Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 12:13
Ik heb een vraag, ik heb 2 van deze sensoren:
https://www.xiaomiproduct...zjDjAfOppiLcaAmVVEALw_wcB

Maar ik krijg er 1 niet in geleerd via deCONZ (phoscan). als ik hem in leer dan geeft hij gewoon aan ready maar als ik oke druk staat deze niet in de lijst met sensoren. batterij al vervangen maar ook geen succes.
ook via de Xiaom gateway in geleerd maar dat gaat wel goed.
De eerste sensor heb ik ooit wel een keer kunnen in leren binnen deCONZ.
Ik gebruik deCONZ - Phoscan binnen Home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beter je vraag hier stellen @Koepert :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:13
K snap je reactie ;)

maar eigenlijk juist niet, want ik ben op dit moment nog in staat om over te stappen van integratie.

Voor de rest, de originele vraag was:

[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 14-11-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:33
Koepert schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:53:
[...]

K snap je reactie ;)

maar eigenlijk juist niet, want ik ben op dit moment nog in staat om over te stappen van integratie.

Voor de rest, de originele vraag was:

[...]
Je links zijn dood

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Fixed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Volgens mij werkt die driver gewoon. Nooit klachten over gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Koepert schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:53:
[...]

Hoezo, het zou HA toch een worst wezen wat voor lampie/driver/whatever fysiek aanwezig is, zolang de integratie het maar ondersteunt, right? Dus je vraag is hier juist prima op z'n plek en eventueel ook in andere integratie-threads ;)

Verder staat de Ikea TRÅDFRI LED driver van 30 W gewoon in de lijst van supported devices: https://github.com/dresde.../Supported-Devices#lights

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 14-11-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Osiris schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:35:
[...]

Hoezo, het zou HA toch een worst wezen wat voor lampie/driver/whatever fysiek aanwezig is, zolang de integratie het maar ondersteunt, right? Dus je vraag is hier juist prima op z'n plek en eventueel ook in andere integratie-threads ;)

Verder staat de Ikea TRÅDFRI LED driver van 30 W gewoon in de lijst van supported devices: https://github.com/dresde.../Supported-Devices#lights
Ja daar heb je ook wel gelijk in, maar ik bedoelde juist: Het zal mij worst zijn (tot op zekere hoogte) welke integratie ik gebruik, als wat ik wil er maar me werkt :P

Dus:
1) Ik begon in HA topic omdat ik niet 'vast' zit aan deCONZ, en evt van Z2m of ZHA t ook wilde weten, dus ipv 3 topics begon ik in 1 :) ;
2) ik baseerde mij op https://phoscon.de/en/conbee2/compatible dus zat in een verkeerde (incomplete) lijst. of zocht niet goed genoeg iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Koepert schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:25:
[...]

ik baseerde mij op https://phoscon.de/en/conbee2/compatible dus zat in een verkeerde (incomplete) lijst. of zocht niet goed genoeg iig.
Hm, wel vreem dat daar de 30 W variant niet tussen staat inderdaad. Maar aangezien de 10 W/30 W volgens de andere bron zonder aanpassingen gewoon werkt, lijkt het me niet dat het niet zou werken. Al heb ik er geen ervaring mee persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 01:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Koepert schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:25:
[...]

Ja daar heb je ook wel gelijk in, maar ik bedoelde juist: Het zal mij worst zijn (tot op zekere hoogte) welke integratie ik gebruik, als wat ik wil er maar me werkt :P

Dus:
1) Ik begon in HA topic omdat ik niet 'vast' zit aan deCONZ, en evt van Z2M of ZHA t ook wilde weten, dus ipv 3 topics begon ik in 1 :) ;
2) ik baseerde mij op https://phoscon.de/en/conbee2/compatible dus zat in een verkeerde (incomplete) lijst. of zocht niet goed genoeg iig.
Hiervoor is imho dit de perfecte website: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_ICPSHC24-30EU-IL-1.html

Gewoon per Zigbee device zien bij welke Gateways je terecht kan, en zoals je ziet de LED driver 30W EU wordt zeer breed ondersteund.

Overigens is de website niet altijd volledig uptodate. Ik ben wel devices tegegenkomen in een Github van Z2M die (net) toegevoegd waren aan de stable maar hier nog niet stonden, die moet je dan zelf weer even toevoegen voor het nageslacht.

Voor je iets koopt uiteraard nog wel even in de Github kijken (daar zijn regelmatig discussies over issues) maar voor een eerste referentie is het perfect.

Maargoed ik heb gezien het aantal nieuwe en bestaande support devices direct al voor Z2M gekozen dus dan kan je net zo goed naar deze URL: https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/

[ Voor 13% gewijzigd door Malarky op 14-11-2021 14:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mimiix
Voor de docker gebruikers een wijziging:
Hello @everyone,

This is in important Announcement for the people using the docker version of deCONZ. Some of you might have noticed that @marthoc has been absent for a while. We tried to get in contact with him in every way for the last 6 months, but that has been unsuccessful. We sincerely hope he is okay and nothing life changing has happened to him.

As of last week, we were unable to create a build of the newest deCONZ version as we ran out of credits. For that to work, we needed Marthoc. Up until now, we were able to run the show from his repository but this was not fixable for us at this point. As we had no other choice, we decided to move the repository to a new location, build it from there and put @phdelodder in charge of it. New releases are going to be made from the following repository: https://github.com/deconz-community/deconz-docker.

Instructions on how to migrate can be found here:
https://github.com/deconz...docker#notes-on-migration

Sorry for the inconvenience.

For any questions, feel free to ask in #docker

- Dennis / @Mimiix / https://discord.gg/3XGEYY9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35
RoTeK70 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:49:
Ik heb een vraag, ik heb 2 van deze sensoren:
https://www.xiaomiproduct...zjDjAfOppiLcaAmVVEALw_wcB

Maar ik krijg er 1 niet in geleerd via deCONZ (phoscan). als ik hem in leer dan geeft hij gewoon aan ready maar als ik oke druk staat deze niet in de lijst met sensoren. batterij al vervangen maar ook geen succes.
ook via de Xiaom gateway in geleerd maar dat gaat wel goed.
De eerste sensor heb ik ooit wel een keer kunnen in leren binnen deCONZ.
Ik gebruik deCONZ - Phoscan binnen Home assistant.
Is hier prima gekoppeld via deConz, let wel op dat je het doet in de ruimte waar de sensor gebruikt gaat worden want het kan niet vanzelf “roamen” naar een andere zigbee punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 22:38
Heb in de woonkamer een mix van rfxcom en hue en stuur dat aan met een kaku-afstandsbediening.
Via een automatisering in HA schakel ik de hue lampen mee met de KAKU-remote.
Dat is helemaal prima, totdat HA er opeens mee stopt met wintertijd. Dan werkt een groot deel van de lampen niet.

