ITHO CVE-S ECO SP maakt hinderlijke brom in laagstand?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Beste forumleden,

3 weken geleden heb ik de afzuiging in de badkamer vervangen. Na veel wikken en wegen is besloten om een Itho CVE-S ECO afzuigunit te gebruiken omdat deze in de AUTO stand een vochtsensor gebruikt. Ideaal dus om lekker automatisch het toerental te laten regelen.

De unit die geleverd werd heb ik opgehangen en aangesloten. Ik heb tegelijk de oude buizen vervangen met flexibele, geisoleerde buizen.
Ik merkte echter dat de unit een rare brom maakte in de laagstand. In de AUTO-stand wordt het overstemt door het geluid van de "wind", maar die stand gebruik ik niet constant. Vooral omdat de AUTO-stand sowieso sneller is dan de laagstand, wat lang niet altijd nodig is. (lees: onnodig stroomverbruik)

De verkopende partij zij toen dat dit geen probleem was. Weer inpakken, terugsturen en ze regelen een nieuwe unit voor me. Hele fijne service dus!
De nieuwe unit kwam een paar dagen later binnen en heb ik direct opgehangen en aangesloten. Echter maakt deze exact hetzelfde geluid. Hierbij direct de verkoper gebeld die hier erg over verbaasd was. De verkoper heeft de unit erbij gepakt die ik terug gestuurd had en zelf in het stopcontact gestoken. Het geluid dat de verkoper toen hoorde werd door hem beschreven als "heel normaal, zo klinken ze altijd".

Ik kan mij hier niet in vinden. Ik heb een oude Itho CVE (blauwe kap) 2 meter verderop hangen, en die is fluisterstil in de laagste stand. Sterker nog, als ik naast de oude CVE sta, hoor ik de nieuwe unit er bovenuit komen qua geluid.
De verkoper is van mening dat er dus niets mis is met mijn unit, en dat hier geen vervanging nodig is. Ondanks de vriendelijke service houdt het hier eigenlijk wel op voor hun.

Mijn vraag aan degene met een ITHO CVE-S ECO (met grijze/witte kap), of deze bij jullie ook een brommend geluid maakt?
Een link naar het product van Daalderop: https://www.ithodaalderop...ndaard-ge%C3%AFnt-rv-euro

Ik heb het geluid opgenomen door mijn telefoon in de opening van de uitlaat te houden en het geluid op te nemen. Hieronder staat een downloadlink naar een MP3 bestand op Google Drive. Het geluid in dit fragment is ietsje harder dan wat ik hoor in de badkamer, maar het is verder wel identiek.

https://drive.google.com/...g_WMhjFD/view?usp=sharing

Wat geen effect heeft gehad op het geluid:
- Het aantal toeren in laagstand iets omhoog afstellen
- Een anti-tril matje tussen de muur en de unit plaatsen
- Andere flexibele buizen monteren
- Rubber ring tussen de unit en de flexibele buizen plaatsen
- De unit openmaken en controleren op losse delen (niets gevonden)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Inmiddels ook dit bericht direct naar Daalderop gestuurd. Hun reactie was dat ze geen service verlenen aan consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@supervinnie40 Nog iets nieuws te melden?

Hier wordt vandaag ook zo'n ding opgehangen. De HE versie...

Hopelijk hebben we hier geen last van een soortgelijke brom.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Ik heb dezelfde maar absoluut geen irritant brommend geluid. Heb zelf de unit op auto maar bij laag is hij ook echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dan heb jij een goeie te pakken M.I.G. Ik heb de mijne inmiddels vervangen met de oudere versie (met een blauwe kap). Deze heeft geen vochtsensor, dus de AUTO stand ontbreekt bij mij.
De oudere versie is fluisterstil, enige nadeel is dat ik nu dus handmatig op de afstandsbediening moet drukken.

De "kapotte" is inmiddels Marktplaats op gegaan, want je hoeft bij Daalderop niet te rekenen op enige vorm van service helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58
supervinnie40 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:44:
.

De "kapotte" is inmiddels Marktplaats op gegaan, want je hoeft bij Daalderop niet te rekenen op enige vorm van service helaas.
Die service moet in principe ook van de verkoper komen en niet van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dat klopt, maar de verkoper kon in dit geval niets meer doen. Volgens zijn verklaring was er geen sprake van een mankement, en was vervanging of reparatie dus niet nodig. Ik heb dit wel betwist, maar daar kwam een eindeloze discussie uit.
Gezien het een zakelijke aankoop was, was het retourneren een lastig verhaal (wat uiteindelijk ook werd geweigerd omdat er geen geldige reden was om te retourneren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik heb helaas exact dezelfde ervaring met deze nieuwe ITHO MV unit. Ook in mijn woning is de stillere unit met het blauwe deksel (vanuit de woningcorporatie) vervangen door dit nieuwe type. Bij de installatie heb ik de monteur meteen gewezen op het geluid waarna hij gelijk een andere uit zijn bus haalde met wederom hetzelfde brommende/schurende geluid.

Alleen op de auto stand of hoger, of als je hem zo afstelt dat hij op de laagste stand wat meer toeren maakt, overstemt de luchtstroom het geluid. Ik ben wat rond gaan vragen en tot nu toe heb ik nog niemand gesproken waarbij de unit helemaal stil was (sommige mensen horen het niet meteen want hij hangt op zolder of hij staat standaard op de auto stand waarbij het geluid niet waarneembaar is).

Ik heb er als oplossing maar een tijdschakelaar tussen gezet en overal geluidsisolatie in gestopt (o.a. in het deksel zelf, dat scheelt wel behoorlijk) zodat hij overdag stiller is en 's nachts dan maar uit staat :/

Misschien een tip, mocht je toch ooit een nieuwe MV nodig hebben kijk dan eens naar het merk Stork. Deze is duurder maar ik heb deze in de praktijk gehoord en die is op de laagste stand wel fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik heb ook eentje met blauwe deksel (545-5036). Ik stoor mij ook aan het geluid op de laagstand, bij mij wisselt op de laagstand het toerental constant een beetje (huuu-hmmm-huuuu-hmmm). Als het toerental constant zou blijven dan valt het geluid weg tegen het achtergrondgeluid in m'n woning, maar nu valt het juist op. Best wel storend. Gelukkig is het niet meer hoorbaar zodra ik TV/radio kijk. Heb al geprobeerd met potmeter de laagstand ieeeetsje hoger te zetten, maar maakt geen verschil.

De mijne is niet nieuw, heb hem tweedehands gekocht, meen dat hij ~5 jaar oud is. Volledig schoonmaken had ook geen effect.

De opname van in de topicstart herken ik niet, dat is wel heel erg. Klinkt haast alsof de ventilator aanloopt.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Jammer om te horen Maxie. Daalderop profileert de Itho SVE box als de beste en meest stille ventilatiebox op de markt. Niet raar natuurlijk, want...: marketing. Maar er blijkt niet heel veel waar van te zijn. Ik heb inmiddels 2 mensen gevonden die het probleem niet hadden, en ruim 10 mensen die het wel hadden.
Ik heb de Stork boxen al eens eerder voorbij zien komen. Ik dacht in het begin dat dit een B of C merk was, maar het schijnt een hele goeie te zijn. Hun gebrek aan mooie praatjes en sierlijke marketing zorgde ervoor dat ik twijfelde of het "net zo goed" was als Daalderop.

@ThinkPad ik denk dat jouw probleem ergens anders ligt. In dit topic beschrijf ik juist dat de oude versie (met de blauwe kap) beter en stiller is dan de nieuwe versie. Volgens mijn verhaal zou de jouwe juist net de goeie moeten zijn, en blijkbaar is dat niet het geval.
Ik denk dat biij jou de PWM controller versleten/kapot is. De PWM controller regelt de snelheid op dezelfde manier zoals de ventilator van een PC wordt aangestuurd. De jouwe schijnt een paar slagen te missen waardoor de ventilator steeds stilvalt-opstart-stilvalt-opstart etc.
Beste advies dat ik kan bedenken is om een 2de hands box op Marktplaats te zoeken. Ze zijn al te koop vanaf een euro of 50 a 60. Box vervangen is 15 minuten werk.
P.s. de perilex of eurostekker zijn precies hetzelfde, alleen de stekker aan het snoer is anders maar dat kun je best zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.sharp
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:15
Ook ik had de storende brom van een nieuw geplaatste Itho CVE-S Eco met name in de stand auto (2) en een nog luidere brom tijdens opschakelen naar stand 3

De installateur heeft de Itho vervangen voor een Zehnder / Stork Comfofan Hygro die veel stiller is en naar mijn mening ook degelijker. Het enige puntje van de Comfofan (t.o.v. de Itho) is dat het langer duurt voordat de Hygro functie activeert (douchen). Garantie MV unit Stork is 7 jaar, Itho 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik heb ook zo’n ventilatiebox en wat ik niet snapnis dat hij in de auto stand toch sneller gaat draaien. Volgen mij (en het boekje) moet hij in auto in de laagstand blijven tot hij vocht snuffelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:48
Janneman70 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:46:
Ik heb ook zo’n ventilatiebox en wat ik niet snapnis dat hij in de auto stand toch sneller gaat draaien. Volgen mij (en het boekje) moet hij in auto in de laagstand blijven tot hij vocht snuffelt.
nee, hij gaat via de vochtmeter.(schakeling) en die zit tussen kwa weerstandt net wat lager
dus je krijgt een hogere rpm dan standt 1.

stand 1 is laag.
stand 2 is laag tot hoog (afhankelijk van de hoeveelheid vocht welke er gemeten wordt)
stand 3 is hoog.

lees de instalateurshandleiding maar eens en kijk naar rpm.
je zal zien dat de rpm bij standt 1 lager is dan bij standt 2 op zijn laagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 07:08
Bij mij is vandaag ook een nieuwe CVE-S ECO ventilatorbox geplaatst. Ik stoor mij ook al direct aan het brom geluid op de laagste stand. Het geluid gaat door de muren heen en is in het hele appartement te horen.

