Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 123 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 22:05
podarcis schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:53:
Na mijn Ioniq 28kWh ingeruild te hebben voor een 2018 Kona heb ik iets wat niet precies kan thuis brengen;

Bij het gebruik van adaptive cruise control stopt de auto in pakweg 50% van de gevallen netjes achter de voorrijdende auto als die afremt. In de andere gevallen stopt ie wel, maar daarna hoor je dat de remmen er langzaam af gaan (beetje krakend geluid) en begint de auto heel langzaam weer te rollen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik weet eigenlijk zeker dat ie (als ik niet zelf ingrijp) dan zachtjes tegen de voorganger aan rolt...

Het lijkt wel alsof de remdruk bij stilstand door de acc net niet goed genoeg is... De hyundai garage 'heeft er nog nooit van gehoord', natuurlijk...

Iemand die dit herkent?
Ik heb ook een Kona uit 2018 en gebruik de adaptive cruise control veel, maar dit nog niet meegemaakt. Wel wat krakend geluid als de voorligger wegrijdt en de auto van de rem gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 23:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik sta niet vaak in de file, maar die enkele keer gebruik ik wel acc. Nog nooit meegemaakt dat de auto gaat rollen zonder het de bedoeling is. Het krakende geluid herken ik wel van het laatste stukje aanremmen of net op gang komen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 15:30

koku

Tnet Devver
Misschien helpt het als je auto hold aanzet, @podarcis?

[ Voor 12% gewijzigd door koku op 07-02-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
koku schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:44:
Misschien helpt het als je auto hold aanzet, @podarcis?
Ga ik als (tijdelijke) oplossing proberen. Anders moeten ze mijn remmen maar eens gewoon gaan nakijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:33

Q-bone

Dusss...

Heeft iemand ook een laad (verlies) tabel van 3 fase (model 2020)?

Ben namelijk benieuwd op welke snelheden het meest efficiënt geladen kan worden. Staat nu standaard op 16A, maar als dat naar beneden kan, kunnen de zonnepanelen het beter bijbenen ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 09:01

The Adder

Happy racing from Holland

Q-bone schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:01:
Heeft iemand ook een laad (verlies) tabel van 3 fase (model 2020)?

Ben namelijk benieuwd op welke snelheden het meest efficiënt geladen kan worden. Staat nu standaard op 16A, maar als dat naar beneden kan, kunnen de zonnepanelen het beter bijbenen ;)
Er zijn verschillende onderzoeken geweest met betrekking tot een 1 fase laadpaal:

o.a. de ANWB en de ADAC

Zelf gebruik ik ook een 1 fase lader en heb dit zelf eens doorgemeten op de standen 8A en 16A. Bij 16A laden kwam ik uit op een verlies van ongeveer 12%, bij 8A liep dit op tot ongeveer 15%. Dit alles aan de hand van enkele laadsessies en zonder degelijk energiemeting omdat je bij de Kona niet standaard kan uitlezen hoeveel kWh er in de accu zit (enkel %). Dus misschien dat de getallen niet helemaal kloppen maar over het algemeen zijn de verliezen laag bij Hyundai in vergelijking tot andere merken.

Kan helaas niets over 3 fase laadverliezen vertellen...

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurensdenouden
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-02 11:11
Misschien een domme vraag maar weet iemand of er enige mogelijkheid is om een 1-fase AC Kona 2019 om te laten bouwen naar een 3-fasen AC laden? De maximale snelheid is nu 7,4 kwh maar de laatste tijd sta ik eigenlijk altijd met 2 tot 3,6 kw soms richting de 4,5 te laden en dat schiet echt niet op.. Ik dacht dat ergens op dit forum iemand het erover had dat zijn Kona niet goed laadde en dat het na reparatie ineens op 3 fasen snelheid ging. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar toch even checken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
laurensdenouden schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:55:
Misschien een domme vraag maar weet iemand of er enige mogelijkheid is om een 1-fase AC Kona 2019 om te laten bouwen naar een 3-fasen AC laden? De maximale snelheid is nu 7,4 kwh maar de laatste tijd sta ik eigenlijk altijd met 2 tot 3,6 kw soms richting de 4,5 te laden en dat schiet echt niet op.. Ik dacht dat ergens op dit forum iemand het erover had dat zijn Kona niet goed laadde en dat het na reparatie ineens op 3 fasen snelheid ging. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar toch even checken :).
Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar nooit kunnen vinden wat het vervangen van de boordlader kost. De meerprijs voor een 3-faselader was toentertijd boven de € 1000 als ik me niet vergis, dus het zal wel aardig aan de prijs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:40
laurensdenouden schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:55:
Voor de Kona heb ik deze upgrade nooit voorbij zien komen, maar voor de Nissan Leaf is het een naar mijn mening duur grapje.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:58
Ik merkte onlangs in m'n Kona dat de snelheidsindicatie in de HUD net na het starten oranje/rood gaat als je over de snelheidlimiet gaat - en kort nadien gaat die gewoon wit en vanaf dan geen kleur verandering meer.

Is dat normaal? Ergens een of andere instelling?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
devilkin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:33:
Ik merkte onlangs in m'n Kona dat de snelheidsindicatie in de HUD net na het starten oranje/rood gaat als je over de snelheidlimiet gaat - en kort nadien gaat die gewoon wit en vanaf dan geen kleur verandering meer.

Bij mij verandert ie nooit van kleur, de on board navigatie toont ook geen snelheidslimieten meer sinds de laatste update :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
devilkin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:33:

Dit heb ik op de HUD nooit gezien, maar die gebruik ik niet vaak. Wel af en toe op het gewone navigatiescherm. Maar meestal niet. Wat dat precies is heb ik nooit uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-07-2024
Vraag;

Ik merk sinds vandaag dat mijn ventilatie van mijn Hyundai kona Electrisch uit 2021 een erg brommend geluid maakt! Daarnaast komt bij de bestuurder en bijrijders kant ook weinig lucht uit de verstelbare ventilatoren. Als ik front erbij aanzet maakt hij nog wat meer brommend geluid en daar voel ik wel wat lucht.. enig idee wat dit kan zijn? Kan ik hier zelf iets aan doen? Of toch richting dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
firekey schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:50:
Vraag;

Ik merk sinds vandaag dat mijn ventilatie van mijn Hyundai kona Electrisch uit 2021 een erg brommend geluid maakt! Daarnaast komt bij de bestuurder en bijrijders kant ook weinig lucht uit de verstelbare ventilatoren. Als ik front erbij aanzet maakt hij nog wat meer brommend geluid en daar voel ik wel wat lucht.. enig idee wat dit kan zijn? Kan ik hier zelf iets aan doen? Of toch richting dealer?
Mogelijk zit er iets (een blaadje of zo) in je interieurfilter. Die zit achter het handschoenenkastje. Kun je zelf openmaken, zie gebruikershandleiding. Eventueel even door de dealer laten doen, is heel weinig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
Ja heb ik inderdaad al gekeken! Kon er niks aan zien! Overigens als ik maximaal zet blazen de ventilatoren bij bestuurder en bijreider ook bijna niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

firekey schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:50:
Vraag;

Motorkap openen en daar bij de inlaat kijken (zit net onder ruitenwissers) :)
(Deel kan je al weg halen zonder openen, maar ander deel moet de kap voor open om er goed bij te kunnen)

Bij mijn Kona zaten daar een keer heel veel blaadjes en dingen.. waardoor het rare geluiden gaf en ook de CC gaar leek.

