• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:16
Matched: Tomtom
Ferry34 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Misschien heb je t gemist, maar tomtom go kan gewoon via android auto en zelfs met de navigatie balk

Misschien ook handig voor anderen...
Tomtom op je mobiel kost slechts €13 per jaar.
Je zet vervolgens in de instellingen dat je EV bent, bij aansluitingen filter je bijvoorbeeld op CCS zoals ik en je ziet in de balk de snelladers op je route.

Je kunt ze ook in je buurt zien.
Hij ziet alle files flitsers mobiele flitsers en de meeste wegafsluitingen
Ja dit werkt inderdaad goed. Is naar mijn mening nog altijd de fijnste navigatie! Fijne grafische weergave en de routebalk dan de rechter kant met onder andere file weergave idee nog altijd onovertroffen vind ik.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-04 13:37
njiwedu0b schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Als TomTom Go fan misde ik wel de EV opties; ik gebruik de iPhone app maar ik kan de optie niet vinden. Welk submenu valt die optie onder of is dit een Android specifiek iets? Google gaf me ook geen duidelijk antwoord.
Instellingen
Voertuigprofiel
Bij motor kies je elektrisch
Bij typen lader....type 2 CCS

• Ferry34
Vaevictis_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:33:
Vandaag iets nieuws ontdekt na 3,5jaar.

Ik had geen navigatie aan en moest snel en trein halen dus een straat ingereden met een verbodsbord. Krijg ik te horen van de navigatie “er is een foutieve rijrichting gedetecteerd ".

Wel goed opzich als dit spook rijden kan voorkomen.
Eens....echter in mijn stad zijn enkele straten omgedraaid wat betreft rijrichting en zit natuurlijk niet in een update.

Ik gebruik de navigatie van de Kia nooit (TomTom Go op phone) maar ook dan begint de auto luid "onjuiste rijrichting gedetecteerd"

Waar kan ik die melding uitzetten?

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Volgens Kia website is er gisteren (14 nov) een nieuwe update voor de MY'22 en MY23

Met o.a. OTA en TomTom kaarten (al staat het niet letterlijk).

Navigation Updater heeft deze update nog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ChiMan op 15-11-2022 20:31 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05
ChiMan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:30:
Volgens Kia website is er gisteren (14 nov) een nieuwe update voor de MY'22 en MY23

Met o.a. OTA en TomTom kaarten (al staat het niet letterlijk).

Navigation Updater heeft deze update nog niet.
Dit is weldegelijk de versie die de Navigation Updater bij mij laat zien. Kijk ook maar naar de naamgeving in de laatste kolom 221004.
In één van de update bestanden staat dan weer Q1, je zou dus denken eerste kwartaal.
Ook zie ik staan dat minimaal 64GB geadviseerd wordt voor de USB stick wat ik ook gebruikte maar bij het kopieren krijg je dan weer de vraag of je het zeker weet omdat de USB stick zoveel groter is dan 32GB. Grootte op disk is overigens 37GB zie ik nu.

Onderin de Navigation Updater staat overigens nog steeds een melding over mei 2022 en als je daar op klikt kom je ook op een site met gegevens over de mei update.
Lekker duidelijk allemaal :)

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 15-11-2022 20:40 ]

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 09:24
Ik denk dat ik lekker wacht met updaten tot kia het doet bij de eerste kleine beurt. Kunnen anderen de tomtom kaarten en ota updates even beta testen..

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:06:
Ben benieuwd of oudere modellen ook deze NAV update krijgen.
Als ik de omschrijving zo lees, krijgen die in ieder geval niet de OTA updates. Je zou nog steeds kaartupdates moeten krijgen op de reguliere manier, maar dan misschien niet van TomTom :?

• ChiMan
ninjazx9r98 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:21:
@matthijst
Dat stond bij mij ook in de MY22 maar in de 'release notes' staat dan weer dat met deze update de wireless functie enabled wordt en dat deze op een USB stick gezet moet worden. Ik heb de update vanmorgen gedaan en heb nu onderin een optie om OTA daadwerkelijk in te schakelen en automatisch te gaan updaten. Automatisch voor twee keer dus en daarna wordt het kennelijk betalen.
Is het daadwerkelijk een update naar TomTom kaarten? En wat zijn je bevindingen tot nu toe?

• ninjazx9r98
ChiMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

Is het daadwerkelijk een update naar TomTom kaarten? En wat zijn je bevindingen tot nu toe?
Ga er vanavond pas mee weg dus heb er nog niet mee gereden. Het lijkt mij puur een voorbereiding op nieuwe kaarten en zag zo snel ook niks aan de kaart die ik standaard aan heb staan.
Heb al wat gezocht en her en der wat gevonden en dan lees ik dat het puur een update is voor dat wat komen gaat.

Zit persoonlijk niet zo te wachten op OTA, zie er niet direct enorme voordelen in en helemaal niet als er ook voor betaald moet gaan worden na de eerste twee updates.
Ik zou liever zien dat ze tijd steken in bestaande issues voor een (groot?) deel van de klanten zoals het niet krijgen van notificaties, waardeloos zoeken, soms traag opstarten van de infotainment.
Paar keer per jaar een USB stick in de auto prakken en laten updaten zodra ik de auto uitschakel is voor mij niet zoveel moeite dat ik ga betalen om dat niet meer te hoeven doen.

• EagleTitan
  • Niet online
ChiMan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:42:
[...]

De look en feel van navigatie is nog gelijk, maar kan natuurlijk prima dat de kaartdata van TomTom is nu. Ik heb verder geen wijzigingen gezien.

• ChiMan
EagleTitan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:18:
[...]

De look en feel van navigatie is nog gelijk, maar kan natuurlijk prima dat de kaartdata van TomTom is nu. Ik heb verder geen wijzigingen gezien.
Gisteren geupdatet en zag zojuist weer de HERE logo op mijn scherm (dus nog geen TomTom kaarten).

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:28
Dus weer niet die fameuze software update voor de navigatie naar TomTom. Die gaat niet meer komen vermoed ik.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
DonJuape schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:53:
Ik heb de indruk dat sinds de update van december de navigatie me slechter verstaat en hij komt daardoor met vreemde adressuggesties. Heel slecht voor mijn bloeddruk. Herkenbaar?
Heeft bij mij sinds de 2020 update niet meer acceptabel gewerkt. En adres met toetsenbord invoeren gaf ook regelmatig bizarre suggesties.
Na elke update probeer ik de navigatie weer een keer, maar het blijft volstrekt onvoldoende, sinds die bewuste zomer 2020 update.
Toen we de auto pas hadden (juli 2019) werkte het navi systeem erg fijn.
Volgens mij was dat nog gebaseerd op (een backbone van?) TomTom, daarna (vrees ik) eigen ontwikkeling Kia/Hyundai.
Misschien moet je het in het Koreaans proberen in te spreken :) 8)7

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:13
EVfan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Heeft bij mij sinds de 2020 update niet meer acceptabel gewerkt. En adres met toetsenbord invoeren gaf ook regelmatig bizarre suggesties.
Na elke update probeer ik de navigatie weer een keer, maar het blijft volstrekt onvoldoende, sinds die bewuste zomer 2020 update.
Toen we de auto pas hadden (juli 2019) werkte het navi systeem erg fijn.
Volgens mij was dat nog gebaseerd op (een backbone van?) TomTom, daarna (vrees ik) eigen ontwikkeling Kia/Hyundai.
Misschien moet je het in het Koreaans proberen in te spreken :) 8)7
Inspreken gaat bij mij meestal wel goed. Als 't niet goed gaat zoek ik vaak de bestemming via de app en stuur die dan door naar de auto.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
Navigatie met spraak is nou juist hetgeen nog redelijk bruikbaar is, iets opzoeken dmv typen is een drama.
Het is soms wel gokken welke volgarde (woonplaats, straat of andersom) het beste werkt.

Wat dan wel irritant is dat er meerdere resultaten kunnen zijn, maar die worden dan weer afgekapt getoond, zodat je net niet kunt zien welke je moet hebben.

Al met al is het fabrieksnavigatie zoals je hem verwacht: Het werkt, maar echt goed is het nooit.
Beste navi die ik ooit gehad heb was in de renault, toen ze nog gewoon een tomtom kastje in het dashboard inbouwden. (dat was dan ook weer meteen het enige wat wel echt goed was aan de renault)

[ Voor 55% gewijzigd door gjcvro op 15-01-2023 17:56 ]

• bnwgraaf
Vandaag kreeg ik de serverzijdige update van Android Auto.
Ik moet zeggen, die is wel erg mooi en vooral: nu kun je de navigatie vinden AA echt fullscreen draaien, wat tot voor kort nog steeds niet helemaal was.

Ik ben op zich best positief over de ingebouwde navigatie, maar nu ik vandaag TomTom in de nieuwe AA layout in fullscreen heb gebruikt, kan ik niets anders zeggen dat ik TomTom weer (nog steeds) één van de fijnere navigatie software vind.
Helder, overzichtelijk en wat mij betreft de beste in het weergeven van file en andere gebeurtenissen op de route via de routebalk.
Ideaal!

• gjcvro
MatMich schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:31:
[...]

Ik ben het op al je punten oneens met je.
Mijn Toyota bv was de software top, het zag er allemaal uit als een commodore 64 maar werkte uitstekend.
Kia belooft veel maar maakt weinig waar.
De navigatie werkt daarentegen ,op het adres vinden na, prima en dat weinig autobouwers dat niet voor elkaar hebben komt op mij over als een slecht geargumenteerde en ongefundeerde aanname zonder enige onderbouwing.
Ik had ook niet de illusie dat wij het samen eens gaan worden behalve over het feit dat we het samen niet eens zijn misschien. Gelukkig heeft iedereen het recht op een eigen mening.

Ook ik heb wat ervaring met Toyota, en naast dat het er niet uit zag was het ook een ellende om iets te vinden, op het moment dat je niet dagelijks met het systeem te maken had (wederom mijn mening, ik vraag je niet om het er mee eens te zijn).

Dat weinig autobouwers het wel voor elkaar hebben is wederom een mening van mij en geen aanname. De mening is gebaseerd op eerdere ervaringen met andere merken, en als ik dan jouw lijn van redeneren voortzet, dat slechte software er voor zorgt dat ik een compleet merk niet meer wil hebben, was ik ondertussen denk ik veroordeeld tot een Tesla of VW, beide merken heb ik tot nog toe niet gehad of langer mee gereden. Over VW heb ik ook wel een mening, maar zal ik nu niemand mee lastig vallen.

De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.

Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.

En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-04 12:07
gjcvro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:55:
De enige navigatie die in mijn ogen goed werkte was de van Renault En dat was domweg omdat die een tomtom kastje in het dashboard monteerde. Van alle navigatiesystemen die ik heb gehad was toch TomTom voor mij de meest bruikbare.

Waar (wederom naar mijn mening) Kia de fout mee in is gegaan is het vervangen van de duidelijke regels voor land plaats en straatnaam/huisnummer naar 1 vak waarin je maar iets moet typen. De suggesties zijn daardoor een stuk minder bruikbaar. Ook heb ik verschillende keren gezien dat de navigatie me inderdaad op de juiste plek bracht, maar dat niet bepaald de meest logische weg was.

En dat was niet alleen omdat ik het geen logische weg vond, ook andere navigatiesystemen namen een andere, veel logischere route. Kia stuurt je erg graag van een doorgaande weg af om je via allerlei kleine straatjes naar je doel te brengen. De laatste tijd lijkt het wel minder te worden, dus wellicht verbetert het toch per software update.
Goed bezig met het de-escalatie :)

Ik ben beroepshalve, maar ook privé veel bezig met en geïnteresseerd in software en heb erg veel te maken met de interactie van gebruikers met die software. Mijn ervaring is dat geen enkele User Interface voor iedereen lekker werkt. Wat de één vreselijk vindt is voor de ander heerlijk om mee te werken.