Ik ben nu aan het kijken voor een Stork Comfofan S. Of heeft iemand nog een andere (echt stille) aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:18
Enkele maanden geleden heb ik onze jaren '90 MV-box vervangen door dit zelfde Itho model (witte kap en Perilex). Wij ervaren juist dat deze enorm stil is. Zeker in de laagste stand hoor je hem nauwelijks en belangrijkst, geen brom. Voor de context; ik ben zelf enorm gevoelig voor gepiep en gebrom door apparaten in huis. Na het lezen van dit topic ben ik gister voor de zekerheid nog even naast onze Itho gaan staan en hoor inderdaad erg weinig anders dan een typisch (stil) ventilatiegeluid.

Edit: Wellicht een serie met productiefouten?

[ Voor 4% gewijzigd door Perseus op 30-05-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
hoeft niet persee ook je muur kan meetrillen waaraan deze hangt.
(mits deze van hout of gipslaat is.)
het gebruik trillingsdempers zou ook al het probleem kunnen verhelpen.
echter als zo,n ding aan een betonen muur hangt nog nooit mensen horen klagen.
maar bij een gipswandje kan ik het me wel voorstellen.
(hier trilt namelijk ook het gipswandje mee waar deze aanhangt.)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 30-05-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik heb de nieuwe vervangen met het oude model (met blauwe kap), en alles wat fluisterstil. Die nieuwe zijn gewoon niet goed. Nieuwbouw wijken klagen er hoog en laag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjvds
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-09-2020
Ik heb dus ook precies dezelfde ervaring als anderen van jullie. Oude Itho box met blauwe kap vervangen voor nieuwe en overduidelijk meer geluid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjvds
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-09-2020
Gisteren een Orcon Mvs-15 geinstalleerd...Een enorm verschil. Deze is veel stiller. Zelfs stiller dan Itho met blauwe kap. En aangezien mijn RF zenders van blauwe Itho ook niet compatibel waren met de nieuwe Itho en ik daardoor alsnog nieuwe RF zender nodig had, is het pakket van Orcon (met RF zender) bovendien nog voordeliger ook.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02
Ik lees hier trouwens van meerdere tweakers dat jullie tijdens 'normaal' bedrijf (niet actief ventileren op hoog) de box graag op de laagstand hebben staan, omdat hoger niet nodig zou zijn en het dus energie bespaart.

Maar dat is naar mijn mening wel een misvatting. In ieder geval bij Itho is de ' default' stand (de stand die hij ook aanneemt na stroomuitval) stand 2, dus de middelste (die hij bij boxen met een AUTO stand als het goed is ook aanneemt).

Dit is niet voor niets: Stand 1 is eigenlijk alleen bedoeld als vakantiestand, dus als er niemand thuis is. Zodra het huis bewoond is, hoort er een minimale ventilatie aanwezig te zijn die alleen op stand 2 gegeven wordt.

(overigens, wij zetten bij ons 's nachts vaak de box wel ook op stand 1 omdat dat het rustigst is, maar 's ochtends gaat ie naar stand 2.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dus, naast dat hij sowieso al meer herrie maakt, zou hij nog harder gezet moeten worden voor de juiste ventilatie?
In het boekje van de oude Itho (blauwe kap) staat dat stand 1 bedoelt is voor huishoudens van 2 mensen of minder. Stand 2 is voor een gezin en stand 3 bij bezoek of periodes met meer vocht in de lucht. Vreemde dat dit bij het nieuwe model anders is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
eymey schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:37:
Ik lees hier trouwens van meerdere tweakers dat jullie tijdens 'normaal' bedrijf (niet actief ventileren op hoog) de box graag op de laagstand hebben staan, omdat hoger niet nodig zou zijn en het dus energie bespaart.

Maar dat is naar mijn mening wel een misvatting. In ieder geval bij Itho is de ' default' stand (de stand die hij ook aanneemt na stroomuitval) stand 2, dus de middelste (die hij bij boxen met een AUTO stand als het goed is ook aanneemt).

Dit is niet voor niets: Stand 1 is eigenlijk alleen bedoeld als vakantiestand, dus als er niemand thuis is. Zodra het huis bewoond is, hoort er een minimale ventilatie aanwezig te zijn die alleen op stand 2 gegeven wordt.

(overigens, wij zetten bij ons 's nachts vaak de box wel ook op stand 1 omdat dat het rustigst is, maar 's ochtends gaat ie naar stand 2.
Ik heb net een Itho Inside (met ingebouwde CO2 en vochtsensor) gekocht en ook die regelt in stand 2 niet helemaal terug naar de laagstand. Ik heb er een stroommeter voor gezet en daarop zie ik dat hij in stand 1 2W gebruikt, terwijl hij in stand 2 niet lager dan 5W komt. Laat 5W nu (volgens de gebruiksaanwijzing) het vermogen zijn dat hij verbruikt in stand 1 als je die met de potmeter zo hoog mogelijk hebt gezet...
Zou het zo zijn dat stand 2 dat als ondergrens gebruikt?
Voor een box zonder sensoren kan ik me hier nog iets bij voorstellen, maar van een box met zowel een CO2 als een vochtsensor, zou je toch verwachten dat hij terug kan regelen tot de laagst mogelijk stand.
Mijn box maakt overigens ook in stand 1 een licht ratelend geluid. Het vreemde is dat hij dat niet deed toen ik hem net uit de doos had gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb vorige week ook een CVE-S ECO aangeschaft. Ook hier een merkbaar ratelend geluid in laagstand.
Trouwens ook in hogere standen, maar dan veel minder merkbaar door het luchtgeruis.
Lijkt inderdaad wel een 'feature' van deze mechanische ventilatie unit ;(

Verkoper gecontacteerd, daar kreeg ik de tip om de potmeter van de laagstand wat omhoog te draaien. Dat Helpt echter helemaal niet, het geratel wordt niet minder (maar gaat wel linear mee met de snelheid van de ventilator).

100+ reviews op de site van de verkoper, allemaal tevreden 4 of 5 sterren, geen enkele vermelding van geratel. En dan zie ik dit topic... Lijkt mij pure misleiding door het verwijderen van slechte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
Wij hebben er ook (sinds twee weken ofzo) 1 op het dak staan, maar ik moet zeggen dat ik nergens last van heb.
Staat standaard in de Auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:03
@Slonzo als je zegt vorige week, dan kun je hem toch nog terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:10:
@Slonzo als je zegt vorige week, dan kun je hem toch nog terugsturen?
Waarschijnlijk wel, ik ben er nog niet helemaal uit... Andere MV units met vochtsensor zijn meteen een stuk duurder. De unit komt op zolder te hangen, dus zolang ik hem niet door de (afzuig)buizen tot in de slaapkamer hoor, boeit het me eigenlijk minder. Maar dat moet ik dus nog testen. Mijn installatiewerkzaamheden liggen helaas even stil omdat ik door het dakbeschot moet, maar na onderzoek vermoed ik dat het asbestplaten zijn... Ik twijfel nog over hoe ik dat ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32

LopeZ

Too much is never enough

Sinds een paar maanden heb ik precies hetzelfde probleem. Nieuw huis gekocht en dus de 27 jaar oude MV vervangen voor Itho Daalderop boxen. Een OptimaFlow CVE CO2 HP in de garage voor de keuken en woonkamer en een CVE-S HP op zolder voor de badkamer en de twee wc's.

De OptimaFlow is erg stil, de CVE-S bromt in de auto stand. De brom is een vibratie van de box die vervolgens door de buizen versterkt wordt. Dit kun je voelen wanneer je je hand op de box legt.
Wat ik nog wil proberen is om eerst een stuk flexibele buis er tussen te hangen zodat de vibratie niet doorgegeven wordt aan de vaste/harde buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bij mij is het geen brom of vibratie, maar echt geratel. Alsof er ergens een stukje loszit of de fan aanloopt (maar dat is niet zo, heb ik nagekeken). Wanneer de fan van snel naar traag gaat, of wanneer ik de stekker uit trek, is er geen geratel, dus het lijkt me een eigenschap van de motor te zijn. Mogelijks zorgt dit op zijn beurt wel weer voor vibratie onder bepaalde omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Slonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:02:
Bij mij is het geen brom of vibratie, maar echt geratel. Alsof er ergens een stukje loszit of de fan aanloopt (maar dat is niet zo, heb ik nagekeken). Wanneer de fan van snel naar traag gaat, of wanneer ik de stekker uit trek, is er geen geratel, dus het lijkt me een eigenschap van de motor te zijn. Mogelijks zorgt dit op zijn beurt wel weer voor vibratie onder bepaalde omstandigheden?
Ik ben geen expert maar mijn beide boxen maken dit geluid zeker niet! Dit klinkt inderdaad alsof er iets aanloopt of gewoon stuk is. Hiermee zou ik retour gaan naar de winkel want dit is niet hoe het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Slonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:02:
Is het het nieuwe model? Dan is dat gewoon de box. 99 van de 100 doen het. Woningbouw-verenigingen worden gek van de klachten hierover. De oude is veel beter of je kunt beter een ander merk pakken. Itho geeft sowieso geen gehoor en verkopers zijn blij als ze eindelijk van hun voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

eymey schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:37:

Ja en nee, want ik keek ook naar de Itho, met name om in te zetten als afzuiging voor douche en wasruimte. Dus soms erg vochtig, maar daarbuiten geen noodzaak om veel af te zuigen (ouder huis, genoeg kiertjes en roostertjes voor verse lucht in de vertrekken). Dan is 95m3/h best een hoop als er op dat moment geen noodzaak is. Maar mee eens dat er altijd ventilatie nodig is, in mijn vorige huis kon dat met een klokschema, ook handig.
Daarom ga ik waarschijnlijk voor de Orcon, meer instelmogelijkheden. En blijkbaar geen gebrom of geratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

supervinnie40 schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:32:
Is het het nieuwe model? Dan is dat gewoon de box. 99 van de 100 doen het. Woningbouw-verenigingen worden gek van de klachten hierover. De oude is veel beter of je kunt beter een ander merk pakken. Itho geeft sowieso geen gehoor en verkopers zijn blij als ze eindelijk van hun voorraad zijn.
Yup, nieuwe model. Ik heb een tweede exemplaar besteld, die voortoont inderdaad hetzelfde fenomeen.
Ze gaan beide terug, er komt een Orcon in de plaats. Ik blijf voortaan ver uit de buurt van Itho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinQ
  • Laatst online: 22-04 19:26
Paar weken geleden ook een Itho cve-s gekocht voor een nieuw aangelegd ventilatie systeem. Het geratel viel direct op en is overduidelijk aanwezig. Box geruild voor een andere en die heeft hetzelfde probleem. Ik heb de box uit elkaar gehaald en het lijkt in de motor te zitten. Want zelfs als ik die los heb draaien zonder dat hij in de box zit hoor ik het geluid. Als je de motor handmatig draait hoor en voel je er ook een tik in zitten. Volgens mij is dat de bron.

