1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Blijft altijd aangesloten. Heb geen problemen met de 12v batterij.The Adder schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Afgelopen maand ook, via MP, een wireless AA gekocht echter heb nog niet de juiste configuratie gevonden om te voorkomen dat W-AA niet altijd aanstaat en dat daardoor de 12V eventueel in de problemen komt. Heb jij speciale instellingen in W-AA gedaan of heb je de W-AA dongle niet altijd aangesloten?
Connect daardoor rete snel.
Meer mensen met moeilijkheden met AC laden en zijn er nog tips voor? Ik heb m pas net dus nog vrij nieuw in dit hele gebeuren.
Als de accu uit garantie is zo ik er een halen bij autospeciaal zaak deze heeft meer capaciteit en 3 jaar garantie ipv 2 bij hyundai nl.pmiddeld schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:26:
Na circa 62000 km heeft mijn 12V accu het begeven. Hij laadt niet meer op. Ik had hem al in het laatste half jaar diverse malen moeten aanzwengelen met een accubooster, bijvoorbeeld als ik de deur of achterklep een paar minuten open had laten staan. De Wegenwacht mocht hem niet vervangen omdat Hyundai dat zelf wil doen. Moet maandagochtend opnieuw de pechhulp bellen om Hyundai te pakken te krijgen. Ik weet dat dit ook al een aantal van jullie is overkomen. Daarom mijn vraag: wordt de accu onder garantie vervangen? Hoor het graag.
Hyundai 12v accu's heb ik er 3 gehad in garantie periode de laatste moest ik betalen dat heb ik niet gedaan en nu zelf een gekocht en die houdt het al veel langer vol.
[ Voor 5% gewijzigd door elmo1 op 02-08-2023 21:19 ]
Klikt kijk een probleem dat ik ook heb gehad. Heeft maanden geduurd voordat mijn dealer een foutmelding uitlas die wees op een probleem met de onboard charger. Hyundai ging akkoord met het vervangen van dit onderdeel en het probleem was opgelost.thys schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:05:
Bij het opladen van mijn Kona op t werk heb ik nogal wat problemen. Het is vaak veel in/uitpluggen voordat de auto eindelijk stroom pakt. De laadpaal staat dan op groen maar wordt niet blauw. De auto staat een tijdje op wit en gaat daarna uit. Voor deze palen is geen pasje nodig dus dat zal het niet zijn. Collega’s met allerlei andere auto’s hebben geen problemen. Vanmiddag toen ik de auto eindelijk aan t chargen had stopte deze spontaan na zo’n 30% geladen te hebben (ingestelde limiet was nog niet bereikt).
Meer mensen met moeilijkheden met AC laden en zijn er nog tips voor? Ik heb m pas net dus nog vrij nieuw in dit hele gebeuren.
Ik heb de nieuwe Kona deze week zien staan bij de dealer maar de kofferruimte vind ik nog steeds erg klein.
Daarom niet de moeite waard voor een proefrit. Bij de huidige (2019 model) heb ik maar een paar pijnpunten:
- 1fase lader begint me langzaam aan te storen, nieuwe modellen hebben hier al geen last meer van
- veel rijgeluiden in de auto
- te harde vering
- te kleine kofferruimte
Voor mij sowieso geen Kona als volgende auto door de kleine kofferruimte.
Goed man!
Qua lease budget en toch dezelfde range zijn er ook niet heel veel andere opties. Ja de Niro maar ik geloof niet dat die kofferbak veel groter is.
Overigens herken ik je pijnpunten wel, met als toevoeging dat ik de kwaliteit van het interieur wel erg benedenmaats vindt, kras gevoelig ook.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Maar dat moet hybride zijn geweest toch? Die heeft minder kofferbak ruimte dan de EV.robkds schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik heb de nieuwe Kona deze week zien staan bij de dealer maar de kofferruimte vind ik nog steeds erg klein.
Daarom niet de moeite waard voor een proefrit. Bij de huidige (2019 model) heb ik maar een paar pijnpunten:
- 1fase lader begint me langzaam aan te storen, nieuwe modellen hebben hier al geen last meer van
- veel rijgeluiden in de auto
- te harde vering
- te kleine kofferruimte
Voor mij sowieso geen Kona als volgende auto door de kleine kofferruimte.
https://www.carexpert.com...ev-detailed-for-australia
En ook ook eens een frunk van 27 liter.
Volgens YT reviews is de nieuwe nog stiller.
Bij mij werd mijn Kona overigens nog stiller door nieuwe banden, wanneer de reservewielbak vol zit met spullen en lage bandenspanning.
Gisteren heb ik de nieuwe hybrid in het wild gezien en dat ziet er toch wel erg goed uit. Kan eigenlijk geen mooiere EV in die klasse bedenken.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ah oke, dan moet ik misschien nog eens gaan kijken als de nieuwe EV er ook is. Dit was inderdaad de hybride.KRC schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Maar dat moet hybride zijn geweest toch? Die heeft minder kofferbak ruimte dan de EV.
De vernieuwde Tesla Model 3 lonkt ook. Mijn leasecontract eindigt pas in augustus volgend jaar, maar vanwege levertijden ben ik nu al aan het oriënteren. Op mijn huidige Kona heb ik destijds 11 maanden moeten wachten.
[ Voor 26% gewijzigd door robkds op 07-08-2023 08:17 ]
Goed man!
1 1/2 jaar geleden overgestapt van een Renault Kadjar diesel naar de Kona electrisch, behalve de mindere ruimte verder geen spijt van
alleen
Ik kan nog steeds niet wennen dat je de Kona moet afsluiten als je wegloopt, nu nog steeds staat mijn Kona regelmatig niet afgesloten omdat het weglopen met de sleutel in de zak en de auto vanzelf op slot gaat nog steeds niet uit mijn systeem is.
Iemand die hier op het forum daar iets over kan zeggen? het lijkt mij een redelijk simpele software oplossing
omdat de auto voor de spiegels wel scant op de nabijheid van de sleutel, al gaf Hyundai maar de keuze om het wel of niet aan te zetten !
Niet mogelijk, al zou dat toch simpel in de software te bouwen moeten zijn ... het zit er al in.Janvonflotow schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:55:Ik kan nog steeds niet wennen dat je de Kona moet afsluiten als je wegloopt, nu nog steeds staat mijn Kona regelmatig niet afgesloten omdat het weglopen met de sleutel in de zak en de auto vanzelf op slot gaat nog steeds niet uit mijn systeem is.
Iemand die hier op het forum daar iets over kan zeggen? het lijkt mij een redelijk simpele software oplossing
omdat de auto voor de spiegels wel scant op de nabijheid van de sleutel, al gaf Hyundai maar de keuze om het wel of niet aan te zetten !
Als je de Bluelink app gebruikt krijg je na +/- 30 seconden de melding dat je Kona niet op slot is als je bij de auto wegloopt, vergrendelen kan dan op afstand door de melding aan te tikken of in de app dit te doen. Maar gaat niet zonder een handeling ...
