Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 127 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:04
hvwees schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Dat is de preconditioning van het accu pakket voordat je gaat snelladen bijvoorbeeld.
Mogelijk komt daar, als je geen preconditioning hebt, nog de accukoeling (fan) bij als je bij warm weer snellaadt. Maar dat heb ik nooit gecheckt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:52

XanderDrake

Build the future!

Nu we het toch over Bluelink hebben, ik heb sinds een paar weken een tweedehands Kona Fashion uit 2020. Erg blij mee, maar de Bluelink app zit lijkt wel vast gekoppeld aan de vorige eigenaar. Ik krijg hem niet zelf uit het menu ontkoppeld, ik moet naar een Hyundai dealer zegt mn auto.
Op zich geen ramp, maar het is druk momenteel met iedereen die zomer checks inplant. Is er andere manier om deze account te ontkoppelen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 12:26
[...]

Dat is de preconditioning van het accu pakket voordat je gaat snelladen bijvoorbeeld.
OK, thanks.
Hoe kan je dat preconditioneren instellen ?
Nog meer thanks coming your way :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34
Marc Groms schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:57:
[...]

OK, thanks.
Hoe kan je dat preconditioneren instellen ?
Nog meer thanks coming your way :)
Voor de nieuwste generatie kona doet hij dat vanzelf als je via de ingebouwde navigatie naar een snellader navigeert. Je kan het ook in het menu zelf aanzetten (waar precies zou ik ook moeten opzoeken).

Voor de oudere generatie, geen idee eigenlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
@ The Adder

Die 11,4kwh/100km is voor mij ook een raadsel.
In de praktijk (45.000km) kom ik uit op 15kwh/100km ( in de zomer is dat 13, in de wintermaanden 17kwh/100km).

Dat vind ik een zeer acceptabel verbruik voor mijn eerder ”vlotte” rijstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
[...]

Ik vreesde al dat ik heel dringend mijn batterij eens moest verzorgen :)
Die verzorging doe ik wel: 1 x per maand laad ik aan 16Ah tot de batterij op 100% staat zodat het accupack terug uitgebalanceerd is.
Ik zorg er dan wel voor dat ik de dag nadien een rit heb van +100km.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
hvwees schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:52:
[...]

Voor de nieuwste generatie kona doet hij dat vanzelf als je via de ingebouwde navigatie naar een snellader navigeert. Je kan het ook in het menu zelf aanzetten (waar precies zou ik ook moeten opzoeken).

Voor de oudere generatie, geen idee eigenlijk :)
De oudere generaties hebben geen preconditioning.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 13:48
Ik had vandaag even tijd om wat te klussen dus heb de 3d geprinte houders op de vanity cover houders van de elektro omvormer geklikt. Daar weer een bak op schroeven en tada, een frunk in de Kona 😎 met gasveren voor de motorkap. Handig plekje voor verschillende laadkabels en ander auto spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7bU4CTAWbB3ZPCHUxTCBZmUH_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRZ3ypQ7y0TDESbuwbI7p7Xm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:27
Heb ik jaren geleden ook gedaan (Wel kant en klaar gekocht)
zéér tevreden van.
Zal bij deze de foto's nog eens posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62BO1E0j3tmAXmvWcbIfNP1VfDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRHz23pMRc8Aa9nqE9E9CbKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4WFGMeV1u5_67VhUoQjh7tL2tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AKqTBib7zObisixYC0mA4Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6j1_gZkCv5LpdYGVbzhfMELO_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6wIU2JgkD9JXKuYuG1SNBP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpZ9jukeKCdxfYmy2g3H3RIt7o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkiHQd8dBcMvfsMR4rOYnkl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8g_zVeOv-SNmaObM-J63Xw4IzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAAlTOtsIN8Myaq7yP6wzzuU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4k_9wQ83TGF2OEhNlOoMM_9QPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEgKdrO6CIeqjpIJn71eamIY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:37:
Nu we het toch over Bluelink hebben, ik heb sinds een paar weken een tweedehands Kona Fashion uit 2020. Erg blij mee, maar de Bluelink app zit lijkt wel vast gekoppeld aan de vorige eigenaar. Ik krijg hem niet zelf uit het menu ontkoppeld, ik moet naar een Hyundai dealer zegt mn auto.
Op zich geen ramp, maar het is druk momenteel met iedereen die zomer checks inplant. Is er andere manier om deze account te ontkoppelen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Crash_Override007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:10:
Daar weer een bak op schroeven en tada, een frunk in de Kona 😎 met gasveren voor de motorkap.
Er staat mij iets bij van dat iemand hier commentaar kreeg in de garage waarom gasveren geen goed idee zijn...maar kan het niet terugvinden. Weet iemand dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:07
vanaalten schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:13:
[...]

Er staat mij iets bij van dat iemand hier commentaar kreeg in de garage waarom gasveren geen goed idee zijn...maar kan het niet terugvinden. Weet iemand dat nog?
Bedoel je deze?
keesroeiboot schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:12:
[...]

Ik heb gewoon de piepschuimbak vanuit de kofferbak voorin zitten. Werkt al anderhalf jaar perfect. De warmteontwikkeling heb ik in het eerste half jaar goed in te gaten gehouden maar warmer dan handwarm is het nooit geweest. Getwijfeld over de gasveren maar ik gebruik de laadkabel zo weinig dat het zo ook wel gaat.

Het enige is dat ik de bak af een toe wat hoor piepen doordat hij tegen de rand van het chassis schuurt, geprobeerd om het met een gladde tape te verhelpen, heeft wel geholpen maar vanochtend hoorde ik het toch weer.

Bij het laatste bezoek aan de garage kreeg ik wel een opmerking van de monteur. Het was volgens hem niet de bedoeling, er kan wat uit vallen en dan kan de beveiliging naar het relais van de hoofdbatterij beschadigen en dan doet de auto niets meer en dan is het uw eigen schuld enzovoort. Maar geen steekhoudende argumenten dus de bak blijft lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nee, wat ik mij herinner ging specifiek over gasveren, waarom die niet verstandig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
XanderDrake schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik denk dat nu nog de vorige eigenaar met de VIN is gekoppeld. Die moet eerst uitloggen. Misschien kan dat door Bluelink zelf ook gereset worden. Je kunt ze mailen op bluelink@hyundai-europe.com , dan krijg je snel antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44

XallaX

Meow

XanderDrake schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:56:
[...]Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet via de dealer. Tenminste dat is de ervaring die ik ermee heb. (tenzij je contact hebt met de vorige eigenaar, dan kan die het mailadres wijzigen en dan kun je zelf de gegevens aanpassen.)

