Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:02
bitjeverkeerd schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:16:
Ik zie dat er weer een nieuwe firmware voor de ConBee3 is, ik geef het dit weekend nog 1 kans. En anders maar weer terug naar de ConBee2.
Vergeet niet een backup te maken en na het wisselen terug te zetten. Die laad ook wat netwerk gegevens in de conbee namelijk.
Mk23 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Had waarschijnlijk al deze laatste update op de stick gezet. Maar goed, ik doe de stick nog niet van de hand en wacht nog een volgende update af.
Ik zit echt te wachten op de zigbee green functionaliteit.
Deze is er nog niet zo lang volgens mij hoor.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:51
[SNIP

Deze is er nog niet zo lang volgens mij hoor.
Dan heb ik twee schakelaars echt voor niets op de muur zitten en dat zou ik echt wel jammer vinden, want ze zijn niet goedkoop.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Mk23 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Dan heb ik twee schakelaars echt voor niets op de muur zitten en dat zou ik echt wel jammer vinden, want ze zijn niet goedkoop.
Ah, jij hebt dit probleem? https://forum.phoscon.de/...h-with-conbee-iii/4545/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Niet helemaal.
De FoH functioneerde eigenlijk goed icm Deconz en de ConbeeII.
Maar omdat ik steeds problemen had met devices die contact verloren, ben ik vorig jaar november op ZHA overgestapt. Gelijk met de ConbeeIII, die net nieuw was, ook een SONOFF stick gekocht. Die laatste gebruik ik dus nog steeds want de ConbeeIII werkte toen nog niet met ZHA.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-04 11:54
Ik dacht al dat het aan mijn Zigbee netwerk lag (i.c.m. een ConBeeII): ESP boards die niet meer reageren (Heb er 1 zelfs opnieuw moeten flashen), HAOS die traag werd, soms packet drops die niet door de ConBee verwerkt werden.

Zelf die P1 meter, waar ik NOOIT omkijken naar had, had een drop-out elke 5 mins voor weer 20 ofzo.

Maar er zijn dus momenteel meer verhalen lees ik.
Heb nog een SonOff liggen en pas geleden een "smlight slzb-06": Zigbee Ethernet USB PoE LAN Adapter.
Wellicht een kans om een test omgeving ernaast te gaan maken met 1 van die 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Dwazer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:49:
Ik dacht al dat het aan mijn Zigbee netwerk lag (i.c.m. een ConBeeII): ESP boards die niet meer reageren (Heb er 1 zelfs opnieuw moeten flashen), HAOS die traag werd, soms packet drops die niet door de ConBee verwerkt werden.

Zelf die P1 meter, waar ik NOOIT omkijken naar had, had een drop-out elke 5 mins voor weer 20 ofzo.

Heb nog een SonOff liggen en pas geleden een "smlight slzb-06": Zigbee Ethernet USB PoE LAN Adapter.
Heel benieuwd naar die slzb06, wil eigenlijk zoiets inde garage hebben omdat ik daar regelmatig de verbinding verlies ondanks dat ik veel hue lampen in de tuin heb en de grootste afstand iets van 10m is.
Heb je hem al een keer geprobeerd?

DS1817+ DX517 - DS923+

• Mimiix

Je haalt lijkt het 2 dingen door elkaar: ESP boards zitten toch op WiFi?

Enige manier om uit te sluiten wat er aan de hand is, is logs. Zie topic warning hiervoor.

Heb je de Wifi kanalen allicht op dezelfde bandbreedte als Zigbee (waardoor het elkaar dus wel in de weg zit)?. Zie hiervoor https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

• Dwazer
Mimiix schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Je haalt lijkt het 2 dingen door elkaar: ESP boards zitten toch op WiFi?

Enige manier om uit te sluiten wat er aan de hand is, is logs. Zie topic warning hiervoor.

Heb je de Wifi kanalen allicht op dezelfde bandbreedte als Zigbee (waardoor het elkaar dus wel in de weg zit)?. Zie hiervoor https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/
Hm, allicht heb je daar een punt, nu ik het in de Fritzbox bekijk, zit de 2,4 op kanaal 10, de DeCONZ adapter (hangt er 2 meter boven) zit op kanaal 15.

Zouden deze 2 met elkaar in "gevecht" kunnen zijn?
Zie ook dat de baudrate op 38400 staat, terwijl bij het flashen van een nieuwe firmware, deze op iets van 115200 moet staan? Of staat ook los van elkaar? 8)7

• Dwazer
Mk23 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Heel benieuwd naar die slzb06, wil eigenlijk zoiets inde garage hebben omdat ik daar regelmatig de verbinding verlies ondanks dat ik veel hue lampen in de tuin heb en de grootste afstand iets van 10m is.
Heb je hem al een keer geprobeerd?
Nee, heb net deze pas binnen.

Als ik het niet eerst normaal weer aan de praat krijg met de ConBeeII, ga ik daar naar kijken :)
I'll let you know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Dwazer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Hm, allicht heb je daar een punt, nu ik het in de Fritzbox bekijk, zit de 2,4 op kanaal 10, de DeCONZ adapter (hangt er 2 meter boven) zit op kanaal 15.

Zouden deze 2 met elkaar in "gevecht" kunnen zijn?
Zie ook dat de baudrate op 38400 staat, terwijl bij het flashen van een nieuwe firmware, deze op iets van 115200 moet staan? Of staat ook los van elkaar? 8)7
Geen idee hoe de baudrate zit.

Echter, die kanalen kunnen elkaar wel bijten en zitten elkaar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer

Nou, issues gevonden hoor, letterlijk na 2,5 dag zoeken naar de oorzaak.
Alles BLEEF maar droppen aan connections, logboeken vol met rare foutmeldingen.
Dus je gaat troubleshooten, kanaal wifi aanpassen: zelfde melding, 5Ghz uitzetten: nope, Philips Hue Bridge ander kanaal: nope, MESH router wifi uitgezet: nope, MESH er helemaal tussenuit en vervangen voor een domme 5 poorts switch: nope, HAOS uitgezet en de ConBeeII op m'n pc aangesloten om daar het kanaal aan te passen (In de software kun je er ook kanaal 26 voor kiezen): nope en ga zo maar door.

Ik dacht echt om alles eruit te gooien en maar gewoon weer de lichtknoppen te gaan gebruiken.

Totdat ik hier toevallig op dit topic uit kwam vanwege 6498 meldingen in een logboek, dat het kanaal "al" bezet was/giga storend was en maar op zoek moest naar een ander kanaal (Had geen biet uitgemaakt: Ik had alle kanalen al geprobeerd.

En toen, schoot het me ineens te binnen: Ik had de paar dagen ervoor de "NAS" functie op mijn Fritz!box 5490 geactiveerd met dit kereltje: Een Sandisk Ultra Fit | 256GB | USB 3.1 Gen 1 - USB Stick (Met in het achterhoofd, eventuele backups van HAOS daarheen te schrijven). En dacht: "Het zal toch niet hè??!"

En ik ontkoppel dat USB kreng, zag zo een aantal van m'n homedevices 1 voor 1 weer terug online komen in HAOS |:( 8)7
Maar ja, had inmiddels zoveel veranderd/aangepast, dat ik de weg terug ook niet 100% wist (Stom, had een lijstje bij moeten houden).

Dus vandaag weer lekker bezig geweest met het reconfiggen van een zooitje lampen en sensoren.
En heb besloten de host naar zolder te doen en over te gaan op die smlight slzb-06, aangezien die ook over een LAN aansluiting beschikt.
Alleen nog een PoE Injector ergens vandaan zien te vissen op basis van IEEE 802.3af en een flink stuk CAT6 kabel en dan ga ik over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wat is eigenlijk de preferred method om een device te verwijderen?

Ik heb had een rookmelder (die zijn werk erop heeft zitten _/-\o_ ), deze wil ik vervangen voor een nieuw exemplaar. Ik wil de naam hetzelfde houden, in zowel Deconz als Home Assistant.

Eerst verwijderen uit Phoscon, en gaat Deconz dan mee? Of andersom? Of moet ik beide handmatig doen?

Als ik de nieuwe dan onder dezelfde naam toevoeg, wordt deze dan gewoon opgepikt onder Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:47
koenster schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:12:
[...]