Ik wil graag iets robuusters; zodat e.e.a. ook zonder tussenkomst van HA en of deconz kan werken.

Waar ik op moet koppelen om een directe koppeling te leggen tussen de knop en de lamp.
Wat voor acties kun je dan koppelen? Alleen aan/uit, of ook activate / next scene etc?
Iemand tips voor een plug-in zigbee dimmer en/of een remote met een viertal knoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:35
Mimiix schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:23:
Voor de docker gebruikers een wijziging:
[...]
Zojuist van image gewisseld, op stable (2.12.06). Wijziging van volume-bind mount was idd voldoende. Dank voor de heldere changelog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:02:
Heb in de woonkamer een mix van rfxcom en hue en stuur dat aan met een kaku-afstandsbediening.
Via een automatisering in HA schakel ik de hue lampen mee met de KAKU-remote.
Dat is helemaal prima, totdat HA er opeens mee stopt met wintertijd. Dan werkt een groot deel van de lampen niet.

Ik wil graag iets robuusters; zodat e.e.a. ook zonder tussenkomst van HA en of deconz kan werken.

Waar ik op moet koppelen om een directe koppeling te leggen tussen de knop en de lamp.
Wat voor acties kun je dan koppelen? Alleen aan/uit, of ook activate / next scene etc?
Iemand tips voor een plug-in zigbee dimmer en/of een remote met een viertal knoppen?
Het ook kunnen bedienen zonder tussenkomst van de server is ook altijd mijn uitgangspunt geweest. Met RFXCOM en 433Mhz plugs ging dat prima, echter nu met Zigbee is het me nog niet gelukt. Een plug is òf rechtstreeks gekoppeld aan de afstandsbediening/dimmer/knop, òf aan deCONZ maar niet aan beide.

Ik vraag me af of een Zigbee apparaat vanaf twee apparaten aangestuurd kan worden.
Ik vermoed van niet, gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Maar mocht er iemand tips hebben, of het wel voor elkaar gekregen hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 01-07 12:13
Helox-in-a-box schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:17:
[...]

Is hier prima gekoppeld via deConz, let wel op dat je het doet in de ruimte waar de sensor gebruikt gaat worden want het kan niet vanzelf “roamen” naar een andere zigbee punt
Bedankt, Ik ga het nogmaals proberen. Ik heb ook al z'n sensor ingeleerd alleen de 2e lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Na zes dagen deed een bewegings-sensor het niet meer. Althans, de sensor deed het wel, maar hij update niet in de RaspBee2 (kijkende naar de phoscon webapp).

Dus "add new sensor" aanklikken en 5 seconden op het reset-pinnetje gedrukt en opeens komen de updates weer binnen.

Dit is nieuw voor mij. Waarom kan dit gebeuren? Heeft zo'n sensor niet gewoon een key waarmee hij berichtjes kan sturen?

Maakt een sensor een handshake via een mesh in het mesh-netwerk en is hij daar zijn gehele levensduur van afhankelijk?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Sando schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:12:
Na zes dagen deed een bewegings-sensor het niet meer. Althans, de sensor deed het wel, maar hij update niet in de RaspBee2 (kijkende naar de phoscon webapp).

Dus "add new sensor" aanklikken en 5 seconden op het reset-pinnetje gedrukt en opeens komen de updates weer binnen.

Dit is nieuw voor mij. Waarom kan dit gebeuren? Heeft zo'n sensor niet gewoon een key waarmee hij berichtjes kan sturen?

Maakt een sensor een handshake via een mesh in het mesh-netwerk en is hij daar zijn gehele levensduur van afhankelijk?
Zonder logs word't moeilijk gokken wat er fout ging.

Check je mesh eens? Hoe zijn de verbindingen? Zit er een router tussen die uit de lucht geweest is?

Wat voor sensor is het?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Welke? Alle onderdelen van het netwerk zijn toch meshes? En in welke zin?
Hoe zijn de verbindingen? Zit er een router tussen die uit de lucht geweest is?
Ik heb alles verbonden door in de deconz app op "search" te klikken waarna hij 3 minuten zoekt, en vervolgens de sensors of lampen aangemeld zoals dat volgens de handleiding moest. Bij de bewegingssensors was dat een reset pinhole. De router is niet uit de lucht geweest.
Wat voor sensor is het?
eWeLink Motion Sensor Version 20210125. Ze komen in een oranje doosje van "Sonoff".
Zonder logs word't moeilijk gokken wat er fout ging.
Dat begrijp ik, maar dat wordt lastig. Logs staan standaard uit bij deCONZ om de sd-kaart te beschermen tegen schadelijke writes. Voor de volledigheid (en om even aan te geven dat ik wel gelezen heb): Als je een veel voorkomend of makkelijk reproduceerbaar probleem hebt, dan kan je tijdelijk debugmode draaien door deCONZ te killen en tijdelijk logs te draaien:
code:
1
/usr/bin/deCONZ -platform minimal --dbg-aps=2 --dbg-info=2 --dbg-error=2 | tee debug.log

Ik dacht misschien is dit een bekende issue of beginnersfout bij Zigbee.

Een plausibel (fictief) antwoord zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
Ja een sensor connect enkel met de dichtstbijzijnde mesh en is daar permanent van afhankelijk, dus als je bijvoorbeeld een zigbee lamp vervangt door een fellere, dan kan de sensor niet automatisch via de nieuwe lamp met de router communiceren.
Het lijkt me dat een goed mesh netwerk dat juist wel kan, maar ik heb wel een lamp in de buurt vervangen door een andere dus dat is het enige wat ik kan bedenken. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
Sando schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:29:
[...]

Welke? Alle onderdelen van het netwerk zijn toch meshes? En in welke zin?

[...]

Ik heb alles verbonden door in de deconz app op "search" te klikken waarna hij 3 minuten zoekt, en vervolgens de sensors of lampen aangemeld zoals dat volgens de handleiding moest. Bij de bewegingssensors was dat een reset pinhole. De router is niet uit de lucht geweest.

[...]

eWeLink Motion Sensor Version 20210125. Ze komen in een oranje doosje van "Sonoff".

[...]

Dat begrijp ik, maar dat wordt lastig. Logs staan standaard uit bij deCONZ om de sd-kaart te beschermen tegen schadelijke writes. Voor de volledigheid (en om even aan te geven dat ik wel gelezen heb): Als je een veel voorkomend of makkelijk reproduceerbaar probleem hebt, dan kan je tijdelijk debugmode draaien door deCONZ te killen en tijdelijk logs te draaien:
code:
1
/usr/bin/deCONZ -platform minimal --dbg-aps=2 --dbg-info=2 --dbg-error=2 | tee debug.log

Ik dacht misschien is dit een bekende issue of beginnersfout bij Zigbee.

