Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 126 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:43
:o
Vooral eigenaren van de Hyundai Tucson en Kona en de Kia EV6 zijn duur uit. Zij betalen tussen de 8414 en 14.635 euro voor een complete set nieuwe LED-lampen voor en achter. Alleen al een centrale lichtbalk voor de voorzijde van de nieuwe Hyundai Kona kost al ruim 9000 euro. Maar ook voor relatief betaalbare auto's als de Fiat 500 (€ 3.720), BMW 1 Serie (€3.678) en Audi Q3 (€5.752) ben je duur uit. Bij slechts enkele onderzochte modellen ben je minder dan 3000 euro kwijt.
https://www.bndestem.nl/a...tot-14-000-euro~a0e328c2/

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:58
In datzelfde artikel staat dat de levensduur van de led lampen zo’n 15 jaar is.. daar zou ik me dus niet zo druk om maken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Eén van mijn auto's is nu 49 jaar oud en wordt in oktober 50. Gloeilampje van de koplamp wisselen is toch al snel 10 minuten werk en daar zit de duurdere variant in van 12 euro per stuk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:42
Nou zitten de kosten ook niet in het materiaal of zelfs arbeid. Het is vooral vendor lock-in: er is geen vrije markt hiervoor, je MOET bij Hyundai zijn. Ik denk dat dat bij heel veel merken steeds meer gaat zijn. Voor remmen enzo is genoeg vrij after-market spul voor weinig geld, maar er zit steeds meer electronica in auto’s waarbij alleen de fabrikant voor hoge prijzen een vervanging heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 09:04
doobieters schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:48:
[...]

En heel slim van je om voor die 17 inch wielen te gaan. Scheelt toch 40km range geloof ik tov van die grotere. Al zien die er wel erg tof uit moet ik zeggen. De 17 inch zijn van die typische EV wielen/velgen, maar ach.. Ik vind het prima. Ben een functionele rijder :o
De wielen zie ik toch niet als ik ermee rij ;)
Liever meer range en/of luxer interieur dan “mooiere” velgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Mijn Kona nam ik in september over met winterbanden van Hankook. Nu vervangen door Michelin Primacy 4+, naar ik begrijp de opvolger van de band waar de Kona ook mee geleverd is.

Voor wie deze band ook overweegt, ik ben wel positief. Hij is duidelijk stiller, met name bij lage snelheden en op stil asfalt. Verbruik had ik meer van verwacht. Het lijkt wel een paar procent zuiniger, maar zeker niet meer dan 5%, ik denk nog minder.

Ik twijfel of ik van de winter de winterbanden weer gebruik. In Nederland wordt het eigenlijk niet meer koud genoeg, en wisselen en terugwisselen met opslag kost zo € 350.

[ Voor 18% gewijzigd door Nova163 op 27-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:54

XallaX

Meow

Nova163 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:19:
Ik twijfel of ik van de winter de winterbanden weer gebruik. In Nederland wordt het eigenlijk niet meer koud genoeg, en wisselen en terugwisselen met opslag kost zo € 350.
Sinds dit jaar de winterbanden (zakelijk) niet meer opgehaald. Teveel gedoe en zinloos gebleken de laatste jaren. De nieuwe set wordt all season.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
Persoonlijk vond ik de primacy's niet zo denderend... vooral bij nat weer geen grip bij het optrekken.
Deze zijn vervangen op 40k km door "Goodyear g3 vector 4seasons"

Mijn mening... veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 09:48
Ik rijd zelf op Vredestein Quatrac pro all season banden. Die waren al gemonteerd, waarschijnlijk in Duitsland bij de aflevering eind 2020. En nu dus ongeveer 28k kilometers. Geen klachten.. ik denk dat ik deze banden wel kan aanbevelen... Verbruik gemiddeld 15 kWh per 100 km, wel in eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:03

ThsAdrns

Be the change!

a61caluwe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:40:
Ik rijd zelf op Vredestein Quatrac pro all season banden. Die waren al gemonteerd, waarschijnlijk in Duitsland bij de aflevering eind 2020. En nu dus ongeveer 28k kilometers. Geen klachten.. ik denk dat ik deze banden wel kan aanbevelen... Verbruik gemiddeld 15 kWh per 100 km, wel in eco stand.
Deze zelfde banden liggen op de Kona die ik regelmatig gebruik (ook Duitse import uit 2020). Na 45.000 km zijn de voorbanden wel ongeveer weg ( < 3 mm), achter nog redelijk. Ik vind ze wel lawaaiig, maar misschien is dat Kona algemeen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 09:22

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Helaas moest de Tesla Model 3 worden opgehaald vanwege een faillissement dus zojuist een 2e hands Kona full option uit 2019 aangeschaft met inruil (VW Polo) en inleg van 12k. Accu laten doormeten bij de Hyundai dealer en lokaal met een Bosch accutester. Beide gaven 3.72v per cell aan met een score van 100% voor een accu met 78k kilometers. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen!

Beetje zoekende naar een goede laadpas waarbij je niet een starttarief betaald en ook zeker niet een kansloos hoge prijs bij een publieke paal. Hier lokaal zie ik vaan 37 tot 48 cent waarals sommige passen al beginnen bij 55 cent de kWh. Iemand nog goede suggesties?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a61caluwe
Woon je in de provincie Noord Brabant dan is een laadpas van Vattenfal het goedkoopste, volgens mij betaal ik 34 cent per kWh. Subsidie van de provincie en waarschijnlijk ook van Heijmans. Ik woon in Oosterhout nb. Voor het snelladen bij McDo betaal ik 55 cent per kWh (dacht ik, maar dat doe ik zelden).
Succes!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
ReSpawN schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:02:

Beetje zoekende naar een goede laadpas waarbij je niet een starttarief betaald en ook zeker niet een kansloos hoge prijs bij een publieke paal. Hier lokaal zie ik vaan 37 tot 48 cent waarals sommige passen al beginnen bij 55 cent de kWh. Iemand nog goede suggesties?
Ik laad het meeste thuis en dat doe ik met mijn e-flux tag, mijn eigen laadpaal zit ook aan de e-flux backoffice.
Met deze tag betaal je altijd het CPO tarief, maar dat hoeft niet altijd het meest voordelig te zijn.

Afhankelijk aan welke publieke paal je het meest verwacht te gaan laden, zou je hier https://laadpastop10.nl/goedkoperladen kunnen kijken welke pas het meest voordelig is.