Als je hem bij een dealer gekocht hebt: Dit had de dealer gewoon voor de verkoop op moeten lossen, ze zijn al wat jaartjes met de Kona en software bekend en dit hoort niet bij jou als klant te liggen. Het abonnement voor de eerste 5 jaar is gewoon overdraagbaar bij verkoop van de auto net als de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 13:28
Ik rij ondertussen al 5 jaar rond met de piepschuimbak uit de achterbak voorin als frunk. Bevalt nog steeds erg goed, de laatste keren bij de garage geen opmerkingen meer gekregen. Ik heb trouwens geen gasveren op de motorkap zitten, zo heel vaak hoef ik er toch niet bij te zijn.

Het enige dat minder fijn is, is dat de bak langs de randen steeds wat kleiner wordt. Blijkbaar vinden bepaalde diertjes het een fantastisch nestmateriaal. :/ Ach, zolang ze de rest van de auto daardoor met rust laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
De laatste week stoor ik mij erg aan een geluid dat voorin het dashboard lijkt te zitten. Het is een soort fluit en het lijkt heel erg of het van het ventilatiesysteem is. Echter gaat het gewoon door als ik die uitzet. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42

elmo1

Kona Electric jan-2019

thys schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:42:
De laatste week stoor ik mij erg aan een geluid dat voorin het dashboard lijkt te zitten. Het is een soort fluit en het lijkt heel erg of het van het ventilatiesysteem is. Echter gaat het gewoon door als ik die uitzet. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Klinkt als een kapotte condensor. Hoor je ook sissende geluiden? En werkt de airco nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
elmo1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Klinkt als een kapotte condensor. Hoor je ook sissende geluiden? En werkt de airco nog goed?
Ik dacht zelf eerst aan de AC compressor maar die lijkt steeds kort in en uitgeschakeld te worden en is het dus niet. AC werkt nog prima idd. Condensor vermoed ik niet, aangezien het vooral in de cabine hoorbaar is maar niet daarbuiten. Evt de verdamper dan? Maar ik gok dat die achter het dashboardkastje zit. Dit geluid lijkt meer uit de bestuurderskant te komen.

Ik zal de garage wel eens vragen, alleen word ik daar vast weer afgepoeierd zolang er nog niks echt stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

thys schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Ik dacht zelf eerst aan de AC compressor maar die lijkt steeds kort in en uitgeschakeld te worden en is het dus niet. AC werkt nog prima idd. Condensor vermoed ik niet, aangezien het vooral in de cabine hoorbaar is maar niet daarbuiten. Evt de verdamper dan? Maar ik gok dat die achter het dashboardkastje zit. Dit geluid lijkt meer uit de bestuurderskant te komen.

Ik zal de garage wel eens vragen, alleen word ik daar vast weer afgepoeierd zolang er nog niks echt stuk is.
Ik bedoel de verdamper inderdaad, niet de condensor. Die begon bij mij eerst ook met een piep en daarna met sissende geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakkadakka
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-08 15:46
Hoi Buske,

Waar heb je de zwarte eindstukken/houders voor de gasveren aan vastzitten vandaan?

Heb sinds 1,5 jaar ongeveer een Frunk (via Frunk.at besteld) inclusief gasveren. Alleen de gasveren heb ik er niet ingekregen zelf, want de bouten zitten echt super strak vast. Kreeg ze niet los en toen maar opgegeven.

De zwarte eindstukken van je zien er goed uit. Zou erg fijn vinden, als je me dit kunt laten weten waar je ze vandaan hebt. Dank je wel :)
Buske schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:49:
Heb ik jaren geleden ook gedaan (Wel kant en klaar gekocht)
zéér tevreden van.
Zal bij deze de foto's nog eens posten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:07
thys schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:42:
Stopt het als je via de knop AC de airco uitzet?

Dat had ik namelijk ook en kort erna stopte de airco er mee.
Was toen volgens mij inderdaad de verdamper. Is bij mij onder garantie gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
dakkadakka schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:50:
Hoi Buske,

Waar heb je de zwarte eindstukken/houders voor de gasveren aan vastzitten vandaan?

Heb sinds 1,5 jaar ongeveer een Frunk (via Frunk.at besteld) inclusief gasveren. Alleen de gasveren heb ik er niet ingekregen zelf, want de bouten zitten echt super strak vast. Kreeg ze niet los en toen maar opgegeven.

De zwarte eindstukken van je zien er goed uit. Zou erg fijn vinden, als je me dit kunt laten weten waar je ze vandaan hebt. Dank je wel :)

[...]
@dakkadakka

Hier is de link, https://hyundaizubehoer.de/

Deze is als het goed is naar de gasveren https://tinyurl.com/5x2mew8k

Is compleet pakket, gasveren, bouten en eindstukken.
Vrij eenvoudige montage, (met handleiding erbij) zelfs voor iemand met twee linkerhanden zoals mij :)
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Buske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:03:
[...]
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat ;)
Eenzelfde set kocht ik bij Ali voor 19 euro inclusief verzenden. Montage en werking perfect :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
RaRo74 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Eenzelfde set kocht ik bij Ali voor 19 euro inclusief verzenden. Montage en werking perfect :*)
@RaRo74]

Goed voor jou dat ze goed werken ;)

Maar ik had eerst ook een goedkoop Ali setje op mijn vorige benzine Kona.
En die vielen me toch tegen, moest motorkap vaker wel als niet met hand verder omhoog duwen.
Bevestiging van de veren zelf vond ik matig tegenover deze dat ik nu heb.

Maar inderdaad heeft het zijn prijs, en dat had ik er nu wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:25
Buske schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:56:
[...]

@RaRo74]

Goed voor jou dat ze goed werken ;)

Maar ik had eerst ook een goedkoop Ali setje op mijn vorige benzine Kona.
En die vielen me toch tegen, moest motorkap vaker wel als niet met hand verder omhoog duwen.
Bevestiging van de veren zelf vond ik matig tegenover deze dat ik nu heb.