Maar de manier waarop men omgaat met die ergernis is voor mij altijd weer opvallend. Er zijn gebruikers die bij het eerste probleem al meteen aan de telefoon hangen en roepen "het werkt allemaal niet, wat een puinzooi, wie heeft dit bedacht, ik heb mijn manager ook even ingekopieerd en ik wil andere software!". Er zijn ook gebruikers die even de tijd nemen, die wat experimenteren, en dan uiteindelijk de telefoon pakken met "Hier lijkt iets niet goed te werken, ik heb al wat geprobeerd maar het lukt me niet. Kun je me helpen?".
Die eerste groep zul je nooit kunnen helpen, die struikelen sowieso van probleem naar probleem en lijken ook soms de ergernis op te zoeken. Die tweede groep zal uiteindelijk vaak de software gewoon gebruiken en uiteindelijk langs, over, of onder het probleem door werken. En dit is een persoonlijke observatie: die eerste groep zijn vaak "veel-klagers". In ons helpdesksysteem komen ze bovengemiddeld vaak voor. Kortom: het is een karaktereigenschap.

Als het gaat om navigeren speelt een beetje hetzelfde. Ik heb in de afgelopen dertig jaar met heel veel verschillende navigatiemiddelen gespeeld en veel daarvan ook intensief gebruikt. De gekozen routes verschillen soms en het gaat heel soms ook gewoon fout. Maar je komt altijd waar je zijn wil.

Maar ook hier is het opvallend hoe mensen daar mee om gaan. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen mij en mijn vrouw. Ik rij altijd volledig op de navigatie. Ik kijk niet op de borden, ik probeer nooit slimmer te zijn dan de navigatie, ik accepteer de aanwijzingen klakkeloos. Gevolg: volstrekt ontspannen ritten. Mijn vrouw is is altijd bezig met de navigatie te vergelijken met haar interne navigatie en de borden. Gevolg: stress.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Arfman

Drome!

Dat je de Toyota software goed vindt is natuurlijk je goed recht maar in mijn ogen redelijk hilarisch. De software in de Yaris Hybrid van m'n ouders (vorige model, dat wel) en in onze vorige Prius was gewoonweg slecht. Ja, de navigatie bracht je waar je moest zijn maar als dat het criterium is kan ik ook mijn HP iPaq met TomTom Europa 2 gebruiken. Vergeleken daarmee is de Kia software een godsend. Wederom, oudere auto's maar het is nog maar vrij recent dat het infotainment van Toyota in reviews niet vermeld werd als negatief punt.

Recent een Ioniq 28kWh aangeschaft en daar zit het "oude" Gen5 systeem in, en dat ziet er minder flashy uit maar werkt net zo responsief en betrouwbaar als het Gen5W systeem in de e-Niro, en dat is een systeem/auto uit 2017.

Enige waar de navigatie imo echt een steek laat vallen is het feit dat hij niet zelfstandig een route met laadstops kan plannen, zelfs in de nieuwe Niro EV kan dat nog niet. Dat vind ik echt raar, het systeem weet de SOC, de afstand tot de volgende lader, het gemiddelde verbruik, dat zou echt een peuleschilletje moeten zijn maar soit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
Arfman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:56:
HP iPaq met TomTom Europa 2 gebruiken.
Good old times!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
gjcvro schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Ik had ook niet de illusie dat wij het samen eens gaan worden behalve over het feit dat we het samen niet eens zijn misschien. Gelukkig heeft iedereen het recht op een eigen mening.

Ook ik heb wat ervaring met Toyota, en naast dat het er niet uit zag was het ook een ellende om iets te vinden, op het moment dat je niet dagelijks met het systeem te maken had (wederom mijn mening, ik vraag je niet om het er mee eens te zijn).

Dat weinig autobouwers het wel voor elkaar hebben is wederom een mening van mij en geen aanname. De mening is gebaseerd op eerdere ervaringen met andere merken, en als ik dan jouw lijn van redeneren voortzet, dat slechte software er voor zorgt dat ik een compleet merk niet meer wil hebben, was ik ondertussen denk ik veroordeeld tot een Tesla of VW, beide merken heb ik tot nog toe niet gehad of langer mee gereden. Over VW heb ik ook wel een mening, maar zal ik nu niemand mee lastig vallen.

Point taken
Wat opvallend is dat iedereen toch wel een andere ervaring heeft.
Het is dus allemaal nogal subjectief denk ik.
Dat zou kunnen verklaren dat het voor autofabrikanten best lastig is om software te ontwikkelen waar iedereen tevreden over is.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vroeger, toen ik nog een TomTom gebruikte, hoefde ik nooit de tijd aan te passen, want dit werd (schijnbaar) uit de gps data gehaald?
Zodra er een satelliet verbinding was werd de tijd ook meteen aangepast, dus dan zou dat in de auto toch ook moeten lukken zou je denken.

• ChiMan
Arfman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:13:
In de US is gisteren een update uitgekomen voor de MY23 die het mogelijk maakt om via de onboard navigatie een lage reis te plannen, hij voegt dan automatisch laadstops toe!

Hopelijk snel in NL verkrijgbaar en ook voor de oudere modellen (maar het maakt allemaal gebruik van de Gen5W hard- en software dus ik verwacht het wel).
Toevallig op basis van TomTom kaarten/gegevens?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Arfman

Drome!

GVR schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Dat en de gemiddelde snelheid in een trajectcontrole zijn toch mooie features waarvan ik me telkens verbaas dat deze nog steeds niet in bijv. Waze geïntegreerd zijn.
Ik snap uberhaupt niet waarom alle grote navigatiesystemen (Waze, Google Maps, TomTom vziw) nog vrijwel niets doen met elektrische auto's. Je, er staan laadpalen op de kaart, maar die integratie kan toch veel verder? Opgeven wat je range is bijvoorbeeld om zo een grove planning te kunnen maken, of de mogelijkheid om via de Kia API de SoC op te vragen en daarop je navigatie aan te passen a la Tesla, etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multikoe
Arfman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Ik snap uberhaupt niet waarom alle grote navigatiesystemen (Waze, Google Maps, TomTom vziw) nog vrijwel niets doen met elektrische auto's. Je, er staan laadpalen op de kaart, maar die integratie kan toch veel verder? Opgeven wat je range is bijvoorbeeld om zo een grove planning te kunnen maken, of de mogelijkheid om via de Kia API de SoC op te vragen en daarop je navigatie aan te passen a la Tesla, etc.
Ik heb me daar ook hogelijk over verbaasd. Zeker van Google had ik verwacht dat ze daar veel sneller op zouden inspringen. Of anders gezegd: Wat ABRP kan, zou Google al lang moeten kunnen. Ze integreren zoveel fijne data in hun navigatie (voor voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer). Alle laadpaaldata is (kennelijk) goed beschikbaar en het slim routes uitrekenen hebben ze ook onder de knie. Wat houdt ze tegen om dat allemaal te integreren?
Over hoe slim ze soms zijn: ik ontdekte vorige week dat als ik op de motor met Google Maps navigeer, deze rit als "Motorcycle" wordt gecategoriseerd. Dat doen ze op basis van de sensoren in je telefoon, die registreren dat het voertuig overhelt in de bocht. Ik vond dat toch wel reteslim. Nu de laadpalen nog....

• bnwgraaf
Ramon_1984 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Ik zag dat voor de EV6 een update voor de navigatie is met ev routeplanner.
Is deze update ook beschikbaar voor de e niro ?

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/Y2wLeg
Die is er sinds afgelopen juni ook voor de e-Niro en ik heb er mijn zomervakantie mee gereden.

De laadpunten die hij voorstelt heb je niet zoveel invloed op (hij houdt alleen rekening met de filters die je op de laadpunten hebt ingesteld). Hij houdt in eerste instantie ongeveer 150 km reserve, dus best veel. Onderweg wijzigt hij zonodig van laadpunt, als je bijvoorbeeld meer gaat verbruiken.

Voor de manier waarop ik reis werkt het wel prima, maar veel inteligentie zit er niet achter. Al heb ik geen ervaring met hoe bijvoorbeeld ABRP werkt.

Wel is er sinds de december update al een goede terugkoppeling over de bezetting van de laadpunten. Ook de symbolen op de kaart geven direct met een kleur aan, of er nog een plekje vrij is en als je het punt selecteert en naar info gaat, zie je ook welke aansluitingen er zijn en hoeveel er bezet/vrij zijn. Dat werkt wat mij betreft prima! Alleen mis ik nog de laadsnelheid van de betreffende DC laadpunten....

Ik vind de navigatie met TomTom die ik via Android Auto gebruik, nog altijd het fijnst, maar daar mis ik die laadpaal informatie en bezetting. Dat doet de ingebouwde navigatie dus wel goed.

Overigens viel het me pas op, dat Google Maps ook aangeeft hoeveel palen bezet/vrij zijn!

• Ferry34
Yariva schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
Gisteren weer even met de Kia naar Brussel toe gereden. Heen - weer komt ongeveer net aan op 450km uit. Op de terugweg even langs de Fastned gereden gezien ik hem toch wel her en der had doorgetrapt. Zeker in Belgie waar je 120 mag.

Auto: begint een bekend riedeltje te worden, niks op aan te merken.
Fastned: heerlijk. Auto is gelinked met mijn profiel. Stekker erin en meteen een kopje thee halen bij het benzinestation.

Route planner ABRP: wat kan dit een ongelofelijk stuk onkunde zijn van tijd tot tijd. De integratie met laadpunten en hoeveel er nog beschikbaar zijn is de enige reden waarom ik de dienst nog gebruik. Letterlijk op ieder ander vlak (AA integratie, UI, navigatie algoritme, meldingen van incidenten / files / pepernoten gestrooid op de weg) zijn apps zoals Waze veel beter.

Het is jammer want je geeft ABRP iedere keer weer een kans maar het blijven half gebakken ervaringen. 5 minuten file op de snelweg? Pak deze afslag maar zodat je door dit obscure dorpje kan rijden waar de weg om op de snelweg weer te komen is AFGESLOTEN. Dikke file in dat dorp om de snelweg weer op te komen. 15 minuten extra reistijd gepakt. Vanaf dat punt maar ABRP uitgezet en Waze aangezet en daarna zelf een Fastned station uitgekozen langs de snelweg.
Voor €13 per jaar heb je tomtom go op je smartphone

- zet in instellingen dat je EV bent, want dan toont hij alle laadpunten.
Zet filter op CCS want dan toont hij alleen snelladers

- hij ziet alle files in real time
Zet in de instellingen uit dat hij automatisch de route aanpast...zodoende gaat hij t eerst vragen en toont hij wat hij van plan is, hoeveel dat scheelt in tijd en km en moet je dit bevestigen

Hij ziet alle flitsers en mobiele flitsers
Zet in de instellingen dat hij alleen moet piepen bij rood licht en alleen bij snelheid wanneer je daadwerkelijk te hard rijdt

Hij toont 3 routes bij invoering adres...snelst en 2 alternatieven en toont verschil in km en tijd per route

Hij toont snelladers op route, maar je kunt ze ook zoeken in de buurt etcetera
Ook toont hij hoeveel er bezet en vrij zijn

Kan ook gewoon op je scherm met Android Auto en carplay volgens mij ook

• bnwgraaf
Ferry34 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:08:
[...]