Deze gaat in elk geval weer terug. Misschien eens een orcon proberen.

Bedankt voor jullie info in elk geval! Goed om te weten dat ik niet de enige ben!

"I would love to change the world, but they won't give me the source code!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
Vorige week heb ik ook deze unit opgehangen, maar een ratel hoor ik gelukkig niet. Wel een zachte brom in de auto-stand, maar alleen in de ruimte waar de unit hangt, en sowieso stiller dan de oude ventilator die er hing. Als ik hem op de laagste stand zet hoor ik dat geeneens. Bij de ventilatieopeningen in huis hoor ik alleen de luchtstroom als hij in de hoogste stand staat, geen geratel o.i.d. Heb ik gewoon veel geluk gehad?

Nu heb ik wel het pakket gekocht, maar het lijkt me dat dat dezelfde ventilator is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 21:56
Bij mij is ook een nieuwe Itho CVE box geinstalleerd met vochtsensor en zonder CO2 sensor. Ik hoor ook een ratelend / brommend geluid op stand 1. Ook zeer hinderlijk dat die op stand auto niet standaard op stand 1 staat, maar ergens tussen stand 1 en 2.

Had ik maar wat meer onderzoek gedaan... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansho
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-01-2024
Hier hetzelfde probleem. irritant geratel in de laagstand Terug gestuurd en Orcon besteld. Hoop dat dat beter werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkin-Pin
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Bij mij had Energiewacht een Itho geïnstalleerd en direct na installatie hoorde ik al een bromtoon. Volgende dag gebeld en diezelfde dag kwam er een monteur langs die constateerde dat er iets niet goed zat in de motor. Hij kon de motor vervangen of de hele unit vervangen voor een Stork. Op basis van wat ik hier heb gelezen gekozen voor de laatste. Wat een verschil, de Stork is echt muisstil. Ook een hele snelle en nette service van Energiewacht, geen vervelende discussies maar gelijk omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:10
Hier hetzelfde probleem.

Van de oude blauwe die ik had hangen was de printplaat stuk gegaan. Kan ik de printplaat van de nieuwe grijze ( met vochtsensor) overzetten in de oude?
Zo ja, dan doe ik dat en hang ik de oude blauwe weer terug.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47
banaliteit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:52:
Bij mij is ook een nieuwe Itho CVE box geinstalleerd met vochtsensor en zonder CO2 sensor. Ik hoor ook een ratelend / brommend geluid op stand 1. Ook zeer hinderlijk dat die op stand auto niet standaard op stand 1 staat, maar ergens tussen stand 1 en 2.

Had ik maar wat meer onderzoek gedaan... ;w
Ik snap deze keuze ook echt niet. Waarom moet dit hoger zijn? Ik zie sowieso liever bijvoorbeeld stappen van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik zet de mijne (nieuwe itho) als ik hem zet ben gewoon weer in stand 1 dan maar geen vocht meting.
ook ik ben niet echt te spreken erover maar ik heb geen zin om hem te vervangen. woningbouw.
maar waar iedereen die geluidskalchten vandaan haalt weet ik niet hij loopt hier als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Deef_K schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:34:
[...]

Ik snap deze keuze ook echt niet. Waarom moet dit hoger zijn? Ik zie sowieso liever bijvoorbeeld stappen van 10%.
Sterker nog, in het boekje staat dat de auto-stand in "rust" nagenoeg gelijk is aan stand 2.
Gelukkig zijn er zat alternatieven. Talloze merken die beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLC
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-04 13:38
Ik heb ook zo'n nieuwe grijs/witte ITHO, met vochtsensor.

Bij ons hangt hij op de zolderslaapkamer in een gedempte koof. Op zich hoor je hem in 'auto' wel maar hebben we er weinig last van. En we kunnen als we dat willen naar stand 1.

Echter met 3 inwonende volwassen kinderen wordt er nogal eens op late tijden gedoucht, en dan komt de tornado van stand auto-max op gang dankzij de vochtsensor.
Nu heb ik al aan de potmeters gedraaid maar dat biedt geen bevredigende oplossing,
Verder zou ik hem natuurlijk op stand 1 kunnen drukken, maar dan blijft de badkamer nat, en zeker als ik/ze vergeten hem weer op auto te zetten, dan blijft hij 24u nagenoeg uit.

Mijn jongste actie is het er uit trekken van de vochtsensor, dat is gelukkig maar een inprik elementje.
Nu lijkt het gewoon een handbediend systeem, helemaal goed wat mij betreft. De Auto stand komt nu overeen met een stand2.
Tot... een minuutje later... dan ineens klopt het niet meer.
Stand 1 op de AB is dan stand 3, en stand 3 op de AB is dan stand 1.
Auto is dan nog steeds 'stand 2'.

Stekker eruit en er in gaat het weer op hetzelfde, eerst goed, dan na 1 minuut andersom.

Wie weet waarom hij dit dan ineens omgooit? En hoe is dat te voorkomen?

mvg,
Martijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnLC
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-04 13:38
Dit topic is al van enige tijd geleden, maar het is opgelost.
Dat als je hem uitneemt hij willekeurig gaat doen heb ik inderdaad gemerkt.
Ik dacht makkelijk opgelost, en alles werkte de eerste 2 minuten naar wens, maar dan ging hij zijn eigen weg.

Wat ik heb gedaan is inderdaad de sensor omwikkeld met isolatietape, zo kan hij de luchtvochtigheid niet meer waarnemen, maar zit hij wel weer terug geprikt in het mainboard. En dit werkt wel.
Wij hebben 3 afstandsbedieningen in het huis.
Die zijn voorzien van de volgende standen:
1 = laag
Auto= automatisch op vochtsensor (default fan snelheid is gelijk aan een stand 2. medium)
3= hoog,

Hij verkeert nu constant in stand Auto (medium) tenzij wij op de AB een andere stand kiezen, die blijft dan aan tot wij het handmatig veranderen.
Dit is nu dus een handmatig systeem, met werkelijke keuzes 1, 2 en 3.
Dit werkt zoals we het willen hebben.

mvg,
Martijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
@MartijnLC , het leest alsof dit voor jou waarschijnlijk precies niet de kant op zal gaan waar je op zit te wachten, maar voor anderen die met vergelijkbare irritaties zitten, je kunt ook proberen de controle zelf over te nemen van de standaard logica, die een aantal mensen blijkbaar niet echt bevalt: Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Vooral interessant als je toch al met domotica bezig bent, bv. domoticz of dergelijke systemen. En, je moet niet bang zijn zelf wat huiswerk te maken. Maar goed, je zou met de daar gelinkte module de unit kunnen instellen op toerentallen waarbij de resonantie meevalt, en je kunt hem dan met je telefoon bedienen ook. Voor ruim minder dan je betaalt voor 1 zo'n afstandsbediening van Itho zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
supervinnie40 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 06:59:
Dus, naast dat hij sowieso al meer herrie maakt, zou hij nog harder gezet moeten worden voor de juiste ventilatie?
In het boekje van de oude Itho (blauwe kap) staat dat stand 1 bedoelt is voor huishoudens van 2 mensen of minder. Stand 2 is voor een gezin en stand 3 bij bezoek of periodes met meer vocht in de lucht. Vreemde dat dit bij het nieuwe model anders is...
Wat late reactie maar beter laat dan nooit O-)
Ja, dat is mijn ervaring ook. Als je een Perilex stekker hebt en géén remote dan vertoont de unit dat gedrag (ook met remote overigens, lees verder). Het duurde even (tot nu) dat ik er achter kwam door de discussie in dit topic. Er staat in de (nieuwe??) handleiding op de site van Itho dat als die uitgerust is met sensoren die 24 uur nadat een andere stand dan AUTO (2 op de standen schakelaar) is gezet die terugvalt naar auto. Ben bang dat dat ook geld voor de ingebouwde vochtsensor dus, niet alleen evt externe sensoren.

Omdat ik hier last had dat de unit spontaan op ging toeren terwijl die op de schakelaar op stand 1 stond heb ik destijds (2019) contact opgenomen met de leverancier. In de handleiding stond namelijk dat je dan last kon hebben van een remote van de buren. Ik werd er gek van want ik had zelf geen remote en kon dus ook niet de afmeld procedure doorvoeren zoals beschreven in de handleiding. Leverancier stuurde een remote die ik mocht houden fantastische service maar probleem verdween dus niet. Ik heb nu wel naast de schakelaar in de keuken de remote in de badkamer geplakt zodat we 's nachts niet naar beneden hoeven als het 'feest' losbarst.

[ Voor 0% gewijzigd door svh64 op 18-09-2021 12:29 . Reden: woordje 'niet' vergeten voor afmeld procedure ]

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
De brom is hier ook aanwezig maar inmiddels heb ik een beetje 'gespeeld' met de regelunit onder de kap. Door die iets naar buiten (en dan bedoel ik echt iets) te trekken/kantelen is de brom zo goed als verdwenen. Ik heb de unit niet losgehaald van de luchtkast om te kijken wat er achter zit waardoor die eventueel trilling door kan geven maar hier geen gebrom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vervelend zulke ervaringen.
Over Duco las ik ook zulke ervaringen.
_ferry_ in "Aanschaf mechanische ventilatiebox"

Dit topic heb ik (toch helaas) op de een of andere manier gemist, heb een aantal weken geleden andere reviews/verhalen gelezen (niet alleen van de winkels) waarbij de Itho Daalderop CVE-S ECO RFT HE met LV sensor OK was (de versie met het hogere max debiet).

Naar Orcon had ik kort gekeken, zouden volgens de bovenstaande link stiller moeten zijn (n=1 ervaring).