Edit: ik zie dat ik een nieuwere versie heb: RDM004. Dit is modelnummer 9290030171A en is dus nog niet compatibel, zo lijkt.
Heb je deze inmiddels werkend gekregen? Ik heb de RDM004 icm ZHA (Zigbee Home Assistant) en mijn probleem is dat ik het mode-attribuut niet kan vinden, om in te stellen hoeveel en wat voor schakelaars zijn aangesloten. Bij de oude versie waren die te vinden onder 0x0034, maar die lijkt bij de RDM004 niet te bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 10:00
KWOAD schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Heb je deze inmiddels werkend gekregen? Ik heb de RDM004 icm ZHA (Zigbee Home Assistant) en mijn probleem is dat ik het mode-attribuut niet kan vinden, om in te stellen hoeveel en wat voor schakelaars zijn aangesloten. Bij de oude versie waren die te vinden onder 0x0034, maar die lijkt bij de RDM004 niet te bestaan.
Nee helaas, heb het opgelost door het oude model te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Dwazer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Nou, issues gevonden hoor, letterlijk na 2,5 dag zoeken naar de oorzaak.
Alles BLEEF maar droppen aan connections, logboeken vol met rare foutmeldingen.
Dus je gaat troubleshooten, kanaal wifi aanpassen: zelfde melding, 5Ghz uitzetten: nope, Philips Hue Bridge ander kanaal: nope, MESH router wifi uitgezet: nope, MESH er helemaal tussenuit en vervangen voor een domme 5 poorts switch: nope, HAOS uitgezet en de ConBeeII op m'n pc aangesloten om daar het kanaal aan te passen (In de software kun je er ook kanaal 26 voor kiezen): nope en ga zo maar door.

Ik dacht echt om alles eruit te gooien en maar gewoon weer de lichtknoppen te gaan gebruiken.

Totdat ik hier toevallig op dit topic uit kwam vanwege 6498 meldingen in een logboek, dat het kanaal "al" bezet was/giga storend was en maar op zoek moest naar een ander kanaal (Had geen biet uitgemaakt: Ik had alle kanalen al geprobeerd.

En toen, schoot het me ineens te binnen: Ik had de paar dagen ervoor de "NAS" functie op mijn Fritz!box 5490 geactiveerd met dit kereltje: Een Sandisk Ultra Fit | 256GB | USB 3.1 Gen 1 - USB Stick (Met in het achterhoofd, eventuele backups van HAOS daarheen te schrijven). En dacht: "Het zal toch niet hè??!"

En ik ontkoppel dat USB kreng, zag zo een aantal van m'n homedevices 1 voor 1 weer terug online komen in HAOS |:( 8)7
Maar ja, had inmiddels zoveel veranderd/aangepast, dat ik de weg terug ook niet 100% wist (Stom, had een lijstje bij moeten houden).

Dus vandaag weer lekker bezig geweest met het reconfiggen van een zooitje lampen en sensoren.
En heb besloten de host naar zolder te doen en over te gaan op die smlight slzb-06, aangezien die ook over een LAN aansluiting beschikt.
Alleen nog een PoE Injector ergens vandaan zien te vissen op basis van IEEE 802.3af en een flink stuk CAT6 kabel en dan ga ik over :)
Toch de interference dus!

Met logs hadden we die eruit kunnen vissen. Tip voor de volgende keer: zoek in de logs naar 0xE1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Mimiix schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:17:
[...]

Toch de interference dus!

Met logs hadden we die eruit kunnen vissen. Tip voor de volgende keer: zoek in de logs naar 0xE1.
YAML:
1
2
3
17.02.24
20:06:49
Wi-Fi: A source of interference was detected on channel 1 (frequency 2.412 GHz) [u)1581[/u] messages since 17.02.24 19:51:19]

Die stond op ruim 64xx nog iets...
Dáár had ik ff op moeten letten 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Dwazer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:02:
[...]

YAML:
1
2
3
17.02.24
20:06:49
Wi-Fi: A source of interference was detected on channel 1 (frequency 2.412 GHz) [u)1581[/u] messages since 17.02.24 19:51:19]

Die stond op ruim 64xx nog iets...
Dáár had ik ff op moeten letten 8)7 |:(
Oh dies nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
Kleine kanttekening:

Dat stond in de logging van mijn Fritz!box, niet in die van deCONZ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Dwazer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Kleine kanttekening:

Dat stond in de logging van mijn Fritz!box, niet in die van deCONZ O-)
Aah oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 23:38

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sinds een paar maanden heb ik issues met de Deconz addon voor Hass.

Iedere keer wanneer Hass opnieuw wordt gestart, dan verliest Deconz de authenticatie. Kan dat wel oplossen door via Gateway- advanced - authenticate te activeren.

Daarna submit op de device in Hass en vervolgens Deconz reloaden en werkt alles weer.

Moet dit alleen echt iedere keer doen na een reboot en dus ook na iedere update van Hass. En dat zijn er nogal wat.

Iemand een idee hoe het geauthenticeerd kan blijven zonder de workaround?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
Versie 2.27.0 is uit! https://github.com/dresde...releases/tag/v2.27.0-beta

een waar ik naar heb uitgekeken, want nu wordt het mogelijk om DDF's in te laden vanuit de browser/Rest API!

Vooral nuttig voor HA users , maar ook gewoon een stuk gebruiks vriendelijker! Er komt ook een community driven DDF store aan :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:57
Iemand een idee of het mogelijk is om de "duration" van de IKEA bewegingssensor E1745 te verkorten van 180 seconden naar 60 seconden? Als ik het in Home Assistant aanpas wijzigt hij vanzelf terug.

https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1745.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkdBKwnhQ1GIeMx0K1V3deFGV-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n857C4SnB4qTis0RISkIc3cE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
belly89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:45:
Iemand een idee of het mogelijk is om de "duration" van de IKEA bewegingssensor E1745 te verkorten van 180 seconden naar 60 seconden? Als ik het in Home Assistant aanpas wijzigt hij vanzelf terug.

[Afbeelding]
Hoi!

Voor zover is dat niet mogelijk. Dat is omdat het een harde limiet is van de firmware.

Volgens mij zet deCONZ hem zelf terug op clear na 60 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
belly89 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:45:

[Afbeelding]
Is 180s eigenlijk niet kort genoeg? Hier staan lampen nu ook 1.5 3 minuten aan, maar dat is in praktijk eigenlijk niet te lang (of te kort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Mimiix schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Hoi!

Voor zover is dat niet mogelijk. Dat is omdat het een harde limiet is van de firmware.

Volgens mij zet deCONZ hem zelf terug op clear na 60 sec.
Dat is jammer! Bedankt :)
rens-br schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Is 180s eigenlijk niet kort genoeg? Hier staan lampen nu ook 3 minuten aan, maar dat is in praktijk eigenlijk niet te lang (of te kort)
Het is voor mij te lang. Ik gebruik het in onze trapkast en in de schuur. Schuur is het nog wel ok, maar de trapkast is 1 minuut eigenlijk wel lang genoeg. Het liefst zal ik dat hij zo snel mogelijk naar niet gedetecteerd gaat en dat ik in HA zelf afvang hoe lang de lamp nog aanblijft. :)

Mocht iemand een alternatieve bewegingssensor weten waar dit korter afgesteld is dan hou ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

belly89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:27:
Het is voor mij te lang. Ik gebruik het in onze trapkast en in de schuur. Schuur is het nog wel ok, maar de trapkast is 1 minuut eigenlijk wel lang genoeg. Het liefst zal ik dat hij zo snel mogelijk naar niet gedetecteerd gaat en dat ik in HA zelf afvang hoe lang de lamp nog aanblijft. :)
Ik neem aan dat je trapkast een deur heeft? Is het dan niet handiger om een deurssensor op de deur te maken. Zo heb ik dat in ieder geval gemaakt in huis.

Doorloopruimtes, zoals de hal, toilet, overloop en zolder hebben een bewegingsmelder van Xiaomi, (opslag)ruimtes met een deur, zoals de trapkast en bergingsruimtes op zolder hebben allemaal een deursensor van Xiaomi.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 28-05-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
rens-br schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ik neem aan dat je trapkast een deur heeft? Is het dan niet handiger om een deurssensor op de deur te maken. Zo heb ik dat in ieder geval gemaakt in huis.

Doorloopruimtes, zoals de hal, toilet, overloop en zolder hebben een bewegingsmelder van Xiaomi, (opslag)ruimtes met een deur, zoals de trapkast en bergingsruimtes op zolder hebben allemaal een deursensor van Xiaomi.
Inderdaad een goed idee, alleen zitten hier deurtjes in die niet helemaal sluiten uit zichzelf en dus vaak iets open blijven staan. Dus voor mij niet echt een oplossing. Wat is de vertraging van de Xiaomi bewegingssensor die jij hebt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

belly89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Inderdaad een goed idee, alleen zitten hier deurtjes in die niet helemaal sluiten uit zichzelf en dus vaak iets open blijven staan.
Ja, dat probleem hebben wij hier ook. Deur sluiten is voor de meeste pubers wel een ding. :P
Dus voor mij niet echt een oplossing. Wat is de vertraging van de Xiaomi bewegingssensor die jij hebt? :)
Ik dacht ook 180s, maar bij nader inzien blijkt dit 90s te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lC5X0dqUq7L1sm0KFg9VWx8b9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ST5TgPyDNMLsY0PKy7N0X8n1.png?f=user_large

Het is geen 60s, maar toch al beter dan die van de Ikea.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 28-05-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
[...]

