Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 119 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

The Adder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:05:
[...]

Gelukkig zijn er ook nog kopers die niet alleen door een financiële bril naar een EV kijken, want naast eventuele nadelen zijn er misschien wel belangrijkere voordelen om een EV te rijden.
Ik vermoed dat je het milieu bedoeld? Een discussie opzich maar wel een discutabel argument ;). In ieder geval met de EV's en bijbehorende accu's die we op dit moment gebruiken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

Ik vermoed dat je het milieu bedoeld? Een discussie opzich maar wel een discutabel argument ;). In ieder geval met de EV's en bijbehorende accu's die we op dit moment gebruiken.
Die discussie kun je achterwege laten, je argumenten zijn echt allang achterhaald.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:49

3_s

Chaoss schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

Dat, maar ook dat een EV zo veel fijner rijdt dan een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

3_s schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Dat, maar ook dat een EV zo veel fijner rijdt dan een ICE.
Dat klopt zeker, als daily driver is een EV super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Chaoss schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Dat klopt zeker, als daily driver is een EV super.
Niet alleen als daily driver hoor, ook voor grote(re) afstanden, juist omdat het rustiger en dus minder vermoeiend rijdt dan een ICE. Moet je wel in sommige EV's de nepherrie uitzetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Woa, moet zeggen dat ik bij mijn vorige auto, een tdi, de range echt wel kon waarderen op vakantie. En aangezien je dan bijna alleen snelweg pakt dan werkt adaptive cruise control bijna net zo goed. In combinatie met een automaat rijd een ice imho dan bijna net zo goed als een EV.

Maar ik zo als volgende auto zo weer voor een Kona kiezen maar dan moet bij een optelsom het aantal nadelen niet groter worden dan het aantal voordelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Chaoss op 18-10-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 07:11
Na 5 maanden met plezier te hebben gereden in een Kona Premium, heb ik besloten om te wisselen (flex lease) naar een Skoda Enyaq. De reden is dat de Kona te klein is gebleken tijdens vakanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 10:55
Chaoss schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

Euh minder range, meer gedoe met vakantie, zwaardere auto, euh nee is er niet ;)

Nah ok het rijd comfortabel en vlot.

Maar zoals nu wel blijkt uit de gekelderde sales van EV's. Zolang er geen financieel voordeel is koopt men ze niet meer.
Ik blijf dat toch vreemd vinden, een auto van de zaak af kunnen wijzen op basis van "onhandig met vakantie", vaak moeten laden/kortere range (is toch in werktijd) en hoe groot/handig die is. Dat zijn allemaal privé voorkeuren. Natuurlijk snap ik dat je een stukje van de kosten zelf betaald als je hem privé rijdt maar het lijkt wel omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als je baas een auto aanbied die je prive mag gebruiken en waar je bijtelling voor betaald dan lijkt het mij niet meer dan billijk dat je ook wat te wensen hebt. Voor een beetje zakelijke leade auto betaal je prive snel richting de 250,- per maand aan bijtelling, daar mag je wat voor terug verwachten.

Doe mij anders maar een auto zonder bijtelling die ik alleen zakelijk gebruik. Als ik een zakelijke auto heb waar ik prive niets aan heb dan hoef ik hem ook niet prive te gebruiken en voor dat gebruik te betalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Chaoss op 20-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Sjabba1979 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Ik blijf dat toch vreemd vinden, een auto van de zaak af kunnen wijzen op basis van "onhandig met vakantie", vaak moeten laden/kortere range (is toch in werktijd) en hoe groot/handig die is. Dat zijn allemaal privé voorkeuren. Natuurlijk snap ik dat je een stukje van de kosten zelf betaald als je hem privé rijdt maar het lijkt wel omgekeerde wereld.
Ben het in beginsel met je eens, maar de werkgever heeft hier ook iets in te zeggen in de vorm van een lease reglement. Het is ook een stukje secundaire arbeidsvoorwaarden en het maakt je bedrijf aantrekkelijker voor personeel als je een coulante leaseregeling aanbiedt.

Volgens mij was er op het algemene EV topic ooit iemand die vond dat zijn lease-auto een caravan moest kunnen trekken. En aangezien zijn baas een EV verplicht stelde en hij daardoor vaker dan wenselijk moest laden vond-ie dat-ie recht had op een (P)HEV. Dat vond ik toch wel een beetje ver gaan ;) .

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 10:55
pmiddeld schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Ben het in beginsel met je eens, maar de werkgever heeft hier ook iets in te zeggen in de vorm van een lease reglement. Het is ook een stukje secundaire arbeidsvoorwaarden en het maakt je bedrijf aantrekkelijker voor personeel als je een coulante leaseregeling aanbiedt.

Volgens mij was er op het algemene EV topic ooit iemand die vond dat zijn lease-auto een caravan moest kunnen trekken. En aangezien zijn baas een EV verplicht stelde en hij daardoor vaker dan wenselijk moest laden vond-ie dat-ie recht had op een (P)HEV. Dat vond ik toch wel een beetje ver gaan ;) .
Aantrekkelijk? Je bedoelt voor monteur die een Megane station kiezen boven een busje ivm gezin en dan op locatie een ladder komen lenen? Ja die medewerkers wil je graag hebben als werkgever.
Nee is snap er niets van, geef dan gewoon extra salaris maar je bedrijfsauto moet functioneel zijn.... Voor je werk dan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Sjabba1979 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:03:
[...]

Aantrekkelijk? Je bedoelt voor monteur die een Megane station kiezen boven een busje ivm gezin en dan op locatie een ladder komen lenen? Ja die medewerkers wil je graag hebben als werkgever.
Nee is snap er niets van, geef dan gewoon extra salaris maar je bedrijfsauto moet functioneel zijn.... Voor je werk dan he.
Dan moet je toch bij de werkgever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@Sjabba1979 Dat is een erg kromme vergelijking, werkbusjes zijn vaak geen auto's waar bijtelling voor betaald worden en die ook niet prive gebruikt worden.

Een personen auto wordt vaak als extra perk van je baan aangeboden oftewel een onderdeel van je salaris. Als de auto alleen maar voor je werk zou zijn dan zou elke werkgever goedkoper uit zijn met een stel VW up's die je alleen maar gebruikt om bij de klant te komen. Maar het wordt juist aangeboden als extra inkomen, iets waar je prive gebruik van mag maken en waar je prive extra belasting voor betaald. Het hele idee erachter is dat je dan prive met een auto minder kunt oftewel je mag er best eisen aan stellen.

