• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-04 09:41
Matched: Tomtom
Voor degene die graag TomTom Live services willen: met behulp van MacroDroid (gratis voor max 5 macro's) kun je macro's definiëren zodat wifi-hotspot automatisch aangaat op het moment dat jouw telefoon met de auto verbindt via bluetooth en automatisch uitgaat op het moment dat je de verbinding kwijtraakt.

Works like a charm B-) en de auto pikt het Wifi signaal bijna meteen op *O*

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-04 17:50
rlp.jaspers schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:03:
Voor degene die graag TomTom Live services willen: met behulp van MacroDroid (gratis voor max 5 macro's) kun je macro's definiëren zodat wifi-hotspot automatisch aangaat op het moment dat jouw telefoon met de auto verbindt via bluetooth en automatisch uitgaat op het moment dat je de verbinding kwijtraakt.

Works like a charm B-) en de auto pikt het Wifi signaal bijna meteen op *O*
Heb het geïnstalleerd en het is gelukkig erg makkelijk om zelf je macro's te maken, dus ik zal het straks testen als ik naar huis rijd.

De waarschuwing van hogere versies van Android waar het niet zou kunnen werken, moet ik dus even afwachten.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

• SN3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-04 18:29

SN3

Belg

Vdb.tim schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 06:39:
Beste e-Niro fans , is er iemand die me duidelijk kan stellen en vertellen op de app ook in werking is voor deze auto die geleverd worden in belgie ? Ik sta op punt 1 te gaan bestellen , maar bij navraag van de app bij mijn lokale dealer , weet ze zelf geen correct antwoord op te geven. Mvg tim .
Volgens mij zit dat inbegrepen als je tomtom live services hebt. Want daar zitten de 'kia connected services' bij. Heb dat pas later zelf gevonden.
Hou je ons op de hoogte wat de huidige vooropgestelde levertijd in Belgie is?

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 17:45
Vandaag dan de eerste serieuze km’s gemaakt, in totaal 258 met vooral snelweg en minimaal 110km/u, ook veel 120km/u (en een heel heel klein beetje 130-150 😬).

Toen ik thuiskwam had ik nog 55km over.
Van de ene kant viel me dat tegen met name omdat het bij 120km/u echt snel gaat. Voor iedere km leverde ik ongeveer 2km aan range in. We reden met het gezin, dus vriendin, ik en onze twee kids.

Bij stadsverkeer staat de teller zo goed als stil trouwens, daar haal je de beloofde range naar mijn gevoel makkelijk mee.

Tevens vandaag:

- een MiFi router aangesloten met een 4g data abonnement om op die manier TomTom live via WiFi te laten lopen. Hiermee realtime file informatie en flitsinfo.

- via de dealer te horen gekregen dat de voetruimte verlichting achterzijde er toch écht in moet zitten...en hij heeft gelijk. Het zit er inderdaad in, maar laat ik er op houden dat ik begrijp waarom KIA het voor deze auto niet meer verkoopt ;-)

Bij de bijrijdersstoel zie je het nog een beetje, maar bij de bestuurdersstoel valt het lampje weg achter een ophoging en is derhalve zo goed als niet zichtbaar.

Mijn advies: niet doen!

Voorzijde is wel écht mooi en gaat bij mij uit zodra je de auto in “D” zet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37
smoken schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:28:
Net nog even gaan rijden om te kijken of de navi na update ook echt in orde was, en gelukkig werkt alles.

Toen ik bijna bij de eindbestemming was kreeg ik een icoontje in beeld voor parkeerplaatsen in de omgeving, met live informatie over de tarieven van die locaties.

Dus dat maakt me meteen duidelijk dat dit de nieuwe software is.

Wel een mooie toevoeging!!

[Afbeelding]
Nee, dit zie ik ook hoor ;) data komt van de TomTom Live services.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Sigmasailor schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:28:
Ik heb ze direct bij aflevering gekregen. Ik gebruik lekker Waze dus ga me niet eens verdiepen in het Kia Routeplanner gebeuren. Zelfs updates lopen meestal direct een jaar achter. Misschien doe ik Kia tekort maar ik ben dik tevreden met Waze.
Komen de kaarten niet van Tomtom? Ik dacht dat die het nog niet zo slecht deed.....

[ Voor 68% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2019 18:23 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-03 09:24

Kuo

Alleen de verkeersinformatie komt van TomTom. De kaarten worden door een ander bedrijf geleverd. Ik ben de naam even kwijt, maar ik had het ergens gelezen (ik dacht een forum), waar men zelf de kaarten probeerde te updaten.

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-04 18:58
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:03:
[...]
Gratis bij een onderhoudsbeurt staat er, vraag me af of het gratis is als je alleen komt voor kaart update.
Er staat ook "Er kunnen arbeidsuren berekend worden bij het servicepunt voor het updaten van het systeem." en een eerste onderhoudsbeurt duurt nog wel een klein jaar...daarom benieuwd naar ervaringen van anderen.
Kuo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:22:
Alleen de verkeersinformatie komt van TomTom. De kaarten worden door een ander bedrijf geleverd. Ik ben de naam even kwijt, maar ik had het ergens gelezen (ik dacht een forum), waar men zelf de kaarten probeerde te updaten.
Kaarten leverancier is HERE https://here.navigation.com/europe/

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:15
NiroNiro schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:27:
Veel autofabrikanten hebben daar last van, niet alleen KIA. Hier een beetje uitleg waarom: “De reden is dat autofabrikanten onder meer bij deze leveranciers kaarten afnemen, maar deze vervolgens nog geschikt moeten maken voor de eigen navigatiesystemen. En daar gaat heel wat tijd overheen, soms zelfs 1,5 jaar! Dat komt dus bovenop de tijd die de kaartenmaker zélf nodig heeft om een update te maken en uit te brengen.”

Meer info hier: https://www.consumentenbo...rtupdates-inbouwnavigatie

Dus je hoeft niet te verwachten dat je kaartupdate helemaal up to date is.. Tesla heeft het bijv daar weer geen last van.
Dit is de reden waarom ik eigenlijk altijd met een tomtom rij, terwijl mijn huidige auto gewoon
een nav heeft. Kaarten zijn zo slecht. Ik begrijp echt niet waarom autofabrikanten het wiel opnieuw uit willen vinden. Tomtom zal waarschijnlijk flink (te veel) geld vragen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• CyBeRSPiN
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:25:
:z Enige wat ik echt heb gemist hier.... waarom nog eens een hotspot nodig?
Tja omdat Kia het UVO systeem niet in Europa heeft uitgebracht (mogelijk vanwege GDPR/AVG), waarschijnlijk pas bij de eerstvolgende generatie auto's, de nieuwe Kia Soul EV en de update voor de Niro PHEV waarschijnlijk. Geen idee of er nu echt een update van de e-Niro gaat komen.
Dan heb je 1 sim in je auto voor alle connectiviteit.
Nu heb je dus 1 sim voor de losse Kia NL "Connected Services" (de gebrekkige read-only app), maar het navigatiesysteem kan daar geen gebruik van maken. De hotspot biedt dan de mogelijkheid om van de TomTom Live Services gebruik te maken (actuele en accurate verkeersinfo, flitspalen en informatie over parkeergarages).

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-04-2019 16:31 ]

• CyBeRSPiN
hantheman schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:38:
[...]

Ik heb hetzelfde, 1 keer een verbinding via mijn telefoon opgezet en gekeken wat hij dan doet maar eerlijk gezegd gebruik ik alleen maar Apple Carplay en the NewMotion app om laadpalen te zoeken.

Is het ingebouwde systeem icm een hotspot stukken beter?
Nee als je Waze of Google Maps oid gebruikt via CarPlay natuurlijk niet.
Maar toch werkt de ingebouwde navi icm de TomTom verkeersinfo echt heel aardig, de info komt ook door voor de binnenwegen dus echt stukken beter dan TMC.

Voordeel is dat je dan het Home screen kan gebruiken, met aan linkerkant de kaart en rechterkant je muziek/radio of bijv overzicht van de eerstvolgende laadpalen/parkeerplaatsen.

Maar ook ik gebruik nu vaak standaard Waze.

Grappige van de ingebouwde navi is trouwens dat sommige gebouwen compleet in 3D worden getoond, en echt tot in bizar detail :)

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 22:37

zerocool82

Ignorance causes chaos

CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:24:
[...]

Dat werkt alleen goed als je géén CarPlay / Android Auto gebruikt (dus bedraad aansluit) want dan schakelt de Bluetooth uit.
Heb zelf 2 telefoons, de iPhone gaat aan de USB voor CarPlay. De Android telefoon leg ik in de draadloze lader. Met Tasker heb ik ingesteld: "als draadloos laden actief -> schakel hotspot in", werkt ook perfect, maar zal een van de weinige gekken zijn die dagelijks met 2 telefoons rondzeult :P
Je bent zeker niet de enige ;) Hier ook een iPhone (zakelijk) en Android (privé). Ik ben nog wel aan het uitzoeken wat de beste 'set-up' is. Ik gebruik de iPhone enkel voor bellen en Android voor Spotify. Dus ik zou zeggen Android via USB aansluiten (voor Android Auto --> Spotify), maar dan kan ik geen (zakelijke) telefoongesprekken voeren...

