Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
"When you grow up your heart dies"
Bensimpel
Positieve meneer
Tijd om wat bier koud te zetten voor de quali strakssjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:46:
Alleen KVY en LEC nu op de baan.
😆 - Denk ook eens om ;)

Smiling as the shit comes down...
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Gaat net naarbinnen, wagen wil niet fijn remmen op de motor zei hij net via de radio.sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:46:
Alleen KVY en LEC nu op de baan.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Inderdaad. Maarja, doe je als rookie zomaar een teamorder van het grote Ferrari negeren?sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:45:
@Hippocampus Na vorige race moet hij voor zijn eigen gewin gaan en niet achter VET terecht komen. Dat was echt een blamage dat hij er niet voorbij mocht.
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Gasly reed op mediums.koli-man schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:48:
gvd, het wordt gewoon tijd dat Gasly iets meer het gaspedaal/de auto/afstelling onder controle krijgt, want dit gaat niet goed zo.Dat gat tussen max en gas is gewoon te groot. Voor beiden is het goed als dit het geval zou zijn
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Jep, dat had ik gezien, maar toch....het gat is me gewoon te groot. Max moet ook druk van achteruit hebben.
Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff
Nou, had hij het maar gedaan. Meteen tonen dat je er bent om te winnen en punten te scoren.Hippocampus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:48:
[...]
Inderdaad. Maarja, doe je als rookie zomaar een teamorder van het grote Ferrari negeren?
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik betwijfel echt of Max druk nodig heeft van een teamgenoot om optimaal te presteren.koli-man schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:50:
[...]
Jep, dat had ik gezien, maar toch....het gat is me gewoon te groot. Max moet ook druk van achteruit hebben.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Geel is niet zo snel als rood hekoli-man schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:48:
gvd, het wordt gewoon tijd dat Gasly iets meer het gaspedaal/de auto/afstelling onder controle krijgt, want dit gaat niet goed zo.Dat gat tussen max en gas is gewoon te groot. Voor beiden is het goed als dit het geval zou zijn
Inderdaad, Max is zo'n coureur die een natuurlijke drang heeft om naar voren te komen. Hij geeft altijd net dat beetje meer om een auto goed te laten presteren en dat kunnen niet heel veel coureurs.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:51:
[...]
Ik betwijfel echt of Max druk nodig heeft van een teamgenoot om optimaal te presteren.
Bensimpel
Positieve meneer
Ik zie nog wel gebeuren dat gas vervangen word met kvyat imho :xDaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:51:
[...]
Ik betwijfel echt of Max druk nodig heeft van een teamgenoot om optimaal te presteren.
😆 - Denk ook eens om ;)
Niet te hard roepen anders hebben we straks alleen maar rode auto's op de baan en dat word vrij onoverzichtelijk
Smiling as the shit comes down...
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik ook wel, maar voorlopig niet. Gasly moet ook een kans krijgen buiten de puinzooi in Australië.Bensimpel schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:53:
[...]
Ik zie nog wel gebeuren dat gas vervangen word met kvyat imho :x
FER zal best flink meekomen in Q, maar daar verwacht ik Merc's ze toch weer te pakken.sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:00:
LEC op P1 maar het lijkt mij stug dat hij pole kan gaan rijden. Dat gaan de oude rotten vast niet goed vinden.
LEC gooit de knuppel in het hok, die gaat gewoon voor de pole straks, dikke bobo's uit Italië of niet.
Waiting on the world to change
- DaniëlWW2
- Niet online
Die vierde is ook gewoon een prutser.sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:02:
3x Renault in de top 10! Dat hebben ze goed voor elkaar...![]()
Die is na dit contract exit F1.
Dat, en KVI moet ook laten zien dat ie voortaan kan inhalen zonder dingen stuk te rijdenDaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:02:
[...]
Ik ook wel, maar voorlopig niet. Gasly moet ook een kans krijgen buiten de puinzooi in Australië.
Zolang HAM hem nog de Torpedo noemt gaan ze wel voor KVY opzij.Hippocampus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:05:
[...]
Dat, en KVI moet ook laten zien dat ie voortaan kan inhalen zonder dingen stuk te rijden
- DaniëlWW2
- Niet online
Stuk rijden vooraan is handig hoor voor RBR.Hippocampus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:05:
[...]
Dat, en KVI moet ook laten zien dat ie voortaan kan inhalen zonder dingen stuk te rijden
Hooguit 2 3 tienden achter Max, hij zat op de gele band. Qua qually pace doet hij niet veel onder voor Max.sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:30:
VER nu ook als laatste naar buiten.
Op dit moment kan GAS beter KVY als doel nemen dan VER.
