Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 107 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:58
gtabak schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:08:
[...]

Regelmatig rond de 450 hier.
Ik rij met 18 inch Ultra Performance Tyres, en altijd in comfort modus met alles aan en tevens altijd kilometers sneller dan er op de borden staat...... zijn denk ik met name de banden icm velgen die het doen want in de winter met de std velgen en formaat winterbanden kom ik bij gelijke temperaturen altijd kilometers verder.

Standaard maat banden, en dan tevens indien geen UHP levert een veel minder strak sturende auto op trouwens met bv klein beetje regen altijd en overal wielspin als je effekes lekker bochtje in en uit wil sturen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:24
spidertje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:12:
[...]

Ik rij met 18 inch Ultra Performance Tyres, en altijd in comfort modus met alles aan en tevens altijd kilometers sneller dan er op de borden staat...... zijn denk ik met name de banden icm velgen die het doen want in de winter met de std velgen en formaat winterbanden kom ik bij gelijke temperaturen altijd kilometers verder.

Standaard maat banden, en dan tevens indien geen UHP levert een veel minder strak sturende auto op trouwens met bv klein beetje regen altijd en overal wielspin als je effekes lekker bochtje in en uit wil sturen :-)
Ik heb Michelin Cross Climate banden op de standaard velgen in dezelfde maat als de originele.

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 01:00
The Adder schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:58:
[...]

Vorig jaar de achterbak geïsoleerd met geluiddemping (Noico) echter zonder enig resultaat. Tevens de twee achterste wielkasten gedaan, ook hier geen merkbaar effect. Zelfs de db meter gaf ongeveer gelijke waarden aan (gem. 70dB bij 100km of normaal asfalt). Ik heb het vermoeden dat het geluid vooral via contactpunten (weg/band/as/chassis) verloopt. Misschien heb je meer succes, ik hoop van wel en ik hoor (ook) graag wat andere tweakers hieraan doen!
Misschien het tussenschot motor kabine bedekken met soundproof . Verder kan je nog weinig.

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 09:01

The Adder

Happy racing from Holland

oldie127 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:02:
[...]

Misschien het tussenschot motor kabine bedekken met soundproof . Verder kan je nog weinig.
Ik heb meer de indruk dat het geluid van achteren komt. Metingen laten dat ook zien (voor: 70 dB peik, achter 72 dB piek). Maar bedoel je naar voren, dus waar origineel de ICE lag? Had ik nog niet aan gedacht. Ik wilde ooit nog eens de achterbank eruit halen en onder de achterbank nog wat Noico plaatsen, moet het wel eerst droog worden hier ;)

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 01:00
The Adder schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:30:
[...]

Ik heb meer de indruk dat het geluid van achteren komt. Metingen laten dat ook zien (voor: 70 dB peik, achter 72 dB piek). Maar bedoel je naar voren, dus waar origineel de ICE lag? Had ik nog niet aan gedacht. Ik wilde ooit nog eens de achterbank eruit halen en onder de achterbank nog wat Noico plaatsen, moet het wel eerst droog worden hier ;)
Heb zelf een e Niro en is meeste geluid van achteruit hoorde duidelijk het water in de wielkasten. Dacht aan de voorzijde omdat daar dikwijls wind in speelt niet om het geluid van de aandrijving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-05 12:20
Ben eens gaan kijken op YT. Sommige strippen het volledige interieur en plaatsen werkelijk overal geluidswerend materiaal. Zover zou ik niet gaan, ik ken mijn grenzen, zo handig ben ik niet.
In dit filmpje vond ik een vergelijking van de betere materialen.
YouTube: Top 10 Car Soundproofing Products That Actually Work! DIY

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-05 18:05

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Na de 20000 km beurt van onze Kona 64kWh deed handfree bellen het niet meer. Software update. De routeplanner werkte wel, maar opdracht “bel ….” niet. Garage (Preuninger ;-) ) gebeld. Resetten met een paperclip onder de rechterdraaiknop loste probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 06:20
Nadat het me opviel in de RDW opendata dat de fiscale waarde van de Fashion omhoog is gegaan, kwam ik erachter dat Hyundai inmiddels de Fashion en het basismodel geschrapt heeft: op de site staat geen prijslijst meer en alleen de Premium uitvoering zonder glazen dak. Zal de refresh er inmiddels aankomen?

Via google de prijslijst van 16 september gevonden: https://s7g10.scene7.com/...-Hyundai-KONA-Electricpdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 13:11
oldie127 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:02:
[...]

Misschien nog onderin de achterbak? Redelijk stuk zonder isolatie bij mij waar prima nog een lage isolatie op kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
s0larus schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:59:
[...]

Misschien nog onderin de achterbak? Redelijk stuk zonder isolatie bij mij waar prima nog een lage isolatie op kan
Dat is inderdaad waar je best mee begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 09:01

The Adder

Happy racing from Holland

Marc Groms schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:47:
[...]
Dat is inderdaad waar je best mee begint.
Heb ik helaas weinig 'winst' kunnen halen, zie mijn thread

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 45000km, [juni 2023->]

• Schalkkie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:13
Sinds ik IOS 16 heb start de Bluelink app niet meer op. Hebben meer mensen hier last van ?

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Schalkkie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:02:
Sinds ik IOS 16 heb start de Bluelink app niet meer op. Hebben meer mensen hier last van ?
Bij mij geen probleem met Bluelink, maar wel met de handsfree functie (bellen en routeplannen werken na verloop van tijd niet). Vandaag kreeg ik ook geen geluid uit de radio. Kon wel van zender wisselen, maar geen geluid. Alles werkt weer (even?) na een harde reset.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 22:13
Zojuist terug gekomen met de Kona '20 uit Sardinië. Trip van pak hem beet 3000km.

Ik kan bevestigen dat laadstress de wereld in is geholpen door mensen die geen EV rijden. :9
Oke, het is niet het hoogseizoen en er waren veel laadpalen beschikbaar, maar in Nederland, Duitsland en Zwitserland kun je vrijwel langs iedere pompstation langs de weg je auto opladen. Het EnWB netwerk in Duitsland is ook TOP. In Sardinie heb ik ook gewoon overal kunnen laden waar nodig daar is wel minder beschikbaar. Een kwestie van slim plannen dan kom je een heel eind.

