Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Ik bedoelde meer dat LFA op premiums zit idd en dat ik in 2020 geen premium had. Fashion ofzo noemden ze het, anders kreeg ik geen subsidie.
En ik meer dat LFA in tegenstelling tot LKA inderdaad perfect werkt.CopyCatz schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
Ik bedoelde meer dat LFA op premiums zit idd en dat ik in 2020 geen premium had. Fashion ofzo noemden ze het, anders kreeg ik geen subsidie.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit
Het beroerde is dat het gewoon ergens een vinkje in het Kona Bios is twv 3000 eurietjesdaemonix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
En ik meer dat LFA in tegenstelling tot LKA inderdaad perfect werkt.

Verder is alles aan boord, camera & software. Alleen is die van mij dan zo geprogrammeerd dat ie moet stuiteren, een ander stukje code doet het netjes tussen de lijnen. Weet 100% zeker dat die code er bij mij in zit, jammer dat er geen leuke hacker scene is rondom de Kona.daemonix schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:06:
Als dat alleen het verschil zou zijn tussen de premium versie en de lagere versies dan heb je gelijk maar dat is niet zo.
Ooit eens in verdiept en volgens mij kan dit alleen met een IOS of Android jailbreak.Rick1855 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:21:
Ik zag bij een laadstation een Kona die tijdens het laden de telefoon op het infotainment scherm aan het streamen was (netflix oid). Heeft iemand een linkje hoe je dat kan instellen?
Op YT staan diversen filmpjes met uitleg.
Daar had ik geen trek in om dit te doen dus verder losgelaten.
Mocht ik het mis hebben graag zelfs en mocht er een andere oplossing zijn lees ik dit graag.
Kun je niet teruggaan naar dat laadstation en aan bestuurder van die Kona vragen?
Of anders daar wachten totdat de bestuurder terugkomt om het dan te vragen?
Waar in de instellingen kan jij LFA vinden? (Versie: Premium 2019 of 2020)
Stappen in de video kwam bij mij niet overeen en kwam dan in andere instellingen.
YouTube: Using Lane Following Assist | Hyundai
[Voor 27% gewijzigd door nepkenny op 17-10-2022 20:19]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
kan via AAAD en dan fermata auto.Rick1855 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:21:
Ik zag bij een laadstation een Kona die tijdens het laden de telefoon op het infotainment scherm aan het streamen was (netflix oid). Heeft iemand een linkje hoe je dat kan instellen?
zie https://github.com/shmykelsa/AAAD
ps.. weet niet of dit legaal is. Heb t ergens wel eens gehoord

Er is geen hackerscene maar er zijn diverse codes te vinden online waarmee je de service menu's kan openen. Niet dat je daaraan wilt klooienCopyCatz schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:17:
[...]jammer dat er geen leuke hacker scene is rondom de Kona.