Voor navigatie gebruik ik de ingebouwde navigatie; deze werkt zeer naar behoren (eigenlijk de eerste auto waarbij ik de ingebouwde navigatie ook daadwerkelijk gebruik) en geeft een zeer duidelijk overzicht van de route, te nemen afslagen etc. Enige nadeel is dat de kaarten verouderd zijn; afgelopen weekend was de navigatie het op de A6 en A7 in een tweetal gevallen 'even kwijt'. Mogelijk kan / dient de dealer nog een kaartupdate door te voeren (ik weet dat de kaarten altijd iets achter zullen blijven lopen t.a.v. bijvoorbeeld TomTom zelf). De navigatie geeft trouwens wel file informatie etc. maar geen flitsmeldingen (maar kan goed zijn dat ik dit nog moet activeren in de instellingen?).

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 22:37

zerocool82

Ignorance causes chaos

Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:42:
Ik vraag me steeds meer en meer af waarom je de interne navi gebruikt ipv google maps o.i.d. flitsmeister op de achtergrond aan en gaan met die elektro banaan
Voor mij om de redenen die CyBeRSPiN ook aangaf en omdat de ingebouwde navigatie direct beschikbaar is. Zou ik bij het gebruik van Google Maps en Flitsmeister mijn telefoon niet eerst aan moeten sluiten op de USB aansluiting en via Android Auto Google Maps op moeten starten om vervolgens op mijn telefoon ook Flitsmeister op te starten?
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:47:
[...]

Nee als je Waze of Google Maps oid gebruikt via CarPlay natuurlijk niet.
Maar toch werkt de ingebouwde navi icm de TomTom verkeersinfo echt heel aardig, de info komt ook door voor de binnenwegen dus echt stukken beter dan TMC.

Voordeel is dat je dan het Home screen kan gebruiken, met aan linkerkant de kaart en rechterkant je muziek/radio of bijv overzicht van de eerstvolgende laadpalen/parkeerplaatsen.
Maar zal deze week ook eens Waze of Google Maps testen (waarbij goede / up-to-date verkeersinfo voor mij zeer belangrijk is).

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:24:
Modeljaar wijziging is nu ook te zien op site van Kia.nl en dan "kies je Kia" en dan "zelf samenstellen" staan nu 4 uitvoeringen. 2x MY 2020
Hierbij de info voor geval Kia de info eraf haalt. De ik heb de lijsten een beetje gestyled want ze staan er niet netjes op. Ook zijn ze bv niet consequent, bv UVO connect staat op de lijst van de Dynamic en niet op de Executive
Opties Kia e-Niro DynamicLine 64 kWh MY20 (volledig elektrisch) (A)
17 inch Lichtmetalen velgen
Autonome noodremassistentie (AEB)
7 airbags (vóór-,zij-,gordijn- en knie-airbags)
Climate control
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Lederen stuurwiel
Automatisch dimmende binnenspiegel
Regensensor
Elektrisch bedienbare handrem
Laadkabel voor publiek laden
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Lichtsensor
Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
UVO Connect
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto
LED-achterlichten
Mistlampen vóór
Parkeersensoren achter
Smart key met start/stop-knop
Stuurwielverwarming
Stoelverwarming vóór
Digitale radio (DAB+)
LED-dagrijverlichting
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
Vermoeidheidsherkenning (DAW)
Dakrails
Projectiekoplampen
Hoogglans zwarte deurpanelen en middenconsole afwerking
Chromen deurgrepen (binnen en buiten)
Adaptieve cruise control (SCC)
Elektrisch inklapbare
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers
Bekleding in stof/lederlook combinatie
10,25 full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera en TomTom Live Services"
7” supervision cluster
Autonome rijbaanvolgassistentie
Batterijverwarming
Warmtepomp
USB aansluiting
Opties Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh MY20 (volledig elektrisch) (A)
Warmtepomp
Batterijverwarming
Autonome rijbaanvolgassistentie
7” supervision cluster
10,25 full map navigatiesysteem met achteruitrijcamera en TomTom Live Services"
Kruisend verkeersdetectie achter (RCTA)
Elektrisch inklapbare
verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers
Adaptieve cruise control (SCC)
Chromen deurgrepen (binnen en buiten)
Hoogglans zwarte deurpanelen en middenconsole afwerking
Parkeersensoren vóór en achter
Dakrails
Grootlichtassistentie (HBA)
Vermoeidheidsherkenning (DAW)
In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
LED-dagrijverlichting
Digitale radio (DAB+)
Stoelverwarming vóór
Stuurwielverwarming
Smart key met start/stop-knop
Dodehoekdetectie (BSD)
Mistlampen vóór
LED-achterlichten
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto
Volledig lederen bekleding
Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
Lichtsensor
Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
Laadkabel voor publiek laden
Elektrisch bedienbare handrem
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Lederen stuurwiel
Elektrisch bedienbare ramen vóór en achter
Climate control
7 airbags (vóór-,zij-,gordijn- en knie-airbags)
Autonome noodremassistentie (AEB)
17 inch Lichtmetalen velgen
Privacy glass
Draadloos oplaadstation voor smartphone
JBL Premium Sound System
Stoelventilatie vóór
Luxe instaplijsten
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie
Stoelverwarming achter
LED-koplampen
USB aansluiting

[ Voor 27% gewijzigd door blottle op 28-05-2019 20:41 ]

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:43:
Ok, ja CarPlay app voor ABRP zou super zijn. Maar wordt denk ik lastig aangezien Apple nogal strict is wat een app met CarPlay kan en mag doen.
Heb al een BT OBDII dongle die met mn android telefoon werkt, zal eens kijken hoe dat nu werkt. Ga volgende maand de eerste rit maken waar ik onderweg meerdere keren zal moeten snelladen, dan is dat wel fijn.
Op dit moment lijkt juist Apple soepeler te worden: b.v. Flitsmeister en TomTom komen of zijn naar Carplay, maar bij Google lijkt nog moeilijk: Flitsmeister wil wel, maar wordt tegengehouden. Ook Chargemap zou willen bij Android, maar krijgt nee te horen. Google laat wel Waze toe, maar ja daar zijn ze eigenaar van.

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11-2025
Even een vraagje nl , wanneer de navigatie aan is geeft hij dan ook
de actuele snelheid aan ?
Bij onze Audi doet hij dat niet nl en met onze losse tomtom wel ...
Bedankt voor de reacties ...

• CyBeRSPiN
HJKJ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:27:
Even een vraagje nl , wanneer de navigatie aan is geeft hij dan ook
de actuele snelheid aan ?
Bij onze Audi doet hij dat niet nl en met onze losse tomtom wel ...
Bedankt voor de reacties ...
De ingebouwde navi niet, maar CarPlay apps zoals Waze of Flitsmeister wel.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zou best wel eens kunnen. Ik meen dat ook Tomtom die optie binnen deze landen niet heeft.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• driel24
Hippe Lip schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:43:
Zou best wel eens kunnen. Ik meen dat ook Tomtom die optie binnen deze landen niet heeft.
Ik rij altijd met tomtom, met alle (flits) updates van tomtom zelf.
Je mag niet de precieze flitspaal locatie erin hebben. Alleen de "zone" mag wel.

• CyBeRSPiN
@DSmarty gebruik je dan het EV menu (kaartje met de radius van de range)? Die haalt toch met TomTom live de actuele status van laadpalen op? Of moet je dan eerst een zoekopdracht starten?

Misschien heb je hier nog wat aan: https://zoe-nl.tumblr.com...onderweg-en-route-bepalen

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-07-2019 08:08 ]

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Geen matches
Ook voor mij is het ( gedeeltelijk) falen van de navigatie herkenbaar. Anderzijds had ik dit in dezelfde mate voor met de navigatie die ik voorheen gebruikte. In mijn BMW was dit op basis van Garmin. Daarenboven was de uitspraak van sommige steden echt verschrikkelijk. Bij mijn vroegere camper was de navigatie een Tom-Tom systeem. Ook daar waren een aantal tekortkomingen.
Nog een uitsmijter: het is voor de producenten blijkbaar een onoverkomelijk probleem om de navigatieinstructies door een Vlaamse stem te laten inspreken. De uitspraak van bij een Vlaamse stem is toch soms heel verschillend van een Nederlandse (Hollandse) stem. Wij zijn wel in de minderheid op Nederlandstalig gebied, maar toch nog met zo’n 6 miljoen...

• CyBeRSPiN
aph3x2n schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:36:
[...]

Ik lees ook terug in dit forum iets over het accepteren van een overeenkomst in de app danwel ergens in de interface van de auto (bij eerste opstart?). Niemand gaat hier verder dieper op in waar dat dan moet zitten, klinkt dat bij iemand bekend?
Dat gaat over de TomTom live services (verkeersinfo), de Kia Connected Services staat helemaal los van dat systeem. Is een losse module met een simkaart die de boordcomputer uitleest en upload naar Kia.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:34
Zou dit nog iets zijn waar Kia ons mee kan voorzien?
We maken tenslotte ook gebruik van TomTom services via de “hotspot”.
https://e-drivers.com/tom...t-speciale-apis-voor-evs/

• CyBeRSPiN
Nee het is knap waardeloos, FastNed en Ionity staan er niet in. Misschien moeten ze TomTom betalen om in de lijst te "mogen"? Maar ach, we hadden toch al genoeg apps, kan er nog wel een bij om een snellader te zoeken.. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-10-2019 10:05 ]

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:05:
Nee het is knap waardeloos, FastNed en Ionity staan er niet in. Misschien moeten ze TomTom betalen om in de lijst te "mogen"? Maar ach, we hadden toch al genoeg apps, kan er nog wel een bij om een snellader te zoeken.. ;)
Ook als je zoekt bij de POI's? Ik had dat laatst ook, kon die Wellenerzand niet vinden als je in de lijst scrollt. Toen ging ik die zoeken en dat vond ie wel weer.. blijft appart...

