Beste banden voor of achter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-05 10:30
Vandaag in de pauze woede een stevige discussie over wisselen van autobanden. Ik heb colleges die beweren dat twee niwue banden altijd voor moeten en de oude voorbanden dan naar achter kunnen. Andere colleges beweren dat de beste banden altijd achter geplaats horen te zijn.

Op internet lees ik over zijdelingse grip van de autobanden achter die uitbreken moeten voorkomen. De ANWB beveelt aan de beste banden horen achter. Onderstuur is veiliger dan overstuur aldus meerdere bronne.

Ik heb een kleien voorweil aangedreven auto. Geldt dat ook voor mijn auto?
Met de voorwielen stuur ik. De meeste druk ligt op de voorwielen. De remkracht is 80% via de voorwielen.

Ik heb nog nooit overstuur in mijn auto ervaren. Is bij normaal rijgedrag goede voorbanden niet belangrijker dan?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:47
Bij voorwiel aangedreven auto de beste banden altijd achter. Als ‘ie achter uitbreekt hou je ‘m niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Achter. In jou geval

Onderstuur is snel op te lossen door gas los.
Overstuur is idd een stuk lastiger.

[ Voor 68% gewijzigd door jack zomer op 01-11-2024 21:56 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-05 10:30
Naafkap schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:48:
Bij voorwiel aangedreven auto de beste banden altijd achter. Als ‘ie achter uitbreekt hou je ‘m niet meer.
Is het bij achterwiel aangedreven auto's dan anders?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik heb dat probleem al jaren geleden opgelost door de bandenslijtage in de gaten te houden en de banden van tijd tot tijd te wisselen van voor naar achter en vice versa.
Dan slijten ze alle vier gelijkmatig op en kan ik ze allemaal tegelijk vernieuwen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Geen idee wat beter is, ik heb voor 225/50 VR 16 er op liggen en achter 255/50 VR 16 dus ik kan niet eens wisselen ;)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
Rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48

MLLL

Palm Treo 650

Altijd achter.

Onderstuur is makkelijker op te vangen dan overstuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En hoe groot is de kans dat je onder- of overstuur krijgt? Of racen we allemaal op het circuit? :')

Bij een/mijn voorwiel aangedreven auto, slijten de voorwielen het snelste, dus die vervang ik het eerste en gaan dan naar achteren zolang ze binnen de APK marge zitten van minimaal 1,6mm profiel. De banden die het meeste profiel hebben, doe ik dan dus altijd voor.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 02-11-2024 05:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 21:53

mjl

Ugh

Met elke banden wissel voor en achter omwisselen tov van het jaar er voor of erna in de zoveel tijd voor en achter even wisselen. Je banden slijten dan gelijkmatiger en dan doe je er langer mee.

Qua grip: niet te laat vervangen is nog het belangrijkste :)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Apollyon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:11:
[...]

Is het bij achterwiel aangedreven auto's dan anders?
Nee, overstuur opvangen is veel lastiger en wil je dus voorkomen dus ook dan de beste banden achter.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
CH4OS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 05:16:
En hoe groot is de kans dat je onder- of overstuur krijgt? Of racen we allemaal op het circuit? :')
Het gaat ook niet om normaal gebruik, het gaat er om hoe je auto reageert als je een keer een noodsituatie hebt (b.v. uitwijken in een bocht)
Bij een/mijn voorwiel aangedreven auto, slijten de voorwielen het snelste, dus die vervang ik het eerste en gaan dan naar achteren zolang ze binnen de APK marge zitten van minimaal 1,6mm profiel. De banden die het meeste profiel hebben, doe ik dan dus altijd voor.
Jij gaat voor gemak, maar aangezien je banden het enige zijn wat je op de weg houdt is het slimmer om voor veiligheid te gaan. En dan leg je de beste banden dus achter.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
redwing schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:36:
Het gaat ook niet om normaal gebruik, het gaat er om hoe je auto reageert als je een keer een noodsituatie hebt (b.v. uitwijken in een bocht)
En normaal gebruik bij bijzondere omstandigheden zoals zware regenval of sneeuw/gladheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als de banden waar je auto mee trekt geen profiel hebben, kom je alsnog vast te zitten.

Onderstuur/overstuur is leuk, maar als het écht glad is, glij je toch wel.

De banden bewaren om na de winter op te rijden en voor de winter gewoon een goede set er op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Overstuur komt vooral voor als het wegdek wat gladder is.