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• firekey
Het is opgelost! Ik was even bij de garage! Zat blad bij het interierfilter; hebben ze weggehaald. Leken ergere problemen dat het daadwerkelijk waren ik ben weer blij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Klopt het dat je bij het wijzigen van de laadlimiet de kabel in en uit de auto moet halen?

Mijn auto was volgeladen tot 80%, maar wilde de laadlimiet vanmorgen naar 100% verhogen. Dat gedaan, maar het laden werd niet hervat. Heb toen de kabel in en uit de auto gehaald en toen werd het laden hervat. Kan dat zonder een nieuwe laadsessie te starten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 17:21
Nova163 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:09:
Klopt het dat je bij het wijzigen van de laadlimiet de kabel in en uit de auto moet halen?

Mijn auto was volgeladen tot 80%, maar wilde de laadlimiet vanmorgen naar 100% verhogen. Dat gedaan, maar het laden werd niet hervat. Heb toen de kabel in en uit de auto gehaald en toen werd het laden hervat. Kan dat zonder een nieuwe laadsessie te starten?
Heb dat ook wel eens gedaan. Bij 80% werd het laden gestopt. Daarna via de bluelink app de limiet verhoogd naar 100% en op "opladen starten" drukken. Daarna wordt het laden gewoon hervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Cxxxx71 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Heb dat ook wel eens gedaan. Bij 80% werd het laden gestopt. Daarna via de bluelink app de limiet verhoogd naar 100% en op "opladen starten" drukken. Daarna wordt het laden gewoon hervat.
Mijn auto heeft helaas geen Bluelink, dus tips hoe dit te bereiken zonder Bluelink zijn nog welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Tygo1 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:00:
[...]

Heb jij inmiddels al een update gehad? Ik zit ook nogsteeds op de versie EUR.16.44.47.011.931.0. En wacht op een OTA update
Gisteren eindelijk de OTA update gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citizen.Erased
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:25
Ik overweeg een Kona EV te leasen; maar in bepaalde uitvoeringen mis een warmtepomp (+ batterijverwarming en evt. pre-conditioning). Hoeveel lever je in mbt range en evt. DC oplaadsnelheid zonder warmtepomp; batterijverwarming; pre-conditioning in normale Nederlandse condities?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:58
Ik had een Kona EV Mk1 zonder warmtepomp.
Dat maakte helemaal niets uit in range in vergelijk met een Mk1 met warmtepomp.

Voorverwarmen maakte ik op koude winterdagen altijd gebruik van net als zoveel als mogelijk van alleen stoelverwarming.
Dit uiteraard alles zonder kou te lijden

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Mijn maximale range bij optimale opstandigheden zonder snelweg was 500km :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTWkLkTPGjmGkP3DFI-GbGIA6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHduYHsGF86c3G7jIlBkfG2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

RaRo74 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:26:
Mijn maximale range bij optimale opstandigheden zonder snelweg was 500km :*)

[Afbeelding]
welkom bij de club van 500!

Aan de temperatuur te zien was dit niet dit weekend ;)

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citizen.Erased
RaRo74 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:24:
Ik had een Kona EV Mk1 zonder warmtepomp.
Dat maakte helemaal niets uit in range in vergelijk met een Mk1 met warmtepomp.

Voorverwarmen maakte ik op koude winterdagen altijd gebruik van net als zoveel als mogelijk van alleen stoelverwarming.
Dit uiteraard alles zonder kou te lijden
Ik zal komend weekend bij de dealer ook eens vragen hoe ze daar tegenaan kijken.

Voor het dagelijkse woon-werkverkeer zit ik sowieso tussen de 60-110 km dus dat zou geen probleem moeten zijn; maar voor iets langere ritten ben ik wel benieuwd wat het effect op de range en snelladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dealers weten dit niet te vertellen...................

Ervaringen van gebruikers zeggen meer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Het probleem daarvan is wel dat weinig gebruikers zowel een Kona met als een Kona zonder warmtepomp hebben. Met warmtepomp kan ik in ieder geval zeggen dat het gebruik van de verwarming minimaal effect heeft. Minder dan 5% op hele koude dagen. Misschien dat iemand zonder warmtepomp een vergelijkbaar cijfer kan delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Citizen.Erased schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:04:
Ik overweeg een Kona EV te leasen; maar in bepaalde uitvoeringen mis een warmtepomp (+ batterijverwarming en evt. pre-conditioning). Hoeveel lever je in mbt range en evt. DC oplaadsnelheid zonder warmtepomp; batterijverwarming; pre-conditioning in normale Nederlandse condities?
Ik heb een Kona zonder warmtepomp (een Fashion uit Dld). Nooit gezien dat de range bij kou meer dan 10% inkakt. Ik haal zo'n 350 km in de winter op de snelweg (105 km/h).
Preconditioning scheelt waarschijnlijk wel want in de winter sta ik toch regelmatig te snelladen met 50 kW i.p.v. 77 kW. Maar hoe vaak heb je dat nodig met zo'n range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citizen.Erased
pmiddeld schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb een Kona zonder warmtepomp (een Fashion uit Dld). Nooit gezien dat de range bij kou meer dan 10% inkakt. Ik haal zo'n 350 km in de winter op de snelweg (105 km/h).
Preconditioning scheelt waarschijnlijk wel want in de winter sta ik toch regelmatig te snelladen met 50 kW i.p.v. 77 kW. Maar hoe vaak heb je dat nodig met zo'n range?
Het aantal keren snelladen valt hier - zeker in de winter - ook wel mee. Heb in ieder geval een proefrit staan nu. Ik rij nu een Kia Niro EV dus verwacht dat de nieuwe Kona dan ook wel gaat bevallen.