[ Voor 25% gewijzigd door Chaoss op 22-10-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
sarlo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:14:
Na 5 maanden met plezier te hebben gereden in een Kona Premium, heb ik besloten om te wisselen (flex lease) naar een Skoda Enyaq. De reden is dat de Kona te klein is gebleken tijdens vakanties.
In welk opzicht vind je de kona te klein? Zitplaatsen? Ruimte voor bagage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Sjabba1979 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

een auto moet voldoen aan de wensen. Ik vindt het juist taar dat de werkgever uit financieel oogpunt kan bepalen in welke auto je moet gaan rijden. Het tenslotte je persoonlijke wijze van transport. Voor zakelijke kilometers kan dat anders zijn , maar waarom moet dat dan nadelen hebben voor de medewerker? Dat is juist de omgekeerde wereld. Per slot van rekening betaal je ook bijtelling. Dan zou je moeten kunnen kiezen je eigen auto weg te doen. Wat heb je er anders aan. En om nu alleen voor de caravan en aanhangwagen of de hobby een andere auto moet aanschaffen en onderhouden er er maar weinig kilometers in te rijden is niet erg kostenefficiënt. En ook niet duurzaam

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 21-10-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
engelbertus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

In welk opzicht vind je de kona te klein? Zitplaatsen? Ruimte voor bagage?
Het is voornamelijk de bagageruimte. Voorheen heb ik een model 3 en Polestar gehad die een significant grotere kofferbak hebben. Maar ook de frunk (daar lag bij zowel de m3 als de p2) altijd de buggy en wat andere spullen. Dan had ik de volledige kofferbak(en ruimte onder de dubbele bodem) over voor bagage en spullen.

Twee weken geleden zijn we voor 5 dagen op vakantie geweest en was het echt behelpen met bagage.

Vaker liep ik hier al tegen aan met het halen van spullen, maar dan reed ik gewoon met de achterklep open, maar dat ga je natuurlijk met vakantie niet doen.

Natuurlijk is een dakkoffer ook een optie, maar ik heb dan liever toch weer een grotere auto.

Nu is de zitruimte ook minder dan bij de m3 en de p2, maar met een klein kind was dat niet de primaire reden om over te stappen.

Het liefste was ik maar een model y gegaan, maar die is qua bijtelling (16%) en flexleaseprijs (over budget) weer veel duurder dan de Enyaq first edition (12% en onder budget en die onderschrijding wordt van de bijtelling afgehaald).

[ Voor 17% gewijzigd door sarlo op 22-10-2023 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij hebben 2 kinderen dus qua zitplaatsen gaat het wel. En dan kan er op vakantie mooi nog een tas tussen tussenin, zowel op de vloer als de bank. De bak uit de kofferbak vloer gebruik ik als frunk zodat ik daar de kabels ed in kwijt kan. En dan laat ik de dubbele vloer en hoedenplank thuis en dan gaat het NET. maar dan moeten we (lees mijn vrouw :P) serieus selecteren in wat er meegaat.

Dakkoffer heb ik nooit gebruikt en heeft een flink nadeel op de range.

De nieuwe Kona schijnt 30% meer binnenruimte te hebben dus dat is hoopvol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We zijn net terug uit Berlijn. Steeds bij Tesla Superchargers geladen met onze Kona (2020], door strak rechts tegen de laadpaal te parkeren. Dan haalt de kabel het. Abo (een maand), app en zo werkt prima.

Wel was meestal rond de tweederde van de plaatsen bezet (tot zelfs rond 21.00).

Het viel me alleen op dat ik nooit de 71kWh haalde die beloofd is, zelfs niet bij 20% over, maar dat het laden tot 80 pct op 53 kWh blijft. Daarna loopt het vanzelfsprekend terug. Scheelt toch in tijd. Wie heeft een verklaring? Ligt het aan de versie? Wat zou kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 00:31
Jan Lelie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:07:
We zijn net terug uit Berlijn. Steeds bij Tesla Superchargers geladen met onze Kona (2020], door strak rechts tegen de laadpaal te parkeren. Dan haalt de kabel het. Abo (een maand), app en zo werkt prima.

Wel was meestal rond de tweederde van de plaatsen bezet (tot zelfs rond 21.00).

Het viel me alleen op dat ik nooit de 71kWh haalde die beloofd is, zelfs niet bij 20% over, maar dat het laden tot 80 pct op 53 kWh blijft. Daarna loopt het vanzelfsprekend terug. Scheelt toch in tijd. Wie heeft een verklaring? Ligt het aan de versie? Wat zou kunnen werken?
Ligt denk ik aan de temperatuur, ik heb dit ooit eens ergens uit deze topicreeks gekopieerd:

Good to know on fast chargers:

Battery temp < 1 degC : max power 18 kW

1 degC > Battery temp > 5 degC: max power 25 kW

5 degC > Battery temp > 15 degC : max power 40 kW

15 degC > Battery temp > 25 degC: max power 50 kW (50kW chargers) or 56 kW (>100kW chargers)

Battery temp > 25 degC: max power > 70 kW (>100kW chargers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
barnas schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Ligt denk ik aan de temperatuur, ik heb dit ooit eens ergens uit deze topicreeks gekopieerd:

Good to know on fast chargers:

Battery temp < 1 degC : max power 18 kW

1 degC > Battery temp > 5 degC: max power 25 kW

5 degC > Battery temp > 15 degC : max power 40 kW

15 degC > Battery temp > 25 degC: max power 50 kW (50kW chargers) or 56 kW (>100kW chargers)

Battery temp > 25 degC: max power > 70 kW (>100kW chargers)
Dat klopt wel zo ongeveer. Maar bij herhaaldelijk snelladen krijg je ook bij lagere temperaturen de accu wel boven de 25 graden. Op weg naar de wintersport (ca.10°C onderweg) had ik de eerste keer laden na 250 km het grootste deel ca.50 kW, maar daarna toch nog even 68 kW. Daarna was het wel telkens in het begin even 50 kW maar daarna snel door naar 70 kW. Tijdens het rijden zelf in koud weer lijkt de accutemperatuur niet zo erg op te lopen, maar misschien zelfs iets af te koelen.

Tijd voor pre-conditioning van de accu als after sales optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:17
Toen ik m'n kona begin dit jaar ging afhalen vertelde de verkoper me dat als je een fastcharger kiest via de ingebouwdge gps, de batterij zou voorverwarmd worden om op ideale temperatuur te zijn tegen dat je er was.

Geen idee of het waar is, nog nooit gebruikt.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Ik vind de Kona Electric 64Kwh best interessant als 2ehands auto.
Moet gaan kiezen voor een nieuwe lease-auto en overweeg zonder bijtelling te rijden. Onze prive-auto moet dan worden vervangen en dat zou de Kona kunnen worden.

Qua range geloof ik het wel, hierbij kijk ik eigenlijk alleen of ik 1-weg van Maastricht naar Groningen zou kunnen rijden. Maar hoe zit het met de DC laadsnelheid? 77kwh is niet veel en zelfs dat schijnt ie bijna nooit te halen.

Weet iemand welke upgrades de Kona heeft gehad op dit gebied door de jaren heen?
(2020, 2021 facelift, etc.)

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-10-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:29:
Ik vind de Kona Electric 64Kwh best interessant als 2ehands auto.
Moet gaan kiezen voor een nieuwe lease-auto en overweeg zonder bijtelling te rijden. Onze prive-auto moet dan worden vervangen en dat zou de Kona kunnen worden.

Qua range geloof ik het wel, hierbij kijk ik eigenlijk alleen of ik 1-weg van Maastricht naar Groningen zou kunnen rijden. Maar hoe zit het met de DC laadsnelheid? 77kwh is niet veel en zelfs dat schijnt ie bijna nooit te halen.

