Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 115 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 20:01

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

MaxLaadvermogen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:42:
Het overkomt me te vaak dat de Kona besluit vol in de remmen te gaan als ik met enig snelheidsverschil een (plots) afremmende voorganger nader en zelf al begonnen ben met gedoseerd remmen. Kennelijk flipt de computer dan en gaan niet alleen de 'pas op' lampjes en piepjes aan, maar neemt de auto het remmen totaal over. Hierbij heb ik zelf geen enkele controle meer over het remmen en/of de remweg, tot grote schrik van niet alleen mijzelf maar vooral ook van mijn achterligger die het keiharde remmen helemaal niet ziet aankomen en vervolgens nog harder dan ikzelf in de remmen moet.Twee weken geleden heeft dit er toe geleid dat ik op de linker baan van de snelweg door plots vertragende voorgangers moest afremmen, de Kona met piepende banden er een schep bovenop deed en mij achterligger vol op bij inreed... Flinke schade aan beide autos!

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is de afstemming van deze 'ingreep' op de een of andere manier voorgeschreven en veilig? Kan ik deze functie ook uitzetten of minder agressief instelllen?
Dat is dacht ik in te stellen, hoe snel die moet reageren op voorliggers.
(Al was die achterligger sowieso wel aan het kleven dan :P gezien je altijd in staat moet zijn op te tijd remmen als voorganger noodstop doet, al dan niet door de autopilot :+ )

Bij FCW is enigszins iets in te stellen (via het menu op scherm achter stuur)

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 13:11
MaxLaadvermogen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:42:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee...
Ik heb tot nu toe maar 2x gehaad dat ie volop de rem ging, beiden terecht maar wel schokkend om te ervaren. Beide keren op de snelweg. Voortaan hou ik nog iets meer extra afstand, zeker bij file hou ik veeeel afstand om dit te voorkomen.

Daarnaast heb ik ook gehad dat ie piept over de voorganger die bij de stoplicht staat terwijl ik al aan het remmen was maar volgens de pc niet snel genoeg remde. Daar nam ie niet de controle over. Sowieso was ik prima gestopt.

Je zou FCA instelling kunnen aanpassen. Deze dude had ook issues en had 'm op Fast gezet (post #50).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 14:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvC-P2u6E7WJW92V0gFKtzbB0JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riLQB3FOAkPm907W6W8KwBFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons is Koko ook gearriveerd! Haar zusje Nina is gisteren meegenomen door de leasemaatschappij, en we wensen haar het beste!

Koko is gloedjenieuw met vanochtend 70km op de teller.

Het is wel even wennen, maar het gaat zeker goedkomen. We moeten nog even alle instellingen afgaan en de boel een beetje afstellen aan wat we lekker vinden rijden.

Echter geen idee wat voor uitvoering dit is: door een redelijke fuck-up van het bedrijf van mijn partner waren ze even "vergeten" (2 jaar lang) om daadwerkelijk haar auto te bestellen, dus hebben we de bestelling van een ander gekregen. Wel jammer, we hadden graag een blauwe gehad, maar ach.
Dit is ook mooi, en iets met gegeven paarden en bek kijken

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:07
Bedankt, ben hem aan het downloaden,
Spijtig dat het niet vroeger was , heb net een roadtrip Belgisch Limburg naar Linz (zonder autoweg) achter de rug.
De eerste 5 km van huis had ik al prijs, met 2 nieuwe rotonde's, dus benieuwd of deze er nu wel gaan opstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Ik zag dit gisteren op de a4 richting Amsterdam.

Is denk ik wel leuk voor de Kona fans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAEx7mWZg-Bw6HBywimWCkSirMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAo9MfrGsUAAcKqtturjeuJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-06 22:21
Buske schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:37:
[...]

Bedankt, ben hem aan het downloaden,
Spijtig dat het niet vroeger was , heb net een roadtrip Belgisch Limburg naar Linz (zonder autoweg) achter de rug.
De eerste 5 km van huis had ik al prijs, met 2 nieuwe rotonde's, dus benieuwd of deze er nu wel gaan opstaan.
Had hem ook gedownload, maar bedacht me dat mijn Kona volgende week een onderhoudsbeurt krijgt. Ga naar een andere Hyundai garage dan waar ik normaal naar toe ging. Is een mooie test voor ze of ze de update erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Hoe lang duurt dat zo eigenlijk?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 12:34

The Adder

Happy racing from Holland

devilkin schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:58:
[...]

Hoe lang duurt dat zo eigenlijk?
Downloaden, afhankelijk van je download snelheid, 15 minuten of zo (24Gb)
Het updaten in de auto ~20-30 minuten (meestal ga ik weg en kijk later of het gelukt is). Er zijn ook gebruikers die het onderweg tijdens het tijdens doen, vind ik wel spannend _/-\o_

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 15:25
Gistermiddag gedownload en in een half uur of zo stond de update op de SD kaart.
Vanochtend de update tijdens het rijden gedaan (als in: oude SD kaart verwisselen voor de nieuwe, dan pas starten en wegrijden). Denk dat 'ie nog geen vijf minuten nodig had en dat de navigatie weer in beeld was.

Heb daarna in het menu ook nog de update knop geprobeerd en die gaf aan dat de geinstalleerde versie gelijk is aan de versie op de SD kaart. Ofwel, het is mij niet helemaal duidelijk of er een update geinstalleerd is, want vorige keer duurde het onderweg zeker 20 minuten. Straks maar eens de versienummers in het menu wat beter bekijken.

Auto: Kona electric 2018-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Ondertussen gedaan: auto aangezet, usb erin, gaf aan dat die kon geupdate worden na het afzetten van de wagen ;)

Gedaan, kwartiertje later bericht via bluelink dat alles ok is. Fijn zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 14:44
Ik kwam er zelf vanochtend achter dat Android Auto dus met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen is. Mijn telefoon heeft initieel wel door gekregen dat hij AA in moest stellen maar na de setup werkte het dus echt niet.

Ik heb 10 minuten zitten hannessen om het werkend te krijgen, maar geen sjoege.

De auto gaf aan dat de telefoon gekoppeld was (wat dus niet zo was, USB was uitgeplugd en BT stond uit op de telefoon) en weigerde om mijn telefoon uit de lijst van AA apparaten te halen.

Erg frustrerend.

Ook wel jammer is het feit dat de layout van het instrumentencluster zo ontzettend druk is. De Cube layout is dan nog het beste te gebruiken, zonder veel van de grafische fratsen die in de standaard Eco/Standard/Power layouts zitten.

Wat dat betreft mis ik de look van de Niro IC wel echt. veel simpeler.

Verder rijdt ze verder prima natuurlijk, maar dat is dan ook logisch aangezien het min of meer dezelfde auto is.