Ik heb in het begin ABRP gebruikt voor de navigatie maar ben daar snel van af gestapt en gewoon de navigatie van de auto gebruikt (met bluelink) en daarmee ook de laders gezocht langs de route. Dat werkt gewoon prima. Ik ben gewoon gaan rijden en bij ongeveer 100km actieradius gezocht naar een lader.

Regenereren is wel een uitkomst in de bergen, dat rijd echt super lekker bergafwaarts en zuinig!!

Van Genua naar Amersfoort constant 100-110 km/u gereden op cruise en hij gaf bij thuiskomst een verbruik van 12.9 KW/100km. Dat vind ik erg netjes met een volgeladen auto (geen dakkoffer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Cemmey schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:01:

Regenereren is wel een uitkomst in de bergen, dat rijd echt super lekker bergafwaarts en zuinig!!
Vond ik ook wel apart, in zuid duitsland regelmatig van een berg af gereden en onderaan gewoon weer 2% accu erbij.. Op een gegeven moment reed ik 6kwh/100 km..

[ Voor 6% gewijzigd door CopyCatz op 23-09-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

CopyCatz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:07:
[...]

Vond ik ook wel apart, in zuid duitsland regelmatig van een berg af gereden en onderaan gewoon weer 2% accu erbij.. Op een gegeven moment reed ik 6kwh/100 km..
Omgekeerd starte ik een keer met een steile, bochtige klim in Frankrijk en kwam ik even op 80 kWh/100 km. Bij terugkeer kwam ik weer uit op mijn gemiddelde van ca 13.5 over de hele vakantie. Het stuk naar beneden rijden noemden we “de flipperkast”: geen gas geven en alleen terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurwerk2
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-07-2024
WEGGESLEEPT NA 45.000 KM.
Vandaag na laden wilde mijn Kona niet meer starten, Foutmelding electrische storing. Sleutel kon wel de deur openen en auto starten, maar kon niet meer rijden.

De hoogspanningsaccu van deze auto's bouwjaar 2019/2021 zijn niet goed. De terugroepactie is meer dan 1 jaar geleden al gedaan, maar ze schieten niet op.

4 MAANDEN GEEN VERVANGENDE AUTO
Je krijgt max 4 DAGEN een vervangende auto. De reparatie duurt zeker 4 maanden.

Nog meer mensen met soortelijke situatie?

Verder prima auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
@ vuurwerk2 Ik had al iets gehoord (youtube bericht van nextmove.de)over slechte cellen in Kona-accu's (komt ook bij VW voor), maar begreep dat 'ze' dan de accu beperken tot 90% max laden, en dat er dan 'rustig' mee gereden kon worden.
Link: YouTube: nextnews: VW Akku-Serienfehler ID.3+4, Preisschock Tesla Supercharge... Is wel Duitstalig.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De laatste 25% vervanging is gestart volgens mijn leasemij.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:24
daemonix schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:12:
De laatste 25% vervanging is gestart volgens mijn leasemij.
Mijn accu is vorige week vervangen (Kona 64 kWh uit augustus 2019, zakelijke lease).

SoH was 94,2% na ongeveer 3 jaar en 83.000 kilometer. Uitgelezen met OBD en EVnotify.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-05 15:42

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

vuurwerk2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:57:
Vandaag na laden wilde mijn Kona niet meer starten, Foutmelding electrische storing. Sleutel kon wel de deur openen en auto starten, maar kon niet meer rijden.

De hoogspanningsaccu van deze auto's bouwjaar 2019/2021 zijn niet goed. De terugroepactie is meer dan 1 jaar geleden al gedaan, maar ze schieten niet op.

Verder prima auto ;)
:+ Gaan ze de hele Kona opnieuw opbouwen?!
4 maanden om alleen de accu te vervangen is wel heel lang. :o

Vervangende auto hoort toch zo lang te zijn als dat ze nodig hebben om de auto te maken? (als het garantie is) :|

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:11

3_s

Vervangen van de batterij duurde bij mij anderhalve week. Was gepland voor een week, maar er zaten wat vrije dagen tussen.
Wordt niet uitgevoerd door de garage zelf, maar door een externe partner.
Voor vier maanden zou ik toch eens hard gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedish
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 19:15
Jan iemand mij uitleg geven over de flippers in de Kona? Ik begrijp het helaas niet wat ik ermee kan doen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 11:37
Meest luide auto die ik ooit heb gehad zelfs. Snap ook niet hoe dit kan, maar mijn diesels waren fluisterstil. Heb praktisch elk jaar een nieuwe leaseauto, dus waren wel nieuwe allemaal, maar snap ook niet hoe het kan met een electro motor. Voor de rest een prima auto. 130 rijden voelt wel niet best. Erg wiebelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

elmo1

Kona Electric jan-2019

Verder prima auto ;)
Heeft bij mij ruim week geduurd voor ik een bev kreeg wilde me afschepen met een hybrid geweigerd. Heb er denk ik 8 weken mee gereden.
Ff contact opnemen met hyundai nl en hier escaleren heeft voor mij geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40

Crazy D

I think we should take a look.

Nedish schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:33:
Jan iemand mij uitleg geven over de flippers in de Kona? Ik begrijp het helaas niet wat ik ermee kan doen. Bedankt.
Niveau van regenereren instellingen. Zie boekje :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 11:37
Laatste stukje remmen met het inhouden van de linker flipper. Ook handig is even flipper ingedrukt houden als je tot stilstand bent gekomen met de rem zodat je alles los kan laten en niet automatisch weer gaat rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Vipertje schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:58:
[...]

Laatste stukje remmen met het inhouden van de linker flipper. Ook handig is even flipper ingedrukt houden als je tot stilstand bent gekomen met de rem zodat je alles los kan laten en niet automatisch weer gaat rijden
Kan ook met auto hold knop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 23:27
elmo1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:01:
[...]

