Ik gebruik de normale service, met "-platform vnc". Tips waar ik verder kan zoeken?Mimiix schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:47:
[...]
De gui inderdaad
Ik was de addon van HA zat en docker heb ik nooit goed genoeg begrepen. Dit werkt stabiel
Ik draai momenteel versie 2.28.1 in docker en ik heb geen problemen met scrollen. Scrollen via het scrolwieltje gaat gewoon zonder problemen.tjanssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:32:
Hoe kan je in laatste versie van Deconz inzoomen met VNC? Heb alles geprobeerd, CTRL + / -, Alt erbij, zoomwheel van de muis... Niks werkt, ook verschillende VNC clients geprobeerd.
Ik krijg geen platform te zien:tjanssen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:26:
Ik denk dat het aan het platform ligt. Ik gebruik parameter "-platform vnc".
@Mimiix @rens-br Zouden jullie eens willen kijken met:
code:
1 ps aux|grep deCONZ
Ik verwacht dat er bij jullie "-platform xcb" staat...
/usr/bin/deCONZ --auto-connect=1 --appdata=/opt/deCONZ --dbg-info=1 --dbg-aps=0 --dbg-zcl=0 --dbg-ddf=0 --dbg-dev=0 --dbg-zdp=0 --dbg-ota=0 --dbg-error=0 --dbg-http=0 --dev-test-managed=0 --http-port=80 --ws-port=443 --dev=/dev/ttyACM0
deconz 119 0.0 0.0 56228 15688 ? S Jan22 0:11 /usr/bin/python3 /usr/bin/websockify -D --web=/usr/share/novnc/ --cert=/opt/deCONZ/vnc/novnc.pem 6080 localhost:5900
root 98010 0.0 0.0 3744 1792 pts/0 S+ 13:35 0:00 grep deCONZ
Ik ook niet
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Deze week iets geks aan de hand gehad.... Alle sensoren waren in HA bevroren, met uitzondering van de motion sensors. Nog vreemder is dat de luxwaarden van diezelfde sensoren ook niet ververst werden. Had geen tijd om het uit te zoeken, maar na een reboot van deCONZ was het opgelost.
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
ik draai al een poos hassio bare metal op een oude laptop, conbee in laptop, werkt prima. Maar omdat ik nog een laptop heb draaien met hyper-v dacht ik de hassio installatie te kunnen migreren naar een nieuwe host.
Maar nu kom ik er net achter dat hyper-v geen USB passthrough kan doen, hebben ze blijkbaar goede redenen voor, maar toch zou het voor mij wel handig zijn. Wat zou nu handig zijn om toch de hassio instance op hyper-v te draaien.
Mogelijke opties zijn, phoscon om de hyper-v draaien en dan hassio daarmee laten verbinden. Zijn er nog andere hadige opties? Ik zit nu op hyper-v omdat ik zo min mogelijk omkijken wil hebben naar mijn lab, en dus updates zoveel mogelijk automatiseer. Op proxmox bleef ik de melding houden dat ik een licentie moest kopen. (hyper-v draai ik vanaf msdn).
Maar nu kom ik er net achter dat hyper-v geen USB passthrough kan doen, hebben ze blijkbaar goede redenen voor, maar toch zou het voor mij wel handig zijn. Wat zou nu handig zijn om toch de hassio instance op hyper-v te draaien.
Mogelijke opties zijn, phoscon om de hyper-v draaien en dan hassio daarmee laten verbinden. Zijn er nog andere hadige opties? Ik zit nu op hyper-v omdat ik zo min mogelijk omkijken wil hebben naar mijn lab, en dus updates zoveel mogelijk automatiseer. Op proxmox bleef ik de melding houden dat ik een licentie moest kopen. (hyper-v draai ik vanaf msdn).
https://f1nerd.nl
Ik had een paar jaar lang een setup draaien met deConz op een RPI. Vorige week is de SSD plotseling overleden. Uiteraard stond al lange tijd op mijn todo op een backup te maken, maar helaas was het er niet van gekomen. Data restoren blijkt niet meer mogelijk: partities zijn weg en de totale opslag van de schijf is nog maar 8MB.
Wat ik eigenlijk niet had verwacht is dat na een herinstallatie van de RPI en deConz op een nieuwe SSD, het netwerk van de Conbee 2 leeg is. Ik had verwacht dat de configuratie op de stick opgeslagen zou zijn. Kennelijk moeten nu alle devices opnieuw gepaird gaan worden. Ik kijk er niet naar uit om weer onder de keukenplinten etc te duiken om alle devices weer te pairen.
Iemand tips hoe ik een backup kan maken van de deConz configuratie? Of is er misschien nog een truc om de stick weer te laten verbinden met het bestaande netwerk?
Wat ik eigenlijk niet had verwacht is dat na een herinstallatie van de RPI en deConz op een nieuwe SSD, het netwerk van de Conbee 2 leeg is. Ik had verwacht dat de configuratie op de stick opgeslagen zou zijn. Kennelijk moeten nu alle devices opnieuw gepaird gaan worden. Ik kijk er niet naar uit om weer onder de keukenplinten etc te duiken om alle devices weer te pairen.
Iemand tips hoe ik een backup kan maken van de deConz configuratie? Of is er misschien nog een truc om de stick weer te laten verbinden met het bestaande netwerk?
Het maken van de back-up is heel makkelijk als de software nog draait. Als je niets meer met de SD-kaart kan denk ik niet dat je andere opties hebt dan opnieuw beginnen.
Voor mijn hyper visor uitdaging sla ik toch weer een andere weg in. Hat draaien van phoson op een server os is niet handig. De applicatie is niet gemaakt om op de achtergrond te draaien, en vele pogingen van andere op het internet geven aan dat het niet een goed idee is.
Dus toch maar weer terug naar proxmox en dan via een hack de popup uitschakelen. Proxmox ondersteunt wel USB passthrough en ik dan dus gewoon HASSOS blijven gebruiken met de deconz addon.
Voor mijn hyper visor uitdaging sla ik toch weer een andere weg in. Hat draaien van phoson op een server os is niet handig. De applicatie is niet gemaakt om op de achtergrond te draaien, en vele pogingen van andere op het internet geven aan dat het niet een goed idee is.
Dus toch maar weer terug naar proxmox en dan via een hack de popup uitschakelen. Proxmox ondersteunt wel USB passthrough en ik dan dus gewoon HASSOS blijven gebruiken met de deconz addon.
https://f1nerd.nl
Ik vermoed dat die config overschreven is doordat je phoscon opnieuw ingesteld hebt. Dan pakt ie een nieuwe config. De stick zelf weet niets uiteindelijk.Strontvlieg schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:55:
Ik had een paar jaar lang een setup draaien met deConz op een RPI. Vorige week is de SSD plotseling overleden. Uiteraard stond al lange tijd op mijn todo op een backup te maken, maar helaas was het er niet van gekomen. Data restoren blijkt niet meer mogelijk: partities zijn weg en de totale opslag van de schijf is nog maar 8MB.
Heb je een oude config?
Ach heb nu een backup optie gevonden in de Phoscon web UI. Ik zat tevergeefs te zoeken in de deConz app. Dat krijg je met die dubbele interfaces.ymoona schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:43:
Het maken van de back-up is heel makkelijk als de software nog draait. Als je niets meer met de SD-kaart kan denk ik niet dat je andere opties hebt dan opnieuw beginnen.
Aangezien ik al problemen met de RPI had op het gebied van USB power management, heb ik nu een Beelink EQ14 besteld om daar Proxmox op te gaan proberen. Ik draaide de RPI headless, maar wel met GUI die ik via VNC benaderde. Hoop iets vergelijkbaars op de Beelink met Proxmox te kunnen doen.
Ik heb niks meer van de oude setup. De SDD is compleet is dood. Nooit een backup gemaakt van een config. Geen screenshot niks. Na het installeren van deConz werd de stick automatisch gedetecteerd, maar wel zonder netwerk dus,Mimiix schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:31:
[...]
Ik vermoed dat die config overschreven is doordat je phoscon opnieuw ingesteld hebt. Dan pakt ie een nieuwe config. De stick zelf weet niets uiteindelijk.
Heb je een oude config?
Misschien beter hier de vraag gesteld dan in het HA-topic:
Ik heb een issue met de Deconze add-on.
Vandaag heb ik mijn HA-systeem gereboot. Voor de Deconz addon moest ik daarna opnieuw een third party autoriseren.
Dat kreeg ik alleen voor elkaar door de integratie te verwijderen en opnieuw aan te maken.