Weet iemand welke upgrades de Kona heeft gehad op dit gebied door de jaren heen?
Groningen maastricht is +- 330km? Ik kan met mijn huidige Kona makkelijk op en neer van Tilburg naar Amsterdam (250km) en dan heb ik bij terugkomst nog meer dan 1/3 accu over momenteel. Dus die 330km enkel ga je wel halen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:29:
Qua range geloof ik het wel, hierbij kijk ik eigenlijk alleen of ik 1-weg van Maastricht naar Groningen zou kunnen rijden.
Wat @sarlo schrijft: die afstand ga je wel halen. Maar: als het hartje winter is met een dreigende elfstedentocht, dan houdt het niet over. Bij mij geeft de actieradius-meter op een slechte dag iets van 350km over. Waarbij ik over het algemeen op de cruise control rij, vastgezet op 105km/u.
Maar hoe zit het met de DC laadsnelheid? 77kwh is niet veel en zelfs dat schijnt ie bijna nooit te halen.
Geen ervaring mee. Ik vermoed dat die maximale 77kWh haalt als de accu minder dan 40% gevuld is. De vraag is dan ook: wanneer wil je weer terugrijden van Groningen naar Maastricht?
Bij mijn weten zijn er maar twee echt relevant:
Model November 2019 - October 2021
Model 2021-heden
...al vraag ik mij af of de gegevens bij het 2019-2021 model wel kloppen: mijn auto (augustus 2019) kan niet 3-fase laden. Wat op zich wel iets is om op te letten, want als je in een nacht op een AC-lader voldoende wil bijladen voor de terugweg kan dat van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
vanaalten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Geen ervaring mee. Ik vermoed dat die maximale 77kWh haalt als de accu minder dan 40% gevuld is. De v
Wat ik bedoel is dat wat in NL als ver wordt gezien, te overzien is. Heen en weer betekent 1x laden. Op vakantie wanneer je echt lange afstanden gaat rijden wordt het echter irritanter. Ervaring leert dat bijv. een Tesla ook meestal rond de 100-120kw laad. Maar ik begrijp dat alleen het nieuwste model Kona 100kw kan laden? En dan is er nog de duur dat hij dit tempo vol houdt natuurlijk...

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-10-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 09:08

The Adder

Happy racing from Holland

Model 2021-heden
...al vraag ik mij af of de gegevens bij het 2019-2021 model wel kloppen: mijn auto (augustus 2019) kan niet 3-fase laden. Wat op zich wel iets is om op te letten, want als je in een nacht op een AC-lader voldoende wil bijladen voor de terugweg kan dat van belang zijn.
Er zijn drie versie (eigenlijk 4 als je het nieuwste model meetelt), met voor mij de meest in het oog springende opties:
  • 2018-> okt 2019: 1-fase AC lader, 8 inch touchscreen
  • nov 2019 -> okt 2021 3-fase AC lader, 10 inch touchscreen, Bluelink (App), minder verbruik kwh/km
  • nov 2021 -> okt 2023: 1/3 fase AC lader, Facelift binnen en buiten, nieuw dashboard interface,10 inch touchscreen, Bluelink (App)
  • 2023-> : Nieuwe model met voor mij onbekende nieuwe opties
PS. Wat misschien nog interessant is dat veel modellen van 2018-2019 een nieuwe HS-Accu gekregen hebben. D.w.z. dat deze soms een redelijke hoge km stand hebben (b.v. 70K) maar dat de HS maar 20K 'gelopen' heeft wat betekend dat je feitelijk qua HS-accu een bijna nieuwe EV koopt. De meeste verkopers weten dit niet, maar bij Hyundai.NL kan de dit navragen of er een nieuwe HS-accu geplaatst is.

Succes met de aankoop!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Je hebt gelijk, ik had 'mijn' model gewoon gemist in het overzicht!
Ik heb in jouw lijst hierboven de boel aangepast met linkjes naar ev-database.org. Ook een entry daar gevonden voor wat, denk ik, het nieuwe model is. En nu klopt het voor mij tenminste ook weer: mijn model (augustus 2019) kan dus met max 7.2kW AC laden (en bij drie-fase 16A palen, die redelijk gebruikelijk zijn, max 3.7kW waar een modernere Kona dus 11kW kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:52
7.4kW in plaats van 7.2 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lBBKJGUi9r6U8DNttYGfk9nUa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMTMG0i8RvzEJJtHwJ8qE8v2.jpg?f=fotoalbum_large

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heeft iemand wel eens last gehad van de melding “laadklep open” tijdens het rijden en is dit zelf op te lossen?

Klep zit gewoon goed dicht. Heb hem al even een paar keer open en dicht gedaan dat lost niks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
devilkin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:19:
Toen ik m'n kona begin dit jaar ging afhalen vertelde de verkoper me dat als je een fastcharger kiest via de ingebouwdge gps, de batterij zou voorverwarmd worden om op ideale temperatuur te zijn tegen dat je er was.

Geen idee of het waar is, nog nooit gebruikt.
Dat voorverwarmen kan volgens mij alleen met de nieuwe Kona 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 16:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STLc26FjxaPHb8j3566nyb1v8xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQcIAuQucjnCvR9Lrqv55U1d.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk ook net de ideale temperatuur om snel te laden.

[ Voor 7% gewijzigd door braxx1980 op 25-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakkadakka
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-08 15:46
Klopt,

Mijn ervaring.
Ik woon in Rotterdam en ga gemiddeld 2 keer per maand naar Leeuwarden (240 km enkel rit) in mijn Kona EV (2019 model met 1 fase) voor familie bezoek.
Vaak rijden we na 19.00, dus mag je sommige stukken 120 km, maar gemiddeld rij ik 110 km over de snelweg op cruise controle.

De opgegeven bereik op de dashboard is best nauwkeurig. Ik heb echt nooit range anxiety gehad afgelopen 4 jaar. De eerste 2 keer dacht ik nog wel eens na van gaan we op terugweg snelladen of gedurende de nacht aan de paal ergens in de buurt. Maar doe er eigenlijk nooit meer. We komen vaak laat aan, dus simpel als in de straat een paaltje vrij is, dan de nacht aan de laadpaal en volgende ochtend in 1 keer terug. Anders op de terugweg even een koffiebreak en benen strekken van 15 a 20 min en je bent even iets later thuis.

Zomers haal ik rond de 400 km met 90% en in winter rond de 350 km ook met 90%. Ik laad nooit 100% uit gewoonte.

Groningen - Maastricht is ongeveer 100 km meer per rit. Dus winters kom je bijna leeg aan met accu. Als gedurende je verblijf ergens kan laden voor een paar uur dan zou ik doen, anders even langs de fastcharger. Denk dat je dan dik half uurtje tot 45 min kwijt bent. Kona laadt meestal rond 50 kWh, met inderdaad top rond 72 kWh.

Fastned heeft hierbij mijn altijd mijn voorkeur. Snel en simpel, geen pasjes nodig. Herkend de auto en begint met laden. Shell Recharge als niet anders kan. Ionity wel eens geprobeerd, maar vaak op onhandige plekken en starten laadproces was niet echt om naar huis te schrijven

Je moet het niet te veel overdenken. De cijfers zeggen niet alles. Die paar kWh sneller of langzamer qua laden bij de fastcharger, scheelt vaak maar een paar minuten. Neem even een koekje bij de koffie en geniet van het leven.
Kijk als je elke dag zo’n rit moet doen, dan is het een ander verhaal. Maar qua fastchargen is het best goed geregeld vind ik.
[...]