Alternatief waar ik naar kijk is de Volvo EX30; maar die is meteen een slag kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Nova163 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:32:
Het probleem daarvan is wel dat weinig gebruikers zowel een Kona met als een Kona zonder warmtepomp hebben. Met warmtepomp kan ik in ieder geval zeggen dat het gebruik van de verwarming minimaal effect heeft. Minder dan 5% op hele koude dagen. Misschien dat iemand zonder warmtepomp een vergelijkbaar cijfer kan delen.
Ik kan dat uitstekend vergelijken aan de hand van Kona's uit mijn omgeving en op basis van dit topic.
Dat heb ik dus ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Gisteren naar de dealer geweest om te informeren naar een Hyundai Kona Electric 2024. Zeker met de huidige subsidie en verdubbelaarsactie een interessant aanbod. Nog adviezen waar we op moeten letten? De verkoper gaf aan dat de warmtepomp wel echte meerwaarde heeft, maar ik lees online wat wisselende verhalen.. zeker met het idee dat er al standaard batterijverwarming op zit.

Iemand advies, tips, tricks, onderhandeltrucs? Alles helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Hoge korting aan de dealer vragen omdat je anders een Tesla neemt. Reageren ze vast goed op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Iemand ervaring met het 'continu plan' van Hyundai?
Lijkt een redelijk gunstige regeling voor kopen op afbetaling... maar waar zit het addertje?
https://www.hyundai.com/n...lectric/continu-plan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

burniej schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:48:
Iemand ervaring met het 'continu plan' van Hyundai?
Lijkt een redelijk gunstige regeling voor kopen op afbetaling... maar waar zit het addertje?
https://www.hyundai.com/n...lectric/continu-plan.html
Geen idee maar als ik lees "Vast laag rentepercentage over de gehele looptijd" en "7,49% rente" dan haak ik al af. Ter vergelijk: een Tesla kun je huurkopen met een rente van 2,99%.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:16
Ik ben misschien wat ouder, uit de tijd dat kopen op afbetaling, zeker bij duurzame consumptiegoederen -- en daar reken ik een auto ook toe -- iets normaler was gezien het welvaartsniveau. Maar ik heb ook geleerd om te rekenen en 7,49% rente betekent in werkelijkheid misschien wel meer dan 15%.
Nou nou, als dat geen addertje onder het gras is??
Zelfs de 2,99 % bij mijnheer Musk (Tesla) wordt al vlug een reëele rente van 6% of meer (Het wordt tijd dat ik mijn middelbare schoolkennis eens afstof).
Houd maar eens rekening met de gewogen gemiddelde looptijd van het krediet!!
Dus: ik zou dit nooit doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Aha, bedankt voor jullie reactie!
@CyBeRSPiN, ik wist niet dat Tesla dat aanbied, ik dacht dat kopen op afbetaling eigenlijk niet meer bestond met de opkomst van private lease.
En het percentage vond ik ook niet mals, en zeker niet 'laag'. Gegarandeerde inruilwaarde en 12-48 maanden looptijd (en eventueel verlengen) leek wel gunstig.
@a61caluwe, met reële rente, doel je dan op rente gecorrigeerd voor inflatie? Wel realistischer, als je een toekomstige uitgave vergelijkt met een uitgave nu, maar inflatie heb je natuurlijk sowieso last van.

• a61caluwe
Private lease is ook een soort huurkoop/koop op afbetaling.
Voor berekeningen die de echte (reële) rente in een contract laten zien verwijs ik graag naar internet. Ik kon dit niet uitvoeren omdat ik de termijngrootte niet ken en het aantal termijnen.
Mijn stelling is en blijft.. het is een dure vorm van geldlenen.. misschien is het goedkoper met een persoonlijke lening.

• a61caluwe
en geld lenen in tijden van inflatie is altijd gunstig omdat je "goede" euro's krijgt en "slechte" (door inflatie minder waard geworden) euro's terugbetaalt. Maar dat bedoelde ik niet, ik wilde wijzen op het verschil tussen opgegeven rente en werkelijke rente.
Overigens zal een bank/bedrijf die inflatie wel meenemen in de opgegeven rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:20
Ik heb tweedehands velgen met winterbanden gekocht. Probleem: de tpms-sensoren werken niet, nochtans komen ze van een Kona. Ik had gelezen dat ze zichzelf zouden aanmelden maar helaas ...
Kan iemand advies geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Marc Groms schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:00:
Ik heb tweedehands velgen met winterbanden gekocht. Probleem: de tpms-sensoren werken niet, nochtans komen ze van een Kona. Ik had gelezen dat ze zichzelf zouden aanmelden maar helaas ...
Kan iemand advies geven ?
Geen advies, maar wat ik van Google begrijp zouden ze zichzelf automatisch aanmelden na een tijdje rijden. Ik zag o.a. een post van iemand bij wie het goedkwam na ~5km snelweg rijden (terwijl bebouwde kom blijkbaar niets deed).

Alternatief lijkt te zijn om via de ODBII poort en speciale software(?) de boel te leren.

Ben wel benieuwd naar hoe je het oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:41
vanaalten schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Geen advies, maar wat ik van Google begrijp zouden ze zichzelf automatisch aanmelden na een tijdje rijden. Ik zag o.a. een post van iemand bij wie het goedkwam na ~5km snelweg rijden (terwijl bebouwde kom blijkbaar niets deed).

Alternatief lijkt te zijn om via de ODBII poort en speciale software(?) de boel te leren.

Als ik me niet vergis zit er naast de opening van het dashboardkastje een knopje waarmee je de TPMS opnieuw kan 'inleren'. Even indrukken en dan een stukje rijden. Dan moet het opgelost zijn. Hoe de auto dan weet welke sensor op welk wiel zit weet ik trouwens niet.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
vanaalten schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Het snelweg-rijden en zelf aanmelden werkt alleszins niet, heb vanmorgen 142km gereden waarvan 100 op de snelweg. Het lampje bleef vrolijk branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
robkds schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Als ik me niet vergis zit er naast de opening van het dashboardkastje een knopje waarmee je de TPMS opnieuw kan 'inleren'. Even indrukken en dan een stukje rijden. Dan moet het opgelost zijn. Hoe de auto dan weet welke sensor op welk wiel zit weet ik trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Het reset-knopje bij het handschoenkastje heb ik niet gevonden. Het zit ook niet onder het stuur zoals iemand suggereerde.
Ook RTFM bracht geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Iemand enig idee hoe het zit met het geluidssysteem in de Kona EV 2024? Ik kan er niks over vinden. Hoeveel speakers zitten er in als je de Comfort Limited uitvoering hebt? En hoe klinken de speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