Hier ook een Kona in de lease tot augustus 2024 en op verzoek van onze wagenparkbeheerder ivm levertijden aan het proefrijden geslagen. Wij komen uit op de Tesla model Y SR voor €46.990. Komt nu uit de fabriek bij Tesla Berlijn met levertijd 1 a 2 maand. Ontzettend veel ruimte in de auto voor de bagage en de inzittenden. Ik ben 1,9m lang en zit prima voorin en achterin. Stuurt direct en redelijk hard geveerd. Wagen heeft in vergelijking met de kona heel veel grip. Proefgereden in de regen waar de Kona dan spint en alle kanten op glijdt (onderstuur) heeft de model Y echt veel grip. Integratie van de telefoon is super en niet te vergelijken met de Kona. Kona is een prima auto maar dit is wel een stap hoger.robkds schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:14:
[...]
Ah oke, dan moet ik misschien nog eens gaan kijken als de nieuwe EV er ook is. Dit was inderdaad de hybride.
De vernieuwde Tesla Model 3 lonkt ook. Mijn leasecontract eindigt pas in augustus volgend jaar, maar vanwege levertijden ben ik nu al aan het oriënteren. Op mijn huidige Kona heb ik destijds 11 maanden moeten wachten.
Ga echt proefrijden in de model Y ! Zo via de tesla app aan te vragen.
De stock banden waren inderdaad echt drama, de dealer heeft er bij mij Michelin banden omgelegd dat scheelde een hoop. Maar wind geruis is ook echt een drama, een Polo (ook een B-segmenter) produceert een stuk minder windgeruis.RaRo74 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:36:
De
Volgens YT reviews is de nieuwe nog stiller.
Bij mij werd mijn Kona overigens nog stiller door nieuwe banden, wanneer de reservewielbak vol zit met spullen en lage bandenspanning.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
had ik ook. naar engels gezet de app en toen stond er een andere melding. (in het engels betekende het wat anders)Mount schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:02:
[Afbeelding]
Iemand deze melding eerder gezien? Google en handleiding zijn niet echt behulpzaam. Heb m vorige week nog voor een lange rit naar 100% geladen en de week daarvoor is de Kona voor de 30dkm beurt richting dealer geweest. Is dit wellicht teveel afwijking tussen de losse cellen oid?
Vertaal fout in de app denk ik. Er is net een nieuwe versie uit...
Denk dat je in het Kona topic wellicht verkeerd zit voor Niro vragen…klaasten schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:50:
Iemand ervaring met AA wireless om deze te koppelen met de Niro?
Toch wel een gek verhaal hoor. Hyundai is berucht volgens de man van ANWB en ook internet staat er vol mee. Nou snap ik dat 12v en HV compleet gescheiden zijn, maar dat er geen backup is om de auto alsnog aan de praat te krijgen, ook niet via de lader, is toch wel apart. Gelukkig gebeurde het thuis.
Is altijd balen als zoiets gebeurt, maar helaas is dat bij Kona's regelmatig het geval. Het toverwoord is "Jumpstarter". Zoek maar een in dit forum en je zal heel wat tip en trucs vinden.ruben-e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:26:
Nou snap ik dat 12v en HV compleet gescheiden zijn, maar dat er geen backup is om de auto alsnog aan de praat te krijgen, ook niet via de lader, is toch wel apart. Gelukkig gebeurde het thuis.
PS. Ik heb, door schade en schande, nu ook één in de auto (niet in de kofferbak!!) en kon deze al 1x gebruiken om weer te kunnen rijden.
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Betekent dat dat je een nieuwe 12V accu onder garantie hebt gekregen? Bij mij hebben ze recent een nieuwe geplaatst en ik kon gewoon afrekenen.ruben-e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:26:
Nou, hier ook een lege 12v accu vanmorgen. Zaterdagavond nog een lange rit mee gemaakt (100km+), en na 36 uur dus helemaal leeg. ANWB meette nog maar 5v in de accu, dus maar direct een ritje naar de dealer. Nieuwe accu en er zat blijkbaar ook een terugroepactie op vanwege 12v issues (iets met ecall ofzo?).

Auto is geleased, dus geen idee eigenlijk of dit garantiewerk is. 2,5 jaar oud trouwenspmiddeld schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
Betekent dat dat je een nieuwe 12V accu onder garantie hebt gekregen? Bij mij hebben ze recent een nieuwe geplaatst en ik kon gewoon afrekenen.
Check! Zal er eens naar kijken. Met onze brandstof auto ook al eens met een lege accu gestaan, opzich geen overbodige luxe om zoiets als backup te hebben.The Adder schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Is altijd balen als zoiets gebeurt, maar helaas is dat bij Kona's regelmatig het geval. Het toverwoord is "Jumpstarter". Zoek maar een in dit forum en je zal heel wat tip en trucs vinden.
PS. Ik heb, door schade en schande, nu ook één in de auto (niet in de kofferbak!!) en kon deze al 1x gebruiken om weer te kunnen rijden.
[ Voor 45% gewijzigd door ruben-e op 14-08-2023 16:45 ]
Nu heb je er niets aan maar de nieuwe Kona EV heeft er zowaar een knopje bijgekregen om wanneer nodig met 1 druk op de knop de 12 volt accu op te laden vanuit de aandrijfaccu.ruben-e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:26:
maar dat er geen backup is om de auto alsnog aan de praat te krijgen, ook niet via de lader, is toch wel apart.
Hyundai speelt op zeker met de nieuwe Kona EV
Volgens de handleiding wordt de 12V accu opgeladen door de hoogspanning accu. De Hulpaccu laadfunctie+ is standaard AAN (p. H64). Er staat: “Wanneer de functie meer dan 10 keer achterelkaar geactiveerd wordt, wordt de functie niet meer geactiveerd…. Ga in dat geval enige tijd met de auto rijden… “ruben-e schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:26:
Nou, hier ook een lege 12v accu vanmorgen. Zaterdagavond nog een lange rit mee gemaakt (100km+), en na 36 uur dus helemaal leeg. ANWB meette nog maar 5v in de accu, dus maar direct een ritje naar de dealer. Nieuwe accu en er zat blijkbaar ook een terugroepactie op vanwege 12v issues (iets met ecall ofzo?).
Toch wel een gek verhaal hoor. Hyundai is berucht volgens de man van ANWB en ook internet staat er vol mee. Nou snap ik dat 12v en HV compleet gescheiden zijn, maar dat er geen backup is om de auto alsnog aan de praat te krijgen, ook niet via de lader, is toch wel apart. Gelukkig gebeurde het thuis.
Wanneer ik wat langer de deuren open heb staan of een koelbox aan wil houden, start ik de “Utility mode”. Merkwaardig genoeg kan je dan weer niet de deuren op slot doen (in geval van de koelbox natuurlijk), hoewel de sleutel niet in de auto is.
Aanvulling: ik heb ook gemerkt dat de Bluelink wordt uitgeschakeld wanneer de auto lang (? Meer dan een week?) stil staat. Wellicht ook om de 12V accu te beschermen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan Lelie op 14-08-2023 21:57 ]
De kofferbak blijft dan wel regulier toegankelijk via de AB.