Voor een premium 2020 weet ik dat de codes er zijn, hiermee kun je in de service menu's de dealer uithangen en veel meer. Je moet de codes intikken op een onlogische plek in de menu's op het scherm.
p.s. ik geef geen codes of links, ook niet in pm, experimenteren is voor je eigen risico en alle gevolgen ook.
Maar die 12V lood accu wordt geladen door de 400V. Die omvormer is er dus.Dutchess_Nicole schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:41:
[...]
De gewone 12V accu wordt gebruikt omdat anders voor alles wat niet met de drivetrain te maken heeft er custom hoogvoltage parts gemaakt moeten worden. Het is veel goedkoper om een radio of metercluster van de plank te halen bij een bedrijf dat deze al een jaar of 50 maakt (op 12V, want dat is de standaard) dan om een speciale te laten maken om op 400V te kunnen werken.
Het scheelt ook nogal in kosten omdat je minder zware gepantserde kabels hoeft te hebben, en deze zijn dus ook nog eens lichter, en dus goedkoper.
Je zou kunnen zeggen dat je dan een omvormer kan pakken die permanent de 400V naar 12 omzet voor de apparatuur die dat nodig heeft, maar dat geeft weer een extra belasting op de tractie accu, en 400V naar 12V omzetten is niet bepaald goedkoop.
Al met al is stock parts gebruiken gewoon veel slimmer, de standaard is 12V dus daarom heeft men gekozen voor een simpele 12V loodaccu die al decennia gebruikt worden en dus commodity goods zijn.
Waarom wordt die niet standaard gebruikt om de 12V bij te laden zodra die dreigt leeg te lopen ?
Dat gebeurt ook, die optie kan je ergens aanzetten. Maar dat wordt op een bepaald moment O(dacht 1x per dag) gecontroleerd. Dus als de 12v in korte tijd wordt leeggetrokken dan is het helaas alsnog klaar.Marc Groms schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:41:
[...]
Maar die 12V lood accu wordt geladen door de 400V. Die omvormer is er dus.
Waarom wordt die niet standaard gebruikt om de 12V bij te laden zodra die dreigt leeg te lopen ?
Wellicht lukt het nu wel om de accu genoeg geladen te houden tot hij weer wordt bijgeladen.
Dit werkt prima. Echter, om een of andere reden staat deze instelling bij een volgende keer weer uit.
Weet iemand waarom dat kan gebeuren of hoe ik dit op kan lossen?
een keer of 5 leeg geweest en ik vrees dat die nu wel aan vervanging toe is. De Kona is 1 jaar in gebruik.
Oei 5 keer al. Ik heb het ook 5 keer gehad en toen was de accu wel af. Dit is na 3 jaar en pas van de laatste maanden. Deze zomer heeft hij nog 4 weken stil gestaan zonder problemen.Marc Groms schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:09:
Hoe lang heb je eigenlijk garantie op de 12V batterij ? De mijne is al
een keer of 5 leeg geweest en ik vrees dat die nu wel aan vervanging toe is. De Kona is 1 jaar in gebruik.
Bij de dealer gaven ze aan dat er bij de nieuwe batterijen, ik weet niet vanaf wanneer, er 3 jaar garantie op zit.
2 jaar vanaf moment dat je de factuur hebt betaald. Mijn 4e accu viel buiten de garantie terwijl die ong 1.5jaar oud was, maar omdat ik de auto op dat moment al langer dan 2 jaar had was het eigen kosten.Marc Groms schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:09:
Hoe lang heb je eigenlijk garantie op de 12V batterij ? De mijne is al
Dus zelf een hogere capaciteit 12v accu gekocht.
heeft iemand een idee wat dit is?
4e accu? Dat is in die korte tijd wel uitzonderlijk veel voor een Kona. Wat gaat er dan structureel mis in dit geval?elmo1 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:52:
[...]
2 jaar vanaf moment dat je de factuur hebt betaald. Mijn 4e accu viel buiten de garantie terwijl die ong 1.5jaar oud was, maar omdat ik de auto op dat moment al langer dan 2 jaar had was het eigen kosten.
Dus zelf een hogere capaciteit 12v accu gekocht.
Wat is het vermogen van je huidige accu? Er is ruimte genoeg voor een grotere/bredere accu. Standaard is 45Ah. Wat is het geworden? 60Ah? 74 Ah? 100 zal niet passen en die zal te breed zijn.
Dus dat gaat schijnbaar wel goed.
Dan is je GDU aan vervanging toe. Geluid lijkt een beetje op een klepper in een fietswiel.nospam_Z schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:48:
Mijn Kona (2020) maakt sinds enig maanden (en toenemend in volume) een ratelend geluid bij het afremmen op de energieterugwinning. Als ik de flippers terugzet naar 0, dan is het geluid weg, Op 3 begint het langzamerhand als een lekke uitlaat te lijken.
heeft iemand een idee wat dit is?
Accu wordt bij de dealer gewoon getest. Komt de accu door de test krijg je geen nieuwe accu. Is ook niet nodig.KingDurk schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Oei 5 keer al. Ik heb het ook 5 keer gehad en toen was de accu wel af. Dit is na 3 jaar en pas van de laatste maanden. Deze zomer heeft hij nog 4 weken stil gestaan zonder problemen.
Bij de dealer gaven ze aan dat er bij de nieuwe batterijen, ik weet niet vanaf wanneer, er 3 jaar garantie op zit.
Bij mij hetzelfde. 3 keer stilgestaan en toen gisteren geëist dat de dealer er per direct een nieuwe accu in zou zetten. ANWB mocht dit niet doen omdat de Kona nog onder Hyundai garantie valt. Gisteren meteen een nieuwe accu gekregen. Half uurtje en toen weer op weg. Is al mijn derde 12v accu in 3,5 jaar. Benieuwd hoe lang deze meegaatChaoss schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:46:
Ik had gister voor de 3de maal een platte 12v accu. Ik was even bij de wasbox mij auto aan het uitzuigen, iets van 5-10min. de deuren open, accu leegwat een bagger systeem.

Dank je,Twiek-San schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:40:
[...]
Dan is je GDU aan vervanging toe. Geluid lijkt een beetje op een klepper in een fietswiel.
Wat is een GDU? en is het normaal dat die binnen 3 jaar de geest geeft?
Komt dit door (on)bewuste gebruiksfouten?
Door bv te snel in een andere rijrichting te schakelen nog voordat het voortuig stil staat? De GDU protesteert dan direct,
Of door te veel te vaak het volledige koppel van de motor te gebruiken?
Linker flipper te vroeg loslaten voordat het voortuig volledig stil staat of om voor stilstand weer te accelereren?
Als je te vaak geknars hoort bij het selecteren of flipperen gaat de GDU vroeg of laat de geest geven.
Gear Drive Unit. De reductiekast tussen motor en aandrijfassen.nospam_Z schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Dank je,
Bij mij was het binnen een jaar. Is een gekend probleem in de 2019/2020 modellen.
Ik heb bij onze Ioniq zelf een nieuwe accu geplaatst. Ook omdat ik hier altijd een dongle in had en die vraagt toch continue stroom.
Let er dus op als je een obd dongle erin hebt dat je accu sneller en vaker leeg kan raken. Zeker als je een tijdje niet rijd omdat het bijladen dan te weinig kan zijn.
Inmiddels een belletje gehad van de dealer dat de Kona inmiddels in Nederland is gearriveerd en ik 'm eind volgende maand kan halen, ongeveer 8 maanden levertijd dus uiteindelijk. Betreft een Fashion 64 kWh in Dive in Jeju.Mount schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:13:
Ik kan me vanaf nu ook melden in dit topic. Onlangs een Kona order geplaatst bij de dealer voor een Fashion edition met Dive in Jeju op de buitenkant. Geschatte levertijd is juli-september (), maar als ik het topic zo terug lees mag ik niet het hardste klagen. Zijn er nog must have 3rd party accessoires specifiek voor de Kona die mensen kunnen aanraden?
Mooi nieuws, Mount! Gefeliciteerd.Mount schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
Inmiddels een belletje gehad van de dealer dat de Kona inmiddels in Nederland is gearriveerd en ik 'm eind volgende maand kan halen, ongeveer 8 maanden levertijd dus uiteindelijk. Betreft een Fashion 64 kWh in Dive in Jeju.
Mijn 64 kWh (in wit) half april besteld dus hoop over een paar (=2) weken ook zo'n telefoontje te krijgen

