Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 118 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52

ThsAdrns

Be the change!

Het gewichtsverschil komt tot uiting bij versnellen en vertragen, dus m.n. bij stadsverkeer sterker dan snelweg. Bij hoge snelheden is het juist de aerodynamica van het wiel (open velg ja/nee, breedte van de band) die een rol zal spelen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:54

3_s

pmiddeld schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:36:
[...]

Dat betreft wel WLTP neem ik aan. In de praktijk zal het verschil dan kleiner zijn. Daarnaast is de Ioniq 6 qua vorm veel aerodynamischer en zal het verschil in velgen harder aantikken dan bij een Kona, die verre van aerodynamisch is.
Ja, maar andere cijfers vind/ken ik niet en zo heb je toch al een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:55
Nova163 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:14:
Wij overwegen een Kona aan te schaffen die niet meer de originele velgen heeft. Hij heeft zwarte open lichtmetalen velgen, wel gewoon 17". Het ziet er goed uit, maar maak me wat zorgen over het effect op de range. Fabrikanten kiezen ten slotte niet voor niets allemaal voor aerodynamische velgen op de EV's, ook al zijn ze meestal niet zo mooi. Iemand hier ervaring mee of een inschatting van wat het kan doen met het bereik en stroomgebruik?
Onze Kona heeft nog originele wielen maar de Ioniq heeft ipv de 16 aero wielen 18 inch en dan ook nog all season en dat scheelt zo'n 8 a 10% (Ioniq 28 en daar tikt het ook harder aan ivm lage cw).
Dus denk op de Kona afhankelijk van soort banden, gewicht velg, afmetingen 8% als je grotere wielen/andere banden gaat monteren.

Aan de andere kant, als je in de winter met winterbanden rijdt op de originele 16 inch of ik met 18 inch en all season dan zal het elkaar nauwelijks iets ontlopen.

Dus ander model 17 inch (zelfde maat) op de Kona met zelfde banden zal denk ik nauwelijks meer dan 5% uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Aangezien mijn huidige auto niet meer door de keuring komt ben ik in de markt voor een tweedehands elektrische auto waarbij de Kona een serieuze kanshebber is. Ik kijk nu naar Kona's met:
- 3 fase lader (dus 2020 model toch?)
- 64kWh accu
- Bluelink
- Warmtepomp

Zijn er zaken waarbij ik op moet letten bij een aanschaf van een dergelijke auto? Ik ben bekend met de subsidieregeling (catalogesprijs). Ik ben vooral benieuwd naar of en zo ja hoe je de accustatus kunt inzien.

Alle suggesties worden gewaardeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
lithoijen schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:32:
Zijn er zaken waarbij ik op moet letten bij een aanschaf van een dergelijke auto? Ik ben bekend met de subsidieregeling (catalogesprijs). Ik ben vooral benieuwd naar of en zo ja hoe je de accustatus kunt inzien.
Er zijn speciale tests op de markt, commerciële bureaus die een volledige cycle test inclusief rapport kunnen opleveren met de accu degradatie. Dat is wel nogal een onderneming.

Met een OBD dongle kun je in het BMS ook zelf de SOH (state of health) uitlezen. Maar over het algemeen is er bij normale km-standen geen significante degradatie te verwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 20:58
een record bereik.. maar de condities zijn dan ook optimaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7czNXzOA789saRuCY1HPne4CTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn36zQuQ7zbGSueeRKWuUBLr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door gjtokkel op 10-09-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 23:26
Hallo Kona-rijders,

Door alle heftige ervaringen in dit topic zijn wij wat huiverig geworden om de FCA te gebruiken.
Is de algemene trend om deze optie toch aan te zetten? Zo ja, met welke instelling dan?
Wij rijden op de snelweg vrijwel altijd in eco mode met SCC en max 110km/pu.
Bedankt voor jullie reacties.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Japyo Ik was in de veronderstelling dat wanneer je met de smart cruise control rijdt je ook altijd de FCA aan hebt staan. Dat is dezelfde sensor die ook afstand houdt tot je voorganger. Als je dat uitzet heb je toch enkel "gewoon" cruise control (die niet afremt als je voorganger langzamer gaat rijden)?

Ik rij nog niet enorm lang met een Kona, maar tot nu toe heb ik geen last gehad van onverwacht hard afremmen van de auto (ik neem aan dat je dat bedoelt met de heftige ervaringen). Wel heel af en toe dat hij begint te piepen dat je sneller moet afremmen, zelfs als hij dat zelf doet vanwege de smart cruise control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45
Japyo schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:59:
Hallo Kona-rijders,

Door alle heftige ervaringen in dit topic zijn wij wat huiverig geworden om de FCA te gebruiken.
Is de algemene trend om deze optie toch aan te zetten? Zo ja, met welke instelling dan?
Wij rijden op de snelweg vrijwel altijd in eco mode met SCC en max 110km/pu.
Bedankt voor jullie reacties.
Wij hebben de kona nu bijna een jaar met 25k Km, maar nooit een probleem. 1 x heeft de fca ingegrepen, maar dat was terecht. (apart, het remmen startte echt een fractie van een seconde voordat mijn voet het rempedaal raakte 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 20:58
JeroenE schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:41:
...
Ik rij nog niet enorm lang met een Kona, maar tot nu toe heb ik geen last gehad van onverwacht hard afremmen van de auto (ik neem aan dat je dat bedoelt met de heftige ervaringen)...
We zitten nu na 15 maanden al op 40k km. Al aantal keer gehad dat de kona terecht alarm sloeg en 1 a 2 keer dat hij ook remde. Wel al een paar keer gehad dat hij op de snelweg onterecht alarm gaf zonder te remmen. Lijkt soms wel dat hij reageert op een vlek op straat of zo... Maar nog nooit gehad dat hij onterecht remt... Al met al meer voordeel dan nadeel dus ben ik wel blij met het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

JeroenE schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:41:
@Japyo Ik was in de veronderstelling dat wanneer je met de smart cruise control rijdt je ook altijd de FCA aan hebt staan. Dat is dezelfde sensor die ook afstand houdt tot je voorganger. Als je dat uitzet heb je toch enkel "gewoon" cruise control (die niet afremt als je voorganger langzamer gaat rijden)?

