Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 120 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Chaoss schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:29:
Als je de max snelheid niet haalt dan zou ik als eerste de paal verdenken. Ik heb wel eens een hele dag bij een museum aan de paal gehangen en dan in 6-7 uren iets van max 10kw geladen. Gaat echt nergens over net alsof ze iets van load balancing hebben over de hele rij laadpalen.

Thuis laad ik altijd met de max snelheid die mijn 1 fase Kona aankan. Hoef gelukkig zelden gebruik te maken van openbare palen.
Je blijkt inderdaad gelijk te hebben. Vandaag in Frankrijk probleemloos 7 kW geladen. Irritant dat de palen in Rotterdam blijkbaar zo laag zijn afgezekerd, dat vertraagt de laadsnelheid voor 1-fase-laden enorm.
barnas schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]

Heeft iemand bovenstaande schermen al te zien gekregen na de laatste software update?
Kan het op het scherm van mijn 2020 Kona nog niet vinden en vooral die rechter lijkt mij wel een aanvulling.
Dit scherm had ik in mijn 2019 Kona al voor de update. Het is wel een aantal kliks, zit onder het EV-menu: EV -> Energie-informatie-> bovenste knop met 'Bereik'
Maar daarmee krijg je hem inderdaad niet rechts in beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Nova163 op 14-11-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:04
Nova163 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:17:
Dit scherm had ik in mijn 2019 Kona al voor de update. Het is wel een aantal kliks, zit onder het EV-menu. Ik zal zo even kijken waar precies.
Het idee is dat dit beeld na de update ook in de rechterhelft van het scherm kan komen. Dat is mij ook nog niet gelukt. Op het linkerscherm kan ik m ook wel vinden maar wel diep verstopt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35
Nova163 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:02:
[...]

Thanks, ik 'hoop' dat dat het is. Alle palen in de buurt zijn van Equans, van de samenwerkende gemeenten Zuid-Holland:
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland

Ik ben benieuwd of anderen in deze regio ervaring hebben met deze laadpalen. Laden ze inderdaad (veel) trager dan hun maximale snelheid? En geldt dat dan alleen voor 1-fase-laden of ook voor 3-fase-laden?
Equans doet mee aan flexibel laden, misschien is dit de reden dat de laadpaal niet de volle capaciteit laadt.

https://equans.nl/kennisb...el-laden-op-netcapaciteit

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
barnas schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:35:
[Afbeelding]

Heeft iemand bovenstaande schermen al te zien gekregen na de laatste software update?
Kan het op het scherm van mijn 2020 Kona nog niet vinden en vooral die rechter lijkt mij wel een aanvulling.
nope, zoals al eerder aangegeven zie ik dat niet. Ook het automatisch interne circulatie zie ik niet. het enige dat ik zie is dat er meerdere routes worden aangegeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:25

Dit scherm had ik in mijn 2019 Kona al voor de update. Het is wel een aantal kliks, zit onder het EV-menu: EV -> Energie-informatie-> bovenste knop met 'Bereik'
Merci d:)b
Morgen daar maar eens even zoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 13:48
ningalloon schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:50:
@Crash_Override007

Ik had ook gekeken bij Kroonolie, maar de specs wijken teveel af van de olie die Hyundai/KIA gebruikt.
LIQUI MOLY Top Tec MTF 5300 70W-75W zit daar het dichtste bij.
Is toch wel een risico als je een aftapplug neemt met de magneet aan binnenkant, je weet niet hoeveel ruimte er nog is, magneet kan los komen etc
Heb daarom een sterke magneet aan de buitenkant van de aftapplug geplakt.
Geen idee of het goed werkt, maar lijkt mij beter dan helemaal niets.
Wow je hebt gelijk over de olie, dat is wel een goede tip. Als ik over de magnetische aftapplug lees in het hyundaikonaforum . com dan is er wel ruimte voor een uitstekend magnetisch deel, als je kwaliteit neemt zoals een Votex DP007 M18 x 1.5MM plug dan geloof ik ook wel dat de magnetische binnenkant niet los komt. MAAR de kans is groot dat je de GDU in de garantie wilt/gaat vervangen. Als er dan niet originele aftap pluggen opzitten dan breekt dat misschien de garantie. Zit je in een wellus nietus discussie met de dealer over wie er mag betalen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crash_Override007
thys schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:50:

Ik heb nog wat moeite om de Kona EV op assteunen te zetten. Er zitten geen goede plekken voor en durf deze ook niet op de zijranden te zetten. Hoe wissel jij de banden? Twee krikken dan?
Je kunt twee krikken gebruiken, ik gebruik een grote garagekrik die wat hoger komt dan de gemiddelde krik (50CM) dan kan ik ineens twee wielen wisselen. Let wel op dat je de auto in de handrem op een vlakke ondergrond zet en de krik precies op het krikpunt. Ik heb het even snel gedaan hier, maar het is makkelijker als je twee van dit soort garagekrikken hebt. Uiteraard kan het ook gewoon met twee gewone noodkrikjes, maar deze heb ik niet bij de kona gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Emdb4dciMhPjafLbYjB8t__ibk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JENGrf5IGrLg2jjeFBLFqujz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash_Override007
Dutchess_Nicole schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:00:
[...]

Ik heb dit ook eens geprobeerd: het werkt wel maar je moet dacht ik al specifiek in de CC stand zitten. Je kan niet switchen als je niet al op Cruise Control rijdt.

Het was even hannessen om daar achter te komen. Daarna heb ik het snel weer uitgezet omdat ik heel zenuwachtig wordt van reguliere CC. Dan regel ik mijn snelheid liever zelf.
Bedankt voor de extra toelichting, het klopt wat je zegt. Je activeert eerste de CC mode zonder een snelheid in te stellen en dan moet je de "instelbare afstand" knop ingedrukt houden om te schakelen tussen ACC en CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:07
Crash_Override007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:08:
[...]

Je kunt twee krikken gebruiken, ik gebruik een grote garagekrik die wat hoger komt dan de gemiddelde krik (50CM) dan kan ik ineens twee wielen wisselen. Let wel op dat je de auto in de handrem op een vlakke ondergrond zet en de krik precies op het krikpunt. Ik heb het even snel gedaan hier, maar het is makkelijker als je twee van dit soort garagekrikken hebt. Uiteraard kan het ook gewoon met twee gewone noodkrikjes, maar deze heb ik niet bij de kona gekregen.

[Afbeelding]
Toch nog een vraagje daarover. Wat gebeurd er met de banden spanning sensoren? Klopt dit dan nog met wat er in je scherm verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Crash_Override007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:20:
[...]