1) nat wegdek
2) vorst
3) regen na lange tijd geen regen gehad te hebben.
4) iemand heeft hard getemd waardoor rubberspoor op wegdek xit

En ja, hoe harder je rijdt hoe sneller het voor komt. Maar ik heb t al eens gehad met 30 km/u. Totaal geen grip in bocht tijdens wegrijden bij stoplicht, helling af, boink tegen tood wit balken bord aan (weet even niet hoe die heten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

Bij oudere banden krijg je verhard rubber en evt droogte scheuren. Ik heb destijds een 206 gekocht met 5 jaar oude banden die er af fabriek op zaten, 6mm profiel maar wel hard geworden. Voor lagen banden met 2mm. Na het vervangen van de voorbanden stond die auto bij de eerstvolgende regenbui dwars op de rotonde.

Door ze te wisselen, of dat nou voorbanden naar achteren en samen oprijden is of steeds de nieuwe banden achter te zetten voorkom je dat je achterbanden te oud worden. Zaak is wel om zowel voor als achter gewoon voldoende profiel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Zelf doe ik de beste banden altijd voor, omdat de voorkant harder slijt. MAAR, elk half jaar wissel ik tussen zomer- en winterbanden waardoor het verschil in profieldiepte nooit heel groot wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Accretion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:42:
Als de banden waar je auto mee trekt geen profiel hebben, kom je alsnog vast te zitten.
Ik sta liever vast dan dat ik tegen een boom sta :+
Onderstuur/overstuur is leuk, maar als het écht glad is, glij je toch wel.
Waarbij je alsnog liever hebt dat je merkt door onderstuur dat het glad is dan door overstuur. Bij onderstuur laat je je gas los en dan komt het wel weer goed, bij overstuur staat 90% van de mensen achterstevoren.
De banden bewaren om na de winter op te rijden en voor de winter gewoon een goede set er op leggen.
De discussie is over beste banden voor/achter, niet dat je sowieso goede banden moet gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En als onwetend iemand: Is het dan niet relevant dat bij remmen veel meer kracht op de voorwielen komt te staan, en dat ik dus zou verwachten dat je eerder stil komt te staan met goede voorwielen? (Uiteraard een beetje ervan uitgaande dat de achterwielen wel wat grip hebben ook nog).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Als je Google er op los laat, komt steevast het antwoord: "Achterbanden zijn gevoeliger voor gripverlies. Het is veel lastiger om een achterwielslip (overstuur) te corrigeren dan een voorwielslip (onderstuur). Om deze reden is het beter om de beste banden te monteren op de achteras. Je creëert zo meer stabiliteit en veiligheid." :7

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 20:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

redwing schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:04:
De discussie is over beste banden voor/achter, niet dat je sowieso goede banden moet gebruiken.
Tja, soms is men zo zwart-wit aan het denken en kan juist een alternatief toegevoegde waarde hebben.

Daarnaast, de discussie over achter/voor was toch al uitgesproken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:45:
[..] boink tegen tood wit balken bord aan (weet even niet hoe die heten).
Een schrikhek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFraKe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:16
99ruud99 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:45:
tood wit balken bord aan (weet even niet hoe die heten).
Slagboom? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Overstuur? Vroeger misschien. Auto's hebben al jaren ESP om dat op te vangen.

Blijkbaar helpt ESP toch onvoldoende: YouTube: MICHELIN MIRA - The Effects of Fitting New Tyres to the Front Axle

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 03-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
mjl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:28:
Met elke banden wissel voor en achter omwisselen tov van het jaar er voor of erna in de zoveel tijd voor en achter even wisselen. Je banden slijten dan gelijkmatiger en dan doe je er langer mee.
Achterin in een achtbaan ga je ook sneller of niet?

Je doet geen kilometer langer met je banden door die wissel. Slijtage is slijtage en op den duur bereik je het minimaal vereiste profiel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
TBTL schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:05:
Overstuur? Vroeger misschien. Auto's hebben al jaren ESP om dat op te vangen.
ESP zorgt niet magisch voor meer grip, als je op het randje zit is het alleen uitstel van executie.

Met een voorwiel aandrijver de beste banden altijd achter doen. Je wilt ze de kost niet geven die met regen en 80km/h de afrit nemen en plotseling achterstevoren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:34:
En als onwetend iemand: Is het dan niet relevant dat bij remmen veel meer kracht op de voorwielen komt te staan, en dat ik dus zou verwachten dat je eerder stil komt te staan met goede voorwielen? (Uiteraard een beetje ervan uitgaande dat de achterwielen wel wat grip hebben ook nog).
Het hangt ook weer af van het weer. Bij nat wegdek moet de band water kunnen afvoeren, bij droog wegdek is een band zonder profiel (slicks) beter (ja, daar moet de band op ontworpen zijn), waardoor het lastig is om 1 uitspraak te doen.
Maar de meeste ellende krijg je bij slecht weer.

