven zitten dan heb ik maar één advies: regenereren kun je leren. Iedere keer dat je het rempedaal gebruikt gooi je energie weg. Als je een beetje normaal rijdt kun alles met de flippers achter het stuur doen, incl remmen tot stilstand.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:53
MadMarky schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Snelheden tot 80km/u zijn sowieso geen vergelijk met snelwegrijden. Ik rij op 17" wielen dus redelijk zuinig, op binnenwegen is dat rond de 12/13kWh op 100km. Met rustig snelweg rijden @ 105km/u is dat 15/16 en bij 130km/u zo'n 20kWh.

Mocht iemand daar overigens flink boven zitten dan heb ik maar één advies: regenereren kun je leren. Iedere keer dat je het rempedaal gebruikt gooi je energie weg. Als je een beetje normaal rijdt kun alles met de flippers achter het stuur doen, incl remmen tot stilstand.
Een rit is bij mij pas goed als ik het rempedaal enkel voor starten en rijrichting selecteren heb gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

[...]

Klopt, ik rij alles op one pedal drive, 1e wat ik doe bij starten auto haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 06:58
[...]
Volgens mij is het een illusie te denken dat remmen met het de flippers zuiniger is dan met het rempedaal, beide regenereren tot het laatste stukje. Het is natuurlijk wel zo dat hoe harder je remt (hoger rem- en dus regeneratie vermogen), hoe inefficienter het regenereren is, dus langzaam remmen.

Vanwege de conversie verliezen is het het allerzuinigst is om niet te remmen en niet te regenereren. Dus ver van tevoren anticiperen en uit laten rollen. Maar hoewel zuinig, praktisch is dat niet.

Langzaam optrekken en langzaam afremmen, daarmee krijg je het zuinigste verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
[...]

Iedere keer dat je het rempedaal gebruikt gooi je energie weg. Als je een beetje normaal rijdt kun alles met de flippers achter het stuur doen, incl remmen tot stilstand.
Dat is niet helemaal waar.
Ook al gebruik je het rempedaal wordt er geregenereerd, het is dan wel zaak deze niet gelijk naar de bodem te trappen. Kijk maar naar de verbruiksmeter als je remt. Alleen remmen met de rechter flipper of i-pedal zal inderdaad maximaal regenereren. Maar ook dan zullen uiteindelijk de mechanische remmen gebruikt worden om helemaal tot stilstand te komen.

In mijn vorige EV gebruikte ik altijd one pedel drive, dat bleef ook gewoon aanstaan nadat de auto opnieuw werd aangezet, helaas bij de Kona niet.

Ik dacht dat ik het enorm ging missen, maar eigenlijk zijn rij ik nu altijd in de stand "auto" (dat blijft wel actief na de auto uit is geweest) en rem ik veel met de linker flipper ingeknepen te houden.
In de stand auto regenereert de Kona meer als de afstand tot een object voor je kleiner wordt.
Een soort i-pedal light 😊

Ben het overigens helemaal eens dat je in een (h)ev het beste zoveel mogelijk kan regenereren, beter de energie terug het accupakket in dan omzetten in (nutteloze) warmte.

Edit: er stond rechter flipper, maar dit moest de linker zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34
hvwees schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
Ook al gebruik je het rempedaal wordt er geregenereerd, het is dan wel zaak deze niet gelijk naar de bodem te trappen. Kijk maar naar de verbruiksmeter als je remt. Alleen remmen met de rechter flipper of i-pedal zal inderdaad maximaal regenereren. Maar ook dan zullen uiteindelijk de mechanische remmen gebruikt worden om helemaal tot stilstand te komen.

In mijn vorige EV gebruikte ik altijd one pedel drive, dat bleef ook gewoon aanstaan nadat de auto opnieuw werd aangezet, helaas bij de Kona niet.

Ik dacht dat ik het enorm ging missen, maar eigenlijk zijn rij ik nu altijd in de stand "auto" (dat blijft wel actief na de auto uit is geweest) en rem ik veel met de linker flipper ingeknepen te houden.
In de stand auto regenereert de Kona meer als de afstand tot een object voor je kleiner wordt.
Een soort i-pedal light 😊

Ben het overigens helemaal eens dat je in een (h)ev het beste zoveel mogelijk kan regenereren, beter de energie terug het accupakket in dan omzetten in (nutteloze) warmte.

Edit: er stond rechter flipper, maar dit moest de linker zijn
Auto-regeneratie en linker flipper regeneren meer dan rempedaal. Ook fijn dan als je je linker flipper gebruikt tot stilstand dat dan ook een hold op zit, dat zit er met remmen niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Flippers, pedalen... Ik rem 90% van de keren met "gas los". Mijn regenereren staat ook op auto.

