Toon posts:

Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:38

The Adder

Happy racing from Holland

daemonix schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:13:
[...]

In de VS werd geen startonderbreker ingebouwd. Hier is die verplicht dus inderdaad geldt dat niet voor Europa.
Wel of geen startonderbreker, ook in Europa kunnen ze een Kona heel gemakkelijk meenemen! Het lijkt er dus op, al hoewel ik nog steeds geen antwoord van Hyundai of Kia dealers krijg, dat als de sleutel en auto dicht bij elkaar staan/liggen dat het dan een fluitje van een cent is dit signaal te onderscheppen en zo zowel deur- als startcontact kunnen overnemen. Een oplossing zou zijn de sleutel in een metalen doosje of speciaal hoesje te bewaren.

Doen jullie actief iets aan deze situatie?

GESTOLEN: Kona premium sky, polar white, 64kWh, december 2018, schuifdak, michelin cross climate, 76000km, [juni 2021-mein 2021]

• The Adder

The Adder

Ik ben ondertussen weer op zoek naar een nieuwe Kona, nu de Soul en Niro zijn afgevallen.
Nu ben ik een mooie Premium tegen met alle opties die ik wil hebben, echter de auto staat op 18 inch velgen met bandjes van 235 breed!

Staat er mooi en anders maar wat ik mij nu afvraag is: wat doet dit met het verbruik? Ik wil natuurlijk wel weer in de 500 club te komen :P en gaat dit lukken met deze dikke sloffen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, alvast bedankt?

GESTOLEN: Kona premium sky, polar white, 64kWh, december 2018, schuifdak, michelin cross climate, 76000km, [juni 2021-mein 2021]

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:20
Bokhuis schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Welk bouwjaar en welke km-stand?
2018, km-stand weet ik niet meer.

• Bokhuis
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Wel of geen startonderbreker, ook in Europa kunnen ze een Kona heel gemakkelijk meenemen! Het lijkt er dus op, al hoewel ik nog steeds geen antwoord van Hyundai of Kia dealers krijg, dat als de sleutel en auto dicht bij elkaar staan/liggen dat het dan een fluitje van een cent is dit signaal te onderscheppen en zo zowel deur- als startcontact kunnen overnemen. Een oplossing zou zijn de sleutel in een metalen doosje of speciaal hoesje te bewaren.

Kun je het niet gewoon in een RFID-bescherm etui doen? Zie daar honderden varianten van op de webwinkels. Of werkt dat alleen voor bankpasjes e.d.? Zoiets:
https://www.lederonline.n...rick-rough-gear-rfid.html

[Voor 5% gewijzigd door Bokhuis op 25-05-2023 00:19]

• Spirit1707
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-05 00:43
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:18:
Ik ben ondertussen weer op zoek naar een nieuwe Kona, nu de Soul en Niro zijn afgevallen.
Nu ben ik een mooie Premium tegen met alle opties die ik wil hebben, echter de auto staat op 18 inch velgen met bandjes van 235 breed!

Staat er mooi en anders maar wat ik mij nu afvraag is: wat doet dit met het verbruik? Ik wil natuurlijk wel weer in de 500 club te komen :P en gaat dit lukken met deze dikke sloffen?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, alvast bedankt?
Door de bredere banden zal de rolweerstand vergroten. Dit betekent meer wrijving, dus 'n hoger verbruik.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Spirit1707 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 00:30:
[...]

Door de bredere banden zal de rolweerstand vergroten. Dit betekent meer wrijving, dus 'n hoger verbruik.
En bij droog weer meer grip en bij nat weer meer glijden.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 17:52
The Adder schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Ik leg de sleutels over het algemeen aan de andere kant van het huis, dat is al ver genoeg weg dat je geen replay attacks meer kan uitvoeren.

Let wel dat er nog een veel smerigere truuk is om bij een auto binnen te komen dan een keyfob replay, De meeste huidige autofabrikanten maken gebruik van een CAN (Controlled Area Network) bus om de electronische subsystemen te koppelen en een canbus attack kan gedaan worden zonder zelfs maar weet te hebben van de sleutel zelf.