Heb in het weekend de CVE-S ECO op de betonnen muur waar de vorige zat geïnstalleerd.
Maar nadat eerst ik zoveel mogelijk de buizen (uit 1982) schoon gemaakt had.
Op zolder betekende dat: Alles wat goed te demonteren was los gemaakt en buiten helemaal schoon gemaakt met water en laten drogen. Heb geen speciale stofzuiger voor de rest van de klus..... maar op een helder moment kwam er een idee op om aan het eind van de rechte stofzuigerbuis een kartonnen schijf te maken met daarin passend gat erin waar de stofzuiger buis sluitend doorheen past (en deze met plakband met elkaar vast gezet. Toen bij het buis uiteinde waar ik tot onderaan recht naar beneden kon kijken de geprepareerde buis met lange flexibele stofzuigslang al stofzuigende rustig naar beneden laten zakken. Door het rustig te doen kreeg de stofzuiger tijd om de rommel die kort bij de zuigmond los kwam op te zuigen. Omdat de buis alleen op de vertakkingen naar WC en keuken een opening heeft, zorgt dat toch voor een onderdruk in de buis en werd de buis schoner dan ik had durven te dromen. Aan de andere kant van het trappenhuis zit nog zo'n schacht met zo een buis naar beneden en dat ging ook prima.
De zaak weer helemaal opgebouwd en de buizen zoals op de foto gemonteerd. Oorspronkelijk zaten 2 van de 3 de buizen keihard mechanisch gekoppeld, dit lijkt me nu een verbetering (2x alu-flex buis, 1x originele kunststof koppeling).

Het was wel spannend hoe het zou werken en welk geluid, vooral bij de "standaard" continue afzuiging er zou zijn. Bij de oude was standje "hoog" niet stil, maar voor zo'n simpel buizen systeem icm de hoge stand vond ik dat logisch. De nieuwe kan op de hoge stand ook meer afzuigen en dat was ook de bedoeling, de oude was "krap" daarin.

Het resultaat: Op stand 1 is de CVE-S ECO echt amper te horen, fluisterstil, nu iig geen brom o.i.d.. Op de auto "licht verhoogde" stand net iets meer maar dan moet je nog steeds goed luisteren. De auto stand werkt prima, kon precies horen dat het systeem opschakelde toen mijn eega net aan het douchen was en na ca 10 minuten "naloop" zakte het toerental weer naar beneden en dan hoor ik hem in de keuken amper ("stand 2").
En handmatig op de hoge stand gezet: Net als eerder goed hoorbaar, zelfs iets meer, maar dat zou is mede toe te schrijven aan het hele systeem en het feit dat dit een sterkere motor is. Dat waren we gewend, dus als er geen problemen komen in de loop van de tijd zouden wij hier mee blij blijven. De hoge stand was dus ook tijdens het douchen actief. En hij zuigt gelukkig een stuk beter dan het vorige Flakt systeem van bijna 40 jaren jong... 8). Ik had hem al eerder willen vervangen ivm huidige veel zuinigere DC-motoren maar het kwam er maar niet van... |:(

Als ik dit topic wel vooraf gelezen zou hebben zou ik meer dan n=1 ervaringen met de Orcon opgezocht hebben. De Orcon is wel een stuk groter en er is imho voor mij ook een stuk onzekerheid tav het geluid want de buis diameter, die nominaal 160 mm is waar wij 125 mm hebben.... Er stond een opmerking bij dat 125 mm probleemloos aangesloten kon worden maar wat heeft dat voor invloed op de werking, vooral tav het geluid? Ik zie geen aparte specs daarvoor?
Wat ook anders is dan bij de CVE-S ECO, de behuizing van de Orcon is met schuim geïsoleerd. Hoe groot het effect in de praktijk is? Geen idee. Tis ter overweging mee te nemen voor nieuwe kopers van zulke systemen.

Nu nog de muur wat bijwerken (witte muurverf) en wat zaken weer opruimen en dan zit dit er weer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-WzpVl9smnRKlWKNLTqRiexUSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjpyz9pF1N2er1jx1m8IWGNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 21:14
Helaas dit topic ook te laat ontdekt. Het gebrom is wel echt alleen in stand 1 bij ons (als ik die via potmeter te ver terug schroef).

De auto stand (2) heeft inderdaad als nadeel dat deze zelf zijn minimum bepaalt en niet op basis van de potmeter. Als mijn energiemeter klopt zou dat volgens de tabel moeten vertalen naar zo een 100-125m3/h.
Dat is overdag eigenlijk veel meer dan nodig voor 2 personen en een hond verspreid door het huis. Daar zou 50-75m3/h ook voldoende moeten zijn.

Snel gerekend is dat op koude dagen toch best veel onnodige verspilling/kou die je naar binnen haalt. Per stookseizoen geeft een debiet van 100/m3/h een verlies aan warmte van ongeveer 1860 kWh (+- 206 m3 gas).

Dan zijn er de opties om stand 1 gewoon zo in te stellen met potmeter dat deze de 'overdag' functie aanneemt maar je verliest ook de Auto stand op basis van luchtvochtigheid. 's Nachts hebben we hem tot slot nu op stand 3 geforceerd a 150m3/200m3 ivm Co2 in de slaapkamer (die we nu met een logger meten). Ik ben nu wat aan het puzzelen hoe we dit toch wat minder mens-afhankelijk kunnen maken. Waar ik aan zit te denken;
  • CO2 sensor/bediening in de slaapkamer, dan kan de box op Auto blijven, en waarborgen we de luchtkwaliteit beter dan met de logger (dat is toch achteraf bijstellen). Daarnaast werkt de RV dan met de CO2 sensor.
  • Ik denk alleen dat ook dan gewoon de Auto Laagstand nog steeds die 100-125m3/h zal zijn. Dat blijft wel pittig qua verlies. Nu zit ik er aan te denken om overdag op momenten de MV-box met een tijdschakelklok gewoon uit te zetten. Komt hij daarna weer 'online' zal hij als ik het goed heb in Auto starten, zijn input van CO2 of RV ontvangen en indien nodig extra ventileren. Flinke workaround maar zou volgens mij wel moeten werken.. Daarnaast risico dat bij het aanzetten hij een bedieningsunit (aanmeldingsmodus van 2 minuten) van buren etc. zou kunnen accepteren, maar die kans is wel heel klein..
Heeft iemand toevallig al ervaringen met deze box en het gebruik van de CO2 sensor afstandsbediening en hoe de MV-box dan ventileert in het 'laag' bereik?

Edit/ Afgelopen nacht met een energieverbruiksmeter gekeken. In Auto stand lijkt hij voor het hoogbereik wel de potmeter over te nemen. Tijdens het douchen (Auto stand met RV) was er namelijk exact hetzelfde stroomverbruik als de nacht op geforceerd stand 3.

[ Voor 10% gewijzigd door Banjy op 22-11-2021 12:05 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Banjy schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:50:
Helaas dit topic ook te laat ontdekt. Het gebrom is wel echt alleen in stand 1 bij ons (als ik die via potmeter te ver terug schroef).

De auto stand (2) heeft inderdaad als nadeel dat deze zelf zijn minimum bepaalt en niet op basis van de potmeter. Als mijn energiemeter klopt zou dat volgens de tabel moeten vertalen naar zo een 100-125m3/h.
Dat is overdag eigenlijk veel meer dan nodig voor 2 personen en een hond verspreid door het huis. Daar zou 50-75m3/h ook voldoende moeten zijn.
Hoe heb je dit precies bepaald? Ik heb ook een kWh meter en wil dit ook graag berekenen.
  • CO2 sensor/bediening in de slaapkamer, dan kan de box op Auto blijven, en waarborgen we de luchtkwaliteit beter dan met de logger (dat is toch achteraf bijstellen). Daarnaast werkt de RV dan met de CO2 sensor.
  • Ik denk alleen dat ook dan gewoon de Auto Laagstand nog steeds die 100-125m3/h zal zijn. Dat blijft wel pittig qua verlies. Nu zit ik er aan te denken om overdag op momenten de MV-box met een tijdschakelklok gewoon uit te zetten. Komt hij daarna weer 'online' zal hij als ik het goed heb in Auto starten, zijn input van CO2 of RV ontvangen en indien nodig extra ventileren. Flinke workaround maar zou volgens mij wel moeten werken.. Daarnaast risico dat bij het aanzetten hij een bedieningsunit (aanmeldingsmodus van 2 minuten) van buren etc. zou kunnen accepteren, maar die kans is wel heel klein..
Heeft iemand toevallig al ervaringen met deze box en het gebruik van de CO2 sensor afstandsbediening en hoe de MV-box dan ventileert in het 'laag' bereik?
Geen ervaring maar wel wat tips:
- Op marktplaats zijn de Itho CO2 sensoren (230V aansluiting) vaak wel voor rond de 50-60 euro te koop
- Er is iemand op dit forum die een PCB print verkoopt om de MV-box aan te sturen. Als je beetje handig bent kan je dan zelf automatiseren wanneer die aan en uit mag
- Vraag me af of je met CO2 sensor niet last krijgt van pendelgedrag. Een ander groot nadeel wat inherent is aan de opstelling is dat je dan nog meer warmte verliest ivm max afzuiging vanwege CO2 reductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
banaliteit schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:23:
[...]

Hoe heb je dit precies bepaald? Ik heb ook een kWh meter en wil dit ook graag berekenen.

[...]

Geen ervaring maar wel wat tips:
- Op marktplaats zijn de Itho CO2 sensoren (230V aansluiting) vaak wel voor rond de 50-60 euro te koop
- Er is iemand op dit forum die een PCB print verkoopt om de MV-box aan te sturen. Als je beetje handig bent kan je dan zelf automatiseren wanneer die aan en uit mag
- Vraag me af of je met CO2 sensor niet last krijgt van pendelgedrag. Een ander groot nadeel wat inherent is aan de opstelling is dat je dan nog meer warmte verliest ivm max afzuiging vanwege CO2 reductie.
In de handleiding staat deze tabel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4ObRBl6zPkzzGpryV_gp8yQ7bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJY6vbsOMnnWCETP6Hoo6rV9.png?f=fotoalbum_large

Beetje giswerk blijft het omdat het geen lineair verband is. Goede tips trouwens, wil er inderdaad eentje tweedehands aanschaffen.
Warmteverlies (in de nacht) omwille van verlagen CO2 concentratie zie ik niet als verlies, luchtkwaliteit komt in die zin op 1. Maar nu laat ik deze de hele nacht 'preventief' op de hoge stand draaien. Ik heb al gezien dat dit niet de hele nacht nodig is. Daarin zou de CO2 sensor van Itho nog best wat kunnen besparen door op momenten minder te ventileren en anders juist iets hoger (maar dat vind ik dus niet erg als daar aanleiding toe is).

