mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Nee, dat klopt niet. Hij laadt een aantal keren de 12V op, maar niet oneindig.RaRo74 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:28:
Onzin wat deze dealer zegt.
De Kona laadt deze accu periodiek bij uit de aandrijfaccu en dat wil het gele ledje in het logo aan de voorkant zeggen.
3 weken of een jaar zolang je aandrijfaccu vermogen kan leveren blijft de 12v accu gewoon vol.
Of zo was het toch met de mijne, maar dat was er eentje uit 2019.
Maar drie weken is wel heel kort! Na een wat langere vakantie start je auto dus standaard niet?3_s schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:40:
[...]
Nee, dat klopt niet. Hij laadt een aantal keren de 12V op, maar niet oneindig.
Of zo was het toch met de mijne, maar dat was er eentje uit 2019.
Dealer heeft er uiteindelijk een andere accu in gezet.
[ Voor 27% gewijzigd door Chaoss op 17-01-2024 19:42 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Heb de Bluelink app (op iOS) geinstalleerd en die werkt prima. Alleen de myHyundai app werkt niet, bij inloggen krijg ik een foutmelding (Er is een time-out opgetreden voor je login. Log opnieuw in.). Bij meer mensen dat dit niet werkt? Irritant, want wilde checken hoe het zat met onderhoud etc en volgens mij kan dat ook alleen maar via die app... Of zijn er andere mogelijkheden?
Er zit een resetknopje aan de rechterkant van het display, dat wil nog wel eens helpen. Al heb ik dit probleem al heel lang niet meer gehad op mijn '20.koku schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:46:
Sinds vandaag een Kona 64kWh van eind 2020. Erg blij mee, eerste EV.
Heb de Bluelink app (op iOS) geinstalleerd en die werkt prima. Alleen de myHyundai app werkt niet, bij inloggen krijg ik een foutmelding (Er is een time-out opgetreden voor je login. Log opnieuw in.). Bij meer mensen dat dit niet werkt? Irritant, want wilde checken hoe het zat met onderhoud etc en volgens mij kan dat ook alleen maar via die app... Of zijn er andere mogelijkheden?
Ja, dat is te kort. Maar dat ligt aan een slechte 12V, niet aan de grote batterij.Nova163 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Maar drie weken is wel heel kort! Na een wat langere vakantie start je auto dus standaard niet?
Bij de mijne toen, in tegenstelling tot @RaRo74 , blijkbaar
Ik heb hetzelfde probleem/ Alleen maar time-out bij login. Zou in plaats van Mijn Hyundai website zijn gekomen. De website was niet veel bijzonders, maar deze app is helemaal niets. Het enige wat werkt is de reclame waarvoor je niet in hoeft te loggen.koku schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:46:
Had ik eerder deze week ook last van toen ik de app had geïnstalleerd nadat ik hier las dat de website niet meer werkt en dat je met dezelfde gegevens als de Bluelink app in kan loggen op de MyHyundai app.koku schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:46:
Met een nieuwe login, waar ik weer autotype en VIN in moest voeren lukt het nu wel.
Duurt wel even en ik kreeg ook 1 of 2 keer de time out.
Mijn Kona heeft overigens laatst 3,5 week stil gestaan en deed het gelukkig gewoon nog toen ik 'em na de vakantie weer op ging halen.
Altijd wel een beetje fingers crossed na zo'n tijd omdat ik hier vaak over lege 12V accu's lees, maar vakantie vond ik toch belangrijker dan elke week even de auto starten
(ja ik weet het is de 12V accu, but still)
[ Voor 24% gewijzigd door koku op 17-01-2024 23:40 ]
Dit is niet normaal, de auto laad deze accu dagelijks bij indien nodig vanuit het grote accupack.piwakawaka schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:20:
Mijn 12V-accu (waar niets mis mee is) was na ruim 3 weken stilstaan leeg. Mijn dealer zegt dat dit normaal is.
Is dat normaal? Zijn er accu's die deze 3 weken wel makkelijk aan kunnen?
Bij mij is de 12V accu in 'mindere staat' en deze wordt al 2 jaar op peil gehouden door het bijladen.
Wordt pas vervangen als hij echt stuk gaat geeft de dealer aan. In mijn geval lease maar anders had er al een andere in gezeten.
Je kan het een “bootstrap” noemen, een schoenveter, naar het verhaal van Von Münchhausen, die zich aan zijn schoenveters uit het moeras trok. Zoals ook een computer moet worden opgestart, moet ook het Battery Management System, een “computer”, opgestart worden. “Aan” laten staan vereist, vermoed ik, programmatuur om de veiligheid van de auto te verzekeren, wanneer er niemand in zit. “Uit” is altijd zeker en ik vermoed, dat het starten van de auto op deze manier sneller gaat. Als de accu werkt, natuurlijk.koku schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:39:
Thanks voor de tips allen. En blijft toch apart, een EV met lege accu
(ja ik weet het is de 12V accu, but still)
Ik merkte wel, dat bij meer dan twee weken stilstaan (op Schiphol), Bluelink geen contact meer maakte met de auto. Ik kreeg de mededeling dat na het opstarten Bluelink weer zou werken. Beide gingen goed na drie weken. Maar ik heb dan ook een booster in de frunk, voor het geval dat….
Frunk in je Kona?Jan Lelie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:Maar ik heb dan ook een booster in de frunk, voor het geval dat….
Ja, kan gewoon. Weet niet of het ondertussen op de nieuwste modellen standaard is, maar zelfs bij mijn Kona 2019 model kan je gewoon de afdekplaat weghalen en een aftermarket frunk er in plaatsen, of zelf iets in elkaar hobbyen.
Ideaal voor vakanties. Haal je de bakken in de achterbak er uit, krijg je daar een zee aan opbergruimte; de frunk gebruik je dan voor veiligheidshesjes, laadkabel, gevarendriehoek en andere auto-zaken.
Ja. Gekocht uit Oostenrijk - geen zin knutselen. Past precies op de loze afdekplaat. Gekocht zodat je altijd met je sleutel de deur kunt openen, wanneer die niet open gaan, en dan de klep. Zo kan ik bij de booster. (Wel jaarlijks iets bijladen).