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:47
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:05:
Als je navigeert met Android auto dan kan je met spraakbesturing vragen om de dichtsbijzijnde Fastned (wel duidelijk uitspreken). Dan krijg je een aantal opties met een indicatie van de extra rijtijd. Met een druk op het scherm wordt het een tussenpunt op de route.
Ionity is mij nog niet gelukt (kreeg nabij Utrecht als suggestie Adam ipv Nieuwegein, terwijl ik onderweg was naar Rdam).
Allego niet geprobeerd, die mijd ik a.g.v. een paar keer gedoe.

• CyBeRSPiN
@eltron bij mij is de locatie en de rittenregistratie na 49 weken al verdwenen. Denk dat de teller gaat lopen zodra ie in de NL haven wordt ingebouwd.
Ik ga er niet extra voor betalen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er bestaan MY19s met UVO, maar die rijden niet in Europa. Met een andere head unit waar de communicatiemodule + sim in zit zou het in theorie moeten kunnen.
Kia NL heeft echter al aangegeven dat een retrofit door hen niet mogelijk is.
Zou ook te kostbaar worden denk ik. Alleen het arbeidsloon al om die navi uit- en in te bouwen, en dan nog de vraag of die module er simpelweg opgeprikt kan of dat men met een soldeerbout aan de slag moet..
En dan wil je natuurlijk ook firmware met UVO ondersteuning terwijl de rest (kaarten en TomTom live) EU is.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-02-2020 08:34 ]

• eltron
  • Laatst online: 23-02 22:55
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:32:
@eltron bij mij is de locatie en de rittenregistratie na 49 weken al verdwenen. Denk dat de teller gaat lopen zodra ie in de NL haven wordt ingebouwd.
Ik ga er niet extra voor betalen.

***members only***

Er bestaan MY19s met UVO, maar die rijden niet in Europa. Met een andere head unit waar de communicatiemodule + sim in zit zou het in theorie moeten kunnen.
Kia NL heeft echter al aangegeven dat een retrofit door hen niet mogelijk is.
Zou ook te kostbaar worden denk ik. Alleen het arbeidsloon al om die navi uit- en in te bouwen, en dan nog de vraag of die module er simpelweg opgeprikt kan of dat men met een soldeerbout aan de slag moet..
En dan wil je natuurlijk ook firmware met UVO ondersteuning terwijl de rest (kaarten en TomTom live) EU is.
De soldeerbout zal het probleem niet zijn. En als het voor ca. € 500 zou kunnen zou ik er niet lang over na hoeven denken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 22:29
rlp.jaspers schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:17:
[...]

Wow, met UVO [...] en die geen abonnement behoeft.
Je hebt wel een abo nodig, maar dat is gratis voor de eerste 7 jaar. Ik mag hopen vanaf datum kenteken, want in de voorwaarden hebben ze het over de "oorspronkelijke koopovereenkomst". Met de huidige levertijden ben je dan zo een jaar abo kwijt.
UVO Connect
Informatie- en bedieningsservice voor jouw Kia; de UVO Connect Services zijn gratis beschikbaar voor een periode van zeven jaar ingaande op de dag waarop het voertuig wordt verkocht aan de eerste eigenaar van het voertuig. Dat wil zeggen het tijdstip waarop de oorspronkelijke koopovereenkomst van kracht wordt. Deze periode van zeven jaar kan onderhevig zijn aan verandering.
Voor de navigatie geldt 7 jaar vanaf "de eerste connectie met het mobiele netwerk":
TomTom Live Services
TomTom Live Services zijn vanaf de eerste connectie met het mobiele netwerk 7 jaar gratis. Na 7 jaar bedragen de kosten €50,- per jaar.
Bron: https://www.kia.com/nl/service/onderweg/uvo-connect/

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:47
Ik gebruik de autonavigatie eigenlijk nooit. Zou het een overbodige feature willen noemen nu. Google Maps is veel sneller en nauwkeuriger en instructies via spraakopdrachten gaan zó veel makkelijker. Ik rij regelmatig op stukken waar volgens TomTom wel een file is en in de werkelijkheid niet (of andersom). Google heeft dit soms ook maar stukken minder. Wat ook prettig is dat Google aangeeft op de kaart hoe lang een vertraging duurt op een bepaald segment.

• eltron
  • Laatst online: 23-02 22:55
joepie de p schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:40:
Ik gebruik de autonavigatie eigenlijk nooit. Zou het een overbodige feature willen noemen nu. Google Maps is veel sneller en nauwkeuriger en instructies via spraakopdrachten gaan zó veel makkelijker. Ik rij regelmatig op stukken waar volgens TomTom wel een file is en in de werkelijkheid niet (of andersom). Google heeft dit soms ook maar stukken minder. Wat ook prettig is dat Google aangeeft op de kaart hoe lang een vertraging duurt op een bepaald segment.
TomTom is met live services in mijn ervaring net zo uptodate als maps.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
DKoenders schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:46:
Daar is hij dan helemaal gepoetst en wel. De eerste MY2020 die door dealer is uitgeleverd.
Hij rijd heerlijk.
Valt me op dat er nu ook verkeersbord herkenning inzit op het instrumentencluster.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ahhh heel mooi> Verheug me nu al op mijn Gravity Blue ergens in september.
Mooi ook dat nieuwe grote display.
Is de verkeersbordherkenning echt herkenning of komt het net als bij Waze uit de navi data?
En de navigatie is dat nog steeds TomTom? Het lijkt meer op andere navigatie.
En proficiat natuurlijk!

• CyBeRSPiN
s_janssen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:02:
[...]

En de navigatie is dat nog steeds TomTom? Het lijkt meer op andere navigatie.
Is geen TomTom (ook nooit geweest?), kaartmateriaal is van Navteq/HERE.
Denk dat je in de war bent met de Live Services van TomTom die worden gebruikt voor verkeersinfo, flitsers en weerberichten.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 10:02
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:15:
Net weer voor onderhoud geweest. Mooi op ruime afstand van anderen kunnen werken op mn laptop tijdens het wachten.
Een andere feature van de nieuwe navigatie update dat ik miste van vorige autos: je ziet nu wat de naam van de huidige weg is en hoe het volgende kruispunt eruit ziet kwa mogelijke afslagen en voorsorteerstroken.
Klopt ja! Van t weekend zelf geupdate en zojuist voor het eerst maar een stuk gaan rijden (uit verveling...) Wel een erg fijne feature die ik mistte van TomTom

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07-2025
cypher21 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Klopt ja! Van t weekend zelf geupdate en zojuist voor het eerst maar een stuk gaan rijden (uit verveling...) Wel een erg fijne feature die ik mistte van TomTom
Hoe heb je die zelf geupdate dan?

• CyBeRSPiN
IUser schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:34:
Ik zie dat je op afstand met de uvo app b.v. airco aan kan doen. Maar heeft de kia een gprs verbinding in de auto of werkt het met wifi of bluetooth?
Er zit een simkaart in de auto, gewoon 4G lijkt me omdat TomTom live services er ook mee werken.

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:02:
[...]

Er zit een simkaart in de auto, gewoon 4G lijkt me omdat TomTom live services er ook mee werken.
Hoe werkt dat precies? Kan je gewoon een data abonnement afsluiten bij elke provider?

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 22:29
Bitaktus19 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Tnx. Zal eens kijken of ik dat tweede bord ook zie. Tot zover alleen de 130, maar er lijkt wel iets onder te zitten.
@Verwijderd : Tomtom zuigt op dat vlak echt apenballen. Flitsmeister heeft dat perfect voor elkaar: klokslag 6 / 19 uur past de app Vmax aan. De verkeersregel is misschien niet eenvoudig, maar als een klein bedrijf als Flitsmeister het goed kan implementeren....
En klik op de dubbele borden in Tomtom maakt je niks wijzer. Er verschijnen een 100 en een 130 bord met blanco onderborden 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Marcva op 22-06-2020 10:46 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-02 22:36
Marcva schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:43:
[...]

@Verwijderd : Tomtom zuigt op dat vlak echt apenballen. Flitsmeister heeft dat perfect voor elkaar: klokslag 6 / 19 uur past de app Vmax aan. De verkeersregel is misschien niet eenvoudig, maar als een klein bedrijf als Flitsmeister het goed kan implementeren....
En klik op de dubbele borden in Tomtom maakt je niks wijzer. Er verschijnen een 100 en een 130 bord met blanco onderborden 8)7
Naar mijn weten worden de borden "gelezen" vanuit de auto - had dit ook gelezen in het boekje volgens mij.
En valt hij terug op de Tomtom borden o.b.v. GPS.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
Marcva schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Be-mobile is mede-eigenaar van Flitsmeister en wel een grotere speler:
https://dutchmobilityinno...t-franse-mediamobile-over

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:23:
Weet iemand wat voor navi software gebruikt wordt in de auto zelf? Ik gebruik zelf graag “Waze” maar zal dit weekend ook ABRP even proberen.