Bij kleine voorwiel aangedreven auto's die vaak wat rustiger worden gereden, slijten de achterbanden meestal weinig. Kom je onder/rond de ~10k km per jaar uit, dan loop je weer het risico op oude (verharde) banden.
Als je banden binnen 5 jaar vervangen worden is het zelden een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Pas maar op. Ik rijd vrij rustig en beheerst, maar ik stond zomaar een keer achterstevoren op de snelweg toen mijn achterkant weggleed bij het oprijden van de invoegstrook. Vermoedelijk heeft er olie op de weg gelegen.

Als je toch aan het redeneren bent, hoe groot is de kans dat je een botsing krijgt, hoef je daarom ook geen gordel om? En je kinderen niet in kinderzitjes?

Wat mij opvalt in discussies over banden, is dat er nooit wordt gepraat over het profiel. We nemen met z'n allen gewoon aan dat ze uiterlijk met 1,6mm moeten worden vervangen. Maar met 1,6mm hebben ze al veel minder grip dan bijvoorbeeld met 4mm. Misschien moet daar ook eens over worden nagedacht. Toen ik nog een leasewagen had, gingen ze meestal de banden al bij 2,5mm vervangen. Ik weet niet waarom, maar vermoedelijk hebben ze de ervaring dat met minder profiel toch meer ongelukken gebeuren. Ik denk dat die discussie veel relevanter is dan of de 'beste' banden voor of achter moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:22
4 nieuwe banden kopen, altijd het best

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

PheraX schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:34:
4 nieuwe banden kopen, altijd het best
Elke keer als de voorbanden minder profiel hebben gekregen dan de achterbanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik rijd heel rustig. Maar toch...

Jaren geleden, had nog een leaseauto, en zoals gewoonlijk waren leasetoko's nogal zuinig ingesteld. M.a.w. bandjes met 2mm profiel kan nog best. En ik had vóór al verse banden gekregen, maar achter waren ze nog niet voldoende versleten volgens de wagenparkbeheerder. :N

Nou, dat heb ik geweten. Op een dag, flinke regenbui, rijd gewoon netjes 100km/h op de A27, en in de flauwe bocht bij de afslag naar Almere-Hout, ik stuurde netjes geleidelijk de afrit op, begint de achterkant van de auto te zwiepen. :(
Ik schrok behoorlijk en het ESP-lampje begon te knipperen.
Gelukkig was er weinig verkeer op dat moment, maar ik had behoorlijk moeite om de auto weer recht in het gareel te krijgen.
Was toen wel blij, dat ik in dat jaar daarvoor diverse slip- en rijtrainingen had gedaan op het RDW-circuit. :)

Volgende dag gelijk een afspraak gemaakt bij de garage en gevraagd of ze de achterbanden ook konden afkeuren. Om wat voor een reden dan ook.
Wat ze toen gedaan hebben, weet ik niet, maar 3 dagen later zat er vers rubber op, ook aan de achterzijde.

Daarna altijd gezorgd voor minimaal 3 à 4 mm profieldiepte, en het beste profiel achter. Ook met privé auto's.
Nooit meer dit soort issues gehad. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2024 10:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:01
Drardollan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:15:
[...]

Je doet geen kilometer langer met je banden door die wissel. Slijtage is slijtage en op den duur bereik je het minimaal vereiste profiel.
In de praktijk zorgt dit er wel in best wat gevallen voor dat je er langer mee doet. Als je nooit een voor-achter wissel doet, zal je aangedreven band veel sneller slijten dan de passieve banden. Tuurlijk kun je dan alleen de voorbanden wisselen, maar na een jaar of 6-7 wil je die achterband eigenlijk toch wel vervangen, of hij nou versleten is of niet. Als je 50 Dkm per jaar rijd is dit een no issue, maar het boodschappen wagentje van moeders de vrouw wel.

En persoonlijk wissel ik ook liever lekker in 1 X 4 banden op hetzelfde moment, van dezelfde soort. maar goed, dat is meer gevoel dan technisch te verklaren denk ik.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 21:53

mjl

Ugh

Drardollan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:15:
[...]

Bij de voorwielen zijnde krachten anders in bochten, meestal rem je daar af en de buiten kant van het loopvlak slijt sneller dan bij achterbanden. Als je ze wisselt is de slijtage gelijkmatiger. Hiermee voorkom je dat een band vervangen moet worden als aan 1 zijde het loop lak versleten is en de andere kant nog niet.