Kan ook met auto hold knop
Zeker... Maar dan blijven de remlichten aanstaan

Ook vind ik "auto hold" niet echt prettig manoeuvreren. Telkens aan en uit zetten vind ik dan ook niet prettig.

Ik gebruik de (linker) flipper ook steeds bij uitbollen naar een licht, dan hoef ik haast nooit de rempedaal te gebruiken.
Regeneratie staat bij mij max en als je de flipper gebruikt geeft hij net nog een beetje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Laatst online: 08-05 23:07
Vervangen accu, duurt 1,5 uur. Ik kon er gewoon op wachten en meekijken.
Alles stond klaar toen ik kwam.
Nieuwe accu was al uitgepakt, stond op bokjes
Kist om de oude in te doen stond aan de andere kant.
Het af- / aankoppelen en de software terugzetten duurde nog het langst

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Laatst online: 08-05 23:07
Het geluid komt inderdaad van achter.
Oorzaak (volgens mij) de kleine / smalle wielkasten.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05 21:34
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zit "lekker" mee te lezen. Zijn best veel problemen te lezen.
Onze Kona Premium 64 kWh besteld op 16 april (zaterdag voor Pasen). Vorige week naar de dealer geweest om 's te informeren naar de stand van zaken. De verkoper kon aan een rode stip in het systeem zien dat onze auto op 28 februari volgend jaar geleverd wordt. Dit zou volgens hem redelijk nauwkeurig zijn. Zal mij benieuwen.
Afgelopen weekend alvast een Frunk in Oostenrijk besteld.(je kunt 'm maar hebben... >:) )

[ Voor 10% gewijzigd door Danois55 op 26-09-2022 13:39 ]

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je ziet alleen de slechte berichten. Prima auto. Beter dan een ICE in vrijwel alle opzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke5000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06-2023

Verder prima auto ;)
De accu vervangen is het probleem niet maar de levering (fabricage van de accu's wel. Onze auto heeft 1 jaar bij de dealer gestaan voor vervanging. Was wel een 39 kWh. Die worden schijnbaar nog minder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Vipertje schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:47:
[...]

Meest luide auto die ik ooit heb gehad zelfs.

Voor de rest een prima auto. 130 rijden voelt wel niet best. Erg wiebelig
Dankzij de elektromotor is deze Kona nog vrij stil. De Hybride Kona is echt lawaaierig, ik heb er een proefrit mee gedaan, dat was erg.

Ik heb ook wat Europese diesels gehad, zelfs bij Mercedes was de motor nog aanwezig tot 70/u. Bij de Kona is het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Met linker “flipper” dalend meer op de motor afremmen voor een bocht, met rechts minder of (bijna) niet remmen na de bocht snelheid maken voor een volgend stijgend stuk…. Op smalle bochtige weg af en toe lastig in de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

braxx1980 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:42:
[...]

Zeker... Maar dan blijven de remlichten aanstaan

Ook vind ik "auto hold" niet echt prettig manoeuvreren. Telkens aan en uit zetten vind ik dan ook niet prettig.

Ik gebruik de (linker) flipper ook steeds bij uitbollen naar een licht, dan hoef ik haast nooit de rempedaal te gebruiken.
Regeneratie staat bij mij max en als je de flipper gebruikt geeft hij net nog een beetje meer.
Hmm het idee is nou juist dat je niet de knop steeds aan en uit hoeft te zetten he. Je remt gewoon en als je stil staat laat je de rem los. En als je weer kunt rijden, ga je verder.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Crazy D schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:45:
[...]

Hmm het idee is nou juist dat je niet de knop steeds aan en uit hoeft te zetten he. Je remt gewoon en als je stil staat laat je de rem los. En als je weer kunt rijden, ga je verder.
Nee, de rem laat net niet los als je stilstaat... De rem laat pas los als je terug gas geeft.
Geeft een aantal ms vertraging bij het optrekken en het is irritant voor diegene die achter je staat (remlichten steeds aan). (Ik heb dit ook niet graag dat mijn voorganger op de rem blijft staan aan een verkeerslicht).
"Flipper"stoppen lijkt alsof je in neutraal staat maar vanaf de "gas" wordt ingedrukt ben je meteen weg (in plaats van eerst de rem te lossen).
De rem hoeft dan haast nooit ingedrukt te worden.

Ik heb autostop een tijdje geprobeerd, maar omdat ik het niet prettig vond tijdens het manoeuvre dat ik het meest uitvoer (inrijden op mijn smalle korte oprit thuis). Ik rem dan en kan de rem dan zachtjes terug loslaten om terug op de drive-trekkracht de laatste cm op positie te komen. Met autostop moet ik de "gas" terug indrukken en neem ik die laatste cm net te snel. Sta ik weer te dicht om in te pluggen. Moet ik weer achteruit rijden , sta ik weer teveel op het voetpad . Hij past er juist op 😏.

Daarom heb ik besloten hem gewoon af te laten staan.

Maar iedere situatie is anders en als jij autostop goed vind, vind ik dat prima 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
braxx1980 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:33:
[...]

Nee, de rem laat net niet los als je stilstaat... De rem laat pas los als je terug gas geeft.
Geeft een aantal ms vertraging bij het optrekken en het is irritant voor diegene die achter je staat (remlichten steeds aan). (Ik heb dit ook niet graag dat mijn voorganger op de rem blijft staan aan een verkeerslicht).
"Flipper"stoppen lijkt alsof je in neutraal staat maar vanaf de "gas" wordt ingedrukt ben je meteen weg (in plaats van eerst de rem te lossen).
De rem hoeft dan haast nooit ingedrukt te worden.

Ik heb autostop een tijdje geprobeerd, maar omdat ik het niet prettig vond tijdens het manoeuvre dat ik het meest uitvoer (inrijden op mijn smalle korte oprit thuis). Ik rem dan en kan de rem dan zachtjes terug loslaten om terug op de drive-trekkracht de laatste cm op positie te komen. Met autostop moet ik de "gas" terug indrukken en neem ik die laatste cm net te snel. Sta ik weer te dicht om in te pluggen. Moet ik weer achteruit rijden , sta ik weer teveel op het voetpad . Hij past er juist op 😏.