Hoe gaat het eigenlijk met telefoon laden, wanneer je een iphone 11 met kabel verbind voor carplay en je legt hem op het draadloos laden gedeelte, dat vakje is bij uitstek geschikt voor een telefoon neer te leggen in de E-Soul, of leggen jullie de telefoon ergens anders neer.

Heeft de E-Niro en/of E-Soul trouwens ook een gekoeld vak in de auto? Bij ICE vaak de dashboard kastjes.
Is dat niet tomtom dat gebruikt wordt?

• CyBeRSPiN
Kaarten van Navteq. Verkeersinfo van TomTom.
@Appie Heijn de draadloze lader wordt niet geactiveerd als de telefoon met de kabel verbonden is. Je kunt hem daar veilig inleggen dus!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-04 11:54
Ben donderdag onze Kia e-Niro MY2020 (MORE 64 kWh) gaan ophalen.

Heel erg onder de indruk van de wagen en de kwaliteit van de afwerking. Puik werk van die Zuid-Koreanen!

Eerste voorlopige vragen/opmerkingen:
  • Heb een account bij TomTom waarin al mijn contacten en adressen zitten, maar die kan ik niet synchroniseren. (Geen mogelijkheid om in te loggen bij TomTom). Jammer.
  • Heb me ook al te pletter gezocht hoe ik de stem in TomTom kan veranderen, maar voorlopig zonder succes.
  • Had voordien een Peugeot 3008 en dacht dat beide wagens ongeveer even hoog waren, maar de e-Niro is echt wel een handbreedte lager. Zal dus oppassen worden om geen (te) hoge drempels meer te nemen.
  • Beetje vreemd dat de voorste parkeersensoren standaard uitstaan en dat je die telkens moet aanzetten als je wil parkeren.
  • Ook jammer dat de VESS standaard uitstaat en dat je die telkens moet aanzetten.
  • Voorlopig meest overbodige feature op de e-Niro zijn die natuurgeluiden. Rare jongens die Zuid-Koreanen.
  • Zijn heel erg fier dat we de sprong gewaagd hebben om elektrisch te rijden.
  • Ben heel erg opgelucht dat ik mijn stopcontact in de garage nog niet gegrild heb bij het opladen aan 12A

• CyBeRSPiN
@plmagis gefeliciteerd!
Er zit geen TomTom ingebouwd, is een ander systeem (Navteq).
De VESS staat juist standaard aan?

• plmagis
Bedankt @CyBeRSPiN !

Uhuh, ik dacht ergens gezien te hebben dat het van TomTom was, maar je zal wel gelijk hebben.

En ja, ik bedoelde dat de e-Niro inderdaad standaard wel lawaai maakt (VESS telkens aan). Tja, ik begrijp het wel voor fietsers en voetgangers, maar 't zou misschien interessant zijn, mocht de VESS geen geluid maken boven 50km/u zodat stilaan de snelwegen stiller worden (op geluid van banden na).
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:39:
@plmagis gefeliciteerd!
Er zit geen TomTom ingebouwd, is een ander systeem (Navteq).
De VESS staat juist standaard aan?

• CyBeRSPiN
plmagis schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:31:
Bedankt @CyBeRSPiN !

Uhuh, ik dacht ergens gezien te hebben dat het van TomTom was, maar je zal wel gelijk hebben.

En ja, ik bedoelde dat de e-Niro inderdaad standaard wel lawaai maakt (VESS telkens aan). Tja, ik begrijp het wel voor fietsers en voetgangers, maar 't zou misschien interessant zijn, mocht de VESS geen geluid maken boven 50km/u zodat stilaan de snelwegen stiller worden (op geluid van banden na).

[...]
VESS gaat vanzelf boven de 30km/u uit.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
- Vraag aan je dealer of hij hem op kan laden, dan kom je makkelijk terug. Gewoon in normal rijden, en regen op 1 of 2, je raakt er snel aan gewend.

- Wow factor is voor mij alleen in sport, maar als je het pedaal plots vol intrapt gaat hij in elke modus voluit, het is puur de curve van de gasresponse die veranderd

- Ik rij altijd met Apple CarPlay (in combinatie met TomTom / Flitsmeister)

- Met je laadpas kan je gewoon bij alle palen in NL laden

- Aparte laadpassen zijn vooral fysieke passen om korting te krijgen bij snelladers (deze zijn duurder dan thuis (x3), en straatlaadpalen(x2)). Heb je niet nodig, maar je kan je baas kosten besparen (behalve dat je ze dan weer los moet declareren wat de baas ook geld kost ;))

- Niet _alle_ palen zijn betaalt, je weet inprincipe niet wat het kost, dat gaat op vertrouwen. Je kunt wel een indicatie krijgen in de app van je laadpas (Shell Recharge app voor Shell Recharge (New Motion) pas bijvoorbeeld). Probleem is dat elke combinatie van laadnetwerk / paal / tijdstip / pas zo'n beetje een ander tarief heeft, dus ik check het tegenwoordig helemaal niet meer en heb nog nooit >0,60€ / kWh betaald behalve in Denemarken (daar is snelladen heel duur om een of andere reden).

Als palen niet betaald zijn vragen ze meestal niet om je pas (snelladers), of krijg je gewoon nooit een rekening (straatladen).

- Als je je laadpas niet bij je hebt kun je vaak de laadsessie starten via de app van het laadnetwerk van de paal (Fastned / Ionity / Allego). Maar niet altijd!

Veel plezier met je Niro!

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 06-01-2021 15:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• _eLMo_
  • Niet online
mister9 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:22:
Hebben jullie al een ideale plek gevonden voor je telefoonhouder zodat je daar goed zicht op hebt, zonder de ventilator openingen te blokken?
Waarom nog een telefoonhouder? Ik gebruik heel graag Flitsmeister op mijn telefoon, terwijl mijn navigatie op het ingebouwde scherm toont.

Bedankt vast!
Flitsmeister heeft ook navigatie ;)

Maar ik doe CarPlay TomTom op scherm, en laat Flitsmeister meldingen geven via carplay.
Heb telefoon wel in de houder (rechter ventilatierooster), maar de meldingen via CarPlay werken zo goed dat het scherm uit staat.

Heb ook een FM One gekocht en doe via daar beoordelen. Super handig, FM start dan ook altijd netjes op. Hij detecteerd beweging, dus als ik de duur dichtgooi -> piep piep, gestart :)

• CyBeRSPiN
@mister9 gewoon Flitsmeister blijven gebruiken. Heb hier nog nooit wat aan gehad.
Zijn flitsers via de TomTom service, geen idee of dat ook mobiele flitsers zijn.

• _eLMo_
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:02:
@_eLMo_ heel veel plezier! Heb 2 jaar terug dezelfde route gedaan maar dan door naar Noorwegen. De Ionity snelladers zijn inderdaad je vriend ;)
Ik heb em al 4x eerder gedaan ofzo. Schoonfamilie in Zweden. Nu extra uitdaging met de timing van PCR tests enzo :+

Komt goed, wel eerste keer dat ik ga proberen 100% op ABRP te rijden ipv zelf gewoon te rijden op TomTom en dan af en toe een snellader te pakken.

• driel24
Koen Hendriks schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:56:
Vraagje met betrekking op navigatie in Android Auto, kan je deze ook op je dashboard scherm krijgen per afslag / rotonde / afrit? Kreeg het in de proefrit niet voor mekaar.

Mijn post is een beetje verloren gegaan, heeft iemand hier nog een antwoord op O-) ?
Ik heb AAWireless.
Maar ik snap je vraag niet helemaal. AA is een systeem, geen navigatie.
Met dit systeem kun je Waze, google maps, TomTom, etc etc starten.

Begrijp ik nu goed, dat je hem op bijv. radio hebt staan, maar als er dan een rotonde komt, je ineens
AA weer wilt zien ?

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 25-08-2021 09:26 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:44

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

driel24 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Ik heb AAWireless.
Maar ik snap je vraag niet helemaal. AA is een systeem, geen navigatie.
Met dit systeem kun je Waze, google maps, TomTom, etc etc starten.

Begrijp ik nu goed, dat je hem op bijv. radio hebt staan, maar als er dan een rotonde komt, je ineens
AA weer wilt zien ?
Nee, misschien niet helemaal duidelijk gesteld, maar als je het 'standaard' navigatie systeem van de Kia gebruikt (los van AA) dan krijg je ook in je dashboard (scherm achter je stuur) navigatie items te zien (rotonde, kruispunt, afslag snelweg, etc).

Als ik AA navigatie gebruik (Google maps in dit geval), dan zie ik alleen de items op het gewone scherm waar AA op gekoppeld zit. Maar dus geen items op het dashboard scherm (achter het stuur).

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00
passat_to_ev schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:54:
Wat vinden jullie van de laatste navigatie update? Vandaag een lang stuk gereden en ik vind de kaarten erg mooi en nog duidelijker geworden. Maar het systeem lijkt wel trager met het berekenen van de route. En vandaag wederom moeite met de online verbinding in de auto, maar laten we het er op houden dat dat kwam door het gebied waar ik was.
Ik ben een beetje thuis in navigatie software. Dat langzamer heeft te maken met meer wegen en/of poi's die zijn bijgewerkt (of nieuwe wegen) waardoor de factor van mogelijke routes gigantisch toeneemt. Dat merk je dus in een tragere route berekening. Daarom werken navigatie systemen zoals tomtom met nieuwe kaarten na een paar jaar altijd trager.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:06:
[...]