Nou moet je ook niet op het minimale wachten maar op tijd je banden vervangen natuurlijk.

Bij een banden wissel is het toch makkelijk te doen….

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
PhilipsFan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:29:
[...]
Wat mij opvalt in discussies over banden, is dat er nooit wordt gepraat over het profiel. We nemen met z'n allen gewoon aan dat ze uiterlijk met 1,6mm moeten worden vervangen. Maar met 1,6mm hebben ze al veel minder grip dan bijvoorbeeld met 4mm. Misschien moet daar ook eens over worden nagedacht. Toen ik nog een leasewagen had, gingen ze meestal de banden al bij 2,5mm vervangen. Ik weet niet waarom, maar vermoedelijk hebben ze de ervaring dat met minder profiel toch meer ongelukken gebeuren. Ik denk dat die discussie veel relevanter is dan of de 'beste' banden voor of achter moeten.
Helemaal mee eens! 1.6mm is het wettelijk minimum, maar anders gezegd legaal het slechtste. Wil je rond rijden met legaal het slechtste? Ik niet. Mijn advies is altijd om bij 3mm te gaan kijken om ze te vervangen. Tegen de tijd dat het is ingepland en de nieuwe er onder zitten kom je niet onder de 2.5mm.

Wel een kleine kanttekening, het merk en type band maakt enorm uit. Een Michelin CrossClimate 2 die op 1.6mm zit presteert beter dan een B-merk die nieuw is:
YouTube: Can a New Budget Tire Beat a Worn Premium Tire in the Dry, Wet and S...
TLDR: Premium banden zijn ontworpen om bij 1.6mm ook nog goed te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou veel meer mensen een anti-slip cursus aanraden. Bij de cursus die ik deed (was met eigen auto), hadden ze ook twee auto's geprepareerd staan. Een met kalere voorbanden, en een met kalere achterbanden. Allemaal nog ruim binnen de limiet, dat wel.

Die discussie was heel snel klaar na zelf ervaren te hebben hoe snel je met een beetje aquaplaning achterstevoren staat als je achter grip verliest. Beste banden achter, punt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:53:
Ik zou veel meer mensen een anti-slip cursus aanraden. Bij de cursus die ik deed (was met eigen auto), hadden ze ook twee auto's geprepareerd staan. Een met kalere voorbanden, en een met kalere achterbanden. Allemaal nog ruim binnen de limiet, dat wel.

Die discussie was heel snel klaar na zelf ervaren te hebben hoe snel je met een beetje aquaplaning achterstevoren staat als je achter grip verliest. Beste banden achter, punt.
Maar dat is ook een specifieke situatie. Wat als jij op een gewone weg rechtdoor rijdt, en ineens rent er een kind tussen geparkeerde auto's de weg op? Met welke optie sta je dan sneller stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 07:22
Bij mijn oude auto Toyota Aygo bouwjaar 2010 werd door Toyota officiële dealer altijd de voorbanden naar achtergezet en voor 2 nieuwe banden. Als ook de oude voorbanden nog mee konden gaan.

De aandrijving zit voor bij de Aygo.

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 02-11-2024 11:23 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:54

Youk

Volvo For Life

Sissors schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:34:
TheGhostInc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:25:
[...]

Het hangt ook weer af van het weer. Bij nat wegdek moet de band water kunnen afvoeren, bij droog wegdek is een band zonder profiel (slicks) beter (ja, daar moet de band op ontworpen zijn), waardoor het lastig is om 1 uitspraak te doen.
Maar de meeste ellende krijg je

Bij kleine voorwiel aangedreven auto's die vaak wat rustiger worden gereden, slijten de achterbanden meestal weinig. Kom je onder/rond de ~10k km per jaar uit, dan loop je weer het risico op oude (verharde) banden. Is misschien wat cru gezegd, maar het zou zomaar kunnen.
Als je banden binnen 5 jaar vervangen worden is het zelden een issue.
Altijd beste banden achter. Bij remmen komt er inderdaad meer kracht/gewicht op de voorbanden, dit zorgt ervoor dat de achterbanden sneller grip zullen verliezen. Dus als je daar dan de slechtere banden gaat leggen ben je nog veel sneller die grip kwijt. Het is ook zo dat hoe meer gewicht/kracht je op een band kan zetten bij remmen je zelfs met een minder profiel nog redelijk goede grip kunt hebben. Beste grip heb je trouwens met slicks omdat het contactoppervlak band - weg dan het grootste is.
Zelfde bij nat wegdek, als de voorbanden niet genoeg water kunnen afvoeren dan glij je rechtdoor. Kunnen de achterbanden niet genoeg water afvoeren om de voorbanden te volgen dan sta je achterste voren.
Sissors schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:01:
[...]