Inderdaad een goed idee, alleen zitten hier deurtjes in die niet helemaal sluiten uit zichzelf en dus vaak iets open blijven staan. Dus voor mij niet echt een oplossing. Wat is de vertraging van de Xiaomi bewegingssensor die jij hebt? :)
Daar heb ik ook last van, zodoende heb ik daar een timer in gezet die na 10 minuten een open deur alsnog het licht uit doet. Hieronder de hele automation, het gaat dan om het onderste stukje (regel 27 t/m 39).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: "LICHT : Gangkast : Automatische verlichting bij open deur"
description: Schakelt het licht in bij het openen van de deur, en uit bij het sluiten.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.door_hallcloset_opening
condition: []
action:
  - if:
      - condition: state
        state: "on"
        entity_id: binary_sensor.door_hallcloset_opening
    then:
      - service: switch.turn_on
        data: {}
        target:
          entity_id: switch.relay_light_hallcloset_switch
  - if:
        state: "off"
    then:
      - service: switch.turn_off
        target:
  - if:
        for:
          hours: 0
          minutes: 10
          seconds: 0
    then:
        target:
mode: single

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
DaLass schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Daar heb ik ook last van, zodoende heb ik daar een timer in gezet die na 10 minuten een open deur alsnog het licht uit doet. Hieronder de hele automation, het gaat dan om het onderste stukje (regel 27 t/m 39).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: "LICHT : Gangkast : Automatische verlichting bij open deur"
description: Schakelt het licht in bij het openen van de deur, en uit bij het sluiten.
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.door_hallcloset_opening
condition: []
action:
  - if:
    then:
      - service: switch.turn_on
        target:
  - if:
        state: "off"
    then:
        target:
  - if:
        for:
          hours: 0
          minutes: 10
          seconds: 0
    then:
        target:
mode: single
Maar dan gaat de lamp weer niet aan als iemand in de kast komt :) Zou bijna een combinatie van deur/bewegingssensor moeten worden dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
belly89 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Maar dan gaat de lamp weer niet aan als iemand in de kast komt :) Zou bijna een combinatie van deur/bewegingssensor moeten worden dan ;)
Ah ja, ik had even over het stukje heen gelezen dat de deurtjes niet goed sluiten en dan iets open blijven staan. Bij mij is het een kwestie van personen die de deur niet goed dichtdoen. En ja, dan blijft het licht uit als je de deur wel weer open doet, daarvoor zit er ook nog een lichtschakelaar in de kast die dezelfde lamp triggert. 8)7

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
DaLass schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Ah ja, ik had even over het stukje heen gelezen dat de deurtjes niet goed sluiten en dan iets open blijven staan. Bij mij is het een kwestie van personen die de deur niet goed dichtdoen. En ja, dan blijft het licht uit als je de deur wel weer open doet, daarvoor zit er ook nog een lichtschakelaar in de kast die dezelfde lamp triggert. 8)7
Ik ga er nog eens over nadenken! Opzich werkt het prima zo, alleen vind ik het zonde dat de lamp vaak best lang aanblijft terwijl er niemand meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:03
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met https://ptvo.info?

Ik heb een eigen device geprobeerd te maken met dit voorbeeld https://ptvo.info/zigbee-...rmware-for-cc2531-dongle/

Ik krijg dit voorbeeld wel in deCONZ gekoppeld, zie onderstaande afbeelding. In Phoscon is het device echter niet zichtbaar en ook de naam klopt niet (in deCONZ zichtbaar als 0x8876).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ATEkMdHu6d96kREGgWMnq-Hqvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsgojs6AuLcMFrrXqlOvRMY4.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat er fout gaat?

Ik had logging aan staan tijdens het koppelen, maar hier kan weinig chocola van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
bitjeverkeerd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:12:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met https://ptvo.info?

Ik heb een eigen device geprobeerd te maken met dit voorbeeld https://ptvo.info/zigbee-...rmware-for-cc2531-dongle/

Ik krijg dit voorbeeld wel in deCONZ gekoppeld, zie onderstaande afbeelding. In Phoscon is het device echter niet zichtbaar en ook de naam klopt niet (in deCONZ zichtbaar als 0x8876).

[Afbeelding]

Iemand een idee wat er fout gaat?

Ik had logging aan staan tijdens het koppelen, maar hier kan weinig chocola van maken.
Er gaat niets fout, dit is expected behavior :)

De hex name komt omdat ie niet supported is door deCONZ. deCONZ werkt met een whitelist op basis van de Model ID / Manufacturer name uit het basic cluster.

Je kan het beste een Device request aanmaken op Git, met alle screenshots.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
@Mimiix Bedankt voor de snelle reactie. Een device request maakt het wel wat omslachtiger om wat te proberen. Ik zie dat de ptvo software ook DDF bestanden kan maken https://ptvo.info/zigbee-...e-ii-and-deconz-ddf-file/ Is dan een device request nog steeds nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
bitjeverkeerd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:10:
@Mimiix Bedankt voor de snelle reactie. Een device request maakt het wel wat omslachtiger om wat te proberen. Ik zie dat de ptvo software ook DDF bestanden kan maken https://ptvo.info/zigbee-...e-ii-and-deconz-ddf-file/ Is dan een device request nog steeds nodig?
Nee dat is waar de device request mee helpt. Dat helpt je prima!

Wist niet dat ze dit deden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Heeft iemand de conbeeIII icm met ZHA al werkend gekregen met de zigbee Green voor onder andere die mooie GIRA FoH schakelaars?

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-05 20:45
Heeft er iemand ervaring met tuya rgb lampen icm conbee II en HomeAssistant via deconz?
Ik ben op zoek nml naar een Zigbee rgb lamp met een kleine doorsnede, maar wel op E27 fitting.

Ik kan hiervan echter niet veel vinden, de enige zijn geschikt voor Tuya.
Kan dat direct werken? Er staat uiteraard geen fabrikant of merk bij Ali.

[ Voor 37% gewijzigd door Obelixxx op 11-06-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Obelixxx schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:10:
Heeft er iemand ervaring met tuya rgb lampen icm conbee II en HomeAssistant via deconz?
Ik ben op zoek nml naar een Zigbee rgb lamp met een kleine doorsnede, maar wel op E27 fitting.
Wat bedoel je met kleine doorsneede? Ik gebruik in ieder geval zigbee lampen van Mi Boxer en die werken perfect: https://miboxer.com/product/12w-rgbcct-led-bulb-zigbee te koop via Ali. Maar die is misschien niet smal genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 11-06-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
rens-br schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Wat bedoel je met kleine doorsneede? Ik gebruik in ieder geval zigbee lampen van Mi Boxer en die werken perfect: https://miboxer.com/product/12w-rgbcct-led-bulb-zigbee te koop via Ali. Maar die is misschien niet smal genoeg.
Klopt inderdaad helaas niet small genoeg.
Max. breedte mag 44 mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met 230 V apparaten van Ali in mijn huis prikken. Nu zijn er natuurlijk ook heus wel goede Chinese merken, maar dan zou ik voor mezelf toch wel zeker willen weten dat er geen veiligheids-corners gecut zijn. :)

Maar dat terzijde :P

Out of the box denkend: bestaan er geen E27 -> E14 converter-fittingen ofzo?

Ah, die zijn er legio: https://www.google.com/se...+naar+E14&oq=E27+naar+E14

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 11-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 00:19
[...]

Minder hi-tech maar gebruik deze in de kast waar de was-droogcombi in staat: https://www.gamma.nl/asso...tschakelaar-wit/p/B122756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
Helox-in-a-box schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Minder hi-tech maar gebruik deze in de kast waar de was-droogcombi in staat: https://www.gamma.nl/asso...tschakelaar-wit/p/B122756
Niet alles hoeft slim inderdaad! Alleen blijft hier het probleem dat het deurtje niet altijd even goed dichtgedaan wordt :( Blijft vaak op een kiertje staan, dus dan blijft de lamp ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmpf. Ik wil wat nieuwe devices toevoegen via de Phoscon web-interface, maar ik krijg ineens geen mogelijkheid meer om in te loggen.

Zowel via LAN als via de web discovery geprobeerd. Ik draai het geheel in Docker, en heb de container al verwijderd en opnieuw gebouwd maar dat heeft geen resultaat gehad. Ook verschillende browsers/incognito geprobeerd om eventuele cacheproblemen uit te sluiten.

