Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 116 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-08 11:45
@Proton_ het oogt als wel meer ruimte, dan kan je 2 van die grotere koffers op elkaar gooien als je die plaat lager zet? Wat bedoel je precies met zonder plaat liggen er wat kabels bij de achterbank bloot? Als je die plaat er uit haalt staat los van de kabels achterbank toch, of loopt deze plaat door naar de achterbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
@firekey je ziet in het plaatje van @Proton_ dat het naar de achterbank toe schuin oploopt. Onder dat schuine stuk plaat lopen wat kabels. Dus als je die plaat helemaal weghaalt zie je die kabels en daar moet je een klein beetje mee uitkijken als je de ruimte onder die plaat zelf gaat vullen met spullen ipv die piepschuim bakken te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03 11:47
RaRo74 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Die van mij komt via Portugal en heeft geen warmtepomp.
Dit heeft geen invloed op het voorverwarmen, verwarmen koelen of opladen.
Mijn bereik is in deze periode van jaar ca. 500km op de snelweg gedurende de spits met een maximale snelheid van 110 km/pu.

[Afbeelding]
Ik heb hiervoor een NL versie gereden (160k km mee gereden) en nu een import versie uit Spanje (124 k km mee gereden). De laatste heeft geen warmtepomp. Volgens mij hebben wel allebei de versies batterijverwarming. Mijn rijstijl niet aangepast, maar ik vind het bereik van de tweede auto, zonder warmtepomp, beperkter dan de eerste. Bij de eerste ging ik met mijn rijstijl zomers vaak over de 400 km en nu eigenlijk niet meer. 's winters vind ik de afname in bereik zonder warmtepomp nog iets groter.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:42
Vreemd aangezien mijn huidige rijbereik in deze periode van het jaar met gemak +450 km is. En dat zonder WP. In de winter doe ik -400 met verwarming aan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Rijstijl heeft een grote invloed. Veel 130 rijden of maximaal 100 rijden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
1 x per week 140 over een stuk van 65 km
De rest van de week ca. 90 % snelweg 110 km/pu op CC.
Rustig optrekken met het regulier verkeer mee en veel extra regengeren met de linker flipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
Software update wil niet lukken.
Met de navigatie updater op de pc de nieuwste sotware voor KONA 2019-2020 EV binnengehaald. Probleemloos via de navigatie updater rechtstreeks op USB stick gezet. Ingeplugd via usb poort in de auto (en ik bedoel de USB poort bij het vakje waar ook de draadloze oplader van de tlf zit), die aanstaat in de parkeerstand. Wat ik ook probeer het knopje 'bijwerken' bij algemene instellingen, info versie/update, blijft grijs en kan ik dus niet bedienen. De update start ook niet automatisch.

Heeft iemand een tip?

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Het SD kaartje gebruiken ipv USB?
Andere USB stick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
@firekey het plaatje dat meer zegt dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o0yT5l5NBBtNU1RaZoOqg7IyKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smoxvwx0MGYQgigs76Ei5KhK.jpg?f=user_large
Dit zie je als je de afdekplaat en opbergdingen achterin weghaalt voor maximale bergruimte. Bij de achterbank onderaan zie je wat draden lopen - daar moet je een beetje uitkijken bij inladen van spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:

..

Net de auto weer in inleverstaat gebracht, ik kwam ook de EV reel (laadkabelhaspel) weer tegen. Heeft iemand die ooit vaker dan 1x gebruikt?
Ik zei de gek, gebruik de EV reel al bijna 4 jaar minimaal 1x per week.

[ Voor 3% gewijzigd door Diederik op 07-07-2023 20:20 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Heb dat ding 0x gebruikt, gelijk eruit getrokken en ergens in de garage gedumpt, hoop dat ik hem bij inleveren nog terug kan vinden :P

Heb je al een kleine kofferbak wordt een kwart opgeofferd voor een haspel, nee dankje.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:26
Ook een EV reel gebruikt. Leek me vrij handig, vooral omdat ik met mijn lichte smetvrees die kabel niet steeds wilde aanraken als deze weer op de grond heeft gelegen. Maar omdat het toch wel veel werk was dat oprollen, heb ik een korte spiraalkabel gekocht. Deze heeft ook geen contact met de grond. EV reel via marktplaats verkocht.De langere kabel ligt nu in de frunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

vanaalten schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:14:
@firekey het plaatje dat meer zegt dan duizend woorden:
[Afbeelding]
Dit zie je als je de afdekplaat en opbergdingen achterin weghaalt voor maximale bergruimte. Bij de achterbank onderaan zie je wat draden lopen - daar moet je een beetje uitkijken bij inladen van spullen.
Zo doe ik het met vakantie ook, je moet wel hele gekke dingen doen wil je die kabels beschadigen. Hoedenplank laat ik dan ook thuis, en dan kan het allemaal net (zonder dakkoffer). Piepschuim opberg bak die normaal onderin zit gebruik ik als frunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Cxxxx71 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:51:
Leek me vrij handig, vooral omdat ik met mijn lichte smetvrees die kabel niet steeds wilde aanraken als deze weer op de grond heeft gelegen.
Ik gebruik de kabel zo dat hij nooit op de grond ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 21:15
dirksenrdh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:19:
Software update wil niet lukken.
Met de navigatie updater op de pc de nieuwste sotware voor KONA 2019-2020 EV binnengehaald. Probleemloos via de navigatie updater rechtstreeks op USB stick gezet. Ingeplugd via usb poort in de auto (en ik bedoel de USB poort bij het vakje waar ook de draadloze oplader van de tlf zit), die aanstaat in de parkeerstand. Wat ik ook probeer het knopje 'bijwerken' bij algemene instellingen, info versie/update, blijft grijs en kan ik dus niet bedienen. De update start ook niet automatisch.