Een plausibel (fictief) antwoord zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
[...]
Het lijkt me dat een goed mesh netwerk dat juist wel kan, maar ik heb wel een lamp in de buurt vervangen door een andere dus dat is het enige wat ik kan bedenken. :P
Ah een Sonoff? Die zijn ruk. Geven vaak false-positives of vallen soms zomaar uit't netwerk Volgens mij had @JBS daar ooit een post over neergezet maar ik kan hem niet zo snel terug vinden.

Wat eventueel ook nog kan werken is updaten naar de laatste Conbee firmware : http://deconz.dresden-ele...nBeeII_0x26720700.bin.GCF

Schijnt erg goed te werken.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mimiix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:23:
[...]

Ah een Sonoff? Die zijn ruk. Geven vaak false-positives of vallen soms zomaar uit't netwerk Volgens mij had @JBS daar ooit een post over neergezet maar ik kan hem niet zo snel terug vinden.

Wat eventueel ook nog kan werken is updaten naar de laatste Conbee firmware : http://deconz.dresden-ele...nBeeII_0x26720700.bin.GCF

Schijnt erg goed te werken.
Ik heb geen Zigbee Sonoff spullen hier, dus vermoedelijk is het iemand anders geweest :)

• WheeleE
  • Laatst online: 21:25

WheeleE

Dinges

Mijn domoticz-raspberry met Conbee II-stick hangt in mijn bergkast, met de Conbee-stick en een bluetoothdongle direct in de Pi. De Zigbee-verbinding is niet stabiel, en ik vermoed (mede door het lezen van dit topic) dat een USBverlengsnoer voor beide usb-sticks een oplossing kan zijn.

Is het alleen belangrijk dat de Conbee-stick een flink eind van de Raspberry vandaan hangt, of moet ie ook ver van bv de bluetooth-dongle zijn? En moet de usbverlengkabel ook helemaal vrij liggen of mag ie (deels) langs bijvoorbeeld een ethernet- of andere usbkabel liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
WheeleE schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:42:
Mijn domoticz-raspberry met Conbee II-stick hangt in mijn bergkast, met de Conbee-stick en een bluetoothdongle direct in de Pi. De Zigbee-verbinding is niet stabiel, en ik vermoed (mede door het lezen van dit topic) dat een USBverlengsnoer voor beide usb-sticks een oplossing kan zijn.

Is het alleen belangrijk dat de Conbee-stick een flink eind van de Raspberry vandaan hangt, of moet ie ook ver van bv de bluetooth-dongle zijn? En moet de usbverlengkabel ook helemaal vrij liggen of mag ie (deels) langs bijvoorbeeld een ethernet- of andere usbkabel liggen?
Ik zou hem helemaal vrij proberen te leggen. Ik had laatst ook problemen met langzaam opbouwen van mesh. In de log van homeassistant deconz integratie zag ik een berg errors waar je bang van werd.

Ik had al een verlengkabel en heb deze toen een beetje verplaatst en de error verdwenen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

De conbee stick zelf best zeker een halve meter van usb3/wifi/bt apparatuur vandaan leggen, usb-kabel maakt niet zo veel uit, normaal gezien zit daar geen storing.
Hier een berg vage problemen gehad omdat de stick wel een meter van de pc lag, maar vlak naast een externe usb3-hdd...
En omdat bt op een soortgelijke frequentie werkt zou ik hem daar idd ook wat vandaan houden.

• Mimiix

Met logs kunnen we het een en ander uitsluiten. Zodra je 0xE1 vind weet je dat het interference is :).

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Mimiix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:40:
[...]

Met logs kunnen we het een en ander uitsluiten. Zodra je 0xE1 vind weet je dat het interference is :).
Ik heb een aantal minuten gelogd en voor wat activiteit gezorgd. De code 0xE1 is niet terug te vinden in de logfile.

Mijn bergkast heeft draagmuren van gewapend beton. Dat geeft voor de connectie met de meeste zigbee-dimmers en -sensoren geen issue, maar een paar die meerdere muren ertussen hebben wel. Ik wil daarom eigenlijk proberen om de conbee d.m.v. een usbkabel aan/tegen de binnenkant van de deur te hangen. In de hoop dat het signaal zo van betere kwaliteit is.

Bedankt voor de input all, to be continued :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
WheeleE schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb een aantal minuten gelogd en voor wat activiteit gezorgd. De code 0xE1 is niet terug te vinden in de logfile.

Mijn bergkast heeft draagmuren van gewapend beton. Dat geeft voor de connectie met de meeste zigbee-dimmers en -sensoren geen issue, maar een paar die meerdere muren ertussen hebben wel. Ik wil daarom eigenlijk proberen om de conbee d.m.v. een usbkabel aan/tegen de binnenkant van de deur te hangen. In de hoop dat het signaal zo van betere kwaliteit is.

Bedankt voor de input all, to be continued :).
In dat geval allicht wat meer Routers toevoegen :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zoek een draadloze knop/button/switch met een indicatorlampje of statuslampje. Dit ledje moet aan staan zolang de switch "aan" staat. Bestaat dit ook?

[...]

Ah een Sonoff? Die zijn ruk.
Ik lees het in de search ja :') overigens zijn de meldingen wel voor de laatste firmware (die ik er al op heb staan).

Op die disconnect na heb ik trouwens geen false positives. Of ik merk het niet. Wat me wel zorgen baart is dat sommige mensen zeggen dat de batterij snel leeggaat. Maar dan begrijp ik dus dat het gewoon aan de goedkope hardware ligt. We zullen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 18-11-2021 14:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:57

bakvis

Tweakers.Nerd

mindtheshark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb beide rookmelders, maar op gebied van zigbee werken ze allebei (nog) niet optimaal. De Heiman rookmelders worden wel herkend als rookmelder maar lijken na verloop van tijd de verbinding (iig met HA) te verliezen. In eerdere versies van HA ging dit overigens wel gewoon goed.
De FireAngel SM-F-1EU met Zigbee module wordt als "lamp" gezien door Phoscon dus ondersteuning zal nog wel ingebouwd moeten worden.

[Afbeelding]
Interessant! Ik ben al langere tijd op zoek naar fatsoenlijke rookmelders die werken via deCONZ. Ik ben benieuwd naar een aantal dingen. De integratie met Phoscon maakt niet niet zoveel uit, ik ben nieuwsgieriger naar de intergratie in Home Assistant!

- Hoe goed is de integratie in Home Assistant voor de Fire Angel rookmelders? Worden deze gewoon als rookmelder gezien, of ook als lamp/andere sensor?
- Hoe snel reageren de rookmelders na een alarm op het Zigbee netwerk? Instant of duurt dit een aantal seconden/minuten?
- Kun je los het alarm activeren (bijvoorbeeld om de rookmelders als alarm te gebruiken).
- Welke zou je adviseren? Fire Angel of Heimann?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

mindtheshark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:40:
[...]

