ITHO CVE-S ECO SP maakt hinderlijke brom in laagstand?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
nascar28 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:37:
Zelf had ik de box bij warmteservice gehaald in de winkel.
Aangezien ze daar een voorraad hadden kon ik daar dus makkelijk een 2de testen met voorgaande genoemde resultaten.
Ze waren zeker niet moeilijk met retourneren zeker nadat ze het zelf vastgesteld hadden en er ook wel vanaf wisten.
exact mijn ervaring :) mischien hetzelfde vestiging :) verkopers waren niet verbaasd ;)

Wij betalen zoveel voor een ventilator, er zit veel tech en precisiewerk in dat ding, om zoveel mogelijk stil en efficient te zijn. Dit motor is de hele essentie van de unit.
Het moet niet uitmaken waar hij hangt - als hij trilt het is gewoon een productiefout. Of het was op beton gedropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 19:41
Heb nu sinds een week een zehnder comfofan silent hangen.
Wel iets duurder echter een wereld van verschil tov Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@supervinnie40 als je tijd hebt, kun je korte samenvating in de eerste post toevoegen? En ook paar posts pinnen, bijv PinQ in "ITHO CVE-S ECO SP maakt hinderlijke brom in laagstand?" waar hij uitlegt over de motor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• free4all90
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-09 17:54
ventilatie meer dan 25 jaar mijn vakgebied

en helaas moet ik ook de conclusie trekken dat de kwaliteit van itho ventilatie uitermate verslechterd is

niet alleen de beruchte "nieuwe" itho cve eco boxen , maar ook hun wtw hru 300/400 zijn een drama .

vooral de vochtsenor op de mv box is vervelend omdat die niet instelbaar is . en wat betreft geluidsnorm.

Itho maakt gebruik van beruchte torin motor waaier ( 120 watt ) die voor de S en de H gebruikt wordt .

zelfs op de minimaal potmeter stand ( en dat is in principe te laag ) maakt de unit herrie .

wat betreft de andere "grote "merken zoals zehnder , duco , orcon .
Deze gebruiken allemaal gebruik van EBM paps motoren en zijn in principe geluidsarm en indien
nodig zijn deze lagers zelfs eenvoudig te vervangen .
Ook wat betreft regeling ( 0-10 volt , domotica ) zijn er meer mogelijk heden .
Itho heeft zijn zaken de laatste jaren niet op orde , zeer matige kwaliteit , slechte service .

Mijn advies is ook altijd ..dwingend zelfs laatste tijd . Wij plaatsen geen Itho meer .
Geen mv boxen en geen WTW .
De voorkeur hier gaat uit voor Zehnder box ( comfofan silent ) en Zehnder WTW , Maar zoals ik hierboven al melde , de andere fabrikanten passen ook EBM motoren toe in in systemen dus die zijn natuurlijk een alternatief .

Kortom geen Itho meer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
Wat bij de oplossing van de brom was, het weghalen van de zwarte overkapping van de printplaat.
nu is het weg en rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:15
Wat bij mijn unit heeft geholpen is wat tochtstrip-achtig materiaal aanbrengen tussen de behuizing en het zwarte snoer (die uit het binnenwerk naar de printplaat gaat), daar waar het snoer de behuizing raakt.

Het zwarte snoer trilt namelijk behoorlijk en ik heb de indruk dat dit snoer de behuizing laat trillen. Het snoer zit bij mijn unit namelijk strak tegen de behuizing aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
Misschien een domme vraag (uit de handleiding blijkt dit inderdaad ook zo te zijn).
Maar zonder afstandsbediening is het niet mogelijk om de unit in stand AUTO te zetten?

Ik heb een CVE-S aangeschaft via de Hornbach als basic uitvoering. Ik zuig enkel WC en badkamer af, dus stand AUTO is voldoende en hoef verder niets in te stellen. Echter jammer dat je dan een bediening nodig hebt van 60 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:21

LopeZ

Too much is never enough

venneke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:46:
Misschien een domme vraag (uit de handleiding blijkt dit inderdaad ook zo te zijn).
Maar zonder afstandsbediening is het niet mogelijk om de unit in stand AUTO te zetten?

Ik heb een CVE-S aangeschaft via de Hornbach als basic uitvoering. Ik zuig enkel WC en badkamer af, dus stand AUTO is voldoende en hoef verder niets in te stellen. Echter jammer dat je dan een bediening nodig hebt van 60 euro?
Je bedient hem met of een afstandsbediening of een drie standen schakelaar. Bij mij is stand 2 de automatische stand waardoor die tijdens het douchen harder gaat draaien (moet je wel het model met vocht sensor hebben)

Dit heeft overigens weinig met dit topic; een brommende cve box te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeRinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 16:42
Hier het zelfde probleem.
Heb zelfde oplossing als @Halderknots gebruikt.

Dank daarvoor

Als ik hier druk is de herrie weg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LBhJcWEdpBx2u9fm-zGe7vBDvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpyHjKRQkeiT5dKuydpHl0nZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 22:17
Ik ben na het lezen van dit topic toch wat aan het hinken op verschillende merken;

Voor een kleine badkamer (lees 2,5x1,5m) en een zolderslaapkamer waar een bad staat zoek ik een stille box om af te zuigen; als ik hier zo lees beter geen ITHO (CVE), maar wat is een zo stil mogelijk alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Orcon is echt stil, maar er zijn ook andere stille merken, natuurlijk. Ik heb Orcon gekozen vanwege zuinigheid, stillness, vocht sensor en afstandbedinning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Mocht er iemand nog van zijn herriebak af willen dan heb ik wel interesse in het kader van probleem zoeken en proberen op te lossen. Balanseren, lagers, massa/demping aanbrengen etc. Heb van alles liggen.