Zet in de instellingen uit dat hij automatisch de route aanpast...zodoende gaat hij t eerst vragen en toont hij wat hij van plan is, hoeveel dat scheelt in tijd en km en moet je dit bevestigen

Zet in de instellingen dat hij alleen moet piepen bij rood licht en alleen bij snelheid wanneer je daadwerkelijk te hard rijdt

Hij toont 3 routes bij invoering adres...snelst en 2 alternatieven en toont verschil in km en tijd per route

En je "vergeet" nog iets wat TomTom voor mij uniek maakt en waardoor het wat mij betreft één van de fijnere navigatie apps is: aan de zijkant heb je een routebalk die aangeeft wat (en over hieveel kilometer) er voor bijzonderheden op je route te verwachten zijn, zoals file, laadpunten, flitsers, werkzaamheden en parkeerplaatsen.

Onderstaand scherm is even het telefoonscherm, maar oo Android Auto is rechts de routebalk ook zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smYQksmxOTR4SfciIiylCnwvWWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G4B1sSvYM69c6m7OqeC3KA1.jpg?f=fotoalbum_large

Zou alleen nog fijn zijn als bij de laadpunten aangegeven wordt of er nog vrije plaatsen zijn...

Edit: voorbeeld op het scherm van mijn Kia:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8niL3kpH2XPMNuWM4tw-FrtTfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUj4ZhBV0soDfxRYHwItAImq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 18-08-2023 06:58 ]

• multikoe
ninjazx9r98 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Hij doet het ook als je geen navigatie gebruikt kwam ik net achter op de weg achter ons hotel. Het mis hebben is tot daaraan toe maar de manier waarop en de herhaling is niet bepaald prettig te noemen. Ook tussen de tellers was een waarschuwing en je gaat toch echt aan jezelf twijfelen en extra opletten of het allemaal wel goed gaat. Binnen de bebouwde kom zouden ze wat mij betreft terughoudender mogen zijn met dit soort dringende/dwingende waarschuwingen.
Het mis hebben is dan meer dat je een instructie krijgt over het volgen van de A27 en je toch echt nog een km of 10 op de A6 te gaan hebt ;) Die zit er ondertussen al een aantal versies in.
Wat dat betreft zijn kaarten in veel auto's te statisch en zouden veel vaker updates moeten krijgen.
Jouw irritatie komt niet zozeer van de fout, maar van de reactie van het systeem daarop. Ook dat is allemaal standaard: als je fout rijdt, dan waarschuwt het systeem daar voor en probeert je weer op de route te krijgen. In de ogen van het systeem reed je fout en handelde het zoals bedoeld.
En zelfs met regelmatige updates gaat het fout, zoals ik al liet zien met TomTom, dat ik online gebruikte tijdens mijn navigatie-route van gisteren.
Ik heb overigens het geluid standaard altijd uit staan. Ik vergeet liever een afslag een keer omdat ik niet oplet dan dat ik constant hoor wat ik moet doen. Dat heb ik thuis al :)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:30:
[...]

En je "vergeet" nog iets wat TomTom voor mij uniek maakt en waardoor het wat mij betreft één van de fijnere navigatie apps is: aan de zijkant heb je een routebalk die aangeeft wat (en over hieveel kilometer) er voor bijzonderheden op je route te verwachten zijn, zoals file, laadpunten, flitsers, werkzaamheden en parkeerplaatsen.

Onderstaand scherm is even het telefoonscherm, maar oo Android Auto is rechts de routebalk ook zichtbaar.
[Afbeelding]

Zou alleen nog fijn zijn als bij de laadpunten aangegeven wordt of er nog vrije plaatsen zijn...

Edit: voorbeeld op het scherm van mijn Kia:
[Afbeelding]
Ik heb ook TomTom Go gebruikt, vind het wel een fijne routeplanner. Ik zie bij Allego De Meern dat er 3/3 beschikbaar zijn. Nu weet ik dat er meer laders zijn dus dat klopt niet. Ik kan ook geen Tesla SuC's vinden?

Overigens kan ik iedereen de Tesla SuC aanraden, wat een uitkomst geen gedoe meer met pasjes en gezeur met laders die defect zijn.

Wat ik nog wel mis bij TomTom Go is de range van de auto en SoC zodat ie automatisch laders kan opzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-08-2023 07:33 ]

• ninjazx9r98
multikoe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:12:
[...]

Jouw irritatie komt niet zozeer van de fout, maar van de reactie van het systeem daarop. Ook dat is allemaal standaard: als je fout rijdt, dan waarschuwt het systeem daar voor en probeert je weer op de route te krijgen. In de ogen van het systeem reed je fout en handelde het zoals bedoeld.
En zelfs met regelmatige updates gaat het fout, zoals ik al liet zien met TomTom, dat ik online gebruikte tijdens mijn navigatie-route van gisteren.
Ik heb overigens het geluid standaard altijd uit staan. Ik vergeet liever een afslag een keer omdat ik niet oplet dan dat ik constant hoor wat ik moet doen. Dat heb ik thuis al :)
Waar je overheen leest is dat het ook gebeurt als je geen navigatie gebruikt. Er is dus geen afwijking van een route want er is geen route ingesteld. De trigger is locatie en rijrichting. Het is enigszins vergelijkbaar met de waarschuwingen voor rood licht en snelheid, die komen ook als je de navigatie niet gebruikt.

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
.......
Ik heb ook TomTom Go gebruikt, vind het wel een fijne routeplanner. Ik zie bij Allego De Meern dat er 3/3 beschikbaar zijn. Nu weet ik dat er meer laders zijn dus dat klopt niet. Ik kan ook geen Tesla SuC's vinden?
......
Waar zie je dat, toch niet in TomTom Go?
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:32:
[...]
...........
Wat ik nog wel mis bij TomTom Go is de range van de auto en SoC zodat ie automatisch laders kan opzoeken.
Ja precies, het is daarom dat ik nog een beetje heen en weer ga tussen TomTom en de ingebouwde navigatie: de Kia navigatie is volledig in de auto geintegreerd, zodat bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en de navigatie info voor je neus ook allemaal meewerken.
En inderdaad natuurlijk de Soc....

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

[...]

Ja precies, het is daarom dat ik nog een beetje heen en weer ga tussen TomTom en de ingebouwde navigatie: de Kia navigatie is volledig in de auto geintegreerd, zodat bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en de navigatie info voor je neus ook allemaal meewerken.
Jawel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eKnmoE6QJ6SqmbgzwE8G6hFfhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXEZ86tBdOSNhFknr98t9Bjw.jpg?f=fotoalbum_large

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-04 10:56
bnwgraaf schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

[...]

En (als het goed is), zorgt de ingebouwde navigatie van Kia ervoor dat de accu de goede temperatuur heeft als je bij het laadstation aankomt (mit dat ingesteld is in de navigatie), waardoor je sneller de maximale laadsnelheid zou moeten halen.

Trouwens, kun je als je bij fastned laad de laadcurve van een laadactie terug zien?

• Yariva
  • Laatst online: 21:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ferry34 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:08:
[...]

Ik ga hier eens in duiken. Biedt Tomtom ook integratie aan met de Kia zoals bijv. een ODB dongle om het actuele verbruik bij te houden en hierop de route aan te passen?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
Yariva schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Ik ga hier eens in duiken. Biedt Tomtom ook integratie aan met de Kia zoals bijv. een ODB dongle om het actuele verbruik bij te houden en hierop de route aan te passen?
Je kunt beter flitsmeister gebruiken.

Deze heeft contact met bepaalde verkeerslichten waardoor je de status van de verkeerslichten in flitsmeister ziet en het verkeerslicht weet dan ook dat je eraan komt, dus als er geen verkeer is dan springt deze direct op groen. Dit heb ik zelf al gemerkt op een aantal plekken, omdat ik nieuwsgierig was wat het precies was heb ik het opgezocht en hier vind je er meer over: https://topgear.nl/autoni...als-je-flitsmeister-hebt/

Ook heeft flitsmeister weet van welke rijstroken op de snelweg zijn afgekruist en meld dat ook in de app.

Helaas nog geen integratie met de E-Niro mbt het verbruik en laadpalen.

Zoals je ziet is er nog geen perfecte navigatie, ze hebben allemaal hun voor en nadelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• bnwgraaf
Suicyder schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb DC laders aan staan, je kunt kiezen AC/DC en tussen welke vermogens je laders wil zien.

Enige wat ik nog wel echt vervelend vind is dat Tesla SuC's niet in de laderlijsten staan, die gebruik ik nog wel regelmatig namelijk.

Een ander nadeel met DC laders langs de snelweg is, is dat je beschikbaarheid pas ziet zodra je er voorbij rijdt (of dus al de afslag genomen hebt naar het station) :P
Hm, ik zie dat al lang van te voren, ook bij DC laders langs de snelweg.
Wat ik dan weer wel mis bij de info wat het aantal (beschikbare) laders op die locatie wordt weergegeven, is hoeveel vermogen de betreffende laders daar hebben.

Eerlijk gezegd vind ik (ook na een week Oostenrijk) het systeem van de laders eigenlijk best goed werken.
Ik twijfel tijdens lange reizen nog wel altijd tussen de standaard navigatie en TomTom (via Android Auto). TomTom is wat mij betreft nog altijd superieur aan alle andere systemen wat ik mee gereden heb wat betreft de verkeersinformatie, ook vergeleken met bijvoorbeeld Waze, alleen het zoeken van laadstations en de beschikbaarheid/bezetting daarvan is in TomTom slecht of zelfs niet aanwezig.

Ik wilde dat het ingebouwde navigatie systeem beter de verkeersinformatie aanbood, dan zou dat mijn navigatiesysteem worden...
Het systeem kent de files, maar heeft dat op minimale manier aan en je wordt zeker niet vroegtijdig op de hoogte gebracht.

• bnwgraaf
eltron schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Heb je dan wel gekoppeld met 4G?
Mijn beeld is dat de filemeldingen dan redelijk accuraat en tijdig zijn.
De file informatie op zich is wel accuraat, maar de momenten en manier waarop dat zichtbaar wordt gemaakt niet.

Ik krijg geen automatische melding en kan niet zien wanneer er (plots) verderop een file is ontstaan.
Er wordt geen melding gegeven en het is niet te zien doordat bijvoorbeeld de reistijd rood kleurt.

In het rechter gedeelte van het scherm waar de aanwijzingen staan is een gekleurde lijn te zien en ook op de kaart kleurt de weg geel of rood bij oplopend verkeer maar in beide gevallen zie ik dat pas vlak voordat ik de file heb bereikt en niet langer van tevoren.

Je kunt via het menu ook file informatie oproepen, maar dat kost diverse scherm aanrakingen en je krijgt dan een lijst met files, maar dat is niet erg grafisch. Bovendien moet je dan zelf regelmatig het menu induiken om te kijken of er ondertussen files zijn.

Ik heb Kia al eens aangegeven dat het handig zou zijn wanneer er bijvoorbeeld op het scherm een file symbool zou verschijnen op het moment dat er een file is ontstaan verderop de route. Daarbij zou dan de afstand tot aan die file gemeld kunnen worden zodat je ook gelijk ziet hoe ver weg dat nog is.

Zou hoef je zelf niets in de gaten te houden, en als het symbool verschijnt kun je op dat moment extra info in het file menu bekijken. Eventueel kan dat file symbool dan ook aangeklikt worden als snelkoppeling naar extra info over de file.

Als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld TomTom:
Daar kleurt de aankomsttijd rood wanneer er file op je route is en bovendien wordt de extra benodigde tijd in rood weergegeven.
Daarnaast verschijnen files verderop al ruim van te voren in de routebalk aan de zijkant.
Op die manier heb ik altijd in één oogopslag info over de verkeerssituatie op mijn route zonder daarvoor bijvoorbeeld het menu in te duiken.

Overigens vind ik dat ook bij Waze een gemiste kans. File informatie is aanwezig, maar ik moet er altijd moeite voor doen om het goed zichtbaar te krijgen, als ik het er al duidelijk uit krijg....

Zonde, want de info is aanwezig....

