Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 114 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

daemonix schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:13:
[...]

In de VS werd geen startonderbreker ingebouwd. Hier is die verplicht dus inderdaad geldt dat niet voor Europa.
Wel of geen startonderbreker, ook in Europa kunnen ze een Kona heel gemakkelijk meenemen! Het lijkt er dus op, al hoewel ik nog steeds geen antwoord van Hyundai of Kia dealers krijg, dat als de sleutel en auto dicht bij elkaar staan/liggen dat het dan een fluitje van een cent is dit signaal te onderscheppen en zo zowel deur- als startcontact kunnen overnemen. Een oplossing zou zijn de sleutel in een metalen doosje of speciaal hoesje te bewaren.

Doen jullie actief iets aan deze situatie?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Ik ben ondertussen weer op zoek naar een nieuwe Kona, nu de Soul en Niro zijn afgevallen.
Nu ben ik een mooie Premium tegen met alle opties die ik wil hebben, echter de auto staat op 18 inch velgen met bandjes van 235 breed!

Staat er mooi en anders maar wat ik mij nu afvraag is: wat doet dit met het verbruik? Ik wil natuurlijk wel weer in de 500 club te komen :P en gaat dit lukken met deze dikke sloffen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, alvast bedankt?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

Bokhuis schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Welk bouwjaar en welke km-stand?
2018, km-stand weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Wel of geen startonderbreker, ook in Europa kunnen ze een Kona heel gemakkelijk meenemen! Het lijkt er dus op, al hoewel ik nog steeds geen antwoord van Hyundai of Kia dealers krijg, dat als de sleutel en auto dicht bij elkaar staan/liggen dat het dan een fluitje van een cent is dit signaal te onderscheppen en zo zowel deur- als startcontact kunnen overnemen. Een oplossing zou zijn de sleutel in een metalen doosje of speciaal hoesje te bewaren.

Kun je het niet gewoon in een RFID-bescherm etui doen? Zie daar honderden varianten van op de webwinkels. Of werkt dat alleen voor bankpasjes e.d.? Zoiets:
https://www.lederonline.n...rick-rough-gear-rfid.html

[ Voor 5% gewijzigd door Bokhuis op 25-05-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spirit1707
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-05-2024
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:18:
Ik ben ondertussen weer op zoek naar een nieuwe Kona, nu de Soul en Niro zijn afgevallen.
Nu ben ik een mooie Premium tegen met alle opties die ik wil hebben, echter de auto staat op 18 inch velgen met bandjes van 235 breed!

Staat er mooi en anders maar wat ik mij nu afvraag is: wat doet dit met het verbruik? Ik wil natuurlijk wel weer in de 500 club te komen :P en gaat dit lukken met deze dikke sloffen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, alvast bedankt?
Door de bredere banden zal de rolweerstand vergroten. Dit betekent meer wrijving, dus 'n hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Spirit1707 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:30:
[...]

Door de bredere banden zal de rolweerstand vergroten. Dit betekent meer wrijving, dus 'n hoger verbruik.
En bij droog weer meer grip en bij nat weer meer glijden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Ik leg de sleutels over het algemeen aan de andere kant van het huis, dat is al ver genoeg weg dat je geen replay attacks meer kan uitvoeren.

Let wel dat er nog een veel smerigere truuk is om bij een auto binnen te komen dan een keyfob replay, De meeste huidige autofabrikanten maken gebruik van een CAN (Controlled Area Network) bus om de electronische subsystemen te koppelen en een canbus attack kan gedaan worden zonder zelfs maar weet te hebben van de sleutel zelf.

Wat literatuur voor de geinterresseerden: https://www.emerald.com/i...HT-01-2021-0013/full/html

TL;DR: als je via bijv. een koplamp bij een bus element kan komen, kun je code injecteren die vervolgens zonder problemen je auto ontgrendelt en de startonderbreker uitschakelt. Geen sleutel of replaydevice nodig.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Ik leg de sleutels over het algemeen aan de andere kant van het huis, dat is al ver genoeg weg dat je geen replay attacks meer kan uitvoeren.

Let wel dat er nog een veel smerigere truuk is om bij een auto binnen te komen dan een keyfob replay, De meeste huidige autofabrikanten maken gebruik van een CAN (Controlled Area Network) bus om de electronische subsystemen te koppelen en een canbus attack kan gedaan worden zonder zelfs maar weet te hebben van de sleutel zelf.

Wat literatuur voor de geinterresseerden: https://www.emerald.com/i...HT-01-2021-0013/full/html

TL;DR: als je via bijv. een koplamp bij een bus element kan komen, kun je code injecteren die vervolgens zonder problemen je auto ontgrendelt en de startonderbreker uitschakelt. Geen sleutel of replaydevice nodig.
Maar dan moet je dus wel fysiek een onderdeel van de auto losmaken om erbij te komen (bij die laatste methode)? Of kun je ook op afstand toegang krijgen tot de CAN-bus?

Ik ga in ieder geval zo'n RFID-hoesje kopen. Want juist buitenshuis of op vakantie kun je de sleutel natuurlijk niet altijd ver weg leggen (winkel in, cafe/restaurant/etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Bokhuis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Maar dan moet je dus wel fysiek een onderdeel van de auto losmaken om erbij te komen (bij die laatste methode)? Of kun je ook op afstand toegang krijgen tot de CAN-bus?

Ik ga in ieder geval zo'n RFID-hoesje kopen. Want juist buitenshuis of op vakantie kun je de sleutel natuurlijk niet altijd ver weg leggen (winkel in, cafe/restaurant/etc)
Daarvoor moet je inderdaad fysiek bij de bus kunnen komen. Wat je de laatste tijd dus veel ziet is dat er ineens een koplamp los zit of uit de sokkel getrokken is. Dat is dus iemand geweest die die toegangsweg gebruikte om bij de verlichtingsunit te komen om zo een injectieaanval uit te voeren.

Maar let wel, als die persoon geoefend is kan dat in een paar minuten gedaan zijn.

Source waar ik dit allemaal origineel vandaan heb:
https://kentindell.github.io/2023/04/03/can-injection/

Encryptie op de CAN bus kan dit dus allemaal vookomen, maarja dat is duurder dan gewoon unencrypted data versturen. Hopelijk wordt er aan gewerkt, aangezien wij vandaag of morgen onze e-Niro in moeten leveren en een Kona krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 25-05-2023 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Gisteren de Kona opgehaald. Uit 2019 met 20.000 op de teller (import uit Duitsland). Rijdt heerlijk. Kwam vanaf een Fiat Panda van 12 jaar oud met 220.000km op de teller dus ik kan wel zeggen dat het een hele vooruitgang is 😂.

Ik moet nog even uitzoeken of dit een model met warmtepomp is. En weet ook niet precies de naam uitvoering. Er zitten geen elektrische bedienbare stoelen in, maar wel stuurverwarming en op de speakers staat “Krell” wat mogelijk het duurdere audio pakket was? Of misschien is dat standaard.

[ Voor 39% gewijzigd door Bokhuis op 27-05-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:34
Bokhuis schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:22:
Gisteren de Kona opgehaald. Uit 2019 met 20.000 op de teller (import uit Duitsland). Rijdt heerlijk. Kwam vanaf een Fiat Panda van 12 jaar oud met 220.000km op de teller dus ik kan wel zeggen dat het een hele vooruitgang is 😂.