In de frunk heb ik ook een extra lange laadkabel, voor het geval dat ik ongelukkig geparkeerd sta bij een laadpaal. Links-voor laden is soms onhandig, met name wanneer achteruit inparkeren in de lengte noodzakelijk is. Of wanneer er een niet afgekruiste parkeerplaats bezet wordt. Verder de noodhesjes, de granny, een verloopstekker (3 fase naar normaal, ook soms handig op een camping). En de manual. Heb je wat te lezen, wanneer je ingesneeuwd bent. Fles water ligt wel achter onderin, met de deken.
Stond deze frunk een paar dagen geleden niet op MP
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]
Kon je omzeilen door ieder 1-2 weken even de airco remote aan en uit te zetten 🤣Jan Lelie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:46:
[...
Ik merkte wel, dat bij meer dan twee weken stilstaan (op Schiphol), Bluelink geen contact meer maakte met de auto. Ik kreeg de mededeling dat na het opstarten Bluelink weer zou werken. Beide gingen goed na drie weken. Maar ik heb dan ook een booster in de frunk, voor het geval dat….
Weet niet of het nu nog mogelijk is.
Ik heb gisteren mijn nieuwe leasebak opgehaald.
Nieuwe Kona premium sky Hybrid. Dus toch een beetje electrisch
Daar zit een afneembare trekhaak op, vaste was niet mogelijk want het mistachterlicht zit in het midden.
Dus ik test hem net even met de fietsendrager en dan werken de camera's (360 view en achteruit rijden) niet meer(ook niet handmatig aan te zetten), het automatisch sturen/ lane assist kan niet meer worden ingeschakeld (geeft dan een melding dat dit niet kan omdat er een aanhanger aan zit) wat dus niet zo is. Dus ook alleen met de trekhaak erop is dit het geval.
Ik heb hiervoor tijdelijk de vorige kona gereden en daar had ik dit niet mee. Dus alle systemen werkte gewoon en ik kon zelfs de camera zo instellen dat je de trekhaak van boven zag en zo makkelijk een aanhanger kon koppelen. Dat was trouwens wel een vaste trekhaak.
Ik neem aan dat de electrische kona qua systemen identiek is dus wellicht herkend iemand dit?
Heel mooi! Levert dat geen risico's op voor de motor? Produceert natuurlijk veel minder warmte, maar niet niets.
Mijn Frunk heeft half Europa al gezien, lange ritten met soms 40 graden buiten.
Testje,
YouTube: Kona EV: Is a DIY Frunk ACTUALLY Safe?
op MP aangeboden: Frunk voor HYUNDAI KONA elec
P.S. Heb geen aandelen in de advertentie, maar heb wel een eigengemaakt frunk en is best handig!
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]
Moet weer 4 nieuwe banden
Historie
30k nexen toen vervangen vanwege de waardeloze grip.
4x Michelin cross climate 1
Daarna 2 vervangen door cross climate 1
Daarna nog een keer 2 vervangen voor door cross climate 2 die nu 50k erop liggen voor maar qua grip enorm tegenvallen.
Nu zijn alle 4seizoen banden aan vervanging toe en twijfel.
Zomerbanden
Of
4 seasonbanden.
Wil niet gaan wisselen naar winterbanden jaren gedaan maar wel klaar mee ook dat die net zo als 4 season banden onder 4mm officieel werking verliezen.
Wil wel a-merk banden.
Wie wil zijn ervaringen delen en tips geven?
Anyway, vrijdag de verkoper even gebeld en die leek oprecht verbaasd en ging eea uitzoeken. Hij zei dat de auto's rechtstreeks bij Hyundai Nederland gekocht waren.
Volgens mij kan het als volgt gaan vanaf nu:
1. De auto omruilen voor een gelijkwaardig exemplaar die wel fabrieksgarantie heeft. (mijn voorkeur)
2. Twee jaar garantie krijgen bij de verkoper ipv 1 jaar.
3. De verkoper zal zeggen: helaas pindakaas, hier kunnen we niks aan doen (ga ik natuurlijk aanvechten)
Dit verhaal is vooral ter informatie voor mede tweakers die een Kona willen aanschaffen. Ik wist bijvoorbeeld niet af van de 3 jaar garantie voor ex taxi's, kan je ook vrij weinig over vinden. En hopelijk heeft iemand nog tips voor mij
Daarnaast, hoe is het mogelijk dat bij de Hyundai dealer nog twee terugroepacties openstaan maar bij RDW niet? De fabrikant is toch de enige partij die bij RDW die terugroepacties kan laten weghalen? Of kunnen shady garages dat ook?
RDW loopt zelf achterkoku schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:27:
Afgelopen woensdag een Kona Electric van december 2020 gekocht (met bijna 34.000 km). Volgens verkoper (een occasion dealer) zou hij fabrieksgarantie hebben tot december 2025. Tijdens gesprekken ook aangegeven dat dat belangrijk voor mij was en dus geinformeerd of het onderhoud volgens voorschriften is verlopen. Op hun site stond bij de advertentie ook letterlijk de datum van fabrieksgarantie en een "100% onderhouden" keurmerk. Nu was ik vrijdag bij een Hyundai dealer in de buurt om even te informeren, blijkt dat deze auto maar drie jaar garantie had (want is waarschijnlijk als taxi auto verkocht) en er niks in het systeem stond over onderhoud. Ook bleken er nog twee terugroepacties open te staan (rdw kenteken check had ik voor aankoop al gecheckt en die gaf niks aan, wat mij extra vertrouwen gaf over de staat en het onderhoud).
Anyway, vrijdag de verkoper even gebeld en die leek oprecht verbaasd en ging eea uitzoeken. Hij zei dat de auto's rechtstreeks bij Hyundai Nederland gekocht waren.