Bedankt voor de extra toelichting, het klopt wat je zegt. Je activeert eerste de CC mode zonder een snelheid in te stellen en dan moet je de "instelbare afstand" knop ingedrukt houden om te schakelen tussen ACC en CC.
Hoe doe je dan die eerste stap? Activeren CC zonder snelheid? Ik heb de hele weg naar huis weer zitten stoeien maar krijg dat niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas

Ik kan dat scherm met energie-info van na de update nog steeds niet vinden :D
Er zijn volgens mij twee EV-menu's, eentje onder navigatie en een in het hoofdmenu.

Verder dan dit kom ik niet (Bereik zit onder dat cirkeltje linksboven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpRCuwZiloSgN4iW4xHOQzHdfLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3E0NGfTPt9IZmGRaYuRp010.png?f=fotoalbum_large

Zou iemand een foto van het scherm voor dat scherm met energie-info kunnen posten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
barnas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:04:
[...]

Er zijn volgens mij twee EV-menu's, eentje onder navigatie en een in het hoofdmenu.

[Afbeelding]

Zou iemand een foto van het scherm voor dat scherm met energie-info kunnen posten? :P
In het scherm van je foto kom je er via het “hamburger menu” de drie streepjes naast het huisje bovenin en dan Energie-informatie of iets wat daar op lijkt

• Cxxxx71
thys schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:14:
[...]

In het scherm van je foto kom je er via het “hamburger menu” de drie streepjes naast het huisje bovenin en dan Energie-informatie of iets wat daar op lijkt
Bij mij kom ik daar niet door op dat hamburger menu te tikken.
Als ik bij dat screenshot op de auto zelf tik, kom ik er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cxxxx71
Nog een leuke tip voor de eigenaars zonder stoelverwarming die hun actieradius nu al drastisch zien dalen als ze de verwarming aanzetten. Voor ongeveer €25,- kun je al een stoelverwarming kopen die je op de stoel legt en aansluit met een 12v plug. Zover ik kan ziet, verbruikt het nauwelijks iets.

• RobNij
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
robkds schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Snel naar de garage dan, voor je hem helemaal niet meer open krijgt. Bij mij was het unlock-motortje kapot.
Was het probleem opgelost nadat er een nieuw unlock-motortje in geplaatst was? Was dit garantie of moest je dit betalen? zo ja, wat waren de kosten hiervan?

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:48
RobNij schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:45:
[...]

Was het probleem opgelost nadat er een nieuw unlock-motortje in geplaatst was? Was dit garantie of moest je dit betalen? zo ja, wat waren de kosten hiervan?
Heb ik ook voorgehad.
Unlock-motortje is vervangen onder garantie en alles werkte weer.

Stuk moest wel besteld worden. In tussentijd steeds opengekregen met een plastiek hulpstuk (babylepel) om het deksel uit het klemmetje te heffen (net onder de stompe hoek) zonder schade.
En zo kunnen laden tot het stuk er was.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 23:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Cxxxx71 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:40:
Nog een leuke tip voor de eigenaars zonder stoelverwarming die hun actieradius nu al drastisch zien dalen als ze de verwarming aanzetten. Voor ongeveer €25,- kun je al een stoelverwarming kopen die je op de stoel legt en aansluit met een 12v plug. Zover ik kan ziet, verbruikt het nauwelijks iets.
Heb de verwarming meestal op 19 graden. Maakt bij een volle accu iets van 10 kilometer uit qua range, niet echt iets om van wakker te liggen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 12:26
Ik zou wel interesse hebben als het zowel kan verwarmen als koelen in de zomer.
Iemand een tip ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thys
Crash_Override007 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]
Vond het toch een beetje te spannend alleen op de krik. Heb de assteunen onder de wielophanging gezet. Zeker voor stond dat heel stabiel. Achter voor de zekerheid de krik er nog bij als backup. Toch weer mooi 2mm profiel naar voren verplaatst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_f3PWz2s3QYKn3IeIAIDtliVJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFPaW9zwKQKT3VgzUQV4YX3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
barnas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]

Dat ziet er inderdaad heel anders uit dan bij mij. Ik rij de 2018/19-versie. Blijkbaar toch vrij grote (visuele) verschillen in de software.

[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 17-11-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33
Marc Groms schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:07:
Ik zou wel interesse hebben als het zowel kan verwarmen als koelen in de zomer.
Iemand een tip ?
https://nl.aliexpress.com/item/1005003323882335.html

Zoiets?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 23:32
thys schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:03:
[...]

Vond het toch een beetje te spannend alleen op de krik. Heb de assteunen onder de wielophanging gezet. Zeker voor stond dat heel stabiel. Achter voor de zekerheid de krik er nog bij als backup. Toch weer mooi 2mm profiel naar voren verplaatst :)

[Afbeelding]
Ik ben 25 jaar automonteur geweest, en ik was er geen voorstander van om banden van een aandrijvende as op de achteras te zetten en andersom.
Verder maakt het voor de onderhoudskosten niets uit, want er komt in beide gevallen een punt dat je 4 banden hebt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
op deze manier kun je in zijn totaliteit wel meer km uit je banden halen, alleen wel opletten dat de banden die je voor zet dan wel ook voldoende profiel hebben om tot de volgende wissel te blijven zitten, waarbij je er ook rekening mee houdt dat je in de winter wellicht echt ruim meer wit hebben dan 1.6 mm..

wat is verder het bezwaar om banden van een aandrijvende as naar achter te verplaatsen en andersom? met de verschillende manieren van afslijten van banden, cuppen etc, is dat toch een groter risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
engelbertus schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:05:
op deze manier kun je in zijn totaliteit wel meer km uit je banden halen, alleen wel opletten dat de banden die je voor zet dan wel ook voldoende profiel hebben om tot de volgende wissel te blijven zitten, waarbij je er ook rekening mee houdt dat je in de winter wellicht echt ruim meer wit hebben dan 1.6 mm..
Zo dacht ik ook inderdaad. Om het even concreet te maken, voor had ik nog 3mm en achter 5mm. Die 3mm vind ik te weinig om in de winter op de vooras mee door te rijden. Zeker met onze Kona’s komt bijna alle belasting op de voorwielen (optrekken, remmen, sturen). Dus dan had ik ze met 3mm af moeten voeren.

Achter vind ik het minder erg om met iets minder profiel te rijden. Dus de banden die ik anders weg zou gooien kunnen nu nog een tijdje in gebruik blijven op de achteras.