Ik moet nog even uitzoeken of dit een model met warmtepomp is. En weet ook niet precies de naam uitvoering. Er zitten geen elektrische bedienbare stoelen in, maar wel stuurverwarming en op de speakers staat “Krell” wat mogelijk het duurdere audio pakket was? Of misschien is dat standaard.
Premium versie heeft in NL Krell audio en elektrisch bedienbare stoelen. Heb je ook getinte ramen achter?

Als je Googled op warmtepomp Hyundai Kona krijg je afbeeldingen van auto's met en zonder warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Snacky817 op 27-05-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Ik heb een gat zitten waar de warmtepomp zit. Blijkbaar hebben Duitse versies uit 2019 die niet, of in ieder geval niet die van mij. In de winter dus een sjaal omdoen en muts op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Ik heb ook geen WP. Valt in de huidige Nederlandse winters best wel mee qua range.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Grootste voordeel van de WP is dat je in de winter bijna instand warme lucht hebt zodra je wegrijd en dat je een standkachel functie hebt (mits de auto aan de lader staat).

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Bokhuis schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:22:
Ik maak ook altijd dit soort rare sprongen bij autos: van een A-segmenter naar een electrische C-segmenter. Eerste jaren lang jezelf kwellen in een goedkope benzineauto, om uiteindelijk toch de sprong te wagen naar een EV.

Die Panda ga je nog missen denk ik: het rijdt spartaans, maar het parkeert wel zoveel makkelijker dan een hedendaagse EV. Zet die Kona maar altijd helemaal achteraan op de parkeerplaats, want anders heb je binnen de kortste keren allemaal krassen. Dat maakte bij de Panda natuurlijk heel weinig uit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Ondertussen weer een stap verder in de aankoop voor mijn gestolen Kona.

Bedankt voor de reacties betreffende de brede banden. Na proefrijden moeten deze er toch echt af, rijden niet lekker ook omdat ze gewoon onnodig veel energie verbruiken (wil toch weer in de club 500 ;-)

Er zijn nu nog twee kandidaat Kona's in NL. Deze week 'moet' de knoop doorgehakt worden, daarna zitten we zonder auto, help ;)

Beide Kona's hebben alle opties aan boord, inclusief schuifdak dus dat gaat het verschil niet worden.

Kona 1 (gelijk aan onze mooie stolen 2018 kona)
  • 2019
  • Accu heeft 20K 'gelopen'
  • 8 Inch scherm
  • 1 Fase lader (max 7,2 kwh)
Kona 2
  • 2021
  • Accu heeft 40K 'gelopen'
  • 10 Inch scherm
  • Blue Link
  • 3 Fase lader (max 11 kwh)
Het prijsverschil tussen de twee is ongeveer 2000 euro

Nu waren we helemaal tevreden met onze 2018 versie (afgezien het binnen geluid van banden e.d.), echter misschien is Blue Link toch wel handig is het brede scherm ook wel (updates blijven misschien langer bestaan?) en misschien stiller, maar is dat (ons) 2000 euro waard? Sugesties?

P.S. Mede omdat de vorige is gestolen zitten we een beetje (veel) in over beveiliging. Is deze in de 2021 versie beter (zit SOS knop in)? Ik lees dat je met Blue Link een push bericht krijgt als er wordt ingebroken, maar werkt dit ook als keyless entry wordt omzeilt of is het het alarm systeem in de 2021 gewoon wat beter... Weet iemand daar (weer) iets meer over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Is het verschil tussen Kona 1 en 2 ook niet dat '2' op 3-fase kan laden?
Zelf heb ik een Kona-1 en dat vind ik ondertussen wel wat jammer: een 11kW paal waar je slechts 3.6kW kan laden. Anders zou een avondje aan de laadpaal genoeg zijn voor vrijwel helemaal opladen i.p.v. een nacht er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:39:
Is het verschil tussen Kona 1 en 2 ook niet dat '2' op 3-fase kan laden?
Zelf heb ik een Kona-1 en dat vind ik ondertussen wel wat jammer: een 11kW paal waar je slechts 3.6kW kan laden. Anders zou een avondje aan de laadpaal genoeg zijn voor vrijwel helemaal opladen i.p.v. een nacht er achteraan.
Inderdaad ook nog een verschil (aangepast)
We hebben aan huis een 3,6 kWh lader hangen, dus is laden aan een openbare paal niet zo aan de orde maar kan/is wel een pluspuntje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09 20:34
Ik zou voor Kona 2 gaan. Dan heb je toch 2 jaar langer garantie (en pas over 2 jaar 1e keer APK)

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Chaoss schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:43:
Grootste voordeel van de WP is dat je in de winter bijna instand warme lucht hebt zodra je wegrijd en dat je een standkachel functie hebt (mits de auto aan de lader staat).
Dat heeft de versie zonder WP ook dus op dat vlak is er geen enkel verschil.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

FransDvntr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:41:
Ik zou voor Kona 2 gaan. Dan heb je toch 2 jaar langer garantie (en pas over 2 jaar 1e keer APK)
De kogel is door de kerk: Het is de Kona 2 geworden, Metalic blauwe Kona Sky Limited uit 2021 :)

Bedankt voor alle input _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Nou ik mag me vanaf aanstaande maandag hier melden als kona bezitter. Dan staat er een Kona Limited in Stellar Blue (van 31-12-2020 en dus 8%) voor de deur t.v.v. mijn Polestar 2.

Heel tevreden met mijn Polestar uit de pool, maar dat was een volledige kale auto. Bij mijn vorige werkgever had ik een Polestar die zowat full options (pilot, plus en performance pakket) was en om dan in een kale uitvoering te stappen, viel best tegen.

Voornamelijk het gemis van goede stoelen, adaptive cruise control, een fatsoenlijke app (had voorheen een e-golf en tesla en die appa waren echt beter) en het feit dat de Kona 300 euro net in de maand goedkoper is, maakte het voor mij makkelijk om over te stappen. Maar sowieso is volgens mij de limited uitvoering zowat de meest "volle uitvoering" die je kunt hebben?

En mocht de keuze achteraf toch tegenvallen, mag ik na 31 dagen weer wisselen :+

-- edit --
Het enige dat ik niet goed kan terugvinden is de laadsnelheid bij openbaar laden, is dit nu 1 of 3 fase op de limited?

[ Voor 31% gewijzigd door sarlo op 31-05-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

sarlo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:43:
-- edit --
Het enige dat ik niet goed kan terugvinden is de laadsnelheid bij openbaar laden, is dit nu 1 of 3 fase op de limited?
Welkom bij 'de club' ;)

De Kona Limited is inderdaad de meest volle uitvoering, alleen de Limited Sky is nog voller doordat deze een open dak heeft, deze mag ik (misschien) volgende week ophalen, ook Stellar Blue! B-)

De Type2 AC laadsnelheid (dus b.v. openbare palen) is 3 fase -> max. 11 kWh

Veel plezier met je Kona!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:00
Limited lijkt de Amerikaanse type aanduiding? Heet deze uitvoering bij ons niet Premium of Premium Sky?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Taab schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:55:
Limited lijkt de Amerikaanse type aanduiding? Heet deze uitvoering bij ons niet Premium of Premium Sky?
Is een beetje verwarrend, maar Hyundai heeft de benamingen van het 'oude model' in 2020 tot 2021 gewijzigd van Premium -> Limited (en Fasion if dacht ik Comfort geworden, maar weet niet zeker).