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 11:54
bnwgraaf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

Ik krijg geen automatische melding en kan niet zien wanneer er (plots) verderop een file is ontstaan.
Er wordt geen melding gegeven en het is niet te zien doordat bijvoorbeeld de reistijd rood kleurt.

[…]

I hear you, maar als ik mag: ik had dat aanvankelijk ook waar ik heel erg gewoon was aan TomTom en wou dat de Kia navigatie was als TomTom.

Maar dat is ze niet. Wat de navigatie wel is, is dat ze zich (af en toe) aanpast aan de verkeerssituatie en de oorspronkelijk voorgestelde route aanpast. Je krijgt een biepje en een zeer korte boodschap op het navigatiescherm, maar meer niet. Waarschijnlijk omdat Kia dat gebruiksvriendelijker vindt.

Wat de navigatie ook wel is, is dat voor dagelijks thuis-werk verkeer, ze een totaal andere weg aanduidt om een ongeluk of een file te vermijden. Maar dat je dat pas te laat merkt als je al je normale weg genomen hebt en de navigatie biept omdat ze de oorspronkelijk voorgestelde weg aanpast.

De navigatie van Kia is inderdaad niet TomTom, maar “anders”.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-02 22:55
bnwgraaf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

De file informatie op zich is wel accuraat, maar de momenten en manier waarop dat zichtbaar wordt gemaakt niet.

In het rechter gedeelte van het scherm waar de aanwijzingen staan is een gekleurde lijn te zien en ook op de kaart kleurt de weg geel of rood bij oplopend verkeer maar in beide gevallen zie ik dat pas vlak voordat ik de file heb bereikt en niet langer van tevoren.

Je kunt via het menu ook file informatie oproepen, maar dat kost diverse scherm aanrakingen en je krijgt dan een lijst met files, maar dat is niet erg grafisch. Bovendien moet je dan zelf regelmatig het menu induiken om te kijken of er ondertussen files zijn.

Ik heb Kia al eens aangegeven dat het handig zou zijn wanneer er bijvoorbeeld op het scherm een file symbool zou verschijnen op het moment dat er een file is ontstaan verderop de route. Daarbij zou dan de afstand tot aan die file gemeld kunnen worden zodat je ook gelijk ziet hoe ver weg dat nog is.

Zou hoef je zelf niets in de gaten te houden, en als het symbool verschijnt kun je op dat moment extra info in het file menu bekijken. Eventueel kan dat file symbool dan ook aangeklikt worden als snelkoppeling naar extra info over de file.

Daar kleurt de aankomsttijd rood wanneer er file op je route is en bovendien wordt de extra benodigde tijd in rood weergegeven.
Daarnaast verschijnen files verderop al ruim van te voren in de routebalk aan de zijkant.
Op die manier heb ik altijd in één oogopslag info over de verkeerssituatie op mijn route zonder daarvoor bijvoorbeeld het menu in te duiken.

Overigens vind ik dat ook bij Waze een gemiste kans. File informatie is aanwezig, maar ik moet er altijd moeite voor doen om het goed zichtbaar te krijgen, als ik het er al duidelijk uit krijg....

Zonde, want de info is aanwezig....
Bij mijn Kia is de routelijn groen als er geen file is en geel of rood bij langzaam rijdend verkeer of file afhankelijk hoe langzaam het rijdt. Voor mij werkt dat prima. Geen expliciete informatie over aantal minuten vertraging, maar je ziet de ETA wel in verhouding oplopen of teruglopen naarmate de gele of rode lijn langer of korter wordt of van kleur verandert. Geeft mij voldoende gevoel bij de impact die ik van de file kan verwachten. En het beweegt gewoon mee met het actuele verkeersbeeld. Je kunt ook precies zien wanneer je de file in- en uitrijdt en meestal klopt dat vrij nauwkeurig.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• bnwgraaf
plmagis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:24:
[...]

I hear you, maar als ik mag: ik had dat aanvankelijk ook waar ik heel erg gewoon was aan TomTom en wou dat de Kia navigatie was als TomTom.

Maar dat is ze niet. Wat de navigatie wel is, is dat ze zich (af en toe) aanpast aan de verkeerssituatie en de oorspronkelijk voorgestelde route aanpast. Je krijgt een biepje en een zeer korte boodschap op het navigatiescherm, maar meer niet. Waarschijnlijk omdat Kia dat gebruiksvriendelijker vindt.

Wat de navigatie ook wel is, is dat voor dagelijks thuis-werk verkeer, ze een totaal andere weg aanduidt om een ongeluk of een file te vermijden. Maar dat je dat pas te laat merkt als je al je normale weg genomen hebt en de navigatie biept omdat ze de oorspronkelijk voorgestelde weg aanpast.

De navigatie van Kia is inderdaad niet TomTom, maar “anders”.
Ben ik allemaal met je eens en inderdaad, als hij op de achtergrond de route aanpast aan de verkeerssituatie is dat inderdaad het meest gebruiksvriendelijk dat de bestuurder daar niet direct mee "lastig" gevallen wordt.
Misschien ben ik ook niet doorsnee dat ik graag meer en ruimer van tevoren op de hoogte gebracht wil worden, zodat ik kan anticiperen of ook zelf de alternatieven kan beïnvloeden.

Maar op zich vind ik de ingebouwde navigatie prima bruikbaar.
Ik ben op langere reizen best enthousiast over de bruikbaarheid van de laadpaal zoekmogelijkheden en de beschikbaarheidsinfo van de laadstations. Daarnaast vind ik het fijn dat de ingebouwde navigatie en de functionaliteiten daarvan volledig geïntegreerd is in de auto, zoals bijvoorbeeld de aanwijzingen tussen de tellers voor je en de koppeling met de verkeersbordherkenning.
eltron schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Bij mijn Kia is de routelijn groen als er geen file is en geel of rood bij langzaam rijdend verkeer of file afhankelijk hoe langzaam het rijdt. Voor mij werkt dat prima. Geen expliciete informatie over aantal minuten vertraging, maar je ziet de ETA wel in verhouding oplopen of teruglopen naarmate de gele of rode lijn langer of korter wordt of van kleur verandert. Geeft mij voldoende gevoel bij de impact die ik van de file kan verwachten. En het beweegt gewoon mee met het actuele verkeersbeeld. Je kunt ook precies zien wanneer je de file in- en uitrijdt en meestal klopt dat vrij nauwkeurig.
Ik zie de gekleurde lijnen ook, maar die zie je pas op het laatste moment wanneer je de file al zowat inrijdt, tenzij je de kaart op 2D weergave zet en ver genoeg uitzoomt. Ik vind het persoonlijk gewoon fijn langer en duidelijk vooraf te zien wat voor bijzonderheden er zijn op mijn route.
Kassie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ik roep: "verkeersinformatie" en het systeem laat keurig in een lijstje de files op de route zien.

Was eerst fervent Google Maps gebruiker via CarPlay. Maar vindt de Kia navigatie prettiger, duidelijker en behoorlijk accuraat.
Ik had er nog niet aan gedacht om de lijst met een stemcommando op te roepen; dat scheelt een hoop handelingen.
Maar nog steeds moet je dan zelf steeds regelmatig controleren.
Zoals ik al zei, zou ik het bijvoorbeeld fijn vinden als er een file icoontje in beeld komt als er verderop een opstopping op de route is.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-04 08:35
Voor de geïnteresseerden onder ons. In Amerika is er een update uitgebracht omtrent de routeplanning. Na het installeren van de update krijg je bij de voorgestelde laadstops aankomst-vertrek % te zien en laadtijd in minuten. En er komt een optie om (a la TomTom Go via CarPlay) ook suggesties te krijgen in geval van file of andere vertragingen. Op YouTube staan twee filmpjes die kort ingaan hierop (The Ioniq Guy & Technically Jeff zijn de mannen die de update in gebruik hebben).

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
Voor de geïnteresseerden onder ons. In Amerika is er een update uitgebracht omtrent de routeplanning. Na het installeren van de update krijg je bij de voorgestelde laadstops aankomst-vertrek % te zien en laadtijd in minuten. En er komt een optie om (a la TomTom Go via CarPlay) ook suggesties te krijgen in geval van file of andere vertragingen. Op YouTube staan twee filmpjes die kort ingaan hierop (The Ioniq Guy & Technically Jeff zijn de mannen die de update in gebruik hebben).
Hey interessant!
In die update wordt ook weergegeven welk vermogen de betreffende laadpunten hebben en hoeveel er per vermogen nog beschikbaar zijn.

En inderdaad ook wat vernieuwing op het gebied van alternatieve routes in geval van files. Ik ben benieuwd, klinkt op zich weer goed.

Als ik op de Amerikaanse update website kijk, worden de alternatieve routes wel genoemd, maar niet de benodigde laadtijden bij de tussenstops....

Bij de changelog wordt trouwens ook nog gesproken over een optie waarbij eventueel geopende ramen automatisch worden gesloten wanneer je een tunnel in rijdt.

Ik hoop deze update snel in Europa te zien.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37
MarcoEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:01:
Vanaf welk MY zal dat gelden? Hopelijk vanaf de eerste generatie (MY19), maar vrees vanaf de “wide screen” modellen die een andere navi hebben.

• MarcoEV
Daarom gebruik ik voor file nauwkeurigheid etc TomTom Go. Die geeft ook aan in display over hoeveel km er file is of vertraging. vooral met vakanties vind ik TomTom Go echt fijn. Kia Navi heeft als voordeel dat het live laadpunten weergeeft en corrigeert adhv verbruik/actieradius. Als TomTom daar nou eens iets aan deed..

• bnwgraaf
MarcoEV schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:58:
Daarom gebruik ik voor file nauwkeurigheid etc TomTom Go. Die geeft ook aan in display over hoeveel km er file is of vertraging. vooral met vakanties vind ik TomTom Go echt fijn. Kia Navi heeft als voordeel dat het live laadpunten weergeeft en corrigeert adhv verbruik/actieradius. Als TomTom daar nou eens iets aan deed..
Helemaal mee eens, ik vind TomTom Go veruit de allerfijnste navigatie, zeker als het om verkeersinformatie gaat staat het wat mij betreft op eenzame hoogte.
De reden dat ik toch steeds nog switch tussen TomTom en de Kia navigatie is dat ik het fijn vind dat de Kia navigatie volledig geïntegreerd is in de auto en het zoeken van een laadpunt vind ik in TomTom nog een drama en helaas kan ik ook de status en beschikbaarheid van de laadpunten in TomTom niet terug zien....

• gjcvro
oldchap schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:47:
[...]

Moet je de Garmin motor navigatie proberen. Als je die instelt op kortste route, stuurt die je vrolijk de snelweg af om je vervolgens aan de over kant van de straat weer de oprit naar dezelfde snelweg op te sturen, want ja dat is 2 meter korter. 8)7
Heeft de (losse) tomtom ook, je kunt ook voor spannende of bochtiger routes kiezen. Dan zie je eenzelfde gedrag. Hoeken van wege afsnijden die eigenlijk onzin zijn. Maar daar kan ik dan nog wel een klein beetje begrip voor opbrengen. als ik gewoon zo snel mogelijk van A naar B wil moet je niet aankomen met 3 afslagen om 2 meter te besparen.

• MarcoEV
bnwgraaf schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:31:
[...]

Helemaal mee eens, ik vind TomTom Go veruit de allerfijnste navigatie, zeker als het om verkeersinformatie gaat staat het wat mij betreft op eenzame hoogte.
De reden dat ik toch steeds nog switch tussen TomTom en de Kia navigatie is dat ik het fijn vind dat de Kia navigatie volledig geïntegreerd is in de auto en het zoeken van een laadpunt vind ik in TomTom nog een drama en helaas kan ik ook de status en beschikbaarheid van de laadpunten in TomTom niet terug zien....
110% mee eens. TomTom Go is voor de EV rijder waardeloos

• bnwgraaf
plmagis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:32:
[...]