Maar dat is ook een specifieke situatie. Wat als jij op een gewone weg rechtdoor rijdt, en ineens rent er een kind tussen geparkeerde auto's de weg op? Met welke optie sta je dan sneller stil?
Het gaat hier niet enkel over sneller stil staan. In jouw voorbeeld sta je in het slechtste geval stil boven op het kind. Maar heb je in die situatie de slechtste banden achter liggen dan sta je misschien stil bovenop zijn klas met klasgenootjes die aan de kant stonden te wachten omdat de auto gaat waar je niet weet/wil.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@Youk, je gaat er telkens vanuit dat je serieus aan het sturen bent. Maar als je in een (redelijk) rechte lijn gaat remmen zullen de betere banden voor de kortste remweg opleveren.
Maar de wetgever is ook duidelijk: minimaal 1,6mm en dezelfde banden op een as.

Bij kleine auto's heb je achter trommeltjes en voor schijven, wat betekent dat je goede banden veel minder goed achter gebruikt kunnen worden.
Dus voordat we mensen beschuldigingen van het potentieel doodrijden van hele schoolklassen, omdat ze een andere keuze maken, dan moet je met een serieuze bron komen.
En het kan per auto model verschillen, misschien dat een Kia Picanto door andere ABS & wielophanging het anders doet dan een Toyota Aygo. En met volle belading of leeg maakt ook weer verschil. En dan hebben we het nog niet gehad over de bandendruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gwindorian schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:43:
[...]

In de praktijk zorgt dit er wel in best wat gevallen voor dat je er langer mee doet. Als je nooit een voor-achter wissel doet, zal je aangedreven band veel sneller slijten dan de passieve banden. Tuurlijk kun je dan alleen de voorbanden wisselen, maar na een jaar of 6-7 wil je die achterband eigenlijk toch wel vervangen, of hij nou versleten is of niet. Als je 50 Dkm per jaar rijd is dit een no issue, maar het boodschappen wagentje van moeders de vrouw wel.
Ook met dat boodschappenwagentje zal het niet uitmaken, als je niet genoeg kilometers maakt doe je er nog steeds niet langer mee. Ook zal dat wagentje geen bandenwissel hebben waarschijnlijk, waarom zou je winterbanden nemen in NL voor die paar kilometers?
En persoonlijk wissel ik ook liever lekker in 1 X 4 banden op hetzelfde moment, van dezelfde soort. maar goed, dat is meer gevoel dan technisch te verklaren denk ik.
Zo heeft iedereen zijn gebreken toch, er zullen ook vast mensen zijn die liedjes zingen bij het wisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je auto alleen nog grip heeft op de sturende wielen draaien die gewoon om, dat stuur ga jij niet recht houden.

Bij het remmen verplaatst het gewicht naar de vooras, je achterwielen verliezen dan eerder grip als je die niet in orde hebt.

Gewoon zorgen voor 4 goede banden en zorgen dat ze niet te oud worden door minstens elke 2 jaar te wisselen, dan hoef je je niet druk te maken om wat voor of achter zit.
Ik rijd nu ook met de beste banden voor, merk er niks van, maar achter is nog maar 3 jaar oud. Ga ik wel wisselen binnenkort. Heb de auto zo gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mjl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:45:
[...]

Bij de voorwielen zijnde krachten anders in bochten, meestal rem je daar af en de buiten kant van het loopvlak slijt sneller dan bij achterbanden. Als je ze wisselt is de slijtage gelijkmatiger. Hiermee voorkom je dat een band vervangen moet worden als aan 1 zijde het loop lak versleten is en de andere kant nog niet.

Nou moet je ook niet op het minimale wachten maar op tijd je banden vervangen natuurlijk.

Bij een banden wissel is het toch makkelijk te doen….
Beter 4 kapotte banden aan de buitenkant van het loopvlak dan 2? Als je dit je dit soort problemen krijgt dan is er iets anders mis, een band hoort niet zodanig te verslijten aan de buitenkant van het loopvlak dat hierdoor voortijdig een nieuwe band nodig is.

Voor en achter wisselen kan om een goede reden, maar het zorgt nooit voor minder slijtage aan alle banden.