Qua opties en uitrusting is er bijna niets veranderd anders dan dat deze op Michelin banden staat i.p.v. Nexen en dat het VESS knopje is verdwenen (nieuwe wetgeving |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
The Adder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Is een beetje verwarrend.
Dat is het zeker... Dankjewel voor de verheldering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Taab schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:55:
Het was ooit dacht ik het verschil in lease vs niet lease ofzo :P
Ik heb een Private Lease Kona Electric 2020 : Limited Sky

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-09 20:34
Ik heb een Premium van 24-12-2020 (geen lease auto)

Renault Megane E-Tech Optimum Charge Iconic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Weet iemand hoe dat zit met de SOS/ecall? Er was een bug dat bij een bijna lege 12v hij kon gaan bellen. Nu heeft hij bij ons dus ineens gebeld maar de 12v is niet bijna leeg en ook nog goed (3 maanden geleden vervangen). Hij belde bij instappen en na het starten/aanzetten.
Ik lees ook dat deze een ecall een eigen batterij zou hebben en dat die na 3 jaar preventief vervangen hoort te worden. Maar kan nergens vinden waar die unit verstopt zit en welke batterij hoort erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Sjabba1979 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:27:
Weet iemand hoe dat zit met de SOS/ecall? Er was een bug dat bij een bijna lege 12v hij kon gaan bellen. Nu heeft hij bij ons dus ineens gebeld maar de 12v is niet bijna leeg en ook nog goed (3 maanden geleden vervangen). Hij belde bij instappen en na het starten/aanzetten.
Ik lees ook dat deze een ecall een eigen batterij zou hebben en dat die na 3 jaar preventief vervangen hoort te worden. Maar kan nergens vinden waar die unit verstopt zit en welke batterij hoort erin?
Mijn garage wil hem ook gaan vervangen na 3 jaar voor 125,-...

Ik weet nog niet of ik in de geldklopperij ga intrappen.

Onze auto heeft in die 3 jaar pas een keer met 112 gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Snacky817 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Mijn garage wil hem ook gaan vervangen na 3 jaar voor 125,-...

Ik weet nog niet of ik in de geldklopperij ga intrappen.

Onze auto heeft in die 3 jaar pas een keer met 112 gebeld.
Nogal een bedrag, als ik weet waar die zit dan ga ik zelf wel kijken welke accu erin zit en koop ik een vervanger, kost nooit zoveel...
Maargoed waar zit hij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Nou onze kona (silky bronze) is binnen *O* :)F *O*

Alleen kijk ik net bij de software: 20220713 8)7
Je zou toch denken, dat je de laatste update draait als dealer 8)7

Hoelang duurt de update en doen jullie dat stilstaand of al rijdend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
S4All schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:15:

lang en geen garantie dat het de 1e keer goed gaat. je moet de auto gedurende de update ook ingeplugd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Zucht, daar was ik al bang voor.
Maar hij rijdt geweldig en de kleur <3

[ Voor 110% gewijzigd door S4All op 03-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25

Ik update rijdend. Nu 2 of 3 keer gedaan, nooit fout gegaan. Reken er een goed half uur voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Cxxxx71 op 03-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Dat klinkt al beter :)

Andere vraag (ja ik blijf bezig :p): ik dacht dat er in de armsteun en bij de passagiers ook een usb poort zat, of ben ik in de war met een andere uitvoering/bouwjaar?

Zo update is klaar (40min).
Wel raar dat de dealer dit niet even gedaan heeft.
Maar goed, dit is ook weer gedaan 8)

[ Voor 103% gewijzigd door S4All op 03-06-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
S4All schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:59:
Dat klinkt al beter :)

Andere vraag (ja ik blijf bezig :p): ik dacht dat er in de armsteun en bij de passagiers ook een usb poort zat, of ben ik in de war met een andere uitvoering/bouwjaar?

Zo update is klaar (40min).
Wel raar dat de dealer dit niet even gedaan heeft.
Maar goed, dit is ook weer gedaan 8)
In de de middenconsole zitten 2 USB poorten. 1 voor de Media onder het klepje en onder de console voor te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Ja die had ik dus gevonden.
Dacht dus dat er ook 1 achter bij de passagiers zat, maar blijkbaar niet. Dat krijg je met wachttijden van 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
Batterij defect.
Bij mij is tijdens het snelladen ( Fastned in België) de hoofdbatterij defect geraakt, bij 54% stopt deze met laden (dc en ac) en sindsdien heb ik check electric system melding. De Franse en later Nederlandse dealer constateren defect hoofdbatterij. Ik ben er gewoon mee door gereden. In Hilversum weten ze niet wanneer die vervangen gaat worden. De LM en dealer willen nog niet denken over een alternatieve vakantieauto. 50% , 200km range is voor NL gebruik prima, maar op vakantie is het geen feest, zoals ik al heb gemerkt van Parijs naar Nederland.
Is het iemand bekend wanneer er weer hoofdbatterij worden gewisseld?

Kona , mrt2020, koreaans model, 70k gereden.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:03
Inmiddels staat hier ook een Kona voor de deur: Model 2020 (3-fasen), 45.000 op de klok, full options. Leuke auto!

Meteen een vraag: Wij hebben een Zappi lader, die prima laadt tot ca. 10,5kW. Hij kan echter ook in een ECO-modus laden, waarbij hij alleen laadt als er voldoende zonne-energie is. Als we de auto parkeren en de Zappi insteken (inprikken? inpluggen?), gaat de hele cyclus lopen: Checken of er overschot is, wachten op de EV, laden starten. Werkt perfect!

Nu hebben we gisteravond laat de auto geparkeerd en de Zappi aan de auto gehangen, en zou de cyclus ook weer moeten starten. Echter, er was geen overschot (want donker) en dus bleef de Zappi wachten op overschot.

Toen ik vanochtend buiten kwam, was er wel ruim overschot maar was het laden niet begonnen, de Zappi was op de auto aan het wachten ("Wachten op EV" in het scherm). Toen ik de auto opende en aanzette begon het laden direct. Ik heb gekeken of er laadtijden in de Kona ingesteld staan, maar dat is er niet.

Verwacht de Kona binnen een bepaalde periode dat het laden start, en weigert hij het anders? Ik had gehoopt dat het laden op zonne-energie vanochtend vanzelf was gestart, maar blijkbaar wilde de Kona dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
redah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:19:

Verwacht de Kona binnen een bepaalde periode dat het laden start, en weigert hij het anders? Ik had gehoopt dat het laden op zonne-energie vanochtend vanzelf was gestart, maar blijkbaar wilde de Kona dat niet...
Ik weet niet hoe het met de nieuwere modellen zit, maar met de 2020 is het probleem dat de auto niet wakker gemaakt kan worden via de on board charger. Hyundai heeft nog wel een keer proefpersonen gezocht om een betere variant in te bouwen, maar het is niet met software op te lossen dus. Via de api lukt het wel, dat doet bijvoorbeeld de tibber app dus je kan eventueel zelf ook iets inrichten.

[ Voor 8% gewijzigd door CopyCatz op 04-06-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik merk dat ik bij het afkoppelen van een publieke laadpaal meestal een dansje moet doen om de kabel los te krijgen uit de wagen (meermaals vergrendelen/ontgrendelen).

Ik stop eerst de laadbeurt aan de paal, haal de kabel eruit, en ontgrendeld dan de wagen. Soms lukt het direct, vaker niet.

Nog mensen dit fenomeen? Kona model 2022 (geleverd in 2023)

Of is er een betere volgorde?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
devilkin schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:38:
Ik merk dat ik bij het afkoppelen van een publieke laadpaal meestal een dansje moet doen om de kabel los te krijgen uit de wagen (meermaals vergrendelen/ontgrendelen).