De Heiman rookmelders worden wel herkend als rookmelder maar lijken na verloop van tijd de verbinding (iig met HA) te verliezen.
Volgens mij heb ik de zelfde van Heiman, maar bij mij als ik op de test-knop druk dan heeft hij opeens weer verbinding met deCONZ.
bakvis schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:05:
[...]

- Kun je los het alarm activeren (bijvoorbeeld om de rookmelders als alarm te gebruiken).
Dat is mij dus niet gelukt, maar ik wil nog niet accepteren dat het niet zou kunnen. Waarom zijn ze anders zigbee-connected?
edit:
De verontwaardigde toon slaat op mijn eigen falen/verbazing.
- Hoe snel reageren de rookmelders na een alarm op het Zigbee netwerk?
Dat bedoel ik. Als ze een alarm kunnen ontvangen zodat de slaapkamer ook gaat piepen als er rook is in de woonkamer, dan zou je zo'n alarm toch ook zelf moeten kunnen sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 19-11-2021 01:14 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[b]Redsandro schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:13:[/b

Dat bedoel ik. Als ze een alarm kunnen ontvangen zodat de slaapkamer ook gaat piepen als er rook is in de woonkamer, dan zou je zo'n alarm toch ook zelf moeten kunnen sturen?
Dat zou handig zijn ja. Of de mogelijkheid om ze onderling te kunnen koppelen. Maar voor zover ik weet bestaan die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sando schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:44:

Op die disconnect na heb ik trouwens geen false positives. Of ik merk het niet.
Je merkt het snel genoeg als je bv een lamp aan laat doen op grond van de beweging.
Ik kwam er achter doordat iedere ochtend mijn verlichting in de kamer al aan was voor ik er was.

Daarna gewoon even in de history gekeken en ik zag dat hij soms wel 20 keer triggerde

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 19-11-2021 10:18 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ortep schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:15:
[...]

Daarna gewoon even in de history gekeken en ik zag dat hij soms wel 20 keer triggerde
Misschien een domme vraag, maar waar kan ik die history zien in deCONZ?

Wel vervelend overigens. Ik heb nog 10 van die sensors besteld. :'(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Sando schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:39:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar kan ik die history zien in deCONZ?

Wel vervelend overigens. Ik heb nog 10 van die sensors besteld. :'(
Oeps....ik gebruik Home Assistant. Daar kan ik de history in zien. deConz is daar maar een onderdeel van.

Maar je kan het natuurlijk testen door een lamp aan te laten doen door een beweging en die niet meer uit te doen. Als je dan de sensor in een la legt of in een doos doet zou de lamp nooit aan mogen gaan

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Je zou dus overal twee Sonoff motion sensors moeten opplakken en dan een virtuele motion sensor maken die alleen "aan" gaat als ze allebei motion detecteren.

Ik heb nog niet genoeg Sonoff sensors om het te proberen. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
-foutje-

[ Voor 98% gewijzigd door maxoss op 19-11-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-08 12:13
Hebben meer mensen problemen met inloggen in Phoscon/pwa?

Ik heb zll.db gedelete waardoor ik een nieuw paswoord kon aanmaken, maar daarna kan ik er weer niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
bloedcel schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:37:

Ik heb zll.db gedelete waardoor ik een nieuw paswoord kon aanmaken, maar daarna kan ik er weer niet in.
Hier geen problemen met inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
bloedcel schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:37:

Je bedoelde de publieke website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 23:13
iisworks schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:42:
[...]

De Tuya plugs zijn als het goed is onderweg in het vliegtuig. ...
Ben heel benieuwd of je de plugs inmiddels binnen hebt ;)

De prijzen zijn trouwens relatief gezien behoorlijk gestegen. Nu betaal je ruim €45 voor 5 stuks. Wellicht i.v.m. Black Friday...

[ Voor 21% gewijzigd door Cranberry op 22-11-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 22:53
Iemand toevallig ervaring met de Alecto SMART-SMOKE10 Zigbee rookmelder i.c.m. deCONZ?
Bol.com heeft deze nu leuk geprijsd en werkt op AA batterijen ipv die exotische batterijen, dus dat lijkt mij wel wat.

https://www.bol.com/nl/nl...m-85-db/9200000130339846/

Ik kom maar 1 issue tegen op Github en die is gesloten omdat de persoon in kwestie de rookmelder terug gestuurd heeft:
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2675

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
DaLass schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:08:
Iemand toevallig ervaring met de Alecto SMART-SMOKE10 Zigbee rookmelder i.c.m. deCONZ?
Bol.com heeft deze nu leuk geprijsd en werkt op AA batterijen ipv die exotische batterijen, dus dat lijkt mij wel wat.

https://www.bol.com/nl/nl...m-85-db/9200000130339846/

Ik kom maar 1 issue tegen op Github en die is gesloten omdat de persoon in kwestie de rookmelder terug gestuurd heeft:
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2675
De "iemand" is een van de meest ervaren devs binnen de deCONZ community. Hij zal dus nog niet ondersteund zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 22:53
Mimiix schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:17:
[...]

De "iemand" is een van de meest ervaren devs binnen de deCONZ community. Hij zal dus nog niet ondersteund zijn.
Dan kan ik die beter laten liggen en voor de KaKu rookmelder gaan, ook die is nu leuk geprijsd en zover ik kan vinden moet die het wel doen:

https://www.bol.com/nl/nl...sdr-850/9200000090862688/

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-08 12:13
Mimiix schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:14:
[...]

Je bedoelde de publieke website?
Klopt, via phoscon.de/pwa .

Verschillende browsers/pc's, maar geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
bloedcel schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:15:
[...]

Klopt, via phoscon.de/pwa .

Verschillende browsers/pc's, maar geen succes.
Klopt. Die is namelijk stuk door een chrome update wat betreft security. Je kunt het beste lokaal je phoscon pakken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07 09:15
Cranberry schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:49:
[...]

Ben heel benieuwd of je de plugs inmiddels binnen hebt ;)

De prijzen zijn trouwens relatief gezien behoorlijk gestegen. Nu betaal je ruim €45 voor 5 stuks. Wellicht i.v.m. Black Friday...
Yup, eerste 5 wel. Zeer compact, maar <4W wordt helaas ook bij deze niet gemeten, en nog flink wat issues met reporting (itt de BW-SHP15 updaten ze niet):
https://forum.phoscon.de/...-or-tz3000-w0qqde0g/819/3

En €9/stuk inclusief btw en verzending is natuurlijk nog steeds een uitstekende deal! :)

[ Voor 12% gewijzigd door iisworks op 23-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
iisworks schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:53:
[...]