Een pas zonder starttarief, heeft vaak een abonnement of een hoger kWh tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a61caluwe
Deze informatie komt van de website van Vattenfall:
Openbare laadpalen in gemeentes
Openbare laadpalen op gemeentelijk grondgebied met wie we een overeenkomst hebben.
Wat voor laadpaal Laadtarief per kWh
(incl. 21% btw)
Vattenfall InCharge in Noord-Brabant en Limburg
€ 0,3360
Vattenfall InCharge in Utrecht
€ 0,4265
Vattenfall InCharge in Metropoolregio Amsterdam (MRA)
€ 0,4899
Vattenfall InCharge in Gelderland en Overijssel
€ 0,2943
Vattenfall InCharge in Den Haag
€ 0,3630
Vattenfall InCharge & McDonald's (50 kW)

€ 0,6534

Vattenfall InCharge & McDonald's (150 kW)
website: https://incharge.vattenfa...ieven?to-id=publiektarief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a61caluwe
McDo 150 kw kost € 0,7139 per kWh.. sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Ik lees nu een bericht van iemand die contact heeft gehad met de Hyundai dealer over dit artikel:

"Goedemiddag ben vanmorgen bij de Hyundai dealer geweest Van Mossel.
Wou graag informatie over de ledlampen van de nieuwe Kona 2024.
Ik had gehoord dat de led verlichting nogal duur zou zijn. Zoals de horizontale ledlamp. Het zou €9000 kosten als die kapot zou gaan. Dat is dus niet waar hij kost €1850 weet niet met of zonder btw. Nog flink geld maar geen €9000."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002

elmo1

Kona Electric jan-2019

doobieters schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Ik lees nu een bericht van iemand die contact heeft gehad met de Hyundai dealer over dit artikel:

"Goedemiddag ben vanmorgen bij de Hyundai dealer geweest Van Mossel.
Wou graag informatie over de ledlampen van de nieuwe Kona 2024.
Ik had gehoord dat de led verlichting nogal duur zou zijn. Zoals de horizontale ledlamp. Het zou €9000 kosten als die kapot zou gaan. Dat is dus niet waar hij kost €1850 weet niet met of zonder btw. Nog flink geld maar geen €9000."
Volgens mij was dat het bedrag als je alles moest vervangen .
Vindt het dan ook pure oplichting. Om überhaupt 1850 voor een ledstrip te vragen.
Zo werk je wel schades in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 10:09

The Adder

Happy racing from Holland

elmo1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:30:
[...]
Zo werk je wel schades in de hand.
:?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Ik vermoed dat @elmo1 bedoeld "zo werk je wel verzekeringsfraude in de hand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Ik vermoed dat @elmo1 bedoeld "zo werk je wel verzekeringsfraude in de hand"
Inderdaad oeps mijn bumper kapot en lichtunits.
Dat is dan 300 eur voor de bumper en 1850 voor de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 09:22

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Dat zijn geen misselijke prijzen. Gevalletje ‘wat een gek er voor geeft’? Bizar.
Op die manier ben je zo door je no-claim heen.

Verder wel een interessant artikel (bron). Ik vraag me af of kapot ook ècht kapot is. Als je handig bent met wat elektra en een soldeerbout kom je misschien nog een aardig eind, maar of je de lichtunits weer waterdicht krijgt…

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

hvwees schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Nee, de keuze is nu:
  1. Comfort
  2. Comfort smart
  3. Premium
  4. Premium sky
  5. N-line
Ik wilde eerst voor de Comfort Smart gaan en dan de WP als optie, dat geeft dan ook meteen V2L.

Maar de premium heeft al een WP en V2L en nog een aantal dingen die me erg aanspreken. :)

Oh ik ben ook voor de 17” ipv 19” velgen gegaan, ik kom liever een stuk meer dan dat ik grotere velgen heb die ik toch niet zie als ik binnen zit ;)

Wat is eigenlijk een comfort limited? een Comfort met WP en V2L ?
In de configurator blijkt er ook nog een N-line Edition te zijn, deze zit tussen de comfort smart en de gewone N-line in. Comfort smart + alles N-line en een warmtepomp. voor 41.895,-

Lijkt mij een mooie uitvoering. Ik vindt de N-line wel een stuk beter smoelen dan de standaard uitvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 30-05-2024 10:11 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
elmo1 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Inderdaad oeps mijn bumper kapot en lichtunits.
Dat is dan 300 eur voor de bumper en 1850 voor de lamp.
€300 voor een bumper ?

Ik heb een tijdje terug wat schade gehad aan mijn bumper (geen Hyundai), er was ergens tegenaan gereden bij het inparkeren (niet door mij) en iemand had er een trekhaak in gezet, dat was een klein deukje/scheurtje.

Reparatie €550,- zonder de bumper te vervangen. Vooral arbeidsloon, spuiten etc.

De bumper vervangen was duurder geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

doobieters schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:48:
[...]

https://dmassets.hyundai....ctric-Limited-Editionspdf

Comfort + standaard het longrange accupakket, WP & V2L.. en dan wat voordeel tov als je dat los als optie zou kiezen. Je mist dan het headupdisplay, seamless horizon (volledig led ipv reflectoren), blindspot detectie en stoel / stuurverwarming volgens mij. Best wel wat. Maar je had toen of de Limited of de Smart Limited.. de laatste had al het voorgenoemde maar weer geen warmtepomp... dan moest je naar premium maar dat scheelde best wel wat toen in prijs.

Toen werd er nog 'dubbele subsidie' als korting gegeven. Dus 3000 extra smartbonus bovenop de SEPP subsidie. Dus per saldo kom je dan hetzelfde uit als met de prijsverlaging.

En heel slim van je om voor die 17 inch wielen te gaan. Scheelt toch 40km range geloof ik tov van die grotere. Al zien die er wel erg tof uit moet ik zeggen. De 17 inch zijn van die typische EV wielen/velgen, maar ach.. Ik vind het prima. Ben een functionele rijder :o
Als het echt maar 40km scheelt... dan is 19" zeker bij de N-Line wel een stuk mooier. Ik vind de standaard velgen best wel leleijk en ze zijn net te iel voor de Kona.