Ik stop eerst de laadbeurt aan de paal, haal de kabel eruit, en ontgrendeld dan de wagen. Soms lukt het direct, vaker niet.

Nog mensen dit fenomeen? Kona model 2022 (geleverd in 2023)

Of is er een betere volgorde?
Onder de aanname dat het voor een Kona 2019 hetzelfde werkt, mijn volgorde:
1) laadsessie stoppen
2) auto ontgrendelen
3) binnen ~15 seconden de laadkabel uit de auto halen
4) laadkabel uit de laadpaal halen
(3 en 4 mag ook omwisselen, maar wel binnen die 15 seconden na auto ontgrendelen de kabel uit de auto halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

redah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:19:
Inmiddels staat hier ook een Kona voor de deur: Model 2020 (3-fasen), 45.000 op de klok, full options. Leuke auto!

Meteen een vraag: Wij hebben een Zappi lader, die prima laadt tot ca. 10,5kW. Hij kan echter ook in een ECO-modus laden, waarbij hij alleen laadt als er voldoende zonne-energie is. Als we de auto parkeren en de Zappi insteken (inprikken? inpluggen?), gaat de hele cyclus lopen: Checken of er overschot is, wachten op de EV, laden starten. Werkt perfect!

Nu hebben we gisteravond laat de auto geparkeerd en de Zappi aan de auto gehangen, en zou de cyclus ook weer moeten starten. Echter, er was geen overschot (want donker) en dus bleef de Zappi wachten op overschot.

Toen ik vanochtend buiten kwam, was er wel ruim overschot maar was het laden niet begonnen, de Zappi was op de auto aan het wachten ("Wachten op EV" in het scherm). Toen ik de auto opende en aanzette begon het laden direct. Ik heb gekeken of er laadtijden in de Kona ingesteld staan, maar dat is er niet.

Laad schema instellen in de Kona, zodat die ‘s ochtends zelf wakker wordt als het schema moment bereikt is. Werkt in ieder geval prima op mijn Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Slecht nieuws. Afgelopen week aangereden door een vrachtwagen. Ik had mijn Kona (2019) net 1 week ;(
Terwijl ik stil stond achter een vrachtwagen (voor een rotonde), reed die vrachtwagen ineens achteruit! Het ging zo snel dat ik niet op tijd achteruit kon rijden (bovendien was het een afrit van een snelweg, dus ik kon niet zomaar vol 'gas' achteruit rijden met gevaar tegen iemand anders aan te rijden.
Schade: forse deuk in de motorkap, veel plastic bevestigingsdelen afgebroken. Schade in de duizenden euros. De vrachtwagenchauffeur (die geen NL sprak) wilde eerst wegrijden, ik moest bijna voor de vrachtwagen staan om hem tegen te houden. Wilde eerst geen papieren laten zien, dus politie erbij gehaald. Toen wilde meneer ineens wel al zijn papieren laten zien. Was echt een vervelend incident. Nét mijn 'nieuwe' auto (na 10 jaar koekblik rijden en sparen) en op deze manier in de prak worden gereden.
Auto staat nog bij de afsleepdienst en wordt hopelijk volgende week naar de schadehersteller gereden. Ik ga er vanuit dat alles vergoed wordt (tegenpartij schuld en ik all risk verzekerd).
Vakantie naar Zuid Duitsland volgende week dus niet met de Kona ;(((

Waarom zou je dat rijdend doen? Zo'n accu kan toch echt wel een update draaien zonder de accu leeg te trekken? Ik heb het ook gewoon stilstaand gedaan.
Edit: toen ik hem kocht stond er ook een software versie op uit 2020. Echt raar, dat een dealer daar niet naar kijkt. Hij had wel een 'afleverbeurt' gehad maar blijkbaar hoort daar een (gratis verkrijgbare) software update niet bij? Sommige dealers leven echt nog in de tijd van een Opel Kadett. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Bokhuis op 04-06-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 17-09 15:38
16 juni ga ik met twee vrienden en een Hyundai Kona 68kWh versie naar Oostenrijk voor huttentocht. Is 860km die we in één dag gaan rijden. Laden gaat niet erg snel lees ik, circa 45 minuten van 20-80%. Wat zijn goede tips voor efficient rijden? 100km/uur en niet verder ontladen dan 20% en bij 8-% weer verder rijden? Klopt het dat we zeker 4 maar waarschijnlijk 5 keer moeten laden?

Rijder is niet erg ervaren met de auto dus wat tips zijn welkom :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
Vorig weekend 850km gereden in Italië, ABRP icm een OBD dongle vind ik ideaal. Laden gaat sneller dan je denkt, even naar de toilet, in de rij voor een kopje koffie en je hoeft nog maar een rondje te maken van een kwartiertje. Ik vond het zeer ontspannen.

Qua snelheid mij gehouden aan de limiet van het land en in Duitsland rond de 125/130, de voorspellingen van ABRP klopte uiteindelijk perfect. Ik werd alleen onrustig van de ‘snellere’ route meldingen, maar die kan je verder negeren.

Qua lading heb ik het laten afhangen van de hoeveelheid die ABRP wilde laden of meer als ik mij vermaakte op de tussenstop.

Ter aanvulling, deze OBD dongle, versie BT 4.0 voor gebruik icm iOS, heb ik gebruikt:
https://a.aliexpress.com/_EILD3xX

[ Voor 9% gewijzigd door Taab op 04-06-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:51
MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:45:
Bij het thuis opladen aan mijn 3 fase laadpaal haal ik niet meer het maximale laadvermogen. Waar ik eerst gemakkelijk op ca 10.7-11 kWh zat, kom ik nu niet verder dan 6,3 kWh. Ik heb een Eneco laadpunt dat volgens de display maximaal 13,8 kWh kan leveren, hoewel ik niet weet of ik die waarde wel eens gehaald heb.
Waar moet ik naar een oplossing zoeken? De laadpaal heb ik al eens gereset door de spanning er 10 minuten af te halen en deze opnieuw te starten. In de auto heb ik, voor zo ver ik weet of kan zien, geen instellingen gewijzigd. Het betreft een MY 2020 Kona met 3-fasen aansluiting.
Het probleem lijkt opgelost. De load-balancing van mijn laadpaal wordt kennelijk geregeld via een op de P1 poort van de slimme meter aangesloten Eneco Iungo P1 extender. Afgelopen weekend zag is dat deze nogal knullig in de meterkast was geinstalleerd, waardoor een van de 2 draadjes losgeraakt was. Na opnieuw vastzetten van dit draadje kan ik weer op 10 Wh+ opladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:20

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zaterdag boodschappen gedaan en bij terugkomst 12v accu defect. Kom hem nog eenmaal starten met foutmelding daarna ANWB moeten bellen.

Die hebben hem gestart, rondje van 20 min gereden en doorgemeten. Accu had status oke en stond genoeg spanning op. Vandaag wilde ik even testen maar kreeg auto niet aan de praat. Morgen maar garage bellen en kijken wat er aan de hand is. Auto is uit 2019 met 75k op de teller. Baal hier wel een beetje van als ik eerlijk ben. Kom ook echt veel klachten tegen over de 12v accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

vandermark schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:27:
Klopt het dat we zeker 4 maar waarschijnlijk 5 keer moeten laden?
Euh nee? De Kona heeft bij 100kmh een range van 450km. In principe kun je dus die afstand afleggen met 1x laden. Maar je gaat sowieso 2x laden omdat je niet met een lege accu op de bestemming wilt aankomen.