Ik rij nog niet enorm lang met een Kona, maar tot nu toe heb ik geen last gehad van onverwacht hard afremmen van de auto (ik neem aan dat je dat bedoelt met de heftige ervaringen). Wel heel af en toe dat hij begint te piepen dat je sneller moet afremmen, zelfs als hij dat zelf doet vanwege de smart cruise control.
Wij rijden bijna twee jaar met onze Kona en ik heb twee weken geleden voor het eerst een automatische ingreep gehad op de automatische cruise control. Er werd opeens geremd voor me en daarna reden ze weer door, maar toen was het al te laat.

De auto achter me hield vervolgens wel ruim afstand… ze zaten er bijna bovenop. Ik heb geleerd om gelijk in de spiegel te kijken bij een noodstop en eventueel minder te remmen. Maar dat lukte dus nu niet.

Ik heb trouwens het idee dat het na de update van afgelopen maand automatisch remmen gevoeliger staat afgesteld. Maar het kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
Jan Lelie schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:58:
[...]

Wij rijden bijna twee jaar met onze Kona en ik heb twee weken geleden voor het eerst een automatische ingreep gehad op de automatische cruise control. Er werd opeens geremd voor me en daarna reden ze weer door, maar toen was het al te laat.

De auto achter me hield vervolgens wel ruim afstand… ze zaten er bijna bovenop. Ik heb geleerd om gelijk in de spiegel te kijken bij een noodstop en eventueel minder te remmen. Maar dat lukte dus nu niet.

Ik heb trouwens het idee dat het na de update van afgelopen maand automatisch remmen gevoeliger staat afgesteld. Maar het kan ook aan mij liggen.
Je kan de gevoeligheid afstellen in het dasboard menu.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:26

KRC

Iemand idee wat levertijden zijn van hybride versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20
KRC schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:20:
Iemand idee wat levertijden zijn van hybride versie?
2 weken terug proef gereden en werd mij verteld dat er een levertijd van 6 maanden op zit.

• KRC

KRC

plopobiel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:21:
[...]

2 weken terug proef gereden en werd mij verteld dat er een levertijd van 6 maanden op zit.
Cool! Hoe ging de proefrit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20
wij vonden het een super auto reden wel in de sky versie met dus met schuifdak.
Er waren wel wat irritatie puntjes die kan je uit zetten maar dat moet bij elke herstart weer.
Zoals snelheids herkenning 4 piepjes als je te snel rijd.
Het oplettendheid van de bestuurder.
Over de witte lijnen rijden.
Dus alles voor de veiligheid zegt de EU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 00:14
jvries schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:10:
Batterij defect.
Bij mij is tijdens het snelladen ( Fastned in België) de hoofdbatterij defect geraakt, bij 54% stopt deze met laden (dc en ac) en sindsdien heb ik check electric system melding. De Franse en later Nederlandse dealer constateren defect hoofdbatterij. Ik ben er gewoon mee door gereden. In Hilversum weten ze niet wanneer die vervangen gaat worden. De LM en dealer willen nog niet denken over een alternatieve vakantieauto. 50% , 200km range is voor NL gebruik prima, maar op vakantie is het geen feest, zoals ik al heb gemerkt van Parijs naar Nederland.
Is het iemand bekend wanneer er weer hoofdbatterij worden gewisseld?

Kona , mrt2020, koreaans model, 70k gereden.
Na 3 maanden een nieuwe batterij gekregen. Heb 10 weken nog doorgereden met de defecte batterij. Het verliest dan 1 tot 3% bereik per week door versnelde degradatie van die defecte cellen. . Eindigde dus met max 35%. Voor de vakantie een andere Kona gekregen.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
IK blijft het vreemd vinden hoe de software van de KONA is geschreven,
ik snap dat Hyundai een bepaalde standaard hanteert, maar gezien de consumenten belangen zou daar toch een tegemoetkoming in moeten zitten.
Mijn KONA herkent mij als ik de wagen nader, want hij klapt vrolijk de spiegels uit, en als ik weer wegloop klappen ze net zo vrolijk weer dicht,

Er is dus een sensor die ziet dat de sleutel in de nabijheid is,
dan moet het toch ook mogelijk zijn de opdracht anders te beschrijven
In plaats van ' vouw de spiegels uit'

' vouw de spiegels uit en ontsluit alle deuren'

en omgekeerd bij het weggaan ' vouw de spiegels in'

' vouw de spiegels in en sluit alle deuren '

Voor een beetje programmeur is dit iets van niets?

Waarom zou Hyundai dit niet willen faciliteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:45
Janvonflotow schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:17:
IK blijft het vreemd vinden hoe de software van de KONA is geschreven,
ik snap dat Hyundai een bepaalde standaard hanteert, maar gezien de consumenten belangen zou daar toch een tegemoetkoming in moeten zitten.
Mijn KONA herkent mij als ik de wagen nader, want hij klapt vrolijk de spiegels uit, en als ik weer wegloop klappen ze net zo vrolijk weer dicht,

Er is dus een sensor die ziet dat de sleutel in de nabijheid is,
dan moet het toch ook mogelijk zijn de opdracht anders te beschrijven
In plaats van ' vouw de spiegels uit'

' vouw de spiegels uit en ontsluit alle deuren'

en omgekeerd bij het weggaan ' vouw de spiegels in'

' vouw de spiegels in en sluit alle deuren '

Voor een beetje programmeur is dit iets van niets?