Volgens mij kan het als volgt gaan vanaf nu:
1. De auto omruilen voor een gelijkwaardig exemplaar die wel fabrieksgarantie heeft. (mijn voorkeur)
2. Twee jaar garantie krijgen bij de verkoper ipv 1 jaar.
3. De verkoper zal zeggen: helaas pindakaas, hier kunnen we niks aan doen (ga ik natuurlijk aanvechten)
Dit verhaal is vooral ter informatie voor mede tweakers die een Kona willen aanschaffen. Ik wist bijvoorbeeld niet af van de 3 jaar garantie voor ex taxi's, kan je ook vrij weinig over vinden. En hopelijk heeft iemand nog tips voor mij
Daarnaast, hoe is het mogelijk dat bij de Hyundai dealer nog twee terugroepacties openstaan maar bij RDW niet? De fabrikant is toch de enige partij die bij RDW die terugroepacties kan laten weghalen? Of kunnen shady garages dat ook?
Bij Hyundai DE kan je op VIN checken.
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
Mijn Kona (van 2020) had ook geen terugroepacties staan bij RDW.
Bij bovenstaande site wel (En is recent ook bij de dealer geweest daarvoor)
Xbox Series X | Playstation 5
Daar staan ze inderdaad wel, lekker obscuur zeg. Eentje verloopt 31 maart, dus voor de zekerheid maar even inplannen.RazorX4 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:40:
[...]
RDW loopt zelf achter![]()
Bij Hyundai DE kan je op VIN checken.
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
Mijn Kona (van 2020) had ook geen terugroepacties staan bij RDW.
Bij bovenstaande site wel (En is recent ook bij de dealer geweest daarvoor)
Daar zou ik mee wachten tot je eruit bent met de verkoper. Onderhoud uitvoeren telt, volgens mij, als aanvaarden van de koop.koku schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:33:
[...]
Daar staan ze inderdaad wel, lekker obscuur zeg. Eentje verloopt 31 maart, dus voor de zekerheid maar even inplannen.
De dealer zit al vol tot begin maart, dus ben van plan het gewoon in te plannen. Mocht de auto vervangen worden, annuleer ik de afspraak weer. Mochten we de auto houden, vissen we in ieder geval niet achter het net.3_s schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:51:
[...]
Daar zou ik mee wachten tot je eruit bent met de verkoper. Onderhoud uitvoeren telt, volgens mij, als aanvaarden van de koop.
Een taxi en dan maar 34.000 km gereden? Da's zo'n 10.000 km per jaar, rijden taxi's niet enorm veel meer?koku schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:27:
Afgelopen woensdag een Kona Electric van december 2020 gekocht (met bijna 34.000 km). .,..want is waarschijnlijk als taxi auto verkocht
Ja dat vond ik ook. Las vandaag dat het ook een ex huurauto zou kunnen zijn, qua km-stand lijkt me dat meer voor de hand liggen.rube schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Een taxi en dan maar 34.000 km gereden? Da's zo'n 10.000 km per jaar, rijden taxi's niet enorm veel meer?
Ik heb verder ook geen kennis of ervaring voor je hieromtrent helaas. Ben net sinds een paar dagen aan het verdiepen in een Kona om eventueel ook een zo uit 2019/2020 te kopen.
Succes in ieder geval.
Tip 1: Voor mijn aankoop, had verschillende opties, heb ik via de chat van Hyundai.nl navraag gedaan naar de onderhoudshistorie, accu pakket en mogelijk problemen met de garantie. Gewoon via kenteken. Was geen enkel probleem en geven veel informatie.rube schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:13:
@koku
Ik heb verder ook geen kennis of ervaring voor je hieromtrent helaas. Ben net sinds een paar dagen aan het verdiepen in een Kona om eventueel ook een zo uit 2019/2020 te kopen.
Tip 2: Kona's uit 2019 kunnen mogelijk een nieuw accu pakket gekregen hebben (via terugroep actie) hierdoor kan een auto met een relatief hoge km-stand een bijna nieuwe accu hebben waardoor je qua accu dan een bijna nieuwe Kona koopt. Je van weer via de chat van Hyundai.nl navragen of dit het geval is.
Succes!
Zover ik weet zit er bij alle Kona's nog steeds een thuislader, ook wel granny charger genoemd. Je kan hiermee laden op 8, 10 of 12A. Standaard staat deze op 10A ingesteld. Let wel op: het is wel even de vraag of je stopcontact met bijhorend bekabeling geschikt is om langere tijd (meerdere uren!) 12A veilig kan leveren.distefano2000 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:06:
Zat er bij jouw Kona een draagbare thuislader? Ik heb de nieuwe Kona besteld maar vraag mij af of daar een thuislader bij zit. Als dat niet zo is en je moet er een kopen dan kan ik beter een 1 fase walbox kopen, en betaal dan liever rond de 500 euro. Dan kan ik met 25 ampère laden via de 3 fasen (3x25 amp). Bij mijn auto zit een stopcontact in de parkeergarage.
Je bedoeld waarschijnlijk een 3 face wallbox. Moet je wel een 3-fase aansluiting in de woning hebben, anders moet je netwerkbeheerder deze 'activeren' (gelukkig blijven de vaste kosten bij 3x25A ongewijzigd, je betaald wel éénmalig aansluitkosten)
Ik zelf heb een 1 fase wallbox gekocht die 16A kan leveren en deze direct aan één groep in de groepenkast gekoppeld (4mm2 bekabeling). Werkt erg goed, zeker nu ik met Bluelink de laadtijden gemakkelijk kan instellen (als de CO2/kwh zo laag mogelijk is (co2monitor.nl))
Nu bij aankoop van de Kona is het wel prettig sneller te kunnen laden. Bij 16A kun je waarschijnlijk max met 3.7 laden? Toen ik las over een lader die je tot max 32A kan instellen dacht ik, er loopt nu een 25A kabel naar de garage, dan is laden met 25A misschien een optie als de Kona dat kan verwerken. Ik lees niet veel over 1 fase met 25A. Er loopt wel een kabel van 40 meter vanuit de meterkast, weet niet welke kabel de elektricien (achteraf laten doen) heeft gebruikt.
Dit is nogal van belang. Zeer waarschijnlijk is deze kabel, zeker over die lengte, niet geschikt voor 25A. Als je toch nieuwe kabels moet (laten) trekken zorg dan meteen dat er 5 aders in komen dan ben je voor altijd klaar, en kun je lekker 11kW laden met je Kona. Met de huidige kabel kom je waarschijnlijk wel tot 16A / 3.7kW ja.distefano2000 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:51:
Er loopt wel een kabel van 40 meter vanuit de meterkast, weet niet welke kabel de elektricien (achteraf laten doen) heeft gebruikt.