Natuurlijk moet ik dan straks 4 banden vervangen en het verschil zal ook wel klein zijn, daar ben ik het mee eens hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Het advies is ongeacht de aandrijving banden met het beste profiel altijd op de achteras te plaatsen.
Ofwel, de meeste grip wil je voor de veiligheid altijd op de achteras hebben omdat overstuur makkelijker te corrigeren is dan onderstuur.

In dat geval had je dus beter 3mm voor kunnen behouden en 5 achter.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-09 14:14
Dat begrijp ik niet, maar ik ben dan ook geen "kenner"
Het meest voor de hand liggend is voor -- omdat dat de aangedreven as is -- met 5 mm te rijden en achter met 3 mm.
Maar nogmaals, ik word wel wijzer van dit topic..
Overigens rijd ik met 5 mm rondom op mijn Kona electric 2020. All season Vredestein Quadtrac Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:17
Maar heb je dit zelf wel gelezen of haal je per ongeluk over- en onderstuur door elkaar? 🥸

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Nee hoor, alleen de woorden moeilijker en makkelijker ;-)

Maar het advies is nog steeds meeste profiel op de achteras ongeacht de aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
Nu ben ik ook op internet gaan zoeken naar de begrippen onderstuur en overstuur.
Duidelijk uitgelegd hier:
https://videorijles.nl/overstuur-onderstuur/

En hier ook nog:
https://www.oponeo.nl/blog/onderstuur-en-overstuur

Mijn idee.. kalm aan dan overkomt je dit niet. Past wel bij mijn leeftijd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
Intussen ben ik ook ervan overtuigd dat de banden met het meeste profiel ACHTER gemonteerd moeten worden.
Bijvoorbeeld door deze argumentatie:
Waarom sommigen de banden liever voor plaatsen
De meningen over de vraag of je de beste banden beter achter of voor kunt plaatsen, zijn nog wel eens verdeeld. Waarom is dat zo? Wanneer je de nieuwe, beste banden op de achteras laat plaatsen, dan kan dat sommige zaken iets lastiger maken. Hierbij kun je denken aan remmen en sturen op een nat wegdek in auto’s zonder ESP of weerstand bieden tegen aquaplaning. Wanneer je met een van dit soort problemen te maken krijgt, is het echter veel makkelijker om je auto te stabiliseren dan wanneer je te maken krijgt met gripverlies op de achterbanden. Dit is namelijk veel onverwachter, gevaarlijker en moeilijker onder controle te krijgen. Daarom is ons antwoord volmondig “achter” op de vraag of je banden beter voor of achter kunt plaatsen.
Website: https://adremlimburg.nl/n...eren%20op%20de%20achteras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Precies. Uit reflex anticiperen op onder- en overstuur kan de reguliere automobilist toch niet.
Banden met het meeste profiel altijd op de achteras en rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Goede stof tot nadenken, dank daavoor!

Rij zelf ook vrij rustig en schat de kans toch groter dat ik het profiel voor nodig heb (snelle remming of aquaplanning) dan achter (overstuur). Maar ik zal de aanbiedingenregen deze week eens in de gaten gaan houden voor een nieuw setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
Dat zou in de zomer van pas komen. Dank voor het speurwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
RaRo74 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:06:
Precies. Uit reflex anticiperen op onder- en overstuur kan de reguliere automobilist toch niet.
Banden met het meeste profiel altijd op de achteras en rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.
De meningen zijn ook bij specialisten verdeeld. Zie https://donckers.be/bande...-voor-of-achter-plaatsen/

Ik ga intuïtief altijd de beste banden vooraan leggen bij een voorwielaangedreven auto zoals de Kona. De diepere groeven kunnen meer water afvoeren zodat aquaplaning minder snel zal optreden en de auto bestuurbaar blijft.

Mogelijk ben je beter met de nieuwe banden achteraan als je rally-ambities hebt en je slippend door de bochten wil gaan maar daar doe ik niet meer aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
In ieder geval slijt voor veel sneller, is dat door het sturen, vanwege dat het de aangedreven wielen zijn? En hoe is dat dan bij een auto met achterwielaandrijving, zoals bijvoorbeeld een Skoda enyaq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
Mijn banden waren op de vooras 4,5mm en op de achteras 5.7mm. In principe beide voor beide assen nog prima. Het zijn Michelin Crossclimate2 allseason banden en zijn alle vier even oud. In mijn geval is het imo wel handig om ze te roteren om te zorgen dat ze gelijkmatig slijten, zodat ik ze ook alle 4 tegelijk weer kan vervangen als het nodig is. Dan houd ik ook altijd vier dezelfde merken/type/leeftijd banden op de auto. Dat vind ik belangrijker voor de wegligging/aquaplannning/over- en ondersteur. Hiervoor reed ik bmw en dat overstuurt uiteraard ook nog wel eens in de sneeuw en op nat wegdek, ook daar heb ik geleerd dat het IMO belangrijker is om altijd te kunnen blijven sturen. Mijn persoonlijke voorkeur is daarom het beste profiel voor te leggen. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen een andere keuze maken er is voor beide iets zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 23:32
De reden dat ik aangaf in banden niet te wisselen van as, is dat de achterbanden "gewend" zijn om gewoon mee te rollen. Ga je deze daarna gebruiken om op een trekkende as te monteren, is dit bijna altijd vragen om problemen.
Deze banden zullen makkelijker kammen gaan vertonen, en vaker onbalans. Dit is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring als automonteur.
Wanneer je voorbanden versleten zijn tot 2,5mm, moet je ze gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Hebben jullie goede of slechte ervaring met bepaalde banden? Qua bereik en geluid bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Bedankt! En, iets te zeggen over het bereik na ruim een half jaar gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Wanneer ik als een bejaarde rij tegen de 500 kilometer bereik op een lading. Regulier +- 470
Nu met winterbanden 390

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 23:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Had eerst de standaard banden, Nexus, waren lawaaiig. Heb nu conti eco dingen. Minder geluid. Qua verbruik hoef je weinig verschil de verwachten

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEd0B_TbbqZG-SA1Mc3vYT5PFUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVxNFUO39Vk7g0LPWt1JRPA3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0C031IHL3VacoJ8Vun2F_ZIMfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE1i116C7Jl9H4633ELscNhM.jpg?f=fotoalbum_largeWeet iemand hoe je de functie van muziek herkenning aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Dat is al van de vorige update aanwezig, soundhound integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
Hij werkte eerst ook maar sinds de auto in de garage is geweest, is de radio gereset en krijg ik deze melding.