Waarom zou Hyundai dit niet willen faciliteren?
Dt is moeilijker dan je denkt. Spiegels in-en uitklappen is onschuldig, de auto van het slot halen is dat niet. Je opent allerlei potentiele veiligheids issues die je dicht moet timmeren en moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zo, de Kona is opgehaald door de leasemaatschappij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Veel plezier ermee, is een prima exemplaar. Premium met schuifdak.

Helaas einde contract.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 18-09-2023 09:50 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
Ik geloof niet dat het zo moeilijk is,
natuurlijk zijn er 'procedures' die uitgevoerd moeten worden,
zoals zijn alle deuren dicht of is de sleutel niet in de auto,

maar aan de andere kant
als de sleutel buiten bereik is, ligt hij zeker niet in de auto ?

als de instructie is, 'start de controle bij afsluiten', en de auto doorloopt dezelfde controles
als dat je op de knop van de sleutel drukt, dan is dat toch afgedekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
Oh ja Grik,

en wat een belangrijk argument is, er rijden al zoveel auto's rond die dit principe wel hanteren

ik kom uit een Renault Kadjar, 4 jaar met veel plezier in gereden, en weglopen was auto op slot,
ik rijd nu 1 1/2 jaar Kona, maar regelmatig krijg ik nog de melding op Bluelink dat ik de auto niet afgesloten heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 12:42
Janvonflotow schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:51:
Ik geloof niet dat het zo moeilijk is,
natuurlijk zijn er 'procedures' die uitgevoerd moeten worden,
zoals zijn alle deuren dicht of is de sleutel niet in de auto,

maar aan de andere kant
als de sleutel buiten bereik is, ligt hij zeker niet in de auto ?

als de instructie is, 'start de controle bij afsluiten', en de auto doorloopt dezelfde controles
als dat je op de knop van de sleutel drukt, dan is dat toch afgedekt?
Ik vind dit ook erg vervelend en loop regelmatig terug naar de auto....

Maar ik denk dat de technische implementatie lastig en vooral kostbaar is. Het uitklappen van de spiegels hoeft natuurlijk niet met sterk beveiligde communicatie met unieke sleutelcodes te gaan dus dat gebeurt op een simpelere manier. En als iemand deze code hackt dan is het uitklappen het enige wat die persoon kan doen. Om inbrekers buiten te houden is wat meer nodig en ik betwijfel of Hyundai onze Kona's op die manier heeft gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

SMLDK schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:44:
[...]
Om inbrekers buiten te houden is wat meer nodig en ik betwijfel of Hyundai onze Kona's op die manier heeft gebouwd.
Kan helaas met eigen ervaring schrijven dat Hyundai dat voor onze Kona's niet goed heeft gebouwd.
4 maanden geleden is onze Kona voor de duer gestolen doordat er iemand tussen de communicatie sleutel-auto kon komen. Sta je toch vreemd te kijken als je Kona er ineens niet meer staat..... :-(

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
The Adder schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:23:
[...]

Kan helaas met eigen ervaring schrijven dat Hyundai dat voor onze Kona's niet goed heeft gebouwd.
4 maanden geleden is onze Kona voor de duer gestolen doordat er iemand tussen de communicatie sleutel-auto kon komen. Sta je toch vreemd te kijken als je Kona er ineens niet meer staat..... :-(
Dat kan met vrijwel iedere auto helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:54

3_s

Automatisch sluiten zou handig zijn, net zoals van mij ook de start-knop weg mag.
Als ik ga zitten en op D zet, moet dat toch voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:17
Tot je kleine dan eens in de wagen zit te (spelen), jij nog niet klaar bent en die wel al op "D" duwt... *oops*

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thys
Tussen alle beklag wil ik dan wel even schrijven dat ik juist heel blij ben met de implementatie in de Kona. Startknop moest ik missen bij de MG4 en dat was verre van ideaal. Je mist gewoon de controlle over de auto. Idealiter zou ik keyless entry zelfs liever uitzetten op de Kona vanwege diefstalgevaar. Even op zo’n knopje drukken is toch een kleine moeite :-)

Zo zie je maar, duizend mensen duizend wensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier nog iemand die zich afvraag waarom keyless entry niet uit te zetten is.
Bij de meeste andere merken die ik heb gereden kon dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:26
De laatste update van GPS en infotainment die ik geïnstalleerd heb dateren begin 2023. Ik weet dat er een nieuwe is maar had begrepen dat er wat problemen mee waren.
Zijn deze intussen opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 21:15
Marc Groms schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:39:
De laatste update van GPS en infotainment die ik geïnstalleerd heb dateren begin 2023. Ik weet dat er een nieuwe is maar had begrepen dat er wat problemen mee waren.
Geen idee. Ik krijg tot op heden de update niet geïnstalleerd. Mijn MY2020 blijft aangeven dat hij geen update kan vinden op de USB stick. Meerdere dingen geprobeerd. Nieuwe USB,, opnieuw downloaden, etc. Niets werkt.
Nu maar vragen of de dealer de update wil installeren bij de 30k beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Ik heb de laatste nav update en ben mij niet van problemen bewust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Hier ook geen problemen, kan nu zelfs een route naar Barcelona laten bereken met de tussenliggende laad momenten. Iemand daar al in de praktijk ervaring mee?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuKaatje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 20:27
thys schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb de laatste nav update en ben mij niet van problemen bewust

[ Voor 11% gewijzigd door RuKaatje op 26-09-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuKaatje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 20:27
The Adder schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:09:
[...]