[ Voor 7% gewijzigd door XanderDrake op 05-08-2025 19:50 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

ReSpawN schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Nemen we ook mee in de opties! Natuurlijk wel vervelend als ik daar met 77kw als een theekopje die kabel sta vast te houden… maar goed, dan hebben we misschien een richting die we op kunnen zoeken.

Kom vooral door als er nog meer ideeën zijn, ik probeer alles en in koppel het terug. Ook erg benieuwd hoe ik eind aug en middag sept behandeld ga worden bij Herwers. Ze staan nu -1 achter…
In het kader van terugkoppelen:

Helaas waren de opties aandrukken of iets naar boven kantelen niet succesvol. Ook werkte het starten met laden en dan pas inpluggen ook niet. Nu maar wachten op de diagnose en kijken wat er uit hun apparatus komt rollen...

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 19:03
ReSpawN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Helaas waren de opties aandrukken of iets naar boven kantelen niet succesvol. Ook werkte het starten met laden en dan pas inpluggen ook niet. Nu maar wachten op de diagnose en kijken wat er uit hun apparatus komt rollen...
Accu kort loskoppelen nog geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

vanaalten schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Accu kort loskoppelen nog geprobeerd?
Komt nog, ik had geen gereedschap mee op de terugweg vanuit Busloo. :9~ Slimme mensen stellen domme vragen: + loskoppelen is voldoende? Of koppel je juist - af?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Snacky817 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Auto-regeneratie en linker flipper regeneren meer dan rempedaal. Ook fijn dan als je je linker flipper gebruikt tot stilstand dat dan ook een hold op zit, dat zit er met remmen niet op.
Dus als er dan iemand achterop je klapt schiet je niet door? Want dat is namelijk de reden dat ik bij stoplichten altijd de voet op de rem hou (ook als de weg perfect vlak is).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
HuismAndré schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Dus als er dan iemand achterop je klapt schiet je niet door? Want dat is namelijk de reden dat ik bij stoplichten altijd de voet op de rem hou (ook als de weg perfect vlak is).
De remmen zitten er wel op zodra die helemaal tot stilstand is gekomen met auto hold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34
hvwees schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

De remmen zitten er wel op zodra die helemaal tot stilstand is gekomen met auto hold.
Maar ik heb de auto hold niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 11:28

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

-NVM-

[ Voor 99% gewijzigd door FijneKnul op 06-08-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ReSpawN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Komt nog, ik had geen gereedschap mee op de terugweg vanuit Busloo. :9~ Slimme mensen stellen domme vragen: + loskoppelen is voldoende? Of koppel je juist - af?
1 van de 2 is voldoende. Zolang je de stroomkring maar onderbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 06:58
ReSpawN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Volgens mij kan ik in mijn Kona de -pool loshalen zonder gereedschap. Zit zo'n stekkertje tussen die in elkaar klikt. (sorry voor deze atechnische beschrijving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decpa1102
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een Kona 65 kWh van 2025.
Tijdens het snelladen zie ik zelden waarden boven de 70 kW.
Vandaag bijvoorbeeld; batterij op 40 %. Temperatuur 12°C buiten (Noorwegen). Batterij geconditioneerd voordien. Laden bij een supercharger van Tesla gaf maar 56 kW. Redenen? Zijn er mensen die al 100 kW gezien hebben? Daar wordt toch reclame mee gemaakt door Hyundai?
Alvast bedankt.
Patrick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
decpa1102 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:46:
Vandaag bijvoorbeeld; batterij op 40 %. Temperatuur 12°C buiten (Noorwegen). Batterij geconditioneerd voordien. Laden bij een supercharger van Tesla gaf maar 56 kW. Redenen? Zijn er mensen die al 100 kW gezien hebben? Daar wordt toch reclame mee gemaakt door Hyundai?
Alvast bedankt.
Patrick
Ik heb bij Fastned en Total Energies (in Nederland) verschillende keren 100kW langs zien komen voor mijn Konda (2025). Durf alleen niet te zeggen bij welke temperaturen dat was, maar ik meen wel dat het met een geconditioneerde batterij ook was in vergelijkbare temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 16:09
ReSpawN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Ondanks mijn eerdere positieve ervaring bij FastNed, was het gisteren bij mijn Kona uit 2020 ook raak.
Continu de melding ‘fout bij communicatie met voertuig’.

Ik heb 8 laadsessies geprobeerd. Kabel vastgehouden, rechtgehouden, iets omhoog getikt gehouden. Niets maar dan ook niets hielp.

Uiteindelijk was ik het beu en ben ik naar een Shell Recharge station gereden. En wat denk je? In 1x raak.

Ik ga mijn tijd niet meer verdoen aan FastNed. Helemaal klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

MarkieNL schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Ondanks mijn eerdere positieve ervaring bij FastNed, was het gisteren bij mijn Kona uit 2020 ook raak.