Daarom heb ik besloten hem gewoon af te laten staan.

Maar iedere situatie is anders en als jij autostop goed vind, vind ik dat prima 👍
Dat is niet wat @Crazy D zei: het idee van Auto Hold is dat JIJ de rem niet ingedrukt hoeft te blijven houden: de auto houdt de rem voor je aan terwijl jij je voet eraf kan halen.

Overigens heb ik zelf Auto Hold altijd aan staan, tenzij ik ga parkeren. Dan inderdaad is het vervelend dat je de hele tijd de rem "los moet trekken" door AH. Maar in alle andere gevallen is het super handig.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:04:
[...]

Dat is niet wat @Crazy D zei: het idee van Auto Hold is dat JIJ de rem niet ingedrukt hoeft te blijven houden: de auto houdt de rem voor je aan terwijl jij je voet eraf kan halen.

Overigens heb ik zelf Auto Hold altijd aan staan, tenzij ik ga parkeren. Dan inderdaad is het vervelend dat je de hele tijd de rem "los moet trekken" door AH. Maar in alle andere gevallen is het super handig.
Maar ik druk de rem haast nooit aan... Enkel tijdens het manoeuvre (of in nood natuurlijk)
Voor de rest uitbollen tot het licht met de linkerflipper tot stop... Naar de rem hoeft ik niet te kijken. De auto stopt en blijft staan zonder dat de rem ingedrukt of actief is (stoplichten uit). (Voetjes netjes van de pedalen).
Eigenlijk hetzelfde als auto stop, maar dan zonder dat de remblok op de remschijf gedrukt is en de zonder de stoplichten aan. Auto blijft in D staan maar staat stil.
(Edit: Tijdens het stoppen gaan de remlichten aan natuurlijk... Maar gaan netjes uit eens je stilstaat)

[ Voor 6% gewijzigd door braxx1980 op 27-09-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0larus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 13:11
Danois55 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:35:
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zit "lekker" mee te lezen. Zijn best veel problemen te lezen.
Onze Kona Premium 64 kWh besteld op 16 april (zaterdag voor Pasen). Vorige week naar de dealer geweest om 's te informeren naar de stand van zaken. De verkoper kon aan een rode stip in het systeem zien dat onze auto op 28 februari volgend jaar geleverd wordt. Dit zou volgens hem redelijk nauwkeurig zijn. Zal mij benieuwen.
Afgelopen weekend alvast een Frunk in Oostenrijk besteld.(je kunt 'm maar hebben... >:) )
Op 1 issue met m'n AUX accu heb ik geen van de andere problemen. Lekker makkelijk als je geen profielen hebt die resetten of navigatie dat slechter is geworden na een update haha

Maar op het geluid van achter na vindt ik het een prima auto. Rijcomfort is fijn en hij rijdt heerlijk! Zit nu op 79k gereden km en nog steeds heel blij mee.

Gefeliciteerd met jouw auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danois55
s0larus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:12:
[...]

Op 1 issue met m'n AUX accu heb ik geen van de andere problemen. Lekker makkelijk als je geen profielen hebt die resetten of navigatie dat slechter is geworden na een update haha

Maar op het geluid van achter na vindt ik het een prima auto. Rijcomfort is fijn en hij rijdt heerlijk! Zit nu op 79k gereden km en nog steeds heel blij mee.

Gefeliciteerd met jouw auto :)
Dank je wel. Ik krijg er steeds meer zin. Maar ja, dat wachten... 8)7

EV3 Adv+ LR 19"

• Dirk dO
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-05 18:47
nessio schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:19:
Het geluid komt inderdaad van achter.
Oorzaak (volgens mij) de kleine / smalle wielkasten.
Geluid (net of er een wiellager van een van de achterwielen kapot is) bij mij werd veroorzaakt door slechte motor steunen. Nieuwe motor en nieuw steunen op garantie.

• Crazy D

Crazy D

braxx1980 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:27:
[...]

Maar ik druk de rem haast nooit aan... Enkel tijdens het manoeuvre (of in nood natuurlijk)
Voor de rest uitbollen tot het licht met de linkerflipper tot stop... Naar de rem hoeft ik niet te kijken. De auto stopt en blijft staan zonder dat de rem ingedrukt of actief is (stoplichten uit). (Voetjes netjes van de pedalen).
Eigenlijk hetzelfde als auto stop, maar dan zonder dat de remblok op de remschijf gedrukt is en de zonder de stoplichten aan. Auto blijft in D staan maar staat stil.
(Edit: Tijdens het stoppen gaan de remlichten aan natuurlijk... Maar gaan netjes uit eens je stilstaat)
Nee, jij remt met de flippers achter het stuur. Precies hetzelfde effect, alleen blijft daarna bij auto hold de remlichten branden. Overigens heb ik nooit het gevoel dat bij wegrijden het even duurt "omdat de rem nog los moet". Maar dat zal persoonlijk zijn. En als dit voor jou werkt, ook helemaal prima natuurlijk.

Exact expert nodig?

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:24
3_s schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:16:
Vervangen van de batterij duurde bij mij anderhalve week. Was gepland voor een week, maar er zaten wat vrije dagen tussen.
Vervangen batterij duurt een paar uurtjes, bij mij door de dealer gedaan, 's-morgens gebracht en 's-middags al weer opgehaald.

• daemonix
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:53:
[...]

Nee, jij remt met de flippers achter het stuur. Precies hetzelfde effect, alleen blijft daarna bij auto hold de remlichten branden. Overigens heb ik nooit het gevoel dat bij wegrijden het even duurt "omdat de rem nog los moet". Maar dat zal persoonlijk zijn. En als dit voor jou werkt, ook helemaal prima natuurlijk.
Ik ook niet, nooit ervaren. Bedenk wel dat andere merken zich er op laten voorstaan dat er toch wel een vertraging van 30 ms op zit, 'met opzet' aldus Mazda reclame. ;)

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:22

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

3_s schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:16:
Bij mij duurde de accuwissel een dag. In de ochtend de auto ingeleverd en eind van de dag stond ie weer voor de deur.

