Thanks
Volgens mij kan dat niet automatisch. Zoja, dan houd ik me aanbevolen.Sjimmiedehond schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:28:
Sinds paar weekjes ben ik in bezit van een Kona Electric, bouwjaar 2023. Dit nadat ik ruim 1,5 jaar heb rondgereden in een Skoda Enjaq IV80-sportline. Dus een klein beetje ingeleverd op grote, luxe en comfort, maar dat zijn luxe zaken :-).
Ik heb de 1e 600 km met de kona erop zitten en blijf electrisch rijden heerlijk vinden. De kona bevalt prima.
Het enige dat ik mis, wat ik gewoon nog niet kan vinden wellicht, is de hoeveelheid km ik gereden heb sinds laatste keer laden. Ik zit hoeveel km ik ogenschijnlijk nog kan, ik zie de info van de rit, maar mis dus het totaal aantal. Vond het altijd makkelijk bij de Skoda om zo zelf te kunnen bijhouden hoeveel ik die laadbeurt heb kunnen rijden. (Zonder dat ik het zelf moet optellen/onthouden).
Weet iemand het antwoord op de vraag:
Heeft de kona dit niet of kan ik het niet vinden?
Wat je wel kan doen is na het laden de dagteller op nul zetten met de knopjes op het stuur. Die telt dan door tot de volgende reset.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ai, ai....
Vandaag de auto 2x verzet van en op de oprit omdat er iets door moest (zonder enige issue)
Een uur later in de auto gestapt voor een boodschap en kreeg ik de melding "sleutel niet in auto" " tik met sleutel tegen de startknop".
Daarna doodse stilte.
Ook met de reservesleutel doodse stilte.
Zelfdiagnose... platte 12V batterij.
Na 5 minuten even aan de lader te hangen, en wat proberen (airco, verlichting, ruitenwisser, radio allemaal af) terug opgekregen.
Bijna 3 jaar oud, nooit geen 12v issues gehad en nu uit het niets "de ziekte".
Even gekeken op de site van lidle.be en daar stond de startbooster voor 49.99€. Ineens dan maar besteld voor toekomstige problemen.
Hij hangt nu aan de druppellader. Eens zien wat een nachtelijke oplaadbeurt nog kan oplossen.
Vandaag de auto 2x verzet van en op de oprit omdat er iets door moest (zonder enige issue)
Een uur later in de auto gestapt voor een boodschap en kreeg ik de melding "sleutel niet in auto" " tik met sleutel tegen de startknop".
Daarna doodse stilte.
Ook met de reservesleutel doodse stilte.
Zelfdiagnose... platte 12V batterij.
Na 5 minuten even aan de lader te hangen, en wat proberen (airco, verlichting, ruitenwisser, radio allemaal af) terug opgekregen.
Bijna 3 jaar oud, nooit geen 12v issues gehad en nu uit het niets "de ziekte".
Even gekeken op de site van lidle.be en daar stond de startbooster voor 49.99€. Ineens dan maar besteld voor toekomstige problemen.
Hij hangt nu aan de druppellader. Eens zien wat een nachtelijke oplaadbeurt nog kan oplossen.
Vanaf nu wordt het alleen maar minder, je accu zal steeds sneller leeg staan. Bij mij begon het ook ongeveer na 3 jaar, op een gegeven moment kon ik nog geen 10 minuten de binnenverlichting laten branden en de 12v accu was leeg. Na vervanging nog geen problemen weer gehad.
Originele accu is blijkbaar niet echt een kwaliteits ding, want een accu die maar 3 jaar meegaat is wel erg kort.
Originele accu is blijkbaar niet echt een kwaliteits ding, want een accu die maar 3 jaar meegaat is wel erg kort.
[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 23-03-2024 22:06 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Heb je een tip voor een betere batterij?Chaoss schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:05:
Vanaf nu wordt het alleen maar minder, je accu zal steeds sneller leeg staan. Bij mij begon het ook ongeveer na 3 jaar, op een gegeven moment kon ik nog geen 10 minuten de binnenverlichting laten branden en de 12v accu was leeg. Na vervanging nog geen problemen weer gehad.
Merk/type/webwinkel?
Die van mij is door de dealer vervangen omdat het een zakelijke lease is. Eerlijk gezegt geen idee wat voor merk er in gegaan is.
Er was niet lang geleden een terugroepactie om de 12V batterij te checken en eventueel te vervangen. Misschien staat die bij jou nog open en wordt-ie gratis vervangen?braxx1980 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:10:
[...]
Heb je een tip voor een betere batterij?
Merk/type/webwinkel?
Nee, geen terugroepacties meer actief...pmiddeld schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Er was niet lang geleden een terugroepactie om de 12V batterij te checken en eventueel te vervangen. Misschien staat die bij jou nog open en wordt-ie gratis vervangen?
Maar als ik via OBD uitlees krijg ik rare voltages tijdens rijden.
Normaliter hangt deze rond 14,2V tijdens het rijden, nu maar 13,5V.
De SOC van de 12V heb ik zelf nooit opgevolgd maar rapporteert hij als zijnde 255%.
Ik lees de waarde van de wagen om de paar uur eens uit in HA en daar geeft hij nu voor de soc van de 12V batterij "onbekend". Terwijl dit normaal tussen de 75 a 85% hangt.
Dit is de soc van de 12v batterij van de afgelopen maand.
:strip_exif()/f/image/3E2hMIkz6jfvFHUP0ujg6xZY.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu dus "onbekend"
:strip_exif()/f/image/fvGrb07DU6tvi4gTrygTdAbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien morgen maar eens naar de dealer om het eens te laten checken.
vandaag dan weer vertrokken naar het werk en weer was er 14,6V op de 12V batterij.
Ook de SOC werd terug gerapporteerd (85%) zowel in HA als op de OBD.
14.6 is de laadspanning dus dat zegt niet zoveelbraxx1980 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:50:
vandaag dan weer vertrokken naar het werk en weer was er 14,6V op de 12V batterij.
Als je het echt wilt weten kun je de Acc stand gebruiken (start knop zonder op de rem te trappen) dan wordt de 12v accu niet bijgeladen en zie je de echte accuspanning op je obd
Of even met een multimeter onder de klep duiken
Goed idee... zal ik morgen eens doen.thys schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:00:
[...]
14.6 is de laadspanning dus dat zegt niet zoveel
Als je het echt wilt weten kun je de Acc stand gebruiken (start knop zonder op de rem te trappen) dan wordt de 12v accu niet bijgeladen en zie je de echte accuspanning op je obd
Of even met een multimeter onder de klep duiken
Maar het was eerder raar dat daarvoor maar 13V spanning was en de soc 255% was.
[ Voor 9% gewijzigd door braxx1980 op 26-03-2024 08:48 ]
Vandaag onder garantie nieuwe motorsteunen en nieuwe tractiemotor gekregen. Het is nu veel stiller tijdens het rijden!
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Nice!Japyo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:44:
Vandaag onder garantie nieuwe motorsteunen en nieuwe tractiemotor gekregen. Het is nu veel stiller tijdens het rijden!
Had je klachten en heb je daar zelf om moeten vragen of kwam dit tijdens onderhoud aan het licht?
Ik vind die van mij (Fashion MY2020, vorig jaar juli gekocht, bijna 50k) best wel instabiel / zwabberig tijdens het rijden in vergelijking met de Captur 2 en de Clio 5 die ik hiervoor had. Die lagen als een tank op de weg.
Ik hoor ook regelmatig een beetje een krakerig geluid (misschien de dempers achter, ik ben niet echt een kenner) en vraag mij af of ze daar tijdens de 15k beurt die in april gepland staat ook naar kijken.
Ik hoorde wel wat gerommel/geratel voor, en een zoemend, zangerig geluid wat qua toonhoogte wisselde, afhankelijk van de snelheid tussen 30 en 60 km/u. Gemeld bij de dealer en dus voortvarend opgepakt. Qua wegligging geen bijzonderheden.barnas schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:58:
[...]
Nice!
Had je klachten en heb je daar zelf om moeten vragen of kwam dit tijdens onderhoud aan het licht?