Ik ben een beetje thuis in navigatie software. Dat langzamer heeft te maken met meer wegen en/of poi's die zijn bijgewerkt (of nieuwe wegen) waardoor de factor van mogelijke routes gigantisch toeneemt. Dat merk je dus in een tragere route berekening. Daarom werken navigatie systemen zoals tomtom met nieuwe kaarten na een paar jaar altijd trager.
Ik denk in dit geval dat het trager werken komt door een ontwerpbeslissing van Kia waar ik ook behoorlijk van baal.

Voorheen werd de navigatie altijd gestart in offline mode en als die verbinding heeft dan ging die op de achtergrond de verkeersinformatie ophalen. Je zag daarom na een paar seconden dat de duur van de rit (en eventuele afstand) ineens veranderde omdat die dan de verkeersinformatie had meegenomen in de route en tijd.

Sinds een van de latere updates probeert de navigatie eerst online de verkeersinformatie op te halen en daarna pas de route te tonen. Ik heb al af en toe in een parkeergarage gehad dat ik geen verbinding had en dan moet je iets van een halve minuut wachten om een melding te krijgen dat de navigatie software in de offline modus draait. Heel irritant want in een vreemde stad moet ik nu eerst wachten in de parkeergarage tot die is overgeschakeld naar de offline modus aangezien ik daar vaak niet weet welke kant ik op moet als ik direct uit de parkeergarage kom (in een binnenstad is er veel eenrichtingsverkeer). Als ik dan even uit de parkeergarage ben dan schakelt die vanzelf weer over naar de online modus.

Dit trager werken komt dus niet omdat er in 1 jaar zoveel meer wegen in Nederland erbij zijn gekomen, maar omdat Kia heeft besloten om te proberen direct via de online modus te navigeren. Daarom duurt het ook zo lang voordat er nu een route komt op het moment dat de navigatie zegt “uw route wordt berekend”. Dit is dus eerder: “de verkeersinformatie wordt opgehaald en daarna wordt uw route berekend”.

Hopelijk veranderen ze dit nog een keertje terug naar hoe het was.
Hippe Lip schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:47:
[...]
2. Hij heeft hem meestal opgeladen tot 100%. De accu lijdt het meeste van het gebruik van de ‘randen’. Liever niet te ver leegrijden en liever niet te vol laden. Een enkel keertje als je een heel lange rit gaat maken kan. En zo eens per maand tot 100% laden is goed voor het balanceren van de cellen onderling, maar zorg na dat 100% laden er wel voor dat je daarna min of meer meteen gaat rijden. Dus ‘s nachts lafen en ‘s morgens rijden. Niet een weekend op 100% laten staan.

Dus zo heel vreemd vind ik die degradatie ook weer niet.
Volgens mij kun je de accu bij een Kia E-Niro niet tot 100% opladen. De geadverteerde capaciteit is 64kWh maar in werkelijkheid zit er een grotere accu in, ik dacht iets van 67kWh. Dus dat heeft Kia dan wel weer slim bekeken.

Overigens weet ik niet zeker of 100% opladen tot 64kWh is of tot het maximum van de accu capaciteit is. Mogelijk kan iemand anders dit verhelderen die het heeft nagemeten.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchKel op 18-11-2021 01:22 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-02 14:34
Ik heb sinds een dag of 2 geen weerinfo meer vraag me af of tomtom service eruit ligt. Heb al een infotainment reset gedaan. O ja woon in BE ook niet onbelangrijk.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-04 16:53

zeroday

There is no alternative!

oldie127 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:36:
Ik heb sinds een dag of 2 geen weerinfo meer vraag me af of tomtom service eruit ligt. Heb al een infotainment reset gedaan. O ja woon in BE ook niet onbelangrijk.
heb ik zelf ook hier in NL een aantal keer gezien en gehad.

There are no secrets, only information you do not yet have

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Arfman

Drome!

Mooie auto @Dymphy ;) (Heb dezelfde, alleen dan Clear White).

Ik zie in het EV6 topic dat er gesproken wordt over vervanging van HERE Maps door TomTom IndiGo, een compleet platform waardoor de auto a la Tesla rekening houdt met oplaadstations bij lange reizen. Volgens mij heet het systeem in de EV6 ook de Gen5Wide, net zoals in de MY2020+ e-Niro's. Iemand ergens geruchten gehoord of zo'n major update ook voor de e-Niro gepland staat?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Arfman

Arfman

Drome!

passat_to_ev schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:46:
Auto is vandaag voor onderhoud geweest (30k km) en daar werd wel iets bijzonders gezegd over een aankomende navigatie update. Volgens de garage komt deze over ca 1 maand beschikbaar en is deze zo ingrijpend dat zelf updaten afgeraden wordt en het herstellen van fouten achteraf bij zelf updaten niet gratis zal zijn. Lijkt op eerdere berichten over zelf updaten op dit forum maar dan specifiek over aankomende (grote) update. Helaas was ik zelf niet in de garage dus heb niet verder kunnen navragen. Is dit bij anderen bekend?
Klinkt als de update voor de EV6 waar Noorse klanten al een mail over hebben hebben gehad, en die ik al eerder aanhaalde in dit topic (hier Arfman in "Het grote Kia e-Niro topic")

Zou gaan om een full stack TomTom systeem, dus dat je hele OS als het ware wordt vervangen van je headunit.

Volgens mij gebruikt de EV6 krek hetzelfde systeem als de e-Niro (Gen5Wide) dus misschien krijgen wij ook wel die update. Volgens geruchten zou dan de navigatie vrijwel realtime worden geupdate met laadstations, bezetting en meer van dat soort slimmigheidjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Arfman op 27-01-2022 23:36 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:16
Arfman schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
[...]
Volgens mij gebruikt de EV6 krek hetzelfde systeem als de e-Niro (Gen5Wide) dus misschien krijgen wij ook wel die update. Volgens geruchten zou dan de navigatie vrijwel realtime worden geupdate met laadstations, bezetting en meer van dat soort slimmigheidjes.
Misschien dan ook gelijk batterij voorverwaming?

Over TomTom Indigo:
"Het systeem haakt zelfs zo ver aan bij de software van de auto zelf, dat het onder meer nauwkeurig de resterende actieradius kan inschatten en zelfs "[...] batterijen kunnen worden ingesteld om sneller te laden."

• Arfman

Arfman

Drome!

bnwgraaf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:19:
[...]

Dat zou zomaar kunnen. Ik hoop dat, als je naar een snellader navigeert, hij begint met de batterij voor te verwarmen. Of dat je een handmatige optie hebt om dat te starten.
Over TomTom Indigo:
"Het systeem haakt zelfs zo ver aan bij de software van de auto zelf, dat het onder meer nauwkeurig de resterende actieradius kan inschatten en zelfs "[...] batterijen kunnen worden ingesteld om sneller te laden."
Ja dat is echt de full stack, ik vermoed dat dat alleen in nieuwe modellen komt, maar als alleen het navigatie/batterijintegratie in de e-Niro komt zou ik al heel blij zijn. Alhoewel Android Auto prima werkt mis ik nog steeds de "perfecte" app. Google Maps navigeert prima maar kent geen laadpalen/voegt ze niet automatisch aan de route toe. Waze idem. ABRP "integreert" met de auto (dmv OBD dongle, gedoe iedere keer) maar navigatie is maar matig.

Een dergelijk TomTom systeem lost dit gewoon in 1 klap op.

• rubke81
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-03 14:28
bnwgraaf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:19:
[...]

Over TomTom Indigo:
Handmatige batterij voorverwarming zou helemaal fantastisch zijn maar ik durf het eigenlijk niet te geloven. Fingers crossed!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:20
Arfman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:50:

........... ABRP "integreert" met de auto (dmv OBD dongle, gedoe iedere keer) maar navigatie is maar matig.

Een dergelijk TomTom systeem lost dit gewoon in 1 klap op.
Ik gebruik het zelf niet, en wellicht heb jij het al voor elkaar, maar er zou een instelling in de 'connected' ABRP zijn om de gps data van de auto te gebruiken in plaats van de gps data van de telefoon. En dan zou de navigatie een stuk meer 'real time' zijn.
Ik kan het niet proberen omdat ik (nog) geen andere dongle heb dan die van OBD eleven, en die is expliciet voor VAG merken.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• bnwgraaf
Ik heb zojuist informatie gekregen van de Duitse dealer dat ik mijn e-Niro waarschijnlijjk eind volgende week klaar staat! Spannend!

Ik heb ook van hem bevesstigd gekregen dat er inderdaad een grote navigatie/multimedia update aan zit te komen en dat daarbij inderdaad de wissel naar Tomtom wordt gemaakt! Meer informatie had hij nog niet...

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:15
Heeft iemand verder nog iets vernomen van de mogelijke tomtom indigo update voor de E-Niro?

Had een wireless android auto dongel in bestelling staan, maar ivm de mogelijke update naar tomtom indigo maar afbesteld.

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 11.2 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

• Arfman

Arfman

Drome!

Dymphy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:03:
Heeft iemand verder nog iets vernomen van de mogelijke tomtom indigo update voor de E-Niro?

Had een wireless android auto dongel in bestelling staan, maar ivm de mogelijke update naar tomtom indigo maar afbesteld.
Nee, en ik verwacht ook nog wel dat het een tijd gaat duren, als het al gebeurt. Eerst zullen ze de IONIQ 5 en EV6 doen. En ik snap niet wat wireless AA hier mee te maken heeft? De e-Niro heeft niet de benodigde hardware om wireless AA te faciliteren, daar zal een systeem update niets aan veranderen.