Wat @sarlo schrijft: die afstand ga je wel halen. Maar: als het hartje winter is met een dreigende elfstedentocht, dan houdt het niet over. Bij mij geeft de actieradius-meter op een slechte dag iets van 350km over. Waarbij ik over het algemeen op de cruise control rij, vastgezet op 105km/u.

[...]

Geen ervaring mee. Ik vermoed dat die maximale 77kWh haalt als de accu minder dan 40% gevuld is. De vraag is dan ook: wanneer wil je weer terugrijden van Groningen naar Maastricht?

[...]

Model 2021-heden

[ Voor 3% gewijzigd door dakkadakka op 25-10-2023 22:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:58
Ik heb ook proefgereden in de nieuwe Kona EV 2023 (premium sky), m'n huidige auto is een 2019 Kona premium.

Er zijn best wel wat verbeteringen en eigenlijk maar een paar verslechteringen.

Verbeteringen:
  • De HUD in de nieuwe Kona is nu echt functioneel. Betrap ik er mezelf in m'n huidige Kona vaak op dat ik over het ding heen kijk en stiekum naar de driver display kijk voor de info, bij de nieuwe zit het echt op een goeie plek en geeft de info ook beter weer en kijk ik er eigenlijk constant naar. Nieuw zijn de auto's om je heen rechtstreeks in de HUD en bij navigatie dat ie aangeeft welke rijstrook je moet pakken via fancy graphics. Oh ja hij heeft nu fancy graphics, voorheen was de HUD een soort beperkt digitaal jaren 80 ding.
  • Blind spot monitoring camera in je driver display. Dit lijkt in een uurtje rijden wel heel handig, ik zou er langer mee moeten rijden om te weten hoe nuttig of tegenproductief qua veiligheid het echt is.
  • De nieuwe grote displays met het nieuwe infotainment system. En het infotainment system daarop. Hyundai loopt nog steeds wat achter maar dit ziet er toch stukken beter uit dan wat ze ooit hadden. En zelf heb ik het niet kunnen proberen maar het infotainment systeem schijnt laadstops best goed in te kunnen plannen.
  • Internet verbinding, Bluelink app, OTA etc. Ja een 2019 Kona heeft dat allemaal nog niet.
  • Veel beter over oneffen wegen en vluchtheuvels, hoger rijcomfort
  • Vooral op lagere snelheden stiller. Rond de 130 nog steeds geen Mercedes maar er lijkt wel iets minder windgeluid.
  • De QI telefoonoplader is veel handiger geplaatst.
  • Nog meer fysieke knoppen. Ik weet niet helemaal of dit een voordeel is. Ze zitten wel op een betere plek, geen essentiele knoppen die je dagdagelijks gebruikt meer naast je, maar gewoon in je gezichtsveld.
  • Een heel heel klein beetje beter materiaalgebruik, maar qua interieurlooks wel stukken beter. Het was nog licht dus ik kon de ambient lighting die er blijkbaar op zit eigenlijk niet zien. Maar ik hou er wel van als dat subtiel is en niet Chinees in your face.
  • Exterieur ziet er ook wel beter uit, vooral dat het vele grijs nu is meegespoten, en de achterlichten zijn niet meer van een bus maar van een personenauto. De voorkant vind ik persoonlijk wel over te twisten, maar dat komt omdat die bij de 2019 Kona nog zo slecht niet was.
  • HDA 2 is wel beter dan wat ik nu heb, volgens mij is dat nog niet eens HDA 1 in een 2019 Kona. Toegevoegde waarde is lastig in te schatten op zo'n korte rit, niet echt kans gehad om op een stilstaande file in te rijden met 100 km/h zeg maar. Maar het zou fijn zijn als het gevoel van doodsangst op dat soort momenten weg is, terwijl allle losliggende objecten naar voren vliegen in de auto onder genot van een snerpend piepconcert die je waarschuwt dat het tijd is voor menselijk ingrijpen, alhoewel de voorligger nog 200 meter ver voor je zit. In de korte proefrit leek het in ieder geval stukken meer gecontroleerd en rustiger te rijden dan de oude Kona.
  • Het regende toevallig. Het lijkt er op dat de camera's rondom toch wat beter daartegen kunnen. Maar dat is ook weer moeilijk te zeggen of het vuil er dan ook vanaf blijft over de langere termijn. Oh ja, camera's rondom en 360 graden camera. Het leek ook wel of de achterruit beter omging met regen.
  • Meer plaats op de achterbank, meer plaats in de kofferbak. Wel kun je de laadvloer niet meer een stapje omlaag zetten. Al die handige schuimrubberen inserts onder de laadvloer zijn er ook niet meer. God zij dank. Hoef ik Bol.com niet meer af te struinen op zoek naar spullen die precies in die vakjes passen. Ook is er nu een frunk en hydrauliek in de voorklep
  • Electrische kofferbaksluiting, dat moet in de 2019 Kona nog met de hand.
  • 220 volt aansluiting achterin met 3600 watt. Deze is wat potiger dan de 150 watt die je met een 220v converter uit de huidige 12 volt aansluiting krijgt, en volgens mij ook op de grote batterij ipv de accu. Heel handig als je vaak in de auto zit met je laptop.
Dan zijn er ook nog twee verslechteringen. De acceleratie is merkbaar minder, of beter gezegd je gaat niet in een gierende wheelspin met je voorbanden als je onervaren genoeg bent om bij een 2019 Kona het gaspedaal vol in te drukken als de weg een beetje nat is. Ook is de sleutel echt niet goed of mooi. Hopelijk werkt de digital key goed, zodat deze thuis kan blijven. Ook is er in de middenconsole geen echt afsluitbare opbergruimte meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Het koppel is flink omlaag gebracht in de nieuwe Kona sat is waarschijnlijk wat je ervaart als minder snel. Op papier is hij qua 0-100 tijd niet langzamer volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:58
Chaoss schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:11:
Het koppel is flink omlaag gebracht in de nieuwe Kona sat is waarschijnlijk wat je ervaart als minder snel. Op papier is hij qua 0-100 tijd niet langzamer volgens mij
Het is inderdaad moeilijk om in een uurtje ergens een plek te vinden om van 0-100 te gaan, maar optrekken bij stoplicht is toch wel minder snel. Ook inhalen op de snelweg gaat wat minder hard. Het is juist die eerste paar seconden waar dat koppel het meeste doet, die van de Kona 2019 een beetje een beest maken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik me onbewust toch inhield in de nieuwe Kona, doordat ik een Kona 2019 gewend bent waar je niet vol op het gas gaat, zeker niet in de regen.