Dank voor de info! Wellicht mis ik iets, maar ik vraag me af waarom bereiders hier rekening mee moeten houden? Ik zou verwachten dat de auto prima in staat is om zelf de 12v accu op peil te houden, ook voor langere tijd of als er meer gevraagd wordt. Dat kost dan mogelijk een paar % van de HV accu, maar dat lijkt me een prima compromis...Jan Lelie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Volgens de handleiding wordt de 12V accu opgeladen door de hoogspanning accu. De Hulpaccu laadfunctie+ is standaard AAN (p. H64). Er staat: “Wanneer de functie meer dan 10 keer achterelkaar geactiveerd wordt, wordt de functie niet meer geactiveerd…. Ga in dat geval enige tijd met de auto rijden… “
Wanneer ik wat langer de deuren open heb staan of een koelbox aan wil houden, start ik de “Utility mode”. Merkwaardig genoeg kan je dan weer niet de deuren op slot doen (in geval van de koelbox natuurlijk), hoewel de sleutel niet in de auto is.
Aanvulling: ik heb ook gemerkt dat de Bluelink wordt uitgeschakeld wanneer de auto lang (? Meer dan een week?) stil staat. Wellicht ook om de 12V accu te beschermen.
De 12v accu is bedoeld om de systemen en de HV accu te activeren. Ik was er indertijd ook over verbaasd. Toen bedacht ik: “De vraag wordt dan, wat activeert de HV accu om de activator te activeren? “ Ik vermoed dat het te ingewikkeld is (software voor op/ontladen is extreem complex) en te riskant (spanning) om een HV accu op “stand-by” te houden. De 12V accu opladen na starten van de auto is het compromis.ruben-e schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:11:
[...]
Dank voor de info! Wellicht mis ik iets, maar ik vraag me af waarom bereiders hier rekening mee moeten houden? Ik zou verwachten dat de auto prima in staat is om zelf de 12v accu op peil te houden, ook voor langere tijd of als er meer gevraagd wordt. Dat kost dan mogelijk een paar % van de HV accu, maar dat lijkt me een prima compromis...
Ik zie toch regelmatig, dat in het Hyunday logo vooraan het (groene) lampje brandt.Jan Lelie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
De 12v accu is bedoeld om de systemen en de HV accu te activeren. Ik was er indertijd ook over verbaasd. Toen bedacht ik: “De vraag wordt dan, wat activeert de HV accu om de activator te activeren? “ Ik vermoed dat het te ingewikkeld is (software voor op/ontladen is extreem complex) en te riskant (spanning) om een HV accu op “stand-by” te houden. De 12V accu opladen na starten van de auto is het compromis.
terwijl hij gewoon stilstaat.
Dan wordt de 12volt batterij toch bijgeladen?
Dat zou ik niet weten. Mij nooit opgevallen. De 12V accu zou dan de HV zelfstandig aan moeten kunnen zetten, maar dat vereist dan weer computerlogica (en stroom).Buske schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Ik zie toch regelmatig, dat in het Hyunday logo vooraan het (groene) lampje brandt.
Het lampje brandt bij mij alleen wanneer ik de koeling/verwarming via Bluelink vooraf aanzet. Lijkt me overigens overbodig, want je kan ook horen dat t aanstaat.
Het verbaast mij wel dat er nog weinig aftermarket LFP 12V accu's zijn die geschikt (gemaakt) zijn voor het 12V systeem specifiek in EV's. Door het ontbreken van de behoefte van een hoge startstroom lijkt dit mij zeer geschikt. Er zijn ook wel wat varianten te vinden met een verwarmingselement om opladen onder het vriespunt ook mogelijk te maken. In Amerika vond ik wel een en ander maar in Europa kon ik op één model na niets vinden. Benieuwd of iemand anders hier al verder in is gekomen.
https://www.epochbatterie...ng-motor-battery-12v-50ah
https://www.ohmmu.com/pro...ttery-for-hyundai-ioniq-5
Dit soort accu's zijn veel beter geschikt voor het cyclisch gebruik van de 12V accu in een EV. Gek genoeg worden er in plaats van deze gewoon startaccu's gebruikt die juist erg slecht tegen cyclisch gebruik kunnen.
Interessante ontwikkeling, auto's wordt rijdende computers echter de fabrikanten zijn nog niet zover dat ze dit zelf wetenthys schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:44:
Een accu kun je niet aan of uit zetten, het zal gaan om de computers in de auto zoals het BMS en andere sturing die omwillen van energiebesparing in een diepe slaapmodus moeten staan. Alleen spijtig dat ze niet kunnen ontwaken zonder 12V te vinden.
Ik ben bang dat het ook hier een kwestie van geld is...thys schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:44:
Dit soort accu's zijn veel beter geschikt voor het cyclisch gebruik van de 12V accu in een EV. Gek genoeg worden er in plaats van deze gewoon startaccu's gebruikt die juist erg slecht tegen cyclisch gebruik kunnen.
Klopt. Is hier al heel vaak aan de orde geweest.Buske schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Ik zie toch regelmatig, dat in het Hyunday logo vooraan het (groene) lampje brandt.
[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 15-08-2023 14:37 ]
Dat zal voor aftermarket toch niet echt een argument zijn. Ik zou er geen moeite mee hebben om voor +- 300 euro een LFP 12V accu te kopen als ik dan vele jaren zonder zorgen en booster kan rijden. Lijkt mij ook dat ik daar niet de enige in ben.The Adder schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:19:
[...]
Ik ben bang dat het ook hier een kwestie van geld is...
Ik bedoelde ook meer dat de auto fabrikanten iedere euro omdraaien bij de productie van hun auto en de accu is daar één onderdeel van, een andere kostenbesparing is bijvoorbeeld het reservewielthys schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:07:
[...]Dat zal voor aftermarket toch niet echt een argument zijn. Ik zou er geen moeite mee hebben om voor +- 300 euro een LFP 12V accu te kopen als ik dan vele jaren zonder zorgen en booster kan rijden. Lijkt mij ook dat ik daar niet de enige in ben.
Die van mij ging na de eerste keer boosten ook hard achteruit. Na 3x boosten kon ik mijn deuren nog maar 2 minuten openhouden en dan was hij alweer leeg. Toen heeft de dealer hem vervangen en heb ik geen problemen meer gehad. Ik heb er niet op gelet wat voor merk en vermogen er nu in zit maar de originele kwam volgens mij van AliExpress
Voor eigenaren met de orginele accu die al een keer plat is geweest zou ik adviseren om deze snel te vervangen.
Als ik interieur van de auto poets, met deuren en achterklep open, eventueel radio nog op.gjtokkel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:10:
probleem is dat je geen startmotor hebt. Dan kan je niet horen dat de 12V accu aan het overlijden is. Dus als dat moment zich voor doet wordt je ineens met het feit geconfronteerd en sta je stil ..
Dan zet ik hem steeds in utility modus, nog nooit problemen gehad.... tot ik vermoedelijk de achterklep eens niet goed dicht had gedaan

Zijn er nog tips voor verbetering?
Toen mijn telefoon bekabeld aangesloten was in verband met AA, waren de telefoongesprekken van slechte kwaliteit. Sinds ik een dongel gebruik voor draadloze AA, is de kwaliteit van telefoongesprekken gewoon erg goed. Wellicht was de kabel toen van een wat matige kwaliteit.thys schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:45:
Ik krijg erg veel klachten dat ik via de bluetooth audio zeer slecht verstaanbaar ben in de Kona. Geluid lijkt de hele tijd weg te vallen. Heb de "microfoon" instelling al op 5 staan, de luidste stand.