Mag ook zeker een oudere blauwe zijn.
i.c.m. de domoticacontroller van @arjenhiemstra wil ik ook eens kijken naar de "low level" instellingen en mogelijkheden.

Voor dit experiment wil ik natuurlijk niet mijn eigen afzuiging gebruiken, voor het geval de magische rook ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03 16:35
banaliteit schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:38:
[...]

Er is een tweaker op het forum die een module verkoopt om de itho uit te lezen. Hiermee kan je ook de minimale en maximale tijd bij aanslaan configureren.
Hoe kom ik aan die module? Ik heb hier ook zo'n Itho ventilatiebox, icm zo'n Demandflow Plenum. Dat is een unit aan het plafond waar alle ventilatiekanalen uit de woning in uitkomen. Er zit een CO2-sensor in, en een vochtsensor, en afhankelijk van wat de unit meet kan hij per kanaal een klep open of juist dicht zetten en de ventilator harder doen draaien. Hartstikke handig, maar de vochtsensor is een probleem. Deze zit aan het eind van het kanaal dat uit de badkamer komt. Als je gaat douchen gaat de ventilator harder draaien, maar als je klaar bent met douchen zou íe na een half uur tot een uur maximaal weer naar de lage stand moeten gaan, en dat gebeurt niet.

Volgens de monteur is ie zo ingesteld dat ie pas weer langzamer gaat draaien als de RH onder de 70% komt, maar aangezien het met dit vochtige weer (buiten is de RH momenteel meer dan 90) binnenshuis vaak sowieso al vrij vochtig is (meer dan 70% RH), blijft de ventilator hard draaien.

Zou ik dat met die module aan kunnen passen? Of desnoods een tijd? Dat ie sowieso een uur ma het douchen af slaat? Hoe werkt die module, wat kost ie en waar kan ik 'm bestellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
Frank1978 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Hoe kom ik aan die module? Ik heb hier ook zo'n Itho ventilatiebox, icm zo'n Demandflow Plenum. Dat is een unit aan het plafond waar alle ventilatiekanalen uit de woning in uitkomen. Er zit een CO2-sensor in, en een vochtsensor, en afhankelijk van wat de unit meet kan hij per kanaal een klep open of juist dicht zetten en de ventilator harder doen draaien. Hartstikke handig, maar de vochtsensor is een probleem. Deze zit aan het eind van het kanaal dat uit de badkamer komt. Als je gaat douchen gaat de ventilator harder draaien, maar als je klaar bent met douchen zou íe na een half uur tot een uur maximaal weer naar de lage stand moeten gaan, en dat gebeurt niet.

Volgens de monteur is ie zo ingesteld dat ie pas weer langzamer gaat draaien als de RH onder de 70% komt, maar aangezien het met dit vochtige weer (buiten is de RH momenteel meer dan 90) binnenshuis vaak sowieso al vrij vochtig is (meer dan 70% RH), blijft de ventilator hard draaien.

Zou ik dat met die module aan kunnen passen? Of desnoods een tijd? Dat ie sowieso een uur ma het douchen af slaat? Hoe werkt die module, wat kost ie en waar kan ik 'm bestellen?

Alvast bedankt!
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 15:51
Ik meld mij hier ook maar met mijn Itho CVE-S CO2 Optima HE. In april dit jaar de een unit gekocht ter vervanging van een oude Stork box (met metalen behuizing). Gelijk met CO2 sensor, want vanwege verbouwing kon er naast de plek waar de thermostaat kwam gelijk 230V worden gelegd.

Direct na installatie van de eerste unit en het koppelen van de CO2 sensor begon het gedonder al:
https://drive.google.com/...mzWkBEhX/view?usp=sharing

Dit gemeld bij grote online ventilatie shop, moest hem terug sturen. Duurde enkele weken (zucht), uiteindelijk gehoor van fabrikant naar de online winkel; wil je geld terug of een nieuwe. Nou ja, zal wel gevalletje pech zijn, toch? Doe maar een nieuwe.

Inmiddels wat maanden verder, de 2e unit zat vrij snel met hetzelfde gedoe:
https://drive.google.com/...AxH-6nIW/view?usp=sharing

Vanwege afronding verbouwing het maar even aangekeken, maar het geluid werd niet minder of anders over de tijd heen.

Ook de tips hier van de zwarte cover er af (@Halderknots) geprobeerd, maar nul effect.
Dan maar weer in conclaaf met de online winkel... misschien toch maar iets anders?

Jammer, want had ook net de Itho wifi addon aangeschaft :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1978
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-03 16:35
Bedankt voor de reactie. Maar zou ik hier ook wat aan hebben? Ik begrijp nml dat je deze module in de MV box zelf dient te plaatsen. Maar ik heb een MV box icm een zgn plenum, dat is zo'n computergestuurde plafondunit met ventielen (https://www.ventilatielan...alityflow-basisset-8.html)

Deze stuurt de MV box aan, en heeft zelf een eigen luchtvochtigheids- en CO2-sensor. Dus de vochtsensor die in de MV box zelf zit wordt overruled. Een module waarmee ik de instellingen van de MV box kan veranderen gaat mij vrees ik niet verder helpen. Bestaat er een module waarmee je de instellingen van het plenum kunt veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Frank1978 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor de reactie. Maar zou ik hier ook wat aan hebben? Ik begrijp nml dat je deze module in de MV box zelf dient te plaatsen. Maar ik heb een MV box icm een zgn plenum, dat is zo'n computergestuurde plafondunit met ventielen (https://www.ventilatielan...alityflow-basisset-8.html)