En uiteraard moet je tijdig vervangen, maar daar reageerde ik niet op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Drardollan Heeft alles met de uitlijning te maken. Maar meeste banden vreten een beetje af aan de binnenkant, zowel voor als achter. Als je banden aan de buitenkant afvreten of aan de binnenkant extreem slijten moet je laten uitlijnen ipv banden wisselen.

Ik had bij de 206SW achter last van cuppen, dan klinkt het alsof je achterwiellagers versleten zijn. Komt door starre achteras en te strak/snel door bochten gaan. Dan wissel je voor en achter, rijd je 5000km met een trillend stuur en is het daarna weer goed.
Afgelopen zomer heb ik gewoon nieuwe banden op de 206 gezet, voor 250 euro 4 nieuwe banden. Voor dat geld ga ik niet met een trillend stuur of kabaal achter op vakantie. (die kleine wieltjes van een 206 zijn wat dat betreft en zegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 21:13
De beste banden achter. Zie het als een (dart)pijl, raket, torpedo, boot. Doordat achterwielen in de lengte rollen en eventueel wat remkracht te hebben zal de auto weer rechttrekken.

Iemand die wel eens lekker op een hefttruck heeft gescheurd weet hoe listig een wegdraaiende achterkant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
Sissors schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:01:
[...]

Zie mijn post hierboven, daar hebben ze een test gedaan met versleten en nieuwe banden. Banden met minder profiel remmen beter en sturen beter in droge omstandigheden. In natte omstandigheden precies andersom. Maar gelukkig spelen kinderen tegenwoordig niet meer zo snel in de regen :P

Kortom, de perfecte band bestaat niet. Elke soort/type band heeft andere eigenschappen onder bepaalde omstandigheden. Dus onder welke omstandigheden jij vaak rijdt zal mede bepalen welke band het beste voor jou is.

Eigenlijk kan je maar 1 echte conclusie trekken, begin met het kopen van A-merk banden en vervang deze op tijd. Dat is (bijna) altijd beter dan starten met een B-merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
_JGC_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:15:
@Drardollan Heeft alles met de uitlijning te maken. Maar meeste banden vreten een beetje af aan de binnenkant, zowel voor als achter. Als je banden aan de buitenkant afvreten of aan de binnenkant extreem slijten moet je laten uitlijnen ipv banden wisselen.
Inderdaad. Dan moet het probleem oplossen en niet een half werkende workaround gaan verzinnen.

De enige zinnige redenen om ze te wisselen is om de slijtage wat te verdelen en de beste banden op een bepaalde as naar voorkeur te hebben (en dan moet ieder voor zich uitmaken hoe nuttig dat is). Wisselen om in totaal minder slijtage te hebben is nonsens en verbloemd hooguit andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:49
Met wat ijzel or sneeuw is die kans zeer wel aanwezig. Heeft niet te maken met hard rijden maar met natuurkunde. Als jij al wat jaartjes achter het stuur zit moet je dat toch echt wel eens meegemaakt hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Mathijs Kok op 02-11-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

De beste banden voor of achter? Dit doet mij altijd aan een expiriment denken welke een docent bij de autotechniekopleiding liet zien, en welke je thuis heel makkelijk en veilig kan herhalen.

Je maakt van Lego een heel simpel autootje. Voor twee rubberen wielen en achter geen wielen; daar ligt het autootje met enkel een blokje op de weg. Je hebt dat een auto met hele goede voorwielen, en slechte achterwielen.

Zet het autootje op een plank welke schuin ligt en laat het naar benden rijden. Zowat elke keer eindigt het autootje onderaan met de slechte 'wielen' naar voren en de goede wielen achter, ongeacht in welke positie de auto start. Ofwel, de slechte wielen breken uit en halen de goede wielen in..

Wil je grip houden dan is het dus belangrijk dat je de beste banden achter hebt.

Of dit ook van toepassing is op $merk auto dat is afhankelijk van de auto en rijstijl. Bij een Fiat panda met 50 pk maakt dit niet veel uit. Bij een auto met 250 pk op de voorwielen kan dit wél uitmaken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Omdat wij hier in Nederland rechts rijden hebben de bochten naar links een kleinere straal dan de bochten naar rechts. Dus zijn de krachten op de banden bij een bocht naar links groter dan bij een bocht naar rechts. Deze grotere krachten staan op de buitenste banden, Dus zouden de beste banden aan de linkerkant gemonteerd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:54

Youk

Volvo For Life

TheGhostInc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:51:
@Youk, je gaat er telkens vanuit dat je serieus aan het sturen bent. Maar als je in een (redelijk) rechte lijn gaat remmen zullen de betere banden voor de kortste remweg opleveren.
Maar de wetgever is ook duidelijk: minimaal 1,6mm en dezelfde banden op een as.