Zijn er nog tips voor verbetering?
|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|
Ik zou dan wel voor het 2020 model gaan, die heeft 3 fase laden en de bluelink app.sjepper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:07:
Hoi hoi, ik was in de tweedehands markt voor een I3(s) maar ga nu toch maar naar een Kona kijken omdat de prijzen 2de hands bijna gelijk liggen voor de 120ah van BMW en de 64KW Kona, en de laatste de verstandigere keuze is naar mijn idee. ZIjn er nou echt belangrijke dingen waar ik op moet letten behalve de recall op de accu? Ik richt op een Fashion zodat hij onder de 45k nieuwwaarde blijft ivm SEPP
Heb zelf ook een tweedehands 2020 gekocht 6 weken geleden en ben er erg tevreden mee
Edit: Ook meteen maar lid van de 500+ range club geworden:
:strip_exif()/f/image/wUqlFth0nR0lerrroMJeoIzV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door barnas op 19-08-2023 23:21 ]
Zie inderdaad vooral 2019 modellen, hoeveel laden die met fase 1 bij bijvoorbeeld vattenfall paal met 11kw? Verder ondersteunen de 2019 uberhaupt de app niet? Voelt niet als een mega must ik kom van een hele oude BMW e36 dus de stap qua luxe is al heel groot.barnas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:14:
[...]
Ik zou dan wel voor het 2020 model gaan, die heeft 3 fase laden en de bluelink app.
Heb zelf ook een tweedehands 2020 gekocht 6 weken geleden en ben er erg tevreden mee
Edit: Ook meteen maar lid van de 500+ range club geworden:
[Afbeelding]
Zeer tevreden van de wagen, al heb ik wel een paar kleine dingetjes voorgehad.
*claxon stopte met werken (onder garantie vervangen)
*laadpoort gaat niet meer open (wordt onder garantie hersteld.)
Ondertussen al meer dan 30k extra bij opgezet sinds aankoop.👍
Laden gaat dan met 3.7kw, dat is zo’n 11 uur van 20% tot 80%sjepper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:50:
[...]
Zie inderdaad vooral 2019 modellen, hoeveel laden die met fase 1 bij bijvoorbeeld vattenfall paal met 11kw? Verder ondersteunen de 2019 uberhaupt de app niet? Voelt niet als een mega must ik kom van een hele oude BMW e36 dus de stap qua luxe is al heel groot.
[ Voor 4% gewijzigd door thys op 20-08-2023 08:57 ]
Onderhoudsinterval is elke 15000 km of als je minder rijd in een jaar, 1x per jaar. Grote of kleine beurt maakt volgens mij weinig verschil en als ze de gegevens van de vorige beurt nog hebben kunnen ze dat zelf inschatten.Rival24 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:19:
Weet iemand waar ik kan vinden wat de aanbevolen onderhoudsinterval is qua grote/kleine beurt voor een Kona uit 2020? Ik heb nu 49.000 KM op de teller en in september is het weer een jaar geleden sinds het vorige onderhoud. Als ik nu online een beurt in wil plannen moet ik aangeven of het om een grote of kleine beurt gaat. Bij mijn vorige auto (Toyota) was het altijd wel redelijke duidelijk maar nu weet ik het niet zo goed.
Ik had een 2018 model, deze is helaas gestolen, maar was daar erg tevreden mee. Heb daarna gelukkig een model 2021 voor een nette prijs kunnen kopen maar een model 2019 was ook een optie geweest (als de 2021 niet zo goedkoop was geweest ;-). Het is natuurlijk erg afhankelijk van je laadgedrag maar het 11kw t.o.v. 7.2kw is voor mij eigenlijk geen meerwaarde. De app is leuk en gebruik ik ook regelmatig maar echte meerwaarde is het niet vooral omdat de ritgegevens en gemiddeld verbruik e.d. erg beperkt is.sjepper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:50:
[...]
Zie inderdaad vooral 2019 modellen, hoeveel laden die met fase 1 bij bijvoorbeeld vattenfall paal met 11kw? Verder ondersteunen de 2019 uberhaupt de app niet? Voelt niet als een mega must ik kom van een hele oude BMW e36 dus de stap qua luxe is al heel groot.
Nog een tip als je voor een 2019 model gaat: in vele gevallen is hier de HS accu vervangen en moet je je dus niet blindstaren op de km stand. In vele gevallen is deze qua HS accu nog erg laag! Mijn gestolen 2018 versie had b.v. 77K op de teller staan echter de nieuwe HS accu had nog maar 15K 'gelopen'!
Ondertussen moet ik even langsrijden om te checken of de koelvloeistof inderdaad nog op het juiste niveau zit. Ze kunnen de melding op het dashboard niet uit zetten.
Hebben ze bij mij paar maand geleden bij een beurt gedaan, staat een recall voor inderdaad. Wist ik niet, dus dus de kleine beurt duurde meteen de hele dag...pmiddeld schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:52:
Vanochtend bij het starten kwam er een waarschuwing op het dashboard: Niveau koelvloeistof spanningsregelaar te laag (o.i.d.). Heb de dealer gebeld. Schijnt vaker voor te komen. Ligt waarschijnlijk aan het hele systeem, niet aan het niveau van de koelvloeistof. Koelvloeistofsysteem moet doorgespoeld worden, duurt enkele uren. Ik kan pas eind september terecht.
Ondertussen moet ik even langsrijden om te checken of de koelvloeistof inderdaad nog op het juiste niveau zit. Ze kunnen de melding op het dashboard niet uit zetten.
Ik heb het 2020 model, en heb nog geen 17000km gereden.The Adder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Nog een tip als je voor een 2019 model gaat: in vele gevallen is hier de HS accu vervangen en moet je je dus niet blindstaren op de km stand. In vele gevallen is deze qua HS accu nog erg laag! Mijn gestolen 2018 versie had b.v. 77K op de teller staan echter de nieuwe HS accu had nog maar 15K 'gelopen'!
De HS accu wordt dit jaar nog vervangen.
Dus het kan zijn dat ik dan eentje terug krijg die 70000km gereden heeft?
Kan ik dat ergens zien hoeveel die nieuwe heeft gereden?
Nee zo bedoelde ik dat niet. Er zijn modellen van 2018, 2019 en blijkbaar ook 2020 die in Korea gemaakt zijn waarvan de HS accu de afgelopen jaren is vervangen i.v.m. een grote terugroepactie (zie dit form). Als je dan een model uit 2019 ziet staan met b.v. 70K op de teller kan het zomaar zijn dat de HS accu een jaar geleden is vervangen en dat deze HS accu nog geen 15K heeft gelopen. Zover ik weet wordt bij het vervangen van de HS accu altijd de gehele accu met nieuwe een HS accu vervangen. In jouw geval met 17K op de teller begin je dus qua HS accu weer op 0KBuske schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:52:
[...]
Ik heb het 2020 model, en heb nog geen 17000km gereden.
De HS accu wordt dit jaar nog vervangen.
Dus het kan zijn dat ik dan eentje terug krijg die 70000km gereden heeft?
Kan ik dat ergens zien hoeveel die nieuwe heeft gereden?