Hier ook geen problemen, kan nu zelfs een route naar Barcelona laten bereken met de tussenliggende laad momenten. Iemand daar al in de praktijk ervaring mee?
Dat lijkt me een hele uitdaging eerlijk gezegd...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
Op een gegeven moment kreeg ik een navigatie-update waarbij het invoeren van een adres compleet 'gemoderniseerd' werd: daarvoor was het eerste paar letters van de stad (en dan kiezen uit een shortlist), dan de eerste paar letters van de straat (weer kiezen uit een shortlist), dan huisnummer - en gaan.
Met die nieuwe update moest je de hele naam van de stad en straat invoeren, zoeken en hopen dat het goed was. Wat mij betreft valt dat nieuwe systeem onder 'problemen'.

Toen ben ik afgehaakt van de ingebouwde navigatie en over op Apple Maps. Mocht een navigatie-update het oude systeem weer herstellen, dan hoor ik dat graag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Ik ben zo onder de indruk van hoe goed de spraakinput op de navigatie werkt dat ik eerlijk gezegd nog nooit de moeite heb genomen om het via het scherm in te voeren, dus dat kan ik je niet vertellen

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:26
Gemengde reacties over de update. Zoals meestal: sommige zijn (niet) tevreden.
De navigatie gebruik ik heel weinig tot niet omdat Waze gewoon beter is.
Ik ga toch maar updaten.
Merci voor uw reacties.

• The Adder

The Adder

thys schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:17:
Ik ben zo onder de indruk van hoe goed de spraakinput op de navigatie werkt dat ik eerlijk gezegd nog nooit de moeite heb genomen om het via het scherm in te voeren, dus dat kan ik je niet vertellen
Heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd 8)7
Geef je dan eerst de plaats aan of land, m.a.w. hoe zeg je waar je naar toe wil?
Alvast bedankt voor de tip _/-\o_

• vanaalten
Hmmm, ik weet eigenlijk niet eens of mijn Kona uit 2019 al spraakbesturing voor navigatie heeft... straks eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:25
The Adder schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:03:
[...]

Geef je dan eerst de plaats aan of land, m.a.w. hoe zeg je waar je naar toe wil?
Hier gebruik ik altijd: "Tweakersstraat 1 in Navistad" en dat gaat eigenlijk altijd goed

• daemonix
  • Niet online
Vrijdag proefrit in de nieuwe Kona. Ben benieuwd.

• thys
The Adder schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:03:
[...]

Maakt niet zo heel veel uit, eigenlijk gewoon zoals je het tegen iemand anders zou vertellen

“Navigeer naar …”

Zelfs wel eens bedrijfsnamen geprobeerd en dat gaat ook goed. Als er meerdere opties zijn dan krijg je nog een keuze welke je wilt gebruiken, kun je dan ook weer met spraak aangeven.

Meestal ben ik erg sceptisch over dit soort systemen omdat mijn ervaring tot nu toe altijd heel erg slecht was. Maar ik sta hier toch nog elke keer versteld. Alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb in te spreken is gelukt, dus ik maak langzaam de invoeren wel steeds moeilijker :-)

• The Adder

The Adder

One-eye864 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:41:
[...]

Hier gebruik ik altijd: "Tweakersstraat 1 in Navistad" en dat gaat eigenlijk altijd goed
Google Maps can't find Tweakersstraat 1 in Navistad :9~ :9~
thys schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:06:
[...]
Maakt niet zo heel veel uit, eigenlijk gewoon zoals je het tegen iemand anders zou vertellen

“Navigeer naar …”
Ik heb gisteren het één en ander geprobeerd maar altijd eerst de knop NAV ingedrukt en daarna de MIC.
Vond ik nog steeds omslachtig, maar “Navigeer naar …” is natuurlijk veel handiger!!! _/-\o_

Nog iets over spraak invoer: Ik gebruik Android Auto en in mijn 2019 Kona met oudere software kon ik vanuit de Hyundai interface, via de spraakknop direct een WhatsApp bericht 'aanmaken' door zoiets te zegen als "stuur appje naar....". Ik heb dat tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen met de nieuwe software (moet altijd eerst naar AA en dan WA openen en dan op de MIC drukken om een appje te kunnen sturen.....) Iemand ervaring mee?

• devilkin
The Adder schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:17:
Nog iets over spraak invoer: Ik gebruik Android Auto en in mijn 2019 Kona met oudere software kon ik vanuit de Hyundai interface, via de spraakknop direct een WhatsApp bericht 'aanmaken' door zoiets te zegen als "stuur appje naar....". Ik heb dat tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen met de nieuwe software (moet altijd eerst naar AA en dan WA openen en dan op de MIC drukken om een appje te kunnen sturen.....) Iemand ervaring mee?
In m'n 2022 Kona moet ik de spraak knop lang ingedrukt houden eer Android Auto komt luisteren - misschien werkt dat?

• The Adder

The Adder

devilkin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:49:
[...]

In m'n 2022 Kona moet ik de spraak knop lang ingedrukt houden eer Android Auto komt luisteren - misschien werkt dat?
Super _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ werkt om mijn 2021 Kona _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:20:
Vrijdag proefrit in de nieuwe Kona. Ben benieuwd.
Nieuw Kona (premium) ziet er prima uit en rijdt uitstekend. Veel verbeteringen ten opzichte van het oude model, alleen de geluidsinstallatie is nog steeds 'niet zo goed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:58
daemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:12:
[...]