Maar inderdaad heeft het zijn prijs, en dat had ik er nu wel voor over.
Ja jammer dat je net pech hebt gehad met de vorige set veren. Kan gebeuren ;-)

En wie ze bij Ali in veelvoud inkoopt krijgt vast nog wat korting. Zet ze vervolgens voor 92 euro per set in de markt dan dekt dat ook gelijk je garantie af en kun je nog wel eens een nieuw setje naar de klant sturen ter vervanging. Prima service dus en dichter bij huis.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoras
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-12-2024
Wij hebben een 2e hands Kona uit 2019 gekocht met een 39kw accu van dec 2020(Nu 34K op de teller).
Nu ben ik benieuwd…. Tot heden merk ik niks van accu degradatie hoe zit dat bij jullie en hoeveel km hebben jullie de op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 23:26
marcoras schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:06:
Wij hebben een 2e hands Kona uit 2019 gekocht met een 39kw accu van dec 2020(Nu 34K op de teller).
Nu ben ik benieuwd…. Tot heden merk ik niks van accu degradatie hoe zit dat bij jullie en hoeveel km hebben jullie de op zitten?
Kona 64kw dec 2000 gekocht met 20K op de teller. Nu 45K op de teller. Aviloo batterij test laten uitvoeren bij 43K op de teller, resultaat: SOH 97%.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Km stand zegt weinig, er zijn auto's met 2 ton die 100% scoren. Laad gedrag en gebruik heeft meer invloed. Als je nooit snelladers gebruikt en meestal laad tot 80% dan is dat veel gunstiger voor je accu.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

marcoras schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:06:
Ik heb hier wel een vraag over: 64Kw modellen van de Kona hebben maar 60KW beschikbaar voor gebruik en opladen. In ieder geval tot het 2021 model. Dit maakt dat accu slijtage van deze modellen lager is want je kan maximaal maar ~95% van SoC kan gebruiken. Hoe zit dit bij 39KW modellen? Ik kan mij voorstellen dat bij deze auto's je wel alles wil kunnen gebruiken anders kom je minder ver qua afstand.

Als jij inderdaad oplaadt van 20% tot 80% en max met 11kwh, dat je dan amper slijtage zal krijgen. De rest van de Kona slijt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoras
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-12-2024
Dat is het um juist onze accu is netto 39kw wij hebben bewust voor de kleine accu gekozen I.v.m met budget. Wellicht met +\- 5 jaar een upgrade naar een Kona met een grote accu. Maar gezien de afstanden (max 80/90km per dag) redden we ons prima met de 39kw accu.
Maar we willen wel 100% laden aangezien je dan een fatsoenlijke actie radius hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb hier wel een vraag over: 64Kw modellen van de Kona hebben maar 60KW beschikbaar voor gebruik en opladen. In ieder geval tot het 2021 model. Dit maakt dat accu slijtage van deze modellen lager is want je kan maximaal maar ~95% van SoC kan gebruiken. Hoe zit dit bij 39KW modellen? Ik kan mij voorstellen dat bij deze auto's je wel alles wil kunnen gebruiken anders kom je minder ver qua afstand.

Als jij inderdaad oplaadt van 20% tot 80% en max met 11kwh, dat je dan amper slijtage zal krijgen. De rest van de Kona slijt sneller.
Hoe kom je daarbij? Volgens mij heeft de eerste generatie Kona 64 kWh beschikbaar voor gebruik. De batterij is in totaal 67,5 kWh en heeft dus 3,5 kWh extra capaciteit.

https://ev-database.org/u...ndai-Kona-Electric-64-kWh

Voor de 39 kWh Kona eerste generatie is dit 39,2 kWh bruikbaar en 42 kWh totaal.

https://ev-database.org/c...ndai-Kona-Electric-39-kWh

Je haalt btw kW en kWh door elkaar. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Satch schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Hoe kom je daarbij? Volgens mij heeft de eerste generatie Kona 64 kWh beschikbaar voor gebruik. De batterij is in totaal 67,5 kWh en heeft dus 3,5 kWh extra capaciteit.

https://ev-database.org/u...ndai-Kona-Electric-64-kWh

Voor de 39 kWh Kona eerste generatie is dit 39,2 kWh bruikbaar en 42 kWh totaal.

https://ev-database.org/c...ndai-Kona-Electric-39-kWh

Je haalt btw kW en kWh door elkaar. :)
Oh dan heb ik het totaal fout in mijn hoofd zitten. Bedankt voor deze correctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 14:14
Misschien wel handig om de begrippen kW en kWh wat nader toe te lichten.
Op deze website gebeurt dit:
https://evandy.nl/blogs/n...er-elektrisch-rijden-gaat

Samengevat:
kWh bij een EV verwijst naar de totale energie-inhoud van de accu. Het geeft aan hoeveel energie de accu kan opslaan, en dat bepaalt de actieradius van de EV. Als de accu van mijn EV 64 kWh aan energie bevat en mijn auto verbruikt 15 kW per 100 km afstand (fabrieksopgave) dan kan ik theoretisch 427 km afleggen voordat mijn batterij leeg is.

kW verwijst naar het vermogen van een elektrisch voertuig. Vroeger hadden we het over pk's.
Mijn auto heeft 150 pk ofwel 204 kW. Dat betekent dat ik 204 kWh verbruik als ik 1 uur lang op volledig vermogen rijd. (hardstikke hard natuurlijk, gelukkig is de snelheid gelimiteerd .... ).
De autofabrikant kan vertellen hoeveel ik onder "normale omstandigheden" ongeveer per 100 gereden kilometers verbruik. Dat is dan die genoemde 15 kW. Maar zo eenvoudig is dat niet te berekenen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

a61caluwe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:28:
Misschien wel handig om de begrippen kW en kWh wat nader toe te lichten.
Op deze website gebeurt dit:
https://evandy.nl/blogs/n...er-elektrisch-rijden-gaat

Samengevat:
kWh bij een EV verwijst naar de totale energie-inhoud van de accu. Het geeft aan hoeveel energie de accu kan opslaan, en dat bepaalt de actieradius van de EV. Als de accu van mijn EV 64 kWh aan energie bevat en mijn auto verbruikt 15 kW per 100 km afstand (fabrieksopgave) dan kan ik theoretisch 427 km afleggen voordat mijn batterij leeg is.

….
Omgevingstemperatuur en (tegen)wind is bij ons de belangrijkste factor voor de actieradius. Onze Kona (2020] 64kW heeft nu 475 km als prognose bij 100% opladen. Dat was van de winter na een trip in Duitsland (flink doorgereden, buien) 350. Daarbij gaat de voorspelde actieradius sneller achteruit bij de laatste 20%, soms wel met 20%. Voorspellen is moeilijk, vooral als het over toekomstig rijgedrag gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 14:14
Jan Lelie, Bedankt voor uw reactie.
Deze factoren zijn essentieel bij het gebruik van een (electrische) auto. Vandaar dat het berekenen van een "gemiddeld" verbruik (fabrieksopgave) zo lastig is. En dus ook de actieradius ..