Deze stuurt de MV box aan, en heeft zelf een eigen luchtvochtigheids- en CO2-sensor. Dus de vochtsensor die in de MV box zelf zit wordt overruled. Een module waarmee ik de instellingen van de MV box kan veranderen gaat mij vrees ik niet verder helpen. Bestaat er een module waarmee je de instellingen van het plenum kunt veranderen?
Geen idee. Wat je zegt klinkt aannemelijk. Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met de maker van de add-on module. :) Wie weet waar hij allemaal aan werkt / weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
Goedenavond allen
Na het lezen van dit topic kom ik er helaas dus ook achter dat de itho zonder afstandsbediening maar met rv in stand 2 (auto)blijft staan met een minimum van 125m3 per uur
Wat voor mij iig veelste veel is en dacht dat de 25m3 de minimum was..

Als ik nu een 3standen schakelaar installeer en deze op stand 1 laat staan schakelt de box dan nog wel over als hij de stijgende luchtvochtigheid merkt ( badkamer) of blijft hij echt op 1 staan?
Hoor graag van jullie
Anders kan de box weer op marktplaats omdat de min te veel is

Mvg en bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
ReversdRainbow schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:30:
Goedenavond allen
Na het lezen van dit topic kom ik er helaas dus ook achter dat de itho zonder afstandsbediening maar met rv in stand 2 (auto)blijft staan met een minimum van 125m3 per uur
Wat voor mij iig veelste veel is en dacht dat de 25m3 de minimum was..

Als ik nu een 3standen schakelaar installeer en deze op stand 1 laat staan schakelt de box dan nog wel over als hij de stijgende luchtvochtigheid merkt ( badkamer) of blijft hij echt op 1 staan?
Hoor graag van jullie
Anders kan de box weer op marktplaats omdat de min te veel is

Mvg en bvd
Nee dat doet dat ding niet. Om gebruik te maken van de sensor moet die op de "auto" stand. Op deze stand zuigt hij harder dan op stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@banaliteit Ja, maar als de luchtvochtigheid onder een bepaalde drempel komt dan gaat ie bij ons naar een hele lage "stand 1-chtig niveau"..
Er kunnen minimaal een aantal zaken aan de hand zijn:
  • Er is iets met de sensor...
  • De elektronica regelmodule daar is wat mee (stuk?)
  • Maar ook: Kan het zo zijn dat @ReversdRainbow toch een hele vochtige badkamer heeft en dat wordt gemeten en daarom blijf ie netjes op hoger toerental draaien?
  • Of.... ???
Ergo: Ga iig eerst eens de LV meten op de badkamer...

PS: Bij ons werkt ie iig al ruim 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik herken dit bij dezelfde unit (CVE-S ECO SP). Ik heb het geminimaliseerd door:
  • Stuk schuim tussen ventilator en muur.
  • Met de potmeters een toerental ingesteld dat het minst resoneert.
  • De stroomdraden die langs de printplaat naar de motor lopen, staan onder (mechanische) spanning en trekken de motor tegen de behuizing. De kabels iets laten vieren zorgt voor minder geluid.
Maar het blijft een plastic rammelbak.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mede dankzij dit topic bleef het borrelen, letterlijk, dus ik heb het witte deksel van mijn CVE-S Eco buitenshuis volgespoten met PUR-schuim en een dagje laten uitdampen.

Daarna de vorm van de printplaatbehuizing uitgesneden uit het uitgeharde schuim (en de vlokken die te ver uitstaken) en dat scheelt serieus wat van het gebrom en getril!

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 30-10-2023 17:17 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
route99 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:35:
@banaliteit Ja, maar als de luchtvochtigheid onder een bepaalde drempel komt dan gaat ie bij ons naar een hele lage "stand 1-chtig niveau"..
Er kunnen minimaal een aantal zaken aan de hand zijn:
  • Er is iets met de sensor...
  • De elektronica regelmodule daar is wat mee (stuk?)
  • Maar ook: Kan het zo zijn dat @ReversdRainbow toch een hele vochtige badkamer heeft en dat wordt gemeten en daarom blijf ie netjes op hoger toerental draaien?
  • Of.... ???
Ergo: Ga iig eerst eens de LV meten op de badkamer...

PS: Bij ons werkt ie iig al ruim 2 jaar probleemloos.
Goedenavond bedankt voor uw reactie
Op dit moment ligt de box in een slaapkamer
En moet nog ingebouwd worden
Allebij de potmeters staan op minimaal
En met de waterkoler (stoom)gekeken of de vochtsensor nog goed is en deze slaat idd goed aan

Tot nu toe dus geen idee hoeveel m3 er daadwerkelijk word verplaatst

Mijn gedachten was dat 25m3 zou voelen als een lichte tocht als je je hand er voor zou houden maar nu blaast hij een vuilniszak makkenlijk weg

Dan komt toch het idee dat er dan wel erg veel lucht/warmte word weggegooid als hij standaard zo hard loopt
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ReversdRainbow Is er mogelijk sprake van een gelijk apparaat bij de buren zodat deze bij jullie het signaal overneemt en harder gaat lopen als de buren ook dit type Itho of een vergelijkbare hebben?
Hoe te handelen? Zie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
route99 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:03:
@ReversdRainbow Is er mogelijk sprake van een gelijk apparaat bij de buren zodat deze bij jullie het signaal overneemt en harder gaat lopen als de buren ook dit type Itho of een vergelijkbare hebben?
Hoe te handelen? Zie handleiding.
Goedenavond
Me dat is niet het geval
De itho loopt denk ik gewoon vrij hard in de auto stand?

