Ondanks alle red flags over geluid en kwaliteit, kon ik toch de verleiding niet weerstaan om voor de CVE ECO S te gaan. Dit vooral vanwege de HA integratie met de bekende add-on (die TOP werkt overigens). Nu twee weken verder weet ik niet of ik het nogmaals gedaan zou hebben maar heb nu geen zin om alles er weer af te halen

.
Ik ben van mening (uit eigen ervaring en alle post in dit draadje) dat er 3 verschillende geluidsissues zijn waar je last van kan hebben/krijgen en die ik ook af en toe door elkaar gehaald zie worden en voor wat verwarring zorgen.
1. Schrapend geluid
Dit geluid had ik ook toen ik mijn eerste unit ontving. Een soort van schrapend geluid waarbij het lijkt alsof de bladen van de fan af en toe het plastic van de behuizing raken. Bij mij hoorde je dit in alle toeren eigenlijk wel maar het was ook soms even weg voor max 1 of 2 seconden. Ik heb gecheckt of de bladen niet tegen de behuizing liepen en dat was echt niet het geval. Unit teruggestuurd en de nieuwe unit had dit geluid NIET. Kortom, kwaliteit issue vooral omdat je dit vaker ziet en hoort in dit topic....terugsturen!
2. Resonerend geluid
Vanaf een rpm of 900 ging de unit vervelend brommen/trillen. Natuurlijk hangt ie bij mij ook aan een laffe gipse muur dus dat hoorde je door de gehele ventilatieschacht. Dit lijkt (zoals veel bevestigd is) het printje te zijn die wat trilt in de plastic clips en ook de zwarte voedingskabel van de motor die je, als je hem vasthoudt, vreselijk voelt trillen. Bij mij was het al genoeg om de print een klein beetje te schuiven en de voedingskabel een klein beetje te verschuiven maar de manier met de wasknijper zal ook vast werken. Bizar natuurlijk dat zoiets niet uit duurtesten komt maar het mag blijkbaar niets kosten.
3 Geluid in minimum stand.
Dit is het geluid wat je hoort als de motor onder een bepaalde rpm komt (<300?) Het lijkt een klein beetje op 1 maar dan net weer anders en minder hard. Een hoog spinnend slijpend geluid. Dit herken ik ook van de unit uit mijn vorige huis en is blijkbaar het karakteristiek van de magneetmotor. Als je erop let als je vlak bij de unit staat dan hoor je het en dan is het vreselijk irritant en denk je 'HOEZO maak je geluid' maar als je weer aan je volgende hoofdpijnklus begonnen bent ben je het allang weer vergeten
My cup of tea...wellicht helpt je dit wat met het zoeken naar oorzaken en vinden van oplossingen. Mocht je een nieuwe gekocht hebben en je hebt geluid 1 dan zou ik hem direct terugsturen in ieder geval.