[ edit ]
Oh, de ingebouwde navigatie heeft blijkbaar kaarten uit 1980 want een hele hoop wegen staan er gewoon niet op!
Das leuk voor een auto die echt net van de fabriekslijn gerold is :z

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 15-06-2023 14:04 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik ben van een eenfase huis verhuisd naar drie fasen en wil daarom een nieuwe laadpaal kopen. De zappi die ik had was niet in staat om mijn 2020 kona wakkker te maken bij hoge opbrengst zonnepanelen e.d. Weet iemand of er inmiddels laadpalen zijn die de kona wel wakker kunnen maken om te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:53
CopyCatz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:06:
Ik ben van een eenfase huis verhuisd naar drie fasen en wil daarom een nieuwe laadpaal kopen. De zappi die ik had was niet in staat om mijn 2020 kona wakkker te maken bij hoge opbrengst zonnepanelen e.d. Weet iemand of er inmiddels laadpalen zijn die de kona wel wakker kunnen maken om te laden?
Onze zappi v2.1 laadt onze Kona (2022) gewoon op bij voldoende ZP opbrengst. Genieten is dat deze dagen:
Hé, weer 10 Km erbij! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ook zonder zappi is het laden nu fijn, mijn panelen brengen zo'n 3,8kwh uur op. Ideaal om te laden met 3,3kwh :+

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 19:03
Kijk naar Ratio Electric Solar Box. Nederlandse product werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Halleluia. Vandaag gemerkt dat mijn instelling voor niveau van regeneratief remmen eindelijk op 3 blijft staan, vermoedelijk sinds de update (eerste rit die ik ermee maak). Vroeger sprong dat altijd terug naar 2 bij een power-cycle.

Enkel die irritante start jingle, moest ik daar nu nog es vanaf geraken... :p

[ Voor 10% gewijzigd door devilkin op 16-06-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devilkin
Nieuw ding gemerkt: in de radio is er nu een Soundhound knopje, dat de spelende muziek gaat opzoeken. Veel DAB zenders sturen dat wel mee, maar sommige niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 15:57
devilkin schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:52:
Nieuw ding gemerkt: in de radio is er nu een Soundhound knopje, dat de spelende muziek gaat opzoeken. Veel DAB zenders sturen dat wel mee, maar sommige niet.
ja, zag t vandaag ook. vroeg me al af wat het was. dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

vraagje:

Hier in de straat staat een redelijk nieuwe Kona electric en soms brand er een geel ledje in het logo. Wat is dat?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:08
Teken dat de 12v accu opgeladen/bijgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

plopobiel schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:55:
Teken dat de 12v accu opgeladen/bijgeladen wordt.
ah top, thanks. Weer een mysterie de wereld uit :)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat die vraag gesteld werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Vreemd? of toch normaal
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik maar af en toe bij mijn Thuislaadpaal moet opladen, maar er valt me dan wel iets op.
Ik heb een Wallbox lader, met vaste kabel, en een app.
als ik de Kona aansluit en via de app het opladen start, geen probleem, ik kan in de app van Wallbox het vermogen van laden regelen van 7 amp t/m 16 amp.
Bij het volgen van het laadproces heb ik gemerkt dat het tussentijds stopt (100% nog niet bereikt) en dan is de status in de Wallbox app 'wacht op laadverzoek van auto'
Het lijkt er dus op dat de auto zelf regelt dat de oplaadbeurt niet in een keer gedaan wordt.
Als ik mijn Kona op mijn werk aan de laadpaal zet ( 3,5 Kw) dan gaat het laadproces, wel zo maar 8-9 uur aan een stuk door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Janvonflotow schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:10:
Vreemd? of toch normaal
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik maar af en toe bij mijn Thuislaadpaal moet opladen, maar er valt me dan wel iets op.
als ik de Kona aansluit en via de app het opladen start, geen probleem, ik kan in de app van Wallbox het vermogen van laden regelen van 7 amp t/m 16 amp.
Bij het volgen van het laadproces heb ik gemerkt dat het tussentijds stopt (100% nog niet bereikt) en dan is de status in de Wallbox app 'wacht op laadverzoek van auto'
Het lijkt er dus op dat de auto zelf regelt dat de oplaadbeurt niet in een keer gedaan wordt.
Als ik mijn Kona op mijn werk aan de laadpaal zet ( 3,5 Kw) dan gaat het laadproces, wel zo maar 8-9 uur aan een stuk door?
Hoezo ben je blij dat je maar af en toe thuis hoeft te laden? is toch juist handig?

Die van mij laad thuis (Alfen Eve paal) altijd door tot het ingestelde percentage, is mij nooit opgevallen dat hij tussendoor stopt. Op de zaak staat een paal met dubbele aansluiting, ook een Alfen Eve, en die is wel vrij brak met loadbalancing. Als er een auto bijkomt of afgaat dan staat hij ook tijdelijk stil (enkele minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
Mijn auto staat nu 2 weken bij de schadehersteller. Net even langsgeweest om wat spullen uit de auto te halen. Viel me op dat hij niet meer open gaat met de afstandsbediening, moest de fysieke sleutel erin doen. Kon de boordcomputer ook niet meer starten.
Vermoeden: of 12V accu leeg of de hoofdaccu. Wat zou het meest waarschijnlijk zijn? En is dit slecht voor de auto? Heb de schadehersteller iig even gevraagd of ze konden bijladen omdat het me niet goed lijkt hem langere tijd met platte accu te laten staan (of het nou de 12v of hoofdaccu is). Vraag me af of hij het ook daadwerkelijk gaat doen, had het idee dat ze het niet als probleem zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De 12 V accu zorgt voor de sloten, dus die zal leeg zijn. De kans dat de hoofdaccu leeg is is klein.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 15:05
Zaterdag weg willen rijden met de Kona, 12V accu plat (paar maanden terug een nieuwe 12v accu geplaatst).

Pechhulp erbij, meneer gaf aan dat er nog stroom weglekte nadat de auto uit stond...

Vandaag bij de garage geweest, er is een terugroepactie voor het weglekken van de 12v accu, ze konden niet aangeven waar dit door kwam (welk onderdeel er stroom bleef gebruiken). Is dit toevallig bij iemand bekend?

Resultaat: Software update, en voor de zekerheid nog maar een nieuwe accu er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
foto schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:46:
Zaterdag weg willen rijden met de Kona, 12V accu plat (paar maanden terug een nieuwe 12v accu geplaatst).

Pechhulp erbij, meneer gaf aan dat er nog stroom weglekte nadat de auto uit stond...