Van het weekend zal ik hem installeren en wat knijpen door het afzuigventiel

Mocht het dan alsnog te zijn
Gaat hij weer op de wel bekende ruil/handel app
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Bij deze de box is dus verkocht
Zonder afstandsbediening zoog hij toch nog te hard voor ons gevoel en aangezien een afstandsbediening 65euro is
Gaan we maar verder speuren naar een compleet goedkoop setje

Die heb ik nu ook op het oog de wat oudere cve met blauwe deksel alleen als ik de verbruiks specifiecaties opzoekt kom ik steeds uit de bij nieuwere ( grijze deksels) versie ?

Zit er wel een verschil tussen en heeft het alleen met het bouwjaar te maken of verbruiken de oudere s beduidend meer ?

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:15

ViezeVis

Sample Text

Hier een Itho CVE-S ECO SE gekocht (nieuw).
Is het geluid vergelijkbaar als dit? Dit doet mijne namelijk. Verwijderen van de kap heeft geen effect o.i.d. Duwen op een bepaalde plek ook niet. Moertjes opnieuw aandraaien idem.

Lijkt wel in de fan te zitten.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
ViezeVis schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:53:
Hier een Itho CVE-S ECO SE gekocht (nieuw).
Is het geluid vergelijkbaar als dit? Dit doet mijne namelijk. Verwijderen van de kap heeft geen effect o.i.d. Duwen op een bepaalde plek ook niet. Moertjes opnieuw aandraaien idem.

Lijkt wel in de fan te zitten.
Dit is exact het geluid wat ik had, bij hogere toerentallen lijkt het ook bij jou weer weg te gaan.

Ik heb 2 units teruggestuurd en toen overgestapt op een Zehnder Comfofan Silent. En die is tenminste echt silent op lage toeren (hoog maakt alles geluid natuurlijk). Jammer van de leuke Itho addon van onze medetweaker, maar dit was mij het lawaai in ons washok (en rest van de verdieping) niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Luckei schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Dit is exact het geluid wat ik had, bij hogere toerentallen lijkt het ook bij jou weer weg te gaan.

Ik heb 2 units teruggestuurd en toen overgestapt op een Zehnder Comfofan Silent. En die is tenminste echt silent op lage toeren (hoog maakt alles geluid natuurlijk). Jammer van de leuke Itho addon van onze medetweaker, maar dit was mij het lawaai in ons washok (en rest van de verdieping) niet waard.
Precies vanwege die module wil ik idd wel een Itho :/
Zijn er ook mensen met een stille CVE-S ECO SE?

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 23-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 14:12
ViezeVis schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Precies vanwege die module wil ik idd wel een Itho :/
Zijn er ook mensen met een stille CVE-S ECO SE?
Ik heb nu 2 oudere modellen met de blauwe kap en die zijn muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Eventueel zelf de fan balanceren?
Geen idee of de bladen los kunnen van de motor. Ik zou dan wel balanceren door gewicht toe te voegen en niet met een dremel te verwijderen i.v.m. garantie natuurlijk.

En m.b.v. de add-on kan je ook toerentallen regelen (vanaf de bank en preciezer dan met de potmeters)zodat je misschien een sweetspot kan ontdekken waarbij er minder hinderlijke resonantie te horen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
sanscorp schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:45:
Eventueel zelf de fan balanceren?
Zit echt in de motor zelf, zoals hier door PinQ uitgelegd. Balanceren van een ventilator is ook niet iet dat makkelijk te doen is :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 08:33
Helaas deze week ook deze week deze box gekocht om mijn oude (stork) ventilatie te vervangen, vooral vanwege de afstandbediening en vochtsensor. Maar op auto maakt hij teveel lawaai, zuigt veel lucht naar binnen. Op de laagste stand het zelfde geluid als de voorbeelden in dit topic, net een klein dieselmotortje.

Denk dat ik maar ga kijken of ik hem retour kan sturen. Iemand nog een ventilatie systeem die aan te raden is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKHsUt3D5rkrgxBV6wBegopkcCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2so8a2CYlBBv2GacpPHmN31l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9dQONgTVRRB9UiZQItm1payEI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V6iDZLaTYqZxs2swVABHeX0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door REDSD op 04-05-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
REDSD schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:13:
Helaas deze week ook deze week deze box gekocht om mijn oude (stork) ventilatie te vervangen, vooral vanwege de afstandbediening en vochtsensor. Maar op auto maakt hij teveel lawaai, zuigt veel lucht naar binnen. Op de laagste stand het zelfde geluid als de voorbeelden in dit topic, net een klein dieselmotortje.

Denk dat ik maar ga kijken of ik hem retour kan sturen. Iemand nog een ventilatie systeem die aan te raden is?
Welcome to the club :D
Ik heb Orcon gekocht, is muisstil, maar verbruikt een watt meer in de laagste stand. Anderen ging voor een Stork. Er zijn wel vele andere merken.
Misschien in de tussentijd heeft Itho dit probleem opgelost, maar dat twijfel ik - dit topic al jaren gaat, en nog geen enkele reactie van Itho, alsof het niet een NL bedrijf is en ingeneurs daar nooit tweakers lezen. Of het is puur nalatigheid. Wie weet.
Graag precies melden welke model, witte of blauwe deksel, ook een foto dabij is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
Ik heb even wat foto's toegevoegd.