@hvwees Hoe gaat Hyundai om met het downgraden van velgen? krijg je dan geld toe? want als ik in de configurator 18" velgen uitzoek dan koop ik die er gewoon bij naast de standaard 19" van de NLine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wat ik zelf jammer vindt is dat er aan de EV techniek weinig veranderd is. Aandrijving, Accu en laadsnelheid zijn gleijk aan het 2019 model. Vooral het snelladen had een kleine upgrade mogen krijgen. Er zijn concurrenten in dezelfde prijsklase die met 150kwh DC laden.

en ja DC laden gebruik ik misschien maar 10-15x per jaar. Maar dan sta je toch 45min te wachten i.p.v 20-25min. Zoals bij een Volvo EX30. Mijn werkgever wil ons ook naar de EX30 hebben, ik zie dat zlef niet zo zitten. Ja hij is mooier, ja hij doet sneller DC laden maar de binnenruimte is minder, met name in de kofferbak. Zijn hier mensen die een afweging hebben gemaakt tussne de 2024 Kona en de EX30?
hvwees schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:47:
TL;DR

Ik heb vluchtig gekeken naar de berichten in dit topic en die lijken vooral over het vorige model te gaan.
Zijn hier ook berijders van het 2024 model?
2024 model is er nog maar net :) Maar idd heb niet het idee dat deze al superveel besteld wordt. grote verschil met 5 jaar geleden is dat er nu een stuk meer aanbod is in de prijsrange rond 45K destijds waren de Kona en Niro zo ongeveer de enige in deze prijsklasse met een range van 400-450km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:20:
Zijn hier mensen die een afweging hebben gemaakt tussne de 2024 Kona en de EX30?
Jup :) Als je wel eens tieners/volwassenen mee hebt achterin is de EX30 minder geschikt. Ik kon met 183cm niet achter mezelf, in de Kona ging dat prima. Verder heb ik qua software meer vertrouwen in Hyundai. Volvo heeft nog bugs op te lossen. Op uiterlijk wint de Volvo voor mij, maar daar heb je weinig aan als je erin zit...

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 30-05-2024 10:27 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:10:
[...]

@hvwees Hoe gaat Hyundai om met het downgraden van velgen? krijg je dan geld toe? want als ik in de configurator 18" velgen uitzoek dan koop ik die er gewoon bij naast de standaard 19" van de NLine...
Je gaat naar 17" inch velgen toe en dat is een "optie" die voor € 0,- in de prijslijst staat.
Uiteindelijk stond op de bestelling "Kona electric 17 sailing blue" :)

Maar zoals ik eerder aangaf, die velgen zie ik toch niet als ik erin rij en ik geef de voorkeur aan meer comfort en grotere range t.o.v. hoe die er aan de buitenkant uitziet.

Uiteraard ieder zijn/haar ding en keuzes hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

hvwees schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:27:
[...]

Je gaat naar 17" inch velgen toe en dat is een "optie" die voor € 0,- in de prijslijst staat.
Uiteindelijk stond op de bestelling "Kona electric 17 sailing blue" :)

Maar zoals ik eerder aangaf, die velgen zie ik toch niet als ik erin rij en ik geef de voorkeur aan meer comfort en grotere range t.o.v. hoe die er aan de buitenkant uitziet.

Uiteraard ieder zijn/haar ding en keuzes hierin.
Enig idee of of je ook voor 0 euro naar 18" kunt gaan? lijkt mij een mooi tussennmaatje :+. Een N-Line op 17" dat ziet er ook niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gluten Parody schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Jup :) Als je wel eens tieners/volwassenen mee hebt achterin is de EX30 minder geschikt. Ik kon met 183cm niet achter mezelf, in de Kona ging dat prima. Verder heb ik qua software meer vertrouwen in Hyundai. Volvo heeft nog bugs op te lossen. Op uiterlijk wint de Volvo voor mij, maar daar heb je weinig aan als je erin zit...
Ja ook mijn punt, ze zijn nu 9 en 12, maar als ik er 5 jaar in moet rijden zijn ze dus 14 en 17. En ik moet er ook mee op vakantie kunnen, dat lukt met de oude Kona NET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:20:

2024 model is er nog maar net :) Maar idd heb niet het idee dat deze al superveel besteld wordt. grote verschil met 5 jaar geleden is dat er nu een stuk meer aanbod is in de prijsrange rond 45K destijds waren de Kona en Niro zo ongeveer de enige in deze prijsklasse met een range van 400-450km.
Sinds eind 2023 en met die levertijden snap ik dat ze nog niet veel geleverd zijn :)

Toevallig zag ik vanmorgen 1tje op de parkeerplaats staan bij kantoor, even bij de RDW gekeken, 3 mei j.l. geleverd, dus best wel "vers" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Enig idee of of je ook voor 0 euro naar 18" kunt gaan? lijkt mij een mooi tussennmaatje :+. Een N-Line op 17" dat ziet er ook niet uit.
De N-line en de premium komen met 19" velgen er is 1 optie op de optielijst om naar 17" te gaan.
Natuurlijk is er vast wat mogelijk als je er echt voor gaat, maar de optie wordt niet standaard aangeboden door Hyundai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 09:50
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:20: Er zijn concurrenten in dezelfde prijsklase die met 150kw DC laden
Ik ben er net weer mee naar Zweden gereden (Kona ‘21) en net als eerdere lange trips ging het snelladen echt fantastisch. Op papier vind ik ~70kw ook wat weinig maar in de praktijk heb ik nog nooit op het laden hoeven te wachten. Even plassen, koffie halen en je kan weer door.

[ Voor 12% gewijzigd door thys op 30-05-2024 11:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-06 08:28
Leuk om te lezen hoeveel enthousiastelingen hier zijn over de Kona.
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Kona electric (64kwh), waarbij ik de volgende afwegingen mee neem:

- Budget: 18 - 22k
Van daaruit kom ik tot de volgende mogelijkheden:
- Bouwjaar 2019 of hoger.
- Km tussen de 70 en 120k
- 64KWh versie voor voldoende range
- catalogusprijs niet boven de 45k, anders geen 2k subsidie.

Ik zag op dit forum dat men qua verbruik en gemak weinig verschil merkt tussen 2019 en 2020 modellen. Ook vraag ik mij af of een warmtepomp veel toevoegt, gezien ons klimaat/ Nederlandse winters, las daar ook een paar opmerkingen over in dit forum.

Zijn er verder belangrijke zaken waar ik op moet letten? Voor nu lijkt mij de prijs/ km verhouding het meest relevant.

Vervolgstappen voor mijzelf zijn; verdiepen in laadmogelijkheden thuis (18panelen), stekkers etc, hoe werkt laden op straat. Mocht je goede ervaringen hebben met een dealer in (de buurt van) Zwolle; als dat via PB kan graag. Daarnaast ben ik aan het inlezen op het forum voor reizen in Europa voor de EV, deze zomer naar Italië. Mis je nog een vervolgstap?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Er komen er veel uit de lease momenteel; lijkt me het goeie moment om er eentje te vinden die aan al je wensen voldoet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Hubobo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:48:
Zijn er verder belangrijke zaken waar ik op moet letten?
Controleer of de hoogspanningsaccu is vervangen. Al weet ik eerlijk gezegd niet hoe je dat zelf kan zien, volgens mij is er niet iets van een sticker ofzo dat dat bevestigd. Hooguit via de rdw.nl site of er nog terugroepacties open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

thys schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ik ben er net weer mee naar Zweden gereden (Kona ‘21) en net als eerdere lange trips ging het snelladen echt fantastisch. Op papier vind ik ~70kw ook wat weinig maar in de praktijk heb ik nog nooit op het laden hoeven te wachten. Even plassen, koffie halen en je kan weer door.
thys schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ik ben van het langer rijden en minder stops, ik probeer met nog ~100km range te gaan laden. En dan wil ik van 20-80% laden. Weet niet hoelang jouw koffie en toilet pauses duren, maar bij mij geen 3 kwartier :+

Maar goed als ik moet kiezen tussen binnenruimte of sneller laden dan kies ik 100% zeker de binnenruimte!