Vandaag bij de garage geweest, er is een terugroepactie voor het weglekken van de 12v accu, ze konden niet aangeven waar dit door kwam (welk onderdeel er stroom bleef gebruiken). Is dit toevallig bij iemand bekend?

Resultaat: Software update, en voor de zekerheid nog maar een nieuwe accu er in.
Hoe oud was je software dan? Volgens mij is die update voor de 12V batterij al heel lang geleden uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
Bokhuis schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Hoe oud was je software dan? Volgens mij is die update voor de 12V batterij al heel lang geleden uitgebracht.
Software was in maart bijgewerkt, ze deden bij de Hyundai dealer ook net of dit een nieuwe terugroepactie was vandaar mijn vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
Het probleem met de 12v accu is denk ik ook dat je met een keten van mensen te maken hebt (dealers, pechhulp, monteurs) die dat probleem nog kennen van de "lekstroom", old school tech. Wat ze vaak niet weten is dat als jij in de app de status van de auto opvraagt, er een api query naar de auto wordt gedaan om die gegevens op te halen. Als je bij de auto in de buurt bent hoor je een fysieke schakeling, dus de auto wordt even wakker gemaakt. Als je dan "handige" koppelingen gaat maken met andere apps (bv tibber voor laden wanneer er voldoende zonnepanelen opbrengst is), dan wordt je auto met een (te) regelmatige interval wakker gemaakt, en dat doet de 12v accu. Die zal bij lang stilstaan dus leeg getrokken worden.

Dus ja, er was een tijdje terug een issue met de kofferbak lamp die de accu old school leeg trok, maar er zijn dus meerdere oorzaken tegenwoordig die niet iedereen meer kan overzien. Een bluelink app developer hoeft maar per ongeluk een infinite loop api call te veroorzaken en we hebben allemaal een probleem.
Dus dan gaan ze vermoed ik bluffen met terugroepacties zodat de klant zich veilig en niet alleen voelt :)

[ Voor 6% gewijzigd door CopyCatz op 20-06-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
CopyCatz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:03:
Het probleem met de 12v accu is denk ik ook dat je met een keten van mensen te maken hebt (dealers, pechhulp, monteurs) die dat probleem nog kennen van de "lekstroom", old school tech. Wat ze vaak niet weten is dat als jij in de app de status van de auto opvraagt, er een api query naar de auto wordt gedaan om die gegevens op te halen. Als je bij de auto in de buurt bent hoor je een fysieke schakeling, dus de auto wordt even wakker gemaakt. Als je dan "handige" koppelingen gaat maken met andere apps (bv tibber voor laden wanneer er voldoende zonnepanelen opbrengst is), dan wordt je auto met een (te) regelmatige interval wakker gemaakt, en dat doet de 12v accu. Die zal bij lang stilstaan dus leeg getrokken worden.

Dus ja, er was een tijdje terug een issue met de kofferbak lamp die de accu old school leeg trok, maar er zijn dus meerdere oorzaken tegenwoordig die niet iedereen meer kan overzien. Een bluelink app developer hoeft maar per ongeluk een infinite loop api call te veroorzaken en we hebben allemaal een probleem.
Dus dan gaan ze vermoed ik bluffen met terugroepacties zodat de klant zich veilig en niet alleen voelt :)
Helder verhaal bedankt voor de uitleg!

Auto stond 14 uur stil, na die dag 150km gereden te hebbben (laatste rit 20km)
Geen connectie gemaakt via de bluelink app, geen andere apps aan de auto gekoppeld.

Had al het idee dat ze aan het bluffen waren >:) (Heb wat meer issues gehad met deze dealer in het afgelopen jaar dat ze aan het bluffen waren)

En er dan ook nog bij zeggen u kunt met een gerust hart op vakantie, en anders kunt u altijde de pechhulp in het buitenland bellen, die zijn ook best snel :o

[ Voor 4% gewijzigd door foto op 20-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Mijn 2019 zonder connectivity heeft ook meerdere keren last gehad van een platte accu. Afaik is er een nieuwe 12v accu ingezet en verder niets, maar goed de dealer verteld wordt ook niet alles.

Je leest het best vaak ook bij de 2019 modellen. Volgens mij was die orginele 12v ook niet de beste kwaliteit en wellicht ook te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 19:03
Janvonflotow schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:10:
Vreemd? of toch normaal
Ik had een verglijkbaar probleem. Laadsessies werden altijd vroegtijdig afgebroken. Dealer verwees me naar mijn installateur die tot 3 keer toe een andere (type) laad box leverde!

Op een gegeven moment kreeg ik een foutmelding in de auto. Als gevolg daarvan pleegde mijn dealer overleg met Hyundai waarna besloten werd de Onboard charger (OBC) te vervangen. Probleem was opgelost.

In kort zou ik uw dealer uw OBC laten goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06 16:57
Ik moet deze downloaden op een USB stick. Geldt hiervoor ook dat die 32 GB moet hebben of mag het ook groter?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:49
Hebben heel toevallig meer mensen het probleem met het warme/zonnige weer dat als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan de sensor van de bijrijdersstoel niet helemaal lekker werkt?
Lijkt alsof ie dan iemand registreert, als ik de gordel erin doe stopt ie met piepen.

Of wanneer de airco/stoelventilatie een tijdje gedraaid heeft en het wat koeler is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
pmiddeld schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik moet deze downloaden op een USB stick. Geldt hiervoor ook dat die 32 GB moet hebben of mag het ook groter?
Groter mag ook. Ik gebruik een 64 MB stick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 15:46

incmve

maredana.nl

jordeeeh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:41:
Hebben heel toevallig meer mensen het probleem met het warme/zonnige weer dat als de auto de hele dag in de zon heeft gestaan de sensor van de bijrijdersstoel niet helemaal lekker werkt?
Lijkt alsof ie dan iemand registreert, als ik de gordel erin doe stopt ie met piepen.

Of wanneer de airco/stoelventilatie een tijdje gedraaid heeft en het wat koeler is geworden.
Yep, bekend probleem. Mijn auto is 2.5 jaar oud en al twee keer de sensormat vervangen.
Ik moet afkloppen want tot op heden is het niet meer voorgekomen.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
pmiddeld schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ik heb het met een 64Gb stick probleemloos gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MaxLaadvermogen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Groter mag ook. Ik gebruik een 64 MB stick.
64 MB is aanmerkelijk kleiner dan een 32 GB stick. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
daemonix schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:58:
[...]

64 MB is aanmerkelijk kleiner dan een 32 GB stick. ;)
Oh, sorry had mijn 8) op. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensdenouden
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-02 11:11
Mealer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:40:
Heeft iemand onder staande eerder gehad?

Mijn Kona 2019 64kw stond laatste aan de laadpaal op mijn werk en toen is de aardlek in de meterkast uitgeslagen.