Ik schaam me er voor dat dit product in deze conditie wordt gemaakt in mijn stad Tiel, dit is niet het Daalderop wat het ooit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 14:12
REDSD schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:30:
Ik heb even wat foto's toegevoegd.

Ik schaam me er voor dat dit product in deze conditie wordt gemaakt in mijn stad Tiel, dit is niet het Daalderop wat het ooit was.
Zover ik in de wandelgangen hoor (werk bij groothandel voor de bouw) is Daalderop al een hele poos niet meer wat het geweest is. Ze hebben nog wat reputatie van vroeger waar ze op teren, maar de kwaliteit vandaag de dag is belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 07-09 10:01
Ik heb sinds gisteren de CVE-S ECO: https://www.ventilatielan...ex-stekker-03-00403/9596/
en is in de lage stand amper hoorbaar, in de auto hoor ik hem een beetje en in de hoge stand maakt ie iets meer lawaai dan mijn 19 jaar oude op stand 1. Geen brom te horen. Afstandsbediening erbij voor in de badkamer. Alleen moet de 3-standenschakelaar in de keuken op stand 3 staan anders is ie niet te bedienen met de AB. Denk dat er of daar, of in de Perilex-stekker, iets anders is met deze box tov de oude, waar ik geen merk van kan achterhalen (geplaatst bij oplevering woning bijna 19 jaar geleden). Overigens gebruikte de oude in stand 1 standaard zo'n 30W electriciteit per uur continu.

Update: idd 2 draden in de perilex-wcd omgedraaid en nu doet alles het zoals het moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 01-08-2024 10:08 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
DikkieDick schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:53:
Ik heb sinds gisteren de CVE-S ECO: https://www.ventilatielan...ex-stekker-03-00403/9596/
en is in de lage stand amper hoorbaar, in de auto hoor ik hem een beetje en in de hoge stand maakt ie iets meer lawaai dan mijn 19 jaar oude op stand 1. Geen brom te horen. Afstandsbediening erbij voor in de badkamer. Alleen moet de 3-standenschakelaar in de keuken op stand 3 staan anders is ie niet te bedienen met de AB. Denk dat er of daar, of in de Perilex-stekker, iets anders is met deze box tov de oude, waar ik geen merk van kan achterhalen (geplaatst bij oplevering woning bijna 19 jaar geleden). Overigens gebruikte de oude in stand 1 standaard zo'n 30W electriciteit per uur continu.
Ik moest het stopcontact van de perilex 2 draden wisselen, in de handleiding van de ITHO staat uitgelegd wat waar moet.

Korte update, ik kon de ventilator niet omwisselen van een ander merk, uiteindelijk gebruik gemaakt van de garantie en een nieuwe gekregen. Deze had hetzelfde gebrek, maar ik heb hem toch opgehangen en wat lopen tweaken met de minimale en maximale stand (die twee regelaars zitten achter de witte kap). Het was daardoor aanvaardbaar op de automatisch stand.

Hij hangt nu weer 2 maanden en het geratel lijkt wel minder, of ik hoor het niet meer.
Voor de rest functioneert hij goed. Als er gedoucht wordt gaat hij al snel op maximaal draaien. Vocht problemen lijken we niet meer te hebben daardoor, maar dat is misschien nog wat te vroeg om te concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
REDSD schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Hij hangt nu weer 2 maanden en het geratel lijkt wel minder, of ik hoor het niet meer.
Voor de rest functioneert hij goed. Als er gedoucht wordt gaat hij al snel op maximaal draaien. Vocht problemen lijken we niet meer te hebben daardoor, maar dat is misschien nog wat te vroeg om te concluderen.
Stond op het punt deze te kopen als vervanging van mijn oude Itho met blauwe kap maar zonder vochtsensor.

Hoor(de) je het geluid ook door je buizen in andere ruimtes, of alleen in de ruimte waar de unit hangt? ik heb namelijk 1 badkamer direct aan de slaapkamer en horen de afzuiging daar wel als deze aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
Kaaschef schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Stond op het punt deze te kopen als vervanging van mijn oude Itho met blauwe kap maar zonder vochtsensor.

Hoor(de) je het geluid ook door je buizen in andere ruimtes, of alleen in de ruimte waar de unit hangt? ik heb namelijk 1 badkamer direct aan de slaapkamer en horen de afzuiging daar wel als deze aanstaat.
De ratel hoorde ik na een week, na afstellen niet meer, ook bij het harder of zachter zetten. Ik hoorde het voorheen goed bij ventilator en een beetje bij de afzuigpunten.

De vochtsensor vind ik zelf wel erg fijn, hij pakt snel op wanneer het in de keuken of badkamer te vochtig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
REDSD schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:46:
[...]
De vochtsensor vind ik zelf wel erg fijn, hij pakt snel op wanneer het in de keuken of badkamer te vochtig is.
Ja, dat werkt hier ook goed! Heb de sensor al een keer vervangen omdat er corrosie (door vocht) op de print/pinnen van de chip zat. Heb de nieuwe sensor/pcb gelakt, het gat in de chip wel open laten natuurlijk ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Puch-Maxi schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Ja, dat werkt hier ook goed! Heb de sensor al een keer vervangen omdat er corrosie (door vocht) op de print/pinnen van de chip zat. Heb de nieuwe sensor/pcb gelakt, het gat in de chip wel open laten natuurlijk ;).
vocht sensor die kan niet in vochtige omgeving werken? What the heck.
Maar wacht, de printplaat moet niet blootgesteld zijn in de pijp, alleen de sensor zelf, hoe kan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
@andru123
Hij zit gesoldeerd op een printplaatje, tussen de pinnen zat corrosie. Het origineel is nogal prijzig, dit is een vervangende sensor: https://www.nrgwatch.nl/p...temp-sensor-for-itho-cve/. Kwestie van vervangen en hij doet het weer :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 08:49

xon

Ondanks alle red flags over geluid en kwaliteit, kon ik toch de verleiding niet weerstaan om voor de CVE ECO S te gaan. Dit vooral vanwege de HA integratie met de bekende add-on (die TOP werkt overigens). Nu twee weken verder weet ik niet of ik het nogmaals gedaan zou hebben maar heb nu geen zin om alles er weer af te halen :).