[ Voor 2% gewijzigd door a61caluwe op 25-06-2024 12:00 . Reden: vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:18

ThsAdrns

Be the change!

Heb je het aangehaalde artikel gelezen? Die 64 zijn kilowatturen, kWh dus, en geen kW!

Ik vergelijk het zelf met de tuinslang en de emmer: de liters in de emmer zijn de kWh, de tuinslang (liters per minuut) zijn de kW.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

a61caluwe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:26:
Jan Lelie, Bedankt voor uw reactie.
Deze factoren zijn essentieel bij het gebruik van een (electrische) auto. Vandaar dat het berekenen van een "gemiddeld" verbruik (fabrieksopgave) zo lastig is. En dus ook de actieradius ..
“You’ve got lies, you’ve got damned lies and you’ve got statistics”. Ik denk dan, fabrikanten (en de auto) zouden ook de standaard deviatie, de spreiding, in het verbruik moeten meegeven. Dan heb ik een indicatie van de kwaliteit van de voorspelling, een boven- en ondergrens. Aan een enkel cijfer heb ik niet zo veel.

Daarover doorredenerend, ze hebben natuurlijk bergen data. Met AI zouden ze een betere schatting moeten kunnen geven over het bereik onder bepaalde condities, in het algemeen, maar ook specifiek voor mijn auto vandaag (matig windje, 25 C, naar X - wind vooral van opzij - via efficiënte / snelste route). Maar misschien zijn ze daar al mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

ThsAdrns schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Heb je het aangehaalde artikel gelezen? Die 64 zijn kilowatturen, kWh dus, en geen kW!

Ik vergelijk het zelf met de tuinslang en de emmer: de liters in de emmer zijn de kWh, de tuinslang (liters per minuut) zijn de kW.
Ik weet het verschil, ik studeerde Natuurkunde, even geen tijd ( :) ) om te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Met nog meer cijfers dan de gom raakt de gemiddelde rijder toch ook in de war?? Met ai betere voorspelling in de gom is niet erg nuttig en voegt weinig toe als je toevallig wat harder rijdt, remt door een lokaal buitje gaat rijdenetc verandert het ook weer. Misschien dat de voorspelling beter kan voor een rit die je op dat moment aan het maken bent, maar voor de totale actieradius van wat er dan nog in je accu overblijft is dan geen betere voorspelling te maken. Die wordt nu, de gom. Bepaald aan de hand van daadwerkelijk behaalde resultaten in het nabije verleden. Sinds laden vaak. Aan de hand daarvan kun je al bepalen of je moet laden en wanneer, en of iets zuiniger rijden voorkomt dat je onderweg moet snelladen, met extra wachttijd. De gom is nu vrij makkelijk en universeel uit te leggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:37
Sinds deze week verschijnen er helaas ineens luchtbelletjes onder m'n infotainment scherm. Vermoedelijk dat door de warmte dit ontstaat?

Is hier iets aan te doen?

De auto is net uit de garantie..

[ Voor 9% gewijzigd door flipjevandejam op 25-06-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luucc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:50
flipjevandejam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:19:
Sinds deze week verschijnen er helaas ineens luchtbelletjes onder m'n infotainment scherm. Vermoedelijk dat door de warmte dit ontstaat?

Hier precies hetzelfde gebeurd, ook deze week en net na garantie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Luucc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Hier precies hetzelfde gebeurd, ook deze week en net na garantie…
Hier ook, sinds vorige week. Garantie hier ook net voorbij. Ik heb voorlopig geen beurt in de planning, hoor het graag als jullie een oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Misschien (hopelijk) trekt het weer weg als het weer koeler wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Nee, dat lijkt me heel sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:26
flipjevandejam schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:19:

Ja, hier ook. Was al toen ik de auto een half jaar geleden kocht en toen zouden ze het oplossen (door de unit te verwisselen met een andere kona). Dus toen ik hem mee nam, was het inderdaad weg.

Nu sinds een week of 2 is het weer terug (en toeval of niet, ook op dezelfde plaats, beginnende rechtsboven, nu een streep over de gehele rechter zijde, van boven naar onderen.

Nu is de vraag, hebben ze de unit vervangen of hebben ze het scherm op de een of andere manier gefixed (want dan zouden we het weer een tijdje zelf kunnen fixen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
https://www.hyundai-forum...ment-screen-issue.704916/ met foto’s

[ Voor 8% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2024 11:29 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Precies dat probleem, nogal opmerkelijk dat het zo'n langdurig kwaliteitsprobleem is dat over zoveel verschillende infotainment modellen blijft bestaan.

Ik zie helaas geen oplossing genoemd worden, behalve 'de hele unit moet onder garantie vervangen worden'.

Bij ons is het idd ook rechtsboven, dat lijkt consequent de zwakke plek. Achteraf ben ik het ook bij een aantal proefritten in andere Kona's al tegen gekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door flipjevandejam op 27-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
flipjevandejam schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:11:
Precies dat probleem, nogal opmerkelijk dat het zo'n langdurig kwaliteitsprobleem is dat over zoveel verschillende infotainment modellen blijft bestaan.
Hoe weet je dat het over verschillende modellen voorkomt? Van wat ik hier lees is dat het net na verlopen van de 5 jaar garantie gebeurt. Dan zou het dus gaan om 2019 modellen.

Omdat het zich waarschijnlijk pas openbaart na enkele jaren zullen de modellen van de volgende jaren er ook wel mee gaan zitten, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Ben benieuwd of het dan ook in de HEV versies voorkomt, die hebben toch ook zo een screen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:54
pmiddeld schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Hoe weet je dat het over verschillende modellen voorkomt? Van wat ik hier lees is dat het net na verlopen van de 5 jaar garantie gebeurt. Dan zou het dus gaan om 2019 modellen.

Omdat het zich waarschijnlijk pas openbaart na enkele jaren zullen de modellen van de volgende jaren er ook wel mee gaan zitten, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Ben benieuwd of het dan ook in de HEV versies voorkomt, die hebben toch ook zo een screen?
ik had gisteren op het defect gegoogled en kwam foto's tegen van verschillende Hyundai modellen. Ook Kia schijnt er last van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01YkHro7khKqXeHuraaloecz0-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/x3rnpKvorXV2EMkN75KW4Zbq.gif?f=user_large

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mijn 2019 heeft er (nog) geen last van.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
Het is een veel breder probleem:
Tucson 2020, 2021, 2022
https://www.hyundai-forum...i-tucson-ultimate.706068/
https://www.reddit.com/r/...is_happened_to/?rdt=36449
https://www.hyundai-forum...tal-display.703772/page-2

Genesys G70
https://www.reddit.com/r/...inment_screen_seperation/
https://www.reddit.com/r/...touchscreen_delaminating/

Kia Forte
https://www.reddit.com/r/...ia_forte_2019_any_advice/
https://www.forteforums.c...ouch-screen-issue.108956/

Hier schrijft iemand dat hij het zelf heeft kunnen fixen met een vervangend scherm, voor zijn Kia Forte:
https://www.forteforums.com/posts/1062546/
I finally fixed my display today and it only cost me $199.99 +tax and some time to remove and disassemble the head unit.