Tot mijn verbazing zag/hoorde ik echter net in de auto stand het stroomverbruik en toerental meegaan op basis van de potmeter... Zou er dan toch een mogelijkheid zijn het regelbereik in Auto stand te verschuiven?
Op dit moment zou de unit (volgens mij) namelijk in laagstand - omdat de douche al droog is - moeten opereren en die werd meteen stiller. Ging ik echter aan de potmeter voor hoge ventilatiestand draaien ging deze ook gewoon optoeren. Misschien dat de unit het doet om je te laten horen dat het aanpassen effect heeft. Even kijken of de MV-Box over een uur nog steeds het lagere verbruik heeft in Auto stand of dat deze toch weer terug gaat naar de eerdere waarden zeg maar.

Edit/ Het gekke is dat als ik hem in stand 1 forceer hij dan wederom nog langzamer gaat draaien (met lager stroomverbruik) en ik dan met dezelfde potmeter wederom de instelling kan aanpassen.. Schiet mij maar lek :P Als de laag stand inderdaad in het Auto bereik lager in te stellen is zou dat wel super zijn, dan hoef je geen aa/uit regeling op te zetten om het gewenste lagere debiet te bereiken en behoud je wel de Auto regelingen op Vocht en CO2 (slaapkamer, later misschien nog woonkamer).

Edit2/ Ik denk dat ik er uit ben;
De potmeters hebben wel degelijk invloed op het regelbereik van de Stand Auto.
Nog niet helemaal helder hoe maar het lijkt er op dat deze dan toch er tussen in gaat zitten (wanneer hij volgens sensoren in 'laag' stand wil/gaat).
Dus zet je met Stand Auto geactiveerd de potmeter voor hoge stand omhoog dan gaat de Ventilator optoeren, maar niet zover als dat je echt de Stand 3 activeert. Hij lijkt dus zijn 'gemiddelde' dan op te schuiven. Hetzelfde gebeurt met de laagstand potmeter, door deze terug te draaien terwijl Auto stand geactiveerd is neemt het verbruik en dus debiet af. Activeer je daarna Stand 1 dan gaat deze nog iets weer daar onder zitten.

Nu beide potmeters eens op de laagste stand gezet en een dag meten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Banjy op 22-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs1989
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-03 13:52
@Banjy Ik heb zelf ook de Itho box en was benieuwd of je er al uit was gekomen met het instelen van de auto stand en de potmeter?

[ Voor 5% gewijzigd door mathijs1989 op 13-12-2021 12:02 ]

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 07:28
Hier ook een ITHO gekocht bij warmteservice en in stand 1 ook een gigantische ratel.
Mijn Stork air van 21 jaar oud maakt minder geluid. Bizar gewoon dat dit verkocht wordt.
Geld terug kregen en nu een zehnder besteld...

Ben benieuwd...

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
mathijs1989 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
@Banjy Ik heb zelf ook de Itho box en was benieuwd of je er al uit was gekomen met het instelen van de auto stand en de potmeter?
Deels.. het lijkt er op alsof er een soort van graduele curve is. In stand auto met laag en hoog potmeter op minimaal maakt dat de laagste stand toch wat lager gaat. Draai je alleen hoog potmeter omhoog lijkt ook het minimum automatisch mee te gaan en zit je dus met hogere minimale ventilatie.

Echter inmiddels ook een CO2 sensor (2e hands, erg voordelig) gekoppeld en sindsdien draait de laag modus ook weer veel lager.

Het laagste verbruik is van net iets meer dan 3W naar 1,7W Das lijkt bijna niks meer scheelt toch weer de nodige m3/h. Overdag is dat zelfs te laag eigenlijk dus de lage potmeter iets opgedraaid om aan de basisventilatie behoefte te voldoen. Dus die CO2 sensor maakt je laagste stand ook lager (lijkt het)

Belangrijker in de nacht doen wij niet meer standaard standje 3 om luchtkwaliteit slaapkamer op orde te houden maar dus auto met CO2. Dat scheelt enorm qua (onnodige) ventilatie.

Hoef nu ook niet meer elke dag aan standen om te schakelen. Bij douchen gaat hij ook automatisch harder.

De ratel is nu door iets hoger minimum ook bijna weg. Verder de behuizing opgevuld met geluidsisolatie foam. Of dat wat doet geen idee maar het voelt wel goed 😛

Al met al eigenlijk best tevreden zo :-)

[ Voor 18% gewijzigd door Banjy op 17-12-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Banjy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:37:
[...]

Belangrijker in de nacht doen wij niet meer standaard standje 3 om luchtkwaliteit slaapkamer op orde te houden maar dus auto met CO2. Dat scheelt enorm qua (onnodige) ventilatie.
Weet je hoevaak die aanslaat per nacht en voor hoelang? Ben wel nieuwsgierig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
banaliteit schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:22:
[...]

Weet je hoevaak die aanslaat per nacht en voor hoelang? Ben wel nieuwsgierig :)
Yes (tenminste bij benadering) via de stroommeter. Wisselt per nacht (wat ik al hoopte) en vermoedelijk dus de windrichting/druk. Als er al voldoende (natuurlijke) ventilatie is blijft de CVE unit in de laagste stand (nu zo een 2,7W). Op momenten zie je dan (ik meet per 10 minuten) verdubbelingen van het stroomverbruik en is er dus ook meer ventilatie. Hij gaat dus niet aan/uit maar laat de ventilator op momenten wat harder draaien.

Mijn CO2 (Aranet 4) meter die ernaast ligt laat ook zien dat de ITHO CO2 sensor rond de max 1150-1200ppm ingrijpt. Rond die waarde ligt het constant (na een uur of 2 slapen). Ik zou verwachten/idealiter rond de 1000ppm dat de sensor zou ingrijpen maar misschien zit er ook wel een meetmarge fout in natuurlijk, nergens in de handleiding gezien of je de gewenste CO2 waarde kan instellen. We slapen er niet slechter om en 1200ppm geloof ik dus ook nog wel voor een deel van de nacht.

Ik heb hem met een gewone stekker op een 230V stopcontact aangesloten. Als we zuinig zijn en mensen over de vloer hebben zou ik hem dus ook in de woonkamer even kunnen leggen ipv een 2e sensor te installeren :P . 24/7 is daar nu niet nodig want in de laagstand blijven alle waarden daar prima in orde. Bij bezoek kan je ook preventief gewoon stand 3 aanzetten, dat extra verbruik is op jaarbasis verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 07:28
De ITHO inmiddels vervangen door Zehnder Stork Comfofan.
Resultaat: muisstil op stand 1 en zelfs stand 2 is nog redelijk te doen.

Ik kan het iedereen aanraden: Voor 250 euro ben je de komende 20jaar van het geratel af.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-04 21:40
Stond op het punt om de itho cve-s (optima) te bestellen. Was op tweakers vooral op zoek naar informatie over de keuze tussen de cvs-eco of de optima knalde. De optima is krachtiger, maar denk niet dat we dit nodig hebben.

Nu ik dit allemaal lees ga ik toch ernstig twijfelen.
Heb de keus om de bestaande perilex aansluiting te behouden of het aanwezige stopcontact.
Hij komt op zolder te hangen.

Is de ratel ook bij de ventielen te horen of alleen bij de box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Patavorene schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:35:
Stond op het punt om de itho cve-s (optima) te bestellen. Was op tweakers vooral op zoek naar informatie over de keuze tussen de cvs-eco of de optima knalde. De optima is krachtiger, maar denk niet dat we dit nodig hebben.

Heb de keus om de bestaande perilex aansluiting te behouden of het aanwezige stopcontact.

Bij mij alleen bij de box. Zo hard is dat ratelen ook weer niet. Bij mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Patavorene schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:35:

Bij mij ook bij de ventielen te horen. Deels wellicht omdat ik van de metalen buizen door het huis heb lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Voor de zekerheid/geïnteresseerde lezers; er blijkt een uitbreidingsmodule bedacht en gemaakt door een Tweaker voor de ITHO CVE-S. Dan kan je perfect de gewenste (debiet)waarden opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-03 23:19
Weet iemand hoe je de Itho CVE-S Eco (2019 gekocht) zo instelt dat hij na spanningsuitval in de laagstand terugkomt? Ik heb een nog niet automatisch geregelde cve, hij varieert niet uit zichzelf in toerental, witte deksel. Ik heb er destijds 1 RFT bijgekocht. Ik heb er een schakelklok opgezet om het sluipverbruik en het geluid in de nacht te verminderen. Ik heb hem zelf geïnstalleerd ter aanvulling van de bestaande natuurlijke ventilatie van onze woonkamer. Het geluid in de laagste stand gaat wel, maar als er niemand in onze woonkamer is mag hij van mij na 0:30 uur uit. Echter komt hij naar het weer in schakelen om 7 uur op de middenstand terug. Dan gebruikt hij per 24 uur waarschijnlijk meer dan vroeger... Iemand een tip hoe hij default op laagstand aangaat?

[ Voor 16% gewijzigd door EvertSchut op 13-01-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
EvertSchut schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:01:
Weet iemand hoe je de Itho CVE-S Eco (2019 gekocht) zo instelt dat hij na spanningsuitval in de laagstand terugkomt? Ik heb een nog niet automatisch geregelde cve, hij varieert niet uit zichzelf in toerental, witte deksel. Ik heb er destijds 1 RFT bijgekocht. Ik heb er een schakelklok opgezet om het sluipverbruik en het geluid in de nacht te verminderen. Ik heb hem zelf geïnstalleerd ter aanvulling van de bestaande natuurlijke ventilatie van onze woonkamer. Het geluid in de laagste stand gaat wel, maar als er niemand in onze woonkamer is mag hij van mij na 0:30 uur uit. Echter komt hij naar het weer in schakelen om 7 uur op de middenstand terug. Dan gebruikt hij per 24 uur waarschijnlijk meer dan vroeger... Iemand een tip hoe hij default op laagstand aangaat?
Ik vrees niet. Na spanningsuitval is het stand 2(auto). Aantal opties als je niet met sensoren wil werken;
-probeer de stand 2 met de potmeters zo laag als mogelijk te zetten. Zie eerdere post. Soms wat ‘gerommel’ maar met energiemeter zie je snel welke combi de laagste mogelijkheid geeft.
- uitrekenen wat je gemiddelde ventilatiebehoefte per 24uur is. En dan nog ergens overdag X aantal uur geen ventilatie doen. Dan heb je per 24 uur je gewenste totaal debiet.