Ik ben echt benieuwd waar GAS nu in de kwalificatie terecht komt.
een treffende spreuk
Vettel werd geofferd aan een undercut poging (die gecoverde werd door Lewis dus niks opleverde). Vettel was sneller in de Qally en in de eerste stint van de race, toen hun (vet en lec) beide omstandigheden nog gelijk waren. Moet je dan Vettel straffen voor de mislukte Ferrari strategie en hem ook nog aan laten vallen door zijn teamgenoot. Ik denk van niet.sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:45:
@Hippocampus Na vorige race moet hij voor zijn eigen gewin gaan en niet achter VET terecht komen. Dat was echt een blamage dat hij er niet voorbij mocht.
een treffende spreuk
Denk je dat als het andersom was geweest (LEC geofferd) dat Ferrari ook tegen VET had gezegd dat hij er maar achter moet blijven?pro_6or schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:10:
[...]
Vettel werd geofferd aan een undercut poging (die gecoverde werd door Lewis dus niks opleverde). Vettel was sneller in de Q1 en in de eerste stint toen hun (vet en lec) beide omstandigheden nog gelijk waren. Moet je dan Vettel straffen voor de mislukte Ferrari strategie en hem ook nog aan laten vallen door zijn teamgenoot. Ik denk van niet.
1 Leclerc
2 Vettel
3 Bottas
4 Grosjean
5 Hulkenberg
6 Norris
7 Verstappen
8 Sainz
9 Hamilton
10 Kvyat
Go Ferrari

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Maar dat is wel zeer hypothetisch want ALLEEN Vettel was (door zijn betere qualy en stint 1 pace) in positie om Hamilton aan te vallen.Razr schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:12:
[...]
Denk je dat als het andersom was geweest (LEC geofferd) dat Ferrari ook tegen VET had gezegd dat hij er maar achter moet blijven?
Ik snap dat leclerc de gun factor heeft en hij is heus wel snel maar in deze race was Vettel beter.
een treffende spreuk
Go high power mode. We gaan het zien straks in Q3.Hackus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:13:
FP3
1 Leclerc
2 Vettel
3 Bottas
4 Grosjean
5 Hulkenberg
6 Norris
7 Verstappen
8 Sainz
9 Hamilton
10 Kvyat
Go Ferrari
een treffende spreuk
Maar waarom zou Ferrari dat doen? Je bewaart toch alles voor de Q? Vrije training eerste worden is vrij irrelevant, lijkt mij in ieder geval.ArcticWolf schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:12:
Ferrari rijdt al op vol vermogen lijkt het... Mercedes en RBR niet, ben nu heel benieuwd naar de Q.
Nouja, we gaan het zien, gaat een leuke Q worden.
Tesla M3LR '21
Tja... voor de Italiaanse pers ? Andere kant waarom zou je, gaat straks pas om Q3. Kijkt geen hond naar een vrije training.London schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:24:
[...]
Maar waarom zou Ferrari dat doen? Je bewaart toch alles voor de Q? Vrije training eerste worden is vrij irrelevant, lijkt mij in ieder geval.
Nouja, we gaan het zien, gaat een leuke Q worden.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Representatief voor wat? Voordat de derde training begon werd er nog expliciet verteld dat de wind en baan temperatuur bijna exact gelijk waren aan die van de eerste vrije training, maar dat dit niets zei voor de kwalificatie vanwege partymodes/het tijdstip. Ik weet niet hoeveel explicieter je het wilt hebben hahayorkick schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:06:
Mooi dat zelfs de commentatoren in al het enthousiasme weer lijken te vergeten dat deze sessie i.v.m. temperatuur niet echt representatief is, maar ja, je moet wat.
Wordt of een drama voor Red Bull (5 of 6, of zelfs 6 en 7 met HUL ertussen) of VER had een paar kamelen op de auto en mikt hem in Q3 achter de Ferrari's tussen HAM en BOT.groggy schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:18:
Ik ben zo benieuwd naar de q. Nu lekker in de zon wachten
Ik gok dat GAS max. Q2 haalt. HUL zeker in Q3 en top 7.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Zand is niet zo duur in Bahrein.loekf2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:07:
[...]
Wordt of een drama voor Red Bull (5 of 6, of zelfs 6 en 7 met HUL ertussen) of VER had een paar kamelen op de auto en mikt hem in Q3 achter de Ferrari's tussen HAM en BOT.
Merc zet die ook pas bij de q overboord denk ik.