I bought a replacement screen from eBay and replaced the screen myself. Warning: this is not for the faint of heart. Disassembly of the head unit isn't too difficult if you're good at doing these things but there are a couple of places where the case has internal clips and it takes some prying after removal of the screws, to get it apart.

I paid 199.99+tax for the replacement and it took about two weeks to receive it (from China). Compare to ~$2000 for a new year unit from KiaParts.com or ~$3000 for dealer replacement.

Literally the hardest part of the replacement was removing the old display from the front bezel since it's got large amounts of automotive 3m double adhesive foam on both sides and the display is GLASS. It will break while trying to get it out and all the permanent adhesive and liquified glue leakage has to be cleaned up before installing the new screen.

Even verderop, van dezelfde kerel:
The original poster of this thread made reference to contacting LG (the manufacturer of the display) and he posted their reply back in Aug 2022 stating that they were aware of the issue for some time and were working to fix it in future production.

The issue is that over time the transparent glue that bonds the screen to the digitizer and LCD starts to liquify and run out the bottom of the display. My theory is that there is some sort of chemical breakdown in the UV-cured adhesive over time that makes it revert back to its liquid state, most likely not from excess heat but from UV exposure.

Replacement of the display inside the bezel of the head unit is the cheapest most reliable way, if you are capable of device teardown and rebuild. I was leery of buying refurbished or junkyard units though, because there is no telling how old the display in the unit is, and when it too will start to bubble and delaminate.

If your not capable of teardown and rebuild, you may be able to find a local shop that can pull it out, repair it (replace the display) and reinstall it for you. I checked locally in Dallas TX and I was looking at about $600 or more for a shop to do the work, IF they had the parts on hand.

You might get a relatively decent price from your local dealer to replace with a new unit too (I've seen prices just under $1000 in this thread) but that was too much for my liking. New units from kiaonlineparts are around $2000 of more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04:29
Beste tweakers,

Sorry dat ik dit forum kaap, maar heb een accuut probleem met mijn net gekochte Kona uit 2020. Als ik op de startknop druk (sleutels dichtbij met nieuwe batterij), gaat het startonderbreking lampje knipperen (pictogram van auto met sleuteltje). Ik kan de auto ook niet meer vergrendelen.

Heeft iemand dit ooit gehad en hoe los je dit op?
Alvast bedankt voor jullie begrip en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44

XallaX

Meow

Miranda89 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:30:
Beste tweakers,

Sorry dat ik dit forum kaap, maar heb een accuut probleem met mijn net gekochte Kona uit 2020. Als ik op de startknop druk (sleutels dichtbij met nieuwe batterij), gaat het startonderbreking lampje knipperen (pictogram van auto met sleuteltje). Ik kan de auto ook niet meer vergrendelen.

De auto ziet de sleutel niet als hij dat aangeeft.

Zit de batterij goed in de sleutel? Zit er geen plastic stickertje op de batterij?
Reservesleutel geprobeerd? (om uit te sluiten dat de storing in de auto zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miranda89 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:30:
Beste tweakers,

Is er iets mis met de 12v accu misschien? Heb je daar een lader voor liggen toevallig?

Edit: in je sleutel zit ook een echte fysieke sleutel, achter dat kleine klepje. Daarmee kan je hem mogelijk ook weer dicht doen.

[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 30-06-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04:29
XanderDrake schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Is er iets mis met de 12v accu misschien? Heb je daar een lader voor liggen toevallig?

Edit: in je sleutel zit ook een echte fysieke sleutel, achter dat kleine klepje. Daarmee kan je hem mogelijk ook weer dicht doen.
Dank voor deze tip! De ANWB is langsgeweest om de 12v accu weer een slinger te geven. Ik ben alleen bang dat het zomaar weer kan gebeuren. De achterklep heeft misschien een uur open gestaan (niet goed dicht), maar waarom gaat de 12v accu daar zo snel van leeg? Denk dat ik maar eens langs de dealer ga voor een check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Miranda89 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 02:27:
[...]

Dank voor deze tip! De ANWB is langsgeweest om de 12v accu weer een slinger te geven. Ik ben alleen bang dat het zomaar weer kan gebeuren. De achterklep heeft misschien een uur open gestaan (niet goed dicht), maar waarom gaat de 12v accu daar zo snel van leeg? Denk dat ik maar eens langs de dealer ga voor een check.
De accucheck van de 12V accu was niet zo lang geleden een terugroepactie. Indien nodig werd deze onder garantie vervangen. Dus let op dat ze je er niet voor laten betalen. Dat deden ze bij mij wel, de rakkers. En toen ik er op terugkwam gaven ze niet thuis. Zit nu bij een andere dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
pmiddeld schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:33:
[...]

De accucheck van de 12V accu was niet zo lang geleden een terugroepactie. Indien nodig werd deze onder garantie vervangen. Dus let op dat ze je er niet voor laten betalen. Dat deden ze bij mij wel, de rakkers. En toen ik er op terugkwam gaven ze niet thuis. Zit nu bij een andere dealer...
Na wat problemen is die bij mij gratis vervangen op 3 jaar (Kona 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miranda89 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 02:27:
[...]

Dus het was de 12V accu? Goed om te weten.

Je hoort het vaker dat de 12V accu slijt, of onverwacht leeg is. Mijn ouders hebben een Kia eSoul, en die hebben er ook last van. Maar als de auto aan staat zou deze officieel de 12V accu moeten voeden vanuit de HV accu, dus zodra hij aan gaat zou het allemaal weer moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 11:40
XanderDrake schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Dus het was de 12V accu? Goed om te weten.