Moet nog maar eens een Ford Explorer longe range opperen, 600km range, 150KW laden en veel binnenruimte. Ben alleen bang dat die wordt gezien als 'too much' ondanks dat die maar 3250,- duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Hubobo ik heb ook ooit eens gezocht naar de verbruiks voordelen van een warmtepomp maar daar is weinig over bekend. Ik heb zelf wel een warmte pomp en alsnog kakt het verbruikt in de winter flink in. Op dit moment kan ik een range van 450km halen terwijl dat in de winter eerder 350km is.

Denk dat je eerder een probleem hebt om überhaupt een Kona met warmepomp te vinden met een catalogus waarde van max 45k. Voor zover ik mij herinner zat de warmtepomp alleen standaard op de Premium en die had een waarde van ca 47-48k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:00:
@Hubobo ik heb ook ooit eens gezocht naar de verbruiks voordelen van een warmtepomp maar daar is weinig over bekend. Ik heb zelf wel een warmte pomp en alsnog kakt het verbruikt in de winter flink in. Op dit moment kan ik een range van 450km halen terwijl dat in de winter eerder 350km is.

Denk dat je eerder een probleem hebt om überhaupt een Kona met warmepomp te vinden met een catalogus waarde van max 45k. Voor zover ik mij herinner zat de warmtepomp alleen standaard op de Premium en die had een waarde van ca 47-48k
Die van mij is net 44910 en Jan 2019 daarna is de prijs dacht ik per februari 900 omhoog gegaan. Voor de premium dus daarna wordt lastig.
Heb reeds 161k erop staan accu vervangen bij 75k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:49
Chaoss schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:00:
@Hubobo

Volgens mij heeft de Fashion vanaf 2020 ook standaard een warmtepomp.
Heb de Fashion van mij (Eind 20, met warmtepomp) deze week ingeruild voor een nieuwere Premium.

Ik was wel blij met de warmtepomp want ik wilde ook in de winter de zekerheid dat ik 400km range had.
(Toen ik dat laatst hier zei kwam daarna iemand heel stellig zeggen dat een warmtepomp zo'n beetje overbodig was, voor mij denk ik dus niet.)
De 400+ km range lukte uiteindelijk prima, ik zat nu ook al weer boven de 500km range maar ik rij altijd in eco stand en niet vaak sneller dan 100km p/u. Wel veel snelweg.
Laagste in de winter was bij mij 435km range bij volladen.

De 'nieuwe' had na de eerste keer volladen deze week 453km range, daar schrok ik wel een beetje van :+
Vandaag zat ik virtueel alweer boven de 500km range als ik de afgelegde km's optelde bij de resterende.
Ben benieuwd morgenochtend :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

barnas schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Volgens mij heeft de Fashion vanaf 2020 ook standaard een warmtepomp.
Heb de Fashion van mij (Eind 20, met warmtepomp) deze week ingeruild voor een nieuwere Premium.

Ik was wel blij met de warmtepomp want ik wilde ook in de winter de zekerheid dat ik 400km range had.
(Toen ik dat laatst hier zei kwam daarna iemand heel stellig zeggen dat een warmtepomp zo'n beetje overbodig was, voor mij denk ik dus niet.)
De 400+ km range lukte uiteindelijk prima, ik zat nu ook al weer boven de 500km range maar ik rij altijd in eco stand en niet vaak sneller dan 100km p/u. Wel veel snelweg.
Laagste in de winter was bij mij 435km range bij volladen.

De 'nieuwe' had na de eerste keer volladen deze week 453km range, daar schrok ik wel een beetje van :+
Vandaag zat ik virtueel alweer boven de 500km range als ik de afgelegde km's optelde bij de resterende.
Ben benieuwd morgenochtend :Y)
Toevallig van de week een keer naar 100% geladen doe normaliter 90%.
En net na 360km en 27% over weer in de lader tot90%.
Dus theoretisch 491km op 1 lading
En bij die 360 km zit 220km snelweg 111km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:49
elmo1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Toevallig van de week een keer naar 100% geladen doe normaliter 90%.
En net na 360km en 27% over weer in de lader tot90%.
Dus theoretisch 491km op 1 lading
En bij die 360 km zit 220km snelweg 111km/u
Netjes met 86.000km op de huidige accu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Winter zegt ook niet alles. Slecht weer heeft impact met name wind. Ik heb wel eens gehad dat ik niet onder de 18kw vebruik kwam bij 100kmh. Dan is de range dus 350km

Meestal zit het met slechter weer tussen de 16-17kw

[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 30-05-2024 23:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doobieters
Auto Express UK heeft de Kona EV de Car of the Year Award gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heebPbkC2GPliYQ7Y-2CgUMaqZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4ivDrRMSCnvGpJ32rTLCqaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
elmo1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Die van mij is net 44910 en Jan 2019 daarna is de prijs dacht ik per februari 900 omhoog gegaan. Voor de premium dus daarna wordt lastig.
Heb reeds 161k erop staan accu vervangen bij 75k
Dank voor alle reacties, erg helpend! Bedoel je de grote accu? Wat was je ongeveer kwijt voor een nieuwe accu? En heeft je premium een warmtepomp / zit die standaard bij de premium van begin 2019?
Hoe snel verwachten jullie dat ik de accu moet vervangen als ik zomers met de auto richting de Middelandse zee wil komen (dus bereik van 350+ wil houden)?

[ Voor 6% gewijzigd door Hubobo op 31-05-2024 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
doobieters schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:39:
Auto Express UK heeft de Kona EV de Car of the Year Award gegeven:

[Afbeelding]
The Kona Electric’s powertrain has had only minor nips and tucks, including the standard fitment of a heat pump throughout the line-up, so range isn’t harmed in winter.
Grappig, in het VK blijkbaar standaard een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Gluten Parody schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:42:

Grappig, in het VK blijkbaar standaard een warmtepomp.
Het wisselt erg per land/contintent wat je er standaard op hebt zitten. Uit de verschillende reviews zie ik de volgende verschillen die al dan niet standaard zijn: warmtepomp, bepaalde bekleding, led knipperlichten, elektrische laadklep, ventilatieroosters achter.