Ik heb 8 laadsessies geprobeerd. Kabel vastgehouden, rechtgehouden, iets omhoog getikt gehouden. Niets maar dan ook niets hielp.

Uiteindelijk was ik het beu en ben ik naar een Shell Recharge station gereden. En wat denk je? In 1x raak.

Prima idee, kan ik ook nog wel even proberen. Idem bij Tango. Maar ja, ik moet ook in Duitsland, Denemarken, Noorwegen kunnen laden. Gisteren heb ik de min-pool ontkoppeld, vandaag even proberen te laden.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
MarkieNL schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Ik zie dat een Kona 2020 een "AutoCharge" functie heeft? Misschien geeft dat problemen? (Zelf had ik bij onze Kona 2025 "Plug-and-Charge" aangezet, maar daarmee wilde sessies niet starten bij bijvoorbeeld Ionity.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:22
ReSpawN schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Prima idee, kan ik ook nog wel even proberen. Idem bij Tango. Maar ja, ik moet ook in Duitsland, Denemarken, Noorwegen kunnen laden. Gisteren heb ik de min-pool ontkoppeld, vandaag even proberen te laden.
Ik ben nu voor het eerst met de Kona 2020 in Zweden, in Duitsland en Zweden staan veel dezelfde soort laadpalen als bij Fastned, ook met zware kabels dus ik moet de kabel wel omhoog houden totdat hij begint met laden, maar daarna werkt het wel gelukkig gewoon. Dus inderdaad, als je in het buitenland wilt laden moet snelladen bij Fastned zeker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

decpa1102 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:46:
Alvast bedankt.
Patrick
Hier haalt hij wel 100, wel iets warmer dan 12 graden, maar die 100 is niet de hele laadcurve, op een gegeven moment zakt hij gewoon terug, 102 haal ik op top.

Iets anders, na de vakantie maar weer naar de dealer..... hij wad dus al gereset omdat de achterlichten soms spontaan aangingen, dat is over nu, maar nu gaat de airco gewoon spontaan aan midden op de dag. Dan moet ik of eerst de auto in of eerst de klimaat optie activeren via de app, en dan weer deactiveren , Anders gaat het niet uit...

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:50
zalkc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:28:
Vorige week besteld. Levertijd half december zegt Ayvens.

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Vraagje over de luchtroosters die in een Kona EV 2019 in de middenconsole zitten. Het lijkt erop dat ze de positiebepalers en open/dicht regeling in één schuifje hebben gestopt. Klopt dat inderdaad of doe ik iets fout? Mocht het kloppen, is er een eenvoudige modificatie waarmee je deze 2 regelingen uit elkaar kunt halen (zodat het weer is zoals bij alle andere auto's waar ik ooit in gezeten heb)? En mocht ik ze helemaal dicht doen, kan de ventilatie dan wel op "auto" blijven staan? Ik heb namelijk het idee dat de koelte van de airco met name uit de 2 roosters in de middenconsole komt.

André Huisman (www.new-line.nl)

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:50
HuismAndré schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:57:
Vraagje over de luchtroosters die in een Kona EV 2019 in de middenconsole zitten. Het lijkt erop dat ze de positiebepalers en open/dicht regeling in één schuifje hebben gestopt. Klopt dat inderdaad of doe ik iets fout? Mocht het kloppen, is er een eenvoudige modificatie waarmee je deze 2 regelingen uit elkaar kunt halen (zodat het weer is zoals bij alle andere auto's waar ik ooit in gezeten heb)? En mocht ik ze helemaal dicht doen, kan de ventilatie dan wel op "auto" blijven staan? Ik heb namelijk het idee dat de koelte van de airco met name uit de 2 roosters in de middenconsole komt.
Ik vermoed dat dit klopt. Rijd momenteel zelf een Niro EV uit 2025 en die heeft dat ook. Naar links is dicht en rechts is open. Dus naar links mikken gaat niet want dan gaat hij dicht.

• Nova163
Hoe ver naar links mikken jullie? Ik heb het linker luchtrooster op het middenconsole op mijn hoofd gericht als bestuurder, en dat werkt prima, hij gaat dan niet dicht.

Daarnaast heb ik het idee dat de airconditioning in ieder geval ook werkt op de luchtroosters helemaal links en rechts, maar of dat op 'auto' ook zo is, weet ik niet helemaal zeker.