Maar waarom niet juist ‘s nachts ventileren als de Co2 in ‘kleine’ slaapkamers makkelijk toeneemt? Zelf erg blij met de 2e hands co2 sensor en dat ik er nu bijna geen omkijken naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
banaliteit schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:58:
[...]

Bij mij alleen bij de box. Zo hard is dat ratelen ook weer niet. Bij mij dan.
Ik kan het bij het ventiel horen maar de box zit ongeveer 1,5m van dat ventiel. Sinds ik de basis ventilatie op ongeveer 75m3/h heb gezet hoor ik het sowieso niet. Alleen dus in stand 1 maar die gebruiken we eigenlijk niet meer.
Ik zou vooral kijken naar de ventilatiebehoefte en /of je met bepaalde sensoren wilt (gaan) werken.
Bij flink lager dan gemiddelde ventilatie behoeften zit je met andere boxen denk ik veiliger, die lijken wat beter te configureren en hebben geen ratel. Maar met wat getweak is er ook prima met deze box van ITHO te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woro
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 11:43
Deze box had ik ook gekocht (bij Ventilatie Service Center in Amersfoort), ter vervanging van mijn 15 jaar oude Itho met blauwe kap.
Na plaatsing viel me meteen op dat hij een brommend geluid maakte, al in stand 1.
Contact opgenomen en ik mocht 'm komen omruilen.
Mijn box werd aangesloten en de man hoorde gelukkig ook meteen het gebrom.

Bovendien bleek bij verzending de kap gebarsten te zijn, dus het was mooi dat ie vervangen kon worden.
De opvolger is gelukkig heel wat rustiger, al is nog een kleine brom te horen, hij zal niet zo stil worden als de vorige. Hij hangt aan een gipsen muurtje, aan de andere kant ervan is de keuken.
Als het daar stil is hoor ik 'm nu een beetje.

Ik lees hier dat hij automatisch na 24u in de AUTO-stand zal komen, lijkt me niet zo handig.
Hij heeft wel supersnel in de gaten dat je onder de douche staat en lijkt dan op volle toeren te gaan draaien.
Nog maar eens zien of er wat af te regelen valt.

Had ik dit voor aankoop geweten, dan was het misschien een andere geworden, al vermoed ik dat niet alle fans even hard brommen. Mensen die tevreden zijn gaan ook niet op internet naar problemen op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mag je deze box eigenlijk 90 graden gedraaid of op de kop monteren?

Dat komt beter uit met mijn kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT1421
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik heb de CVE S Optima met CO2 sensor. Er zijn al 2 boxen vervangen omdat op de CO2 sensor/bediening de linker Led 3x knipperde (storing box). Ik merk dat bij harde wind de box automatisch op hoogste stand gaat werken. De pijp naar het dak was tijdens de renovatie zonder aansluiting op de box en zonder deksel. Ik merkte dat er veel wind door de pijp naar binnen kwam. Pijp staat op ZW-zijde van een zeer schuin dak (60 graden). Ik denk dat de tegendruk met harde wind 5-6B of meer zo'n tegendruk geeft dat de ventilator harder gaat werken. Als ik dus handmatig de stand op 1 zet is er, denk ik een kans, dat de fan door de harde wind de andere kant wordt opgeblazen. Is er iemand dir dit herkent en zo ja wat was/is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woro
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 11:43
Lijkt me geen probleem.
Zag er juist een video over, wel een hobbyist. ;-‘

YouTube: Mechanische ventilator vervangen voor een energiezuinige ( en bedien...
MP3-Junky schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:49:
Mag je deze box eigenlijk 90 graden gedraaid of op de kop monteren?

Dat komt beter uit met mijn kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik heb ook scheurend geluid bij lage stand. 03-00404 model. Echt bizaar. @supervinnie40 @Maxie @ThinkPad
Het gaat over nieuwe unit met witte deksel erop. Geluid komt voor aleen in de laagste stand. Het is alsof een stukje plastic in de ventilator zit.
Als @PinQ onderzocht, zit het echt in de motor design.
Ik ga toch Orcon proberen. Jammer, Itho verbruikt echt 2W in de laagste stand, terwijl Orcon 4W doet.

[ Voor 71% gewijzigd door andru123 op 10-06-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Itho is teruggebracht, ga ik door met orcon.
@PinQ @supervinnie40 @ThinkPad @Maxie en anderen bedankt voor advies.
Jammer, omdat Itho is kleiner, zuiniger, en veel beter met domotica te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slidestone
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Ik heb sinds kort een Itho CVE-S Eco met vochtsensor maar zonder afstandsbediening. Geen raar geluid. Twee potmeters onder de kap H en L stand. Bij het douchen gaat hij netjes harder ventileren Tot zover prima alleen na het douchen blijft hij mijnsinziens te lang op de hoge stand ventileren. Soms tot wel een uur. Weet iemand hoe deze tijd kan worden ingekort tot bv 10minuten na douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dat heeft te maken met de vocht sensor. Als je het raam (en de deur?) open zet kan het goed korter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Slidestone schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:54:
Ik heb sinds kort een Itho CVE-S Eco met vochtsensor maar zonder afstandsbediening. Geen raar geluid. Twee potmeters onder de kap H en L stand. Bij het douchen gaat hij netjes harder ventileren Tot zover prima alleen na het douchen blijft hij mijnsinziens te lang op de hoge stand ventileren. Soms tot wel een uur. Weet iemand hoe deze tijd kan worden ingekort tot bv 10minuten na douchen?
Er is een tweaker op het forum die een module verkoopt om de itho uit te lezen. Hiermee kan je ook de minimale en maximale tijd bij aanslaan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Slidestone schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:54:
Ik heb sinds kort een Itho CVE-S Eco met vochtsensor maar zonder afstandsbediening. Geen raar geluid.
Blauw of wit deksel? Mijn was met wit deksel erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
Voor het archief, mocht iemand hier nog tegenaan lopen:

Als je de lagers van de ITHO CVE-S ECO wil vervangen - hier zitten 626Z lagers in. Origineel zijn het "NMB Thailand" lagers, ik heb ze vervangen voor SKF varianten (626-2Z/C3 SKF).

Daarnaast ook in de richel waarmee de plaat waarin de motor zit, aansluit op de behuizing, een dun stripje tochtband gezet, en hem "opgehangen" Spanrubbers met haak. Dit om trillingen zoveel mogelijk te dempen.

Als je er naast staat, hoor je hem nog wel zachtjes. Een ruimte verderop is hij echter niet meer te horen/stil nu.

Mocht iemand hier wat aan hebben - ik kon niet vinden wat voor lagers/bearings er in gingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 23:21
RzrBck schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:39:

Als je de lagers van de ITHO CVE-S ECO wil vervangen - hier zitten 626Z lagers in. Origineel zijn het "NMB Thailand" lagers, ik heb ze vervangen voor SKF varianten (626-2Z/C3 SKF).

Daarnaast ook in de richel waarmee de plaat waarin de motor zit, aansluit op de behuizing, een dun stripje tochtband gezet, en hem "opgehangen" Spanrubbers met haak. Dit om trillingen zoveel mogelijk te dempen.

Als je er naast staat, hoor je hem nog wel zachtjes. Een ruimte verderop is hij echter niet meer te horen/stil nu.

Mocht iemand hier wat aan hebben - ik kon niet vinden wat voor lagers/bearings er in gingen
Kun je een foto laten zien met de spanrubbers met haak? Hier heb ik 2 jaar geleden een oude stalen ventilatiebox vervangen door de Itho Daalderop cve-s eco met vocht- en CO2-sensor. Hij hangt op de voorzolder aan een gipswandje. Aan de andere kant een studeerkamer, waar op laagste stand een zachte brom te horen is, maar als hij aanslaat is het een behoorlijk aanwezige brom. Dus ik zoek naar een oplossing om van die resonerende brom af te komen.

Overigens hier ook last van een zacht ratelend en schurend geluid. Dat is nu 2 jaar later een stuk meer aanwezig dan toen ik hem net geïnstalleerd had. Daarom heb ik de box vandaag maar eens helemaal uit elkaar gehaald, goed schoon-/stofvrij gemaakt en in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten viel mij op dat het lijkt alsof er te weinig ruimte tussen de schoepen en de behuizing zit. Daardoor lijken de schoepen bij het draaien langs de behuizing te lopen wat een zacht schurend geluid veroorzaakt.

Al met al niet heel tevreden over deze box. Ook omdat hij op onverklaarbare momenten op de hoogste stand begint te blazen, vermoedelijk omdat de concentratie CO2 te hoog is, terwijl de deur in dezelfde ruimte als de sensor open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
KlaasjeNL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Kun je een foto laten zien met de spanrubbers met haak? Hier heb ik 2 jaar geleden een oude stalen ventilatiebox vervangen door de Itho Daalderop cve-s eco met vocht- en CO2-sensor. Hij hangt op de voorzolder aan een gipswandje. Aan de andere kant een studeerkamer, waar op laagste stand een zachte brom te horen is, maar als hij aanslaat is het een behoorlijk aanwezige brom. Dus ik zoek naar een oplossing om van die resonerende brom af te komen.

Overigens hier ook last van een zacht ratelend en schurend geluid. Dat is nu 2 jaar later een stuk meer aanwezig dan toen ik hem net geïnstalleerd had. Daarom heb ik de box vandaag maar eens helemaal uit elkaar gehaald, goed schoon-/stofvrij gemaakt en in elkaar gezet. Bij het in elkaar zetten viel mij op dat het lijkt alsof er te weinig ruimte tussen de schoepen en de behuizing zit. Daardoor lijken de schoepen bij het draaien langs de behuizing te lopen wat een zacht schurend geluid veroorzaakt.