Nieuw Kona (premium) ziet er prima uit en rijdt uitstekend. Veel verbeteringen ten opzichte van het oude model, alleen de geluidsinstallatie is nog steeds 'niet zo goed'.
En het geluidsniveau tijdens het rijden? Is de nieuwe echt stiller dan de oude? Te vergelijken met ioniq 5? En hebben ze iets gezegd over levertijd?

[ Voor 4% gewijzigd door Echnon op 29-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hij is inderdaad stiller. Geen idee of hij te vergelijken is met de Ioniq 5 want daar heb ik nooit mee gereden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

daemonix schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb in de nieuwe hybride gereden en inderdaad voor een Bose geluidsinstallatie met subwoofer valt het geluid erg tegen en vrij zacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:00
November leverbaar hoorde ik vandaag bij de dealer.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
Even een vraagje voor de Kona-rijders hier: ik kreeg vorige weekend iemand op bezoek met een Kona EV, en die heb ik even aan m'n 11kW zappi laadpaal gehangen. De Kona laadde maar op 6.5kW. De eigenaar had wel een app, maar kreeg nergens een optie te zien om het AC laadvermogen te regelen. Wat had hij moeten doen om 11kW te laden? De zappi staat altijd op max ingesteld, en op "fast".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Was het een Kona van na 2020 of van voor 2020? In het laatste geval laadt die maar op 1 fase en dus max 7.6 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
daemonix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:37:
Was het een Kona van na 2020 of van voor 2020? In het laatste geval laadt die maar op 1 fase en dus max 7.6 kW.
Als 'ie een app had, dan was het hoogstwaarschijnlijk een nieuwer model met 3-fase laden.
(tenminste, ik denk dat elke Bluelink-uitgeruste Kona OOK 3-fase kan laden... weet niet of er nog een tussenversie was met 1-fase + bluelink. En het ZOU kunnen dat het een hobbyist is met een ouder model maar zelf een ODB2 dongle er in geplugt ofzo... maar vandaar: met een app, hoogstwaarschijnlijk 3-fase laden model)

Maar, een 11kW paal en dan 6.5kW laden is sowieso opmerkelijk. Een oud model met 1-fase laden zou bij een 11kW paal toch maar 3.7kW of zo trekken. Enkel bij een 22kW paal zou je tot 7.4 moeten kunnen gaan.

Wellicht is het een nieuw model die 11kW zou moeten kunnen trekken, maar was de accu al wel behoorlijk vol en kon de auto niet meer verwerken dan 6.5kW?

[ Voor 20% gewijzigd door vanaalten op 02-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Je kan het percentage instellen in de wagen zelf via de menu's: 60%, 80% (of 90?) of aan 100% snelheid laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
devilkin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:25:
Je kan het percentage instellen in de wagen zelf via de menu's: 60%, 80% (of 90?) of aan 100% snelheid laden.
Het percentage dat je instelt is niet de snelheid maar hoe ver de accu gevuld wordt voordat het laden stopt. Ik dacht wel dat er ergens een instelling is voor de laadsnelheid maar de keuzes daarvan zijn nogal subjectief, iets in de trant van "max", "gereduceerd" of "langzaam". Mogelijk stond deze niet op "max" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
thys schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Het percentage dat je instelt is niet de snelheid maar hoe ver de accu gevuld wordt voordat het laden stopt. Ik dacht wel dat er ergens een instelling is voor de laadsnelheid maar de keuzes daarvan zijn nogal subjectief, iets in de trant van "max", "gereduceerd" of "langzaam". Mogelijk stond deze niet op "max" ?
Het gaat echt wel om de laadsnelheid.

Foto net genomen in m'n Kona.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcwMuCQGJ5M38cwORqTPWXiuRvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfMtB1d5LxP6QQAMUyMjdIAm.jpg?f=fotoalbum_large

De percentages waar jij het op hebt gaan inderdaad over hoe ver ie de batterij zal opladen. Twee afzonderlijke instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door devilkin op 02-10-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
devilkin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

De percentages waar jij het op hebt gaan inderdaad over hoe ver ie de batterij zal opladen. Twee afzonderlijke instellingen.
Bij mij krijg je in de display hetzelfde als wat @thys zegt 8)7 . Jouw foto lijkt me erg bijzonder, van welk jaar is jouw Kona? Of het moet een recente update zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
pmiddeld schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:09:
[...]

Bij mij krijg je in de display hetzelfde als wat @thys zegt 8)7 . Jouw foto lijkt me erg bijzonder, van welk jaar is jouw Kona? Of het moet een recente update zijn?
devilkin in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
...ik gok een 2023 model. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
devilkin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

Oh grappig zeg! Dit is wel een stuk duidelijker dan hoe het er bij mij staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Ja, m'n kona is idd wel model 2022 (dit jaar geleverd) (is er zelfs een 2023?)

[ Voor 18% gewijzigd door devilkin op 02-10-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
devilkin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:30:
Ja, m'n kona is idd wel model 2022 (dit jaar geleverd) (is er zelfs een 2023?)
Wel een 2024 model, vrijdag nog in gereden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52

ThsAdrns

Be the change!

"Charging may take longer due to the lower current" should read "Charging will take longer and may be less efficient due to the lower current"...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 17:23
daemonix schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:37:
Het was een refresh van de oorspronkelijke Kona, dus met meegespoten wielkasten. Blijkbaar dus alleen als percentage in te stellen in de auto zelf? Oké, thanks! Mogelijk stond deze dus niet op 100%. Voor de volgende keer dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

TCMR schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Het was een refresh van de oorspronkelijke Kona, dus met meegespoten wielkasten. Blijkbaar dus alleen als percentage in te stellen in de auto zelf? Oké, thanks! Mogelijk stond deze dus niet op 100%. Voor de volgende keer dan maar...
Je kan het ook in de app instellen
Home > (onderaan) EV Service > Set Charging limits.