Ik vind die van mij (Fashion MY2020, vorig jaar juli gekocht, bijna 50k) best wel instabiel / zwabberig tijdens het rijden in vergelijking met de Captur 2 en de Clio 5 die ik hiervoor had. Die lagen als een tank op de weg.
Ik hoor ook regelmatig een beetje een krakerig geluid (misschien de dempers achter, ik ben niet echt een kenner) en vraag mij af of ze daar tijdens de 15k beurt die in april gepland staat ook naar kijken.
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Het valt me op dat er in de topicstart geen aandacht is voor technisch zwakke plekken.
Misschien goed op in de topicstart om een vergelijkbaar stuk op te nemen zoals ze op de FAQ van reddit /KonaEV hebben gedaan.
Aldaar is er een eigen stuk aan gewijd, inclusief gedetailleerde en uitgebreide analyse van bijv het GDU/MGU probleem, door een eigenaar en engineer.
Ik raad eenieder met een (testrit) eerste generatie Kona tussen 2018 en 2023 aan het volgende te doen om te testen of je er ook last van dit probleem hebt:
- Haal de plastic kap van de motor en plaats de piepschuim bak uit de achterbak - past precies, kijk maar
- Leg je telefoon in de piepschuim bak, start een audio opname
- Stap in en zet VESS uit
- Rij een rondje over (stil) asfalt, versnel/rem een aantal keer tussen 10 - 40km/h
- Beluister de opname
Bij mij resulteerde het in dit soort opnames, waarbij duidelijk het euvel te horen is (ratel). Dit is inmiddels in behandeling tbv garantie bij de dealer.
https://mega.nz/file/chBT...GHX4R7Br6YYftJoIXoYJnZ49I
Misschien goed op in de topicstart om een vergelijkbaar stuk op te nemen zoals ze op de FAQ van reddit /KonaEV hebben gedaan.
Aldaar is er een eigen stuk aan gewijd, inclusief gedetailleerde en uitgebreide analyse van bijv het GDU/MGU probleem, door een eigenaar en engineer.
Ik raad eenieder met een (testrit) eerste generatie Kona tussen 2018 en 2023 aan het volgende te doen om te testen of je er ook last van dit probleem hebt:
- Haal de plastic kap van de motor en plaats de piepschuim bak uit de achterbak - past precies, kijk maar
- Rij een rondje over (stil) asfalt, versnel/rem een aantal keer tussen 10 - 40km/h
- Beluister de opname
Bij mij resulteerde het in dit soort opnames, waarbij duidelijk het euvel te horen is (ratel). Dit is inmiddels in behandeling tbv garantie bij de dealer.
Als er iets is met de tractiemotor of GDU hoor je dat al snel in de auto. Je hoort geen enkel geluid vanuit de motorkap te horen. Bij mij is de GDU vervangen en hoor nu alleen nog de achterwielen als ik in de auto zit.flipjevandejam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:43:
Het valt me op dat er in de topicstart geen aandacht is voor technisch zwakke plekken.
- Beluister de opname
Dit is hetzelfde geluid als bij het bekende ratel issue met de e-niro. Daar is veel te vinden hierover (zoek bv op "ratel") en dit wordt onder garantie door de dealers (nadat ze een geluidsopname maken) opgelost. Kennelijk is ook dit onderdeel (geweest) van de twee auto's die veel kenmerken delen... Ik houd het Kona topic niet zo goed bij, maar wist nog niet dat dit bij beide voorkwam.
In Kona's van tenminste vanaf 2020 kan de VESS niet uitgezet worden...flipjevandejam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:43:
- Beluister de opname
Ik hoor dit geluid ook. Laatste keer bij onderhoud aangegeven maar de dealer zei dat het te zacht was om geluidsopnames te maken voor de garantie. Voor de volgende beurt neem ik zelf wel wat opnames mee had ik me al voorgenomen.flipjevandejam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:43:
Weet je ook wat er vervangen gaat worden? Reductieversnelling of de motor?
Over een paar maanden komt het moment dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn Kona Electric 64kWh Premium van MY2019. Het 5-jarige lease contract is afgelopen, en ik heb een mooie volgende EV besteld, een Volvo EX40 (XC40 Electric).
De Kona is mij uitstekend bevallen, het moment van afscheid nemen zal best even zwaar zijn. De Kona heeft een zeer goede bouwkwaliteit en rijdt voortreffelijk (vooral in de Sport stand, waarin ik hem elke rit standaard zet :-). In al die jaren zijn er aan onderhoud alleen wat kleine dingen geweest. Natuurlijk is de HV batterij vervangen in de Hyundai terugroepactie, en het bekende probleem met de snel slijtende (na 3,5 jaar) 12V accu was er ook, maar dat was eenvoudig opgelost door het monteren van een nieuwe.
De EV techniek is wellicht de allerbeste op de markt; alles werkt zoals het moet en er zijn werkelijk nooit storingen. Alle bedieningsfuncties zijn ook zeer doordacht, het is te merken dat de Koreanen van Mobis op alle praktische details hebben gelet bij de productontwikkeling: de ergonomie is echt van topklasse. Alles werkt zoals je verwacht en er zitten allerlei slimme details in functies als de stuurflipperbediening, het infotainmentsysteem en de Adaptive Cruise Control (behalve dat eerst moeten remmen om hem aan te kunnen zetten :-).
Tenslotte is ook de efficiency ongelooflijk goed: het verbruik is laag, ook op korte ritten, en ook bij hogere snelheden op de snelweg.
Dat mijn Kona van 2019 maar op 1 fase kan laden en geen app heeft, heb ik totaal niet als hinderlijk ervaren. Die 1 fase is wel op 32A, wat betekent dat je tot 5,5kW kunt gaan op een thuislader met load balancing via de slimme meter, en op publieke 22kW palen tot 7,4kW.
Al die (bijna) 5 jaren heb ik genoten van deze superfijne auto.
Al met al kan ik iedereen die het aanschaffen van een tweedehands Kona van de modeljaren 2019-2023 overweegt het van harte aanraden: doen! Een betere EV occasion is er niet.
De Kona is mij uitstekend bevallen, het moment van afscheid nemen zal best even zwaar zijn. De Kona heeft een zeer goede bouwkwaliteit en rijdt voortreffelijk (vooral in de Sport stand, waarin ik hem elke rit standaard zet :-). In al die jaren zijn er aan onderhoud alleen wat kleine dingen geweest. Natuurlijk is de HV batterij vervangen in de Hyundai terugroepactie, en het bekende probleem met de snel slijtende (na 3,5 jaar) 12V accu was er ook, maar dat was eenvoudig opgelost door het monteren van een nieuwe.
De EV techniek is wellicht de allerbeste op de markt; alles werkt zoals het moet en er zijn werkelijk nooit storingen. Alle bedieningsfuncties zijn ook zeer doordacht, het is te merken dat de Koreanen van Mobis op alle praktische details hebben gelet bij de productontwikkeling: de ergonomie is echt van topklasse. Alles werkt zoals je verwacht en er zitten allerlei slimme details in functies als de stuurflipperbediening, het infotainmentsysteem en de Adaptive Cruise Control (behalve dat eerst moeten remmen om hem aan te kunnen zetten :-).
Tenslotte is ook de efficiency ongelooflijk goed: het verbruik is laag, ook op korte ritten, en ook bij hogere snelheden op de snelweg.
Dat mijn Kona van 2019 maar op 1 fase kan laden en geen app heeft, heb ik totaal niet als hinderlijk ervaren. Die 1 fase is wel op 32A, wat betekent dat je tot 5,5kW kunt gaan op een thuislader met load balancing via de slimme meter, en op publieke 22kW palen tot 7,4kW.
Al met al kan ik iedereen die het aanschaffen van een tweedehands Kona van de modeljaren 2019-2023 overweegt het van harte aanraden: doen! Een betere EV occasion is er niet.
MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16
Dat is in jou specifieke geval. Bij mij was dat namelijk in dezelfde omstandigheden maximaal 7.4kWMartijnEV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
Die 1 fase is wel op 32A, wat betekent dat je tot 5,5kW kunt gaan op een thuislader met load balancing via de slimme meter.