Heeft iemand een tip?
Helaas geen tip, maar wel precies hetzelfde probleem. Al meerdere malen met succes een update gedaan, maar nu lukt het niet.
Geen idee waarom. Het is dezelfde USB stick waarmee vorige updates wel werkten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
RaRo74 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:53:
Het SD kaartje gebruiken ipv USB?
Andere USB stick?
Ik zou niet weten waar ik het SD-kaart slot zou moeten vinden. maar het is al gelukt. Eerst de auto "starten" en dan de USB stick erin steken en dan gebeuren er wel dingen. dus kaart en firmware update gedraaid. Na de update nog een klein stukje gereden.

en vanochtend was de Kona "dood". reageert niet meer op de sleutels. ook niet op de app.
tractiebatterij is 90% vol, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik las dat dit wel vaker voorkomt. is er een oplossing?

heb vandaag veel geleerd over mijn Kona :-)
1. hoe kom je in de cabine als de AB niet werkt: met de ijzeren sleutel die in de AB zit :-)
2. hoe krijg je de achterklep open: van binnenuit. moet je wel hopen dat je bagageruimte niet mudje vol zit. want onder de bagageruimte liggen je startkabels.
3. dat je een Kona Electric kunt jumpstarten vanaf een andere auto of 12V bron.

Boordaccu was volledig leeg. Raadsel hoe dat kan en of het te maken heeft met de firmwareupdate die ik heb uitgevoerd. Op het moment dat ik de auto kon starten met een jumpstart begon de boordaccu te laden vanuit de tractieaccu dus nu maar een paar uur "aan" laten staan en kijken hoe het zich morgen ontwikkelt.

[ Voor 35% gewijzigd door dirksenrdh op 09-07-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
MitchAngelo73 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Helaas geen tip, maar wel precies hetzelfde probleem. Al meerdere malen met succes een update gedaan, maar nu lukt het niet.
Geen idee waarom. Het is dezelfde USB stick waarmee vorige updates wel werkten. 8)7
ja bij mij wilde het wel werken als ik tijdens het rijden de USB stick in de poort steek, i.p.v. eerst de USB stick insteken en dan de auto starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:33
dirksenrdh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Boordaccu was volledig leeg. Raadsel hoe dat kan en of het te maken heeft met de firmwareupdate die ik heb uitgevoerd. Op het moment dat ik de auto kon starten met een jumpstart begon de boordaccu te laden vanuit de tractieaccu dus nu maar een paar uur "aan" laten staan en kijken hoe het zich morgen ontwikkelt.
Heb je de auto dan niet aan gezet bij het updaten?
Ik zet hem altijd in Utility Mode ( https://tinyurl.com/yc6pxhea ) als ik een update doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
MitchAngelo73 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Blijf het toch wel bijzonder vinden. Dat ik anno 2023 nog met sd kaartjes en usb sticks moet gaan zitten klooien om te updaten. Dat heeft Tesla toch een stuk beter begrepen dan de dinosauriërs bij Hyundai.

En dan ook die software updater op de PC met die slechte Nederlandse vertalingen. Echt een doorn in je oog.
Mijn boordcomputer zegt steeds als je hem gebruikt “gebruik het systeem vriendelijk” ook zo’n vage vertaling waar je geen hol van kunt maken als je de handleiding niet leest. Je snapt toch niet dat zo’n miljardenbedrijf dat niet voor elkaar kan krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bokhuis op 10-07-2023 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn rechterbuitenspiegel heeft sinds kort de neiging om bij het uitklappen "door te gaan". Als je buiten de auto staat hoor je dat het motortje blijft lopen. Na een tijdje hoor je dan een harde tik en schud de spiegel eventjes. De spiegel blijft wel in de maximale stand staan, het is dus niet dat hij te ver door draait. Het gebeurt ook niet altijd, maar wel meerdere keren per week. Meestal stopt het na 1 keer, maar ik heb al een keer gehad dat het drie keer gebeurde voor het stopte.

Er zal vast iets niet meer helemaal lekker zijn in de spiegel zelf. Iemand enig idee of dit iets is wat je makkelijk zelf kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
JeroenE schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:22:
Mijn rechterbuitenspiegel heeft sinds kort de neiging om bij het uitklappen "door te gaan". Als je buiten de auto staat hoor je dat het motortje blijft lopen. Na een tijdje hoor je dan een harde tik en schud de spiegel eventjes. De spiegel blijft wel in de maximale stand staan, het is dus niet dat hij te ver door draait. Het gebeurt ook niet altijd, maar wel meerdere keren per week. Meestal stopt het na 1 keer, maar ik heb al een keer gehad dat het drie keer gebeurde voor het stopte.

Er zal vast iets niet meer helemaal lekker zijn in de spiegel zelf. Iemand enig idee of dit iets is wat je makkelijk zelf kan verhelpen?
Ik weet niet wat het is, maar ik heb precies hetzelfde met de linkerbuitenspiegel. Bij mij tikt-ie wel een keer of 4-5. Opvallend is dat het niet in de winter gebeurt. Daarom denk ik dat het iets met droogte te maken heeft. Ik gooi er af en toe een beetje water overheen, maar het resultaat is wisselend. Als ik de auto voor onderhoud naar de dealer breng, is het tikken uiteraard net weer even weg 8)7
Als ik de spiegel handmatig in- en uitklap krijg ik ook af en toe die tik.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 10-07-2023 11:57 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@pmiddeld Ik was al bang dat het zo'n probleem is wat nooit gebeurt bij de dealer op het terrein, maar wel als je daar niet bent.

Mijn zoekmachinetalenten zijn niet ver genoeg ontwikkelt om de juiste termen te vinden waarin iemand anders er wat zinnigs over zegt. Ik kan wel veel berichten over spiegels die wel of niet uitklappen nav instellingen of knopjes. Maar dat is juist net niet wat ik zoek.