Iemand een idee hoe ik dit moet fiksen? De rest van het netwerk lijkt prima te werken. Uit logs blijkt niets vreemds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAFvSZD1nRL4gO5ZmXzV2KHRBAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rju9fH9wqLcVlHQzxDNirYfT.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: huh, wat suf. Het lijkt erop dat login.html ineens is veranderd naar login2.html. Vanaf /pwa/ word je wel goed doorgewezen, maar ik had /pwa/login.html gebookmarkt. Beetje amateuristische implementatie dit. Maar goed, probleem opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 07-07-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 17:14
Als ik zo door dit forum lees kom ik de naam danfoss ally tegen
dus mijn vraag maar even in dit forum plaatsen

Ik heb een danfoss ally starter setje en de ruimte temperatuur sensor aangeschaft
om het een en ander uit te proberen
heb alles geinstalleerd en de radiator thermosstaat op een losse radiatorkraan gemonteerd
nu is het zo dat de radiatorkraan helemaal dicht gedraad wordt door de radiator thermosstaat
als resultaat dat bij een vraag van 20 graden de kraan dicht blijft

wat doe ik verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31
Vandaag weer wat vreemds.

Ik was bezig met een symfonisk sound remote gen 2 te koppelen. Eerst deed ik dat op zolder, maar dat lukte niet. Dus daarna naar beneden, daar staat de Deconz usb stick. Koppeling gestart, 10 sec de koppel knop indrukt, en wachten op bevestiging. De bevestiging kwam (in de UI) maar ook een knipper van een lamp in de buurt. Dat heb ik vaker gezien, dus was niet verrast. Maar na een paar seconden begon de lamp te knipperen, heel snel, als een stroboscoop. Via homeassistant kreeg ik hem niet meer uit, dus dan maar even van de stroom, dat duurde even want ze lampen zitten permanent aangesloten.

Maar na een poosje stroomloos te zijn, begint hij gelijk weer te knipperen (stroboscoop) als ik de stekker weer in het stopcontact doe. Hoe groot is de kans dat de koppeling van de sound remote mijn lamp permanent defect heeft gemaakt?

Vooral extra zuur omdat dit een float paneel is wan langs de TV hangt (2 stuks) en er dus nu 1 defect lijkt. Deze panelen zijn niet meer te krijgen :( .

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
@ymoona Ik denk niet dat je Floalt paneel kapot is. Dit soort fratsen heb ik met de conbee stick ook wel eens gehad. Waarschijnlijk is er nu onbedoeld een directe koppeling tussen je nieuwe remote en het led-paneel. Als je de Floalt opnieuw koppelt zal het waarschijnlijk weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 15:58
Op dit moment heb ik een ConBeeII stick aan mijn HomeAssistant hangen middels een USB verlengkabel.
Binnen HA draai ik Phoscon/deCONZ. Werkt allemaal prima.

Echter zou ik liever de ConBeeII stick aansluiten op mijn Synology NAS en op de Synology de Docker draaien voor deCONZ.

Klopt het dat mijn gehele ZigBee netwerk in de ConBeeII stick zit opgeslagen?
Kan ik mijn ConBeeII stick omprikken naar de Synology NAS met behoud van alle instellingen en devices?
Of moet ik alles opnieuw 'pairen'?

Heeft iemand al eens eerder zo'n vergelijbare migratie uitgevoerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CSgf7EEWK4zk-9KBhUZb7ug0_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnwXwczVeOLVwoozZnt15A7B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
n0m0r3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:52:
Op dit moment heb ik een ConBeeII stick aan mijn HomeAssistant hangen middels een USB verlengkabel.

Echter zou ik liever de ConBeeII stick aansluiten op mijn Synology NAS en op de Synology de Docker draaien voor deCONZ.

Kan ik mijn ConBeeII stick omprikken naar de Synology NAS met behoud van alle instellingen en devices?

[Afbeelding]
Dat kan, wel je deconz config exporteren eerst! :)

Die kan je importeren en dan is alles weer zoals het was.

Wel in Hass even opnieuw koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:31
bitjeverkeerd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:59:
@ymoona Ik denk niet dat je Floalt paneel kapot is. Dit soort fratsen heb ik met de conbee stick ook wel eens gehad. Waarschijnlijk is er nu onbedoeld een directe koppeling tussen je nieuwe remote en het led-paneel. Als je de Floalt opnieuw koppelt zal het waarschijnlijk weer werken.
Ik denk van wel, het ziet er zo uit: https://www.reddit.com/r/...ing_a_seizure_flickering/

Vooral omdat als ik de batterijen uit de remote haal het nog steeds een issue is.

Blijkbaar is een bekend R6 issue: https://www.reddit.com/r/..._flickering_floalt_panel/

edit: zojuist het paneel gereset. Nog steeds flikkers.

[ Voor 5% gewijzigd door ymoona op 06-08-2024 17:01 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
n0m0r3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:52:

[Afbeelding]
Ja, zeker. Alleen dan andersom.

Stick bevat enkel netwerk configs.

Goede volgorde is:
- Deconz installeren op Synology (ik zou voor een VM gaan, docker op Synology is lastiger).
- Backup maken in Phoscon in HA addon.
- Addon stoppen
- Stick eruit, vervolgens in je nieuwe machine
- Deconz starten in Synology.
- Backup laden.
- In HA de integration opnieuw toevoegen/herconfigureren.

Als het goed is heb je dan alles over.

Stel het gaat fout, kan je gewoon de stick terugstoppen en de addon starten.

Als je wat hulp wil tijdens dit proces, mag je me op Discord pingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 15:58
Mimiix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

Ja, zeker. Alleen dan andersom.

Stick bevat enkel netwerk configs.

Goede volgorde is:
- Deconz installeren op Synology (ik zou voor een VM gaan, docker op Synology is lastiger).
- Backup maken in Phoscon in HA addon.
- Addon stoppen
.....
Top, dank voor het uitgebreide stappenplan, hier kan ik wel wat mee.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:05
Ik heb deCONZ als HA add-on en voor noodgevallen een:

IKEA On/Off switch (https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1743.html)
gekoppeld aan de 4 Hue-lampen (waarvan 3 online) en een dimmer.

Volgens mij heb ik daarvoor een aparte groep gemaakt die ik ingeleerd heb in de knop.
Onlangs merkte ik op dat 1 van de 3 Hue lampen niet meer reageert op de knop.
Maar ik krijg het niet hersteld...

Via deCONZ heb ik geprobeerd de clusters On/Off en Level te koppelen van de Knop > Lamp
Toen begon er iets te dagen over GroupIDs, dus probeer ik te achterhalen via de REST API hoe het in elkaar zat.

Bij Zigbee2MQTT staat echter:
below 2.3.075: suppports binding to groups only. It can only be bound to 1 group at a time. By default this remote is bound to the default bind group which you first have to unbind it from. This can be done by sending to zigbee2mqtt/bridge/request/device/unbind payload {"from": "DEVICE_FRIENDLY_NAME", "to": "default_bind_group"}. Wake up the device right before sending the commands by pressing a button on it.
2.3.075 and greater: supports binding to devices only
Ik draai v2.3.079

Iemand een tip om het werkend te krijgen?

De groep (38):

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
    "38": {
        "action": {
            "alert": "none",
            "bri": 0,
            "colormode": "xy",
            "ct": 0,
            "effect": "none",
            "hue": 0,
            "on": true,
            "sat": 127,
            "scene": "1",
            "xy": [
                0.4989852750438697,
                0.4199893186846723
            ]
        },
        "devicemembership": [],
        "etag": "9d823162cc8af7996b7e18b35e8e7be6",
        "id": "38",
        "lights": [
            "28",
            "13",
            "12",
            "11",
            "10"
        ],
        "name": "Living Room",
        "scenes": [
            {
                "id": "1",
                "lightcount": 4,
                "name": "Relax",
                "transitiontime": 10
            },
            {
                "id": "2",
                "lightcount": 5,
                "name": "Off",
            }
        ],
        "state": {
            "all_on": true,
            "any_on": true
        },
        "type": "LightGroup"
    },

De lamp in kwestie (13):

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
    "13": {
        "capabilities": {
            "alerts": [
                "none",
                "select",
                "lselect",
                "blink",
                "breathe",
                "okay",
                "channelchange",
                "finish",
                "stop"
            ],
            "bri": {
                "min_dim_level": 0
            },
            "color": {
                "ct": {
                    "computes_xy": true,
                    "max": 500,
                    "min": 153
                },
                "effects": [
                    "none",
                    "colorloop"
                ],
                "gamut_type": "C",
                "modes": [
                    "ct",
                    "effect",
                    "hs",
                    "xy"
                ],
                "xy": {
                    "blue": [
                        0.1532,
                        0.0475
                    ],
                    "green": [
                        0.17,
                        0.7
                    ],
                    "red": [
                        0.6915,
                        0.3083
                    ]
                }
            }
        },
        "colorcapabilities": 31,
        "config": {
                "startup": "previous"
            },
                    "startup": 366
                },
                    "startup": [
                        0,
                        0
                    ]
                }
            },
            "groups": [
                "0",
                "38"
            ],
            "on": {
            }
        },
        "ctmax": 500,
        "ctmin": 153,
        "etag": "4375a0a6dc8979bddca0e7c909dc3a02",
        "hascolor": true,
        "lastannounced": null,
        "lastseen": "2024-08-22T18:13Z",
        "manufacturername": "Philips",
        "modelid": "LCT015",
        "name": "Hue2",
        "productid": "Philips-LCT015-1-A19ECLv5",
            "bri": 140,
            "ct": 153,
            "hue": 8003,
            "reachable": true,
            "sat": 203,
                0.4987,
                0.4199
            ]
        },
        "swconfigid": "3416C2DD",
        "swversion": "1.29.0_r21169",
        "type": "Extended color light",
        "uniqueid": "00:17:88:01:04:d3:77:52-0b"
    },