Vetrek met volle accu en ga wanneer je auto nog een range van 100km heeft kijken waar het volgende laadpunt is. Zorg dat de bijrijder een app zoals Chargemap heeft, even filteren op snelladers. Laden van 20 tot 80% duurt idd zo'n 45min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Bokhuis schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:12:
Slecht nieuws. Afgelopen week aangereden door een vrachtwagen. Ik had mijn Kona (2019) net 1 week ;(
Terwijl ik stil stond achter een vrachtwagen (voor een rotonde), reed die vrachtwagen ineens achteruit! Het ging zo snel dat ik niet op tijd achteruit kon rijden (bovendien was het een afrit van een snelweg, dus ik kon niet zomaar vol 'gas' achteruit rijden met gevaar tegen iemand anders aan te rijden.
Schade: forse deuk in de motorkap, veel plastic bevestigingsdelen afgebroken. Schade in de duizenden euros. De vrachtwagenchauffeur (die geen NL sprak) wilde eerst wegrijden, ik moest bijna voor de vrachtwagen staan om hem tegen te houden. Wilde eerst geen papieren laten zien, dus politie erbij gehaald. Toen wilde meneer ineens wel al zijn papieren laten zien. Was echt een vervelend incident. Nét mijn 'nieuwe' auto (na 10 jaar koekblik rijden en sparen) en op deze manier in de prak worden gereden.
Auto staat nog bij de afsleepdienst en wordt hopelijk volgende week naar de schadehersteller gereden. Ik ga er vanuit dat alles vergoed wordt (tegenpartij schuld en ik all risk verzekerd).
Meh, dat is zwaar k*t... :(

Deels herkenbaar, met m'n eerste auto 27 jaar geleden, ik had 'm net een maand, stopte achter een vrachtwagen in de binnenstad die ineens achteruit ging rijden. Dat je op dat moment overdonderd bent en geen actie weet te ondernemen herken ik dan wel... Maar, flink balen! Desondanks wel een leuke vakantie toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
Hier 2 weken geleden...

Aan een stuk wegenwerken waar de snelweg van 4 rijstroken (2 richting snelweg A, 2 richting snelweg B) naar 3 gaat (2 A, 1 B), sta ik aan te schuiven op de rechter rijstrook, komt er een vrachtwagen even invoegen, maar jammergenoeg op m'n 1 maand oude Kona ipv achter mij.

Vrachtwagen kwam van de 2 rijstroken richting A.

Schade is al bij al beperkt (en is leasing), maar je zit toch wel weer met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Ook zoiets meegemaakt in England, stond te wachten in een rij voor de Franse Douane, een grote Letse bestelbus wil plotseling naar een andere rij en zet hem vol in zijn achteruit, ik had geen tijd om te reageren, bovendien de routine om een automaat werkend in zijn achteruit te krijgen is toch nog niet op het niveau van een schakelauto.
Gevolg 4.500 schade aan mijn Kona, slecht 4 maanden oud !!
Ik was bezig om de papieren van de chauffeur te fotograferen werd hij plotseling gemaand door de engelse politie om door te rijden richten Shuttle, en ik moest blijven staan!
Nu een jaar later is men nog bezig om de schade te verhalen in Letland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mealer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:16
Heeft iemand onder staande eerder gehad?

Mijn Kona 2019 64kw stond laatste aan de laadpaal op mijn werk en toen is de aardlek in de meterkast uitgeslagen.

Sindsdien laadt hij nog maar met 3,6kw ipv 7,2kw. Afspraak bij de garage is gemaakt maar duurt nog 3 weken....

Vanmorgen een met de ICCB aan de 220v geprobeerd, ( aan de laadpaal stond er al een collega). De box zegt wel dat die aan het laden is, maar alle lampjes op de stekkeraansluiting van mijn Kona gaan wel aan, niet knipperen, en na enkele minuten gewoon uit.
Laadsnelheid staat op maximaal en ook max laadcapaciteit staat op 100%.

Ik denk dat er ergens een zekering of iets dergelijks is gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 17-09 15:38
Chaoss schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Euh nee? De Kona heeft bij 100kmh een range van 450km. In principe kun je dus die afstand afleggen met 1x laden. Maar je gaat sowieso 2x laden omdat je niet met een lege accu op de bestemming wilt aankomen.

Vetrek met volle accu en ga wanneer je auto nog een range van 100km heeft kijken waar het volgende laadpunt is. Zorg dat de bijrijder een app zoals Chargemap heeft, even filteren op snelladers. Laden van 20 tot 80% duurt idd zo'n 45min.
Ik begreep dat aangeraden werd om tussen 20% en 80% te blijven en dus effectief 60% bij te laden per keer. Dan heb je ongeveer 270km range tussen elke laadbeurt. Je vertrekt vanaf 100% --> 360km eerste keer en daarna 270 km per keer laden. 360 + 270 +270 = 900km. Daarmee zou je inderdaad met twee keer laden toekunnen (!).

Apart dat elke app zoals chargemap op 4 keer laden uitkomt qua advies...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja die planners werken met een veel hoger verbruik. Als je in Duitsland 130kmh rijd zal dat ook wel flink toenemen. Zelf kies ik er voor om rustiger te rijden zodat ik minder vaak hoef te laden. Vorig jaar ben ik door Duitsland richting denemarken gereden, gemiddeld verbruik was toen 14,3 dan heb je dus een range van 470km. Moest toen 800km rijden heb toen 2x geladen zodat ik met 60-70% lading op de camping aankwam.

Ga dit jaar naar Tsjechië, 900km en ik ga dezelfde tactiek gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 05-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Koekfabriek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:34:
Zaterdag boodschappen gedaan en bij terugkomst 12v accu defect. Kom hem nog eenmaal starten met foutmelding daarna ANWB moeten bellen.

Die hebben hem gestart, rondje van 20 min gereden en doorgemeten. Accu had status oke en stond genoeg spanning op. Vandaag wilde ik even testen maar kreeg auto niet aan de praat. Morgen maar garage bellen en kijken wat er aan de hand is. Auto is uit 2019 met 75k op de teller. Baal hier wel een beetje van als ik eerlijk ben. Kom ook echt veel klachten tegen over de 12v accu.
Grote kans dat de 12v accu defect is, bekend probleem en kan voorstellen dat je erg baalt! Ik had hetzelfde met mijn eerste Kona, was toen nog garantie van de verkopende dealer. Sinds korte tijd had ik een jump-starter in de auto liggen zodat ik alvast zelf een auto onderdelen shop kan gaan zoeken. In de nieuwe Kona (kan ik deze week ophalen) komt deze ook weer te liggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ca. 130 km/u gps is voor mij de meeste efficiënte snelheid.
Ofwel de meeste km's in de kortste reis- en laadtijd.

Dat zie je ook terug in ABRP wanneer je daar verschillende snelheden invoert.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
RaRo74 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:41:
Ca. 130 km/u gps is voor mij de meeste efficiënte snelheid.
Ofwel de meeste km's in de kortste reis- en laadtijd.