[ Voor 35% gewijzigd door Nova163 op 14-08-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Mag ik vragen waarom Stellantis er zo ver naast zit ten opzichte van de Koreanen? Ik lees net een review op autoweek over de nieuwe R4 wat echt een machtig mooie retro is. Ben echt geïnteresseerd…. Maarrrr
Onze Kona uit 2019 met meer dan 140k op de teller doet het echt prima richting Italië 1400 km met ~120km/h op de ACC gemiddeld 14,7 kWh maximaal bepakt met 5 personen en lekker volgeladen.
Hoezo zit die 4 dan in een reguliere test van autoweek op 16,8? (Nieuwe techniek tov 6/7 jaar oude techniek)

[ Voor 4% gewijzigd door Tijmen0000 op 17-08-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:39
Tijmen0000 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:29:
Mag ik vragen waarom Stellantis er zo ver naast zit ten opzichte van de Koreanen? Ik lees net een review op autoweek over de nieuwe R4 wat echt een machtig mooie retro is. Ben echt geïnteresseerd…. Maarrrr
Onze Kona uit 2019 met meer dan 140k op de teller doet het echt prima richting Italië 1400 km met ~120km/h op de ACC gemiddeld 14,7 kWh maximaal bepakt met 5 personen en lekker volgeladen.
Hoezo zit die 4 dan in een reguliere test van autoweek op 16,8? (Nieuwe techniek tov 6/7 jaar oude techniek)
De journalisten van Autoweek testen denk ik de auto met alle features full on en rijden zoals ze in een ICE zouden rijden, dat kost vaak wat meer energie.
Ik moet wel zeggen dat de Kona volgens mij behoorlijk goed presteert.
Ik ben van een Kona overgestapt naar een Renault Megane e-tech, en waar ik in de Kona in de zomer structureel ver boven de WLTP zat kom ik met de Renault met moeite aan de WLTP range, zelfs als ik heel zuinig rijdt.
De muziekinstallatie is wel veel beter :P

Stellantis heb ik trouwens niet eens meegenomen in de keuze toen ik een andere auto wilde met die kleine accu's en in mijn optiek lage 'wow' factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Renault en Stellantis zijn niet gefuseerd, dus is niet 1 bedrijf ;)

Stellantis is wel degene die die miskleun maakte met de OBC van de Peugeot/citroen/opel klonen. En de beperkte range en snelle batterij degradatie.

Wat bij de Koreanen overigens vooral erg meewerkt in zuinigheid is de extreem goede regeneratieve afremming. Een snelwegrit zonder afremmen is al snel minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De getallen die jij noemt kan ik niet rijmen met het verbuik van mijn Kona. Die 14,7kWh/100km kan ik ook redden, maar dan rij ik heel strak 100km/u (of langzamer) en zeker geen 120. Bij die snelheid ga je al snel naar 17 á 18kWh/100km. Een Kona is niet kleiner of veel gestroomlijnder dan een R4 en luchtweerstand is een constante factor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15
Ik zit aan een gemiddelde van 14.9kwh op m'n Kona. En nee, ik rij geen 100 :) zeer vaak snelweg.

Voor de laatste maand zit ik aan 12.5kwh (volgens de bluelink app)

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

devilkin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:16:
Ik zit aan een gemiddelde van 14.9kwh op m'n Kona. En nee, ik rij geen 100 :) zeer vaak snelweg.

Voor de laatste maand zit ik aan 12.5kwh (volgens de bluelink app)
In de file staan is geen snelweg rijden he ;)
Ik woon en werk in het oosten, zet zodra ik de snelweg op draai de ACC aan en kan vijwel ongestoord naar mijn werk rijden. Samen met wat andere ritten (stad, provinciale wegen) ligt de gemiddelde snelheid over de laatste 1400km op 66km/u bij een gemiddeld verbruik van 14.1kWh/100km. Als jij aan 12.5 zit zal die gemiddelde snelheid flink lager liggen. En bij de 14.7kWh van Tijmen zal deze ook niet in de buurt komen van 120km/u, die vast wel eens aangetikt is maar niet constant gereden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:40
Deze discussie is vrij zinloos als iedereen andere inputs gebruikt. De enige eerlijke vergelijking is met kWh geladen bij de laadpaal gedeeld door het aantal gereden km, en dan nog werkt dat alleen als je altijd oplaadt tot hetzelfde percentage.

De bluelink app geeft een stuk gunstigere waardes aan dan de boordcomputer, en die is weer een stuk gunstiger dan écht verbruik (inclusief laadverlies).

Wij zitten rond de 20 kWh/100km in de winter en 15 kWh/100km in de zomer, gemeten vanaf de laadpaal. Weinig snelweg en relatief veel korte ritten. Lange stukken op de snelweg is gewoon enorm afhankelijk van snelheid, temperatuur, wind en overig verkeer.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Dingen zoals tegenwind, temperatuur en AC wensen maken ook nog eens veel uit op lange ritten. Maar het viel mij inderdaad ook op dat de R4 niet perse zuiniger is dan onze 6 jaar oudere Kona's, ondanks dat het een kleinere en lichtere EV is. Er zal ergens op bezuinigd zijn.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
Vrijdag 15-08 een nieuwe Kona 2025 premium in ontvangst genomen. Mooie upgrade vd 2020 versie.