Wat literatuur voor de geinterresseerden: https://www.emerald.com/i...HT-01-2021-0013/full/html

TL;DR: als je via bijv. een koplamp bij een bus element kan komen, kun je code injecteren die vervolgens zonder problemen je auto ontgrendelt en de startonderbreker uitschakelt. Geen sleutel of replaydevice nodig.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• Bokhuis
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Ik leg de sleutels over het algemeen aan de andere kant van het huis, dat is al ver genoeg weg dat je geen replay attacks meer kan uitvoeren.

Let wel dat er nog een veel smerigere truuk is om bij een auto binnen te komen dan een keyfob replay, De meeste huidige autofabrikanten maken gebruik van een CAN (Controlled Area Network) bus om de electronische subsystemen te koppelen en een canbus attack kan gedaan worden zonder zelfs maar weet te hebben van de sleutel zelf.

Wat literatuur voor de geinterresseerden: https://www.emerald.com/i...HT-01-2021-0013/full/html

TL;DR: als je via bijv. een koplamp bij een bus element kan komen, kun je code injecteren die vervolgens zonder problemen je auto ontgrendelt en de startonderbreker uitschakelt. Geen sleutel of replaydevice nodig.
Maar dan moet je dus wel fysiek een onderdeel van de auto losmaken om erbij te komen (bij die laatste methode)? Of kun je ook op afstand toegang krijgen tot de CAN-bus?

Ik ga in ieder geval zo'n RFID-hoesje kopen. Want juist buitenshuis of op vakantie kun je de sleutel natuurlijk niet altijd ver weg leggen (winkel in, cafe/restaurant/etc)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 17:52
Bokhuis schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Maar dan moet je dus wel fysiek een onderdeel van de auto losmaken om erbij te komen (bij die laatste methode)? Of kun je ook op afstand toegang krijgen tot de CAN-bus?

Ik ga in ieder geval zo'n RFID-hoesje kopen. Want juist buitenshuis of op vakantie kun je de sleutel natuurlijk niet altijd ver weg leggen (winkel in, cafe/restaurant/etc)
Daarvoor moet je inderdaad fysiek bij de bus kunnen komen. Wat je de laatste tijd dus veel ziet is dat er ineens een koplamp los zit of uit de sokkel getrokken is. Dat is dus iemand geweest die die toegangsweg gebruikte om bij de verlichtingsunit te komen om zo een injectieaanval uit te voeren.

Maar let wel, als die persoon geoefend is kan dat in een paar minuten gedaan zijn.

Source waar ik dit allemaal origineel vandaan heb:
https://kentindell.github.io/2023/04/03/can-injection/

Encryptie op de CAN bus kan dit dus allemaal vookomen, maarja dat is duurder dan gewoon unencrypted data versturen. Hopelijk wordt er aan gewerkt, aangezien wij vandaag of morgen onze e-Niro in moeten leveren en een Kona krijgen.

[Voor 16% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 25-05-2023 10:22]

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bokhuis
  • Niet online
Gisteren de Kona opgehaald. Uit 2019 met 20.000 op de teller (import uit Duitsland). Rijdt heerlijk. Kwam vanaf een Fiat Panda van 12 jaar oud met 220.000km op de teller dus ik kan wel zeggen dat het een hele vooruitgang is ๐Ÿ˜‚.

Ik moet nog even uitzoeken of dit een model met warmtepomp is. En weet ook niet precies de naam uitvoering. Er zitten geen elektrische bedienbare stoelen in, maar wel stuurverwarming en op de speakers staat โ€œKrellโ€ wat mogelijk het duurdere audio pakket was? Of misschien is dat standaard.

[Voor 39% gewijzigd door Bokhuis op 27-05-2023 09:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:09
Bokhuis schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:22:
Gisteren de Kona opgehaald. Uit 2019 met 20.000 op de teller (import uit Duitsland). Rijdt heerlijk. Kwam vanaf een Fiat Panda van 12 jaar oud met 220.000km op de teller dus ik kan wel zeggen dat het een hele vooruitgang is ๐Ÿ˜‚.