• Dymphy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:15
Arfman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Nee, en ik verwacht ook nog wel dat het een tijd gaat duren, als het al gebeurt. Eerst zullen ze de IONIQ 5 en EV6 doen. En ik snap niet wat wireless AA hier mee te maken heeft? De e-Niro heeft niet de benodigde hardware om wireless AA te faciliteren, daar zal een systeem update niets aan veranderen.
Ik had een wireless Aa dongel in bestelling staan. Dus zodat ik in de e-niro wel aa wireless heb.

Maar als tomtom indigo komt is dus wellicht overbodig.
Dat bedoelde ik meer, is het handig om er alsnog eentje te kopen of te wachten op een update die wellicht helemaal niet komt of erg laat.

Proxmox 3 node cluster | Opnsense | HA | Homey Pro 2023 | 3645Wp zonnepanelen | 11.2 KWh Zendure | EV E-Niro MY24 | 2x Bambu Lab P1S

• bnwgraaf
Vandaag onze e-Niro opgehaald in Duitsland en tsjonge.... Wat is ie mooi!
We hebben er gelijk een rit op zitten van ruim 350 km. Het rijdt echt heel comfortabel en fijn!

We hebben ook maar vast een test gedaan bij een snellader en ongeveer 20% bij geladen; het grootste deel van de tijd met ongeveer 50 kWh.

Nu hangt hij aan de grannylader.
Aanstaande dinsdag langs de RDW.

Ik heb de app gekoppeld maar zie daar nog de ritten die door de garage ermee gemaakt zijn (er stond 7700 km op de teller toen we heb vanmiddag oppikte).
Weet iemand of ik die kan verwijderen, of moet ik dan het hele systeem een keer resetten (dan ben ik mijn eerste rit van vandaag zeker ook kwijt?)
Dymphy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:03:

De Duitse dealer vertelde ons vandaag dat ze alleen gehoord hebben dat er een grote update komt, maar wanneer en wat die precies in gaat houden, wist hij ook nog niet....

• Arfman

Arfman

Drome!

Mensen, het is nog niet eens zeker of de full stack TomTom update beschikbaar komt voor de e-Niro. Zelfs voor de EV6 is er nog geen enkele officiele communicatie geweest (voor zover ik weet) behalve wat berichten van dealers in het buitenland. Als je nergens op rekent kan het alleen maar meevallen :)

• bnwgraaf
multikoe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Hé, dat wist ik niet. Kun je daar dan ook de komende laadpalen zien?
Ik ken dit een beetje uit de Tomtom navigatie systemen en eerlijk gezegd vind ik dat juist één van de sterke punten van Tomtom.
Ik weet nog niet of je kunt instellen welke dingen er hier te zien zijn; bij Tomtom heb je daar wel invloed op.
Ik heb er nog te kort mee gereden om te zien wat er precies weergegeven wordt. Benzinestations en parkeerplaatsen heb ik volgens mij al langs zien komen en ook iets van file informatie meen ik (met lijnkleuren). Bij Tomtom zie je er zelfs aankomende snelheidscontroles, dus hier hopelijk ook.

Zelf vind ik het in ieder geval fijn tijdens langere reizen, dat je continu ziet wanneer er weer parkeergelegenheden langs de route komen.

Maar nogmaals, ik moet deze nog leren kennen welke info er nu precies weergegeven wordt.

• bnwgraaf
DutchKel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:40:
@bnwgraaf ik kan je aanraden om de straatnaam en het huisnummer in de zoekbalk in te tikken. Bij mij werkt dat tot nu toe het beste. Het is soms wel even goed opletten dat je de juiste plaatsnaam hebt. Mogelijk werkt postcode en huisnummer ook.

Wil je het nog makkelijker hebben dan zoek je het binnen op de Kia app rustig op en stuur je het naar de auto.

Bij het laatste is het zoeken misschien niet makkelijker maar ik ben binnen minder gestrest aan het zoeken dan als ik dat in de auto moet doen waar iedereen op mijn vingers kijkt hoe ik aan het zoeken ben.

Nog een tip: als je een adres hebt gestuurd naar de auto via de app zet dan niet direct de auto in de achteruit, dan komt het camera beeld namelijk erop en ik ben wel eens te traag dan om het adres te accepteren waardoor de melding erna dus verdwijnt en dan kan ik opnieuw beginnen met zoeken.
Ik heb ook wel het idee dat zoeken via de zoekbalk prima werkt en ook af zal hangen van hoe je het adres definieert.

Ik mis volgens mij alleen een goede automatische aanvulling.
Bij mijn TomTom Go app werkt het als volgt:
- ik begin met het typen van de plaatsnaam, na een paar letters verschijnt de voorgestelde plaatsen en ik selecteer de juiste.
- dan begin ik met het typen van de straatnaam en na een paar letters verschijnt de juiste straat al en kan ik die selecteren.
- tot slot type ik het huisnummer.

Op deze manier hief ik maar relatief weinig toetsen aan te slaan.

Voorbeeld:
Stationslaan 2 Waalwijk
- ik type "waa" >> vervolgens kan ik Waalwijk selecteren
- dan type ik "sta" >> en ik kan vervolgens stationslaan in de lijst selecteren
- als laatste type ik "2"

Probeer ik dit in de Kia:
-Ik type "waa" >> Waalwijk verschijnt in de lijst
-als ik nu Waalwijk selecteer, wordt de navigatie gelijk ingesteld op het centrum van Waalwijk en kan ik dus geen adres meer kiezen....

Dat werkt volgens mij in de TomTom iets beter!

@DutchKel en @DonJuape :
Via de App opzoeken en dan naar de auto verzenden werkt inderdaad goed, dat heb ik ook al een aantal keer gebruikt.
Overigens heb ik dan weer een tip voor jullie: je kunt de auto rustig direct in zijn achteruit zetten. De locaties die je via de app naar de auto stuurt, worden ook automatisch opgeslagen in de recente locaties of recente zoekopdrachten in de auto (ik weet even niet exact de naam), zoals ook wordt gemeld in de app als je de locatie verstuurt!

• bnwgraaf
Heb vandaag gechat met de klantendienst, via de update website en heb gevraagd naar de multimedia update. Ik kreeg de volgende antwoorden:
- yes the next update will be amazing including OTA functions activated
- we will release this update soon within this spring
- it expected to be lunched officially at the End of next Apr of start of May
- the change list will be available as soon as we release the update
- but it is confirmed that it will include OTA functions activated
- yes it based on Tomtom
- for now the confirmed is Tomtom maps
- but is expected to include Tomtom's other services
- I'm sure it will be a developed and amazing update you will like it sure
Wel grappig, ik weet wat de banden zijn met Hyundai, maar als je via Kia contact opneemt, is het wel grappig dat de chat zo wordt afgesloten:
Thank you for contacting Hyundai Auto Ever today.

[ Voor 13% gewijzigd door bnwgraaf op 30-03-2022 11:33 ]

• bnwgraaf
Misschien moet ik deze vraag op een Android forum stellen, maar ik ben nog vrij nieuw met Android Auto en ben nu wat aan het experimenteren in mijn e-Niro.

Op zich werkt het. Spotify pas nadat ik die eerst op mijn telefoon heb gestart (maar dat is een bug van de recente Android Auto versie?).

Maar ik heb een ander probleem. Ik kan Google Maps via Android Auto starten, net als Waze en Tomtom. Ik kan ook een route ingeven.
Alleen lijkt er geen gps verbinding te zijn... de pijl blijft op mijn thuis adres staan, ook als ik ga rijden.
Herkent iemand dit? Mogelijk zit het in de telefoon...

Telefoon: Poco X3 NFC
Android: 11

• Suicyder
  • Laatst online: 21:03
bnwgraaf schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:04:
Op zich werkt het. Spotify pas nadat ik die eerst op mijn telefoon heb gestart (maar dat is een bug van de recente Android Auto versie?).

Maar ik heb een ander probleem. Ik kan Google Maps via Android Auto starten, net als Waze en Tomtom. Ik kan ook een route ingeven.
Alleen lijkt er geen gps verbinding te zijn... de pijl blijft op mijn thuis adres staan, ook als ik ga rijden.

Spotify is bij mij standaard ingelogd op de telefoon (althans hoef geen wachtwoord in te vullen) en start net als in de post hierboven voor mij direct mee op zodra ik de telefoon verbind.
ik gebruik als navigatie Waze, wel heb ik de telefoon in de zone van de bekerhouders in het midden liggen (met kabeltje door de tunnel en ik heb een glasdak, DPL uitvoering), wellicht dat positie van het toestel uit maakt?

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-04 12:07
Misschien moet ik deze vraag op een Android forum stellen, maar ik ben nog vrij nieuw met Android Auto en ben nu wat aan het experimenteren in mijn e-Niro.

Mijn eerste reactie is: dat moet ergens in de telefoon zitten. Ik gebruik al jaren een telefoon voor navigatie en heb nog nooit geen GPS-verbinding gehad. Ook nu, in de e-Niro, ligt de telefoon in het vakje onder de klimaatregeling en geen probleem.
Je zou een app kunnen downloaden waarmee je je GPS-ontvangst kunt bekijken. Dan kun je zien of de ontvangst gewoon slecht is of helemaal afwezig.
Werkt Google Maps wel gewoon los op je telefoon?