• Peter-036
  • Nu online
Mogelijk dat ze ooit begonnen zijn met het vervangen van de hele accu, maar nu alleen de losse cellen of blokken vervangen.
Ik heb begrepen dat ze dat laatste niet bij de dealer doen, maar de accu naar een gespecialiseerde (eigen) werkplaats sturen, en weer ophalen.
Dan krijg je dus nu je eigen accu gerepareerd terug.

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-03 21:04
Ik draai sinds gisteren de nieuwste software. AA is nog steeds niet fullscreen. Is dit nu wel of niet mogelijk? Zo niet, @Hyundai ga dat nu eindelijk eens fixen....

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 21:02
erwinberghuis schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:13:
Ik draai sinds gisteren de nieuwste software. AA is nog steeds niet fullscreen. Is dit nu wel of niet mogelijk? Zo niet, @Hyundai ga dat nu eindelijk eens fixen....
AA zelf is fullscreen, kaart niet. Deze is wel wat groter geworden na de laatste update.
Wel even de split modus bij AA uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cxxxx71 op 29-09-2022 08:52 ]

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:40
erwinberghuis schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:13:
Deze versie is nog altijd van mei, ik wacht al op de volgende update. :)

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Peter-036 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:47:
Mogelijk dat ze ooit begonnen zijn met het vervangen van de hele accu, maar nu alleen de losse cellen of blokken vervangen.
Ik heb begrepen dat ze dat laatste niet bij de dealer doen, maar de accu naar een gespecialiseerde (eigen) werkplaats sturen, en weer ophalen.
Dan krijg je dus nu je eigen accu gerepareerd terug.
Dat gaat helaas niet. Het probleem zit namelijk op cel nivo. Crystalvorming kan de cel wand kapot drukken die te dun is en daarmee thermal runaway veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03 11:47
Dirk dO schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:35:
[...]

Geluid (net of er een wiellager van een van de achterwielen kapot is) bij mij werd veroorzaakt door slechte motor steunen. Nieuwe motor en nieuw steunen op garantie.
Ik heb een nieuwe motor gehad vanwege het tikkende geluid bij het afremmen. Nu met de nieuwe motor heb ik bij afremmen het geluid of er achter iets aanloopt. Binnenkort weer naar de garage om te kijken wat dit probleem is. Mijn vorige Kona (170k km) had geen enkel probleem op dit gebied.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 17:03
Taab schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:08:
[...]

Ik heb toevallig vorige week gehoord dat de verdamper binnen moet zijn na 21 september en dat hij dan vervangen wordt. Kapot per 1 augustus, inderdaad een leaseauto dus wellicht klopt je aanname.
De verdamper was op tijd binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Snacky817 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

De verdamper was op tijd binnen?
Ja, maar de garage had niet eerder tijd dan ergens media november aangezien het geen spoedreparatie was... Dus hij zit er nog niet op. Inmiddels staat de Kona wel bij de garage omdat op drie fase de stop eruit schiet hier thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-03 21:04
Bij mij moet de garage extra onderzoek verrichten naar een brommend geluid bij het regeneratieve remmen. Toch jammer dat ze na een dag onderzoek nog niet de daadwerkelijke oorzaak hebben kunnen vinden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Vanochtend mijn Zwarte Kona 64KW opgehaald. Mooie auto :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danois55
Xlast88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:02:
Gefeliciteerd! Zwart is mooi!

EV3 Adv+ LR 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 06:20
Gefeliciteerd, een nieuwe? Als dat het geval is ben ik wel benieuwd naar de uitvoering en besteldatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
Mount schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Gefeliciteerd, een nieuwe? Als dat het geval is ben ik wel benieuwd naar de uitvoering en besteldatum.
Yep een nieuwe, besteld in maart, model kona fl electric premium 64, oorspronkelijk zouden ze leveren in juli.

Ik woon wel in Ierland dus levertijden kunnen iets anders zijn dan in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Net als de onze. Gefeliciteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Groms
Raar: gisteren de grote batterij opgeladen en toen die klaar was wou ik meteen vertrekken. Forget it: de 12V batterij was leeg. Waarschijnlijk was een deur of de koffer niet helemaal dicht. Alleszins, stom dat de grote batterij de kleine niet kan voeden als deze dreigt plat te lopen. Al was het maar om een soort jumpstart te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Normaal laadt de grote de kleine, als die spanning te laag wordt.
Dan brandt er een oranje lichtje vooraan in het logo.

Misschien dat dat systeem niet werkt als hij opgeladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
3_s schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:44:
Normaal laadt de grote de kleine, als die spanning te laag wordt.
Dan brandt er een oranje lichtje vooraan in het logo.

Misschien dat dat systeem niet werkt als hij opgeladen wordt?
Het systeem laad de kleine accu max 20 minuten per 24 uur. Geen idee waarom. Heb in de mijne een 1000w inverter zitten (iets met dure energieprijzen ;) ) en ik moet utility mode aanzetten anders trekt ie de 12v accu zo leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Inverters van 1000W .... interessant. Wat kan je daar zoal mee doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-05 20:40
Ook problemen met de 12V batterij gehad. De VAB heeft mijn wagen 2x moeten jumpstarten. Deze is nu vervangen na nazicht door de dealer. Defect na 3jaar. Bij mijn schoonzus was deze op 2 jaar vervangen. Nog nooit problemen gehad met mijn benzine / diesel wagens . Toch iets dat ze bij hyundai moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
Hans Br schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:42:
Ook problemen met de 12V batterij gehad. De VAB heeft mijn wagen 2x moeten jumpstarten. Deze is nu vervangen na nazicht door de dealer. Defect na 3jaar. Bij mijn schoonzus was deze op 2 jaar vervangen. Nog nooit problemen gehad met mijn benzine / diesel wagens . Toch iets dat ze bij hyundai moeten verbeteren.
Ik heb een jumpstarter gekocht, als je moet wachten op VAB ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-05 20:40
Heb ik ondertussen ook gekocht want de12 volt batterij bij deze kona blijft een zwak punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:39

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Mijn 2019 kona staat inmiddels op 52K bevalt nog prima ook al is het inderdaad niet de meest stille auto. Maar goed je merkt wel aan meer dingen dat het een budget auto is. Ik stoor me bijvoorbeeld veel meer aan de slechte audio installatie en het goedkope interieur waarbij al het plastic ook nog eens enorm krasgevoelig is. Ik heb in het verleden auto's met 2-ton op de teller gehad waarbij het interieur er netter uit zag...