Dat zie je ook terug in ABRP wanneer je daar verschillende snelheden invoert.
Dit is ook mijn ervaring, de eerder beschreven 850 km op zowel 110km/h gereden als op +/- 130km/h. Met 110 km/h is het inderdaad rustiger rijden, maar kostte tot mijn verbazing uiteindelijk wel 50 minuten meer reistijd ondanks dat ik 1 laadstop kon overslaan. Bij 110 km/h was het verbruik ongeveer 14,5 kWh op 100km en bij 130 km/h 16,5 kWh op 100km. Uiteraard N=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

The Adder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Grote kans dat de 12v accu defect is, bekend probleem en kan voorstellen dat je erg baalt! Ik had hetzelfde met mijn eerste Kona, was toen nog garantie van de verkopende dealer. Sinds korte tijd had ik een jump-starter in de auto liggen zodat ik alvast zelf een auto onderdelen shop kan gaan zoeken. In de nieuwe Kona (kan ik deze week ophalen) komt deze ook weer te liggen!
Net terug van de garage. 12v accu vervangen en even +/- 180 euro af mogen tikken.
Misschien ook maar eens kijken voor z'n jump starter voor de zekerheid. Wat kosten die dingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sarlo
Nou de Kona is net afgeleverd, ik moet alleen wel even gaan updaten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-zbXGfNGRO8FYIGr9siB1avGxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTOSghok1spofmyMlug7gY25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VddYFVz2VjroXqEP-szzWoiyveM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5UluOFJbAVstNvlerXwt3Vi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door sarlo op 05-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Koekfabriek schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Net terug van de garage. 12v accu vervangen en even +/- 180 euro af mogen tikken.
+/- 180 euro af mogen tikken :'( :( 8)7 |:(
Koekfabriek schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Misschien ook maar eens kijken voor z'n jump starter voor de zekerheid. Wat kosten die dingen?
Ik heb bij een second used winkel een JS voor 35 euro kunnen kopen. Op MP komen ze regelmatig voorbij, zeg maar tussen de 40 en 90 euro.

PS. Dit lost natuurlijk niet het probleem van de 12V accu op, deze gaat gemiddeld rond de 3 jaar mee maar het zijn standaard accu's dus een accu-"boer" kan deze ook verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Nou het is eindelijk gelukt: na bijna 2 jaar een shortlease van een E-niro komt onze bestelde Kona toch nog aan de deur.

Ben benieuwd wat voor 1 het gaat worden: eigenlijk weten we alleen dat het een donkerblauwe gaat worden en geen idee van de verdere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
sarlo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:56:
Nou de Kona is net afgeleverd, ik moet alleen wel even gaan updaten :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net de update uitgevoerd en alles zover als mogelijk ingesteld. Kon overigens wel meteen naar de dealer omdat ik foutmelding kreeg (lampje van bochtenverlichting bleek kapot).

Nu heb ik wel wat vragen die ik niet echt terug kan vinden:
- Ik heb intelligente regeneratie uitstaan en desondanks blijf ik "auto regeneratie" zien in het display. Kan dit ook elders dan via het menu in je tellerbak?
- Is het mogelijk om de irritante start-up geluidjes uit te zetten? Volgens mij heb ik alles wat uit kan staan uitstaan, maar toch blijf ik geluiden horen 8)7
- Is er een reden dat je bij het starten van de auto iedere keer moet bevestigen welk profiel je wilt? Via Google vind ik gemengde resultaten dat een profiel te koppelen is, maar ik ben er nog niet uit hoe dat dit kan.
- Is auto hold ook permanent aan te zetten? Ook hier lees ik gemengde verhalen over op Google en wederom geen eenduidig antwoord te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

sarlo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:44:
[...]
- Ik heb intelligente regeneratie uitstaan en desondanks blijf ik "auto regeneratie" zien in het display. Kan dit ook elders dan via het menu in je tellerbak?
Misschien werkt het anders in een 2020-> versie, maar in mijn 2018 werkte het als volgt: Flippers snel bedienen was stand veranderen. Flippers lang vast houden was Auto Reg aan of uit zetten. Misschien dat het nog werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47
The Adder schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:48:
[...]

Misschien werkt het anders in een 2020-> versie, maar in mijn 2018 werkte het als volgt: Flippers snel bedienen was stand veranderen. Flippers lang vast houden was Auto Reg aan of uit zetten. Misschien dat het nog werkt...
Mijn 2021 werkt ook zo hoor ;)
De rechtse (of de linkse) flipper een paar seconden inhouden tot "auto" verdwijnt van de display.

Btw als je al max staat werkt die "auto" toch niet... Dan heb je altijd max regeneratie.
Doch als je tijdens het reg. remmen nog trekt (en vasthoud) aan de linker flipper heb je nog een extra remboost... zo kan je zelfs stilstaan zonder de "auto hold" te hoeven gebruiken (en dan blijven die remlichten tijdens stilstand niet aanstaan.)

[ Voor 37% gewijzigd door braxx1980 op 05-06-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Koekfabriek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:34:

Als je hem thuis verder helemaal had opgeladen met druppellader had je wss geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Dutchess_Nicole schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:40:
Nou het is eindelijk gelukt: na bijna 2 jaar een shortlease van een E-niro komt onze bestelde Kona toch nog aan de deur.
Benieuwd of je de ruimte van de Niro ook gaat missen, als ik op de foto's afga dan is de Kona een stukje kleiner. Blijf ik toch het grootste nadeel (naast de matige interieur afwerking) van de Kona vinden, binnenruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Snacky817 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Als je hem thuis verder helemaal had opgeladen met druppellader had je wss geen problemen meer gehad.
Woa.. 1x de acxu helemaal plat is wel het begin van het einde, kunnen de hedendaagse accus slecht tegen. Ging bij mij ook van kwaad tot erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Snacky817 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Dealer deelde mee dat de accu defect was? Had die druppellader echt het verschil gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Chaoss schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Benieuwd of je de ruimte van de Niro ook gaat missen, als ik op de foto's afga dan is de Kona een stukje kleiner. Blijf ik toch het grootste nadeel (naast de matige interieur afwerking) van de Kona vinden, binnenruimte.
Dat gaat een dingetje worden als we inderdaad bezig zijn met verbouwen: we hebben de afgelopen tijd al een paar keren de achterbak vol gehad met spullen, dus we gaan het zien.

Over het algemeen zal het echter niet zoveel uitmaken: onze hond zit op de achterstoelen in zo'n honden-hangmat constructie en verder hebben we de achterbak niet echt vaak nodig.

Maar inderdaad, de kleinere ruimte wordt even wennen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
[...]

- Is het mogelijk om de irritante start-up geluidjes uit te zetten? Volgens mij heb ik alles wat uit kan staan uitstaan, maar toch blijf ik geluiden horen 8)?
Als je die kan vinden, let me know. Soms pakt het eens als ik het afvink in het menu, maar de volgende start is ie er weer, die jingle...
[...]
- Is auto hold ook permanent aan te zetten? Ook hier lees ik gemengde verhalen over op Google en wederom geen eenduidig antwoord te vinden.
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
[...]

- Is het mogelijk om de irritante start-up geluidjes uit te zetten? Volgens mij heb ik alles wat uit kan staan uitstaan, maar toch blijf ik geluiden horen 8)7
Nee. Staat permanent aan. Zelfde als de Kia.
- Is er een reden dat je bij het starten van de auto iedere keer moet bevestigen welk profiel je wilt? Via Google vind ik gemengde resultaten dat een profiel te koppelen is, maar ik ben er nog niet uit hoe dat dit kan.
Als je meerdere profielen hebt kan ik het me voorstellen. Ik denk dat het komt omdat er ook altijd een Guest profiel is dat gekozen kan worden. Voorzover ik weet kan je niet instellen dat altijd een vast profiel gekozen wordt.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Voor mijn Ford bestaat de Ford ETIS website, waar je een VIN van een auto in kunt vullen en waarbij hij alle opties waarmee de auto gebouwd/geleverd is laat zien. Van systemen (zoals rijbaanassistentie) tot ledlampjes of niet. Bestaat dit voor Hyundai ook?