De haas lijkt dit circuit ook niet zo fijn te vinden lijkt het. In Australië zaten die er veel beter bij.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
waar is RIC? als HUL op 5 kan staan zou je hem er ook wat korter bij verwachtenHackus schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:13:
FP3
1 Leclerc
2 Vettel
3 Bottas
4 Grosjean
5 Hulkenberg
6 Norris
7 Verstappen
8 Sainz
9 Hamilton
10 Kvyat
Go Ferrari
16eThe_Scarabial schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:12:
[...]
waar is RIC? als HUL op 5 kan staan zou je hem er ook wat korter bij verwachten
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
5-6 is nou niet echt een drama, maar meer waar ze al jaren thuishorenloekf2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:07:
[...]
Wordt of een drama voor Red Bull (5 of 6, of zelfs 6 en 7 met HUL ertussen) of VER had een paar kamelen op de auto en mikt hem in Q3 achter de Ferrari's tussen HAM en BOT.
Verwijderd
1) Vettel
2) Hamilton
3) Leclerc
4) Bottas
5) Verstappen
6) Hulkenberg
7) Gasly
8 Grosjean
Verwijderd
Klopt. In racetrim hopen dat je bij de top gaat horen, anders weer verloren seizoen voor Red Bull.Adlermann schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:26:
[...]
5-6 is nou niet echt een drama, maar meer waar ze al jaren thuishoren
Verwijderd
Weet niet of Ferrari dit toestaat. Denk het niet.Tito129 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:30:
Leclerc eerder pole dan max! Gaat gebeuren vandaag 😁😜
Natuurlijk wel, in de Q gewoon gaan. Vorig jaar was Ferrari hier ook he beste, maar de top zat toen heel dicht bij elkaar. Dat verwacht ik nu weer, en als die Honda echt goed is, echt beter dan de Renault, we gaan het zien!Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Weet niet of Ferrari dit toestaat. Denk het niet.
een treffende spreuk
En de race morgen is dan voor Max.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
'slogiesj, toch?VidaR-9 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:35:
Ik denk dat het close gaat zijn tussen Ferrari en Mercedes in Q3 en dat heb binnen 2-3 tienden ligt. RBR waarschijnlijk 2-3 tienden daar weer achter.
En de race morgen is dan voor Max.
Ik snap dit soort opmerkingen in dit forum echt nooit. Hoezo een verloren seizoen?Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:30:
[...]
Klopt. In racetrim hopen dat je bij de top gaat horen, anders weer verloren seizoen voor Red Bull.
Ik mag hopen dat de heren en dames van Red Bull een andere instelling hebben.. Je zult altijd, hoe je er ook voor staat, tot het uiterste moeten gaan met de middelen die je hebt om uiteindelijk je doelen te behalen. Voor Red Bull is het duidelijk wat het doel is: wereldkampioen worden, maar dat doe je niet zomaar even. Wat je heel erg nodig hebt is: doorzettingsvermogen, discipline. Altijd jezelf willen verbeteren.
Sommigen hier lijken de handdoek enorm snel in de ring te willen gooien. Het werd in Barcelona niks, in Australië waren er weer anderen beter, miep miep miep. Daar kom je niet ver mee in de Formule 1.
Ze moeten gaan vlammen, maar dat doet iedereen.
Blijf dit soort holle uitingen ontzettend d*m vinden (ik zeg niet dat je dom bent, maar wel dat het een domme uitspraak is). Het besef bij mensen hoeveel een tiende, 3 tiende of een halve seconde verschil op dik 4 kilometer is, is soms ver te zoeken. 0.3 seconde is een keer knipperen, een bocht 10 meter te vroeg remmen, teveel wielspin in het uitkomen van een bocht. Ferrari heeft niets in te brengen in dit geheel, dit gaat puur om de rijders en hun capaciteiten. Ergo: Als Leclerc de pole pakt is heel Ferrari blij, in de race kan het team trucjes uithalen door ze te wisselen, maar in kwalificatie is het ieder voor zichVerwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Weet niet of Ferrari dit toestaat. Denk het niet.
Dat soort opmerkingen (niet die van jou, maar zo één als van @Verwijderd ) zorgen er bij mij de laatste tijd voor dat ik steeds minder actief wordt in de race topics gedurende een weekend.Loekoe schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:38:
[...]
Ik snap dit soort opmerkingen in dit forum echt nooit. Hoezo een verloren seizoen?
Ik mag hopen dat de heren en dames van Red Bull een andere instelling hebben.. Je zult altijd, hoe je er ook voor staat, tot het uiterste moeten gaan met de middelen die je hebt om uiteindelijk je doelen te behalen. Voor Red Bull is het duidelijk wat het doel is: wereldkampioen worden, maar dat doe je niet zomaar even. Wat je heel erg nodig hebt is: doorzettingsvermogen, discipline. Altijd jezelf willen verbeteren.
Sommigen hier lijken de handdoek enorm snel in de ring te willen gooien. Het werd in Barcelona niks, in Australië waren er weer anderen beter, miep miep miep. Daar kom je niet ver mee in de Formule 1.