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

RazorX4 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Je kan het ook in de app instellen
Home > (onderaan) EV Service > Set Charging limits.
Dit zijn helaas de percentages tot hoever de accu opgeladen kan worden (b.v. bij 50% tot ~32 kWh) en dit zegt niet over hoe snel de accu wordt opgeladen. Zou mooi zijn als dit wel via de app ingesteld zou kunnen worden, maar helaas nog niets gevonden in de app.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:43
Afgelopen dinsdag nieuwe Kona Premium Ecotronic Gray Pearl besteld, levertijd 2 a 3 maanden volgens de dealer. Trekhaak erbij besteld, die wordt niet af fabriek geleverd, maar door de dealer gemonteerd, dus zit ook niet in de bijtelling.

Wordt onze eerste electrische auto, had al jaren rond gekeken, maar hadden bij ons vorige huis geen optie om in de buurt te laden, nu een eigen oprit, dus nu aan het rondkijken voor het laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

jwillemsen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:50:
Wordt onze eerste electrische auto, had al jaren rond gekeken, maar hadden bij ons vorige huis geen optie om in de buurt te laden, nu een eigen oprit, dus nu aan het rondkijken voor het laadpunt.
Gefeliciteerd *O*

Misschien nog een tip: Wat betreft het laadpunt heb ik gekozen voor een luxe granny lader (zoek maar een bij Amazon op "EV charger") en deze direct op een vrije groep in de meterkast aangesloten. Werkt niet zo snel als een "echt" laadpunt maar is in de meeste situaties niet nodig maar stukken goedkoper en zelf goed te doen (zeker als tweaker ;) )). Is natuurlijk afhankelijk hoe je EV gaat gebruiken maar ik heb nog nooit zonder gestaan en ik moet een publieke parkeerplaats delen, dus niet altijd vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
Ik ga zover ik nu heb uitgezocht voor een zappi laadpaal, heb 45 zonnepanelen liggen en zover ik nu kan vinden heeft de zappi een goede loadbalancing met eigen gebruik mogelijkheid. Die is zover ik kan vinden ook goed aan home assistant te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Thuis snel laden is inderdaad niet zo relevant. Heb van de werkgever een 11kwh laadpaal gekregen maar ik heb een pre-facelift Kona dus ik laad maar met 3,4kwh. Dat betekend dat ik in een nacht zo'n 42kw bij kan laden, dat is ruim voldoende.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Chaoss schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:00:
Thuis snel laden is inderdaad niet zo relevant. Heb van de werkgever een 11kwh laadpaal gekregen maar ik heb een pre-facelift Kona dus ik laad maar met 3,4kwh. Dat betekend dat ik in een nacht zo'n 42kw bij kan laden, dat is ruim voldoende.
Een Kona kan alleen met DC op 42 kW laden hoor, en met 3,4 kWh kom je niet ver. Met een 11 kWh laadpaal? :P

We snappen je wel hoor. ;) Maar je bent er dus zeker van dat je auto altijd zo'n 12 uur stil staat als je thuis komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Meestal wel ja en dan nog is de kans nihil dat ik de volgende dag 400km ga rijden. Ik rijd soms nog geen 400km per week. Ik wacht natuurlijk ook niet met laden tot hij op 0% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik ben een klein beetje een nieuw hobbyproject te overwegen: een ODB2 gps/gprs dongle die ik als voertuigtracker wil gebruiken met Traccar.

Maar: als ik zo’n dongle in de ODB2 poort van m’n Kona-2019 plaats, kan het klepje dan nog dicht? Iemand daar ervaring mee?

(Wil liever niet zagen in het klepje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22
vanaalten schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:48:
Ik ben een klein beetje een nieuw hobbyproject te overwegen: een ODB2 gps/gprs dongle die ik als voertuigtracker wil gebruiken met Traccar.

Maar: als ik zo’n dongle in de ODB2 poort van m’n Kona-2019 plaats, kan het klepje dan nog dicht? Iemand daar ervaring mee?

(Wil liever niet zagen in het klepje)
Klepje kan niet meer dicht.
Je kan een extra klepje kopen om in te zagen of een obd2 verlengsnoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:08

incmve

maredana.nl

CopyCatz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Klepje kan niet meer dicht.
Je kan een extra klepje kopen om in te zagen of een obd2 verlengsnoer.
Of printen mocht je beschikking hebben over een 3D printer.
https://www.thingiverse.com/thing:3499492

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theourgos
  • Laatst online: 28-01 21:34
Ik rijdt sinds bijna 4 jaar met veel plezier een mooie kona electric.
Een fijne auto zonder, tot sinds kort, problemen.
Twee weken geleden had de 12v accu het begeven. Dankzij jullie :-) wist ik snel wat het probleem was en ging de dealer daar makkelijk in mee.

Ik heb nu een ander probleem die ik nog niet eerder heb gelezen en kan daar ook niets over vinden. Het gebeurt de laatste tijd regelmatig dat het laden bij een snellader niet wil starten. De paal zegt dan dat er een communicatie probleem met de auto is. Na een paar keer proberen en een andere paal pakken lukt het soms wel. Afgelopen weekend weer hetzelfde probleem gehad. Toen heb ik geprobeerd om de stekker aan te duwen waarna hij begon met laden. Toen ik de stekker los liet stopte hij weer.