Sindsdien laadt hij nog maar met 3,6kw ipv 7,2kw. Afspraak bij de garage is gemaakt maar duurt nog 3 weken....

Vanmorgen een met de ICCB aan de 220v geprobeerd, ( aan de laadpaal stond er al een collega). De box zegt wel dat die aan het laden is, maar alle lampjes op de stekkeraansluiting van mijn Kona gaan wel aan, niet knipperen, en na enkele minuten gewoon uit.
Laadsnelheid staat op maximaal en ook max laadcapaciteit staat op 100%.

Ik denk dat er ergens een zekering of iets dergelijks is gesprongen.
Mijn Kona uit 2019 lijkt ook nog maar met 3,6/3,7kwh te laden. Laatst wel ergens met 4,0kwh geladen maar niet meer 7,2 of 7,4kwh... Ik dacht dat het met Ecotap/Last Mile solutions in Den Haag te maken had, dat zij bijv 1 fase 16A aanbieden in plaats van 1 fase 32A. Want de nieuwere kona vanaf 2020 heeft 3 fase 16A volgens mij. voor mij lastig want ik moet op straat laden en alleen na 17u en voor 9u volgende ochtend is het gratis parkeren. Omdat laden met 3,6 kwh meer dan 17u duurt voor een volle accu moet ik nu vaak 1,5 nacht laden voor een volle accu (en dan voor 9u mijn auto steeds weghalen etc). als ik gewoon 7,4 kwh zou kunnen laden volstaat een laadtijd van +- 8 uur.

Als iemand een oplossing heeft, graag! (als het inderdaad aan de auto ligt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:08
Zoek een 22 kWh AC laadpaal op en probeer dit even uit. Vaak kun je apps zien wat het laadvermogen is van de laadpaal in kwestie.
Als het goed is ga je dan <7 kWh zien op je display.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeVHq2isBzBpS5SXEnFASnMLjMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETBZxpGmXY8ELN33w4cWuOks.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is het toch een fijne efficiënte auto.

Vandaag stond een ritje Westland - Almelo - Westland op de planning, 107km op de ACC en ik denk 95% snelweg.

Edit: voor de duidelijkheid, gisteren geladen tot 100% (normaal 90%) en niet bijgeladen onderweg.

[ Voor 8% gewijzigd door Diederik op 22-06-2023 16:25 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensdenouden
  • Laatst online: 03-02 11:11
RaRo74 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:21:
Zoek een 22 kWh AC laadpaal op en probeer dit even uit. Vaak kun je apps zien wat het laadvermogen is van de laadpaal in kwestie.
Als het goed is ga je dan <7 kWh zien op je display.
Ja ik heb dus al meerdere (meer dan 7) laadpalen van 22 kWh AC laadpalen geprobeerd maar kom niet boven de 3,6 kWh uit (1 keer 4,0 kWh). Ik dacht dat het echt met een specifiek merk laadpaal te maken had maar door bericht van Maeler ben ik daar aan gaan twijfelen. Want eigenlijk is het raar als het aan Ecotap zou liggen oid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dan is het inderdaad vreemd.
Van de week heb ik nog aan een Ecotap in Den Bosch gestaan en deze gaf bij mij <7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Diederik schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:24:
Wat is het toch een fijne efficiënte auto.
Absoluut en maandag trof ik dit na 100% opladen aan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTWkLkTPGjmGkP3DFI-GbGIA6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHduYHsGF86c3G7jIlBkfG2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kronkelbrein
  • Laatst online: 05-12-2024
Turb0Turb0 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:49:
Ik zag dit gisteren op de a4 richting Amsterdam.

Is denk ik wel leuk voor de Kona fans.
[Afbeelding]
Is dat nou de nieuwe kona electric? Die zijn toch nog helemaal niet te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34
Kronkelbrein schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Is dat nou de nieuwe kona electric? Die zijn toch nog helemaal niet te bestellen
Jep.
De onderste is de Electric. Ik heb de nieuwe hybride premium sky uit de folder besteld krijg ik waarschijnlijk al in september.

(Geen electrische besteld i.v.m. zware aanhanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
laurensdenouden schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:34:
Ja ik heb dus al meerdere (meer dan 7) laadpalen van 22 kWh AC laadpalen geprobeerd maar kom niet boven de 3,6 kWh uit (1 keer 4,0 kWh).
Er zijn niet zo veel 22 kW (zonder h!) laadpalen in Nederland. De meeste laadpalen zitten op een 25A hoofdzekering en dat is maximaal 17 kW ( 230V * 25A * 3 fasen = 17250W). De "apps" hebben meestal die optie niet. Dan kan men kiezen tussen 11 en 22 en daarom staan veel laadpalen op 22 kW terwijl ze dat niet kunnen leveren.

Het ligt heel erg aan de software (en hardware) van de laadpaal wat die precies doet. Er zijn genoeg palen die maximaal 16A leveren op een uitgang, maar er zijn ook laadpalen die dan maximaal 25A leveren. Dan zou je op 1 fase dus met zon 5.7 kW kunnen laden. Dat is dan natuurlijk wel als er geen andere auto is aangesloten. Als dat wel zo is dan wordt er meestal gedeeld kan je dus maar 12A laden en op 1 fase is dan dan 2,7kW.

In theorie zou een laadpaal twee aangesloten 1 fase auto's wel beide op 25A kunnen laten laden, maar zo'n laadpaal ben ik in het wild nooit tegen gekomen. Dat vergt meer hardware in de laadpaal en het is voor de uitbater commercieel niet interessant om dit te doen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een Kona het accepteert, maar je kan eens kijken of je een AC snellader kan vinden. Als dat wel werkt dan weet je zeker dat je op maximaal vermogen aan het laden bent. Bijvoorbeeld op de Leidsestraatweg 45, bij de kruising Laan van Meerdervoort/Ockenburgstraat of de McDonalds op De Werf 68 (bij de ingang gelijk links op het parkeerterrein).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
JeroenE schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:32:
[...]
Er zijn niet zo veel 22 kW (zonder h!) laadpalen in Nederland. De meeste laadpalen zitten op een 25A hoofdzekering en dat is maximaal 17 kW ( 230V * 25A * 3 fasen = 17250W). De "apps" hebben meestal die optie niet. Dan kan men kiezen tussen 11 en 22 en daarom staan veel laadpalen op 22 kW terwijl ze dat niet kunnen leveren.
Grappig, ik zat net even te zoeken in de Shell Recharge app - ik wist ZEKER dat een laadpaal twee straten verder een 22kW paal was, maar die staat in die app als 17kW genoemd. En ook Vattenfall noemt hem als 17kW. En ook de EV-company & Laadpaal app noemen hem als 16.56kW.