Yup, eerste 5 wel. Zeer compact, maar <4W wordt helaas ook bij deze niet gemeten, en nog flink wat issues met reporting (itt de BW-SHP15 updaten ze niet):
https://forum.phoscon.de/...-or-tz3000-w0qqde0g/819/3

En €9/stuk inclusief btw en verzending is natuurlijk nog steeds een uitstekende deal! :)
Ben benieuwd naar de resultaten. Vroeg of laat zal het zeker goed werken.

De prijs is idd erg netjes. De plugs zijn nu al weer een stuk in prijs gestegen. Hopelijk zien we over een paar dagen mooie BF-prijzen ;)
Verbaasde me wel over het verschil in prijs tussen nu en vorig jaar bijv. Ook hier een flinke stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
Sta op het punt om een Conbee II stick aan te schaffen en wil deze gebruiken met HA op een Raspberry Pi. Welke inbouwdimmers zijn er onderhand goed getest?

Bijv.:
https://www.robbshop.nl/r...gbee-dimmer-2-draads-400w
https://www.ecobright.nl/...ee-led-dimmer-module-250w
https://www.robbshop.nl/idinio-zigbee-inbouwdimmer

Zie deze allen niet staan in de bibliotheek op: https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:36

Rianata

Have you played Atari today?

Dizeerik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:44:
Sta op het punt om een Conbee II stick aan te schaffen en wil deze gebruiken met HA op een Raspberry Pi. Welke inbouwdimmers zijn er onderhand goed getest?

Bijv.:

Zie deze allen niet staan in de bibliotheek op: https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices
Hier kun je ook nog checken: https://zigbee.blakadder.com/index.html

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Ik wacht met smart op een nieuwe stable release van Deconz.
Ik maak namelijk gebruik van de Home Assistant Deconz addon, en die zit nog op stable versie 2.12.6 (augustus).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Quad schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:12:
Ik wacht met smart op een nieuwe stable release van Deconz.
Ik maak namelijk gebruik van de Home Assistant Deconz addon, en die zit nog op stable versie 2.12.6 (augustus).
Exact de reden dat ik de addon niet meer draai.

Stable is niet zo stable als het lijkt, en het maakt al met al geen bal uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
Dizeerik schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:44:

Bijv.:

https://www.robbshop.nl/ecodim-basic-draaidimmer-zigbee

Deze werkt top. Ouderwets druk/draaien en zigbee.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 18:23
Mimiix schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:58:
[...]

Exact de reden dat ik de addon niet meer draai.

Stable is niet zo stable als het lijkt, en het maakt al met al geen bal uit :)
Vraagje,
wat draai je dan ipv de Deconz addon?
Wat is beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:16:
[...]

Vraagje,
wat draai je dan ipv de Deconz addon?
Wat is beter?
Ik heb een DS218+ (Synology) met 2 VM's: 1 voor Home assistent en 1 voor deCONZ.

Er is geen "beter", alleen ik heb bij de addon altijd meerdere issues gehad:
- Niet zelf kunnen updaten tussen versies (als er een issue is bij een versie die jou raakt, kan je niet zomaar terug).
- Niet zelf kunnen updaten naar de beta.
- Soms rare problemen die ik op een VM met deCONZ niet had. Geen idee waarom.

Voor mij gewoon een stuk flexibiliteit die ik fijn vind.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-08 18:23
@Mimiix

Ik snap m. Dank je.
Toen ik je post las leek het dat er een beter alternatief was dan Deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:22
Mimiix schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb een DS218+ (Synology) met 2 VM's: 1 voor Home assistent en 1 voor deCONZ.

- Niet zelf kunnen updaten tussen versies (als er een issue is bij een versie die jou raakt, kan je niet zomaar terug).

Ik ben onlangs gestart met deCONZ in combinatie met HA. Ik heb deCONZ apart succesvol draaiend, dus niet via de Addon. Begrijp ik goed dat de Addon dan helemaal niet nodig is? Ik heb deze nu namelijk ook draaiend. Tijdens de installatie met trail en error het werkend gekregen en toen niet teveel meer aangezeten. Ik heb destijds bij het installeren volgens bij de addon bij configuratie "/dev/ttyS3" moeten selecteren om het werkend te krijgen. Ik zie nu wel in de log van de addon het volgende.
10:05:02:441 COM: /dev/ttyS3 / serialno: , RaspBee
10:05:03:428 wait reconnect 4 seconds
10:05:04:429 failed to reconnect to network try=4
10:05:04:429 wait reconnect 3 seconds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
belly89 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:06:
[...]

Ik ben onlangs gestart met deCONZ in combinatie met HA. Ik heb deCONZ apart succesvol draaiend, dus niet via de Addon. Begrijp ik goed dat de Addon dan helemaal niet nodig is? Ik heb deze nu namelijk ook draaiend. Tijdens de installatie met trail en error het werkend gekregen en toen niet teveel meer aangezeten. Ik heb destijds bij het installeren volgens bij de addon bij configuratie "/dev/ttyS3" moeten selecteren om het werkend te krijgen. Ik zie nu wel in de log van de addon het volgende.

[...]]
De Addon is in de achtergrond de deCONZ Docker container. Als je deCONZ hebt draaien op een andere machine/omgeving heb je de addon in HA niet nodig.

Wat je wel nodig hebt, is de integration. Die leest met de RestAPI van deCONZ af.

De addon is niets anders dan de deCONZ runtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:22
Mimiix schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:11:
[...]

De Addon is in de achtergrond de deCONZ Docker container. Als je deCONZ hebt draaien op een andere machine/omgeving heb je de addon in HA niet nodig.

Wat je wel nodig hebt, is de integration. Die leest met de RestAPI van deCONZ af.

De addon is niets anders dan de deCONZ runtime.
Kijk, dan gaat die er van het weekend uit! Ik heb inderdaad de integratie die (volgens mij) gewoon direct gekoppeld is aan deCONZ op de andere machine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Laatst online: 31-07 19:22

Jer0entjeh88

display: grid;

Weet iemand hoe je de Hue Wall Switch Module kunt toevoegen aan Deconz. Heb al een paar keer geprobeerd maar tot op heden niet gelukt. Ik duw de reset knop 10s in zodat het rode lampje op de module 2x knippert. Daarna kies ik in Deconz voor "Switches" -> "Other" (Hij staat namelijk niet onder Hue). Maar hij krijgt de module niet gevonden. Iemand tips?

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:28:
Weet iemand hoe je de Hue Wall Switch Module kunt toevoegen aan Deconz. Heb al een paar keer geprobeerd maar tot op heden niet gelukt. Ik duw de reset knop 10s in zodat het rode lampje op de module 2x knippert. Daarna kies ik in Deconz voor "Switches" -> "Other" (Hij staat namelijk niet onder Hue). Maar hij krijgt de module niet gevonden. Iemand tips?
Kan je een screen sturen van je deCONZ gui>?

Oh, en geeft hij iets aan als "Ready"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Mimiix schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:28:
[...]

Kan je een screen sturen van je deCONZ gui>?