Ok, bedanktThe Adder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Nee zo bedoelde ik dat niet. Er zijn modellen van 2018, 2019 en blijkbaar ook 2020 die in Korea gemaakt zijn waarvan de HS accu de afgelopen jaren is vervangen i.v.m. een grote terugroepactie (zie dit form). Als je dan een model uit 2019 ziet staan met b.v. 70K op de teller kan het zomaar zijn dat de HS accu een jaar geleden is vervangen en dat deze HS accu nog geen 15K heeft gelopen. Zover ik weet wordt bij het vervangen van de HS accu altijd de gehele accu met nieuwe een HS accu vervangen. In jouw geval met 17K op de teller begin je dus qua HS accu weer op 0K
Ik denk dat ik eens met de garage ga praten over inruil,
als ik de nieuwste zou kopen, vind ik nog mooier
Ja ook hier aanwezig nadat de dealer heeft zitten klooien met max. laadinstelling en software (die er al op stond). Als alles op 100% staat (zoals normaal) heb ik hier geen last van, bij 'niet 100% laden' kwam dit ineens boven dus het lijkt daaraan gekoppeld. Gewoon max volgooien dus!Mount schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:02:
[Afbeelding]
Iemand deze melding eerder gezien? Google en handleiding zijn niet echt behulpzaam. Heb m vorige week nog voor een lange rit naar 100% geladen en de week daarvoor is de Kona voor de 30dkm beurt richting dealer geweest. Is dit wellicht teveel afwijking tussen de losse cellen oid?
Wissel eens je laadkabel met een collega om te proberen. Bij mij kwam dit soort gedrag op 'bepaalde' laadpalen voor en bleek het aan mijn kabel te liggen, dealer wilde hier pas aan en vervangen nadat ik dit dus niet had met een andere kabel.thys schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:05:
Bij het opladen van mijn Kona op t werk heb ik nogal wat problemen. Het is vaak veel in/uitpluggen voordat de auto eindelijk stroom pakt. De laadpaal staat dan op groen maar wordt niet blauw. De auto staat een tijdje op wit en gaat daarna uit. Voor deze palen is geen pasje nodig dus dat zal het niet zijn. Collega’s met allerlei andere auto’s hebben geen problemen. Vanmiddag toen ik de auto eindelijk aan t chargen had stopte deze spontaan na zo’n 30% geladen te hebben (ingestelde limiet was nog niet bereikt).
Overigens is er een type paal van Essent (staat soms bij bedrijven, wel pasje gebruiken) die erg traag is in communicatie, kan 30-60 seconden duren, hier is niets aan te doen, ligt echt aan de paal.
Dat hangt dan ook af van wat voor laadpalen je vaak tegenkomt. De laadpalen bij mij thuis en bij werk zijn vooral 11kW palen, dus mijn Kona-2019 doet vrolijk met 3.6kW opladen. En het is overduidelijk een first-world-problem, valt echt wel prima mee te leven, maar zo af en toe had ik toch graag 3-fase laden willen hebben.The Adder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Ik had een 2018 model, deze is helaas gestolen, maar was daar erg tevreden mee. Heb daarna gelukkig een model 2021 voor een nette prijs kunnen kopen maar een model 2019 was ook een optie geweest (als de 2021 niet zo goedkoop was geweest ;-). Het is natuurlijk erg afhankelijk van je laadgedrag maar het 11kw t.o.v. 7.2kw is voor mij eigenlijk geen meerwaarde.
(wist trouwens niet dat er verschil zat tussen het 2018 en 2019 model...)
--
Hier afgelopen vrijdag de vier-jaar en 90k kilometer beurt gedaan. Mja. Het onderhoud zelf, €159 euro. En het interieurfilter vervangen, €65 euro. Had vooraf gevraagd of ze de 12V accu wilden controleren of 'ie nog goed genoeg is - niet dus, Dat was dus €181 euro voor een nieuwe. Geen idee of het daadwerkelijk nodig was, of dat het makkelijk verdienen was. En ja, ik ben wantrouwend hier, wat vooral komt doordat ze voor €2,50 aan ruitenwisservloeistof hebben bijgevuld - wat knap is, aangezien ik die daags ervoor al helemaal bijgevuld had.
Pollenfilter vervangen ga ik volgende keer in elk geval zelf doen. Ruim 50 euro besparen moet toch wel makkelijk lukken, denk ik. Maar het idee dat elektrisch rijden goedkoop is vanwege minder onderhoudskosten... geloof ik niet zo in. In elk geval niet bij de Hyundai dealer.
Bedankt! Had zelf ook dit vermoeden dus had inmiddels al een andere kabel besteld. En inderdaad alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Werkt nu als een zonnetje. Defecte kabel is de originele Hyundai kabel, geen idee of die ook onder garantie valt.XallaX schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:32:
[...]
Wissel eens je laadkabel met een collega om te proberen. Bij mij kwam dit soort gedrag op 'bepaalde' laadpalen voor en bleek het aan mijn kabel te liggen, dealer wilde hier pas aan en vervangen nadat ik dit dus niet had met een andere kabel.
Overigens is er een type paal van Essent (staat soms bij bedrijven, wel pasje gebruiken) die erg traag is in communicatie, kan 30-60 seconden duren, hier is niets aan te doen, ligt echt aan de paal.
Sowieso makkelijk verdienen, volgens mij zijn die accu's maar iets van 44-54ah en een Bosch 54ah accu kost 65,- Nu weet ik niet of je bij de Kona allemaal gedoe krijgt wanneer je de 12v accu los haalt. maar dat had je dus net als het pollenfilter beter zelf kunnen doenvanaalten schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:03:
[...]
Dat was dus €181 euro voor een nieuwe. Geen idee of het daadwerkelijk nodig was, of dat het makkelijk verdienen was.
[ Voor 49% gewijzigd door Chaoss op 21-08-2023 15:38 ]
Nu te laat, maar weet voor de volgende APK dat je twee maanden eerder kunt (laten) keuren, en dan toch de datum van de vorige APK (+3 jaar) op het nieuwe keuringsbewijs krijgt.Chaoss schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:34:
Ik mag eind deze maand ook voor de 4 jaar APK, beetje jammer dat ik eind juli net voor de 70dkm beurt ben geweest maar het is niet anders
.....
Dat had je dealer/garage je ook kunnen vertellen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Goede tip, ik zit nu strak onder de 60.000 te kijken. vervelende is dat Hyundai zelf niets kan zeggen zolang ik geen chassisnummer heb of de accu vervangen is ja of nee. Ook tot zover stoppen bedrijven met reageren als ik vraag naar de terugroepactie. Ik wil wel graag bij een bedrijf kopen omdat ik dan gebruik kan maken van SEPP.The Adder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Ik had een 2018 model, deze is helaas gestolen, maar was daar erg tevreden mee. Heb daarna gelukkig een model 2021 voor een nette prijs kunnen kopen maar een model 2019 was ook een optie geweest (als de 2021 niet zo goedkoop was geweest ;-). Het is natuurlijk erg afhankelijk van je laadgedrag maar het 11kw t.o.v. 7.2kw is voor mij eigenlijk geen meerwaarde. De app is leuk en gebruik ik ook regelmatig maar echte meerwaarde is het niet vooral omdat de ritgegevens en gemiddeld verbruik e.d. erg beperkt is.
Voor wat betreft het laden, tja een i3S heeft ook geen 3 fase dus ik laat dat maar voor wat het is, dat was initieel het plan namelijk.
Dankje voor de tip!