Ofwel: de apps hebben denk ik tegenwoordig dus wel die optie.

(maar goed, ik was even benieuwd of mijn Kona uit 2019 op een 22kW paal op 7.4kW zou laden... maar ja, geen 22kW paal in de buurt die vrij is en geen zin om meer moeite te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@vanaalten Aha, fijn om te weten dat de "apps" ondertussen ook op de Nederlandse situatie zijn aangepast.

[ Voor 76% gewijzigd door JeroenE op 23-06-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
CopyCatz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:03:

Ik wil binnenkort een dashcam in gaan bouwen (Kona 2019) maar maak me wat zorgen over het hele 12V accu gebeuren.
Op internet lees ik zoveel verschillende oorzaken van het probleem, wat is er nu precies aan de hand? En bij welke bouwjaren speelt dit wel/niet? Hebben software updates alle problemen verholpen? Of moet je er een nieuwe of ander type accu in zetten als je het probleem van een niet-startende auto voor wil zijn? Beetje bizar trouwens dat je je hier druk om moet maken met een elektrische auto anno 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Bokhuis schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Ik wil binnenkort een dashcam in gaan bouwen (Kona 2019) maar maak me wat zorgen over het hele 12V accu gebeuren.
Op internet lees ik zoveel verschillende oorzaken van het probleem, wat is er nu precies aan de hand? En bij welke bouwjaren speelt dit wel/niet? Hebben software updates alle problemen verholpen? Of moet je er een nieuwe of ander type accu in zetten als je het probleem van een niet-startende auto voor wil zijn? Beetje bizar trouwens dat je je hier druk om moet maken met een elektrische auto anno 2020.
Ik heb een Kona 2020, met voor en achter een daschcam.
Werkt perfect via sigaren aansteker, contact af, daschcam uit, contact op en hij gaat aan.
Werkt dus niet als ie stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Weet iemand hoe je de stuurverwarming uitzet wanneer je, zoals vandaag, de AC van te voren aanzet om te koelen? De auto is koel, maar het stuur warm. We hebben een Kona Premium 64kW 2020,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Lelie schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:05:
Weet iemand hoe je de stuurverwarming uitzet wanneer je, zoals vandaag, de AC van te voren aanzet om te koelen? De auto is koel, maar het stuur warm. We hebben een Kona Premium 64kW 2020,
In Bluelink tab Remote, tik "ontdooien en verwarmen" en dan stuurverwarming uitvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjeezD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-03 19:04
Hoi allemaal!

Sinds anderhalve maand ook trotse eigenaar van een (tweedehands) Hyundai Kona Electric uit 2020. Het is de Premium variant, op jonge leeftijd geïmporteerd uit Italië. Gekocht met iets meer dan 30.000 KM op te teller, kleur grijs. Hoe ziet dat eruit? Zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eXynAy0K8GB3cApvTPF3I8n5aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfmFM9UpfygYkRzSrnKkn25o.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik twee vragen en wellicht is er hier iemand met dezelfde ervaringen/een behulpzaam antwoord ;-).

Vraag 1:
Helaas merkte ik dat na aankoop het display wat beschadigd is. Geen idee wat de vorige eigenaar hiermee heeft gedaan (de rest van de auto is enorm netjes) maar het is echt jammer (en vooral goed zichtbaar als het zonlicht er op schijnt). Ik wou dat ik het eerder gezien had :(. Zie de foto hieronder. Heeft iemand enig idee of dit display vervangen kan worden? Of een alternatief wat dit kan verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSl6C9cMlbsAB3UFrt2s1HsPy7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wj3QDmKcoSTI5ywUhcFVVP5V.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 2:
Ik merk dat de bestuurdersstoel met enige regelmaat nog al kraakt. Vooral in wijken met een hoop drempels maar ook op de momenten dat je wat meer in je stoel moet gaan hangen (in bochten, op rotondes). Hebben mensen ook die ervaring? En wellicht een idee of en hoe deze verholpen kan worden?

Mijn dank is groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

pmiddeld schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:33:
[...]

In Bluelink tab Remote, tik "ontdooien en verwarmen" en dan stuurverwarming uitvinken.
Dank je. Grappig. Dat had ik al gedaan, had uitgevinkt en was uit maar toch ging de verwarming steeds aan. Nu eerst de airco aangezet en toen bleken de vinkjes aan te staan. Toen uit gezet. En nu blijven ze uit. Les: eerst Airco aanzetten en dan de keuze defrost uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueEx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 11:40
DjeezD schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:14:

Vraag 1:
Helaas merkte ik dat na aankoop het display wat beschadigd is. Geen idee wat de vorige eigenaar hiermee heeft gedaan (de rest van de auto is enorm netjes) maar het is echt jammer (en vooral goed zichtbaar als het zonlicht er op schijnt). Ik wou dat ik het eerder gezien had :(. Zie de foto hieronder. Heeft iemand enig idee of dit display vervangen kan worden? Of een alternatief wat dit kan verhelpen?
Screenprotector misschien? Zoiets als deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/CD...Information/dp/B0BBYNRDH1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
Bedankt voor de tip, stond al langer op de lijst, en heb net de knoop maar doorgehakt. Heb hem net hier besteld.
Zijn er nog goedkoper, maar ik gok/hoop op beetje fatsoenlijke kwaliteit (als dit al bestaat op alie ;-) )

https://hz.ru.aliexpress.com/i/1005005369110282.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeezD
Ja, da's een goed maar die had eigenlijk de vorige eigenaar er op moeten doen. Haha. Heeft nu niet heel veel zin meer :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Hoe krijg je dat scherm zo? Opgezetsn met ijzeren nagels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeezD
devilkin schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:33:
Hoe krijg je dat scherm zo? Opgezetsn met ijzeren nagels?
Goede vraag. Ik heb geen idee wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt. Rest van de auto is zo netjes dat dit gewoon niet te plaatsen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueEx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 11:40
DjeezD schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Ja, da's een goed maar die had eigenlijk de vorige eigenaar er op moeten doen. Haha. Heeft nu niet heel veel zin meer :(.
Mijn suggestie was juist om een screenprotector op een reeds beschadigd scherm aan te brengen. Meestal vallen de beschadigingen dan veel minder op. En het is een stuk goedkoper dan het vervangen van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
RaRo74 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Absoluut en maandag trof ik dit na 100% opladen aan,

[Afbeelding]
520 hier vanochtend, 2019 gen-1 (nog 6 maandjes, dan moet ie eruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:22