Maar ik moet wel zeggen dat ik wel positief verrast ben door de nieuwe Kona. Zoals je wel gemerkt hebt zit ik toch wel een beetje in het kamp "nooit meer een Kona, zeker niet met het aanbod op de markt wat er nu is", maar ik twijfel nu toch wel heel erg. Het is niet alleen dat de Premium heel compleet is, maar dat ze alles ook beter weten te integreren tot een functioneler totaalpakket als bv de Smart #1 (die ik ook heb proefgereden), waardoor die overall toch wel ineens hoog op m'n lijstje staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Echnon op 27-10-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuKaatje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 20:27
Sinds kort werkt handfree bellen niet echt oké meer. Haperend geluid aan de andere kant waardoor mensen aangeven mij niet meer goed te kunnen verstaan. Dat is nieuw voor mij want dat werkte altijd prima.
Hyundai geeft aan dat dit wereldwijd nu (alleen met iPhone) een probleem wat ze vooralsnog niet kunnen oplossen.
Hebben meer mensen hier last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
RuKaatje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Sinds kort werkt handfree bellen niet echt oké meer. Haperend geluid aan de andere kant waardoor mensen aangeven mij niet meer goed te kunnen verstaan. Dat is nieuw voor mij want dat werkte altijd prima.
Hyundai geeft aan dat dit wereldwijd nu (alleen met iPhone) een probleem wat ze vooralsnog niet kunnen oplossen.
Ja heb ik ook last van (iphone)
Als tip, via carplay werkt het wel beter bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25
RuKaatje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:51:
Ja, hier heb ik ook een maand of 2 last van met mijn iPhone. Ik vermoedde dat dit is ontstaan na een iOS update. Wel zorgelijk dat Hyundai zegt geen mogelijkheid te hebben dit op te losssen, want het is echt heel irritant en zelf heb je niets in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 14:14
Als de verandering is opgetreden NA de iOS update kan Hyundai daar weinig aan doen. het ligt aan iOS. Zal wel bij de volgende update verdwijnen. Ik werk met iOS 17.1 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:54
In januari en februari ga ik mijn Kona een aantal weken niet gebruiken. De auto wordt geparkeerd op een terrein bij een vliegveld en accu zal ongeveer 75% geladen zijn. Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:02
Nedish schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:52:
In januari en februari ga ik mijn Kona een aantal weken niet gebruiken. De auto wordt geparkeerd op een terrein bij een vliegveld en accu zal ongeveer 75% geladen zijn. Zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden?
Nee hoor, als je terug komt staat ie er nog precies zo bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Misschien een gekke vraag maar gaan jullie wel eens met de Kona EV door de wasstraat? Gaat het klepje bij de laadpoort dan niet open? Ben nog een beetje angstig om het te proberen want ik wil niet dat het klepje open wordt gedrukt door de wasrol en dan afbreekt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedish
Ik heb mijn Kona 2 jaar en ga regelmatig zonder probleem door de wasstraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 20:58
thys schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:22:
Misschien een gekke vraag maar gaan jullie wel eens met de Kona EV door de wasstraat? Gaat het klepje bij de laadpoort dan niet open? Ben nog een beetje angstig om het te proberen want ik wil niet dat het klepje open wordt gedrukt door de wasrol en dan afbreekt…
gaat prima. Alleen niet vergeten de auto op slot te doen, kan het klepje ook niet open. en in de N stand natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
braxx1980 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:10:
[Afbeelding]

Waarschijnlijk ook net de ideale temperatuur om snel te laden.
Deze snelheid (81 kW) heb ik met de Kona 2019 vorige week ook gehaald bij een Supercharger. Deze lijken iets sneller te laden dan Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Marko72 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Nee hoor, als je terug komt staat ie er nog precies zo bij
Bluelink werd bij ons na een aantal dagen uitgeschakeld. Kreeg daarvan een melding in de app toen ik na een week een keer wilde kijken. Zou het weer doen, en deed het ook, na een tijdje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Afgelopen week kreeg ik steeds geen response van Bluelink bij zowel status opvragen en aanzetten verwarming/defroster. Ook niet van laadvoortgang. Meestal foutmelding over geen netwerk, een enkele keer een afwijkende. De statusgegevens, zoals laadtijd, waren grappig genoeg bij later kijken wel doorgekomen. Ook dat laden over tien minuten zou beëindigen kwam door. Uiteindelijk in de auto met de QR-code opnieuw verbinding gemaakt. Nu werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21

Q-bone

Dusss...

Vraag: wij zijn aan oriënteren voor een kona model 2020. Nu is het verhaal bij de dealer dat op een specifieke wagen de elektromotor vervangen gaat worden.

Kent iemand terugroepacties op de elektromotor, of waarom deze vervangen gaat worden? Ik ken alleen de batterij terugroepactie.

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Q-bone schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:10:
Vraag: wij zijn aan oriënteren voor een kona model 2020. Nu is het verhaal bij de dealer dat op een specifieke wagen de elektromotor vervangen gaat worden.

Kent iemand terugroepacties op de elektromotor, of waarom deze vervangen gaat worden? Ik ken alleen de batterij terugroepactie.
Ken er geen generieke terugroepacties van. Wat wel eens voor schijnt te komen is een raar geluid uit de motor. Misschien dat ze daarom onder garantie gaan vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nedish
thys schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Ken er geen generieke terugroepacties van. Wat wel eens voor schijnt te komen is een raar geluid uit de motor. Misschien dat ze daarom onder garantie gaan vervangen.
Alle terugroepacties zijn eventueel terug te vinden op de site van de RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
thys schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Onze motor maakt een raar geluid en krijg binnenkort een nieuwe motor.

De vervanging moet bij Hyundai worden aangevraagd en zal zeker niet zomaar worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Nedish schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Alle terugroepacties zijn eventueel terug te vinden op de site van de RDW.
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
;) En daar VIN intikken.
(De link stond in een post paar maanden geleden hier ook :D )

Mijn dec 2020 Kona heeft ook daar terugroepacties staan
Maar staan niet op RDW.

(Wel al afspraak nu voor bij Hyundai dealer)

[ Voor 14% gewijzigd door RazorX4 op 01-11-2023 15:53 ]

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Q-bone schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:10:

Het energie regeneratiesysteem gaat soms na verloop van tijd geleidelijk steeds meer een ratelend geluid geven bij remmen en moet na verloop van tijd vervangen worden. Vrij prijzig, zei mijn dealer, en kan maar beter tijdens de garantieperiode gebeuren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
We hebben onze 2019 model Kona sinds 5 maanden, gekocht met 1 jaar volledig Bovag garantie bij een dealer.

Nu (omdat het kouder wordt?) hoor ik sinds een paar weken een rateltje bij wegrijden. Het lijkt op het GDU probleem.

Het is zonder VESS en ventilatie aan duidelijk te horen, vooral bij snelheden tot ~40km/u. Het lijkt nvvt weg te gaan, door warmdraaien?

Woont er toevallig iemand id buurt van Utrecht bij wie dit ook ad hand was en onder garantie verholpen is? Ik zou graag even in contact komen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Is de ratel er constant of alleen bij versnellen?

Als het geluid er alleen is bij versnellen, dan is het de motor.