Dito... 64kWh Wit Premium 16 april besteld. Maar tot nu toe staat ie op de lijst voor april 2023. "Maar hij kan altijd eerder komen!" Aldus de dealer.Danois55 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:51:
[...]
Mooi nieuws, Mount! Gefeliciteerd.
Mijn 64 kWh (in wit) half april besteld dus hoop over een paar (=2) weken ook zo'n telefoontje te krijgen
Dank.Twiek-San schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:20:
[...]
Gear Drive Unit. De reductiekast tussen motor en aandrijfassen.
Bij mij was het binnen een jaar. Is een gekend probleem in de 2019/2020 modellen.
Ik ben een rustige rijder, die 520km op een lading doet, in de ecostand rijdt, vrijwel nooit vol power vraagt en de flippers nooit aanraakt, (staat altijd op 3), zal dan wel soort van pech zijn.
[Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 27-10-2022 18:28]
Tja daarom heb ik een booster gekocht anders had de ww hier 50 keer gestaan. Na 1 keer plat is hij feitelijk kapot. Ook al meet hij goed.Pandarrama schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
4e accu? Dat is in die korte tijd wel uitzonderlijk veel voor een Kona. Wat gaat er dan structureel mis in dit geval?
Wat is het vermogen van je huidige accu? Er is ruimte genoeg voor een grotere/bredere accu. Standaard is 45Ah. Wat is het geworden? 60Ah? 74 Ah? 100 zal niet passen en die zal te breed zijn.
Dus dat gaat schijnbaar wel goed.
In begin tijd laadde de auto 1 keer per 72 uur bij. Dat werd met elke update korter. Auto is paar nachten gebleven en verbruik was 30ma terwijl 60 toegestaan was.
Gewoon waardeloze accu's. En 6 weken wachten op een nieuwe accu is niet grappig. Nog erg boos geworden en voor kerst is de directeur zelf de accu komen wisselen uit een 2020 kona.
Begrijp het niet je kan gewoon voltage meten indien lager dan 12v laden tot 12.5v. Dat kost amper stroom om 1 keer in de zoveel tijd te checken battery saver werkt ook met dat principe ipv afslaan aanslaan.
Nieuwe accu is dacht ik 60Ah. Tot op heden geen issue en 3 jaar garantie ipv 2.
[Voor 5% gewijzigd door elmo1 op 27-10-2022 19:38]
Onze dealer (Hilversum) zag in het systeem dat het voor ons 28 februari is... Blijft gokken (en afwachten)De Brum schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:35:
[...]
Dito... 64kWh Wit Premium 16 april besteld. Maar tot nu toe staat ie op de lijst voor april 2023. "Maar hij kan altijd eerder komen!" Aldus de dealer.
Aankoopprijs vóór juli blijft gelijk. Ik heb een mail gestuurd naar sepp@rvo.nl en alvast gemeld dat er prijsverhogingen zijn. Aankoopnota en prijsbrochure meegestuurd. Dit zit nu in het systeem bij RVO. Als ik straks de aflevernota verstuur (waar natuurlijk het aankoopbedrag op staat zal het wel goed komen (werd gemaild door RVO)Koos51 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:50:
Onze Premium eind februari besteld. Stond bij laatste navraag gepland voor eind december, ben benieuwd. Ben ook benieuwd naar welke prijs er in rekening gebracht wordt. In de prijslijst is deze auto inmiddels €3000 duurder en daarmee ook boven de subsidiegrens gekomen. RVO zegt wel dat er soepel mee omgegaan wordt als de prijs tussentijds verhoogd is, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden, zoals het moeten aantonen dat de hogere prijs bij het plaatsen van de bestelling niet bekend was, en is dus een gok van €3350.
Zou mooi zijn als de aankoopprijs gelijk blijft. Zoniet, dan blijf ik vrolijk in mijn Kuga rijden.Danois55 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Aankoopprijs vóór juli blijft gelijk. Ik heb een mail gestuurd naar sepp@rvo.nl en alvast gemeld dat er prijsverhogingen zijn. Aankoopnota en prijsbrochure meegestuurd. Dit zit nu in het systeem bij RVO. Als ik straks de aflevernota verstuur (waar natuurlijk het aankoopbedrag op staat zal het wel goed komen (werd gemaild door RVO)