Is inderdaad een nieuw feature in de meest recente update. En in mijn ervaring vrij accuraat.

En ja, ‘k vind je idee niet slecht, maar ‘t lijkt me vrij ingewikkeld als je op je route verschillende verkeersopstoppingen hebt. Ik zou blijer zijn mocht de verkeersinformatie iets sneller/frequenter geupdate werd.
Ik heb het gevoel dat het nog wat verbeterd kan worden, maar ik ben hier al blij mee!

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn denk ik. Andere navigatie systemen hebben iets soortgelijks...
Het is meer een keuze wat je wilt laten weergeven.

Dan heb je verschillende mogelijkheden wat betreft de informatie die je bij het icoontje weergeeft:
- afstand tot de eerstvolgende file op de route (lijkt mij een goede optie)
- totale lengte van alle files op de route
- totaal aantal minuten vertraging van alle files op de route (dat doet TomTom bijvoorbeeld)

Heb jij deze nieuwe functie ook alleen nog gezien in combinatie met het ongevallen icoontje of ook al met een file icoontje?

Wel apart, ook in de eerste weken na de update had ik het nog niet gezien (ik rij woon-werkverkeer 400 km per week), pas vandaag voor het eerst.

• bnwgraaf
Had ook ook de situatie voorgelegde waarbij bij de linker borden in de onderstaande foto wel de juiste maximum snbelheid wordt aangegeven op de juiste tijden (dus 100 respectievelijk 120), maar bij de rechter situatie wordt altijd als mximum 100 aangegeven en niet 130 tijdens de nachtelijke uren.
Vandaag kreeg ik te horen dat men daar nu wat op aangepast heeft en dat je er nu twee keer op kunt klikken om de goede snelheid te zien...

Lijkt me nog niet het gewenste, maar men zegt daar (remote??) iets op gewqijzigd te hebben, wat ik eerlijk gezegd wel een beetje betwijfel. Maar ik zal eens testen.
het liefst had ik gewoon dat hij 's nachts gewoon automatisch 130 aangeeft, zoals TomTom dat bijvoorbeeld ook doet en in de linker situatie ook goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a5J8v8llxeF89WltEpv6gLpdb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wETH3Hzn0LuoO48JpRXlbpji.png?f=user_large

• bnwgraaf
Digitair schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:12:
Zijn er hier ervaringsdeskundigen met de ingebouwde navigatie mbt lange ritten en laadstops?

Ik heb over een tijdje een rit naar Oostenrijk gepland staan.
Voorheen zocht ik meestal onderweg on-the-fly naar chargers bij langere routes, wanneer het bijna tijd werd om te laden.

Werkt de optie om een route incl chargers te plannen een beetje naar behoren?
Volgens mij kun je niet instellen wat je minimum SOC mag zijn, toch?
Ik heb er al diverse buitenlandreizen mee gemaakt en ben er best positief over.
Bij veranderende omstandigheden verandert ook het geplande laadstation voor de tussenstop, dus als je bijvoorbeeld minder zuinig gaat rijden, kan het zijn dat je eerder moet gaan laden en de navigatie verandert dat dan ook, indien nodig.

Voor de rest is het ook best makkelijk zoeken naar laad mogelijkheden langs de route en klopt de bezettingsweergave over het algemeen ook best goed, zodat je er redelijk van op aan kunt dat er inderdaad nog een plekje vrij is, al kan er natuurlijk net iemand voor je de laadplek op rijden.
Fijn dat je nu ook kunt zien of het bijvoorbeeld om een 150 kW lader of een 50 kW lader gaat.

Het is alleen vanwege de verkeersinformatie dat ik soms nog bijvoorbeeld TomTom via Android Auto gebruik, maar wat betreft laad planning vind ik de ingebouwde navigatie prima bruikbaar!

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:35
SoFTSTuFF schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:55:
Goedendag..

Wij hebben sinds kort ook een e-Niro, MY22 Dynamic plus line.
Auto bevalt super!
Maar nu de vraag, is het mogelijk en HOE om de gps snelheid in het navigatiescherm weer te geven?
Nu zie ik dat daar wel snelheid word aangegeven maar die is exact gelijk aan die van de snelheidsmeter.
En ligt meestal ongeveer 4 km/h onder de werkelijke snelheid.
Ben al verschillende keren door de menu's aan het ploegen geweest maar kan dit niet vinden..

Groeten Jan Willem
Gefeliciteerd met je aankoop!

Wij hebben MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's, maar ik heb er geen instelling voor kunnen vinden en inderdaad, in de ingebouwde navigatie wordt dezelfde snelheid getoond als die van de snelheidsmeter. Superirritant!

Nu heb ik er geen last van, want ik gebruik altijd TomTom GO via Android Auto en die toont wel de gps-snelheid (zoals iedere zichzelf respecterende navigatieapp, tenminste, behalve de ingebouwde navigatie toont iedere navigatieapp die ik heb gebruikt/geprobeerd gewoon de gps-snelheid).

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08
Gefeliciteerd met je aankoop!

Wij hebben MY22 Edition, wat een DPL is met een paar extra's, maar ik heb er geen instelling voor kunnen vinden en inderdaad, in de ingebouwde navigatie wordt dezelfde snelheid getoond als die van de snelheidsmeter. Superirritant!

Nu heb ik er geen last van, want ik gebruik altijd TomTom GO via Android Auto en die toont wel de gps-snelheid (zoals iedere zichzelf respecterende navigatieapp, tenminste, behalve de ingebouwde navigatie toont iedere navigatieapp die ik heb gebruikt/geprobeerd gewoon de gps-snelheid).
Ah helaas dus, via Android Auto merkte ik dat Flitsmeister inderdaad wel gps snelheid aangeeft (denk van mijn telefoon)

Iedereen bedankt! en op naar de volgende vraag :+

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-04 09:36
Hippe Lip schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:21:
[...]

@lmb-s
Ik kan dus met maar één fase laden maar da's geen probleem, Aan de snellader kom ik tot max 70kW en ja, dat duurt langer dan een auto die met 200kW kan laden, maar dat ligt in het vlak van verwachtingsmanagement.

We rijden 20.000km per jaar, inclusief vakanties naar UK, Zweden, midden Frankrijk en dat is echt geen probleem. De eerste keer was natuurlijk spannend, maar zodra je 'de hang of it' door hebt wil je nooit meer terug.

Je hebt het prima met een 1x32A hoofdzekering. Lekker houden zo als je voor een MY19 gaat.

Geen dank en succes!
En als ik het mag zeggen: DOEN. En veel plezier dan.
Hij gaat er eindelijk komen, nog 7 tot 10 nachtjes slapen. Dus toch een MY19, van een officiële Kia Dealer, thuis blijft 1-fase en de kosten laag ;) Nogmaals dank voor alle input!

Nu probeer ik me al zoveel mogelijk in te lezen in optimale mogelijkheden en instellingen, maar het wordt wel erg veel, zeker zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Is geen probleem, maar is er een lijstje of video waar de belangrijkste eerste stappen worden weergegeven?
Wat ik vooral zou willen weten zijn de vragen/handelingen die ik moet afronden bij het ophalen van de auto, en dan m.n. de digitale verbinding. Ik lees over UVO (oud?), Kia Connect (tegen betaling?) en andere apps, maar geen idee of die standaard zijn of door de Dealer geactiveerd moeten worden.
Ook ben ik geinteresseerd in Navigatie apps, heb nog nooit Android Auto gebruikt, maar ben wel een groot fan van TomTom Go op m'n telefoon (S24+). Is dat ook te gebruiken, of zijn er betere apps voor de e-Niro?

• 13art
  • Laatst online: 00:50

13art

Moderator Mobile
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:59:
[...]

Hij gaat er eindelijk komen, nog 7 tot 10 nachtjes slapen. Dus toch een MY19, van een officiële Kia Dealer, thuis blijft 1-fase en de kosten laag ;) Nogmaals dank voor alle input!

Nu probeer ik me al zoveel mogelijk in te lezen in optimale mogelijkheden en instellingen, maar het wordt wel erg veel, zeker zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Is geen probleem, maar is er een lijstje of video waar de belangrijkste eerste stappen worden weergegeven?
Wat ik vooral zou willen weten zijn de vragen/handelingen die ik moet afronden bij het ophalen van de auto, en dan m.n. de digitale verbinding. Ik lees over UVO (oud?), Kia Connect (tegen betaling?) en andere apps, maar geen idee of die standaard zijn of door de Dealer geactiveerd moeten worden.
Ook ben ik geinteresseerd in Navigatie apps, heb nog nooit Android Auto gebruikt, maar ben wel een groot fan van TomTom Go op m'n telefoon (S24+). Is dat ook te gebruiken, of zijn er betere apps voor de e-Niro?
Ik ga meelezen aangezien onze My20 (executive uitvoering) ook over 10 dagen komt.
Wat ik begrepen heb is Kia Connect gratis de eerste 7 jaar (net zo lang als de garantie). Het lijkt me dat TomTom ook werkt met Android Auto.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• richy3908
[...]

Gefeliciteerd!

Met een MY19 zul je UVO moeten gebruiken. Kia Connect is voor latere modellen, volgens mij vanaf MY20. Bij mij kon ik Kia Connect meteen koppelen, maar ja, ik kocht de auto dan ook nieuw en niet tweedehands.

Ik gebruik altijd TomTom Go via Android Auto. Werkt als een tierelier. En welke app 'beter' is, tja, dan ga je een beerput opentrekken natuurlijk … :P

• lmb-s
richy3908 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ik gebruik altijd TomTom Go via Android Auto. Werkt als een tierelier. En welke app 'beter' is, tja, dan ga je een beerput opentrekken natuurlijk … :P
Helemaal mee eens, maar ik heb nog nooit een EV gehad, dus ook nog nooit een navigator nodig gehad waarin laadpunten werden afgebeeld. Dat wordt anders, dus dat bedoelde ik eigenlijk met beter... ;)

• richy3908
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]

Helemaal mee eens, maar ik heb nog nooit een EV gehad, dus ook nog nooit een navigator nodig gehad waarin laadpunten werden afgebeeld. Dat wordt anders, dus dat bedoelde ik eigenlijk met beter... ;)
Beter wordt het sowieso, met een 8"-scherm (denk ik, bij MY19?) t.o.v. een smartphonescherm en met bediening van TomTom met je stem (tenminste, aangeven waarnaar genavigeerd moet worden) … :)

• Ferry34
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]

Heb je in je tomtom aangegeven bij voertuig dat je een EV hebt....en dat je alleen laadpalen wilt zien met CCS 8)

• lmb-s
Ferry34 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:56:
[...]

Heb je in je tomtom aangegeven bij voertuig dat je een EV hebt....en dat je alleen laadpalen wilt zien met CCS 8)
Tsss, kan ook al! Leuk! Shit, nu moet ik nog minimaal een week onrustig slapen!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]
@lmb-s
Gefeliciteerd! Wel zo rustig slapen straks dat je van een Kiadealer hebt gekocht. Ik neem aan dat je de overige van die 7 jaren garantie ook nog krijgt?
Een van de eerste dingen waaraan ik zit te denken:
  • Maximaal laadniveau
    Ik heb die vrijwel altijd op 90% staan omdat dit de accu zou sparen. Nu is het BMS van de Niro zó goed, dat ik na mijn 100k km nog steeds 100% accucapaciteit heb. Dus of dat werkelijk nodig is?
  • Niveau regeneratief remmen
    Je kunt me de flippers achter het stuur instellen hoe hard de auto afremt als je het gas loslaat. Standen: 0-1-2-3. Met standje 3 kun je een hele rit zonder rempedaal doen (behalve stilstaan voor bv een stoplicht), maar weet dat als er ook anderen in de auto zitten, dat die dat lang niet altijd waarderen. Ik deed dat in het begin en kreeg al snel opmerkingen over misselijk worden. Het afremmen gaat dan namelijk nogal heftig.
En verder kun je het instructieboekje alvast doornemen. Een behoorlijk dikke pil, dus daarmee kom je die 10 dagen wel door…
Zorg dat je de dealer laat uitleggen hoe je de app op je telefoon kunt koppelen aan de auto. Niet laten afschepen, gewoon hem (haar) aan de kop blijven zeuren tot het werkt. Dat begint met een account aanmaken, maar dat is natuurlijk in een paar minuten gedaan. Maar ik lees hier wel eens dat de rest niet altijd eenvoudig is met een 2e-hands auto. en je lijkt er de dealers sowieso bij nodig te hebben.
Ik gebruik het liefste Waze als navigatie. Weliswaar met een iPhone, maar dat zal niet uitmaken. De keuze van je navi is toch altijd een heel persoonlijk iets.
Mijn vrouw gebruikt bij voorkeur de navi van de auto, ikke liever Waze dus.