Oh, en geeft hij iets aan als "Ready"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc9o7QsLvVH3b8jpSdlnU0jmmAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQ9Tz1LyzmKV7t4aZiOIcWmm.png?f=fotoalbum_large

Helaas geen ready...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Inmiddels gelukt. Ik moest niet de reset knop gebruiken maar de normale licht schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

Ah een Sonoff? Die zijn ruk.
Bij mij is het tot nu toe steeds de zelfde sensor die moeite heeft en disconnect enzo. De andere Sonoff motion sensor (tegelijk gekocht) lijkt het goed te doen, geen false positives tot nu toe en geen disconnects.

Kan iemand beamen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@Sando heb hier zo'n Sonoff motion sensor op m'n bureau liggen. Lijkt prima te functioneren. Heb in de logs even gecheckt en ik zie alleen detecties op momenten dat ik weet dat ik in m'n werkkamer zat of er even binnenliep.

Ik ben voornemens om ze gaan gebruiken in de nieuwe schuur die begin volgend jaar gebouwd wordt én in de kelder als deze gerenoveerd is.
Misschien dat het aan bepaalde exemplaren, batches of softwareversies ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Cranberry schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:38:
Heb in de logs even gecheckt en ik zie alleen detecties op momenten dat ik weet dat ik in m'n werkkamer zat of er even binnenliep.
Niet gerelateerd aan mijn vorige vraag maar ik ben nieuwsgierig omdat ik nog een goedkope 'presence' detector zoek: Zit de sensor jou dan constant te detecteren, of alleen als je echt aankomt/wegloopt?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@Sando alleen als ik aankom lopen of wegga. Maar dat komt omdat 'ie achter m'n laptop staat.
N.a.v jouw vraag heb ik nog een paar testjes gedaan.
De uitkomsten zijn:
Na een bewegingsdetectie duurt het ~60s voordat de sensor een nieuwe beweging meldt (in deCONZ heeft de sensor na 60s weer de status 'off'), mits er in de tussentijd geen nieuwe beweging wordt gedetecteerd!
Als de sensor na de eerste detectie weer een beweging signaleert, wordt de 60s-teller weer gereset en duurt het vervolgens weer een minuut voordat de sensor weer beweging kan melden.
Dit betekent dus dat als in een ruimte een lamp aan gaat o.b.v. een bewegingsmelding, de lamp gewoon uitgaat als je blijft bewegen binnen het bereik van de sensor.
Heb ff geen tijd om dat uit te zoeken, maar volgens mij is er in dit topic al wel eerder iets over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Cranberry bedankt voor de data! Dat verklaart waarom "1 minuut na beweging" in deCONZ icm deze sensor eigenlijk 2 minuten duurt. De deCONZ-teller gaat pas lopen als de Sonoff-minuut voorbij is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-07 16:02
Het lijkt erop dat de Phoscon website er (al een tijdje) uit ligt. Is de Phoscon software voor Windows nog ergens te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
Despie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:11:
Het lijkt erop dat de Phoscon website er (al een tijdje) uit ligt. Is de Phoscon software voor Windows nog ergens te downloaden?
Gisteren nog gedownload.
Dit was de donwload link: http://deconz.dresden-ele..._Setup_Win32_V2_13_02.exe

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Despie schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:11:
Weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik ben zelf pas sinds gisteren met de conbee2 bezig. Maar vroeg mij af of je bij een dimmer ook een minimaal dim niveau kan instellen.
Zag op mij robbsmart dimmer wel een knop voor min.dim maar deze zit nu wat lastig ingebouwd en bij voorkeur stel ik het nu via software in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Mimiix schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:46:
[...]

Thanx voor de tip! Kun je misschien nog iets meer vertellen over je set up? Welk OS gebruik je op je VM? En ik neem aan dat je dan ook de rest-API plugin moet downloaden? Ik zie vooral veel tutorials voor Docker images, wat is jouw reden om juist een VM te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
peetgate schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:38:
[...]

Thanx voor de tip! Kun je misschien nog iets meer vertellen over je set up? Welk OS gebruik je op je VM? En ik neem aan dat je dan ook de rest-API plugin moet downloaden? Ik zie vooral veel tutorials voor Docker images, wat is jouw reden om juist een VM te nemen?
Ik heb op de ha vm volgens mij dat home assistent os draaien. Op de deconz vm heb ik raspbian geïnstalleerd en daar deconz op geïnstalleerd. Ik weet niet wat je bedoeld met de rest api plugin, want die zit namelijk standaard in deconz :o.

Ik had / heb op moment van installeren geen enkel verstand van docker. Dus dan blijf ik liever bij iets wat ik ken. Ik had toen ook geen tijd om me er in te verdiepen. Ergens vind ik dit ook lekker makkelijk. Gewoon een normaal os waar deconz als software geïnstalleerd is en waar je zonder veel poespas dingen kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-07 16:02
Weet iemand of de aangemelde apparaten worden opgeslagen op de stick of in de software op de machine waar de stick in zit?

Om een of andere reden zijn mijn apparaten verdwenen. Het is makkelijker om de stick er uit te halen en ze opnieuw te koppelen via een laptop in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 22:38
@Despie

Ik geloof niet dat álles op de stick staat.
Ik zou na het opnieuw koppelen op de laptop dan ook zeker een backup maken en die herstellen op het uiteindelijke apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Despie schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:28:
Weet iemand of de aangemelde apparaten worden opgeslagen op de stick of in de software op de machine waar de stick in zit?

Om een of andere reden zijn mijn apparaten verdwenen. Het is makkelijker om de stick er uit te halen en ze opnieuw te koppelen via een laptop in de buurt.
In de software. De stick heeft alleen de netwerk info. Verder niets :)

Backup maken en vervolgens op het te gebruiken apparaat terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Als onderdeel van mijn overstap van RFXcom en 433Mhz 'klik-aan-klik-uit' apparatuur naar Zigbee, heb ik een Moes Zigbee afstandsbediening gekocht.

Pairen gaat prima en de afstandsbediening werkt goed, maar na een dag of drie is de batterij leeg.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de bijgeleverde batterij lag, maar na het plaatsen van een nieuwe batterij, was ook die weer leeg na circa drie dagen.

Misschien doe ik iets verkeerd vanwege onwetendheid op het vlak van deCONZ/Zigbee...

Ik ben in de veronderstelling dat een afstandsbediening als zijnde 'battery powered end device' geen speciale instellingen nodig heeft.
Of maak ik hier nu een denkfout en moet er juist wel iets ingesteld worden zodat de batterij niet onnodig snel leegraakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-07 16:05

..Christiaan..

..zwll..