Ik ben van mening (uit eigen ervaring en alle post in dit draadje) dat er 3 verschillende geluidsissues zijn waar je last van kan hebben/krijgen en die ik ook af en toe door elkaar gehaald zie worden en voor wat verwarring zorgen.

1. Schrapend geluid

Dit geluid had ik ook toen ik mijn eerste unit ontving. Een soort van schrapend geluid waarbij het lijkt alsof de bladen van de fan af en toe het plastic van de behuizing raken. Bij mij hoorde je dit in alle toeren eigenlijk wel maar het was ook soms even weg voor max 1 of 2 seconden. Ik heb gecheckt of de bladen niet tegen de behuizing liepen en dat was echt niet het geval. Unit teruggestuurd en de nieuwe unit had dit geluid NIET. Kortom, kwaliteit issue vooral omdat je dit vaker ziet en hoort in dit topic....terugsturen!

2. Resonerend geluid

Vanaf een rpm of 900 ging de unit vervelend brommen/trillen. Natuurlijk hangt ie bij mij ook aan een laffe gipse muur dus dat hoorde je door de gehele ventilatieschacht. Dit lijkt (zoals veel bevestigd is) het printje te zijn die wat trilt in de plastic clips en ook de zwarte voedingskabel van de motor die je, als je hem vasthoudt, vreselijk voelt trillen. Bij mij was het al genoeg om de print een klein beetje te schuiven en de voedingskabel een klein beetje te verschuiven maar de manier met de wasknijper zal ook vast werken. Bizar natuurlijk dat zoiets niet uit duurtesten komt maar het mag blijkbaar niets kosten.

3 Geluid in minimum stand.

Dit is het geluid wat je hoort als de motor onder een bepaalde rpm komt (<300?) Het lijkt een klein beetje op 1 maar dan net weer anders en minder hard. Een hoog spinnend slijpend geluid. Dit herken ik ook van de unit uit mijn vorige huis en is blijkbaar het karakteristiek van de magneetmotor. Als je erop let als je vlak bij de unit staat dan hoor je het en dan is het vreselijk irritant en denk je 'HOEZO maak je geluid' maar als je weer aan je volgende hoofdpijnklus begonnen bent ben je het allang weer vergeten ;)

My cup of tea...wellicht helpt je dit wat met het zoeken naar oorzaken en vinden van oplossingen. Mocht je een nieuwe gekocht hebben en je hebt geluid 1 dan zou ik hem direct terugsturen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency
  • Laatst online: 11-09 18:50

Cogency

Ginnunga

REDSD schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

De ratel hoorde ik na een week, na afstellen niet meer, ook bij het harder of zachter zetten. Ik hoorde het voorheen goed bij ventilator en een beetje bij de afzuigpunten.

Hoioi, hoe stel je de ventilator af? Ik heb vrijdag de CVE-S eco fan binnengekregen maar dat ding klinkt in de laagste stand als een dieselmotor...
Ben nu eigenlijk van plan om hem maar terug te sturen, maar als het een kwestie is van hier en daar wat aandraaien dan durf ik dat wel aan.

Het geluid;
YouTube: 17 November 2024

Bvd

[ Voor 6% gewijzigd door Cogency op 17-11-2024 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
Cogency schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:57:
[...]

Hoioi, hoe stel je de ventilator af? Ik heb vrijdag de CVE-S eco fan binnengekregen maar dat ding klinkt in de laagste stand als een dieselmotor...
Ben nu eigenlijk van plan om hem maar terug te sturen, maar als het een kwestie is van hier en daar wat aandraaien dan durf ik dat wel aan.

Het geluid;

Bvd
De witte voorkant kan er af, door hard te trekken, anders zitten er lipjes om hem met een schroevendraaier los te wippen.
Daar onder zitten er 2 draaiknoppen voor de laagste en hoogste stand. Met je afstandsbediening kan je hem op de laagste en hoogste stand zetten en dan finetunen met de draaiknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mareck1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 22:03
Cogency schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:57:
[...]

Het geluid;

Bvd
Dit is exact het geluid wat de mijne maakt. Afstellen hielp hier niks. Bij een lager aantal toeren blijft het geluid. Bij een (fors) hoger aantal toeren verdwijnt het op een gegeven moment, maar dat is volgens mij meer omdat het dan door het "normale" ventilator geluid wordt overstemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency

Cogency

Ginnunga

mareck1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:51:
[...]

Dit is exact het geluid wat de mijne maakt. Afstellen hielp hier niks. Bij een lager aantal toeren blijft het geluid. Bij een (fors) hoger aantal toeren verdwijnt het op een gegeven moment, maar dat is volgens mij meer omdat het dan door het "normale" ventilator geluid wordt overstemd.
Ja hier hetzelfde, heb jij een nieuwe gekregen die het geruisloos doet of ben je voor een ander merk/type gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mareck1
Cogency schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:19:
[...]