Iemand een idee hoe ik dit weer permanent op Nederlands krijg?
Dit had ik ook, mijn Kona is bijna 2 jaar oud. Begin december wordt daarom de elektromotor vervangen, onder garantie. Dealer gaf aan dat hij dit steeds meer tegenkomt. Leek hem toch een productieprobleem te zijn.nospam_Z schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Dank je,
Daar zou hij gewoon tegen moeten kunnen hoor. Het lijkt me eerder productie/fabricage fout. Het vermogen en het koppel zou geen probleem mogen moeten zijn, of hij is ondergedimensioneerd, en dan is het een ontwerpfout.Pandarrama schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:14:
Nee dat is niet normaal. Bij mijn weten zit er ook geen terugroepactie op vanwege een fabricagefout.
Komt dit door (on)bewuste gebruiksfouten?
Door bv te snel in een andere rijrichting te schakelen nog voordat het voortuig stil staat? De GDU protesteert dan direct,
Of door te veel te vaak het volledige koppel van de motor te gebruiken?
Linker flipper te vroeg loslaten voordat het voortuig volledig stil staat of om voor stilstand weer te accelereren?
Als je te vaak geknars hoort bij het selecteren of flipperen gaat de GDU vroeg of laat de geest geven.
Ook bij het flipperen is er helaas ruimte voor gebruiksfouten wat een GDU niet fijn vindt.
Wanneer je dit topic er op naslaat waar Kono EV rijdend Nederland zich vertoeft zie je maar enkele problemen terug met de GDU. Dat lijkt me dan geen productiefout maar eerder onkundig gedrag. Ook een terugroepactie daarop ontbreekt.
Een garage zal dit maar al te graag af willen doen als productiefout waardoor kosten te claimen zijn bij Hyundai en niet bij de gebruiker die er waarschijnlijk moeilijker over gaat doen.
Welke?Pandarrama schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:52:
Ook bij het flipperen is er helaas ruimte voor gebruiksfouten wat een GDU niet fijn vindt.
Kan me er weinig bij voorstellen, namelijk.
Ik evenmin, tenzij een en ander ondergedimensioneerd zou zijn. Ook dat is niet het geval. Het is zooooo makkelijk om het af te schuiven op de gebruiker en die dan maar van mishandeling van de auto te beschuldigen zonder dat je ook maar enig idee hebt van hoe die gebruiker met de auto is omgegaan.3_s schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:30:
[...]
Welke?
Kan me er weinig bij voorstellen, namelijk.
Van allebei een beetje. Mij is verteld dat de nieuw geplaatste GDU een sterkere versie is.daemonix schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:58:
[...]
Daar zou hij gewoon tegen moeten kunnen hoor. Het lijkt me eerder productie/fabricage fout. Het vermogen en het koppel zou geen probleem mogen moeten zijn, of hij is ondergedimensioneerd, en dan is het een ontwerpfout.
Ik ga nooit nog uitrollend van vooruit naar achteruit of andersom. Waarom zou je dat doen?
Nieuwe motor heb ik gehad voordat de GDU vervangen werd. Maar dat loste het probleem niet op. De nieuwe GDU wel.
Nu weer iets nieuws: knopje van de ACC kapot. Omlaag werkt nog, naar boven is “lam” en doet niks meer. Iemand dat hier eerder gehad ?
Yep, ook eens gehad. Alleen twijfel ik nu welk knopje het weer was…Twiek-San schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:28:
[...]
Nu weer iets nieuws: knopje van de ACC kapot. Omlaag werkt nog, naar boven is “lam” en doet niks meer. Iemand dat hier eerder gehad ?
Weet nog wel dat ik het ‘voelde’ kapot gaan.
Nieuw motor? Nieuwe GDU? Dat herken ik dan weer niet. Inmiddels al weer ruim 90k probleemloze kilometers achter de rug.
Ik heb dit ook een paar weken geleden gehad. Is onder garantie vervangen.Twiek-San schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:28:
[...]
Opvallend dat meer mensen hier last van hebben. Ben benieuwd wanneer de andere knopjes op het stuur het gaan begeven.
Bij mij schakelt de CC met grote regelmaat ui als ik met het knopje de snelheid verhoog of verlaag. Einde deze maand mogen ze er bij een onderhoudsbeurt eens naar gaan kijken.Twiek-San schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:28:
[...]
Wie heeft dit werkende? Wat is er nodig om dit ad praat te krijgen?
Bluelink zit er bij mij niet op, heb de lokatie eens opnieuw gekozen. Want heb dat aanstaan, wellicht dat dat nog iets van verschil maakt die 10m verschil zoiets….. hopelijk is dat hetpmiddeld schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:06:
@spidertje Ik heb dit toevallig eergisteren via de Bluelink app ingesteld (daluren gespecificeerd en vinkje gezet), met vertrektijd de volgende dag. Werkte goed. Gisteren buiten daluren weer ingeplugd en laden startte meteen. Dus het werkt bij mij in ieder geval tot de vertrektijd. Daarna moet ik alles weer opnieuw instellen.

Ik heb 2,5 jaar een Kona 2019 gereden en nu ingeruild voor een tesla 2019. Ik dacht ik deel mijn vergelijkingen even in plaats van issues

Plusjes voor de tesla
-3 fasen laden (heeft de Kona nu ook)
-App (heeft de Kona nu ook)
-wegligging is beter in de tesla
-updates/gadget gehalte
Plusjes voor de Kona
-De Kona heeft veel meer range dan de Tesla standaard range
-De Kona trekt ook echt snel op en zo groot vind ik de verschillen niet!
-De Kona heeft heeft dode hoek lapjes in de spiegels die echt top zijn!
-Kona heeft Android auto en Apple CarPlay.
-Ik vind de assist in de file subtieler in de Kona.
-Kona is een heerlijk compacte auto met korte draaicirkel
-De Kona heeft actueel verbruik in het dashboard en is accuraat met inschatten.
-auto groot licht werkt beter in de Kona
-laadklep aan de voorkant vind ik handiger
Kortom ik vind de Kona een top auto.