Ja. Onze 2019 Kona electric wordt opgevolgd, na 90k tevreden kilometers, door een nieuwe Kona Electric Comfort Smart limited. Levering staat gepland voor medio februariChaoss schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:01:
Zijn er hier ook mensen die de nieuwe Kona besteld hebben?
Ik ben mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een 64kWh Kona Bouwjaar +/- 2019.
Nu lees ik dat er eind 2019 al Kona's zijn waarbij je kunt laden met, 3 fasen 22kWh i.p.v. 1 fase 7,2 kWh.
Is dit makkelijk te herkennen aan de laadsocket van de auto?
Ik heb nu een i3 en daarbij missen de twee onderste pinnen van het AC laden.
Deze kan dus alleen maar 1 fase laden.
:strip_exif()/f/image/95XOlGxzwPUxp0spblBuI7av.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat ook zo bij een Kona te herkennen?
Dus bovenste gedeelte AC laden,.
5 dikke pennen 22kWh 3 fasen
3 dikke pennen 7,2kWh 1 fase
Klopt helemaal en wanneer de 2 onderste pennen missen gaat het dus om een 1 fase lader.Koentakinte schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:11:
Is dat ook zo bij een Kona te herkennen?
Wist ik niet, goed om te weten! Heb dit eerder aan een dealer gevraagd, die gaf een onzin antwoord.RaRo74 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:35:
[...]
Klopt helemaal en wanneer de 2 onderste pennen missen gaat het dus om een 1 fase lader.
Vandaag beurt gedaan voor mijn vijf jaar oude Kona. Vorig jaar gekocht. Kostte € 177, vond ik erg netjes.
Is ook niet 100% waar. Missen de onderste pinnen dan is het inderdaad altijd 1 fase naar er zijn ook Kona's met de onderste pinnen maar toch 1 fase.Nova163 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Wist ik niet, goed om te weten! Heb dit eerder aan een dealer gevraagd, die gaf een onzin antwoord.
Ontbreken ze weet je het zeker. Zitten ze er wel dan zijn beide opties nog mogelijk.
5 pinnen 11kW (3 fasen)Koentakinte schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:11:
5 dikke pennen 22kWh 3 fasen
3 dikke pennen 7,2kWh 1 fase
3 pinnen 7,2kW (1 fase)
De kWh mag je afrekenen (volume) en de kW bepaalt de snelheid (vermogen)
[ Voor 14% gewijzigd door thys op 23-01-2024 20:06 ]
Hou er wel rekening mee dat er geen enkele Kona is die de 22kW kan benutten op AC.Koentakinte schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:11:
Hallo Kona liefhebbers.
Ik ben mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een 64kWh Kona Bouwjaar +/- 2019.
Nu lees ik dat er eind 2019 al Kona's zijn waarbij je kunt laden met, 3 fasen 22kWh i.p.v. 1 fase 7,2 kWh.
De onboard lader gaat niet hoger dan 11kW.
Zelfs de 2023 Kona doet maximaal 11kW op een 3x32A laadpaal.
Maar als je de keuze hebt altijd voor de 3-fase Kona gaan.
Helemaal gelijk...foutje al die kW'sthys schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:05:
[...]
5 pinnen 11kW (3 fasen)
3 pinnen 7,2kW (1 fase)
De kWh mag je afrekenen (volume) en de kW bepaalt de snelheid (vermogen)
Chips, dus je kan het nog mis hebben.One-eye864 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Is ook niet 100% waar. Missen de onderste pinnen dan is het inderdaad altijd 1 fase naar er zijn ook Kona's met de onderste pinnen maar toch 1 fase.
Ontbreken ze weet je het zeker. Zitten ze er wel dan zijn beide opties nog mogelijk.
Is er ergens anders aan te zien dat het een 3 fase laden uitvoering is (11kW)
Vanaf bouwjaar 2020 is 3 fasen, was volgens mij geen optie destijds maar standaard.Koentakinte schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Chips, dus je kan het nog mis hebben.
Daarvoor is alles in ieder geval 1 fase
ook hier een kleine aanvulling. Iedere 64 kWh variant van my2020 is 3 fase. De kleine variant (die er pas vanaf MY2020 is) is er (ook?) In 1 faseXallaX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Vanaf bouwjaar 2020 is 3 fasen, was volgens mij geen optie destijds maar standaard.
Kleine aanvulling hierop. Als het een import is uit bijvoorbeeld Spanje, dan is er een reële kans dat het alsnog om een 1 fase gaat.XallaX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:39:
[...]
Vanaf bouwjaar 2020 is 3 fasen, was volgens mij geen optie destijds maar standaard.
Omdat mijn auto een import is, kan ik mijn auto niet toevoegen in de MyHyundai app. Hierdoor geen inzage meer in het digitale service paspoort. Erg vervelend wanneer ik de auto wil verkopen. Uiteraard vandaag een klacht gestuurd naar Hyundai.
Meer eigenaars hier last van? Misschien ook een klacht sturen. Kan vast geen kwaad.
Tijdens de proefrit (of in de showroom) aan de laadpaal zetten en het laden starten. In het dashboard wordt de laadsnelheid weergegeven.Koentakinte schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Chips, dus je kan het nog mis hebben.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Nu je het toch over de MyHyundai app hebtCxxxx71 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:03:
Nu ik het toch over import heb:
Vorige week werkte mijn MyHyundai app niet meer, kon niet meer inloggen. Hierna de MyHyundai app opnieuw geïnstalleerd en moest vervolgens mijn Kona opnieuw aanmelden (VIN en KB). Dit ging gelukkig goed, NL kona. Het digitale service paspoort is echter verdwenen
Zijn er nog mensen die wel inzage in het digitale service paspoort hebben, en zo ja hoe?
Ook last van en aangegeven bij de Chat, wordt nog aan gewerkt volgens de medewerker.Cxxxx71 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:03:
Nu ik het toch over import heb:
Omdat mijn auto een import is, kan ik mijn auto niet toevoegen in de MyHyundai app. Hierdoor geen inzage meer in het digitale service paspoort. Erg vervelend wanneer ik de auto wil verkopen. Uiteraard vandaag een klacht gestuurd naar Hyundai.