doobieters schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:52:
Iemand enig idee hoe het zit met het geluidssysteem in de Kona EV 2024? Ik kan er niks over vinden. Hoeveel speakers zitten er in als je de Comfort Limited uitvoering hebt? En hoe klinken de speakers?
Bright had deze week een review van de Kona 2024 met o.a. kleine een audio test...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
The Adder schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Bright had deze week een review van de Kona 2024 met o.a. kleine een audio test...
Bedankt! Prima dus, niks bijzonders maar 'it does the job'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 19:15
elmo1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Jazeker de Goodyear Efficient Grip Performance 2 extra load.
Heb nog zitten twijfelen over Michelin privacy 4+ maar volgens de anwb test was deze op voor mij belangrijk punten minder dus vandaar de Goodyear
Wat een verschil met de cc. Flink stiller en gewoon grip met nat wegdek nu ongeveer 1500km ervaring ermee.
Qua verbruik weet ik nog niet maar lijkt zuiniger.
Ik heb recentelijk mijn all season banden vervangen met de Vredestein Quatrec pro en die bevaalen prima. Minder geluid in de auto en prima wegligging. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

doobieters schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Bedankt! Prima dus, niks bijzonders maar 'it does the job'
Is al winst ten opzichte van de orginele Kona dat geluid is gewoon slecht :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Gisteren de deal gesloten en we zijn dus op papier eigenaar van een Kona Electric Comfort Limited:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlrwcM6o98LH1cQ1Ebp0MESwSTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/549uEWuIx58lsZeKY5Ye3R7m.png?f=fotoalbum_large

Incl. grotere batterijpakket (en dus sterkere motor) en warmtepomp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:46
doobieters schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:00:
Gisteren de deal gesloten en we zijn dus op papier eigenaar van een Kona Electric Comfort Limited:

[Afbeelding]

Incl. grotere batterijpakket (en dus sterkere motor) en warmtepomp :D
Gefeliciteerd en alvast veel rijplezier gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ook die kleur? Gedurft :P

Wel gek trouwens dat rood de standaard kleur is, zo dwing je gelijk 99% van je kopers om minstens 1 optie aan te vinken. Zelfs wit is een meerprijs...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Chaoss schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:39:

Wel gek trouwens dat rood de standaard kleur is, zo dwing je gelijk 99% van je kopers om minstens 1 optie aan te vinken. Zelfs wit is een meerprijs...
Haha ja hoor. Wij vonden 'm juist wel wat vlotter ogen in het rood:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVQZHFqIbRimFiRAynlcjWLHzWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mh1E5p0ftJacvGkqxm6pjkxT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUMRhXsCvGpn_0NElJJZgHiGPMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrx0DHeC0hqa9fuPtjDrIEh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEmS8TYIiw7La-B9Tk6__VnZhbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74QmprCyk1HvUudK9LL67qfk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar inderdaad wel gek dat je moet betalen voor wit. Blijkbaar is de wetgeving veranderd en moeten fabrikanten gratis een kleur aanbieden.. dus dan krijg je dus dit. Ik vind het persoonlijk geen 800 euro waard en de andere kleuren vond ik ook niet zo aansprekend.

[ Voor 8% gewijzigd door doobieters op 26-02-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja wonderlijke keuze, gewoon wit was altijd 'gratis' omdat het ook daadwerkelijk de goedkoopste lak is om te maken. Kan me niet voorstellen dat rood net zo goedkoop is in de kostprijs als wit. Dit voelt voor mij echt als een manier om extra geld te vangen...

Het is, helaas, nog niet zeker of ik weer een Kona mag kiezen als volgende lease (huidige loopt dit jaar af) maar ik weet wel zeker dat ik geen rode mag kiezen. En bij heel veel bedrijven en lease maatschappijen mag je geen rood of andere opvallende kleuren kiezen.

Is dit je eerste Kona of had je het huidige model ook al? Iig gefeliciteerd met je aankoop. Imho is het nog altijd een van de betere 'betaalbare' EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citizen.Erased
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:25:
Ja wonderlijke keuze, gewoon wit was altijd 'gratis' omdat het ook daadwerkelijk de goedkoopste lak is om te maken. Kan me niet voorstellen dat rood net zo goedkoop is in de kostprijs als wit. Dit voelt voor mij echt als een manier om extra geld te vangen...

Het is, helaas, nog niet zeker of ik weer een Kona mag kiezen als volgende lease (huidige loopt dit jaar af) maar ik weet wel zeker dat ik geen rode mag kiezen. En bij heel veel bedrijven en lease maatschappijen mag je geen rood of andere opvallende kleuren kiezen.

Is dit je eerste Kona of had je het huidige model ook al? Iig gefeliciteerd met je aankoop. Imho is het nog altijd een van de betere 'betaalbare' EV's.
Volgens mij heb ik die beperking niet rondom lease. Heb nu gevraagd om een aantal offertes te krijgen voor Comfort Limited en Comfort Smart Limited. Denk dat ik tzt de knoop voor warmtepomp door moet hakken, maar neig nu naar de niet-warmtepomp variant en ga dan voor de "luxe" van de stoelverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:25:

Bedankt! Dit is de eerste keer een Kona en een EV! Goed om te horen dat het één van de beter betaalbare EV's betreft. Ik zat ook te kijken naar een EV6 van Kia of de Ionic 5, maar toch maar wat geld in m'n zak gehouden en voor de Kona gegaan. Alsnog een prachtige auto en groot zat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Citizen.Erased schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Volgens mij heb ik die beperking niet rondom lease. Heb nu gevraagd om een aantal offertes te krijgen voor Comfort Limited en Comfort Smart Limited. Denk dat ik tzt de knoop voor warmtepomp door moet hakken, maar neig nu naar de niet-warmtepomp variant en ga dan voor de "luxe" van de stoelverwarming.
Denk zelf dat ik shimmering silver, pearl white of techtonic grey de mooiste kleuren vind.

Maar heeft de comfort smart GEEN warmte pomp? Ik heb ook al wat naar de verschillende versies zitten kijken maar ik ging er vanuit dat de Comfort Smart alles had wat de Comfort limited ook heeft plus de 'smart' extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Denk zelf dat ik shimmering silver, pearl white of techtonic grey de mooiste kleuren vind.

Maar heeft de comfort smart GEEN warmte pomp? Ik heb ook al wat naar de verschillende versies zitten kijken maar ik ging er vanuit dat de Comfort Smart alles had wat de Comfort limited ook heeft plus de 'smart' extra's.
Nee, gek genoeg moet je kiezen tussen die twee. Dus óf de warmtepomp en V2L óf de smart functies incl stoel en stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

doobieters schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Nee, gek genoeg moet je kiezen tussen die twee. Dus óf de warmtepomp en V2L óf de smart functies incl stoel en stuurverwarming.
Pfff... Daar wordt ik niet vrolijk van, heb nu wel beide :P (en stoel koeling). V2l heb ik niet nodig, batterij voorverwarming is imho ook niet zo belangrijk want ik gebruik amper snelladers. Maar een warmte pomp is wel erg comfortabel in de winter (instant warme lucht)

Welke smart functies vallen daar onder?