Dat is zwaar shit. Hebben we diverse keren gehad op vakantie. In belabberd Frans een laadkabel kunnen lenen, even aantikken en weer rijden.Chaoss schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:23:
Ennnn 5'de keer lege accu... Dit keer zonder dat er stroom verbruik was. Vanmorgen de auto gebruikt, ergens heen gereden, geparkeerd. Wilden net eeer weg, sleutel wordt niet herkend... Nu weer wachten op de anwb.
Ik heb daar direct een booster gekocht van 50 euro. Beste aanschaf van geruststelling ooit.
Je hebt echt heel erg weinig vermogen nodig om m weer tot leven te wekken. Helaas is een 9v batterij qua voltage toch iets te laag om het geheel aan de praat te krijgen (dat werkte met een Prius wel).
Je zit niet bepaald in de buurt. Anders had je mijn booster zo mogen lenen tot de tijd dat je een nieuwe accu hebt.
Zelf een booster kopen is ook weer zoiets... Het is een (zakelijke) lease auto.

(Het is wel een PL auto..)
Ik heb dan de Kona in Comfort of Sport stand.
In Eco is het bijna niet.

(Comfort of meer dan heb ik zonder veel inspanning wielspin)
Xbox Series X | Playstation 5
Zou het maar doen, ik heb er al veel baat bij gehad. Als de ellende begint beter om de accu te wisselen want komt steeds vaker voor daarna…. Althans dat was bij mij wel. Lekstroom achterklep en schuifdak kwam men later achter.Chaoss schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:18:
Gekke is dat de accu nog steeds in orde is. Anwb heeft hem net gemeten, zit op 386 van de 410Ah die het origineel was.
Zelf een booster kopen is ook weer zoiets... Het is een (zakelijke) lease auto.
Eh ja dat heeft iedereen, want met een electrische auto heb je meteen maximaal koppel, daar zijn weinig banden tegen bestand. In eco negeert de auto een groot deel van jouw "gasgeven" dus dan gaat het goed. Je kan er rupsbanden onder zetten, kijken of dat beter gaat.RazorX4 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:57:
Zijn er hier nog meer die soms wielspin hebben (zeker als het nat is) met zelfs de Michelin Primacy banden?
(Het is wel een PL auto..)
Ik heb dan de Kona in Comfort of Sport stand.
In Eco is het bijna niet.
Toch maar een weblog?
CopyCatz schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:08:
[...]
Je kan er rupsbanden onder zetten, kijken of dat beter gaat.

Kona premium sky, polar white, 64kWh, december 2018, schuifdak, michelin cross climate, 55000km, [juni 2021-heden]
Nee hoor, ok niet super subtiel, maar in comfort of sport is er niet heel veel nodig voor wielspin als het niet droog is...tomic schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:15:
Zo hard optrekken dat de willen gaan spinnen; dan trap je letterlijk op het pedaal. Als je gewoon voelt dat de auto optrekt heb ik nog nooit wielspin gehad. En idd nooit in Eco.

Eco is het zelden..
CopyCatz schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:08:
[...]
Eh ja dat heeft iedereen, want met een electrische auto heb je meteen maximaal koppel, daar zijn weinig banden tegen bestand. In eco negeert de auto een groot deel van jouw "gasgeven" dus dan gaat het goed. Je kan er rupsbanden onder zetten, kijken of dat beter gaat.

Nee hoor dat heeft niet iedereen. A moet je goed en correct gas kunnen geven, iets dat je bv ook nodig hebt als je racet zoals ikCopyCatz schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:08:
[...]
Eh ja dat heeft iedereen, want met een electrische auto heb je meteen maximaal koppel, daar zijn weinig banden tegen bestand. In eco negeert de auto een groot deel van jouw "gasgeven" dus dan gaat het goed. Je kan er rupsbanden onder zetten, kijken of dat beter gaat.

Geen “rotzooi” zoals de std bandjes maar UHP banden die veel grip geven… dan heb je er geen tot amper last van. Ohjah… stuur rechthouden en dan gasgeven helpt ook uiteraard

Gaat natuurlijk wel ten koste vh bereik… keuzes keuzes

Onzin, dan kun je of niet goed rijden of je hebt rotzooi eronder liggen of nog erger, combi vd 2…. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣3_s schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:19:
Kona heeft dat wel heel snel, hoor. Zelfs bij 50km/h met beetje nat wegdek.
Maar dat went wel.
Van openeo.nl:spidertje schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:02:
[...]
Nee hoor dat heeft niet iedereen. A moet je goed en correct gas kunnen geven, iets dat je bv ook nodig hebt als je racet zoals iken daarnaast een goede set banden.
Geen “rotzooi” zoals de std bandjes maar UHP banden die veel grip geven… dan heb je er geen tot amper last van. Ohjah… stuur rechthouden en dan gasgeven helpt ook uiteraard
Gaat natuurlijk wel ten koste vh bereik… keuzes keuzes
Daar sta je dan met je Konaatje met een maximum snelheid van 160 km/h 🤣En wat is Ultra High Performance (UHP) dan? UHP-banden zijn de overtreffende trap. Dit zijn banden die speciaal ontwikkeld zijn om de meest extreme situaties te doorstaan, maar opnieuw geldt dat dit uitsluitend betrekking heeft op prestaties bij hoge snelheden. UHP-banden zijn niet alleen bestand tegen hoge snelheden, tot boven de 300 kilometer per uur. Zij houden zich ook perfect bij enorme torque, G-krachten, paardenkracht en extreme situaties tijdens remmen.
En:
.De band die je naar alle waarschijnlijkheid nooit nodig hebt, is de UHP-band. Deze band is geschikt voor extreme omstandigheden die vooral op het circuit voorkomen. Wanneer deze banden door forenzen gebruikt worden, komen de optimale prestaties nooit tot hun recht. Daarnaast zijn de UHP-banden aanzienlijk duurder dan de gemiddelde autoband en slijten zij veel sneller dan de gemiddelde zomer- of winterband die wél geschikt is voor je auto.
https://www.oponeo.nl/blo...r-high-performance-banden
Handing hoor, die UHP banden op je Kona