• Crash_Override007
Ik heb de 25GB update van oktober geïnstalleerd op mijn Gen5W navigatiesysteem (kona 12-2020) via een 128GB usb-stick. Ik heb de usb gemaakt met de " Navigation Updater" applicatie in Windows. De update is goed gegaan en duurde 30 minuten. Zie hier het changelog van de laatste update: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/yy6hNY

Dit installeren ze ook bij de dealer, maar ik heb liever zelf wat meer controle.

• krizzziz
Snacky817 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Weet iemand hoe je de functie van muziek herkenning aan zet?
probeer nog eens te resetten door het gaatje op je dash in te drukken met pen/potlood. Meestal helpt een reset om dit soort kleine problemen op te lossen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
krizzziz schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:12:
[...]

probeer nog eens te resetten door het gaatje op je dash in te drukken met pen/potlood. Meestal helpt een reset om dit soort kleine problemen op te lossen.
Resetten was niet voldoende, herconfigureren van bluelink wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:55

trithemis

Dragonfly

Crash_Override007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:01:
Ik heb de 25GB update van oktober geïnstalleerd op mijn Gen5W navigatiesysteem (kona 12-2020) via een 128GB usb-stick. Ik heb de usb gemaakt met de " Navigation Updater" applicatie in Windows. De update is goed gegaan en duurde 30 minuten. Zie hier het changelog van de laatste update: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/yy6hNY

Dit installeren ze ook bij de dealer, maar ik heb liever zelf wat meer controle.
Heb je nu ook wireless CarPlay op je Kona 12-2020? Of is dat alleen voor 2024 model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oskar.bos
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-12-2023
Goedemiddag allemaal,

Ik overweeg een gebruikte Kona Electric aan te schaffen. Er zijn op dit moment voor zover ik weet drie varianten in omloop (de aangekondigde 2024 versie buiten beschouwing gelaten):

- Het originele model die 1-fase Type 2 AC kan laden
- Een technische upgrade op het originele model 3-face Type 2 AC kan laden
- De 2021 facelift heeft standaard 3-face Type 2 AC, geupdate uiterlijk en digital instrumentarium.

Ik ben van plan rond de 30-40K per jaar te gaan rijden, en de oude tussen de drie and vijf jaar in bezit te hebben. Nu kan je het originele model voor rond de 24K-25K vinden (minder dan 50K km en Bovag garantie) en de 2021 facelift vanaf ongeveer 30K. En daar kan ik dan in 2024 nog 2K SEPP subsidie op aanvragen als het potje voor gebruikte EVs weer open gaat.

Ik vind het alleen moeilijk inschatten wat de beste deal is, vooral met oog op de restwaarde. Inmiddels is het fabel dat een EV accu na 10 jaar of een hogere kilometer stand volledig afgeschreven is wel redelijk uit de wereld geholpen, dus qua actieradium maak ik me geen zorgen als je voornamelijk AC laad en niet teveel richting de 100% laad als het niet nodig is. De laadsnelheid is naar mijn idee voor veel EV kopers ook een belangrijk punt.

Nu is het verschil tussen 1-fase en 3-fase AC laden 10 uur 15 minutes (1fase) vs 7 uur (3fase) van volledig leeg tot vol. Dat verschil is voor mij persoonlijk geen probleem, ook al ben ik aangewezen op publiek laden.

Het enige puntje is dat je iets meer verlies zal hebben het laden omdat de laadsessie langer is, maar dat is denk ik niet substantieel genoeg om echt een deuk in het verschil in aanschaf te stoten.

Voor mijn gevoel is de 2021 facelift de beste deal qua restwaarde omdat je voor 5K een nieuwere versie van het voertuig hebt met alle uiterlijke en innerlijke verbeteringen in de infotainment en ook 3 fase laden. Of zou ik voor de beste deal toch beter voor het originele model kunnen gaan en die 5K in de zakken houden?

Ik realiseer mij dat EV restwaarde allemaal vrij lastig inschatten is, maar wellicht dat verschillende perspectieven mij kunnen helpen om een keuze te maken. Alvast hartelijk dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
oskar.bos schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:58:
Nu is het verschil tussen 1-fase en 3-fase AC laden 10 uur 15 minutes (1fase) vs 7 uur (3fase) van volledig leeg tot vol. Dat verschil is voor mij persoonlijk geen probleem, ook al ben ik aangewezen op publiek laden.
Met als kanttekening dat het publieke laadpunt dan wel een 22kW versie moet zijn die dus de 1-fase max. op 7.4kW kan laden. Anders ga je die 10 uur en 15 minuten niet halen. Bij een 11kW laadpunt 1-fase Kona gaat dat 20 uur en 30 minuten aan tijd kosten.

Kies een 11kW variant met de minste kilometers zou ik zeggen. Nu na 135k kilometer merk ik nog steeds geen verschil in range.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4hmxz6cFs63nPelW_Y6Sxcyp7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QphloU5GyZEBEiQD9zogSrvu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Voor mijn gevoel is de 2021 facelift de beste deal qua restwaarde omdat je voor 5K een nieuwere versie van het voertuig hebt met alle uiterlijke en innerlijke verbeteringen in de infotainment en ook 3 fase laden.
Dit was ook mijn persoonlijke conclusie (mede ook dankzij Bluelink) en tot nu toe nog geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oskar.bos
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-12-2023
RaRo74 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:07:

Met als kanttekening dat het publieke laadpunt dan wel een 22kW versie moet zijn die dus de 1-fase max. op 7.4kW kan laden. Anders ga je die 10 uur en 15 minuten niet halen. Bij een 11kW laadpunt 1-fase Kona gaat dat 20 uur en 30 minuten aan tijd kosten.
Dat is nogal een kanttekening, dat had ik me niet gerealiseerd! 8)7 Dank voor deze informatie, dat maakt het een makkelijke zaak want alle laders die met mijn huidige EV gebruik zijn 17kW en 11kW dus dan is 1 fase AC laden met 20 uur verre van praktisch. Dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 11:05

The Adder

Happy racing from Holland

Ik overweeg een gebruikte Kona Electric aan te schaffen. Er zijn op dit moment voor zover ik weet drie varianten in omloop (de aangekondigde 2024 versie buiten beschouwing gelaten):

- De 2021 facelift heeft standaard 3-face Type 2 AC, geupdate uiterlijk en digital instrumentarium.
...
Om het geheel nog iets complexer te maken zijn de meeste originele modellen die in Korea zijn gemaakt
(de meeste) ondertussen voorzien van een nieuw accu pakket. Dit wil zeggen dat er heel wat Kona's uit 2018-2019 worden aangeboden met op de teller een flinke km stand echter die onder de kap soms nog een bijna nieuwe accu hebben! Ik weet dat dit voor de restwaarde niets uitmaakt, echter kan wel een plus puntje zijn voor het originele model.