Ik heb met handmatig in- en uitklappen niet getest. Als ik buiten de auto sta en de deuren op slot/van slot doe dan krijg ik het wel voor elkaar. Ik ging er van uit dat de motortjes in de spiegel zelf niet anders werken wanneer ze door het een knopje op de deur of op met de sleutel geactiveerd worden. In theorie kan dat natuurlijk wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
Buske schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:37:
[...]

Heb je de auto dan niet aan gezet bij het updaten?
Ik zet hem altijd in Utility Mode ( https://tinyurl.com/yc6pxhea ) als ik een update doe.
dank voor de tip van de utility mode. eens goed naar kijken.
nee ik heb de auto niet "aan" gezet. de updater vraagt of je de update NU wilt uitvoeren (dus tijdens het rijden) of om de update uit te voeren na uitschakeling van het voertuig. Ik heb niet gehinderd door kennis van zaken (het is mijn eerste Hyundai en mijn eerste update) voor dat laatste gekozen. dat was niet het probleem want na de update kon ik starten en rijden.
vervolgens de auto voor de deur geparkeerd en de volgende ochtend Accu leeg. Accu is 4 maanden oud dus daar ligt het niet aan.
Blijkbaar is er in de nacht toch een update proces blijven lopen dat de boordaccu leeg gezopen heeft, alhoewel er specifiek staat dat als de accuspanning te laag wordt, de update wordt afgebroken.
niet dus 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09 20:34

Dit heb ik ook gehad. Spiegel is onder garantie vervangen.

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
dirksenrdh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:15:
[...]

dank voor de tip van de utility mode. eens goed naar kijken.
nee ik heb de auto niet "aan" gezet. de updater vraagt of je de update NU wilt uitvoeren (dus tijdens het rijden) of om de update uit te voeren na uitschakeling van het voertuig. Ik heb niet gehinderd door kennis van zaken (het is mijn eerste Hyundai en mijn eerste update) voor dat laatste gekozen. dat was niet het probleem want na de update kon ik starten en rijden.
vervolgens de auto voor de deur geparkeerd en de volgende ochtend Accu leeg. Accu is 4 maanden oud dus daar ligt het niet aan.
Blijkbaar is er in de nacht toch een update proces blijven lopen dat de boordaccu leeg gezopen heeft, alhoewel er specifiek staat dat als de accuspanning te laag wordt, de update wordt afgebroken.
niet dus 8)7
Tijdens het rijden heb ik me er ook nooit gewaagd :) .
Misschien dat je niet lang genoeg hebt gereden, om bij te laden.
Ik heb ook 1 maal lege accu gehad, jaartje geleden,waarschijnlijk achterklep niet goed dicht geweest 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 17:58

Waarschijnlijk zitten er in het motortje 2 micro switches, welke de eindstand van het motortje herkennen.
Wanneer het garantie is, zou ik zelf niet gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
patrickt35 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:16:
Waarschijnlijk zitten er in het motortje 2 micro switches, welke de eindstand van het motortje herkennen.
Wanneer het garantie is, zou ik zelf niet gaan knutselen.
Dat is zeker een goed punt. Ik was ook niet van plan om er veel aan te gaan knutselen. Maar als het een probleem was wat op te lossen zou zijn door een schroefje aan te draaien dan hoef ik er ook niet per se voor naar de dealer. Maar als dealers zoals die van @FransDvntr zelf ook de hele unit vervangen dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
dirksenrdh schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:53:
[...]

ja bij mij wilde het wel werken als ik tijdens het rijden de USB stick in de poort steek, i.p.v. eerst de USB stick insteken en dan de auto starten.
Helaas werkte dit ook niet. Ik ga nu maar proberen om de update applicatie op mij PC opnieuw te installeren en dan nog een keer de update te downloaden. Hopelijk werkt dat. Het gekke is dat ik een melding krijg dat hij geen media kan vinden als ik de USB erin stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15
Heb je de stick al es opnieuw geformatteerd, just to be sure?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
devilkin schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:47:
Heb je de stick al es opnieuw geformatteerd, just to be sure?
Ja, als je via het programma de update erop zet, wordt de stick eerst geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
MitchAngelo73 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Helaas werkte dit ook niet. Ik ga nu maar proberen om de update applicatie op mij PC opnieuw te installeren en dan nog een keer de update te downloaden. Hopelijk werkt dat. Het gekke is dat ik een melding krijg dat hij geen media kan vinden als ik de USB erin stop.
Je gebruikt toch de bovenste usb ingang?
Misschien ben je te snel, is mij ook al gebeurd dat ik ff moest wachten voordat ie begon,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
heb je wel een kona? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 23:26
Vanaf eind juli jl. hebben wij een import Kona 64Kwh Fashion Design modeljaar 2020 met 20k op de teller.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Laatst online: 19-09 18:10
Vakantietip voor de mede Kona rijders: laad je auto niet op tot 100% op een berg. Vinden de remmen niet leuk als je weer beneden bent heb ik gemerkt 😩.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Marko72 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:33:
Vakantietip voor de mede Kona rijders: laad je auto niet op tot 100% op een berg. Vinden de remmen niet leuk als je weer beneden bent heb ik gemerkt 😩.
Als hij vol zit gaat schakelt hij het regeneratief remmen uit? En moet je dus op de remschijven?

Vraag trouwens: hoe snel laad hij op met regeneratief remmen? Is dat echt substantieel veel of laadt je misschien een paar procentjes erbij als je de brenner pas naar beneden rolt. Maw hoeveel kW laad hij bij

[ Voor 22% gewijzigd door Bokhuis op 12-07-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Laatst online: 19-09 18:10
Hoeveel ie bij laadt weet ik niet precies, maar gok zomaar de 77 kW die hij anders ook haalt. Al rijdend gaat dat niet echt hard hoor.