Maar goed in 2019 kocht je voor dit geld zeker geen beter EV. Vooral de range is super, ik rij zomers gemiddeld 14kwh/100, winters rond de 15kwh/100 of als het echt bar slecht weer is 16kwh/100. Ik rij meestal wel netjes 100-110kmh

Vakantie ging ook redelijk ondanks de beperkte ruimte. Heb de onderste bak als frunk gebruikt, bodemplaat, opbergvak en hoedenplank thuis gelaten en de kofferbak helemaal vol gestouwd... Dat ging NET.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Chaoss schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:45:
Vakantie ging ook redelijk ondanks de beperkte ruimte. Heb de onderste bak als drink gebruik, bodemplaat, opbergvak en hoedenplank thuis gelaten en de kofferbak helemaal vol gestouwd... Dat ging NET.
Voor ons niet :)
Frunk voorin in gebruik voor alle oplaad-zut en andere dingen; achterin onder de achterplaat allerlei losse dingen, slaapzakken, dat soort dingen - die je flink kan induwen. Dan boven de achterplaat een 5-persoons katoenen tent en nog wat andere dingen, dan is de achterbak wel vol.

Dan een flink grote dakkoffer voor de andere dingen. En dat ging voor ons NET.

Volgens jaar moet er nog een bijzettent bij, dus onlangs een fietsendrager-trekhaak laten monteren (en pin af laten zagen... :+ ) en deze aangeschaft: https://www.thule.com/nl-...ule-backspace-xt-_-938300
...dat moet dan flink helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@vanaalten Wij hadden geen eigen tent, maar gingen in een gehuurde tent en daarna een week in een blokhut dat scheelt veel ruimte. We hadden wel minder mee dan vorige jaren, maar ik roep al jaren dat we veel te veel meenemen. :P

Heb nog een dakkoffer overwogen, maar had niet zoveel zin in het extra verbruik en dan heb je zo'n ding het hele jaar in de weg staan in de garage.

Heenweg naar Denemarken netjes een gemiddeld verbruik van 14,1kwh. Beide campings hadden een laadpaal dat scheelt ook. En daar in de buurt wat rond cruisen op 80km/h wegen dan is de Kona erg zuinig.

[ Voor 69% gewijzigd door Chaoss op 09-10-2022 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-05 15:37
Donderdag en vrijdag 1000 km per dag gereden in de Kona van mijn vrouw, had ik nog nooit gedaan.
Dat ging eigenlijk uitstekend!
2 laadbeurtjes van 40 minuten per dag, en 's nachts aan de trage laadpaal.
Gemiddeld 12,1 kWh per 100 km over 2000 km, echt super met drie volwassenen in de auto.
Alles geladen bij Tesla superchargers, want altijd plek en eigenlijk nooit storing.

Dit soort ritten zijn helaas met mijn eigen oudere Tesla Model S 60 niet meer te doen. Een kleinere range in combinatie met tergend langzaam snelladen. (wel levenslang gratis laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dus de S maar afschrijven en voortaan Kona gaan rijden? ;) (Ik zag je perikelen op het Tesla forum, wat een ramp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijsstunt
Ramp alleen qua range en service.. Technisch is hij wel top. Ik heb er in jaren nog nooit enige reparatie aangehad. En mijn batterij heeft na 9 jaar minder dan 1 % degradatie. Originele remblokjes nog zelfs.
Als hij gewoon snel was blijven laden, zoals in het begin, dan was er geen enkel probleem en kon ik hem nog jaren doorrijden. Maar met de kleine actieradius is het niet meer mogelijk een iets grotere afstand te rijden als hij tergend langzaam laadt. Zonde, want ik zou hem graag nog jaren houden.

Zit nu een klein beetje te twijfelen over een Porsche Taycan, of een Nio ET7. Of toch minder geld uitgeven en wachten op de Ionic 6, maar ben eigenlijk wel altijd echte premium auto's gewend, dus weet niet of ik zo'n stap wil maken.. We zouden ook de Kona als gezinsauto kunnen gaan rijden, wel lekker goedkoop, maar wel erg weinig ruimte en ik vind hem ook wel erg plastic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

prijsstunt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:55:
Ramp alleen qua range en service.. Technisch is hij wel top. Ik heb er in jaren nog nooit enige reparatie aangehad. En mijn batterij heeft na 9 jaar minder dan 1 % degradatie. Originele remblokjes nog zelfs.
Als hij gewoon snel was blijven laden, zoals in het begin, dan was er geen enkel probleem en kon ik hem nog jaren doorrijden. Maar met de kleine actieradius is het niet meer mogelijk een iets grotere afstand te rijden als hij tergend langzaam laadt. Zonde, want ik zou hem graag nog jaren houden.

Zit nu een klein beetje te twijfelen over een Porsche Taycan, of een Nio ET7. Of toch minder geld uitgeven en wachten op de Ionic 6, maar ben eigenlijk wel altijd echte premium auto's gewend, dus weet niet of ik zo'n stap wil maken.. We zouden ook de Kona als gezinsauto kunnen gaan rijden, wel lekker goedkoop, maar wel erg weinig ruimte en ik vind hem ook wel erg plastic...
:P De ioniq 6 lijkt best wel premium te worden.....

Maar waarom laadt de Tesla dan niet meer snel op? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prijsstunt
Tesla heeft dat bij de oudere model S-sen steeds verder afgeknepen.
Om de levensduur van de accu te vergroten. Om ons zelf te beschermen.
Waarschijnlijk om ons uit de auto te jagen naar een nieuwe, of om onder het levenslang gratis laden uit te komen, of om onder garantieclaims van de accu's binnen de garantie af te komen.

hij laadt meestal iets van 30kW per uur of zo nu, niet te doen op een rit.