Wat betreft het laden heb ik eigenlijk nooit last gehad van 1-fase laden. Ik heb zelf een 3,6 kWh lader aan een publieke parkeerplaats geplaatst, dus een iets andere situatie t.o.v. werkelijk laden aan publieke laders maar de keren dat ik van 0% -> 100% geladen heb is 0. In de meeste gevallen laad ik max. 50% in 1x op, wat zou betekenen een laadtijd van 10 uur (1-fase) i.p.v. 5 uur bij 3-fase, maar dit is natuurlijk erg afhankelijk hoe en hoeveel je rijdt.

Succes met de aankoop!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
De afgelopen paar dagen een paar keer geprobeerd om de auto alvast te ontdooien via de Bluelink app. Helaas met maar ongeveer 50% van de keren succes. Bij de niet werkende helft stond de climate control wel ingesteld op het programma uit de app (front heater aan) echter is er verder niets gebeurd. Het commando lijkt dus wel deels bij de auto aan te komen. Ik gebruik geen tijdschema maar gewoon de “start climate control” in de app. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Bij mijn laatste trip naar Frankrijk in de kou viel me op dat de auto pas na een kwartier op volle snelheid ging laden bij de dc lader. De warmte daarvan houdt ie vast (is te zien via obd), waardoor de tweede laadsessie wel op volle snelheid was. Is er nog een truc om de accu te voorverwarmen? Ervan uitgaande dat Hyundai de functie niet gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42

elmo1

Kona Electric jan-2019

Nova163 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:32:
Hebben jullie goede of slechte ervaring met bepaalde banden? Qua bereik en geluid bijvoorbeeld?
Heb de nexen gehad af fabriek waardeloze band met regen.
Daarna Michelin cross climate 1 die is redelijk
En nu cross climate 2 vind ik heel slecht met dit half natte wegdek weer in eco nog spinnen met 80 km/u.
Dus ga volgende band ander merk uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan rond de 30-40K per jaar te gaan rijden, en de oude tussen de drie and vijf jaar in bezit te hebben. Nu kan je het originele model voor rond de 24K-25K vinden (minder dan 50K km en Bovag garantie) en de 2021 facelift vanaf ongeveer 30K. En daar kan ik dan in 2024 nog 2K SEPP subsidie op aanvragen als het potje voor gebruikte EVs weer open gaat.

Ik vind het alleen moeilijk inschatten wat de beste deal is, vooral met oog op de restwaarde. Inmiddels is het fabel dat een EV accu na 10 jaar of een hogere kilometer stand volledig afgeschreven is wel redelijk uit de wereld geholpen, dus qua actieradium maak ik me geen zorgen als je voornamelijk AC laad en niet teveel richting de 100% laad als het niet nodig is. De laadsnelheid is naar mijn idee voor veel EV kopers ook een belangrijk punt.

Het enige puntje is dat je iets meer verlies zal hebben het laden omdat de laadsessie langer is, maar dat is denk ik niet substantieel genoeg om echt een deuk in het verschil in aanschaf te stoten.

Voor mijn gevoel is de 2021 facelift de beste deal qua restwaarde omdat je voor 5K een nieuwere versie van het voertuig hebt met alle uiterlijke en innerlijke verbeteringen in de infotainment en ook 3 fase laden. Of zou ik voor de beste deal toch beter voor het originele model kunnen gaan en die 5K in de zakken houden?

Ik realiseer mij dat EV restwaarde allemaal vrij lastig inschatten is, maar wellicht dat verschillende perspectieven mij kunnen helpen om een keuze te maken. Alvast hartelijk dank :)
Lastige keuze maar je hebt paar zaken die je kan overwegen:
Publiek laden is vaak maar 3 fase 11kW dus dat kan punt zijn.
2018/2019 hebben allemaal uit Korea nieuwe accu gekregen dus veroudering is gelijk met 2021 en sommige 2022 modellen.
Wil je gevolgd kunnen worden en vind je een app belangrijk dan 2021 model heeft ook meteen 3 fase laden.
Zorg dat je geen importmodel hebt zonder warmtepomp scheelt flink in de winter.

Mijn ervaring is dat ik met 20a laad en dan de volgende dag voldoende vol is. Zelf laad ik bijna altijd tussen 20 en 90% , soms tot 100% .

Na 150000 km wel wat puntjes gehad.
12v accu's 4x tot zelf gekochte variant met 3 jaar garantie ipv 2 van huyndai
Condensor van airco
Achterklep schakelaar
Zelf nog 2 jaar extra fabrieksgarantie erbij gekocht dus 7 jaar fabrieksgarantie.

Overigens nog nooit aan snellader gehangen dus geen ervaring mee. Rijd 1 keer per jaar zo'n 440 km naar pretpark in zomer en haal dat makkelijk op 1 lading.

Dus maar net wat je belangrijk vindt leeftijd of 3 fase laden plus app. Ook erg belangrijk hoeveel je op 1 dag rijd 300km in winter met 90% is goed te doen. Rij wel altijd eco snel zat.

2019 modellen met 100k plus zitten rond de 20k momenteel.

Suc6 met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
elmo1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:16:

Zorg dat je geen importmodel hebt zonder warmtepomp scheelt flink in de winter.
Valt wel mee hoor, ik haal in deze koude dagen nog gemakkelijk 350+ km op de snelweg (105 km/u op de teller) zonder warmtepomp.
Ik heb bij aankoop even getwijfeld of ik het wel moest doen, maar achteraf geen enkele spijt gehad.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Inderdaad. Hier ook geen WP en haal met gemak 350+ met verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

RaRo74 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:47:
Mooi, maar nog steeds 20% minder dan in de zomer. Dus "flink" scheelt het wel. Of dat in je gebruik een issue is, is natuurlijk persoonlijk. Voor de meesten zal die range niet zo bar veel uitmaken in de dagelijkse praktijk (veelal kortere ritten).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

RaRo74 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:47:
Goed om te horen, ff nieuwsgierig gebruik je dan de verwarming onderweg? Of alleen stuur en stoel verwarming?.
Zelf heb ik vaak voor verwarmd en kachel op 18 staan als vrouw lief er mee rijdt staat hij altijd op standje sambal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Ja de verwarming aan tussen de 20 en 22 graden. Stoelverwarming op 3.
Wel altijd voorverwarmen op 27 graden. Vanmorgen stoomde de ruiten weer flink >:)

Met alleen stoelverwarming zit ik rond de 400km.