Je hoort het vaker dat de 12V accu slijt, of onverwacht leeg is. Mijn ouders hebben een Kia eSoul, en die hebben er ook last van. Maar als de auto aan staat zou deze officieel de 12V accu moeten voeden vanuit de HV accu, dus zodra hij aan gaat zou het allemaal weer moeten werken.
Als de SOC hoger dan 40% is doet hij dat elke 4 uur voor de eerste 24 of 48 uur uit mijn hoofd daarna elke 24 uur. als de SOC onder de 40% is dan 1x per 24 uur.

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
Heeft iemand ervaring met het uitbreiden van de garantie van 5 tot 7 jaar, ik wil dit graag en krijg dit ook vergoed van uit de verkopende partij aangezien mijn Kona de laatste 8 maanden MIA was in verband met een nieuwe motor en daarna volledig nieuwe kabelboom.

Moet dit via de dealer of kan dit ook via Hyundai Nederland, Ik krijg gemixte verhalen dat dit juist op tijd gedaan moet worden maar vanuit de dealer hier in Breda hoorde ik weer dat dit alleen in de laatste maand kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:26

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

sjepper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:55:
Heeft iemand ervaring met het uitbreiden van de garantie van 5 tot 7 jaar, ik wil dit graag en krijg dit ook vergoed van uit de verkopende partij aangezien mijn Kona de laatste 8 maanden MIA was in verband met een nieuwe motor en daarna volledig nieuwe kabelboom.

Moet dit via de dealer of kan dit ook via Hyundai Nederland, Ik krijg gemixte verhalen dat dit juist op tijd gedaan moet worden maar vanuit de dealer hier in Breda hoorde ik weer dat dit alleen in de laatste maand kan...
:P Chatten met Hyundai Nederland.
Daar weten ze als het goed is wel waar/wanneer het kan (volgens huidige regels :) )
https://www.hyundai.com/nl/nl.html

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:43
sjepper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:55:

Ik heb het gedaan bij een ioniq. Gaat via de dealer, moment maakt niet uit, ik heb het eind jaar 4 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
Tromp.et schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb het gedaan bij een ioniq. Gaat via de dealer, moment maakt niet uit, ik heb het eind jaar 4 gedaan.
Dank dan ga ik een keer langs als ik wat eerder weg kan van werk of op een zaterdag, in december loopt het 5de jaar af namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendammer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 18:18
pmiddeld schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:05:
[...]

De oudere generaties hebben geen preconditioning.
Ik zat me ook al suf te zoeken, dank zij jouw tip gevonden dat dit er inderdaad niet in zit in de oudere modelen tm 2023. Zie http://webmanual.hyundai..../EU/Dutch/evsettings.html voor screenshots, onder wintermodus zit er in mijn Hyundai Kona Premium EV van juli 2023 (lease auto) geen Batterij conditionering. Dat verklaard denk ik ook waarom ik nooit boven de 55kwh snelladen uitkom, ook niet als ik navigeer naar een snellader (op advies van de dealer). Diverse keren snelladers gebruikt bij 20% van 300kwh.

[ Voor 16% gewijzigd door Veendammer op 02-07-2024 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Binnen ons gezin is er via de zakelijke lease een Kona Electric N Line 65KwH besteld.
De dealer was optimistisch en gaf aan dat het leveren zo ongeveer 3 maanden zou duren. Ik geloof er geen zak van maar zou wel tof zijn.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Morgen ga ik proefrijden en evt. een kona overnemen uit 2019 2018 met 140k op de teller (rij zelf zo'n 7500-10000KM per jaar dus hoop nog even door te kunnen)

Gom geeft op de foto's 390km aan bij een volle accu maar zonder andere gegevens zegt dit natuurlijk niks.

Ben bekend met andere EV's maar nog nooit in een kona gereden. Zijn er specifieke dingen waar ik op kan/moet letten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flipjevandejam
Airco, gdu ratel, infotainment scherm bubbeltjes, zwarte remschijven achter en wanneer de hv accu vervangen is.

[ Voor 18% gewijzigd door flipjevandejam op 02-07-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
flipjevandejam schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:08:
Airco, gdu ratel, infotainment scherm bubbeltjes, zwarte remschijven achter en wanneer de hv accu vervangen is.
Duidelijk, thanks! Is dat laatste (hv accu) nog ergens te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Iedereen roept RDW, maar eigenlijk alleen betrouwbaar de dealer cq importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

flipjevandejam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:40:
Iedereen roept RDW, maar eigenlijk alleen betrouwbaar de dealer cq importeur.
Goed punt, ik heb weken geprobeerd om via de mail en chat dit soort info bij Hyundai global te ontfutselen maar het werkt niet echt. Bellen heb ik nog niet geprobeerd, en voor mijn 2020 ga ik bij mijn lokale Hyundai dealer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 11:05

The Adder

Happy racing from Holland

XanderDrake schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Goed punt, ik heb weken geprobeerd om via de mail en chat dit soort info bij Hyundai global te ontfutselen maar het werkt niet echt. Bellen heb ik nog niet geprobeerd, en voor mijn 2020 ga ik bij mijn lokale Hyundai dealer vragen.
Ik heb goede ervaringen met de chat bij hyundai.nl, behulpzaam en als ze het niet direct weten mailen ze terug.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:04
Wij hebben helaas ook een defecte GDU bij onze 2020 Kona echter ben ik bang dat het geluid nog te zacht is zodat de dealer geen fatsoenlijke geluidsopname kan maken.

We horen dit geluid pas een paar weken, hoe snel neemt het in volume toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Mediacj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:19:
Wij hebben helaas ook een defecte GDU bij onze 2020 Kona echter ben ik bang dat het geluid nog te zacht is zodat de dealer geen fatsoenlijke geluidsopname kan maken.

We horen dit geluid pas een paar weken, hoe snel neemt het in volume toe?
We horen het rammeltje bij onze Kona uit 2020 al meer dan een jaar, maar niet continu. 60.000 op de teller. Soms was het weken weg, soms elke dag. De ene keer ook luider dan de andere, maar meestal komt het niet boven de radio uit. Ik heb het idee dat het bij ons met de temperatuur te maken heeft: vooral op hete dagen hoor ik vlak na wegrijden bij afremmen.

Ik heb ook indruk dat de terugwinning minder wordt, ik moet vaker met het rempedaal bijremmen om tot stilstand te komen. Een enkele keer blijft de auto niet stilstaan met de paddles op een helling naar beneden.

Bij de dealer was het bij de beurt afgelopen maart ook te horen, maar die meende dat het te zwak was om te claimen. Afwachten was het advies, garantie loopt tot volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
Jan Lelie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:47:
[...]