De rest van je betoog kan ik alleen maar beamen. Echt een aanrader en ik zou er zo weer één terugnemen. De Kona heeft me positief verbaasd.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Als het allemaal zo mooi en fantastisch was, waarom ben je dan toch op een ander merk en type overgegaan?MartijnEV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
Over een paar maanden komt het moment dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn Kona Electric 64kWh Premium van MY2019. Het 5-jarige lease contract is afgelopen, en ik heb een mooie volgende EV besteld, een Volvo EX40 (XC40 Electric).
Dat mijn Kona van 2019 maar op 1 fase kan laden en geen app heeft, heb ik totaal niet als hinderlijk ervaren. Die 1 fase is wel op 32A, wat betekent dat je tot 5,5kW kunt gaan op een thuislader met load balancing via de slimme meter.
Mede omdat ik de nieuwe Kona niet mooi vind (interieur wel maar exterieur niet), en omdat ik vóór Kona, i-Pace en Zoe altijd Volvo’s heb gereden. Dus weer terug naar mijn oermerk. Al heb ik nog wel de Ioniq 5 overwogen, die is ook geweldig.pmiddeld schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Als het allemaal zo mooi en fantastisch was, waarom ben je dan toch op een ander merk en type overgegaan?
Verder: ooit bouwde ik zelf een Volvo 245 om naar volledig elektrisch, dus ik kan nu eindelijk ook eens dagelijks vergelijken
Maar Hyundai heeft mij wel dermate positief verrast dat ik zeer veel respect voor HMG heb gekregen.
MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16
Klopt, voor de duidelijkheid mijn post aangepast.RaRo74 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:04:
[...]
Dat is in jou specifieke geval. Bij mij was dat namelijk in dezelfde omstandigheden maximaal 7.4kW
Bedankt voor je info, wel een vraagje; heb jij de functionaliteit van Bluelink app gemist in de afgelopen vijf jaar?MartijnEV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
Ik zit ook in de markt voor een tweedehands electric Kona, en het verschil in waarde tussen een vroeg model (2018-begin 2019) en de modellen vanaf 2020 is snel 3500-4500€ ondanks dat de gereden KMs vaak vergelijkbaar zijn. Is die meerwaarde alleen de app, het 3 fase laden en de warmtepomp?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik heb zowel de 2019 versie als nu de 2021 versie gereden en heb eigenlijk het 3 fasen laden nooit gemist. De warmtepomp gebruik ik ook niet zo veel, dus die optie is 'leuk' maar zeker geen must. De app vind ik wel handig omdat ik thuis laad en alleen op die moment wil laden waarbij de co2/kwh waarde het laagste is (betekent dus veel tijden veranderen per laadcyclus) maar als je altijd gewoon 'vol laad' heeft de app voor mij niet zoveel meerwaarde.XanderDrake schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]
Bedankt voor je info, wel een vraagje; heb jij de functionaliteit van Bluelink app gemist in de afgelopen vijf jaar?
Ik zit ook in de markt voor een tweedehands electric Kona, en het verschil in waarde tussen een vroeg model (2018-begin 2019) en de modellen vanaf 2020 is snel 3500-4500€ ondanks dat de gereden KMs vaak vergelijkbaar zijn. Is die meerwaarde alleen de app, het 3 fase laden en de warmtepomp?
TIP: vele 2028/2019 modellen hebben een nieuwe HS accu gekregen zodat je bij relatief hoge km standen meestal qua HS accu een erg accu kan treffen!
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]
Warmtepomp zit er op mijn 2019 Premium op. De app heb ik niet echt gemist. Het voordeel van een app is wel vooral dat je thuis vanaf de bank het voorverwarmen kunt instellen, als je weet hoe laat je de volgende ochtend vertrekt. Maar dat kan natuurlijk ook in de auto zelf de avond van te voren.XanderDrake schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]
Bedankt voor je info, wel een vraagje; heb jij de functionaliteit van Bluelink app gemist in de afgelopen vijf jaar?
Het 3-fase laden heb ik ook niet gemist, maar of dat een minpunt is, hangt af van de situatie: ik kan thuis laden op eigen oprit, en dan is hij op 1 fase met 5,5kW na een nachtje laden weer vol. Onderweg geef ik de voorkeur aan snelladen, publieke AC palen gebruik ik vrijwel nooit. Maar als je geen eigen thuislader hebt, is een 3-fase Kona wel wat handiger.
Mijn volgende auto heeft wel een app en een 3-fase lader, waarschijnlijk went die luxe snel :-)
Ik had vrijwel exact dezelfde review kunnen schrijven, dus ik sluit me graag bij jouw woorden aan. De Kona werd me wel te klein met alle attributen die horen bij twee kinderen (onder 2 jaar). Ik ben sinds deze week over naar de Tesla Model Y. Ik ga het nog ervaren, maar op basis van de berichten die ik op Tweakers lees gaat de Autopilot van Tesla me misschien wel minder rijgenot opleveren dan de ACC van Kona. Die laatste heeft me in 5 jaar tijd nooit in negatieve zin verrast. En ik blijf onder de indruk dat een model uit 2019 qua range nog altijd niet onder doet voor nieuwe modellen. Petje af.MartijnEV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
De ergonomie is inderdaad goed, met zichtbare en duidelijke fysieke knoppen in plaats van buttons of instellingen op een touchscreen. Alleen snap ik niet hoe ze hebben kunnen bedenken om het ‘schakelen’ tussen D,P,R,N ook met knoppen te doen, het zonder er naar te kijken bedienen hiervan leidt regelmatig tot ‘verrassingen’ - voor mij nooit meer een auto met zo’n onduidelijke en onlogische bediening!MartijnEV schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vraagjes waar ik nog lastig antwoord op krijg na uren Google en search functie hier. Kan ook aan mijn zoek skills liggen
:
Situatie: Ik wil een Kona of Ioniq (nieuw model 2020) occasion als 2e auto gaan kopen naast onze gezinsbak (Seat Tarraco 2021, benzine). Deze vervangt onze Peugeot 208 bezine auto. Hoofdreden is dat we benzine uit willen gaan sparen door voor 75% elektrisch te gaan rijden (rond de 20k kilometer per jaar). Voorwaarden: Ten alle tijden (dus ook in de winter) moeten we minimaal 200 km met een volle lading kunnen doen. Verder moeten er 2 en heel soms 3 kinderen mee kunnen rijden.
Vraagjes:
- Ik heb een eigen oprit met 3x25A aansluiting. Nog geen laadpaal, wel een buitenstopcontact op de oprit op een eigen groep. Nu lees ik dat ik met een normale stekker 2,4 kw kan laden maar dat gaat erg lang duren. Ook lees ik dat ik met een paal op 3,7 kw kan laden op 16a en dat ik er (bij een 39 kw versie) dan 12 uur ofzo over doe. Maar ook lees ik dat ik misschien 25a met 5,8 kw kan laden. Kloppen mijn aannames? Ik wil een paal laten installeren die ook voor de toekomst (dus meteen 3 fase) geschikt is maar ook 5,8 kw kan laden. Een 64 kw model van de Kona zou dan ook nog acceptabel zijn qua laadtijd.
- Ik ben op veel occasion sites aan het zoeken maar kan zeer lastig bepalen welke modellen 3 fase laden hebben. Soms kun je het (geloof ik) zien aan het aantal pinnen in de auto (2 onderste pinnen moeten aanwezig zijn in het bovenste cirkeltje) maar dan moet daar net een foto van gemaakt zijn. Veel modellen zijn geimporteerd uit Duitsland en zijn gemaakt in 2020/2021 maar zijn toch nog 1 fase. Is er een simpele manier om toch snel te achterhalen hoeveel fase model het is? Dus zonder dealer te bellen en een proefrit te maken?
- Ik twijfel nog aan de Kona (39 kw of 64 kw) en Ioniq (2020 model). Iemand ervaring met beide modellen en een duidelijke voorkeur? Moet een gezin met 3 kids in passen. Gisteren in de Ioniq gereden en zeer enthousiast. Kona gaan we morgen rijden denk ik.