[ Voor 69% gewijzigd door Chaoss op 26-02-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Pfff... Daar wordt ik niet vrolijk van, heb nu wel beide :P (en stoel koeling). V2l heb ik niet nodig, batterij voorverwarming is imho ook niet zo belangrijk want ik gebruik amper snelladers. Maar een warmte pomp is wel erg comfortabel in de winter (instant warme lucht)

Welke smart functies vallen daar onder?
Stuurwiel verwarmd, voorstoelen verwarmd, blindspot (BCA) en Head-up Display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hmm dan denk ik dat ik ook voor de Smart Comfort zou gaan ,want dat zijn allemaal dingen die ik wel gebruik. Van de andere versie zou ik alleen de warmte pomp missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:11
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:20:
Maar een warmte pomp is wel erg comfortabel in de winter (instant warme lucht)
Een warmtepomp werkt juist niet instant omdat eerst de compressor een tijdje moet draaien voordat er verdamping en condensering kan plaatsvinden. De instant warme lucht komt altijd van de PTC verwarming. Bij auto’s met wp wordt dat later overgenomen door de wp als deze op temperatuur is.

Er is dus wel een groot verschil in efficientie maar niet in comfort.

[ Voor 7% gewijzigd door thys op 26-02-2024 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
Als ik iets mis bij mijn Kona is het batterij voorverwarming. Scheelt in de winter rustig tien minuten tot een kwartier per laadstop. Hij staat zo lang gelimiteerd onder de 50 kW altijd...

Die rode Kona is wel heel vet moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

thys schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Een warmtepomp werkt juist niet instant omdat eerst de compressor een tijdje moet draaien voordat er verdamping en condensering kan plaatsvinden. De instant warme lucht komt altijd van de PTC verwarming. Bij auto’s met wp wordt dat later overgenomen door de wp als deze op temperatuur is.

Er is dus wel een groot verschil in efficientie maar niet in comfort.
Ah ok, nouja idd instant warme lucht terwijl het maar een paar km range scheelt

Maar goed heb toch liever die andere smart opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nova163 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:54:
Als ik iets mis bij mijn Kona is het batterij voorverwarming. Scheelt in de winter rustig tien minuten tot een kwartier per laadstop. Hij staat zo lang gelimiteerd onder de 50 kW altijd...

Die rode Kona is wel heel vet moet ik zeggen!
Thuis geen laadpaal dat je zovaak snelladers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:33:
[...]

Thuis geen laadpaal dat je zovaak snelladers gebruikt?
Regelmatig op en neer naar Frankrijk. Bij warmere temperaturen is dat ideaal. Bij lagere temperaturen zit ik dan toch een beetje te wachten in een uitgestorven tankstation. Rationeel valt het tijdverlies wel mee, maar gevoelsmatig niet leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja dan snap ik het. Buiten de vakanties om gebruik ik amper snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citizen.Erased
Chaoss schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:53:
Ja dan snap ik het. Buiten de vakanties om gebruik ik amper snelladers.
Dat is voor mij denk ik ook de overweging om voor die andere opties te kiezen bij de Comfort Smart Limited. In het rood vind ik het ook best prima.

Heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt (met de Premium Sky) en voelde hetzelfde als mijn huidige Kia Niro, maar daar vind het 2024 model een stuk minder aantrekkelijk van binnen.

Nu maar eens kijken of ik wat offertes via m'n werk binnen kan harken en dan keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Chaoss schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:39:

Het rood valt nog mee naar mijn mening, en had mijn huidige wagen liever in het rood dan grijs gehad om eerlijk te zijn. En het is nog altijd beter dan de kleur waarin de Ioniq 6 initieel kwam als standaard kleur :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Jammer dat de rode kleur geen metallic is itt de standaard rode kleur bij de EV6 :+

edit: nog een ander vraagje trouwens; heeft de Kona Electric standaard wireless charging voor je mobiel? Ik kan het nergens terugvinden..

[ Voor 45% gewijzigd door doobieters op 26-02-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:55
doobieters schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:14:
Jammer dat de rode kleur geen metallic is itt de standaard rode kleur bij de EV6 :+

edit: nog een ander vraagje trouwens; heeft de Kona Electric standaard wireless charging voor je mobiel? Ik kan het nergens terugvinden..
Alleen op de Premium uitvoering is het mogelijk/standaard.

ehhhh..HOI

• pmiddeld
krizzziz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Alleen op de Premium uitvoering is het mogelijk/standaard.
De Duitse (import) Fashion uitvoering heeft het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuKaatje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 20:50
doobieters schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:14:

Ja dat zit er in in de Premium maar je wordt er niet vrolijk van hoor. Tergend langzaam laden en de telefoon wordt bloedheet en omdat het in een afgesloten ruimte zit kan deze niet koelen. Af te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
RuKaatje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Ja dat zit er in in de Premium maar je wordt er niet vrolijk van hoor. Tergend langzaam laden en de telefoon wordt bloedheet en omdat het in een afgesloten ruimte zit kan deze niet koelen. Af te raden!
Goed om te weten. Ik heb ook niet de Premium edition dus dat maakt het lekker overzichtelijk ;)

Ben wel benieuwd hoelang de levertijd daadwerkelijk gaat zijn. Gister de dealer nog even gesproken.. lijkt een beetje shady over gedaan te worden dat de levertijd tot 6 maanden kan oplopen.. Had het idee dat ze een voorzichte marge hebben ingebouwd.. dus ik hoop stiekem op wat eerder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51
RuKaatje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Precies dit is wat mijn dealer vertelde. Met daarbij de opmerking dat als je maar iets the enthousiast over een drempel of bocht gaat, de telefoon gelijk van het laadgedeelte schuift aangezien er niet echt een uitsparing voor is.

Ik kreeg dus vooral de tip om gewoon een kabel te gebruiken voor het opladen onderweg.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik heb nu draadloos laden maar ik gebruik het nooit in de auto. Komt ook omdat ik met het gebruik van Android auto gedwongen wordt een kabeltje te gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Chaoss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:06:
Ik heb nu draadloos laden maar ik gebruik het nooit in de auto. Komt ook omdat ik met het gebruik van Android auto gedwongen wordt een kabeltje te gebruiken :+
Ik heb sinds een half jaar een AAWireless setje via MP gekocht en moet zeggen dat dit super werkt. Geen gedoe meer met kabels, instappen en (bijna) direct AA kunnen gebruiken.

Zit tegenwoordig in veel auto's standaard erin, maar voor mij is dit echt een top uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
The Adder schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:52:
[...]