Kan je toch beter wat diomatieker met je stroompedaal omgaan om geen wielspin te hebben.
Vandaag van mijn dealer gehoord, dat ik binnenkort bericht ging krijgen om mijn grote batterij te vervangen.elmo1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:19:
[...]
Ja is compleet nieuw.
Probleem zit hem op cel nivo dat kristalvorming de seperatorwand doorboort met thermal runaway tot gevolg heel kort gezegd.
Is model 2020 en in dienst van november 2020, was een voorraad wagen, afkomstig uit fabriek in Korea.
Zou een week ofzo daar blijven, waarom zolang?
Doen ze daar 4 a 5 dagen testen

Er waren kennelijk problemen bij 1 (of meerdere) van de toeleveranciers, niet bij alle.
Heel de auto wordt opgehaald, de dealer voert dit niet zelf uit.Buske schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:19:
Ik veronderstel dat de batterij dan word opgehaald, en dit dan ergens extern gebeurd.
Althans, zo was het bij mij.
In de brief staat dat inderdaad, en effectief bij de dealer was het 's morgens brengen, 's avonds ophalen. Battery pack is zo vervangen.Buske schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:56:
[...]
Vandaag van mijn dealer gehoord, dat ik binnenkort bericht ging krijgen om mijn grote batterij te vervangen.
Is model 2020 en in dienst van november 2020, was een voorraad wagen, afkomstig uit fabriek in Korea.
Doen ze daar 4 a 5 dagen testenofzo mee?
Nee. dat kan niet. Er wordt niet op cel niveau gekeken omdat dendriet vorming in alle cellen gebeurt. Het gaat om redelijk bijzondere omstandigheden fout (veel snelladen, veel vermogen gebruiken) en dan zijn er geen individuele cellen aan te wijzen. Het kan in de gebruikte cellen in iedere cel voorkomen, ook na verloop van tijd.Peter-036 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:11:
Ik heb begrepen dat jouw eigen accu opengemaakt, en de slechte cellencombi's (die worden kennelijk per blok samen gehouden) vervangen.
Er waren kennelijk problemen bij 1 (of meerdere) van de toeleveranciers, niet bij alle.
Onder die omstandigheden zal dat wellicht niet mogelijk zijn, maar in het geval van cellen/units met cellen van de toeleverancier die verantwoordelijk is voor de 'mindere kwaliteit cellen' verwacht ik toch dat mijn info klopt.daemonix schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:06:
[...]
Nee. dat kan niet. Er wordt niet op cel niveau gekeken omdat dendriet vorming in alle cellen gebeurt. Het gaat om redelijk bijzondere omstandigheden fout (veel snelladen, veel vermogen gebruiken) en dan zijn er geen individuele cellen aan te wijzen. Het kan in de gebruikte cellen in iedere cel voorkomen, ook na verloop van tijd.
(Helaas weet ik niet meer zeker waar ik die info gevonden had, waarschijnlijk bij nextmove.de.)
Alle cellen zijn van dezelfde leverancier en vermoedelijk zelfs van dezelfde batch. Anders zou het BMS rekening moeten gaan houden met andere eigenschappen per cel. Dat is het simpele antwoord. Dus nee, je theorie is onjuist.Peter-036 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:02:
[...]
Onder die omstandigheden zal dat wellicht niet mogelijk zijn, maar in het geval van cellen/units met cellen van de toeleverancier die verantwoordelijk is voor de 'mindere kwaliteit cellen' verwacht ik toch dat mijn info klopt.
(Helaas weet ik niet meer zeker waar ik die info gevonden had, waarschijnlijk bij nextmove.de.)
Jij hebt het niet over de grote vervanging door Hyundai, maar over defecte cellen in individuele batterijen.
Vervangen is minder dan 6 uur werk.Buske schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:56:
[...]
Vandaag van mijn dealer gehoord, dat ik binnenkort bericht ging krijgen om mijn grote batterij te vervangen.
Doen ze daar 4 a 5 dagen testenofzo mee?
Ik geloof je wel, lijkt me ook niet zo moeilijk als je weet hoe het moet.
En ga ik er toch vanuit dat het gebeurt door vakmensen, die intussen al een hoop ervaring hebben
met het vervangen van batterijen.
Je zou bijna denken dat ze er een tiental verzamelen, en dan op transport zetten naar de fabriek in Tsjechië.
En na vervanging weer terug,
Zou je bijna denken, anders zelf ff doen:Buske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:34:
[...]
En ga ik er toch vanuit dat het gebeurt door vakmensen, die intussen al een hoop ervaring hebben
Je zou bijna denken dat ze er een tiental verzamelen, en dan op transport zetten naar de fabriek in Tsjechië.
YouTube: Hyundai Kona EV High Voltage Battery Replacement
Neuh, het gebeurt op een aantal plaatsen in Nederland.Buske schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:34:
[...]
Ohdaemonix schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:38:
[...]
Neuh, het gebeurt op een aantal plaatsen in Nederland.