En ja regeneratief remmen gaat uit als ie vol zit van de berg af, dus alles moet op de normale remmen en die stinken behoorlijk onderaan de berg….. geen enkele weerstand door de motor dus en een flink gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Marko72 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:33:
Ik laad sowieso met DC nooit verder dan 80 % op. En, uit gewoonte, ook niet met AC.

Overigens in “laadpalen discussie” gemeld dat we met Tesla voor niet-Tesla uitstekende zaken gedaan hebben met laden van en naar Italië (Gotthardpas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Was vanmorgen bij de dealer voor de 75dkm beurt en Nieuwe Kona stond daar net een dag in de showroom, wel de hybride:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8IwPXIG951NcG4B4sMYUs4UvZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45UHmYXh1G49OuTlvjNPWJBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl3U28egHCDFXa_1Pk6drCWekm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZ7XDXElDooiHSenASjJpZFt.jpg?f=fotoalbum_large

Zwart doet hem imho niet echt goed. Verder mooie auto en merkbaar ruimer.

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 14-07-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
De voorkant heeft wel wat weg van de Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ik heb hem toevallig vandaag ook gezien bij de dealer. Als je die logo's enz eraf kan halen is hij wel strak.
Ben benieuwd of de ev uitvoering ook andere techniek krijgt.
Verder is de Ioniq 5 N onthuld, echt wel een nieuwe stap in elektrisch rijden (op het gebied van rijplezier/hothatch, niet enkel een berg vermogen maar veel meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Begreep van een YouTube filmpje dat de nieuwe aandrijflijn 215pk heeft en een WLTP van boven de 500km.

Interieur heeft ook een mooie upgrade gehad.

Weet niet of ik na de huidige Kona weer een EV kan/mag uitzoeken maar met de extra ruimte is de nieuwe Kona iig wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Begreep van een YouTube filmpje dat de nieuwe aandrijflijn 215pk heeft en een WLTP van boven de 500km.

Interieur heeft ook een mooie upgrade gehad.

Weet niet of ik na de huidige Kona weer een EV kan/mag uitzoeken maar met de extra ruimte is de nieuwe Kona iig wel een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cxxxx71
Bokhuis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 01:56:
[...]

Blijf het toch wel bijzonder vinden. Dat ik anno 2023 nog met sd kaartjes en usb sticks moet gaan zitten klooien om te updaten. Dat heeft Tesla toch een stuk beter begrepen dan de dinosauriërs bij Hyundai.

En dan ook die software updater op de PC met die slechte Nederlandse vertalingen. Echt een doorn in je oog.
Mijn boordcomputer zegt steeds als je hem gebruikt “gebruik het systeem vriendelijk” ook zo’n vage vertaling waar je geen hol van kunt maken als je de handleiding niet leest. Je snapt toch niet dat zo’n miljardenbedrijf dat niet voor elkaar kan krijgen.
Anno 2023, maar je auto heeft bouwjaar 2019...

Huidige modellen van Hyundai kunnen ook een over the air update doen, net als bij Tesla. Geen idee hoe het bij andere merken is, maar een paar jaar geleden was ik nog afhankelijk van de dealer betreft updates. Ik vind het dus al een hele verbetering dat ik het direct zelf kan doen als er een nieuwe klaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Bokhuis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 01:56:
[...]

:P Maar dat is omdat er een groter data abonnement voor nodig is.
Meestal niet echt gratis :+ (bij Tesla zit het gewoon in het product, maar is ook de auto zelf er afhankelijk van om goed te werken, al betaal je daar indirect ervoor.)

De ioniq 5 en de nieuwere modellen kunnen ook OTA updaten.
Technisch kan de oude Kona (en faceliften) het waarschijnlijk ook al (volgens update site heeft de ioniq 5 die het wel kan ook de standard 5Gen infotainment), alleen vereist het een groter data abonnement die ze niet willen/kunnen activeren.

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Even een vraagje voor de Kona bezitters met een 11kw 3f obc. Wat is de maximale enkelfasige laadsnelheid die je daarmee kunt halen? Is dat 3.7kw of 7.4kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Cxxxx71 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Anno 2023, maar je auto heeft bouwjaar 2019...
Ik heb een 2019 model en kloot nooit met updates... Doet de dealer gewoon tijdens het onderhoud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
thys schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:39:
Even een vraagje voor de Kona bezitters met een 11kw 3f obc. Wat is de maximale enkelfasige laadsnelheid die je daarmee kunt halen? Is dat 3.7kw of 7.4kw?
1/3e van die 11 kW, dus 3,7kW.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Peter-036 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:51:
[...]

1/3e van die 11 kW, dus 3,7kW.
Heb je dit zelf zo ervaren? Ik lees hier namelijk wel wisselende berichten over. Onder andere dat de er dan in de obc twee fases parallel geschakeld kunnen worden om toch de 7.4kw te kunnen laden. Maar ik wil graag weten hoe dit specifiek bij de Kona MY21 is.

Nog even een voorbeeld linkje:
https://ev-database.org/c...ctric-64-kWh#charge-table

[ Voor 11% gewijzigd door thys op 17-07-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Maximaal 7.4kW bij 32 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
@RaRo74 Sorry, de vraag kwam van @thys Wat staat er in de manual? Er zijn maar heeeel weinig (geen?) auto's met een obc die fase's kunnen samenvoegen, maar wellicht kan je Kona het wel.
Ik verwacht het niet.............

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 17-07-2023 22:20 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ik heb het niet over het samenvoegen van fasen.
Een 3 fase aansluiting van 32A kan 22 kW leveren.
22 delen door 3 = ?
Ofwel gelijk aan 1 fase / 32A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 17:12

ThsAdrns

Be the change!

Peter-036 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:18:
@RaRo74 Sorry, de vraag kwam van @thys Wat staat er in de manual? Er zijn maar heeeel weinig (geen?) auto's met een obc die fase's kunnen samenvoegen, maar wellicht kan je Kona het wel.
Ik verwacht het niet.............
Mijn ë-C4 kan het (dus alle actuele PSA modellen), volgens mij de VW e-Up en e-Golf ook, en ik dacht nog vele meer. Ik had dus niet het beeld dat het zo zeldzaam was.