En verder: heb je al een keuze voor een laadpaal gemaakt? Ik gebruik een Zappi. Vooral als je zonnepanelen hebt kan dat fijn zijn omdat je dan o.a. in kunt stellen dat de auto alleen geladen wordt met de zonnestroom die anders teruggeleverd wordt.
En als je een energiecontract met dynamische tarieven hebt dan kan Zappi daar ook -zo uit de doos- mee overweg.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• lmb-s
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:15:
[...]

@lmb-s
Gefeliciteerd! Wel zo rustig slapen straks dat je van een Kiadealer hebt gekocht. Ik neem aan dat je de overige van die 7 jaren garantie ook nog krijgt?

En verder: heb je al een keuze voor een laadpaal gemaakt? Ik gebruik een Zappi.
Inderdaad, de garantie is de voornaamste reden dat ik het bij de dealer gekocht heb. Kia plus Bovag, dan zit ik wel goed ;-)

Laadpaal wordt een Wallbox Pulsar. Nadat ik geadviseerd ben door de installateur (via Werkspot).

Waze heb ik ooit eens geprobeerd, maar kom elke keer weer terug bij TomTom. Ook op de motor (op mobiel dan).

• Ferry34
Ik ook...tomtom is echt goed en ik rij als taxichauffeur.
Ook op de motor heb ik n tomtom rider.

Als je de tomtom t voertuig op EV hebt gezet, verdwijnen de benzinestation op de kaart.
Ik heb bij de stakkers CCS ingevoerd, dus hij laat alleen de snelladers zien op de route.
Bij "zoeken" kun je meteen de snelladers in je buurt zien, maar je ziet ze ook in je route, net als vroeger de benzinestations

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 22:29
lmb-s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:05:
[...]

[...], maar kom elke keer weer terug bij TomTom.[...]
Grappig, ik heb 'm laatst weer eens geprobeerd na een eerdere teleurstelling.
Gebruikt voor een bekende reis. Tomtom nam een andere - meestal drukkere- route dan Maps normaal. Voordeel van de twijfel gegeven en vervolgens in de ene na de andere file beland. Op de 'maps-route' was niks aan de hand.
Net of Tomtom geen actuele verkeersinfo verwerkte.
App gelijk verwijderd.

• bnwgraaf
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
Wanneer zij er weer een navigatie update komen? Gebruik zelf waze maar mijn vriendin wil geen extra apps.
Gezien afgelopen jaren schat ik in dat wellicht ergens deze maand de update in Amerika uit komt en eind mei of ergens juni de Nederlandse update.
Ben wel benieuwd. Voor mijn persoonlijke gebruik zijn er steeds wat verbeteringen, waardoor de ingebouwde navigatie toch steeds beter voldoet.

Ik heb wat zaken aangedragen en kreeg te horen dat men daarmee aan de slag gaat. Ik vermoed niet dat ze die werkelijk gaan implementeren, maar ben toch benieuwd of er nog wat interessants bij zit.

En ja, er zijn betere navigatie systemen zoals Google Maps, Waze en Tomtom (die laatst is wat mij betreft kampioen op gebied van file informatie en vooral hoe dat aangeboden wordt), maar je moet wel altijd weer naar Android Auto of Apple Carplay. En dan ben je toch weer met twee verschillende systemen door elkaar bezig, want als ik dan de radio aan wil zetten of zaken van de auto wil bedienen, moet ik weer de AA/CP omgeving verlaten. Voelt soms ook wel een beetje aan als net niet....
En bij mijn vriendin hoef ik daar al helemaal niet mee aan te komen, dat ze ook haar telefoon moet aansluiten en voor het één naar AA moet, maar voor het andere weer even moet overschakelen enz....als ze haar telefoon al mee neemt.

En dan hebben we het nog niet over de kabel t.o.v. het extra draadloze AA kastje en dat weer in combinatie met laden van je telefoon 8)
Wat dat betreft gebruik ik weer het liefst het standaard ingebouwde systeem, welke volledig is geintegreerd, ook met de info voor je neus. En die altijd in de auto aanwezig is (ongeacht of ik de telefoon bij me heb). En met de latere updates vind ik het zoeken van laadpunten en de beschikbaarheid daarvan toch wel goed werken!
Alleen die file informatie kan gewoon beter.....

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:08:
Nog even over die lange reis die ik laatst maakte vanuit Innsbruck: ik heb voor de grap de Kia Navigatie maar eens gebruikt, inclusief het plannen van de laadstops. En dat werkte verrassend goed. De laadstops worden dynamisch bijgewerkt als het verbruik sterk veranderd en ze lijken berekend te worden op ongeveer 15% SOC bij aankomst. Ik was eerlijk gezegd blij verrast.
Het enige minpuntje is de manier waarop informatie (niet) wordt gepresenteerd. Zo is eigenlijk niet duidelijk waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Wij werden in Duitsland bijna 100 kilometer door het binnenland gestuurd. Al die tijd vraag je je af of dit is vanwege een blokkade op de snelweg of gewoon een beroerde navigatiebeslissing. Google maps erbij gepakt en verrek: zelfde route.
Ook zou ik graag een overzicht zien van de route, met laadstops en een verwachte SOC bij aankomst. Ik hoef de laadtijd niet te weten (die varieert toch teveel). Nog mooier zou het zijn als meteen ook alternatieven in de buurt van de geplande laadstop zichtbaar zouden zijn (bijvoorbeeld als icoontjes langs de route).
Als met al niet ontevreden met de Kia navigatie dus...
Ik ben er dus ook best enthousiast over!
Binnen Nederland laad ik niet in het openbaar, dus daar heb ik het niet nodig en pak ik dan toch weer Tomtom erbij vanwege de betere terugkoppeling wat betreft files.

Maar tijdens de vakanties met langere reizen vind ik het echt wel prima werken! Ook de live informatie (bezet/vrij) en het vermogen van de laadpunten is erg prettig.
Ik ben het er wel mee eens, dat het fijn zou zijn, als je wat alternatieven voorgeschoteld zou krijgen en wat meer invloed zou hebben op bijvoorbeeld minimum SOC voor een laadstop en info over de SOC bij aankomst en vertrek van een laadpunt.
Ik heb printscreens gezien waarbij dat wel het geval is en datis dan wellicht bij andere Kia modellen of wellicht in andere regio's.

Voor mij zou het mijn vaste systeem voor elke rit worden (niet alleen in de vakanties) als ik nog iets betere en meer automatische terugkoppeling kreeg over verkeersgesteldheid. Ik heb al voorgelegd, dat ik het al een stuk beter zou vinden, als er een file symbool in het scherm verschijnt, wanneer er een file is ontstaan verder op de route.
Nu moet ik zelf handmatig steeds naar het file overzicht schakelen om te kijken of er files zijn ontstaan.... Ze hebben dit verzoek aangehoord, maar ik heb niet de ilusie dat er daarmee nu iets gedaan zal zijn in de komende update....

• richy3908
DijkDude schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:04:
[...]

Blijft een lullig klein schermpje
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niet weet wat Android Auto is, gezien:
  • je opmerking in een eerdere post over dat die dezelfde routes pakt, terwijl dat helemaal niet kan, want Android Auto is geen navigatieapp, maar een manier waarop je een app die op je smartphone draait, kunt gebruiken en bedienen op het scherm van je auto, dus iedere navigatieapp die Android Auto ondersteunt, kun je gebruiken, zoals TomTom Go, Google Maps of Sygic, om een paar voorbeelden te noemen
  • je opmerking over een klein scherm, waar je denk ik het hebt over het scherm van je smartphone, maar dat is dus niet het geval (zie mijn vorige opmerking), want het scherm van je auto is 8 of 10 inch, afhankelijk van welk model e-Niro je hebt

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Bij mij is het anders gewoon full screen. Of heb je bij de Kia een apart groter scherm aangesloten op een of andere manier?

Als je het telkens hebt over een lullig schermpje moet ik denken aan oude software uit de begintijd. Toen was het niet fullscreen. Dan zou ik de software eens bijwerken als ik jou was.
Een klein lullig schermpje is het inderdaad niet meer, maar navigeren binnen Android Auto is strikt genomen nog steeds niet 100% fullscreen. Ik heb nog steeds een kolom met knoppen die niets van doen hebben met navigeren.

Overigens is dit een eeuwigdurende en steeds weer terugkerende discussie.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navigatie over het algemeen prima werken en het grote voordeel vind ik dat het volledig geïntegreerd is in de auto, inclusief het scherm voor je.
Ja, je kunt wireless Android Auto installeren, maar op de lagere reizen die ik regelmatig maak, moet ik nog steeds een kabeltje in mijn telefoon prikken om nog wel wat batterij voor na de reis over het houden (mijn telefoon kan niet draadloos geladen worden helaas)
Bovendien komt het soms een beetje over als een houtje-touwtje systeem wat niet volledig geïntegreerd is, want als ik de radio wil bedienen merk je dat je eigenlijk twee op zich staande systemen door elkaar heen aan het gebruiken bent.

Dat gezegd hebbende, gebruik ik ook regelmatig AA voor bijvoorbeeld Spotify en omdat ik in het dagelijks leven de manier waarop verkeersinformatie wordt aangeboden binnen TomTom superieur vind aan zo'n beetje alle navigatiesystemen en daardoor fijner voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer. Maar tijdens langere buitenland reizen vind ik de informatie voor het laden onderweg erg prettig werken in de Kia navigatie.

En voor degenen die steeds roepen dat de ingebouwde navigatie slecht werkt en de updates het soms nog slechter maken: AA krijgt heel regelmatig een update en bijna altijd is er dan wel weer een functionaliteit die niet meer werkt. Daar staat AA toch ook wel bekend om en er zijn vaak meerdere updates nodig voordat Google dat oplost...

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-04 10:58
richy3908 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:33:
[...]

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niet weet wat Android Auto is, gezien:
  • je opmerking in een eerdere post over dat die dezelfde routes pakt, terwijl dat helemaal niet kan, want Android Auto is geen navigatieapp, maar een manier waarop je een app die op je smartphone draait, kunt gebruiken en bedienen op het scherm van je auto, dus iedere navigatieapp die Android Auto ondersteunt, kun je gebruiken, zoals TomTom Go, Google Maps of Sygic, om een paar voorbeelden te noemen
  • je opmerking over een klein scherm, waar je denk ik het hebt over het scherm van je smartphone, maar dat is dus niet het geval (zie mijn vorige opmerking), want het scherm van je auto is 8 of 10 inch, afhankelijk van welk model e-Niro je hebt
Zo, dat zijn nogal wat aannames ondanks een "flauw vermoeden"
Ondanks dat ik me niet zo geroepen voel om me hier te gaan verdedigen toch maar een paar opmerkingen.
Ik weet heel goed wat Android auto is.
Als je goed had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik het heb over het aansluiten in de auto waaruit je op zou kunnen maken dat ik natuurlijk wel begrijp dat het niet over het schermpje van de telefoon gaat.
Android auto gebruikt gewoon niet het hele scherm van mijn Kia Niro MY-22
Verder heb ik het inderdaad over Google Maps maar veel navigatie apps maken gebruik van hetzelfde kaartmateriaal hooguit een andere manier van interpreteren, dus de route zelf zal niet veel veranderen.
Verder mag je vinden wat je wil maar ik blijf en Android-auto gewoon een heel vervelend systeem vinden.