Ik weet niet of er in België ook wat centrale locaties zijn, in Nederland in ieder geval wel (en bij een aantal dealers). Zijn er veel verkocht in België?
Ga ik volgende week eens navragen bij mijn dealer, moet er toch heen voor jaarlijkse onderhoudsbeurt.daemonix schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:03:
[...]
Ik weet niet of er in België ook wat centrale locaties zijn, in Nederland in ieder geval wel (en bij een aantal dealers). Zijn er veel verkocht in België?
Geen idee hoeveel er hier rondrijden, ik denk dat ik er hier al meer met Nederlandse nummerplaat, dan met Belgische heb zien rondrijden

Nu moet je weten dat ik nog weinig rond rij, behalve een paar tripjes naar Nederland of Duitsland, de rest rond de kerktoren, ik heb momenteel toch al (10.500km) op 2jaar.

Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn Kona, oplossing was nieuwe 12v accu.Chaoss schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:23:
Ennnn 5'de keer lege accu... Dit keer zonder dat er stroom verbruik was. Vanmorgen de auto gebruikt, ergens heen gereden, geparkeerd. Wilden net eeer weg, sleutel wordt niet herkend... Nu weer wachten op de anwb.
Het vervelendst was toen ik in de Hornbach Drive-in stond. Auto erheen rijden, uitzetten, spullen inladen, weer starten en niks... Gelukkig daar iemand kunnen vinden met startkabels want daarmee ging die meteen weer aan. Maar dat was ook de 5e keer in twee weken ofzo, dus toen bij de dealer neergezet en hebben ze de accu vervangen.
En ook mijn ACC-knopje op het stuur was stuk gegaan twee maanden terug, die is vervangen onder garantie.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
[Voor 19% gewijzigd door CopyCatz op 10-11-2022 14:16]
In elk geval is er voor mijn auto een GDU besteld, een motor hadden ze al staan, ze konden op basis van het geluid niet zeggen welke van de twee het was, daarvoor moet ie uit elkaar.erwinberghuis schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:13:
[...]
Dit had ik ook, mijn Kona is bijna 2 jaar oud. Begin december wordt daarom de elektromotor vervangen, onder garantie. Dealer gaf aan dat hij dit steeds meer tegenkomt. Leek hem toch een productieprobleem te zijn.
Met mijn rijstijl en 30K op de teller kan ik me niet voorstellen dat ik hier iets aan kan doen, de garage bevestigt dat ook. Ik was in elk geval niet de eerste. Hij noemt het pech.
Dat is na de accu perikelen toch al het derde grote ding dat vervangen moet worden. Daarmee komt deze auto helaas bij mij toch wel met stip onderaan mijn betrouwbaarheids statistiek, waarop de fiat punto nu 1 na laatste staat en de ex Honda civic (nooit een probleem gehad) en de audi A4 (wel eens wat kleins na 350.000km) bovenaan staan....
Ik zit nu aan de 90k en de Kona heeft zich tot nu toe bewezen als de meest betrouwbare met geen stilstand.
Automerken die ik dusver heb "versleten" van nieuw 0 km naar ca 180k km zijn een aantal Renaults, 1 Fiat, 1 Skoda Veel VW's en ik ben nog steeds bezig aan een Range Rover.
De VW's waren het meest onbetrouwbaar met motorstoringen onderweg waar de ANWB aan de pas moest komen. Vooral een Passat deed af en toe lastig.
Voor de rest hetzelfde met een Fiat die me liet staan Zweden. Ga daar maar eens een Fiat dealer vinden in Zweden

Skoda ging ook niet altijd lekker waar de DSG koppeling vroegtijdig vervangen moest worden en waar een dieselleiding knapte waardoor het dashboard vernieuwd moest worden.
Edit: Een nieuwe Mitsubishi Spacewagon op LPG was overigens ook erg betrouwbaar en 200k probleemloos net als een Honda Accord die ook maar bleef gaan.
[Voor 9% gewijzigd door Pandarrama op 10-11-2022 20:49]
Hmmm, hier geloof ik pas 50k (Kona uit augustus 2019), maar ook probleemloos tot nu toe.Pandarrama schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:46:
Grappig hoe groot de verschillen kunnen zijn.
Ik zit nu aan de 90k en de Kona heeft zich tot nu toe bewezen als de meest betrouwbare met geen stilstand.
Automerken die ik dusver heb "versleten" van nieuw 0 km naar ca 180k km zijn een aantal Renaults, 1 Fiat, 1 Skoda Veel VW's en ik ben nog steeds bezig aan een Range Rover.
De VW's waren het meest onbetrouwbaar met motorstoringen onderweg waar de ANWB aan de pas moest komen. Vooral een Passat deed af en toe lastig.
Voor de rest hetzelfde met een Fiat die me liet staan Zweden. Ga daar maar eens een Fiat dealer vinden in Zweden![]()
Skoda ging ook niet altijd lekker waar de DSG koppeling vroegtijdig vervangen moest worden en waar een dieselleiding knapte waardoor het dashboard vernieuwd moest worden.
Edit: Een nieuwe Mitsubishi Spacewagon op LPG was overigens ook erg betrouwbaar en 200k probleemloos net als een Honda Accord die ook maar bleef gaan.
Hiervoor:
- Mitsubishi Colt - oud 2ehands benzine beestje, paar keer ANWB nodig gehad. Oliezuiper na inbouw van LPG installatie.
- Seat Ibiza: best betrouwbaar, nooit mee stil gestaan. Wel zeven keer een nieuwe voorruit laten plaatsen wegens breuk na opspattende steentjes. En het wijzerplaat-deel is vervangen, ging kapot (waarschijnlijk aardbreuk ofzo).
- Toyota Corolla: na 200.000km een drijfstang in de dieselmotor gebroken, gat in cilinder, nieuwe motor nodig. Dat was ook het enige probleem wat ik er mee had, maar dit hakte er wel in.
- Mazda 3: prima auto, praktisch geen problemen, enkel ook weer na ~200.000 een probleem: versnellingsbak probleem, drukgroep/koppelingsplaat enzo vervangen.
Met m'n Kona dus nog geen problemen gehad, maar ik maak mij geen illusies: voor ik de 250k heb gehaald zal er vast wel iets kapot gaan.