EV-database geeft in elk geval voor de Kona 2019-2021 en 2021-2023 inderdaad aan dat er twee gelijkrichters op één fase samengevoegd kunnen worden, dus laden met ca. 7 kW enkelfasig.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Maar hoe belangrijk is dat? wanneer je thuis een laadpaal gaat neerzetten kies je altijd voor een 3 fase lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Chaoss schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:58:
Maar hoe belangrijk is dat? wanneer je thuis een laadpaal gaat neerzetten kies je altijd voor een 3 fase lijkt me?
Beetje off-topic maar ik heb een 1fase huisaansluiting (40A) en wil dat voorlopig wel zo houden. Om dan toch met enig vermogen te kunnen laden kom je dan op een 32A eenfasige laadpaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

KRC

Chaoss schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:31:
Was vanmorgen bij de dealer voor de 75dkm beurt en Nieuwe Kona stond daar net een dag in de showroom, wel de hybride:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zwart doet hem imho niet echt goed. Verder mooie auto en merkbaar ruimer.
Wist de dealer toevallig al iets over de EV versie? Of niet naar gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

thys schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Beetje off-topic maar ik heb een 1fase huisaansluiting (40A) en wil dat voorlopig wel zo houden. Om dan toch met enig vermogen te kunnen laden kom je dan op een 32A eenfasige laadpaal uit.
is dat niet zonde om in een 1-fase paal te investeren? met alle (toenemende) stroom behoeftes is het toch wel verstandig om je hoofdaansluiting te upgraden naar een 3-fase aansluiting lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

KRC schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Wist de dealer toevallig al iets over de EV versie? Of niet naar gevraagd
Toen ik er naar vroeg kreeg ik te horen 'dat duurt nog wel even', oftewel die medewerker wist het niet. Op de Hyundai website staat 'later dit jaar", maar grote kans dat dat zoveel betekend dat hij dan in de showroom staat en te bestellen is met tig maanden levertijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 17:12

ThsAdrns

Be the change!

Chaoss schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:58:
Ik heb een 3 fase huisaansluiting en een 3 fase wallbox (Zappi). In de zomertijd wil ik graag mijn overschot PV productie in de auto laden. Mijn PV levert meestal tussen 2 kW en 7 kW vermogen. Om de auto te laden is een minimale stroom van 6A per fase (1,3 kW) nodig. Dat betekent bij drie fasen dus minimaal 4 kW. Daarom laadt de Zappi bij Eco/Eco+ (overschot) default op 1 fase. Bij mij is dat een goede match met beschikbare zonnestroom (max. 4,6 kW, 20A afgezekerd). In de instelling Fast geeft de Zappi gewoon 3x20A dus laadt de auto dan met 3x16A = 11 kW.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42
thys schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:39:
ik heb een kona EV van '21 (facelift)
aan een 3F laadpaal, laad ik aan 11kW
aan mijn eigen monofasige laadpaal aan 7,1 à 7,2kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
braxx1980 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:34:
[...]

ik heb een kona EV van '21 (facelift)
aan een 3F laadpaal, laad ik aan 11kW
aan mijn eigen monofasige laadpaal aan 7,1 à 7,2kW
Is de bijgeleverde laadkabel dan 3F 32A? Dat zou wel netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
pmiddeld schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Is de bijgeleverde laadkabel dan 3F 32A? Dat zou wel netjes zijn.
Ik heb de auto 2de hands gekocht...
Daar zat een kabel bij van 5m 3f... ik verifieer straks ofdat deze 3x32A is.

Mijn laadpaal is een alfen pro eve.
Deze kan zowel 3f als mono aangesloten worden.
De laadkabel hierbij was een 3f 32A, maar ik heb deze mono moeten aansluiten, anders had ik ook spanning op tussen N en L2 (Terwijl hij ook spanning had tussen N en L1 wat normaal was) als de kona aangekoppeld werd. De laadpaal ging dan in storing vanwege onverwachte spanning op L2.

Uiteindelijk werkt alles perfect nu... maar ik denk wanneer er monofasig word geladen, er inderdaad een interne paralelle koppeling wordt gemaakt met L1 en L2 om de stroom te verdelen. Zo krijg je 16A per interne fase.

Dit zal ook de reden zijn waarom automatisch schakelende laadpalen (tussen 1f en 3f) tussen een shift even een aantal seconden moeten wachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Inmiddels ook een range van >500 bij een volle accu. Ik verbaas me echt hoe efficiënt deze auto is tov de elektrische auto's die ik tot op heden in bezit gehad heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlerFWLSnkRcvc0sBue0nsYARSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLQHuJ3QolFC4OaXy5EA1B4A.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de model 3 sr+ kwam in de buurt qua verbruik maar die zat alsnog op 15-16kw/100km. De polestar 2's (launch model en 2022 model), e-golf en model 3 long range kwamen niet eens in de buurt van de 13.6kw/100 die ik gemiddeld nu verbruik in de Kona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Iemand die een goede screenprotector kan aanraden (met link?) Voor het middenscherm van een kona ev vanaf 2021 (10").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

sarlo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:17:
Inmiddels ook een range van >500 bij een volle accu. Ik verbaas me echt hoe efficiënt deze auto is tov de elektrische auto's die ik tot op heden in bezit gehad heb.

[Afbeelding]

Alleen de model 3 sr+ kwam in de buurt qua verbruik maar die zat alsnog op 15-16kw/100km. De polestar 2's (launch model en 2022 model), e-golf en model 3 long range kwamen niet eens in de buurt van de 13.6kw/100 die ik gemiddeld nu verbruik in de Kona
Hangt wel sterk van het weer af, met deze temperaturen en niet veel wind of wind mee haal ik 13.5kw/100. Maar in de winter en herfst zit ik snel op 16-17kw/100.