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-04 10:58
bnwgraaf schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:46:
[...]

Een klein lullig schermpje is het inderdaad niet meer, maar navigeren binnen Android Auto is strikt genomen nog steeds niet 100% fullscreen. Ik heb nog steeds een kolom met knoppen die niets van doen hebben met navigeren.

Overigens is dit een eeuwigdurende en steeds weer terugkerende discussie.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navigatie over het algemeen prima werken en het grote voordeel vind ik dat het volledig geïntegreerd is in de auto, inclusief het scherm voor je.
Ja, je kunt wireless Android Auto installeren, maar op de lagere reizen die ik regelmatig maak, moet ik nog steeds een kabeltje in mijn telefoon prikken om nog wel wat batterij voor na de reis over het houden (mijn telefoon kan niet draadloos geladen worden helaas)
Bovendien komt het soms een beetje over als een houtje-touwtje systeem wat niet volledig geïntegreerd is, want als ik de radio wil bedienen merk je dat je eigenlijk twee op zich staande systemen door elkaar heen aan het gebruiken bent.

Dat gezegd hebbende, gebruik ik ook regelmatig AA voor bijvoorbeeld Spotify en omdat ik in het dagelijks leven de manier waarop verkeersinformatie wordt aangeboden binnen TomTom superieur vind aan zo'n beetje alle navigatiesystemen en daardoor fijner voor mijn dagelijkse woon-werk verkeer. Maar tijdens langere buitenland reizen vind ik de informatie voor het laden onderweg erg prettig werken in de Kia navigatie.

En voor degenen die steeds roepen dat de ingebouwde navigatie slecht werkt en de updates het soms nog slechter maken: AA krijgt heel regelmatig een update en bijna altijd is er dan wel weer een functionaliteit die niet meer werkt. Daar staat AA toch ook wel bekend om en er zijn vaak meerdere updates nodig voordat Google dat oplost...
Maar dit is op veel punten toch ook precies hetzelfde als wat ik zeg?
En misschien is een klein lullig schermpje misschien wat overdreven maar het hele scherm wordt gewoon niet gebruikt als je navigeert en wat er overblijft is niet direct breedbeeld.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nadat ik vandaag de tijd handmatig moest verzetten in de e-niro '21, heb ik eens gekeken hoe mijn TomTom uit 2004 dat doet. Deze heeft geen sim kaart en dus alleen gps, maar de tijd wordt automatisch aangepast.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik de afgelopen 10 jaar de tijd handmatig moest verzetten in de Toyota's met navigatie.
Waarom lukt het Kia dan weer niet.....

• bnwgraaf
Overigens heb ik nu een Ford Focus te leen met een gigantisch scherm op de middenconsole en er viel me iets op.
Als je via Android Auto navigeert met bijvoorbeeld Google Maps of TomTom, dan worden de aanwijzingen ook voor je tussen de meters weergegeven en niet zoals bij onze Kia alleen wanneer je de ingebouwde navigatie gebruikt.

• multikoe
bnwgraaf schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:11:
Overigens heb ik nu een Ford Focus te leen met een gigantisch scherm op de middenconsole en er viel me iets op.
Als je via Android Auto navigeert met bijvoorbeeld Google Maps of TomTom, dan worden de aanwijzingen ook voor je tussen de meters weergegeven en niet zoals bij onze Kia alleen wanneer je de ingebouwde navigatie gebruikt.
Dat is wel opvallend, want als je via AA muziek afspeelt via Spotify, wordt in het middenscherm wel een nummer-wisseling getoond. Het middenscherm kan dus wel gebruikt worden door AA

• bnwgraaf
gjcvro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb iets dergelijks zitten zoeken, maar kwam het niet tegen, en dan sta je ergens onderweg in een woonwijk, dus toch wat gehaast en gefrustreerd, omdat ik wist dat ik letterlijk 2 straten verderop moest zijn.

Simpelste was google maps aanzetten.
Dat begrijp ik. Uit comfort en veiligheid wil je onderweg gewoon simpel en snel navigeren en dan is het frustrerend als je tegen dergelijke dingen aanloopt.

Eerlijk gezegd vind ik het navigeren met elk systeem zo zijn voor- en nadelen hebben. Tijdens vakantiereizen pak ik vaak de ingebouwde navigatie, omdat ik het toch fijn vind op een vrij snelle manier laadstations te zoeken (of automatisch in te laten plannen) en dan daarbij ook de status (beschikbaar/bezet) in de gaten te kunnen houden. Plus dat het ingebouwde systeem nog altijd het meest geintegreerd is (scherm voor je neus, verkeersbordherkenning, ...)

Tijdens woon-werk verkeer pak ik vaak Tomtom via Android Auto, omdat er naar mijn mening geen enkel systeem is, dat verkeersinformatie op zo'n directe en duidelijke manier weergeeft....
gjcvro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Rare mix van nederlands en duits?
Ja bijzonder he? Dat viel me ook al op. Ik heb de auto uit Duitsland geimporteerd, maar dan nog is het raar....

• bnwgraaf
multikoe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Laat dat "compleet" maar weg of voeg er aan toe "voor mij" :)
Ik gebruik zowel Google Maps via AA als de interne navigatie en ik heb met beide geen problemen. Google maps zoekt makkelijker, maar gewoon een adres intypen bij de interne navigatie werkt ook vrijwel altijd. Ik weet zelfs niet hoe ik dat invoer (stel dat je dat zou vragen) wat betekent dat ik er nooit bij na hoef te denken.
Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik gebruik via Android Auto regelmatig TomTom, maar ook heel regelmatig de ingebouwde navigatie en zowel binnen Nederland als in vele Europese landen om ons heen. En ik heb eigenlijk nog nooit een adres gehad dat ik niet kon vinden.

@Arfman even voor de zekerheid: druk je na het invoeren van de eindbestemming ook nog op de "OK" knop of wacht je alleen maar (tevergeefs) tot het adres aan de linkerkant bij de automatisch gegenereerde suggesties erbij zou komen te staan?
Want dat werkt inderdaad nauwelijks. Bijna altijd zul je op de "OK" knop moeten drukken om het juiste

Inderdaad moet je wel het hele adres intypen en doen andere systemen dat veel beter met auto-aanvullen, maar ik krijg altijd het adres gevonden en wordt er altijd prima naartoe genavigeerd.

• bnwgraaf
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Leuke referentie! Ik zal ook eens controleren wat het versienummer van mijn software & kaarten is.
Ja goeie, daar kan natuurlijk nog wel iets verschil in zitten!
Ik heb de meest recente versie, augustis 2024, zoals die op dit moment nog steeds is te downloaden.

Overigens, ik had in dit geval wel in één keer naar het juiste adres genavigeerd geworden, maar ik vind het wel jammer dat hij niet het laadpunt zelf aangeeft.

Dan had je namelijk tijdens het navigeren makkelijker in de gaten kunnen houden of deze nog vrije plaatsen heeft....
Dan zou je een tweede zoekactie moeten uitvoeren: laddstations in de buurt van bestemming. Maar dan wordt het nog omslachtiger....

Even wat meer offtopic wat betreft dit forum, iets meer ontopic wat betreft de laatste posts.
Zijn er hier mensen die met Waze (via Android Auto) navigeren?
Ik gebruik zelf de ingebouwde navigatie en TomTom via Android Auto.
Maar eens in de zoveel tijd probeer ik wel eens wat anders en Waze ken ik vooral uit het begin, toen het nog lang niet bij Google hoorde en je nog punten kon verzamelen door over weggetjes te rijden die nog niet door Waze geferivieerd waren.

Is er een manier om onderweg de verkeersinformatie (files) op je route te bekijken? Ik zie daar nergens een mogelijk toe om een overzicht te bekijken. Men roept juist dat Waze sterk is in verkeersinformastie, maar als ik alleen een melding krijg wanneer ik de file inrijd, is dat wat mij betreft niet bruikbaar. Daarvan wil ik al veel eerder op de hoogte gebracht worden.

Bij TomTom en zelf de ingebouwde navigatie kan ik vooruit kijken wat er op mijn route aan eventuele files zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door bnwgraaf op 03-03-2025 10:08 ]

• Yariva
  • Laatst online: 21:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

bnwgraaf schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Ja goeie, daar kan natuurlijk nog wel iets verschil in zitten!
Ik heb de meest recente versie, augustis 2024, zoals die op dit moment nog steeds is te downloaden.

Overigens, ik had in dit geval wel in één keer naar het juiste adres genavigeerd geworden, maar ik vind het wel jammer dat hij niet het laadpunt zelf aangeeft.

Dan had je namelijk tijdens het navigeren makkelijker in de gaten kunnen houden of deze nog vrije plaatsen heeft....
Dan zou je een tweede zoekactie moeten uitvoeren: laddstations in de buurt van bestemming. Maar dan wordt het nog omslachtiger....

Even wat meer offtopic wat betreft dit forum, iets meer ontopic wat betreft de laatste posts.
Maar eens in de zoveel tijd probeer ik wel eens wat anders en Waze ken ik vooral uit het begin, toen het nog lang niet bij Google hoorde en je nog punten kon verzamelen door over weggetjes te rijden die nog niet door Waze geferivieerd waren.

Is er een manier om onderweg de verkeersinformatie (files) op je route te bekijken? Ik zie daar nergens een mogelijk toe om een overzicht te bekijken. Men roept juist dat Waze sterk is in verkeersinformastie, maar als ik alleen een melding krijg wanneer ik de file inrijd, is dat wat mij betreft niet bruikbaar. Daarvan wil ik al veel eerder op de hoogte gebracht worden.

Bij TomTom en zelf de ingebouwde navigatie kan ik vooruit kijken wat er op mijn route aan eventuele files zijn.
Ik navigeer met de Kia sinds 2021 exclusief met Waze. Ik kan het aanraden in combinatie met route informatie. Waze laat met een balk zien wat je op de rit kan verwachten d.m.v. verschillende kleuren schema's (rood = file) en geeft je ook keuzes om andere routes te kiezen waar alle informatie inclusief files wordt getoond. Zo kan je ook zelf een afweging maken (misschien heb je file over een uur op een snellere route, maar zie jij die filetijd alleen maar toe nemen. Dan kan je zelf inschatten om mogelijk toch een route te pakken welke nu volgens de statistieken langzamer zou zijn maar achteraf toch sneller was.)

Om het nog wel even on-topic met EV en de Kia te houden: het is jammer dat Waze nog geen briljante integratie heeft met EV laadpalen, snelladers, hoeveel plekken er nog vrij zijn bij een snellader etc. Dat is wel jammer. Mocht er ooit een hybride zijn tussen de route informatie en navigatie van Waze en de integratie van ABRP zou ik het wel weten :D

En natuurlijk jammer dat Waze geen diepe integratie biedt met de Kia eNiro zelf. Met een ODB dongle kan ik heel precies met ABRP de auto uitlezen en op die manier het te verwachten verbruik en huidige acculading gebruiken bij het plannen van ritten. Maar ABRP vind ik dan na wat vakantie ritten wel erg conservatief. 5 Laadstops terwijl ik er uit eindelijk maar 3 heb moeten pakken. Toegegeven ik rij iets meer "on the edge" en kom bijvoorbeeld met 8% aan bij een fastcharger in plaats van 20%. Maar je leert de auto wel kennen na 3 jaar ermee rijden en ik heb het gevoel dat ik op basis van een route, omstandigheden en batterijpercentage best wel goed kan inschatten wat wijsheid is.