We horen het rammeltje bij onze Kona uit 2020 al meer dan een jaar, maar niet continu. 60.000 op de teller. Soms was het weken weg, soms elke dag. De ene keer ook luider dan de andere, maar meestal komt het niet boven de radio uit. Ik heb het idee dat het bij ons met de temperatuur te maken heeft: vooral op hete dagen hoor ik vlak na wegrijden bij afremmen.

Ik heb ook indruk dat de terugwinning minder wordt, ik moet vaker met het rempedaal bijremmen om tot stilstand te komen. Een enkele keer blijft de auto niet stilstaan met de paddles op een helling naar beneden.

Bij de dealer was het bij de beurt afgelopen maart ook te horen, maar die meende dat het te zwak was om te claimen. Afwachten was het advies, garantie loopt tot volgend jaar.
Weet niet of we het over hetzelfde defect hebben bij ons is het hoorbaar op het moment dat je "stroom" geeft of als de auto dezelfde snelheid aanhoudt het is duidelijk gerelateerd aan de motor. Zodra je geen "stroom" meer geeft is het geluid ook meteen weg.

Als ze nu geen actie willen ondernemen zijn we bijna genoodzaakt om een extra garantie te kopen, die van ons loopt ook in maart volgend jaar af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
Misschien is het goed om te melden (in de TS?) dat élke eerste generatie Kona EV (2018-2023) last heeft van het GDU probleem. Het is namelijk een ontwerpfout, welke kenbaar nooit gecorrigeerd is.

Het is dus geen kwestie óf het optreed, maar wanneer.

Dit is uitgebreid uitgezocht en 'verholpen' door u/Kiwi_eng op de subreddit KonaEV. Ze hebben het daar wat maf verpakt in één van de FAQ vragen:
Why you need to replace your transmission fluid (Yes your EV has a transmission)

Why you need to replace your transmission fluid (Yes your EV has a transmission)
The car's transmission spits out a lot of aluminum and iron particles (among other metals) when it is breaking in. The lifetime fluid really needs to be replaced otherwise you might encounter the "Ticking" failure of the transmission.

One of our members gives a good explanation here

Waarbij de belangrijkste info dus verpakt zit in het laatste linkje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakkadakka
Inderdaad ook goede ervaringen.
3 maanden geleden hetzelfde gedaan namelijk.
Had toen de contactformuler bij Hyundai verlengde garantie ingevuld en ik werd de volgende dag door mijn eigen dealer gebeld. Ze hebben de factuur dezelfde dag gestuurd en na betalen kreeg ik de certificaat.
https://www.hyundai.com/n...s/verlengde-garantie.html
The Adder schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb goede ervaringen met de chat bij hyundai.nl, behulpzaam en als ze het niet direct weten mailen ze terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
dakkadakka schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:25:
Inderdaad ook goede ervaringen.
3 maanden geleden hetzelfde gedaan namelijk.
Had toen de contactformuler bij Hyundai verlengde garantie ingevuld en ik werd de volgende dag door mijn eigen dealer gebeld. Ze hebben de factuur dezelfde dag gestuurd en na betalen kreeg ik de certificaat.
https://www.hyundai.com/n...s/verlengde-garantie.html

[...]
Maar heb je die pas in de laatste maand van je 5jr kunnen afsluiten of al eerder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakkadakka
Mijn auto staat in augustus 5 jaar op mijn naam. Heb in April de certificaat aangevraagd en gekregen, dus ik hoefde niet in de laatste maand aan te vragen.

Auto heb ik destijds privé gekocht als zelfstandig. Na 5 jaar is die afgeschreven + gunstige bijtelling (4%) vervalt. Ik kon de verlengde garantie nog zakelijk aftrekken.

Mijn volgende (luxe) probleem is of ik vanaf augustus een nieuwe auto wil schaffen of de Kona EV privé overneem en dan km vergoeding declareer.

Heb al veel rond gekeken qua nieuw EV (Mercedes EQA/EQB, KIA EV6, ionic5/6, ID4) met max 55K budget. Maar vind tot heden niks echt eruit springen toz van de Kona. Hij is eigenlijk best wel relax/leuke auto nog steeds.

Ja, alle nieuwe EV's zijn beter tegenwoordig(qua laadsnelheid, draadloos carplay,etc.) , maar had persoonlijk qua innovatie t.o.z van mijn 2019 Kona echt veel meer verwacht.
Mediacj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Maar heb je die pas in de laatste maand van je 5jr kunnen afsluiten of al eerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Mediacj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Ik ben er toevallig ook mee bezig (op 23 augustus is m'n Kona 5 jaar oud) en ik kijk bij mijn garage op de website:
Je dient wel uiterlijk één maand vóór afloop van de fabrieksgarantie/Hyundai Verlengde Garantie aan Hyundai Wittenberg kenbaar te maken dat je gebruik wilt maken van de aanvullende Hyundai Verlengde Garantie en de kosten hiervan te hebben voldaan.
Dus JUIST NIET in de laatste maand afsluiten, want dan ben je te laat. Weet niet of dat bij elke Hyundai dealer zo geldt, maar in elk geval wel bij de mijne.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 04-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
flipjevandejam schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:33:
Misschien is het goed om te melden (in de TS?) dat élke eerste generatie Kona EV (2018-2023) last heeft kan krijgen van het GDU probleem. Het is namelijk een ontwerpfout, welke kenbaar nooit gecorrigeerd is.
FTFY
Zo kan het er wat mij betreft wel in, maar geldt dit niet ook voor de andere euvels (12V accu, bubbels etc.)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Autoweek heeft een overzicht gemaakt van de beste elektrische auto's die je kunt kopen tot 45k:

https://www.autoweek.nl/k...che-autos-tot-45-000-euro

Dit zeggen ze er over:
"De eerste elektrische Kona was een baanbrekend goede auto die goed liet zien hoever de Europese merken op dit vlak achterliepen. De tweede is minder baanbrekend qua range en snelladen, maar evengoed wel meer verfijnd en groter dan de eerste generatie. In de basis is de Kona nog altijd een comfortabele auto, zoals bijna alle Hyundai’s. Pluspunt is het, voor het segment, ruime interieur en de goede ergonomie dankzij de volwassen cockpit. Ook krijg je bij Hyundai zeer veel opties voor je geld. De auto is er met twee accu’s: 51 en 68,5 kWh. Het vermogen verschilt per accu, 156 pk voor de instapper en 217 pk voor de versie met grote accu. Wij testten de versie met grote accu en scoorden daarmee een net verbruik van 16,6 kWh/100 km, goed voor een actieradius van 410 kilometer. Dit bij een temperatuur van 19 graden. Snelladen kan met net even meer dan 100 kW. Redelijk, al is het verschil met een Ioniq 5 wel fors."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksDRqs0jXoyaFDVgllMCvQM_ZIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YAVp7k1u6yVDkmRuJnc5oEm1.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door doobieters op 04-07-2024 10:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:25
Ik verbaas mij altijd hoe weinig km's de Autoweekredactie uit de accu van een elektrische auto weet te halen, maar ik zal wel een hyper-milende boomer zijn in mijn Kona :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Misschien is het goed om te melden (in de TS?) dat élke eerste generatie Kona EV (2018-2023) last heeft van het GDU probleem. Het is namelijk een ontwerpfout, welke kenbaar nooit gecorrigeerd is.

