JohnnyV76 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:26:
[...]
Je timing is goed! Komende vrijdag begint een nieuwe league dus een goed moment om er in te duiken. Je ziet aan deze content update dat ze PoE 1 voorlopig nog erg serieus nemen dus geen reden om het niet te doen. Daarbij kun je het spel vast leren voor PoE 2
Eerlijk is eerlijk, D4 ziet er gelikter uit allemaal maar in PoE zit gewoon zoveel meer diepgang en er is zoveel meer te doen. Ik heb diverse lvl100's in D4 maar in S4 nu na een aantal pit runs ben ik t gewoon zat en totaal geen zin (doel) meer om (voor) te spelen. Ik wil D4 ook echt graag leuk vinden en dat is t ook voor een korte tijd maar hoe ik elke league weer enorm zin heb in PoE, heb ik dat niet bij D4.
Ik weet dat er vlak na de (mag toch wel zeggen, teleurstellende) release van D4 veel spelers naar PoE gegaan zijn en het na een eerlijke kans gegeven te hebben erg zijn gaan waarderen. Als je er open minded in gaat zul je versteld staan van alle content die er is. Het zal een beetje overwhelming kunnen zijn maar genoeg mensen die je willen helpen met tips.
Mocht je gaan beginnen dan heb je 2 opties:
1. Je gaat zelf aanmodderen om het spel te ontdekken. Is een prima idee. Ga er vanuit dat je veel verkeerd doet maar de ontdekkingsreis is leuk!
2. Je zoekt naar een beginners/levelling build guide en probeert dat een beetje te volgen. Hiermee zul je de eerste keer waarschijnlijk verder komen dan dat je zelf gaat ontdekken.
Voor beiden is wat te zeggen! Mocht je gaan beginnen... enjoy!

Ik denk dat een beetje overwhelming de lading niet echt dekt. Het is echt een spel met enorm veel mogelijkheden en in het begin begrijp je er waarschijnlijk echt maar weinig van als je in de end-game terechtkomt.
Ben zelf ook onlangs begonnen met PoE na het al jaren genegeerd te hebben en vond het vooral in het begin maar lastig inkomen en had de neiging om er meteen weer mee te kappen. Nu na deze season zeer veel te hebben gespeeld begrijp ik het allemaal wat beter, maar uiteraard nog altijd niet heel geweldig. De opties qua crafting etc zijn echter zo enorm, dat is wel een enorme afschrikker voor beginners denk ik.
Ik heb er deze season letterlijk honderden uren ingestoken en ook alle challenges etc finished, maar de enorme hoeveelheid tijd die dat gekost heeft in combinatie met het gevoel dat ik eigenlijk nog altijd maar weinig weet behalve van de class waarmee ik speel (deadeye) maakt het toch lastig voor nieuwkomers denk ik.
Ik ben het wel met je eens dat het uiteindelijk echt een briljante game is, maar als je niet een belachelijke hoeveelheid tijd hebt om te spelen, dan is het lastig om veel van de game mee te krijgen en zal je je soms behoorlijk irriteren omdat je geen idee hebt waar je moet beginnen, bijv. met crafting of bossfights die vrij lastig kunnen zijn om te doorgronden en die je zonder veel te grinden niet heel vaak kan proberen. Al zal de gemiddelde speler wellicht niet eens tot die bossfights komen (de uber uber dudes).
De starting guides helpen zeker om een begin te maken, maar ook daar geldt (imo) wel dat het allemaal nog vrij lastig te doorgronden is zonder de game wat beter te kennen. Dat geldt ook voor wanneer je informatie opzoekt, want de manier waarop velen praten is niet te begrijpen als newb en na een paar zinnen heb je vaak al geen idee meer waar het over gaat.
Goed, ik ben zelf nu enigszins over dat punt heen, maar dat heeft me wel enorm veel tijd gekost en ik denk dat m'n gf er ook niet heel blij mee is dat ik zo'n beetje elke vrije minuut aan PoE heb besteed in de afgelopen paar maanden. Ik zou dus vooral zeggen, als je een beetje "goed wilt worden", begin eraan op eigen risico. Het is een fantastisch spel, maar wel een enorme grind en een spel waarover je zeer veel moet lezen om alles te doorgronden. Als je niet direct alles wilt/hoeft te bereiken en je tijd wil nemen en het ok vind alles langzaam te ontdekken, dan is het bovenstaande minder een probleem