Mijn gemiddelde over de laatste 5-6000km staat nu op 15,3. Dat is een gemiddelde range van 430.

Dan rijd ik wel netjes 100-110kmh, bij 130kmh vliegt het verbruik ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Ik rij 120, verbruik staat op 14kW. Valt zeer goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:39
sarlo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:17:

[Afbeelding]

Wow, nice!
En aan de display te zien staat de auto niet eens in de eco mode, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik merk dat eco of comfort niet veel uitmaakt in het verbruik. Maar ik heb hem bijna altijd op eco staan, rijd imho het comfortabelst. Alleen wanneer de auto erg warm is zet ik hem eerst even in comfort zodat de airco beter werkt en heel af en toe gaat hij even kort in sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

devilkin schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:
Ik rij 120, verbruik staat op 14kW. Valt zeer goed mee.
Vooral in de winter of herst is het verschil in snelheid enorm. Dan zit ik bij 120kmh zo op 18kw. En dat is dan niet eens een kort stukje maar tijdens een rit van 120km. Die periodes rijd ik gemiddeld wel langzamer om het verbruik enigsinds normaal te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Chaoss op 19-07-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Stel je remt tijdens het rijden af van 80km/h naar 20km/h alleen d.m.v. regeneratief remmen.
Zou je dan meer bijladen met stand 3 of stand 1? Stand 3 laadt natuurlijk meer bij per tijdseenheid, maar stand 1 zal langere tijd remmen. Heft dat elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik ben geen natuurkundige maar ik denk dat het niets uitmaakt. Uiteindelijk komt er dezelfde hoeveelheid energie vrij.

Feit is wel dat afremmen in stand 1 wel echt irritant is voor de medeweg gebruikers omdat je dan in de meeste gevallen veel te vroeg 'van het gas moet'. Ik heb hem eigenlijk altijd in stand 3 staan, werkt wat mij betreft het beste voor het 'one pedal driving' idee. Soms gebruik ik de flippers, met name de linker om die ingeknepen te houden om nog iets harder te remmen dan stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Bokhuis schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:55:
Stel je remt tijdens het rijden af van 80km/h naar 20km/h alleen d.m.v. regeneratief remmen.
Zou je dan meer bijladen met stand 3 of stand 1? Stand 3 laadt natuurlijk meer bij per tijdseenheid, maar stand 1 zal langere tijd remmen. Heft dat elkaar op?
Er treden altijd verliezen op: helemaal uit laten rijden zonder remmen levert het minste terugwinverlies op. Dat deed ik vroeger al met de benzine auto’s. Hindert dat ook het minste de achterliggers? Als ze slim zijn niet.

Intuïtief zou ik op basis hiervan zeggen dat je meer meters maakt met stand 1, maar meer terugwint met stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met stand 3 krijg je misselijke passagiers... Zeker als je niet de cruise control gebruikt en niet helemaal stabiel rijdt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 12:42
Welke H7 halogeen lampen benaderen LED het beste? Ik wil de 'gele' halogeen lampen van mijn 2023 Kona Fashion vervangen door één van deze drie 'LED look' of zijn er betere opties?

OSRAM Night Breaker H7
of
OSRAM Cool Blue Intense H7
of
Philips RacingVision GT 200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
laurensdenouden schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Mijn Kona uit 2019 lijkt ook nog maar met 3,6/3,7kwh te laden. Laatst wel ergens met 4,0kwh geladen maar niet meer 7,2 of 7,4kwh... Ik dacht dat het met Ecotap/Last Mile solutions in Den Haag te maken had, dat zij bijv 1 fase 16A aanbieden in plaats van 1 fase 32A. Want de nieuwere kona vanaf 2020 heeft 3 fase 16A volgens mij. voor mij lastig want ik moet op straat laden en alleen na 17u en voor 9u volgende ochtend is het gratis parkeren. Omdat laden met 3,6 kwh meer dan 17u duurt voor een volle accu moet ik nu vaak 1,5 nacht laden voor een volle accu (en dan voor 9u mijn auto steeds weghalen etc). als ik gewoon 7,4 kwh zou kunnen laden volstaat een laadtijd van +- 8 uur.

Als iemand een oplossing heeft, graag! (als het inderdaad aan de auto ligt)
Toch nog even hierop terugkomen:
Afgelopen weken heb ik een paar keer m'n Kona-2019 opgeladen bij de camping (De Kuilart 1, Koudum, Nederland). Dat zijn vrij nieuwe palen met 22kW capaciteit.
Wat mij opviel: de auto begon met laden op iets van 3.6kW of zo - met bijbehorende laadtijd van iets van 19 uur of zo. Toen ik na een uurtje terugging was hij bezig met 7kW te laden en was de verwachte laadtijd dus ook teruggebracht richting 10 uur.

Ofwel: het lijkt er op dat er wat tijd nodig is voor de laadpaal en auto elkaars mogelijkheden helemaal doorhebben. Wellicht dat dat voor @laurensdenouden ook zo is?