[ Voor 5% gewijzigd door sjepper op 21-08-2023 19:37 ]
Ja wist ook zelf ook wel maar ik had er niet bij stilgestaan. Was wel netjes geweest als de dealer mij er toen even op had gewezen. Mag gelukkig onder werktijd naar de garagePeter-036 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Nu te laat, maar weet voor de volgende APK dat je twee maanden eerder kunt (laten) keuren, en dan toch de datum van de vorige APK (+3 jaar) op het nieuwe keuringsbewijs krijgt.
Dat had je dealer/garage je ook kunnen vertellen.
Ik kreeg deze melding afgelopen vrijdag ook na het starten. Gelijk naar garage gereden en daar werd verteld dat systeem gespoeld moet worden (is inderdaad een recall voor). Had gelukkig voor 13 en 14 september al een beurt + wat garantie zaken gepland staan, dus systeem wordt dan gespoeld. Alleen dat duurt al 3 uur.pmiddeld schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:52:
Vanochtend bij het starten kwam er een waarschuwing op het dashboard: Niveau koelvloeistof spanningsregelaar te laag (o.i.d.). Heb de dealer gebeld. Schijnt vaker voor te komen. Ligt waarschijnlijk aan het hele systeem, niet aan het niveau van de koelvloeistof. Koelvloeistofsysteem moet doorgespoeld worden, duurt enkele uren. Ik kan pas eind september terecht.
Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic
Hyundai heeft de Kona Electric Premium ook uitgebracht als Limited met een lagere catalogus waarde (€45k). Deze (zonder Sky=dakraam) komt dus in aanmerking voor de SEPP.sjepper schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:07:
Hoi hoi, ik was in de tweedehands markt voor een I3(s) maar ga nu toch maar naar een Kona kijken omdat de prijzen 2de hands bijna gelijk liggen voor de 120ah van BMW en de 64KW Kona, en de laatste de verstandigere keuze is naar mijn idee. ZIjn er nou echt belangrijke dingen waar ik op moet letten behalve de recall op de accu? Ik richt op een Fashion zodat hij onder de 45k nieuwwaarde blijft ivm SEPP
De auto was na anderhalf uur klaar (alleen hadden ze 'm niet gewassen).
Zoveel verschil zal er toch niet zijn tussen de Kona, Niro en Soul?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik ga eens op zoek, ik moet eerlijk bekennen dat de Kona 64kw uberhaupt al in top van mijn budget zit dus ik kan niet nog even 2-4k extra neerleggen en ook daarom echt SEPP nodig heb om uberhaupt een Kona te kunnen rijden. De i3(s) 120ah is toch een paar duizend euro goedkoper 2de hands. Ik heb hem over een half jaar nodig voor werk en kan nu bij mijn huidige baan gratis laden als ik op kantoor ben dus ik weeg nog af om nog even te wachten of nu gebruik te maken van het voordeel dat mijn reiskosten 0 worden aangezien ik dan mijn benzine auto (oude bmw) kan schorsen, verzekering niet meegenomen natuurlijk.MitchAngelo73 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
Hyundai heeft de Kona Electric Premium ook uitgebracht als Limited met een lagere catalogus waarde (€45k). Deze (zonder Sky=dakraam) komt dus in aanmerking voor de SEPP.
De nieuwe KONA EV staat in september in de showroom
Voorlopig 1 jaar levertijd
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Wel vreemd, via de chat bij Hyundai kreeg ik altijd direct antwoord over openstaande terugroep acties en of de accu vervangen was, en dit alles via het kenteken. Ook bij garage's (bedrijven) waren ze erg behulpzaam omdat het ineens een extra verkoop argument was (meestal wisten dat ze helemaal niet dat ze een EV verkochten met een HS accu met heel weinig km's ;-)sjepper schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
vervelende is dat Hyundai zelf niets kan zeggen zolang ik geen chassisnummer heb of de accu vervangen is ja of nee. Ook tot zover stoppen bedrijven met reageren als ik vraag naar de terugroepactie.
Is dat werkelijk zo? Volgens mij maakt het niets uit particulier of bedrijf. Even snel op de SEPP site gekeken maar daarover niet gevonden, maar kan er ik ook goed naast zitten. Misschien heeft iemand anders meer info over....sjepper schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Ik wil wel graag bij een bedrijf kopen omdat ik dan gebruik kan maken van SEPP.
Dat maakt wel uit, je krijgt de SEPP alleen als je koopt bij een bedrijf die de RDW-erkenning 'Bedrijfsvoorraad' heeft. Alle voorwaarden staan hier genoemd en het is de eerste onder het kopje "De koopovereenkomst".The Adder schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:15:
Is dat werkelijk zo? Volgens mij maakt het niets uit particulier of bedrijf.
Bedankt, weer wat geleerd!JeroenE schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Dat maakt wel uit, je krijgt de SEPP alleen als je koopt bij een bedrijf die de RDW-erkenning 'Bedrijfsvoorraad' heeft. Alle voorwaarden staan hier genoemd en het is de eerste onder het kopje "De koopovereenkomst".
Zij (Hyundai) gaven aan de auto niet te kennen in hun netwerk en daardoor konden zij niks zeggen zonder chassisnummer, dat geeft mij het idee dat hij in ieder geval weinig dan wel nooit meer bij de dealer is geweest. Kan ook wel kloppen want ik vernam niet veel later dat het onderhoudsboekje niet afgestempeld was dan wel kwijt. Het is een origineel NL geleverde auto dus het is een beetje vreemd. De verkopende partij zei dat hij nog moest en dat zij dat voor alvering regelen en dat door het missen van de stempels of boekje in ieder geval de fabrieksgarantie op de auto niet geclaimed kan worden, accu garantie zou nog wel kunnen volgens hun.The Adder schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Wel vreemd, via de chat bij Hyundai kreeg ik altijd direct antwoord over openstaande terugroep acties en of de accu vervangen was, en dit alles via het kenteken. Ook bij garage's (bedrijven) waren ze erg behulpzaam omdat het ineens een extra verkoop argument was (meestal wisten dat ze helemaal niet dat ze een EV verkochten met een HS accu met heel weinig km's ;-)
[...]
Is dat werkelijk zo? Volgens mij maakt het niets uit particulier of bedrijf. Even snel op de SEPP site gekeken maar daarover niet gevonden, maar kan er ik ook goed naast zitten. Misschien heeft iemand anders meer info over....
Ik kijk nog even verder denk ik, hij mist ook adaptive cruise control, al vind ik dat geen ramp (enige fashion tot zover die ik zonder ACC heb gevonden).
Ik heb er geen verstand van, maar waarom zou die accu-garantie dan wel kunnen? Ik ben er in ieder geval altijd vanuit gegaan dat je daar ook de "algemene" garantievoorwaarden zoals onderhoud geven dus wel moet volgen. Dus ik zou er ook lekker aan voorbij gaan. Zelfs al zou de auto veel goedkoper zijn. Als er wel wat stuk gaat en je krijgt geen garantie dan zijn de kosten gelijk hoog. Zelfs als zou je kunnen aantonen dat het stuk gaan niet met het gebrek aan onderhoud te maken heeft dan moet je daar procedures voor gaan starten etc.sjepper schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:29:
De verkopende partij zei dat hij nog moest en dat zij dat voor alvering regelen en dat door het missen van de stempels of boekje in ieder geval de fabrieksgarantie op de auto niet geclaimed kan worden, accu garantie zou nog wel kunnen volgens hun.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb van diverse mensen wel goede geluiden gehoord van "Auto Bleeker uit Purmerend". Het grootste nadeel was (en ik vermoed: is) wel dat ze geen goede website hebben (en ook niet via de tweedehands autosites) met hun actuele aanbod zodat je moet bellen om dit na te vragen.