Bij kleine auto's heb je achter trommeltjes en voor schijven, wat betekent dat je goede banden veel minder goed achter gebruikt kunnen worden.
Dus voordat we mensen beschuldigingen van het potentieel doodrijden van hele schoolklassen, omdat ze een andere keuze maken, dan moet je met een serieuze bron komen.
En het kan per auto model verschillen, misschien dat een Kia Picanto door andere ABS & wielophanging het anders doet dan een Toyota Aygo. En met volle belading of leeg maakt ook weer verschil. En dan hebben we het nog niet gehad over de bandendruk.
En dit is dus de reden waarom de beste banden achter moeten zitten, omdat de omstandigheden daar moeilijker zijn heb je daar de betere band nodig.

En over dat serieus sturen, ook bij het rechtdoor rijden heb je grotere kans om achterstevoren te eindigen als de slechtste banden achter zitten. Want dan zou de voorkant grip houden en de achterkant niet waardoor deze de voorkant wil inhalen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
Achter.

Zo weer een topic opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:47
Het is toch mooi om te zien dat tweakers overal verstand van (denken te) hebben 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het is een (typisch Tweakers) nondiscussie. Je moet zowel voor als achter goede banden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:54:
Het is een (typisch Tweakers) nondiscussie. Je moet zowel voor als achter goede banden hebben.
goede is niet het zelfde als beste.
ja je moet goede banden hebben, maar de vraag is op welke as monteer je de beste 2 van een set van 4.
zijn ze allemaal 9mm dan lekker boeie. zijn er 2 9mm en 2 5 mm.. dan de 9mm achter

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe is de structurele veiligheid van de een auto opgebouwd? Of beter gezegd: als je een boom moet koppen (je hebt geen ander ontsnapping en een ongeluk staat gewoon vast), wil je dat frontaal of wil je dat zijdelings?

Het antwoord op bovenstaande vraag lost elk bandenvraagstuk op.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 02-11-2024 15:33 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Naafkap schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:30:
Het is toch mooi om te zien dat tweakers overal verstand van (denken te) hebben 8)
Dat is niet zo gek, misschien zit hier wel het hoofd productontwikkeling van Michelin of Bridgestone tussen of een materiaal expert van een universiteit.

Tweakers is een rare dwarsdoorsnede van de maatschappij. In topics over de huizenmarkt worden nog weleens voorbeelden uit het buitenland genoemd, bijvoorbeeld New York, waarna een Tweaker die daar daadwerkelijk woont reageert.
Niet elke Tweaker is een puisterige puber op een zolderkamer, veel zijn het geweest, maar het is ondertussen een (bizarre) mix van enigszins tech savvy mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:27
Gewoon de slijtage in de gaten houden en op tijd vervangen. Voorbanden slijten het hardst (bij voorwielaandrijving) dus die zullen ook het eerst vervangen dienen te worden. Achterbanden lekker laten zitten die kunnen nog een ronde mee. Als ze achter minder worden dan voorbanden naar achteren en voor weer nieuwe set. Voorbanden drijven aan en remmen het hardst. Je wilt grip zodat de auto de richting in gaat die jij wilt, ook als het flink heeft geregend of gesneeuwd. Sneeuwkettingen leg je ook om de banden die aandrijven anders kom je nergens.
Uiteindelijk moeten alle 4 de wielen ruim genoeg profiel hebben en liever nog wat meer dan de wettelijke norm.

Wat minstens zo belangrijk is als goede banden is, goede schokbrekers. Je banden kunnen nog zo goed zijn maar bij versleten schokbrekers heb je nauwelijks grip en is de kans op uitbreken in een bocht levensgroot.

[ Voor 14% gewijzigd door vogelmans op 02-11-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 03-11-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:48

MLLL

Palm Treo 650

Da's niet zo moeilijk zelfs zonder circuit te rijden.

Hevige regenval kan dat al veroorzaken, grip valt weg omdat de achterbanden het water niet kunnen afvoeren en in een bocht verlies je grip. Voila dat is overstuur.