Ja hier hetzelfde, heb jij een nieuwe gekregen die het geruisloos doet of ben je voor een ander merk/type gegaan?
In verband met de verbouwing duurde het behoorlijk lang voordat ik hem had aangesloten. Dus kwam er erg laat achter dat de kwaliteit van deze units erg slecht is. Heb ook totaal de zin niet om het gevecht aan te gaan. Want weet precies hoe dat gaat in dit soort gevallen: "ja meneer, wat geluid kan je verwachten bij zo'n unit". Maar ik ben van plan hem gewoon te gaan vervangen door een ander merk. Deze gaat dan op marktplaats.

[ Voor 14% gewijzigd door mareck1 op 18-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Cogency schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:19:
[...]

Mijne deed dit ook. 3 gehad, 3 teruggestuurd en een 2e hands CVE2 op de kop getikt ;)

• andru123
ViezeVis schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:14:
[...]

Mijne deed dit ook. 3 gehad, 3 teruggestuurd en een 2e hands CVE2 op de kop getikt ;)
Wat is CVE2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
wat is dat? Kan niks vinden. Link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
andru123 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:46:
[...]
wat is dat? Kan niks vinden. Link?
Een oude versie van de ventilator, deze kreeg zeer goede reviews toen die tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23
Probleem zit mi niet in de motor, maar in de aansturing.

In lage stand zijn de aanstuurpulsen "te ruw"

Zou met aangepaste firmware mogelijk verholpen kunnen worden.

Of misschien wat afvlakcondensatoren .... eens gaan meten zou ik zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
dsr9500 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:23:
Probleem zit mi niet in de motor, maar in de aansturing.

In lage stand zijn de aanstuurpulsen "te ruw"

Zou met aangepaste firmware mogelijk verholpen kunnen worden.

Of misschien wat afvlakcondensatoren .... eens gaan meten zou ik zeggen...
Eerder in dit topic was de motor uitgebreid onderzocht, de oorzak zat in de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 22-11-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dsr9500
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23
Ik heb exact dezelfde inwendige DC-electro motor in een Rvent-Pablo.

Daar zit een andere electronica-print is en deze is in de langzame stand geruisloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsWL_3vf-pWBro5PYciu-UowpwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u7jyKGl9n2O9WpfHJdwb13fy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtY8RMc7XraQtykCYgPiZ3TkHAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7iIUDSnBNFGAN0DMhC6NXFwM.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door dsr9500 op 23-11-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
dsr9500 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:02:
Ik heb exact dezelfde inwendige DC-electro motor in een Rvent-Pablo.

Daar zit een andere electronica-print is en deze is in de langzame stand geruisloos.
Huh, interessant. Mischien zitten er andere motoren in verschillende partijen? @PinQ heb je toevallig fotos van je onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinQ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 13:50
andru123 schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:57:
[...]

Huh, interessant. Mischien zitten er andere motoren in verschillende partijen? @PinQ heb je toevallig fotos van je onderzoek?
Nee, die heb ik niet helaas.

"I would love to change the world, but they won't give me the source code!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:13
ik denk ook dat het aan de wijze van aansturing ligt. Als de motor op een hoger toerental draait en je trekt bv de stekker uit het stopcontact dan draait de motor tot stilstand zonder enig 'schrapend' geluid. Of als je met de potmeters experimenteert met hogere en dan lagere snelheid dan hoor je na het terugdraaien de snelheid inzakken, geruisloos, totdat de aansturing het weer op moet pakken en dan hoor je het 'schrapende' geluid weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:52
Vandaag CVE-S ECO SE binnen gekregen en hoorde direct op laagste stand aan aanloppende fan oid. Daarna natuurlijk reviews zoeken, en kom ik dit topic tegen. Wat een raar brom/rattel zodra hij op de laagste standsdraaid. Het aanpassen van de potmeter heeft geen zin. Het geluid is pas weg als het 'wind' geluid overheerst. Deze gaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@fbenniks @dimi_v er zijn blijkbaar verschillende motors. Graag foto of model nummer(s) bijmelden, als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:13
Zelfde als de foto die @dsr9500 heeft geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency

Cogency

Ginnunga

Iemand een goed alternatief?
Ik heb de mijne ook retour gestuurd nadat die op de laagste stand ratelde, maar ik moet nog steeds zo'n ding hebben. Iemand een goede suggestie want voor mij is het een beetje door de bomen het bos niet meer zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
@Cogency ik ging voor Orcon, anderen hebben goede ervaringen met andere merken ook, keuze is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
Zehnder werkt voor mij erg goed. Lekker stil en was maar iets duurder voor vergelijkbare set met losse CO2 sensor er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:36
Omdat mijn oude itho daalderop ventilatie meer geluid begon te maken. Heb ik een nieuwe gekocht. Dat was een slecht idee. Nadat ik de nieuwe ingebouwd had blijkt deze unit meer herrie te maken dan de oude WTF.
Ik heb al te veel aangepast dat ik hem niet meer als nieuw terug kan sturen, helaas.
Dus ik ben even aan het zoeken geweest waar het probleem zit.
Volgens mij resoneert de bovenplaat waar de motor op bevestigd zit. Als je je hand op deze plaat legt dan wordt de brom, bij mij, heel veel minder.
Als je deze plaat kan afklemmen met iets. Dan denk ik dat de brom veel minder wordt. Ik ben nog aan het kijken hoe.
Maar wellicht heeft iemand hier een slim idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Het klinkt meer als je een niet goed uitlijnde motor heeft, als je te veel resonatie krijgt. Dat is eigenlijk een motor defect, en kan je op garantie roepen.
Er waren paar advisen hier over bodemplat, bladeer door de berichten.
Dat is iets anders dan de oorspronkelijke brom, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-05 00:10
Ik heb een nieuwe versie gehaald van 2025. Hier hoorde ik eerst niks. Ik draai klein stukje aan die instelling/potmeter en ja hoor daar is het geluid.