Wij hebben in Nederland eigenlijk best wel een sobere standaard uitvoering mbt de USA bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Hubobo schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Dank voor alle reacties, erg helpend! Bedoel je de grote accu? Wat was je ongeveer kwijt voor een nieuwe accu? En heeft je premium een warmtepomp / zit die standaard bij de premium van begin 2019?
Hoe snel verwachten jullie dat ik de accu moet vervangen als ik zomers met de auto richting de Middelandse zee wil komen (dus bereik van 350+ wil houden)?
@Hubobo gezien de getallen die @elmo1 noemt zal deze accu-wissel de grote hoogspanningsaccu zijn die bij de oudere Kona's (zoals die van @elmo1) door een terugroepactie gratis werden vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Hubobo schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:21:
[...]

De 64 kWh accu heeft een recall gehad dus garantie daarom zijn de eerste 2019 tot mrt 2020
Interessant omdat van de meeste de accu vervangen is.
Afhankelijk van je laad gedrag misschien ergens rond de 500k dat hij zover gedegradeerd is dat je minder dan 350 kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Nu online
De navigatie gaf vroeger de snelheid gemeten door gps aan. Dat kan ik nu niet meer terugvinden. Weet iemand of dat nog kan en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
elmo1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:05:
[...]

De 64 kWh accu heeft een recall gehad dus garantie daarom zijn de eerste 2019 tot mrt 2020
Interessant omdat van de meeste de accu vervangen is.
Afhankelijk van je laad gedrag misschien ergens rond de 500k dat hij zover gedegradeerd is dat je minder dan 350 kan rijden.
Hoe kun je controleren of die recall ook daadwerkelijk is uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Mediacj schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Via rdw stond hij erbij tot hij uitgevoerd was.

En anders staat het in de historie van de auto op te vragen bij de dealer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Nova163 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 13:43:
De navigatie gaf vroeger de snelheid gemeten door gps aan. Dat kan ik nu niet meer terugvinden. Weet iemand of dat nog kan en hoe?
Ja via navigatie en dan instellingen en dan meteen eerste vinkje rijsnelheid

[ Voor 6% gewijzigd door elmo1 op 01-06-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
thys schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Laden op 25A zou ik niet aan beginnen omdat dit in je meterkast wel een puzzel wordt. Als je toekomstvast wilt zijn, ga voor een goede 11kw lader met loadbalancing en pv regelbaar (als je pv hebt of ooit nog wilt).
Wat zouden jullie aanraden in mijn geval(18pv, inductie koken, airco en en warmtepomp en straks een laadpaal)?
Verzwaren van 3x25 naar 3x 35a? Scheelt jaarlijks €300 en heeft om die reden niet m’n voorkeur.
Nog tips voor goede lader met loadbalancing en pv regelaar? Denk dat ik voor t Kona model 2019/20 ga die 7,2kw laad thuis. En zal met name thuis laden.

Ps: heb ik nog iets aan deze mennekes (type 1)? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5iIQ0woEzmliBfo6TpEzVvDHKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0IRwodv6J2bwhHjHE2hTdkr.jpg?f=fotoalbum_largeOf de kabel die er al loopt? Zal waarschijnlijk voor internet toch nieuwe kabel moeten trekken/ graven.

[ Voor 28% gewijzigd door Hubobo op 01-06-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Dat model Kona heeft toch ook wel een 3 fase 11kW lader aan boord ?

Ik zou een 3 fase lader met load balancing nemen en vooral niet verzwaren naar 3x35A.

Bijvoorbeeld de ratio solar https://www.ratio.nl/nl/a...l-ratio-solar-11-22-kw-5m

Die 7,2 kW is waarschijnlijk op 1 fase en dat is 32A, dat gaat dus niet werken op een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

hvwees schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:01:

Ik zou een 3 fase lader met load balancing nemen en vooral niet verzwaren naar 3x35A.

Bijvoorbeeld de ratio solar https://www.ratio.nl/nl/a...l-ratio-solar-11-22-kw-5m

Die 7,2 kW is waarschijnlijk op 1 fase en dat is 32A, dat gaat dus niet werken op een 3x25A aansluiting.
Of het niet gaat werken ligt aan je rijpatronen. Laad al 6 jaar 1 fase 210k elektrisch gereden nog nooit een issue gehad of aan dc lader gehangen maar dat ligt puur aan hoe ik hem gebruik.
Mijn Kona laad ik met 20A maar met een wp gaat dat uitdagend worden.
Ik mijd tegenwoordig de kook tijden met laden omdat dan veel stroom gevraagd wordt ivm elektrisch koken. Ben nl nog niet bereiden om 60 eur per jaar voor lb te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hij bedoeld dat 7,2kw laden op 1 fase van 25a niet gaat werken.

Qua gebruiks gemak is 1 fase 3,6kw inderdaad prima te doen.

Ik heb helaas geen load balancing laadpaal, aan de andere kant ik had hem gratis van mijn werkgever. En zonder loadbalancing is laden met maar 3,6kw juist wel handig :+

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 01-06-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Chaoss schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:07:

Qua gebruiks gemak is 1 fase 3,6kw inderdaad prima te doen.

Ik heb helaas geen load balancing laadpaal, aan de andere kant ik had hem gratis van mijn werkgever. En zonder loadbalancing is laden met maar 3,6kw juist wel handig :+
Maar met 18pv, aangenomen dat je verder niks op die groep aan hebt staan, zou je dan als de zon lekker schijnt toch een eind moeten komen op 1 fase, zeker met loadbalancing kan je dan echt wel richting de 25a of nog verder.
Ik laad al 5 jaar op 16 ampere en dat werkt voor mij ook prima, maar ik ben tegenwoordig geen veelrijder meer. Of je hier tijd, moeite en geld in moet gaan steken hangt denk ik grotendeels er vanaf hoe je afstanden er uit zien en hoe lang je auto thuis de tijd krijgt om te laden. Als je veel van huis bent met de auto en vaak lange afstanden maakt, dan lijkt het me de investering waard, als je auto vaak thuis is en je rijd de accu niet vaak volledig leeg dan kan je ook met je mennekes uit de voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
Hubobo schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Wat zouden jullie aanraden in mijn geval(18pv, inductie koken, airco en en warmtepomp en straks een laadpaal)?
Verzwaren van 3x25 naar 3x 35a? Scheelt jaarlijks €300 en heeft om die reden niet m’n voorkeur.
Nog tips voor goede lader met loadbalancing en pv regelaar? Denk dat ik voor t Kona model 2019/20 ga die 7,2kw laad thuis. En zal met name thuis laden.