[ Voor 14% gewijzigd door RaRo74 op 03-12-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Hoe stellen jullie het voorverwarmen dan in? Altijd op tijdschema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Nu online
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
thys schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:12:
Ik zet het aan met de app, een minuut of 10 voor ik naar de auto loop.
Zelf ben ik wel blij met de warmtepomp, ik maak wekelijks een rit van zo'n 380km en dan vind ik het wel fijn dat er nu nog 60km over is bij thuiskomst.
Ben nog wel een beetje aan het zoeken welke verwarmingsstand de beste is: Er is de knop 'Heat', ook nog 'Airco', 'Auto' en de 'Voeten / benen / raam' knop.

Misschien een keer de handleiding lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Crazy D schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:13:
[...]

Mooi, maar nog steeds 20% minder dan in de zomer. Dus "flink" scheelt het wel. Of dat in je gebruik een issue is, is natuurlijk persoonlijk. Voor de meesten zal die range niet zo bar veel uitmaken in de dagelijkse praktijk (veelal kortere ritten).
Je moet het niet vergelijken met de zomer, maar met een Kona mét WP in de winter. Dan kom je op veel minder dan 20% verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
thys schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:12:
Werkt dat als de auto niet ingeplugged is? Laatste keer dat ik het probeerde gebeurde er.. niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
.

[ Voor 99% gewijzigd door devilkin op 03-12-2023 23:13 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Op tijdschema werkt inderdaad alleen als de auto is ingeplugd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

thys schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:54:
De afgelopen paar dagen een paar keer geprobeerd om de auto alvast te ontdooien via de Bluelink app. Helaas met maar ongeveer 50% van de keren succes. Bij de niet werkende helft stond de climate control wel ingesteld op het programma uit de app (front heater aan) echter is er verder niets gebeurd. Het commando lijkt dus wel deels bij de auto aan te komen. Ik gebruik geen tijdschema maar gewoon de “start climate control” in de app. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik start de verwarming via de Bluelink app. Een enkele keer krijg ik een “network error”, maar daarna nog een keer kiezen en dan start bij ons de verwarming altijd.

Je zet wel de ontdooi en stuurverwarming uit in de zomer en aan in de herfst. Een verwarmd stuur vind ik niet fijn in de zomer. Die instelling pakt de software alleen wanneer je die verwarmingsopties aangezet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Nova163 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:17:
Bij mijn laatste trip naar Frankrijk in de kou viel me op dat de auto pas na een kwartier op volle snelheid ging laden bij de dc lader. De warmte daarvan houdt ie vast (is te zien via obd), waardoor de tweede laadsessie wel op volle snelheid was. Is er nog een truc om de accu te voorverwarmen? Ervan uitgaande dat Hyundai de functie niet gaat ontwikkelen.
Wij hadden hetzelfde in België gisteren bij Tesla Supercharger. Nog ca. 15% vol. Na een minuut of tien op 23 kW ging de snelheid naar 45 kW. Nog niet maximaal. Na ca 75% ging de snelheid weer omlaag naar 22kW. Uiteindelijk 45 kW (netto ca. 41,5) in een uur. Gelukkig had ik een spannend boek en de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik kreeg vorige week een brief van Hyundai met een terugroepactie. Ik kan de precieze definitie van de fout zoals die in de brief staat niet meer reproduceren, maar bij de RDW staat: "De afdichting van de koeling in de hoogspannings/laagspannings controle unit dicht mogelijk niet goed af. Als gevolg kan er intern koelvloeistoflekkage optreden."
Daarna in de brief het advies om een afspraak met de dealer te maken om "de beschermkappen van de gordelspanners te vervangen."
Wat het één met het ander te maken heeft is mij een raadsel, maar goed, afspraak is gemaakt voor half januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Jan Lelie schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:05:
Ik start de verwarming via de Bluelink app. Een enkele keer krijg ik een “network error”, maar daarna nog een keer kiezen en dan start bij ons de verwarming altijd.
Ik word hier dus helemaal gek van, snap er niets van. Net ook weer via de app gestart (audo stond zelfs aan de lader dus dat kan het ook niet zijn). In de app ziet alles er keurig netjes uit inclusief terugmelding. Kom ik in de auto is er niks verwarmd en staat de climate control alleen ingesteld op de configuratie uit de app. Wel ingesteld maar niet ingeschakeld. Snap echt niet wat hier nou verkeerd gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
pmiddeld schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:38:
Ik kreeg vorige week een brief van Hyundai met een terugroepactie. Ik kan de precieze definitie van de fout zoals die in de brief staat niet meer reproduceren, maar bij de RDW staat: "De afdichting van de koeling in de hoogspannings/laagspannings controle unit dicht mogelijk niet goed af. Als gevolg kan er intern koelvloeistoflekkage optreden."
Daarna in de brief het advies om een afspraak met de dealer te maken om "de beschermkappen van de gordelspanners te vervangen."
Wat het één met het ander te maken heeft is mij een raadsel, maar goed, afspraak is gemaakt voor half januari.
Even gekeken, maar voor mijn Kona (augustus 2019) staat geen terugroepactie bij de RDW. Dus ik gok dat dit gaat om het net wat nieuwere model dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Klopt, het gaat bij mij om een Kona van eind 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
barnas schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:43:
[...]

Ik zet het aan met de app, een minuut of 10 voor ik naar de auto loop.
Zelf ben ik wel blij met de warmtepomp, ik maak wekelijks een rit van zo'n 380km en dan vind ik het wel fijn dat er nu nog 60km over is bij thuiskomst.
Ben nog wel een beetje aan het zoeken welke verwarmingsstand de beste is: Er is de knop 'Heat', ook nog 'Airco', 'Auto' en de 'Voeten / benen / raam' knop.

Misschien een keer de handleiding lezen :+
Sowieso eco+ modus aan toch al drive mode?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
thys schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:25:
[...]

Ik word hier dus helemaal gek van, snap er niets van. Net ook weer via de app gestart (audo stond zelfs aan de lader dus dat kan het ook niet zijn). In de app ziet alles er keurig netjes uit inclusief terugmelding. Kom ik in de auto is er niks verwarmd en staat de climate control alleen ingesteld op de configuratie uit de app. Wel ingesteld maar niet ingeschakeld. Snap echt niet wat hier nou verkeerd gaat :?
Als je de deuren opent dan stopt de climate control, dat weet je? Met deze temperaturen zou je de auto wel moeten horen “werken” zodat je weet dat het systeem werkt.