Ik wil met deConz gaan werken. Ik heb een Synology nas dus ik denk dat de Conbee II de basis gaat worden. Is er ergens een gids beschikbaar voor als je met Smarthome gaat werken? Ik heb best veel beginnersvragen die hier eigenlijk niet thuishoren.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
..Christiaan.. schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:43:
Ik wil met deConz gaan werken. Ik heb een Synology nas dus ik denk dat de Conbee II de basis gaat worden. Is er ergens een gids beschikbaar voor als je met Smarthome gaat werken? Ik heb best veel beginnersvragen die hier eigenlijk niet thuishoren.
Ik ook... Met name afwegingen tussen of je iets beter in VM of Docker container kan draaien. En misschien afwegingen tussen hoe je dit opzet met home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
LeGato23 schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:14:
Als onderdeel van mijn overstap van RFXcom en 433Mhz 'klik-aan-klik-uit' apparatuur naar Zigbee, heb ik een Moes Zigbee afstandsbediening gekocht.

Pairen gaat prima en de afstandsbediening werkt goed, maar na een dag of drie is de batterij leeg.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de bijgeleverde batterij lag, maar na het plaatsen van een nieuwe batterij, was ook die weer leeg na circa drie dagen.

Misschien doe ik iets verkeerd vanwege onwetendheid op het vlak van deCONZ/Zigbee...

Ik ben in de veronderstelling dat een afstandsbediening als zijnde 'battery powered end device' geen speciale instellingen nodig heeft.
Of maak ik hier nu een denkfout en moet er juist wel iets ingesteld worden zodat de batterij niet onnodig snel leegraakt?
Ik weet niet precies waarom dat is. Heb je de deCONZ git al gecheckt?
Gewoon vragen stellen :)
banaliteit schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:19:
[...]

Ik ook... Met name afwegingen tussen of je iets beter in VM of Docker container kan draaien. En misschien afwegingen tussen hoe je dit opzet met home assistant.
Er is geen beter. Het gaat erom dat jij begrijpt wat er gebeurd.

voor HA en deCONZ als koppeling heb je de restAPI , dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-07 16:05

..Christiaan..

..zwll..

Mimiix schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:08:

[...]

Gewoon vragen stellen :)

[...]
Wat is een goede basis om mee te beginnen? Ik wil beginnen met verlichting aan te sturen. In de keuken 5 spots vzv bush-jager dimmer. 5x smart spots of 1x smart schakelaar?
Ik wil mijn Sonos via uit/uit schakelaar bedienen en de verlichting in de kamer. In de hal een sensor die verlichting aan/uit laat gaan en in de toekomst ook mijn zonnescherm.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:39
The-Source schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:26:
Ik ben zelf pas sinds gisteren met de conbee2 bezig. Maar vroeg mij af of je bij een dimmer ook een minimaal dim niveau kan instellen.
Zag op mij robbsmart dimmer wel een knop voor min.dim maar deze zit nu wat lastig ingebouwd en bij voorkeur stel ik het nu via software in.
In principe kun je de draaiknop er af halen en dan met een speld / tandenstoker / whatever wel bij dat knopje komen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd of dit software-matig in te stellen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:18
Heb het toevallig vorige week op een synology geinstalleerd icm home assistant die ik al had draaien. Alles in docker. Check wel of je synology docker of VM's kan draaien, anders gaat het niet werken. Oh en ik ben op DSM 6 blijven zitten voor de zekerheid, weet niet zeker of het op DSM 7 ook werkt (maar daar kunnen anderen vast hier wat over zeggen).

Het was voor mij nog wel wat gepruts, maar uiteindelijk is het gelukt. Las wel de tip om een usb verlengkabel te gebruiken, dat lijkt bij mij nog wel wat te schelen.

heb dit filmpje als basis gebruikt volgensmij (zorg wel dat je de nieuwste docker van deconz pakt want die in het filmpje wordt niet meer geupdate):

[YouTube: Deconz Conbee II - How to setup and integrate zigbee devices using a Synology]

[ Voor 13% gewijzigd door Bartske op 29-11-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Pred schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:10:
[...]

In principe kun je de draaiknop er af halen en dan met een speld / tandenstoker / whatever wel bij dat knopje komen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd of dit software-matig in te stellen is.
Nou bij mij wordt dat een trap pakken, Lamp demonteren (is maar 1 meter breed :X ) en dan terwijl alles aanstaan het knopje bedienen.
Owja en dat in mijn 1tje.

edit: Toch maar via de knop gedaan. Minimale dim was in oude situatie z'n 25% en nu is dat 1% geworden in Homeseer. Voor plugin intergratie is het dus nog steeds 0 tm 100% maar op de dimmer zelf wordt dit dus vertaald.

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 29-11-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Ik ben ook net overgestapt naar dedicaded Deconz in een Docker omgeving op mijn Synology. Het is nog best een gedoe, want je moet dan de USB-drivers enablen, elke keer als je je NAS opnieuw opstart. Ik heb daar deze guide voor gebruikt: Stap voor stap guide. Let er bij deze guide op dat hij nog voor de Marthoc container geschreven is, maar deze is depricated. De nieuwe container heet 'deconzcommunity/deconz'. Je krijgt dan:

code:
1
sudo docker run -d --name=deconz --net=host --restart=always -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /volume1/docker/deconz/opt:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ --device=/dev/ttyACM0 deconzcommunity/deconz

Disclaimer: Please, check dit ook zelf! Een foutje is snel gemaakt.

Je schijnt ook een startup script te kunnen maken om elke reboot de USB-drivers automatisch in te kunnen laden, maar die heb ik nog niet werkend gekregen.

Zelf heb ik op dit moment ook een vraag. Na het verwijderen van de add-on en de oude integratie zijn en toch nog entiteiten en apparaten blijven staan. Deze zijn 'uitgeschakeld' en niet te verwijderen. Het apparaat waar deze entiteiten onder vallen geeft de volgende melding: "Het apparaat is uitgeschakeld door Configuratie-item". Ik kan hier dus niks mee verder. Het is voor mij wel belangrijk om ze te kunnen verwijderen, want dan kan ik de oude naamgeving weer herstellen van mijn apparaten...

edit: ik heb ondertussen al antwoord op het bovenstaande. Blijkbaar was er een integratie genaamd Phoscon die inactief (en daardoor onzichtbaar) was. Ik vermoed dat ik nu wel weer verder kom :)

[ Voor 7% gewijzigd door peetgate op 29-11-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
..Christiaan.. schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:09:
[...]

Wat is een goede basis om mee te beginnen? Ik wil beginnen met verlichting aan te sturen. In de keuken 5 spots vzv bush-jager dimmer. 5x smart spots of 1x smart schakelaar?
Ik wil mijn Sonos via uit/uit schakelaar bedienen en de verlichting in de kamer. In de hal een sensor die verlichting aan/uit laat gaan en in de toekomst ook mijn zonnescherm.
Op volgorde van je vragen:

Een basis? Alsin je host systeem of?