Ik wil niet beschermd worden, het is mijn auto, ze moeten er afblijven is mijn standpunt. Ik bepaal zelf wel of ik hem wil stukladen of niet... Maar ja, ze reageren nergens op en praten met ze is dus niet mogelijk.
Toen het afknijpen nog niet bekend was heb ik meerdere keren onderzoekskosten betaald om te kijken waarom hij zo langzaam ging laden. Heb dus nog honderden euro's betaald ook voor het stuk maken van mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik had gister voor de 3de maal een platte 12v accu. Ik was even bij de wasbox mij auto aan het uitzuigen, iets van 5-10min. de deuren open, accu leeg 8)7 wat een bagger systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
Als dat de 3e keer was, wist je dat het risico er was, waarom dan de auto niet op contact laten staan?
Of in utility mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Chaoss schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:46:
Ik had gister voor de 3de maal een platte 12v accu. Ik was even bij de wasbox mij auto aan het uitzuigen, iets van 5-10min. de deuren open, accu leeg 8)7 wat een bagger systeem.
Dan is sowieso de 12v accu niet goed (of was al bijna leeg ofzo)
Maar 5-10 minuten en alleen eigenlijk een lampje aan, zou die niet van leeg moeten raken....

Of stond de infotainment en/of Climate control nog aan?
(Al gaat ie dan waarschuwen dat de 12v accu leeg raakt...)

[ Voor 11% gewijzigd door RazorX4 op 11-10-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
@RazorX4 Het is niet alleen een lampje, bijna de hele elektronica van de auto blijft aan of stand by wanneer er een deur open staat.
Wanneer een (lood-)accu diep ontladen (leeg!) geweest is gaat de capaciteit sterk omlaag, ik lees in het verhaal van @Chaoss dat dit de 3e keer was.
Ik zou zelf de accu nu vervangen voor eentje met wat meer vermogen..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Peter-036 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:05:
Als dat de 3e keer was, wist je dat het risico er was, waarom dan de auto niet op contact laten staan?
Of in utility mode?
Nouhja de eerste keer was nadat de binnenverlichting een nacht brande omdat de kofferbak niet goed sloot. De 2de keer was nadat ik de auto aan het inpakken was voor de zomervakantie, kon ik me ook nog iets bij voorstellen. Nu was ik dus iets van 5-10min aan het stofzuigen geweest ik verwacht gewoon dat het kan .

Het is gewoon een niet goed uitgedacht systeem, ten eerste een verkeerde bezuiniging om een te lichte accu te plaatsen. Bij mijn vorige auto's kon ik gerust een hele middag de deuren openzetten.

En blijkbaar werkt het systeem dat de 12v accu wordt bijgeladen uit de grote accu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

RazorX4 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Dan is sowieso de 12v accu niet goed (of was al bijna leeg ofzo)
Maar 5-10 minuten en alleen eigenlijk een lampje aan, zou die niet van leeg moeten raken....

Of stond de infotainment en/of Climate control nog aan?
(Al gaat ie dan waarschuwen dat de 12v accu leeg raakt...)
Auto stond gewoon uit en deuren open. Volgens de anwb-man was de accu wel iets minder maar niet heel slecht. Dus ik vind 10min een deur open wel echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Peter-036 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:49:
@Chaoss dat dit de 3e keer was.
Ik zou zelf de accu nu vervangen voor eentje met wat meer vermogen..........
Tis een lease dus ik ga niets vervangen, zal het de volgende keer bij de beurt melden. Imho moet de dealer maar op hun kosten een zwaardere accu plaatsen. Ze draaien nu ook op voor de kosten van de pechhulp.

Accu is nooit helemaal leeg geweest maar bij 6v werkt de electronica van je auto niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 11-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Chaoss Bij mijn vorige auto's ging het lichtje uit na x-tijd. Wat veel handiger / logischer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
Als(!) de dealer een nieuwe 12V accu mag plaatsen van je leasemij, zal dat exact dezelfde zijn als er nu in zit.
Maar dit terzijde.
De12V accu die er in zit hoeft de auto nooit te starten, dus er is voor de fabrikant geen reden om er een zwaardere in te stoppen. En de garantie op de 12V accu is beduidend minder dan die op de rest van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03 11:47
Het lijkt mij wel een ontwerpfout. Een grotere accu zal niet echt helpen want het is alleen een service accu. In een fossiele auto wordt de accu flink leeggetrokken bij het starten en laad dan weer op via de dynamo. prima voor de accu. Ik vraag me af waarom ze niet gewoon een soort omvormer hebben geplaatst die vanuit de tractie accu de service voor de autoelectronica levert en de 12v accu alleen als back up.

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Is inderdaad een design fout, de ANWB-man gaf ook al aan dat het veel gebeurd bij de Kona, ook hier lees je het probleem veelvuldig.

Als de dealer er niets aan wil doen, prima blijf ik op hun kosten de ANWB inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingDurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-04 10:07
Hier toevallig ook weer afgelopen weekend! Nu 3 keer gehad. Als bij mij de achterklep openstaat is de accu binnen een half uur leeg.

Eerder nog nooit gehad. En ja, de achterklep moet je dicht doen. Ik denk dat je beter kan laden en lossen met de auto aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-05 18:22
Chaoss schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:11:
Is inderdaad een design fout, de ANWB-man gaf ook al aan dat het veel gebeurd bij de Kona, ook hier lees je het probleem veelvuldig.

Als de dealer er niets aan wil doen, prima blijf ik op hun kosten de ANWB inschakelen.
Ik vraag me dan wel weer af of dit probleem wellicht opgelost zou zijn in 2021/2022 versies.... Maar ja, dat weten we pas over een jaar waarschijnlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door gjtokkel op 11-10-2022 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

KingDurk schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:11:
Hier toevallig ook weer afgelopen weekend! Nu 3 keer gehad. Als bij mij de achterklep openstaat is de accu binnen een half uur leeg.

Eerder nog nooit gehad. En ja, de achterklep moet je dicht doen. Ik denk dat je beter kan laden en lossen met de auto aan?
Het blijft raar dat een 64kWh accu een 12v accu nodig heeft om te starten. Zoiets als een PC uitzetten door op Start te klikken. Het zal wel met het Battery Management System te maken hebben.