Situatie: Ik wil een Kona of Ioniq (nieuw model 2020) occasion als 2e auto gaan kopen naast onze gezinsbak (Seat Tarraco 2021, benzine). Deze vervangt onze Peugeot 208 bezine auto. Hoofdreden is dat we benzine uit willen gaan sparen door voor 75% elektrisch te gaan rijden (rond de 20k kilometer per jaar). Voorwaarden: Ten alle tijden (dus ook in de winter) moeten we minimaal 200 km met een volle lading kunnen doen. Verder moeten er 2 en heel soms 3 kinderen mee kunnen rijden.
Vraagjes:
- Ik heb een eigen oprit met 3x25A aansluiting. Nog geen laadpaal, wel een buitenstopcontact op de oprit op een eigen groep. Nu lees ik dat ik met een normale stekker 2,4 kw kan laden maar dat gaat erg lang duren. Ook lees ik dat ik met een paal op 3,7 kw kan laden op 16a en dat ik er (bij een 39 kw versie) dan 12 uur ofzo over doe. Maar ook lees ik dat ik misschien 25a met 5,8 kw kan laden. Kloppen mijn aannames? Ik wil een paal laten installeren die ook voor de toekomst (dus meteen 3 fase) geschikt is maar ook 5,8 kw kan laden. Een 64 kw model van de Kona zou dan ook nog acceptabel zijn qua laadtijd.
- Ik ben op veel occasion sites aan het zoeken maar kan zeer lastig bepalen welke modellen 3 fase laden hebben. Soms kun je het (geloof ik) zien aan het aantal pinnen in de auto (2 onderste pinnen moeten aanwezig zijn in het bovenste cirkeltje) maar dan moet daar net een foto van gemaakt zijn. Veel modellen zijn geimporteerd uit Duitsland en zijn gemaakt in 2020/2021 maar zijn toch nog 1 fase. Is er een simpele manier om toch snel te achterhalen hoeveel fase model het is? Dus zonder dealer te bellen en een proefrit te maken?
- Ik twijfel nog aan de Kona (39 kw of 64 kw) en Ioniq (2020 model). Iemand ervaring met beide modellen en een duidelijke voorkeur? Moet een gezin met 3 kids in passen. Gisteren in de Ioniq gereden en zeer enthousiast. Kona gaan we morgen rijden denk ik.
Het zou mij verbazen als je met 20k km per jaar te kort komt aan 3.7kw laden. Je moet er niet vanuit gaan dat je altijd van helemaal leeg maar helemaal vol moet laden. Veel mensen verkijken zich daar op. Reken het eens om naar km per week en hoeveel laaduren je nodig hebt.Dutchylex schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:57:
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vraagjes waar ik nog lastig antwoord op krijg na uren Google en search functie hier. Kan ook aan mijn zoek skills liggen:
Vraagjes:
Laden op 25A zou ik niet aan beginnen omdat dit in je meterkast wel een puzzel wordt. Als je toekomstvast wilt zijn, ga voor een goede 11kw lader met loadbalancing en pv regelbaar (als je pv hebt of ooit nog wilt).
Ja, klopt wel inderdaad en voor ons is het als 2e auto en kunnen we gemakkelijk in uitzonderingssituaties terugvallen op onze benzine auto. Om dezelfde reden overwegen wij de 39 kw versie omdat we verre afstanden meestal met de grotere Tarraco zullen doen (iets met pubers die groot/lang zijn en opslag ruimtethys schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Het zou mij verbazen als je met 20k km per jaar te kort komt aan 3.7kw laden. Je moet er niet vanuit gaan dat je altijd van helemaal leeg maar helemaal vol moet laden. Veel mensen verkijken zich daar op. Reken het eens om naar km per week en hoeveel laaduren je nodig hebt.
Laden op 25A zou ik niet aan beginnen omdat dit in je meterkast wel een puzzel wordt. Als je toekomstvast wilt zijn, ga voor een goede 11kw lader met loadbalancing en pv regelbaar (als je pv hebt of ooit nog wilt).
Het ligt aan je rij gedrag. Veel korte ritjes overdag is één fase geen probleem. We hebben een Kona 64kW met drie fase. Sowieso laden we meestal tot 80 %. (Aanvulling: we hebben geen eigen op rit en Den Haag verbiedt (nog) snoeren over het trottoir).Dutchylex schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:57:
Goedemorgen allemaal, ik heb een paar vraagjes waar ik nog lastig antwoord op krijg na uren Google en search functie hier. Kan ook aan mijn zoek skills liggen:
Vraagjes:
Een enkele keer rijden we naar vrienden in Duitsland waar we aan de een fase opladen met de granny (12 A). We blijven dan wel meestal twee nachten.
De drie fase snellader gaat ook maar tot 80 % en is wanneer het koud is langzamer (soms zelfs maar 11 kWh, gemiddeld zo’n kWh per minuut, 30 in een half uur). De 200 k halen we gemakkelijk in de winter - max 80 % laden en min 20 % over bij laadpunt. In het buitenland laden we meestal bij Tesla Superchargers. Bijvoorbeeld naar Berlijn in de winter in drie keer laden (dan wel starten met 100%).
De Ioniq is groter dan de Kona, en omdat we met z’n tweeën zijn, kozen we voor de (tweedehands) Kona. Via de Hyundai dealer. De auto bevalt uitstekend, vooral omdat ik de vele knoppen waardeer. Ook het afremmen door terugwinnen met de flippers bevalt ons.
Dank voor het antwoord Jan, duidelijk verhaal. En wij hebben ook familie in Berlijn dus heel toevallig
Wij zullen voornamelijk ritjes van 100-150 km retour maken per dag (woon/werk en in het dorp). Voor langere ritten hebben we al een benzine auto die daar geschikt voor is, voornamelijk door de ruimte. Voor ons budget (rond de 20K) denken we dat het wellicht handig is om een 39 Kwh, 3 fase te kiezen met bijvoorbeeld 30K km stand van bouwjaar 2020. Maar we twijfelen nog wel 
Jan Lelie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Het ligt aan je rij gedrag. Veel korte ritjes overdag is één fase geen probleem. We hebben een Kona 64kW met drie fase. Sowieso laden we meestal tot 80 %. (Aanvulling: we hebben geen eigen op rit en Den Haag verbiedt (nog) snoeren over het trottoir).
Een enkele keer rijden we naar vrienden in Duitsland waar we aan de een fase opladen met de granny (12 A). We blijven dan wel meestal twee nachten.
De drie fase snellader gaat ook maar tot 80 % en is wanneer het koud is langzamer (soms zelfs maar 11 kWh, gemiddeld zo’n kWh per minuut, 30 in een half uur). De 200 k halen we gemakkelijk in de winter - max 80 % laden en min 20 % over bij laadpunt. In het buitenland laden we meestal bij Tesla Superchargers. Bijvoorbeeld naar Berlijn in de winter in drie keer laden (dan wel starten met 100%).
De Ioniq is groter dan de Kona, en omdat we met z’n tweeën zijn, kozen we voor de (tweedehands) Kona. Via de Hyundai dealer. De auto bevalt uitstekend, vooral omdat ik de vele knoppen waardeer. Ook het afremmen door terugwinnen met de flippers bevalt ons.
@Dutchylex Ik heb een 64kw met een 1 fase lader en ik laad thuis dus met 3,7kwh en ik ben er nooit mee in de problemen gekomen. Stel ik kom 's avonds met ca 20% lading thuis als ik dan 's ochtends 7 uur weer weg zou gaan dan zou de auto op ca 90% zitten. Zoals gezegt je gebruikt zelden 100% tenzij je de volgende dag 400-450 km moet rijden (in het geval van de 64kwh versie)
Ik heb zelfs het laden op max 80% ingesteld staan om de accu en stroom te besparen. Om die reden zou ik ook een variant met grote accu zoeken dan heb je altijd aan 80% accu lading genoeg.
Ik haal in de winter zo'n 380km op een lading maar dan moet ik flink zuinig rijden. Anders houd het met 350km op. In de zomer kan ik dan weer vrij gemakkelijk 450km range of zelfs richting de 500 halen. Ik denk dat 200km met de kleine accu een uitdaging wordt in de winter.