Al een keertje je Bluelink gereset? Kan verbindingsproblemen tussen app en voertuig weleens oplossen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
krizzziz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:16:

Sowieso eco+ modus aan toch al drive mode?
Dat is toch de emergency mode voor onder de 10% accu waarbij je niet sneller dan 90km p/u kan?
Nope, gewoon eco stand voor mij, snel zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
barnas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:25:
[...]

Dat is toch de emergency mode voor onder de 10% accu waarbij je niet sneller dan 90km p/u kan?
Nope, gewoon eco stand voor mij, snel zat ;)
dat is turtle mode, krijg je als de accu bijna leeg is. eco+ krijg je door de 'drive mode' knop even ingedrukt te houden (rtfm?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
gjtokkel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:35:
[...]

dat is turtle mode, krijg je als de accu bijna leeg is. eco+ krijg je door de 'drive mode' knop even ingedrukt te houden (rtfm?)
yup!

Je climate control gaat vervolgens standaard uit en de speed limit wordt ingesteld op 90 km/u. Dit overschrijf je uiteraard makkelijk als je je cruise control even aanzet op de door jouw gewenste snelheid.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 20:04
heb ook het probleem dat hands free bellen niet werkt. Hier gelezen dat dat aan de accu kan liggen en dat ook de dode hoek waarschuwing problemen geeft. Maar heb het nu al 2 weken en voor de rest nog geen problemen.

Kona e 2020
Accu nooit vervangen
Dode hoek waarschuwing werkt prima
Voertuig rapport laat alles als goed zien
Meerdere telefoons getest en reset gedaan

helaas geen oplossing. Iemand nog een idee of toch de garage pro actief laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
pmiddeld schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
Klopt, het gaat bij mij om een Kona van eind 2020.
Apart. Mijn kona uit 05-2020 heeft geen nieuwe terugroep actie. Zie alleen een uit 2020 voor het remsysteem. Is wel een import auto uit duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:27
Ik ben van plan een Jumpstarter aan te schaffen, dit na voor de 2de keer met een lege batterij te hebben gestaan. (koffer deksel niet goed dicht)
En heb geen zin om lang op bijstand te wachten.

Moet ik bij aankoop ergens speciaal op letten, of maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a61caluwe
Mijn auto is ook Duitse import, een 64 KwH, bouwjaar eind 2020, 3 fasen lader (dus waarschijnlijk type 2021 met Bluelink)
Jumpstarter ligt in de auto -- omdat er nogal wat klachten over de 12V accu waren --, maar die heb ik nog nooit nodig gehad.
Ik heb er nog niet zo lang geleden een post aan gewijd.. dat ding komt uit de webshop van Lidl..

Wat ik wel heb geconstateerd.. als het kouder wordt gaat de bandenspanning omlaag (logisch!) en begint de auto daarover te zeuren. Tenslotte de banden maar opgepompt tot 2,5. Het zijn Vredestein All season banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
Sja, ik twijfel daar dus ook aan om een jump starter alvast klaar te leggen. Aangezien de eerste tekenen van een V12 accu probleem zich voor doen met het niet werken van de microphone. Al doen alle andere functies het prima ondanks het iets kouder weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hier ook sinds oktober 2e hands Kona bezitter - een Duitse import 2020 bouw (modejaar 2021) 64kWh, 3 fasen lader, Bluelink. Erg blij mee :)

Nog geen 12v problemen gehad (Vgate iCar OBD2 lezer geeft in Car Scanner een mooi hoog voltage aan), maar wel voor de zekerheid een Lidl 12V booster (ik heb deze van €59 gekocht, met compressor, maar de €49 variant lijkt me ook prima) in de auto gelegd.

Melding over bandenspanning kwam hier dit weekend ook op 't scherm, 5min werk en na 5min rijden melding weer weg. Nog wel de zomerbanden, morgen wisselen voor Pirelli Cinturato All Season SF 2 215/55 R17 98W. Benieuwd of het verbruik erg anders blijkt.

Terugroep & serviceacties bleken via Hyundai DE nog open te staan, niet bij RDW OVI check. Aanschaf was niet via merkdealer, dus die konden het niet oppakken. Kon nog net (1 serviceactie liep bijna uit de 'gratis' periode) op tijd gedaan worden door de lokale Hyundai dealer na aanschaf - duurde even voordat de meldingen op de Hyundai site weg waren, en apart genoeg staat nu de 01D102 wel op de RDW OVI voor het kenteken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:48
Ik merk op dat wel meer mensen voor all-seasons gaan. 😅

Ik had er vorige week ook voor mezelf gekocht, en sinds gisteren liggen ze erop.
"Goodyear vector 4seasons G3"

Diegene die erop lagen hebben maar 41000km volgehouden 🫣.
Dat waren "michelin primacy"

Ik ben eens benieuwd naar de Goodyears op de Belgische wegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
lhoBas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:07:
Hier ook sinds oktober 2e hands Kona bezitter - een Duitse import 2020 bouw (modejaar 2021) 64kWh, 3 fasen lader, Bluelink. Erg blij mee :)

Nog geen 12v problemen gehad (Vgate iCar OBD2 lezer geeft in Car Scanner een mooi hoog voltage aan), maar wel voor de zekerheid een Lidl 12V booster (ik heb deze van €59 gekocht, met compressor, maar de €49 variant lijkt me ook prima) in de auto gelegd.

Melding over bandenspanning kwam hier dit weekend ook op 't scherm, 5min werk en na 5min rijden melding weer weg. Nog wel de zomerbanden, morgen wisselen voor Pirelli Cinturato All Season SF 2 215/55 R17 98W. Benieuwd of het verbruik erg anders blijkt.

Terugroep & serviceacties bleken via Hyundai DE nog open te staan, niet bij RDW OVI check. Aanschaf was niet via merkdealer, dus die konden het niet oppakken. Kon nog net (1 serviceactie liep bijna uit de 'gratis' periode) op tijd gedaan worden door de lokale Hyundai dealer na aanschaf - duurde even voordat de meldingen op de Hyundai site weg waren, en apart genoeg staat nu de 01D102 wel op de RDW OVI voor het kenteken :F
Zag bij de rdw ook geen terugroep actie maar op de duitse site van jouw wel. Zal toch de locale dealer maar even contacten. Bedankt voor de link!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqAeBm1vIftgoyOJpUEPEvnAvmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NV6dDoxW3sc1RdjSKNAPeKKE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
jvang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:42:
[...]