Een andere lamp in de groep die wel werkt:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
    "11": {
                "none",
                "select",
                "lselect",
                "blink",
                "breathe",
                "okay",
                "channelchange",
                "finish",
                "stop"
            ],
            },
                },
                    "none",
                    "colorloop"
                ],
                    "ct",
                    "effect",
                    "hs",
                    "xy"
                ],
                        0.1532,
                        0.0475
                    ],
                        0.17,
                        0.7
                    ],
                        0.6915,
                        0.3083
                    ]
                }
            }
        },
            },
                },
                        0,
                        0
                    ]
                }
            },
                "0",
                "38"
            ],
            }
        },
        "etag": "8446c09b9676aefae7efc0a2516bfa93",
        "lastseen": "2024-08-22T18:12Z",
        "name": "Hue1",
                0.4987,
                0.4199
            ]
        },
        "uniqueid": "00:17:88:01:04:e3:df:55-0b"
    },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Hallo Allemaal,

Ik heb onlangs een aantal Bluetooth termperatuur / vocht sensoren gekocht.
Via een forum heb ik kunnen vinden hoe deze opnieuw te flashen waren waardoor ze plots bruikbaar zouden zijn met Zigbee.
Dat is allemaal gelukt, ze zijn dan ook zichtbaar in deConz.
Maar helaas niet in Phoscon. Waardoor ik ze dan ook niet in Home Assistant kan gebruiken.

Is hier nog wat aan te doen?
Het gaat om de Xiaomi LYWSD03MMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
RudolfR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:40:
Ik heb deCONZ als HA add-on en voor noodgevallen een:

IKEA On/Off switch (https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1743.html)
gekoppeld aan de 4 Hue-lampen (waarvan 3 online) en een dimmer.

Volgens mij heb ik daarvoor een aparte groep gemaakt die ik ingeleerd heb in de knop.
Onlangs merkte ik op dat 1 van de 3 Hue lampen niet meer reageert op de knop.
Maar ik krijg het niet hersteld...

Via deCONZ heb ik geprobeerd de clusters On/Off en Level te koppelen van de Knop > Lamp
Toen begon er iets te dagen over GroupIDs, dus probeer ik te achterhalen via de REST API hoe het in elkaar zat.

Bij Zigbee2MQTT staat echter:

[...]

Ik draai v2.3.079

Iemand een tip om het werkend te krijgen?

De groep (38):

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
    "38": {
        "action": {
            "bri": 0,
            "hue": 0,
            "sat": 127,
            "scene": "1",
                0.4989852750438697,
                0.4199893186846723
            ]
        },
        "devicemembership": [],
        "etag": "9d823162cc8af7996b7e18b35e8e7be6",
        "id": "38",
        "lights": [
            "28",
            "13",
            "12",
            "11",
            "10"
        ],
        "name": "Living Room",
        "scenes": [
            {
                "id": "1",
                "lightcount": 4,
                "name": "Relax",
            },
            {
                "id": "2",
                "lightcount": 5,
                "name": "Off",
            }
        ],
            "all_on": true,
            "any_on": true
        },
        "type": "LightGroup"
    },

De lamp in kwestie (13):

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
    "13": {
                "none",
                "select",
                "lselect",
                "blink",
                "breathe",
                "okay",
                "channelchange",
                "finish",
                "stop"
            ],
            },
                },
                    "none",
                    "colorloop"
                ],
                    "ct",
                    "effect",
                    "hs",
                    "xy"
                ],
                        0.1532,
                        0.0475
                    ],
                        0.17,
                        0.7
                    ],
                        0.6915,
                        0.3083
                    ]
                }
            }
        },
            },
                },
                        0,
                        0
                    ]
                }
            },
                "0",
                "38"
            ],
            }
        },
        "etag": "4375a0a6dc8979bddca0e7c909dc3a02",
        "lastseen": "2024-08-22T18:13Z",
        "name": "Hue2",
            "ct": 153,
                0.4987,
                0.4199
            ]
        },
        "uniqueid": "00:17:88:01:04:d3:77:52-0b"
    },

Een andere lamp in de groep die wel werkt:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
    "11": {
                "none",
                "select",
                "lselect",
                "blink",
                "breathe",
                "okay",
                "channelchange",
                "finish",
                "stop"
            ],
            },
                },
                    "none",
                    "colorloop"
                ],
                    "ct",
                    "effect",
                    "hs",
                    "xy"
                ],
                        0.1532,
                        0.0475
                    ],
                        0.17,
                        0.7
                    ],
                        0.6915,
                        0.3083
                    ]
                }
            }
        },
            },
                },
                        0,
                        0
                    ]
                }
            },
                "0",
                "38"
            ],
            }
        },
        "etag": "8446c09b9676aefae7efc0a2516bfa93",
        "lastseen": "2024-08-22T18:12Z",
        "name": "Hue1",
                0.4987,
                0.4199
            ]
        },
        "uniqueid": "00:17:88:01:04:e3:df:55-0b"
    },
Dit is het makkelijkste te doen met de oude interface. Via phoscon in Help kan je daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:37:
Hallo Allemaal,

Ik heb onlangs een aantal Bluetooth termperatuur / vocht sensoren gekocht.
Via een forum heb ik kunnen vinden hoe deze opnieuw te flashen waren waardoor ze plots bruikbaar zouden zijn met Zigbee.
Dat is allemaal gelukt, ze zijn dan ook zichtbaar in deConz.
Maar helaas niet in Phoscon. Waardoor ik ze dan ook niet in Home Assistant kan gebruiken.

Is hier nog wat aan te doen?
Het gaat om de Xiaomi LYWSD03MMC
Hoe ziet ie er uit in deconz?

Ik vermoed nog niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Mimiix

In Phoscon App - Help zie ik een link:
"Old WebApp version
Open Wireless Light Control (2016)"

Daarop klikken brengt me naar een login-scherm zoals dat van Phoscon, Ik zie wel even wat van de oude web-app, maar ik kan er niets mee. Dat is mogelijk een beperking van ingress van de Home Assistant add-on.

Nog andere tips?

Inmiddels heb ik via de Hue Essentials app acties gekoppeld aan de aan- en uitknop van de schakelaar. Werkt wel, maar ik weet niet of het ook werkt zonder deCONZ operationeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
RudolfR schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:28:
@Mimiix

In Phoscon App - Help zie ik een link:
"Old WebApp version
Open Wireless Light Control (2016)"

Daarop klikken brengt me naar een login-scherm zoals dat van Phoscon, Ik zie wel even wat van de oude web-app, maar ik kan er niets mee. Dat is mogelijk een beperking van ingress van de Home Assistant add-on.

Nog andere tips?

Inmiddels heb ik via de Hue Essentials app acties gekoppeld aan de aan- en uitknop van de schakelaar. Werkt wel, maar ik weet niet of het ook werkt zonder deCONZ operationeel.
Je moet de porten forwarden in de addon config, dan kan je daarna naar het ip van je home assistant en die betreffende poort. Dan kan je er wel wat mee :)

De username is overigens delight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Mimiix

Die had ik al wel, maar ik moest dus naar:
http://x.x.x.x:40850/pwa

en dan naar Help > Open Wireless Light Control (2016)

Lang geleden dat ik deze GUI zag. Even goed op studeren. Bedankt voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:30:
[...]

Hoe ziet ie er uit in deconz?

Ik vermoed nog niet ondersteund.
Kan je iets met een screen capture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb net een uitvoering: BlitzWolf BW-SHP15 ZigBee 3.0 Smart Socket aan mijn Oven gehangen, maar wanneer ik deze inschakel springt de plug uit. Nu zou dat zomaar een overcurrent o.i.d. kunnen zijn, echter kan de plug officieel 16A aan, dus aan de andere kant verwacht ik dat niet.

Hebben meer mensen hier last van (gehad) en opgelost? Kan ik deze beveiliging o.i.d. aanpassen via Phoscon?

Edit, interessant, ik heb er een andere SHP15 plug aangehangen, die slaat niet af, maar meet een piek vermogen van 3861 W, dat lijkt mij nogal veel.