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bokhuis schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Speelt dacht ik bij alle bouwjaren. Er schijnt miv een bepaald bouwjaar een knopje toegevoegd te zijn waarmee je een oppepper kunt geven om het 12V systeem aan de praat te krijgen. Tip: koop een booster voor een paar tientjes en leg die in de kofferbak. Heb 'm al 2x gebruikt ook na wissel van de 12V batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:20
Aanvullende tip: zorg ervoor dat je die jumpstarter/booster regelmatig weer oplaadt.
Je hebt niet heel veel stroom nodig om een EV te wekken, maar een lege jumpstarter gaat dat waarschijnlijk niet lukken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Workum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Speelt dacht ik bij alle bouwjaren. Er schijnt miv een bepaald bouwjaar een knopje toegevoegd te zijn waarmee je een oppepper kunt geven om het 12V systeem aan de praat te krijgen. Tip: koop een booster voor een paar tientjes en leg die in de kofferbak. Heb 'm al 2x gebruikt ook na wissel van de 12V batterij.
Nog een aanvullende tip: leg je booster niet in de kofferbak, maar onderin de middenconsole of zo. Als je accu leeg is kun je met de noodsleutel de deur openen, maar de kofferbak niet 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

pmiddeld schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Nog een aanvullende tip: leg je booster niet in de kofferbak, maar onderin de middenconsole of zo. Als je accu leeg is kun je met de noodsleutel de deur openen, maar de kofferbak niet 😉
Of in de frunk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:22

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

pmiddeld schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:59:
[...]

Goede tip maar via de achterbank kun je de kofferbak nog bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
Jan Workum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Als die los in de kofferbak ligt is dat geen probleem, maar waarschijnlijk plaats je dat ding onder de legplank van de kofferbak. En dan kan het lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakkadakka
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 16:17
Jan Workum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Klopt het kan.
Heb het 1 keer gedaan en dan piep je toch anders (*Ik ben redelijk stevig gebouwd en was een worsteling/frustratie alom om daar achter te komen. Hij lag ook nog onder de verborgen bodemplaat.Hahaha)

Dit was voor mij de druppel om een frunk aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mealer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 13:16
laurensdenouden schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Mijn Kona uit 2019 lijkt ook nog maar met 3,6/3,7kwh te laden. Laatst wel ergens met 4,0kwh geladen maar niet meer 7,2 of 7,4kwh... Ik dacht dat het met Ecotap/Last Mile solutions in Den Haag te maken had, dat zij bijv 1 fase 16A aanbieden in plaats van 1 fase 32A. Want de nieuwere kona vanaf 2020 heeft 3 fase 16A volgens mij. voor mij lastig want ik moet op straat laden en alleen na 17u en voor 9u volgende ochtend is het gratis parkeren. Omdat laden met 3,6 kwh meer dan 17u duurt voor een volle accu moet ik nu vaak 1,5 nacht laden voor een volle accu (en dan voor 9u mijn auto steeds weghalen etc). als ik gewoon 7,4 kwh zou kunnen laden volstaat een laadtijd van +- 8 uur.

De mijne laadde altijd 7,2kw, Toen de aardlek van onze lader op werk eruit geklapt was tijden het laden werd het 3,6kw, later nog maar 0,5kw.

Dealer geweest, interne lader bleek defect (kon wel een paar weken duren voor die binnen zou zijn en gemonteerd, maar gelukkig 2 werkdagen later klaar) en die laad nu ineens 11KW en 50km meer rijbereik.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Mealer op 29-06-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
laurensdenouden schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Misschien een overbodige vraag, maar laad je wel met een 32A laadkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Mealer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:54:
[...]

De mijne laadde altijd 7,2kw, Toen de aardlek van onze lader op werk eruit geklapt was tijden het laden werd het 3,6kw, later nog maar 0,5kw.

Dealer geweest, interne lader bleek defect (kon wel een paar weken duren voor die binnen zou zijn en gemonteerd, maar gelukkig 2 werkdagen later klaar) en die laad nu ineens 11KW en 50km meer rijbereik.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat klinkt alsof je opeens een 2e gen lader hebt (3p 16A ipv 1p 32A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 12:47
We hebben een Kona uit 2018 aangeschaft, 55dkm. Hij zit op de grens van de 5jr garantie, welke je kan verlengen met 2 jaar voor ongeveer 660 euro.

Hebben jullie dit overwogen en juist wel of niet voor gekozen? Waarom?

Dank voor het meedenken, ik moet hier aankomende maandag over beslissen ivm aflopen van de termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
flipjevandejam schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:29:
We hebben een Kona uit 2018 aangeschaft, 55dkm. Hij zit op de grens van de 5jr garantie, welke je kan verlengen met 2 jaar voor ongeveer 660 euro.

Dank voor het meedenken, ik moet hier aankomende maandag over beslissen ivm aflopen van de termijn.
Ik ben nog niet zover (Kona uit 2019, dus bijna vier jaar oud) en wist nog niet eens van deze mogelijkheid af.
Als ik NU zou moeten beslissen: voor 660 euro zou ik dit niet doen. Ik vind het nogal veel geld. De vraag is vooral: wat verwacht je dat er de komende twee jaar kapot zou kunnen gaan EN wat door die garantie afgedekt wordt. Dus banden, remschijven en kapotte voorruiten vallen daar niet onder. Accu wellicht wel, maar die is als het goed is bij jou pas twee jaar oud ofzo, als je door de terugroepactie destijds een nieuwe hebt gekregen.

Blijft dan vooral over dingen als elektronica, boordcomputer en dergelijke. En ja, ik gok als er willekeurig welke PCB met componenten vervangen moet worden, de prijs snel richting de duizend euro zal gaan - maar goed, de kans op een defect t.o.v. 660 euro euro, dan zou ik dat risico wel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz

Dat is dan de garantie op de auto, de batterij is langer toch? Ik denk dat ik voor de mijne dan ook de afweging moet maken of ik de online service ook moet meeverlengen na 5 jaar, neem aan dat ze daar dan wel een pakket voor gaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cxxxx71

Auto bij een garage gekocht? Dan heb je er toch ook (1 jaar?) garantie op?

Accu heeft 8 jaar garantie of 160.000km.

Ik zou die extra garantie er niet bijnemen. Ik geloof ook wel dat na 5 jaar alle foutjes wel hersteld zijn. Leg die €660,- lekker apart voor onderhoud ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 12:47
vanaalten schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Ik ben nog niet zover (Kona uit 2019, dus bijna vier jaar oud) en wist nog niet eens van deze mogelijkheid af.
Als ik NU zou moeten beslissen: voor 660 euro zou ik dit niet doen. Ik vind het nogal veel geld. De vraag is vooral: wat verwacht je dat er de komende twee jaar kapot zou kunnen gaan EN wat door die garantie afgedekt wordt. Dus banden, remschijven en kapotte voorruiten vallen daar niet onder. Accu wellicht wel, maar die is als het goed is bij jou pas twee jaar oud ofzo, als je door de terugroepactie destijds een nieuwe hebt gekregen.