Ps: heb ik nog iets aan deze mennekes (type 1)? [Afbeelding]Of de kabel die er al loopt? Zal waarschijnlijk voor internet toch nieuwe kabel moeten trekken/ graven.
Je zou een granny charger met een CEE stekker hiervoor kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Chaoss schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:07:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde.

32A door een 25A zekering (automaat) heen halen doet hem afslaan/smelten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Ik heb overigens een Alfen Pro Line 1 fase met load balancing en upgrade naar 32A.

Die is softwarematig gecapped op 29A

Mijn huidige auto heeft een enkel fase lader van 6,6kW aan boord. Die laad er dus prima mee...

Volgens de specs laad de Kona ook met 6,6 kW op 1 fase ( even uit mijn hoofd heb even niet te moeite genomen op de specs erbij te pakken).

Als straks de Kona er is blijf ik lekker zo laden.

Als ik namelijk naar 3 fase 11kW zou willen, zou ik mijn netaansluiting van 1x35A naar 3x25A moeten laten aanpassen met bij behorende kosten.
Daar heb ik (op dit moment) geen trek in.
En als ik echt met 11kW zou willen laden, rond mijn huis zijn er zat publieke laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubobo
PeaceNlove schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Maar met 18pv, aangenomen dat je verder niks op die groep aan hebt staan, zou je dan als de zon lekker schijnt toch een eind moeten komen op 1 fase, zeker met loadbalancing kan je dan echt wel richting de 25a of nog verder.
Ik laad al 5 jaar op 16 ampere en dat werkt voor mij ook prima, maar ik ben tegenwoordig geen veelrijder meer. Of je hier tijd, moeite en geld in moet gaan steken hangt denk ik grotendeels er vanaf hoe je afstanden er uit zien en hoe lang je auto thuis de tijd krijgt om te laden. Als je veel van huis bent met de auto en vaak lange afstanden maakt, dan lijkt het me de investering waard, als je auto vaak thuis is en je rijd de accu niet vaak volledig leeg dan kan je ook met je mennekes uit de voeten
Ik heb 3*25, dus t zou ook over 3 fasen kunnen (?).

Ik ga eerst eens proberen hoe ver ik kom met de mennekes; ik rij 2x per week naar kantoor ongeveer; dat is 160/170km op die dag, plus ong 20 km max in de stad voor een keer een boodschap. Op drukke dagen dus <200km, op rustige bijna niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Hubobo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Ik heb 3*25, dus t zou ook over 3 fasen kunnen (?).

Ik ga eerst eens proberen hoe ver ik kom met de mennekes; ik rij 2x per week naar kantoor ongeveer; dat is 160/170km op die dag, plus ong 20 km max in de stad voor een keer een boodschap. Op drukke dagen dus <200km, op rustige bijna niks.
Moet je auto wel 3 fasen ondersteunen, maar de oudste Kona en Niro ondersteunen alleen 1 fase laden op 32A, dus je moet wel even goed opletten welke combinatie je koopt en installeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
hvwees schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:01:

Doet een Wallbox power plus met powerbooster voor loadbalancing hetzelfde ? Daar las ik goede ervaringen over en goede test van de consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-06 21:47
Sinds vrijdag krijgt mijn Bluelink app geen contact meer met de auto. De auto is van 2020, dus hier geen issues met aflopend abonnement o.i.d. Ik heb al uit- en weer ingelogd en heb de app opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat. Iemand nog tips?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

pmiddeld schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:41:
Sinds vrijdag krijgt mijn Bluelink app geen contact meer met de auto. De auto is van 2020, dus hier geen issues met aflopend abonnement o.i.d. Ik heb al uit- en weer ingelogd en heb de app opnieuw geïnstalleerd, maar geen resultaat. Iemand nog tips?
Ik had het een paar maanden geleden. Op deze site de tip om de app in de auto te “resetten” via het menu, keuze “Bluelink”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Hubobo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Doet een Wallbox power plus met powerbooster voor loadbalancing hetzelfde ? Daar las ik goede ervaringen over en goede test van de consumentenbond.
Geen idee, ik ken de wallbox niet. Een oud collega van mij heeft de ratio lader en is daar zeer tevreden mee.
Er zit een schakelaar tussen waarmee je tussen "solar" en "fast" kan kiezen. Op Solar neemt die alleen de overtollige zonnestroom, op fast gaat die gewoon volle bak laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Mediacj schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Via de chat functie van Hyundai.nl kreeg ik keurig informatie over of de HS vervangen was en of de garantie in orde was (in geval van import), aanrader!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:51
Hubobo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Ja die doet hetzelfde. Maar voor laadpalen is een eigen topic hier op Tweakers.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Lelie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ik had het een paar maanden geleden. Op deze site de tip om de app in de auto te “resetten” via het menu, keuze “Bluelink”.
Ik neem aan dat dat bij jou geholpen heeft? Bij mij helaas niet. "Netwerk niet beschikbaar". En de interne navi werkt ook niet meer. Ik vrees dat er iets met de SIM-kaart is.... Wel vreemd, wat kan daar nou mee mis gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 03-06-2024 17:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hubobo
Over 1,5 week staa mooie bolide voor de deur: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nok43n17hKAJkdekTIlmzoT_n5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjUecGaVWgEqZjFLLMf2Q9IA.jpg?f=fotoalbum_large
Kona Fashion 64 kw, uit 2020 met kleine 90k op de teller, 3 fasen lader. Met nieuwe bandjes, trekhaak. Mocht iemand nog goede garage weten in Zwolle die overweg kan met dit soort auto’s, pb mag;).

[ Voor 31% gewijzigd door Hubobo op 03-06-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Iemand ervaring met de lichtsensor met grootlichtassistent op de nieuwe Kona? Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:08
doobieters schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:57:
Iemand ervaring met de lichtsensor met grootlichtassistent op de nieuwe Kona? Hoe werkt dat precies?
je zet gootlicht automaat aan en zodra er een tegenligger aan komt zet de kona hem zelf uit. Daarna zet de kona hem weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

doobieters schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:57:
Werkt bij mij prima. Groot licht dimt bij licht van tegenliggers in de verte, zelfs wanneer de tegenligger een fiets is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nova163
  • Nu online
Jan Lelie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Werkt bij mij prima. Groot licht dimt bij licht van tegenliggers in de verte, zelfs wanneer de tegenligger een fiets is.
Ja, maar niet bij auto’s op dezelfde rijrichting valt me op. Toch best irritant als je iemand met groot licht achter je hebt, dus dan moet je hem nog handmatig uitzetten.

Als de omgeving verlicht is, bijvoorbeeld omdat je een dorp inrijdt, dan gaat ie ook automatisch uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Nova163 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Ja, maar niet bij auto’s op dezelfde rijrichting valt me op. Toch best irritant als je iemand met groot licht achter je hebt, dus dan moet je hem nog handmatig uitzetten.