De website van Blitzwofl geeft ook verwarrende informatie, hij zou 16A * 240 V aan mogen, maar als je dat vermenigvuldigd kom je uit op 3840 W, terwijl ze zelf spreken over 3680 W en dat is dan weer 16A * 230V.

Ook in het screenshot hebben ze het over, 3680W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RgtFdxxyP3tfAiAEaLYglFB4Xo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QUiFjsZhy03EJRCKdgyd0pIl.png?f=fotoalbum_large

Lekker verwarrend, maar ik durf mijn oven er nu in ieder geval niet meer aan te hangen.

[ Voor 46% gewijzigd door rens-br op 27-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Kan je iets met een screen capture?
Ja , een screenshot is prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:53:
Ik heb net een uitvoering: BlitzWolf BW-SHP15 ZigBee 3.0 Smart Socket aan mijn Oven gehangen, maar wanneer ik deze inschakel springt de plug uit. Nu zou dat zomaar een overcurrent o.i.d. kunnen zijn, echter kan de plug officieel 16A aan, dus aan de andere kant verwacht ik dat niet.

Hebben meer mensen hier last van (gehad) en opgelost? Kan ik deze beveiliging o.i.d. aanpassen via Phoscon?

Edit, interessant, ik heb er een andere SHP15 plug aangehangen, die slaat niet af, maar meet een piek vermogen van 3861 W, dat lijkt mij nogal veel.

De website van Blitzwofl geeft ook verwarrende informatie, hij zou 16A * 240 V aan mogen, maar als je dat vermenigvuldigd kom je uit op 3840 W, terwijl ze zelf spreken over 3680 W en dat is dan weer 16A * 230V.

[Afbeelding]

Lekker verwarrend, maar ik durf mijn oven er nu in ieder geval niet meer aan te hangen.
Normaliter branden ze door. Had je op dat moment 240v uit het stopcontact?

Los daarvan is dit exact de reden dat ik tuya niet vertrouw. Ze slaan af of branden allicht door met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Ja , een screenshot is prima!
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gVtOYNzfL-e1wF_vkdf-SSz8dU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jfujpskyLeSLAtUTnOqiaNTi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Normaliter branden ze door. Had je op dat moment 240v uit het stopcontact?
Ja, de zon schijnt volop, dus ik heb hier 243/245/240V op de fases staan. Doorbranden is gelukkig niet gebeurd, de plug werkt nog.

Maar gezien jouw reactie is het dus geen setting die ik kan instellen? Maar lopen we hier gewoon tegen hardware beperkingen aan?

Reden waarom ik het vraag. Ik heb ook een Shelly plug en daarin kan je instellen dat de plug zichzelf uitschakelt bij een bepaald vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Ja, de zon schijnt volop, dus ik heb hier 243/245/240V op de fases staan. Doorbranden is gelukkig niet gebeurd, de plug werkt nog.

Maar gezien jouw reactie is het dus geen setting die ik kan instellen? Maar lopen we hier gewoon tegen hardware beperkingen aan?

Reden waarom ik het vraag. Ik heb ook een Shelly plug en daarin kan je instellen dat de plug zichzelf uitschakelt bij een bepaald vermogen.
Dat verwacht ik niet. Ik heb dat niet eerder gezien.

Zal eerder hardware zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Bijna! Ik wilde de naam zien. Die valt precies weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Bijna! Ik wilde de naam zien. Die valt precies weg :P
Nu dan !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxnXrdSt52dSwhN7HRThlwvDRdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuqbDPzg9gKqh3MgyDhENiVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Yes!

De naam is een Hex code, wat eigenlijk voorkomt als een apparaat niet volledig gepaired is OF niet ondersteund wordt. In dit geval is het het laatste, gezien je wel netjes alle clusters ziet.

Ik heb gecheckt, maar er is inderdaad geen verzoek voor dit apparaat gedaan: https://github.com/dresde...gin/issues?q=LYWSD03MMC-z

Om deze te laten ondersteunen kan je het best een device request aanmaken met alle screenshots:
https://github.com/dresde...mplate=device_request.yml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Yes!

De naam is een Hex code, wat eigenlijk voorkomt als een apparaat niet volledig gepaired is OF niet ondersteund wordt. In dit geval is het het laatste, gezien je wel netjes alle clusters ziet.

Ik heb gecheckt, maar er is inderdaad geen verzoek voor dit apparaat gedaan: https://github.com/dresde...gin/issues?q=LYWSD03MMC-z

Om deze te laten ondersteunen kan je het best een device request aanmaken met alle screenshots:
https://github.com/dresde...mplate=device_request.yml
Ga ik doen, dank je voor de ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:08
rens-br schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:53:

[Afbeelding]

Ik heb iets andere modellen van Blitzwolf, de SHP13. Ik gebruik ze voor wasmachine en droger. Die klappen ze er ook sporadisch uit. (alhoewel al een hele tijd niet meer gebeurd), ondanks dat max vermogen van de wasmachine bij lange na geen 3600W is. Voordeel bij de wasmachine is dat die zijn programma hervat als ie weer stroom krijgt. Voor de oven heb ik ook een smartplug overwogen, maar durfde het niet aan ivm continue hoge vermogens. Daarom in de meterkast een kWh meter op die groep gezet. In NodeRED monitor ik de status van de pluggen en kan ze automatisch weer inschakelen en een notificatie versturen. Bij de oven heb je daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Strontvlieg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Ik heb iets andere modellen van Blitzwolf, de SHP13. Ik gebruik ze voor wasmachine en droger. Die klappen ze er ook sporadisch uit. (alhoewel al een hele tijd niet meer gebeurd), ondanks dat max vermogen van de wasmachine bij lange na geen 3600W is. Voordeel bij de wasmachine is dat die zijn programma hervat als ie weer stroom krijgt. Voor de oven heb ik ook een smartplug overwogen, maar durfde het niet aan ivm continue hoge vermogens. Daarom in de meterkast een kWh meter op die groep gezet. In NodeRED monitor ik de status van de pluggen en kan ze automatisch weer inschakelen en een notificatie versturen. Bij de oven heb je daar niks aan.
Ik heb de SPH-13 ook een heleboel en die werken tot nu toe perfect. Ik heb die op de wasmachine, droger, granny charger van de auto, laptop, koelkast, scooter lader, fietslader en diverse andere zaken zitten en daar tot nu toe 0 problemen mee. Toegegeven, van al die verbruikers zijn de wasmachine (2100W) en autolader (2500W) de grootverbruikers. Dus die blijven 'ruim' onder de 3680W van de max. De oven daarin tegen, die zit behoorlijk tegen de max aan te werken, ook van de max van de groep trouwens, die is (ook) afgezekerd op 16A.

Welke kWh meter heb je? Dat kan ook nog wel interessant zijn, mits de kosten niet te fors zijn. (al zit de meterkast ook al behoorlijk vol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:08
rens-br schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Ik heb de SPH-13 ook een heleboel en die werken tot nu toe perfect. Ik heb die op de wasmachine, droger, granny charger van de auto, laptop, koelkast, scooter lader, fietslader en diverse andere zaken zitten en daar tot nu toe 0 problemen mee. Toegegeven, van al die verbruikers zijn de wasmachine (2100W) en autolader (2500W) de grootverbruikers. Dus die blijven 'ruim' onder de 3680W van de max. De oven daarin tegen, die zit behoorlijk tegen de max aan te werken, ook van de max van de groep trouwens, die is (ook) afgezekerd op 16A.

Welke kWh meter heb je? Dat kan ook nog wel interessant zijn, mits de kosten niet te fors zijn. (al zit de meterkast ook al behoorlijk vol)
Ik heb een Eastron Modbus SDM120. Deze is via modbus verbonden met een IUNGO energiemeter. Die stuurt alles weer naar buiten via MQTT wat in mijn geval wordt opgepikt door Node-RED. En Node-Red stuurt weer door naar Domoticz.

Deze setup is bij mij zo historisch gegroeid. Ooit begonnen met de IUNGO voor inzicht in energie. Daarna kwamen de zonnepanelen welke ook via een Eastron Modbus SDM120 gemeten worden. Daarna Domoticz en tenslotte Node-RED om alles aan elkaar te knopen.
Beetje kostbaar om het zo alleen voor deze toepassing op te tuigen. Bij mij was het enkel de meerkosten van de kWh meter.

Naast Modbus ondersteunt de kWh meter ook pulsen. Wellicht kun je de modbus of pulsteller ook met iets van een RPI uitlezen.

Ik heb trouwens ook een Shelly Energiemeter overwogen met een trafo spoel aan een van de stroomaders. De gedachten was dat de stroommeting dan compleet onafhankelijk van de belasting is en nooit het apparaat kan uitschakelen. Uiteindelijk niet gedaan vanwege weinig ruimte in de meterkast en bij de oven wou ik ook geen stroomaders uit elkaar gaan trekken of tussenstekkers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Strontvlieg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:54:
Naast Modbus ondersteunt de kWh meter ook pulsen. Wellicht kun je de modbus of pulsteller ook met iets van een RPI uitlezen.