Je kan overwegen de auto in utility mode zetten. https://imotion.hyundai.n...de-hyundai-kona-electric/ ik doe het meestal bij inladen voor de vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RazorX4

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Jan Lelie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Het blijft raar dat een 64kWh accu een 12v accu nodig heeft om te starten. Zoiets als een PC uitzetten door op Start te klikken. Het zal wel met het Battery Management System te maken hebben.

Je kan overwegen de auto in utility mode zetten. https://imotion.hyundai.n...de-hyundai-kona-electric/ ik doe het meestal bij inladen voor de vakantie.
:P Is de 12v accu er niet omdat veel infotainment en niet-EV electra nog op 12v werkt...?
(En eigenlijk vooral omdat de Kona een aangepaste ICE auto is, niet zoals een Tesla of ID als EV ontworpen is en daardoor dit soort dingen nog deelt met het normale model.)

Al kan het eigenlijk ook met een omvormer oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
RazorX4 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

:P Is de 12v accu er niet omdat veel infotainment en niet-EV electra nog op 12v werkt...?
(En eigenlijk vooral omdat de Kona een aangepaste ICE auto is, niet zoals een Tesla of ID als EV ontworpen is en daardoor dit soort dingen nog deelt met het normale model.)

Al kan het eigenlijk ook met een omvormer oid.
De gewone 12V accu wordt gebruikt omdat anders voor alles wat niet met de drivetrain te maken heeft er custom hoogvoltage parts gemaakt moeten worden. Het is veel goedkoper om een radio of metercluster van de plank te halen bij een bedrijf dat deze al een jaar of 50 maakt (op 12V, want dat is de standaard) dan om een speciale te laten maken om op 400V te kunnen werken.

Het scheelt ook nogal in kosten omdat je minder zware gepantserde kabels hoeft te hebben, en deze zijn dus ook nog eens lichter, en dus goedkoper.

Je zou kunnen zeggen dat je dan een omvormer kan pakken die permanent de 400V naar 12 omzet voor de apparatuur die dat nodig heeft, maar dat geeft weer een extra belasting op de tractie accu, en 400V naar 12V omzetten is niet bepaald goedkoop.

Al met al is stock parts gebruiken gewoon veel slimmer, de standaard is 12V dus daarom heeft men gekozen voor een simpele 12V loodaccu die al decennia gebruikt worden en dus commodity goods zijn.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-04 19:33
Chaoss schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:46:
Ha! Herkenbaar! Ik heb zelf tot tweemaal toe de accu leeg gehad. Beiden keren dat ik terugkwam van vakantie en dat ik denk* dat de verlichting in de kofferbak is blijven branden. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-04 19:33
The Adder schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:11:
[...]

Fijn te lezen dat het bij Hyundai NL weg gelukt is (waar hebben we eigenlijk die dealers voor nodig? Niet dus, kijk maar naar Te&Co)

[...]

Mijn occasion uit 2018 haalt (onder optimale omstandigheden) nog ruim oven de 500km range met ondertussen 67K km op de teller, dus veel plezier met je occasion uit 2019!
[Afbeelding]
Ik rij zelf de 2020 versie. En heb het gered tot 509km bereik. Vraag mij niet hoe.. haha! Verre van een 'typische' elek. rijder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
Hoe is jullie ervaring met de lane assist?

Ik heb hiervoor een paar andere autos gereden die netjes in het midden van de rijbaan bleven. Bij de kona lijkt deze pas te reageren als die bij de lijn is en als een soort stuiterbal daarna naar de lijn aan de andere kant gaan en weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
nepkenny schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:33:
Hoe is jullie ervaring met de lane assist?

Ik heb hiervoor een paar andere autos gereden die netjes in het midden van de rijbaan bleven. Bij de kona lijkt deze pas te reageren als die bij de lijn is en als een soort stuiterbal daarna naar de lijn aan de andere kant gaan en weer terug.
Dat is omdat er twee opties zijn, LKA en LFA. Keep en Follow. Ik heb alleen LKA en dan "stuitert" ie inderdaad, LFA zat alleen op de premium in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik iets stream van mijn mobiel (Android) waarbij het geluid via BlueTooth audio van de Kona loopt, dan is er een vertraging in de weergave van het geluid waardoor beeld en geluid niet meer synchroon lopen. Is dit op te lossen? Ik zie bij de BlueTooth instellingen op de telefoon of Kona niets staan waar ik van denk dat het de vertraging gaat oplossen. Iemand een idee?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-05 19:25
Ik heb laatste weken bij veel regen het probleem dat ik bij het aanremmen rare actie van de auto komt. Zodra ik rem lijkt het wel dat hij op motor wil remmen maar merkt het toch handiger is gewoon te remmen, wat betekent dij hij even doorschiet. Voelt aan of de grip weg is en alle systemen even moeten denken wat ik ga ik doen. Hetzelfde heb ik ook (3 keer)bij rondende gehad waar de auto weer bij nat gewoon bij wegrijden heel even gas wegpakte, wat tot een gevaarlijke situatie kan leiden. Normaal duw ik het gas in en weg ben je of je slipt door maar gas oppakken en meteen weer weg halen is iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CopyCatz schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Dat is omdat er twee opties zijn, LKA en LFA. Keep en Follow. Ik heb alleen LKA en dan "stuitert" ie inderdaad, LFA zat alleen op de premium in 2020.
LFA werkt perfect, Premium 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ari3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
Als ik iets stream van mijn mobiel (Android) waarbij het geluid via BlueTooth audio van de Kona loopt, dan is er een vertraging in de weergave van het geluid waardoor beeld en geluid niet meer synchroon lopen. Is dit op te lossen? Ik zie bij de BlueTooth instellingen op de telefoon of Kona niets staan waar ik van denk dat het de vertraging gaat oplossen. Iemand een idee?
Dat gaat vermoedelijk niet lukken, Bluetooth is trager, dus je zult het probleem op je mobiel moeten oplossen. want die loopt voor. ;)

Pagina: 1 ... 107 ... 139 Laatste