Als de omgeving verlicht is, bijvoorbeeld omdat je een dorp inrijdt, dan gaat ie ook automatisch uit.
Dat besefte ik niet, maar ik heb het ook nog niet meegemaakt. Alleen alleen in het donker gereden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kelvinploeg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-06 12:17
Hubobo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:48:
Leuk om te lezen hoeveel enthousiastelingen hier zijn over de Kona.
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Kona electric (64kwh), waarbij ik de volgende afwegingen mee neem:

- Budget: 18 - 22k
Van daaruit kom ik tot de volgende mogelijkheden:
- Bouwjaar 2019 of hoger.
- Km tussen de 70 en 120k
- 64KWh versie voor voldoende range
- catalogusprijs niet boven de 45k, anders geen 2k subsidie.

Ik zag op dit forum dat men qua verbruik en gemak weinig verschil merkt tussen 2019 en 2020 modellen. Ook vraag ik mij af of een warmtepomp veel toevoegt, gezien ons klimaat/ Nederlandse winters, las daar ook een paar opmerkingen over in dit forum.

Zijn er verder belangrijke zaken waar ik op moet letten? Voor nu lijkt mij de prijs/ km verhouding het meest relevant.

Vervolgstappen voor mijzelf zijn; verdiepen in laadmogelijkheden thuis (18panelen), stekkers etc, hoe werkt laden op straat. Mocht je goede ervaringen hebben met een dealer in (de buurt van) Zwolle; als dat via PB kan graag. Daarnaast ben ik aan het inlezen op het forum voor reizen in Europa voor de EV, deze zomer naar Italië. Mis je nog een vervolgstap?
Ik heb zelf nu sinds een week of 2 een Kona uit 2019 met 103K op de teller dus ik kan helemaal mee praten. Wij hadden als eis een premium omdat we van het comfort houden. Dat was dus eerst kentekens opzoeken en kijken naar een Kona die onder de 45K zat. Dit bleek echter lastig, en hebben dus gekeken naar goedkope Kona's. Wij hebben die van ons voor 18K gekocht terwijl een Kona doorgaans voor 20K gaan. Tip is dan dus ook van mij om gewoon een goedkope Kona te kopen en dan heb je geen gedoe met de subsidie. Ik moet nu bijv zelf 330,- terug betalen omdat ik mijn oude elektrische auto niet voor 3 jaar hield.

Hoop dat dit een beetje helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:54

XallaX

Meow

pmiddeld schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:38:
[...]Ik neem aan dat dat bij jou geholpen heeft? Bij mij helaas niet. "Netwerk niet beschikbaar". En de interne navi werkt ook niet meer. Ik vrees dat er iets met de SIM-kaart is.... Wel vreemd, wat kan daar nou mee mis gaan?
Zelfde probleem hier, de laatste tijd duurt het weer erg lang voor LIVE beschikbaar is of het start helemaal niet.
Geen communicatie met de auto via de app.

Een reset haalt niets uit, accu losgooien voor een minuutje en weer aansluiten lost het op.
Bij mij komt het jaarlijks terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Heeft iemand al eens zijn 12V accu voor langere tijd afgekoppeld gehad?

Achtergrond, wij gaan volgend jaar een week of 6 weg en blijft de auto thuis.
En om nu te voorkomen dat deze helemaal leeg getrokken word door allerlei systemen zou ik hem wel willen afkoppelen.

Maar kan dit ongestrafd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Niet de mogelijkheid om aangesloten te laten op een laadpunt?
Of anders een druppelader?
Of een zonnepaneeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Maar met een volle hoogspanningsbatterij is de kans klein dat je 12v accu leegraakt.
Je hebt tenslotte 39/64/65 kWh tot je beschiking welke de 12v accu telkens wat bijlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
SoFTSTuFF schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:24:
Heeft iemand al eens zijn 12V accu voor langere tijd afgekoppeld gehad?

Achtergrond, wij gaan volgend jaar een week of 6 weg en blijft de auto thuis.
En om nu te voorkomen dat deze helemaal leeg getrokken word door allerlei systemen zou ik hem wel willen afkoppelen.

Maar kan dit ongestrafd?
Geen idee hoe de Kona dit doet, maar mijn huidige EV laadt zo nu en dan de 12V accu op vanuit de tractie accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Kona doet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
... Tot op een bepaald punt dat hij het niet meer doet...
Dode 12V-accu's zijn schering en inslag bij de kona.

het beste is om een startbooster beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
XallaX schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Zelfde probleem hier, de laatste tijd duurt het weer erg lang voor LIVE beschikbaar is of het start helemaal niet.
Geen communicatie met de auto via de app.

Een reset haalt niets uit, accu losgooien voor een minuutje en weer aansluiten lost het op.
Bij mij komt het jaarlijks terug.
Een reset van de infotainment heeft bij mij het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
braxx1980 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:02:

Na 4 jaar gebruik nog geen last van gehad :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
kelvinploeg schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:01:
[...]
....
Hoop dat dit een beetje helpt!
Inmiddels 1 gevonden (zie post hierboven, maar dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQ87
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-03 13:19
Heeft iemand de nieuwste Kona in Comfort Smart uivoering?
Wij hebben namelijk nu nog de 2019 Fashion versie, deze heeft Blind-Spot Collision Detection (BCD) en Blind-spot Collision Warning (BCW): een luide piep wanneer iemand in je blind spot rijdt, en een LED icoontje op je buitenspiegel en ook op de HUD een icoontje.

Deze BCD/BCW vonden we wel fijn. We kijken voor corporate lease naar de 2023 versie. Het lijkt in de brochure alsof alleen de Premium "iets" heeft dat "iets" doet met de blind spot, namelijk Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA). Deze voorkomt blijkbaar (door te remmen o.i.d.) dat je de andere wagen raakt in de blind spot. Echter is dit dus méér dan enkel een detectie (BCD) en waarschuwing (BCD).

Korte vraag dus: voor Comfort en Comfort Smart (beide dus zonder BCA), geeft hij dan nog wel "iets" van een indicatie als er zich iets in de blind spot bevindt? Icoontjes, piepjes of iets op de nieuwe HUD (bij de Comfort Smart alleen dan) wanneer daar een andere auto zit?

(En piept hij nog steeds als iemand zijwaarts achterlangs rijdt/loopt/fietst bij achteruit rijden met de rear-view camera?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
AQ87 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:50:
Heeft iemand de nieuwste Kona in Comfort Smart uivoering?
Wij hebben namelijk nu nog de 2019 Fashion versie, deze heeft Blind-Spot Collision Detection (BCD) en Blind-spot Collision Warning (BCW): een luide piep wanneer iemand in je blind spot rijdt, en een LED icoontje op je buitenspiegel en ook op de HUD een icoontje.