- Ik zou de smart schakelaar doen als dat kan, is netter uiteindelijk.
- Sonos: Hiervoor moet je met een systeem als nodered of HA werken.
- Dat zou je ook met NodeRed of HA meoten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
peetgate schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:29:
Ik ben ook net overgestapt naar dedicaded Deconz in een Docker omgeving op mijn Synology. Het is nog best een gedoe, want je moet dan de USB-drivers enablen, elke keer als je je NAS opnieuw opstart. Ik heb daar deze guide voor gebruikt: Stap voor stap guide. Let er bij deze guide op dat hij nog voor de Marthoc container geschreven is, maar deze is depricated. De nieuwe container heet 'deconzcommunity/deconz'. Je krijgt dan:

code:
1
sudo docker run -d --name=deconz --net=host --restart=always -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /volume1/docker/deconz/opt:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ --device=/dev/ttyACM0 deconzcommunity/deconz

Disclaimer: Please, check dit ook zelf! Een foutje is snel gemaakt.

Je schijnt ook een startup script te kunnen maken om elke reboot de USB-drivers automatisch in te kunnen laden, maar die heb ik nog niet werkend gekregen.
Precies de reden dat ik een VM heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Mimiix schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:07:
[...]

Precies de reden dat ik een VM heb.
Linux VM neem ik aan dan? Nog aanraders qua smaak? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
banaliteit schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:17:
[...]

Linux VM neem ik aan dan? Nog aanraders qua smaak? :)
Ja! Ik vond raspbian wel handig, zat die vnc dienst al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:51:
Inmiddels gelukt. Ik moest niet de reset knop gebruiken maar de normale licht schakelaar.
Ik zie vast iets over het hoofd bij het pairen van een Hue Wall Switch, maar ook mij lukt het niet. Ook niet na schakelen van de aangesloten Jung schakelaar. Wat heb jij uiteindelijk, in welke volgorde, gedaan om 'm te pairen?

Bij het aansluiten van de draadjes knipperde het LED'je wel, maar heb toen niet direct een poging tot pairen gedaan.

\\edit: Na nóg wat pogingen gelukt door na het pairen de schakelaar keer aan/uit te doen. Na een aantal pogingen zag ik 'm wel via VNC verschijnen, maar leek het pairen niet volledig/correct te lukken. Uiteindelijk wel, nu zie ik 'm ook netjes in Phoscon.

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 29-11-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 22:24
Iemand enig idee of 'ynoa' devices ondersteund worden in deconz? bijvoorbeeld deze dimmer:
https://www.outledtl.nl/z...-aanuit-schakelaar-i.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
bartosiej schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:25:
Iemand enig idee of 'ynoa' devices ondersteund worden in deconz? bijvoorbeeld deze dimmer:
https://www.outledtl.nl/z...-aanuit-schakelaar-i.html
Dit zegt mij helemaal niets.

Ik verwacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 22:24
Mimiix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:43:
[...]

Dit zegt mij helemaal niets.

Ik verwacht van niet.
Ook niet als je er bijvoorbeeld een 'ynoa' hub bijplaatst als tussenstation?
https://www.ledlampenkopen.nu/catalogsearch/result/?q=ynoa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
bartosiej schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:16:
[...]

Ook niet als je er bijvoorbeeld een 'ynoa' hub bijplaatst als tussenstation?
https://www.ledlampenkopen.nu/catalogsearch/result/?q=ynoa
Dat maakt niet zoveel uit. Sterker nog, je kan geen hub koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:09
Kan iemand mij op weg helpen. Sinds gisteren zijn al mijn deconz apparaten binnen home assistent "unavailable" geworden. Er is (zover ik weet) helemaal niks veranderd in de setup en er zijn ook geen updates gedaan.

Alle lampen zijn wel gewoon beschikbaar en te zien in Deconz en Phoscon zelf.

Ik draai home assistant op Synology via VM en heb zowel de VM al een keer herstart, net als de Deconz addon en HomeAssistant zelf. De USB stick is overigens gewoon te zien in VM en Deconz (dit wil normaal nog wel een loskoppelen)

Ik zit echt met mijn handen in het haar, want geen enkele automatisering werkt meer in huis, waaronder dus ook heel wat lampen.

Ik heb overigens dit gevonden.
https://community.home-as...lable-after-reboot/164925

Ik heb de integratie al een keer verwijderd, en bij het toevoegen vindt hij netjes alle lampen, maar.....nog steeds alle lampen op unavailable binnen Home Assistant.

[ Voor 18% gewijzigd door Wachten... op 02-12-2021 09:33 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Wachten... schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:23:
Kan iemand mij op weg helpen. Sinds gisteren zijn al mijn deconz apparaten binnen home assistent "unavailable" geworden. Er is (zover ik weet) helemaal niks veranderd in de setup en er zijn ook geen updates gedaan.

Alle lampen zijn wel gewoon beschikbaar en te zien in Deconz en Phoscon zelf.

Ik draai home assistant op Synology via VM en heb zowel de VM al een keer herstart, net als de Deconz addon en HomeAssistant zelf. De USB stick is overigens gewoon te zien in VM en Deconz (dit wil normaal nog wel een loskoppelen)

Ik zit echt met mijn handen in het haar, want geen enkele automatisering werkt meer in huis, waaronder dus ook heel wat lampen.

Ik heb overigens dit gevonden.
https://community.home-as...lable-after-reboot/164925

Ik heb de integratie al een keer verwijderd, en bij het toevoegen vindt hij netjes alle lampen, maar.....nog steeds alle lampen op unavailable binnen Home Assistant.
Wat staat er in de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:09
Excuses, ik zit nog niet achter de PC. Ik zal het straks direct even posten zodra ik thuis ben.

En dan de logs van Deconz neem ik aan?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Wachten... schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:06:
[...]

Excuses, ik zit nog niet achter de PC. Ik zal het straks direct even posten zodra ik thuis ben.

En dan de logs van Deconz neem ik aan?
Jep.

Zie topic warning voor welke flags :)

Gelieve in Pastebin te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:23:
Bij mij is dit ook een keer voorgekomen. Controleer of het IP adres dat Phoscon rapporteert nog dezelfde is als in de HA /config/.storage/core.config_entries JSON file (zoek op deconz). Bij mij is die een keer van 172.17.0.1 naar 172.17.0.2 gegaan. Dat in de core.config_entries aangepast, HA herstart en alles was terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
McOrmick schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:14:
[...]
Bij mij is dit ook een keer voorgekomen. Controleer of het IP adres dat Phoscon rapporteert nog dezelfde is als in de HA /config/.storage/core.config_entries JSON file (zoek op deconz). Bij mij is die een keer van 172.17.0.1 naar 172.17.0.2 gegaan. Dat in de core.config_entries aangepast, HA herstart en alles was terug.
Heb je nog de veroorzaker van deze wijziging kunnen achterhalen? :|
Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log