Ik heb sinds een half jaar een AAWireless setje via MP gekocht en moet zeggen dat dit super werkt. Geen gedoe meer met kabels, instappen en (bijna) direct AA kunnen gebruiken.

Zit tegenwoordig in veel auto's standaard erin, maar voor mij is dit echt een top uitbreiding.
Interessant. Wat heeft zo'n setje voor een impact op de batterij van je telefoon? En wordt de telefoon niet (te) warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

pmiddeld schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Interessant. Wat heeft zo'n setje voor een impact op de batterij van je telefoon? En wordt de telefoon niet (te) warm?
Ik heb zojuist een nieuwe telefoon, dus de accu is nog 100% maar bij een ritje van een uur en spotity en maps aan, loopt mijn telefoon 15% leeg, dus geen enkel probleem. Ik weet eigenlijk niet of de telefoon warm wordt, zit gewoon in mijn tas. Juist als je via de kabel verbinding maakt wordt de telefoon warm omdat deze dan ook gaat laden, en over het algemeen wordt afgeraden om de telefoon te gebruiken bij laden (maar of dat klopt weet ik niet). Met WirelessAA heb je eigenlijk geen omkijken meer naar AA, gewoon instappen en AA gebruiken, simpeler kan het niet.

P.S. Ik gebruik de AAWireless - Wireless Android Auto Adapter -

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36

World Citizen

FreeReef.nl

Na 3 jaar en ongeveer exact 100k gaat hij eruit :'(

Ik zal hem missen.

Het was een 2020 model Premium met alles behalve het klapdakje. Wat een feest van een auto is het geweest. Rijd heerlijk, zit heerlijk, software was perfect, knoppen zijn er op de juiste plekken, wegligging is top, range was genoeg…. Het was mijn maatje.

We hadden er op de zaak 5 en de dingen die “minder zijn” over alle 5.

- bijrijder stoelpiepsensor is hyperactief (kun je laten fixen)
- bochtstuurlampjes gingen wel eens stuk
- 12v accu heeft kennelijk problemen maar er is een terugroep voor (zelf geen last van gehad)
- draagarmen kunnen gaan kraken.

Maar we hebben die dingen nooit in 1 auto gehad. Het was verdeeld over de 5 (behalve die stoelpiepsensor)

Dingen die ik vervelend vond
- weinig kofferbak ruimte
- geen draadloos carplay
- dichtvriezen laadklep voorkant (als het echt sneeuwt)
- als je het stuur laag zet en je bent wat groter zie je het dashboard niet altijd even goed.
- achterbank kan niet vlak

Ik vind dit allemaal verwaarloosbaar als ik naar andere lease autos bij ons kijk. Het zijn ongemakken maar ik heb nooit zweet op mijn rug gehad omdat er iets fout ging. (Bv een complete reset van de software tijdens het rijden hebben onze Konas nooit gedaan)

Degradatie van de accu is niet zo goed te zien zonder dat je het echt uit gaat meten denk ik. Na 100k krijg ik hem nog steeds op 520km range als ik er moeite in steek en rij als een ouwe sok.

Iets wat ik nooit begrepen heb is dat soms na het snelladen (75kw) er een heel hard sissend geluid was voor een paar seconden. Net alsof er ergens overdruk weg moest. Ik schrok me helemaal het lamlazarus de eerste keer en sprong uit mijn auto. Ik dacht dat hij in de fik vloog :o

Maar kennelijk doet hij dat enkel als hij flink gesnellaad heeft en daarmee stopt bij ongeveer 75/80%.

Ik kan eigenlijks niks van bovenstaande als een echt klacht neerzetten. Het was gewoon een heerlijke ervaring en zou hem eigenlijk willen houden. Gezien ik graag de mogelijkheid wil hebben om gestrekt te slapen achterin ga ik voor iets anders (festivals). Maar anders…. Stond hij bovenaan.

Als je normaal rijd dan doe je ook zeker 2.5 jaar met je banden. (Die krengen zijn duur mocht je particulier kopen. Hou daar echt rekening mee)

Lieve Kona, Dankjewel!!

(Overigens is de geluidskwaliteit veeeel beter als je de gsm met kabel aansluit ipv over BT of via zo een wireless Carplay setje. Als je ook maar een beetje wilt genieten van je streaming muziek dan sluit je hem het beste met kabel aan. Dat is wat ik dus deed. Op die klep waaronder je usb aansluiting zit had ik dan een zuignap om mijn gsm aan te klemmen. Het kabeltje kan net tussen dat klepje door. )

(Tag me als je vragen hebt. Ik lees helaas niet meer zo vaak mee hier :'( )

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 07-03-2024 10:56 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eqzn-D4jKmWJZu2RPUXNY9rSrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qC0hxXR0J6K80XKtATGbwRvI.jpg?f=fotoalbum_large

2 jaar extra garantie is bevestigd voor de USA. Ben benieuwd of wij dit ook gaan krijgen. Blijkbaar gaan ze de concurrentie aan met Mini.... (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:45:
Na 3 jaar en ongeveer exact 100k gaat hij eruit :'(

Ik zal hem missen.

Het was een 2020 model Premium met alles behalve het klapdakje. Wat een feest van een auto is het geweest. Rijd heerlijk, zit heerlijk, software was perfect, knoppen zijn er op de juiste plekken, wegligging is top, range was genoeg…. Het was mijn maatje.

We hadden er op de zaak 5 en de dingen die “minder zijn” over alle 5.

- bijrijder stoelpiepsensor is hyperactief (kun je laten fixen)
- bochtstuurlampjes gingen wel eens stuk
- 12v accu heeft kennelijk problemen maar er is een terugroep voor (zelf geen last van gehad)
- draagarmen kunnen gaan kraken.

Maar we hebben die dingen nooit in 1 auto gehad. Het was verdeeld over de 5 (behalve die stoelpiepsensor)

Dingen die ik vervelend vond
- weinig kofferbak ruimte
- geen draadloos carplay
- dichtvriezen laadklep voorkant (als het echt sneeuwt)
- als je het stuur laag zet en je bent wat groter zie je het dashboard niet altijd even goed.
- achterbank kan niet vlak

Ik vind dit allemaal verwaarloosbaar als ik naar andere lease autos bij ons kijk. Het zijn ongemakken maar ik heb nooit zweet op mijn rug gehad omdat er iets fout ging. (Bv een complete reset van de software tijdens het rijden hebben onze Konas nooit gedaan)

Degradatie van de accu is niet zo goed te zien zonder dat je het echt uit gaat meten denk ik. Na 100k krijg ik hem nog steeds op 520km range als ik er moeite in steek en rij als een ouwe sok.