Blijft dan vooral over dingen als elektronica, boordcomputer en dergelijke. En ja, ik gok als er willekeurig welke PCB met componenten vervangen moet worden, de prijs snel richting de duizend euro zal gaan - maar goed, de kans op een defect t.o.v. 660 euro euro, dan zou ik dat risico wel nemen.
Dank voor het meedenken. Vziw zijn twee zwakke punten aan deze auto's die het mogelijk toch de moeite waard maken:
- Airco condensor/verdamper die het nog wel eens begeeft
- Kwetsbare elektromotor/bak, zie 'GDU ratel'

Airco functioneert nog prima momenteel in de onze.

De auto heeft een wat slepend/lispelend geluid vanuit de elektromotoren bij belasting (optrekken/remregeneratie), wat de verkopende dealer als normaal bestempelde (geen GDU ratel). Het is alleen hoorbaar met ramen open op lage snelheden. Het heeft geen merkbaar invloed op het verbruik. Herkent iemand dit?

Filmpje gevonden ervan, het is dus niet het VESS geluid, maar het andere:
https://drive.google.com/...v-A4iYwItkOIgLU7zh-e/view

En hier blijkbaar de hele thread, welke ik nu a/h doorakkeren ben :)
https://www.insideevsforu...pitched-motor-noise.5510/

[ Voor 8% gewijzigd door flipjevandejam op 30-06-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mealer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 13:16
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Dat klinkt alsof je opeens een 2e gen lader hebt (3p 16A ipv 1p 32A)
De dealer wist het niet zeker, maar die zei wel dat dat mogelijk was. Maakt mij niet uit, sneller laden is altijd goed, het wordt nu soms vechten bij de laadpaal op de zaak, dus hoe eerder ik er klaar ben hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Mijn vuistregel is om alleen te verzekeren wat je niet zou kunnen betalen wanneer het zich voordoet: aansprakelijkheid, ziektekosten, brandschade… en dan nog zijn er vaak kleine lettertjes waarop er niet of minder wordt uitbetaald. (Er was eens een Monty Python sketch: verzekeringsagent: “I’m sorry, you’ve got a never pay out insurance”)

Ik neem nooit iets van annuleringsverzekering of die extra verzekeringen bij huurauto’s. Zeker niet nadat bijvoorbeeld de schade aan een autoband - jaren geleden in
Portugal en niet mijn schuld - niet meeverzekerd bleek (kleine lettertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVDB-NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
DjeezD schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:14:
Hoi allemaal!

Sinds anderhalve maand ook trotse eigenaar van een (tweedehands) Hyundai Kona Electric uit 2020. Het is de Premium variant, op jonge leeftijd geïmporteerd uit Italië. Gekocht met iets meer dan 30.000 KM op te teller, kleur grijs. Hoe ziet dat eruit? Zo:

[Afbeelding]

Nu heb ik twee vragen en wellicht is er hier iemand met dezelfde ervaringen/een behulpzaam antwoord ;-).

Vraag 1:

[Afbeelding]

Vraag 2:
Ik merk dat de bestuurdersstoel met enige regelmaat nog al kraakt. Vooral in wijken met een hoop drempels maar ook op de momenten dat je wat meer in je stoel moet gaan hangen (in bochten, op rotondes). Hebben mensen ook die ervaring? En wellicht een idee of en hoe deze verholpen kan worden?

Mijn dank is groot!
Ik ben wel benieuwd of de zuid Europese versie ook een warmtepomp en batterijverwarming heeft. En zo niet hoeveel effect dat dan heeft op rijbereik en snellaadcapaciteit in de winters van Nederland.

Eigenaar van https://speedropeshop.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Mijn auto is terug van de schadehersteller. Heeft toch een maand geduurd. Nieuwe motorkap en alle kunststof delen aan de voorzijde (bumper etc) geheel opnieuw gespoten. Maand in een VW Polo rondgereden, dan is de Kona toch wel een stuk comfortabeler (ander klasse auto natuurlijk). En hoop nooit meer terug te moeten naar een ICE, elektrisch rijdt gewoon veel beter vind ik.

De schadehersteller gaf trouwens nog een tip. Hij had gezien dat ik zo'n setje zuigerveren van Frunk.at had geïnstalleerd. Zijn advies was deze te verwijderen, omdat ze schade zouden kunnen geven aan de uitlijning van de motorkap, doordat je als het ware een extra verbinding creëert tussen motorkap en carrosserie. Doordat het metaal niet heel dik is van het plaatwerk, zou je dan (aldus de schadehersteller) na verloop van tijd wat verbuiging kunnen krijgen van de motorkap door de inwerkende krachten tijdens het rijden. Op zich een redelijk verhaal, ik heb ze dus nu toch maar weggelaten.
RVDB-NL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Ik ben wel benieuwd of de zuid Europese versie ook een warmtepomp en batterijverwarming heeft. En zo niet hoeveel effect dat dan heeft op rijbereik en snellaadcapaciteit in de winters van Nederland.
Hier zegt @Cxxxx71 30km. Vraag me af of je achteraf een warmtepomp zou kunnen inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik vroeg mij af; passen er in de achterbak 2 normale reiskoffers? Zonder hoedenplank op elkaar of naast elkaar? Ik krijg volgende week een kona, rij nu in een Hyundai i30 hier kan het wel maar de kona is wat kleiner model 2021 heb ik gekocht! Hoor graag jullie ervaringen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hoe groot zijn die 'normale' reiskoffers? Wat kleinere past, die fullsize dingen niet denk ik.

Hoedenplank wip je er ook zo uit, kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
dat zal zijn:

Lengte: 72 cm
Breedte: 27,5 cm
Hoogte: 50 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
firekey schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:21:
Ik vroeg mij af; passen er in de achterbak 2 normale reiskoffers? Zonder hoedenplank op elkaar of naast elkaar? Ik krijg volgende week een kona, rij nu in een Hyundai i30 hier kan het wel maar de kona is wat kleiner model 2021 heb ik gekocht! Hoor graag jullie ervaringen 😀
Ik breng/haal regelmatig 2 personen naar vliegveld, met Kona model 2020.
Haal de onderste vloerplaten weg, en leg 2 koffers (op reserve wiel) zonder de hoedenplank weg te nemen.
De onderste valies is van normale grote, de bovenste is héél groot model, de handbage kan er zelfs links en rechts bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
Heb jij ook een Kona elektrisch dan @Buske ? Ik dacht dat deze niet voorzien waren van een reserve wiel namelijk maar een plakset/pomp om je band op te pompen..
als ik het dan goed begrijp heb ik als ik de vloerplaten eruit haal genoeg ruimte voor 2 koffers op elkaar te leggen en hoeft de hoedenplank er dus ook niet uit dat zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
firekey schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:35:
Heb jij ook een Kona elektrisch dan @Buske ? Ik dacht dat deze niet voorzien waren van een reserve wiel namelijk maar een plakset/pomp om je band op te pompen..
als ik het dan goed begrijp heb ik als ik de vloerplaten eruit haal genoeg ruimte voor 2 koffers op elkaar te leggen en hoeft de hoedenplank er dus ook niet uit dat zou mooi zijn!
Yep een Kona elentriek ;) , reserve wiel heb ik apart bijgekocht, (want je weet maar nooit hé)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Ik heb wel het idee dat voorwielaandrijving en zoveel koppel op de voorwielen niet de beste combi is. Achterwielaandrijving lijkt me voor een elektrische auto eigenlijk een betere keus. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb bij sportief rijden toch wel regelmatig slippende voorbanden of een wat zwabberend gevoel. Moet ik wel zeggen dat dat alleen is als je echt in de sportstand wat in de scheurmodus zit. In normaal rustig dagelijks rijden eigenlijk geen last van.

[ Voor 37% gewijzigd door Bokhuis op 03-07-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Bokhuis Klopt het vermogen is aan de hoge kant. Bij de nieuwe Niro hebben ze het koppel dan ook teruggeschroefd, gok dat de nieuwe Kona ook minder koppel gaat krijgen.

Nadeel van achterwiel aandrijving bij een EV is dat je minder hard afremt op de motor en dus minder stroom opwekt. Met een achterwiel aangedreven EV zul je veel vaker het rempedaal moeten gebruiken en heb je dus minder het 'one pedal driving' idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De best of both worlds is dus een vierwiel aangedreven auto. ;) Helaas is die er niet in Kona versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjeezD
[...]

Een warmtepomp zit er iig in. Batterijverwarming zegt mij zelfs even niets maar dat is meer omdat ik er niet mee bekend ben ;-). De grootste uitdaging in de tweedehands zoektocht was er eentje vinden met stoel ventilatie. Er wordt veel import aangeboden en bij veel zat het er niet op. In Zuid Europa kan tmhet goed warm zijn dus bij deze gelukkig wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
[...]
Die van mij komt via Portugal en heeft geen warmtepomp.
Dit heeft geen invloed op het voorverwarmen, verwarmen koelen of opladen.
Mijn bereik is in deze periode van jaar ca. 500km op de snelweg gedurende de spits met een maximale snelheid van 110 km/pu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNTWkLkTPGjmGkP3DFI-GbGIA6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHduYHsGF86c3G7jIlBkfG2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
heeft een van jullie wel eens de error gehad "infotainment systeem software versie is hetzelfde als reeds geïnstalleerd is" als je probeert te updaten vanaf een SD kaart? Heb de update van juni net op de SD kaart gezet maar op de een of andere manier ziet hij hem dus als 'dezelfde versie'. Ga nog maar eens opnieuw op de SD kaart zetten, kijken of hij het nu wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
Bokhuis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:37:
heeft een van jullie wel eens de error gehad "infotainment systeem software versie is hetzelfde als reeds geïnstalleerd is" als je probeert te updaten vanaf een SD kaart? Heb de update van juni net op de SD kaart gezet maar op de een of andere manier ziet hij hem dus als 'dezelfde versie'. Ga nog maar eens opnieuw op de SD kaart zetten, kijken of hij het nu wel doet.
Ook wel eens gehad. Het programma Navigation Updater haalt dan de oude versie binnen. Wat bij mij hielp is dan dat programma te verwijderen, en daarna opnieuw downloaden en installeren. Vervolgens laat je dat programma de update binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firekey
@Buske lekker man! Ziet dat er nog een beetje uit dan als je die vloerplaten eruit haalt? Is alles gewoon uitneembaar? Heb het idee dat het 1e deel vast zit met een schanier of iets dergelijks.

Post eens een foto ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet en wat voor ruimte je krijgt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@firekey zonder plaat liggen er wat kabels bij de achterbank bloot, maar verder wel zonder uitstekende bouten enzo. Daar kan je prima wat koffers kwijt.
De plaat zit niet vast, trek je er zo uit en kan ook lager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHZ849fU_tN-ZpAvK1emcrjTOf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxL9IFhfqVfuaxbW56kjknLh.jpg?f=fotoalbum_large
De standaardindeling van de kofferbak is me een groot raadsel; zo veel loze ruimte...
Zijn er echt mensen die al dat piepschuim in hun kofferbak laten liggen? :)

Net de auto weer in inleverstaat gebracht, ik kwam ook de EV reel (laadkabelhaspel) weer tegen. Heeft iemand die ooit vaker dan 1x gebruikt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:01

3_s

Na 4,5 jaar m'n Kona verkocht.
Was destijds een van de eerste van België, gekocht in september 2018.
Uiteindelijk 'maar' 80000km gedaan, tijdens corona full time thuis gewerkt.

De auto had voor mij twee nadelen: te klein en te hard afgeveerd. Deze lijken allebei opgelost met m'n nieuwe Ioniq6 :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:
@firekey zonder plaat liggen er wat kabels bij de achterbank bloot, maar verder wel zonder uitstekende bouten enzo. Daar kan je prima wat koffers kwijt.
De plaat zit niet vast, trek je er zo uit en kan ook lager:
[Afbeelding]
De standaardindeling van de kofferbak is me een groot raadsel; zo veel loze ruimte...
Zijn er echt mensen die al dat piepschuim in hun kofferbak laten liggen? :)
Yep, ik. Want ik heb die ruimte daaronder bijna nooit nodig (uitzondering: vakanties). En daarbij heb ik het idee dat die piepschuim bakken wat meer ondersteuning geven aan die plaat erboven, dus ben ik iets minder bezorgd als er zware dingen op die plaat liggen.
Net de auto weer in inleverstaat gebracht, ik kwam ook de EV reel (laadkabelhaspel) weer tegen. Heeft iemand die ooit vaker dan 1x gebruikt?
Toen ik de auto nog als leaseauto had... ja, bijna dagelijks. Nu is het een eigen auto en - het slaat eigenlijk nergens op - leg ik de laadkabel gewoon in de achterbak op een hoop. Naast de EV reel. Dus die reel staat nog steeds achter in de auto in de houder, maar gebruik 'm nauwelijks meer - enkel als ik spullen achterin moet meenemen rol ik de laadkabel op die EV reel zodat er wat meer ruimte is voor spullen.
Pagina: 1 ... 115 ... 139 Laatste