Dit is uitgebreid uitgezocht en 'verholpen' door u/Kiwi_eng op de subreddit KonaEV. Ze hebben het daar wat maf verpakt in één van de FAQ vragen:

The car's transmission spits out a lot of aluminum and iron particles (among other metals) when it is breaking in. The lifetime fluid really needs to be replaced otherwise you might encounter the "Ticking" failure of the transmission.

Maar betekent dit dan dat effectief één keer de transmissie vloeistof moet vervangen en het is opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Nee, na vervanging gdu heeft hij een serie stappen voorgesteld die het probleem daarna voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30
Iemand trouwens enig idee of Hyundai klaar is met updates op de site te zetten betreft de navigatie? De laatste is alweer 8 maanden geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een Kona 64 kWh uit jan 2019 met iets van 108k km waarvan 12k km zelf gereden. Ik merk nog niks qua geluidjes aan de auto, maar gezien de voorkomende problemen met de reduction gear box ga ik ook de olie maar zelf vervangen preventief. Ik heb inmiddels de olie (Liqui Moly 5300 70W-75W GL4) en een magnetische aftapplug (votex dp007) besteld. Ik ben benieuwd wat voor olie ik ga aantreffen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Er zit hele goede uitleg en informatie in deze post en links. Maar na het lezen wilde ik wel even de volgende nuance mee geven, met accenten van mijn kant:
The result from this early damage (aan de GRU) is that the bearings may or may not perform quietly throughout the expected lifetime of the EV. The symptom is a cyclic tapping noise audible when slowing down under regen, commonly known as the "wheel of fortune". The highest kms/miles covered before the problem arises is currently at 105,000 km (66,000 miles).

Based of reports of the issue appearing on the main english-speaking Kona EV forums from 2021 through 2023, my estimate is that roughly 1% of examples are affected. All examples will have endured abnormal bearing wear but in most cases it is not noticed.
Oftewel, er is een design fout in de GRU en er kan schade komen aan de GRU in het begin van het gebruik. Maar slechts 1% van de gebruikers hoort die ratel duidelijk, met name tijdens regeneratie. Èn, als je na ruim 100k rijden niets hoort komt er waarschijnlijk niets meer.
Verder gaat de licht beschadigde GRU waarschijnlijk gewoon de hele levensduur van de auto mee.

Klopt deze aanname? Zo ja, dan hoeft de soep niet heel heet gegeten te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
XanderDrake schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:44:
Maar slechts 1% van de gebruikers hoort die ratel duidelijk, met name tijdens regen.
Voor mensen die, zoals ik, daar met onbegrip naar keken: ik gok dat dit niets met het weer te maken heeft, maar "tijdens regeneration", dus als er energie teruggewonnen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Volgens mij is de natuurkunde van de designfout simpelweg de natuurkunde. Dat 1% van de klanten er werk van heeft gemaakt, kan best zijn, maar doet niets af a/d natuurkunde.

Om meer inzicht te geven in de designfout, zie de filmpjes die Kiwi_eng ervan heeft gemaakt tijdens zijn onderzoek naar het probleem en de oplossing:
YouTube: Kona EV: Dirty gear oil and a loose magnet, a coincidence?
YouTube: Wobbly Kona EV GRU magnet

YouTube: Effect of external magnet on internal GRU magnet, Kona EV
YouTube: Testing Magnetic plug options for the Kona EV gearbox in water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 05-07-2024 15:38 . Reden: Hier is V&A voor bedoeld, niet dit topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Cxxxx71 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:59:
Iemand trouwens enig idee of Hyundai klaar is met updates op de site te zetten betreft de navigatie? De laatste is alweer 8 maanden geleden.
Ja en niet installeren! sloopt je file informatie! En de dealer geeft geen thuis.
Je kan niet eens downgraden stelletje pruts konijnen dat het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:57
Toch niet mijn ervaring - werkt nog altijd even goed als de update ervoor.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:24

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik ben een nieuwe motor, een nieuwe GDU, nieuwe motorsteunen en weer een nieuwe motor verder (2019-160K km)
Ratel heeft niets met het weer te maken. Als ik het goed begrepen heb, is er een V1 en V2 van de GDU.
[kruist vingers] De V2 zou goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

devilkin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:51:
Toch niet mijn ervaring - werkt nog altijd even goed als de update ervoor.
Zou jij dan iets willen testen voor mij.

Je zet hotspot aan op je mobiel
Je verbind en accepteert detomrom.luve services.
Dan ga je naar navigatie instellingen
Dan open je waarschuwing. meen 2e optie
En die vinkje je aan
Die gaar bij mij naar greyout en krijg geen file informatie of flits info meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOj-ZoPZdVNVeWxe3LedGWjgA-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLkFY0G90aWX4LcDwKXrSK33.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier vette file die er al staat maar navi is grijs dit was gekleurd voor de update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtP4EHGIgwbJMKGfqoK3TFcwwWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USF1QKiG3PTtDezWN2dIMCu6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35
Cxxxx71 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:59:
Juli wordt het nu, althans dat verwacht Hyundai Nederland.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Twiek-San schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:04:
Ik ben een nieuwe motor, een nieuwe GDU, nieuwe motorsteunen en weer een nieuwe motor verder (2019-160K km)
Ratel heeft niets met het weer te maken. Als ik het goed begrepen heb, is er een V1 en V2 van de GDU.
[kruist vingers] De V2 zou goed moeten zijn.
Had je grote mechanische problemen met je Kona?Onder garantie vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:57
elmo1 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 07:43:
[...]

Zou jij dan iets willen testen voor mij.
Zeker, maar ik heb een Kona met Bluelink ingebouwd, dus geen wifi ondersteuning... dus bij mij komt dat gewoon allemaal binnen via de ingebouwde modem.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Pagina: 1 ... 127 ... 143 Laatste