De Kona heeft 5 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
Het is inderdaad bij versnellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Voor de liefhebbers: Er is nieuwe versie van de navigatie map software beschikbaar (oktober 2023) met o.a. de optie: Het systeem sluit automatisch alle ramen om het binnenstromen van buitenlucht te voorkomen als uw voertuig een tunnel binnenrijdt _O-

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

[ Voor 18% gewijzigd door The Adder op 07-11-2023 10:41 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
The Adder schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:40:
Voor de liefhebbers: Er is nieuwe versie van de navigatie map software beschikbaar (oktober 2023) met o.a. de optie: Het systeem sluit automatisch alle ramen om het binnenstromen van buitenlucht te voorkomen als uw voertuig een tunnel binnenrijdt _O-

Benieuwd of de genoemde draadloze Carplay ook voor de Kona rijders beschikbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Heeft de Kona zelfs Wifi aan boord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
thys schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:
[...]

Benieuwd of de genoemde draadloze Carplay ook voor de Kona rijders beschikbaar is :)
Dat is wel een hele grote/belangrijke wijziging wat mij betreft! Kan ik het vage Carplay2Air dongeltje weg doen voor iets dat hopelijk net wat betrouwbaarder is. Maar goed, afwachten of het werkt - ook voor mijn Kona 2018-2019.
devilkin schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:03:
Heeft de Kona zelfs Wifi aan boord?
Ja. In de begintijd - toen ik de Kona pas net had - heb ik die nog gebruikt: telefoon als hotspot instellen en de Kona daarmee laten verbinden. Dat had als voordeel dat de navigatie toegang kreeg tot verkeersinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Hier is de kogel door de kerk, de Kona gaat er per 31-1 uit en word vervangen door een Y, kan de ruimte wel waarderen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

vanaalten schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:21:
Ja. In de begintijd - toen ik de Kona pas net had - heb ik die nog gebruikt: telefoon als hotspot instellen en de Kona daarmee laten verbinden. Dat had als voordeel dat de navigatie toegang kreeg tot verkeersinformatie.
Ja toen in de begintijd, dat waren nog eens tijden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
The Adder schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:40:

Ondertussen geupdate, maar deze optie kan ik nergens terugvinden.

Ook geen wireless android auto, trouwens ;)
Kona Electric van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Als ik de update download, zegt de auto steeds dat het dezelfde versie is als geïnstalleerd. Het lijkt erop dat de downloader een oude versie downloadt. Enig idee wat ik verkeerd doe?

De geïnstalleerde versie is 134, dus een aantal versies ouder dan 140.

EDIT: Ik denk dat mijn 2018-model de aangesloten USB-stick niet herkent en in plaats daarvan de versie op de SD-kaart opnieuw installeert |:( Vanmiddag even proberen of het gebruiken van de SD-kaart wel werkt.

[ Voor 65% gewijzigd door Nova163 op 08-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
devilkin schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:38:
[...]

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticePopup/yy6hNY
Als het een 2023 model betreft, dan valt die niet onder de ccNC Navigation. Daar valt o.a. Wireless Android Auto onder. Automatisch sluiten van ramen zou wel gewoon beschikbaar moeten zijn (standard Gen5W Navigation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Het is een Kona geleverd dit jaar, maar het niet -N model. Dus eigenlijk model 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Laatst online: 20:42
Just smile schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:22:
[...]

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticePopup/yy6hNY
Als het een 2023 model betreft, dan valt die niet onder de ccNC Navigation. Daar valt o.a. Wireless Android Auto onder. Automatisch sluiten van ramen zou wel gewoon beschikbaar moeten zijn (standard Gen5W Navigation).
Hier eind 2020 model, zie behalve de update versie niets nieuws.
Maar als de navigatie nu eindelijk beetje normaal zou gaan doen ben ik al tevreden.
Toevallig vandaag, ik vertrek aan MCDonalds en volg de routebegeleiding en na 200m rijden wist ik al dat ik hem terug ging passeren (neen niet opnieuw gestopt :) )
Uurtje later nadat ik naar huis rij had ik vlakbij mijn thuisadres een tussenstop ingepland, dus zeer goed bekent daar.
Kom ik aan groot kruispunt waar ik links af moest, wil hij me rechts laten afdraaien, en dan omkeren het kruispunt weer oversteken 8)7 , begrijpe wie kan.
Zou liever carplay gebruiken, maar vind de pijl aanduiding in de hud zo makkelijk, hoef ik stemgeluid van de navigatie niet op te zetten.
En steeds naar het scherm kijken vind ik teveel afleiding van het verkeer voor mij, maar dat is dan waarschijnlijk de leeftijd :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Buske schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:17:
Kom ik aan groot kruispunt waar ik links af moest, wil hij me rechts laten afdraaien, en dan omkeren het kruispunt weer oversteken 8)7 , begrijpe wie kan.
Tjah. Google Maps denkt al jaren bij het Roozendaalse Veld (honden losloop gebied) dat het 1 richtingsverkeer is, vanaf de andere kant dan. Maar behalve dat je vanaf de andere kant er helemaal niet kunt komen, is het ook geen 1 richtingsverkeer... Oftewel foutjes op kaarten heb je altijd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:43
Hier een nieuw 2024 model, zie wel dat de update is geinstalleerd, maar ik krijg wireless carplay niet werkend, blijft maar vragen om een kabel. De dealer maar even een mail gestuurd of hij een idee heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door jwillemsen op 08-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Crazy D schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:07:
[...]

Tjah. Google Maps denkt al jaren bij het Roozendaalse Veld (honden losloop gebied) dat het 1 richtingsverkeer is, vanaf de andere kant dan. Maar behalve dat je vanaf de andere kant er helemaal niet kunt komen, is het ook geen 1 richtingsverkeer... Oftewel foutjes op kaarten heb je altijd.
Voor kleine foutjes kan ik wel begrip opbrengen, pas aangelegde rotondes enzo.
Maar een zeer druk kruispunt dat al meer dan 40 jaar bestaat, en 8 jaar geleden heraangelegd met 4 rijstroken naar links, 2 rechtdoor, en 1 naar rechts, dat kan je toch moeilijk klein foutje noemen.
Maar genoeg gezeurd nu, ik ben blij met mijn pijltje in mijn HUD bij het navigeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:02:
Hier is de kogel door de kerk, de Kona gaat er per 31-1 uit en word vervangen door een Y, kan de ruimte wel waarderen ;-)
Hier is de Kona er al uit en gister de Y besteld. De prijs van de Y met subsidie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
daemonix schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:23:
[...]

Hier is de Kona er al uit en gister de Y besteld. De prijs van de Y met subsidie....
ja mijn leasemaatschappij gaat 'm nog even proberen om te zetten want 2k goedkoper & gratis zwart is ook wel leuk in de bijtelling. Dat is eigenlijk het enige dat ik echt ga missen aan de kona (4%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:45:
[...]

ja mijn leasemaatschappij gaat 'm nog even proberen om te zetten want 2k goedkoper & gratis zwart is ook wel leuk in de bijtelling. Dat is eigenlijk het enige dat ik echt ga missen aan de kona (4%)
Zwart was afgelopen dagen niet meer gratis. In het begin wel, maar dat is weer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Vandaag is zwart weer wel bij de prijs inbegrepen en daardoor 44.990 voor de basis RWD.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg6CAE2S0EQwWY2YEgwm33HIgBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCt734vV2uM6VDS6L5G7QdZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ook hier gaat de Kona er uit en komt er een Y voor terug.