Ik heb trouwens ook een Shelly Energiemeter overwogen met een trafo spoel aan een van de stroomaders. De gedachten was dat de stroommeting dan compleet onafhankelijk van de belasting is en nooit het apparaat kan uitschakelen. Uiteindelijk niet gedaan vanwege weinig ruimte in de meterkast en bij de oven wou ik ook geen stroomaders uit elkaar gaan trekken of tussenstekkers toevoegen.
Ook een mooie oplossing, maar het schiet zijn doel wel een klein beetje voorbij, kwa kosten enzo. Ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Onlangs is Deconz geupdate in mijn HomeAssistant. (HAOS). 2.28.1.

Nu heb ik twee vragen, ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
In Deconz zie ik nu aan de rechterkant een grijs vlak. Hierdoor is het deel wat ik echt wil zien erg klein geworden. Iemand een idee hoe ik dat kan afsluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCpajVRn8x0q6zVf35PkB9sZdL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u82dpQJ7UD5oNn937SvVvQOI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tweede vraag is het volgende:

Ik probeer de nieuwe functie, uploaden ddf vanuit Phoscon te gebruiken.
Maar krijg steeds bij uploacden de fout: Import failed.
De json is volgens mij correct.

Zijn er eisen, bijvoorbeeld, aan de naam van de file?

Dit is de Json file:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
{
    "bindings": [
        {
            "bind": "unicast",
            "cl": "0x0001",
            "report": [
                {
                    "at": "0x0021",
                    "change": "0x00000002",
                    "dt": "0x20",
                    "max": 3600,
                    "min": 3200
                }
            ],
            "src.ep": 1
        },
        {
            "cl": "0x0402",
                {
                    "at": "0x0000",
                    "change": "0x0000000A",
                    "dt": "0x29",
                    "max": 300,
                    "min": 10
                }
            ],
        },
        {
            "cl": "0x0405",
                {
                    "change": "0x00000032",
                    "dt": "0x21",
                }
            ],
        }
    ],
    "manufacturername": [
        "Xiaomi",
        "Xiaomi"
    ],
    "modelid": [
        "LYWSD03MMC",
        "LYWSD03MMC-z"
    ],
    "product": "LYWSD03MMC",
    "schema": "devcap1.schema.json",
    "sleeper": false,
    "status": "Gold",
    "subdevices": [
        {
            "items": [
                {
                    "name": "attr/id"
                },
                {
                    "name": "attr/lastannounced"
                },
                {
                    "name": "attr/lastseen"
                },
                {
                    "name": "attr/manufacturername"
                },
                {
                    "name": "attr/modelid"
                },
                {
                    "name": "attr/name"
                },
                {
                    "name": "attr/swversion"
                },
                {
                    "name": "attr/type"
                },
                {
                    "name": "attr/uniqueid"
                },
                {
                    "default": 0,
                    "name": "config/battery",
                    "parse": {
                        "ep": 1,
                        "eval": "Item.val = Attr.val / 2",
                        "fn": "zcl"
                    },
                    "read": {
                    },
                    "refresh.interval": 3600
                },
                {
                    "name": "config/offset"
                },
                {
                    "name": "config/on"
                },
                {
                    "name": "config/reachable"
                },
                {
                    "name": "state/humidity"
                },
                {
                    "name": "state/lastupdated"
                }
            ],
            "restapi": "/sensors",
            "type": "$TYPE_HUMIDITY_SENSOR",
            "uuid": [
                "$address.ext",
                "0x01",
                "0x0405"
            ]
        },
        {
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    },
                    },
                    "refresh.interval": 7255
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    "name": "state/temperature"
                }
            ],
            "type": "$TYPE_TEMPERATURE_SENSOR",
                "$address.ext",
                "0x01",
                "0x0402"
            ]
        }
    ]
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 21:35
[quote]Obelixxx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:

In Deconz zie ik nu aan de rechterkant een grijs vlak. Hierdoor is het deel wat ik echt wil zien erg klein geworden. Iemand een idee hoe ik dat kan afsluiten?
----

Ik heb het zelfde probleem in HA. Wacht wel op antwoord

• Mimiix
Obelixxx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:

[Afbeelding]

Mijn tweede vraag is het volgende:

Ik probeer de nieuwe functie, uploaden ddf vanuit Phoscon te gebruiken.
Maar krijg steeds bij uploacden de fout: Import failed.
De json is volgens mij correct.

Zijn er eisen, bijvoorbeeld, aan de naam van de file?

Dit is de Json file:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
{
    "bindings": [
        {
                {
                    "change": "0x00000002",
                    "dt": "0x20",
                    "max": 3600,
                    "min": 3200
                }
            ],
        },
        {
            "cl": "0x0402",
                {
                    "change": "0x0000000A",
                    "dt": "0x29",
                }
            ],
        },
        {
            "cl": "0x0405",
                {
                    "change": "0x00000032",
                    "dt": "0x21",
                }
            ],
        }
    ],
    "manufacturername": [
        "Xiaomi",
        "Xiaomi"
    ],
    "modelid": [
        "LYWSD03MMC",
        "LYWSD03MMC-z"
    ],
    "product": "LYWSD03MMC",
    "schema": "devcap1.schema.json",
    "sleeper": false,
    "status": "Gold",
    "subdevices": [
        {
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    },
                    },
                    "refresh.interval": 3600
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    "name": "state/humidity"
                },
                {
                }
            ],
            "type": "$TYPE_HUMIDITY_SENSOR",
                "$address.ext",
                "0x01",
                "0x0405"
            ]
        },
        {
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    },
                    },
                    "refresh.interval": 7255
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                },
                {
                    "name": "state/temperature"
                }
            ],
            "type": "$TYPE_TEMPERATURE_SENSOR",
                "$address.ext",
                "0x01",
                "0x0402"
            ]
        }
    ]
}
Ik ben op vakantie dus reageer niet helemaal. Ik hoop dat ik je in de goede richting kan helpen.

De ddf kan niet via phoscon, je moet een bundle inladen. Die kan je ofwel via commandline genereren ofwel door een pr aan te maken, dan doet een GitHub action het.

Beetje omslachtig en irritant.

Mbt die window manager, dat is iets in de addon. Op het forum van phoscon is er een topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mimiix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:09:
[...]

Ik ben op vakantie dus reageer niet helemaal. Ik hoop dat ik je in de goede richting kan helpen.

De ddf kan niet via phoscon, je moet een bundle inladen. Die kan je ofwel via commandline genereren ofwel door een pr aan te maken, dan doet een GitHub action het.

Beetje omslachtig en irritant.

Mbt die window manager, dat is iets in de addon. Op het forum van phoscon is er een topic over.
Dank je,
ik ga eens checken.
Ik dacht dat ddf laden nu zou moeten kunnen via de nieuwe Phoscon.

Fijne vakantie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Obelixxx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:14:
[...]

Dank je,
ik ga eens checken.
Ik dacht dat ddf laden nu zou moeten kunnen via de nieuwe Phoscon.

Fijne vakantie!!
Ja... In de vorm van een bundle.hier ben ik ook niet blij mee maar het is even wat het is. In die bundle zitten eventueel meerdere files als dat nodig is(bijv voor batterij berekeningen).

Die bundle kan je dus wel zelf genereren, dus dat is iig vooruitgang.

Thanks!

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:42
lunarmoon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:12:
[quote]Obelixxx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:50:
Alt+shift+c

Maar wees voorzichtig:
https://forum.phoscon.de/...control-dwm-issues/5097/6

• rens-br

rens-br

Is het mogelijk om ergens de belasting op je netwerk te bekijken? Ik heb recentelijk 2 nieuwe SPH-15 plugs toegevoegd en het netwerk lijkt nu wat minder stabiel. Ik heb wat deursensoren die niet echt lekker meer lijken te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
rens-br schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:43:
Is het mogelijk om ergens de belasting op je netwerk te bekijken? Ik heb recentelijk 2 nieuwe SPH-15 plugs toegevoegd en het netwerk lijkt nu wat minder stabiel. Ik heb wat deursensoren die niet echt lekker meer lijken te reageren.
Bij mij heeft het netwerk altijd een dag of twee nodig om een nieuwe balans te vinden na het installeren van nieuwe componenten, zelfs als dat de dedicated zigbee repeaters zijn.
En soms raak ik dan ook zaken kwijt, wat ik soms pas na enige tijd merk.

DS1817+ DX517 - DS923+

• rens-br

rens-br

Mk23 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:27:
[...]