Ze moeten gaan vlammen, maar dat doet iedereen.
Als Red Bull vooraan meestrijdt dan zijn ze meteen titelkandidaat. Hebben ze een keer wat minder weekend (en het is pas zaterdag, op zondag worden de punten uitgedeeld) dan is het ineens allemaal troep en verloren...
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
AmenRivanov schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:45:
[...]
Dat soort opmerkingen (niet die van jou, maar zo één als van @Verwijderd ) zorgen er bij mij de laatste tijd voor dat ik steeds minder actief wordt in de race topics gedurende een weekend.
Als Red Bull vooraan meestrijdt dan zijn ze meteen titelkandidaat. Hebben ze een keer wat minder weekend (en het is pas zaterdag, op zondag worden de punten uitgedeeld) dan is het ineens allemaal troep en verloren...
Benieuwd hoe de pace van Ferrari nu werkelijk ligt. Zou leuk zijn als Mercedes een keer echt z'n handen vol krijgt dit seizoen
[ Voor 10% gewijzigd door Maurice079 op 30-03-2019 15:48 ]
PSN: xMaurice93
VET pakt pole.
Have fun all
https://f1manager.info/ranking/4605
Bensimpel
Positieve meneer
Teken ik voor de eerstezetje01 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:11:
Tweede startlijn voor VER zou ik voor tekenen.
😆 - Denk ook eens om ;)
- DaniëlWW2
- Niet online
[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-03-2019 15:56 ]
Vaagheid alom.
Zien of ze in Q ook zo heersen.
Heb er zin in.
PS: raar om ALO in een McLaren bobo outfit te zien
Daarvoor vind ik de reacties op nu.nl toch een stukje beterPolycom schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:58:
Het voetbal en het F1 topic op tweakers. Altijd garantie voor domheid, onderbuik gevoelens en sensastie
Denk eerder :loekf2 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:00:
Kubica heeft er zin an
zo veel mogelijk snelle runs maken, om te hopen op een plek hoger als P19
Rock bottom has a basement...ThomasG schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:59:
Daarvoor vind ik de reacties op nu.nl toch een stukje beter
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik kom hier alleen voor de plaatjes...Polycom schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:58:
Het voetbal en het F1 topic op tweakers. Altijd garantie voor domheid, onderbuik gevoelens en sensastie
Denk eerder :basvn schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:01:
[...]
Denk eerder :
zo veel mogelijk snelle runs maken, om te hopen op een plek hoger als P19
direct naar buiten, hopelijk is het rondje gereden voor het einde van Q1
[ Voor 78% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2019 16:14 ]
Die worden allemaal alweer afgepakt door ALB
Edit: I was right: https://twitter.com/pirel...97461662238588930?lang=en
[ Voor 24% gewijzigd door mark-k op 30-03-2019 16:06 ]
yesmark-k schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:06:
Olav vertelt dat de mallen van de banden nu van alu zijn en ze daarom zo glimmen, maar dit was toch vanwege de verchroming van de mallen?
[ Voor 34% gewijzigd door DataGhost op 30-03-2019 16:06 ]
Tja hij vertelde ook dat de temperatuur van de bandenwarmers voor 100 en achter 80C zou mogen zijnmark-k schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:06:
Olav vertelt dat de mallen van de banden nu van alu zijn en ze daarom zo glimmen, maar dit was toch vanwege de verchroming van de mallen?
Terwijl het andersom is
(onboard werkt dus hij gaat zo uit de pitbox)
- DaniëlWW2
- Niet online
Volgens hem zijn er geen bandenwarmers om Lewis zijn achterbanden. Het zou zomaar kunnen omdat de banden hier binnen een rondje oververhit kunnen raken. Het is eigenlijk een waardeloze baan voor zachte banden.
Dat zijn de nummers van de positie, en die hebben ze alleen als ze een tijd hebben gezet.DataGhost schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:06:
Erg irritant overigens dat de wit/grijze nummertjes voor de drivers niet lijken te werken. Tijdens FP3 bleven ze al bij iedereen wit staan totdat ze buiten en weer terug de pits in waren geweest, maar nu lijkt het helemaal niks meer te doen?
Max op de baan!basvn schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:06:
Max gaat zo de baan op
(onboard werkt dus hij gaat zo uit de pitbox)
Flickr PSN ID= cheironnl
Wie had er tussen 16 en 30 maart 2019 evenveel poles als de rest van de grid?sjaool schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:08:
Dus HAM heeft met 84 poles even veel poles als de rest de grid gezamenlijk... Die even onthouden voor Triviant...
Zou een goeie vraag zijn ja
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
- Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools:
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2019 - Deel 1 besproken worden.
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.