Nu is sinds vanmiddag opeens mijn achteruitrijcamera maar ook voor en de dode hoek camera gestopt. Tenminste ze komen niet meer tevoorschijn op mijn dashboard.

Gisteren OTA updates gehad. Vanochtend deed alles het nog. Vanmiddag na opladen niet meer.

Kan de boel gaan resetten, maar eigenlijk weinig zin in of een trip naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

jvang schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:43:
Vrijdag 15-08 een nieuwe Kona 2025 premium in ontvangst genomen. Mooie upgrade vd 2020 versie.
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Nu is sinds vanmiddag opeens mijn achteruitrijcamera maar ook voor en de dode hoek camera gestopt. Tenminste ze komen niet meer tevoorschijn op mijn dashboard.
Kan de boel gaan resetten, maar eigenlijk weinig zin in of een trip naar de dealer.
Ik heb ook problemen me de achteruitrijcamera (kan geen verbinding maken) echter ik heb nog een Kona 2021 dus waarschijnlijk een ander probleem. Ga vanmiddag even bij de (sub)dealer langs om het probleem te bespreken. Laat het resultaat weten

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees

Dit is in mijn 2024 ook 2x gebeurd dat ze het spontaan niet doen, de knop om de camera's te activeren doet dan niets.

Nadat de auto een tijdje uit was geweest, deed die het wel weer. Kort "herstarten" lijkt niet te helpen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:14
Na bijna 4,5 jaar in de Kona Electric uit 2020 gereden te hebben, heb ik er afgelopen weekend toch afscheid van genomen. Het was een import versie uit Spanje, waar ik bijna 130000 km in heb gereden. Deze zijn me zo goed bevallen, dat mijn volgende auto weer elektrische is, maar wel van een ander merk.
Na mijn kennis making met de kopers van de Kona, heb ik er vertrouwen in dat zij er ook fijne kilometers mee gaan maken.
En dat wens ik hier iedereen dan ook: Fijne en veilige kilometers met de elektrische Kona!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
hvwees schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Dit is in mijn 2024 ook 2x gebeurd dat ze het spontaan niet doen, de knop om de camera's te activeren doet dan niets.

Nadat de auto een tijdje uit was geweest, deed die het wel weer. Kort "herstarten" lijkt niet te helpen.
Ja bij mij dus ook. Wilde de zekeringen controleren, want vermoede dat tijdens laden in de zon het misschien wel erg warm was geworden. Maar eerst weer gestart en toen deed alles het weer. Zat 2 uur tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Iemand bekend met het issue dat de een kona uit 2020 problemen kan hebben met laden onder de 8A zodat de 2 fases kortsluiting maken en dat dan de hoofdzekeringen van fase 1 en 2 eruit knallen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:41:
Iemand bekend met het issue dat de een kona uit 2020 problemen kan hebben met laden onder de 8A zodat de 2 fases kortsluiting maken en dat dan de hoofdzekeringen van fase 1 en 2 eruit knallen?
Klinkt ook redelijkerwijs als gerelateerd aan deze van @Hippe Lip in het KIA forum https://www.kiaclub.nl/to...rijders-let-op-met-zappi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Toch typisch, vanmorgen gebeld naar de werkplaats van een Hyundai dealer in de buurt en die wist van geen probleem af en vanmiddag de zaak gemaild waar ik de auto gekocht heb en die hebben ook een Hyundai dealer benaderd en die wist ook van niks, zou het dan alleen met solar laden of loadbalancing gebeuren en bijna niemand heeft dat?
Vragen haha.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

klump4u schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:41:
Ik laad bijna altijd onder de 8A, meestal 4 of 5A afhankelijk van de hoeveelheid zon.
(Nog) nooit problemen gehad.
Ik heb een Kona uit Juni 2021 en laad met een "opgevoerde" granny lader die max. 16A kan laden en die direct op 1 groep is aangesloten. (dus waarschijnlijk anders dan jouw aansluiting, maar toch onder 8A geen probleem)

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

The Adder schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Ik laad bijna altijd onder de 8A, meestal 4 of 5A afhankelijk van de hoeveelheid zon.
(Nog) nooit problemen gehad.
Ik heb een Kona uit Juni 2021 en laad met een "opgevoerde" granny lader die max. 16A kan laden en die direct op 1 groep is aangesloten. (dus waarschijnlijk anders dan jouw aansluiting, maar toch onder 8A geen probleem)
Het gebeurt als je van 1 fase naar 3 fase gaat tijdens een laadsessie.
Alleen op een fase vast of op 3 fase vast is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Hier ook een weer leuk probleem.