Inmiddels gevalletje 6! Had nota bene de auto al op contact/aan gezinsleden waren nog wat spullen in de kofferbak aan het doen, melding in de display: 12v accu leeg zet auto stilOzzie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:00:
[...]
Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn Kona, oplossing was nieuwe 12v accu.

Ben flink geïrriteerd nu, zouden een dagje naar de dierentuin maar heb nu weer 1 uur vertraging. Had afgelopen week geen tijd om naar de dealer te gaan dat is mijn eigen verantwoordelijkheid maar toch. Anwb medewerker had het er over dat er een software update is die het verbeterd maar mijn auto heeft in augustus nog een beurt gehad.
[Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 12-11-2022 08:50]
Mijn Kona heeft nu ook 90k gereden en heb dus al het ACC knopje moeten vervangen, airco was iets stuk aan waardoor het hele dashboard uit elkaar moest en 12v accu stuk waardoor ik om de havenklap stil kwam te staan.Pandarrama schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:46:
Grappig hoe groot de verschillen kunnen zijn.
Voor de rest hetzelfde met een Fiat die me liet staan Zweden. Ga daar maar eens een Fiat dealer vinden in Zweden![]()
En het hele accu pakket is een keer vervangen vanwege een terugroepactie, en toen ben ik mijn auto 6 weken kwijt geweest want hij was in accu storing geschoten en toen mocht ik er niet meer mee verder rijden. Maar ik vind het nog steeds een prima auto en daarom heb ik ook de Ioniq 5 besteld die ik hopelijk volgende maand heb

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Hij blijft maar draaien, maar update niet.
Edit: voor de anderen: (in de auto) de offline modus aan- en weer uit zetten heeft het probleem opgelost.
[Voor 10% gewijzigd door tomic op 13-11-2022 19:41]
Toch maar een weblog?
Even resetten met het knopje werkt ook prima.tomic schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:22:
Iemand die wel eens geen contact krijgt via de app met de Kona MY 2020.
In "gebruiksmodus" (verstopt in een menu) zou het wel goed moeten gaan. Bij mij ging het mis met het uitruimen van de auto op de camping; na drie kwartier met alle deuren open wilde hij niet meer starten om naar de parkeerplaats te rijden.Chaoss schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:44:
[...]
Inmiddels gevalletje 6! Had nota bene de auto al op contact/aan gezinsleden waren nog wat spullen in de kofferbak aan het doen, melding in de display: 12v accu leeg zet auto stilIk dacht dat de 12v accu al ging bijladen zodra de auto aanstond maar blijkbaar moet je daar ook echt voor rijden.
Ben flink geïrriteerd nu, zouden een dagje naar de dierentuin maar heb nu weer 1 uur vertraging. Had afgelopen week geen tijd om naar de dealer te gaan dat is mijn eigen verantwoordelijkheid maar toch. Anwb medewerker had het er over dat er een software update is die het verbeterd maar mijn auto heeft in augustus nog een beurt gehad.
Alleen nog knipperende relais.
Nu ligt er een lithium starthulpaccu in; 't is een leaseauto dus kan altijd iemand bellen maar voor zoiets sufs wil ik geen vertraging en het gewoon zelf oplossen.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
yuptomic schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:58:
Bedoel je het pinnetje (met paperclip in de auto?)
Welke heb je?Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:01:
[...]
Nu ligt er een lithium starthulpaccu in; 't is een leaseauto dus kan altijd iemand bellen maar voor zoiets sufs wil ik geen vertraging en het gewoon zelf oplossen.
[Voor 47% gewijzigd door CopyCatz op 13-11-2022 21:09]
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Zit een beetje EV's te vergelijken en ben benieuwd hoe de ervaringen zijn na 70k+ km😄
Zal dat de volgende keer aanzetten als ik ga inpakken voor vakantie. Alsnog absurd imho moeten de deuren gewoon een uur open kunnen staan.Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:01:
[...]
In "gebruiksmodus" (verstopt in een menu) zou het wel goed moeten gaan. Bij mij ging het mis met het uitruimen van de auto op de camping; na drie kwartier met alle deuren open wilde hij niet meer starten om naar de parkeerplaats te rijden.
Alleen nog knipperende relais.
Heb je die in de kofferbak liggen? Das alsnog een heel gedoe heb een aantal keer gehad dat ik de auto niet van slot kreeg door de lege accu. Dan kon ik alleen de voordeur open krijgen met de fysieke sleutel.Nu ligt er een lithium starthulpaccu in; 't is een leaseauto dus kan altijd iemand bellen maar voor zoiets sufs wil ik geen vertraging en het gewoon zelf oplossen.
Vandaag heeft de dealer de accu vervangen, volgens hen lag het daar toch aan, we gaan het meemaken...