Zag bij de rdw ook geen terugroep actie maar op de duitse site van jouw wel. Zal toch de locale dealer maar even contacten. Bedankt voor de link!

[Afbeelding]
Nog een kleine tip van een mede import rijder. Ik had ook de dealer gecontacteerd voor de flush terugroepactie. In eerste instantie werd mij verteld dat er geen acties openstonden en dat dit niet nodig was. Toen uitgelegd dat het een import auto was en deze link naar de Hyundai DE site gedeeld en daarna hebben ze in een ander systeem gekeken en bleek de flush opeens wel nog open te staan. Wordt nu begin Januari uitgevoegd. Het loont dus wel de moeite om even volhardend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Buske schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:39:
Ik ben van plan een Jumpstarter aan te schaffen, dit na voor de 2de keer met een lege batterij te hebben gestaan. (koffer deksel niet goed dicht)
En heb geen zin om lang op bijstand te wachten.

Moet ik bij aankoop ergens speciaal op letten, of maakt het niet uit.
Ik heb deze eerder genoemde van de Lidl gekocht omdat deze LFP accucellen heeft. Vond ik zelf een iets fijner idee omdat deze chemie wat stabieler is. Je kunt je afvragen hoe zinvol die afweging nog is als je al op een 64 kWh pakket van NMC zit maargoed...

https://www.lidl.nl/p/ult...-autostarthulp/p100367517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
thys schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:17:
[...]

Nog een kleine tip van een mede import rijder. Ik had ook de dealer gecontacteerd voor de flush terugroepactie. In eerste instantie werd mij verteld dat er geen acties openstonden en dat dit niet nodig was. Toen uitgelegd dat het een import auto was en deze link naar de Hyundai DE site gedeeld en daarna hebben ze in een ander systeem gekeken en bleek de flush opeens wel nog open te staan. Wordt nu begin Januari uitgevoegd. Het loont dus wel de moeite om even volhardend te zijn.
bedankt. heb bij de dealer de vraag uitgezet of deze acties direct nodig zijn of kunnen wachten to de APK in mei-24 en ook aangegeven dat het een import DE auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
jvang schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:46:
[...]

Apart. Mijn kona uit 05-2020 heeft geen nieuwe terugroep actie. Zie alleen een uit 2020 voor het remsysteem. Is wel een import auto uit duitsland.
De mijne is ook import uit Duitsland. Maar als je geen brief hebt gekregen zal het wel goed zijn.
Check anders deze link even: https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
pmiddeld schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:47:
[...]

De mijne is ook import uit Duitsland. Maar als je geen brief hebt gekregen zal het wel goed zijn.
Check anders deze link even: https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
ja van die website komt de foto die ik eerder plaatste met 3 service actions. Flush cooling, 12v en control unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
De software update gedraaid via een USB stick maar helaas is het handfree issue niet opgelost. Microfoon werkt niet waardoor bellers mij niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn Kona start niet automatisch met laden bij aansturing via de Zappi lader. Als ik handmatig via de Zappi app van "Stop" naar "Fast" schakel om het laden te starten dan meldt zegt Zappi lader: "waiting for EV...". Pas als ik via de BlueLink app het "Start charge" commando stuur begint het laden.

Het ingepland laden via de Zappi werkt waarschijnlijk om dezelfde reden ook niet. Ik wil het laden graag aansturen via de laadpaal en niet via de Kona want die kent de actuele stroomprijs niet.

Weet iemand welke instelling ik moet maken om de Kona te laten starten met laden zodra de Zappi aangeeft dat er geladen moet worden?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 19:54
Ik ben nieuwsgierig of u meer info gevonden hebt over het vervangen van de e-call batterij? Mijn uto komt uit Duitsland en is ook bija 3 jaar oud. Dealer vroeg 133 euro voor het vervangen van het batterijtje. Ook hij zei dat ik het zelf moest weten en er toch een lampje gaat branden als batterij leeg is. Erg duur voor een batterijtje dus heb 9k het niet gedaan.

Filmpje in het zweeds gevonden:
YouTube: Hyundai Kona. Feilsøk Av Feil På Ecall System

Door spoelen dan zie je hoe e.e.a. gedaan moet worden. :) :)

[ Voor 23% gewijzigd door Nedish op 10-12-2023 18:05 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ari3 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:52:
Mijn Kona start niet automatisch met laden bij aansturing via de Zappi lader. Als ik handmatig via de Zappi app van "Stop" naar "Fast" schakel om het laden te starten dan meldt zegt Zappi lader: "waiting for EV...". Pas als ik via de BlueLink app het "Start charge" commando stuur begint het laden.

Het ingepland laden via de Zappi werkt waarschijnlijk om dezelfde reden ook niet. Ik wil het laden graag aansturen via de laadpaal en niet via de Kona want die kent de actuele stroomprijs niet.

Weet iemand welke instelling ik moet maken om de Kona te laten starten met laden zodra de Zappi aangeeft dat er geladen moet worden?
Heb je niet toevallig geprogrammeerd laden aan staan? En ook niet een of andere slimme laadapp (Jedlix of ANWB slim laden) ingesteld? Dat moet allemaal uit staan. Hopelijk helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
Nedish schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:46:
Ik ben nieuwsgierig of u meer info gevonden hebt over het vervangen van de e-call batterij? Mijn uto komt uit Duitsland en is ook bija 3 jaar oud. Dealer vroeg 133 euro voor het vervangen van het batterijtje. Ook hij zei dat ik het zelf moest weten en er toch een lampje gaat branden als batterij leeg is. Erg duur voor een batterijtje dus heb 9k het niet gedaan.

Filmpje in het zweeds gevonden:
YouTube: Hyundai Kona. Feilsøk Av Feil På Ecall System

Door spoelen dan zie je hoe e.e.a. gedaan moet worden. :) :)
Interessant, mijn dealer (Content Eindhoven) vraagt 170 euro voor het vervangen van mijn Ecall batterij nu mijn dec-2020 kona 3 jaar oud is. Het staat in het onderhoudsschema maar is voor de klant optioneel, ik denk dat de garantie op het Ecall systeem nu verloopt omdat ik het onderhoud ga weigeren. Voor de apk volgend jaar zal het systeem misschien wel moeten werken, dat weet ik niet.

Kun je uitleggen op hoeveel min:sec in het youtube filmpje uitgelegd is waar de batterij zit? Ik heb ook geen idee wat de batterij los kost bij de dealer.
Pagina: 1 ... 120 ... 143 Laatste