We volgen elkaar allemaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Over het algemeen vindt ik Y rijders de meest asociale bumperklevers, hopelijk kunnen jullie hier verandering in brengen.

Tot ziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
We gaan ons best doen ;) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

RaRo74 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:48:
Ook hier gaat de Kona er uit en komt er een Y voor terug.

We volgen elkaar allemaal :-)
Gefeliciteerd!

Hebben we het hier over nieuwe aankoop of lease?
Wat ik niet zo begrijp is dat de RDW waarde < 45000 nog belangrijk is, je heb toch al SEPP gekregen bij de aankoop van de Kona, vanuit gaande dat deze < 45000 koste?

PS. niet iedereen volgt, ik bijvoorbeeld niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Om weer even terug te schakelen van model Y-prijzentopic naar Kona-topic, ik heb een Kona 2018/19, 1-fase, en de laadsnelheid blijft hangen bij 5,6 kW.

De paal is 22 kW.
Er hangt maar één auto aan.
De kabel is 32A.
Er is geen vertrektijd ingesteld.
Laadsnelheid in de auto staat op 'maximaal'.

Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Nova163 op 10-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Vaste kabel of losse laadkabel?

Daar merk ik verschillen in.
Met mijn losse laadkabel behaal ik maximaal 7.4 bij een publiek 22 laadpunt.
Thuis heb ik een vaste kabel en kom ik zelden boven de 7 uit. Meestal 6.8 á 6.9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Nova163 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:25:
Om weer even terug te schakelen van model Y-prijzentopic naar Kona-topic, ik heb een Kona 2018/19, 1-fase, en de laadsnelheid blijft hangen bij 5,6 kW.

De paal is 22 kW.
De kabel is 32A.

Stiekem een 17kW laadpunt ipv 22kW?
Of wellicht is de accu al redelijk geladen en wordt er met een lager vermogen doorgeladen tot 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Met een losse laadkabel. De acculading is 40-50%. Na verloop van tijd loopt de snelheid zelfs verder terug. Uiteindelijk 4,4 kWh geladen in 1u20m (3,3 kW).

Inmiddels drie palen geprobeerd, allemaal Equans-palen in Rotterdam van 22 kW. De tweede paal gaf een maximale snelheid van 4,4 kW. De derde paal gaf weer maximaal 5,5 kW aan.

Misschien een probleem met de boordlader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Probeer dan eerst eens een andere paal. 22 kW EVbox en Ecotap geven mij altijd boven de 7.
Vorige week Rdam aan de publieke 22.1 kW Threeforce paal geladen en die gaf ook maar heel weinig namelijk dit,

2 uur 56 minuten, 8.118 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
RaRo74 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:19:
Probeer dan eerst eens een andere paal. 22 kW EVbox en Ecotap geven mij altijd boven de 7.
Vorige week Rdam aan de publieke 22.1 kW Threeforce paal geladen en die gaf ook maar heel weinig namelijk dit,

2 uur 56 minuten, 8.118 kWh
Thanks, ik 'hoop' dat dat het is. Alle palen in de buurt zijn van Equans, van de samenwerkende gemeenten Zuid-Holland:
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland

Ik ben benieuwd of anderen in deze regio ervaring hebben met deze laadpalen. Laden ze inderdaad (veel) trager dan hun maximale snelheid? En geldt dat dan alleen voor 1-fase-laden of ook voor 3-fase-laden?

[ Voor 12% gewijzigd door Nova163 op 10-11-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 20:58
devilkin schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:38:
[...]

ik zie de nieuwe opties ook niet in mn 2022 model... hmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als je de max snelheid niet haalt dan zou ik als eerste de paal verdenken. Ik heb wel eens een hele dag bij een museum aan de paal gehangen en dan in 6-7 uren iets van max 10kw geladen. Gaat echt nergens over net alsof ze iets van load balancing hebben over de hele rij laadpalen.

Thuis laad ik altijd met de max snelheid die mijn 1 fase Kona aankan. Hoef gelukkig zelden gebruik te maken van openbare palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20

De paal is 22 kW.
De kabel is 32A.

Opladen van Hyundai Kona Electric 64 kWh (0 -> 100%)
Laadpunt Maximaal Snelheid
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 37 km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
plopobiel schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:23:
[...]

Opladen van Hyundai Kona Electric 64 kWh (0 -> 100%)
Laadpunt Maximaal Snelheid
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 19 km/u
3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 30 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 37 km/u
Ja, op basis van dit overzicht zou je 7+ kW verwachten in de situatie die ik schets. Het zou dus goed kunnen dat het aan de paal ligt. Maar eens in de gaten houden of palen van andere aanbieders beter presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:25

De paal is 22 kW.
De kabel is 32A.

Het is niet omdat je paal 22kw/h is en je kabel 32A kan verdragen dat je dat ook krijgt zeker in overdekte parkings krijg je soms bijna niks. Mijn gok is dat de paal met 25A is afgezekerd of beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
Als je het verschil in capaciteitstarief ziet bij de netbeheerders dan is het ook niet zo gek dat de laadpaalaanbieders voor 3x25 kiezen. Het zou wel duidelijker zijn als daarvoor nog een tussenstap van 17kw in de apps en indicaties zou worden toegevoegd. Beetje onhandig om dit dan wel als 22kw te adverteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioXcKluVg3WMxllwO0NrtIBMDys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71INkWKuxqk0GFdpYXFJCW1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopobiel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 20:20
Nova163 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:49:
[...]

Ja, op basis van dit overzicht zou je 7+ kW verwachten in de situatie die ik schets. Het zou dus goed kunnen dat het aan de paal ligt. Maar eens in de gaten houden of palen van andere aanbieders beter presteren.
Nee jouw kona kan maar op 1 fase laden dus je kom nooit hoger als 7.4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Dan klopt het dus wel wat Nova163 zegt en heeft het geen zin om nee te roepen.
Lees ook even de beginpost terug waar het aanvankelijk over 5,6 kW gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
thys schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:32:
[...]

Als je het verschil in capaciteitstarief ziet bij de netbeheerders dan is het ook niet zo gek dat de laadpaalaanbieders voor 3x25 kiezen. Het zou wel duidelijker zijn als daarvoor nog een tussenstap van 17kw in de apps en indicaties zou worden toegevoegd. Beetje onhandig om dit dan wel als 22kw te adverteren.

[Afbeelding]
Shell Recharge app laat hier in de buurt wel degelijk een paal als 17kW zien. Zou dus ook een kwestie kunnen zijn dat de paaleigenaar heb niet goed in de database heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 23:26
Gek geluid of niet?
Onze Kona maakt een zangerig zoemend geluid dat hoger van toon wordt naarmate de snelheid toeneemt, totdat je het nauwelijks meer hoort bij een snelheid 60km/u. Bij snelheidsvermindering treedt het omgekeerde op. Het geluid lijkt niet op het VESS-geluid bij zeer lage snelheid, en is niet echt storend.
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 16:01
Olie wisselen bij een Kona EV, het is (waarschijnlijk) nodig!