Meer eigenaars hier last van? Misschien ook een klacht sturen. Kan vast geen kwaad.
Net wel een mail gehad dat ze die voor je op kunnen sturen. Even contact met de klantenservice opnemen.The Adder schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:41:
[...]
Nu je het toch over de MyHyundai app hebt:
Zijn er nog mensen die wel inzage in het digitale service paspoort hebben, en zo ja hoe?
En dat je met een 1-fase vrijwel nooit hoger komt dan 3,7 omdat de openbare laadpalen vrijwel allemaal op 16a begrenst zijnXallaX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Hou er wel rekening mee dat er geen enkele Kona is die de 22kW kan benutten op AC.
De onboard lader gaat niet hoger dan 11kW.
Zelfs de 2023 Kona doet maximaal 11kW op een 3x32A laadpaal.
Maar als je de keuze hebt altijd voor de 3-fase Kona gaan.
ZuinigeRijder in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect"
Ja, dit had ik me voor aanschaf ook niet gerealiseerd. Ik had verwacht wel met 7,4 kW te kunnen laden. Maar in Nederland nooit gezienMarko72 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:18:
[...]
En dat je met een 1-fase vrijwel nooit hoger komt dan 3,7 omdat de openbare laadpalen vrijwel allemaal op 16a begrenst zijn
Ik weet niet of dit altijd klopt.Nova163 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Ja, dit had ik me voor aanschaf ook niet gerealiseerd. Ik had verwacht wel met 7,4 kW te kunnen laden. Maar in Nederland nooit gezien
Ik heb een 1-fase Kona EV uit 2019 en kan thuis laden met 7.4 kW (als ik dat zou willen, meestal zet ik de snelheid lager).
Daarnaast zijn bij ons de buurt 3 nieuwe openbare laadpalen geinstaleerd de afgelopen 2 jaar. Ik heb ze wel eens getest en kon daar ook gewoon met 7.4 kW laden. Daarin tegen als ik bij mij kennis/families/werk (leeuwarden, utrecht, amsterdam en tilburg) laad, daar merk ik dat de openbare laadpalen wel rond de 3 kw zit of zelfs lager.
De paal hier in de straat heeft een load-balancer tegenwoordig, als er een 2e auto wordt aangekoppeld gaan beide op 'pauze' en wordt vervolgens het laden herstart, maar dan niet meer op 11kW maar meestal op 3-5Kw. De leverancier heeft aangegeven dat de paal aangepast is want teveel belasting op het net. Erg vervelend want de personen die nu overdag laden krijgen hun auto niet meer vol en laten hem dan 's-avonds en 's-nachts maar staan met als gevolg dat alle palen in de wijken hier vol staan met auto's die traag staan te laden waardoor er dus veel mensen na hun werk hierdoor geen laadpaal beschikbaar hebben.
Dat wordt nog wat als dit afremmen verder wordt uitgerold...
Binnenkort staat hier dus gewoon weer een ICE voor de deur want ik wordt dat gedoe goed zat. Ook langs de snelwegen een overload aan busjes en vrachtwagens tegenwoordig en moeten wachten om te laden? Nou nee, we gaan gewoon weer tanken na 4 jaar met veel plezier elektrisch gereden te hebben.
Jaren niets aan het stroomnet doen en maar netbeheerkosten cashen terwijl je al sinds de komst van zonnepanelen weet wat eraan zit te komen en nu de problemen weer bij de burgers neerleggen.

Bedankt voor de info, ga klantenservice maar even contacteren.Cxxxx71 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Net wel een mail gehad dat ze die voor je op kunnen sturen. Even contact met de klantenservice opnemen.
Kan k gelijk vragen of dit (weer) in de app beschikbaar komt.
Vraagje: ik heb (sinds anderhalf jaar) ook een electric Kona uit 2019. Vorig jaar februari een APK laten doen bij mijn dorpsgarage (geen Hyundai dealer, een gewone merkloze garage, wel zeer betrouwbaar). Nu ben ik bijna 15.000 km verder (probleemloos) en meldt de auto dat ie onderhoud nodig heeft, maar wat zou dat kunnen zijn? De vloeistoffen kijk ik zelf regelmatig na, remmen doe ik nauwelijks en die zijn vorige jaar bij de APK nog nagekeken.Nova163 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Vandaag beurt gedaan voor mijn vijf jaar oude Kona. Vorig jaar gekocht. Kostte € 177, vond ik erg netjes.
Gewoon doorrijden toch en vragen of de garage de melding even wil resetten?
Ben wel benieuwd daarom wat bij jou die onderhoudsbeurt inhield.
All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar
Fabrieksonderhoud is om de 15000km. Vandaar die melding.stekelTV schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:20:
[...]
Vraagje: ik heb (sinds anderhalf jaar) ook een electric Kona uit 2019. Vorig jaar februari een APK laten doen bij mijn dorpsgarage (geen Hyundai dealer, een gewone merkloze garage, wel zeer betrouwbaar). Nu ben ik bijna 15.000 km verder (probleemloos) en meldt de auto dat ie onderhoud nodig heeft, maar wat zou dat kunnen zijn? De vloeistoffen kijk ik zelf regelmatig na, remmen doe ik nauwelijks en die zijn vorige jaar bij de APK nog nagekeken.
De melding kun je eventueel zelf resetten.stekelTV schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:20:
[...]
Vraagje: ik heb (sinds anderhalf jaar) ook een electric Kona uit 2019. Vorig jaar februari een APK laten doen bij mijn dorpsgarage (geen Hyundai dealer, een gewone merkloze garage, wel zeer betrouwbaar). Nu ben ik bijna 15.000 km verder (probleemloos) en meldt de auto dat ie onderhoud nodig heeft, maar wat zou dat kunnen zijn? De vloeistoffen kijk ik zelf regelmatig na, remmen doe ik nauwelijks en die zijn vorige jaar bij de APK nog nagekeken.
Ah, dank, goede tip. Staat dat ergens in het forum?Snacky817 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:08:
[...]
De melding kun je eventueel zelf resetten.