Alternatief is kijken of je kan importeren. In Duitsland worden Kona's (en andere EVs) vaak veel goedkoper aangeboden, maar je hebt dan natuurlijk wel extra kosten voor importeren. Volgens mij kan je dat technisch allemaal zelf, maar dan mis je de SEPP. Als je die wel wil dan moet je het organiseren via een bedrijf. Volgens mij staan er over beide methodes wel posts in Elektrische auto's - deel 5.
Hier een kleine aantekening: Nu al zijn veel van de aangeboden Kona's geïmporteerd uit het buitenland, en in de meeste gevallen compleet met boekje (wat we in NL niet meer hebben) en voorzien van alle stempels (D !) en vaak precies op elke 15.000km (wel erg toevallig ;-) Daar is niets mis mee, echter bij navraag bij Hyundai begonnen ze erg moeilijk te doen i.v.m. de fabrieksgarantie (HS accu was geen probleem) Hoe hard dit is weet ik niet, maar zomaar garantie overnemen uit het buitenland was het niet. Dit kan natuurlijk te maken hebben dat ze helemaal niet zitten te wachten op deze extra's (ect garantie -> geld).JeroenE schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Alternatief is kijken of je kan importeren. In Duitsland worden Kona's (en andere EVs) vaak veel goedkoper aangeboden, maar je hebt dan natuurlijk wel extra kosten voor importeren. Volgens mij kan je dat technisch allemaal zelf, maar dan mis je de SEPP. Als je die wel wil dan moet je het organiseren via een bedrijf.
PS. Bij KIA zijn ze veel soepeler. Daar is het een kwestie van registeren bij de dealer (en ongeveer 90 euro betalen) en dan is de garantie geregeld (mist de stempels en echtheidscertificaat aanwezig zijn). Ik ben uiteindelijk bij Hyundai gebleven omdat de Niro wel erg zakelijk is en de eSoul weer een stapje te ver was....
Ik heb ook een geïmporteerde Kona (maar niet door mij, maar door de eigenaar voor mij). Tot nu toe hebben ze er niet moeilijk over gedaan.The Adder schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:51:
Daar is niets mis mee, echter bij navraag bij Hyundai begonnen ze erg moeilijk te doen i.v.m. de fabrieksgarantie (HS accu was geen probleem) Hoe hard dit is weet ik niet, maar zomaar garantie overnemen uit het buitenland was het niet.
Het is ook Europees geregeld dat je aanspraak kan maken op de garantie, maar volgens mij is dat alleen de fabrieksgarantie van twee jaar. De extra garantie die je krijgt (en vaak ook per land anders is) telt daar inderdaad niet voor.
Ik kende de verhalen van Kia wel, ik ging er min of meer klakkeloos van uit dat het voor Hyundai ook zo zou zijn omdat het natuurlijk een zustermerk is, maar wellicht doen de Nederlandse importeurs hier dus wel moeilijk over.
Ik heb vanmorgen ook mijn Draadloos Carplay (iPhone) kastje ontvangen.The Adder schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:32:
[...]
Weer wat geleerd, dat mag inderdaad geen probleem zijn.
Bedankt!
Paar testjes gedaan, reageert naar mijn ervaring zeer snel.
Contact aan, en is gelijk beschikbaar, naar mijn gevoel reageert alles even vlot.
Minder gedoe, als ie het zo blijft doen tenminste.
Of de telefoon snel leeg gaat , weet ik niet dat moet ik nog afwachten,
Kostprijs €50 bij Bolpuntcom, dus dat valt nog mee
heel wat uurtjes besteed aan het lezen van dit forum. vol met informatie en tips..
kennelijk hoor ik ook bij de 500 plus club want mijn Kona staat vanmorgen op 522!!
het is een model 2020 TMAK dus uit Tsjechie (volgens mij oktober 2020) en hij gaat de volgende maand naar een dealer hier in de regio om de terugroep-acties uit te voeren.
[ Voor 24% gewijzigd door a61caluwe op 25-08-2023 09:18 ]
Gefeliciteerd!!a61caluwe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:15:
ik heb sinds kort een Kona electric geïmporteerd uit Duitsland. Moet even afwachten hoe hij bevalt..
heel wat uurtjes besteed aan het lezen van dit forum. vol met informatie en tips..
kennelijk hoor ik ook bij de 500 plus club want mijn Kona staat vanmorgen op 522!!
het is een model 2020 TMAK dus uit Tsjechie (volgens mij oktober 2020) en hij gaat de volgende maand naar een dealer hier in de regio om de terugroep-acties uit te voeren.
Is er ook een 600 plus club?
Ik heb een jan 2020 ook uit Tjechie en is ook geïmporteerd maar op kenteken staan geen terugroepacties. Welke acties moet jij voor terug? Ik heb toch het idee dat dat bij import niet helemaal goed op kenteken geregistreerd wordt.
Volgens mij hangt het ook af van het moment van importeren.. dan komt de RDW pas in beeld.
Bij mijn auto zijn verschillende terugroep acties die gewoon niet bij de RDW bekend zijn.. en de terugroepacties die wel bekend zijn, zijn al uitgevoerd in Duitsland.
Ik moet terug voor vernieuwen/vervangen koelvloeistof hoofdaccu. Dat komt meer voor. Zal even opzoeken hoe deze "heet"
opgezocht:
10DC41 spoelen en verversen HV koelsysteem
21DC23 inwendige controle Epcu (??)
ook opgezocht, leve Google : EPCU (Electric Power Control Unit)
Ik lees veel problemen met de 12V accu dus ik heb mezelf "ingedekt" met een booster die ik bij Lidl met 30% korting heb gekocht.. Ultimate Speed powerbank met compressor
ga hiervoor naar de Lidl website
[ Voor 24% gewijzigd door a61caluwe op 25-08-2023 10:39 ]
thys schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:38:
[...]
Gefeliciteerd!!
Is er ook een 600 plus club?
:strip_exif()/f/image/oJ2ddMZcwiatXB80fEYOBI2v.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat het geen kilometer heeft geduurd vooraleer ik terug ver onder de 600 zat, maar dat zijn details.
Hoe ben je dan achter die terugroepacties gekomen? Heeft de dealer dat voor je uitgezocht?a61caluwe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:57:
Dat laatste kan ik beamen. Soms zijn terugroepacties bij de RDW niet juist geregistreerd. Alleen een dealer kent het exacte plaatje op basis van het VIN.
Volgens mij hangt het ook af van het moment van importeren.. dan komt de RDW pas in beeld.
Bij mijn auto zijn verschillende terugroep acties die gewoon niet bij de RDW bekend zijn.. en de terugroepacties die wel bekend zijn, zijn al uitgevoerd in Duitsland.