• bnwgraaf
multikoe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Mijn eerste reactie is: dat moet ergens in de telefoon zitten. Ik gebruik al jaren een telefoon voor navigatie en heb nog nooit geen GPS-verbinding gehad. Ook nu, in de e-Niro, ligt de telefoon in het vakje onder de klimaatregeling en geen probleem.
Je zou een app kunnen downloaden waarmee je je GPS-ontvangst kunt bekijken. Dan kun je zien of de ontvangst gewoon slecht is of helemaal afwezig.
Werkt Google Maps wel gewoon los op je telefoon?
Dank jullie voor de reacties.

Ik gebruik de telefoon al heel lang voor diverse navigatiedoeleinden met vele apps: Google Maps, Tomtom, Sportstracker, C'Geo en ik heb eigenlijk altijd vrijwel direct een goede fix, dus aan de GPS op de telefoon ligt het niet.
Het lijkt meer een combinatie met de Android Auto in de Kia.
Overigens meen ik begrepen te hebben dat Android Auto ook (indien mogelijk/beschikbaar) de GPS van de auto gebruikt?

Gisteren heb ik sowieso Android Auto opnieuw geupdate en ik zal daar eens mee testen. Eventueel zal ik ook de telefoon eens meer in het zicht leggen....

• bnwgraaf

Het probleem waarbij Spotify en sommige andere apps in Android Auto niet wilden starten voordat ik ze eerst op mijn telefoon had gestart, us opgelost.

Voor de mensen die een Xiaomi of Poco telefoon hebben: je moet bij de betreffende apps op je telefoon "autostart" inschakelen!

Was dus een probleem op de telefoon en niet de Niro!

• bnwgraaf
Digitair schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:38:
Gisteren Google maps gebruikt voor een bestemming in Luxemburg. Het was even makkelijker om te gebruiken omdat die direct geopend werd via de website
Onderweg bleek er een wegafsluiting te zijn, die Google overigens niet aangaf. Geen probleem, dacht ik, Google gaf toch direct een alternatieve route aan. Niet direct opgelet hoe die eruit zag en blindelings gevolgd. Kom ik na flink omrijden weer op hetzelfde punt uit.
Toen eens even de Kia navigatie ingesteld. En ja hoor, wegafsluiting werd direct zichtbaar en 10 minuten later was ik op de plaats van bestemming.
Eigenlijk gebruik ik die Kia navigatie meestal wel, steeds meer tevreden erover.
Ik vind de standaard navigatie tot nog toe ook best fijn eigenlijk. Het meest ideale ervan vind ik, dat je instapt en het gelijk kunt gebruiken en er niet aan hoef te denken mijn telefoon bij me te hebben en aan te sluiten. Vooral voor mijn vriendin is dat fijn, die zit er niet zo op te wachten om weer een telefoon aan te sluiten en weer met andere apps te werken. gewoon instappen en navigeren, zeg maar.

Overigens vind ik Tomtom (go, als Android app) nog altijd het fijnste, omdat die, naar mijn mening, op de mooiste manier de komende files en dergelijk aangeeft via een afstands- en informatiebalk aan de zijkant. Dit mis ik echt bij bijvoorbeeld Google Maps of Waze, twee apps die toch beschikken over file informatie, maar het wat mij betreft niet op de meest praktische manier aanbieden.
De Kia navigatie geeft overigens wel in de gedetailleerde weergave aan de rechterkant de komende files aan via een gekleurde balk bij de eerst volgende paar aanwijzingen, zodat je een stukje vooruit kunt kijken of er files komen en lijkt daarmee een beetje op Tomtom.
Ondertussen heb ik ook Tomtom via Android Auto uitgeprobeerd en daar is die informatie/filebalk niet aanwezig... :'( Behalve dat ik Tomtom nog steeds een fijne app vind voor het navigeren op zich, mis ik daarmee voor mij de meest unieke functie van Tomtom.....

Zou wel super zijn als er een keer een update komt van de Kia navigatie, die bij het plannen ook de accustand en GOM waardes mee neemt en aangeeft waar/wanneer te laden en mischien zelfs al op tijd de accu op de juiste temperatuur brengt voor het laden.

• bnwgraaf
bnwgraaf schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:34:
[...]
........
Ondertussen heb ik ook Tomtom via Android Auto uitgeprobeerd en daar is die informatie/filebalk niet aanwezig... :'( Behalve dat ik Tomtom nog steeds een fijne app vind voor het navigeren op zich, mis ik daarmee voor mij de meest unieke functie van Tomtom.....
........
Vandaag kreeg ik een update binnen van TomTom en er blijkt plotseling de routebalk toegevoegd te zijn bij gebruik in Android Auto! Dat is nu net wat ik miste en dat zou me kunnen overhalen om AA te gaan gebruiken voor navigeren. Ik zal er eens mee gaan testen. Nu nog een update in de Kia voor AA over de volle breedte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz2pkJYSoEfPK_itPNzd6YwZRRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txDTcp9XJffdBKygslL6od6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBTWVJ8GIv_H9mGuZ7QEs8daAhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ev1dk0bHf4oqENnVncZaCtd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door bnwgraaf op 24-05-2022 08:06 ]

• beschuit
  • Laatst online: 21:16

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Rogar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:00:
[...]
Ik heb de navi echt nog nooit gebruikt van e-niro... Waarom pak je niet elke willekeurige andere navigatie via Apple Carplay of Android Auto? Dan kan je kiezen wat je wilt en ze werken allemaal.
Ja, doe ik ook. Tomtom via Android auto. Maar ik erger er toch aan dat die ingebouwde navi zo totaal waardeloos is :(

• Arfman

Arfman

Drome!

Is er, behalve ABRP, een app die je kan laten navigeren op een langere reis met inachtneming van oplaadmogelijkheden? Ik hoor te veel slechte ervaringen met ABRP, met name met een onlogische routekeuze. Anno 2022 zou je toch verwachten dat er een app is die met je auto kan koppelen, de SoC uitleest, en dan a la Tesla je langs de meest optimale laadstations laat gaan?

Ik wilde kijken of TomTom dit kon maar die vereist gelijk een (proef)abonnement, en ik weet ook niet of die het wel kan. Ik gebruik Android als dat nog verschil maakt.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:42
Arfman schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:47:
Is er, behalve ABRP, een app die je kan laten navigeren op een langere reis met inachtneming van oplaadmogelijkheden? Ik hoor te veel slechte ervaringen met ABRP, met name met een onlogische routekeuze. Anno 2022 zou je toch verwachten dat er een app is die met je auto kan koppelen, de SoC uitleest, en dan a la Tesla je langs de meest optimale laadstations laat gaan?

Ik wilde kijken of TomTom dit kon maar die vereist gelijk een (proef)abonnement, en ik weet ook niet of die het wel kan. Ik gebruik Android als dat nog verschil maakt.
Ik gebruik dus zoals gezegd Waze om de hele route te bepalen.
Je kan ABRP ernaast aanhouden, dan kan je daarop de laadmogelijkheden bekijken of vanuit ABRP de route uitzetten en op de laadpaal klikken en daar , in mijn geval, Waze naartoe laten navigeren (je kan de laadpaalroute dan exporteren naar een navi-app op je telefoon).

• bnwgraaf
beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Ja, doe ik ook. Tomtom via Android auto. Maar ik erger er toch aan dat die ingebouwde navi zo totaal waardeloos is :(
Heel eerlijk gezegd vind ik TomTom nog altijd één van de fijnere navigatie software! Waze wordt vaak geroemd vanwege de verkeersinformatie, maar ik moet altijd 1 of meerdere toetsen aan klikken om uitgebreidere file informatie te krijgen en dan nog is dat niet helemaal wat ik zoek.

Bij TomTom heb je de file informatie altijd in beeld en nu hebben ze die superfijne routebalk eindelijk ook in de Android Auto versie toegevoegd!
Het blijft alleen jammer dat ik altijd mijn telefoon mee moet nemen en aan het kabeltje moet hangen....

Overigens kan ik met de Kia navigatie gewoon de Stevinstraat in Badhoevedorp vinden. Ik moet alleen helaas wel het hele adres intypen, omdat hij niet auto-aanvult.
Maar ik heb nog de 2022 februari update.....
Verder vind ik de Kia navigatie software eigenlijk best fijn en het is altijd beschikbaar als ik in mijn auto stap!

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 07-06-2022 18:38 ]

• plmagis
beschuit schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Rij nu al 27K km met onze MY20 en touren deze week rond in de Dordogne. Zijn tot hier geraakt met de ingebouwde navi, die zelfs hier overigens best goed werkt. (Om de reis te plannen hebben we ABRP en Pump gebruikt.)

Alleen liggen we hier telkens in een deuk voor de manier waarop de Nederlandse stem de Franse plaats- en straatnamen uitspreekt :-D

• bnwgraaf
Koen Hendriks schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Heeft de laatste update eindelijk Fullscreen AA? En werkt dan splitscreen hierin ook? Dus niet KIA splitscreen maar in Android Auto spotify naast maps?
Haha, mijn vraag was juist of je de splitscreen binnen AA ook juist uit kunt zetten!

Nu heb ik nog steeds geen AA navigatie over de volledige schermbreedte en win ik er dus nog niet veel mee t.o.v. de vorige firmware!
Daarbij kon ik ook navigeren met AA en dan in het rechter gedeelte via de splitscreen van Kia Spotify weergeven.....