En nog advies? Is onderhoud zinvol? als alles naar behoren werkt?
All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar
In theorie is onderhoud natuurlijk zinvol om te zorgen dat alles ook naar behoren blijft werken. Of je daar zelf in mee gaat of niet lijkt mij meer een persoonlijke afweging. Ik blijf het voorlopig wel doen om onder garantie te blijven.stekelTV schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:19:
En nog advies? Is onderhoud zinvol? als alles naar behoren werkt?
Gisteren een lekke band, was over een stuk plastic of rubber gereden van een centimeter of zo dik waar een stevige bout doorheen zat - waarna dus dat stuk plastic aan m'n voorband vast zat. Kon er op lage snelheid nog mee doorrijden tot bestemming en daar de handleiding doorgelezen: volgens de tekst moet je dus wat het gat veroorzaakt heeft NIET verwijderen maar gewoon laten zitten, ook na het vulmiddel ingespoten te hebben.
Dat leek mij een slecht idee, want het hobbelt nogal met die centimeter dikke plastic strip tegen het loopvlak van de band aan - maar tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat het vulmiddel anders door het gat in de band naar buiten spuit. Dus de ANWB laten komen en die hebben gewoon een prop in de band geschoten en de boel opgepompt, vijf minuten werk en ik kon probleemloos de weg op.
Maar goed, dat maakt mij wel nieuwsgierig of er mensen zo'n set wel eens succesvol gebruikt hebben...?
Het is namelijk geen blijvende oplossing of het moet om een heel klein lekje gaan.
Het is een echt noodmiddel wat je kan gebruiken als er echt geen andere oplossing voorhanden is.
Altijd beter om iemand te laten komen zoals de ANWB, Allianz Global Assistance, Bosch Car Service, Bovag, Route Mobiel, SOS Pechhulp enz.
Ben zojuist terug uit oostenrijk gekomen en zit op gemiddeld 20.5kWh/100km en een brede dakkoffer. Ik rij gemiddeld wel wat harder, maar het valt me niet tegen.Nova163 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:09:
Heeft iemand van jullie een idee van het effect op verbruik en range van een dakkoffer? Hangt uiteraard af van de aerodynamica en grootte van de koffer, maar ben benieuwd of het gaat om een paar procent of enkele tientallen procenten?
Heb dit artikel gelezen:
https://www.vroom.be/nl/n...s-of-aanhangwagens-24227/
Daar hebben ze het over 14%. Is dat ook wat je moet verwachten met een Kona?
Zonder dakkoffer zal je wel iets verder kunnen rijden, maar gezien het ook koud was, had ik veel erger verwacht. Ik heb er dus weinig van gemerkt.
Wat overigens wel veel scheelt is de temperatuur. Als het echt koud is, is mijn range niet meer dan 300km. En met een koude accu zelfs 200km, maar dat loopt op als je hem start en laat “draaien”.
Afgelopen zomer voor mijn accuwissel had ik wel een range van 480, maar ik heb het idee dat mijn nieuwere accu minder goed is 🥲
[ Voor 16% gewijzigd door Krilo_89 op 29-01-2024 22:00 ]
Wij hebben, ondanks de kleine kofferbak, vandaag ook een 2de hands Kona gekocht en kunnen deze over een paar dagen ophalen. Dakkoffer voor vakantie was ook onze gedachte.Krilo_89 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Ben zojuist terug uit oostenrijk gekomen en zit op gemiddeld 20.5kWh/100km en een brede dakkoffer.
Alles in NL geloof ik wel, maar k vind het nog wel een beetje "spannend" hoe ik dat straks ga vinden voor vakanties wat verder weg.
Kun je aangeven hoe ver de afstand van huis naar bestemming in Oostenrijk was, hoe vaak je onderweg heb geladen en hoe lang je er ongeveer over hebt gedaan?
[ Voor 19% gewijzigd door rube op 29-01-2024 21:58 ]
Gebruik A Better Routeplanner, dat is echt top. Zet die om naar google maps voor eventuele file vermijdingen etc. In die app stel je je auto in, capaciteit en verbruik.rube schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Wij hebben, ondanks de kleine kofferbak, vandaag ook een 2de hands Kona gekocht en kunnen deze over een paar dagen ophalen. Dakkoffer voor vakantie was ook onze gedachte.
Alles in NL geloof ik wel, maar k vind het nog wel een beetje "spannend" hoe ik dat straks ga vinden voor vakanties wat verder weg.
Kun je aangeven hoe ver de afstand van huis naar bestemming in Oostenrijk was, hoe vaak je onderweg heb geladen en hoe lang je er ongeveer over hebt gedaan?
Ben vorige zomer (2022) naar zuid-frankrijk gereden, zo’n 1500km. En nu naar oostenrijk, 1050km.
Naar Oostenrijk was het 5 keer laden voor ik op bestemming was, waar de stukken in NL het langste waren, zo’n 200+km per stuk. Verder in duitsland en oostenrijk zo’n 180km per stuk. Ging prima alleen merkte ik dat het laden maar met max 50kW ging, dat is toch wel minder dan de 75kW die hij moet kunnen halen. Ik rekende hier wel een uur per laadbeurt. Dat ligt helaas aan de temp.
Overigens heb ik bij de derde stop een overnachting gedaan, gezien er twee kleine kinderen mee waren.
Naar Frankrijk hebben we twee overnachtingen gedaan en 6 keer laden. Toen merkte ik dat de route planner wat pessimistisch was, ik kon veel meer km rijden dan dat de app aangaf, dus ik hoefde bij elk laadpunt wat korter aan de lader te staan (half uur max), prima dus.
Ik reed in het begin wat voorzichtig, maar kwam er al snel achter dat ik prima wat harder kon rijden. Als ik rond de 20kWh/100km zit, dan haal ik 10% minder dan dat hij in eerste instantie aangeeft, dus ik zorg dat ik altijd wel 90km meer heb dan de afstand die ik moet rijden.
Als je achter een vrachtwagen gaat hangen die langzaam rijdt, dan kan je er echt nog wel veel uitpersen 😉.
Als je meer vragen hebt, laat maar weten.