Nadeel is dan wel dat de verwachte laadtijd die je aan het begin ziet op het display dus nog minder nauwkeurig is. Als je probeert geen laadpaalklever te zijn wordt het op die manier wel heel lastig: geen auto-app die de status weergeeft, geen laadpaal-app die de status laat weten en de displaytijd die in eerste instantie veel te pessimistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Bij mij begint deze ook op ongeveer 3.6 of zelfs lager.
Even wat langer wachten en je ziet dit gelijk oplopen naar het maximum wat het laadpunt kan geven dus ook wat de eindtijd gaat worden.
Volgens mij is een halve minuut wachten voldoende en ik zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:34
RaRo74 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:52:
Bij mij begint deze ook op ongeveer 3.6 of zelfs lager.
Even wat langer wachten en je ziet dit gelijk oplopen naar het maximum wat het laadpunt kan geven dus ook wat de eindtijd gaat worden.
Volgens mij is een halve minuut wachten voldoende en ik zal er eens op letten.
De reden hiervoor is dat de 3f Kona zijn fase kan koppelen maar er is een vertraging ingebouwd om kortsluiting bij 3f te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dat zou kunnen maar hoe verklaar je dan dat dit exacte hetzelfde gebeurd bij een 1 fase laadpunt?
Daar vindt namelijk geen koppeling tussen fasen plaats net zo min dat er een risico op kortsluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
RaRo74 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:41:
Dat zou kunnen maar hoe verklaar je dan dat dit exacte hetzelfde gebeurd bij een 1 fase laadpunt?
Daar vindt namelijk geen koppeling tussen fasen plaats net zo min dat er een risico op kortsluiting is.
En ook: een Kona uit 2019 is een een-fase lader, dus ook daarbij speelt dat koppelen van fases niet, lijkt mij. Een 22kW lader heeft 7kW per fase, dus een Kona uit 2019 zou direct op 1 fase 7kW moeten krijgen.

Hoe dan ook, het betekent wel dat je als Kona-oude-generatie bezitten moet uitkijken bij laadpalen die een kleeftarief hanteren als het laden afgerond is.

[ Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 24-07-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:29:
[...]
, dus een Kona uit 2019 zou direct op 1 fase 7kW moeten krijgen.
Nee hoor. Ook dat duurt even en bouwt op tot het maximale laadvermogen.
vanaalten schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Hoe dan ook, het betekent wel dat je als Kona-oude-generatie bezitten moet uitkijken bij laadpalen die een kleeftarief hanteren als het laden afgerond is.
Of even 1 minuut wachten totdat de werkelijk eindtijd zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:34
RaRo74 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:41:
Omdat het met de omvormer in de wagen heeft te maken en niet met aantal fases van je laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 15:02
Vraag over totaal rit informatie

Als is naar "totale informatie" scherm klik zie ik bij voorbeeld 282km gereden tegen gebruik van 13,2 kw per 100 km. Mijn ervaring is dat deze informatie nooit klopt. Ik moet altijd veel meer bijladen dat ik zou verwachten.

Wie kan mij meer hierover vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Wat is voor jou meer?
Er treedt ongeveer een 15% ladingdverlies op.

Meerdere maanden ben ik mijn totaalteller aan het vergelijken met wat mijn MID meter thuis aangeeft van mijn EV-charger.
Telkens is dit rond 15% verschil.

In uw geval dus ongeveer een 15kWh per 100km (incl laadverliezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Dan klopt het wel. Denk ik. Ik verwacht 2,82 x 13,2 = 37,2 kw te laden. Mijn lader geeft in dit geval 43,1 kw verschil is 5,9 kw Waarom treedt er laad verlies en is dit te beinvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
Gevonden:
https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

Maar in mijn geval laad ik met 11kw 3 fasen en de bedrading meter paal is nieuw. Zou dus verwachten veel minder laad verlies als ik het artikel goed lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

Nedish schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:50:
Dan klopt het wel. Denk ik. Ik verwacht 2,82 x 13,2 = 37,2 kw te laden. Mijn lader geeft in dit geval 43,1 kw verschil is 5,9 kw Waarom treedt er laad verlies en is dit te beinvloeden?
Ja dit is een verlies wat vaak wordt vergeten!

Dit is helaas niet echt te beïnvloeden omdat dit te maken heeft met het feit dat bij AC laden (Type2 ) de laadstroom, in de auto, omgezet moet naar DC wat dan de accu in gaat. Het enige wat nog enige effect heeft is het vermogen wat gebruikt wordt bij AC laden. Hoe hoger je AC laad (max. 11 kwh bij Kona 2020->) des te lader is het verlies (3.6 kWh~13% - 11 kWh~11%). De ADAC heeft een paar jaar geleden een mooie test hierover gedaan waarbij bij sommige merken zelfs een verlies van 25% optrad.

Bij DC laden (CCS2) gaat de lading direct van laadpaal de auto in en treedt er geen verlies in de auto op, echter hier gebeurt de AC->DC in de laadpaal en treedt hier het verlies op. Dit is één van de redenen waarom DC laden duurder is t.o.v. AC laden (je krijgt in principe ~12% meer energie bij DC laden t.o.v. AC laden)

Het mooiste is als je direct met je DC zonneplannen je DC auto accu laad, i.p.v. dat je DC zonnepanelen het omzetten naar AC en vervolgens je auto de AC weer naar DC zet.

[ Voor 3% gewijzigd door The Adder op 27-07-2023 10:31 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Na circa 62000 km heeft mijn 12V accu het begeven. Hij laadt niet meer op. Ik had hem al in het laatste half jaar diverse malen moeten aanzwengelen met een accubooster, bijvoorbeeld als ik de deur of achterklep een paar minuten open had laten staan. De Wegenwacht mocht hem niet vervangen omdat Hyundai dat zelf wil doen. Moet maandagochtend opnieuw de pechhulp bellen om Hyundai te pakken te krijgen. Ik weet dat dit ook al een aantal van jullie is overkomen. Daarom mijn vraag: wordt de accu onder garantie vervangen? Hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 16:40
pmiddeld schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:26:
Na circa 62000 km heeft mijn 12V accu het begeven. Hij laadt niet meer op. Ik had hem al in het laatste half jaar diverse malen moeten aanzwengelen met een accubooster, bijvoorbeeld als ik de deur of achterklep een paar minuten open had laten staan. De Wegenwacht mocht hem niet vervangen omdat Hyundai dat zelf wil doen. Moet maandagochtend opnieuw de pechhulp bellen om Hyundai te pakken te krijgen. Ik weet dat dit ook al een aantal van jullie is overkomen. Daarom mijn vraag: wordt de accu onder garantie vervangen? Hoor het graag.
In België is er 3 jaar garantie op de 12 volt batterij.
De mijne is gesneuveld toen de kona 3 1/2 jaar oud was.
Juist buiten garantie beweerde toen de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Garantiedekking 12 volt accu’s is maximaal 24 maanden