Ik moet nog even uitzoeken of dit een model met warmtepomp is. En weet ook niet precies de naam uitvoering. Er zitten geen elektrische bedienbare stoelen in, maar wel stuurverwarming en op de speakers staat โ€œKrellโ€ wat mogelijk het duurdere audio pakket was? Of misschien is dat standaard.
Premium versie heeft in NL Krell audio en elektrisch bedienbare stoelen. Heb je ook getinte ramen achter?

Als je Googled op warmtepomp Hyundai Kona krijg je afbeeldingen van auto's met en zonder warmtepomp.

[Voor 5% gewijzigd door Snacky817 op 27-05-2023 18:34]

• Bokhuis
  • Niet online
Ik heb een gat zitten waar de warmtepomp zit. Blijkbaar hebben Duitse versies uit 2019 die niet, of in ieder geval niet die van mij. In de winter dus een sjaal omdoen en muts op ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 22:29
Ik heb ook geen WP. Valt in de huidige Nederlandse winters best wel mee qua range.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Grootste voordeel van de WP is dat je in de winter bijna instand warme lucht hebt zodra je wegrijd en dat je een standkachel functie hebt (mits de auto aan de lader staat).

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:52
Bokhuis schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:22:
Ik maak ook altijd dit soort rare sprongen bij autos: van een A-segmenter naar een electrische C-segmenter. Eerste jaren lang jezelf kwellen in een goedkope benzineauto, om uiteindelijk toch de sprong te wagen naar een EV.

Die Panda ga je nog missen denk ik: het rijdt spartaans, maar het parkeert wel zoveel makkelijker dan een hedendaagse EV. Zet die Kona maar altijd helemaal achteraan op de parkeerplaats, want anders heb je binnen de kortste keren allemaal krassen. Dat maakte bij de Panda natuurlijk heel weinig uit _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Ondertussen weer een stap verder in de aankoop voor mijn gestolen Kona.

Bedankt voor de reacties betreffende de brede banden. Na proefrijden moeten deze er toch echt af, rijden niet lekker ook omdat ze gewoon onnodig veel energie verbruiken (wil toch weer in de club 500 ;-)

Er zijn nu nog twee kandidaat Kona's in NL. Deze week 'moet' de knoop doorgehakt worden, daarna zitten we zonder auto, help ;)

Beide Kona's hebben alle opties aan boord, inclusief schuifdak dus dat gaat het verschil niet worden.

Kona 1 (gelijk aan onze mooie stolen 2018 kona)
  • 2019
  • Accu heeft 20K 'gelopen'
  • 8 Inch scherm
  • 1 Fase lader (max 7,2 kwh)
Kona 2
  • 2021
  • Accu heeft 40K 'gelopen'
  • 10 Inch scherm
  • Blue Link
  • 3 Fase lader (max 11 kwh)
Het prijsverschil tussen de twee is ongeveer 2000 euro

Nu waren we helemaal tevreden met onze 2018 versie (afgezien het binnen geluid van banden e.d.), echter misschien is Blue Link toch wel handig is het brede scherm ook wel (updates blijven misschien langer bestaan?) en misschien stiller, maar is dat (ons) 2000 euro waard? Sugesties?

P.S. Mede omdat de vorige is gestolen zitten we een beetje (veel) in over beveiliging. Is deze in de 2021 versie beter (zit SOS knop in)? Ik lees dat je met Blue Link een push bericht krijgt als er wordt ingebroken, maar werkt dit ook als keyless entry wordt omzeilt of is het het alarm systeem in de 2021 gewoon wat beter... Weet iemand daar (weer) iets meer over?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:29
Is het verschil tussen Kona 1 en 2 ook niet dat '2' op 3-fase kan laden?
Zelf heb ik een Kona-1 en dat vind ik ondertussen wel wat jammer: een 11kW paal waar je slechts 3.6kW kan laden. Anders zou een avondje aan de laadpaal genoeg zijn voor vrijwel helemaal opladen i.p.v. een nacht er achteraan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:39:
Is het verschil tussen Kona 1 en 2 ook niet dat '2' op 3-fase kan laden?
Zelf heb ik een Kona-1 en dat vind ik ondertussen wel wat jammer: een 11kW paal waar je slechts 3.6kW kan laden. Anders zou een avondje aan de laadpaal genoeg zijn voor vrijwel helemaal opladen i.p.v. een nacht er achteraan.
Inderdaad ook nog een verschil (aangepast)
We hebben aan huis een 3,6 kWh lader hangen, dus is laden aan een openbare paal niet zo aan de orde maar kan/is wel een pluspuntje!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransDvntr
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik zou voor Kona 2 gaan. Dan heb je toch 2 jaar langer garantie (en pas over 2 jaar 1e keer APK)