Na de condensor vervanging (en dus de demontage en montage van het dashboard) kwam de raamsteil van de passagiers kant los op de snelweg. Die zelf weer vast geklikt, maar gisteren kwam die van de bestuurders kant los.

Kleinigheidtjes, maar wel bloed irritant.

Terwijl ik probeer de bestuurders kant vast te drukken valt mijn oog op wat pluis bij de vloermat.
Pak het op en het blijkt schimmel, vloermat van de bestuurder zeiknat.
Dus terug naar de dealer, want na de losse slang van de ruitenwisservloeistof en de 2 losse raamsteilen, geloof ik niet zo in de kwaliteit van montage.

Dinsdag een onderzoek afspraak, dat is dus redelijk snel.
Daarna gelijk maar de auto door de wasstraat en stofzuigen (weg schimmel pluizen). Merk ik dat de mat achter aan de passagierskant nog natter is :X

Matched dit ook met mijn idee van een losse afvoer van de condensor?

Fijn zo'n auto van net 2 jaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:29
Hallo allemaal, als het goed is mag ik as woensdag mijn 2025 kona n-line business in ontvangst nemen.

Zijn er nog tips of zaken die ik in de gaten moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ronald1245 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:49:
Hallo allemaal, als het goed is mag ik as woensdag mijn 2025 kona n-line business in ontvangst nemen.

Zijn er nog tips of zaken die ik in de gaten moet houden?
Het is een splinternieuwe auto, wat voor dingen verwacht je in de gaten te moeten houden?

Net als bij ieder andere EV (en mobiele telefoon accu, etc) kun je hem beter niet te vaak naar 100% laden, maar daarvoor is makkelijk een laadlimiet in te stellen via de Bluelink app. Verder zou ik zeggen geniet er van!

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
MadMarky schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:44:
[...]

Het is een splinternieuwe auto, wat voor dingen verwacht je in de gaten te moeten houden?

Net als bij ieder andere EV (en mobiele telefoon accu, etc) kun je hem beter niet te vaak naar 100% laden, maar daarvoor is makkelijk een laadlimiet in te stellen via de Bluelink app. Verder zou ik zeggen geniet er van!
Ik dacht meer in de trent van eigenaardigheden etc.
Ik haal hem Woensdag op kan bijna niet wachten 😬.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
Ronald1245 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Ik dacht meer in de trent van eigenaardigheden etc.
Ik haal hem Woensdag op kan bijna niet wachten 😬.
Mute knop ingedrukt houden om de piepende snelheid waarschuwing uit te zetten. Wel eerst de software OTA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
KerstRunner schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Vorige week besteld. Levertijd half december zegt Ayvens.
Is snel gegaan bij mij, hij is vandaag aangekomen bij de dealer en ik kan hem woensdag ophalen. 7 weken in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
Ik dacht doe nog eens een poging om te zien of Waze en Google Maps inmiddels al werken op het HUD en instrumentencluster zoals alleen Apple Maps dat tot nu toe deed met Apple Carplay.

Waze nog niet, maar Google Maps kwam ineens op het HUD tevoorschijn! Enkele weken terug gebeurde dit nog niet. Hopelijk volgt Waze snel.

Kona Comfort Smart 2025.
iOS 26 PB5.
Google Maps 25.34.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUgNPltiDZpA4eu3wouxbEFr1rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKB1HgcdvzmC9I7b6FlifsOp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door michaelw1998 op 28-08-2025 12:57 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

michaelw1998 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:06:
Ik dacht doe nog eens een poging om te zien of Waze en Google Maps inmiddels al werken op het HUD en instrumentencluster zoals alleen Apple Maps dat tot nu toe deed met Apple Carplay.

Waze nog niet, maar Google Maps kwam ineens op het HUD tevoorschijn! Enkele weken terug gebeurde dit nog niet. Hopelijk volgt Waze snel.

Kona Comfort Smart 2025.
iOS 26 PB5.
Google Maps 25.34.1

[Afbeelding]
Je bedoelt het centrale scherm op de middenconsole?
Een HUD (heads up display) is zo'n projectieglaasje recht voor je neus.

🖥️ | 🚗

• michaelw1998
MadMarky schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Nee, Kona's hebben ook een HUD. Als je goed kijkt op mijn foto zie je ook een projectie op de ruit voor mij als bestuurder zijnde. Links naast het Opel logo van de auto voor mij.
Hierin staat o.a. de snelheid, rijbaanbegeleiding en nu dus ook navigatie instructies van Google Maps.

[ Voor 4% gewijzigd door michaelw1998 op 28-08-2025 12:56 ]

• hvwees
Heeft met Android auto altijd al gewerkt.
Maar fijn dat het nu ook voor iOS werkt.

• Eupeodes
hvwees schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:59:
Heeft met Android auto altijd al gewerkt.
Maar fijn dat het nu ook voor iOS werkt.
met iOS werkte het altijd al met Apple maps. Ik ben benieuwd of in die van mij de Google Maps nu ook eindelijk verschijnt. Want eerlijk gezegd ben ik zowel over Apple maps als de ingebouwde navigatie van de Kona niet heel enthousiast, maar geen info in cluster of HUD rijdt ook niet lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
MadMarky schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Bij oudere auto's (waaronder de oude Kona) is het idd een glaasje, bij nieuwere auto's (waaronder de SX2) wordt info direct op de voorruit geprojecteerd.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Eupeodes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Bij oudere auto's (waaronder de oude Kona) is het idd een glaasje, bij nieuwere auto's (waaronder de SX2) wordt info direct op de voorruit geprojecteerd.
Ah check, toen ik eens goed inzoomde op de foto zag ik idd een pijltje, wat kennelijk geen sticker is op de auto voor je :p

Mijn 2020 Kona heeft idd een glaasje met enkel snelheid en ACC info.

🖥️ | 🚗

• Ronald1245
Ik heb het eigenlijk al opgegeven maar ik krijg met geen mogelijkheid het instellen van de digitale sleutel voor elkaar, domweg omdat deze niet in infotainment scherm beschikbaar is of in de bluelink app.

Mijn gloednieuwe Kona N-line business zou het wel moeten hebben maar misschien mis ik nog een update of iets.
Vandaag is wel navigatie update gedaan dus hopen dat met een voertuig update dit nog meekomt later.

Helaas lees ik op het web dat de nfc sleutel bij slechts een handvol mensen echt werkt.

Gebruik ik de verkeerde app, instellingen of iets anders want ik kan het niet vinden in auto of bluelink app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Wat wil je instellen dan ? ik kan met mijn Kona comfort smart (2024 dus zelfde model) gewoon zowel met sleutel contactloos als met mn app de auto openen, daar hoefde ik niks voor te doen hoor ?

En over de HUD, gebruiken jullie dat echt ? ik kijk daar echt nooit op, ik kijk erover heen en het voelt natuurlijker om op mn scherm te kijken naar navigatie of iets anders dan op mn voorruit haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
lord_fh schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:47:
En over de HUD, gebruiken jullie dat echt ? ik kijk daar echt nooit op, ik kijk erover heen en het voelt natuurlijker om op mn scherm te kijken naar navigatie of iets anders dan op mn voorruit haha
Voor info over snelheid, navigatie en info over de rijhulpsystemen kijk ik eigenlijk altijd op de HUD, cluster gebruik ik enkel voor info over accu (percentage en bereik) en verbruiksinfo (heb eigenlijk altijd verbruik van huidige rit midden op cluster staan).

Mijn vrouw gebruikt de HUD echter nooit, vindt dat het afleidt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nova163
Wat wil je instellen dan ? ik kan met mijn Kona comfort smart (2024 dus zelfde model) gewoon zowel met sleutel contactloos als met mn app de auto openen, daar hoefde ik niks voor te doen hoor ?

Ik gebruik hem zeker, met name voor het zien van mijn snelheid. Als ik naar het dashboard kijkt, zie ik in mijn peripheral vision niet meer goed wat er op de weg gebeurt. Als ik naar de HUD kijk, zie ik de auto voor mij ook nog steeds. Dus - ook als duurt een blik < 1s - voelt het voor mij aanmerkelijk veiliger en daarmee rustiger rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald1245

Even voor de duidelijkheid het op afstand kunnen openen is wel iets anders dan een digitale sleutel, met NFC kun je dan je auto openen en rijden zonder dat je ook maar iets hoeft te doen.
Werkt precies hetzelfde als met je watch of telefoon betalen. Je hebt ook die fysieke (lelijke) sleutel van hyundai dan niet meer nodig.

Voordelen zijn veiligheid en snelheid en je kunt de sleutel delen middels je wallet.
De sleutel werkt zelfs tot 3 uur nadat je batterij van je watch of telefoon leeg is en je device uitstaat (iphone, iwatch. samsung is mij onbekend)

Deze optie kan ik dus niet vinden in infotainment systeem terwijl het er wel in zou moeten zitten.
Je app als afstandsbediening gebruiken dat kan ik ook maar dat is niet wat digital key is.

https://www.hyundai.com/nl/nl/bluelink/digital-key.html

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald1245 op 29-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ronald1245 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:29:
Helaas lees ik op het web dat de nfc sleutel bij slechts een handvol mensen echt werkt.

Gebruik ik de verkeerde app, instellingen of iets anders want ik kan het niet vinden in auto of bluelink app?
Wat voor telefoon heb je ?