Bron: https://s7g10.scene7.com/...e-handleiding-DSP-2021pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
Niet kijken naar de garantie termijn maar kijken naar wat je zou kunnen verwachten van het levensduur van een accu. Daarna klagen bij je dealer en hyundai en vraag om een reparatie voorstel. Stel dat een accu 5 jaar mee gaat en jouw accu 3 jaar oud is - 60% afgeschreven - blijft 40% schadepost over. Daar baseer ik je de onderhandeling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Gebruikt iemand van jullie de ingebouwde navigatie nog veel? Ik heb een Brodit houder geïnstalleerd en dan merk ik dat ik bijna nooit meer de ingebouwde nav gebruik. Je kunt hem met 1 hand in de houder schuiven en omdat er een USB aansluiting aan zit is hij meteen verbonden met CarPlay/Android Auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sziGR-RXO-STwYrcV2yIUZaIAV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMgwb8zy5NTdmikjwzkhLOdC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZUYHJbQ12-dLE6P2TT_O1IjZDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CWwVfijELwX3RlW4fPd4uJv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
Ik wel. Veel handiger dan een mobiel en geen data kosten!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
(bijna) altijd Android Auto + waze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Nedish schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:24:
Ik wel. Veel handiger dan een mobiel en geen data kosten!.
Valt qua data wel mee toch? Ik heb vooral bij het zoeken van een bedrijf of naam van een ‘bezienswaardigheid’ dat Google Maps gewoon weet wat je bedoelt. Zelfs als je de naam verkeerd spelt. Dat blijft wat achterlopen bij traditionele nav hoewel de ingebouwde het best redelijk doet. Uiteraard kost dat bij Google wel al je privacy …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik gebruik inderdaad ook Google maps, werkt gemakkelijker: zoekt beter, betere live data, alternatieve routes die live aangegeven worden etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 30-07-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
Ik maak ook graag gebruik van google maps. Als je zuinig bent op je data bundel, kun je de kaarten ook downloaden.

Hierbij mij setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdz66weazhWbJd9IvsSNIuia_JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1WSE4oSBuhNlO626HN6o6qH.jpg?f=fotoalbum_large
Het dongeltje om Android Auto draadloos te laten starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chcQ8UmgzarQKCqcD9G8VBAOYAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoiO7Ght39I3GYf635GPbzyE.jpg?f=fotoalbum_large
Hierop mijn telefoon om deze draadloos op te laden en goed zicht op bv Flitsmeister.

Wel vind ik dit alleen geschikt voor de wat kortere afstanden. Bij langere afstanden wordt de telefoon erg heet. Dan sluit ik deze weer liever bekabeld aan zoals vorige week met een trip naar de Costa Brava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04
Ik gebruik ook alleen carplay apps voor de navigatie, maar heb best vaak dat het kabeltje zo onder het klepje terecht komt dat het druk mechanisme niet meer werkt en ik flink moet peuteren om hem weer open te krijgen. Zou toch liever wireless carplay hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
@Cxxxx71 Bestaat zo'n dongle ook voor Apple CarPlay?

ach laat ook maar

[ Voor 95% gewijzigd door Bokhuis op 30-07-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Bokhuis schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:42:
@Cxxxx71 Bestaat zo'n dongle ook voor Apple CarPlay?
Carplay2air, Carlinkit, cplay2air zijn je zoektermen. Ik heb al een jaar of drie zo'n Carplay2air adapter en het werkt best goed. Maar, hou in het achterhoofd dat het een low-budget chinees hardwaredoosje is, met een enkele hobbyist als developer die niet bepaald bugvrije code produceert - ofwel, het is niet perfect. Bij mij duurt het soms tot een minuut voor er verbinding is. En soms is er verbinding, maar blijft het scherm zwart.

Desondanks, vrijwel altijd werkt het prima en heb ik Carplay actief terwijl de telefoon onaangeraakt in m'n broekzak zit. Dus nee, ik gebruik de ingebouwde navigatie eigenlijk niet meer.

Draadloos Carplay vergt wel wat van de batterij. Na een uurtje of twee rijden is de batterij wel flink leeg - en ik kan in m'n Kona draadloos laden, maar tegelijk draadloos laden EN draadloos Carplay gaat voor de temperatuur van de telefoon niet goed, dus inderdaad: vakanties, lange afstanden, doe ik toch maar bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

Cxxxx71 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:41:
Ik maak ook graag gebruik van google maps. Als je zuinig bent op je data bundel, kun je de kaarten ook downloaden.

Hierbij mij setup:

[Afbeelding]
Het dongeltje om Android Auto draadloos te laten starten.
Afgelopen maand ook, via MP, een wireless AA gekocht echter heb nog niet de juiste configuratie gevonden om te voorkomen dat W-AA niet altijd aanstaat en dat daardoor de 12V eventueel in de problemen komt. Heb jij speciale instellingen in W-AA gedaan of heb je de W-AA dongle niet altijd aangesloten?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
The Adder schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Afgelopen maand ook, via MP, een wireless AA gekocht echter heb nog niet de juiste configuratie gevonden om te voorkomen dat W-AA niet altijd aanstaat en dat daardoor de 12V eventueel in de problemen komt. Heb jij speciale instellingen in W-AA gedaan of heb je de W-AA dongle niet altijd aangesloten?
De USB-poort gaat binnen een minuut uit nadat de auto is uitgezet. Daar kun je toch de accu niet mee leegtrekken?

Pagina: 1 ... 116 ... 143 Laatste