Zojuist terug gekomen met de Kona '20 uit Sardinië. Trip van pak hem beet 3000km.
Ik kan bevestigen dat laadstress de wereld in is geholpen door mensen die geen EV rijden.
Oke, het is niet het hoogseizoen en er waren veel laadpalen beschikbaar, maar in Nederland, Duitsland en Zwitserland kun je vrijwel langs iedere pompstation langs de weg je auto opladen. Het EnWB netwerk in Duitsland is ook TOP. In Sardinie heb ik ook gewoon overal kunnen laden waar nodig daar is wel minder beschikbaar. Een kwestie van slim plannen dan kom je een heel eind.
Ik heb in het begin ABRP gebruikt voor de navigatie maar ben daar snel van af gestapt en gewoon de navigatie van de auto gebruikt (met bluelink) en daarmee ook de laders gezocht langs de route. Dat werkt gewoon prima. Ik ben gewoon gaan rijden en bij ongeveer 100km actieradius gezocht naar een lader.
Regenereren is wel een uitkomst in de bergen, dat rijd echt super lekker bergafwaarts en zuinig!!
Van Genua naar Amersfoort constant 100-110 km/u gereden op cruise en hij gaf bij thuiskomst een verbruik van 12.9 KW/100km. Dat vind ik erg netjes met een volgeladen auto (geen dakkoffer).