Al met al niet heel tevreden over deze box. Ook omdat hij op onverklaarbare momenten op de hoogste stand begint te blazen, vermoedelijk omdat de concentratie CO2 te hoog is, terwijl de deur in dezelfde ruimte als de sensor open staat.
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCE8xA51pw2BSaUF3SWl4KQGj-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STuZimqp6QGz18hS3FUsW7aS.png?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van hoe je'm ophangt, kun je 2 kleine gaatjes boren in de box in de hoeken (let op dat die niet door de binnenkamer heen gaat).

Deze nieuwe itho box is goedkoop uitgevoerd, dus het blijft een lapmiddel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 20:07

Interessant, hoeveel van deze lagers gaan erin? Hoeveel werk is het en nog speciaal gereedschap nodig?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
RaymondD schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Interessant, hoeveel van deze lagers gaan erin? Hoeveel werk is het en nog speciaal gereedschap nodig?
2 stuks. Het stelt niet veel voor: 4 schroefjes los die de fan & motor aan elkaar verbinden. Dan wijst het zichzelf. Het lastigste is het borgclipje weer terug duwen. De truc hierbij is om te duwen van bovenaf, niet vanaf de zijkant proberen.
Sowieso is het makkelijk om de PCB plaat er voorzichtig af te tillen. Denk al met al 20min werk.
YouTube: How to replace J.E. STORK AIR CML mechanical ventilation bearings (6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
RzrBck schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

Afhankelijk van hoe je'm ophangt, kun je 2 kleine gaatjes boren in de box in de hoeken (let op dat die niet door de binnenkamer heen gaat).

Deze nieuwe itho box is goedkoop uitgevoerd, dus het blijft een lapmiddel ;)
Heb je misschien een foto van de uiteindelijke situatie? Hangt hij dan helemaal vrij van de wand?
Ik ben heel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je de lagers van de ITHO CVE-S ECO wil vervangen ............).
...... hem "opgehangen" Spanrubbers met haak. Dit om trillingen zoveel mogelijk te dempen.
Was dit voor de hoge stand of alleen voor de lage stand?
Gelukkig is ie hier zeer acceptabel, wel op een betonnen muur gemonteerd met dus veel massa.
Als iemand het voor een gipsen wand ook voor elkaar krijgt om ergens veel massa "te verstoppen" (*) zou dan het probleem ook weg zijn?
Als de gipswand als "klankbord" gaat werken kan ik me nl weg heel erg goed inleven dat er een geluidsprobleem ontstaat. Eigenlijk zou dat in de info van Itho moeten staan dat montage op een gipsen wandje af re raden valt ivm een mogelijk geluidsprobleem.
Dat is het ook af te vragen of een deel van de problemen hier daar op terug te voeren is??? (unchecked...)
Betere lagers is mooi meegenomen, maar als de grootste klapper met meer massa v/d bevestigingsplaats gemaakt kan worden... het zal vast niet overal simpel zijn om dat te doen (of niet gewenst).

(*): Op de plaats van de box het gips wegsnijden en de holle (?) ruimte met een passend stuk beton (tegel?) opvullen door het met een klein frame op een of andere manier vast te zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 02-11-2022 12:16 . Reden: Stond er dus wel in..... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

KlaasjeNL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:15:
[...] Hij hangt op de voorzolder aan een gipswandje.
https://www.ventilatielan...g_itho_16920010108020.pdf
Op pagina 13: :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtd5EW-WjJ3U12CXW7KIhC5EU1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QdndbZAsmtZBSWus8Vg8OyRo.png?f=user_large
route99 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:50:
[...]Als de gipswand als "klankbord" gaat werken kan ik me nl weg heel erg goed inleven dat er een geluidsprobleem ontstaat. Eigenlijk zou dat in de info van Itho moeten staan dat montage op een gipsen wandje af re raden valt ivm een mogelijk geluidsprobleem.
Het stond er dus wel in....

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 02-11-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 23:21
Ik heb het zien staan, maar het was kiezen tussen een schuin houten plafond, een houten wand of een gipswand. De oude MV hing aan de gipswand op de meest logische plek mbt afvoer naar buiten en de ventilatiekanalen, dus tsja... Wellicht is ophangen dus een oplossing, want er is niet veel ruimte voor andere oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door KlaasjeNL op 02-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34
ik heb net dezelfde 'witte deksel unit' geplaatst, na 12 jaar 2 'blauwe' gehad te hebben.
Ik weet niet precies wat er met de klacht met de brom bedoeld wordt, maar herrie maakt die van mij wel. (linkjes werken niet meer om het terug te luisteren)
In ieder geval dermate irritant dat het hier in huis niet te gebruiken is.

Ik hoor een schrapend geluid. En die is vooral hoorbaar in de laagste stand. Als ik het toerental verhoog dan wordt het wel iets minder, maar blijft flink hoorbaar.
De A-stand (stand II van III maakt veel te veel herrie. Ik heb ook geen demper, aangezien we in een jaren 70 huis wonen met voldoende natuurlijke ventilatie is de I stand meer dan voldoende. (Alleen na een grote boodschap of douchebeurt mag ie op II aan)
Het viel me overigens op in de badkamer, en dan zit er dus al een 5-tal meter spiro 110mm tussen.
De leverancier kende het probleem niet. Itho gebeld wat ik hiermee kan. 'Nog nooit van gehoord meneer, daar kunnen we niks mee en ik wil het probleem daarom ook niet doorzetten naar onze technische afdeling.' Nou fijn dan...

De eerste 2 units overigens naar alle tevredenheid gebruikt, al brand na 6 jaar standaard de print door (althans, enkele componenten van een paar euro bijelkaar.)
Super zonde dat die niet te krijgen is, en dat ik dus nu al voor de 2 keer een gehele unit heb moeten vervangen. Over duurzaam gesproken.

Hoe dan ook: wat een k-service. De vraag is nog of ik de al geplaatste unit nog wel kan retourneren. Dat hoor ik binnenkort hopelijk.

Hierbij het filmpje https://streamable.com/uca4m5. Het geluid staat wat zacht, maar het schrapende geluid is goed te horen.
Als ik optoer gaat het schrapende geluid even weg, totdat ie op toeren is. En als ik aan het einde het toerental terugdraa is het verschil vooral dan goed hoorbaar.

Wie herkent dit zelfde issue??

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Hier ook de niet hoorbare blauwe kap vervangen voor een nieuwe met witte kap, omdat ik er 1 wil met vochtsensor en dacht dat nieuwe ook zuiniger zou zijn.
De nieuwe met witte kap geeft een erg irritante bram die je overal in huis hoort... uit de mv box zelf maar ook uit alle ventielen.... drama....
Binnenkort de kap eens verwijderen en kijken wat ik kan doen. Dit is drama, anders hang ik de oude weer terug.... alleen zit ik dan weer zonder vocht sensor voor badkamer...

Hmmm niet verwacht van itho dit...
Wat te doen??
Wat hebben jullie succesvol kunnen veranderen om de brom te verminderen/ op te heffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@GMJansen Yup, hetzelfde scheurend geluid die ik had. Het was in dit topic uitgebreid onderzocht, PinQ in "ITHO CVE-S ECO SP maakt hinderlijke brom in laagstand?" zit het in het nieuwe motor design. Maar je hebt ook trillingen dabij, denk ik, alsof de motor niet precies in alignment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
joop81 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:41:
Hier ook de niet hoorbare blauwe kap vervangen voor een nieuwe met witte kap, omdat ik er 1 wil met vochtsensor en dacht dat nieuwe ook zuiniger zou zijn.
De nieuwe met witte kap geeft een erg irritante bram die je overal in huis hoort... uit de mv box zelf maar ook uit alle ventielen.... drama....
Binnenkort de kap eens verwijderen en kijken wat ik kan doen. Dit is drama, anders hang ik de oude weer terug.... alleen zit ik dan weer zonder vocht sensor voor badkamer...

Hmmm niet verwacht van itho dit...
Wat te doen??
Wat hebben jullie succesvol kunnen veranderen om de brom te verminderen/ op te heffen?
Tot nu toe is er geen echte oplossing voor. Het is gewoon rommel.
Die blauwe is wel goed, daarna kun je beter een ander merk pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

supervinnie40 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:36:
[...]

Tot nu toe is er geen echte oplossing voor. Het is gewoon rommel.
Die blauwe is wel goed, daarna kun je beter een ander merk pakken.
Mee eens, na twee jaar hier ook nog altijd een brom. Overdag weinig last van maar snachts als het echt stil is nog altijd hoorbaar.

Ik raad intussen niemand meer een Itho ventilatie box aan. Zoals je zegt, het is rommel en er zijn gewoon stillere boxen te koop voor hetzelfde geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vervelend, wat een gedoe.

Heb hier na ca 2 jaar gelukkig dan geen probleem, blijkbaar afkloppen?

Heb hem wel super strak op de betonnen muur geschroefd en ook er goed op gelet of er buizen zelf strak vast zitten, maar de koppeling zelf met de box altijd een bepaalde minimale ontkoppeling hebben, dus geen buizen strak in de box. Maar omdat ik geen brom had (vanaf het begin al, na het strak monteren v/d box op de muur) kan ik daar verder geen conclusie aan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb laatst zo'n box opgehangen als vervanger van een Bergschenhoek pijpventilator.
Ik was juist blij met het gebrek aan geluid. Als hij start hoor je wel een lichte toon totdat hij in een lagere stand terecht komt. Ook als hij losliggend op een doek ligt hoor je tijdens het opstarten een lagere toon.