Wij hebben 2 kinderen van 12 en 8 jaar die kunnen prima op de achterbak zitten. Kinderen richting volwassen lengte zitten wel krap. Bagage ruimte houdt niet over maar we gaan er zelfs mee op vakantie.
Ik heb zelfs het laden op max 80% ingesteld staan om de accu en stroom te besparen. Om die reden zou ik ook een variant met grote accu zoeken dan heb je altijd aan 80% accu lading genoeg.
Ik haal in de winter zo'n 380km op een lading maar dan moet ik flink zuinig rijden. Anders houd het met 350km op. In de zomer kan ik dan weer vrij gemakkelijk 450km range of zelfs richting de 500 halen. Ik denk dat 200km met de kleine accu een uitdaging wordt in de winter.
Wij hebben 2 kinderen van 12 en 8 jaar die kunnen prima op de achterbak zitten. Kinderen richting volwassen lengte zitten wel krap. Bagage ruimte houdt niet over maar we gaan er zelfs mee op vakantie.
[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 31-03-2024 19:33 ]
Max 380 in de winter vind ik in mijn ervaring aan de lage kant.Chaoss schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:29:
@Dutchylex Ik heb een 64kw met een 1 fase lader en ik laad thuis dus met 3,7kwh en ik ben er nooit mee in de problemen gekomen. Stel ik kom 's avonds met ca 20% lading thuis als ik dan 's ochtends 7 uur weer weg zou gaan dan zou de auto op ca 90% zitten. Zoals gezegt je gebruikt zelden 100% tenzij je de volgende dag 400-450 km moet rijden (in het geval van de 64kwh versie)
Misschien heeft jouw model geen warmtepomp?
Ik heb een 3-fase MY 2020 64 kWh en hou de range bij na mijn bijna wekelijkse rit van zo'n 350 a 400km waarvan de meeste kilometers op de snelweg, maar niet sneller dan 105 km p/u.
Rare uitschieter in januari is na 3,5 week stilstand in parkeergarage wegens vakantie.
/f/image/l5VMARGyXMUGFnmjKsMQLkXR.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Nog een keer gelezen, 380km range na 80% laden komt ongeveer op hetzelfde neer als mijn range na 100%. Of zelfs meer
[ Voor 3% gewijzigd door barnas op 31-03-2024 22:08 ]
Die range is dan wel omgerekend naar 100% lading. Ik heb wel een warmtepomp.
Ik heb winters, vooral met winderig weer, wel eens een snelweg verbruik van 17kwh/100 dat is omgerekend een range van ca 375km
Ik heb winters, vooral met winderig weer, wel eens een snelweg verbruik van 17kwh/100 dat is omgerekend een range van ca 375km
Nou heb ik nog nooit van een 3-fasen snellader gehoord (behalve 43kW AC, als je dat een snellader wil noemen). Maar laden tot maximaal 80% gaat niet op voor mijn Kona (oktober 2020). Noch voor AC, noch voor DC. Beide kan ik tot 100% laden als ik zou willen.Jan Lelie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:23:
De drie fase snellader gaat ook maar tot 80 % en is wanneer het koud is langzamer.
Wellicht is bedoeld dat de laadsnelheid van 78%-> 87% 25 kW is en vanaf daar zelfs verder gaat afnemen, tot onder de 10 kW boven 95%. Dan is niet echt meer sprake van snelladen.pmiddeld schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:45:
[...]
Nou heb ik nog nooit van een 3-fasen snellader gehoord (behalve 43kW AC, als je dat een snellader wil noemen). Maar laden tot maximaal 80% gaat niet op voor mijn Kona (oktober 2020). Noch voor AC, noch voor DC. Beide kan ik tot 100% laden als ik zou willen.
Andere vraag: Je kunt in het menu instellen dat de DC-laadsnelheid hoog, middel of laag moet zijn. Weten jullie wat het effect is van deze instelling is? Ik kan me voorstellen dat het nuttig kan zijn als je de tijd hebt en het laadstation leeg is. Dan spaart het de accu.
Precies wat er staat echter afhankelijk van de input.Nova163 schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:09:
[...]
Andere vraag: Je kunt in het menu instellen dat de DC-laadsnelheid hoog, middel of laag moet zijn. Weten jullie wat het effect is van deze instelling is? Ik kan me voorstellen dat het nuttig kan zijn als je de tijd hebt en het laadstation leeg is. Dan spaart het de accu.
Zo kon ik eens met behulp van de laagste instelling in zowel het menu als op de granny charger toch de accu voldruppelen op een campingaansluiting van 4 ampere
Je bedoelt dat hoog 100% is, middel 75% en laag 50%, of zoiets?RaRo74 schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:15:
[...]
Precies wat er staat echter afhankelijk van de input.
Zo kon ik eens met behulp van de laagste instelling in zowel het menu als op de granny charger toch de accu voldruppelen op een campingaansluiting van 4 ampere
Is het geen absolute limiet? Bijv. bij hoog 77 kW, middel 50 kW, laag 25 kW?
De Kona Ev heeft vanaf 1 april een flinke prijsdrop gekregen
De 48,4kwh heb je nu vanaf 36.995 euro.
Maar de 65,4 kWh is nog interessanter geworden deze kostte voor de prijsverlaging 44,995 euro, de vanafprijs is nu 39.995 euro!
Dit betekent ook dat je nu voor 45,995 euro een Premium of N-line uitvoering hebt, voorheen betaalde je dat voor de comfort smart uitvoering.
De N-line uitvoering is nieuw voor de EV met dikkere bumpers en een ander interieur. Deze uitvoering mist voor zover ik kan zien geen opties ten opzichte van de Premium. Maar heeft wel de andere look wel gek dat de N-line dan even duur is als de Premium maar daardoor wel een prima deal.
Maar de 65,4 kWh is nog interessanter geworden deze kostte voor de prijsverlaging 44,995 euro, de vanafprijs is nu 39.995 euro!
Dit betekent ook dat je nu voor 45,995 euro een Premium of N-line uitvoering hebt, voorheen betaalde je dat voor de comfort smart uitvoering.
De N-line uitvoering is nieuw voor de EV met dikkere bumpers en een ander interieur. Deze uitvoering mist voor zover ik kan zien geen opties ten opzichte van de Premium. Maar heeft wel de andere look wel gek dat de N-line dan even duur is als de Premium maar daardoor wel een prima deal.
Niet goed voor de waarde van de 2de hands kona die we net 2 maanden hebben
De run op EV's is wel over in NL, dan moeten ze wel iets doen om de verkopen nog te stimuleren.
die prijzen zijn dan te vergelijken op de stockwagens (van 2023) in Belgie, waar momenteel 18% korting op gegeven wordt (ze moeten voor 1 juli buiten zijn ivm veranderende wetgeving). De Feel versie heeft nu blijkbaar standard HUD. Benieuwd wanneer de prijzen op de nieuwe modellen ook in Belgie naar beneden gaan (waarschijnlijk wanneer de stockwagens verkocht zijn ?)
Enig idee van de levertijd ?
Enig idee van de levertijd ?
Maar de subsidieverdubbelaar is er vanaf, dus kom je op dezelfde prijs uit. Oftewel: wassen neus.Chaoss schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:51:
De Kona Ev heeft vanaf 1 april een flinke prijsdrop gekregen
Nou nee want de 65kwh versie is zo'n 5K goedkoper geworden. Een ander belangrijk verschil is dat je nu een Premium of N-line versie kunt kopen met een fiscale waarde van 45K die dus in aanmerking komt voor subsidie.doobieters schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:25:
[...]
Maar de subsidieverdubbelaar is er vanaf, dus kom je op dezelfde prijs uit. Oftewel: wassen neus.
Heeft iemand al een keer geïnformeerd bij de dealer of Hyundai zelf naar de kosten voor het gebruik maken van de Bluelink app na de gratis periode van 5 jaar? Op de Belgische Hyundai website staat dat het daar €9,90 per maand kost, maar op de Nederlandse website is daar niet veel over te vinden. Voor een dienst die niet zo heel betrouwbaar is vind ik dat best gortig.
Hoe kom je op 5k verschil uit dan?Chaoss schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:39:
[...]
Nou nee want de 65kwh versie is zo'n 5K goedkoper geworden. Een ander belangrijk verschil is dat je nu een Premium of N-line versie kunt kopen met een fiscale waarde van 45K die dus in aanmerking komt voor subsidie.
Ok 4,1k de 65kwh comfort smart was voorheen 45.995 en nu 41.895
Maar goed dat over smaak niet te twisten valt ;-)
ik vind de zetel in de IONIQ 5 vele malen beter zitten dan in de Kona (meer volledige ondersteuning rug). Maar voor de rest gaat de voorkeur naar de Kona. Officiele garage ziet het niet mogelijk de zetel van de IONIQ in de Kona te zetten. Iemand een idee of dat wel kan ?
Ik denk dat je service partner Bluelink is. In ieder geval kun je vragen over de app stellen aan bluelink@hyundai-europe.com
Ik heb hun ook een keer gemaild omdat de km-stand niet goed weergegeven werd. Toentertijd netjes antwoord gekregen.
Ik heb hun ook een keer gemaild omdat de km-stand niet goed weergegeven werd. Toentertijd netjes antwoord gekregen.
Aansluitend bij deze vraag:Koena schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:57:
ik vind de zetel in de IONIQ 5 vele malen beter zitten dan in de Kona (meer volledige ondersteuning rug). Maar voor de rest gaat de voorkeur naar de Kona. Officiele garage ziet het niet mogelijk de zetel van de IONIQ in de Kona te zetten. Iemand een idee of dat wel kan ?
Ik ben ook geen fan van de stoelen in de Kona 2020. Zijn er meer mensen die voor andere stoelen gekozen hebben, en andere stoelen gekocht hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
Al op het reset knopje in de auto gedrukt?Jan Lelie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:25:
Ik krijg sinds een paar dagen steeds deze melding van Bluelink. Network error. 997. Remote werkt niet, net als de ritgegevens.
Geen idee wie de service partner is. Suggesties?
Overigens klopt de acculading steeds wel. En ook de berichten en status bij opladen. Dus er wordt wel wat doogegeven.
[Afbeelding]
Ik heb via de optie Bluelink van het menu een reset uitgevoerd. Werkte ook.
Bij deze in ieder geval iets:Chaoss schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:44:
De run op EV's is wel over in NL, dan moeten ze wel iets doen om de verkopen nog te stimuleren.
https://nos.nl/artikel/25...to-s-langzamer-afgeschaft
Eigenaren van volledig elektrische auto's hoeven dan volgend jaar nog steeds geen wegenbelasting te betalen. In 2026 wordt de wegenbelasting voor deze groep 60 procent. Dat loopt in 2029 op tot 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel helemaal.
65 procent van het gewicht is nog wel aantrekkelijk als ik het goed zie, want het gewicht van de 2024 EV is 1773 kg en van de benzine mild hybrid is 1320 kg (74,4%). Maar zonder enige korting in 2031 wordt de EV duurder dan de benzine. Dus spreken van 'het voordeel vervalt', zoals de NOS doet, is wat mij betreft niet helemaal juist, ik zou zeggen: vanaf 2031 wordt de EV benadeeld ten opzichte van de hybride.
Maar ik verwacht dat er tegen die tijd nog iets aan gedaan wordt. De reden dat deze maatregel nu kortdurend wordt verlengd, is waarschijnlijk dat er dan ook maar kortdurend budgettaire dekking nodig is.
Maar ik verwacht dat er tegen die tijd nog iets aan gedaan wordt. De reden dat deze maatregel nu kortdurend wordt verlengd, is waarschijnlijk dat er dan ook maar kortdurend budgettaire dekking nodig is.
[ Voor 0% gewijzigd door Nova163 op 10-04-2024 11:30 . Reden: d/t-fout ]
Dit. 2031 is een hele tijd in de politiek. Het kan best zijn dat je voor een EV tegen die tijd de volle mep gaat betalen, maar de kans dat je voor een brandstof auto nog meer gaat betalen ligt natuurlijk ook voor de hand (hogere mrb, accijnzen op brandstof of hogere kilometerheffing).Nova163 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:29:
Maar ik verwacht dat er tegen die tijd nog iets aan gedaan wordt.
Voorlopig is het gunstig voor mijn inschatting qua kilometer kosten voor onze Kona, maar ik ben sowieso voorlopig (2 maanden ervaring) erg tevreden over de Kona.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom er altijd een vergelijk gemaakt wordt tussen EV en benzine? DeNova163 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:29:
65 procent van het gewicht is nog wel aantrekkelijk als ik het goed zie, want het gewicht van de 2024 EV is 1773 kg en van de benzine mild hybrid is 1320 kg (74,4%). Maar zonder enige korting in 2031 wordt de EV duurder dan de benzine.
motorrijtuigenbelasting is een combinatie tussen gewicht EN brandstof. Met dezelfde auto, qua gewicht, betaal je voor een benzine minder MRB t.o.v. een diesel of LPG. Hetzelfde kunnen ze ook voor EV's t.o.v. van benzine doen, dus het is een kwestie van politiek welke richting ze op willen.
De politiek heeft blijkbaar mee gelezen, nu de 1e en 2e kamer nog

Blijft wel over dat ik een EV van ruim 2000 kg gewoon onzin vindt alleen maar omdat er z'n grote accu inligt om 'de grootste/snelste/range' te zijn. Maar dat heeft o.a. weer met de EU regels voor het autogewicht te maken....
[ Voor 9% gewijzigd door The Adder op 11-04-2024 16:40 ]
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]
Daar heb ik naar gevraagd ja. Ze konden er niks zeker over zeggen maar gingen ervan uit dat de service waarschijnlijk gratis verlengd wordt. Met als belangrijkste reden dat veel concurrentie het ook gratis aanbiedt. Wel zou het kunnen dat ze dan bepaalde functies wel betaald gaan aanbieden. Persoonlijk zou ik het prima vinden als de lading / voortgang van het laden gratis is maar dat je moet betalen voor de airco aanzetten. Geen zekerheden dus, meer een educated guess van de Hyundai dealer in Nijmegen.Rival24 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:55:
Heeft iemand al een keer geïnformeerd bij de dealer of Hyundai zelf naar de kosten voor het gebruik maken van de Bluelink app na de gratis periode van 5 jaar? Op de Belgische Hyundai website staat dat het daar €9,90 per maand kost, maar op de Nederlandse website is daar niet veel over te vinden. Voor een dienst die niet zo heel betrouwbaar is vind ik dat best gortig.
Heeft iemand inmiddels al succes met het registreren van een import auto in de myHyundai app?
Volgens de chat wordt hier al tijden aan gewerkt maar het lukt mij nog steeds niet.
Volgens de chat wordt hier al tijden aan gewerkt maar het lukt mij nog steeds niet.
Wat is precies de meerwaarde van die app?thys schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:26:
Heeft iemand inmiddels al succes met het registreren van een import auto in de myHyundai app?
Nou, ik heb het ook geprobeerd in de MyHyundai app maar mijn uit Duitsland geimporteerde Kona Electric bj 2020 kan ik niet invoeren!!
Wel een melding gedaan bij Hyundai.. misschien krijg ik een oplossing.
Ik ben via LeasePlan aan het kijken naar een occasion Hyundai Kona, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er met Spec2 bedoeld wordt. Bouwjaar is december 2019.
:strip_exif()/f/image/fFdl7Lw6A4LaR6Lv5FwvOPay.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de foto's van de auto bekijk zie ik wel een klein scherm. Kan ik er dan vanuit gaan dat het niet de fase-3 (2020) versie is?
:strip_exif()/f/image/fFdl7Lw6A4LaR6Lv5FwvOPay.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de foto's van de auto bekijk zie ik wel een klein scherm. Kan ik er dan vanuit gaan dat het niet de fase-3 (2020) versie is?
[ Voor 6% gewijzigd door brainsie op 17-04-2024 08:36 ]
Vanaf modeljaar 2020 heeft het "middenscherm" de knoppen ONDERAAN het scherm en niet aan de zijkant. Verder heeft model 2020 3 fasen lader.
Is inderdaad wel vreemd, spec 2 is geen term of aanduiding die i.c.m. Kona wordt/werd gebruikt. Ook vreemd is het bereik, beide 64kwh en premium dus deze is/zou voor beide hetzelfde moeten zijn (~480km, bij 0km). Van bijna alle 2019 Kona's is de HS accu via een terugroepactie vervangen, dus de 100K is qua accu in vele gevallen (veel) minder. Bij beide modellen wordt niets gezegd over de verwarming (warmtepomp of niet?). Tenslotte valt op de het Spec2 model qua fiscale waarde juist hoger is (48k t.o.v. 42K). Ik weet niet hoe het met lease gaat, maar let wel op de je alleen subsidie krijgt (dit jaar nog) bij auto's < 45K! Veel succes met kiezen ;-)brainsie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:30:
Ik ben via LeasePlan aan het kijken naar een occasion Hyundai Kona, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er met Spec2 bedoeld wordt. Bouwjaar is december 2019.
[Afbeelding]
Ik kon de term Spec2 ook nergens anders terugvinden. Ik zal het even navragen bij ze.The Adder schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:44:
[...]
Is inderdaad wel vreemd, spec 2 is geen term of aanduiding die i.c.m. Kona wordt/werd gebruikt. Ook vreemd is het bereik, beide 64kwh en premium dus deze is/zou voor beide hetzelfde moeten zijn (~480km, bij 0km). Van bijna alle 2019 Kona's is de HS accu via een terugroepactie vervangen, dus de 100K is qua accu in vele gevallen (veel) minder. Bij beide modellen wordt niets gezegd over de verwarming (warmtepomp of niet?). Tenslotte valt op de het Spec2 model qua fiscale waarde juist hoger is (48k t.o.v. 42K). Ik weet niet hoe het met lease gaat, maar let wel op de je alleen subsidie krijgt (dit jaar nog) bij auto's < 45K! Veel succes met kiezen ;-)
Wat betreft de range denk ik dat ze bij de ene kijken naar WLTP en bij de andere naar de NEDC

:fill(white):strip_exif()/f/image/caSWAVDr3kI8d0DHmGE79LqP.png?f=user_large)
Ander vraagje, Tussen het 2019 en 2020 model. Zit er daar ook verschil in qua laadtijd via Snelladen?
[ Voor 4% gewijzigd door brainsie op 17-04-2024 10:26 . Reden: Additionele vraag ]
Nee, qua snelladen is er geen verschil tussen 2019 en 2020.brainsie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:20:
[...]
Ander vraagje, Tussen het 2019 en 2020 model. Zit er daar ook verschil in qua laadtijd via Snelladen?
Het verschil ligt meer in een groter scherm (10 i.p.v. 8 inch) het sneller Type2 laden (11kwh i.p.v. 7.2kwh) en de Bluelink App voor het 2020 model en nog wat kleinere (software) verschillen. Qua rijden en verbruik zijn, wat mij betreft, de twee identiek.
Als ik me niet vergis zit er geen handmatige mogelijkheid bij de oudere modellen en gaat de pre-conditionering automatisch aan als je navigeert op een (snel)laadstation.podarcis schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:57:
[Afbeelding]
Wie weet hoe de 'accu verzorging' werkt? Ik heb het boekje er op nageslagen, maar kan er weinig over vinden. Het gaat om een 2018 Kona premium...
Maar misschien kan iemand anders dat bevestigen of ontkennen.
Gedurende de looptijd van 48/60 maanden betaal je zo'n beetje de hele prijs van een vergelijkbare occasion nu. Wij hebben pas een goede 22K euro betaald voor een 3 jaar oude em heel weinig kilometers na aftrek subsidie.
En deze leaseprijs is op basis van maar 5K kilometer per jaar, dus dat is maar 20/25K kilometer. Dus onderhoudkosten en laadkosten zullen heel laag zijn. Wegenbelasting heb je dit en volgend jaar niet en daarna valt het nu (met de aangepaste voorstellen) wel mee. Verzekering ligt aan je situatie maar ik bij ons all risk maar iets van € 40,- / maand geloof ik.
Nu heb ik het niet helemaal naast elkaar gezet en je moet natuurlijk wel het geld nu hebben, maar leasen lijkt me behoorlijk duur?
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik ben mezelf aan het oriënteren. Deze auto bieden ze ook aan met een contract van een jaar (zonder BKR). Ik ben bezig met het kopen van een huis en wil mijn spaargeld gebruiken als dit nodig is voor het huis. Dus ik zoek vooral naar een korte termijn oplossing.rube schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:55:
[...]
Gedurende de looptijd van 48/60 maanden betaal je zo'n beetje de hele prijs van een vergelijkbare occasion nu. Wij hebben pas een goede 22K euro betaald voor een 3 jaar oude em heel weinig kilometers na aftrek subsidie.
En deze leaseprijs is op basis van maar 5K kilometer per jaar, dus dat is maar 20/25K kilometer. Dus onderhoudkosten en laadkosten zullen heel laag zijn. Wegenbelasting heb je dit en volgend jaar niet en daarna valt het nu (met de aangepaste voorstellen) wel mee. Verzekering ligt aan je situatie maar ik bij ons all risk maar iets van € 40,- / maand geloof ik.
Nu heb ik het niet helemaal naast elkaar gezet en je moet natuurlijk wel het geld nu hebben, maar leasen lijkt me behoorlijk duur?
@brainsie Duidelijk, dan spelen er hele andere overwegingen. Overigens is het wel fijn om een auto zo met een korte termijn oplossing goed uit te kunnen proberen.
Voor zover ik weet is er helemaal geen pre-conditioning. Accu verzorging is met name koeling op het moment dat de accu door laden of een andere reden te warm wordt.doobieters schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:17:
[...]
Als ik me niet vergis zit er geen handmatige mogelijkheid bij de oudere modellen en gaat de pre-conditionering automatisch aan als je navigeert op een (snel)laadstation.
Edit: en bij zeer lage temperaturen als winter modus aanstaat. Hoe winter modus precies werkt is wel uitgeprobeerd, is online een en ander over te vinden.
Edit2: Hier gedetailleerde uitleg: https://www.insideevsforu...ondensed.7977/#post-91617
[ Voor 23% gewijzigd door Nova163 op 17-04-2024 15:11 ]
Helaas, conditioning begint pas als je aan het laden bent. Niet als je naar de snellader navigeert... Dat zit helaas niet op de Konadoobieters schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:17:
[...]
Als ik me niet vergis zit er geen handmatige mogelijkheid bij de oudere modellen en gaat de pre-conditionering automatisch aan als je navigeert op een (snel)laadstation.
Ik had zo'n twee jaar geleden hetzelfde probleem als jij met een uit Duitsland geïmporteerde Kona. Na contact met Hyundai was dat snel verholpen. ik hoop dat dat voor jou ook zo zal gaan. Ik weet helaas niet meer exact wat ik verder moest doen.a61caluwe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:29:
Nou, ik heb het ook geprobeerd in de MyHyundai app maar mijn uit Duitsland geimporteerde Kona Electric bj 2020 kan ik niet invoeren!!
Groeten, TweakLuuk
[ Voor 5% gewijzigd door TweakLuuk op 17-04-2024 21:48 ]
Wat is het verschil tussen die MyHyundai app en de bluelink app?
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Als ik het goed heb is de Bluelink app de opvolger van de MyHyundai app.
Maar ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb...
Maar ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb...
[ Voor 28% gewijzigd door TweakLuuk op 17-04-2024 22:00 ]
kennen jullie deze site: www.vindecoderz.com ? Schijnt heel veel te onthullen over de auto, ik ga het straks even proberen ..... dat heb ik gedaan, maar weinig nieuwe dingen gezien, zeker niets over terugroepacties
[ Voor 26% gewijzigd door a61caluwe op 18-04-2024 10:04 . Reden: typefout en aanvulling ]
Wel leuke achtergrond info's over waar de auto is gemaakt en wanneer.a61caluwe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:59:
kennen jullie deze site: www.vindecoderz.com ? Schijnt heel veel te onthullen over de auto, ik ga het straks even proberen ..... dat heb ik gedaan, maar weinig nieuwe dingen gezien, zeker niets over terugroepacties
Hier nog een andere terugroepactie site van hyundai DE: Rückrufe und Serviceaktionen
Na 2 keer lege batterij (met Gratis wegenwacht interventie) onder garantie vervangen, Kona 11/2020Chaoss schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:05:
Nu maandag moet ie binnen omdat de verwarming het niet meer doet, krijg een vervangwagen omdat het lang kan duren.
Op mijn vraag, ja maar dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Kreeg ik als antwoord , moet aan de computer gehangen worden resultaten wordten doorgestuurd naar Hyundai en moeten we daar de resultaten van afwachten en dat kan dagen duren

---- op Di, 16 Apr 2024 09:15:36 +0100 André de Caluwe<a61caluwe> schreef ----
ik heb een uit Duitsland geimporteerde Hyundai Kona electric maar kan deze niet invoeren in de app. Hoe moet/kan ik dat doen??
hier volgt het antwoord van Hyundai NL:
Goedendag André,
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om een geïmporteerde auto te koppelen. Op dit moment is de termijn waarop dit wel mogelijk zal zijn nog niet bekend.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxx
Klantenservice
ik heb een uit Duitsland geimporteerde Hyundai Kona electric maar kan deze niet invoeren in de app. Hoe moet/kan ik dat doen??
hier volgt het antwoord van Hyundai NL:
Goedendag André,
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om een geïmporteerde auto te koppelen. Op dit moment is de termijn waarop dit wel mogelijk zal zijn nog niet bekend.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxx
Klantenservice
Wat raar dat een geïmporteerde auto niet in de app toegevoegd kan worden.
De app wordt toch ook gewoon in het buitenland gebruikt?
Iemand enig idee wat de achterliggende reden kan zijn?
De app wordt toch ook gewoon in het buitenland gebruikt?
Iemand enig idee wat de achterliggende reden kan zijn?
Ik heb ook een geïmporteerde auto (uit Frankrijk), en die kan ik prima toevoegen. Bluelink werkt ten slotte ook gewoon in het buitenland. Heb je wel een auto met Bluelink? (vanaf 2020)a61caluwe schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:57:
---- op Di, 16 Apr 2024 09:15:36 +0100 André de Caluwe<a61caluwe> schreef ----
ik heb een Bluelink (app) connectie, dat was simpel, maar MyHyundai "werkt" (nog) niet. Mijn auto is in november 2020 in Duitsland geregistreerd.
Het gaat niet om de bluelink app. Het gaat wel om de My Hyundai app. Ik heb een import uit Spanje, en kan deze daar ook niet aan toevoegen. Maar voor zo ver ik kan zien mis ik niet heel veel, behalve het digitale service paspoort. Deze is echter ook bij de Hyundai garage of Hyundai Nederland op te vragen.Rival24 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:14:
[...]
Ik heb ook een geïmporteerde auto (uit Frankrijk), en die kan ik prima toevoegen. Bluelink werkt ten slotte ook gewoon in het buitenland. Heb je wel een auto met Bluelink? (vanaf 2020)
Die andere tijden voor laden 11kw ipv 7,2 is wat groter dan zo lijkt.brainsie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:20:
[...]
Ik kon de term Spec2 ook nergens anders terugvinden. Ik zal het even navragen bij ze.
Wat betreft de range denk ik dat ze bij de ene kijken naar WLTP en bij de andere naar de NEDC. Zie screenshot van Hyundai Kona 64 Kwh Specs op Autoweek:
[Afbeelding]
Dit gaat om 1 fase laden of 3 fase laden. Thuis zal je waarschijnlijk op 1 fase "maar" 3.6 halen max.
Thuis op 3 fase is 11 wel haalbaar.
Ook openbaar laden is vaak op 3 fasen 11 en op 1 3,7 soms heb je mazzel maar er dit is dus wel een verschil met de grote accu van de Kona 64.
De digitale service paspoort zit ook (nog) niet in de NL versieCxxxx71 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:53:
[...]
Het gaat niet om de bluelink app. Het gaat wel om de My Hyundai app. Ik heb een import uit Spanje, en kan deze daar ook niet aan toevoegen. Maar voor zo ver ik kan zien mis ik niet heel veel, behalve het digitale service paspoort. Deze is echter ook bij de Hyundai garage of Hyundai Nederland op te vragen.

Ik kan zelf ook niet in de My Hyundai app maar had het idee dat de pechhulp er ook in geïntegreerd zit. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?
Bij mij zit er wel 'Service history' in, maar die is dan weer niet bijgewerkt met de 15.000km beurt die ik 2 weken geleden heb laten uitvoeren.The Adder schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:24:
[...]
De digitale service paspoort zit ook (nog) niet in de NL versie
En de back button (het pijltje linksboven) werkt niet op mijn iPhone dus steeds als ik iets kies uit het menu moet ik teruggaan door de app opnieuw op te starten.
Erg slordig allemaal, je zou toch verwachten dat dat goed getest wordt.
[ Voor 26% gewijzigd door barnas op 23-04-2024 18:58 ]
Vraagje herkend iemand dit afgelopen week is de kona 2019 voor beurt weggeweest en navi is geupdate echter nu doet verkeersinfo het niet meer.
Wifi weggegooid opnieuw geconnect en akkoord gegeven voor live services maar hij doet er niks mee ook waarschuwingen zijn uitgegrijsd.
Reset van systeem heeft ook niet geholpen.
Iemand tips?
Wifi weggegooid opnieuw geconnect en akkoord gegeven voor live services maar hij doet er niks mee ook waarschuwingen zijn uitgegrijsd.
Reset van systeem heeft ook niet geholpen.
Iemand tips?
Volgens mij -- maar wie ben ik dat ik dat weet -- is na 5 jaar de update van het navigatiesysteem niet meer gratis, vandaar dat "grijs".
De garage kan u waarschijnlijk meer vertellen ...
De auto is al ruim 5jaar en 3 maanden. Dan kan je toch niet zomaar tijdens een beurt de boel dichtzetten lijkt mij.a61caluwe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:17:
Volgens mij -- maar wie ben ik dat ik dat weet -- is na 5 jaar de update van het navigatiesysteem niet meer gratis, vandaar dat "grijs".
Als ik mijn wifi uit heb staan en druk op waarschuwingen kan ik het aanvinken dan zegt hij connectie maken met services en dan verbind hij en wordt grijs zonder foutmelding of iets als je wil dat er betaald wordt dan zorg je toch dat je dit meldt.
BInnenkort ff langs dealer want die konden over telefoon niet zeggen wat het was hebben niks gezegd over betaalde service of iets.
Tbc
Edit:
https://www.hyundai.com/nl/nl/services/audio-navigatie.html
Hier staat niks over betalen voor de services uberhaupt of na 5 jaar mbt de kona
[ Voor 8% gewijzigd door elmo1 op 24-04-2024 20:36 ]
In mijn Bluelink app staat niets over kosten, maar de einddatum van het abonnement staat wel op precies 5 jaar na de registratiedatum
Dat is wel andere dienst, ik heb geen bluelink dat zat nog niet op my19.Koos51 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:39:
In mijn Bluelink app staat niets over kosten, maar de einddatum van het abonnement staat wel op precies 5 jaar na de registratiedatum
Beter laat dan nooit, (waarvoor sorrybraxx1980 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:55:
Bij "off" voel ik een (klein) luchtstroompje
Wanneer ik daarna de interne circulatie opzet (al de rest blijft op off) is het stroompje weg.
Misschien moet je dat eens proberen.

Paar weken later was de verwarming helemaal uitgevallen, dus ik dacht/hoopte dat er mee te maken had.
De verwarming is intussen hersteld, maar probleem is er nog altijd, ook als alles afstaat en de interne circulatie aan staat.
Ik ga dit toch eens melden bij de garage.
Iemand al een idee óf en hoe Hyundai NL wil omgaan met de prijsverlaging bij lopende bestellingen?