Iets wat ik nooit begrepen heb is dat soms na het snelladen (75kw) er een heel hard sissend geluid was voor een paar seconden. Net alsof er ergens overdruk weg moest. Ik schrok me helemaal het lamlazarus de eerste keer en sprong uit mijn auto. Ik dacht dat hij in de fik vloog :o

Maar kennelijk doet hij dat enkel als hij flink gesnellaad heeft en daarmee stopt bij ongeveer 75/80%.

Ik kan eigenlijks niks van bovenstaande als een echt klacht neerzetten. Het was gewoon een heerlijke ervaring en zou hem eigenlijk willen houden. Gezien ik graag de mogelijkheid wil hebben om gestrekt te slapen achterin ga ik voor iets anders (festivals). Maar anders…. Stond hij bovenaan.

Als je normaal rijd dan doe je ook zeker 2.5 jaar met je banden. (Die krengen zijn duur mocht je particulier kopen. Hou daar echt rekening mee)

Lieve Kona, Dankjewel!!

(Overigens is de geluidskwaliteit veeeel beter als je de gsm met kabel aansluit ipv over BT of via zo een wireless Carplay setje. Als je ook maar een beetje wilt genieten van je streaming muziek dan sluit je hem het beste met kabel aan. Dat is wat ik dus deed. Op die klep waaronder je usb aansluiting zit had ik dan een zuignap om mijn gsm aan te klemmen. Het kabeltje kan net tussen dat klepje door. )

(Tag me als je vragen hebt. Ik lees helaas niet meer zo vaak mee hier :'( )
Ik kan dit alleen maar beamen en wat een fijne auto was dat. Kan ik ook iedereen aanraden die in de markt is voor een (gebruikte)EV.
Het wagenpark zit al aardig vol maar mocht ik er nog iets bij willen zou een Kona EV direct op nummer 1 staan.

Weggedaan bij 140k en niets gemerkt van degradatie.
Sissen nooit meegemaakt. Ondanks altijd snelladen op vakanties.
Eén 12 volt accu vervangen.
Koelvloeistof vervangen onder terugroepactie.
1 set zomerbanden versleten. Zowel winterbanden als nieuwe zomerbanden zaten bij 140k nog rond de 6 mm.
Dichtvriezen laadklep nooit meegemaakt.
Verder geen bijzonderheden.

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

RaRo74 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Ik kan dit alleen maar beamen en wat een fijne auto was dat. Kan ik ook iedereen aanraden die in de markt is voor een (gebruikte)EV.
Het wagenpark zit al aardig vol maar mocht ik er nog iets bij willen zou een Kona EV direct op nummer 1 staan.

Weggedaan bij 140k en niets gemerkt van degradatie.
Sissen nooit meegemaakt. Ondanks altijd snelladen op vakanties.
Eén 12 volt accu vervangen.
Koelvloeistof vervangen onder terugroepactie.
1 set zomerbanden versleten. Zowel winterbanden als nieuwe zomerbanden zaten bij 140k nog rond de 6 mm.
Dichtvriezen laadklep nooit meegemaakt.
Verder geen bijzonderheden.

:*)
Bedoele je met die koelvloeistof die melding “refill inverter fluid”? Want dat heeft een collega inderdaad gehad. Was ik vergeten.

Dat sissen is net alsof je een nieuwe colafles schud en dan ineens opendraait, maar dan 10x luider. Het is dus maar 2 seconden.

Een paar keer gehad als ik op roadtrip was en ging snelladen nadat de accu van 100 naar 10% gereden was. Dus hij was dan heel warm.
Bij 75%/80% kreeg je dan ineens die sis en ging hij verder op 54kw laden.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 15:18
@World Citizen en @RaRo74 we hebben net een maandje geleden eentje gekocht van 2020 met heel weinig kilometers, dus hopelijk zeggen wij over een jaar of 4 hetzelfde als jullie nu d:)b

Voorlopig in een kleine 5 weken al een goede 3300 km gereden en voorlopig erg tevreden (al zitten er zoveel menu's opties e.d. dat ik echt niet ga onthouden hoe het bijvoorbeeld het groot licht zo in kan stellen dat die automatisch uitgaat bij tegenliggers e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@rube veel plezier! Je hebt sowieso een degelijke auto in de basis. Ik zou even kijken of er een terugroep actie voor je accu is of dat dit al is gedaan.
Het vervelende is dat het er op lijkt dat dit vaak gebeurd als hij lang stil staat. Dus bv snachts. En dan kun je in de ochtend niet weg.

Ik heb dit een aantal keer in dit topic gelezen en 1 collega heeft het 2 weken geleden toevallig gehad. Die Kona was ook 3 jaar oud en ook ongeveer 100k.

Lampen
Volgens mij hoef je dan enkel je lichthendel naar achter te drukken. Of 2x naar achter te drukken.

Op de ene manier gaat hij gewoon aan en op de andere manier op automatisch.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:13:
@rube veel plezier! Je hebt sowieso een degelijke auto in de basis. Ik zou even kijken of er een terugroep actie voor je accu is of dat dit al is gedaan.
Volgens mij is het voor die van ons, dec. 2020, niet van toepassing (en anders verwacht ik dat het al gedaan is, kwam met volledig onderhoud en garantie) maar hoe kom ik daar achter?
Ik heb dit een aantal keer in dit topic gelezen en 1 collega heeft het 2 weken geleden toevallig gehad. Die Kona was ook 3 jaar oud en ook ongeveer 100k.
Die van ons had nog geen 30K, maar het zal waarschijnlijk meer om de leeftijd gedaan. Bedankt voor het aangeven!
Lampen
Volgens mij ..... Of 2x.
Precies, dat bedoel ik :P.
Voor die 1 x in de zes maanden ga ik dat waarschijnlijk niet onthouden. Maar dan probeer ik gewoon even wat, geen probleem. Het is meer dat ik van een hele standaard auto kom, zeg maar, gewoon sturen en gas geven :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@rube even je kenteken door de rdw website halen. Daar heb je een hoofdstukje terugroepacties.

https://ovi.rdw.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xitgJufyeUYVPmNjigK5qw8b5Kw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XqoNIyWI0WKQWy5t95DpVrYo.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Bedoele je met die koelvloeistof die melding “refill inverter fluid”? Want dat heeft een collega inderdaad gehad. Was ik vergeten.

Dat sissen is net alsof je een nieuwe colafles schud en dan ineens opendraait, maar dan 10x luider. Het is dus maar 2 seconden.