Bij mij zit er 3 ijzeren klipjes op een fan blad misschien oorzaak dit het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mareck1
Lolipop schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:17:
Ik heb een nieuwe versie gehaald van 2025. Hier hoorde ik eerst niks. Ik draai klein stukje aan die instelling/potmeter en ja hoor daar is het geluid.

Bij mij zit er 3 ijzeren klipjes op een fan blad misschien oorzaak dit het geluid?
Die drie klipjes zijn misschien om hem te balanceren. Zou eerst precies markeren waar ze zitten voor deze er af te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
mareck1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:29:
[...]

Die drie klipjes zijn misschien om hem te balanceren. Zou eerst precies markeren waar ze zitten voor deze er af te halen :)
Ik ga ze nu zelf niet er af halen, ben nog in dubio om hem terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
mareck1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:29:
Eerste keer dat ik hoor van balanceren van ventilators. Het gebeurt nooit bij PC fans - als het uit balans, past niet de QC (bij goede merken) @Lolipop hoe ziet het eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
andru123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:28:
[...]

Eerste keer dat ik hoor van balanceren van ventilators. Het gebeurt nooit bij PC fans - als het uit balans, past niet de QC (bij goede merken) @Lolipop hoe ziet het eruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bl3h6amcS0S4CGufoJj6xunLFo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x2uMR5w0JXjV6CBc8VeG5SZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zet ik een geluids fragment hierop?

Iemand ook gemerkt dat de datasheet niet klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHuf3wJugJ5Vr5bdaRfaKtta9qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRRDsLsdR1AWIosWC6x3xeMM.jpg?f=fotoalbum_large
Data sheet zegt hele andere waardes dan op de box staat

[ Voor 28% gewijzigd door Lolipop op 03-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Waar komt de datasheet van? alleen maar deel van de motor en sheet zichtbaar. Dit lijkt een AC ventilator waarden, moderne zuinige units een DC motor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
andru123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:28:
[...]

e) Reinig de waaier met een zachte borstel. Let op dat eventuele
balanceerclips op de waaier blijven zitten.

Er zitten dus belanceerclips op mijn blad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
Ik heb meerdere versies geprobeerd uit 2024 of 2025 ze maken allemaal een ratelend geluid. Versie uit 2024 heeft maar 1 clip op het blad zitten, en de 2025 versie heeft er 3.

Dus blijkbaar willen Itho zo het probleem oplossen alleen lukt dus niet.

Ik ga voor een andere kijken iemand ideen?

Soler & Palau lijkt wel een handige te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Lolipop schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:26:
Ik heb meerdere versies geprobeerd uit 2024 of 2025 ze maken allemaal een ratelend geluid. Versie uit 2024 heeft maar 1 clip op het blad zitten, en de 2025 versie heeft er 3.

Dus blijkbaar willen Itho zo het probleem oplossen alleen lukt dus niet.

Ik ga voor een andere kijken iemand ideen?

Soler & Palau lijkt wel een handige te zijn?
Define handige? Voor mij energie verbruik was een van de belangrijkste factoren. Itho trekt 2W op de laagste stand, Orcon 4W. Natuurlijk ook geluid, features, garantie, … etc. Soler geeft weinig info over energie verbruik..
Heb je toevallig meer fotos van de geprobeerde units? Voor de duidelijkheid welke modellen met probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
andru123 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:13:
[...]

Define handige? Voor mij energie verbruik was een van de belangrijkste factoren. Itho trekt 2W op de laagste stand, Orcon 4W. Natuurlijk ook geluid, features, garantie, … etc. Soler geeft weinig info over energie verbruik..
Heb je toevallig meer fotos van de geprobeerde units? Voor de duidelijkheid welke modellen met probleem zijn.
Vooral de SE variant getest (bij hornbach bv)

Jaartal maakt niet uit er is gewoon fabrieks matig iets niet goed. Ik zie aan alle geteste versies dat de fan ook niet helemaal recht is en dus een slag in zit.

Ik zit nu te kijken naar modellen.
Orcon compact / soler / vent axia ben er nog niet over uit.

Voor mij belangrijk: lage geluid en weinig gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolipop
Kleine update itho is terug gestuurd heb nu een zehnder limit.

Ik merk dat bij alle MV de boel een beetje wordt besodemieterd.

Overall staan er andere wattages en waardes. Ook de debiet waardes bv 50 kan nooit gehaald wordt met een standaard 125 m.

Ook labels B is alleen mogelijk indien er extra maatregelen worden gedaan bv meerdere co2 melders.

Maar dat vertellen ze je niet er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowkey
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 08:59
En Lolipop, welke is het uiteindelijk geworden? En nog tevreden mee?
Lolipop schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:52:
Kleine update itho is terug gestuurd heb nu een zehnder limit.

Ik merk dat bij alle MV de boel een beetje wordt besodemieterd.

Overall staan er andere wattages en waardes. Ook de debiet waardes bv 50 kan nooit gehaald wordt met een standaard 125 m.

Ook labels B is alleen mogelijk indien er extra maatregelen worden gedaan bv meerdere co2 melders.

Maar dat vertellen ze je niet er bij.
Pagina: 1 2 Laatste