Goed om te horen, bedankt voor het delen! 205 Wh per km is best netjes nog.Krilo_89 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Ben zojuist terug uit oostenrijk gekomen en zit op gemiddeld 20.5kWh/100km en een brede dakkoffer. Ik rij gemiddeld wel wat harder, maar het valt me niet tegen.
Zonder dakkoffer zal je wel iets verder kunnen rijden, maar gezien het ook koud was, had ik veel erger verwacht. Ik heb er dus weinig van gemerkt.
Wat overigens wel veel scheelt is de temperatuur. Als het echt koud is, is mijn range niet meer dan 300km. En met een koude accu zelfs 200km, maar dat loopt op als je hem start en laat “draaien”.
Afgelopen zomer voor mijn accuwissel had ik wel een range van 480, maar ik heb het idee dat mijn nieuwere accu minder goed is 🥲
Dat laden met 50 kW in de winter is inderdaad wel jammer. Tegen de tijd dat de accu warm is, is ie vaak zo ver vol dat ie niet sneller meer kan laden.
Top! Althans, je uitgebreide antwoordKrilo_89 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:13:
[...]
Gebruik A Better Routeplanner, dat is echt top. Zet die om naar google maps voor eventuele file vermijdingen etc. .....
Als je meer vragen hebt, laat maar weten.
Eerste de komende weken in NL maar eens ervaring op doen met de auto en dan gaan nadenken over de zomervakantie (en welke dakkoffer dan etc.).
Ik haal de hele kofferbak leeg: hoedenplank en dubbele bodem laat ik thuis. Bak in de reservewiel uitsparing gaat onder de motorkap en zo passen er toch aardig wat koffers en tassen in de achterbak. Op die manier kunnen we toch met zijn 4'en op vakantie zonder dakkoffer.

[ Voor 48% gewijzigd door rube op 29-01-2024 23:18 ]
Vroeger met de BMW 525d station en daarvoor een A6 station zat de auto ook altijd wel vol als we op vakantie gingen, maar nu met minder ruimte komen we er ook met 4 personen.
Ik heb geen bak meer onder de bodem, alles er standaart uit. Heb voorin een Frunk gemaakt, dus daar gaan alle kabels, hesjes, pomp etc. Nog altijd onder de indruk hoeveel zooi er onderin de bodem past. Zelfs 2 steps hebben we meegekregen. Verder alle handdoeken etc kan daar prima
Aangezien de vloer bij de achterbank ook vlak is kun je daar ook een kleinere tas in het midden kwijt en daarbovenop zetten we altijd een koeltas met eten/drinken.
Wij halen idd ook de plank in de achterbak leeg. Maar als je ook een kinderwagen mee neemt die niet praktisch opgevouwen kan worden (maar wel heel mooi is 😉), dan zit met het onderstel en het zitgedeelte, onze achterbak bijna vol. Dat gaat echt heel snel.Chaoss schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:11:
Joah als ik de hele kofferbak leeg haal gaan er toch 4 koffers, 2 weekendtassen (1 grote, 1 kleine) een boodschappen tas en nog wat losse meuk in.
Aangezien de vloer bij de achterbank ook vlak is kun je daar ook een kleinere tas in het midden kwijt en daarbovenop zetten we altijd een koeltas met eten/drinken.
Met kinderen is het ook wel fijn om niet 10 uur achter elkaar te knallen, maar het in etappes te doen. Zuid-frankrijk in 3 etappes was eigenlijk perfect. We konden mooi op onze tussenstop nog even een dorpje in en hoefden ‘s morgens niet te haasten.
Op wintersport reden we met familie, die niet elektrisch rijden, dan is het toch wat anders.
Het vereist in ieder geval wel een hele andere instelling qua reizen.
Wat me wel opviel nu is dat laden qua prijs niet echt veel goedkoper meer is. Ik weet niet of anderen dat ook merken? Ik heb bij ionity en fastned geladen met een abonnementje bij Bonnet en bij Ionity. Die abonnementjes heb je er zo uit qua korting, maar alsnog tikt het aan.
Naar zuid-frankrijk kon ik door alle ‘bonnet’ acties zowat gratis heen en weer rijden.
Overweeg eens een abonnement bij Tesla voor €12,99 per maand, maandelijks opzegbaar. Dan laad je in Duitsland voor €0,38/kWh ('s ochtends en 's avonds) of €0,43/kWh ('s middags). Het abonnement heb je er dan zo uit. Voordeel: er is zo goed als altijd plaats.Krilo_89 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:37:
[...]
Wat me wel opviel nu is dat laden qua prijs niet echt veel goedkoper meer is. Ik weet niet of anderen dat ook merken? Ik heb bij ionity en fastned geladen met een abonnementje bij Bonnet en bij Ionity. Die abonnementjes heb je er zo uit qua korting, maar alsnog tikt het aan.
Naar zuid-frankrijk kon ik door alle ‘bonnet’ acties zowat gratis heen en weer rijden.
Of gratis kilometers sparen met de app &Charge.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ja hier ben ik helaas iets te laat achter gekomen 🙈. Zat op de terugweg even te kijken, maar had toen al abo’s bij bonnet en ionity. Voor de volgende keer wat beter uitzoeken, alleen zie je door de laadapps de palen niet meer zegmaar.pmiddeld schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:59:
[...]
Overweeg eens een abonnement bij Tesla voor €12,99 per maand, maandelijks opzegbaar. Dan laad je in Duitsland voor €0,38/kWh ('s ochtends en 's avonds) of €0,43/kWh ('s middags). Het abonnement heb je er dan zo uit. Voordeel: er is zo goed als altijd plaats.
Of gratis kilometers sparen met de app &Charge.
Wellicht is deze link nog handig voor de volgende keerKrilo_89 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Ja hier ben ik helaas iets te laat achter gekomen 🙈. Zat op de terugweg even te kijken, maar had toen al abo’s bij bonnet en ionity. Voor de volgende keer wat beter uitzoeken, alleen zie je door de laadapps de palen niet meer zegmaar.
https://goedkoperrijden.blogspot.com/2024/
Bedankt was ik al geruime tijd 'kwijt', maar nu weer gevonden. De Laappaskompassen zijn top!pmiddeld schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Wellicht is deze link nog handig voor de volgende keer
https://goedkoperrijden.blogspot.com/2024/
P.S. Voor de tweakers: is ook als RSS beschikbaar
Weet je dat zeker? Wanneer gaat deze weer aan dan? Als ik de volgende dag de auto in stap zonder te starten, heb ik ook power op de USB poort. Of komt dit doordat de deur is geopend?pmiddeld schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:31:
[...]