Een paar keer gehad als ik op roadtrip was en ging snelladen nadat de accu van 100 naar 10% gereden was. Dus hij was dan heel warm.
Bij 75%/80% kreeg je dan ineens die sis en ging hij verder op 54kw laden.
Nee geen melding gehad.
Betreft terugroepactie 2018 tm 2020 die iedereen heeft gehad mbt tot spoelen en vervangen koelvloeistof.
https://www.hyundai.com/nl/nl/services/Recall.html
Veel Hyundai gebruikers zullen dit niet eens gemerkt hebben en wordt vaak bij onderhoud gelijktijdig uitgevoerd. Dus daarom duurde die beurt zo tergend lang :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:42:
@rube even je kenteken door de rdw website halen. Daar heb je een hoofdstukje terugroepacties.
https://ovi.rdw.nl/
Ah, dat had ik voor aankoop al gedaan. Maar ik had verwacht dat hier alleen "gevaarlijke" terugroepacties zouden staan. Maar staat niets dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
RaRo74 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Nee geen melding gehad.
Betreft terugroepactie 2018 tm 2020 die iedereen heeft gehad mbt tot spoelen en vervangen koelvloeistof.
https://www.hyundai.com/nl/nl/services/Recall.html
Veel Hyundai gebruikers zullen dit niet eens gemerkt hebben en wordt vaak bij onderhoud gelijktijdig uitgevoerd. Dus daarom duurde die beurt zo tergend lang :?
Bij mijn weten was die terugroepactie waar je naar linkt voor het compleet vervangen van de hoogspanningsbatterij, niet voor iets van koelvloeistof, en heeft die wel degelijk ook in het RDW overzicht gestaan. Dat was ook niet iets wat 'even' bij een onderhoudsbeurt meegenomen werd, maar is mijn Kona speciaal een dagje voor naar de garage geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

rube schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Ah, dat had ik voor aankoop al gedaan. Maar ik had verwacht dat hier alleen "gevaarlijke" terugroepacties zouden staan. Maar staat niets dus prima.
:P Alleen is RDW wel met de Kona niet altijd bij.

Mijn Kona (2020) had ook gewoon terugroepactie nog open staan recent.
(Niet te zien op RDW)

https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
:) Op deze site stond het wel.

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@RazorX4 thanks, ook daar voor alles ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 15:30

koku

Tnet Devver
Ik vertrouw de RDW site niet meer voor terugroepacties. Bij een Kona die ik in januari had gekocht (hij is van december 2020), stonden er geen terugroepacties open volgens RDW, bij de dealer zelf wel, waaronder spoelen koelvloeistof en update van de onboard charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
ik heb in het verleden wel eens een site gedeeld waarop wel de goede terugroep acties staan.. vooral van belang voor geïmporteerde Duitse Kona's. Ongeveer een half jaar geleden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olir
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
scartissue schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:07:
Heeft iemand wel eens last gehad van de melding “laadklep open” tijdens het rijden en is dit zelf op te lossen?

Klep zit gewoon goed dicht. Heb hem al even een paar keer open en dicht gedaan dat lost niks op.
Yep, vandaag een Kona gekocht en het is een hele fijne auto maar ik heb continu laadklep open melding en gepiep. Ze hadden sensor schoongemaakt en wat geboend en het was weg, maar na een paar km rijden was het alweer terug. Dealerafspraak staat gepland maar daar gaat altijd zoveel tijd overheen.. ik las op een ander forum dat ik tijdelijk de "Charger 1" fuse eruit zou moeten kunnen halen om te zorgen dat ie niet piept - wat andere dingen zullen dan ook niet meer werken maar dat kan het nog wel eens waard zijn tot het gefixed is. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjimmiedehond
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-04-2024
Sinds paar weekjes ben ik in bezit van een Kona Electric, bouwjaar 2023. Dit nadat ik ruim 1,5 jaar heb rondgereden in een Skoda Enjaq IV80-sportline. Dus een klein beetje ingeleverd op grote, luxe en comfort, maar dat zijn luxe zaken :-).

Ik heb de 1e 600 km met de kona erop zitten en blijf electrisch rijden heerlijk vinden. De kona bevalt prima.

Het enige dat ik mis, wat ik gewoon nog niet kan vinden wellicht, is de hoeveelheid km ik gereden heb sinds laatste keer laden. Ik zit hoeveel km ik ogenschijnlijk nog kan, ik zie de info van de rit, maar mis dus het totaal aantal. Vond het altijd makkelijk bij de Skoda om zo zelf te kunnen bijhouden hoeveel ik die laadbeurt heb kunnen rijden. (Zonder dat ik het zelf moet optellen/onthouden).

Weet iemand het antwoord op de vraag:
Heeft de kona dit niet of kan ik het niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
olir schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Yep, vandaag een Kona gekocht en het is een hele fijne auto maar ik heb continu laadklep open melding en gepiep. Ze hadden sensor schoongemaakt en wat geboend en het was weg, maar na een paar km rijden was het alweer terug. Dealerafspraak staat gepland maar daar gaat altijd zoveel tijd overheen.. ik las op een ander forum dat ik tijdelijk de "Charger 1" fuse eruit zou moeten kunnen halen om te zorgen dat ie niet piept - wat andere dingen zullen dan ook niet meer werken maar dat kan het nog wel eens waard zijn tot het gefixed is. We gaan het meemaken.
Ik heb 10 april een afspraak bij de dealer. Van wat ik begreep gaan ze de sensor vervangen. Valt gelukkig nog onder garantie. Het rare is: Soms heb ik 2 weken nergens last van en daarna is het een hele rit van Utrecht naar Den Haag gepiep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10
Sjimmiedehond schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:28:
Sinds paar weekjes ben ik in bezit van een Kona Electric, bouwjaar 2023. Dit nadat ik ruim 1,5 jaar heb rondgereden in een Skoda Enjaq IV80-sportline. Dus een klein beetje ingeleverd op grote, luxe en comfort, maar dat zijn luxe zaken :-).

Ik heb de 1e 600 km met de kona erop zitten en blijf electrisch rijden heerlijk vinden. De kona bevalt prima.

Het enige dat ik mis, wat ik gewoon nog niet kan vinden wellicht, is de hoeveelheid km ik gereden heb sinds laatste keer laden. Ik zit hoeveel km ik ogenschijnlijk nog kan, ik zie de info van de rit, maar mis dus het totaal aantal. Vond het altijd makkelijk bij de Skoda om zo zelf te kunnen bijhouden hoeveel ik die laadbeurt heb kunnen rijden. (Zonder dat ik het zelf moet optellen/onthouden).

Weet iemand het antwoord op de vraag:
Heeft de kona dit niet of kan ik het niet vinden?
Tuurlijk

Hier alle handleidingen.
https://www.hyundai.com/nl/nl/brochures/handleidingen.html

Voor de oudere versie (bj 21/22/23)
Manual hoofdstuk 4 pagina 39/40/41

Voor de nieuwste kona...
Manual hoofdstuk 4 pagina 23/24/25
Pagina: 1 ... 123 ... 139 Laatste