Ik heb hem opgehangen aan een voorzetwanden van gipsplaten. Niet de way to go, dus daarom een paar rubber ringen achter de bevestigingspunten en ook aan de schroefzijde rubberringen+metalenring gebruikt, zodat hij echt "in het rubber" hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 26-12-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikwilkoersen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Bij ons in de wijk hier in Eindhoven worden en paar honderd woningen "verduurzaamd". Over het geheel genomen erg fijn. Alleen merk je dat alles onder prijsdruk staat, sommige dingen zijn wegbezuinigd en voor andere dingen de goedkoopste oplossing gekozen. Waarschijnlijk is daarom ook voor deze boxen gekozen. Ook wij hebben sinds een paar weken een blauwe Itho CVE-S ECO HE box. Met de bekende "brom". Na 1 dag is de motor al vervangen omdat deze uit een partij kwam waar een bekend probleem in zat: het slepende geluid... Daarna is de printplaat unit na een paar dagen vervangen. Hij startte niet op. Maar ook na 2 vervangen onderdelen, nog steeds gebrom. Mijns inziens komt het door een combinatie van de goedkope plastic box die niet stijf genoeg is en te weinig massa heeft om de motortrillingen op te vangen. Plus de motor die wellicht niet goed gedempt is opgehangen in de box. (Als je de stekker eruit trekt, dan loopt de motor geruisloos uit, dus het zit echt in de aandrijving)
Ik ga maar eens vragen bij de woningbouw... En anders gaat hij 's nachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ikwilkoersen schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:03:
Bij ons in de wijk hier in Eindhoven worden en paar honderd woningen "verduurzaamd". Over het geheel genomen erg fijn. Alleen merk je dat alles onder prijsdruk staat, sommige dingen zijn wegbezuinigd en voor andere dingen de goedkoopste oplossing gekozen. Waarschijnlijk is daarom ook voor deze boxen gekozen. Ook wij hebben sinds een paar weken een blauwe Itho CVE-S ECO HE box. Met de bekende "brom". Na 1 dag is de motor al vervangen omdat deze uit een partij kwam waar een bekend probleem in zat: het slepende geluid... Daarna is de printplaat unit na een paar dagen vervangen. Hij startte niet op. Maar ook na 2 vervangen onderdelen, nog steeds gebrom. Mijns inziens komt het door een combinatie van de goedkope plastic box die niet stijf genoeg is en te weinig massa heeft om de motortrillingen op te vangen. Plus de motor die wellicht niet goed gedempt is opgehangen in de box. (Als je de stekker eruit trekt, dan loopt de motor geruisloos uit, dus het zit echt in de aandrijving)
Ik ga maar eens vragen bij de woningbouw... En anders gaat hij 's nachts uit.
In de meeste gevallen in dit topic gaat het juist om de versie met de witte kap. De blauwe kap is de oude, die doorgaans juist wel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mareck1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-05 09:14
Wij zijn bezig met een grote verbouwing en heb al paar maanden terug de Itho met witte deksel gekocht (CVE-S ECO).

Gisteren eindelijk opgehangen. Ik hoorde het direct: in de laagste stand een ratelend geluid. Op een hogere stand verdwijnt het. Eigenlijk exact zoals in dit topic omschreven. En blijkbaar geen productiefout maar is dit gewoon hoe dit systeem hoort te werken.

Heb echt spijt van deze aankoop die ik waarschijnlijk niet meer kan ruilen. Je hoort 's avonds een brom door het hele huis heen.

Ik had ook al de wifi add-on module die een Tweaker heeft gemaakt gekocht om de ventilatie in mijn domotica systeem te integreren. Maar ben nu geneigd om gewoon mijn verlies te nemen en een ander merk te kopen. Ik ga de komende jaren niet de hele dag naar dat geluid zitten luisteren.

Onbegrijpelijk dat ze dit verkopen. Hebben ze toen dit ding werd ontworpen überhaupt een prototype gemaakt en even aangezet of direct in China 20 containers laten maken waar ze nu mee zitten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Hier ook sinds dag 1 een hinderlijke brom. Als echte Tweaker lag de unit binnen een uur helemaal uit elkaar. De oude blauwe had dit immers niet en deze nieuwe "witte" zou beter moeten zijn. Uiteindelijk is mijn oplossing: Het zwarte afdekkapje wat over de printplaat zit heb ik helemaal weggelaten. Dit was een miniklankkastje. De printplaat zelf bleek ook te resoneren. Dit opgelost met een wasknijper. De motor zelf geeft nu nog een hele zachte brom in de laagste stand, maar de resonatie in de ventilatiekanalen is eindelijk weg en in de badkamer is het nu stil. De kans is klein dat ik ooit nog een ITHO koop 8) Of misschien weer de "oude" blauwe :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDy1DXY-dOrCpInclsDrgV2mrR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA1aDJHfSUGoG5BVsZHEFbkb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Halderknots schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:32:
Hier ook sinds dag 1 een hinderlijke brom. Als echte Tweaker lag de unit binnen een uur helemaal uit elkaar. De oude blauwe had dit immers niet en deze nieuwe "witte" zou beter moeten zijn. Uiteindelijk is mijn oplossing: Het zwarte afdekkapje wat over de printplaat zit heb ik helemaal weggelaten. Dit was een miniklankkastje. De printplaat zelf bleek ook te resoneren. Dit opgelost met een wasknijper. De motor zelf geeft nu nog een hele zachte brom in de laagste stand, maar de resonatie in de ventilatiekanalen is eindelijk weg en in de badkamer is het nu stil. De kans is klein dat ik ooit nog een ITHO koop 8) Of misschien weer de "oude" blauwe :)

[Afbeelding]
Om de brom te verminderen zijn 2 wasknijpers en de afdekkap printplaat verwijderen genoeg? De behuizing eraf halen is ook niet heel moeilijk. Vrij eenvoudig te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Er zijn ook bromende Duco.
_ferry_ in "Aanschaf mechanische ventilatiebox"
route99 in "ITHO CVE-S ECO SP maakt hinderlijke brom in laagstand?"
Ik had dit topic over die brom pas na het ophangen ontdekt en er een reactie gegeven.
En heb toen dit in dat stuk toegevoegd
Oorspronkelijk zaten 2 van de 3 de buizen keihard mechanisch gekoppeld, dit lijkt me nu een verbetering (2x alu-flex buis, 1x originele kunststof koppeling).
Ik had dus vooraf niet-wetende dus een potentiele brom kast gekocht....

Obv mijn eigen ideeën daarover had ik iig de kast zelf super strak op een betonnen muur gehangen en bovenstaande ontkoppeling uitgevoerd.
Het kan toeval zijn, maar heb iig aan alle voorwaarden voldaan en hij bromt niet. Er is geen waterdicht bewijs dus, er kunnen (uiteraard) nog steeds brommende types van dit type zijn.

Heb in dit topic ook montages op een houten plankje zien voorbij komen, daar zou ik nooit voor kiezen.

@Halderknots Hoe heb je de basis montage op de muur gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
route99 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:04:
@Halderknots Hoe heb je de basis montage op de muur gedaan?
Mijn unit hangt tegen een betonwand. Pluggen met rubber ringen tussen muur en unit. De oplossing met de wasknijpers is overigens niet de mooiste maar 't werkt voor mij wel. Heb overal aan getrokken, geduwd, gebogen enz..totdat ik er achter kwam dat het zwarte afdekkastje en de printplaat resoneerde. Mijn thuiswerkplek is op zolder dus de irritatie van het gebrom was groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Laatst online: 07-05 13:38
Als ik deze topic eerder gevonden had dan had ik nooit een itho overwogen.

Gister een Itho pakket aangeschaft https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00404 ter vervaning van de oude itho blauwe deksel(20jr).
Gelijk bij de stekker erin een ratel geluid van de ventilator.
Na onderzoek zoals al eerder vermeld door andere forum leden komt het geluid idd van de motor.
op moment dat er spanning op staat in de laagste stand 1 hoor je een soort ratel geluid alsof er een blaadje tegen de schoepen rad van de ventilator aanloopt.
Haal je de spanning eraf en of draai je aan het schoepenwiel zelf is het geluid ook weg. er zit dus iets niet goed in de motor zelf.

Ben ermee terug gegaan en heb daar een ander itho nieuw uit de box getest om te kijken of ik een pech geval had maar tevergeefs die 2de unit daar deed exact hetzelfde en was nog erger.
Een verkoper gaf al toe dat er veel klachten zijn over deze box met name over dat ratel geluid in stand 1 in dan wel niet het brom geluid stand 2-3.
voor de een is het acceptabel maar voor mij ieder geval niet, en met het testen van een 2de unit icm met wat er hier over dit model geschreven is sterkt mij het vermoeden dat hier geknepen is op de kwaliteit van wat het ooit was(de blauw deksel versies.)

Itho moet zich schamen dat ze zo'n product op de markt durven te brengen.
Ik kan deze box dan ook alleen maar afraden althans het cve-s model.
Of er bij de andere versies van dit model ook deze problemen voorkomen is me een raadsel maar iets zegt me dat ze van binnen niet zoveel verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door nascar28 op 19-01-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Hier idem. Zo een pakket gekocht, unit aan de muur.... Brommen maar.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@nascar28 & @Gieliovd520 Hebben jullie hem in een fysieke winkel of webshop gekocht?

Ik had hem iig via een webshop gekocht... dus als ie gebromd zou hebben.... .retour...
https://www.comwo.nl/nl/1...tekker/?pageCount=1&pos=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y80oaT4k-TVbnYD32i3qXw9b4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Cd4TFJHFByNIrrFLmrdN4Z6.png?f=user_large
https://www.comwo.nl/nl/pages/retourneren/
Je hebt het product slechts uitgepakt of gebruikt in de mate die nodig is om de kenmerken en de werking van het product vast te stellen.
Dus wordt brommen vastgesteld..... de beschrijving zegt.... laag geluidsniveau ... dus terug...
Dit is wel een van de belangrijkste redenen dat ik dit soort zaken online koop en minder in de fysieke winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Laatst online: 07-05 13:38
@route99 de link van jouw versie is de ECO RFT HE het kan dus zo zijn dat die box een ander soort motor heeft tov de ECO CVE-S

Zelf had ik de box bij warmteservice gehaald in de winkel.
Aangezien ze daar een voorraad hadden kon ik daar dus makkelijk een 2de testen met voorgaande genoemde resultaten.
Ze waren zeker niet moeilijk met retourneren zeker nadat ze het zelf vastgesteld hadden en er ook wel vanaf wisten.

[ Voor 19% gewijzigd door nascar28 op 20-01-2023 09:46 ]

Pagina: 1 2 Laatste