hvwees schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:47:
TL;DR
Vanavond een Kona electric premium besteld.
Ik heb vluchtig gekeken naar de berichten in dit topic en die lijken vooral over het vorige model te gaan.
Zijn hier ook berijders van het 2024 model?
De wat langere versie, ik rij sinds 2020 een Nissan Leah 40kW tekna uitvoering.
Fijne ruime auto, heeft veel leuke features.
Maar er zijn 3 dingen die me inmiddels best wel storen.
1) de toch wat beperkte actieradius van iets meer dan 200km, lijkt sinds de laatste beurt (nieuwe banden) nog slechter geworden.
2) de afwezigheid van actieve accu koeling, op een lange trip is de eerste keer snelladen nog snel (hoewel, ze geven 50 kW op, 47kW is de max wat ik gezien heb en na 60% kakt het behoorlijk in. De tweede keer snelladen is een stuk trager, want de accu is dan al heet, 24 kW is dan “normaal” en soms zelfs nog langzamer.
3) De chaDeMo snellaad aansluiting, mooi concept, maar wel uitstervend in Europa. Er is een bedrijf dat voor 3K CCS inbouwd, vind ik het niet waard. Er komen mogelijk adapterstekkers aan, hoopgevend.
Mijn zoektocht heeft mij ook langs de volgende auto gebracht en zijn het dus niet geworden.
Kia Niro EV, gave auto, maar levertijden van 12 tot 14 maanden had ik geen trek in. En bovendien stond de prijs niet vast, als de auto bij levering duurder zou zijn, kon ik bijlappen. Nee dank je,.
MG4 Leuke auto, wel aan de kleine kant.
MG ZS EV, leuke auto, maar al wat ouder en niet zo verfijnt. De ACC met Lanekeep werkte niet fijn, ik had het gevoel dat ik in gevecht was met de auto. (ook met de MG4 overigens).
BYD Atto 3, die werd het bijna totdat ik in het topic hier las dat de climate control of standje sauna is of standje koelkast. Daar pas ik voor.
Volvo EX30, even naar gekeken, maar de uitvoering die ik zou willen wat buiten budget, in deze auto heb ik uiteindelijk niet eens een proefrit gemaakt.
Hyundai Kona Electric, eerst naar de comfort smart gekeken,die heeft standaad geen warmtepomp en dat vind ik voor een EV wel een must. Is wel een optie. Maar in de premium zit die er wel in en die heeft nog meer leuke features zoals naast stoel verwarming ook stoel ventilatie. En meer wat ik ook wel cool vind.
Ben bij 2 Hyundai dealers geweest en er zat 4K inruil verschil voor mijn Leaf tussen deze 2 dealers en de dealer waar ik uiteindelijk heb besteld, gaf nog (bijna) 2K korting, 6K voordeliger, dus ben er maar voor gegaan.
Afin ik moet nog even wat voor de financiering regelen, maar dat komt ook wel goed.
Levertijd 4 tot 6 maanden, ik hoop natuurlijk op de 4 maanden, maar we gaan het zien.