Deze BCD/BCW vonden we wel fijn. We kijken voor corporate lease naar de 2023 versie. Het lijkt in de brochure alsof alleen de Premium "iets" heeft dat "iets" doet met de blind spot, namelijk Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA). Deze voorkomt blijkbaar (door te remmen o.i.d.) dat je de andere wagen raakt in de blind spot. Echter is dit dus méér dan enkel een detectie (BCD) en waarschuwing (BCD).

Korte vraag dus: voor Comfort en Comfort Smart (beide dus zonder BCA), geeft hij dan nog wel "iets" van een indicatie als er zich iets in de blind spot bevindt? Icoontjes, piepjes of iets op de nieuwe HUD (bij de Comfort Smart alleen dan) wanneer daar een andere auto zit?

(En piept hij nog steeds als iemand zijwaarts achterlangs rijdt/loopt/fietst bij achteruit rijden met de rear-view camera?)
Ja, er zit een indicatie in de spiegel verwerkt en er zitten cameraatjes verwerkt in de spiegels. Dus als je je richting aanwijzer aanzet dan komt je dode hoek in beeld in je cluster.

En dat laatste zit standaard op iedere 2024 Kona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42
elmo1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Jazeker de Goodyear Efficient Grip Performance 2 extra load.
Heb nog zitten twijfelen over Michelin privacy 4+ maar volgens de anwb test was deze op voor mij belangrijk punten minder dus vandaar de Goodyear
Wat een verschil met de cc. Flink stiller en gewoon grip met nat wegdek nu ongeveer 1500km ervaring ermee.
Qua verbruik weet ik nog niet maar lijkt zuiniger.
ik heb nu net ook dezelfde goodyear er op. Ben benieuwd. Bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
doobieters schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Ja, er zit een indicatie in de spiegel verwerkt en er zitten cameraatjes verwerkt in de spiegels. Dus als je je richting aanwijzer aanzet dan komt je dode hoek in beeld in je cluster.

En dat laatste zit standaard op iedere 2024 Kona.
Oh is dat zo ? Dat het beeld van de side cameras in het cluster getoond worden bij richting aangeven.

Ik heb een proefrit gemaakt in een comfort smart en ik dacht dat die het niet heeft. Ik heb later nog een proefrit in een premium gemaakt en die heeft het sowieso wel.
Ik kan me natuurlijk vergissen.

(Mijn premium is in bestelling).

[ Voor 6% gewijzigd door hvwees op 08-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Die dode hoek camera is niet standaard alleen de premium en N-line hebben dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Aha! Dan heb ik het mis.. of was dat wel zo bij de comfort smart limited? Maar goed, die is er sowieso niet meer. Wel echt een fijne om tw hebben met die dode hoek camera’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:14

XanderDrake

Build the future!

braxx1980 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:02:

Is de oorzaak van dit probleem al bekend, eigenlijk?

Andere vraag (waar ik weinig info over vind) is er een manier om stroom uit de Kona te krijgen, anders dan van de USB poort? Ik ook niet direct een sigaretten plug.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
XanderDrake schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Andere vraag (waar ik weinig info over vind) is er een manier om stroom uit de Kona te krijgen, anders dan van de USB poort? Ik ook niet direct een sigaretten plug.
Met V2L, maar dat heeft niet elke Kona.
Ik heb geen idee of dit te retro fitten is eigenlijk. Ik neem aan dat je stroom uit de tractie accu wilt halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
[...]
Is de oorzaak van dit probleem al bekend, eigenlijk?
Dat was vroeger en allang opgelost door aanpassingen aan de laadsoftware van de 12v accu.
[...]
Direct vanaf de 12v accu. Uiteraard wel op de juiste manier monteren en afzekeren.
Nog mooier om dan voor de zekerheid gelijk een ontlaadbegrenzer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
RaRo74 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Dat was vroeger en allang opgelost door aanpassingen aan de laadsoftware van de 12v accu.
2 maand geleden nog voorgehad met mijn kona my2021.
software is steeds up te date geweest, geen lek van niet gesloten deuren etc.
gewoon plots dood.
De batterij dan opladen aan een 12V lader is goed voor 2 a 3 weken. Nadien zonder symptomen terug dood.
in die 2 a 3 weken geen geel/oranje licht aan.
uitlezen via OBD2 leert dat de SOC van de 12-V batterij in die periode op N.A. staat en de 12V-spanning is meermaals tijdens het rijden 13.5V.
Sinds de nieuwe 12V-batterij is de spanning terug 14.4V a 14.7V (OBD2 SOC 12V = ~90%) en de geel/oranje snuit terug meermaals aan gezien.

ook op fb-groepen worden deze problemen nog steeds gemeld.

helemaal opgelost lijkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Vandaag even mijn Kona gecontroleerd voor de 45000 beurt a.s. dinsdag. Wat mij opviel was het handvat van de achterklep (de strip waar ook de kentekenlampjes en camera in zitten) aan één zijde wat speling/beweging heeft terwijl de andere kant gewoon vast zit. Nu is het nog wat speling, maar je trek er elke keur aan, dus het zou zomaar meer kunnen worden. Kan niet direct een bevestiging vinden (ook niet in de service manual)..

Heeft iemand al eerder aan de hand gehad, en zo ja iets aan kunnen doen?
Alvast bedankt uit BoZ,

PS. Ga het alvast even doorgeven a.s. dinsdag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
Heeft iemand enig idee wat Batterijverzorging inhoudt ?
Komt uit Bluelink - Voertuigrapport
Zie oranje tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps7xMY5FkZjLUP6EJrsGeFwbkAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BSlSpwlz2vF4DaCclWcL6zlJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Marc Groms schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:04:
Zie oranje tekst.
Dat is de preconditioning van het accu pakket voordat je gaat snelladen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Marc Groms schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:04:
Zie oranje tekst.

[Afbeelding]
Zie antwoord van @hvwees

Nu 'we' het toch over het Voertuigrapport hebben:

Kan iemand mij uitleggen wat het gemiddeld verbruik bij de rittenlijst in dit rapport betekend, 11,4 is wel extreem laag?

Deze waard komt geheel niet overeen met de waarde die in auto zelf zie, of zelf bereken.
Op één of andere manier moet je het bij energie-verbruik de recuperatie er nog bij optellen om het werkelijke verbruik te kunnen berekenen. Als je dit dan deelt door het aantal gereden km's komt je een beetje in de buurt van 'werkelijke' waarde, of? (zou handig zijn als de app dan direct zou doen...)

Alle ideeën zijn welkom!

Pagina: 1 ... 126 ... 139 Laatste