Komt dit iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

theourgos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:02:
Twee weken geleden had de 12v accu het begeven. Dankzij jullie :-) wist ik snel wat het probleem was en ging de dealer daar makkelijk in mee.

Ik heb nu een ander probleem die ik nog niet eerder heb gelezen en kan daar ook niets over vinden. Het gebeurt de laatste tijd regelmatig dat het laden bij een snellader niet wil starten. De paal zegt dan dat er een communicatie probleem met de auto is. Na een paar keer proberen en een andere paal pakken lukt het soms wel. Afgelopen weekend weer hetzelfde probleem gehad. Toen heb ik geprobeerd om de stekker aan te duwen waarna hij begon met laden. Toen ik de stekker los liet stopte hij weer.

Dan is meestal dat slotsysteem van de stekker niet meer goed.
AC-laadkabel (laten) vervangen ;)

(Al kan het ook aan de poort bij de auto liggen dat die niet meer wilt vergrendelen, maar meestal is het de kabel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theourgos
RazorX4 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Dan is meestal dat slotsysteem van de stekker niet meer goed.
AC-laadkabel (laten) vervangen ;)

(Al kan het ook aan de poort bij de auto liggen dat die niet meer wilt vergrendelen, maar meestal is het de kabel.)
Het AC laden gaat eigenlijk altijd wel goed. Het probleem doet zich alleen voor bij een DC snellader.
Dan zou het aan de poort van de auto moeten liggen.
Ik bel straks de garage wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

theourgos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Het AC laden gaat eigenlijk altijd wel goed. Het probleem doet zich alleen voor bij een DC snellader.
Ja dan is er mogelijk iets met de laadpoort van de auto.
Lijkt er op dat dan de poort teveel speling geeft aan de stekker.

:+ Had eroverheen gelezen dat het bij snelladen was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
theourgos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Heb dit ook vaak hoor, specifiek met DC en vaak bij Shell Recharge laders. Van lader wisselen lost het bijna altijd op, maar blijft vreemd en ook irritant. Mocht je een oplossing vinden dan houd ik mij aanbevolen.

Via AC had ik eerder ook veel problemen maar dat helemaal op kunnen lossen met een nieuwe kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
theourgos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:02:

Komt inderdaad wel vaker voor dat de stekker moet worden aangedrukt bij een snellader. Maar het feit dat-ie bij loslaten van de stekker stopt met laden is vreemd. Normaal gesproken wordt de stekker vergrendeld in de auto en dan kun je 'm loslaten zonder dat-ie stopt met laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theourgos
Ik laad eigenlijk altijd bij Fastned. Het gekke is dat vorige week hij het niet goed deed bij een 350KW lader en het zonder problemen deed bij een 50KW lader die gelukkig bij dezelfde laadplaats was.

Zojuist de dealer gesproken. Ze willen het probleem zelf zien voordat ze iets kunnen doen.
Zomaar de laadpoort vervangen doen ze niet, dan moeten ze eerst het probleem zelf zien.

Gelukkig kan ik morgen al terecht.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theourgos
Ik ben gisteren bij de dealer geweest.
Natuurlijk ging het snelladen daar zonder problemen.
Ze hebben voor de zekerheid de laadpoort schoongemaakt, er zat wat viezigheid in.
Voor de rest kunnen ze nu niet zoveel doen.
Als het probleem weer terugkomt moeten ze verder gaan zoeken.

Daarna ben ik naar een fastned en shell recharge geweest en het laden ging nu zonder problemen. Dit waren 150Kw en 175Kw laders.
Deze week ga ik nog een keer naar een andere fastned met 300Kw lader om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
theourgos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:24:
Ik ben gisteren bij de dealer geweest.
Natuurlijk ging het snelladen daar zonder problemen.
Ze hebben voor de zekerheid de laadpoort schoongemaakt, er zat wat viezigheid in.
Voor de rest kunnen ze nu niet zoveel doen.
Als het probleem weer terugkomt moeten ze verder gaan zoeken.

Daarna ben ik naar een fastned en shell recharge geweest en het laden ging nu zonder problemen. Dit waren 150Kw en 175Kw laders.
Deze week ga ik nog een keer naar een andere fastned met 300Kw lader om het te proberen.
Dank voor de follow up!
Nog kunnen zien hoe ze dat schoonmaken doen? Compressor? Contactspray? Speciale busjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:50
Vandaag naar de garage geweest voor een zoemend geluid tijdens optrekken van de auto.

Conclusie: Motor niet goed, er wordt een garantieclaim gedaan bij importeur en daarna wordt de motor vervangen.

Ik mocht wel blijven rijden tot de motor wordt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitmedial
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 21:26
Snacky817 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:08:
Vandaag naar de garage geweest voor een zoemend geluid tijdens optrekken van de auto.

Conclusie: Motor niet goed, er wordt een garantieclaim gedaan bij importeur en daarna wordt de motor vervangen.

Zo, dat is niet mis! Heb je voor ons gegevens: Type, bouwjaar, kmstand, enz. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
Snacky817 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:08:

Klinkt misschien stom, maar heb je soms ook een geluidsfragment hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
digitmedial schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Zo, dat is niet mis! Heb je voor ons gegevens: Type, bouwjaar, kmstand, enz. ?
De auto is van april 2020 met 40k op de teller.

Ik had het geluid al een hele tijd maar het wordt erger. Het is niet een heel hard geluid, een soort fluitend geluid.

De monteur had al een vermoeden toen hij instapte, hij moest alleen nog weten of het de motor was of de transmissie. De geluid is hoorbaar bij wegrijden en optrekken als het een continu geluid zou zijn was het de transmissie.