Daarna waren de namen van de entities gewijzigd van "light.dimmable_light_31" naar "light.eettafel".
Alle dashboards en integrations zijn hiermee omgevallen.
Wat zorgt er voor deze aanpassing, hoe had ik dat kunnen voorkomen.
Backup terugzetten of aanpassen?
Vandaag heb ik mijn HA-systeem gereboot. Voor de Deconz addon moest ik daarna opnieuw een third party autoriseren.
Dat kreeg ik alleen voor elkaar door de integratie te verwijderen en opnieuw aan te maken.
Daarna waren de namen van de entities gewijzigd van "light.dimmable_light_31" naar "light.eettafel".
Hoi!djiedjee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:41:
Misschien beter hier de vraag gesteld dan in het HA-topic:
Ik vermoed dat je in Phoscon de namen hebt gewijzigd en niet met HA hebt gesynched (of HA neemt de gewijzigde namen niet zomaar over). Gevolg is dus dat je dit krijgt, omdat de entitiy namen veranderd zijn.
Ik vermoed dat de ADDON een nieuw docker IP gekregen heeft waardoor de integratie hem dus kwijt was. Hier heb ik verder geen idee van, maar heb ik vaker gezien. Dit zit in de docker en HA OS.
@Mimiix zoiets had ik ook bedacht. Ik snap alleen niet waarom hij nu na een herstart ineens dit gedrag vertoont.
Een paar weken geleden heb ik dezelfde actie gedaan, toen was er niets aan de hand.
Een paar weken geleden heb ik dezelfde actie gedaan, toen was er niets aan de hand.
Vreemd Ja.djiedjee schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:09:
@Mimiix zoiets had ik ook bedacht. Ik snap alleen niet waarom hij nu na een herstart ineens dit gedrag vertoont.
Ik heb geen idee, dat zal je binnen HA moeten checken.
In mijn .storage/core.config_entries staat de deCONZ-entry erin met de docker-slug van de addon, d.w.z. core-deconz.
Dat lijkt me de enige juiste manier.
Dat lijkt me de enige juiste manier.
Na een update en reboot kreeg ik mijn tradfri on/off switch niet meer aan de praat.
Deze dus:

Ik heb ze uit deconz verwijderd om ze opnieuw toe te voegen, dat lukt niet meer.
Reset-knopje 4x indrukken, rood licht gaat knipperen, in deconz switch zoeken. Hij vind niets.
Enig ide hoe dat op te lossen? Backup terugzetten en nooit meer updaten vind ik niet echt een oplossing.
Deze dus:

Ik heb ze uit deconz verwijderd om ze opnieuw toe te voegen, dat lukt niet meer.
Reset-knopje 4x indrukken, rood licht gaat knipperen, in deconz switch zoeken. Hij vind niets.
Enig ide hoe dat op te lossen? Backup terugzetten en nooit meer updaten vind ik niet echt een oplossing.
Update:
De boel nogmaals gereboot en daarna een aantal keren achter elkaar 4x het knopje ingedrukt.
De schakelaars worden nu wel weer gevonden.
De boel nogmaals gereboot en daarna een aantal keren achter elkaar 4x het knopje ingedrukt.
Dit zou inderdaad ook mijn advies zijndjiedjee schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:23:
Update:
Gisteren heb ik de deConz plugin update gedraaid naar de 8.1 versie.
Vanaf dat moment erg rare issues gehad.
Lampen die plotseling zelf uitschakelen.
Na enkele uren helemaal geen Zigbee communicatie meer. Geen enkele lamp en of schakelaar meer gevonden.
Na terugzetten van de backup naar 8.0 zijn alle issues weer opgelost.
Iemand anders dit issue ook gehad? Of is er misschien niets mis met deze 8.1 versie en is alleen de upgrade niet goed gegaan?
Schopje
Vanaf dat moment erg rare issues gehad.
Lampen die plotseling zelf uitschakelen.
Na enkele uren helemaal geen Zigbee communicatie meer. Geen enkele lamp en of schakelaar meer gevonden.
Na terugzetten van de backup naar 8.0 zijn alle issues weer opgelost.
Iemand anders dit issue ook gehad? Of is er misschien niets mis met deze 8.1 versie en is alleen de upgrade niet goed gegaan?
Schopje
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 23-04-2025 08:51 ]
Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log