Ik vraag dit omdat ik een Kona 64kWh Premium heb, en volgens de lampentabel in de handleiding (ik ga er even van uit dat ik dan een Type B heb) heeft de auto op verschillende plekken ledverlichting. Volgens het boekje ook in het interieur, en nu moet ik zeggen dat ik de lampjes nog niet open heb gemaakt maar het licht is erg geel, dus ik zou gokken op halogeenlampjes tenzij Hyundai warmwitte leds heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

redah schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:22:
Ik vraag dit omdat ik een Kona 64kWh Premium heb, en volgens de lampentabel in de handleiding (ik ga er even van uit dat ik dan een Type B heb) heeft de auto op verschillende plekken ledverlichting. Volgens het boekje ook in het interieur, en nu moet ik zeggen dat ik de lampjes nog niet open heb gemaakt maar het licht is erg geel, dus ik zou gokken op halogeenlampjes tenzij Hyundai warmwitte leds heeft geplaatst.
Ik had :'( een Kona 64kWh Premium Sky uit 12-2018 en deze had wel LED dagverlichting e.d echter de verlichting in het interieur was nog volledig gloeilamp (LED lampjes lagen al klaar), dus volledig LED was die ook niet. Goede kans dat jouw warmwitte leds ook gewoon gloeilampjes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Chaoss schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:43:
[...]

Woa.. 1x de acxu helemaal plat is wel het begin van het einde, kunnen de hedendaagse accus slecht tegen. Ging bij mij ook van kwaad tot erger.
Ik heb 2x een platte accu gehad, wss door een lekstroom, maar de originele accu zit nog steeds in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
pmiddeld schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:34:
In mijn Bluelink app bij Voertuigrapport blijft de kilometerstand op 39063 staan terwijl ik in de auto al bij de 51000 ben. Vervelende is dat ik mijn ritten registreer via Tronity, en die neemt de actuele km-stand van Bluelink over (op een of andere manier niet altijd). Heeft iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?
Update: Reset infotainment gaf geen resultaat. Mailtje naar Bluelink gestuurd. Kreeg antwoord dat de reden is dat ik een te oude software versie heb (November 2022). Morgen toch voor onderhoud naar de garage, dan kunnen ze dat meteen updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Is het mogelijk om Android Auto automatisch te laten starten? Ik kan het nergens in het menu vinden, nu verschijnt er gewoon een icoontje op 't infotainment scherm zodra ik mijn telefoon aansluit en moet ik het zelf openen. Ik zou het fijn vinden als 't gewoon meteen zou starten zodra ik m'n telefoon in prik.

[ Voor 4% gewijzigd door redah op 08-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cxxxx71
redah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:17:
Is het mogelijk om Android Auto automatisch te laten starten? Ik kan het nergens in het menu vinden, nu verschijnt er gewoon een icoontje op 't infotainment scherm zodra ik mijn telefoon aansluit en moet ik het zelf openen. Ik zou het fijn vinden als 't gewoon meteen zou starten zodra ik m'n telefoon in prik.
Dat kan zeker. Maar dan moet je naar de instellingen van Android Auto op je telefoon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Cxxxx71 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:26:
Dat kan zeker. Maar dan moet je naar de instellingen van Android Auto op je telefoon gaan.
Ah. Hmm. Dat deed m'n Focus vanzelf, ik zie inderdaad dat mn telefoon ingesteld stond om t aan de auto over te laten en de Kona doet t blijkbaar niet uit zichzelf.

Weer wat geleerd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:08

incmve

maredana.nl

pmiddeld schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Update: Reset infotainment gaf geen resultaat. Mailtje naar Bluelink gestuurd. Kreeg antwoord dat de reden is dat ik een te oude software versie heb (November 2022). Morgen toch voor onderhoud naar de garage, dan kunnen ze dat meteen updaten.
Ik heb de laatste versie en bij mij is de kilometerstand nu constant 0 8)7

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
incmve schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Hoge resale value? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:07
vandermark schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:51:
[...]

Ik begreep dat aangeraden werd om tussen 20% en 80% te blijven en dus effectief 60% bij te laden per keer. Dan heb je ongeveer 270km range tussen elke laadbeurt. Je vertrekt vanaf 100% --> 360km eerste keer en daarna 270 km per keer laden. 360 + 270 +270 = 900km. Daarmee zou je inderdaad met twee keer laden toekunnen (!).

Apart dat elke app zoals chargemap op 4 keer laden uitkomt qua advies...
Ik had dat vorig jaar ook met de vakantieplanning. De heenweg alles 100km/u gereden, omdat ik geen idee had hoe alles zou verlopen. Ik kwam overal met nog ruime marge aan, dus op de terugweg wat anders aangepakt.
Daar bijna overal 130 gereden (of iets erboven) waar dat mocht en zelfs dan kwam ik met marge aan. Mijn tussenstops waren dan ook wel langer ivm kind waardoor ik over de 80% oplaadde. Ik kwam niet boven de 17kWh/100km de gehele heen- en terugreis, met volbepakte auto en op de terugweg dus veel harder gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Bokhuis schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:12:

[...]

Waarom zou je dat rijdend doen? Zo'n accu kan toch echt wel een update draaien zonder de accu leeg te trekken? Ik heb het ook gewoon stilstaand gedaan.
Edit: toen ik hem kocht stond er ook een software versie op uit 2020. Echt raar, dat een dealer daar niet naar kijkt. Hij had wel een 'afleverbeurt' gehad maar blijkbaar hoort daar een (gratis verkrijgbare) software update niet bij? Sommige dealers leven echt nog in de tijd van een Opel Kadett. |:(
Inmiddels verwachte oplevering na reparatie gekregen: 26 juni. Pffff lang hoor. Ik moet zeggen dat ik met al het plastic en electronica die binnenin zit wat huiverig ben dat alles écht 100% gerepareerd wordt. Van binnen toch wel een en ander aan plastic afgeknapt/gebroken. Maar het zal wel goedkomen, even geduld hebben en nu met een vervangingsauto (polo) op vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL2ixH2JOxvxUbqfTjF_pBKlKnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LL7WoKrDjMNqkF5co9DzGVEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jkmvt5SkPJR9_wZY3Mz4YlR_NW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asv09HQRn2YzDF9HZ7lL1VY8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83HtL9vY7YGFUdHhG4xwFcFg7Kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFKjR5P315tKdRxU01M26xOX.jpg?f=fotoalbum_large

tip: zorg dat je (voordat je een ongeluk hebt) eens kijkt hoe je zo'n schadeformulier moet invullen. ik heb dat 18 jaar niet hoeven doen, dus was dan wel even goed kijken wat je allemaal moet invullen, zeker als je langs de snelweg staat niet heel fijn. En pas op voor plots achteruitrijdende vrachtwagens! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Bokhuis op 09-06-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees Carhopper
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-08-2023
Kona van 12-2020, nu 48.000km. Nieuw gekocht als particulier
Nu 2x probleem met klepje voor opladen. 1x met vorst, 2de bij 30 graden. Beide keren loste probleem na uurtje vanzelf op. Erg irritant.
Verder 4x spontaan alarmcentrale aan de lijn (112). Ik deed dit echt niet zelf per ongeluk. Triest wel dat dit gebeurt, je houd misschien een echt noodgeval tegen.
12V accu heb ik na 2 jaar maar vervangen voor de zekerheid want heb alles bij elkaar 4x leeg gestaan.
Na een jaar ging de interne 3 fase lader defect, deze werd onder garantie vervangen.
Navi update is echt ruk, gevaarlijk als je zoveel moet intypen tijdens rijden (wat je natuurlijk nooit moet doen).
Zo genoeg gemopperd want verder is het een mooie en praktische auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
incmve schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb gisteren ook de laatste update gekregen. Direct bij de garage Bluelink gecheckt en toen kreeg ik netjes de juiste km stand. Vandaag weer gecheckt en km stand weer terug op de foute km stand van vóór de update... 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmb4eW5vJHLrD-MCiqCphvzNgpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGRVFXJOIrTqD3NuR1lAnrch.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke range van de GoM, geen idee hoe realistisch 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

devilkin schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]