Aan het begin van het geluidsfragment is het hoorbaar en VESS stond uit.

Ik weet niet of ik het bestand zo kan delen met google, maar hier een poging:
https://drive.google.com/...hpbMB7zT/view?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door Snacky817 op 11-10-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Ik heb het fragment beluisterd.
Bedoel je dat laag geluid ipv het normale "woesh" dat wat hoger klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
braxx1980 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:03:
Ik heb het fragment beluisterd.
Bedoel je dat laag geluid ipv het normale "woesh" dat wat hoger klinkt?
De eerste 5 seconden. In het fragment klinkt het een beetjes als het VESS geluid (maar die stond uit) maar dan vanuit de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Snacky817 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

De eerste 5 seconden. In het fragment klinkt het een beetjes als het VESS geluid (maar die stond uit) maar dan vanuit de auto.
Hopelijk komt het snel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theourgos
thys schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

Dank voor de follow up!
Nog kunnen zien hoe ze dat schoonmaken doen? Compressor? Contactspray? Speciale busjes?
Nee, helaas niet gezien hoe ze dat gedaan hebben.
De monteur zei dat er wat rommel inzat, dus ik vermoed in ieder geval met een compressor. Contactspray zou ik zelf niet zo snel proberen.

Ik heb gisteren geladen bij een Fastned 300Kw lader, deze keer zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
3 oktober nieuwe Kona Premium besteld en net gebeld door de dealer, komt komende week binnen en we kunnen hem 2 november ophalen, wel heel erg snel, dealer was ook erg verbaasd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

EV's lopen ook flink minder hard nu de overheid aan het rommelen is met de wegenbelasting. Voor werkgevers is het nu te onduidelijk wat de kosten gaan zijn de komende 5 jaar.

Als werknemers is er ook geen voordeel meer want een Kona kost in de bijtelling evenveel als een Golf Variant (met een stuk meer binnenruimte en betere afwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 10:00
Chaoss schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:24:
EV's lopen ook flink minder hard nu de overheid aan het rommelen is met de wegenbelasting. Voor werkgevers is het nu te onduidelijk wat de kosten gaan zijn de komende 5 jaar.

Als werknemers is er ook geen voordeel meer want een Kona kost in de bijtelling evenveel als een Golf Variant (met een stuk meer binnenruimte en betere afwerking).
Hier niet anders lease contract loopt midden volgend jaar af. Zit te twijfelen om weer benzine te rijden. Grootste voordeel is ruimte/ kwaliteit en lease prijs. Misschien betaal ik per kilometer meer maar met deze hoge prijzen voor electrische auto’s met iets van bereik is dit verschil te hoog. Verder komt de overheid die het electrisch rijden helemaal om de zeep helpt.

Beetje tesla, polestar of id4 is onder de 700 euro private lease niet te krijgen bij 15000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

bjornricardo33 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:50:
[...]
Hier niet anders lease contract loopt midden volgend jaar af. Zit te twijfelen om weer benzine te rijden. Grootste voordeel is ruimte/ kwaliteit en lease prijs. Misschien betaal ik per kilometer meer maar met deze hoge prijzen voor electrische auto’s met iets van bereik is dit verschil te hoog. Verder komt de overheid die het elektrisch rijden helemaal om de zeep helpt.
Misschien is er wel een ander voordeel, anders dan alleen financieel kant, om een EV te rijden ............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:58
Chaoss schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:24:

Beetje hyperbolisch, ik kom nog steeds op een verschil van ca 42 euro netto bijtelling voor beide topmodellen per maand (GTI buiten beschouwing gelaten). Da's toch al gauw 15%. Da's 2500 euro over een leasecontract van 5 jaar. En misschien heb ik niet zo'n goed oog voor auto kwaliteit als sommigen, maar ik denk ook dat veel mensen een beetje verblind worden door het VW logo. Ik heb het idee dat de Kona EV 2024 comfort smart al een hele goeie auto is.

De tijden van 4% bijtelling zijn voorbij, maar kleine beetjes voordeel maken ook een verschil over alle afgesloten leasecontracten heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

The Adder schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Misschien is er wel een ander voordeel, anders dan alleen financieel kant, om een EV te rijden ............
Euh minder range, meer gedoe met vakantie, zwaardere auto, euh nee is er niet ;)

Nah ok het rijd comfortabel en vlot.

Maar zoals nu wel blijkt uit de gekelderde sales van EV's. Zolang er geen financieel voordeel is koopt men ze niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 17-10-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Echnon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Beetje hyperbolisch, ik kom nog steeds op een verschil van ca 42 euro netto bijtelling voor beide topmodellen per maand (GTI buiten beschouwing gelaten).
Collega van mij was er mee bezig, maar die moest voor de middelste uitvoering (vorige model Kona dus, huidige Kona heeft atm maar 2 uitvoeringen) evenveel betalen als een vergelijkbare Golf variant. Maar goed plan staat ff in de ijskast omdat de werkgever eerst meer duidelijkheid wil.

Verblind door het logo valt wel mee denk ik, het vorige model Kona was gewoon erg goedkoop en plastic van binnen. Technische kwaliteit zal elkaar dan weer niet ontlopen maar dat heeft er ook weer mee te maken dat er simpelweg minder kapot kan gaan aan een EV.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 17-10-2023 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Chaoss schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:45:
[...]
....
Zolang er geen financieel voordeel is koopt men ze niet meer.
Gelukkig zijn er ook nog kopers die niet alleen door een financiële bril naar een EV kijken, want naast eventuele nadelen zijn er misschien wel belangrijkere voordelen om een EV te rijden.

Pagina: 1 ... 118 ... 143 Laatste