Mijn privé telefoon is een onePlus doe kan het niet omdat het geen Samsung is. Iets wat ik persoonlijk belachelijk vind.

De iPhone van het werk geprobeerd, maar kreeg het ook niet aan de praat.

Dus ik heb het gelaten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Kan je de auto er ook meer starten?
Ja altijd vind het heel handig.
Ogen de weg houden en toch snelheid kunnen zien.

Mijn vorige auto had het niet, mist het wel een beetje want die auto ervoor had het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

hvwees schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

[...]

Mijn vorige auto had het niet, mist het wel een beetje want die auto ervoor had het wel.
Oe dat is een goede , dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
hvwees schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

[...]

Ja met digital key kun je de auto starten etc.
Eigenlijk wordt met de digital key de volledige vervanging van de fysiek sleutel.

Maar ik begin te vrezen dat het niet op mijn n-line zit van 3 dagen oud, want ik zie ook dat mijn horizon led balk ook niet aangaat en las ergens dat zelfs dit een optie keuze zou zijn, dit was toch het selling point die mooie led horizon balk!
Achterlicht horizon balk is wel volledig te zien gek genoeg waarom daar dan wel vraag ik me af, of zou er iets niet goed zijn aan de auto?

Bij mij zie ik alleen de zijbalken van de horizon led balk branden namelijk, of toch eens de dealer bellen en eens vragen?

Ik wordt helemaal kriegel van welke opties bij de diverse modellen wel of niet zijn toegepast maar het ontbreken van de horizon led balk is wel een dingetje voor mij want daar ben ik voor gevallen 😬

Update: Zojuist op hyundai club gelezen dat er dus verschillende seamless horizon uitvoeringen zijn, die met en die zonder.
Heel vreemd maar ik blijk dus horizon-reflectors te hebben ipv de horizon lamp, morgen even dealer bellen met nog een paar vragen zodat ik niet meer hoef te zoeken en moet accepteren zo lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald1245 op 29-08-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Doet de lamp het ook niet als jeje verlichting aan zet? Als bij mij de verlichting op off of auto staat is het midden stuk uit , als ik de verlichting op AAN zet, is de hele balk verlichting. (En ik rij altijd met verlichting aan dus dr balk is altijd aan bij mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Ronald1245 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Ja met digital key kun je de auto starten etc.
Eigenlijk wordt met de digital key de volledige vervanging van de fysiek sleutel.
I know, maar ik vermoed dat @lord_fh dan ook geen digital key gebruikt, maar "slechts" de app om de auto te ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ronald1245 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:25:
[...]
Maar ik begin te vrezen dat het niet op mijn n-line zit van 3 dagen oud, want ik zie ook dat mijn horizon led balk ook niet aangaat en las ergens dat zelfs dit een optie keuze zou zijn, dit was toch het selling point die mooie led horizon balk!
Achterlicht horizon balk is wel volledig te zien gek genoeg waarom daar dan wel vraag ik me af, of zou er iets niet goed zijn aan de auto?

Bij mij zie ik alleen de zijbalken van de horizon led balk branden namelijk, of toch eens de dealer bellen en eens vragen?

Ik wordt helemaal kriegel van welke opties bij de diverse modellen wel of niet zijn toegepast maar het ontbreken van de horizon led balk is wel een dingetje voor mij want daar ben ik voor gevallen 😬

Update: Zojuist op hyundai club gelezen dat er dus verschillende seamless horizon uitvoeringen zijn, die met en die zonder.
Heel vreemd maar ik blijk dus horizon-reflectors te hebben ipv de horizon lamp, morgen even dealer bellen met nog een paar vragen zodat ik niet meer hoef te zoeken en moet accepteren zo lijkt het.
De dagrijverlichting (en stadslichten) zijn alleen de linker en de rechterkant, als je dimlicht aanzet brand de hele balk (en de koplampen).

Tenminste, zo is het bij mijn Kona, maar ik heb dan premium uitvoering.

Je zou even de specs erop kunnen nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Is bij de comfort smart ook al, dus neem aan da op een n line ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:25
Is er een reden te bedenken waarom ik een Kona zou kiezen boven een Kia Niro Ev met meer ruimte? Prijsklasse is vergelijkbaar.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Kvibe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:25:
Is er een reden te bedenken waarom ik een Kona zou kiezen boven een Kia Niro Ev met meer ruimte? Prijsklasse is vergelijkbaar.
Heeft de kia meer ruimte ? , range vd kona is wel groter alst goed is (ze staan ook op zelfde platform)

//edit: volgens AI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4KCm6sanWyTt6mk8x7ctUtDpxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqUsga3DdBA7Cu231Vdn8HDg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door lord_fh op 30-08-2025 14:21 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 143 Laatste