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 03-03-2025 10:50 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:02
Ja, ik gebruik dat als standaard navigatie. Van tevoren regel ik op mijn telefoon de bestemming, ik stap in de auto en nadat de draadloze Android Auto (dongle) verbinding heeft gemaakt hoef ik alleen nog maar op de laatstgekozen bestemming te drukken. Ideaal.
Ik kan onderweg weinig details zien van de problemen, tenzij je er al dicht op rijd. Tijdens het rijden hoor ik wel regelmatig het 'rerouting' geluidje dat erop duidt dat er iets anders wordt gekozen op basis van ofwel zelf verkeerd rijden ofwel een veranderende verkeerssituatie. Wat de reden is, is dan niet duidelijk voor mij. Meestal volg ik gewoon die nieuwe instructies. Het kan zijn dat iets een minuut sneller is (maar vervelende route), maar ook dat er net een XR-demonstratie op de A12 begint en je superblij bent dat je er al eerder af werd gestuurd (dat gebeurde me in Januari). Eerst vloeken dat ik allemaal N-wegen met rotondes door moet, maar toen ik later het nieuws hoorde begreep ik waarom.

Voor mij zit de kracht van Waze vooral in de overeenkomst met de werkelijkheid. Vorig jaar waren er flink veel omleidingen rond Schiphol/Amsterdam en waren borden afgeplakt, vervangen door gele borden en de instructies in Waze klopten gewoon, ik was helemaal verbaasd. Als je als beginnend bestuurder (dat ben ik nog) op vijf banen binnen 200m een keuze uit drie richtingen moet bepalen met een overvloed aan omleidingsborden is het echt onwijs fijn als de belettering overeenkomt met de werkelijkheid. Passagier met Google Maps op de telefoon kreeg op dat moment allemaal niet-werkende instructies.
Ik bekijk dat meestal op de telefoon vooraf in Waze, maar echt veel details zie ik meestal niet. Gewoon rode kleur bij traag verkeer maar als er een onlogische route wordt gekozen is niet gelijk duidelijk waarom die gekozen wordt. Blijft een beetje een black box wat dat betreft.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bnwgraaf
Yariva schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Ik navigeer met de Kia sinds 2021 exclusief met Waze. Ik kan het aanraden in combinatie met route informatie. Waze laat met een balk zien wat je op de rit kan verwachten d.m.v. verschillende kleuren schema's (rood = file) en geeft je ook keuzes om andere routes te kiezen waar alle informatie inclusief files wordt getoond. Zo kan je ook zelf een afweging maken (misschien heb je file over een uur op een snellere route, maar zie jij die filetijd alleen maar toe nemen. Dan kan je zelf inschatten om mogelijk toch een route te pakken welke nu volgens de statistieken langzamer zou zijn maar achteraf toch sneller was.)

Om het nog wel even on-topic met EV en de Kia te houden: het is jammer dat Waze nog geen briljante integratie heeft met EV laadpalen, snelladers, hoeveel plekken er nog vrij zijn bij een snellader etc. Dat is wel jammer. Mocht er ooit een hybride zijn tussen de route informatie en navigatie van Waze en de integratie van ABRP zou ik het wel weten :D

En natuurlijk jammer dat Waze geen diepe integratie biedt met de Kia eNiro zelf. Met een ODB dongle kan ik heel precies met ABRP de auto uitlezen en op die manier het te verwachten verbruik en huidige acculading gebruiken bij het plannen van ritten. Maar ABRP vind ik dan na wat vakantie ritten wel erg conservatief. 5 Laadstops terwijl ik er uit eindelijk maar 3 heb moeten pakken. Toegegeven ik rij iets meer "on the edge" en kom bijvoorbeeld met 8% aan bij een fastcharger in plaats van 20%. Maar je leert de auto wel kennen na 3 jaar ermee rijden en ik heb het gevoel dat ik op basis van een route, omstandigheden en batterijpercentage best wel goed kan inschatten wat wijsheid is.
Ja sorry, nog steeds een beetje offtopic: gebruik je Waze op de telefoon of via Android Auto? Bij die laatste manier zie ik op geen enkele manier gekleurde lijnen die over mijn hele route aangeven of er verkeerrsdrukte is! Maar misschien mis ik iets?
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld TomTom via Android Auto; daar is fulltime een actuele routebalk in beeld met de status van je route.
assje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Laat de navigatie ook de beschikbare plekken zien? Dat wist ik niet en heb ik niet gezien. Gaan we volgend jaar maar weer eens proberen dan ;-)

[...]
Weer even ontopic:

Zoek maar eens via de navigatie naar een laadstation (via POI's). De lijst die je dan te zien krijgt, geeft je al het aantal vrije laadplekken aan. Klopt niet altijd 100% maar dat geldt voor elke app die deze informatie weergeeft, dus dat ligt waarschijnlijk ergens anders.
Als je een laadpunt aanklikt, krijg je zelfs nog mgedetailleerdere info hoeveel laadpunten er vrij en bezet zijn, maar ook per laadvermogen, dus als er op één plek verschillende laadaansluitingen/snelheden zijn.

Ideaal!

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Gewenste waardes is voor mij inderdaad één van de redenen, niet perse noodzakelijk maar wel zeer gewenst omdat ik dan zelf lekker lui niet of nauwelijks hoef na te denken bij aankomst op de eindbestemming of bij het hotel als het een meerdaagse reis is.
Andere extra's die voor mij nog reden zijn om voor ABRP te kiezen zijn het minimale aantal laders op een locatie, voorzieningen, Tesla en max aantal minuten afwijking van de route.
Dan vergeet ik er bijna nog eentje, afstemming van meerdere laadstops op elkaar om tot het gewenste percentage bij aankomst te komen.

Over een paar weken vertrek ik naar Noorwegen en moet de boot van 20:30 hebben waarop ik ook een laadplek gereserveerd heb. Bij vertrek van huis instellen dat ik met 50% aan wil komen levert dan een planning op voor de volledige reis en dat is wel zo prettig.
Zou ik nu vertrekken:
1e stop, 26 laadpalen, laden van 27 naar 72%
2e stop, 13 laadpalen, laden van 16 naar 80%
3e stop, 10 laadpalen, laden van 15 naar 70%
4e stop, 8 laadpalen, laden van 18 naar 76%
5e stop, 6 laadpalen, laden van 16 naar 56%
Rijtijd 8 uur 24 minuten, laadtijd 2 uur 43 minuten

[...]

Grappig, ik doe het (tegenwoordig) precies andersom. Voor korte(re) ritten tot max één keer snelladen onderweg gebruik ik de ingebouwde navigatie. Langere ritten deed ik voorheen qua navigatie met de combinatie ingebouwd en ABRP premium (telefoon met scherm zichtbaar in een houder). Ingebouwd voor de daadwerkelijke navigatie, ABRP voor het inplannen van laadstops. Sinds een klein jaar gebruik ik ABRP voor zowel navigatie als planner van de laadstops en zet deze volledig op het scherm in de middenconsole.
Uiteindelijk hangt alles natuurlijk af van je situatie, hoe je de auto gebruikt en nodig hebt en natuurlijk van persoonlijke voorkeuren.
Leuk zo'n planning om vooraf een idee te krijgen van je aanstaande reis, maar een kleine verandering in temperatuur/weer, bezetting van de laadpunten of andere zaken en de geplande laadstops zullen onderweg compleet anders uitpakken.

Wij wijken volgens mij ook af van de meeste Nederlanders. Als we bijvoorbeeld een reis naar de Alpen maken, zijn we volgens mij zo'n beetje de enige die proberen niet te stoppen onderweg, maar alleen als het echt hoognodig is omdat de tank of accu leeg is of als de hoge nood echt niet meer op te houden is.

Toen we de eerste keer elektrisch een lange reis gingen maken (naar Zweden) waren we de eerste paar reisdagen vooral bezig met het vooruit plannen van de laadstops. Na een paar dagen merkten we dat dit voor ons niet werkte en omdat we altijd al gewend waren regelmatig pauze te houden, was het voor ons veel makkelijker onderweg de laadstops te bepalen. En sinds de navigatie update waarbij de auto dynamisch tijdens de reis de laadstops inplant, vinden wij het " op de bonnefooi" rijden eigenlijk prima te doen. Het grappige is dat we een reis met de e-Niro eigenlijk nauwelijks nog op een andere manier doen, dan toen we nog met een brandstofauto op vakantie gingen.

De reden dat ik tijdens mijn dagelijkse ritten geen gebruik maak van de ingebouwde navigatie en de laadstoppla ning, is dat wij buiten de vakantie om eigenlijk nooit onderweg hoeven laden, omdat er thuis kunnen laden.
Ik gebruik tijdens mijn woon-werkverkeer dan juist de externe navigatie app omdat ik geen app ken die de verkeersinformatie zo duidelijk en praktisch aanbiedt als TomTom (maar dat heb ik al vaak verteld:-) )

Overigens is Noorwegen wel een heel erg mooi land! Kan goed zijn dat we daar deze zomer ook weer heen gaan!

• richy3908
loki504 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:26:
Ik gebruik nu een Kia e niro uit 2021(mocht het uitmaken) als deelauto voor onze midweek(op proef voor de Zomervakantie) en hij bevalt goed. Ik merk alleen dat de navigatie instructies helemaal rechts boven in verstopt zitten... kan je die ook nog naar links verplaatsen? Of op je dashboard plaatsen naast je snelheid meter? Dat zou al een hoop naar rechts kijken schelen. En als we dan toch met vragen stelen bezig zijn😀 als er muziek op staat(android auto) kan je het dan ook zo instellen dat als de navigatie wat te zeggen dat het geluid uit/zachter gaat? Voor de rest is het echt een fijne auto😁
Kijk ook eens in de instellingen voor Android Auto zelf op je smartphone en van de mediaspelerapp op je smartphone. Het was bij mij zo ingesteld dat als ik muziek afspeelde via Poweramp de muziek zachter ging spelen tijdens gesproken aanwijzingen (van TomTom Go via Android Auto) en als ik een podcast afspeelde via AntennaPod de podcast onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen. Ik wilde graag dat de muziek ook onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen en heb dat voor elkaar gekregen door daar ook naar de instellingen te kijken (volgens mij instellingen voor Android Auto in Poweramp als ik me niet vergis).
Tenminste, dit is dus als je voor navigatie ook een app gebruikt via Android Auto, wat volgens mij bij jou niet het geval is, maar wie weet, kun je er toch wat mee.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:17
richy3908 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Kijk ook eens in de instellingen voor Android Auto zelf op je smartphone en van de mediaspelerapp op je smartphone. Het was bij mij zo ingesteld dat als ik muziek afspeelde via Poweramp de muziek zachter ging spelen tijdens gesproken aanwijzingen (van TomTom Go via Android Auto) en als ik een podcast afspeelde via AntennaPod de podcast onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen. Ik wilde graag dat de muziek ook onderbroken werd tijdens gesproken aanwijzingen en heb dat voor elkaar gekregen door daar ook naar de instellingen te kijken (volgens mij instellingen voor Android Auto in Poweramp als ik me niet vergis).
Tenminste, dit is dus als je voor navigatie ook een app gebruikt via Android Auto, wat volgens mij bij jou niet het geval is, maar wie weet, kun je er toch wat mee.
Thx ga ik ook eens kijken. Heb wel in de instellingen gevonden zodat navigatie boven muziek uit komt en basic navigatie op het dashboard dus ik ben klaar voor de vakantie. Dank allemaal.
Pagina: 1 2

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.