Ik wil me graag even voorstellen als nieuwe Kona rijder, ik heb een premium van dec-2020 import uit Luxemburg prive aangeschaft nu twee maanden in bezet en hij bevalt echt super. Hij is net bij de dealer geweest voor terugroepactie op het ecall systeem, nu heeft hij alle terugroepacties gehad.

Aantal zaakjes die me opvallen.
- Hij is nu 3 jaar oud en dan staat bij de dealer het vervangen van het lithium celletje van de E-Call (achter het dashboard) in de onderhoudsboeken. Stel je krijgt een ongeluk en de stroomtoevoer is onderbroken dan kan hij nog 112 bellen. Het is de keuze van de eigenaar zegt de dealer (uiteraard) en het kost 170 euro. Is er al iemand die dit zelf gedaan heeft? Ik kan nergens vinden waar die precies zit, twee filmpjes op youtube zijn net niet op onze auto's van toepassing. Mogelijk dat ik niets doe, ik heb ergens gelezen dat het lampje op de E-Call dan rood kan worden als de batterij slecht is.

- Ik maak me zorgen om de GDU/ Gear Reduction Unit / Reductiekast / Tractiemotor. Ik wil daar graag de olie van wisselen omdat de olie die er bij andere mensen uit komt vol met metaalschilfers zit. Dit zou mogelijk komen door het schuiven van een magneetje los in de bak. Ik zie op de website van kroonoil dat ze er passende olie voor hebben. Ik wil ook meteen M18 1,5 carterpluggen met een magneet monteren. Ik ben bang dat ik na het verlopen van de garantie mogelijk een dure reparatie krijg die te voorkomen is.

- Ik heb de bochtverlichting H7 gele halogeen lampjes vervangen voor 6000K blauwe H7 halogeen lampjes, nu heb ik dezelfde witte kleur als het dimlicht. Op de lampunit staat " Halogen only" dus ik durfde er geen led in te stoppen, jullie wel?

- Ik merk dat de audiokwaliteit bij stemgeluiden in podcasts slecht is met Apple Carplay en goed is met bluetooth audio op diezelfde iPhone, zou daar iets aan te doen zijn? Software update heeft niet geholpen helaas.

- Zijn er al mensen met een 2018 versie die na 5 jaar garantie hebben bijgekocht? Wat kost dat?

Ik heb ook leuke dingen ontdekt die jullie misschien nog niet wisten:
- Als je de verlichting op "auto" zet en het groot licht permanent aan dan heb je " Auto high beam" grootlicht dat uitgaat bij tegenliggers e.d.
- Als je de afstandknop van de cruisecontrol ingedrukt houdt schakel je tussen Adaptieve en gewone cruise control.
- Zorg voor gelijkmatige bandenslijtage en wissel ieder half jaar de voorwielen met de achterwielen.
- Maak Apple Carplay draadloos met een usb dongle, kosten vijf tientjes op bol en het werkt goed.
- Als je auto geen internetverbinding meer heeft na een update van de radio. (de app en live verkeer info van de navi werken niet meer) dan kun je dat fixen door met een paperclip het kleine resetknopje op de radio in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Welkom @Crash_Override007 !
Crash_Override007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:33:
- Ik maak me zorgen om de GDU/ Gear Reduction Unit / Reductiekast / Tractiemotor. Ik wil daar graag de olie van wisselen omdat de olie die er bij andere mensen uit komt vol met metaalschilfers zit. Dit zou mogelijk komen door het schuiven van een magneetje los in de bak. Ik zie op de website van kroonoil dat ze er passende olie voor hebben. Ik wil ook meteen M18 1,5 carterpluggen met een magneet monteren. Ik ben bang dat ik na het verlopen van de garantie mogelijk een dure reparatie krijg die te voorkomen is.
Hier had ik ook al eea over gezien en gelezen. Twijfel echter nog om dit te doen want momenteel heb ik nog garantie, en ben een beetje bang dat het zelf vervangen bij een defect als een mooi excuus kan worden gezien om geen garantie meer te leveren. Door de dealer laten doen schijnt vrij prijzig te zijn.
- Zijn er al mensen met een 2018 versie die na 5 jaar garantie hebben bijgekocht? Wat kost dat?
Dit staat op de site van Hyundai voor 366 / 667 euro voor 1 / 2 jaar extra.
https://www.hyundai.com/n...s/verlengde-garantie.html
- Als je de afstandknop van de cruisecontrol ingedrukt houdt schakel je tussen Adaptieve en gewone cruise control.
Ik werd al helemaal enthousiast van deze tip, helaas lijkt dit niet te werken in mijn MY21. Ik kan alleen een limiter krijgen door de mode knop ingedrukt te houden. Met de afstandknop gebeurt er niets helaas.
- Zorg voor gelijkmatige bandenslijtage en wissel ieder half jaar de voorwielen met de achterwielen.
Ik heb nog wat moeite om de Kona EV op assteunen te zetten. Er zitten geen goede plekken voor en durf deze ook niet op de zijranden te zetten. Hoe wissel jij de banden? Twee krikken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 13:22
@Crash_Override007

Ik had ook gekeken bij Kroonolie, maar de specs wijken teveel af van de olie die Hyundai/KIA gebruikt.
LIQUI MOLY Top Tec MTF 5300 70W-75W zit daar het dichtste bij.
Is toch wel een risico als je een aftapplug neemt met de magneet aan binnenkant, je weet niet hoeveel ruimte er nog is, magneet kan los komen etc
Heb daarom een sterke magneet aan de buitenkant van de aftapplug geplakt.
Geen idee of het goed werkt, maar lijkt mij beter dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
thys schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:50:
Welkom @Crash_Override007 !

Ik werd al helemaal enthousiast van deze tip, helaas lijkt dit niet te werken in mijn MY21. Ik kan alleen een limiter krijgen door de mode knop ingedrukt te houden. Met de afstandknop gebeurt er niets helaas.
Ik heb dit ook eens geprobeerd: het werkt wel maar je moet dacht ik al specifiek in de CC stand zitten. Je kan niet switchen als je niet al op Cruise Control rijdt.

Het was even hannessen om daar achter te komen. Daarna heb ik het snel weer uitgezet omdat ik heel zenuwachtig wordt van reguliere CC. Dan regel ik mijn snelheid liever zelf.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 00:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBrFQoTNS1IM9RyAICnh_9P2CxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WFa3sV4cwAaqW9ZVKW32eSGr.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand bovenstaande schermen al te zien gekregen na de laatste software update?
Kan het op het scherm van mijn 2020 Kona nog niet vinden en vooral die rechter lijkt mij wel een aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
barnas schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]

Heeft iemand bovenstaande schermen al te zien gekregen na de laatste software update?
Kan het op het scherm van mijn 2020 Kona nog niet vinden en vooral die rechter lijkt mij wel een aanvulling.
Ik heb een 2020 model, en heb de update gedaan.
Heb het rechter scherm wel gezien tijdens controle na de update, maar nog geen tijd
(ik ben gepensioneerd :z ) gehad om in te verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Buske op 14-11-2023 09:46 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 143 Laatste