Bij mij heeft het netwerk altijd een dag of twee nodig om een nieuwe balans te vinden na het installeren van nieuwe componenten, zelfs als dat de dedicated zigbee repeaters zijn.
En soms raak ik dan ook zaken kwijt, wat ik soms pas na enige tijd merk.
Die twee dagen zijn al wel een week of 2 om. :P gek genoeg lijkt het nu wel weer iets stabieler, nadat ik deze post geplaatst heb.

@Mimiix is er eigenlijk een maxim aantal devices wat de conbeeII stick aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:00:
[...]

Die twee dagen zijn al wel een week of 2 om. :P gek genoeg lijkt het nu wel weer iets stabieler, nadat ik deze post geplaatst heb.

@Mimiix is er eigenlijk een maxim aantal devices wat de conbeeII stick aankan?
Direct iets van 32, daarna over de 200k. Afhankelijk van routers / nodes.

Maar vaak zie je bij dat soort problemen dat apparaten helemaal niet koppelen.

Heb je allicht wat error codes in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:14:
[...]

Direct iets van 32, daarna over de 200k. Afhankelijk van routers / nodes.
Als ik via VNC kijk lijken er ongeveer 20 directe connecties te zijn met de controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SlUaUU2hMpaAc43B_j53bXeeBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K0JyZvqpiOAL0cMXcSILhNy7.png?f=user_large

In totaal heb ik 48 nodes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPdNtmAOEnBxE4goIW9EhEtOg1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fl4ML3sMmtnGv060tsRGOWW2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgPdU84Rn0dTX15D6fCbY99qarI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SWtUEvmqHCjII6SvNeA2bnyw.png?f=user_large
Maar vaak zie je bij dat soort problemen dat apparaten helemaal niet koppelen.
Koppelen lijkt tot nu toe perfect te zijn. Al kwam ik net een Ikea temp sensor tegen in de configuratie die niet van mij was, dus ik denk dat een sensor van de buren in mijn netwerk hing. Heb die er in ieder geval uitgegooid.
Heb je allicht wat error codes in je logs?
Voor zover ik kan zien niet, zie ook: https://pastebin.com/QjxjmJeG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:20:
[...]

Als ik via VNC kijk lijken er ongeveer 20 directe connecties te zijn met de controller:
[Afbeelding]

In totaal heb ik 48 nodes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Koppelen lijkt tot nu toe perfect te zijn. Al kwam ik net een Ikea temp sensor tegen in de configuratie die niet van mij was, dus ik denk dat een sensor van de buren in mijn netwerk hing. Heb die er in ieder geval uitgegooid.

[...]

Voor zover ik kan zien niet, zie ook: https://pastebin.com/QjxjmJeG
08:18:03:177 apsUseExtPanid is 0xDDDDDDDDDDDDDDDD but should be 0, start reconfiguration

Deze is interessant.

Je hebt waarschijnlijk ooit ZHA of Z2M gebruikt.

Ik heb alleen geen idee of dit invloed heeft op het gedrag wat je ziet.

Zitten de plugs nu in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:06:
[...]

08:18:03:177 apsUseExtPanid is 0xDDDDDDDDDDDDDDDD but should be 0, start reconfiguration

Deze is interessant.

Je hebt waarschijnlijk ooit ZHA of Z2M gebruikt.
Dat is 100 jaar geleden en was met totaal andere hardware / setup. Ik heb vanaf dag één de conbeeII stick gebruikt met Deconz en daar nooit ZHA of Z2M op gedraaid. Dus dat is dan wel een hele vreemde melding. :S
Zitten de plugs nu in het netwerk?
Ja zeker, alles wat ik aangesloten heb zit netjes in het netwerk en kan ik ook zien in Domoticz. Maar sommige deursensoren reageren soms wel / soms niet en mijn draadloze schakelaar reageert ook sporadisch niet.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-09-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
rens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:15:
[...]

Dat is 100 jaar geleden en was met totaal andere hardware / setup. Ik heb vanaf dag één de conbeeII stick gebruikt met Deconz en daar nooit ZHA of Z2M op gedraaid. Dus dat is dan wel een hele vreemde melding. :S

[...]

Ja zeker, alles wat ik aangesloten heb zit netjes in het netwerk en kan ik ook zien in Domoticz. Maar sommige deursensoren reageren soms wel / soms niet en mijn draadloze schakelaar reageert ook sporadisch niet.
Ik heb Manup gevraagd hoe dat met die melding zit.

Zou je voor mij op je screenshot van de GUI de betreffende stekkers + sensoren willen omcirkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb Manup gevraagd hoe dat met die melding zit.

Zou je voor mij op je screenshot van de GUI de betreffende stekkers + sensoren willen omcirkelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtLzqTYLRMKniot8x7W4nmHvPGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GmtzBaLNASod8z7RDX2Kc7hS.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om de volgende hardware:
- Blitzwolf SPH-15 2x
- Xiaomi Window/Door sensor 2x
- Xiaomi draadloze wall switch

Mocht je meer info nodig hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een speciaaltje, zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS3AQ.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSSBa01BPPg_1gjQR9Z8b9-JhJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AMYWu8DfuQjOBXRjLELmkYkK.png?f=user_large

Daar zit een klok in die helaas onnauwkeurig is.
Iemand heeft het kunnen oplossen door de tijd er handmatig heen te sturen met Zigbee2mqtt:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS3AQ.html
Daar is sprake van een Time cluster en Deconz ziet dat item ook.

Als ik in Deconz kijk (Conbee2) dan zie ik een leeg veld bij Time cluster, ik vermoed dat de klok daar zit maar dat die in Deconz ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcb4SYkA2Eo_LJZrBvA5YsPyaGo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYez3MZ7upLFARRUwMD9T9tq.jpg?f=fotoalbum_medium

De vraag is of ik op z'n minst net als met Z2m de tijd daar heen kan sturen zodat het 1x per dag klopt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:01:
Ik heb een speciaaltje, zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS3AQ.html

[Afbeelding]

Daar zit een klok in die helaas onnauwkeurig is.
Iemand heeft het kunnen oplossen door de tijd er handmatig heen te sturen met Zigbee2mqtt:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS3AQ.html
Daar is sprake van een Time cluster en Deconz ziet dat item ook.

Als ik in Deconz kijk (Conbee2) dan zie ik een leeg veld bij Time cluster, ik vermoed dat de klok daar zit maar dat die in Deconz ontbreekt.

[Afbeelding]

De vraag is of ik op z'n minst net als met Z2m de tijd daar heen kan sturen zodat het 1x per dag klopt :)
Ik heb eigenlijk geen idee.

Deze kan je het beste op het Phoscon forum vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik zag van de week dat je via Deconz direct bijv. je deursensor aan een lamp kan knopen. Werken deze zaken ook als deconz offline is? Kortom, maken die op de achtergrond gebruik van een direct binding?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 19-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Hoe kan je in laatste versie van Deconz inzoomen met VNC? Heb alles geprobeerd, CTRL + / -, Alt erbij, zoomwheel van de muis... Niks werkt, ook verschillende VNC clients geprobeerd.

@Mimiix jij misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
tjanssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:32:
Hoe kan je in laatste versie van Deconz inzoomen met VNC? Heb alles geprobeerd, CTRL + / -, Alt erbij, zoomwheel van de muis... Niks werkt, ook verschillende VNC clients geprobeerd.

@Mimiix jij misschien een idee?
Scrollen werkt bij mij. Of scrollen met Ctrl ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Mimiix schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Scrollen werkt bij mij. Of scrollen met Ctrl ingedrukt.
Bedankt voor je bericht! Deze combinaties heb ik allemaal geprobeerd...

Gebruik je een externe VNC? Of via de HA addon? Of welke VNC cliënt gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
tjanssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Bedankt voor je bericht! Deze combinaties heb ik allemaal geprobeerd...

Gebruik je een externe VNC? Of via de HA addon? Of welke VNC cliënt gebruik je?
Ik draai gewoon Raspbian en daarop deconz. Vervolgens realvnc. Ik heb geen docker of ha addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Mimiix schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Ik draai gewoon Raspbian en daarop deconz. Vervolgens realvnc. Ik heb geen docker of ha addon.
Heb realvnc ook nog maar even geprobeerd, maar deze doet het ook niet.... 8)7

Ik draai ook headless en rechstreeks in een Proxmox LCX, zonder Docker dus. Kan er iets in de config zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
tjanssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Heb realvnc ook nog maar even geprobeerd, maar deze doet het ook niet.... 8)7

Ik draai ook headless en rechstreeks in een Proxmox LCX, zonder Docker dus. Kan er iets in de config zitten?
Ik draai niet headless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Maar je maakt verbinding naar Deconz neem ik aan? Of gebruik je de deconz-gui service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
tjanssen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Maar je maakt verbinding naar Deconz neem ik aan? Of gebruik je de deconz-gui service?
De gui inderdaad :)

Ik was de addon van HA zat en docker heb ik nooit goed genoeg begrepen. Dit werkt stabiel :)

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log