De USB-poort gaat binnen een minuut uit nadat de auto is uitgezet. Daar kun je toch de accu niet mee leegtrekken?
Dus volgens mij gaat de usb idd uit
Inderdaad. En als je dan een paar minuten blijft zitten zonder te starten gaat-ie waarschijnlijk weer uit. Dat laatste nooit geprobeerd overigens.rudyhattem schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Weet je dat zeker? Wanneer gaat deze weer aan dan? Als ik de volgende dag de auto in stap zonder te starten, heb ik ook power op de USB poort. Of komt dit doordat de deur is geopend?
Heb jij inmiddels al een update gehad? Ik zit ook nogsteeds op de versie EUR.16.44.47.011.931.0. En wacht op een OTA updatejwillemsen schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Ik zit nog op 230718, kaart EUR.16.44.47.011.931.0. Ik had verwacht dat na 2 maanden er wel een OTA update zou zijn geweest.
Nee, nog steeds geen OTA update, vind dit wel erg slecht dat dit nog steeds niet gebeurt.Tygo1 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:00:
[...]
Heb jij inmiddels al een update gehad? Ik zit ook nogsteeds op de versie EUR.16.44.47.011.931.0. En wacht op een OTA update
Uiteindelijk uitgestapt en de Kona afgesloten en opnieuw geopend en daarna was het euvel verdwenen.
Ik wil morgen de dealer even bellen wat het geweest kan zijn maar herkent iemand dit probleem en is er iets aan te doen?
Zaterdag bij de dealer besteld en de verwachte leverdatum is nu rond 5-6-204. Al mag het van mij wel iets later ook wel ivm nieuwe kenteken per +/-20-06:2024
We wouden eigenlijk op de nieuwe Renault Scenic wachten om te vergelijken maar die zou eerst eind januari in de showroom staan en nu opeens midden april.
I herken het niet maar is je batterij van je sleutel niet aan vervanging toe?Drikus70 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:18:
Gisteren kreeg ik de Kona niet in Drive of Rear. Van Park in Neutral wilde wel maar maar daar rij ik geen meter mee. Uit en weer aanzetten hielp ook niet.
Uiteindelijk uitgestapt en de Kona afgesloten en opnieuw geopend en daarna was het euvel verdwenen.
Ik wil morgen de dealer even bellen wat het geweest kan zijn maar herkent iemand dit probleem en is er iets aan te doen?
Bij het gebruik van adaptive cruise control stopt de auto in pakweg 50% van de gevallen netjes achter de voorrijdende auto als die afremt. In de andere gevallen stopt ie wel, maar daarna hoor je dat de remmen er langzaam af gaan (beetje krakend geluid) en begint de auto heel langzaam weer te rollen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik weet eigenlijk zeker dat ie (als ik niet zelf ingrijp) dan zachtjes tegen de voorganger aan rolt...
Het lijkt wel alsof de remdruk bij stilstand door de acc net niet goed genoeg is... De hyundai garage 'heeft er nog nooit van gehoord', natuurlijk...
Iemand die dit herkent?
[ Voor 4% gewijzigd door podarcis op 06-02-2024 15:55 ]
Inmiddels al een keuze gemaakt? Ik zit met dezelfde vraag. Moeten 4 nieuwe banden onder maar ik twijfel welke ik zou moeten kiezen. Voorkeur gaat uit naar zomerbanden.elmo1 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:47:
Heeft iemand nog goede recente ervaringen met banden.
Moet weer 4 nieuwe banden
Historie
30k nexen toen vervangen vanwege de waardeloze grip.
4x Michelin cross climate 1
Daarna 2 vervangen door cross climate 1
Daarna nog een keer 2 vervangen voor door cross climate 2 die nu 50k erop liggen voor maar qua grip enorm tegenvallen.
Nu zijn alle 4seizoen banden aan vervanging toe en twijfel.
Zomerbanden
Of
4 seasonbanden.
Wil niet gaan wisselen naar winterbanden jaren gedaan maar wel klaar mee ook dat die net zo als 4 season banden onder 4mm officieel werking verliezen.
Wil wel a-merk banden.
Wie wil zijn ervaringen delen en tips geven?
Jazeker de Goodyear Efficient Grip Performance 2 extra load.Koekfabriek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Inmiddels al een keuze gemaakt? Ik zit met dezelfde vraag. Moeten 4 nieuwe banden onder maar ik twijfel welke ik zou moeten kiezen. Voorkeur gaat uit naar zomerbanden.
Heb nog zitten twijfelen over Michelin privacy 4+ maar volgens de anwb test was deze op voor mij belangrijk punten minder dus vandaar de Goodyear
Wat een verschil met de cc. Flink stiller en gewoon grip met nat wegdek nu ongeveer 1500km ervaring ermee.
Qua verbruik weet ik nog niet maar lijkt zuiniger.
[ Voor 13% gewijzigd door elmo1 op 06-02-2024 17:17 ]
Bij ons gebeurt dat “krakend kruipen” af en toe, maar nog nooit tegen de voorganger aangereden.podarcis schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:53:
Na mijn Ioniq 28kWh ingeruild te hebben voor een 2018 Kona heb ik iets wat niet precies kan thuis brengen;
Bij het gebruik van adaptive cruise control stopt de auto in pakweg 50% van de gevallen netjes achter de voorrijdende auto als die afremt. In de andere gevallen stopt ie wel, maar daarna hoor je dat de remmen er langzaam af gaan (beetje krakend geluid) en begint de auto heel langzaam weer te rollen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ik weet eigenlijk zeker dat ie (als ik niet zelf ingrijp) dan zachtjes tegen de voorganger aan rolt...
Het lijkt wel alsof de remdruk bij stilstand door de acc net niet goed genoeg is... De hyundai garage 'heeft er nog nooit van gehoord', natuurlijk...
Iemand die dit herkent?