Ik moet terug voor vernieuwen/vervangen koelvloeistof hoofdaccu. Dat komt meer voor. Zal even opzoeken hoe deze "heet"
opgezocht:
10DC41 spoelen en verversen HV koelsysteem
21DC23 inwendige controle Epcu (??)
ook opgezocht, leve Google : EPCU (Electric Power Control Unit)
Ik lees veel problemen met de 12V accu dus ik heb mezelf "ingedekt" met een booster die ik bij Lidl met 30% korting heb gekocht.. Ultimate Speed powerbank met compressor
ga hiervoor naar de Lidl website
Dank voor de tip van de lidl! Ik was al een tijd opzoek naar een starthulp met LFP accu omdat ik LiPo niet vertrouw. Dacht dat het niet bestond maar door jouw tip kwam ik deze tegen, meteen besteld
https://www.lidl.nl/p/ult...-met-powerbank/p100356379
wat betreft Hyundai NL en de dealer.. alleen maar goede ervaringen.
ik weet dat e.e.a. soms wat gecompliceerd is.. maar de betreffende dealer kon mij geen Kona electric leveren .. dus import voertuig maar wel met alle info over aankoop en onderhoud. zeer vriendelijk te woord gestaan, kortom goede behandeling
Aanbevolen!
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
Dat is de duitse website van Hyundai die blijkbaar op basis van je voertuig VIN nummer kan laten zien of er een terugroepactie open staat. Op de NL website kan ik niet iets vergelijkbaars vinden.
Nou laat 'ie bij mijn Kona-2019 geen openstaande terugroepacties zien (maar, die is een week geleden voor groot onderhoud geweest, dus wellicht is toen alles al verholpen). Dus OF er zijn voor mijn auto geen acties, OF de duitse website weet niets af van mijn auto. Wellicht dat iemand hier er wel wat in terugziet?
Handige link! Bij mijn (franse import) staat inderdaad code 10DC41 nog open op bovenstaande site, lijkt dus wel degelijk ook internationaal te werken. Bij de RDW staat niets voor mijn kenteken.vanaalten schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:52:
Ik was wat aan het rondzoeken naar terugroepacties en kwam bij deze pagina terecht:
Dat is de duitse website van Hyundai die blijkbaar op basis van je voertuig VIN nummer kan laten zien of er een terugroepactie open staat. Op de NL website kan ik niet iets vergelijkbaars vinden.
Nou laat 'ie bij mijn Kona-2019 geen openstaande terugroepacties zien (maar, die is een week geleden voor groot onderhoud geweest, dus wellicht is toen alles al verholpen). Dus OF er zijn voor mijn auto geen acties, OF de duitse website weet niets af van mijn auto. Wellicht dat iemand hier er wel wat in terugziet?
Wanneer je de range niet nodig hebt kun je beter instellen dat je de accu tot max 80 of 90% laad is veel beter voor de levensduur van de accu.a61caluwe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:15:
Bij mij geeft hij (Mod: 2020 Korea) aan dat er geen terugroep actie is, maar volgens mijn dealer wordt de HS batterij dit jaar nog vervangen.thys schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
Handige link! Bij mijn (franse import) staat inderdaad code 10DC41 nog open op bovenstaande site, lijkt dus wel degelijk ook internationaal te werken. Bij de RDW staat niets voor mijn kenteken.
Anders maar deze website raadplegen:
Volgens mij verdwijnen de terugroepacties ook van de RDW site nadat deze zijn uitgevoerd. Dus het is daar niet te zien of de actie is uitgevoerd of niet, het geeft weinig zekerheid.sjepper schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:57:
Dat is interessant want ik zie op veel 2020 modellen op kenteken inderdaad geen terugroepacties, kan zijn dat die nog steeds in aanmerking komen voor de nieuwe accu?
Mocht je hem na 13 september tegenkomen in de verkoop ergens, het is een prima auto. Hij gaat terug naar de leasemaatschappij met rond de 75.000 kilometer.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat *is* zo.a61caluwe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:17:
Het schijnt zo te zijn dat modellen met 64 KwH batterij, die in Tsjechië zijn gemaakt, geen terugroepaktie over de hoogspanningsbatterij hebben.
Anders maar deze website raadplegen:
- vorige week ergens, werkte de bovenste USB aansluiting ineens niet. Daar sluit in m'n telefoon op aan voor Carplay, maar deze keer deed 'ie niets, ook niet simpelweg opladen. Auto even een minuut uit/aan maakte geen verschil, maar een uur of twee de auto uit wel: daarna werkte alles weer gewoon.
- Afgelopen dinsdag, ritje van tien minuten, maar het dashboard klaagde dat de autodeur aan bestuurderskant open stond. Wat niet zo was en de deur open/dicht doen maakte geen verschil, auto bleef aangeven dat de deur open stond. Volgende dag: probleem opgelost.
- Gisterochtend: ik loop (met sleutel in broekzak) naar de auto en druk op het knopje voor ontgrendelen. Geen reactie. Paar keer geprobeerd, maar geen reactie. Naar de bijrijderskant en daar op het knopje gedrukt: auto ontgrendelt zoals het hoort.
Nou geeft Hyundai tegenwoordig vijf jaar garantie op hun auto's. Was dat vier jaar geleden ook al zo?
(ik was juridisch niet de eerste eigenaar, dus heb geen garantieverklaringen en zo gekregen)
Zover ik weet zolang hij conform hyundais richtlijnen onderhouden is heb je hier dus recht op. Je kan zelfs binnen de 5 jaar verlengen met nog 1 of 2 jaar. Alleen niet 1+1 dus je koest meteen 1 of 2 jaar. Zover ik begrepen heb is deze garantie overdraagbaar. Zelfde geld voor de accugarantie.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
En vergeet niet de bandenspanning!ThsAdrns schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:30:
In algemene zin is het gewicht van de velgen en de breedte van de banden daarbij het belangrijkste. Een smalle band op een lichte velg is (uiteraard) het meest zuinig. Bovendien zijn lichte velgen (laag onafgeveerd gewicht) goed voor het weggedrag en het meest comfortabel.
Ik heb er nooit een onderzoek over gevonden. Ooit wel gevonden dat de dragcoëfficiënt wel beter is van een Soul EV tov de brandstof versie; die heeft grotendeels hetzelfde uiterlijk. Maar niet enkel de velgen zijn anders. Een dichte carrosserie zou nog beter zijn, zie Bartjuh in "Elektrische auto's - Deel 1"Nova163 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:14:
Iemand hier ervaring mee of een inschatting van wat het kan doen met het bereik en stroomgebruik?
Anyway: ik denk niet dat er kilometers winst in zullen zitten. Om maar eens wat te noemen zal het verschil in bereik tussen zomer en winter veel hoger zijn dan een andere velg.
Ben je bang dat je regelmatig onderweg moet bijladen omdat er "mooie velgen" onder zitten?
Dat betreft wel WLTP neem ik aan. In de praktijk zal het verschil dan kleiner zijn. Daarnaast is de Ioniq 6 qua vorm veel aerodynamischer en zal het verschil in velgen harder aantikken dan bij een Kona, die verre van aerodynamisch is.3_s schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:30:
Bij de Ioniq 6 is het verschil tussen 18" dichte velgen en 20" open velgen 70 km bereik: 614 vs 545km.
[ Voor 15% gewijzigd door pmiddeld op 04-09-2023 16:38 ]