Blijf maar lekker de beste bandjes aan de voorkant leggen, een kenner weet gelukkig beter en legt ze op de achteras. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Met circuitrijden rijdt je rondjes, weliswaar lange ietwat onregelmatige rondjes maar het zijn rondjes, als in cirkels.
Ik zou iedereen daarom aanraden om de beste banden links te leggen, in de buitenbocht dus.
Tenzij je geen linksdraaiend maar een rechtsdraaiend circuit rijdt; dan is het andersom.
Stel je rijdt in NL veel buitenweg en dus rotondes dan rijdt je vooral tegen de klok in en kun je je beste banden beter rechts monteren.
Maar als het heel droog is biedt een band met minder profiel juist meer grip dan een band met profiel en kun je beter de kale band rechts en de band met meer profiel links leggen.
Als je tot hier gekomen bent met lezen best wel complimenten!

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 02-11-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 23:31
Het ligt sowieso aan de auto...
Ik heb een elektrische auto (zwaartepunt midden!), 4-wiel aandrijving en een breedteset achter. Allemaal variabelen waarmee je niet zomaar voor elke auto dezelfde uitkomst hebt. Rouleren is normaliter prettig als dat kan. En bij zware elektrische auto met zwaartepunt midden hebben de voorbanden meer te lijden. En met welk doel? Als je gelijkmatige slijtage wilt lijkt mij voor betere banden logisch - wil niet zeggen dat dit beter is voor grip.
Kortom je moet de auto variabelen hieronder helder vaststellen en het doel wat je wilt bereiken: gelijkmatige slijtage of betere grip?
  • Zwaartepunt auto?
  • Vierwielaandrijving?

[ Voor 13% gewijzigd door Harm_H op 02-11-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hoe het tegenwoordig zit met moderne auto's weet ik even niet maar van vroeger weet ik nog dat de voorbanden dan achter gelegd werden en je voor dan 2 nieuwe erop liet leggen. Alleen zit ik mij even af te vragen hoe het zit met voorwiel aangedreven en achterwiel aangedreven. Speelt dan tegenwoordig nagenoeg niet meer omdat de meeste auto's voorwielaangedreven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Van der Berg schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:20:
Bij mijn oude auto Toyota Aygo bouwjaar 2010 werd door Toyota officiële dealer altijd de voorbanden naar achtergezet en voor 2 nieuwe banden. Als ook de oude voorbanden nog mee konden gaan.

De aandrijving zit voor bij de Aygo.
Het is toch eigenlijk in en in triest dat je denkt bij een specialist te komen en dat ze er dan niks van blijken te weten. Ik drop dit maar gewoon even..

Zeker weten dat je je beste banden voor wilt hebben?

De lokale profile adviseert dit overigens ook.. achterlijken. En mensen mij maar voor gek verklaren dat ik vakmensen niet vertrouw. Gaat niet alleen om garagelui maar ook allerlei anderen soorten vaklui: installateurs van warmtepompen en CV ketels, elektriciens, aannemers, etc. Het is bizar hoe vaak r er geprutst wordt. Vallen gewoon niet te vertrouwen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Anoniem: 361276 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:35:
[...]

Welke cursus was dit? Ik ken Slotenmakers en ANWB maar beide bieden dit niet aan.
Toen ik voor een Duits bedrijf werkte, bood de Berufsgenossenschaft (=verzekering) dit aan via de ADAC. Vandaar ook de voorwaarde om de training met eigen auto te doen, want daar doe je je woon-werk verkeer mee.
Dus mogelijk dat de ADAC dit bij hun trainingen wél aanbiedt?

Maar uiteindelijk was het resultaat zoals in het filmpje hierboven. Een beetje spoorvorming en water op de weg, en je was de achterkant kwijt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor degenen die nu nog steeds twijfelen: kijk even de formule 1 race (terug) van vandaag wat er gebeurt als je aan de achterkant weinig grip hebt. En dat heb je het over top coureurs waar de meesten van ons, mezelf inbegrepen, écht niet bij in de buurt komen qua wagenbeheersing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:27
DrivinUCrazy schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:28:
Voor degenen die nu nog steeds twijfelen: kijk even de formule 1 race (terug) van vandaag wat er gebeurt als je aan de achterkant weinig grip hebt. En dat heb je het over top coureurs waar de meesten van ons, mezelf inbegrepen, écht niet bij in de buurt komen qua wagenbeheersing.
Achterwiel aandrijvers met heul veul pk's
Vaak gaan ze ook rechtdoor in een bocht omdat er voor niet genoeg grip is

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 03-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

vogelmans schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:27:
[...]

Achterwiel aandrijvers met heul veul pk's
Vaak gaan ze ook rechtdoor in een bocht omdat er voor niet genoeg grip is
Maar dat resulteert veel vaker niet in een crash dan wel.

Flink uitbreken aan de achterkant resulteert zelfs bij deze mensen bij een zeer groot percentage van de gevallen in een crash.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1