Leuke range van de GoM, geen idee hoe realistisch 😎
Gisteren vanuit Duitsland via de Autobahn terug naar Nederland (na 19:00) gereden, 441 km, en had bij thuiskomst nog 85 km rest range op de teller staan. Totaal range dus ook zo rond de 520 km, dus jouw 528 km kan best wel eens kloppen. Misschien een ritje Parijs maken om uit te testen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Bokhuis schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:12:Ik ga er vanuit dat alles vergoed wordt (tegenpartij schuld en ik all risk verzekerd).
Ik zou daar niet zo zeker van zijn: die vrachtwagen chauffeur, zegt straks gewoon tegen zijn verzekering. Dat jij tegen hem aanreed. Daarnaast dien je ook bij een stoplicht niet te dicht op elkaar te staan.

Maar wel fijn dat je allrisk verzekerd bent: kost je wel 5 schadevrije jaren, mocht je het toch zelf schuld zijn. Vooral met buitenlandse chauffeurs is het lastig..... je gaat sowieso eeuwen moeten wachten, tot het allemaal verzekeringstechnisch afgehandeld is.

En schadeherstel is niet heilig: dus de volgende keer preventief meer afstand tot je voorganger? Ookal sta je stil? Want het gebeurt wel vaker, dat een andere automobilist of in dit geval een vrachtwagen. Naar achter komt gerollen. Risico is het hoogst, als je op een helling staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

Marco-Peters schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Ik zou daar niet zo zeker van zijn: die vrachtwagen chauffeur, zegt straks gewoon tegen zijn verzekering. Dat jij tegen hem aanreed. Daarnaast dien je ook bij een stoplicht niet te dicht op elkaar te staan.

Maar wel fijn dat je allrisk verzekerd bent: kost je wel 5 schadevrije jaren, mocht je het toch zelf schuld zijn. Vooral met buitenlandse chauffeurs is het lastig..... je gaat sowieso eeuwen moeten wachten, tot het allemaal verzekeringstechnisch afgehandeld is.

En schadeherstel is niet heilig: dus de volgende keer preventief meer afstand tot je voorganger? Ookal sta je stil? Want het gebeurt wel vaker, dat een andere automobilist of in dit geval een vrachtwagen. Naar achter komt gerollen. Risico is het hoogst, als je op een helling staat.
offtopic:
Daar heb je een dashcam voor. En het is ook wel eens overkomen dat diegene voor me de auto opeens achteruit reed bij het verkeerslicht. Wat hem bezielde snap ik nog steeds niet, maar ik had de beelden wel en dat is hem toen ook eventjes duidelijk gemaakt, dus liegen tegen de verzekering hoefde hij niet meer te proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 18:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHk8PdGFXf15g8y7JS-E02I3sqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeMqgNwt2vUVlQNajrXWXZhq.jpg?f=fotoalbum_large
ahum... 545km range...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

The Adder schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Gisteren vanuit Duitsland via de Autobahn terug naar Nederland (na 19:00) gereden, 441 km, en had bij thuiskomst nog 85 km rest range op de teller staan. Totaal range dus ook zo rond de 520 km, dus jouw 528 km kan best wel eens kloppen. Misschien een ritje Parijs maken om uit te testen? ;)
Mijn ervaring is wel dat bij ons bij de laatste 20% de kilometers sneller teruglopen dan verherberekend door het algoritme, ook weer afhankelijk van snelheid, temperatuur en (tegen)wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:10
_/-\o_ d:)b
Wat staat bij je gemiddelde?
(helemaal rechtsonder op foto)

[ Voor 3% gewijzigd door TCroezing op 12-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtokkel
TCroezing schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
[...]

_/-\o_ d:)b
Wat staat bij je gemiddelde?
(helemaal rechtsonder op foto)
sja, staat niet op de foto. volgens mij had ik die dag er voor relatief veel 80km wegen. Zal rond de 11.5kwh/100km zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Welk bouwjaar is jouw Kona? Mijn 2020 heeft een ander dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
Snacky817 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Welk bouwjaar is jouw Kona? Mijn 2020 heeft een ander dashboard.
Ja, is 2022 versie. Nieuw dasboard

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Daar is die dan *O* , vorige week afgehaald, onze 'nieuwe' Kona, nadat de vorige 30 dagen geleden voor de deur gestolen is. Dank aan zowel de verzekering (was gelukkig WA+ verzekerd) en aan de auto dealer voor een mooie en snelle deal. Eerste rit richting Duitsland was weer als vanouds oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A26FwyKbAe19LwzRmzHgC50Qm2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrvXcMvTSYbXbgM3f6Sfd0hQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cxxxx71
Voor de rappe updaters onder ons, er staat weer een nieuwe klaar.

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/PBWom8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Even een andere vraagje: Ik heb nu een Android Auto Wireless dongle op de kop getikt en deze werkt goed i.c.m. met de Kona echter merk ik dat deze aanblijft staan als ik de auto uitzet (USB poort blijft 'hot'). Gezien mijn ervaring met de 12V accu ben ik een beetje huiverig of deze Dongle niet de 12V leeg trekt?

PS. Verbruik is natuurlijk minimaal en het zal wel meevallen (de AAWireless dongle heeft ook zoiets als een on/off mode d.m.v. BT) echter ben wel benieuwd hoe jullie daarmee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:51
Het overkomt me te vaak dat de Kona besluit vol in de remmen te gaan als ik met enig snelheidsverschil een (plots) afremmende voorganger nader en zelf al begonnen ben met gedoseerd remmen. Kennelijk flipt de computer dan en gaan niet alleen de 'pas op' lampjes en piepjes aan, maar neemt de auto het remmen totaal over. Hierbij heb ik zelf geen enkele controle meer over het remmen en/of de remweg, tot grote schrik van niet alleen mijzelf maar vooral ook van mijn achterligger die het keiharde remmen helemaal niet ziet aankomen en vervolgens nog harder dan ikzelf in de remmen moet.Twee weken geleden heeft dit er toe geleid dat ik op de linker baan van de snelweg door plots vertragende voorgangers moest afremmen, de Kona met piepende banden er een schep bovenop deed en mij achterligger vol op bij inreed... Flinke schade aan beide autos!

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is de afstemming van deze 'ingreep' op de een of andere manier voorgeschreven en veilig? Kan ik deze functie ook uitzetten of minder agressief instelllen?
Pagina: 1 ... 114 ... 143 Laatste