Ik had nu juist gehoopt dat ik via AA fullscreen ook mijn Tomtom of Google Maps fullscreen kon laten weergeven....

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-02 14:34
Kan best tomtom bv laat ook geen verkeersinfo zien als je bv nog een lange afstand moet doen wat begrijpbaar is.
Na een uur kan de situatie anders zijn.
Voor laadpalen zie ik zo geen reden of je moet een ander route nemen onderweg bv om file te ontwijken

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
oldie127 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:40:
Kan best tomtom bv laat ook geen verkeersinfo zien als je bv nog een lange afstand moet doen wat begrijpbaar is.
Na een uur kan de situatie anders zijn.
Voor laadpalen zie ik zo geen reden of je moet een ander route nemen onderweg bv om file te ontwijken
En ik heb het niet over verkeersinfo ik heb het over laadpunten (poi laadstations zoeken)
Het was in de vorige versie handig, omdat je wanneer je een route plande bv. Parijs, en je actieradius bij start 450 km was, je kon zoeken op dc langs de route op bv. 250km en je die stop dus als tussenstop toe kon voegen.
Nu moet je gaan zoeken tijdens het rijden op pakweg 200 km en kan dan pas een route toevoegen.
Kortom ik zie wel degelijk een “reden”

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bnwgraaf schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Tsja... Die major update.... Ik had er vanuit verschillende kanten over gehoord, maar de huidige update kun je nu niet echt major noemen, toch?
Die major update was de move naar het systeem van TomTom toch? Was het überhaupt al zeker dat die naar de Niro zou komen? Lijkt me nogal een ingrijpende upgrade om zo maar uit te rollen

• Arfman

Arfman

Drome!

EagleTitan schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Die major update was de move naar het systeem van TomTom toch? Was het überhaupt al zeker dat die naar de Niro zou komen? Lijkt me nogal een ingrijpende upgrade om zo maar uit te rollen
Er is allemaal niks van bekend :P

Gisteren teruggereden uit Belgie met de standaard navigatie. Ik vind deze duidelijker dan Google Maps als ik eerlijk ben, met name op snelwegen waar er meer op- en afritten vlak bij elkaar zitten geeft de onboard navigatie imo veel duidelijker aan waar je naartoe moet. Op de heenweg (met Google Maps via AA) zelfs een stukje verkeerd gereden hierdoor.

Enige wat ik mis in alle navigatieapps is een reis plannen met dynamische laadpunten, zoals Tesla dat heeft. Dat je dus in kunt geven "ik wil naar het Komomeer rijden") en dat de onboard navigatie dan een reis incl. laadstops uitstippelt en deze ook dynamisch aanpast als je verbruik anders is dan de inschatting.

Ik vind ABRP met Bluetooth dongles daarvoor echt niet gebruiksvriendelijk genoeg. Mijn vrouw moet het ook kunnen en die zie ik echt niet een BT dongle inpluggen, in diverse apps verbinding maken met dat ding, om dan met een (sorry) halfbakken navigatie als ABRP te moeten werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Arfman op 02-08-2022 12:15 ]

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:08
multikoe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Dat kan, de meningen zijn daarover verdeeld, maar de consensus zoals ik hem overal lees is wel een beetje dat de inerne navigatie niet heel best is, die van Maps via Android auto een heel stuk beter en de mogelijkheid om een route uit ElectricRoutes direct te kunnen exporteren als een route in Maps is voor die mensen een heel erg groot pluspunt: je hebt de flexibiliteit en gemak van Maps, plus de automatisch berekende meest efficiente laadstrategie voor die route.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de interne navigatie was gebaseerd op de kaarten van TomTom. Dat gebruik ik op mijn iPhone ook en vind ik erg prettig werken, vooral de rijstrookbegeleiding. Tijdens mijn proefrit in de nieuwe NiroEV werd dat nog eens bevestigd (de rijstrookbegeleiding dan), dus ik had stiekem wel goede hoop dat het goede navigatie was.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

DwightKSchrute schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de interne navigatie was gebaseerd op de kaarten van TomTom. Dat gebruik ik op mijn iPhone ook en vind ik erg prettig werken, vooral de rijstrookbegeleiding. Tijdens mijn proefrit in de nieuwe NiroEV werd dat nog eens bevestigd (de rijstrookbegeleiding dan), dus ik had stiekem wel goede hoop dat het goede navigatie was.
Nog niet. Er gaat een gerucht dat de volgende major software update o.a. TomTom navigatie inhoudt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-04 12:07
eltron schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:07:
[...]

Voor beide zijn de ervaringen wisselend.
En mogelijk afhankelijk van de gebruikte versie van de software en van de mate waarin de gebruiker en de software elkaar al dan niet "aanvoelen".
Dat is het voornamelijk. Ik heb in mijn leven al heel wat verschillende navigatie-oplossingen gebruikt (Sygic, TomTom, Waze, Maps en nog wat andere vage apps). Ze hebben allemaal wel iets moois, maar ze hebben ook allemaal wel iets doms. Maps is op dit moment mijn favoriet, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik het ook buiten de auto (op de fiets, lopend, vakantieplanning e.d.) heel veel gebruik en ik dus gewend ben aan de user-interface. Maps integreert lekker in de rest van mijn leven zeg maar :)

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
DonJuape schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Nog niet. Er gaat een gerucht dat de volgende major software update o.a. TomTom navigatie inhoudt.
Binnenkort?

https://www.tomtom.com/customers/hyundai-motor-group/

:)

• bnwgraaf
Er gaan al langer geruchten over; ik ben er wel heel erg benieuwd naar wat het dan zou inhouden.... een compleet nieuwe UI of alleen bepaalde (achtergrond-) functionaliteit...

En vooral ook of het ook via een update op de bestaande modellen komt, of alleen op nieuw te bouwen auto's.
https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 25% gewijzigd door bnwgraaf op 09-09-2022 10:26 ]

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze dat gaan uitrollen over de oude modellen, maar ik laat me graag verrassen O-)

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
bnwgraaf schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:39:
[...]

Voor wat het waard is: volgens hynundai/kia navigation support is het ook voor de bestaande modellen....
Antwoordt van Kai NL social: Over de TomTom update is helaas nog geen exacte informatie bekend. Wel weten we dat de software zal worden verwerkt in de software van de auto. Deze zal te downloaden zijn via update.kia.com. Kortom, je zal zelf niet direct merken welke leverancier achter de software zit

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-04 13:37
Griffin schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:29:
[...]

Deze functie heeft de nieuwe Niro EV dus ook. Dit is 1 van de dingen die Kia ook aangeeft om de laadcurve goed te benutten (vanwege het voor conditioneren van de accu)
Oh wauw!

Kan je deze functie ook handmatig aanzetten?
Ik gebruik liever m'n TomTom namelijk.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-03 12:34

Griffin

Is mythical

Ferry34 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:28:
[...]

Oh wauw!

Kan je deze functie ook handmatig aanzetten?
Ik gebruik liever m'n TomTom namelijk.
Ik heb de Niro nog niet maar volgens mij niet. Voor de gevallen dat je weet dat je ergens gaat snelladen moet je die dan even in de Kia NAV invullen. (werkt misschien niet ideaal maar de meeste mensen doe niet heel vaak snelladen (bij jou misschien wat anders vanwege je werk))

• Suicyder
  • Laatst online: 21:03
Mocht die major update naar het TomTom systeem toch ooit een keer verschijnen dan ga ik wel kijken hoe het werkt. Tot die tijd gebruik ik gewoon Android Auto met Waze voor de navigatie.
Telefoon is sowieso altijd verbonden ivm Spotify

edit: Toevoeging
De auto bevalt mij veel te goed verder om hier verder een punt van te maken

[ Voor 17% gewijzigd door Suicyder op 03-10-2022 09:42 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-04 13:37
Suicyder schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:37:
Mocht die major update naar het TomTom systeem toch ooit een keer verschijnen dan ga ik wel kijken hoe het werkt. Tot die tijd gebruik ik gewoon Android Auto met Waze voor de navigatie.
Telefoon is sowieso altijd verbonden ivm Spotify

edit: Toevoeging
De auto bevalt mij veel te goed verder om hier verder een punt van te maken
Misschien heb je t gemist, maar tomtom go kan gewoon via android auto en zelfs met de navigatie balk

Misschien ook handig voor anderen...
Tomtom op je mobiel kost slechts €13 per jaar.
Je zet vervolgens in de instellingen dat je EV bent, bij aansluitingen filter je bijvoorbeeld op CCS zoals ik en je ziet in de balk de snelladers op je route.

Je kunt ze ook in je buurt zien.
Hij ziet alle files flitsers mobiele flitsers en de meeste wegafsluitingen

[ Voor 24% gewijzigd door Ferry34 op 03-10-2022 19:33 ]

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:07
Ferry34 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Misschien ook handig voor anderen...
Tomtom op je mobiel kost slechts €13 per jaar.
Je zet vervolgens in de instellingen dat je EV bent, bij aansluitingen filter je bijvoorbeeld op CCS zoals ik en je ziet in de balk de snelladers op je route.
Als TomTom Go fan misde ik wel de EV opties; ik gebruik de iPhone app maar ik kan de optie niet vinden. Welk submenu valt die optie onder of is dit een Android specifiek iets? Google gaf me ook geen duidelijk antwoord.
Pagina: 1 2

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.