Klopt,
Mijn ervaring.
Ik woon in Rotterdam en ga gemiddeld 2 keer per maand naar Leeuwarden (240 km enkel rit) in mijn Kona EV (2019 model met 1 fase) voor familie bezoek.
Vaak rijden we na 19.00, dus mag je sommige stukken 120 km, maar gemiddeld rij ik 110 km over de snelweg op cruise controle.
De opgegeven bereik op de dashboard is best nauwkeurig. Ik heb echt nooit range anxiety gehad afgelopen 4 jaar. De eerste 2 keer dacht ik nog wel eens na van gaan we op terugweg snelladen of gedurende de nacht aan de paal ergens in de buurt. Maar doe er eigenlijk nooit meer. We komen vaak laat aan, dus simpel als in de straat een paaltje vrij is, dan de nacht aan de laadpaal en volgende ochtend in 1 keer terug. Anders op de terugweg even een koffiebreak en benen strekken van 15 a 20 min en je bent even iets later thuis.
Zomers haal ik rond de 400 km met 90% en in winter rond de 350 km ook met 90%. Ik laad nooit 100% uit gewoonte.
Groningen - Maastricht is ongeveer 100 km meer per rit. Dus winters kom je bijna leeg aan met accu. Als gedurende je verblijf ergens kan laden voor een paar uur dan zou ik doen, anders even langs de fastcharger. Denk dat je dan dik half uurtje tot 45 min kwijt bent. Kona laadt meestal rond 50 kWh, met inderdaad top rond 72 kWh.
Fastned heeft hierbij mijn altijd mijn voorkeur. Snel en simpel, geen pasjes nodig. Herkend de auto en begint met laden. Shell Recharge als niet anders kan. Ionity wel eens geprobeerd, maar vaak op onhandige plekken en starten laadproces was niet echt om naar huis te schrijven
Je moet het niet te veel overdenken. De cijfers zeggen niet alles. Die paar kWh sneller of langzamer qua laden bij de fastcharger, scheelt vaak maar een paar minuten. Neem even een koekje bij de koffie en geniet van het leven.
Kijk als je elke dag zo’n rit moet doen, dan is het een ander verhaal. Maar qua fastchargen is het best goed geregeld vind ik.
vanaalten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Wat @
sarlo schrijft: die afstand ga je wel halen. Maar: als het hartje winter is met een dreigende elfstedentocht, dan houdt het niet over. Bij mij geeft de actieradius-meter op een slechte dag iets van 350km over. Waarbij ik over het algemeen op de cruise control rij, vastgezet op 105km/u.
[...]
Geen ervaring mee. Ik vermoed dat die maximale 77kWh haalt als de accu minder dan 40% gevuld is. De vraag is dan ook: wanneer wil je weer terugrijden van Groningen naar Maastricht?
[...]
Bij mijn weten zijn er maar twee echt relevant:
Model November 2019 - October 2021
Model 2021-heden
...al vraag ik mij af of de gegevens bij het 2019-2021 model wel kloppen: mijn auto (augustus 2019) kan niet 3-fase laden. Wat op zich wel iets is om op te letten, want als je in een nacht op een AC-lader voldoende wil bijladen voor de terugweg kan dat van belang zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
dakkadakka op 25-10-2023 22:21
]