Kona Premium 64 KWh Dark Knight 24-12-2020 (Powerdale 3 fase lader)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:45
Chaoss schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:43:
Grootste voordeel van de WP is dat je in de winter bijna instand warme lucht hebt zodra je wegrijd en dat je een standkachel functie hebt (mits de auto aan de lader staat).
Dat heeft de versie zonder WP ook dus op dat vlak is er geen enkel verschil.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• The Adder

The Adder

FransDvntr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:41:
Ik zou voor Kona 2 gaan. Dan heb je toch 2 jaar langer garantie (en pas over 2 jaar 1e keer APK)
De kogel is door de kerk: Het is de Kona 2 geworden, Metalic blauwe Kona Sky Limited uit 2021 :)

Bedankt voor alle input _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:37
Nou ik mag me vanaf aanstaande maandag hier melden als kona bezitter. Dan staat er een Kona Limited in Stellar Blue (van 31-12-2020 en dus 8%) voor de deur t.v.v. mijn Polestar 2.

Heel tevreden met mijn Polestar uit de pool, maar dat was een volledige kale auto. Bij mijn vorige werkgever had ik een Polestar die zowat full options (pilot, plus en performance pakket) was en om dan in een kale uitvoering te stappen, viel best tegen.

Voornamelijk het gemis van goede stoelen, adaptive cruise control, een fatsoenlijke app (had voorheen een e-golf en tesla en die appa waren echt beter) en het feit dat de Kona 300 euro net in de maand goedkoper is, maakte het voor mij makkelijk om over te stappen. Maar sowieso is volgens mij de limited uitvoering zowat de meest "volle uitvoering" die je kunt hebben?

En mocht de keuze achteraf toch tegenvallen, mag ik na 31 dagen weer wisselen :+

-- edit --
Het enige dat ik niet goed kan terugvinden is de laadsnelheid bij openbaar laden, is dit nu 1 of 3 fase op de limited?

[Voor 31% gewijzigd door sarlo op 31-05-2023 11:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Adder

The Adder

sarlo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:43:
-- edit --
Het enige dat ik niet goed kan terugvinden is de laadsnelheid bij openbaar laden, is dit nu 1 of 3 fase op de limited?
Welkom bij 'de club' ;)

De Kona Limited is inderdaad de meest volle uitvoering, alleen de Limited Sky is nog voller doordat deze een open dak heeft, deze mag ik (misschien) volgende week ophalen, ook Stellar Blue! B-)

De Type2 AC laadsnelheid (dus b.v. openbare palen) is 3 fase -> max. 11 kWh

Veel plezier met je Kona!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:54
Limited lijkt de Amerikaanse type aanduiding? Heet deze uitvoering bij ons niet Premium of Premium Sky?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Taab schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:55:
Limited lijkt de Amerikaanse type aanduiding? Heet deze uitvoering bij ons niet Premium of Premium Sky?
Is een beetje verwarrend, maar Hyundai heeft de benamingen van het 'oude model' in 2020 tot 2021 gewijzigd van Premium -> Limited (en Fasion if dacht ik Comfort geworden, maar weet niet zeker).

Qua opties en uitrusting is er bijna niets veranderd anders dan dat deze op Michelin banden staat i.p.v. Nexen en dat het VESS knopje is verdwenen (nieuwe wetgeving |:( )

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:54
The Adder schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Is een beetje verwarrend.
Dat is het zeker... Dankjewel voor de verheldering!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:18

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Taab schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:55:
Het was ooit dacht ik het verschil in lease vs niet lease ofzo :P
Ik heb een Private Lease Kona Electric 2020 : Limited Sky

Xbox Series X | Playstation 5

Pagina: 1 ... 112 113 114 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee